Auteur Topic: Pesten of gepest worden!  (gelezen 7074 keer)

Pim

  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Gepost op: oktober 14, 2006, 05:48:29 pm »
Ik ben zelf vroeger gepest, en er is vroeger nooit echt iets aan gedaan, ouders hadden het niet door, en ook school zag de ernst er niet van in! Nu kan ik er eindelijk een beetje mee omgaan, en is het voor mijn nabije omgeving bekent.
Maar wat word er eigenlijk aan gedaan om pesten tegen te gaan? Hoe reageren jullie als ouders wanneer je hoort dat je kind gepest wordt?, of misschien zelf pest? Hoe word hier mee omgegaan?

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #1 Gepost op: oktober 14, 2006, 06:06:15 pm »
Er is op elke school tegenwoordig een pestprotocol waar je aan kunt refereren.
Ook hebben we bij de basisschool waar mijn kinderen op zitten een sociale vaardigheidstraining waar deze kinderen naar toe zouden kunnen. Heeft bij onze zoon die gepest werd in groep 6 en 7 heel erg goed gewerkt. We zijn met hem nog een stapje verder gegaan en hij heeft bij de Eleos (toen hij in groep 8 zat) ook nog een sociale vaardigheidstraining gedaan, speciaal met het oog op de middelbare school.
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2006, 10:02:18 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #2 Gepost op: oktober 14, 2006, 09:33:57 pm »
Ik zou 'm op vechtsport doen, alleen moet dat wel een beetje Christelijk verantwoord zijn.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #3 Gepost op: oktober 14, 2006, 10:28:04 pm »
Dat gejudo hielp bij mij anders niets. Mijn oplossing: een soort peetoom of -tante, liefst buiten de (directe) familie maar wel in de buurt, die als een soort mentor fungeert en waarbij een kind altijd zijn ei / tranen / boosheid kwijt kan.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #4 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:27:20 pm »

quote:

Laodicea schreef op 14 oktober 2006 om 21:33:
Ik zou 'm op vechtsport doen, alleen moet dat wel een beetje Christelijk verantwoord zijn.
Voetbal, scouting, dat soort vechtsporten ja.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #5 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:32:35 pm »

quote:

diak2b schreef op 14 oktober 2006 om 23:27:
Voetbal, scouting, dat soort vechtsporten ja.
Eigenlijk is dat nog helemaal niet zo'n slechte, ook bij die sporten leer je weerbaarheid.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #6 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:35:46 pm »
Alsof pesten per se iets fysieks is?
Bij verbaal pesten / virtueel pesten helpt het niet hoor. Dan is het fout als je erop slaat, dan ben je een vechtjas. Bij verbaal pesten moet je goed stevig in je schoenen kunnen staan en hetgeen je toegeroepen wordt kunnen relativeren. Daarvoor heb je volgens mij eerder een mentor nodig dan een voetbalclub.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #7 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:38:47 pm »

quote:

elle schreef op 14 oktober 2006 om 23:35:
Alsof pesten per se iets fysieks is?
Bij verbaal pesten / virtueel pesten helpt het niet hoor. Dan is het fout als je erop slaat, dan ben je een vechtjas. Bij verbaal pesten moet je goed stevig in je schoenen kunnen staan en hetgeen je toegeroepen wordt kunnen relativeren. Daarvoor heb je volgens mij eerder een mentor nodig dan een voetbalclub.
Ik had juist die weerbaarheid in eerste instantie in gedachte. Je ziet vaak dat juist mensen die karate hebben gedaan vrijwel nooit in lijfelijke ruzies terecht komen. Alleen zit je dan weer met zo'n zwik a-Christelijke filosofie die erbij zit.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #8 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:39:27 pm »

quote:

elle schreef op 14 oktober 2006 om 23:35:
Alsof pesten per se iets fysieks is?
Dat zei ik volgens mij niet.

quote:

Bij verbaal pesten / virtueel pesten helpt het niet hoor. Dan is het fout als je erop slaat, dan ben je een vechtjas. Bij verbaal pesten moet je goed stevig in je schoenen kunnen staan en hetgeen je toegeroepen wordt kunnen relativeren. Daarvoor heb je volgens mij eerder een mentor nodig dan een voetbalclub.
Ik denk dat je iets te makkelijk aanneemt dat Laodicea of ik bedoelen dat het antwoord op pesten "er op slaan" is. Overigens, met alle respect, maar kom mij asjeblieft niet de les lezen over wat het is om gepest te worden, wat het is om een kind te hebben dat gepest wordt, of wat daaraan te doen. Ik probeer mee te denken, en dat doe ik vanuit die dubbele ervaring. Als dat niet kan zonder dit soort sneren, dan zwijg ik er verder wel over.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #9 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:42:18 pm »
Oja, in dit subforum hoor ik niet.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #10 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:46:03 pm »

quote:

elle schreef op 14 oktober 2006 om 23:42:
Oja, in dit subforum hoor ik niet.
Natuurlijk wel, ik heb ook geen kinderen.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #11 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:46:39 pm »

quote:

elle schreef op 14 oktober 2006 om 23:42:
Oja, in dit subforum hoor ik niet.
flauw. Jij deelt iets uit je eigen ervaring en daar kan TS iets aan hebben. Maar je reactie maakte wel dat ik spijt had ook iets uit mijn ervaring te delen, en dat lijkt me niet echt nuttig. Om dan zo te reageren als ik dat zeg, sorry hoor.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Pim

