Auteur Topic: Schriftlezingen A-cyclus  (gelezen 19313 keer)

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Gepost op: november 15, 2007, 01:11:29 am »
Ik weet niet of dit een weblog volgens de normen van WL gaat worden, dus als er een mod wil ingrijpen: doe het graag voor ik serieus begonnen ben :)

In dit laatste jaar van mijn opleiding is het vak homelitiek aan de orde. Ik zal dus moeten leren "preken". Nu dacht ik dat een volle kerk een goede oefening is aan de presentatie-kant, maar een klein clubje gereformeerden doet volgens mij nog veel meer goeds aan de inhoudelijke kant. Beginnend met het nieuwe kerkelijke jaar, waarin de lezingen van de A-cyclus op het programma staan (geen zorgen, ik zal ze er bij zetten steeds :+ ), wilde ik hier maar eens een wekelijkse "droog-oefening" doen, en een homilie/preek/overweging uitschrijven, zoals ik denk dat die te gebruiken zou zijn in de zondagse vieringen.

ieder commentaar, vragen, opmerkingen, wat je maar kwijt wil, is me uiterst welkom. Ik zal er niet altijd iets mee kunnen, waar het kwesties zijn waar gereformeerd en katholiek belijden uit elkaar lopen, maar ik vermoed dat de forumgangers hier me veel zouden kunnen bijschaven en bijsturen, en ik zou jullie bijzonder dankbaar zijn als jullie daar een bijdrage aan zouden willen leveren.

Voor de logistiek: het kerkelijk jaar loopt ten einde, het nieuwe jaar volgens de A-cyclus begint met de Kersttijd, eerste zondag van de Advent, op 2 december.

Ik was van plan steeds de te lezen teksten vooruit te plaatsen, en dan mijn overweging toe te voegen zodra ik die gemaakt heb.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2007, 01:20:10 am door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #1 Gepost op: november 15, 2007, 01:16:07 am »
2 december
Eerste zondag van de Advent

In eucharistie: eerste lezing: Jes. 2, 1 - 5; antwoordpsalm: Ps. 122; tweede lezing: Rom. 13, 11 - 14; evangelielezing: Mt. 24, 37 - 44


Eerste lezing

1 De openbaring over Juda en Jeruzalem, die Jesaja, de zoon van Amos, in een visioen ontving.
2 Op het einde der dagen zal het gebeuren,
dat de berg van het huis van de HEER gevestigd zal zijn als de hoogste der bergen,
verheven boven de heuvels, en alle volken stromen naar hem toe;
3 en zij zeggen:
‘Kom, laat ons optrekken naar de berg van de HEER, naar het huis van Jakobs God:
dan zal Hij ons zijn wegen wijzen, en wij zullen zijn paden bewandelen.
Want uit Sion komt de Wet, uit Jeruzalem het woord van de HEER.’
4 Hij zal recht doen onder de volken, en machtige naties straffen.
Dan smeden zij hun zwaarden om tot ploegscharen
en hun speerpunten tot sikkels.
Geen volk heft het zwaard meer tegen een ander
en oorlog leren ze niet meer.
5 Huis van Jakob, kom,
laat ons wandelen in het licht van de HEER.

antwoordpsalm

Verheugd was ik toen mij werd gezegd:
We gaan naar het huis van de HEER.
2 Nu staan we dan werkelijk hier,
Jeruzalem, binnen uw poorten.
3 Jeruzalem, prachtig gebouwde stad,
in hechte gemeenschap verbonden,
4 alle stammen komen naar u toe,
alle stammen van Hem, van de HEER,
want in Israël hoort men zo
de naam van de HEER te vieren.
5 Kijk, daar staat de rechterstoel,
de zetel van Davids huis.
6 Bid voor Jeruzalem, bid om vrede
en laat uw vrienden daar veilig zijn.
7 Vrede binnen uw muren,
veiligheid binnen uw vesting.
8 Omwille van mijn familie en bekenden
bid ik om vrede in uw midden.
9 Omwille van de tempel van de HEER onze God
bid ik om voorspoed voor u.

Tweede lezing

11 U weet trouwens hoe laat het is, u weet dat het uur om uit de slaap te ontwaken reeds is aangebroken. Nu is onze redding dichterbij dan toen wij tot het geloof kwamen. 12 De nacht loopt ten einde, de dag breekt aan. Laten wij ons dus ontdoen van de werken van de duisternis en ons toerusten met de wapens van het licht. 13 Laten wij ons behoorlijk gedragen, als op klaarlichte dag, en ons onthouden van zwelgpartijen en drinkgelagen, van ontucht en losbandigheid, van twist en nijd. 14 Bekleed u met de Heer Jezus Christus, en vertroetel uw lichaam niet; er mogen geen begeerten worden opgewekt.

Evangelie

Want zoals het was in de dagen van Noach, zo zal het gaan bij de komst van de Mensenzoon. 38 Want zoals in de dagen van de zondvloed de mensen aten en dronken, huwden en uithuwelijkten, tot de dag waarop Noach de ark binnenging, 39 en ze van niets wisten totdat de zondvloed kwam en hen allemaal wegrukte, zo zal het ook gaan bij de komst van de Mensenzoon. 40 Dan zullen er twee op het land zijn: de een wordt meegenomen en de ander wordt achtergelaten. 41 Twee vrouwen zullen met de molen aan het malen zijn: de een wordt meegenomen en de ander wordt achtergelaten. 42 Wees dus waakzaam, want je weet niet op welke dag jullie Heer komt. 43 Want je weet: als de heer des huizes geweten had in welk deel van de nacht de dief zou komen, dan was hij wakker geweest en had hij het inbreken in zijn huis wel verhinderd. 44 Daarom moeten juist jullie voorbereid zijn, omdat de Mensenzoon komt op een uur waarop je het niet verwacht.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2007, 01:18:01 am door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #2 Gepost op: november 15, 2007, 08:07:25 am »
Leuk diak!  d:)b
Wat mij betreft van harte welkom dit initiatief.
Bombus terrestris Reginae

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #3 Gepost op: november 15, 2007, 09:06:01 am »
Is het ook leuk als je even wat achtergrondinformatie geeft over zo'n overdenking en schriftlezing?
Het lijkt me nogal "overdacht" in elkaar te zitten: eerste lezing, antwoordpsalm, tweede lezing, evangelielezing. Is dat een vaste kapstok die in elke dienst wordt gebruikt en in elke kerk? Wat zijn de achtergronden daarvan? Kies je de Bijbelstukken zelf of is dat ook een vaste kalender?
Bombus terrestris Reginae

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #4 Gepost op: november 15, 2007, 11:14:59 am »

quote:

Bumblebee schreef op 15 november 2007 om 09:06:
Is het ook leuk als je even wat achtergrondinformatie geeft over zo'n overdenking en schriftlezing?
Het lijkt me nogal "overdacht" in elkaar te zitten: eerste lezing, antwoordpsalm, tweede lezing, evangelielezing. Is dat een vaste kapstok die in elke dienst wordt gebruikt en in elke kerk? Wat zijn de achtergronden daarvan? Kies je de Bijbelstukken zelf of is dat ook een vaste kalender?

Het is een vaste kalender. De katholieke Kerk kent wereldwijd dezelfde lezingen-cyclus. Het is een drie-jaars-cyclus, waarbij ieder jaar één van de synoptici (vrijwel) volledig gelezen wordt gedurende het jaar. Johannes wordt vooral in de Paastijd gelezen.  De eerste lezing is altijd een lezing uit het OT, die gekozen is bij de Evangelielezing, de psalm is, eh, een psalm, ook gekozen bij de Evangelielezing en/of de eerste lezing. De tweede lezing komt uit de brieven van Paulus, soms één van de anderen, en ik meen ook wel eens uit Handelingen. Deze volgen vaak een eigen cyclus, soms is er goede aansluiting bij het Evangelie, maar soms ook niet.

Doel van deze opzet is dat wie iedere zondag naar de kerk gaat, in drie jaar tijd in ieder geval de synoptici vrijwel volledig, Johannes en Paulus behoorlijk volledig, en forse stukken uit het OT en de psalmen, wel voorbij heeft horen komen.

De verhouding tussen eerste lezing+psalm+evt. tweede lezing en Evangelie is gevarieerd. Soms gaat het om een voorspelling in het OT die in het Evangelie wordt vervuld, soms om overeenkomstige verwijzingen, soms juist om het contrast. Dat is o.a. aan degene die preekt om dat netjes te laten zien.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #5 Gepost op: november 15, 2007, 11:23:23 am »
oh, en tyer geruststelling: bij ons is 15 minuten een lange preek. Ik zal jullie dus niet overstelpen met teksten van 20 pagina's :+
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #6 Gepost op: november 15, 2007, 01:43:57 pm »

quote:

diak2b schreef op 15 november 2007 om 11:14:
Het is een vaste kalender. De katholieke Kerk kent wereldwijd dezelfde lezingen-cyclus. Het is een drie-jaars-cyclus, waarbij ieder jaar één van de synoptici (vrijwel) volledig gelezen wordt gedurende het jaar. Johannes wordt vooral in de Paastijd gelezen.  De eerste lezing is altijd een lezing uit het OT, die gekozen is bij de Evangelielezing, de psalm is, eh, een psalm, ook gekozen bij de Evangelielezing en/of de eerste lezing. De tweede lezing komt uit de brieven van Paulus, soms één van de anderen, en ik meen ook wel eens uit Handelingen. Deze volgen vaak een eigen cyclus, soms is er goede aansluiting bij het Evangelie, maar soms ook niet.

Doel van deze opzet is dat wie iedere zondag naar de kerk gaat, in drie jaar tijd in ieder geval de synoptici vrijwel volledig, Johannes en Paulus behoorlijk volledig, en forse stukken uit het OT en de psalmen, wel voorbij heeft horen komen.

De verhouding tussen eerste lezing+psalm+evt. tweede lezing en Evangelie is gevarieerd. Soms gaat het om een voorspelling in het OT die in het Evangelie wordt vervuld, soms om overeenkomstige verwijzingen, soms juist om het contrast. Dat is o.a. aan degene die preekt om dat netjes te laten zien.


Okee, dus de lezingen draaien om de stukken uit de synoptische evangeliën die een vaste cyclus vormen. De stukken die daarbij horen hebben, neem ik aan, geen vaste cyclus? Of zijn de lezingen echt iedere drie jaar exact hetzelfde wereldwijd?

"Ik meen ook wel eens uit Handelingen" komt over alsof Handelingen maar sporadisch aan bod komt, klopt dat?

Welke plaats heeft de preek in de katholieke kerk? Een kwartier is niet heel lang, maar goed, dat hoeft op zich niet iets te zeggen over kwaliteit en diepgang. Toch heb ik het idee dat de "verkondiging" een minder centrale plaats inneemt in de katholieke dan in de gereformeerde kerk.

Overigens vind ik het kiezen van een OT stuk, een NT stuk en een Psalm, en dan de verbanden laten zien waarbij blijkt dat Jezus steeds degene is waar de hele Bijbel over gaat (ja, die laatste bijzin heb ik er zelf bij verzonnen maar dat neem ik dan maar even aan :+ ) wel geweldig.
Bombus terrestris Reginae

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #7 Gepost op: november 15, 2007, 09:07:34 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 15 november 2007 om 13:43:

[...]


Okee, dus de lezingen draaien om de stukken uit de synoptische evangeliën die een vaste cyclus vormen. De stukken die daarbij horen hebben, neem ik aan, geen vaste cyclus? Of zijn de lezingen echt iedere drie jaar exact hetzelfde wereldwijd?
Jawel hoor, die zijn iedere drie jaar, wereldwijd, hetzelfde.

quote:

"Ik meen ook wel eens uit Handelingen" komt over alsof Handelingen maar sporadisch aan bod komt, klopt dat?
Zo uit het hoofd: ja, dacht het wel. Maar ik zou de drie cycli goed moeten nalopen om dat met zekerheid te zeggen.

quote:

Welke plaats heeft de preek in de katholieke kerk? Een kwartier is niet heel lang, maar goed, dat hoeft op zich niet iets te zeggen over kwaliteit en diepgang. Toch heb ik het idee dat de "verkondiging" een minder centrale plaats inneemt in de katholieke dan in de gereformeerde kerk.
De Mis bestaat uit twee hoofd-delen: woorddienst en communiedienst. De woorddienst draiat volledig, de naam zegt het al, om het Woord. In tijd bemeten neemt dat zeker de helft van de Mis in beslag, dus ik zou niet zeggen dat de Woordverkondiging niet zo centraal staat. Alleen, wij laten de Schrift wat meer spreken, en de "predikant" wat minder.

quote:

Overigens vind ik het kiezen van een OT stuk, een NT stuk en een Psalm, en dan de verbanden laten zien waarbij blijkt dat Jezus steeds degene is waar de hele Bijbel over gaat (ja, die laatste bijzin heb ik er zelf bij verzonnen maar dat neem ik dan maar even aan :+ ) wel geweldig.
:+ mijn ervaring is dat gereformeerden die zich over allerlei bezwaren hebben heengezet, en eens zijn komen luisteren naar een goede, orthodoxe, katholieke Mis, redelijk blij verrast zijn over de centrale plaats die de Schrift bij ons inneemt.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #8 Gepost op: november 15, 2007, 09:57:07 pm »
Citaat
diak2b schreef op 15 november 2007 om 21:07:
Jawel hoor, die zijn iedere drie jaar, wereldwijd, hetzelfde.

Zo uit het hoofd: ja, dacht het wel. Maar ik zou de drie cycli goed moeten nalopen om dat met zekerheid te zeggen.[/q]

Dan is het dus zo dat een (groot? klein?) deel van de bijbel nooit behandeld wordt, terwijl iemand die 90 wordt dus 30 keer exact dezelfde cyclus heeft doorlopen. Wat is de bodem hiervan?

(Niet aanvallend bedoeld, ik ben gewoon benieuwd naar de achtergronden, de verantwoording)

quote:

De Mis bestaat uit twee hoofd-delen: woorddienst en communiedienst. De woorddienst draiat volledig, de naam zegt het al, om het Woord. In tijd bemeten neemt dat zeker de helft van de Mis in beslag, dus ik zou niet zeggen dat de Woordverkondiging niet zo centraal staat. Alleen, wij laten de Schrift wat meer spreken, en de "predikant" wat minder.
Sola Scriptura  :P  O-)
Bombus terrestris Reginae

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #9 Gepost op: november 15, 2007, 10:05:03 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 15 november 2007 om 21:57:

[...]


