Auteur Topic: Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus  (gelezen 10947 keer)

Internel

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Gepost op: april 08, 2007, 11:49:12 pm »
Pred. 9:5: doden weten van niets.

Fil. 1:23, 2 Kor. 5:6-10: gelovige overledenen bij Jezus Christus

Marc. 16:19 & Luc. 24:51: Jezus in de hemel

Joh. 11 & 12: Lazarus is pas na een aantal dagen opgewekt, is hij in de hemel geweest? Zo ja, waar kan ik dat vinden? Zo nee, waar zijn gelovige overledenen na hun dood? En ongelovigen?

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #1 Gepost op: april 09, 2007, 09:34:51 am »
Zoals zo vaak zijn de meningen hier over verdeeld, eigenlijk hebben we alleen de gelijkenis de rijke man en de arme Lazarus, het verschijnen van Mozes en Elia op de berg en dat Jezus zegt dat God van Abraham van Izaak en Jacob een God van levenden is en niet van doden. Ook uit Openbaringen is wel wat af te leiden maar wat is daarvan symbolisch en wat niet.
Als Lazarus in de hemel geweest is dan had hij daar terug op aarde geen herinnering aan, het is in ieder geval niet opgeschreven.

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #2 Gepost op: april 09, 2007, 02:05:53 pm »
Na de dood - het afleggen van je aardse lichaam - volgt een oordeel van God. Het is so wie so al een oordeel dat iedereen die op aarde leeft zijn lichaam een keer moet afleggen, waarbij we onverbiddelijk alles moeten achterlaten zonder dat we de tijd en de gelegenheid van onze dood zelf kunnen bepalen (zelfmoord daargelaten - daar hebben we het nu even niet over  8)7  )

Het verband tussen wat je op aarde deed en wat er na je dood gebeurt is eigenlijk heel logisch. Als je op aarde van God hield dan zal je naar God toe kunnen gaan. Een plaats van licht en vrede. Als je op aarde vergevingsgezind was, in een mentaliteit van liefde en barmhartigheid, dan is het 'oordeel' dat je diezelfde dingen ontvangt, vergeving, liefde en barmhartigheid.  (zie o.a. Psalm 125:4, er zijn vele bijbelteksten waarin dergelijke dingen worden verhelderd)
Een gelovige is iemand die op deze manier leeft omdat die de hoogste vervulling van deze dingen in het leven, sterven en de opstanding van Christus herkent.

Ongelovigen haten het licht en zullen er niet naar toe willen gaan. Op aarde kunnen ze een heel eind komen met leugens en bedrog, maar de dood laat zich niet om de tuin leiden en God ook niet natuurlijk. Het oordeel is dan dat ze de duisternis hebben gekozen en daarin alle ellendige dingen gaan ervaren die ze anderen op aarde hebben aangedaan. (zie Joh 3:20)
« Laatst bewerkt op: april 09, 2007, 02:07:12 pm door pyro »

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #3 Gepost op: april 09, 2007, 03:15:53 pm »

quote:

Dit vers zie ik vaak aangehaald worden om de zieleslaap te bewijzen vanuit de Bijbel, maar er wordt aan voorbij gegaan dat het boek Prediker vaak een zgn. 'dialoog' vorm kent. Dit stukje is dan het ontkennende gedeelte. Verderop blijkt dat de schrijver niet in zieleslaap geloofde, Prediker 12:7
Wanneer het stof terugkeert naar de aarde,
weer wordt zoals het was,
wanneer de adem van het leven weer naar God gaat,
die het leven heeft gegeven.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

michielk

  • Berichten: 107
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #4 Gepost op: april 09, 2007, 04:22:29 pm »
Wordt er ook niet geschreven over het Dodenrijk, waar dus mensen heen zouden kunnen gaan, alvorens ze geoordeeld worden?

Zijnkind

  • Berichten: 5099
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #5 Gepost op: april 09, 2007, 07:24:54 pm »

quote:

michielk schreef op 09 april 2007 om 16:22:
Wordt er ook niet geschreven over het Dodenrijk, waar dus mensen heen zouden kunnen gaan, alvorens ze geoordeeld worden?

In ieder geval in de gelijkenis met die andere (arme) Lazarus en de rijke man. Maar hier heb je weer hetzelfde probleem als met openbaringen...in hoeverre is het geschetste beeld in overeenstemming met de werkelijkheid?

quote:

