Auteur Topic: Gebruik van een beamer in de kerk  (gelezen 107308 keer)

gertio

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #50 Gepost op: februari 21, 2007, 10:34:36 pm »

quote:

Pooh schreef op 21 februari 2007 om 15:38:

Wat dat trouwens met 'tot geloof komen' te maken heeft begrijp ik niet goed. Waarom zou de Geest wel door gesproken woord, maar niet door een beamer kunnen werken?


Ik bedoel daar dit mee. Toen ik een puber was, zei m'n vader vaak: wat een prachtige preek. Ik dacht dan: hoe zal ik dat ooit nog eens mooi vinden. Aan het eind van m'n puberteit en in m'n adolescentie leerde ik zo geboeid luisteren, dat ik vaak dacht: het zou me niet verbazen dat ik geloof. Sommige preken dronk ik gewoon in. Heerlijk was dat.
Ik zat echt op het puntje van m'n stoel. Ik werd er echt door geraakt en op de JV sprak je er enthousiast over door.

Door een beamer word ik zo afgeleid, dat ik niet meer lekker kan luisteren, zoals bij een preek zonder ondersteuning. In dat kader heb ik me wel eens afgevraagd: zou ik ooit een religieuze ervaring hebben gehad als in mijn jonge jaren er ook met een beamer was gewerkt?

Wat de vraag van Pooh betreft over dat werken van de Geest: de Schrift leert toch dat het geloof wordt gewerkt door het Woord en niet door het beeld. Dat staat er toch niet voor niets. Dat bedoel ik ermee. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Dat laat onverlet dat de Geest van Christus van alles kan gebruiken om het geloof te werken.

Gertio

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #51 Gepost op: februari 21, 2007, 11:10:13 pm »

quote:

gertio schreef op 21 februari 2007 om 22:34:
[...]
Ik bedoel daar dit mee. Toen ik een puber was, zei m'n vader vaak: wat een prachtige preek. Ik dacht dan: hoe zal ik dat ooit nog eens mooi vinden. Aan het eind van m'n puberteit en in m'n adolescentie leerde ik zo geboeid luisteren, dat ik vaak dacht: het zou me niet verbazen dat ik geloof. Sommige preken dronk ik gewoon in. Heerlijk was dat.
Ik zat echt op het puntje van m'n stoel. Ik werd er echt door geraakt en op de JV sprak je er enthousiast over door.

Dat is fijn, maar heeft natuurlijk niet zo heel veel met preek met-of-zonder-beeld te maken. Ik neem aan dat de huidige generatie pubers eenzelfde ontwikkeling doormaakt, ook wanneer de hoofdpunten van de preek op een presentatie ernaast staat.

quote:

Door een beamer word ik zo afgeleid, dat ik niet meer lekker kan luisteren, zoals bij een preek zonder ondersteuning. In dat kader heb ik me wel eens afgevraagd: zou ik ooit een religieuze ervaring hebben gehad als in mijn jonge jaren er ook met een beamer was gewerkt?

Zoals ik al zei: Geboeid worden, of het hebben van een religieuze ervaring, is het werk van de Geest. Niet van de predikant, z'n preek, de beamer of de prettig zittende stoel. Ik vind het bijna blasfemisch om te veronderstellen dat de Geest je die ervaring niet had kunnen geven als er met een beamer was gewerkt.

quote:

Wat de vraag van Pooh betreft over dat werken van de Geest: de Schrift leert toch dat het geloof wordt gewerkt door het Woord
Klopt.

quote:

en niet door het beeld.
Dat kan ik dan weer nergens vinden? :?

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #52 Gepost op: februari 22, 2007, 12:30:29 pm »

quote:

drentenaar schreef op 21 februari 2007 om 15:47:
[...]

In Assen hebben 'wij' de term 'digibange' predikanten uitgevonden!  8)

Moet zeggen dat de JOng er anders wel steeds mooi mee werkt!
Nieuwe kerknaam: GKvirtueel  :+

Beamers zijn een aanvulling op de dienst mits je er goed mee omgaat.
Bij een preek over een wijnstok is het reuze handig dat je kunt uitleggen welk deel waar zit.
Waarbij ik aan wil tekenen dat het plaatje het praatje niet moet verdringen maar ondersteunen.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2007, 01:20:37 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gertio

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #53 Gepost op: februari 25, 2007, 12:42:06 pm »

quote:

Pooh schreef op 21 februari 2007 om 23:10:


Zoals ik al zei: Geboeid worden, of het hebben van een religieuze ervaring, is het werk van de Geest. Niet van de predikant, z'n preek, de beamer of de prettig zittende stoel. Ik vind het bijna blasfemisch om te veronderstellen dat de Geest je die ervaring niet had kunnen geven als er met een beamer was gewerkt.




Deze opmerking heeft me aan het denken gezet.
Bedankt, Pooh.

Gertio

.Johnny

  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #54 Gepost op: maart 29, 2007, 09:41:31 pm »
Open source projectjes beginnen is altijd leuk, maar waarom moeilijk doen?

welja:
http://en.wikipedia.org/wiki/Worship_presentation_program

HMA

  • Berichten: 1
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #55 Gepost op: mei 16, 2007, 01:47:17 pm »
In Nijkerk hebben we de kerk verbouwd. 1 beamer op gestucde muur; 2 LCD-schermen voor de delen van de kerkzaal die het scherm niet kunnen zien (plafond zit in de weg)
Ik zelf denk dat het ook aan de predikant ligt of ie een beamer wil gebruiken, de liturgie kun je er wel opzetten. Maar de opbouw van de preek moet het ook toelaten. Je kan een dominee moeilijk dwingen

Erik Moll

  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #56 Gepost op: juni 12, 2007, 11:45:17 pm »
Welke technische criteria t.a.v. een beamer tellen zwaar bij gebruik in een kerkzaal?

Wij denken aan:
- geluidsniveau < 30dB
- contrastverhouding > 1500:1 (en dan kom je al gauw op DLP projectoren uit)
- gangbare resolutie (tenminste XGA - 1024x768 - of WXGA - 1280x768)
- afstandsbediening - indien plafondmontage voorzien is
- lichtopbrengst - afhankelijk van daglicht / kunstlicht in de zaal, grootte van de zaal - een beetje zaal vraagt bij daglicht > 2500 lumen als je geen consessies wil doen

Voor het zoeken op basis van dergelijke criteria, zie b.v.
http://www.kieskeurig.nl/productvergelijk/beamer.htm
Erik Moll

AVee

  • Templateontwikkelaar
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 1933
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #57 Gepost op: juni 13, 2007, 11:00:04 am »

quote:

Erik Moll schreef op 12 juni 2007 om 23:45:
- afstandsbediening - indien plafondmontage voorzien is


Het kan belangrijk zijn dat het ook echt een afstandsbediening betreft. Hoewel en niets mis is met een infrarood afstandsbediening is de afstand die ermee overbrugt kan worden beperkt. Als je van plan bent de beamer zoals bij ons van achteruit de kerk aan te sturen dan is een interface waarmee je de beamer vanaf de computer kunt aansturen een voordeel.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Marloes

  • Berichten: 4175
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #58 Gepost op: juni 13, 2007, 01:57:12 pm »
Jezus grossierde in beeldende voorbeelden.. denk niet dat hij veel bezwaar zou hebben tegen beamers, eigenlijk. Of tegen woordverkondiging-met-ondersteunende-beelden.
[Prediker 7:29]

joepie

  • Berichten: 836
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #59 Gepost op: juni 13, 2007, 04:15:26 pm »

quote:

Marloes schreef op 13 juni 2007 om 13:57:
Jezus grossierde in beeldende voorbeelden.. denk niet dat hij veel bezwaar zou hebben tegen beamers, eigenlijk. Of tegen woordverkondiging-met-ondersteunende-beelden.