Dan is het dus zo dat een (groot? klein?) deel van de bijbel nooit behandeld wordt, terwijl iemand die 90 wordt dus 30 keer exact dezelfde cyclus heeft doorlopen. Wat is de bodem hiervan?

(Niet aanvallend bedoeld, ik ben gewoon benieuwd naar de achtergronden, de verantwoording)
De Mis is een viering waarin Christus de gastheer is, en waarin we dus Christus aan het woord laten: Evangelie dus. DAT staat centraal. En dat je dezelfde teksten vaker hoort, natuurlijk, daar word je niet slechter van :)

Ter vergelijking: in het getijdengebed dat alle diakens, priesters, bisschoppen, kloosterlingen, meermalen per dag bidden, komen alle psalmen in een cyclus van vier weken voorbij. Je leest dezelfde psalm dus honderden malen in je leven, als je een tijdje leeft ga je rap naar de 600, 700 keer. En geloof me, dat kan geen kwaad. In tegendeel, het geeft je de kans werkelijk kennis te maken met de tekst.

Dat je niet de hele Bijbel in de Mis hoort klopt. Daar zijn meer dan voldoende andere gelegenheden voor, met name door zelf te lezen.

quote:

[...]


Sola Scriptura  :P  O-)
Ik zei al, wij nemen de Schrift serieuzer dan onze gereformeerde vrienden wel eens schijnen te denken.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #10 Gepost op: november 17, 2007, 11:32:31 am »
Ik heb even opgezocht wat wel en niet aan de orde komt in drie jaar. Ik noem even alleen de hoofdstukken, dat is niet het hele hoofdstuk, maar het geeft een idee van hoe breed het gaat, en waar echte gaten vallen (NB: de psalmen heb ik zo niet bij de hand, dus die ontbreken. NB 2: de volgorde van de boeken is soms misschien niet geheel logisch, komt door de gebruikte bronnen):

Gn 2, 3, 9, 12, 14, 15, 18, 22
Ex 3, 12, 14, 16, 17, 19, 20, 22, 24, 32, 34
Lv 13, 19
Nu 6, 11
Dt 4 t/m 8, 11, 18, 26, 30
Joz 5, 24
1S 1, 3, 16, 26
2S 5, 7, 12
1K 3, 8, 17, 19
2K 4, 5
2Kr 36
Job 7, 38
Neh 8
2 Mak 7
Spr 8, 9, 31
Pr 1, 2
W 1, 2, 6, 7, 9, 11, 12, 18
Sir 3, 15, 24, 27, 35
Js 2, 5 t/m 9, 11, 22, 25, 35, 40, 42, 43, 45, 49, 50, 52, 53, 55, 56, 58, 60, 61, 62, 63, 66
Jr 1, 17, 20, 23, 31, 33, 38
Bar 5
Ez 2, 17, 18, 33, 34, 37
Da 7, 12
Hos 2, 6, 11
Am 6, 7, 8
Mi 5
Hab 1, 2
Jon 3
Sef 2, 3
Zach 9, 12, 13
Mal 1, 3
Mt 1 t/m 7, 9 t/m 11, 13 t/m 18, 20 t/m 26, 28
Mc 1 t/m 10, 12 t/m 14, 16
Lc 1 t/m 7, 9 t/m 24
Joh 1 t/m 4, 6, 8 t/m 21
Hnd 1 t/m 10, 13, 14, 15
Rom 1 t/m 6, 8 t/m 16
1 Kor 1 t/m 7, 9 t/m 12, 15
2 Kor 1, 3, 4, 5, 8, 12, 13
Gal  1/tm 6
Ef 1 t/m 5
Fil 1 t/m 4
Kol 1 t/m 3
1 Tes 1 t/m 5
2 Tes 1 t/m 3
1 Tim 1, 2, 6
2 Tim 1 t/m 4
Tit 2, 3
Film 9
Heb 1, 2, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12
Jak 1, 2, 3, 5
1 Pe 1 t/m 4
2 Pe 3
1 Joh 2 t/m 5
Apk 1, 5, 7, 21, 22
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #11 Gepost op: november 17, 2007, 03:07:59 pm »

quote:

diak2b schreef op 15 november 2007 om 01:16:
2 december
Eerste zondag van de Advent

In eucharistie: eerste lezing: Jes. 2, 1 - 5; antwoordpsalm: Ps. 122; tweede lezing: Rom. 13, 11 - 14; evangelielezing: Mt. 24, 37 - 44

Nou, jullie commentaar is dus welkom:

Met de eerste zondag van de Advent vangt een nieuw kerkelijk jaar aan, waarin we Christus vooral zullen horen spreken via de evangelist Matteus. Het jaar begint met een krachtige vermaning, een opwekking, een blik op wat vóór ons ligt. Want met de Advent leven we niet alleen toe naar de viering van de geboorte van Christus, ruim 2000 jaar geleden, we leven vooral toe naar de wederkomst van Christus die nog vóór ons ligt.

Met de geboorte van Christus, Zijn dood aan het kruis en de verrijzenis, is de eindtijd waarover Jesaja spreekt begonnen. In het eerste Pasen breekt de dageraad aan van de eindtijd, de wordingstijd van het Rijk Gods. Zowel in de eerste lezing als in de antwoordpsalm horen we de verwachting van het oude Israël over de eindtijd: de Heer zal recht spreken over de naties, en de wereld zal vrede kennen.

Hoe kan dat? De eindtijd waarover Jesaja spreekt is begonnen, Christus heeft zich voor ons geofferd op Golgotha, maar de wereld lijkt een grotere nood aan vrede en gerechtigheid te hebben dan ooit. Moeten we niet eerlijk tegen elkaar zijn en erkennen: het idee was mooi, we hebben ons prettig gevoeld in onze kerken waarin we zongen en vierden, maar we hebben elkaar wat wijs gemaakt. De mens Christus is dood, en Zijn idee sterft nu al 2000 jaar langzaam, tot er slechts mooie herinneringen over blijven.

Jesaja blikt vooruit op een eindtijd die voor hem nog ver weg ligt, en hij spreekt er over als ware het één dag. Gisteren was het nog de wereld van oorlog en onrecht, vandaag is het vrede en heerst het recht. De hele nacht waren de smidsen in het land druk in de weer om zwaarden om te smeden tot ploegscharen, bij het ontwaken wisten we het, deze nacht heeft de wereld veranderd.

Inderdaad, zoals Jesaja het zegt, zo is het gegaan. In één nacht is de wereld veranderd. In één nacht werd Gods Zoon mens onder de mensen, en ruim 30 jaar later, in één nacht begon deze Zoon Gods de eindtijd met Zijn Pasen, Zijn overwinning op de dood. Maar de eindtijd duurt lang, heel lang. Hoe makkelijk zou het niet zijn, als God een schakelaar om had gezet, waardoor ineens het kwaad uit de wereld verdwenen zou zijn. Maar dat zou de vrijheid van de mens teniet doen en het is deze vrijheid die ons nu juist maakt tot wat we zijn. Vrije schepselen, geschapen naar Gods evenbeeld, in staat kwaad te doen maar vooral in staat lief te hebben en liefde te beantwoorden.

Ja, zwaarden zullen omgesmeed worden tot ploegscharen, maar wij zullen het moeten doen. Wij, mensen, geholpen door onze Heer. De wereld is definitief veranderd, een verandering die haar aanvang nam in Bethlehem en die haar beslag kreeg in een tuin bij Jeruzalem, waar een leeg graf gevonden werd. De tijd om te ontwaken is aangebroken, we leven in de schemering van de laatste ochtend, het begin van een eeuwige dag in Gods licht. Maar wij zullen de keuze moeten maken. Ontwaken we, of blijven we slapen?

Het verschil tussen de slapers en de wakenden is nauwelijks te zien. Want we huwen en geven ten huwelijk, we eten en drinken. Maar wie slaapt voor het licht van de Heer, leeft in ontucht en losbandigheid en geeft zich over aan zwelgpartijen en drankgelagen, terwijl degene die waakt hierin zichzelf matigt en in de hand houdt.

Moeten we niet eerlijk tegen elkaar zijn en erkennen: De mens Christus is dood, en Zijn idee sterft nu al 2000 jaar langzaam, tot er slechts mooie herinneringen over blijven? Het is moeilijk te geloven in een God die zo onzichtbaar en afwezig lijkt. Waar is God toch, als een kind sterft van honger, als een soldaat gedood wordt in een zinloze oorlog, als we eenzaam zijn en bang voor elkaar? Waarom grijpt God niet in als de machtigen het recht van de machtelozen verkrachten? Moet je voor die afwezige God dan ook nog eens je leven matigen? Waarom je niet overgeven aan het wereldse genot, waarom mag je niet gewoon genieten?

Onlangs hoorde ik van een jonge vrouw, die ik kende als gelovig en vol vertrouwen op God, dat ze vrij plots haar geloof kwijt was geraakt. Bijna van de ene dag op de andere. En ze is niet de enige, ik ken zo drie of vier voorbeelden uit mijn directe omgeving, jongen mensen die veel energie staken in hun geloof, die tijd inruimden voor God in hun leven, die vrijwel van de ene dag op de andere opstonden en zich realiseerden: ik ben het kwijt. Anders dan pleitbezorgers van het atheïsme vaak vertellen, blijkt dat moment zelden een gevoel van bevrijding te geven. In tegendeel, men ervaart een gemis, wel willen geloven maar het simpelweg niet meer kunnen. Soms komt hieruit een krampachtig zoeken naar argumenten voor het bestaan van God, en wie zo zoekt, vindt niet zelden vooral argumenten tegen het bestaan van God.

Jan van Ruusbroec, die stierf op 2 december 1381, schreef “En daarom zal niemand deze gedachten werkelijk helemaal verstaan door middel van enige studie of subtiele overweging. Want alle woorden en alles wat men kan leren en begrijpen op een creatuurlijke wijze is vreemd aan en ver beneden de waarheid die ik in gedachte heb. Maar hij die verenigd is met God en verlicht is door deze waarheid kan de waarheid door de waarheid zelf bevatten.”

Onze Heer vraagt ons niet een theologisch waterdichte redenering op te zetten die ons bewijst dat God bestaat. In tegendeel, onze Heer zal komen als een dief in de nacht. Geen tekenen voorspellen het uur van Zijn wederkomst tot het zover is. God vraagt ons, zo leert Christus, God lief te hebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. En liefde is iets anders dan gehoorzaamheid, iets anders dan voldoen aan regels omdat we de gevolgen vrezen als we van de regels afwijken. God vraagt onze liefde, niet omdat we overdonderd zijn door Zijn machtige ingrijpen, niet uit dankbaarheid dat Hij onze verantwoordelijkheden van ons heeft weggenomen, maar simpelweg omdat Hij is die Hij is, onze Vader en Schepper.

Hij legt ons geen beperkingen op, Hij eist niet dat we vreugdeloos door het leven gaan. Wat Hij vraagt is dat we Hem liefhebben, en, daaraan gelijk: Onze naaste liefhebben zoals we zelf worden geliefd. In onze liefde voor Zijn Schepping, in onze liefde voor onze naasten, uiten we ook liefde voor de Schepper van onze naasten. Zo erkennen en beantwoorden we de liefde die God voor ons heeft, door in dezelfde mate allen lief te hebben die God lief heeft. Zo beperken we ons niet in de genietingen van de wereld, om God te dienen, maar zo leven we, omgord met de wapens van het licht, dat is: uit liefde voor elkaar, voor de naaste in wie we de geliefden van God herkennen.

God heeft zich geopenbaard in Zijn Zoon. Wij weten dat, en we hebben de keuze gekregen. Nu we weten dat de dag bijna aanbreekt, dat wij al leven in de ochtendschemering van het Licht dat eeuwig is, kunnen we kiezen te zien, of niet te zien, de ogen te openen of te sluiten. En daaruit bestaat de vermaning van het Evangelie van vandaag. Als Hij weerkeert zal het zijn als de zondvloed, het zal over ons spoelen en niet te stuiten zijn. Zij die gekozen hebben te zien, zullen Hem aanschouwen en met Hem verkeren van aangezicht tot aangezicht. Zij die gekozen hebben niet te zien, die gekozen hebben te slapen in de genietingen van de wereld zonder liefde voor de Schepper en Zijn schepselen, zullen Hem niet aanschouwen en niet met Hem verkeren.

Jan van Ruusbroec schreef: “En daarom, wie dit zal verstaan moet dood zijn voor zichzelf en in het besef van God leven en zijn gelaat richten naar het eeuwige licht in de bodem van zijn geest, waar de verborgen waarheid zichzelf openbaart zonder bemiddeling. Want de hemelse Vader wil dat wij zien, want Hij is de Vader van het licht. En daarom spreekt Hij eeuwig, zonder bemiddeling en zonder ophouden, in de verborgenheid van onze geest één enkel peilloos woord en niets meer. En in dit woord uit Hij Zichzelf en alle dingen. En dit woord is niets anders dan "Zie" ; en dit is het uitgaan en de geboorte van de Zoon van het eeuwig licht, in wie men alle zegening onderkent en ziet.”