  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #12 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:46:52 pm »
Het probleem is dat je het nooit goed kan doen! Als gepeste zoek je een houding hoe je geaccepteerd zult worden, maar niets helpt. Als kind heb altijd geleerd: Negeren, ga maar naar de meester, maar dan ben je een mietje, op de middelbare school gaf ik een grote bek, ik liet niet met me sollen, maar dan gaan mensen je haten.
Je weet het niet meer...

Er moet een eiinde komen aan gepest, want hulp bij pesten komt altijd te laat. Ik word zelf geholpen door De Driehoek, ik leer omgaan met mijn nare ervaringen, maar lidtekens blijven.

Ouders van pesters: praat met je kind, vertel ze hoe erg pesten is, hoe laf. Vertel ze dat de gevolgen groter zijn dan je denkt.

Ouders van gepeste kinderen: praat met je kind, neem hun probleem serieus. Zeg niet, het valt mee, je bent een stoere jongen en zet je er maar over heen!! Hou van je kind.

kajem

  • Berichten: 667
  • geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #13 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:52:22 pm »

quote:

Pim schreef op 14 oktober 2006 om 23:46:
Het probleem is dat je het nooit goed kan doen! Als gepeste zoek je een houding hoe je geaccepteerd zult worden, maar niets helpt. Als kind heb altijd geleerd: Negeren, ga maar naar de meester, maar dan ben je een mietje, op de middelbare school gaf ik een grote bek, ik liet niet met me sollen, maar dan gaan mensen je haten.
Je weet het niet meer...

Er moet een eiinde komen aan gepest, want hulp bij pesten komt altijd te laat. Ik word zelf geholpen door De Driehoek, ik leer omgaan met mijn nare ervaringen, maar lidtekens blijven.

Ouders van pesters: praat met je kind, vertel ze hoe erg pesten is, hoe laf. Vertel ze dat de gevolgen groter zijn dan je denkt.

Ouders van gepeste kinderen: praat met je kind, neem hun probleem serieus. Zeg niet, het valt mee, je bent een stoere jongen en zet je er maar over heen!! Hou van je kind.


Wil je iets meer delen van je ervaringen Pim. Ik zal proberen te "luisteren"

kajem
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2006, 11:53:28 pm door kajem »
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #14 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:52:22 pm »
Eerder werd het pestprotocol genoemd.
Hier in X staat er in:plagen mag,pesten niet.


Als vader van een kind met een beperking merk ik dagelijks dat hij gepest wordt maar de school noemt het plagen.
Dus: iemand uitschelden voor "studiebol", domme autist etc. is dan plagen....


Waar ligt de grens?

[ps: zijn er mensen die duidelijke protocollen hebben over pesten? Ik wil ze graag hebben om de school hier te helpen aan betere handleidingen]
Mail me maar als je wat wilt weten

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #15 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:54:09 pm »

quote:

Ouders van gepeste kinderen: praat met je kind, neem hun probleem serieus. Zeg niet, het valt mee, je bent een stoere jongen en zet je er maar over heen!! Hou van je kind.
Dat laatste is het probleem niet, ouders nemen het vaak wel serieus maar daarmee is het probleem niet zomaar weg natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2006, 11:54:55 pm door dingo »

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #16 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:55:42 pm »
Tja, ik kan alleen maar zeggen wat bij mij min of meer heeft geholpen; respect moet je weten af te dwingen, je moet je publiek weten te bespelen, maar goed, dat zijn ook maar algemeenheden.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #17 Gepost op: oktober 15, 2006, 12:00:44 am »
Diak,

Ik snap je gepikeerdheid niet. Ik heb niet willen sneren. Ik vind het zo'n enorme dooddoener: doe je kind op een (vecht)sport, dan komt het goed. Aangezien er tot dan toe niet meer over gezegd werd, heb ik daar wat tegengas aan willen geven. Mijn excuses als dat snerend overkwam.
Hierbij ook mijn excuses voor mijn flauwe reactie, ik raakte ook even gepikeerd.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #18 Gepost op: oktober 15, 2006, 12:03:49 am »
Over vechtsporten:
Het landelijk bekende behandelinstituut Accare te Groningen waar veel gewerkt wordt met kinderen die gepest worden (groep PDD) adviseert beslist geen vechtsporten maar sociale trainingen en weerbaarheidsopvoeding.
Vechtsporten zijn fysiek dan wel goed maar wat als het kind de techniek gaat gebruiken tegenover de pester?
Mail me maar als je wat wilt weten