Lucas 16: 22 Op zekere dag stierf de bedelaar, en hij werd door de engelen weggedragen om aan Abrahams hart te rusten. Ook de rijke stierf en werd begraven. 23 Toen hij in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde. 24 Hij riep: “Vader Abraham, heb medelijden met mij en stuur Lazarus naar me toe. Laat hem het topje van zijn vinger in water dompelen om mijn tong te verkoelen, want ik lijd pijn in deze vlammen.” 25 Maar Abraham zei: “Kind, bedenk wel dat jij je deel van het goede al tijdens je leven hebt ontvangen, terwijl Lazarus niets dan ongeluk heeft gekend; nu vindt hij hier troost, maar lijd jij pijn. 26 Bovendien ligt er een wijde kloof tussen ons en jullie, zodat wie van hier naar jullie wil gaan dat niet kan, en ook niemand van jullie naar ons kan oversteken.”
Een andere theorie die ik hoorde gaat ervanuit dat de doden onmiddelijk ontwaken in de tijd dat Jezus terugkomt op aarde. Immers, bij God speelt tijd geen rol. Vond ik wel een boeiend gezichtspunt. Maar niet te onderbouwen vanuit de bijbel vermoed ik.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #6 Gepost op: april 13, 2007, 12:08:07 am »
Modbreak:
Een bericht verplaatst naar een nieuw topic in Levensbeschouwing: meerdere levens na onze dood?
Hier in dit Bijbelstudieforum houden we ons aan de hier geldende policy waarin o.a. staat:
Onderwerpen en reacties moeten blijven binnen de kaders van de Apostolische geloofsbelijdenis, en:
de kern van dit Bijbelstudieforum is de Bijbel. Discussies worden hier dan ook uitsluitend gevoerd rondom de Heilige Schrift
« Laatst bewerkt op: april 13, 2007, 12:09:10 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Liedje

  • Berichten: 1655
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #7 Gepost op: april 15, 2007, 02:04:32 pm »

quote:

[message=264250,noline]Zijnkind schreef op 09 april 2007 om 19:24
Een andere theorie die ik hoorde gaat ervanuit dat de doden onmiddelijk ontwaken in de tijd dat Jezus terugkomt op aarde. Immers, bij God speelt tijd geen rol. Vond ik wel een boeiend gezichtspunt. Maar niet te onderbouwen vanuit de bijbel vermoed ik.
Het is een gedachte die ik nog niet eerder gehoord heb. Vraag me dan wel af waarom in de bijbel staat dat de gestorvenen voor ons bidden. Dat zou dan niet nodig zijn.

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #8 Gepost op: april 15, 2007, 11:01:19 pm »

quote:

Liedje schreef op 15 april 2007 om 14:04:
[...]


Het is een gedachte die ik nog niet eerder gehoord heb. Vraag me dan wel af waarom in de bijbel staat dat de gestorvenen voor ons bidden. Dat zou dan niet nodig zijn.

Bij mijn weten staat dat er dan ook niet.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #9 Gepost op: april 16, 2007, 10:12:02 am »
Uit Openbaringen 8 zou je het kunnen opmaken:

quote:

1 Toen het lam het zevende zegel verbrak, viel er een stilte in de hemel, gedurende ongeveer een half uur. 2 Ik zag de zeven engelen die voor Gods troon staan. Ze kregen alle zeven een bazuin. 3 Toen kwam er een andere engel, die met een gouden wierookschaal bij het altaar ging staan. Hij kreeg een grote hoeveelheid wierook om die op het gouden altaar voor de troon te offeren, samen met de gebeden van alle heiligen. 4 De rook van de wierook steeg met de gebeden van de heiligen uit de hand van de engel op naar God.
« Laatst bewerkt op: april 16, 2007, 10:13:51 am door Mezzamorpheus »

PietZa

  • Berichten: 924
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #10 Gepost op: april 16, 2007, 01:47:49 pm »
Aan wat doen we in het licht van deze discussie met lucas 23?
Of heeft "paradijs" een onduidelijke betekenis?

quote:

39 Een van de gekruisigde misdadigers zei spottend tegen hem: ‘Jij bent toch de messias? Red jezelf dan en ons erbij!’ 40 Maar de ander wees hem terecht met de woorden: ‘Heb jij dan zelfs geen ontzag voor God nu je dezelfde straf ondergaat? 41 Wij hebben onze straf verdiend en worden beloond naar onze daden. Maar die man heeft niets onwettigs gedaan.’ 42 En hij zei: ‘Jezus, denk aan mij wanneer u in uw koninkrijk komt.’ 43 Jezus antwoordde: ‘Ik verzeker je: nog vandaag zul je met mij in het paradijs zijn.’
« Laatst bewerkt op: april 16, 2007, 01:50:17 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

Internel

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #11 Gepost op: april 21, 2007, 12:31:03 am »
Als ik het goed begrijp is er tot nu toe geen eenduidig (makkelijk) antwoord?
Niet zoiets als: Jezus is in de hemel (daar naartoe gegaan bij zijn hemelvaart), als wij overlijden, gaat onze ziel naar Jezus, dus waarheen? Naar de hemel...? Synoniemen van de hemel dan koninkrijk, paradijs, heerlijkheid?

Stel dat dit wel een logische (bijbelse?) redenatie zou zijn, waar was Lazarus dan die vijf dagen? Die zijn zeker bij zijn opstanding uit zijn geheugen gewist of zo...?
Stel dat het niet zo zit, wat is het dan wél?

