Auteur Topic: De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)  (gelezen 30731 keer)

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Gepost op: januari 04, 2005, 08:18:47 pm »
Deeltje 12 alweer, het gaat snel. Dat was ook waar ik rond de jaarwisseling veel aan moest denken, dat de tijd zo snel gaat. Dat is een bekend gegeven, maar op het einde van een jaar besef je het pas goed. Als het om het (wereld)nieuws gaat was 2004 een inktzwart jaar; voor mij persoonlijk is er een duidelijke scheiding tussen een vervelend eerste half jaar (waarin in geen werk had) en een boeiend tweede half jaar (waarin ik leuk werk vond, een weekje in Italie vertoefde, de scriptie van m'n zusje schreef en veel nieuwe mensen leerde kennen). Ach, de lezers hebben het allemaal mee kunnen beleven.

Staat mijn leven nu op de rails? Nee (maar ik reis wel veel met de trein.) Het werk bij het Juridisch Loket is vooralsnog tijdelijk, ik zal dus moeten blijven solliciteren. Ook in de liefde ligt alles nog open, hoewel er zo nu en dan leuke vrouwen mijn leven in en uit huppelen. Misschien beland ik wel eenzaam en alleen achter de geraniums, wie weet. Ook van de perikelen met het andere geslacht houd ik de lezertjes in 2005 uiteraard op de hoogte. Over de relatie tussen man en vrouw schreef Tolkien trouwens een uiterst boeiende en lange brief aan zijn zoon, hij heeft kennelijk niet alleen verstand van Hobbits.

Aan lezen kom je natuurlijk wat minder toe als je een baan hebt, een reden om erg kieskeurig te zijn bij het kiezen van boeken. Twee in 2004 verschenen boeken waar ik erg van genoten heb zijn '1974, wij waren de besten' van Auke Kok, en 'In Europa' van Geert Mak. Verder beperk ik me doorgaans tot bekende titels uit de wereldliteratuur, zoals 'Brave New World' van Aldous Huxley. Lezen doe ik niet alleen ter vermaak, maar ook om mijn gedachten te stimuleren. Thrillers lees ik dus nooit, schrijvers en filmmakers die geen moord en misdaad nodig hebben om een pakkend verhaal te vertellen bewonder ik. Daarom is 'Lost in Translation' ook mijn favoriete film van 2004, maar dit terzijde.

Terug naar de actualiteit. De stroom beelden en berichten uit het rampgebied in Azie houdt voorlopig niet op. Het is zo onwerkelijk om overal lichamen te zien liggen. Ruim een week geleden waren het nog gewoon mensen, nu zijn het anonieme rottende kadavers die zo snel mogelijk moeten worden opgeruimd. In het verleden is de mensheid geteisterd door talloze grote natuurrampen. Daar lees je over, zonder erbij stil te staan dat in jouw tijd ook zoiets catastrofaals zou kunnen gebeuren. En nu is er sprake van de grootste natuurramp ooit. Wat zullen toekomstige generaties denken en voelen als ze lezen over de Tsunami-ramp van 26 december 2004?

Het werk dan. Gisteren had ik me verslapen omdat ik de wekker een uur te laat had ingesteld. Dit zag ik pas 's avonds. 'Verrek, hij staat op 6:55 i.p.v. 5:55', dacht ik. Mijn warrigheid was nog niet ten einde, ik ben het jaar goed begonnen (not.) Vanmorgen kwam ik namelijk mijn broer tegen in de trein naar Leiden. 'Huh, wat doe jij hier, ik werk toch in Leiden vandaag?' Bleek dat ik me had vergist en dat ik morgen naar Leiden moet. Ik kon dus weer naar huis, waar ik mijn dag vulde met het opzeggen van diverse abonnementen en het kopen van kleren. Tot mijn verdriet constateerde ik vanmiddag een scheur in mijn enkele weken oude pantalon, waarop ik meteen maar een paar nieuwe broeken kocht. Eentje heeft een hip streepjesdesign. Ik zocht er een passend zalmkleurig overhemd bij uit. De verkoopster verzekerde me dat het kon.

Zometeen ga ik een sollicitatiebrief schrijven voor de functie van juridisch medewerker bij het Bureau Rechtshulp in Eindhoven. Het is een eindje van huis, daarom twijfel ik nog. Maar het is een interessante job waarvan ik veel kan leren.

http://m1.nedstatbasic.net/n?id=ACSzDwUegeYGeqt2QgmuDxRqAD9A
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2005, 10:31:13 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #1 Gepost op: januari 05, 2005, 09:39:17 pm »
Het gaat goed met dit gedeelte van het forum, de weblogs vermenigvuldigen zich als konijnen. Een goede zaak natuurlijk. Het subforum over films ligt al een tijdje op z'n gat. Zelf kijk ik de laatste tijd niet meer zoveel films omdat mijn videotheekboer bijna alleen nog maar dvd's in z'n assortiment heeft, en ik nog steeds geen dvd-speler heb aangeschaft. Dat is puur een kwestie van luiheid, ik zie er tegenop om het ding te installeren.

Vandaag had ik het druk in Leiden, de mensen weten het Loket steeds beter te vinden. Er belde o.a. een mevrouw die van het ouderlijk gezag over haar 17-jarige zoon afwilde. Dat hoor je niet vaak, maar de moeder had er dan ook alle reden toe. Ik belde voor haar met het Bureau Jeugdzorg en zette op papier wat haar juridische verplichtingen zijn t.o.v. haar zoon. Interessante zaak.

Een andere triest verhaal werd verteld door een meisje van 22 dat had besloten van haar vriend af te willen. Dat gebeurt natuurlijk vaak genoeg, alleen had ze juist ontdekt dat ze zwanger is van haar tweede kindje. Ze wil het laten weghalen. Tsja. Had ik haar het nummer van de VBOK moeten geven?

Stoer met je grote broer

Vanmorgen las ik een interessant artikel in de Metro. 'Stoer met je grote broer' luidt de kop. "Kom je in de problemen, dan neemt een grote broer het altijd voor je op. Op een broer of zus kan je bouwen. Dat is het idee achter Big Brothers Big Sisters, een organisatie waar volwassen vrijwilligers worden gekoppeld aan kinderen die door een moeilijke periode gaan. De ‘Big Brother’ hier geen camera die je continu in de gaten houdt, maar iemand om leuke dingen mee te doen, die je even uit de alledaagse realiteit haalt en aan wie je alles kan vertellen. Samen ga je winkelen, sporten, koken of naar de bioscoop, maar ook huiswerk maken of praten.”

Ik ga me opgeven als vrijwilliger. Het lijkt me erg leuk en past perfect bij me. :)
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2005, 09:39:55 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Santaarnpaal

  • Berichten: 1382
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #2 Gepost op: januari 06, 2005, 04:35:49 pm »
Vandaag sinds jaren me ziek gemeld. Laatste keer was ongeveer 6 jaar geleden.
Ik stond op en had het gevoel of ik drie uur lang in een achtbaan had gezeten, zo misselijk voelde ik me. Paar keer naar de plee om over te geven maar er kwam niets uit mijn maag. Die was gewoon leeg. Dat duurde zo'n anderhalf uur die braakneigingen en daarna niet meer gehad. Mijn ma is nog even langs gekomen en heeft gelijk wat boodschappen gehaald. Inmiddels voel ik me al een stuk beter en ga morgen gewoon weer werken :)
Ik vraag me alleen af wat ik nou vanmorgen had :?
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2005, 04:36:31 pm door Santaarnpaal »
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Harm

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3849
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #3 Gepost op: januari 07, 2005, 12:30:37 pm »
Reacties afgesplitst: Beroepsmatige ethische discussies.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #4 Gepost op: januari 07, 2005, 08:35:07 pm »
Over de VBOK gesproken: ik herinner me nog dat in de brugklas wij scholiertjes werden geronseld om pepermunt te verkopen voor de VBOK. De pepermunt interesseerde me geloof ik meer dan het abortus-vraagstuk.

Vanmorgen hoefde ik voor het eerst deze week geen poging te wagen het wereldrecord op de 800 m hardlopen te verbreken om de trein te halen. Hulde voor mezelf. Mijn gedachten werden in beslaggenomen door de inzamelingshysterie voor Azie. Gisteren zag ik een klein stukje van de nationale 555-actie op tv en ik kan het niet helpen, maar ik kan niet tegen die collectieve dwang om te doneren en het geforceerde enthousiasme van al die BN'ers. '100 miljoen euro, geweeeeeeldig!' Het geld zal wel goed besteed worden, daar gaat het niet om. Maar de actie heeft de vorm aangenomen van een hype, en als observerend mens denk ik daar het mijne van. Wanneer de massa voorbij dendert als een kudde op hol geslagen buffels, doe ik liever een stapje opzij. Ik ben geen kuddemens en wordt nog liever vertrapt dan dat ik blind meedraaf. Heeft Pleun dan geen centjes gestort voor Azie? Jawel, maar daar heb ik geen hijgerige media voor nodig.

Goed, vandaag was ik dus weer in Leiden. Samen met een collega runde ik de toko. Dat was best te doen, hoewel mijn internetactiviteiten erdoor werden beperkt. Maar dat geeft niet, op internet weet ik mezelf toch nauwelijks meer te vermaken. Tussen de telefoontjes door hield ik mij bezig met het aanvragen van bijzondere bijstand voor een Eindhovense cliente, en een brief voor een cliente inzake een ondeugdelijke magnetron. De internetwinkel waar ze 'm had gekocht had eerst aangeboden het aankoopbedrag te vergoeden, maar krabbelde later terug toen bleek dat ze het apparaat niet in de originele verpakking had geretourneerd. Na bestudering van de leveringsvoorwaarden flanste ik een briefje in elkaar dat de dame naar de winkel kan  sturen. Ik denk dat ze wel een kans maakt om alsnog haar centjes te krijgen.

Terwijl buiten de stormwind om de flat loeit, ga ik maar eens kijken hoe het met mijn knakworstjes is gesteld die op het vuur staan. Voel me een beetje sipjes, misschien ben ik welkom bij Santaarnpaal, om net als gisteren een stukje van Return of the King te kijken.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Santaarnpaal

  • Berichten: 1382
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #5 Gepost op: januari 07, 2005, 09:07:55 pm »
Ik ben het helemaal een met Pleun over die Giro 555 actie op tv.
Op werk nog over gehad

Collega: Heb je nog gekeken gisteren?
Santaarnpaal: Huh? wat bedoel je, er was toch geen voetbal op tv.
Collega: Nee, ik bedoel die tv actie voor Azië
Santaarnpaal: Nee, dat kan me niet boeien.