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #19 Gepost op: oktober 15, 2006, 12:09:50 am »

quote:

okidoki schreef op 15 oktober 2006 om 00:03:
Over vechtsporten:
Het landelijk bekende behandelinstituut Accare te Groningen waar veel gewerkt wordt met kinderen die gepest worden (groep PDD) adviseert beslist geen vechtsporten maar sociale trainingen en weerbaarheidsopvoeding.
Vechtsporten zijn fysiek dan wel goed maar wat als het kind de techniek gaat gebruiken tegenover de pester?
Ik heb zelf ook PDD-NOS, en toendertijd op het speciaal onderwijs kregen wij ook van dat soort trainingen. Je hebt er alleen niet zo heel veel aan, omdat ze zijn afgestemd op een linkse droomwereld, niet op de praktijk, dat is tenminste mijn ervaring.

Door een vechtsport leer je een bepaalde discipline, scouting idem overigens, daar wordt je op de één of andere wijze meer zelfverzekerd door, en juist daarom raak je niet zo gauw beland in gevechten.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #20 Gepost op: oktober 15, 2006, 12:13:53 am »

quote:

elle schreef op 15 oktober 2006 om 00:00:
Diak,

Ik snap je gepikeerdheid niet. Ik heb niet willen sneren. Ik vind het zo'n enorme dooddoener: doe je kind op een (vecht)sport, dan komt het goed. Aangezien er tot dan toe niet meer over gezegd werd, heb ik daar wat tegengas aan willen geven. Mijn excuses als dat snerend overkwam.
Hierbij ook mijn excuses voor mijn flauwe reactie, ik raakte ook even gepikeerd.

OK, kan gebeuren. Maar ik was heel serieus, en bepaald niet bij wijze van dooddoener. Ik reageerde bewust met "voetbal, scouting". Ik heb zelf ouders gehad die dachten dat judo reuze nuttig was, maar mijn ervaring was dat dat voor geen meter helpt. Wel een mooie sport hoor, maar dat is het dan wel. Ik moet er nog bij zeggen, ik heb geen benul hoe het voor meisjes is, ik was zelf natuurlijk een jongen, maar ik heb ook alleen zoons, dus mijn ervaring is al beperkt, maar ook nog eens beperkt tot jongens. Ik vermoed dat dat uit maakt.

Waarom zei ik voetbal, scouting? Omdat het beide omgevingen zijn waarin jongens op een min of meer gecontroleerde manier met leeftijdgenoten intensief omgaan, waarin zaken als agressie, maar ook samenwerking, vriendschap, je plaats in de groep vinden en een betere plaats bevechten, geoefend worden. En dat in een, voorzover mijn beeld strekt, relatief ruwe omgeving. Een ruwheid die op school ontbreekt, waardoor het pestgedrag dat op school nodig is om die zaken te organiseren ook (meer) ontbreekt. Het geeft daardoor zowel de pester, als de gepeste, een wat veiliger omgeving om de vaardigheden "van de straat" te leren die ook nodig zijn in zogenaamd beschaafde omgevingen.

Ik geloof volstrekt niet in het idee dat je pesters, of gepesten!, maar voldoende "beschaving" moet bijbrengen, en dat dan het probleem wel weg is. Ik geloof dan ook niet zo in anti-pestafspraken, hoe belangrijk die kunnen zijn als hulp, maar ik denk dat het echte antwoord toch zit in het accepteren dat mensen tot op zekere hoogte beesten zijn, en elkaar beestachtig behandelen. Daarin kan je een weg vinden, en je kan het tegen een zeer hoge prijs ontkennen. Mijn ouders hebben dat, met de beste bedoelingen overigens, altijd willen ontkennen, en daar betaalde ik de prijs voor. Met mijn oudste zoon zie ik het vooralsnog redelijk de goede kant op gaan, en ik probeer hem daarbij te helpen. Niet door het idee dat alles uit te praten is, niet door het advies alles maar te negeren of te ontkennen en niet met het advies naar de leerkracht te gaan. Ik ben wel zo realistisch dat ik weet dat hij nog jaren in de onderste regionen van de apenrots zal moeten functioneren, maar ik laat hem wel zien dat het een apenrots is, en dat er een weg omhoog is. En die weg loopt niet (per se) via fysiek geweld.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #21 Gepost op: oktober 15, 2006, 12:24:39 am »
Mijn broertje werd ook gepest (had scheve poten en holde dus op een rare manier). Die heeft jaaaren op voetbal gezeten, zonder dat dat zijn sociale positie veel goed deed (misschien is het ook niet zo'n strak idee van mijn ouders geweest om hem bij wijze van weerbaarheidstraining op voetbal te doen, juist vanwege dat rare hollen). Voetbal heeft mijn zusje wel goed gedaan, voor zover ik dat kan inschatten.