Als ik het zinsverband van Prediker lees, dus bijvoorbeeld de omliggende hoofdstukken, haal ik daaruit dat de schrijver (Salomo?) toen nog lang niet alles wist, wat wij nu weten, dus dat daarom het bijbelgedeelte van niets weten na je dood, nu in een ander licht is komen te staan.

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #12 Gepost op: april 21, 2007, 08:06:11 am »

quote:

Internel schreef op 21 april 2007 om 00:31:
Als ik het goed begrijp is er tot nu toe geen eenduidig (makkelijk) antwoord?
Niet zoiets als: Jezus is in de hemel (daar naartoe gegaan bij zijn hemelvaart), als wij overlijden, gaat onze ziel naar Jezus, dus waarheen? Naar de hemel...? Synoniemen van de hemel dan koninkrijk, paradijs, heerlijkheid?

Stel dat dit wel een logische (bijbelse?) redenatie zou zijn, waar was Lazarus dan die vijf dagen? Die zijn zeker bij zijn opstanding uit zijn geheugen gewist of zo...?
Stel dat het niet zo zit, wat is het dan wél?

Joh 11:11  stelt: "daarna zeide Hij tot hen: Lazarus, onze vriend, is ingeslapen, maar Ik ga daarheen om hem uit de slaap te wekken.
In vers 14 blijkt dat Jezus het niet letterlijk bedoelde: "Toen zeide Jezus ronduit tot hen: Lazarus is gestorven [...]"
Jezus gebruikte het woord slaap, omdat men daaruit weer ontwaakt. Wat betreft je vraag over de verblijfplaats van Lazarus die vijf dagen: als jij wakker wordt, Internel, weet je dan nog iets van je slaap? Maar vraag je je dan af waar je was, en of je geheugen gewist is voor wat betreft de tijd die je sliep?
De mensen die overleden zijn, zijn geborgen bij God. En dan ontwaken zij bij de opstanding.
Ik hoor nu alweer iemand vragen "wanneer is dan die opstanding?". Maar het gaat in de eerste plaats om het principe.

De opwekking van Lazarus was niet de opstanding, maar wel een teken dat daarnaar verwijst.
Zoals in Joh. 11:25 wordt gezegd: "Jezus zeide tot haar: Ik ben de opstanding en het leven; wie in Mij gelooft zal leven, ook al is hij gestorven,
26  en een ieder, die leeft en in Mij gelooft, zal in eeuwigheid niet sterven "

quote:

Als ik het zinsverband van Prediker lees, dus bijvoorbeeld de omliggende hoofdstukken, haal ik daaruit dat de schrijver (Salomo?) toen nog lang niet alles wist, wat wij nu weten, dus dat daarom het bijbelgedeelte van niets weten na je dood, nu in een ander licht is komen te staan.
Hij wist dat hij naar God zou gaan; hij beschrijft verder een toestand zoals bij de slaap (niets weten, geen werk of overleg of kennis of wijsheid), een toestand van geborgenheid bij God.

Jessy26

  • Berichten: 8
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #13 Gepost op: mei 18, 2007, 03:15:25 pm »
Quote =>

Ongelovigen haten het licht en zullen er niet naar toe willen gaan. Op aarde kunnen ze een heel eind komen met leugens en bedrog, maar de dood laat zich niet om de tuin leiden en God ook niet natuurlijk. Het oordeel is dan dat ze de duisternis hebben gekozen en daarin alle ellendige dingen gaan ervaren die ze anderen op aarde hebben aangedaan. (zie Joh 3:20)

Mijn reactie =>

Wat zeg je hier nu eigenlijk mee? Dat alle ongelovigen een leven leiden vol met leugens en bedrog? Ik vind het nogal discriminerend wat je hier zegt. Ik ben zelf ongelovig. Ik geloof inderdaad niet dat er straks een licht is enz. Maar buiten dat om ben ik nog steeds een goed mens, ik heb een fulltime baan, zorg goed voor mijn gezin, doe vrijwilligerswerk voor mijn zwakkere medemens. En dan zeg jij dat ongelovigen een leven vol met leugens en bedrog kiezen???
En je beseft hopelijk dat mensen die niet gelovig zijn ook niet voor duisternis kiezen omdat ze ook daar niet in geloven??
Ik geloof inderdaad niet, ik denk dat ik er beter aan doe om de tijd die een ander in de kerk zit te besteden aan hulp voor de hulpbehoevende medemens. Ieder hierin uiteraard zijn eigen keus en respect daarvoor. Echter zou het prettig zijn dat ook jullie de ongelovigen in hun waarde laten en respecteren. Heb u naasten lief staat er toch in de bijbel? Nou laat daar eens wat meer van zien dan. Je wilt toch je leven volgens de bijbel leven? Kijk eerst naar jezelf voor je een oordeel over een ander velt.

rinuz

  • Berichten: 376
  • moi
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #14 Gepost op: mei 26, 2007, 01:25:49 am »

quote:

Zijnkind schreef op 09 april 2007 om 19:24:

[...]