Ik heb geen tv actie nodig om geld over te maken naar giro 555. Er is voor Azië gecollecteerd in de kerk en toen heb ik gegeven.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Wybo

  • Zijlijnbemoeier
  • Berichten: 10394
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #6 Gepost op: januari 07, 2005, 09:21:56 pm »
Helemaal mee eens. Ik snap het nut van dit soort tv avonden ook niet. Sowieso word je op tv doodgegooid met die reclame voor dat fonds, dus lijkt het me ook wel dat geen tv kijker (van een van die netten waarop het werd uitgezonden) kan beweren dat hij van niets wist. Waarom dan wachten tot die uitzending voor het storten?
Pinkeltjefan

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #7 Gepost op: januari 07, 2005, 10:24:02 pm »
http://www.dekulk.nl/fotos/entree1.jpg http://www.dekulk.nl/fotos/kleedruimte2.jpg http://www.dekulk.nl/fotos/wedstrijdbad4.jpg

Een mens heeft zo af en toe wat beweging nodig. Het is zelfs zo dat je je fitter voelt als je er af en toe even flink tegenaan gaat. Vandaar dat ik deze ochtend naar het zwembad gegaan ben om enige baantjes te trekken. Hoewel ik ervan doordrongen ben dat het een goede zaak is, ben ik toch te ongeduldig om het al te lang te laten duren en dus zwem ik slechts 30 banen schoolslag van 25 meter. Vanochtend was die klus in 18 minuten geklaard. Het zal ongetwijfeld beter kunnen, maar ik ben wel tevreden.

Het was een mooie gelegenheid om m'n nieuwe zwembril uit te proberen. Dat is prima bevallen. Je hoeft met zo'n brilletje op niet zo op te letten dat je je hoofd boven water houdt. Bovendien kun je onder water ook nog wat rondkijken. Niet dat daar nu zo veel te zien is.... maar toch. Het wordt in ieder geval makkelijker om een baan onder water te zwemmen. Je kunt beter zien waar je bent en hoe ver je nog moet.

Ik heb een behoorlijk zwemverleden al zeg ik het zelf. Vroeger stond er een groot zwembad met buitenbad en ligweide zowat naast m'n huis. Daar ben ik enorm veel heen geweest. Jarenlang samen met een schoolvriend elke zaterdagochtend van 7 tot half 10. Het aardige is dat je op den duur al de vaste bezoekers gaat kennen. Natuurlijk kregen deze bijnamen van ons. Zo was er brilletje, een aardige vrouw die altijd een duikbril op had. Ook hadden we ons vaste slachtoffer. Hij was, naar later bleek, leraar nederlands op een middelbare school in Vlaardingen. We zwommen recht op hem af, om dan op het laatste moment onder water te verdwijnen en onder hem door te zwemmen. Hij vond het best, zolang we maar niet tot de directe aanval overgingen. Er was ook nog een vrouw, bij wie precies het omgekeerde gebeurde. Terwijl zij nietsvermoedend haar baantje trok floepte onder luid boe-geroep ineens een van ons voor haar neus uit het water. Vandaar dat haar bijnaam boeboe was. Later verdwenen die streken, maar de contacten bleven. Het is een soort gemeenschapje in zo'n zwembad. Zelfs vanochtend zag ik nog bekende gezichten van toen. Toen mijn schoolvriend verhuisde ben ik nog wat jaren alleen doorgegaan. Op den duur was mijn vaste patroon: eerst 40 banen zwemmen (soms deed ik 100), dan een tijdje rondhangen, op of onder water, en tenslotte de duikplank op. De echtgenoot van boeboe was een fervent springer. Van hem heb ik een aantal kneepjes van het schoonspringen geleerd.

's Zomers was het zwembad zowat mijn tweede thuis. Er zijn weken geweest dat ik bijna iedere dag wel even ging zwemmen. Totdat het zwembad gesloopt werd en er een eind verderop een nieuw gebouwd werd. Het was een stuk kleiner, het buitenbad was verdwenen en de toegangsprijs was zowat verdubbeld. Bovendien is er een zeer onhandig kluisjessysteem. Je moet een pincode verzinnen, daarmee krijg je een nummer van een kluisje. Dat betekent dat je de hele tijd dat je in het zwembad bent twee nummers moet onthouden. Voor de pincode neem je natuurlijk steeds dezelfde, maar het komt geregeld voor dat mensen hun kluisje niet meer terug kunnen vinden. Ik ben er toen nog een paar keer geweest, daarna een aantal jaren niet meer.

Totdat ik een paar maanden geleden de draad weer opgepakt heb. Ik probeer elke week een keer te zwemmen. En het is toch wel weer leuk nu.
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2005, 10:27:57 pm door Pulpeet »

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #8 Gepost op: januari 08, 2005, 12:17:51 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 07 januari 2005 om 22:24:

Bovendien kun je onder water ook nog wat rondkijken. Niet dat daar nu zo veel te zien is...


Tsja, het wordt steeds minder met het bloedkoraal in de Vlaardingse wateren.  ;(

Over de Azie-actie: ik vraag me af hoeveel mensen die diep in de buidel hebben getast over een tijdje spijt gaan krijgen. Het minpuntje van liefdadigheid is dat je geen enkele zeggenschap hebt over wat er met het geld gebeurt en het nog maar de vraag is of het goed terecht komt. Voor m'n gevoel gooi je liefdadigheidsgeld in een bodemloze put. Bij dit soort catastrofes hebben nationale overheden en (grote) bedrijven de grootste verantwoordelijkheid om hulp te bieden vind ik.
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2005, 12:27:37 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #9 Gepost op: januari 09, 2005, 05:57:23 pm »
Der Untergang

Als ik dit schrijf, schalt er een song met een toepasselijke titel uit de boxjes: 'The Bitter End' van Placebo. Toepasselijk, omdat we gisteravond de film Der Untergang hebben gezien (we = Santaarnpaal, Pulpeet, Pleun en de broer annex collega van Pleun). Het was al enige tijd geleden dat ik een bioscoop van binnen had gezien en de hernieuwde kennismaking met Cinerama beviel me dan ook goed. Een half uur voor aanvang moesten we de gereserveerde kaartjes afhalen, waarna we op ons gemak een biertje, sigaartje en Filmkrantje consumeerden. Cinerama is een van de oudste bioscopen in Rotterdam, gelegen aan de Westblaak, tijdens de wederopbouw vakkundig oorlog verziekt tot een naargeestige verkeersweg, met naargeestige bankgebouwen.

Over Der Untergang had ik positieve verhalen gehoord en gelezen en die bleken volledig terecht. Op een realistische, sobere wijze worden de laatste dagen van het Derde Rijk in de Fuhrerbunker in beeld gebracht. Er is enige controverse over de vertolking van Hitler, die te menselijk zou zijn, maar na het zien van de film kan ik daar niet in meegaan. Hitler's gestoorde, op vernietiging gerichte geest, staat los van zijn gedrag als prive-persoon. Dit wordt ook verwoord door Eva Braun, die zegt dat 'Hitler de Fuhrer' en Hitler de prive-persoon' van elkaar moeten worden onderscheiden. Een film blijft natuurlijk fictie, maar ik denk dat Hitler best eens zo geweest kan zijn als in Der Untergang naar voren komt. Briljant geacteerd trouwens.

http://img.stern.de/_content/52/88/528899/u3_500.jpg

Ook de personen uit Hitler's entourage worden zeer overtuigend gespeeld, zoals Joseph Goebbels. Wat een engerd zeg, brrr. De gebeurtenissen worden o.a. bezien door de ogen van Traudl Junge, een secretaresse van Hitler op wiens memoires de film gedeeltelijk is gebaseerd. Ze komt over als een naief, onnozel schaap, wat ze waarschijnlijk ook was. Ze is duidelijk op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats beland. Als een van de weinigen kwam ze zonder kleerscheuren uit de puinhopen van Berlijn tevoorschijn.

Der Untergang houdt zich keurig aan de historische feiten. Voorbeelden zijn het trillende armpje van Hitler, dat hij overhield aan de bomaanslag op zijn leven, en de decorering van jeugdige Panzerfaustmannekes, het laatste officiele optreden van de Fuhrer. Dit is goed te zien op de plaatjes. Het bovenste is uit de film, de onderste twee zijn gemaakt in april 1945.

http://www.dhm.de/lemo/objekte/pict/20004894/200.jpg

De hele film is de sfeer dreigend, door het aanhoudende gedreun van de Russische artillerie. Ik heb twee boeken gelezen over de Slag om Berlijn, van Cornelius Ryan (die ook 'Een Brug te ver' schreef) en Anthony Beevor. Het was een hel, waarin enkele moedige officieren die bij hun verstand waren, probeerden te redden wat er te redden viel, ondanks de krankzinnige bevelen van Hitler. In Der Untergang is eigenlijk nog maar het topje te zien van de ijsberg van het verderf waarin hij zijn volk had gestort. Bij bouwwerkzaamheden in Berlijn worden hedentendage nog immer menselijke resten uit die tijd gevonden.

http://www.eagleton.rutgers.edu/e-gov/archive/hitler-lastofficial.jpg

Der Untergang was dus duidelijk geen miskleun, het is een van de betere oorlogsfilms die ik heb gezien denk ik. Het is ook bijzonder dat het een Duitse film is, met een voor Duitsers gevoelig onderwerp. De behandeling van het traumatische oorlogsverleden in film en literatuur is iets van de laatste tijd. Zo verscheen in 2003 bijvoorbeeld de roman 'Im Krebsgang' van Gunther Grass, over het torpederen door de Russen van het met Duitse vluchtelingen volgepakte passagiersschip Wilhelm Gustloff in de Oostzee. 10.000 mensen kwamen hierbij om het leven, de grootste scheepsramp ooit.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2005, 05:38:09 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Slim blondje

  • Berichten: 1608
  • De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #10 Gepost op: januari 09, 2005, 08:53:50 pm »
Wij hebben met Engels een tijdschrift (Alquin) waarover we woordjestoetsen krijgen, en daar stond een heel moeilijke tekst in over die film. Daarin stond dat mensen het gewoon eng vinden om een dictator van z'n menselijke kant te zien. Ze zien 'm liever als een beest, dan lijken ze er zelf niet zo veel op...
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

karlos

  • Berichten: 827
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #11 Gepost op: januari 10, 2005, 11:54:47 am »
Ik heb de film ook gezien en ben het met je eens: absoluut een topfilm! Heel erg realistisch/ waarheidsgetrouw en juist dat menselijke beeld wat je van Hitler (en de andere Duitse soldaten) krijgt, maakt het ook weer heel bizar als je bedenkt wat er allemaal gebeurd is.. En dat sommige mensen bijna al die jaren bijna alleen maar onder de grond hebben geleefd en, zoals die secretaresse zegt, van een heleboel dingen helemaal niet hebben geweten..
Nein!

zidane

  • Berichten: 1177
  • Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #12 Gepost op: januari 10, 2005, 06:51:57 pm »
Helemaal mee eens Pleun!
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #13 Gepost op: januari 10, 2005, 09:47:14 pm »
Vandaag was ik weer op pad met mijn broer annex collega en ons reisdoel was Eindhoven. Het was voor hem de eerste keer dat hij naar de gloeilampenstad werd uitgezonden, het was dus zaak om elkaar niet mis te lopen. Hij wist namelijk niet hoe hij bij het Loket moest komen en had zijn vertrouwen volledig gesteld in Pleun. Dit vertrouwen bleek helaas misplaatst, want ik miste prompt de trein naar Rotterdam. Een slome knakker stond te treuzelen bij de kaartjesautomaat en terwijl ik me lichtelijk stond op te vreten van ongeduld reed de trein weg. Maar niet getreurd, toen broerlief was gearriveerd in Eindhoven leidde ik hem via de mobiele telefoon vakkundig naar de juiste plaats. ‘Ik had van jou niet anders verwacht’ was zijn commentaar op het missen van de trein. Kan ik er wat aan doen, snik.

