Dit topic is gesloten
- Geplaatst op dinsdag 25 juli 2006 23:09geloof van HARTEIk doel meer op de indruk die ik heb dat Jezus daar met HEN (en niet met anderen erbij) in Judea was en doopte. Hij doopte dus de discipelen die hem (zoals beschreven in hoofdstuk 1 vers 35 tot 52) volgden. Dat ze een groep waren blijkt uit hoofdstuk 2 vers 2 en wordt nog eens bevestigd in vers 12van het tweede hoofdstuk.
Hoofdstuk 3 vers 23 staat het woordje "ook" en wordt verwezen dat Johannes ergens anders daar komende mensen doopte. Dit waren dus volgelingen die niet door Christus persoonlijk waren geroepen hem te volgen. Dus naast Jezus doopte Johannes ook. Zou het toch onaanvaardbaar zijn te veronderstellen dat Jezus daar in Judea als onderlinge gebeurtenis wel doopte? En dat de door jou aangegeven tekst wijst op het feit dat Jezus niet in het openbaar NIEUWE discipelen doopte die hij pesroonlijk had geroepen hem dagelijks te volgen? Met deze uitleg lijkt een kennelijke tegenstrijdigheid misschien verklaarbaar?
kajem
quote:
cyber schreef op 25 juli 2006 om 11:20:
[...]
En Johannes vervolgd in hoofdstuk 4 met:
vers 2 – ofschoon Jezus niet zelf doopte, maar zijn discipelen 'Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven - Geplaatst op woensdag 26 juli 2006 00:31geloof van HARTEBeste Cyber,
M.b.t. die tekst uit Handelingen 8.
Zet nu eens vers 10
10 en iedereen, van groot tot klein, keek vol ontzag naar hem op omdat ze werkelijk meenden dat de grote macht van God in hem zichtbaar werd.
in lijn met vers 12
12 Maar toen Filippus hen door zijn verkondiging van het koninkrijk van God en de naam van Jezus Christus tot geloof had gebracht, lieten ze zich dopen, mannen zowel als vrouwen. 13 Ook Simon aanvaardde het geloof, en na zijn doop bleef hij voortdurend bij Filippus; en hij stond versteld van de tekenen en de machtige wonderen die hij zag gebeuren.
iedereen van groot tot klein keek vol ontzag. Maar methet dopen wordt nadrukkelijk gesteld dat ze zich lieten dopen MANNEN en VROUWEN. Waar zijn nu de kleinen gebleven?
Simon wordt voorts nog wel apart genoemd. De kleinen vallen echter weg ten opzichte van vers 12.
Of lees ik iets wat er niet staat?
Kajem
quote:
cyber schreef op 25 juli 2006 om 11:36:
[...]
'Laat de kinderen tot mij komen: zei Jezus.'
Dus ik zie je probleem niet.Jezus leeft in eeuwigheid
Hij is de Heer van ons leven - Geplaatst op woensdag 26 juli 2006 00:38geloof van HARTE
quote:
'Laat de kinderen tot mij komen: zei Jezus.'
Dus ik zie je probleem niet.
Cyber en anderen,
uitgaande van een navolgende veronderstelling graag je reactie. En ik weet dat het een brutale veronderstelling is....eerst een vraag.
Om welke kinderen ging het met betrekking tot de gezegende kinderen?
In Marcus staat dat Jezus toen in Judea en het overjordaanse was. Even een korte illustratie wie daar waarschijnlijk woonden.
Volgens geschiedkundigen uit hun tijd woonden de Essenen in enkele steden in Judea, en misschien zelfs in een afgelegen deel van Jeruzalem, en in dorpen in de wildernis, waarvan sommige in de buurt van de Dode Zee.
De Essenen (wat letterlijk de ‘genezers’ betekent) stonden bekend om hun vroomheid en hun kenmerkende overtuigingen en gebruiken. Bovendien scheidden zij zich van de rest van de samenleving af. Zij zijn door zowel Romeinse als Joodse geschiedkundigen uit hun eigen tijd beschreven als vrome joden die zichzelf als het ware Israël beschouwden. Hoewel zij belasting betaalden aan de tempel in Jeruzalem, wilden zij zich distanciëren van hen die daar aanbaden met offerandes, en van de vorm van het jodendom die vertegenwoordigd werd door de Maccabeeën, de priestersfamilie die in Palestina regeerde van ongeveer 142 v.Chr. tot de tijd van de heerschappij van koning Herodes. De Essenen stichtten ascetische [zeer vrome en strenge] gemeenschappen. Sommige leden daarvan hebben misschien een celibatair leven geleid.
Ten tijde van Jezus was een belangrijke stroming onder hen de Mandeeers welke zich tegen Jezus keerden en Johannes gingen volgen omdat Jezus niet wilde weten van allerlei ingewikkelde rituelen en van allerlei "inwijdingen", maar van alles zo maar vertelde aan wie daarin geïnteresseerd was.
Dekapolis. Dit gebied behoorde tot de streek van het Overjordaanse. Jezus is minstens twee keer in Dekapolis geweest.
Dekapolis behoorde (net als Samaria) in de tijd van Jezus zeker niet tot Israël. Toch heeft Hij zowel in Samaria als in Dekapolis contact met de bevolking gezocht. Wat was daarvan toch de reden? Wel, wat Samaria betreft is dit duidelijk. Samaria was eens het kerngebied van de tien stammen van Israël!Dit behoorde heel vroeger wel tot Israël. Israël had Og(de koning van Basan) die koning was over het gebied ten oosten van het meer van Galilea verslagen, zijn land veroverd en zich daar gevestigd. In de tijd van Salomo behoorde deze regio nog steeds tot het heilige land. Later is het gebied verloren gegaan voor Israël, al heeft het nog één keer die streek met geweld bezet. Heel de regio kwam onder de invloedssfeer van de hellenistische cultuur en de bewoners moesten niets meer van Israël hebben. Toen hebben de steden een stedenverbond opgericht tegen Israël. Het was dus verloren gebied. Ook in geestelijk opzicht wilden de bewoners van deze Overjordaanse streek niets meer te maken hebben met de God van Israël. Vandaar het verlangen van Jezus om ook in dit gebied tot de verloren schapen van het huis Israël het Koninkrijk Gods te verkondigen dat in Hem was gekomen. Het is mogelijk dat de inwoners van Dekapolis het inheemse Aramees hebben gesproken, en dat Jezus daarom het bevelende woord Effata in het Aramees sprak. (Marcus 7:34). In ieder geval heeft Marcus' zegsman Petrus dit woord zo aan Marcus doorgegeven.