In ieder geval in de gelijkenis met die andere (arme) Lazarus en de rijke man. Maar hier heb je weer hetzelfde probleem als met openbaringen...in hoeverre is het geschetste beeld in overeenstemming met de werkelijkheid?

[...]


Een andere theorie die ik hoorde gaat ervanuit dat de doden onmiddelijk ontwaken in de tijd dat Jezus terugkomt op aarde. Immers, bij God speelt tijd geen rol. Vond ik wel een boeiend gezichtspunt. Maar niet te onderbouwen vanuit de bijbel vermoed ik.
Alleen door JEZUS

rinuz

  • Berichten: 376
  • moi
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #15 Gepost op: mei 26, 2007, 01:35:01 am »

quote:

Zijnkind schreef op 09 april 2007 om 19:24[/message


Een andere theorie die ik hoorde gaat ervanuit dat de doden onmiddelijk ontwaken in de tijd dat Jezus terugkomt op aarde. Immers, bij God speelt tijd geen rol. Vond ik wel een boeiend gezichtspunt. Maar niet te onderbouwen vanuit de bijbel vermoed ik.



nogmaals...

Voor de grote verdrukking zal de Gemeente opgenomen zijn.

Broeders en zusters, wij willen u niet in het ongewisse laten over de doden, zodat u niet hoeft te treuren, zoals zij die geen hoop hebben. 14 Want als wij geloven dat Jezus is gestorven en is opgestaan, moeten wij ook geloven dat God door Jezus de doden naar zich toe zal leiden, samen met Jezus zelf. 15 Wij zeggen u met een woord van de Heer: wij, die in leven blijven tot de komst van de Heer, zullen de doden in geen geval voorgaan. 16 Wanneer het signaal gegeven wordt, de aartsengel zijn stem verheft en de bazuin van God weerklinkt, zal de Heer zelf uit de hemel neerdalen. Dan zullen eerst de doden die Christus toebehoren opstaan, 17 en daarna zullen wij, die nog in leven zijn, samen met hen worden weggevoerd op de wolken en gaan we de Heer in de lucht tegemoet. Dan zullen we altijd bij hem zijn. 18 Troost elkaar met deze woorden.


JEZUS komt terug na de Grote verdrukking om zijn koningsschap te vestigen voor 1000 jaar:

 Die dag zal hij(JEZUS) zijn voeten op de Olijfberg planten, ten oosten van Jeruzalem. De Olijfberg zal in tweeën splijten: de ene helft glijdt weg naar het noorden en de andere naar het zuiden, zodat er een breed dal ontstaat van oost naar west. 5 Jullie zullen wegvluchten, het dal in tussen die twee bergketens die zullen reiken tot aan Asel, zoals jullie ook gevlucht zijn bij de aardbeving in de tijd dat koning Uzzia regeerde over Juda. En de HEER, mijn God, zal verschijnen met al de zijnen. 6 Op die dag zal er geen licht zijn; de hemellichamen verliezen hun glans. 7 Op die ene dag, die alleen de HEER kent, zal er geen onderscheid zijn tussen dag en nacht. Pas tegen het vallen van de avond zal er weer licht gloren. 8 Als die tijd aanbreekt, zal er in Jeruzalem zuiver water ontspringen: de ene helft zal in het oosten in zee uitmonden en de andere helft in het westen, zowel in de zomer als in de winter. 9 En de HEER zal koning worden over de hele aarde. Dan zal de HEER de enige God zijn en zijn naam de enige naam
Alleen door JEZUS

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #16 Gepost op: mei 26, 2007, 01:22:53 pm »

quote:

Jessy26 schreef op 18 mei 2007 om 15:15:
Quote =>

Ongelovigen haten het licht en zullen er niet naar toe willen gaan. Op aarde kunnen ze een heel eind komen met leugens en bedrog, maar de dood laat zich niet om de tuin leiden en God ook niet natuurlijk. Het oordeel is dan dat ze de duisternis hebben gekozen en daarin alle ellendige dingen gaan ervaren die ze anderen op aarde hebben aangedaan. (zie Joh 3:20)

Mijn reactie =>

Wat zeg je hier nu eigenlijk mee? Dat alle ongelovigen een leven leiden vol met leugens en bedrog? Ik vind het nogal discriminerend wat je hier zegt. Ik ben zelf ongelovig. Ik geloof inderdaad niet dat er straks een licht is enz. Maar buiten dat om ben ik nog steeds een goed mens, ik heb een fulltime baan, zorg goed voor mijn gezin, doe vrijwilligerswerk voor mijn zwakkere medemens. En dan zeg jij dat ongelovigen een leven vol met leugens en bedrog kiezen???
En je beseft hopelijk dat mensen die niet gelovig zijn ook niet voor duisternis kiezen omdat ze ook daar niet in geloven??
Ik geloof inderdaad niet, ik denk dat ik er beter aan doe om de tijd die een ander in de kerk zit te besteden aan hulp voor de hulpbehoevende medemens. Ieder hierin uiteraard zijn eigen keus en respect daarvoor. Echter zou het prettig zijn dat ook jullie de ongelovigen in hun waarde laten en respecteren. Heb u naasten lief staat er toch in de bijbel? Nou laat daar eens wat meer van zien dan. Je wilt toch je leven volgens de bijbel leven? Kijk eerst naar jezelf voor je een oordeel over een ander velt.