Misschien zit ik er naast, maar ik denk dat in elke groep kinderen vanzelf iemand pispaal wordt. Een trainer/coach/akela dient dat voor zover mogelijk te voorkomen. En toegegeven: scouting heeft mij ook altijd wel wat geleken, vanwege de vaardigheden die je daar opdoet. Alleen waren mijn ouders (moeder) erop tegen, je moest nl een onchristelijke eed afleggen... Ik zie idd wel heil in een goed functionerende scouting.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #22 Gepost op: oktober 15, 2006, 12:30:09 am »

quote:

elle schreef op 15 oktober 2006 om 00:24:
Misschien zit ik er naast, maar ik denk dat in elke groep kinderen vanzelf iemand pispaal wordt. Een trainer/coach/akela dient dat voor zover mogelijk te voorkomen. En toegegeven: scouting heeft mij ook altijd wel wat geleken, vanwege de vaardigheden die je daar opdoet. Alleen waren mijn ouders (moeder) erop tegen, je moest nl een onchristelijke eed afleggen... Ik zie idd wel heil in een goed functionerende scouting.
Het is ook letterlijk de enige omgeving die ik ken, waar het eerder uitzondering dan regel is dat er gepest wordt. Waarbij me overigens ook altijd is opgevallen dat de mate van pestgedrag bij scouting direct samenhangt met de discipline. Groepen met een strakke discipline, hebben er weer minder last van, dan groepen waar men maar wat aan klooit. Ik was als kind zelf jarenlang lid van een groep waar de discpipline echt hoog was, de spellen zelfs naar scouting-maatstaven echt ruw, en pesten echt gewoon niet voorkwam. Ik herinner me mijn eed overigens niet als onchristelijk, onze groep was wel opvallend (voor die tijd) katholiek eigenlijk.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

wateengedoe2

  • Berichten: 2149
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #23 Gepost op: oktober 15, 2006, 09:19:35 am »

quote:

diak2b schreef op 15 oktober 2006 om 00:30:
 Ik herinner me mijn eed overigens niet als onchristelijk, onze groep was wel opvallend (voor die tijd) katholiek eigenlijk.
offtopic:Wat is die eed dan? Ik mocht vroeger geen lid worden, hoe graag ik ook wilde, maar dat had er alleen maar mee te maken, dat ik dan wekelijks weggebracht had moeten worden en dat was te veel moeite  ;(

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #24 Gepost op: oktober 15, 2006, 09:47:44 am »

quote:

Belofte voor Dolfijnen, Esta's, Kabouters en Welpen

Ik beloof mijn best te doen
(met de hulp van God)*
een goede Esta/Welp/Kabouter/Dolfijn te zijn,
iedereen te helpen waar ik kan
en me te houden aan de Esta-wet/Welpen-wet/Kabouter-wet/Dolfijnen-wet.
Jullie kunnen op me rekenen.

*: optioneel
Bron

Waarbij het onchristelijk is om je loyaliteit aan God met zo'n club te delen. (Jaja)
Hetzelfde geldt overigens voor het worden van Heilssoldaat.
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2006, 09:49:11 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #25 Gepost op: oktober 15, 2006, 10:37:54 am »

quote:

elle schreef op 15 oktober 2006 om 09:47:
[...]

 Bron

Waarbij het onchristelijk is om je loyaliteit aan God met zo'n club te delen. (Jaja)
Hetzelfde geldt overigens voor het worden van Heilssoldaat.
op het gevaar af dat dit heel erg off-topic gaat, maar laat ik zeggen dat ik een genuanceerd andere mening heb dan je ouders :+
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Pim

  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #26 Gepost op: oktober 15, 2006, 12:52:04 pm »
"Dat laatste is het probleem niet, ouders nemen het vaak wel serieus maar daarmee is het probleem niet zomaar weg natuurlijk."

In mijn geval speelde dit een heel grote rol,
Ik werd al zoontje van een dominee altijd behandeld als pispaal. Ik wilde zelf graag gehoorzaam zijn aan de meesters en juffen en aan mijn ouders, maar niet omdat mijn vader dominee was. Als kind van de dominee word je altijd beoordeeld als: Kind van...
Daarbij hebben kinderen vaak geen reden nodig om iemand buiten te sluiten, je telt gewoon niet mee.

Als ik dan weer huilend van school kwam, dan werd er thuis boos gereageerd van: HOe kunnen ze, en, "laat je niet op je kop zitten, deel des noods maar een tik uit", maar zo zat ik helemaal niet in elkaar.
Op de middelbare school ben ik voor mijzelf gaan opkomen, ik gaf een grote bek tegen iedereen die maar een beetje arogant leek. Ik had vaak ruzie, rustige mensen vonden mij te wild en te stoer, en de patsers konden het niet hebben dat niet over me heen liet lopen, en moesten me helemaal niet.

thijs14

  • Berichten: 1119
  • vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #27 Gepost op: oktober 15, 2006, 07:35:39 pm »

quote:

Pim schreef op 15 oktober 2006 om 12:52:
"Dat laatste is het probleem niet, ouders nemen het vaak wel serieus maar daarmee is het probleem niet zomaar weg natuurlijk."