Amen.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #12 Gepost op: november 17, 2007, 08:23:11 pm »
1e reactie na 1e lezing: mooi, mooi en mooi. Alle lof!
Mail me maar als je wat wilt weten

Hester

  • Berichten: 373
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #13 Gepost op: november 18, 2007, 11:07:47 pm »

quote:

diak2b schreef op 17 november 2007 om 15:07:
Ja, zwaarden zullen omgesmeed worden tot ploegscharen, maar wij zullen het moeten doen. Wij, mensen, geholpen door onze Heer. De wereld is definitief veranderd, een verandering die haar aanvang nam in Bethlehem en die haar beslag kreeg in een tuin bij Jeruzalem, waar een leeg graf gevonden werd. De tijd om te ontwaken is aangebroken, we leven in de schemering van de laatste ochtend, het begin van een eeuwige dag in Gods licht. Maar wij zullen de keuze moeten maken. Ontwaken we, of blijven we slapen?
Het is vreemd maar ik betrap mezelf op een wel heel gereformeerde gedachte: 'zelf doen?! ketterij!' :D

Maar ik ben het met je eens. De vragen die je aan de orde stelt in dit stuk houden me (zoals je weet) op het moment nogal bezig. Vooral de vraag wat er nu eigenlijk is veranderd sinds de opstanding en hoe de wetenschap van wat er is gebeurd, vorm moet krijgen in ons leven. Het lijkt soms zo weinig en nutteloos terwijl het het centrale punt van het christelijk geloof is! Maar ja, nutteloos is het alleen voor degene die slaapt. Wie slaapt ziet het niet en voor hem is de opstanding van Christus niets omdat hij niet met Hem opgestaan is. Maar voor wie wakker wordt, is het eenvoudig en toch wereldschokkend. Ik vind dat je het heel duidelijk uitlegt, bedankt daarvoor.

quote:

Moeten we niet eerlijk tegen elkaar zijn en erkennen: De mens Christus is dood, en Zijn idee sterft nu al 2000 jaar langzaam, tot er slechts mooie herinneringen over blijven? Het is moeilijk te geloven in een God die zo onzichtbaar en afwezig lijkt. Waar is God toch, als een kind sterft van honger, als een soldaat gedood wordt in een zinloze oorlog, als we eenzaam zijn en bang voor elkaar? Waarom grijpt God niet in als de machtigen het recht van de machtelozen verkrachten? Moet je voor die afwezige God dan ook nog eens je leven matigen? Waarom je niet overgeven aan het wereldse genot, waarom mag je niet gewoon genieten?
Ja, dat dus. Ik kan er best wel een verklaring voor verzinnen, voor de schijnbare afwezigheid van God. Maar gevoelsmatig vind ik het moeilijk. Wat stelt God voor als Hij aanwezig maar passief is?

quote:

Onze Heer vraagt ons niet een theologisch waterdichte redenering op te zetten die ons bewijst dat God bestaat. In tegendeel, onze Heer zal komen als een dief in de nacht. Geen tekenen voorspellen het uur van Zijn wederkomst tot het zover is. God vraagt ons, zo leert Christus, God lief te hebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. En liefde is iets anders dan gehoorzaamheid, iets anders dan voldoen aan regels omdat we de gevolgen vrezen als we van de regels afwijken. God vraagt onze liefde, niet omdat we overdonderd zijn door Zijn machtige ingrijpen, niet uit dankbaarheid dat Hij onze verantwoordelijkheden van ons heeft weggenomen, maar simpelweg omdat Hij is die Hij is, onze Vader en Schepper.
Dit vind ik een heel belangrijk punt. Vreemd dat dit een tijdje geleden zo'n eye-opener voor me was terwijl ik al mijn hele leven in de kerk leer hoe de vork in de steel zit. Misschien zit het wel in ons mensen om ons moeilijk te kunnen voorstellen dat er liefde is "om niks". Onze eigen gedachten (tenminste, als ik naar mezelf kijk) worden toch snel beheerst door doelen en de vraag wat iets ons oplevert. Gewoon accepteren dat God ons eerst heeft liefgehad en dat wij Hem slechts liefde verschuldigd zijn, vind ik moeilijk. Het kan toch niet waar zijn? Zit er niet ergens een addertje onder het gras? Hebben we het niet mis? Zo makkelijk gaat het toch niet? Deze gedachten merk ik trouwens zowel bij mezelf als bij andere christenen als bij ongelovigen die over het geloof nadenken op. Wat is het anders dan een gebrek aan het kennen van de volmaakte liefde?

'Geliefde broeders en zusters, laten wij elkaar liefhebben, want de liefde komt uit God voort. Ieder die liefheeft is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde. En hierin is Gods liefde ons geopenbaard: God heeft zijn enige Zoon in de wereld gezonden, opdat we door hem zouden leven. Het wezenlijke van de liefde is niet dat wij God hebben liefgehad, maar dat hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon heeft gezonden om verzoening te brengen voor onze zonden.
Geliefde broeders en zusters, als God ons zo heeft liefgehad, moeten ook wij elkaar liefhebben. Niemand heeft God ooit gezien. Maar als we elkaar liefhebben, blijft God in ons en is zijn liefde in ons ten volle werkelijkheid geworden. Dat wij in hem blijven en hij in ons, weten we doordat hij ons heeft laten delen in zijn Geest. En we hebben zelf gezien waarvan we nu getuigen: dat de Vader zijn Zoon gezonden heeft als redder van de wereld. Als iemand belijdt dat Jezus de Zoon van God is, blijft God in hem en blijft hij in God. Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.
Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus. De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden. Wij hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad.'


(1 Joh. 4,7-19)

Zelfs nu ik dit Bijbelgedeelte hier post moet ik me verzetten tegen de gedachte dat ik God moet liefhebben omdat er anders wat zwaait. :o

quote:

alle stukken die ik niet gequote heb
Ik ben ervan onder de indruk en ik heb er echt wat aan dus nogmaals bedankt.
« Laatst bewerkt op: november 18, 2007, 11:12:00 pm door Hester »
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #14 Gepost op: november 19, 2007, 08:13:25 am »
Prachtig diak. Inhoudelijk heb ik nu weinig te melden (hoewel het je daar juist om ging, sorry  :+ ) maar het valt me op dat je nogal gedragen taal gebruikt. Niet per se heel moeilijk maar wel lange zinnen, soms "moeilijke woorden". Ik houd er van, maar ben je niet bang dat je een deel van de gemeente op deze manier passeert?
Bombus terrestris Reginae

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #15 Gepost op: november 19, 2007, 08:51:48 am »

quote:

Bumblebee schreef op 19 november 2007 om 08:13:
Prachtig diak. Inhoudelijk heb ik nu weinig te melden (hoewel het je daar juist om ging, sorry  :+ ) maar het valt me op dat je nogal gedragen taal gebruikt. Niet per se heel moeilijk maar wel lange zinnen, soms "moeilijke woorden". Ik houd er van, maar ben je niet bang dat je een deel van de gemeente op deze manier passeert?
Ja, dat is wel een punt waar ik nog wat aan moet doen. Lastig, moet ik zeggen.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #16 Gepost op: november 22, 2007, 01:20:12 am »
9 december
Tweede zondag van de Advent

In eucharistie: eerste lezing: Jes. 11, 1 - 10; antwoordpsalm: Ps. 72; tweede lezing: Rom. 15, 4 - 9; evangelielezing: Mt. 3, 1 - 12

H. Juan Diego


eerste lezing

1 Een tak ontspruit aan de stronk van Isaï,
een twijg ontbloeit aan zijn wortels.
2 De geest van de HEER rust op hem,
een geest van wijsheid en inzicht,
een geest van beleid en sterkte,
een geest van kennis en ontzag voor de HEER.
3 Hij ademt ontzag voor de HEER.
Hij spreekt geen recht naar uiterlijke schijn
en hij doet geen uitspraak op grond van loze geruchten;
4 hij geeft de geringen hun recht
en de armen in het land krijgen een eerlijk vonnis.
Hij kastijdt de verdrukkers met de roede van zijn mond
en de slechte mensen doodt hij met de adem van zijn lippen.
5 Gerechtigheid draagt hij als een gordel om zijn lendenen,
en trouw als een gordel om zijn heupen.
6 De wolf en het lam wonen samen,
de panter vlijt zich neer naast het bokje,
het kalf en de leeuw weiden samen:
een kleine jongen kan ze hoeden.
7 De koe en de berin sluiten vriendschap,
hun jongen liggen bijeen.
De leeuw eet stro, net als de os.
8 De zuigeling speelt bij het hol van de adder,
het kind strekt zijn hand uit naar het nest van de slang.
9 Niemand doet nog kwaad of handelt nog verderfelijk op heel mijn heilige berg,
want de kennis van de HEER vervult het hele land, zoals het water heel de bodem van de zee bedekt.
10 Op die dag staat de wortel van Isaï
als een vaandel voor de volken opgericht:
de volken zoeken hem op, en zijn woonplaats zal prachtig zijn.

antwoorspsalm

God, laat de koning regeren zoals U,
geef de zoon van de koning uw rechtvaardigheid.
2 Rechtvaardig zal hij uw volk besturen
en opkomen voor het recht van de armen.
3 De bergen brengen het volk zijn vrede,
de heuvels dragen rechtvaardigheid aan.
4 Hij komt op voor de armen van zijn volk;
hij zal de misdeelden redden,
maar elke tiran vermorzelen.
5 Daarom vrezen zij U zolang het zonlicht schijnt,
zolang het maanlicht glanst, voor altijd.
6 Als regen daalt hij neer op het gras,
als stromende regen die het land besproeit:
7 de rechtvaardige kan in zijn dagen ontluiken
in een wereld vol vrede, tot de maan niet meer glanst.
8 En heersen zal hij van zee tot zee,
van de Grote Rivier tot aan het einde van de aarde.
9 De steppebewoner knielt voor hem neer,
zijn vijanden kussen het stof.
10 De koningen van Tarsis, van de eilanden,
zij dragen geschenken aan;
de koning van Saba, de koning van Seba,
zij komen hun schatting betalen.
11 Zie, alle koningen bukken voor hem
en alle volken zijn hem tot knecht.
12 Hij redt de misdeelde die om hulp smeekt,
de verdrukte, door niemand geholpen.
13 Wie achtergesteld zijn, toont hij erbarmen,
wie zwak en onderdrukt is, redt hij het leven.
14 Hij koopt hen vrij uit slavernij en geweld,
want kostbaar is hun bloed in zijn ogen.
15 O, dat hij nog lange tijd leeft,
dat Saba’s goud hem ten deel valt.
Voor hem zal men altijd bidden,
hem zegen toewensen iedere dag.
16 Er zal rijkdom zijn aan graan op het land,
hoog op de bergen zal het nog ruisen;
vruchtbaarheid zal er zijn als op de Libanon,
bloemen overvloedig als kruiden op het veld.
17 Laat zijn naam voor eeuwig blijven,
en weerklank vinden waar de zon ook maar schijnt.
Alle volken zullen zich om hem gezegend noemen
en zullen hem gelukkig prijzen.
18 Gezegend is de HEER God, de God van Israël,
die wonderen verricht, Hij alleen.
19 Gezegend is zijn roemrijke naam voor altijd,
van zijn roem is heel de aarde vervuld.
Amen. Amen.

20 Hier eindigen de gebeden van David, zoon van Isaï.

tweede lezing

4 Want alles wat eertijds is opgeschreven, werd opgeschreven tot onze lering, opdat wij door de volharding en de vertroosting die wij putten uit de Schrift, in hoop zouden leven. 5 God, die de volharding en de vertroosting schenkt, verlene u ook de eensgezindheid, die u in Christus past, 6 opdat u één van hart en uit één mond de God en Vader van onze Heer Jezus Christus verheerlijkt.

7 Aanvaard daarom elkaar, zoals ook Christus u aanvaard heeft, tot eer van God. 8 Ik bedoel dit: ter wille van Gods trouw is Christus dienaar geweest van de besnedenen, om de beloften aan de aartsvaders waar te maken; 9 maar de heidenen moeten God verheerlijken vanwege zijn ontferming, volgens het woord van de Schrift: Daarom zal ik U loven onder de heidenen en uw naam met psalmen prijzen.

Evangelie

1 In die dagen kwam Johannes de Doper in de woestijn van Judea verkondigen: 2 ‘Bekeer u, want het koninkrijk der hemelen is ophanden.’ 3 Want hij is het over wie door de profeet Jesaja is gesproken:
Een stem roept in de woestijn:
Bereid de weg van de Heer,
maak zijn paden recht.
4 Deze Johannes had een kleed aan van kameelhaar en droeg een leren gordel om zijn middel. Zijn voedsel bestond uit sprinkhanen en wilde honing. 5 Toen liep Jeruzalem en heel Judea en heel de streek rond de Jordaan naar hem uit. 6 Ze lieten zich door hem dopen in de rivier de Jordaan, en beleden hun zonden. 7 Toen hij zag dat velen uit de kringen van farizeeën en sadduceeën op zijn doop afkwamen, zei hij tegen hen: ‘Addergebroed, wie heeft u voorgespiegeld dat u de komende toorn kunt ontlopen? 8 Breng liever vrucht voort waaruit bekering blijkt. 9 En denk maar niet dat u van uzelf kunt zeggen: “Wij hebben Abraham als vader.” Want ik zeg u dat God van deze stenen kinderen kan maken voor Abraham. 10 De bijl ligt al aan de wortel van de bomen. Iedere boom die geen goede vrucht voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur gegooid. 11 Ik doop u in water met het oog op bekering. Maar Hij die na mij komt, is krachtiger dan ik. Ik ben te min om Hem zijn sandalen te brengen. Hij zal u dopen in heilige Geest en vuur. 12 De wan heeft Hij al in zijn hand, en Hij zal zijn dorsvloer opruimen; zijn graan zal Hij verzamelen in zijn schuur, maar het kaf verbranden in onblusbaar vuur.’

9 december: H. Juan Diego
 
H. Juan Diego
Cuauhtitlan, 1474 – Guadalupe, 1548

Sprekende arend
De Mexicaanse indiaan Juan Diego Cuautlatoatzin werd in 1474 geboren. Zijn familienaam betekent ‘sprekende arend’. Hij was van eenvoudige komaf, maar geen slaaf. Zijn beroep was boer en wever van dekens. Hij had een stuk land, waarop hij een huis had gebouwd.

Doop
Nadat Broeder Toribio de Benavente het evangelie onder de indianen had gepredikt, bekeerden Cuautlatoatzin en zijn vrouw zich rond 1525 tot het christendom. Bij hun doop koos hij de naam Juan Diego en zijn vrouw Maria Lucia. Toen Maria Lucia in 1529 stierf verhuisde hij samen met zijn oom Juan Bernardino naar Tolpetlac.