Het verbaasd me hoe makkelijk mensen denken te kunnen weten waar Jezus bezwaar tegen zou hebben? Vraag me af waar je dat dan op baseerd.

Ik wordt vreselijk afgeleid door een be-amer.
Maar ik ben ook van de generatie die gewoon heeft leren luisteren.
Op school, in de kerk op vergaderingen.
Zonder daarbij plaatjes te moeten hebben.
Gelukkig hebben wij in de kerk geen be-amer.
We doen het gewoon met het gesproken woord en dat is genoeg.

PietZa

  • Berichten: 924
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #60 Gepost op: juni 13, 2007, 04:33:44 pm »

quote:

joepie schreef op 13 juni 2007 om 16:15:
Maar ik ben ook van de generatie die gewoon heeft leren luisteren.

Ik zou deze zin verkeerd kunnen interpreteren, alsof je zegt dat jongeren tegenwoordig niet meer weten wat luisteren is. Maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt.

Maar ik denk dat het hem hier wel in zit. Jongeren worden vandaag de dag behoorlijk visueel benaderd. Hun wereldje zit heel visueel in elkaar, waarbij de communicatie ook veel meer visueel is gericht. Dan is het niet raar dat je als gemeente inspringt op de manier van communiceren van de jongeren.
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2007, 04:33:59 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #61 Gepost op: juni 13, 2007, 10:58:49 pm »

quote:

joepie schreef op 13 juni 2007 om 16:15:
[...]


Het verbaasd me hoe makkelijk mensen denken te kunnen weten waar Jezus bezwaar tegen zou hebben? Vraag me af waar je dat dan op baseerd.

ben je het met mij eens dat een beamer (dat is namelijk geen be-amer, dat ben jij als je amen op een verkondiging zegt :) ) geen bezwaar hoeft te zijn?

quote:

Ik wordt vreselijk afgeleid door een be-amer.
dat zullen er allicht meer zijn, ik ken ook gemeenteleden die afgeleid worden door de bloemen op de kansel, het verdraaien van de videocamera etc. Het is een persoonlijk iets "afgeleid worden". Ik ben gevoelig voor geluiden en heb onlangs hier de beamer maar eens laten schoonmaken omdat er een brom in de fan zat :)

quote:


Maar ik ben ook van de generatie die gewoon heeft leren luisteren.
Op school, in de kerk op vergaderingen.

geen platen van Issingh? Geen kinderbijbel van Anne de Vries? Geen Winkler Prins met foto's? Catechese zonder schetsjes op het bord? En geen encyclpodie van de Bijbel in huis? Of het boekje over de ark (Huis van GOuD)?
Lijkt me stug. Reeds sinds eeuwen leert de mens door gehoor en beeld te combineren.
Zonder daarbij plaatjes te moeten hebben.

quote:

Gelukkig hebben wij in de kerk geen be-amer.
Ik neem aan dat je dat je een beamer bedoeld en dat jullie wel degelijk be - amen O-)

quote:

We doen het gewoon met het gesproken woord en dat is genoeg.

Jezus deed veel met beelden en verhalen, hij gaf voorbeelden, gebruikte zand en kinderen.
Als alleen het woord van belang zou zijn, waarom dan deze voorbeelden van The Master Himself?
Vreemde vraag: stel nou dat je één iemand kunt bereiken dmv de beamer, zou je het dan toestaan? Dat er één mens gered wordt door het combineren van woord en beeld? Ook dan niet?
Stel dat kinderen het beter gaan begrijpen, jongeren het zichtbaar krijgen wat er bedoeld wordt, jongeren zo begrijpen dat God er is, dat God er voor hen wil zijn, zelfs dan geen beamer?
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2007, 11:00:02 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

joepie

  • Berichten: 836
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #62 Gepost op: juni 14, 2007, 08:35:28 am »
Ik bedoelde inderdaad dat wij gewoon opgroeiden met het gesproken woord.
Het luisteren stond daarin centraal. De plaatjes en encyclopediën die jij noemde ken ik inderdaad niet. Gewoon luisteren, en we hadden een mensen die boeiend konden vertellen! Dat het wel een plaatje leek. Je maakte er je eigen beeld bij in je hoofd.

Zo was dat ook met Jezus. De mensen hingen aan zijn lippen als het ware.
Als we dat toch vergelijken met hoe Jezus het deed dan was dat niet met tekeningen, ook niet in het zand, dan was dat gewoon met het woord.
En dan niet maar een preek van een half uur maar vele malen langer, soms wel een dag.
Zouden de mensen toen anders ingesteld zijn dan wij?
Daar geloof ik niet zo in.
We doen bijna alles met beelden en leren niet meer gewoon te luisteren.
Het moet makkelijk worden gemaakt, want we zijn niet meer gewend om te luisteren.

En als er staat in de Bijbel:Rom. 10: 17 Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het woord van Christus. 18 Maar ik vraag: hebben zij het dan niet gehoord?

Dan geloof ik inderdaad niet dat de beamer daarvoor geschikt is.

mtl

  • Moderator WEB
  • Berichten: 182
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #63 Gepost op: juni 14, 2007, 08:46:53 am »

quote:

joepie schreef op 14 juni 2007 om 08:35:
Ik bedoelde inderdaad dat wij gewoon opgroeiden met het gesproken woord.
Het luisteren stond daarin centraal. De plaatjes en encyclopediën die jij noemde ken ik inderdaad niet. Gewoon luisteren, en we hadden een mensen die boeiend konden vertellen! Dat het wel een plaatje leek. Je maakte er je eigen beeld bij in je hoofd.

Zo was dat ook met Jezus. De mensen hingen aan zijn lippen als het ware.
Als we dat toch vergelijken met hoe Jezus het deed dan was dat niet met tekeningen, ook niet in het zand, dan was dat gewoon met het woord.
En dan niet maar een preek van een half uur maar vele malen langer, soms wel een dag.
Zouden de mensen toen anders ingesteld zijn dan wij?
Daar geloof ik niet zo in.
We doen bijna alles met beelden en leren niet meer gewoon te luisteren.
Het moet makkelijk worden gemaakt, want we zijn niet meer gewend om te luisteren.

En als er staat in de Bijbel:Rom. 10: 17 Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het woord van Christus. 18 Maar ik vraag: hebben zij het dan niet gehoord?

Dan geloof ik inderdaad niet dat de beamer daarvoor geschikt is.
Ik vind dat je nu voorbij gaat aan wat okidoki vroeg:

quote:

okidoki schreef op 13 juni 2007 om 22:58:
[...] Vreemde vraag: stel nou dat je één iemand kunt bereiken dmv de beamer, zou je het dan toestaan? Dat er één mens gered wordt door het combineren van woord en beeld? Ook dan niet?
Stel dat kinderen het beter gaan begrijpen, jongeren het zichtbaar krijgen wat er bedoeld wordt, jongeren zo begrijpen dat God er is, dat God er voor hen wil zijn, zelfs dan geen beamer?
Volgens mij is dat een wezenlijk iets...stel nou dat je 1 iemand wél bereikt! Wat dan? Dan alsnog geen beamer?