Als ik je heb beledigd Jessy, excuses, dat was absoluut niet mijn bedoeling.
Maar met alle respect wil ik je er wel op wijzen dat dit het bijbelstudie forum is, de policy is o.a. :
'Andere visies op het christendom, vanuit alternatieve, vrijzinnige of niet-christelijke invalshoek, zijn welkom binnen Levensbeschouwing
de kern van dit Bijbelstudieforum is de Bijbel. Discussies worden hier dan ook uitsluitend gevoerd rondom de Heilige Schrift'

Ik wil overigens best inhoudelijk op je opmerkingen ingaan. Ik zou zeggen dat het betreffende topic dan in Levensbeschouwing zou moeten staan.

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #17 Gepost op: mei 26, 2007, 02:37:44 pm »
Vanuit katholiek perspectief zit het zo: voordat Jezus kwam, was de hemel gesloten. De doden zaten in een soort dodenrijk, ook wel Abraham's boezem of Limbus Patrum genoemd. Jezus heeft daar na de kruisiging het Evangelie verkondigd en de hemel geopend.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Zijnkind

  • Berichten: 5099
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #18 Gepost op: mei 26, 2007, 03:22:02 pm »

quote:

rinuz schreef op 26 mei 2007 om 01:35:
JEZUS komt terug na de Grote verdrukking om zijn koningsschap te vestigen voor 1000 jaar
De discussie over het duizendjarige rijk wordt al gevoerd in "Rapture", D'Arcy, de Bijbel.  Hier gaat het over de verblijfplaats van de doden tot de wederkomst. Misschien heb je daar ook een theorie over?
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2007, 03:26:06 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Internel

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #19 Gepost op: juni 10, 2007, 11:06:32 pm »

quote:

pyro schreef op 21 april 2007 om 08:06:
[...]

Jezus gebruikte het woord slaap, omdat men daaruit weer ontwaakt. Wat betreft je vraag over de verblijfplaats van Lazarus die vijf dagen: als jij wakker wordt, Internel, weet je dan nog iets van je slaap? Maar vraag je je dan af waar je was, en of je geheugen gewist is voor wat betreft de tijd die je sliep?
Ik weet dan dat ik in mijn bed was (ik slaapwandel niet :z ). Dromen herinner ik me soms ook afhankelijk van hoe heftig ze waren nog goed. Verder heb ik wel eens verhalen gehoord van mensen die 'het licht' hebben gezien, een bijna dood ervaring hebben gehad en dergelijke. Maar geef je nu aan dat we bijbels gezien kunnen zeggen dat we niet weten waar we zijn tussen dood en wederkomst?
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2007, 11:06:57 pm door Internel »

Emanuel

  • Berichten: 40
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #20 Gepost op: augustus 19, 2007, 01:37:01 pm »
Wanneer is de opstanding van de doden? Speelt tijd dan toch een rol bij God?

rinuz

  • Berichten: 376
  • moi
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #21 Gepost op: augustus 19, 2007, 03:18:06 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 26 mei 2007 om 15:22:

[...]
De discussie over het duizendjarige rijk wordt al gevoerd in "Rapture", D'Arcy, de Bijbel.  Hier gaat het over de verblijfplaats van de doden tot de wederkomst. Misschien heb je daar ook een theorie over?



De heiligen die na Jezus’ dood en opstanding stierven, gaan niet meer naar het dodenrijk, maar zij gaan direct naar het Paradijs in de hemel. De ‘goede’ kant van de Hades blijft dus leeg.
Met het vooruitzicht op de hemel kon Paulus (die leefde in de periode ná het kruis) dan ook zeggen: “Sterven is gewin”.
Fil 1: 21  Want het leven is mij Christus en het sterven gewin.

Als we in Christus sterven, gaan we naar het paradijs in de hemel.  Maar de poorten van het dodenrijk hoeft de gemeente niet meer in te gaan. Dat lezen we in:

Matt 16: 18  En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra zal Ik mijn gemeente bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen.

De gemeente zal de macht ‘de dood’ niet meer zien. Als zij sterft dan ziet ze Jezus. (Biologisch sterven de gelovigen natuurlijk nog wel.)
Daarom is de gemeente niet meer zo bedroefd, als degenen die geen hoop hebben. De achterblijvers van degene die sterft, hebben natuurlijk wel verdriet, maar dat is tijdelijk. Er is hoop voor hen, want eens zullen ze elkaar ontmoeten in Christus.  

bij de opname zal ons lichaam,geest en ziel weer samen zijn bij GOD.

voor diegene die niet in christus sterven, gaan niet naar GOD.

volgens mij gaan die naar het dodenrijk, en zullen later veroordeeld worden voor de troon.