Maria verschijnt
Op 9 december 1531 was Juan Diego te voet onderweg naar Tenochtitlan, vijftien kilometer verwijderd van Tolpetlac. Tijdens zijn tocht verscheen de H. Maagd Maria aan hem en sprak hem toe in zijn moedertaal. Maria vroeg Juan Diego op de plaats van de verschijning een kerk te bouwen. Deze kerk moest een plek zijn waar mannen en vrouwen Maria’s troostende aanwezigheid zouden ervaren. De H. Maagd wilde dat Juan Diego eerst de plaatselijke bisschop zou informeren. De bisschop weigerde hem echter te geloven, tenzij Juan Diego de verschijning kon bewijzen.

Afbeelding op wol
Drie dagen later verscheen Maria opnieuw aan Juan Diego. Zij verzocht hem de Berg Tepeyac te beklimmen. Daar zou hij een Castilliaanse rozenstruik aantreffen, een soort die op de berg niet kan groeien. Deze rozen moest hij plukken en aan de bisschop laten zien. Juan Diego hulde de bos rozen in een wollen mantel en ging op weg. Toen de bisschop de mantel opende zag hij aan de binnenkant van het kledingstuk een afbeelding van Maria. Nog steeds wordt deze afbeelding op het stuk wol in het heiligdom van Guadalupe vereerd.

Heiligverklaring
Juan Diego was een nederig en vroom mens. Hij was een vurige aanbidder van Christus in de H. Eucharistie. Hij stierf in 1548 op 74-jarige leeftijd. Hij werd een populaire figuur in heel Latijns-Amerika. In 1737 werd Onze Lieve Vrouw van Guadalupe uitgeroepen tot patrones van Mexico, in 1910 van de Amerika’s en in 1935 van de Filippijnen. Paus Johannes Paulus II verklaarde Juan Diego zalig in 1990 en heilig in 2002.

Grootste Maria-oord ter wereld
Het heiligdom van Onze Lieve Vrouw van Guadalupe ligt 15 kilometer ten noorden van Mexico-Stad. Daar stond ook de oude basiliek uit de 16e eeuw. Deze werd in 1974 vervangen door een nieuwe kerk, omdat de oude op instorten stond. Guadalupe is het grootste Maria-oord ter wereld. Jaarlijks wordt het bezocht door 20 miljoen pelgrims.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #17 Gepost op: november 25, 2007, 04:03:28 pm »
En jullie commentaar is weer van harte welkom:

Johannes de Doper spreekt krachtige woorden. Over Jezus Christus zegt hij “De wan heeft Hij al in zijn hand, en Hij zal zijn dorsvloer opruimen; zijn graan zal Hij verzamelen in zijn schuur, maar het kaf verbranden in onblusbaar vuur.” Dat is niet bepaald een rustgevend vooruitzicht. Want wie van ons zal zeggen dat hij niet tot het kaf behoort? Johannes de Doper wijst de Farizeeën en Sadduceeën er op dat zij niet kunnen vertrouwen op hun afstamming. Niet omdat iemand in de bloedlijn van Abraham staat is de eeuwigheid veilig gesteld. Want God kan uit de stenen kinderen van Abraham maken. En die stenen, dat zijn de heidenvolken, de niet-Joden dus.

Stelt u het zich eens voor. Altijd heb je geleerd dat je tot het uitverkoren volk behoort, want wie uit Abraham is, is lid van het verbondsvolk, Gods eigen volk. En je bent vertrouwd met de woorden van Jesaja over een nieuwe wereld, een wereld van vrede en gerechtigheid. Natuurlijk weet je: dat geldt voor ons, kinderen van Abraham! Als de heidenen al toekomst hebben, dan toch slechts door zich te richten op Israël, Gods eigen volk.

En dan komt daar zo’n Johannes, die dat allemaal omver gooit. Israël was gewend aan profeten die het volk wezen op de noodzaak Gods Wet na te leven. Maar wat Johannes zegt gaat vele malen verder. Hij die na Johannes komt, zal een nieuw Israël vormen. Een Israël dat niet is gebaseerd op bloedverwantschap, maar op daden van bekering. Jood en niet-Jood zullen in dat nieuwe Israël één volk zijn, het Godsvolk van hen die zich bekeren tot God en die daden van bekering laten zien.

Hoe die bekering plaats heeft verschilt wel. Joden maken door geboorte deel uit van het eerste Verbond. Hen roept Johannes op vruchten van bekering te laten zien, vruchten van de Wet van het eerste verbond. Maar hij wijst hen er op dat het volk uitgebreid zal worden. In het bloed van Jezus aan het kruis immers, sluit God een nieuw verbond, een verbond dat ook de heidenen, ons dus, omvat. Onze bekering is daarom geen terugkeer naar de Wet van Israël, maar een omkering van wie we zijn, door het delen in Christus’ offer.

De woorden van Jesaja krijgen vervulling juist dáár waar mensen zich door Jezus laten verzamelen tot één volk. Zolang wij denken in “mijn gezin”, “mijn dorp”, “mijn parochie”, “mijn volk” is gerechtigheid ver weg. Johannes spreekt over vruchten van bekering. Dat is niet hetzelfde als goede werken verrichten. Als ik een dakloze een bedragje toestop omdat in de Schrift nu eenmaal staat dat ik aalmoezen moet geven dan heb ik niet veel meer gedaan dan aan een verplichting voldoen. De werkelijke vrucht van bekering is dat ik me realiseer dat ook die dakloze Gods kind is, en dat hij en ik broeders zijn.

In het besef dat wij allen één volk zijn, het volk van de kinderen van God, breekt de heerschappij van Christus door. Als Paulus ons zegt met één hart en één mond te spreken, betekent dat niet dat we moeten zeggen “wie niet spreekt als ik, hoort er eigenlijk niet bij”. Wolf en lam kunnen pas samen liggen als ze van elkaar aanvaarden dat ze wolf en lam zijn. Eisen dat de ander stopt zichzelf te zijn, is eisen dat de ander verloochend hoe God hem of haar geschapen heeft.

Toen ik vorig jaar voor mijn werk in Mexico-Stad moest zijn, bezocht ik de kathedraal daar. Voor iemand die het wat kale, welhaast zakelijke, katholicisme van Nederland gewend is, is dat een overweldigende ervaring. Ieder plekje aan iedere muur is gebruikt om beelden van heiligen te plaatsen, de ene kapel na de andere is bezaaid met een overdaad aan goud en een barokke rijkdom dat het je duizelt. In de sacramentskapel naast de kathedraal kan je kiezen voor iedere devotie die je maar wil. Centraal staat het Allerheiligste dat aanbeden kan worden, aan de zijkant wordt Onze Lieve Vrouwe van Guadaloupe vereert, en nog een tiental andere devoties krijgen alle ruimte hier.

Als Europeaan in Mexico zie je de armoede, de nood van medemensen, maar je bent toeschouwer. Geknield voor de levende Heer, samen met talloze anderen, ervaar je ten volle: dit is het waarover Johannes de Doper spreekt, dit is waarover Paulus spreekt. We zijn werkelijk één volk, dit zijn mijn broeders en zusters, niet langer vreemden. Door God uit stenen gemaakt tot kinderen van Abraham.
« Laatst bewerkt op: november 25, 2007, 04:49:51 pm door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #18 Gepost op: november 25, 2007, 05:35:51 pm »

quote:


Even een achtergrond vraagje: wat is de status van de Heiligen bij jullie? Is daar meer info over?
Wij kennen geen naamdagen etc.
(Hoewel, 31-10 is Hervormingsdag maar zou je ook Lutherherdenkingsdag noemen  O-)  )
Mail me maar als je wat wilt weten

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #19 Gepost op: november 25, 2007, 05:41:30 pm »

quote:

okidoki schreef op 25 november 2007 om 17:35:
[...]

Even een achtergrond vraagje: wat is de status van de Heiligen bij jullie? Is daar meer info over?
Wij kennen geen naamdagen etc.
(Hoewel, 31-10 is Hervormingsdag maar zou je ook Lutherherdenkingsdag noemen  O-)  )

De heiligen, dat zijn de gestorvenen die bij God zijn, we noemen dat ook wel "de zegevierende Kerk" (naast de strijdende en de lijdende Kerk). Het zijn degenen die levenden zijn voor Gods aangezicht, want God is een God van levenden, niet van doden.

Zoals je wellicht weet kennen wij geen heilszekerheid, het is altijd maar afwachten of je naar de hemel gaat of niet. Van diegenen waarvan we vrij erg zeker weten dat ze in de hemel zijn, gedenken we de dag waarop ze de hemel binnen gingen, ofwel hun sterfdag.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #20 Gepost op: november 26, 2007, 12:07:54 am »

quote:

diak2b schreef op 25 november 2007 om 17:41:
[...]

De heiligen, dat zijn de gestorvenen die bij God zijn, we noemen dat ook wel "de zegevierende Kerk" (naast de strijdende en de lijdende Kerk). Het zijn degenen die levenden zijn voor Gods aangezicht, want God is een God van levenden, niet van doden.

Zoals je wellicht weet kennen wij geen heilszekerheid, het is altijd maar afwachten of je naar de hemel gaat of niet. Van diegenen waarvan we vrij erg zeker weten dat ze in de hemel zijn, gedenken we de dag waarop ze de hemel binnen gingen, ofwel hun sterfdag.

Hoe weet je dan zeker dat die anderen wel bij God zijn? Wat zijn de criteria? Hoe zijn zij binnengekomen zeg maar? Aan welke eisen hebben ze voldaan en wie /wat toetst dat dan?
(Misschien wel ongelooflijk offtopic maar om je lezing te begrijpen heb ik het effe nodig)
Mail me maar als je wat wilt weten

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #21 Gepost op: november 26, 2007, 12:12:02 am »

quote:

okidoki schreef op 26 november 2007 om 00:07:
[...]

Hoe weet je dan zeker dat die anderen wel bij God zijn? Wat zijn de criteria? Hoe zijn zij binnengekomen zeg maar? Aan welke eisen hebben ze voldaan en wie /wat toetst dat dan?
(Misschien wel ongelooflijk offtopic maar om je lezing te begrijpen heb ik het effe nodig)

Volgens mij is het in een blog moeilijk om echt off-topic te zijn :+

De criteria zijn vrij simpel: als we kunnen vaststellen dat de voorspraak van een overledene bij God effect heeft gehad, moet die persoon wel in de hemel zijn.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #22 Gepost op: november 26, 2007, 12:13:21 am »

quote:

diak2b schreef op 26 november 2007 om 00:12:
[...]

Volgens mij is het in een blog moeilijk om echt off-topic te zijn :+

De criteria zijn vrij simpel: als we kunnen vaststellen dat de voorspraak van een overledene bij God effect heeft gehad, moet die persoon wel in de hemel zijn.
Zoals met genezingen die (vrij recent meen ik?) plaatsvonden rondom iemand?
Mail me maar als je wat wilt weten

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #23 Gepost op: november 26, 2007, 12:18:00 am »

quote:

okidoki schreef op 26 november 2007 om 00:13:
[...]

Zoals met genezingen die (vrij recent meen ik?) plaatsvonden rondom iemand?

Precies. De gedachte is ongeveer dit:

- er gaan heel wat mensen naar de hemel, die zijn dus heilig. Maar op voorhand weten we niet wie wel, en wie niet.
- wij geloven nadrukkelijk dat God een God van levenden is, en niet van doden, voor Hem zijn allen levend. Dus ook degenen die in deze wereld gestorven zijn.
- Als je vraagt om voorspraak van persoon X voor wonderlijke gebeurtenis Y, en achteraf kan  worden vastgesteld dat Y heeft plaats gehad, dan moet X wel in de hemel zijn.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #24 Gepost op: november 29, 2007, 12:48:09 am »
16 december

Derde zondag van de Advent

eerste lezing: Jes. 35, 1 - 6a + 10; antwoordpsalm: Ps. 146; tweede lezing: Jak. 5, 7 - 10; evangelielezing: Mt. 11, 2 - 11


eerste lezing

1 Laat de woestijn en het dorre land zich verheugen,
de wildernis jubelen en bloeien,
2 weelderig bloeien als de krokus; laat haar uitbundig juichen en jubelen.
Zij wordt getooid met de glorie van de Libanon, de luister van Karmel en Saron.
Dan zal men de glorie van de HEER zien, de luister van onze God.
3 Geef de zwakke handen weer kracht,
maak de bevende knieën sterk.
4 Zeg tegen iedereen die radeloos is:
‘Houd moed, wees niet bang, hier is uw God,
Hij brengt de wraak mee, de goddelijke vergelding, Hij komt u redden.’
5 Dan worden de ogen van de blinden geopend en de oren van de doven geopend.
6 Dan danst de kreupele als een hert en juicht de tong van de stomme.
10 De verlosten van de HEER keren terug;
met gejubel zullen zij Sion binnenkomen,
hun hoofd met eeuwige vreugde gekroond.
Blijdschap en vreugde zullen hun tegemoetkomen,
droefheid en gezucht zullen wegvluchten.

antwoordpsalm

1 Halleluja.
Mijn ziel, zing de lof van de HEER.
2 De HEER wil ik loven, heel mijn leven,
muziek maken voor mijn God zo lang ik besta.
3 Vertrouw niet op hoge heren,
niet op een mensenkind, dat niet redden kan:
4 als zijn levensgeesten zijn geweken, wordt hij weer aarde,
dan is het afgelopen met al zijn plannen.
5 Gelukkig de mens, als de God van Jakob hem helpt,
als zijn hoop is gevestigd op de HEER, zijn God,
6 de maker van hemel en aarde,
van de zee en alles wat er in is.
Hij blijft bedacht op trouw voor altijd,
7 voor het recht van de onderdrukten komt Hij op,
Hij geeft de hongerigen brood,
de HEER maakt gevangenen vrij,
8 de HEER opent blinden de ogen,
de HEER richt verslagenen op,
de HEER heeft de rechtvaardigen lief;
9 de HEER neemt de vreemdeling in bescherming,
wees en weduwe staat Hij bij;
maar de bozen zet Hij op een dwaalspoor.
10 De HEER is koning, koning voor altijd;
Sion, de HEER is jullie God, van generatie op generatie.
Halleluja.