In dit licht is dan ook te verklaren waarom de discipelen de kinderen wilden hinderen. Niet omdat het kinderen waren, maar omdat het kinderen van een bepaalde afkomst waren?
Als je dit goed op je laat inwerken betekent dit nogal wat. Jezus zegent wellicht kinderen van mensen die (overjordaanse) ook geestelijk niets met de God van Israel te maken wilden hebben en met betrekking tot judea wellicht kinderen van Essenen. Een groep die zich sterk afzonderd en zich als het ware Israel beschouwden. maar zich af keerden van Jezus.
Dit verklaart misschien eenvoudiger waarom Jezus zegt dat de kinderen niet mogen worden gehinderd. Niet door de discipelen, noch door de ouders van de benoemde groepen.
Jezus zegent dus de kinderen die ondanks het nest waar ze uit komen vrijmoedig tot hem naderen. Ze mogen niet worden gehinderd. Voor dezen is het Koninkrijk. Los van de opvatting van de ouders worden ze vrijgepleit.
Hoe verhoudt zich dit met de doop en de marcustekst die door de geloofsdopers en kinderdopers ter verdediging wordt aangehaald? Moeten ze allebei niet een pas op de plaats maken en nog eens deze tekst overdenken of de afkomst van de kinderen bepalend is.
Ik wil hier geen conclusies aan verbinden, maar bij het nazoeken werpt dit wel een bijzonder licht op de zaak die nogal wat impact kan hebben voor wijdt verbreide opvattingen.
In wiens voordeel de twee meest verbreidde opvattingen over de doop uitvalt in dit licht laat ik maar even wijselijk in het midden.
Hoe het ook zij, het is in ieder geval nog eens de moeite waard te overwegen met welke blik je moet kijken naar kinderen van ongelovige ouders EN OOK een christelijke opvoedstijl die niet in kindertaal aan de kinderen wordt aangereikt.
We leren wel dat je (kleine) kinderen het best op de hurken kunt aanspreken, dat is minder bedreigend en het bevorderd het contact. Moet een dergelijke fysieke benadering ook niet gelijk zijn aan de geestelijke benadering van kinderen. Passend en in hun eigen taal op hun eigen niveau. Hinder je ze niet wanneer je dit niet doet en ze laat vervelen in de kerkdienst?
Ik weet een prikkelende tekst met veel angeltjes, maar kon het even niet laten.
Kajemkajem wijzigde dit bericht op 26-07-2006 01:15 met 22%Jezus leeft in eeuwigheid
Hij is de Heer van ons leven - Geplaatst op woensdag 26 juli 2006 01:50
quote:
Aafke schreef op 25 juli 2006 om 11:41:
[...]
Ik herken wat je schrijft, ook de worsteling daarmee. Heb zelf hetzelfde meegemaakt en heb me laten overdopen. Nu een aantal jaren later vraag ik me af of het wel zo nodig was. Ik was als baby al gedoopt. Als ik nu opnieuw de keuze zou kunnen maken zou ik het denk ik niet doen. De Bijbelstudies van bapt. gem. en evangelische gem. zijn helder en zeer duidelijk.. ze laten bijna geen enkele ruimte over voor andere visies/meningen (weet ik uit ervaring) Weet zelf hoe gemakkelijk je een 'eigen' mening/visie kan dichttimmeren met Bijbelteksten. De letter doodt, de Geest maakt levend....
Overigens, de Kerkgeschiedenis leert me dat de Kerk in beweging is (voor zover ik het nu kan zien) Eerst was het voornamelijk de volwassendoop door onderdompeling. Ook kent de Kerk een periode dat er zo laat mogelijk gedoopt werd, stel dat je weer ging zondigen o.i.d. Daarna een verschuiving naar de babydoop.
Wens je heel veel sterkte, inzicht en wijsheid toe..!
Fantastische post Aafke, maar het blijft complex. De letter doodt!!! ....... de Geest leeft.
Ik volg de Geest, ik ben een kind van de Vader en vaak denk ik: "wat de rest voor mensgemaakte regels heeft gemaakt moeten ze zelf weten". Alleen jammer dat er zo fel over wordt gedaan en zelfs tot ruzie kan leiden.
Ook de opmerking van PietZa:
Lees wat dat betreft eens Romeinen 14, waar Paulus het heeft over elkaars overtuiging respecteren en niet bestrijden.
Deze situatie heeft ook wel iets weg van het eten van heidens offervlees waar Paulus over schrijft in 1 Korintiërs 8.
Kan ik me in vinden.
Welke rituelen moeten we volgen om actief in de gemeente van Christus te mogen zijn?
- Ik ben als RK gedoopt (het verbond na 8 dagen)
- als RK eerste communie (toen ik ca 8 jr was)
- als RK gevormd (12jr, zalving, belijdenis van zonden en bevestiging van doop)
- Daarna volledig de weg kwijt geraakt, mijn ouders deden op bidden voor het eten en op kerstavond naar de kerk was er niets aan het geloof. De RK ving destijds hun jeugd ook niet echt op.
- Na een heel verhaal ( Hoe heb jij God gevonden? Bericht geplaatst op woensdag 19 oktober 2005 00:57)
- bewust voor Christus gekozen, gehuwd, avondmaal en mijn kinderen laten dopen (Hervormd v.a. 28jr)
- Lid van GKV, moest daarvoor wel belijdenis doen (35jr).
- Samen met aantal Medemblikkers van divers Christelijk origine (RK, Bapt, PKN, GKV, CGK, GK, etc) olv GKV predikant starten we laagdrempelige Christelijke samenkomsten op. (www.abcsamenkomsten.nl)
Mocht ik ooit verhuizen en mij thuisvoelen bij een evangelische of baptistengemeente dan moet ik me ook weer laten dopen.
Persoonlijk komt het op mij over dat wij paspoort stempels moeten halen voordat je iets (avondmaal/trouwen/begraven worden) mag doen in een hedendaagse gemeente. De letter/regeltjes vieren hoogtij.