Wij hadden pas een preek over 'de Hoeksteen'. Ik heb toch altijd verkeerd begrepen hoe dat nou zat (hoe belangrijk kan een hoeksteen in  een gebouw nou zijn?), en met mij vele anderen! Door de beamer weet ik precies hoe het zit. Dan vind ik het toch echt ondersteunend en dus nuttig.
What the caterpillar calls the end of the world God calls a butterfly.

PietZa

  • Berichten: 924
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #64 Gepost op: juni 14, 2007, 08:55:38 am »
Joepie, Jezus sprak volgens jou alleen maar? En wat dan als je kijkt naar het wonder met het water dat in wijn veranderde, de voetenwassing, het avondmaal, de doop, het uitdelen van de broden en vissen, de genezingen, de intocht, de wonderbare visvangst, Hij gebruikte kinderen om te laten zien hoe we moeten geloven en ga zo maar door. Toch meer dan alleen woorden. Jezus' hele leven was één groot beeld. Jezus was zelf het visuele hulpstuk bij zijn woorden.
En trouwens joodse vertellingen waren ook vaak meer dan alleen een verhaal. Het was een heel toneelstuk.  

Joepie, het is echt heel geweldig dat je zo goed kan luisteren zonder beeld, en dat meen ik echt oprecht. Maar wat voor jou geld, geld niet direct voor een ander. Iedereen is anders, iedereen neemt dingen anders in zich op.
En hetzelfde geld voor zingen vanaf de beamer. De één doet het vanuit zijn boekje, de ander vind het veel mooier om vanaf de beamer te zingen. Het is een kwestie van smaak en het is absoluut niet goed om het gebruik van een beamer te veroordelen

Maar buiten dat: Wat is er op tegen om een beamer te gebruiken als de één dat baat bij heeft en de ander misschien niet?
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2007, 08:57:46 am door PietZa »
Verba volant, scripta manent

joepie

  • Berichten: 836
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #65 Gepost op: juni 14, 2007, 10:46:34 am »
Ja, je hebt gelijk. Jezus gebruikte ook voorbeelden.

En de vraag als er nu één iemand......., is voor mij een als. Als is verbrandde turf leerde ik vroeger al en kun je niet weten.
Wat je wel kunt weten zijn de mensen die er door afgeleid worden.
Die door dat ding zich niet meer goed kunnen concentreren.
Die er door met een enorme tegenzin naar de kerk gaan.

Moet je hem dan nog steeds gebruiken?

Vroeger had de RK kerk beelden in de kerk als boeken der leken.
Moeten we daar weer gewoon naar terug?

PietZa

  • Berichten: 924
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #66 Gepost op: juni 14, 2007, 11:03:45 am »

quote:

joepie schreef op 14 juni 2007 om 10:46:
Ja, je hebt gelijk. Jezus gebruikte ook voorbeelden.

Net als dominees tegenwoordig doen met de beamer. Alleen jezus liep in het open veld, dit in tegenstelling tot een dominee die vanaf de kansel moet spreken. Dan is een voorbeeld op de beamer soms wel handig.

quote:

En de vraag als er nu één iemand......., is voor mij een als. Als is verbrandde turf leerde ik vroeger al en kun je niet weten.

Lekkere dooddoener. Zo hoef je er ook niet over na te denken.

quote:


Wat je wel kunt weten zijn de mensen die er door afgeleid worden.
Die door dat ding zich niet meer goed kunnen concentreren.
Die er door met een enorme tegenzin naar de kerk gaan.

Ik word nogal eens afgeleid door de pepermuntjes die links en recht door de banken gaan, moeten we die dan ook maar afschaffen? Ik word ook wel eens afgeleid door kinderen die voor me zitten moeten we die dan ook verwijderen uit de kerk? Ik word wel eens afgeleid door het mooie weer buiten...
Zelf heb ik gemerkt dat veel ergernissen en afleidingen door mijzelf komen niet het punt waardoor ik me erger of wat me af leid.

En als je met enorme tegenzin naar de kerk gaat alleen maar vanwege een beamer, dan vraag ik me af wat er mis is met die kerk, of met je verwachtingen. In een dienst gebeuren ook wel dingen waar ik me aan erger of door wordt afgeleid, maar dat is voor mij geen reden om met enorme tegenzin naar de kerk te gaan. Het blijft nog altijd een ontmoeting met God en zijn gemeente en dat geeft me juist zin, ondanks dat alles niet zo gaat als ik wil!

quote:

Moet je hem dan nog steeds gebruiken?

Ja, ik heb nog geen argument gehoord waarom niet.

quote:

Vroeger had de RK kerk beelden in de kerk als boeken der leken.
Moeten we daar weer gewoon naar terug?
Beamers en presentaties zijn de moderne media mogelijkheden en waarom zouden we die niet gebruiken. Natuurlijk kan je boeken gebruiken, goed idee, maar dat zegt nog niet waarom je geen beamer mag gebruiken.
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2007, 11:14:14 am door PietZa »
Verba volant, scripta manent

joepie

  • Berichten: 836
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #67 Gepost op: juni 14, 2007, 11:27:28 am »
In de tijd van de Roomsen beelden en dergelijke in de kerk was dat de manier om de mensen te leren. Via plaatjes. Dus we zijn weer gewoon terug bij toen?
De beelden moesten de kerk uit en nu weer de kerk in?
Snap er helemaal nog steeds niets van.

Ik hoef er inderdaad ook niet over na te denken of iemand tot geloof zou komen door een beamer. Dat is namelijk nergens door te meten. En de Geest werkt door het WOORD!

De keren dat ik de beamer heb meegemaakt waren het slechte presentaties, die nu niets toevoegden, eerder afdeden aan het gesproken woord.
Als een plaatje van een vingerhoed zou moeten duiden op een korenmaat dan geeft dat veel hilariteit onder de kerkmensen. En doet dat alleen maar af.
Maakt het gewoon belachelijk.

Kinderen die draaien en pepermuntjes die doorgegeven worden kunnen evenzo goed afleiden. Daarover werd bij ons regelmatig geschreven in het kerkblad. En als je weet dat je afgeleid wordt door kinderen kun je ervoor kiezen om voorin de kerk te gaan zitten. Zie je niemand anders meer dan gewoon de predikant.
Als je niet afgeleid wil worden door een beamer heb je geen keus, hij wordt je gewoon door je strot geduwd. Je moet kijken of je nu wil of niet.
Het liefst direct naast het hoofd van de predikant.

PietZa

  • Berichten: 924
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #68 Gepost op: juni 14, 2007, 11:46:39 am »

quote:

joepie schreef op 14 juni 2007 om 11:27:
In de tijd van de Roomsen beelden en dergelijke in de kerk was dat de manier om de mensen te leren. Via plaatjes. Dus we zijn weer gewoon terug bij toen?
De beelden moesten de kerk uit en nu weer de kerk in?
Snap er helemaal nog steeds niets van.