tweede lezing

7 Heb dus geduld, broeders en zusters, tot de komst van de Heer. De boer die uitziet naar de kostelijke vrucht van zijn land, kan alleen maar geduldig wachten, totdat in de herfst en het voorjaar de regen valt. 8 U moet ook geduldig zijn, en moedig, want de komst van de Heer is dichtbij.
9 Broeders en zusters, klaag elkaar niet aan; anders valt u zelf onder het oordeel. Denk eraan: de rechter staat al voor de deur. 10 Broeders en zusters, neem een voorbeeld aan de lijdzaamheid en het geduld van de profeten, die gesproken hebben in de naam van de Heer;

Evangelie

2 Toen Johannes in de gevangenis hoorde over de daden van de Messias, liet hij Hem bij monde van zijn leerlingen vragen: 3 ‘Bent U het die komen zou, of hebben we een ander te verwachten?’ 4 Jezus gaf hun ten antwoord: ‘Ga Johannes vertellen wat u hoort en ziet: 5 Blinden zien weer en kreupelen lopen, melaatsen worden rein en doven horen, doden staan op en aan armen wordt de goede boodschap verkondigd. 6 Gelukkig degene die geen aanstoot aan Mij neemt.’ 7 Toen ze vertrokken, begon Jezus tegen de mensen over Johannes te spreken: ‘Waarom bent u naar de woestijn gegaan? Om naar riet te kijken dat beweegt met de wind? 8 Waarom ging u dan? Om iemand in verfijnde kleren te zien? Mensen die verfijnde kleren dragen, vind je in de paleizen van de koningen. 9 Maar waarom ging u dan? Om een profeet te zien? Ja, zeg Ik u, zelfs meer dan een profeet. 10 Hij is het over wie geschreven staat: Zie, Ik zend mijn bode voor u uit, om voor u de weg te banen. 11 Ik verzeker u, onder hen die uit vrouwen geboren zijn, is er niemand opgestaan die groter is dan Johannes de Doper. Maar de kleinste in het koninkrijk der hemelen is groter dan hij.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #25 Gepost op: november 29, 2007, 02:14:00 am »
Geen woorden, maar daden. Johannes voelt wel aan dat er met Jezus iets bijzonders aan de hand is, deze mens is groter dan hij zich kan voorstellen. Maar toch, om de laatste stap te zetten, om Jezus te aanvaarden als de Messias, de koning uit het huis van David, ja zelfs als de Zoon van God, heeft hij nog een laatste twijfel te overwinnen. Hij wil het van Jezus zelf horen. Jezus geeft echter geen direct antwoord. Hij geeft zijn daden als antwoord, de Schrift geeft de woorden wel.

Jesaja vertelt ons van de tekenen die gepaard gaan met de komst van Gods heerschappij. Als God komt, zullen de blinden zien en de kreupele zal dansen. In de antwoordpsalm geven we daar antwoord op: ja, de Heer, God, wil ik loven, Hij laat de doven horen, de blinden zien en de verdrukten schenkt Hij recht.

Ik heb vaak de vraag gehoord, die ook Johannes stelt: wie was Jezus nou? Was Hij God, of een bijzonder mens? Moeten we nou echt geloven dat Jezus God was? Nergens, echt helemaal nergens in de Bijbel kunnen we lezen dat Jezus van zichzelf zegt dat Hij God is, dus prima dat we inspiratie halen uit zijn voorbeeld, mooi dat hij een voorbeeldig leven liet zien, maar dat is het dan wel. Jezus die God is, dat is echt een horde te veel.

Zou het makkelijker zijn als Jezus ergens gewoon zegt: “Ik ben God”? Ik geloof er niets van. Jezus is zo helder en zo expliciet als maar kan, maar Hij zegt wel: kijk naar wat er gebeurt, zie mijn daden, en trek je conclusies. Aan de vruchten kent men de boom, en de vruchten van Jezus zijn glashelder.

En toch blijft het moeilijk. Ik weet niet of u het herkent, maar ik heb soms de grootste moeite het allemaal te geloven. En dan voel ik me meteen weer slecht en eigenwijs. Waarom valt het me anders zo moeilijk te geloven wat de Kerk me leert?

Ook daarover spreekt het evangelie van vandaag heldere taal. Johannes, die zelf de wegbereider van Jezus was, Johannes, die door Jezus groter dan de profeten wordt genoemd, de grootste van hen die uit een vrouw geboren zijn, diezelfde Johannes blijkt niet in staat om zelfstandig de sprong in het geloof te maken, waardoor hij kan aanvaarden dat Jezus de Messias is, de Zoon van de Vader, God uit God, Licht uit Licht, Ware God uit Ware God. Zelfs de grote Johannes heeft Jezus zelf nodig om te geloven.

Nog iets meer dan een week en we vieren Kerstmis. Tussen alle warmte van feest, versieringen, lichtjes, lekker eten en fijn gezelschap, zullen we naar de Mis komen, en gedenken dat meer dan twee duizend jaar geleden een kind geboren werd in een stal in Bethlehem. Vandaag, de derde zondag ter voorbereiding op dat grote feest, horen we uit de Schrift zeker drie belangrijke boodschappen die we mee mogen nemen naar Kerst:

De eerste, de belangrijkste, is de boodschap wie dit kind is. Dit is niet zomaar een kind, het is niet de geboorte van een belangrijk, inspirerend voorbeeldfiguur die een bijzonder leven had en sindsdien dood en begraven is. Nee, dit kind, is de Messias, de Zoon van de Vader, de Heer die God is.

De tweede boodschap, is de boodschap aan Johannes, die door de Schriftlezingen van vandaag wordt geïllustreerd. Die boodschap is deze: om te weten wie Jezus daadwerkelijk is, moet je je ogen openen voor wat Hij doet, en je moet dat verstaan in het licht van wat over Hem is voorspeld aan Israël. Anders gezegd, om Jezus te herkennen hebben we het Evangelie nodig dat we moeten verstaan in het licht van het Oude Testament.

De derde boodschap van deze dag van voorbereiding is dat zelfs de grootsten de hulp van Jezus zelf nodig hebben om te geloven. Het is niet erg dat het moeilijk is te geloven, het is niet vreemd dat het soms niet lukt. Maar wie zich wil laten leiden door Jezus zelf, zal geloof vinden.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Hester

  • Berichten: 373
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #26 Gepost op: november 29, 2007, 11:00:05 am »

quote:

diak2b schreef op 19 november 2007 om 08:51:
[...]

Ja, dat is wel een punt waar ik nog wat aan moet doen. Lastig, moet ik zeggen.
...maar blijkbaar niet onmogelijk, want deze preek is echt heel duidelijk en aansprekend d:)b
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #27 Gepost op: december 09, 2007, 01:36:50 pm »
23 december

Vierde zondag van de Advent

eerste lezing: Jes. 7, 10 - 14; antwoordpsalm: Ps. 24; tweede lezing: Rom. 1, 1 - 7; evangelielezing: Mt. 1, 18 - 24


eerste lezing

10 Ook dit liet de HEER tegen Achaz zeggen: 11 ‘Vraag de HEER uw God om een teken, uit de diepte van de onderwereld of uit de hoogte daarboven.’ 12 Maar Achaz antwoordde: ‘Dat doe ik niet, ik stel de HEER niet op de proef.’ 13 Daarop zei de profeet: ‘Luister, huis van David! Is het niet genoeg om mensen te tergen, dat u ook nog mijn God moet tergen? 14 Daarom geeft de Heer zelf een teken aan u: Zie, de jonge vrouw is zwanger, en zal een zoon ter wereld brengen, en u zult hem de naam Immanuël geven.

antwoordpsalm

Aan de HEER behoort de aarde en al wat zij omvat,
het vaste land en zijn bewoners:
2 Hijzelf heeft haar op de zeeën vastgelegd
en op de stromen verankerd.
3 ‘Wie mag de berg van de HEER bestijgen?
Wie mag op zijn heilige plaats staan?’
4 ‘Wie zijn handen schoon en zijn hart zuiver houdt,
wie niet tot afgoden bidt
en wie niet zweert bij vreemde goden.
5 Hij ontvangt zegen van de HEER,
welvaart van God, zijn helper.’
6 Ja, zo is de mens die Hem zoekt
en die dingt om uw gunst, o Jakob.
7 ‘Hef uw hoofden omhoog, jullie poorten,
aloude poorten, omhoog:
de koning van de glorie komt binnen.’
8 ‘Wie is toch die koning van de glorie?’
‘De HEER, de dappere held,
de HEER, de held in de strijd.’
9 ‘Hef uw hoofden omhoog, jullie poorten,
aloude poorten, omhoog:
de koning van de glorie komt binnen.’
10 ‘Wie is toch die koning van de glorie?’
‘De HEER van de machten,
Hij is de koning van de glorie.’

tweede lezing

1 Van Paulus, dienstknecht van Christus Jezus, door God geroepen tot apostel en bestemd voor de dienst van het evangelie, 2 dat God eertijds door zijn profeten in de heilige geschriften heeft aangekondigd. 3 Dat evangelie spreekt over zijn Zoon, die naar het vlees is geboren uit het geslacht van David, 4 en die naar de heilige Geest is aangewezen als Zoon van God in kracht, door zijn opstanding uit de doden, Jezus Christus onze Heer. 5 Door Hem heb ik de genade van het apostelschap ontvangen, om ter wille van zijn naam onder alle volken mensen tot de gehoorzaamheid van het geloof te brengen. 6 Ook u hoort bij hen, geroepenen van Jezus Christus! 7 Aan u allen in Rome die God liefheeft en tot zijn heilige gemeente heeft geroepen: Genade en vrede zij u vanwege God onze Vader en de Heer Jezus Christus!

Evangelie

18 De herkomst van Jezus Christus was deze. Zijn moeder Maria was verloofd met Jozef, en voordat ze bij elkaar gingen wonen, bleek zij zwanger te zijn van de heilige Geest. 19 Jozef, haar man, was een rechtvaardige. Omdat hij haar niet in opspraak wilde brengen, kwam hij op de gedachte om in stilte van haar te scheiden. 20 Terwijl hij dit overwoog, verscheen hem in een droom een engel van de Heer, die zei: ‘Jozef, zoon van David, wees niet bang uw vrouw Maria bij u te nemen, want wat bij haar tot leven is gewekt, is van de heilige Geest. 21 Ze zal een zoon krijgen en u moet Hem de naam Jezus geven, want Hij is degene die zijn volk zal redden uit hun zonden.’ 22 Dit alles is gebeurd opdat vervuld zou worden wat door de Heer bij monde van de profeet gezegd is:
23 Zie, de maagd zal zwanger worden en een zoon baren,
en ze zullen Hem de naam Immanuël geven,
wat betekent: God met ons.
24 Toen Jozef uit zijn slaap wakker werd, deed hij zoals de engel van de Heer hem had opgedragen. Hij nam zijn vrouw bij zich.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #28 Gepost op: december 09, 2007, 02:23:50 pm »
Graag uw gewaardeerde commentaar weer (jawel, iets meer kritische reacties zijn welkom!)

De Adventsperiode is een dubbel vooruitzien. We kijken vooruit naar het feest van Kerstmis, het feest waarop we vieren dat tweeduizend jaar geleden Jezus als kind werd geboren uit de maagd Maria. Maar we kijken ook verder vooruit. Want in de geboorte van Christus nam de eindtijd een aanvang, in Zijn wederkomst zal de eindtijd haar afronding vinden. En naar die wederkomst van Christus kijken we altijd uit, en de Adventsperiode geeft daar nog eens extra aandacht aan.

Zo kennen ook de lezingen van vandaag een dubbele boodschap. Bij Jesaja horen we over de voorspelling van Jezus’ geboorte uit de heilige maagd, en in het Evangelie zien we de vervulling van die voorspelling. Maar we zien in alle lezingen ook een ander thema, een achtergrond die het verhaal van de maagdelijke geboorte des te feller doet oplichten, een thema dat ook kleuring geeft aan ons leven vandaag, in de afwachting van Christus’ wederkomst. Paulus noemt dit thema: “de gehoorzaamheid van het geloof”.

Jesaja spreekt de voorspelling over de jonge vrouw die een kind, Immanuël, zal baren, uit nadat Achaz God tergt. En wat doet Achaz dan voor tergends? Hij probeert gehoorzaam te zijn aan een regel. “Ik stel de Heer niet op de proef”. En inderdaad, Gij zult de Heer uw God niet op de proef stellen, daar heeft Achaz gelijk in. Maar Jesaja laat aan Achaz zien dat Gods wet naar de letter volgen niet altijd hetzelfde is als de gehoorzaamheid van het geloof.

Jozef staat voor eenzelfde probleem gesteld. Hij constateert dat Maria zwanger is, en hij weet dat het niet van hem kan zijn. Hij is een rechtvaardige, en hij wil Maria niet meer dan nodig in opspraak brengen, dus overweegt hij in stilte van haar te scheiden. Hij past daarmee de Wet toe, die God aan het Joodse volk gegeven heeft, en dat doet hij nog met fijnzinnigheid en liefde voor Maria ook. Maar opnieuw wil God dat Zijn eigen Wet doorbroken wordt, want Hij heeft andere plannen. Jozef luistert, anders dan Achaz, wel naar God en in de gehoorzaamheid van het geloof nam hij Maria bij zich.

In het leven van Jezus keert dit thema steeds terug. Niet de letterlijke, wettische naleving van Gods wet is van belang, maar de gehoorzaamheid van het geloof. Dat stelt de Wet niet buiten werking, het betekent de vervulling van de Wet. Zoals Jezus aan het Joodse volk toonde hoe zij de Wet moesten verstaan, zo bracht Paulus dit verstaan aan de niet-joden. Paulus onderwees niet de Joodse Wet aan de niet-joden, hij leerde de gehoorzaamheid van het geloof, het geloof in Jezus Christus, de gestorven en verrezen Heer.

Enige jaren geleden raakte ik in gesprek met een jonge vrouw die al enige tijd de katholieke Kerk verlaten had. Zij voelde zich thuis in een gezelschap waar de uiterlijkheden van de katholieke Kerk worden gecombineerd met een geloof dat zich misschien nog wel het beste laat samenvatten met “wat jij wil dat de waarheid is, is de waarheid. Jij bepaalt je eigen werkelijkheid, je eigen normen, je eigen geloof. Niet het sterven en verrijzen van Christus zal je redden, maar de ontdekking van de goddelijke vonk in jezelf.” Zij had de grootste moeite met de katholieke Kerk, met haar ouderwetse leer, haar ongeëmancipeerdheid, haar hiërarchische structuur, haar geloof in de letterlijke waarheid van de Sacramenten. Kortom, een hele reeks aan bezwaren die u ongetwijfeld wel meer hebt gehoord. Waar ze zo mogelijk nog meer moeite mee had, was mijn pleidooi voor de gehoorzaamheid van het geloof. Gehoorzaamheid, dingen geloven omdat de Kerk dat van je eist, dat is toch niet modern? Dat is toch een belediging voor de vrije geest? Ik erken volmondig, daar is weinig tegen in te brengen.