In PietZa's redding door gelovige ouders kan ik me ook vinden. Maar wat als je wordt gedoopt door humanistisch denkende ouders die jou als baby laten dopen omdat zij dachten dat dit (destijds) van hen verwacht werd maar zelf niet in Christus als verlosser geloofde. (alleen maar in God als een soort superwezen van de schepping)
Omdat ik GKV lid ben, mijn kind zeker aan God wil opdragen, haar en God eigenlijk de doop niet wil onthouden laat ik haar wel dopen. Maar de regel in 'ons' doopformulier:quote:
PietZa schreef op 25 juli 2006 om 11:34:
de eeuwige strijd tussen de christenen
Allereerst vind ik het bijzonder jammer dat christenen elkaar op dit onderwerp zo enorm aanvallen. Van beide kampen word geroepen dat als je de Bijbel goed gaat lezen dat je dan maar tot 1 conclusie kan komen namelijk hun conclusie.
...
de verlossing in Christus.
in de lijn van de geslachten
Het kind is gezegend met gelovige ouders en word via die ouders dan ook door Jezus zelf gered.
...
in exodus 20 : 5b -6 zegt God: "Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht". Hij denkt in geslachtslijnen, hoewel dat voor ons misschien heel raar klinkt.
redding door gelovige ouders
En trouwens tekens van redding waren al in het oude testament ook (vaak juist) voor kinderen. Neem de 10e plaag. De vader van een Joods gezin streek bloed van een lam (verwijzing naar Jezus sterven) op de deurpost. Vanwege dat bloed werd het hele gezin gered. De vader streek het aan de deurpost, maar daarmee werd de oudste zoon gespaard, zelfs als de oudste zoon nog te jong was om het te beseffen.
Of neem de stenen die werden opgericht nadat de israëlieten door het water waren getrokken en de egyptenaren werden gedood door datzelfde water. In de Bijbel staat dat de jongste aan de oudste moest vragen waarom die stenen daar stonden en dan moeste de oudste het verhaal vertellen dat ze waren gered. Het teken van de redding (die stenen) was er dus al voor de jongste.
Daarom mogen de gelovigen en hun kinderen slechts één keer de doop ontvangen.
stuit mij een beetje tegen de borst....welke doop? en woorom zo dwingend opnemen in een formulier?voorwaarts wijzigde dit bericht op 26-07-2006 02:04 met 7% - Geplaatst op woensdag 26 juli 2006 08:02
quote:
voorwaarts schreef op 26 juli 2006 om 01:50:
Omdat ik GKV lid ben, mijn kind zeker aan God wil opdragen, haar en God eigenlijk de doop niet wil onthouden laat ik haar wel dopen. Maar de regel in 'ons' doopformulier:
Daarom mogen de gelovigen en hun kinderen slechts één keer de doop ontvangen.
stuit mij een beetje tegen de borst....welke doop? en waarom zo dwingend opnemen in een formulier?
Is het zo dat ik je mag feliciteren met een nieuw klein leventje..? Uit je mooie getuigenis begrepen dat je er al twee had.
Nog een kleine reactie op wat je hier schrijft. Je zou het misschien ook anders kunnen bekijken. Je zou het ook kunnen zien dat die éne doop die maar slechts één keer hoeft toegepast te worden jou kindje 'inlijft' in dat éne Lichaam van Christus, de Kerk... Is dat geen fantastische belofte..? Dat jou kindje vanaf dat moment al een nieuw leven 'in Christus' mag beginnen. (Dat jij en je vrouw het als een taak zien jullie kindje daarvan te vertellen.) Dat met de doop een 'onuitwisbaar geestelijk merkteken' in de ziel van jullie kindje wordt gedrukt. Daarom hoeft het niet herhaald te worden.
Overigens zie ik persoonlijk dit niet als menselijke regeltjes. Het is Christus Zelf die dit leerde aan Zijn discipelen om toe te passen. Christus die de Kerk stichtte, gewild heeft en niet voor niets worden deze dingen (sacramenten) nog steeds toegepast.
Gekke vraag misschien.. Waarom niet terug naar de Kerk (RKK) waarin je bent opgevoed..?Aafke wijzigde dit bericht op 26-07-2006 08:03 met 2%Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val. - Geplaatst op woensdag 26 juli 2006 09:00
quote:
Voorwaarts schreef:
In PietZa's redding door gelovige ouders kan ik me ook vinden. Maar wat als je wordt gedoopt door humanistisch denkende ouders die jou als baby laten dopen omdat zij dachten dat dit (destijds) van hen verwacht werd maar zelf niet in Christus als verlosser geloofde. (alleen maar in God als een soort superwezen van de schepping)
Als dopen op eenzelfde manier een teken van het verbond van God met ons is, als de besnijdenis vroeger, dan kun je het antwoord volgens mij al vinden door te kijken naar het OT.
Daar waren best wel mensen die hun kinderen niet uit geloofsovertuiging lieten besnijden (genoeg perioden aan te wijzen waarin het volk zich en mass met afgoden bezighield). Maar nergens staat dat zij kennelijk geen besnijdenis hebben gehad. Wél dat ze ook hun hart moeten laten besnijden. Trouwens: 2x besnijden kan geeneens
E-line wijzigde dit bericht op 26-07-2006 09:00 met 1%Mijn weblog - Geplaatst op woensdag 26 juli 2006 09:16
Arrggh....dat zegt mijn vader ook altijd! Maar dan dus over de gereformeerde kerk, waar ik in ben opgevoed...Daar is maar een antwoord op: omdat ik me niet kan vinden in die kerk en denk dat het ergens anders beter is....Zal dat niet voor iedereen zo zijn?quote:
Aafke schreef op 26 juli 2006 om 08:02:
Gekke vraag misschien.. Waarom niet terug naar de Kerk (RKK) waarin je bent opgevoed..?Brengt dank aan de ENE, want Hij is goed; Ja, voor eeuwig is Zijn vriendschap! - Geplaatst op woensdag 26 juli 2006 09:48
- Geplaatst op woensdag 26 juli 2006 10:51Er is maar een Doopsel in Vader Zoon en Heilige Geest, de geloofsdoop is een wedergeboren zijn,bekering dus.
- Geplaatst op woensdag 26 juli 2006 11:29
quote:
Sacerdos schreef op 26 juli 2006 om 10:51:
Er is maar een Doopsel in Vader Zoon en Heilige Geest, de geloofsdoop is een wedergeboren zijn, bekering dus.
Klopt...