Zo gauw de beelden op de beamer wordt aanbeden als de beelden voor de mensen heilig wordt, of als de kern van het geloof bij mensen niet verder komt dan de beelden op de beamer dan zou je dit kunnen vergelijken.
Het zijn niet de beelden waar je voor moet oppassen, maar de manier waarop je ermee omgaat.

quote:

Ik hoef er inderdaad ook niet over na te denken of iemand tot geloof zou komen door een beamer. Dat is namelijk nergens door te meten. En de Geest werkt door het WOORD!

Maar laat Het Woord zich alleen vangen in schriftelijke en verbale middelen?

quote:

De keren dat ik de beamer heb meegemaakt waren het slechte presentaties, die nu niets toevoegden, eerder afdeden aan het gesproken woord.
Als een plaatje van een vingerhoed zou moeten duiden op een korenmaat dan geeft dat veel hilariteit onder de kerkmensen. En doet dat alleen maar af.
Maakt het gewoon belachelijk.

Slechte ervaringen kan je hebben. Maar betekend dit dat het gebruik van een beamer verkeerd is? Het maken van een goede presentatie is nog niet zo makkelijk. Je hebt daar ervaring voor nodig. En die krijg je door fouten te maken. Als je met iets nieuws begint dan kan het in het begin faliekant verkeerd gaan. Als je in de beginfase je al ergert aan fouten dan geef je het naar mijn mening geen eerlijke kans.

quote:

Kinderen die draaien en pepermuntjes die doorgegeven worden kunnen evenzo goed afleiden. Daarover werd bij ons regelmatig geschreven in het kerkblad. En als je weet dat je afgeleid wordt door kinderen kun je ervoor kiezen om voorin de kerk te gaan zitten. Zie je niemand anders meer dan gewoon de predikant.

Neem maar van mij aan, als ik toegeef aan mijn ergernissen dan erger ik me waar ik ook zit. Er zijn zelfs mensen die zich ergeren aan de kleur kleding van de buurman, of aan het hoesten in de kerk, of noem maar op.
Nogmaals: De bron van ergernis en afleiding ben je over het algemeen zelf, niet hetgeen je je aan ergert.

quote:

Als je niet afgeleid wil worden door een beamer heb je geen keus, hij wordt je gewoon door je strot geduwd. Je moet kijken of je nu wil of niet.
Het liefst direct naast het hoofd van de predikant.
Als je dan gaan belang hecht aan beeld, waarom moet je dan naar de predikant kijken? Ik weet het, heel flauw, maar ik denk dat zelfs jij niet genoeg hebt aan alleen maar gesproken woorden.
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2007, 11:50:05 am door PietZa »
Verba volant, scripta manent

joepie

  • Berichten: 836
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #69 Gepost op: juni 14, 2007, 12:38:35 pm »
Het is altijd beleeft om naar de mensen te kijken die je aanspreken en binnen de dienst is dat gewoon de predikant.

Het is trouwens ook voor mij geen ergenis, maar een aanstoot.
Ik vind het totaal niet toevoegen aan de dienst.
Ook de afbeeldingen die binnen de RK hangen zijn echt niet allemaal om te aanbidden.
Maar zelfs als boeken der leken werden ze afgekeurd.
En met dat boeken der leken werd precies hetzelfde bedoelt als men nu wil met de beamer.
Het met plaatjes duidelijk maken aan de leek.
De mensen zijn blijkbaar weer teruggevallen naar die tijd.
En hebben weer boeken der leken nodig.
Vind het dus eerder een achteruitgang dan een vooruitgang.


Vraag 98: Maar zou men de beelden als 'boeken der leken' in de kerken mogen toelaten?

Antwoord:
Nee, want wij moeten niet wijzer zijn dan God, die zijn christenen niet door stomme beelden, maar door de levende verkondiging van zijn Woord wil laten onderwijzen.
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2007, 12:42:03 pm door joepie »

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #70 Gepost op: juni 14, 2007, 12:47:02 pm »
Bij ons wordt de beamer eigenlijk alleen gebruikt voor het projecteren van tekst, het Woord dus.
De Bijbelgedeelten, de liederen, ondersteuning van de preek.

Maar zelfs al zouden er wel afbeeldingen staan op de dia's... als het plaatjes zijn die zo fout zijn, omdat we alleen het Woord zouden moeten gebruiken, dan is het ook af te keuren om kinderen in de dienst bijbelse kleurplaten te laten invullen, kinderbijbels met plaatjes uit te geven, jongerenbijbels met afbeeldingen, bijbels met landkaarten... allemaal ondersteunende beelden, allemaal fout.

Of maakt het principieel verschil of iets op een papiertje staat of op een projectiescherm?
Bombus terrestris Reginae

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #71 Gepost op: juni 14, 2007, 12:51:44 pm »

quote:

joepie schreef op 14 juni 2007 om 11:27:
In de tijd van de Roomsen beelden en dergelijke in de kerk was dat de manier om de mensen te leren. Via plaatjes. Dus we zijn weer gewoon terug bij toen?
De beelden moesten de kerk uit en nu weer de kerk in?
Snap er helemaal nog steeds niets van.

de beelden hoefden toen de kerk ook iet uit, een groep extremisten heeft ze vernietigd omdat men van mening was dat je geen afbeeldingen mocht maken van etc.
Wij hebben jaren in een roomse kerk gekerkt als GKV gemeente. MET beelden en ALTAAR, alles er op en er aan.
Zolang het beeld niet het woord in de weg staat (ondersteunend dus) is er geen enkel bezwaar.
de doop an sich is ook een beeld, een afbeelding. Afschaffen dan maar?

quote:

Ik hoef er inderdaad ook niet over na te denken of iemand tot geloof zou komen door een beamer. Dat is namelijk nergens door te meten. En de Geest werkt door het WOORD!
En dan denk ik aan die arme thomas die dan Ongelovige Thomas werd genoemd.
Terwijl de deuren gesloten waren, kwam Jezus in hun midden staan. ‘Ik wens jullie vrede!’ zei hij, 27 en daarna richtte hij zich tot Tomas: ‘Leg je vingers hier en kijk naar mijn handen, en leg je hand in mijn zij. Wees niet langer ongelovig, maar geloof.’ 28 Tomas antwoordde: ‘Mijn Heer, mijn God!’ 29 Jezus zei tegen hem: ‘Omdat je me gezien hebt, geloof je. Gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven.’
Jezus zegt hier dat er mensen zijn die door het ZIEN geloven en dat er mensen zijn die zonder het te zien geloven.
Hoezo, geloof alleen uit het horen?
Geloof je dan net als in de middeleeuwen dat dove mensen niet kunnen geloven (immers, het horen is er niet?)?(Luther beweerde meen ik dat dove kinderen niet in de hemel konden komen omdat ze het woord niet hadden gehoord)

quote:


De keren dat ik de beamer heb meegemaakt waren het slechte presentaties, die nu niets toevoegden, eerder afdeden aan het gesproken woord.
Als een plaatje van een vingerhoed zou moeten duiden op een korenmaat dan geeft dat veel hilariteit onder de kerkmensen. En doet dat alleen maar af.