In mijn geval speelde dit een heel grote rol,
Ik werd al zoontje van een dominee altijd behandeld als pispaal. Ik wilde zelf graag gehoorzaam zijn aan de meesters en juffen en aan mijn ouders, maar niet omdat mijn vader dominee was. Als kind van de dominee word je altijd beoordeeld als: Kind van...
Daarbij hebben kinderen vaak geen reden nodig om iemand buiten te sluiten, je telt gewoon niet mee.

Als ik dan weer huilend van school kwam, dan werd er thuis boos gereageerd van: HOe kunnen ze, en, "laat je niet op je kop zitten, deel des noods maar een tik uit", maar zo zat ik helemaal niet in elkaar.
Op de middelbare school ben ik voor mijzelf gaan opkomen, ik gaf een grote bek tegen iedereen die maar een beetje arogant leek. Ik had vaak ruzie, rustige mensen vonden mij te wild en te stoer, en de patsers konden het niet hebben dat niet over me heen liet lopen, en moesten me helemaal niet.


jammer dat dat gebeurde omdat je zoontje van de Dominee was
(ik heb nogal met veel professor dochters en zonen en dominee zonen en dochters in de klas gezeten maar dat heb ik nog niet meegemaakt )
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #28 Gepost op: oktober 15, 2006, 08:26:41 pm »
Ik weet nog niet zo goed wat voor invloed mijn jeugd op me gehad heeft. Ik was/ben wel iemand die zich op de achtergrond houdt. Ik wer wel eens gepest. Ik weet nog van de basisschool dat ik een jongen die mij pestte een tik verkocht had met een tas waar een plastic beker in zat. Met een bloedend oor rende hij naar binnen. Later toch maar even excuses aangeboden. Sindsdien geen last meer van gehad.   :)

Ik had wel vaker van dat soort woedeaanvallen, wanneer ik iemand nogal irritant vond. Daarbij was ik niet al te sterk, dus als ik iemand te lijf ging...

Ik ben door de 'sociale positie' in mijn kinderjaren wel een einzelgänger geworden, denk ik. Ik heb moeite om anderen dingen te vragen, om ruimte voor mezelf op te eisen.

Probleem met plagen/pesten is dat juist de mensen geplaagd/gepest worden die van nature al teruggetrokken zijn. Ik bedoel, ik kan amper aangeven welke eigenschappen van mij nu uit m'n karakter voortkomen of geschapen zijn door de omstandigheden.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Marc Knoop

  • Berichten: 96
  • De toekomst is mooi.
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #29 Gepost op: oktober 21, 2006, 10:27:07 am »
De enige oplossing is door het kind meer zelfvertrouwen te geven, assertiever te maken.
Een zelfverdedigingsport helpt daarbij, vb judo, boksen, zelfverdededing, karate.
Marc Knoop

thijs14

  • Berichten: 1119
  • vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #30 Gepost op: oktober 21, 2006, 10:52:32 am »

quote:

Marc Knoop schreef op 21 oktober 2006 om 10:27:
De enige oplossing is door het kind meer zelfvertrouwen te geven, assertiever te maken.
Een zelfverdedigingsport helpt daarbij, vb judo, boksen, zelfverdededing, karate.


dat is al besproken geloof ik
en ik dacht dat de conclusie was dat teamsport als voetbal ook wel kán helpen en de scouting.
zelf ben ik van mening dat psychische weerstand toch belangrijker is dan fysieke
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #31 Gepost op: oktober 21, 2006, 02:30:32 pm »

quote:

thijs14 schreef op 21 oktober 2006 om 10:52:
[...]


dat is al besproken geloof ik
en ik dacht dat de conclusie was dat teamsport als voetbal ook wel kán helpen en de scouting.
zelf ben ik van mening dat psychische weerstand toch belangrijker is dan fysieke

idd. Op grond van ervaringskennis zie ik zeker in judo nauwelijks waarde voor dit probleem.

En laten we reëel zijn, zelfs al zou pesten met fysiek geweld zijn op te lossen, denk je nou echt dat een schamel jochie na een paar lessen karate ineens wel een deuk in een pakje boter slaat? Eerder in tegendeel, een jochie met toch al nul komma nul zelfvertrouwen, leert daar dat hij inderdaad geen deuk in een pakje boter slaat.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #32 Gepost op: oktober 21, 2006, 02:37:00 pm »
Hear hear!
Voordeel van judo is wel dat je leert vallen, en dat je dus minder bang kunt zijn bij bokje springen, en dus over hogere bokken kunt springen wat weer enig aanzien oplevert. Of afgunst. O-)