Er bleken een aantal collega’s ziek te zijn, maar dat was geen ramp. Zo bleef er voor ons meer appeltaart over, die door een van de dames was meegebracht. Een enigszins mislukte appeltaart overigens, maar je mag een gegeven taart niet al te kritisch bekijken. ’s Ochtens zaten we in het callcenter mensen te adviseren over al hun huis- tuin- en keukenprobleempjes. Zo belde er een meneer die het niet eens was met een afsluitprovisie van 5% m.b.t. een hypotheek / beleggingsrekening. Ik begreep er niet veel van, financieel gereutel boeit me ook niet, en dacht me er makkelijk vanaf te maken door de meneer met z’n papieren te verwijzen naar onze balie. Na de pauze zat ik daar en u raadt het al… de meneer kwam langs. Net of je je eigen rommel op mag ruimen, potdorie. Dat ging echter best goed, ik tikte een brief voor de meneer die hij naar het financieel adviesbureau moet sturen. Niet dat hij veel kans maakt om onder de provisie uit te komen, hij heeft er namelijk voor getekend. Let goed op waar je je handtekening onder zet lieve lezertjes, dat kan een hoop problemen voorkomen.

Een andere klant die ik aan de balie kreeg was een oudere mevrouw, die helemaal over haar toeren was en vroeg of ze me even in een spreekkamer kon spreken. Dat moet wel een ernstig probleem zijn, dacht ik. Dat viel echter reuze mee. De mevrouw was boos dat Kwantum haar tapijt niet (gedeeltelijk) wil vervangen. De vloerbedekking was volgens haar slordig gelegd. Er zaten ook brandvlekken op, maar die had ze met kerst zelf veroorzaakt gaf ze toe. Ik bood de mevrouw, die de indruk wekte van een drama-queen, een kopje koffie aan en analyseerde nuchter het probleem. Het is een beetje vergelijkbaar met de magnetron van vrijdag, alleen betreft het nu een tapijt. Ik beloofde een brief voor haar te schrijven die ze naar Kwantum moet sturen.

De terugreis verliep weer eens stroef. ‘Vanwege een ongeval bij Rotterdam wordt reizigers naar Rotterdam geadviseerd via Utrecht te reizen,’ Lekkerrr. Rond 20:00 was ik thuis. Over aan half uurtje mag ik alweer naar bed, om er morgen weer om 6:00 naast te staan. Maar ik klaag niet, een beetje afzien hoort bij het leven van de werkende mens.

Met een kopje koffie nam ik de krant door. Doorgaans vind ik het niet zo nodig om mijn visie te geven op het wereldnieuws, maar een opvallend bericht was het aanspoelen van 8 jonge maanvissen op de Nederlandse kust de afgelopen dagen. De maanvis (Mola mola) is een bizar creatuur dat rechtstreeks afkomstig lijkt uit de prehistorie. Vanwege zijn kogelronde vorm wordt hij ook wel de ‘zwemmende kop’ genoemd. Mooi beest. In Spanje spoelde in het weekend een ander prachtig dier aan: een blauwe vinvis. Die zou ik graag met eigen ogen hebben aanschouwd zeg. Toevallig zag ik pas nog een documentaire waarin de blauwe vinvis opdook. Zonde dat er in het verleden zo gruwelijk op is gejaagd.

http://www.natuurinformatie.nl/sites/nnm.dossiers/contents/i002429/maanvis%20op%20ijs_1.jpg
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2005, 10:46:53 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Picardijn

  • Berichten: 5024
  • Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #14 Gepost op: januari 10, 2005, 10:34:51 pm »
Bizar zeg het bericht van de aangespoelde maanvissen, het kunnen enorme joekels worden. Zelf dacht ik dat het solitaire dieren waren, dus een kudde zal niet zo snel aanspoelen.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #15 Gepost op: januari 11, 2005, 01:22:09 am »
Hoewel aan het eind van de maandag de zondag alweer een eeuwigheid geleden lijkt, zal ik toch nog even verslag doen van de zondagse bezigheden. Het wordt een beetje leuterverhaal denk ik. 'k Zou het alleen lezen als je toch niets anders te doen hebt.

Zondag is altijd een soort drukke dag. Enkele jaren geleden, toen ik nog volop meedraaide met de jv, was dat nog erger. Sowieso werd elke zondagavond besteed aan het jv-gebeuren. Was het niet in mijn eigen gemeente, dan wel in een andere wijgemeente. En overdag moest er natuurlijk op de valreep nog van alles voorbereid worden voor die jv-avonden.

Nu is het wat minder druk, maar toch vult de zondag zich al snel met allerlei kleine dingetjes. Vorige week zondag kreeg ik van onze predikant een stapel folders in mijn handen gedrukt over de gebedsweek die die vanaf zaterdag in volle gang is. De ds. ging vorige week maandag op vakantie maar die folders moesten nog verspreid worden. Er waren folders voor kinderen, jongeren en volwassenen. Die voor de kinderen had ik in de loop van de week al bij de voorzitter van de zondagschool gedumpt en die voor de jongeren bij de voorzitter van de jv. Maar de rest van de folders moest op een of andere manier nog onder gemeenteleden verspreid worden. Daarom gisteren de wekker maar wat eerder gezet dan normaal en de pc aangezwengeld om een berichtje voor de afkondigingen te schrijven, met de mededeling dat er folders bij de uitgang van de kerk liggen en dat iedereen er een mee moest nemen. Toen dat voltooid was had ik nog net tijd om me in m'n pak te hijsen en naar de kerk te fietsen. In de kerk aangekomen heb ik eerst de folders op een kastje bij de uitgang gedumpt. Daarna schoot een oudere dame met een cassetteband in haar hand me aan. Of ik de dienst wilde opnemen. Haar man doet dat altijd, maar als hij op vakantie is, neem ik het van hem over. Niemand anders durft dat te doen omdat iedereen bang is dat de opname mislukt. De beste man neemt zijn hele leven al diensten op. Mijn ouders herinneren zich van vroeger al dat hij met allerlei banden in de weer was. Enorme spoelen waar dan op elke spoor een andere dienst gezet werd. Ze zaten toen in de Greformeerde Gemeenten bij ds. Huisman (die onlangs overleden is). Die opnamen zijn in de loop der tijd over heel Nederland verspreid geraakt. Maar nu was hij ziek en heb ik het dus van hem overgenomen.

Eenmaal in de consistorie was het een gedrang van jewelste. Volle bak. Het gebeurt niet zo vaak dat de hele kerkenraad aanwezig is. Dat was nu ook niet zo, maar de club was aardig compleet. Na het rituele handenschudden moest ik de afkondiger overtuigen dat mijn bericht zo belangrijk was dat hij het voor moest lezen. Nu was dat overtuigen niet zo moeilijk, maar toch pruttelde hij een beetje. Hij vond dat we teveel folders uitdeelden. Daarna nog even aan de voorganger gevraagd of hij aan het eind van de dienst de gemeente nog even aan de folders wilde herinneren, want afkondigingen gaan toch het ene oor in en het andere weer uit. Wat mij betreft mag het helemaal afgeschaft worden. Ik vind het geen begin van een dienst. Maar dat is een ander verhaal.

Na het gebed en nadat de voorganger iedereen een hand had gegeven vergezeld van een zegenwens (behalve de ouderling van dienst) werd de organist tot stoppen gemaand. Dit gebeurt middels een belletje. In de consistorie zit een knopje waarmee dat belletje tot klinken gebracht kan worden. Het is op een of andere manier altijd dezelfde broeder die daarop drukt. De pa van Pleun was ouderling van dienst. Hij moest als eerste het hok uit. Hoewel de deur al geopend was, aarzelde hij nogal. Waarschijnlijk omdat de organist nog wat doorspeelde. De spanning was te snijden. Ging hij nu wel of niet? Maar na een aansporing uit de achterste gelederen trok hij toch de stoute schoenen aan en overschreed de drempel. De cassetterecorder staat vlak naast de consistorie. In het voorbijgaan kon ik dus mooi even het bandje starten. Dacht ik... Toen ik op de knop drukte vulde een zeer irritante pieptoon de gewelven van het historische kerkgebouw. Toen ik het bandje weer stopte verdween ook de piep. Er was dus enig oorzakelijk verband. De geluidsinstallatie valt onder beheer van de ouderling-kerkvoogden (kerkrentmeesters tegenwoordig), zodat ik er maar kerkvoogd bij haalde om te vragen of er misschien iets aan te doen was. Bovendien is niemand anders gemachtigd om aan de knoppen van de geluidsinstallatie te draaien. Toch had ik dat had ik eigenlijk beter niet kunnen doen, want ik vermoedde al dat op het mengpaneel de volumeknop van de cassetterecorder niet op nul stond, waardoor het geregistreerde geluid versterkt via de luidsprekers in het kerkgebouw weergegeven werd. De kerkvoogd wist het niet en ging naar de organist omdat deze de laatste was die het apparaat gebruikt had. Even later kwam hij weer terug van de organist met de mededeling dat die knop op nul moest. Dat had ik dus beter gelijk zelf kunnen doen. Ik denk te formeel in zulke gevallen. Maar goed, de band kon gestart worden en ik kon rustig gaan zitten.

Toch moest ik weer eerder op de benen dan de rest van de gemeente. Voor de slotzang moet er gecollecteerd worden. Er zijn vier vakken, die de symbolen A, B, C en D gekregen hebben. Gisteren had ik vak B. Dat is niet zo'n lastig vak. De rijen zijn meestal aardig gevuld, zodat de zakken goed doorgegeven kunnen worden. Je geeft de zak aan de eerste en dan kun je hem even later bij de laatste weer in ontvangst nemen.

Na de slotzang herinnerde de voorganger de gemeente nog even aan de folder en bad hij om de zegen. Daarna verdween de hele zwarte-pakkenbrigade weer in het hok. Eerst de ouderlingen, en dan de diakenen en de kerkvoogden. De eerste twee van de laatste twee nemen altijd de collectezakken mee de consistorie in. Ik stond vooraan, dus kwam ik met zes zakken in m'n armen binnen. Toch slaagde ik er nog in de voorganger een hand te geven. Na het afsluitend gebed gaan de ouderlingen met de voorganger over de preek napraten terwijl de diakenen en de kerkvoogden de collectezakken legen in grotere zakken, die in de loop van de week naar de bank gebracht worden. Dat is altijd een vervelend karwij omdat die grotere zakken wel groter zijn, maar een kleine opening hebben. Voor je het weet rolt het geld over de vloer. Gelukkig verliep alles gisteren zonder knoeien. Na alle broeders de hand gedrukt te hebben, het bandje uit de cassetterecorder bevrijd en met de vrouw van de bandenman meegegeven te hebben, ben ik polshoogte gaan nemen bij de plaats waar de folders lagen. Daar werd me gemeld dat het storm gelopen had, en dat er te weinig folders waren. De mensen hadden in de rij gestaan. Jammer dat er te weinig waren, doch verheugend dat zoveel mensen werk willen maken van de week van gebed.