Openbaring 20,1-15
De eerste opstanding en de tweede dood
20
1 Ik zag een engel uit de hemel neerdalen met de sleutel van de onderaardse diepte en zware ketenen in zijn hand. 2 Hij greep de draak, de slang van weleer, die ook duivel of Satan wordt genoemd, en ketende hem voor duizend jaren.
 3 Hij gooide hem in de diepte, sloot de put boven hem en verzegelde die, opdat de volken niet meer door hem misleid zouden worden tot de duizend jaar voorbij waren; daarna moet hij korte tijd worden losgelaten.
4 Ook zag ik tronen, en aan hen die erop zaten werd recht gedaan. Het zijn de zielen van hen die onthoofd waren omdat ze van Jezus hadden getuigd en over God hadden gesproken; zij hadden het beest en zijn beeld niet aanbeden en ook zijn merkteken niet op hun voorhoofd of hun hand gekregen. Zij waren tot leven gekomen en heersten duizend jaar lang samen met de messias.
 5 De andere doden kwamen niet tot leven voordat de duizend jaar voorbij waren. Dit is de eerste opstanding.
6 Gelukkig en heilig zijn zij die deelhebben aan de eerste opstanding. De tweede dood heeft geen macht over hen. Zij zullen priester van God en van de messias zijn en duizend jaar lang samen met hem heersen.
7 Wanneer de duizend jaar voorbij zijn, zal Satan uit zijn gevangenis worden losgelaten. 8 Dan gaat hij eropuit om de volken aan de vier hoeken van de aarde, Gog en Magog, te misleiden. Hij brengt hen voor de strijd bijeen, een menigte zo talrijk als zandkorrels aan de zee. 9 Ze trekken op, over de hele breedte van de aarde, en omsingelen het kamp van de heiligen en de geliefde stad. Maar vuur daalt neer uit de hemel en verteert hen. 10 En de duivel, die hen misleidde, wordt in de poel van vuur en zwavel gegooid, bij het beest en de valse profeet. Daar zullen ze dag en nacht worden gepijnigd, tot in eeuwigheid.
11 Toen zag ik een grote witte troon en hem die daarop zat. De aarde en de hemel vluchtten van hem weg en verdwenen in het niets. 12 Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden. 13 De zee stond de doden die ze in zich had af, en ook de dood en het dodenrijk stonden hun doden af. En iedereen werd geoordeeld naar zijn daden. 14 Toen werden de dood en het dodenrijk in de vuurpoel gegooid. Dit is de tweede dood: de vuurpoel. 15 Wie niet in het boek van het leven bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid.  

De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004 Nederlands Bijbelgenootschap
Alleen door JEZUS

rinuz

  • Berichten: 376
  • moi
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #22 Gepost op: augustus 19, 2007, 03:19:34 pm »

quote:

rinuz schreef op 19 augustus 2007 om 15:18:
[...]


De heiligen die na Jezus’ dood en opstanding stierven, gaan niet meer naar het dodenrijk, maar zij gaan direct naar het Paradijs in de hemel. De ‘goede’ kant van de Hades blijft dus leeg.
Met het vooruitzicht op de hemel kon Paulus (die leefde in de periode ná het kruis) dan ook zeggen: “Sterven is gewin”.
Fil 1: 21  Want het leven is mij Christus en het sterven gewin.

Als we in Christus sterven, gaan we naar het paradijs in de hemel.  Maar de poorten van het dodenrijk hoeft de gemeente niet meer in te gaan. Dat lezen we in:

Matt 16: 18  En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra zal Ik mijn gemeente bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen.

De gemeente zal de macht ‘de dood’ niet meer zien. Als zij sterft dan ziet ze Jezus. (Biologisch sterven de gelovigen natuurlijk nog wel.)
Daarom is de gemeente niet meer zo bedroefd, als degenen die geen hoop hebben. De achterblijvers van degene die sterft, hebben natuurlijk wel verdriet, maar dat is tijdelijk. Er is hoop voor hen, want eens zullen ze elkaar ontmoeten in Christus.  

bij de opname zal ons lichaam,geest en ziel weer samen zijn bij GOD.

voor diegene die niet in christus sterven, gaan niet naar GOD.

volgens mij gaan die naar het dodenrijk, en zullen later geoordeeld worden voor de troon.

misschien weet iemand anders daar iets meer over?