Zoals Jezus tegen Nikodemus zei:
"Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan." (Joh. 3)Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val. - Geplaatst op woensdag 26 juli 2006 11:40Je kan maar 1 keer gedoopt worden, zelfs als je ouders het zomaar uit gewoonte hebben gedaan of als je er eerst helemaal geen waarde in zag. Een vergelijking wat het misschien duidelijker maakt:
Het heeft nogal wat jaren geduurt voordat mijn vriendin en ik verkering kregen. Zij vond me op het eerste gezicht wat te saai voor haar. Op een gegeven moment was zij jarig en mocht ik op haar verjaardag komen. Ik kocht toen een enorme poster met zo'n schattige "page-reclame hond" met een roos in de bek. Best wel een romantische poster dus want ik begon stiekem wel een beetje gek op haar te worden. Zij vond het wel een mooi cadeau maar ze zag niet dezelfde waarde van die poster als ik en deed er niet al te veel mee.
Tot een dik jaar later we verkering kregen. Toen zocht ze de poster weer op, en in tegenstelling tot de keer dat ze de poster kreeg, zag ze er nu wel de waarde van in. Nu is ze heel erg blij met de poster en heeft ze hem een ere plaatsje gegeven. En nu iedere keer als ze de poster ziet, weet ze weer hoeveel ik van haar houd.
Met andere woorden: de doop is een teken voor Gods liefde voor ons, net zoals die poster een teken was voor de (opkomende) liefde voor mijn (aankomende) vriendin. Nu kan het zijn dat wij of onze ouders die waarde niet in zagen. Maar dat betekend absoluut niet dat die waarde er niet in zit. Nog steeds is dat teken enorm mooi en zit er zoveel waarde in, ondanks dat je misschien in het begin die waarde niet zag. En de grote vraag bij de doop is dan ook: Zie jij de waarde van het teken of leg je het naast je neer? Hierbij gaat het bij een baby erom dat het kind later deze waarde gaat in zien, en dat bij een nog niet gedoopte bekeerling men dit teken (van God liefde) aanneemt.PietZa wijzigde dit bericht op 26-07-2006 12:04 met 2%Verba volant, scripta manent - Geplaatst op woensdag 26 juli 2006 11:56
Als je na hoofdstuk 1 en 2 en 3 stopt met lezen en hoofdstuk 4 niet relevant vind, dan kun je invullen dat Jezus doopte.quote:
kajem schreef op 25 juli 2006 om 23:09:
Ik doel meer op de indruk die ik heb dat Jezus daar met HEN (en niet met anderen erbij) in Judea was en doopte. Hij doopte dus de discipelen die hem (zoals beschreven in hoofdstuk 1 vers 35 tot 52) volgden. Dat ze een groep waren blijkt uit hoofdstuk 2 vers 2 en wordt nog eens bevestigd in vers 12van het tweede hoofdstuk.
Hoofdstuk 3 vers 23 staat het woordje "ook" en wordt verwezen dat Johannes ergens anders daar komende mensen doopte. Dit waren dus volgelingen die niet door Christus persoonlijk waren geroepen hem te volgen. Dus naast Jezus doopte Johannes ook. Zou het toch onaanvaardbaar zijn te veronderstellen dat Jezus daar in Judea als onderlinge gebeurtenis wel doopte? En dat de door jou aangegeven tekst wijst op het feit dat Jezus niet in het openbaar NIEUWE discipelen doopte die hij pesroonlijk had geroepen hem dagelijks te volgen? Met deze uitleg lijkt een kennelijke tegenstrijdigheid misschien verklaarbaar?
kajem
[...]
- Geplaatst op woensdag 26 juli 2006 12:01
De discipelen hadden zeker nog wel de heilige verontwaardiging van Jezus nog in hun geheugen, van toen zij de kinderen wegsturen wilden, en zij zullen het daarom wel uit hun hoofd hebben gelaten om de kinderen van de doop uit te sluiten.quote:
kajem schreef op 26 juli 2006 om 00:31:
Beste Cyber,
Zet nu eens vers 10
10 en iedereen, van groot tot klein, keek vol ontzag naar hem op omdat ze werkelijk meenden dat de grote macht van God in hem zichtbaar werd.
in lijn met vers 12
12 Maar toen Filippus hen door zijn verkondiging van het koninkrijk van God en de naam van Jezus Christus tot geloof had gebracht, lieten ze zich dopen, mannen zowel als vrouwen. 13 Ook Simon aanvaardde het geloof, en na zijn doop bleef hij voortdurend bij Filippus; en hij stond versteld van de tekenen en de machtige wonderen die hij zag gebeuren.
iedereen van groot tot klein keek vol ontzag. Maar methet dopen wordt nadrukkelijk gesteld dat ze zich lieten dopen MANNEN en VROUWEN. Waar zijn nu de kleinen gebleven?
Simon wordt voorts nog wel apart genoemd. De kleinen vallen echter weg ten opzichte van vers 12.
Kajem
[...]
- Geplaatst op woensdag 26 juli 2006 12:13
quote:
kajem schreef op 26 juli 2006 om 00:38:
[...]
Cyber en anderen,
In dit licht is dan ook te verklaren waarom de discipelen de kinderen wilden hinderen. Niet omdat het kinderen waren, maar omdat het kinderen van een bepaalde afkomst waren?
Als je dit goed op je laat inwerken betekent dit nogal wat. Jezus zegent wellicht kinderen van mensen die (overjordaanse) ook geestelijk niets met de God van Israel te maken wilden hebben en met betrekking tot judea wellicht kinderen van Essenen. Een groep die zich sterk afzonderd en zich als het ware Israel beschouwden. maar zich af keerden van Jezus.
Sorry, maar de rest heb ik weggeknipt, want dat legt m.i een rookgordijn over waar het werkelijk om draait.
Nooit gelezen in de tekst van 'laat de kinderen tot mij komen' hoe boos en verontwaardigd de Here Jezus is als hij ziet dat de discipelen voorwaarden stellen voor het komen in het koninkrijk van God?? - Geplaatst op woensdag 26 juli 2006 12:13
quote:
kajem schreef op 26 juli 2006 om 00:31:
Beste Cyber,
Zet nu eens vers 10
in lijn met vers 12
Kajem
Ik denk dat je de tekst anders leest dan ie bedoeld is. Volgens mij is de beschrijving 'mannen zowel als vrouwen' bedoeld om aan te geven dat men zich en mass bekeerde, en niet alleen vrouwen (die de naam hebben snel achter hun emoties aan te lopen).