Na de kerk loop ik altijd met een goede vriend naar huis. Onderweg werd nog het een en ander geregeld voor een muziekgroep waar we beiden bij betrokken zijn, en eenmaal thuisgekomen, kon ik mij van mijn pak verlossen en een kopje koffie tot mij nemen. De rest van de middag heb ik niet zo heel veel bijzonders gedaan, hoewel ik me wel het een en ander had voorgenomen.

's Middags ben ik naar een dienst van een andere wijkgemeente gegaan, ook in de Grote Kerk. Er was een orgelvesper, waarin een aantal orgelwerken ten gehore gebracht moesten worden. Ik ben zo'n beetje de vaste assistent van onze organist, en hij had me gevraagd te helpen, wat ik altijd met plezier doe. Het komt erop neer dat ik af en toe op het juiste moment een bladzijde omsla of aan een knop trek. Hij had mooie muziek uitgezocht van componisten waarvan ik nog nooit gehoord had. Otto Heinerman (zegt u dat iets??) en ook van Otto Dienel. Maar ook Bach kwam nog aan bod: "Christ unser Herr zum Jordan kam". Uitermate geschikt stuk voor de eerste zondag van Epifanie. Na me van mijn taken gekweten te hebben, heb ik de rest van de dag doorgebracht met nog wat te lezen. O.a. een boek over muziekfilosofie en nog wat in de nieuwe Koers. Tot slot heb ik voor het slapengaan nog een stukje van een cd met Russisch Orthodoxe kerkmuziek beluisterd. Uitstekend om de nacht mee te beginnen.
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2005, 01:32:44 am door Pulpeet »

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #16 Gepost op: januari 11, 2005, 11:27:16 am »
Gisteren hebben verschillende persfotografen een Zilveren Camera gekregen voor de beste foto van 2004. In de categorie 'sport' is onderstaand plaatje een van de winnende foto's. Een schitterende actie van Ruud van Nistelrooy tegen Duitsland. De foto stond de volgende dag op de cover van AD Sportwereld.

http://www.zilverencamera.nl/2004/img/winn_spor/series/1/1eSPSPimRasC.jpg
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2005, 07:53:47 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #17 Gepost op: januari 13, 2005, 05:56:45 pm »
Na twee lange en vermoeiende dagen in Eindhoven kan ik eindelijk weer een stukje schrijven. Van dinsdag kan ik me niet veel herinneren, alleen dat het leuke Turkse meisje dat ik maandag met haar moeder aan de balie had geholpen de gemaakte afspraak voor het spreekuur kwam afzeggen. Het probleem was opgelost. Ik stelde nog enkele belangstellende vragen en toen ging ze weer weg. Dat was mijn hoogtepunt van de dag denk ik, want ik kan me verder niets noemenswaardigs voor de geest halen. Echt lekker ging het dinsdag ook niet moet ik zeggen, ik was duidelijk niet goed uitgerust.

Gisteren voelde ik me frisser en scherper, ik hoefde niet eens te sprinten om de trein te halen. Soms neem ik me voor om een boek mee te nemen voor onderweg, maar dat komt er nooit van omdat ik weet dat ik toch te duf ben om in de trein te lezen. Misschien dat een boek dat ik onlangs heb besteld bij bol.com daar verandering in gaat brengen: Candide van Voltaire (1694-1778). Volitaire wordt beschouwd als een van de grondleggers van de Verlichting. Candide verscheen in 1759 en deed veel stof opwaaien vanwege de anti-religieuze uitlatingen in het boek. Het verhaal speelt zich af tegen de achtergrond van de grote aardbeving in Lissabon van 1755, die ook gepaard ging met een tsunami. Dit weetje maakte mij nieuwsgierig naar deze roman, die past in mijn filosofie om zoveel mogelijk belangwekkende literatuur te lezen.

Bij het Loket was het interessanter dan dinsdag. In de ochtend zat ik achter de balie. Dat is in Eindhoven een vrij relaxte bezigheid omdat het (nog) niet zo druk is als in Rotterdam. Je kan dan ook wat meer de tijd nemen voor een klant en dat vind ik wel prettig. Een van die klanten kan worden geschaard in het rijtje ‘memorabel’: een tamelijk kleine man, achter in de vijftig (bleek later), leren jasje, sportschoenen, kleurspoelinkje en zonnebankbruin. Bij de laatste twee woorden gaat er misschien een lampje branden. Inderdaad, een homo. Hij vertelde dat hij enkele jaren in detentie had gezeten. Het vonnis van de rechtbank had hij bij zich. Daaruit bleek dat hij was veroordeeld wegens overtreding van de Opiumwet en ‘dubieuze handelingen’ met een minderjarige jongen. Tijdens een huiszoeking waren een verzameling videobanden en een geldbedrag inbeslaggenomen door justitie. In het vonnis stond dat deze goederen moesten worden teruggegeven. Met het geld was dat inmiddels gebeurd, de videobanden bleken te zijn vernietigd. Als reden was opgegeven dat de meneer niet had gereageerd op brieven van de instantie waar ze waren opgeslagen. Niet zo vreemd natuurlijk als je in detentie zit.

Het bleek te gaan om een verzameling van 750(!) videobanden met pornografische homofilms. Tsja, ieder z’n hobby zullen we maar zeggen. De man had lijsten bij zich met de titels. ‘Gay DVD Palace’ las ik. ‘Mag ik daar een kopietje van?’ vroeg ik. Nee hoor, geintje. Ik verwees de meneer naar een advocaat die voor hem een klaagschrift moet opstellen. De banden vertegenwoordigden bij elkaar een flinke waarde, financieel maar voor de man ongetwijfeld ook emotioneel. Ik zou het ook niet op prijs stellen als mijn boeken op de brandstapel belanden.

’s Middags zat ik in het callcenter en ook dat ging als vanouds. Ik kreeg een mevrouw uit Rotterdam aan de lijn (als het bij een vestiging druk is kunnen klanten ervoor kiezen om naar een andere locatie te worden doorverbonden) die een probleem had met een garage. Ze had er een 2e hands auto gekocht die meteen al kuren vertoonde. Na het hele verhaal te hebben aangehoord, beloofde ik de vrouw een brief voor haar op te stellen. Daar was ze heel blij mee, zulke service was ze niet gewend. Enkele frasen uit het gesprek verdienen het om in de weblog te worden vermeld.
Klant: ‘Weet u dat u een erg rustgevende stem hebt? Ik ben muzikaal en gevoelig voor stemmen. Ik val bijna in slaap van uw stem.’
Pleun: ‘Moet ik dit als een compliment opvatten?’
Klant: ‘Absoluut! Doet u het bewust vanwege al die nare verhalen die u aan moet horen?’
Pleun: ‘Nee hoor, ik praat altijd zo.’
Klant: ‘Heeft iemand u wel eens verteld dat u erg aardig bent? Bent u altijd zo aardig?’
Pleun: ‘Eh, ik heb dat vaker gehoord ja. U maakt me bijna verlegen.’
Klant: ‘Heel erg bedankt, ik ben blij dat ik u aan de lijn heb gekregen!’

Verder was er nog een meneer die zich zorgen maakte over z’n Zuid-Afrikaanse ex-vriendin, die beweert zwanger te zijn van hem. Ik heb uitgelegd wat de consequenties kunnen zijn als door de rechter wordt vastgesteld dat hij de verwekker is van het kind. Achteraf bezien had ik de informatie beter even voor de klant op papier kunnen zetten, omdat ik me afvraag of hij het allemaal begreep en kon onthouden. Ik ben perfectionistisch en wil klanten zo goed mogelijk helpen. Soms baal ik als ik bedenk dat ik iets vergeten ben te zeggen, of iets verkeerd heb gezegd. Klanten vragen ook vaak hoe ik hun juridische kansen inschat. Het is verleidelijk om de mensen naar de mond te praten en te zeggen wat ze willen horen, maar ik ben er altijd heel voorzichtig mee. Hoe prettig een gesprek ook verloopt en hoezeer ik ook kan meevoelen met de klant, je moet altijd nuchter kijken naar de feiten.

Gisteravond kwamen Pulpeet & Santaarnpaal een filmpje kijken. Pulpeet had Eternal Sunshine of the Spotless Mind van internet geplukt en op video gezet. Deze film, die van dezelfde scenarist (Charlie Kaufman) is als het originele ‘Adaptation’ en ‘Being John Malkovich’ heeft bijzonder goede recensies gekregen en ik zat me al helemaal te verkneukelen. Maar helaas, de kwaliteit van de tape was dermate bedroevend dat het feest niet doorging. Ook de opname van ‘The Bourne Supremacy’ bleek ietwat mislukt te zijn. Jammer. Als surrogaat dan maar een filmpje uit de eigen collectie in het apparaat geschoven. ‘Spy Game.’ Sommigen zijn van mening dat er in deze film te weinig gebeurt, maar ik vind ‘m best intelligent in elkaar zitten en vermakelijk om naar te kijken. Films over de CIA en geheim agenten doen het goed, misschien wel omdat de kijkers doorgaans een leven hebben dat iets minder enerverend is als dat van de hoofdpersonen in zulke films. Moet opeens denken aan een bericht dat ik deze week las in de krant over het Amerikaanse plan om doodseskaders in te zetten in Irak. Tsja, de een gaat braaf naar school en belandt achter een bureau, de ander heeft een spannende baan in een doodseskader.
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2005, 06:29:24 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

zidane

  • Berichten: 1177
  • Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #18 Gepost op: januari 13, 2005, 11:22:22 pm »
Die pleun met z'n rustgevende stem!! _/-\o_  :D
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #19 Gepost op: januari 15, 2005, 03:19:26 pm »
Vanmorgen wakker geworden met een zeurderige hoofdpijn. Een kater, besefte ik meteen. ‘Pleun een kater? Hoe is dat nou mogelijk?’, zullen de lezers zich misschien afvragen. Wel zo moeilijk is dat niet, het is gewoon een kwestie van meer alcoholische versnaperingen nuttigen dan je gestel gewend is. Ik had met N., het meisje in Rotterdam dat me nogal tof vindt, afgesproken om na het werk wat te gaan drinken. De vorige keer, een maand geleden, was dat goed bevallen. N. is een aardig meisje met het hart op de juiste plaats. Overdag zat ik bij het Loket in Leiden en zij had avondspreekuur in Rotterdam. Ik had geen zin om gelijk naar m’n voormalige werkplek aan het Weena te gaan en besloot eerst wat rond te hangen in Rotterdam. Dat is op vrijdagavond een belevenis op zich, het wemelt dan in het centrum van de allochtone jongeren en politie die een oogje in het zeil houdt. Veel mensen vinden de sfeer intimiderend, ik niet. Al die opgeschoten Marokkaanse knaapjes hoeven van mij niet, maar de schoonheid van hun vrouwelijke tegenhangers blijft me verbazen. Het is bijna een kwelling moet ik bekennen.