Geloven is dan ook niet zo makkelijk, en al helemaal niet vrijblijvend. En het begint allemaal bij het aannemen wat anderen me vertellen. Als niemand me ooit had verteld wat de Eucharistie werkelijk is, hoe zou ik het dan ooit weten? Maar nu ik het weet, kan ik me er voor openstellen, en kan ik iedere keer opnieuw ontdekken dat het werkelijk Christus is die zich aan me geeft, die zich naar Lichaam en Bloed gééft om me te voeden en om me te redden. En zo ervaar ik nadat ik geloof, dat Hij mijn ongeloof te hulp komt. Geloven begint niet bij begrijpen, maar wie in gehoorzaamheid kan geloven, krijgt wel het werkelijke begrip aangereikt.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #29 Gepost op: december 09, 2007, 08:42:15 pm »
Zojuist bericht van mijn stage-pastoor: of ik deze maar eens daadwerkelijk wil doen, in de kerk zeg maar. In een volle kerk. Twee keer, in een volle kerk.  :o

ENG!!!
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #30 Gepost op: december 09, 2007, 08:54:44 pm »

quote:

diak2b schreef op 09 december 2007 om 20:42:
Zojuist bericht van mijn stage-pastoor: of ik deze maar eens daadwerkelijk wil doen, in de kerk zeg maar. In een volle kerk. Twee keer, in een volle kerk.  :o

ENG!!!

Dat lijkt me een zeer positief commentaar! Leuk en zeer leerzaam dat je nu deze stap mag/kan zetten.

Wellicht is het idd even eng, maar als je je voorbereid hoef je nergens bang voor te zijn. Ze bijten niet neem ik aan, en als ze dat wel doen dan zul je vast sneller kunnen rennen dan de meeste, aangezien ook daar vast wel de vergrijzing toeslaat. ;) (ok dat is een beetje flauw, maar dat is nou eenmaal mijn soort humor)

Heel veel succes. En dat het inspirerend mag zijn voor de mensen in de kerk.
« Laatst bewerkt op: december 09, 2007, 08:55:05 pm door Thorgrem »

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #31 Gepost op: december 09, 2007, 08:57:03 pm »
Ik zal in albe zijn. Dat is lastig rennen!
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Hester

  • Berichten: 373
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #32 Gepost op: december 09, 2007, 09:09:37 pm »

quote:

diak2b schreef op 09 december 2007 om 20:42:
Zojuist bericht van mijn stage-pastoor: of ik deze maar eens daadwerkelijk wil doen, in de kerk zeg maar. In een volle kerk. Twee keer, in een volle kerk.  :o

ENG!!!
d:)b
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #33 Gepost op: december 09, 2007, 09:33:15 pm »
Wat ik nog een beetje mis is dat Jezus de wet ook vervuld heeft (en wij in Hem).

(Kun je niet een extra split aanbrengen in die albe om wat makkelijker te rennen? ;) )

Hester

  • Berichten: 373
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #34 Gepost op: december 09, 2007, 11:32:11 pm »

quote:

diak2b schreef op 09 december 2007 om 14:23:
Graag uw gewaardeerde commentaar weer (jawel, iets meer kritische reacties zijn welkom!)
Nou vooruit dan maar :Y)

quote:

De Adventsperiode is een dubbel vooruitzien. We kijken vooruit naar het feest van Kerstmis, het feest waarop we vieren dat tweeduizend jaar geleden Jezus als kind werd geboren uit de maagd Maria. Maar we kijken ook verder vooruit. Want in de geboorte van Christus nam de eindtijd een aanvang, in Zijn wederkomst zal de eindtijd haar afronding vinden. En naar die wederkomst van Christus kijken we altijd uit, en de Adventsperiode geeft daar nog eens extra aandacht aan.

Zo kennen ook de lezingen van vandaag een dubbele boodschap. Bij Jesaja horen we over de voorspelling van Jezus’ geboorte uit de heilige maagd, en in het Evangelie zien we de vervulling van die voorspelling. Maar we zien in alle lezingen ook een ander thema, een achtergrond die het verhaal van de maagdelijke geboorte des te feller doet oplichten, een thema dat ook kleuring geeft aan ons leven vandaag, in de afwachting van Christus’ wederkomst. Paulus noemt dit thema: “de gehoorzaamheid van het geloof”.
Ik vind de inleiding een best groot met-de-deur-in-huis-val-gehalte hebben. Er is niets mis mee maar misschien spreekt het nog wat meer aan om met een laagdrempeliger verhaal te beginnen. Ergens halverwege heb je het over een aantal vragen waar iemand die de Katholieke Kerk verlaten had, mee rondliep. Ik vind dat praktijkvoorbeeld nu juist iets om mee te beginnen. Mensen zullen het denk ik wel herkennen en het maakt natuurlijk nieuwsgierig naar het tegenwicht wat je te bieden hebt op zulke vragen.

Maar ja, het ligt natuurlijk ook aan het publiek. Ik heb begrepen dat het niveau van preken in je stageparochie best hoog ligt en wellicht zijn ze het gewoon zo gewend. Ik wilde het alleen toch even gezegd hebben, ook omdat van die simpele technieken als 'beginnen met een praktijkvoorbeeld' bij mij altijd goed werken. :+

quote:

Jesaja spreekt de voorspelling over de jonge vrouw die een kind, Immanuël, zal baren, uit nadat Achaz God tergt. En wat doet Achaz dan voor tergends? Hij probeert gehoorzaam te zijn aan een regel. “Ik stel de Heer niet op de proef”. En inderdaad, Gij zult de Heer uw God niet op de proef stellen, daar heeft Achaz gelijk in. Maar Jesaja laat aan Achaz zien dat Gods wet naar de letter volgen niet altijd hetzelfde is als de gehoorzaamheid van het geloof.

Jozef staat voor eenzelfde probleem gesteld. Hij constateert dat Maria zwanger is, en hij weet dat het niet van hem kan zijn. Hij is een rechtvaardige, en hij wil Maria niet meer dan nodig in opspraak brengen, dus overweegt hij in stilte van haar te scheiden. Hij past daarmee de Wet toe, die God aan het Joodse volk gegeven heeft, en dat doet hij nog met fijnzinnigheid en liefde voor Maria ook. Maar opnieuw wil God dat Zijn eigen Wet doorbroken wordt, want Hij heeft andere plannen. Jozef luistert, anders dan Achaz, wel naar God en in de gehoorzaamheid van het geloof nam hij Maria bij zich.

In het leven van Jezus keert dit thema steeds terug. Niet de letterlijke, wettische naleving van Gods wet is van belang, maar de gehoorzaamheid van het geloof. Dat stelt de Wet niet buiten werking, het betekent de vervulling van de Wet. Zoals Jezus aan het Joodse volk toonde hoe zij de Wet moesten verstaan, zo bracht Paulus dit verstaan aan de niet-joden. Paulus onderwees niet de Joodse Wet aan de niet-joden, hij leerde de gehoorzaamheid van het geloof, het geloof in Jezus Christus, de gestorven en verrezen Heer.

Enige jaren geleden raakte ik in gesprek met een jonge vrouw die al enige tijd de katholieke Kerk verlaten had. Zij voelde zich thuis in een gezelschap waar de uiterlijkheden van de katholieke Kerk worden gecombineerd met een geloof dat zich misschien nog wel het beste laat samenvatten met “wat jij wil dat de waarheid is, is de waarheid. Jij bepaalt je eigen werkelijkheid, je eigen normen, je eigen geloof. Niet het sterven en verrijzen van Christus zal je redden, maar de ontdekking van de goddelijke vonk in jezelf.” Zij had de grootste moeite met de katholieke Kerk, met haar ouderwetse leer, haar ongeëmancipeerdheid, haar hiërarchische structuur, haar geloof in de letterlijke waarheid van de Sacramenten. Kortom, een hele reeks aan bezwaren die u ongetwijfeld wel meer hebt gehoord. Waar ze zo mogelijk nog meer moeite mee had, was mijn pleidooi voor de gehoorzaamheid van het geloof. Gehoorzaamheid, dingen geloven omdat de Kerk dat van je eist, dat is toch niet modern? Dat is toch een belediging voor de vrije geest? Ik erken volmondig, daar is weinig tegen in te brengen.
oke.

quote:

Geloven is dan ook niet zo makkelijk, en al helemaal niet vrijblijvend. En het begint allemaal bij het aannemen wat anderen me vertellen. Als niemand me ooit had verteld wat de Eucharistie werkelijk is, hoe zou ik het dan ooit weten? Maar nu ik het weet, kan ik me er voor openstellen, en kan ik iedere keer opnieuw ontdekken dat het werkelijk Christus is die zich aan me geeft, die zich naar Lichaam en Bloed gééft om me te voeden en om me te redden. En zo ervaar ik nadat ik geloof, dat Hij mijn ongeloof te hulp komt. Geloven begint niet bij begrijpen, maar wie in gehoorzaamheid kan geloven, krijgt wel het werkelijke begrip aangereikt.
Wat houdt 'in gehoorzaamheid geloven' in en hoe "leer" je dat? Misschien kun je dat nog concreter maken. Want wat nou als je de pest hebt aan gehoorzaamheid? Je zegt dat er weinig in te brengen is tegen de mening van de persoon uit de een na laatste alinea. Maar is er wel iets tegenin te brengen, en zo ja: wat? Als ik de preek lees dan blijf ik daar nieuwsgierig naar, en met mij alle mensen die het moeilijk vinden om gehoorzaam te geloven.

Wmb zou je eerste en de laatste alinea nog een beetje kunnen uitbreiden/concretiseren. Verder vind ik het weer ouderwets (in de positieve zin van het woord) duidelijk en goed. ;)
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Dostojevski

  • Berichten: 142
  • Paap (20+)
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #35 Gepost op: december 13, 2007, 08:43:45 am »
Leuk dat je hier wat preken post, dan kan ik me voorbereiden voor als ik je in 't echt zie preken. ;)

Na je oproep om kritisch(er) te zijn, heb ik alles op alles gezet, maar ik denk dat wij, en veel andere forumleden zullen dat wellicht ook hebben, teveel op één lijn zitten, iig qua "intellect", niet dat er geen verschillen zijn, maar hier vind je niet de gemiddelde parochiaan, en dus zal de kritiek eenzijdig zijn. Ik vind je structuur en zinsbouw mooi. Heb je ook geprobeerd te checken of dit een beetje goed uitspreekbaar is? Het komt op mij namelijk over als een geschreven tekst, en mijn ervaring is dat geschreven teksten qua vorm nog voor zo'n 80% veranderen zodra ik ze ga uitspreken.

Geschreven of gesproken: het verhaal is duidelijk, het lijkt me niet te complex, en het voorbeeld is goed. Vooral de manier waarop dat eindigt, met toch een erg prikkelende uitspraak, vooral voor de wat modernere gelovige, en daar zijn er erg veel van in Nederland. Die moet je er absoluut in laten. Maar met Hester vind ik je laatste alinea te kort, die prikkelende zin uit de voorlaatste alinea smeekt om nadere uitwerking. Die is er ook wel, maar gevoelsmatig had ik nu zoiets van "pittige uitspraak - kort genuanceerd einde". Daardoor blijft vooral de uitspraak hangen, en niet de uitleg ervan. En als de mensen de kerk uitgaan met in hun hoofd vooral de boodschap dat geloof een belediging is voor de vrije geest, dan heb je voor de helft je doel gemist.
'Weg kwijtgeraakt? Word vrijgemaakt!'

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #36 Gepost op: december 16, 2007, 06:36:19 pm »
30 december

Zondag onder het octaaf van kerstmis
H. FAMILIE, JEZUS, MARIA, JOZEF Feest

In eucharistie: eerste lezing: Sir. 3, 2 - 6 + 12 - 14; antwoordpsalm: Ps. 128; tweede lezing: Kol. 3, 12 - 21; evangelielezing: Mt. 2, 13 - 15 + 19 - 23


eerste lezing

2 Want de Heer heeft aan de vader
aanzien gegeven bij zijn kinderen,
en Hij heeft het oordeel van de moeder
bindend gemaakt voor haar zonen.
3 Wie zijn vader hoogacht
krijgt vergeving van zijn zonden
4 en wie zijn moeder eert
is als iemand die schatten verzamelt.
5 Wie zijn vader hoogacht
zal vreugde aan zijn kinderen beleven
en als hij bidt, wordt hij verhoord.
6 Wie zijn vader eert, zal lang leven
en wie luistert naar de Heer
geeft zijn moeder aanzien.
12 Kind, verzorg je vader als hij oud is,
en doe hem geen verdriet, zo lang hij leeft.
13 Ook al is zijn verstand verzwakt,
je moet het hem niet kwalijk nemen,
en hem niet verachten,
jij die nog al je kracht hebt.
14 Want een goede daad, aan je vader bewezen,
wordt niet vergeten:
wat de zonden afbreken, bouwt zij weer voor je op.

antwoordpsalm

Gelukkig de man die ontzag kent voor de HEER,
en de wegen van de HEER bewandelt.
2 Van de vruchten van je arbeid zul je leven,
je zult gelukkig zijn en het zal goed met je gaan.
3 Je vrouw is een vruchtbare wingerd
die bloeit binnen in je huis;
je kinderen staan rond de tafel geschaard
als jonge olijfbomen.
4 Ja, die zegen is voor de man
die ontzag kent voor de HEER.
5 Ontvang vanuit Sion de zegen van de HEER;
verheug je bij het zien van Jeruzalems geluk,
alle dagen van je leven.
6 En zelfs de kinderen van je kinderen zul je nog zien.