Openbaring 20,1-15
De eerste opstanding en de tweede dood
20
1 Ik zag een engel uit de hemel neerdalen met de sleutel van de onderaardse diepte en zware ketenen in zijn hand. 2 Hij greep de draak, de slang van weleer, die ook duivel of Satan wordt genoemd, en ketende hem voor duizend jaren.
 3 Hij gooide hem in de diepte, sloot de put boven hem en verzegelde die, opdat de volken niet meer door hem misleid zouden worden tot de duizend jaar voorbij waren; daarna moet hij korte tijd worden losgelaten.
4 Ook zag ik tronen, en aan hen die erop zaten werd recht gedaan. Het zijn de zielen van hen die onthoofd waren omdat ze van Jezus hadden getuigd en over God hadden gesproken; zij hadden het beest en zijn beeld niet aanbeden en ook zijn merkteken niet op hun voorhoofd of hun hand gekregen. Zij waren tot leven gekomen en heersten duizend jaar lang samen met de messias.
 5 De andere doden kwamen niet tot leven voordat de duizend jaar voorbij waren. Dit is de eerste opstanding.
6 Gelukkig en heilig zijn zij die deelhebben aan de eerste opstanding. De tweede dood heeft geen macht over hen. Zij zullen priester van God en van de messias zijn en duizend jaar lang samen met hem heersen.
7 Wanneer de duizend jaar voorbij zijn, zal Satan uit zijn gevangenis worden losgelaten. 8 Dan gaat hij eropuit om de volken aan de vier hoeken van de aarde, Gog en Magog, te misleiden. Hij brengt hen voor de strijd bijeen, een menigte zo talrijk als zandkorrels aan de zee. 9 Ze trekken op, over de hele breedte van de aarde, en omsingelen het kamp van de heiligen en de geliefde stad. Maar vuur daalt neer uit de hemel en verteert hen. 10 En de duivel, die hen misleidde, wordt in de poel van vuur en zwavel gegooid, bij het beest en de valse profeet. Daar zullen ze dag en nacht worden gepijnigd, tot in eeuwigheid.
11 Toen zag ik een grote witte troon en hem die daarop zat. De aarde en de hemel vluchtten van hem weg en verdwenen in het niets. 12 Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden. 13 De zee stond de doden die ze in zich had af, en ook de dood en het dodenrijk stonden hun doden af. En iedereen werd geoordeeld naar zijn daden. 14 Toen werden de dood en het dodenrijk in de vuurpoel gegooid. Dit is de tweede dood: de vuurpoel. 15 Wie niet in het boek van het leven bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid.  

De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004 Nederlands Bijbelgenootschap
Alleen door JEZUS

slumber

  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #23 Gepost op: augustus 23, 2007, 04:24:08 pm »
'En de graven werden geopend, en vele lichamen der heiligen, die ontslapen waren, werden opgewekt;...En uit de graven uitgegaan zijnde, na Zijn opstanding, kwamen zij in de heilige stad, en zijn velen verschenen (mat 27,52-53)..'

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #24 Gepost op: augustus 23, 2007, 04:27:35 pm »

quote:

Laodicea schreef op 26 mei 2007 om 14:37:
Vanuit katholiek perspectief zit het zo: voordat Jezus kwam, was de hemel gesloten. De doden zaten in een soort dodenrijk, ook wel Abraham's boezem of Limbus Patrum genoemd. Jezus heeft daar na de kruisiging het Evangelie verkondigd en de hemel geopend.
late reactie mijnerzijds. Ik neem aan dat het door jou benoemde perspectief niet maar zo uit de lucht komt vallen, hoe komt men dus tot dit perspectief?

rinuz

  • Berichten: 376
  • moi
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #25 Gepost op: augustus 26, 2007, 11:39:08 am »

quote:

slumber schreef op 23 augustus 2007 om 16:24:
'En de graven werden geopend, en vele lichamen der heiligen, die ontslapen waren, werden opgewekt;...En uit de graven uitgegaan zijnde, na Zijn opstanding, kwamen zij in de heilige stad, en zijn velen verschenen (mat 27,52-53)..'



Ef.4:8

 Daarom staat er: ‘Toen hij opsteeg naar omhoog, voerde hij gevangenen mee en schonk hij gaven aan de mensen.’ 9 ‘Hij steeg op’ – wat betekent dat anders dan dat hij ook is afgedaald naar wat lager ligt, naar de aarde? 10 Hij die is afgedaald is dezelfde als hij die opsteeg, tot boven de hemelsferen, om alles met zijn aanwezigheid te vullen.
Alleen door JEZUS

Luktor

  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #26 Gepost op: november 08, 2007, 03:42:40 pm »
Ik val wat laat in de discussie. Al lezend in de berichten vielen me een paar dingen op.
De plaats van de geljkenis van de rijke man en de arme Lazarus. Jezus vertelde die om aan te geven dat de rollen werden omgedraaid (zie Lucas 16 : 25 ) niet om een situatietekening van de hemel te geven. Ik heb eens ergens gelezen dat Jezus  zich aansloot bij de voorsteling die de Joden van de hemel hadden.Toen konden ze er ook al over fantaseren. Als je de gelijkenis nuchter leest kan je je dan voorstellen dat men vanuit de hemel in de hel kan kijken ? Je zult er bv maar een van je kinderen zien die met God gebroken heeft. Vervolgens ben ikvan mening dat de Bijbel weinig informatie geeft over de hemel. IK heb altijd houvast aan wat in Openb. 20 : 11 vv staat. Johannes ziet dit wel in een visioen , maar Paulus gewaagt er ook van in Filippenzen 4 : 3. Onze namen staan opgetekend in het boek des levens. We worden niet vergeten door God. De hemel is slechts tussenstation. We zijn op weg naar de nieuwe aarde.