Maar goed, ik was dus aan het rondhangen in Rotterdam. Nou ja, rondhangen, van het Centraal Station liep ik linea recta richting de Slegte, waar ik vroeger zo vaak afleiding zocht maar tegenwoordig nog sporadisch kom. Ik koop simpelweg niet meer zoveel boeken, wat maar goed is ook omdat ik er geen plek voor heb. Toch stapte ik met twee aanwinsten weer naar buiten. Een boekje over Engelse letterkunde en de roman De ondraaglijke lichtheid van het bestaan, van Milan Kundera. De wetenschap dat Bumblebee het zo’n mooi boek vindt trok me bijna over de streep, het laatste zetje werd gegeven door de boodschap die voor in het boek was geschreven:

4-1-1990

Dit boek heb ik destijds in augustus / september gelezen. Het heeft heel veel invloed op mij gehad en op mijn brieven aan jou. Daardoor is dit boek ook deel van mij als dromer geworden. Ik wilde het je al die tijd al geven. Nu is dat dan uiteindelijk ook gebeurd.

Veel liefs, Joep


De liefde van de ontvanger is kennelijk verleden tijd, anders was het boek niet bij de Slegte beland. Of misschien vond ze er gewoon niets aan en kon die hele Joep haar gestolen worden. Hoe dan ook, mijn nieuwsgierigheid was gewekt.

Na mijn literaire uitstapje liep ik naar het Juridisch Loket aan het Weena, waar ik door de voormalige collega’s met open armen werd ontvangen. Het is ’s avonds nooit druk en dus was er alle gelegenheid om gezellig te kletsen. Zo liet de sympathieke receptioniste me op internet het hondje zien dat ze vandaag is gaan ophalen. In de zomer is haar oudje hondje doodgegaan en na de verwerking besloot ze met haar dochters dat ze weer een nieuw hondje wilde. Een Jack Russell is het geworden, een goede keus.
De dames zaten aan de witte wijn en boden mij ook een glas aan. Nu ben ik geen wijnliefhebber, maar als er niks anders voorhanden is… Een kater was geboren. Toen om 20:00  het avondspreekuur erop zat, ging ik met N. een hapje eten bij de McDonalds aan de Korte Lijnbaan, op vrijdagavond dé hangplek voor de allochtone schooljeugd. In een vlaag van weemoed zou ik best weer een onbevangen scholiertje willen, maar dan wel met de kennis die ik nu heb. Ik haat de peilloze onzekerheid waaraan ik destijds leed, en die kenmerkend is voor veel pubers denk ik.

Na de Mac wandelden we naar Cafe Floor aan het Schouwburgplein, waar ik eindelijk het enige echte vocht tot mij kon nemen: bier. We hadden het over mijn christelijke opvoeding, waar N. (die niet christelijk is) jaloers op zei te zijn vanwege de normen en waarden die ik heb meegekregen. Dat kan wel zo zijn, maar ik heb m’n achtergrond toch vaak als een last ervaren die op me drukte. Natuurlijk is er de warmte van de christelijke gemeenschap, de veilige groep waartoe ik als jongere behoorde, maar daartegenover staat het geestelijke harnas waarin je wordt geperst, een dwangbuis bijna. Dit geldt voor de opvattingen die je als christen behoort te hebben en de levensstijl, die ik altijd als enorm benauwend heb ervaren.

Natuurlijk hadden we het ook over het werk, altijd een dankbaar onderwerp. Klanten vinden me vaak aardig en ik doe veel voor ze, net als N. ‘Soms vraag ik me af waarom ik het doe en wat ik er mee opschiet. Eigenlijk heb je er geen **** aan’ zei ik. Daar was N. het mee eens, maar het helpen van mensen is nu eenmaal leuk en nuttig. Ik hoef er niks voor terug te krijgen, het is gewoon een instelling die ik heb. Natuurlijk voelt het goed als je iets voor een ander kan betekenen, maar dat is niet mijn drijfveer. Ik ben gewoon zo.

Genoeg zwaar geleuterd. Na enkele biertjes voelden we de vermoeienis van een lange werkdag zich van ons meester maken, waarop we besloten naar huis te gaan. Rotterdam hulde zich langzaam in een koude avondnevel. De trein reed voor m’n neus weg, waarop ik tijd besloot te doden met Kundera. Het begin is veelbelovend, en leek aan te sluiten bij mijn ietwat melancholieke stemming van dat moment.

Mijn werkdag dan. Die verliep tot volle tevredenheid. Ik zat achter de balie en heb een aantal mensen goed kunnen helpen. De eerste klant was een mevrouw met een arbeidscontract dat ze van haar werkgever moest tekenen. Ze werkte bij een bedrijf dat is gefuseerd met een ander bedrijf. Het oude contract blijft dan gewoon van kracht, werknemers mogen er bij overgang van onderneming nooit op achteruit gaan. De nieuwe werkgever had een contract opgesteld dat klopte van geen kant, het was duidelijk nadelig voor de mevrouw. Mijn advies was dan ook simpel: niet tekenen, uw oude contract blijft gewoon geldig. Opgelucht bedankte ze me, altijd lekker om zo de dag te beginnen.

In de middag kwam er een meisje langs met haar vriend (?). Ze had een probleem met de IBG. Het meisje vertelde dat ze half-Nederlands, half-Indonesisch was. Bijna haar hele leven had ze in Indonesië gewoond, maar twee jaar geleden kwam ze naar Nederland om in Maastricht een Master van een internationale studie te volgen. Die had ze inmiddels voltooid, ze zou nu verder gaan studeren in Oxford. Een intelligente dame, dat was duidelijk. Voor de studie in Maastricht had ze voor een jaar studiefinanciering gekregen, die volgens de IBG echter onterecht zou zijn toegekend. Tegen het bewuste besluit had ze bezwaar gemaakt, maar daarmee was iets niet helemaal goed gegaan, de IBG beweerde het nooit te hebben ontvangen. En nu stond de deurwaarder op de stoep.

Omdat het aardige, beschaafde meisje niet goed Nederlands sprak, had ze een beetje moeite met het bellen van de diverse instanties. Daarom was ze naar het Loket gekomen. Geen nood, het was een kolfje naar Pleuns hand. Na talloze keren te zijn doorverbonden en verschillende personen bij de IBG te hebben gesproken, kon ik het meisje uiteindelijk enigszins gerust stellen. In december bleek ze opnieuw een bezwaarschrift te hebben ingediend met aanvullende informatie en een besluit daarover zal snel worden genomen. Tot die tijd zal de deurwaarder niets doen, werd mij verzekerd. Dankbaarheid was weer mijn deel en terwijl de zon recht in m’n gezicht scheen stapten de twee opgelucht naar buiten. Het is best sneu als je maar voor een jaar studiefinanciering aanvraagt en de IBG het doodleuk van je terug wil hebben. Volgens de IBG had ze voor de bewuste opleiding destijds geen studiefinanciering kunnen krijgen

Verder hield ik mij bezig met het opstellen van een doorwrochte brief voor de zangdocente die zo gecharmeerd is van m’n stem. Ik belde haar voor wat aanvullende informatie. Lustig strooide ze weer met loftuigingen, ik begon eraan gewend te raken. Ze wil me per se persoonlijk bedanken zei ze. ‘U hoeft me pas te bedanken als de brief resultaat heeft’ antwoordde ik, maar daar wilde ze niet aan.

Tussen de bedrijven door las ik de krant en surfte een beetje over het www. Zo las ik een recensie van de film Un long dimanche de fiançailles van Jean-Pierre Jeunet, de maker van het moderne sprookje Le fabuleux destin d' Amélie Poulain. De recensie is veelbelovend, ik wil deze film wel zien. Hij schijnt minder feel-good te zijn dan Amélie, maar minstens even wonderbaarlijk.

Ook werd mijn aandacht gegrepen door trieste berichten uit de rally Parijs-Dakar, over dodelijke ongevallen. Het is een gevaarlijk evenement, en keihard bovendien want de ‘show must go on.’ Parijs-Dakar levert altijd mooie televisiebeelden op, maar als het mensenlevens kost (o.a. van voormalig winnaar Meoni die er dit jaar mee zou stoppen) en het circus gewoon verder gaat, hoeft het van mij niet meer. Zo gaat het altijd met sportevenementen waarbij sporters het leven laten. Sport en commercie vormen een immorele combinatie.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2005, 11:48:08 am door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #20 Gepost op: januari 16, 2005, 12:55:55 pm »
Eternal Sunshine of the spotless Mind

Gisteravond is het dan toch gelukt om Eternal Sunshine of the spotless Mind af te spelen. De manier waarop verdient een aparte vermelding. Pulpeet had z’n laptopje c.q. digitale snoeptrommel meegenomen en deze gekoppeld aan de televisie van Santaarnpaal. Na enkele magische bezweringen kwam er een haarscherp beeld tevoorschijn. Pulpeet is een ware ICT-tovenaar.

http://www.cinemasavvy.com/e/images/eternalsunshine.jpg

De film dan. Zoals ik al eerder heb geschreven, is deze van dezelfde scenarist als Adaptation en Being John Malkovich, zodat we een beetje konden bevroeden wat ons te wachten stond: een origineel, bizar, verwarrend verhaal. De titel van de film is afkomstig uit een gedicht van Alexander Pope: Eloisa to Abelard, over een geheime, gepassioneerde liefde. “How happy is the blameless vestal’s lot! The world forgetting, by the world forgot. Eternal sunshine of the spotless mind!”

Het verhaal kort samengevat. Joel Barish (Jim Carrey), een saaie boekhouder en Clementine (Kate Winslet), een impulsief borderline-tiepje, hebben een relatie. Wanneer Joel er tot zijn verbijstering achter komt dat Clementine hem impulsief uit haar geheugen heeft laten wissen, besluit Joel bij het bedrijf Lacuna inc. dezelfde behandeling te ondergaan. Tijdens de procedure krijgen we te zien wat er zich in het brein van Joel afspeelt, het is bijna te ingewikkeld om het hier uit de doeken te doen. Wanneer stuk voor stuk de herinneringen aan Clementine worden gewist, krijgt Joel spijt. Uit alle macht probeert z’n brein de behandeling te saboteren en een herinnering aan Clementine te redden. Hoe dit allemaal gebeurt moeten jullie eigenlijk zelf gaan zien, het is fantastisch en verwarrend en een bijzonder aangename kijkervaring.

Het acteerwerk is ook uitstekend. Jim Carrey beperkt zijn beroemde grimassen tot een minimum, maar weet toch altijd weer de kijker in schaterlachen te laten uitbarsten. En Kate Winslet is gewoon een goede actrice, haar borderline-personage Clementine bevalt me goed. Een bijrol is er voor een oude bekende: Frodo, die als werknemer van Lacuna inc. op slinkse wijze Clementine voor zich probeert te winnen, door gebruik te maken van de herinneringen van Joel. Of hem dit lukt ga ik natuurlijk niet verklappen.