Als je het leest als een beperkende omschrijving ('alleen mannen en vrouwen, niemand anders') overvraag je dit gedeelte. - Geplaatst op woensdag 26 juli 2006 12:15geloof van HARTEIk verwees in mijn reactie naar jou de door jouw aangehaalde tekst dus vindt ik die wel relevant , ik leg je alleen een veronderstelling voor waar je niet eens op in gaat.
Op grond van jou uitgangspunt zou er een tegenstrijdigheid staan tussen 3 vers 22 en 4 vers 1. Dit opmerkelijke verschil moet uit te leggen zijn, of lees jij daar geen opmerkelijk verschil.
Kajem
quote:
cyber schreef op 26 juli 2006 om 11:56:
[...]
Als je na hoofdstuk 1 en 2 en 3 stopt met lezen en hoofdstuk 4 niet relevant vind, dan kun je invullen dat Jezus doopte.kajem wijzigde dit bericht op 26-07-2006 12:18 met 1%Jezus leeft in eeuwigheid
Hij is de Heer van ons leven - Geplaatst op woensdag 26 juli 2006 12:17geloof van HARTEe-line bedankt voor je reactie. de tekst is toch helemaal niet onduidelijk?
Ik lees niets anders, ik lees en citeer toch gewoon wat er staat?
Kajem
quote:
E-line schreef op 26 juli 2006 om 12:13:
[...]
Ik denk dat je de tekst anders leest dan ie bedoeld is. Volgens mij is de beschrijving 'mannen zowel als vrouwen' bedoeld om aan te geven dat men zich en mass bekeerde, en niet alleen vrouwen (die de naam hebben snel achter hun emoties aan te lopen).
Als je het leest als een beperkende omschrijving ('alleen mannen en vrouwen, niemand anders') overvraag je dit gedeelte.kajem wijzigde dit bericht op 26-07-2006 12:18 met 9%Jezus leeft in eeuwigheid
Hij is de Heer van ons leven - Geplaatst op woensdag 26 juli 2006 12:35geloof van HARTEJe herhaalt alleen je eerdere reactie alleen dan met iets meer woorden Cyber. Dus komen we daar niet uit. Maar dat was en is ook niet mijn bedoeling omdat ik weet dat dit bijna niet te doen is. Zie al die eindeloze doopdiscussies.
kajem
quote:
cyber schreef op 26 juli 2006 om 12:01:
[...]
De discipelen hadden zeker nog wel de heilige verontwaardiging van Jezus nog in hun geheugen, van toen zij de kinderen wegsturen wilden, en zij zullen het daarom wel uit hun hoofd hebben gelaten om de kinderen van de doop uit te sluiten.Jezus leeft in eeuwigheid
Hij is de Heer van ons leven - Geplaatst op woensdag 26 juli 2006 12:37
quote:
kajem schreef op 26 juli 2006 om 12:17:
Je leest het zelfde als e-line, dat is waar maar met een andere bril. Jij bind "groot en klein" aan "mannen en vrouwen". Dat is meer dan alleen lezen en citeren. Geef nu toe dat je dit leest en citeer vanuit jouw bril. Jij hebt een conclusie en vanuit die conclusie citeer je dit. Dit is geen verwijt, dit is gewoon zo. Het enige is dat je wel moet accepteren dat een ander vanuit een andere bril dit leest en citeerd. Het is in ieder geval veel en veel te makkelijk om te zeggen: Ik lees het toch zo, dus dan is het zo!
Dit is trouwens wat ik (helaas) zo vaak tegenkom in discussies over de doop. Beide partijen zeggen: "Ga nu maar de Bijbel lezen dan zie je duidelijk dat...". Maar geef nu gewoon toe dat je er alleen met citeren niet uit komt!PietZa wijzigde dit bericht op 26-07-2006 12:39 met 13%Verba volant, scripta manent - Geplaatst op woensdag 26 juli 2006 12:42
quote:
kajem schreef op 26 juli 2006 om 00:38:
[...]
Cyber en anderen,
uitgaande van een navolgende veronderstelling graag je reactie. En ik weet dat het een brutale veronderstelling is....eerst een vraag.
Om welke kinderen ging het met betrekking tot de gezegende kinderen?
Om kinderen van mensen die op Jezus afkwamen om hun kinderen door Hem te laten zegenen, uit de scharen, waarin ook farizeeën aanwezig waren. En de beschrijving 'en weder kwamen de scharen bij Hem samen en weder leerde Hij hen, zoals Hij gewoon was' doet vermoeden dat er een groot deel van de mensen die in het niet-overjordaanse naar Jezus waren gekomen, meegetrokken waren.
Daarnaast staat in de paralleltekst van Matteüs (19:13-15) dat het deel waar Jezus heenging, dan wel het overjordaanse was, maar óók deel van Judea.
quote:
Dat zou kunnen. De discipelen keken wellicht alleen naar afkomst, niet naar het al dan niet aanvaarden van Jezus.
Maar uit de reactie van Jezus zou ik eerder opmaken dat er iets anders achter zit: volgens hen heeft Jezus wel betere dingen te doen dan zich met kinderen bezig te houden.
Lijkt mij onmogelijk: als ze niets met de God van Israël te maken wilden hebben, zouden ze ook niet naar Jezus toegaan. Ook als je kijkt naar het gesprek met de samaritaanse vrouw (Joh.4), zie je dat zij wél met de God van Israël te maken wilde hebben.quote:
Als je dit goed op je laat inwerken betekent dit nogal wat. Jezus zegent wellicht kinderen van mensen die (overjordaanse) ook geestelijk niets met de God van Israel te maken wilden hebben
Als de ouders van de kinderen waar het in dit gedeelte over gaat, zich afkeerden van Jezus, dan lijkt het me erg vreemd dat zij hun kinderen wél door Hem wilden laten zegenen.quote:
en met betrekking tot judea wellicht kinderen van Essenen. Een groep die zich sterk afzonderd en zich als het ware Israel beschouwden. maar zich af keerden van Jezus.
De kinderen komen niet uit zichzelf: ze worden door de ouders naar Jezus toegebracht.quote:
Dit verklaart misschien eenvoudiger waarom Jezus zegt dat de kinderen niet mogen worden gehinderd. Niet door de discipelen, noch door de ouders van de benoemde groepen.