Is er eigenlijk verschil tussen pesten door meisjes en pesten door jongens? Meiden pesten volgens mij veel minder fysiek (vechten, boeken/kleding afpakken, haren trekken), meer verbaal en meer gniepig. In een groep meiden zit volgens mij altijd iemand die 'de minste' is. Is dat bij jongens ook zo?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #33 Gepost op: oktober 21, 2006, 02:47:13 pm »
Nou doen jullie denk ik die vechtsporten wat te kort. Judo ken ik niet zo goed, maar van karate weet ik dat het vooral gaat om beheersing en controle, en het voorkomen van vechtpatrijen. Dat is toch iets anders.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #34 Gepost op: oktober 21, 2006, 02:53:30 pm »

quote:

Laodicea schreef op 21 oktober 2006 om 14:47:
Nou doen jullie denk ik die vechtsporten wat te kort. Judo ken ik niet zo goed, maar van karate weet ik dat het vooral gaat om beheersing en controle, en het voorkomen van vechtpatrijen. Dat is toch iets anders.
Geloof me, na een jaar of tien ervaring met judo, en met een full-contact variant van karate, praat ik niet zomaar. Een schamel jochie met een zwarte band is nog steeds een schamel jochie.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #35 Gepost op: oktober 21, 2006, 02:57:36 pm »

quote:

elle schreef op 21 oktober 2006 om 14:37:
Is er eigenlijk verschil tussen pesten door meisjes en pesten door jongens? Meiden pesten volgens mij veel minder fysiek (vechten, boeken/kleding afpakken, haren trekken), meer verbaal en meer gniepig. In een groep meiden zit volgens mij altijd iemand die 'de minste' is. Is dat bij jongens ook zo?

Als je werkelijk iets wil snappen van hoe mannen in elkaar zitten (ja, ja, ik weet wat hier op te zeggen is, maar ik meen het toch bloedserieus), en daarmee iets van jongens, en desnoods van pesten, dan kan ik héél dringend aanraden om "Onder mannen" van Norah Vincent te lezen.

Het is niet het zoveelste "mannen komen van mars..." boekje, in tegendeel. En ook al zullen sommige christenen wat moeite kunnen hebben met de setting en de commentaren die Vincent geeft, als je je er voor open stelt, is het een bijzonder verhelderend boek over mannen, over vrouwen, maar toch vooral over mannen.

HIER
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #36 Gepost op: oktober 21, 2006, 03:01:58 pm »

quote:

diak2b schreef op 21 oktober 2006 om 14:53:
[...]

Geloof me, na een jaar of tien ervaring met judo, en met een full-contact variant van karate, praat ik niet zomaar. Een schamel jochie met een zwarte band is nog steeds een schamel jochie.

En een armetierig blond grietje blijft een armetierig blond grietje, al heeft ze een bruine band. :)
Mijn valreflex is echter prima, heeft denk ik al een aantal botbreuken of hersenschuddingen voorkomen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #37 Gepost op: oktober 21, 2006, 03:09:36 pm »
De TS heeft het over 'wat te doen als je kind gepest wordt'?
Gezien de discussie tot nu toe is daar misschien niet 1 antwoord op te geven. Wellicht moeten we praten in 'oplossingen voor bepaalde catechorieen'.

Met bijvoorbeeld de volgende onderverdeling:
'Relatief kleine jongens'
'Relatief niet kleine jongens'
'Meiden'

Waarbij een vechtsport wellicht een idee is voor 'Relatief niet kleine (doch te zachtaardige) jongens'.
En een onderscheid tussen de aanpak van meiden en jongens lijkt me te verdedigen: volgens mij worden veel kinderen door een groep van 1 sexe gepest. Ikzelf had bijvoorbeeld zelden problemen met jongens (tenminste, toen mijn hoofd niet meer kaal was).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #38 Gepost op: oktober 21, 2006, 03:19:12 pm »
Ik ben door zowel jongens als meisjes gepest geweest. Vooral door buitengesloten te worden. Dat gebeurde vooral door de meisjes. De jongens deden het vooral verbaal, dus door bijnamen aan mij te geven, me uit te schelden. Of door mij overdreven te vermijden (ik liep langs, zij gingen een paar meter opzij). Alleen zijn ze heel snel gestopt met fysiek geweld: ik was behoorlijk sterk...
Ja, er zijn dus verschillen tussen pesten door jongens en pesten door meisjes. En fysiek de anderen de baas zijn, is lang niet altijd de oplossing....
computerfout: een vreemde een in de byte

thijs14

  • Berichten: 1119
  • vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #39 Gepost op: oktober 21, 2006, 07:07:56 pm »
jij mag dan wel sterker zijn als hun allemaal maar met zijn allen kan je heel wat tegen 1 persoon
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #40 Gepost op: oktober 21, 2006, 07:17:39 pm »

quote:

thijs14 schreef op 21 oktober 2006 om 19:07:
jij mag dan wel sterker zijn als hun allemaal maar met zijn allen kan je heel wat tegen 1 persoon
Fysieke kracht zegt helaas bitter weinig.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Marc Knoop

  • Berichten: 96
  • De toekomst is mooi.
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #41 Gepost op: oktober 22, 2006, 08:09:42 am »

quote:

diak2b schreef op 21 oktober 2006 om 19:17:
[...]