Divinespark

  • Berichten: 456
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #27 Gepost op: november 08, 2007, 10:03:44 pm »
Ik snap nooit wat christenen nou over die bovennatuurlijke zaken zo graag willen weten. Die onverbeterlijke nieuwsgierigheid. Als je het écht wilt weten, breng dan eens een bezoekje aan de hemel zou ik zeggen, anders begrijp je er toch niks van.

Wat dachten jullie nou, als ik een waarzeggende geest zou hebben die dat zo effe kon zien, en ik zou vertellen hoe het zat, dan zou ik naar de wetten in de bijbel juist gestenigd horen te worden. God of Jezus doet er in die meer dan 1000 bladzijden bijbel wel eens een uitspraak over, en dat is waarschijnlijk in onze menselijke termen, zodat het toch nog steeds een vorm van beeldspraak is in voor ons begrijpelijke termen, ik hou me er niet of nauwelijks mee bezig, ik zie wel.

In het blad psychologie las ik dat je nieuwsgierigheid opwekt door een heel klein beetje informatie te geven en de rest in het ongewisse te laten. De bedoeling is zeker een psychologisch foefje door God om een paar dingetjes te zeggen om een vermoeden bij ons te wekken en dat we er uit onszelf opaf gaan. Dat patroon zie je ook als het volk Israël van die rituelen moet uitvoeren zoals het loofhuttenfeest, om nieuwsgierigheid bij hun kindern op te wekken, dat ze zullen vragen wat is dat, waar is dat voor enzovoorts, en dat ze het dán pas uitleggen, en niet ongevraagd aan je opdringen maar pas als iets vragen oproept. Dan lijkt het meer alsof het je vrije wil is die dat wil weten.

Groetjes, Divinespark

Willeke

  • Berichten: 83
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #28 Gepost op: januari 28, 2008, 05:55:28 pm »

quote:

De heiligen die na Jezus’ dood en opstanding stierven, gaan niet meer naar het dodenrijk, maar zij gaan direct naar het Paradijs in de hemel. De ‘goede’ kant van de Hades blijft dus leeg.
Met het vooruitzicht op de hemel kon Paulus (die leefde in de periode ná het kruis) dan ook zeggen


Het is oud topic maar ik las zulke goede dingen dat ik daar toch nog op reageer als dat mag.
Wedergeborenen zijn de gelovigen van na de opstanding, want Hij was de Eerstgeboren van een nieuwe schepping.
Deze categorie gaat ook direct naar  de derde hemel en de poster noemt dit het Paradijs en dat is ook prima.
Maar dat de goeie kant van de schoot van Abraham leeg blijft heb ik moeite mee, omdat dat toch de gelovigen zijn van voor de opstanding die wachten op de jongste dag en verschijnen voor de Witte Troon.
De gelovigen van na de opstanding verschijnen voor de rechterstoel van Christus.
Bij de opname van de Gemeente zullen de doden uit de graven ons voorgaan en wij levenden hun volgen volgens Thess. brief, maar wij verschijnen niet voor de Witte Troon.
Wij worden niet geoordeeld , wij zijn reeds geoordeeld en wij verschijnen daar om de kronen te ontvangen en weer aan Zijn voeten terug te leggen.

De gelovigen van de vorige bedeling wachten allen op de jongste dag evenals de ongelovigen uit deze bedeling.

De Gemeente van Jezus Christus is de enige uitzondering.

Willeke

  • Berichten: 83
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #29 Gepost op: januari 28, 2008, 05:58:00 pm »
Áls de Here Jezus naar het paradijs gaat wat ook de goeie kant van het dodenrijk wordt genoemd evenals de hemel, neemt Hij een aantal mensen behorende bij de Gemeente die "gevangenen in Christus" worden genoemd mee naar boven naar de hemel.
Denk ik.
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2008, 06:08:24 pm door Willeke »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #30 Gepost op: januari 28, 2008, 11:26:54 pm »

quote:


en waarom denk je dat dan?
Kun je dat uitleggen?
Mail me maar als je wat wilt weten

Willeke

  • Berichten: 83
    • Bekijk profiel
Verblijfplaats tussen onze dood en wederkomst van Christus
« Reactie #31 Gepost op: januari 29, 2008, 06:26:02 pm »
Ja ik denk dat de tekst "Hij heeft de gevangenis gevankelijk weggevoerd enz.. dat dat slaat op het feit dat Hij in de Hades of ook genoemd het Paradijs is geweest en bijvoorbeeld hebben een aantal mensen geloofd in de Heer na Zijn opstanding dus  behorende bij de Gemeent en ik  ben  ervan overtuigd dat Mozes en Elia straks terugkomende als "de twee getuigen" in Openbaring en alsnog zullen sterven en dan behoren bij de Gemeente.
Mozes, Elia, en Henoch zijn ook degenen die op de berg waren der verheerlijking.
Daarom denk ik dat .