Jezus zegent dus de kinderen die ondanks het nest waar ze uit komen vrijmoedig tot hem naderen.
Dezen? Nee: zodanigen: het gaat om de open houding, iedereen moet in het ontvangen van het koninkrijk zijn als een kind, open.quote:
Ze mogen niet worden gehinderd. Voor dezen is het Koninkrijk. Los van de opvatting van de ouders worden ze vrijgepleit.
Ik zie geen probleem dus. Als de ouders hun kind naar Jezus willen brengen, mogen wij ze niet tegenhouden. Jezus heeft geen kinderen opgezocht waarvan de ouders niets met Hem te maken wilden hebben, voor zover wij weten.quote:
Hoe verhoudt zich dit met de doop en de marcustekst die door de geloofsdopers en kinderdopers ter verdediging wordt aangehaald? Moeten ze allebei niet een pas op de plaats maken en nog eens deze tekst overdenken of de afkomst van de kinderen bepalend is.
Maar dan moet je wel heeeel veel anders lezen en inlezen, zoals ik hierboven heb laten zien is je interpretatie erg wankel.quote:
Ik wil hier geen conclusies aan verbinden, maar bij het nazoeken werpt dit wel een bijzonder licht op de zaak die nogal wat impact kan hebben voor wijdt verbreide opvattingen.quote:
In wiens voordeel de twee meest verbreidde opvattingen over de doop uitvalt in dit licht laat ik maar even wijselijk in het midden.
Niet zo uit de hoogte s.v.p.E-line wijzigde dit bericht op 26-07-2006 12:46 met 1%Mijn weblog - Geplaatst op woensdag 26 juli 2006 12:43oh en mijn mening over de tekst die je noemt? Ik zie geen verband tussen "klein en groot" en "mannen en vrouwen". Dat lijkt mij teveel op inlegkunde en is naar mijn idee te kort door de bocht. Maar dat komt door mijn bril.Verba volant, scripta manent
- Geplaatst op woensdag 26 juli 2006 13:16
quote:
kajem schreef op 26 juli 2006 om 12:17:
e-line bedankt voor je reactie. de tekst is toch helemaal niet onduidelijk?
Kajem
[...]
Ik lees toch ook wat er staat? Het enige verschil is, dat jij een verbinding legt tussen twee stukken tekst, die er volgens mij niet is, of die volgens mij anders is.
Kun je uit de tekst zelf aanwijzen dát die verbinding die jij legt, er met die bedoeling in is gelegd?
Het vereist het ontdekken van de structuur van het verhaal. Misschien moet ik die dan ook nog erbij zetten, welke structuur er volgens mij in dit verhaal zit. Komtie:
Context
Het hele boek Handelingen staat in het teken van de verbreiding van het evangelie, naar opdracht van de Here Jezus: eerst in Jeruzalem en Judea, dan Samaria en de rest van de wereld.
De verbreiding in Jeruzalem en Judea is beschreven in Hand 1-5. In hf 5-8 wordt verteld van de opkomst en uitbraak van het verzet en de vervolging, waardoor (8:1) allen werden verstrooid over de streken van Judea en Samaria, met uitzondering van de apostelen.
Dat verzet en die vervolging is ook een terugkerend thema in heel Handelingen: dóór vervolging en verzet heen wordt het evangelie verbreid.
Filippus in Samaria en Simon de tovenaar.
Niet alleen in Jeruzalem en Judea bekeren mensen zich (vooral Joden en Jodengenoten):
Kennelijk werkte de Geest van Christus dus ook in Samaria, onder niet-Joden(genoten). Sterker nog: de onreine geesten worden verdreven!quote:
4 Degenen die verdreven waren, trokken rond en verkondigden het woord van God. 5 Filippus ging naar de stad Samaria, en verkondigde hun de messias. 6 Alle inwoners luisterden met grote belangstelling en vol ontzag naar wat hij zei toen ze de wonderen zagen die hij verrichtte: 7 veel mensen werden bevrijd van onreine geesten, die hen onder luid geschreeuw verlieten, en tal van verlamden en kreupelen werden genezen. 8 Daarover ontstond grote vreugde in de stad.
Nu wordt uitgewerkt hoe sterk de Heilige Geest wel niet werkte: een hele stad (klein en groot), was eerst in de greep was van Simon de tovenaar, en niet zonder reden: hij had ook magische kunsten verricht. En tóch:quote:
9 Voordien had een zekere Simon in de stad magie bedreven en de bevolking versteld doen staan. Hij beweerde over bijzondere gaven te beschikken, 10 en iedereen, van groot tot klein, keek vol ontzag naar hem op omdat ze werkelijk meenden dat de grote macht van God in hem zichtbaar werd. 11 Hij boezemde de bevolking ontzag in omdat hij hen geruime tijd verbaasd had met zijn magische kunsten.
'ze lieten zich dopen' - die 'ze' kan nergens anders op slaan, dan op die hele bevolking die net is genoemd. De toevoeging 'mannen zowel als vrouwen' is eerder versterkend, dan beperkend. De verbazing over de bekering van de hele bevolking spreekt eruit.quote:
12 Maar toen Filippus hen door zijn verkondiging van het koninkrijk van God en de naam van Jezus Christus tot geloof had gebracht, lieten ze zich dopen, mannen zowel als vrouwen.
Zélfs de grote tovenaar zelf bekeerde zich!quote:
13 Ook Simon aanvaardde het geloof, en na zijn doop bleef hij voortdurend bij Filippus; en hij stond versteld van de tekenen en de machtige wonderen die hij zag gebeuren.
De inwoners (geen beperking van 'alleen groten' of 'alleen vrouwen en mannen', maar de inwoners - iedereen) - weer die verbazing. Petrus en Johannes gaan kijken: uit verbazing, verwondering, en om hen te bemoedigen, lijkt mij.quote:
14 Toen de apostelen in Jeruzalem hoorden dat de inwoners van Samaria het woord van God hadden aanvaard, stuurden ze Petrus en Johannes naar hen toe.