Hier meet je alleen met je eigen maat: JIJ vindt het afbreuk doen. Waarom is jouw mening maatgevend hierin?
En de kwaliteit daar kun je altijd over ruzie maken. Niet elke gemeente is gezegend met een goed team mensen die presentaties maken.

quote:

Maakt het gewoon belachelijk.
Wat nou, belachtelijk? Wat is dan belachelijk? Dat men de verkondiging van het Woord de Heren wil ondersteunen met mediale vormen? Is dat belachelijk óf is dat zorgen dat een ieder begrijpt waar het om gaat?

quote:

Kinderen die draaien en pepermuntjes die doorgegeven worden kunnen evenzo goed afleiden. Daarover werd bij ons regelmatig geschreven in het kerkblad.

Ja dat werkt altijd heel goed: ouders aanspreken op hun vervelende kinderen. Wij zijn gezegend met kinderen met een beperking, wij moesten maar achterin gaan zitten omdat onze kinderen lastig waren en niet stil konden zitten. "mensen ergeren zich daaraan". Laten die mensen dan rechtstreeks naar de ouders gaan en niet via een kerkblad gaan communiceren. Overigens, hoeveel kinderen van 4-6 jaar lezen een kerkblad?
Zet het op de beamer met een leuke strip en je bereikt ze ineens wel :)

quote:

En als je weet dat je afgeleid wordt door kinderen kun je ervoor kiezen om voorin de kerk te gaan zitten. Zie je niemand anders meer dan gewoon de predikant.
Als je niet afgeleid wil worden door een beamer heb je geen keus, hij wordt je gewoon door je strot geduwd. Je moet kijken of je nu wil of niet.

Nee, je hoeft niet te kijken, het is de menselijke aard dat hij alles wil zien. Dat is prima af te leren hoor, ik heb genoeg beamdiensten waar ik niet naar de beamer kijk en mij focus op de predikant. Kwestie van oefenen.
En als dat niet lukt en het ergert jouw, dan ga je toch in de hal zitten?

zoals je merkt ben ik wat scherp en sarcastisch omdat dit een discussie van 0,0 waarde is.
Je schrijft over Roomsen, sorry Joepie, het zijn kerkelijk je voorouders.
Je noemt geen enkele grond waarom een beamer niet passend is behalve jouw persoonlijke ergernis.
Je schrijft ook in de trant van "ik erger mij eraan dat..." waarmee je aangeeft dat het probleem duidelijk bij jou ligt. Dáár moet je wat aan gaan doen.
Probeer daar eens creatief een oplossing in te vinden of kom met echte gronden waarom een beamer in de grond van de zaak verfoeilijk is en afbreuk doet aan de verkondiging van het Woord.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #72 Gepost op: juni 14, 2007, 12:54:54 pm »

quote:

joepie schreef op 14 juni 2007 om 12:38:
Het is altijd beleeft om naar de mensen te kijken die je aanspreken en binnen de dienst is dat
Vraag 98: Maar zou men de beelden als 'boeken der leken' in de kerken mogen toelaten?

Antwoord:
Nee, want wij moeten niet wijzer zijn dan God, die zijn christenen niet door stomme beelden, maar door de levende verkondiging van zijn Woord wil laten onderwijzen.

In een tijd waarin de voorganger latijn sprak was het helemaal niet gek om het volk via beelden te laten zien wat er in de bijbel staat.
Ik geloof niet dat men abn sprak in de diensten
Mail me maar als je wat wilt weten

PietZa

  • Berichten: 924
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #73 Gepost op: juni 14, 2007, 12:58:37 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 14 juni 2007 om 12:47:
Bij ons wordt de beamer eigenlijk alleen gebruikt voor het projecteren van tekst, het Woord dus.
De Bijbelgedeelten, de liederen, ondersteuning van de preek.

Precies, zo hebben wij dat ook. Alhoewel er stemmen opgaan om niet alles wat wordt gelezen op de beamer te zetten maar alleen de tekst waar de preek over gaat en kernteksten die de dominee tijdens de preek aanhaalt.
Het is namelijk niet de bedoeling van de beamer om mensen te stimuleren hun Bijbel thuis te laten en het scheelt weer in de voorbereiding ;).
Verba volant, scripta manent

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #74 Gepost op: juni 14, 2007, 01:05:37 pm »

quote:

okidoki schreef op 14 juni 2007 om 12:54:
In een tijd waarin de voorganger latijn sprak was het helemaal niet gek om het volk via beelden te laten zien wat er in de bijbel staat.
Ik geloof niet dat men abn sprak in de diensten
Dit is natuurlijk geen argument: weliswaar zijn beelden beter dan latijn, de taal van het volk gaan spreken is nóg beter. Het feit dat er toen beelden werden gebruikt als sub-ideale oplossing voor onbegrijpelijke diensten, is geen reden voor ons om ze dan ook maar te gaan gebruiken.
Bombus terrestris Reginae

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #75 Gepost op: juni 14, 2007, 01:08:20 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 14 juni 2007 om 13:05:
[...]


Dit is natuurlijk geen argument: weliswaar zijn beelden beter dan latijn, de taal van het volk gaan spreken is nóg beter. Het feit dat er toen beelden werden gebruikt als sub-ideale oplossing voor onbegrijpelijke diensten, is geen reden voor ons om ze dan ook maar te gaan gebruiken.
Ik had het ook over die tijd, ben zelf altijd heel blij als er een Fryske Dumnee hier is :)
Mail me maar als je wat wilt weten

joepie

  • Berichten: 836
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #76 Gepost op: juni 14, 2007, 03:35:10 pm »

quote:

okidoki schreef op 14 juni 2007 om 12:54:
[...]

In een tijd waarin de voorganger latijn sprak was het helemaal niet gek om het volk via beelden te laten zien wat er in de bijbel staat.
Ik geloof niet dat men abn sprak in de diensten


Als we dat nu wel spreken hebben we die beamer dus helemaal niet nodig. :)

Trouwens was ik niet degene die me ergerde aan kinderen of pepermuntjes;-)
Dat zal mij toch een worst wezen. Ik kan me daar namelijk heel goed voor afsluiten.
Maar niet naar de beamer kijken is onmogelijk aangezien die naast het hoofd van de dominee wordt geprojecteerd.

Je zegt dat ik geen goede argumenten geef die het gebruik van de beamer zouden afkeuren. Maar ik denk dat ik dat juist wel doe en je daarom zo boos bent.
Ik spreek gewoon de Cathechismus na en die is nog steeds onze leiddraad.
Verder had het voorbeeld van Thomas een heel andere betekenis dan die jij eruit denkt te kunnen halen.

PietZa

  • Berichten: 924
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #77 Gepost op: juni 14, 2007, 03:53:15 pm »

quote:

joepie schreef op 14 juni 2007 om 15:35:
Dat zal mij toch een worst wezen. Ik kan me daar namelijk heel goed voor afsluiten.
Maar niet naar de beamer kijken is onmogelijk aangezien die naast het hoofd van de dominee wordt geprojecteerd.

Ik heb geen moeite om me af te sluiten voor het beamer beeld hoor. Met andere woorden: jouw argument is heel persoonlijk en kan voor een ander weer heel anders zijn. Maar is dat de reden om dan maar een beamer te weigeren?

quote:

Ik spreek gewoon de Cathechismus na en die is nog steeds onze leiddraad.

Het boek der leken was er om mensen zeer sumier het bijbelverhaal te vertalen. Hierbij had het boek zelf de functie om te leren overgenomen en was er enorm veel interpretatie ruimte. Eigenlijk zat er een fout in de dienst zelf, namelijk dat mensen niet op hun niveau het evangelie werd verkondigd.