Vrede over Israël.

tweede lezing

12 Bekleed u, als Gods heilige en geliefde uitverkorenen, met tedere ontferming, goedheid, nederigheid, zachtheid en geduld. 13 Verdraag elkaar en vergeef elkaar als de een tegen de ander een grief heeft. Zoals de Heer u vergeven heeft, zo moet ook u vergeven. 14 Voeg bij dit alles de liefde, die de band van de volmaaktheid is. 15 En laat de vrede van Christus heersen in uw hart; daartoe bent u immers geroepen, als ledematen van één lichaam. En wees dankbaar. 16 Laat het woord van Christus in volle rijkdom onder u wonen. Leer en vermaan elkaar met alle wijsheid. Zing voor God met een dankbaar hart psalmen, hymnen en geestelijke liederen. 17 Doe alles wat u in woord of daad verricht in de naam van de Heer Jezus, God de Vader dankend door Hem.
18 Vrouwen, schik u naar uw man, zoals het christenen betaamt. 19 Mannen, heb uw vrouw lief en wees niet ruw tegen haar. 20 Kinderen, gehoorzaam je ouders in alles, want dit is de Heer welgevallig. 21 Vaders, vit niet op uw kinderen; anders worden zij moedeloos.

Evangelie

13 Toen ze de wijk genomen hadden, verscheen aan Jozef in een droom een engel van de Heer, die zei: ‘Sta op, neem het kind en zijn moeder mee en vlucht naar Egypte, en blijf daar tot ik u waarschuw. Want Herodes staat het kind naar het leven.’ 14 Hij stond op en nam nog die nacht met het kind en zijn moeder de wijk naar Egypte, 15 en bleef daar tot de dood van Herodes, opdat vervuld zou worden wat door de Heer bij monde van de profeet gezegd is:
Uit Egypte heb Ik mijn Zoon geroepen.
19 Toen Herodes gestorven was, verscheen in een droom aan Jozef in Egypte een engel van de Heer, die zei: 20 ‘Sta op, ga met het kind en zijn moeder naar het land Israël, want zij die het kind naar het leven stonden, zijn dood.’ 21 Hij stond op, nam het kind en zijn moeder mee en ging naar het land Israël. 22 Toen hij hoorde dat Archelaüs zijn vader Herodes was opgevolgd als koning van Judea, was hij bang om daarheen te gaan. In een droom gewaarschuwd, week hij uit naar het gebied van Galilea, 23 en vestigde zich in de stad Nazaret, opdat vervuld zou worden wat bij monde van de profeten gezegd is:
Hij zal Nazoreeër genoemd worden.
« Laatst bewerkt op: december 16, 2007, 06:43:09 pm door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #37 Gepost op: december 30, 2007, 02:30:49 pm »
“Hij heeft het oordeel van de moeder bindend gemaakt voor haar zonen” aldus de wijsheid van Sirach, “En wie luistert naar de Heer, geeft zijn moeder aanzien.”

Vandaag vieren we het feest van de Heilige Familie, Maria, Jozef en Jezus. Waarom is die familie zo belangrijk? Jezus heeft immers al een familie, Hij is de zoon van God de Vader, dus waarom dan nog een aardse familie? In het Evangelie van vandaag lezen we iets dat op het oog heel eenvoudig is: Jozef, de vader van het gezin, brengt zijn gezin in veiligheid. Dat verwachten we van vaders. Moeder en zoon zijn kwetsbaar, hebben bescherming nodig, en Jozef zorgt voor die bescherming zo goed als hij kan. Niets bijzonders, dat is wat vaders dagelijks doen over de gehele wereld. Het kind weet zich beschermd en getroost door de ouders. Een mooi beeld, makkelijk invoelbaar, maar niet zo bijzonder. Hoewel. Dit kind is niet zomaar een kind, dit kind is Jezus Christus onze Heer, volledig mens, jazeker, maar ook volledig God! Geboren vóór alle tijden, en door wie alles gemaakt is, we belijden het iedere zondag opnieuw. Als we dat tot ons laten doordringen krijgt het verhaal over de vlucht naar Egypte iets heel bijzonders. God, de Zoon, is op de vlucht voor de macht van mensen, en het is zijn familie die hem bescherming geeft.

We lezen in de Schrift vandaag over het belang van de familie, we lezen hoe we gehoorzaam moeten zijn aan onze ouders, maar Paulus laat een duidelijk licht over dit alles schijnen. Zonder overgang wijst hij ons op onze verantwoordelijkheid als lid van de Kerk en vervolgens op onze verantwoordelijkheid als gezinsleden. En zit daarin niet juist het geheim van de heilige familie? Wij allen zijn lid van deze familie, omdat wij allen lid zijn van de Kerk. De moeder wier oordeel bindend is voor haar zonen is niet alleen de vrouw die ons gedragen en gevoed heeft, zij is ook de Kerk.

Voor veel mensen is de Kerk een menselijk instituut met teveel pretenties. Hebben wij immers geen Heer in de hemel, die een dergelijk instituut helemaal niet nodig heeft? En dan zo’n paus in Rome, die zich vader laat noemen? Ja zelfs gewone priesters laten zich al vader noemen. En predikanten in protestantse kerken laten zich heer noemen! Er is er toch zeker maar één die Vader is, en één die Heer is? Moeten wij niet ons richten op Jezus, en de Kerk vergeten?

Het Evangelie van vandaag zou ons dat moeten leren: het is Gods keuze geweest dat de Zoon in totale afhankelijkheid ter wereld zou komen en Hij heeft zich afhankelijk gemaakt van de bescherming van zijn familie. Aan het kruis heeft Hij Maria tot ons aller moeder aangewezen, en ons tot haar kinderen.

Het is de Schrift die ons vertelt dat wij één familie zijn, de Kerk, en dat voor ons als zonen, en dochters, van de Kerk, haar oordeel bindend is. En evenzeer, wij kennen de Schrift slechts door de Kerk, en zoals de heilige Augustinus zegt: ik zou de Schrift niet geloven als de Kerk me niet zou leren haar te geloven.

Maar het werkelijke punt is niet of het leergezag uit de Kerk komt of uit de Schrift. Uiteindelijk komt alles voort uit de liefde, het enige werkelijke bindmiddel van de heilige familie, het fundament van de Kerk.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #38 Gepost op: december 30, 2007, 02:33:20 pm »
6 januari

OPENBARING DES HEREN Hoogfeest

eerste lezing: Jes. 60, 1 - 6; antwoordpsalm: Ps. 72; tweede lezing: Ef. 3, 2 - 3a + 5 - 6; evangelielezing: Mt. 2, 1 - 12


eerste lezing

1 Sta op en schitter, want uw licht is gekomen,
de glorie van de HEER komt over u.
2 En zie, de duisternis bedekt de aarde,
en donkerte de volken,
maar over u gaat de HEER lichtend op,
zijn heerlijkheid verschijnt over u.
3 En volken komen naar uw licht,
koningen naar de glans van uw dageraad.
4 Sla uw ogen op en kijk om u heen,
allen verzamelen zich en komen naar u toe:
uw zonen komen uit de verte,
uw dochters worden op de heup gedragen.
5 U zult het zien en stralen van vreugde,
uw hart zal trillen en zwellen:
de schatten van de zee worden naar u toe gebracht,
de rijkdom van de volken komt naar u toe.
6 Een vloed van kamelen zal u bedekken,
dromedarissen van Midjan en Efa;
alle bewoners komen uit Seba,
met goud en wierook beladen;
zij verkondigen de lof van de HEER.

antwoordpsalm

God, laat de koning regeren zoals U,
geef de zoon van de koning uw rechtvaardigheid.
2 Rechtvaardig zal hij uw volk besturen
en opkomen voor het recht van de armen.
3 De bergen brengen het volk zijn vrede,
de heuvels dragen rechtvaardigheid aan.
4 Hij komt op voor de armen van zijn volk;
hij zal de misdeelden redden,
maar elke tiran vermorzelen.
5 Daarom vrezen zij U zolang het zonlicht schijnt,
zolang het maanlicht glanst, voor altijd.
6 Als regen daalt hij neer op het gras,
als stromende regen die het land besproeit:
7 de rechtvaardige kan in zijn dagen ontluiken
in een wereld vol vrede, tot de maan niet meer glanst.
8 En heersen zal hij van zee tot zee,
van de Grote Rivier tot aan het einde van de aarde.
9 De steppebewoner knielt voor hem neer,
zijn vijanden kussen het stof.
10 De koningen van Tarsis, van de eilanden,
zij dragen geschenken aan;
de koning van Saba, de koning van Seba,
zij komen hun schatting betalen.
11 Zie, alle koningen bukken voor hem
en alle volken zijn hem tot knecht.
12 Hij redt de misdeelde die om hulp smeekt,
de verdrukte, door niemand geholpen.
13 Wie achtergesteld zijn, toont hij erbarmen,
wie zwak en onderdrukt is, redt hij het leven.
14 Hij koopt hen vrij uit slavernij en geweld,
want kostbaar is hun bloed in zijn ogen.
15 O, dat hij nog lange tijd leeft,
dat Saba’s goud hem ten deel valt.
Voor hem zal men altijd bidden,
hem zegen toewensen iedere dag.
16 Er zal rijkdom zijn aan graan op het land,
hoog op de bergen zal het nog ruisen;
vruchtbaarheid zal er zijn als op de Libanon,
bloemen overvloedig als kruiden op het veld.
17 Laat zijn naam voor eeuwig blijven,
en weerklank vinden waar de zon ook maar schijnt.
Alle volken zullen zich om hem gezegend noemen
en zullen hem gelukkig prijzen.
18 Gezegend is de HEER God, de God van Israël,
die wonderen verricht, Hij alleen.
19 Gezegend is zijn roemrijke naam voor altijd,
van zijn roem is heel de aarde vervuld.
Amen. Amen.

20 Hier eindigen de gebeden van David, zoon van Isaï.

tweede lezing

2 U hebt toch gehoord van het beheer van Gods genade, die Hij mij met het oog op u gegeven heeft; 3 aan mij is door openbaring de kennis van het geheim meegedeeld,
5 Nooit is het in eerdere generaties aan de mensenkinderen bekendgemaakt, zoals het nu door de Geest is geopenbaard aan zijn heilige apostelen en profeten: 6 dat de heidenen mede-erfgenamen zouden zijn, leden van hetzelfde lichaam en deelgenoten van de belofte in Christus Jezus door middel van het evangelie,

Evangelie

1 Toen Jezus geboren was in Betlehem in Judea, ten tijde van koning Herodes, kwamen er uit het Oosten magiërs in Jeruzalem aan. 2 Ze vroegen: ‘Waar is de pasgeboren koning van de Joden? Want wij hebben zijn ster zien opkomen en wij zijn gekomen om Hem te huldigen.’ 3 Toen koning Herodes hiervan hoorde, schrok hij, en heel Jeruzalem met hem. 4 Hij riep alle hogepriesters en schriftgeleerden van het volk samen en wilde van hen weten waar de Messias geboren zou worden. 5 Ze zeiden hem: ‘In Betlehem in Judea. Want zo staat het geschreven bij de profeet:
6 Betlehem, land van Juda,
u bent zeker niet de minste onder de leiders van Juda,
want uit u zal een leider voortkomen,
die herder zal zijn van mijn volk Israël.’
7 Toen riep Herodes de magiërs in stilte bij zich en vroeg nauwkeurig naar de tijd waarop de ster verschenen was. 8 Hij stuurde hen naar Betlehem met de woorden: ‘Ga een nauwkeurig onderzoek instellen naar het kind. Wanneer u het gevonden hebt, laat het mij dan weten; dan kan ook ik het gaan huldigen.’ 9 Toen ze de koning aanhoord hadden, gingen ze weg. Opeens ging de ster die ze hadden zien opkomen voor hen uit, tot ze bleef staan boven de plaats waar het kind was. 10 Toen ze de ster zagen, werden ze met buitengewoon grote vreugde vervuld. 11 Ze gingen het huis binnen en zagen het kind met zijn moeder Maria. Ze vielen op hun knieën en huldigden het. Ze haalden hun schatten tevoorschijn en gaven Hem goud, wierook en mirre als geschenk. 12 En omdat ze in een droom gewaarschuwd waren om niet naar Herodes terug te keren, namen ze de wijk en gingen ze langs een andere weg naar hun land terug.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2007, 02:36:40 pm door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #39 Gepost op: december 30, 2007, 03:57:50 pm »
Aan het begin van onze jaartelling, in de landen rond de Middellandse Zee, was de koning niet vanzelfsprekend de hoogste macht in een land. Je kon koning zijn in je eigen land en toch nog een koning of keizer boven je hebben. In tijden waarin ambtenaren nog maar beperkt bestonden, en communicatie langzaam verliep, was dit een manier om grote rijken bij elkaar te houden. Lokale koningen heersten over hun eigen gebied, maar ze waren schatplichtig aan de vorst, koning of keizer van het gehele rijk. Op deze manier ontstonden enorme rijken, die eeuwen konden bestaan, maar even zo makkelijk weer uiteen vielen bij gebrek aan een echt sterk centraal gezag en een nationale identiteit.

De eersten van die enorme rijken in ons deel van de wereld hadden hun kern in de regio die we nu kennen als Iran, Irak, Egypte en Syrie. De belangrijkste activiteiten van deze rijken bestonden uit het verzamelen van rijkdom voor de heersende klasse en het voeren van oorlog. De historicus Arther Ferrill betoogt zelfs op overtuigende wijze dat het voeren van oorlog de feitelijke basis is voor het vormen van landen en rijken, dat oorlog het oorspronkelijke doel van de menselijke beschaving is. Wie het boek Genesis leest kan zich nauwelijks aan de indruk onttrekken dat deze visie heel Bijbels is. Vanaf het moment dat de mens enige vorm van beschaving ontwikkelt, is ze in oorlog verwikkeld.

Het is in dit licht dat we de woorden van Jesaja moeten verstaan. In de tijd van Jesaja herinnerde het volk Israël een groot verleden, waarin het zelfstandige koninkrijk van David centraal stond. De eenheid van dat koninkrijk was verdwenen en de zelfstandigheid van het koninkrijk verdween langzaam maar zeker. Eerst werd het noorden onder het Assyrische rijk gebracht, later ging ook het zuiden als zelfstandige natie ten onder. Een profetie waarin opnieuw een zoon van David op de troon zal zitten, niet alleen als zelfstandig heerser maar zelfs als degene aan wie andere koningen schatplichtig zijn, sprak daarmee vooral de nationale trots aan, het gevoel van een trots maar inmiddels onderworpen volk.