Weer: 'de Samaritanen': ze worden zo genoemd ook weer om de verbazing uit te drukken: het evangelie is niet alleen voor joden en joden-genoten, maar ook voor samaritanen!quote:
15 Nadat ze waren aangekomen, baden ze dat ook de Samaritanen de heilige Geest mochten ontvangen, 16 want deze was nog op niemand van hen neergedaald; ze waren alleen gedoopt in de naam van de Heer Jezus.quote:
17 Na het gebed legden Petrus en Johannes hun de handen op, en zo ontvingen ze de heilige Geest. 18 Toen Simon zag dat de mensen door de handoplegging van de apostelen vervuld raakten van de Geest, bood hij Petrus en Johannes geld aan 19 en zei: ‘Geef ook mij deze macht, zodat iedereen wie ik de handen opleg de heilige Geest ontvangt.’ 20 Maar Petrus zei tegen hem: ‘U zult in het verderf worden gestort, u met uw geld, omdat u denkt te kunnen kopen wat God geschonken heeft. 21 U kunt beslist geen deel hebben aan onze taak, want uw houding tegenover God is niet oprecht. 22 Toon berouw over uw verfoeilijke gedrag en smeek de Heer of hij u uw slechte gedachten wil vergeven, 23 want ik zie dat u vol venijn zit en verstrikt bent in het kwaad.’ 24 Toen zei Simon: ‘Bid voor mij tot de Heer dat het me niet zal vergaan zoals u hebt gezegd.’ 25 Nadat Petrus en Johannes getuigenis hadden afgelegd van de Heer en zijn boodschap hadden verkondigd, aanvaardden ze de terugreis naar Jeruzalem en brachten het evangelie in tal van dorpen in Samaria.
De conclusie: Petrus en Johannes trekken de conclusie dat het evangelie kennelijk óók voor de Samaritanen is, en dus ook voor de dorpen om Samaria heen.
Kortom: de focus van de tekst is niet: uitdrukken wie er gedoopt mag worden; maar: uitdrukken hoe Gods evangelie zich kennelijk níets aantrekt van de grens tussen joden en niet-joden, en hoe krachtig Gods Geest een hele bevolking uit de greep van boze geesten en zelfs uit de greep van een tovenaar kan bevrijden en tot God kan bekeren. - Geplaatst op woensdag 26 juli 2006 13:40De Kerkvaderen waren er erg duidelijk over, en juist omdat het zo helder lag, hoefde er ook niet zoveel over geschreven te worden; kinderen dienen te worden gedoopt. Wat mij betreft lost dit alle tweespalt op over de dooppraktijken van de vroege Christenen. Irenaeus b.v. was een leerling van van Polycarpus, die weer een leerling was van de apostel Johannes, dus dat ligt qua tijd aardig dicht bijelkaar.
bronquote:
Irenaeus
"He [Jesus] came to save all through himself; all, I say, who through him are reborn in God: infants, and children, and youths, and old men. Therefore he passed through every age, becoming an infant for infants, sanctifying infants; a child for children, sanctifying those who are of that age . . . [so that] he might be the perfect teacher in all things, perfect not only in respect to the setting forth of truth, perfect also in respect to relative age" (Against Heresies 2:22:4 [A.D. 189]).
"‘And [Naaman] dipped himself . . . seven times in the Jordan’ [2 Kgs. 5:14]. It was not for nothing that Naaman of old, when suffering from leprosy, was purified upon his being baptized, but [this served] as an indication to us. For as we are lepers in sin, we are made clean, by means of the sacred water and the invocation of the Lord, from our old transgressions, being spiritually regenerated as newborn babes, even as the Lord has declared: ‘Except a man be born again through water and the Spirit, he shall not enter into the kingdom of heaven’ [John 3:5]" (Fragment 34 [A.D. 190]).
Hippolytus
"Baptize first the children, and if they can speak for themselves let them do so. Otherwise, let their parents or other relatives speak for them" (The Apostolic Tradition 21:16 [A.D. 215]).
Origen
"Every soul that is born into flesh is soiled by the filth of wickedness and sin. . . . In the Church, baptism is given for the remission of sins, and, according to the usage of the Church, baptism is given even to infants. If there were nothing in infants which required the remission of sins and nothing in them pertinent to forgiveness, the grace of baptism would seem superfluous" (Homilies on Leviticus 8:3 [A.D. 248]).
"The Church received from the apostles the tradition of giving baptism even to infants. The apostles, to whom were committed the secrets of the divine sacraments, knew there are in everyone innate strains of [original] sin, which must be washed away through water and the Spirit" (Commentaries on Romans 5:9 [A.D. 248]).
Cyprian of Carthage
"As to what pertains to the case of infants: You [Fidus] said that they ought not to be baptized within the second or third day after their birth, that the old law of circumcision must be taken into consideration, and that you did not think that one should be baptized and sanctified within the eighth day after his birth. In our council it seemed to us far otherwise. No one agreed to the course which you thought should be taken. Rather, we all judge that the mercy and grace of God ought to be denied to no man born" (Letters 64:2 [A.D. 253]).
"If, in the case of the worst sinners and those who formerly sinned much against God, when afterwards they believe, the remission of their sins is granted and no one is held back from baptism and grace, how much more, then, should an infant not be held back, who, having but recently been born, has done no sin, except that, born of the flesh according to Adam, he has contracted the contagion of that old death from his first being born. For this very reason does he [an infant] approach more easily to receive the remission of sins: because the sins forgiven him are not his own but those of another" (ibid., 64:5).
Gregory of Nazianz
"Do you have an infant child? Allow sin no opportunity; rather, let the infant be sanctified from childhood. From his most tender age let him be consecrated by the Spirit. Do you fear the seal [of baptism] because of the weakness of nature? Oh, what a pusillanimous mother and of how little faith!" (Oration on Holy Baptism 40:7 [A.D. 388]).
"‘Well enough,’ some will say, ‘for those who ask for baptism, but what do you have to say about those who are still children, and aware neither of loss nor of grace? Shall we baptize them too?’ Certainly [I respond], if there is any pressing danger. Better that they be sanctified unaware, than that they depart unsealed and uninitiated" (ibid., 40:28).
John Chrysostom
"You see how many are the benefits of baptism, and some think its heavenly grace consists only in the remission of sins, but we have enumerated ten honors [it bestows]! For this reason we baptize even infants, though they are not defiled by [personal] sins, so that there may be given to them holiness, righteousness, adoption, inheritance, brotherhood with Christ, and that they may be his [Christ’s] members" (Baptismal Catecheses in Augustine, Against Julian 1:6:21 [A.D. 388]).