Sowieso is het gebruik van de beamer iets compleet anders dan het afbeelden van Bijbel verhalen. En daarnaast zijn de afbeeldingen op een beamer niet stil, de dominee gebruikt ze ter ondersteuning maar ondertussen is het wel de dominee die uitlegt en niet het plaatje. De dominee geeft de context aan en het is niet aan jou om te interpreteren wat er met het plaatje word bedoeld.

Zoals al is aangehaald word bij ons de beamer vooral tekstueel gebruikt (teksten, liederen, ondersteunde teksten) en heel af en toe een foto of plaatje ter ondersteuning van de preek (en niet eens een Bijbelverhaal!).
In dezen is de beamer dus niets anders dan het bijbeltje of liedbundel dat je voor je hebt liggen in de kerk eventueel aangevuld met bijvoorbeeld zo'n a4tje ter ondersteuning van de preek dat voor de dienst is uitgedeeld.
Je aanspraak op de catechismus slaat dus nergens op!

quote:

Je zegt dat ik geen goede argumenten geef die het gebruik van de beamer zouden afkeuren. Maar ik denk dat ik dat juist wel doe en je daarom zo boos bent.
Ik heb nog geen enkel inhoudelijk argument gehoord dan alleen die persoonlijke en de verwijzing naar de catechismus die dus de plank misslaat.
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2007, 04:06:45 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #78 Gepost op: juni 14, 2007, 05:38:22 pm »

quote:

joepie schreef op 14 juni 2007 om 15:35:
[...]


Als we dat nu wel spreken hebben we die beamer dus helemaal niet nodig. :)

Trouwens was ik niet degene die me ergerde aan kinderen of pepermuntjes;-)
Dat zal mij toch een worst wezen. Ik kan me daar namelijk heel goed voor afsluiten.
Maar niet naar de beamer kijken is onmogelijk aangezien die naast het hoofd van de dominee wordt geprojecteerd.

Je zegt dat ik geen goede argumenten geef die het gebruik van de beamer zouden afkeuren. Maar ik denk dat ik dat juist wel doe en je daarom zo boos bent.
Ik spreek gewoon de Cathechismus na en die is nog steeds onze leiddraad.
Verder had het voorbeeld van Thomas een heel andere betekenis dan die jij eruit denkt te kunnen halen.
Je verdraait de oude heidelberger om je eigen mening te onderbouwen.
Beste Joepie, de beelden waren er zoals PietZa al beschreef.
Mag een dominee iets meenemen de kansel op en tijdens de preek laten zien of verbiedt de heidelberger dat ook?
Ik heb onlangs een dienst rondom jouw citaat meegemaakt en de volledige dienst was ondersteunt op de beamer. Over mooi gesproken: mensen laten zien én horen wat de heidelberger bedoeld met de boeken der leken.
Overigens ben ik niet boos hoor, alleen het verhaal van "ik erger me eraan dus is het ergerlijk" gaat er bij mij niet in.
Ergernis is persoonlijk.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #79 Gepost op: juni 14, 2007, 05:41:43 pm »
als ik deze draad lees touwtje dan wil ik graag weten of dat dan wel mag?
Of een kruis aan de muur, een gedekte tafel elke dienst weer. Foute afbeelding?
Hoe zie je dat dan Joepie?
Mail me maar als je wat wilt weten

BJBD

  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #80 Gepost op: juli 02, 2007, 05:12:22 pm »
Nog even weer terug naar het technische aspect van een beamer. Mijn gemeente, CGK Delfzijl, is ook bezig met een beamer. De beslissing om een beamer aan te schaffen is al genomen. Echter het probleem is nu, waar moet die komen.

Via onderstaande link wordt een foto van de kerkzaal genomen. Let niet op de pijl links, die was ooit bedoeld voor iets anders.
Kerkzaal

De meest logische oplossing bij ons zou zijn een scherm voor het kruis langs laten zakken, elektrisch bediend. En dan de beamer aan de middelste balk bovenaan ophangen. Echter hierover is men het niet geheel eens. Want als de beamer veel gebruikt wordt zal het kruis niet zichtbaar zijn.

Dan zou het scherm op de foto rechts van het kruis geplaatst kunnen worden. Echter dan kunnen de mensen in het rechter deel van de kerkzaal niet alles meer zien van het scherm.

Nu gebruiken we af en toe een beamer welke we op de rechterzijmuur laten projecteren, met als gevolg ook dat mensen daaronder het ook niet zien kunnen en ook de voorste rij van het middenvak hebben dat probleem.

Tja waar hang je dan nog een beamer op? De optie zoals eerder in dit topic besproken van plasmaschermen heb ik ook bekeken, opzich zou dat ook kunnen. Maar het is wel een grote investering en je bent redelijk beperkt in de mogelijkheden.

Heeft iemand toevallig nog een briljant idee voor deze kerkzaal?

DoubleUP

  • Berichten: 838
  • www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #81 Gepost op: juli 02, 2007, 07:26:22 pm »
Brrr... is dat kruis niet sowieso behoorlijk irritant als je naar de dominee wilt kijken? Het lijkt me niks zo'n lichtgevend gat achter de predikant.
Tip (waarschijnlijk onhaalbaar...): dichtmetselen en 2 meter naar links weer uithakken, of een houten kruis ophangen. Dan kan het scherm er links van worden opgehangen, zonder dat het ervoor kan komen...
Altijd in voor verbeteringen!

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #82 Gepost op: juli 02, 2007, 08:49:53 pm »

quote:

BJBD schreef op 02 juli 2007 om 17:12:
Nog even weer terug naar het technische aspect van een beamer. Mijn gemeente, CGK Delfzijl, is ook bezig met een beamer. De beslissing om een beamer aan te schaffen is al genomen. Echter het probleem is nu, waar moet die komen.

Via onderstaande link wordt een foto van de kerkzaal genomen. Let niet op de pijl links, die was ooit bedoeld voor iets anders.
Kerkzaal

De meest logische oplossing bij ons zou zijn een scherm voor het kruis langs laten zakken, elektrisch bediend. En dan de beamer aan de middelste balk bovenaan ophangen. Echter hierover is men het niet geheel eens. Want als de beamer veel gebruikt wordt zal het kruis niet zichtbaar zijn.

Dan zou het scherm op de foto rechts van het kruis geplaatst kunnen worden. Echter dan kunnen de mensen in het rechter deel van de kerkzaal niet alles meer zien van het scherm.

Nu gebruiken we af en toe een beamer welke we op de rechterzijmuur laten projecteren, met als gevolg ook dat mensen daaronder het ook niet zien kunnen en ook de voorste rij van het middenvak hebben dat probleem.

Tja waar hang je dan nog een beamer op? De optie zoals eerder in dit topic besproken van plasmaschermen heb ik ook bekeken, opzich zou dat ook kunnen. Maar het is wel een grote investering en je bent redelijk beperkt in de mogelijkheden.

Heeft iemand toevallig nog een briljant idee voor deze kerkzaal?