Fysieke kracht zegt helaas bitter weinig.
Als je fysiek sterk bent ben je dat mentaal ook en kun je je verweren tegen pesters met hun streken. Ik heb gebokst en na verloop van tijd was het gepest over en waren ze bang voor mij ipv andersom. In deze wereld moet je soms van je afbijten. Want je bent alleen.
Marc Knoop

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #42 Gepost op: oktober 22, 2006, 01:51:02 pm »
Ik bedoelde juist aan te geven dat fysieke kracht dus absoluut niets uitmaakt. Als mensen je willen pesten en je bent mentaal niet weerbaar genoeg (zoals in mijn geval dus), dan vinden ze wel meer methoden dan puur fysieke pesterijen. En geloof me: die psychische pesterijen hebben minstens zoveel, zo niet meer, invloed op de rest van je leven als fysieke pesterijen (waar je dus wel wat aan kunt doen met bijvoorbeeld judo, jiu jitsu, karate etc)
computerfout: een vreemde een in de byte

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #43 Gepost op: oktober 22, 2006, 03:25:47 pm »

quote:

Marc Knoop schreef op 22 oktober 2006 om 08:09:
[...]


Als je fysiek sterk bent ben je dat mentaal ook en kun je je verweren tegen pesters met hun streken. Ik heb gebokst en na verloop van tijd was het gepest over en waren ze bang voor mij ipv andersom. In deze wereld moet je soms van je afbijten. Want je bent alleen.
Fijn voor je, maar niet bepaald een universele ervaring zoals je in dit topic had kunnen zien.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Liudger

  • Berichten: 2050
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #44 Gepost op: oktober 22, 2006, 05:46:30 pm »
Marc, heb gezien hoe een meisje (met hulp van een vriendin of twee) een jongen die sterk en bepaald niet dom was, maar sociaal en verbaal niet zo begaafd, week na week zwaar in de z..k zette. Zijn kracht hielp hem dus geen steek.

Diak2b, ik denk dat je wel gelijk hebt wat dat voetbal en scouten betreft. Mijn broer besloot al op 8 jarige leeftijd dat omgang met het wat wildere element via een voetbal club hem de nodige weerbaarheid zou geven - en dat werkte uitstekend voor hem.

Ik denk dat uberhaupt het deelnemen aan meerdere sociale kringen tegelijkertijd het belang van de schoolomgeving kan relativeren. Je kunt er wat meer afstand van nemen, en zo dus sterker staan, als het niet de enige omgang met leeftijdgenoten vertegenwoordigt. Wat dat betreft is het ook beter om iets in teamverband te doen, dan als eenling.

quote:

8)  :X
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2006, 05:48:11 pm door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #45 Gepost op: oktober 23, 2006, 02:01:58 pm »
Pesten doen diegene die zwak zijn en nog een zwakkere zoeken. Gepest worden altijd die, die er het meest onder lijden. Als het je geen moer uitmaakt, dan wordt je nooit gepest. Zelfs dan niet, als je scheve tanden, rode haren, kromme benen of wat dan ook hebt. Het beste wat je kan doen om pesterij bij je kinderen te vermeiden is ze zelfbewustzijn te geven.
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2006, 02:03:17 pm door vrolijke »

PietZa

  • Berichten: 924
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #46 Gepost op: oktober 23, 2006, 02:51:27 pm »

quote:

okidoki schreef op 14 oktober 2006 om 23:52:
Eerder werd het pestprotocol genoemd.
Hier in X staat er in:plagen mag,pesten niet.
...
Waar ligt de grens?

Mij is altijd geleerd: Het is plagen als de ontvanger hier geen aanstoot aan heeft, zodra de ontvanger zich gekwetst voelt is het pesten geworden. Er kan dus sprake zijn van pesten zonder dat de pester dit ziet als pesten, "is een grapje, daar moet hij toch tegen kunnen?".

Zelf ben ik vroeger ook gepest, maar dan passief.
Als kind ben ik vaak verhuisd en dus weer een nieuwe klas, nieuwe situatie, nieuwe kinderen en vaak andere mentaliteit (de mentaliteit in Assen was bijvoorbeeld absoluut niet te vergelijken met die in Rotterdam). Door mijn terughoudende en afwachtende houding die ik daardoor kreeg, werd ik steeds meer genegeerd door de klas (zowel tijdens de lessen als op het schoolplein). Op een gegeven moment leek het voor mij alsof niemand door had dat ik er ook nog was. Niemand ervaarde dit negeren als pesten, behalve ikzelf. Het kwam pas aan het licht toen ik tijdens een gymles door niemand in een team werd gekozen en men ruzie ging maken (lees: vechten) bij wie ik in het team moest (niemand wilde mij).

Zijn er meer mensen die deze vorm van pesten herkennen?