Augustine
"What the universal Church holds, not as instituted [invented] by councils but as something always held, is most correctly believed to have been handed down by apostolic authority. Since others respond for children, so that the celebration of the sacrament may be complete for them, it is certainly availing to them for their consecration, because they themselves are not able to respond" (On Baptism, Against the Donatists 4:24:31 [A.D. 400]).
"The custom of Mother Church in baptizing infants is certainly not to be scorned, nor is it to be regarded in any way as superfluous, nor is it to be believed that its tradition is anything except apostolic" (The Literal Interpretation of Genesis 10:23:39 [A.D. 408]).
"Cyprian was not issuing a new decree but was keeping to the most solid belief of the Church in order to correct some who thought that infants ought not be baptized before the eighth day after their birth. . . . He agreed with certain of his fellow bishops that a child is able to be duly baptized as soon as he is born" (Letters 166:8:23 [A.D. 412]).
"By this grace baptized infants too are ingrafted into his [Christ’s] body, infants who certainly are not yet able to imitate anyone. Christ, in whom all are made alive . . . gives also the most hidden grace of his Spirit to believers, grace which he secretly infuses even into infants. . . . It is an excellent thing that the Punic [North African] Christians call baptism salvation and the sacrament of Christ’s Body nothing else than life. Whence does this derive, except from an ancient and, as I suppose, apostolic tradition, by which the churches of Christ hold inherently that without baptism and participation at the table of the Lord it is impossible for any man to attain either to the kingdom of God or to salvation and life eternal? This is the witness of Scripture, too. . . . If anyone wonders why children born of the baptized should themselves be baptized, let him attend briefly to this. . . . The sacrament of baptism is most assuredly the sacrament of regeneration" (Forgiveness and the Just Deserts of Sin, and the Baptism of Infants 1:9:10; 1:24:34; 2:27:43 [A.D. 412]).
Council of Carthage V
"Item: It seemed good that whenever there were not found reliable witnesses who could testify that without any doubt they [abandoned children] were baptized and when the children themselves were not, on account of their tender age, able to answer concerning the giving of the sacraments to them, all such children should be baptized without scruple, lest a hesitation should deprive them of the cleansing of the sacraments. This was urged by the [North African] legates, our brethren, since they redeem many such [abandoned children] from the barbarians" (Canon 7 [A.D. 401]).
Council of Mileum II
"[W]hoever says that infants fresh from their mothers’ wombs ought not to be baptized, or say that they are indeed baptized unto the remission of sins, but that they draw nothing of the original sin of Adam, which is expiated in the bath of regeneration . . . let him be anathema [excommunicated]. Since what the apostle [Paul] says, ‘Through one man sin entered into the world, and death through sin, and so passed to all men, in whom all have sinned’ [Rom. 5:12], must not be understood otherwise than the Catholic Church spread everywhere has always understood it. For on account of this rule of faith even infants, who in themselves thus far have not been able to commit any sin, are therefore truly baptized unto the remission of sins, so that that which they have contracted from generation may be cleansed in them by regeneration" (Canon 3 [A.D. 416])."Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn. - Geplaatst op woensdag 26 juli 2006 19:54Het heeft even geduurd maar ik moest het een en ander opzoeken.
Wij hadden afgelopen zondag namelijk een preek van R.H. Bremmer over zondag 27 en die gaat hier heel mooi op in.
Het is wat lastig om die preek te linken.
Maar ik zou er wel stukken uit kunnen copieren alleen wordt het dan een hele lange post.
En ik kan hem ook niet samenvatten je moet hem in zijn geheel lezen.
Misschien weet iemand een oplossing? - Geplaatst op woensdag 26 juli 2006 23:35
quote:
kajem schreef op 26 juli 2006 om 12:35:
Je herhaalt alleen je eerdere reactie alleen dan met iets meer woorden Cyber. Dus komen we daar niet uit. Maar dat was en is ook niet mijn bedoeling omdat ik weet dat dit bijna niet te doen is. Zie al die eindeloze doopdiscussies.
kajem
Dat we er niet uitkomen, dat weet ik, en dat is ook mijn punt niet.
Hieronder een langer antwoord.
Johannes de doper is een priester uit een geslacht van priesters, hij is zoon van de priester Zacharias
Johannes was daarom gerechtigd, als priester, om met water, levend water, te reinigen, door besprenging of overgieten zal dat dopen geweest zijn, zoals te lezen valt in Leviticus.
Dat Johannes daarom doopte, bekering en zonden, dat trok niemand in twijfel en was ook niet een discussie punt.
Mat 3:5 Toen liep Jeruzalem en heel Judea en de gehele Jordaanstreek tot hem uit, 6 en zij lieten zich in de rivier, de Jordaan, door hem dopen, onder belijdenis van hun zonden.
Het nieuwe aan de doop van Johannes is, vers 11 Ik doop u met water tot bekering.
Het discussiepunt was wel, wie Johannes nu dan wel was, want ze verwachten wel de Messias, zie Johannes 1 van 19-28.
Johannes 3
Daarna ging Jezus met Zijn discipelen naar het land van Judéa en Hij vertoefde daar met hen en doopte.
Doch ook Johannes doopte, te Aenon bij Salim, omdat daar veel water was en de mensen kwamen daar en lieten zich dopen. Er rees dan geschil tussen de discipelen van Johannes met een Jood over de reiniging. Ze kwamen tot Johannes en zeiden: Rabbi, die met U was aan de overzijde van de Jordaan en van wie gij getuigd hebt, zie, die doopt en allen gaan tot Hem" (Joh.3:22-26).
Johannes 4
1 Toen nu de Here vernam, dat de Farizeeën gehoord hadden, dat Jezus meer discipelen maakte en doopte dan Johannes, 2 – ofschoon Jezus niet zelf doopte, maar zijn discipelen – 3 verliet Hij Judea en vertrok weder naar Galilea.
Klaarblijkelijk heeft Jezus ook door middel van Zijn discipelen mensen laten dopen. Bij de doop van Johannes was het meer tot de komende Messias als de Koning van Israël, terwijl de discipelen hen tot de onder hen levende Messias als de Koning van Israël doopten. Deze dopen concurreren niet met elkaar en om elke verdenking in die richting niet te laten ontstaan, verliet de Heer Jezus daarom Judéa.
Dit topic is gesloten