Kun je de kansel verschuiven naar rechts en dan links van het kruis (mooi overigens!) beamen?
Of de zaal andersom inrichten????
Mail me maar als je wat wilt weten

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #83 Gepost op: juli 02, 2007, 09:51:10 pm »

quote:

Heeft iemand toevallig nog een briljant idee voor deze kerkzaal?
kun je niet rechtstreeks op de muur projecteren?

mtl

  • Moderator WEB
  • Berichten: 182
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #84 Gepost op: juli 02, 2007, 10:42:55 pm »
Of je neemt 2 beamers en projecteert op de plekken waar nu het liturgiebord hangt. Tis wat overtrokken voor een volgens mij niet heel grote kerkzaal, maar dan kan je het kruis houden zoals het nu is en kan iedereen het zien. Al moeten sommige mensen wat scheef kijken.
What the caterpillar calls the end of the world God calls a butterfly.

Zijnkind

  • Berichten: 5099
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #85 Gepost op: juli 02, 2007, 10:43:50 pm »
2 beamers misschien met projectie op zowel de linker als de rechtermuur?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #86 Gepost op: juli 02, 2007, 11:35:27 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 02 juli 2007 om 22:43:
2 beamers misschien met projectie op zowel de linker als de rechtermuur?

lcd screens achterop elke stoel  :+
Maar dat kruis NIET verwijderen  8)
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2007, 11:36:12 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Zijnkind

  • Berichten: 5099
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #87 Gepost op: juli 03, 2007, 12:38:41 am »
Hmm...tegelijk gepost met MTL en ook nog hetzelfde idee. Zie het nu pas.

Oki's eerdere suggestie van de zaal omdraaien is ook prima te combineren met een plaatsing van de beamer in het kruis ;)
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

BJBD

  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #88 Gepost op: juli 03, 2007, 08:26:08 am »
De kansel staat inmiddels links van het kruis, dus rechts is daardoor meer ruimte. Echter voor een normale grote van scherm (3 meter breed scherm) is er net te weinig ruimte russen het kruis en de rechter wand. Dus dan is kleiner projecteren eventueel nog een optie. Maar dan krijgen we helaas een volgend probleem, de beamer moet dichterbij het scherm hangen. En dat is niet mogelijk door het type systeemplafont. Een andere optie zou dan nog zijn met een telelens werken volgens mij, dan kun je weer verder weg projecteren.

quote:

mtl schreef op 02 juli 2007 om 22:42:
Of je neemt 2 beamers en projecteert op de plekken waar nu het liturgiebord hangt. Tis wat overtrokken voor een volgens mij niet heel grote kerkzaal, maar dan kan je het kruis houden zoals het nu is en kan iedereen het zien. Al moeten sommige mensen wat scheef kijken.


Ja inderdaad, 2 beamers zijn een optie. Maar het wordt dan niet alleen boven de liturgieborden, je moet een stuk naar achteren ook projecteren. Dus dat scheef zitten kan vooral voor de voorste 2 rijen in het midden dan bijna compleet gedraait worden.

De kerkzaal is inderdaad niet zo groot. Ongeveer 15 bij 15 meter. Boven is nog wel een galerij waar nog 40 stoelen kunnen staan. Eigenlijk zou je in een dergelijke kerkzaal toch met 1 beamer toe kunnen. :(

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #89 Gepost op: juli 03, 2007, 08:38:24 am »

quote:

BJBD schreef op 03 juli 2007 om 08:26:
De kansel staat inmiddels links van het kruis, dus rechts is daardoor meer ruimte. Echter voor een normale grote van scherm (3 meter breed scherm) is er net te weinig ruimte russen het kruis en de rechter wand. Dus dan is kleiner projecteren eventueel nog een optie. Maar dan krijgen we helaas een volgend probleem, de beamer moet dichterbij het scherm hangen. En dat is niet mogelijk door het type systeemplafont. Een andere optie zou dan nog zijn met een telelens werken volgens mij, dan kun je weer verder weg projecteren.

De beamer kan ook staan hoor, of in een bakje in  de grond ingebouwd worden :)

quote:

De kerkzaal is inderdaad niet zo groot. Ongeveer 15 bij 15 meter. Boven is nog wel een galerij waar nog 40 stoelen kunnen staan. Eigenlijk zou je in een dergelijke kerkzaal toch met 1 beamer toe kunnen. :(

15 x 15 meter? dan kun je haast wel met een kleiner scherm werken of kleinere tekst vermoedt ik.
Probeer gewoon uit met een laken oid wat de minimale lettergrootte is.
Mail me maar als je wat wilt weten

PietZa

  • Berichten: 924
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #90 Gepost op: juli 03, 2007, 08:49:20 am »
Niet zo'n heel mooie oplossing, maar je zou ook aan een scherm kunnen denken dat aan het plafond (of muur) hangt en omhoog en omlaag kan worden gehaald.
Verba volant, scripta manent

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #91 Gepost op: juli 03, 2007, 09:52:39 am »
Een systeem plafont hoeft geen probleem te zijn. Bij ons op school hebben ze de beamers aan metalen palen hangen die rechtstreeks op het echte harde plafont gemonteerd zijn en die door het systeem plafont heen komt (klein stukje). Een erg stevige oplossing, ook ivm diefstal.
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2007, 09:52:55 am door Thorgrem »

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #92 Gepost op: juli 03, 2007, 11:59:44 am »
Als je het met 1 beamer af wil doen, zul je een scherm moeten plaatsen in 1 lijn met de preekstoel op het podium. Niet vanuit het plafond omdat je dan weer een deel van het kruis bedekt, niet op de wand omdat dan een deel van de gemeente niets kan zien. Andere oplossing zou zijn 2 plasma of grote lcd-schermen op de plaatsen waar nu nog de liturgieborden hangen (en een klein lcdscherm op de kansel zodat de dominee ook wat ziet). Gezien de grootte van de zaal zouden twee schermen genoeg moeten zijn en anders zou je ook halverwege de zaal nog twee plasma/lcdschermen kunnen ophangen.

AVee

  • Templateontwikkelaar
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 1933
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #93 Gepost op: juli 03, 2007, 01:48:37 pm »
Vergis je niet in de kosten van een fatsoenlijke beamer. Een beamer met voldoende lichtopbrengst voor een grotere zaal bij daglicht is niet goedkoop, en je wilt niet hebben dat je de verlichting moet dimmen om de beamer te kunnen gebruiken, en je wilt ook geen goedkoop apparaat hebben die vervolgens een storende hoeveelheid herrie produceert. En dan moet je nog een fatsoenlijk projectiescherm hebben.
Als je dat allemaal mee neemt zou het aanschaffen van plasmaschermen qua prijs nog wel eens mee kunnen vallen. Die hang je dan vast op in plaats van de liturgieborden.

Als je wel kiest voor beamers, vergis je dan niet in de keuze van het scherm, het verschil tussen twee schermen is vaak groter dan je denkt.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

BJBD

  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #94 Gepost op: juli 03, 2007, 04:37:42 pm »
Klopt, ik heb diverse offertes binnen van bedrijven voor profesionel beamers, schermen enz. Je zou dan voor 1 beamer + scherm en aansturing tussen de 6 en 7000 kwijt zijn. Dit komt ook inderdaad doordat de kerk erg licht is, boven in het dak zitten 4 lichtkoepels. Dus een beamer met flink iets meer dan de standaard 1500 tot 2000 ansi lumen wordt hierin meegenomen. Ook de aansturing van de beamer. Als deze boven in de kerk hangt kan er een VGA kabel naar toe, maar door afstand tot plaats waar die bedient moet worden is een betere optie volgens de leverancies een UTP verbinding, wat dus 2 kastjes extra tot gevolg heeft om het signaal om te zetten.