De gratis filmdienst van Pulpeet bevalt me trouwens bijzonder goed. :)
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2005, 07:42:17 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #21 Gepost op: januari 18, 2005, 04:33:49 pm »
Vanmorgen werd ik wakker om… 8:45. Best vervelend als je rond dat tijdstip wordt verwacht op je werk. Een blik op de wekker leerde mij dat het alarm niet was ingeschakeld. Het was verleidelijk om het apparaatje de schuld te geven, maar mezelf kennende sluit ik een menselijke fout geenszins uit. Ik baalde er wel van, omdat het vandaag de tweede dag is dat ik in Dordrecht ben gestationeerd en ik vooralsnog onmisbaar ben voor de medewerkers. Die onmisbaarheid is niet zozeer emotioneel (ofschoon ik een hele aardige jongen ben), alswel functioneel van aard. Gisteren was het Loket in Dordrecht namelijk voor het eerst open voor publiek, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Er is nog gebrek aan alles, en aangezien voor de dames en heer alles nieuw is en ze geen Emmentaler hebben gegeten van het systeem, wordt mijn aanwezigheid zeer op prijs gesteld. ‘Pleun, kan je even komen? Pleun, hoe werkt dit? Pleun, wat moet ik doen?’ Ik vervulde de rol van goeroe met verve. Zo werd mijn hulp ingeroepen bij het installeren van een frankeermachine. Ik sta niet echt bekend om mijn technisch vernuft, maar na wat gegoochel met snoertjes en knoppen kreeg ik het apparaat gebruiksklaar. De loftuigingen die mij ten deel vielen nam ik met een korreltje zout, een 3-jarige had hetzelfde klaargespeeld. Nederigheid is ook een eigenschap die een goeroe past, zo’n grootheid heeft het niet nodig zichzelf op te hemelen.  :+

Gisteren was het best druk maar vandaag valt het gelukkig mee. Niet dat ik vies ben van een beetje hard werken, zolang er maar tijd overblijft om te internetten. En dat was gisteren niet het geval.
Na het werk besloot ik dat het weer eens tijd werd een bezoekje te brengen aan het ouderlijk huis. Het bleek dat er jongerenkring was, inclusief een gemeenschappelijke maaltijd. M’n moeder had boerenkool bereid met een excuise salade. Ik had een slechter moment uit kunnen kiezen om thuis te gaan eten. Het was gezellig met de mannenbroeders van de jongerenkring. Dat was het ook bij Santaarnpaal, bij wie ik even langswipte om een boek op te halen dat ik zaterdag had laten liggen. Hij bleek vakantie te hebben, zodat we op ons gemak weer een stukje van Return of the King konden kijken.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2005, 08:30:27 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Santaarnpaal

  • Berichten: 1382
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #22 Gepost op: januari 18, 2005, 07:40:27 pm »
Boerenkool heb ik geloof ik nog nooit gegeten.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #23 Gepost op: januari 18, 2005, 07:46:12 pm »
M'n moeder vroeg gisteren: 'het is zeker lang geleden dat je boerenkool hebt gegeten?' Ik antwoordde bevestigend, maar besef opeens dat ik nog niet zo lang geleden bij een gastvrije GKV-familie mocht aanschuiven en er toen ook boerenkool op het menu stond. Zelf maak ik het nooit klaar, ik ga een beetje aardappels lopen schillen... Zo'n zak krijg ik ook nooit leeg, na verloop van tijd groeien er dan allemaal plantjes uit.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Marloes

  • Berichten: 4175
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #24 Gepost op: januari 18, 2005, 08:03:24 pm »
Wij eten vandaag boerenkool. Zojuist aardappelen geschild. Die kun je ook in kilozakjes kopen in de meeste supermarkten Pleun, en dan is het vaak ook een Extra Superieure kwaliteit. ;)
[Prediker 7:29]

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #25 Gepost op: januari 18, 2005, 08:19:33 pm »
Hmm, ik ben gewoon geen aardappel-type... Behalve in gefrituurde of tot chips verwerkte toestand.


http://m1.nedstatbasic.net/n?id=ACSzDwUegeYGeqt2QgmuDxRqAD9A
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2005, 03:24:49 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Santaarnpaal

  • Berichten: 1382
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #26 Gepost op: januari 18, 2005, 08:24:41 pm »
Vandaag toevallig "verse" aardappelen gegeten. Niet dat ik ze gekocht had maar mijn ma kwam langs met een prakje hachée met wat aardappels erbij die ik zelf moest koken. Mmmm. Maar van stampotten/hutspotten hielden we bij ons thuis geen van allen echt van. Het enige wat ik lekker vond was altijd de rookworst.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Picardijn

  • Berichten: 5024
  • Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #27 Gepost op: januari 18, 2005, 08:32:58 pm »
Aardappels kun je kopen vanaf 5 cent de kilo (aleen verwacht ik niet dat Pleun in het woon-werk verkeer veel boerderijen tegenkomt), heb je op de duur ook nog groen in huis. Van Sanaarnpaal valt het me gewoon tegen, die kan gewoon hamsteren.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

LaNaussee

  • Berichten: 3279
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #28 Gepost op: januari 18, 2005, 08:50:45 pm »
Aardappels zijn heerlijk goedkoop en die paar aardappeltjes die ik dan nog moet schillen, maken mij echt niet uit. Groente wassen en snijden kost ook tijd. Vandaag nog een heerlijke stamppot zuurkool gemaakt :9
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Slim blondje

  • Berichten: 1608
  • De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #29 Gepost op: januari 18, 2005, 10:20:00 pm »
Aardappels moet ik wel lekker vinden, want ik krijg ze vier keer per week voor m'n neus. Ik vind ze best lekker, hoewel ik een pasta ook niet afsla. Ik eet nu eenmaal. Of het nu lekker is of niet.
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

stekeltje

  • Berichten: 78
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #30 Gepost op: januari 19, 2005, 02:20:29 am »
Weet je, LaNaussee, wat lekker is? Er zijn nu van die nieuwe pakjes te koop waarbij je zuurkool in de oven klaarmaakt. Je doet eerst een laagje aardappelschijfjes, en dan daarover rul gebraden gehakt in de ovenschaal en dan doe je nog een laag aardappels en dan zuurkool. En als laatste het sausje van het pakje eroverheen, en lekker dat dat is! :Y)

Dan eet je tóch aardappelen pleun, zonder dat je veel ingewikkelde dingen hoeft te doen!

Slim blondje

  • Berichten: 1608
  • De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #31 Gepost op: januari 19, 2005, 03:59:08 pm »
moet je wel een oven hebben...
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

Mart

  • Berichten: 2450
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #32 Gepost op: januari 19, 2005, 05:35:08 pm »

quote:

Pleun schreef op 13 januari 2005 om 17:56:
Gisteren voelde ik me frisser en scherper, ik hoefde niet eens te sprinten om de trein te halen. Soms neem ik me voor om een boek mee te nemen voor onderweg, maar dat komt er nooit van omdat ik weet dat ik toch te duf ben om in de trein te lezen. Misschien dat een boek dat ik onlangs heb besteld bij bol.com daar verandering in gaat brengen: Candide van Voltaire (1694-1778). Volitaire wordt beschouwd als een van de grondleggers van de Verlichting. Candide verscheen in 1759 en deed veel stof opwaaien vanwege de anti-religieuze uitlatingen in het boek. Het verhaal speelt zich af tegen de achtergrond van de grote aardbeving in Lissabon van 1755, die ook gepaard ging met een tsunami. Dit weetje maakte mij nieuwsgierig naar deze roman, die past in mijn filosofie om zoveel mogelijk belangwekkende literatuur te lezen.



 d:)b

Candide heb ik pas moeten lezen voor een tentamen letterkunde. Het is niet direct een literair hoogstaand werk, maar maakt wel mooi duidelijk hoe diep sommige meningsverschillen tussen filosofen uit die tijd konden liggen. Candide betekent overigens zoiets als argeloos, naief.
Voltaire bestrijdt het optimisme van Leibniz en ook van Alexander Pope, Leibniz vond dat de wereld niet anders dan perfect kon zijn, omdat God ook perfect is. Voltaire toont daarom in Candide alle kanten van het ´kwaad´ in de wereld (wat de mensen elkaar aandoen, de natuur, toeval)
Ook gaat Voltaire in tegen het pessismisme van Pascal, dat de mensen van nature slecht zijn, misdadigers en niet in staat tot iets goeds.
Voltaire stelt daar tegenover dat de mensen er in deze bestaande wereld (het is zoals het is) er het beste van moeten maken. Hij stelde zichzelf dus eigenlijk tussen het optimisme en het pessismisme in.

Al met al is het wel een vermakelijk boekje.  :) Ik had trouwens een 8 voor dat tentamen  :*)

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #33 Gepost op: januari 19, 2005, 08:22:44 pm »
Kijk, dat is nog eens een interessante bijdrage aan deze blog. Ik vraag me nu voor de zoveelste keer af waarom ik ooit rechten ben gaan doen. :/

quote:



Zelfs een schotel heb ik niet. :P

Even een korte update. Saaie dag gehad.  :O Een en al sleur.  :O De sparkling flame was ver te zoeken, ik voelde me een beetje numb. :O Het was rustig vandaag, op de eerste dag na loopt het nog niet bepaald storm bij het Loket in Dordrecht. En als de mensen die bellen of langskomen dan ook nog eens weinig bijzondere problemen hebben (al denken ze daar zelf natuurlijk anders over), voel je je als de automatische piloot van een Boeing 747. (Nu gaat de vergelijking tussen mijn werk en een Boeing 747 volledig mank, het slaat nergens op, maar een kniesoor die daarover valt).

Het verhaal van een client waar ik vandaag voor aan de slag ben geweest, illustreert mooi de hemeltergende bureaucratische mangel waarin mensen soms kunnen belanden. Client is halverwege de vijftig en heeft een jaar in de Ziektewet gezeten. Na dat jaar was hij nog steeds ziek. De man heeft kanker gehad en z'n maag is verwijderd, dus ik kon me er iets bij voorstellen. Zo niet het UWV, dat de aanvraag voor een WAO-uitkering heeft afgewezen. Uiteraard tekende client tegen dit besluit bezwaar aan, dat nog loopt. Omdat hij in de tussentijd zonder inkomsten zit, meldde client zich vervolgens bij het CWI voor een WW-uitkering. Toen hij z'n verhaal had verteld, kreeg hij te horen: 'wat doe je hier? Je bent ziek.' Voor een WW-uitkering moet je beschikbaar zijn voor arbeid en client had naar eer en geweten verteld dat hij dat niet is. En dus is hij tussen wal en schip beland. Om voor een WAO-uitkering in aanmerking te komen moet client arbeidsongeschikt zijn, wat hij volgens het UWV vooralsnog niet is, en voor WW komt hij nu ook niet in aanmerking.

Ik heb hem geadviseerd om de beslissing op het bezwaar af te wachten. Er komen nog een medisch onderzoek en een hoorzitting, waar hij zijn beste krakkemikkige beentje moet voorzetten. En in de tussentijd moet hij maar het spel meespelen en zeggen dat hij beschikbaar is voor werk. Een slap sollicitatiebriefje per week is voldoende om de uitkering veilig te stellen.