Na het Assyrische rijk volgden vele andere wereldrijken die allen over Israël zouden heersen, tot uiteindelijk het laatste, het Romeinse rijk. Een rijk dat uiteindelijk zou uiteenvallen in drie grote gebieden: het Frankische rijk, het Heilige Roomse Rijk en het Byzantijnse Rijk. Drie gebieden die elkaar voor het laatst in 1914 en in 1940 bevochten om de macht over het gehele oude Romeinse keizerrijk. En in dit grote, eeuwenoude rijk met haar wrede en bloedige geschiedenis, ging de profetie van Jesaja in vervulling.

Zou Jesaja het geweten hebben? Niet koningen, maar wijzen, of magiërs, kwamen met geschenken. En niet omdat ze schatplichtig waren, maar omdat ze zich realiseerden wie het kind in de kribbe was. De grote heerser, die zou heersen van de grote rivier tot het einde van de aarde, lag als een nietig kind van mensen zonder slaapplaats, in een kribbe. Terwijl keizer Augustus bezig was zijn keizerrijk in Rome te vestigen en zijn schaduw over twee millenia van de geschiedenis vooruit te werpen, werd voor het eerst de koning der Joden geopenbaard aan heidenen. Wijzen uit het oosten. Zij waren niet schatplichtig aan deze koning en zij kwamen niet hun legers aanbieden om voor hun nieuwe koning ten strijde te trekken. Zij waren de eerste heidenen die vrijwillig neerknielden voor dit kind, deze vredevorst die niet kwam om te heersen maar om te dienen. En wij, niet minder heidens dan de wijzen uit het oosten, mogen met hen knielen voor onze Koning. Zo roepen wij onszelf uit tot burgers van twee rijken. Burgers van het rijk dat belastingen heft en legers op de been brengt, dat de belangen van de heersende klasse dient en dat oorlog voert. Maar ook burgers van Gods koninkrijk, het rijk van liefde en hulp aan elkaar. Het rijk waarvan de soldaten niet doden, maar liever sterven voor elkaar, voor hun geloof, voor God.

Wij allen zijn burgers van twee rijken. Het is aan ons het rijk Gods zichtbare gestalte te geven in de wereld.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2007, 09:29:20 pm door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #40 Gepost op: december 30, 2007, 05:07:04 pm »
De preek over de Heilige Familie vind ik persoonlijk een juweeltje. Vooral omdat de lezingen vanuit een hele andere hoek belicht worden, die ik zelf nog nooit zo had gezien.

Daarentegen vind ik de preek over de Openbaring des Heren op zich wel mooi maar er ontbreekt iets. Je verbindt de lezingen op duidelijke wijze, dus dat is prima, maar die vraag aan het eind doet mij iets te zwart/wit aan. Alsof het een ´of/of´ keuze is, waarbij een afkeer van deze wereld wordt geimpliceerd. Ik neem aan dat dat niet de bedoeling is... in mijn optiek is het belangrijker om duidelijk te maken dat mensen de keuze hebben om God´s Rijk in dit wereldse rijk gestalte te geven. Dan is het meer een ´en/en´ vraag... dat men ontdekt wat hun bestemming is enzo... Mjah, ik kan er niet precies de vinger op leggen... maar hopelijk heb je er wat aan.  :)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #41 Gepost op: december 30, 2007, 07:32:48 pm »
Thanks. Ik was over beiden niet zo te spreken :+ Maar ik zie wat er mis is, je commentaar is heel terecht
« Laatst bewerkt op: december 30, 2007, 07:33:23 pm door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Hester

  • Berichten: 373
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #42 Gepost op: december 30, 2007, 08:48:08 pm »
Ook al ben je er zelf niet zo over te spreken, ik vind ze allebei wel leerzaam. De eerste preek verraste me omdat die een nieuw licht op de teksten werpt, ik had het nooit zo gelezen. Ik vind de toon ook prettig. Bij de tweede preek vind ik het historische gedeelte vooral interessant en ik vind de boodschap van het verhaal ook goed bedacht. Over het slot ben ik het met St. Ignatius eens.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2007, 08:49:43 pm door Hester »
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #43 Gepost op: december 30, 2007, 08:51:11 pm »

quote:

Hester schreef op 30 december 2007 om 20:48:
Ook al ben je er zelf niet zo over te spreken, ik vind ze allebei wel leerzaam. De eerste preek verraste me omdat die een nieuw licht op de teksten werpt, ik had het nooit zo gelezen. Ik vind de toon ook prettig. Bij de tweede preek vind ik het historische gedeelte vooral interessant en ik vind de boodschap van het verhaal ook goed bedacht. Over het slot ben ik het met St. Ignatius eens.
Ik ook, vind het geen goed slot. Maar met de kritiek kan ik wel wat verbeteren denk ik.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Hester

  • Berichten: 373
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #44 Gepost op: december 30, 2007, 08:56:43 pm »
:)
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #45 Gepost op: december 30, 2007, 09:29:35 pm »
En zo?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #46 Gepost op: december 30, 2007, 09:53:08 pm »
Zo, even de productie op gang houden :+


13 januari

DOOP VAN DE HEER

eerste lezing: Jes. 42, 1 - 4 + 6 - 7; antwoordpsalm: Ps. 29; tweede lezing: Hand. 10, 34 - 38; evangelielezing: Mt. 3, 13 - 17

H. Hilarius
H. Godefridus


eerste lezing

1 Ziehier mijn dienstknecht, die Ik ondersteun;
mijn uitverkorene, die Ik met genoegen gadesla.
Ik heb mijn geest op hem gelegd,
en hij maakt het recht bekend aan de volken.
2 Hij roept niet en schreeuwt niet,
hij laat zijn stem niet horen op straat.
3 Het geknakte riet zal hij niet breken
en de kwijnende vlaspit blaast hij niet uit.
Werkelijk, hij zal recht brengen.
4 Hij zal niet zwak worden en niet worden geknakt,
maar hij vestigt het recht op de aarde
en de eilanden zullen naar zijn boodschap uitkijken.
6 Ik, de HEER, heb u geroepen om heil te brengen,
Ik neem u bij de hand,
Ik vorm u, en bestem u
tot een verbond met het volk, tot een licht voor de naties;
7 om blinde ogen te ontsluiten,
om gevangenen uit de kerker te bevrijden,
degenen die in de duisternis van de gevangenis wonen.

antwoordpsalm

Zonen van God, huldig de HEER,
huldig de glorie en macht van de HEER,
2 huldig de heerlijke naam van de HEER,
buig diep voor de HEER
als Hij verschijnt in zijn heiligheid.
3 De stem van de HEER over de wateren,
de donder van de God van glorie,
de HEER over de machtige wateren,
4 de HEER met zijn machtige stem,
de HEER met zijn ontzagwekkende stem.
5 De stem van de HEER verbrijzelt de ceders,
de HEER verbrijzelt de ceders van de Libanon.
6 De HEER laat de Libanon dansen als een stier,
de Sirjon als een jonge buffel.
7 De stem van de HEER slaat in,
slaat in met vlammende schichten.
8 De stem van de HEER schokt de woestijn,
de HEER schokt de woestijn van Kades.
9 De stem van de HEER schudt de bomen,
scheurt de schors los van de stam,
en in zijn paleis zegt ieder:
‘Glorie de HEER.’
10 De HEER troont
op de bandeloze vloed,
de HEER troont
als koning voor altijd.
11 De HEER schenkt kracht aan zijn volk,
de HEER zegent zijn volk met vrede.

tweede lezing

34 Petrus opende zijn mond en zei: ‘Nu weet ik zeker dat God geen aanzien des persoons kent, 35 maar dat iedereen, ongeacht het volk waartoe hij behoort, Hem welgevallig is als hij godvrezend is en gerechtigheid doet. 36 U kent het woord dat Hij de Israëlieten heeft gezonden, de goede boodschap van vrede door Jezus Christus – deze is de Heer over allen. 37 U weet wat er gebeurd is in heel het Joodse land, het eerst in Galilea, na de doop die Johannes verkondigde: 38 dat God Jezus uit Nazaret zalfde met heilige Geest en kracht; Hij trok weldoende rond en genas allen die in de macht waren van de duivel, want God was met Hem.

Evangelie

13 Toen kwam Jezus uit Galilea naar Johannes bij de Jordaan om zich door hem te laten dopen. 14 Johannes probeerde Hem tegen te houden. Hij zei: ‘Ik zou door U gedoopt moeten worden, en U komt naar mij?’ 15 Jezus gaf hem ten antwoord: ‘Laat nu maar, want zo behoren wij de gerechtigheid volledig te vervullen.’ Toen liet hij Hem begaan. 16 Toen Jezus gedoopt was, kwam Hij meteen uit het water. En zie, daar opende zich de hemel voor Hem en Hij zag de Geest van God als een duif neerdalen en op Hem neerkomen. 17 Er kwam een stem uit de hemel, die zei: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in wie Ik vreugde vind.’

Hilarius

In het begin van de vierde eeuw, rond het jaar 310, werd Hilarius in Poitiers in Frankrijk geboren. In zijn jeugdjaren werd in 325 het Concilie van Nicea (Triniteit van God) gehouden, waarop het Arianisme werd veroordeeld. Over deze dwaalleer ontstond ook in Frankrijk (toen Galie) grote beroering. Eerst op latere leeftijd bekeert Hilarius zich tot het katholieke geloof. Samen met zijn gehele familie laat hij zich dopen. Een korte tijd later wordt hij tot priester gewijd. Wegens zijn deugdzaam leven wordt Hilarius tot bisschop van Poitiers benoemd. In deze periode heeft hij zich volledig ingezet tegen de leer van het Arianisme. In zijn beroemde werk "de Triniteit", probeert hij de leer van het Arianisme te onderbouwen en de getuigen van de Heilige Schrift over God en Jezus Christus uit te leggen en te verduidelijken. Maar het was een zeer verwarde tijd en tegenstanders, maar ook geloofsgenoten, traden Hilarius vijandig tegemoet. Omdat de keizer, Constantius, de dwaalleer beschermde werd Hilarius naar Klein-Azie verbannen. Door zijn wijze goedheid gelukte het hem Frankrijk van deze dwaalleer te zuiveren. Op 13 januari 367 stierf Hilarius in vrede met zijn medepriesters, waarmee hij in een gemeenschap leefde, te Poitiers. Uit deze gemeenschap ontwikkelde zich de eerste kloostergemeenschap van Frankrijk. Dit gebeurde met bijdrage van Martinus van Tours, vriend en medeleerling van Hilarius. Zijn graf bevindt zich in de crypte van de Saint-Hilaire-le-Grand kerk te Poitiers. In het jaar 1851 werd hij door paus Pius IX  verheven tot kerkleraar.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Carpediem

  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #47 Gepost op: december 31, 2007, 12:24:53 am »
Als we de klassieke lezingen hebben van het A jaar, waren de lezingen van de Zondag na Kerstmis deze Jesaja 61-10 Galaten3- 23-29 HE Lucas 2-33-40.
Voor 1 januari 2008 Naam geving en besnijdenis van onze Heer Jezus Christus;Numeri 6-22-27Handelingen4-8-12 HE Lucas 2-21.Er zijn binnen de kerk traditie enige verschillen  ,maar over al loopt het gelijk,temeer als men de feestdagen en gedenkdagen aan houd zoals in de Kerk afgesproken.

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #48 Gepost op: december 31, 2007, 12:50:35 am »

quote:

Carpediem schreef op 31 december 2007 om 00:24:
Als we de klassieke lezingen hebben van het A jaar, waren de lezingen van de Zondag na Kerstmis deze Jesaja 61-10 Galaten3- 23-29 HE Lucas 2-33-40.
Voor 1 januari 2008 Naam geving en besnijdenis van onze Heer Jezus Christus;Numeri 6-22-27Handelingen4-8-12 HE Lucas 2-21.Er zijn binnen de kerk traditie enige verschillen  ,maar over al loopt het gelijk,temeer als men de feestdagen en gedenkdagen aan houd zoals in de Kerk afgesproken.


Huh? Waar haal je dat vandaan dan?  :?

Ik heb hier het directorium 2007/2008 (die van de nederlandse bisschoppenconferentie) voor me liggen en de lezingen van diak kloppen gewoon. Liturgiekalender:

In eucharistie: 197; Gloria; eerste lezing: Sir. 3, 2 - 6 + 12 - 14; antwoordpsalm: Ps. 128; tweede lezing: Kol. 3, 12 - 21; evangelielezing: Mt. 2, 13 - 15 + 19 - 23 (A); Credo; prefatie van kerstmis; indien E.G. I: comm. van kerstmis

Zojuist ook even de Britse en Amerikaanse liturgiekalenders gecheckt en die zijn identiek aan de Nederlandse.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #49 Gepost op: december 31, 2007, 01:27:27 am »

quote:

Carpediem schreef op 31 december 2007 om 00:24:
Als we de klassieke lezingen hebben van het A jaar, waren de lezingen van de Zondag na Kerstmis deze Jesaja 61-10 Galaten3- 23-29 HE Lucas 2-33-40.
Voor 1 januari 2008 Naam geving en besnijdenis van onze Heer Jezus Christus;Numeri 6-22-27Handelingen4-8-12 HE Lucas 2-21.Er zijn binnen de kerk traditie enige verschillen  ,maar over al loopt het gelijk,temeer als men de feestdagen en gedenkdagen aan houd zoals in de Kerk afgesproken.

Laat me raden, de kalender van de OKK?

Het is hoe dan ook hier irrelevant. Ik volg de kalender van de katholieke Kerk, niet een kalender van een afsplitsing, niet de kalender van vóór Vaticanum II, of het dondert niet welke. Daar kan je het mee oneens zijn, je kan vinden dat ik een andere zou moeten volgen, daar maak je dan maar een topic voor ofzo, maar als je naar het doel van dit topic kijkt, zie je dat het er niet toe doet.
« Laatst bewerkt op: december 31, 2007, 01:29:38 am door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.