Iemand schreef hierboven, de beamer kan ook opde grond in een bakje staan. Opzich klopt dat. Echter in het geval van een koor op het podium zullen de koorleden dan in het licht kijken. Vandaar dat de optie van boven projecteren in dat geval de enige optie is.

De plasma c.q. LCD schermen gaan we serieus onderzoeken. Ik begreep elders dat de GKV Arnhem gebruik maakt van dat systeem, ik zal eens even mailen die kant op ;-)

Oh ja, wat betreft het systeemplafont. Dit is een systeem waarbij de platen inelkaar geklikt zitten. Dat houd dus in, als je in het midden iets wilt doen dat je alle platen vanaf de zijkant los moet gaan maken. Met als gevolg dat je dit vast niet op dezelfde manier vast krijgt en dus zult zien dat er aan gewerkt is. Of en dan komt het wel goed, je moet iemand hebben die dagelijks met dit soort plafonts werkt. Maar dat zal dan vermoedelijk ook nog een redelijke extra investering moeten zijn.

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #95 Gepost op: juli 03, 2007, 04:51:14 pm »

quote:

BJBD schreef op 03 juli 2007 om 16:37:
Iemand schreef hierboven, de beamer kan ook opde grond in een bakje staan. Opzich klopt dat. Echter in het geval van een koor op het podium zullen de koorleden dan in het licht kijken. Vandaar dat de optie van boven projecteren in dat geval de enige optie is.

Je kunt ook een losse beamer op een 'statiefje' (zo'n dia-projector-plank-op-pootjes) zetten. Dan ben je af van je 'in het licht kijken', kun je de beamer veilig opbergen na afloop, en bovenal: kun je de beamer ook voor andere activiteiten buiten de kerk gebruiken. Nadelen: lelijk, beamer staat soms in de weg, geluid beamer, elke keer opnieuw instellen scherpte als je 'm niet perfect op dezelfde plek zet.

BJBD

  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #96 Gepost op: juli 03, 2007, 05:00:54 pm »
Klopt, teveel nadelen eigenlijk. Voor andere activiteit kunnen we altijd nog ergens een beamer in de aanbieding kopen. Daaraan hoeven geen eisen gesteld worden.

AVee

  • Templateontwikkelaar
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 1933
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #97 Gepost op: juli 03, 2007, 05:40:36 pm »

quote:

BJBD schreef op 03 juli 2007 om 16:37:
Klopt, ik heb diverse offertes binnen van bedrijven voor profesionel beamers, schermen enz. Je zou dan voor 1 beamer + scherm en aansturing tussen de 6 en 7000 kwijt zijn. Dit komt ook inderdaad doordat de kerk erg licht is, boven in het dak zitten 4 lichtkoepels. Dus een beamer met flink iets meer dan de standaard 1500 tot 2000 ansi lumen wordt hierin meegenomen. Ook de aansturing van de beamer. Als deze boven in de kerk hangt kan er een VGA kabel naar toe, maar door afstand tot plaats waar die bedient moet worden is een betere optie volgens de leverancies een UTP verbinding, wat dus 2 kastjes extra tot gevolg heeft om het signaal om te zetten.


Wat handig/nodig is voor de kabel hangt nogal af van een aantal verschillende factoren. De kwaliteit van de kabel is een belangrijke factor, maar ook de gebruikte video resolutie/frequentie en de kwaliteit van de videokaart. Dat laatste is soms nog iets meer het geval bij laptops die nog wel eens willen beknibbelen op het signaalniveau om daarmee een weer iets grotere accuduur te halen.
Met een fatsoenlijke kabel zou je een 1024x768/60hz signaal best 20m verderop moeten kunnen krijgen. Maar die kabel is dan wel een stuk duurder dan een UTP kabel en lastiger aan te leggen, een utp kabel gaat prima door een standaard PVC buisje heen, met een VGA kabel wordt dat heel spannend. En dergelijk kastje ertussen is dus wel de meest veilige optie.
Het is trouwens ook niet onbelangrijk een de aansluiting op de juiste plek te hebben, een laptop met iemand erachter voorin de kerk kan aardig storend zijn. Zeker als het binnen wat donkerder is en je over een laptopscherm heen naar de dominee moet kijken.

[q]Oh ja, wat betreft het systeemplafont. Dit is een systeem waarbij de platen inelkaar geklikt zitten. Dat houd dus in, als je in het midden iets wilt doen dat je alle platen vanaf de zijkant los moet gaan maken. Met als gevolg dat je dit vast niet op dezelfde manier vast krijgt en dus zult zien dat er aan gewerkt is. Of en dan komt het wel goed, je moet iemand hebben die dagelijks met dit soort plafonts werkt. Maar dat zal dan vermoedelijk ook nog een redelijke extra investering moeten zijn.[/quote]

Ik heb natuurlijk geen flauw idee wat voor plafond dat is, maar als je het gewicht op een redelijke manier weet te verdelen kun je er wellicht best een beamer aan hangen. Zo vreselijk zwaar zijn die dingen ook weer niet, en het plafond is waarschijnlijk ook sterk genoeg om bijvoorbeeld een dubbele TL-Bak te kunnen dragen.
En wellicht kun je gebruik maken van de gallerij?
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #98 Gepost op: juli 03, 2007, 05:49:15 pm »

quote:

AVee schreef op 03 juli 2007 om 17:40:
[...]
Wat handig/nodig is voor de kabel hangt nogal af van een aantal verschillende factoren. De kwaliteit van de kabel is een belangrijke factor, maar ook de gebruikte video resolutie/frequentie en de kwaliteit van de videokaart. Dat laatste is soms nog iets meer het geval bij laptops die nog wel eens willen beknibbelen op het signaalniveau om daarmee een weer iets grotere accuduur te halen.
Daarvoor kun je natuurlijk ook een videoversterkertje kopen.

quote:

Met een fatsoenlijke kabel zou je een 1024x768/60hz signaal best 20m verderop moeten kunnen krijgen. Maar die kabel is dan wel een stuk duurder dan een UTP kabel en lastiger aan te leggen, een utp kabel gaat prima door een standaard PVC buisje heen, met een VGA kabel wordt dat heel spannend. En dergelijk kastje ertussen is dus wel de meest veilige optie.

Afhankelijk van wat je met je beamer wil, kan UTP nog wel eens voor vervelende verrassingen zorgen. 1024*768*4 bytes*60 = 188 MByte, dat haal je niet op een Gigabit lijntje. Voor slides is dat natuurlijk ook niet zo boeiend, maar als je er een keer een dvd-tje ingooit, hoop je maar dat de compressie goed werkt.

edit: aangenomen natuurlijk dat je ethernet gebruikt. VGA analoog over UTP gooien kan natuurlijk ook, maar de kwaliteit wordt dan stukken beroerder dan wanneer je gewoon een lange VGA-kabel neemt. Eventueel zou je STP als tussenweg kunnen kiezen.
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2007, 06:00:58 pm door Pooh »

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #99 Gepost op: juli 03, 2007, 07:07:37 pm »
Als je echt 1e klas signaal wilt kun je ook voor video over fiber(glasvezel) kiezen, haal je moeiteloos een afstand van 750 meter en met "wat degradatie" zelfs 35 km ;) .