De reistijd naar Dordrecht is lekker kort, dus ik kon uit het werk op m'n gemak boodschapjes doen. Nog steeds was ik zo duf als een konijn. Toen ik bij de kassa stond, spatte een bierflesje dat ik onder m'n arm had geklemd (tenminste, dat dacht ik) op de grond uit elkaar. Ik voelde me zo numb dat ik nog geen bloedcel naar m'n hoofd voelde stijgen, en reageerde gelaten op de kliederboel die ik had veroorzaakt. 'U mag een nieuw flesje pakken hoor' zei het behulpzame supermarktmeisje. 'Neuh, laat maar', en weg was ik.
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2005, 08:27:46 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Merwekade

  • Berichten: 412
  • Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #34 Gepost op: januari 19, 2005, 08:41:56 pm »

quote:

Pleun schreef op 19 januari 2005 om 20:22:.................................Toen ik bij de kassa stond, spatte een bierflesje dat ik onder m'n arm had geklemd (tenminste, dat dacht ik) op de grond uit elkaar. Ik voelde me zo numb dat ik nog geen bloedcel naar m'n hoofd voelde stijgen, en reageerde gelaten op de kliederboel die ik had veroorzaakt. 'U mag een nieuw flesje pakken hoor' zei het behulpzame supermarktmeisje. 'Neuh, laat maar', en weg was ik.
Dit noem ik nu drankmisbruik

Santaarnpaal

  • Berichten: 1382
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #35 Gepost op: januari 19, 2005, 09:02:11 pm »
Over duf gesproken: Vandaag ging ik met mijn "pleegkind" naar zwemles op de fiets. Ter hoogte van de molen zat ik uitgebreid te geeuwen toen er een vent "ga vroeger je bed in" me toeschreeuwde. Zo laat was het helemaal niet geworden. 12 uur lag ik plat alleen kwam ik er 's ochtens rond een uur of elf pas er uit. :O
Van dat geeuwen had ik eigenlijk heel de dag last van.
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2005, 09:03:00 pm door Santaarnpaal »
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

zidane

  • Berichten: 1177
  • Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #36 Gepost op: januari 21, 2005, 12:11:43 am »
Hey Pleun,

Brand in Vlaardingen zag ik op tv. Toch niet bij jou in de buurt??
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #37 Gepost op: januari 21, 2005, 12:29:00 am »
Tijd voor een update. Er is wel weer wat te vermelden. :)

Die boerenkool met worst waar Pleun al eerder over schreef, heeft ook mijn slokdarm mogen passeren. Ik maak al vanaf het begin deel uit van de jongerenkring van onze gemeente, die die avond dus in Pleuns ouderlijk huis samenkwam. Pleun smeerde hem na het eten al snel, en met de achterblijvers hebben we onze kringavond gehouden. Degene die de avond had moeten voorbereiden was niet aanwezig, maar dat hinderde niet, want één van ons had zijn kerkspel meegenomen. Een spel dat hij zelf verzonnen heeft, en dat ons helpt het kerkelijk gebeuren een beetje te relativeren. Elke speler heeft een kerk. Deze kerk wordt gerepresenteerd door een aantal kaarten. Zo is er een kaart "voorganger", een kaart "alpha-cursus" etc, etc. Het doel is aan het eind van het spel een zo divers mogelijke kerk vergaard te hebben. Maar er kon natuurlijk van alles misgaan. Als je bijvoorbeeld een kaart "dogmatiek" in je bezit had, en je trok een kaart "vrijzinnigheid", had dat een kerksplitsing tot gevolg. Zo waren ook de combinaties "Volwassendoop"+"Kinderdoop" en "Hele noten"+"Combo" fataal. Je verloor dan de helft van je kaarten. De combinaties waren echter wel mogelijk als je ook een kaart "Relativeren" in je bezit had (Behalve voor "Vrijzinnigheid" en "Dogmatiek", dat viel niet te relativeren). Er was ook een zogenaamde Maranatha-kaart in het spel. Wie die kaart meer dan drie beurten had, kon het spel beëindigen. Er is nog wel meer te vertellen, maar dat voert een beetje te ver voor nu. Het was in ieder geval een vermakelijke avond.

Woensdag was een gedenkwaardige dag. Samen met vader, moeder, broer, opa en oma ben ik naar Utrecht gegaan om daar mijn bul in ontvangst te nemen. Eigenlijk hecht ik niet zo aan dat soort dingen, ik zou er geen probleem mee hebben om dat papiertje gewoon op het secretariaat af te halen, maar het was toch wel aardig. Vooral mijn opa en oma waren helemaal in de wolken.

We kwamen maar net op tijd, want ik had mijn familie eerst naar de verkeerde zaal gedirigeerd. Vijf minuten voor tijd vulde de hal voor die zaal zich met allerlei studenten die er niet uitzagen alsof ze een diploma-uitreiking gingen bezoeken. Toen ik nog eens goed keek, zag ik dat we aan het verkeerde adres waren. Deze studenten kwamen in die zaal gewoon een college volgen. Wij moesten ergens anders zijn. Gelukkig was het niet ver, en de plechtigheid was nog niet begonnen toen wij binnenkwamen.

Er waren zeven afgestudeerden. Twee van hen kregen hun bachelor diploma en de anderen hun doctoraal diploma. Gelukkig waren het er niet veel meer, want dan wordt zo'n uitreiking eindeloos. De meeste docenten Muziekwetenschap waren aanwezig. Dat was wel leuk. Het is een kleine opleiding, je kent elkaar dus al snel. Van mijn mede-nieuwbakken alumni kende ik dus ook de meeste wel. Iedereen kreeg een toespraakje van zijn of haar begeleider.
Aan het eind van de rit stond ik echter zonder bul buiten. Een of andere tiepmiep van het secretariaat had vergeten de vermelding 'cum laude' op de bul te vermelden, zodat er een nieuwe gemaakt moest worden. Dat kon natuurlijk niet ter plekke. Dat was wel jammer, want nu kon de handtekening niet 'en plein publique' gezet worden. Maar de symbolische waarde van de bijeenkomst maakte dit wel goed. Nu moet ik binnenkort toch nog langs het secretariaat om een goede versie van het document op te halen.

Na afloop hebben we thuis nog een lekker maal verorberd, waarna ieder weer zijns weegs ging. Voor mij betekende dat een avondje cantorij-repetitie, en daarna een bezoekje aan Pleun, waar ik tot mijn vreugde ook Santaarnpaal aantrof. Twee biertjes, een sigaar en een filmpje verder kon ik van mijn nachtrust gaan genieten.

Vanavond was ook weer een goed gevulde avond. Kerkenraadsvergadering. Het moderamen had een geheel nieuwe structuur voor de kerkenraad voorgekookt. Er zijn een aantal taakgroepen in het leven geroepen, ieder bestaande uit twee kerkenraadsleden, die zich elk met een onderdeel van de gemeente gaan bezighouden: jongerenwerk, evangelisatie, eredienst, ouderenwerk, diaconaat, kerkvoogdij, etc. Uit elk van deze tweetallen maakt steeds één kerkenraadslid deel uit van de zogenaamde "kleine kerkenraad", terwijl de voltallige vergadering ambtsdragers nu "grote kerkenraad" is gaan heten. Verandering van spijs doet eten, zullen we maar zeggen.

Vanavond zijn in enkele verkiezingsronden de poppetjes op de plaatsen gezet. Voor mij betekent het dat ik samen met broeder K. de taakgroep 'eredienst' vorm, en dat ik in de kleine kerkenraad zitting ga nemen. Keerzijde is dus dat ik meer moet gaan vergaderen dan tot nu toe het geval was. Bijna elke maand komen zowel de grote als de kleine kerkenraad samen. Dat betekent dat ik elke maand al twee donderdagavonden van de straat ben.
De taak die me toebedeeld is bevalt me wel. En ook naar de samenwerking met broeder K., zie ik uit.

Om kwart voor elf stonden we allemaal weer buiten. En voorlopig ga ik maar eens een nachtje slapen om al deze veranderingen eens goed tot me door te laten dringen.

Marloes

  • Berichten: 4175
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #38 Gepost op: januari 21, 2005, 08:18:50 am »
Dat spel klinkt wel interessant. :D Kun je niet alle regels ervoor online zetten? ;)
[Prediker 7:29]

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #39 Gepost op: januari 21, 2005, 10:03:58 am »

quote:

Pulpeet schreef op 21 januari 2005 om 00:29:
Tijd voor een update. Er is wel weer wat te vermelden. :)

Die boerenkool met worst waar Pleun al eerder over schreef, heeft ook mijn slokdarm mogen passeren. Ik maak al vanaf het begin deel uit van de jongerenkring van onze gemeente, die die avond dus in Pleuns ouderlijk huis samenkwam. Pleun smeerde hem na het eten al snel, en met de achterblijvers hebben we onze kringavond gehouden.


Ik moest nog naar Santaarnpaal om een boek voor m'n werk op te halen, maar had eerlijk gezegd ook geen zin in een spel. Maar het eten was heel gezellig. d:)b

quote:

Woensdag was een gedenkwaardige dag. Samen met vader, moeder, broer, opa en oma ben ik naar Utrecht gegaan om daar mijn bul in ontvangst te nemen. Eigenlijk hecht ik niet zo aan dat soort dingen, ik zou er geen probleem mee hebben om dat papiertje gewoon op het secretariaat af te halen...


Ik heb m'n bul wel bij de administratie afgehaald. Niet echt feestelijk, maar ik had geen zin in die poppenkast.

quote:

Na afloop hebben we thuis nog een lekker maal verorberd, waarna ieder weer zijns weegs ging. Voor mij betekende dat een avondje cantorij-repetitie, en daarna een bezoekje aan Pleun, waar ik tot mijn vreugde ook Santaarnpaal aantrof. Twee biertjes, een sigaar en een filmpje verder kon ik van mijn nachtrust gaan genieten.
Die woensdagavondjes zijn een soort oase, midden in de jachtige week.  :D The Bourne Supremacy was minstens even vermakelijk als The Bourne Identity. Hoofdpersoon Jason Bourne is het prototype van een held uit een thriller: slim, vindingrijk, koelbloedig en niet kapot te krijgen. Vroeger heb ik aardig wat boeken van Alistair MacLean gelezen. Daarin voldoen de hoofdpersonen ook allemaal aan de 'Bourne-criteria.' De held loopt natuurlijk butsen en builen op, in het ergste geval wordt hem een tand uit de mond gemept, maar uiteindelijk delven de slechteriken altijd het onderspit. En met een beetje geluk houdt de held nog een meisje aan het avontuur over ook.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #40 Gepost op: januari 21, 2005, 10:39:56 am »

quote:

Marloes schreef op 21 januari 2005 om 08:18:
Dat spel klinkt wel interessant. :D Kun je niet alle regels ervoor online zetten? ;)
Ik vind het ook heel leuk! Open er een topic over met alle regels en hoe de kaarten eruit moeten zien enzo. Lijkt me echt cool!
Bombus terrestris Reginae

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #41 Gepost op: januari 21, 2005, 11:42:20 am »

quote:

zidane schreef op 21 januari 2005 om 00:11:
Hey Pleun,

Brand in Vlaardingen zag ik op tv. Toch niet bij jou in de buurt??
O ja, das waar ook, m'n flat is afgebrand. Was op de bank in slaap gevallen en toen ik wakker werd stond-ie in de fik.  :+
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Doornroosje

  • Berichten: 74
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #42 Gepost op: januari 21, 2005, 01:26:24 pm »
Ik dacht: laat ik hier maar weer eens virtueel komen aanwaaien, uit het Sprookjesbos word ik momenteel door AVee en mijn teerbeminde huisgenote weggepest...  :'(  Roodkapje is weer eens in haar agressieve fase.
...Val ik hier meteen met mijn neus in de boter! Bijval aan Marloes en Bumblebee: publiceren dat spel!
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2005, 01:27:59 pm door Doornroosje »

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #43 Gepost op: januari 21, 2005, 02:02:24 pm »
'k zal de maker van het spel eens polsen. :)

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #44 Gepost op: januari 21, 2005, 10:38:41 pm »
Niet veel te melden over de afgelopen dagen. Zoals gezegd is het nog niet druk in Dordrecht, maar dat komt nog wel als de mensen het Loket weten te vinden. Veel telefoontjes zijn nu afkomstig uit andere regio's. Als er in Rotterdam bijvoorbeeld even niemand bereikbaar is, kunnen clienten ervoor kiezen te worden doorverbonden naar een ander Loket. Ik merk dan dat het een voordeel is dat ik op meerdere locaties heb gewerkt, omdat ik de collega's er ken en mensen precies uit kan leggen hoe ze er moeten komen.