Ik kan overigens de eerder genoemde sociale vaardigheid training van harte aanbevelen. Ik heb deze toendertijd ook gevolgt. Natuurlijk ben je niet meteen 100% veranderd door die training, maar je krijgt houvast en tips om gewoon jezelf te zijn en ook te laten zien wie je zelf bent. Het heeft bij mij nog best lang geduurt (na de training) voordat ik weer een beetje voor mijzelf durfde op te komen, en nog steeds (vele jaren later) zijn de tekenen nog zichtbaar, maar de training is wel het begin van het keerpunt geweest. Vanaf toen had ik door dat ik er ook mocht zijn, dat ik niet raar was, maar dat ik gewoon ben wie ik ben.
Verba volant, scripta manent

thijs14

  • Berichten: 1119
  • vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #47 Gepost op: oktober 23, 2006, 02:58:59 pm »

quote:

PietZa schreef op 23 oktober 2006 om 14:51:
[...]

Mij is altijd geleerd: Het is plagen als de ontvanger hier geen aanstoot aan heeft, zodra de ontvanger zich gekwetst voelt is het pesten geworden. Er kan dus sprake zijn van pesten zonder dat de pester dit ziet als pesten, "is een grapje, daar moet hij toch tegen kunnen?".

Zelf ben ik vroeger ook gepest, maar dan passief.
Als kind ben ik vaak verhuisd en dus weer een nieuwe klas, nieuwe situatie, nieuwe kinderen en vaak andere mentaliteit (de mentaliteit in Assen was bijvoorbeeld absoluut niet te vergelijken met die in Rotterdam). Door mijn terughoudende en afwachtende houding die ik daardoor kreeg, werd ik steeds meer genegeerd door de klas (zowel tijdens de lessen als op het schoolplein). Op een gegeven moment leek het voor mij alsof niemand door had dat ik er ook nog was. Niemand ervaarde dit negeren als pesten, behalve ikzelf. Het kwam pas aan het licht toen ik tijdens een gymles door niemand in een team werd gekozen en men ruzie ging maken (lees: vechten) bij wie ik in het team moest (niemand wilde mij).

Zijn er meer mensen die deze vorm van pesten herkennen?

Ik kan overigens de eerder genoemde sociale vaardigheid training van harte aanbevelen. Ik heb deze toendertijd ook gevolgt. Natuurlijk ben je niet meteen 100% veranderd door die training, maar je krijgt houvast en tips om gewoon jezelf te zijn en ook te laten zien wie je zelf bent. Het heeft bij mij nog best lang geduurt (na de training) voordat ik weer een beetje voor mijzelf durfde op te komen, en nog steeds (vele jaren later) zijn de tekenen nog zichtbaar, maar de training is wel het begin van het keerpunt geweest. Vanaf toen had ik door dat ik er ook mocht zijn, dat ik niet raar was, maar dat ik gewoon ben wie ik ben.


ik ben minstens 1 jaar tot 1.5 jaar na mijn verhuizen naar een andere plaats totaal genegeerd behalve door 1 meisje maar goed ik was een jongen van 10 en zat bijna in de meisjes-zijn-stom-fase dus ik praatte in de pauzes allee met haar en gebeurde dat niet dan slenterde ik in mijn eentje over het schoolplein.
pas op de helft van het volgende jaar hadden mensen oog voor mij gekregen.
ook ik heb nog steeds last daarvan
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2006, 02:59:50 pm door thijs14 »
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #48 Gepost op: oktober 25, 2006, 09:59:35 am »
Modbreak:
Uit de faq-forumgedrag: Om een discussie goed lopend te houden is het slim om beargumenteerd te reageren.

'k Heb wat berichten die daar niet in pasten verwijderd

Ninjarie

  • Berichten: 1
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #49 Gepost op: november 04, 2006, 08:53:27 pm »
Er zijn best prima weerbaarheids cursussen, en een goede zelfverdedigingscursus kan iemand een betere zelfverzekerde houding geven waardoor men een totaal andere uitstraling krijgt.

Er is een ook nieuwe vechtsport ontwikkeld door christenen. Speciaal voor christenen die wel aan vechtsport willen doen maar simpelweg tegen de denkwijze en of gebruiken aan lopen die onlosmakelijk verbonden zijn aan de stijl.
Kijk eens op www.wrtjongerenprojecten.nl

Ik ben zelf leraar in een krijgskunst, en draag daar mijn christen zijn ook uit. Een van mijn leerlingen is daar onlangs tot bekering gekomen, en heeft zich laten dopen. Verder sporten er meerdere christenen bij ons.

Mijn ervaring binnen de sport is dat mensen binnen 3 maanden al merken dat ze veranderen(ten goede:-))

Wij zijn ook op zoek naar christenen die opgeleid willen worden tot leraar, zodat er op meerdere plekken in het land christen jongeren op bijbels verantwoorde manier aan een vechtspor(zelfverdediging) kunnen doen.

Voor vragen kun je ook gewoon even mailen naar

Sportieve groet,

Arie van den Akker
« Laatst bewerkt op: november 04, 2006, 08:59:39 pm door Ninjarie »