De locatie in Dordrecht is ideaal, recht tegenover het station. Het is een vrijstaand gebouwtje, wat gisteren goed was te merken toen de wind eromheen gierde. Veel bijzondere verhalen heb ik nog niet gehoord. Gisteren was er een Joegoslavische vrouw aan de balie met een kennis. Ze moet voor de kantonrechter verschijnen vanwege een onbewust opgelopen huurachterstand. Onbewust, omdat de huur van de vrouw iedere maand automatisch wordt betaald door de sociale dienst. Ik belde naar de sociale dienst en de deurwaarder en beantwoordde geduldig alle vragen van de mensen, maar ze waren met geen stok weg te krijgen. Dat ging op den duur wel een beetje vervelen, ook omdat de man niet bepaald naar lentebloesem geurde. Ik heb gedaan wat ik kon, maar sommige mensen verwachten dat je hun problemen kan wegtoveren. Dat lukt niet altijd natuurlijk.

Hoewel ik een beetje een afkeer heb van al die creatiefloze docusoaps (het zal wel lekker goedkoop zijn om te maken), bedacht ik me dat mijn werk eigenlijk ook wel ideaal is voor een docusoap. Het zou goed zijn voor de bekendheid van het Loket. Bovendien wordt het hoog tijd dat ik beroemd word.

In een weblog hoor je af en toe het nieuws te bespreken, maar hoewel ik iedere dag de krant lees heb ik daar niet veel zin in. Misschien is het een vorm van relativeren of gewoon onverschilligheid, maar de waan van de dag interesseert me niet zo. Nu is er weer een hoop heisa over een tasjesdief die is doodgereden. Tsja, je moet ook geen tasje stelen, denk ik dan. De meeste mensen kennen wel het gevoel van woede wanneer je merkt dat er iets van je is gepikt (zoals een fiets). In een dergelijke vlaag is de vrouw kennelijk achter de boefjes aangereden, met het tragische ongeluk als gevolg. Niet iets om je erg over op te winden is mijn mening.
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2005, 01:30:18 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #45 Gepost op: januari 22, 2005, 02:42:41 pm »
Beetje jammer. Wilde ik me voor het eerst in m’n leven opgeven voor een tv-programma, blijkt dat je dat in 2005 niet meer kan doen. Vanmorgen zat ik namelijk 2voor12 te kijken. Nu ben ik absoluut geen liefhebber van tv-spelletjes, maar bij 2voor12 blijf ik soms hangen om te zien of ik de antwoorden weet. Bij dit spel wordt een behoorlijke dosis algemene kennis verwacht en ik ben altijd benieuwd of de deelnemers hun ijdelheid waar kunnen maken. IJdelheid, omdat veel deelnemers onder hun masker van bescheidenheid een behoorlijk groot ego verbergen. Toch zit ik niet te hopen dat de kandidaten op hun bek gaan, ik vind het leuker om teams te zien die veel parate kennis hebben. Kandidaten die met hun mond vol tanden zitten als ik zelf het antwoord meteen kan oplepelen, ergeren me alleen maar. Maar ja, je kan het altijd nog opzoeken he?

Bij de uitzending van vanmorgen wist ik tot mijn verbazing best veel vragen te beantwoorden. Zo luidde een vraag hoe het grootscheepse offensief heet dat de Vietcong in 1968 inzette in Zuid-Vietnam. Een andere vraag ging over de Amerikaanse schilder Edward Hopper. Tijdens mijn ‘culturele verkenningsfase’ heb ik ooit een boek over Hopper gekocht, dus ook deze vraag wist ik. Zijn schilderijen hebben iets filmisch en beelden vaak een verstilde eenzaamheid uit. ”American painter, whose highly individualistic works are landmarks of American realism. His paintings embody in art a particular American 20th-century sensibility that is characterized by isolation, melancholy, and loneliness”, staat er op internet. Ik vind Hopper wel wat hebben, misschien omdat zijn schilderijen laten zien hoe de moderne mens zich onder de oppervlakte vaak moet voelen.

http://www.tate.org.uk/tateetc/issue1/img/i1_a10_1.jpg

Maar goed, ik besloot me dus op te geven. Misschien ben ik ook wel ijdel, maar ik weet waar ik wel en waar ik niet goed in ben. Zo weet ik niks van gastronomie, en vragen over medische verschijnselen hoeven van mij ook niet. Wel ben ik goed in het snel opzoeken van de informatie die ik nodig heb. Dit bleek vorige week nog  bij een vraag van een cliënt. De vraag ging over erfdienstbaarheid, waar ik wel iets van wist,  maar toch raapleegde ik even internet. Plop plop plop en een paar muisklikken later had ik de informatie op m'n scherm gegoogled. “Wat wist jij veel van erfdienstbaarheid joh”, zei een collega na het gesprek bewonderend. Ach, gewoon ff snel op internet opgezocht. Een handigheid die goed van pas komt voor een jurist.

Gisteren in het NRC  een interessant artikel gelezen over de huidige beeldcultuur c.q. –terreur. Mensen lezen minder en laten zich steeds meer informeren door beelden: tv, film, foto’s, etc. De auteur was nogal pessimistisch over de teloorgang van het geschreven woord. Zelf vind ik een mooie foto, videoclip of  film niet te versmaden. Beelden prikkelen de verbeelding en roepen emoties op. Maar voor mij kunnen ze niet opwegen tegen het geschreven woord (ook muziek sla ik hoger aan). Zo kan een verfilming van een boek zeer mooi en pakkend zijn, de rijkdom en details van het boek zullen in een film nooit volledig tot hun recht komen. Een mooi voorbeeld is natuurlijk LOTR. De trilogie is fantastisch verfilmd, maar als ik moet kiezen tussen de films en het boek is die keuze zeer eenvoudig.

Verder had ik gisteravond nog een boeiend gesprek over uitgaan, dat het meisje in kwestie na afloop als ‘inspirerend’ bestempelde. Kijk, dat vind ik nou leuk om te horen. Dat ik voor velen nog maar vaak tot inspiratie mag zijn.  :+
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2005, 06:11:22 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Picardijn

  • Berichten: 5024
  • Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #46 Gepost op: januari 22, 2005, 02:45:42 pm »
De laatste tijd vind ik de vragen van 2 voor 12 wat makkelijker, is jou dat ook opgevallen?
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #47 Gepost op: januari 22, 2005, 02:47:14 pm »
Nee, want om eerlijk te zijn zie ik het bijna nooit. Alleen als ik er tijdens het zappen op stuit blijf ik hangen.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Picardijn

  • Berichten: 5024
  • Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #48 Gepost op: januari 22, 2005, 06:10:31 pm »
Op zaterdag middag is meestal de herhaling, volgens mij is donderdags 20:30 meestal de gewone uitzending.
Speel het spel anders zelf een keer
Zelf vind ik die VARA quiz'en meestal wel leuk, zo ook Per seconde wijzer en van de NPS Met het mes op tafel.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #49 Gepost op: januari 23, 2005, 02:27:31 pm »
Gisteravond een gezellige avond beleefd in twee etappes. M’n oudste zuster kwam op bezoek met haar geliefde R. R. is een sympathieke en slimme kerel (hij is pas afgestudeerd bij rechten met een 9 voor zijn scriptie, die hij in 2 maandjes uit zijn pc rammelde) met wie het zeer aangenaam converseren is. Bijvoorbeeld over muziek. R. had me pas een cd geleend van A Perfect Circle, een project van de zanger van Tool. Bij rockliefhebbers welbekend. Tool is vrij hard en duister, maar Mer de Noms bevalt me verrassend goed. Over de teksten zal ik het wijselijk maar niet hebben.

Van een conversatie over muziek kwam het echter niet, m’n zusje wilde een Sherlock Holmes-film zien. Sherlock is haar jeugdheld, vandaar. Toen de film bijna was afgelopen, pakte ik mijn biezen en ging m’n maatjes opzoeken. We hadden woensdag afgesproken om One Flew over the Cuckoo’s Nest te gaan kijken, en ik kon hen natuurlijk niet in de steek laten. Bovendien wilde ik deze geweldige film graag weer eens zien. Deze klassieker gaat nooit vervelen. Vorig jaar heb ik er al eens over geschreven, daarom hou ik het nu kort, maar wat een heerlijke rol van Jack Nicholson zeg. Hij speelt Randall McMurphy, een gedetineerde die vanwege z’n losse handjes ter observatie naar een psychiatrische inrichting wordt gestuurd. Een soort TBS dus. Non-conformist McMurphy ontpopt zich onbewust als therapeut voor zijn mede-patiënten, louter en alleen door met hen om te gaan alsof ze niet gek zijn. ‘Jullie zijn niet minder gek dan de mensen buiten’, houdt hij hen voor. Vooral de hartstochtelijke pogingen van McMurphy om de ‘Chief’, een beer van een indiaan, aan het basketballen te krijgen, zijn memorabel. Hmm, nu maak ik het toch weer te lang. Wie een andere goede film wil zien over een psychiatrische inrichting kan ik K-Pax aanbevelen, met Kevin Spacey. Hierin speelt hij een man (Prot) die beweert van de planeet K-Pax te komen. Niet geheel onbegrijpelijk dus dat hij in een gekkenhuis belandt. Ook Prot heeft een heilzame uitwerking op zijn mede-patiënten.

Verder heb ik gisteren m’n muzikale antenne weer eens uitgestoken op internet. Momenteel zit ik liedjes van Placebo te luisteren, een band die iets wegheeft van The Cure. Vorig jaar verscheen het best of-album Once More with Feeling. De stem van de androgyne zanger Brian Molko is heel herkenbaar, het lijkt wel of hij helium heeft geslikt. Dit vind ik geenszins storend, Placebo maakt erg lekkere muziek.  

Een rock-chick uit Braboland stuurde me een ander inspirerend liedje: Galvanize van de Chemical Brothers, met een aanstekelijk oosters riedeltje. De videoclip is ook wel leuk.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2005, 02:29:27 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun