Auteur Topic: Paul Washer  (gelezen 10113 keer)

H1961

  • Berichten: 50
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Gepost op: maart 24, 2008, 12:32:58 am »
Evangelist Paul Washer

http://video.google.com/v...=264868249898683262&hl=en


Een shockerende boodschap tot jongeren!
-zo shockerend en Bijbels dat de prediker nooit meer is teruggevraagd-


Mattheüs 7: 13- 27


Evangelist: Paul Washer – Heartcry Missionary


Het is voor mij een groot voorrecht dat ik hier vanmiddag bij jullie mag zijn. Voordat we verder zullen spreken, wil ik graag in gebed gaan tot God. Ik wil jullie vragen om te bidden. Er is zo ontzettend veel gaande vanmiddag, zoveel dat jullie niet begrijpen, maar ik zal je vertellen wie ik ben. Ik ben een stervende man die spreekt tot stervende mannen, vrouwen en jongeren. Ik zal preken alsof ik nooit meer preken zal en ik zal jullie dingen vertellen die jullie verkeerd zullen begrijpen. Ik zal jullie dingen vertellen wat jullie boos zal maken op mij en ik zal jullie dingen vertellen die jullie zullen ontkennen. Ik zal jullie dingen vertellen waarvan jullie zullen zeggen dat ik het recht niet heb om zulke dingen te zeggen. Maar voordat je tot een conclusie komt over datgene wat er vanmiddag gezegd wordt, moet je jezelf één vraag stellen.


Kijk, preken is een gevaarlijke zaak. Het is gevaarlijk voor mij, want de Bijbel zegt dat valse predikers een grotere verdoemenis zullen ondergaan. En als datgene wat ik jullie vertel niet waar is, dan zit ik met een vreselijk groot probleem. En heb ik alle reden om beangstigd en bevend te zijn, want dan ben ik verdoemelijk voor God. Maar als datgene wat ik jullie vertel waar is, dan zijn jullie degene die alle reden hebben voor angst en grote zorgen. Want als ik de Bijbel juist interpreteer zoals ik die jullie vanmiddag zal geven, dan is het God die spreekt door een mens. Jullie probleem zal dan niet met mij zijn, maar met God en Zijn Woord. Dus, de enige vraag waar een antwoord op moet komen vanmiddag is - is deze man een valse profeet of vertelt hij ons de waarheid? En als deze man de waarheid vertelt dan blijft er niets anders over dan onze levens gelijk te trekken aan de waarheid die gesproken is.


Laten we samen in gebed tot God gaan.


Vader….Vader, ik ben zo klein en nietig. Vader op zoveel manieren. U weet het Heere, U weet het! Oh lieve God, zal het dan alleen onheilig vuur zijn dat op Uw altaar komt? Of laat U vuur uit de hemel komen en al het geluid, rumoer en activiteiten stoppen! Laat vuur uit de hemel komen en laat deze doden levend worden. Vader, U kent me. In Uw soevereiniteit bid ik U en smeek ik U voor de troon van God dat U ons genadig zult zijn. Dat U harten en gedachten wilt openen. Heere, wij kunnen niet wachten tot zij hun harten open zullen doen, want ze zullen het niet doen. Opent U hun harten en laat hen de Bijbelse waarheid zien. Beadem hen! Werk in hen bekering en geloof. Breng hen in Uw Koninkrijk, Heere, om Uw eigen eer en glorie! Doe het Heere, om Uw eigen grote Naam. Zoals de broeder zei, laat het zijn, Heere, dat niemand er zelf de eer van zal krijgen. Dat niemand zijn hand op de ark van God zal leggen, en als hij het toch doen zal, dat U hem direct dood zal slaan, Heere. O God, beweeg onder ons, alstublieft, want we hebben geen andere hoop. We hebben geen andere hoop. Deze jongeren hebben geen andere hoop dan dat U in hun leven gaat werken. Amen.

Ik zal vanmiddag preken uit Mattheüs hoofdstuk 7. Als jullie een Bijbel bij jullie hebben, volg het dan mee. In Mattheüs hoofdstuk 7, vers 13, zegt Jezus:


13 Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan; 14 Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden. 15 Maar wacht van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven. 16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen? 17 Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten. 18 Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen. 19 Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. 20 Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen. 21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is. 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt! 24 Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft; 25 En er is slagregen nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangevallen, en het is niet gevallen, want het was op de steenrots gegrond. 26 En een iegelijk, die deze Mijn woorden hoort en dezelve niet doet, die zal bij een dwazen man vergeleken worden, die zijn huis op het zand gebouwd heeft; 27 En de slagregen is nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangeslagen, en het is gevallen, en zijn val was groot. (Mattheüs 7:13-27 SVV)


Ik sta hier vandaag…..ik heb geen onrust in mijn hart over jullie zelfgenoegzaamheid. Ik heb geen onrust in mijn hart over of jullie nu wel of niet goede gedachten hebben over jezelf; of het leven nu wel of niet gaat zoals je dat graag wilt. Of je banksaldo gezond is. Er is slechts één ding dat mij vannacht een slapeloze nacht gaf. Er is slechts één ding wat mij de hele morgen onrust gaf en dat is het volgende. Dat binnen honderd jaar, een grote meerderheid van de mensen die nu in dit gebouw zijn mogelijk in de hel te vinden zijn. Zelfs zij, die Jezus Christus als Heere beleden hebben, zullen een eeuwigheid verkeren in de hel.


Je zegt: “Maar prediker, hoe kunt u dit soort dingen zeggen?” Ik kan zulke dingen zeggen omdat ik mijn christelijke werk niet in Amerika doe. Het grootste deel van mijn tijd gebruik ik om te preken in Zuid- Amerika, in Afrika en in Oost- Europa. En ik wil dat jullie weten, dat wanneer je kijkt naar het Amerikaanse christendom, dat het meer gebaseerd is op een goddeloze cultuur dan op het Woord van God. Zoveel mensen worden verleid, zoveel jongeren worden verleid, zoveel ouderen worden verleid om erin te geloven dat wanneer je eenmaal in je leven een gebed gebeden hebt dat vervolgens betekent dat je naar de hemel gaat. En wanneer zij kijken naar anderen die ook Jezus Christus als Heere belijden, ziet men dat zij net zo werelds leven als zij. Ze vergelijken zichzelf met wereldse christenen en niets is er wat hen onrust in hun hart geeft.

Zij denken: “Nou, ik ben hetzelfde als mijn jeugdgroep. Ik kijk dingen die ik niet zou moeten kijken op televisie. Ik lach om zaken die God haat. Ik draag kleren die verleidelijk zijn. Ik praat net als de wereld. Ik gedraag me net als de wereld. Ik houd van de muziek van de wereld. Ik houd zo ontzettend veel van alle dingen in de wereld, maar God zij gedankt, ik ben een christen! Waarom ben ik een christen? Ik zie er niet veel anders uit dan alle andere leden uit mijn kerk. Waarom ben ik een christen? Omdat ik eens in mijn leven een gebed gebeden heb en heb gevraagd of Jezus in mijn hart wilde komen.”


Ik wil dat jullie weten dat de grote dwaling en afval in de Amerikaanse evangelische en protestante kerken is dat, als je aan Jezus vraagt of Hij in je hart wil komen, Hij ook zeker komt! Je zult dat nergens in de Bijbel vinden. Je zult het ook nergens in de geschiedenis van onze kerk vinden tot vijftig jaar geleden. Wat jullie moeten weten is dat redding alleen door het geloof is en door het geloof alleen in Jezus Christus. En geloof in Jezus Christus wordt altijd voorafgegaan en gevolgd door bekering….een afkeer van de zonde, een haat tegen de dingen die God haat en een liefde voor de dingen die God liefheeft. Een groeien in heiligheid en een verlangen om niet langer als Britney Spears te zijn, niet als de wereld te zijn of te lijken op een grote meerderheid van Amerikaanse christenen, maar om op Jezus te lijken!

(het publiek onderbreekt hem en begint luidt te klappen!)


Ik weet niet waarom jullie nu klappen. Ik praat over jullie. Ik ben hier niet gekomen om ‘amens’ te horen. Ik ben hier niet gekomen om toegejuicht te worden. Ik praat tegen jullie.


Zo vaak komen er mensen naar me toe en zeggen dan: “Oh, ik zou zo graag met je mee gaan naar Roemenië. Ik zou je graag willen volgen in Oekraïne. Ik zou graag preken waar jij hebt gepreekt en kerken hebt geplant in Peru, midden in de jungle.”

Ik zeg ze dan: “Nee, dat wil je niet”

Maar zij zeggen dan: “Jawel, dat wil ik wel!”

Ik zeg: “Nee, dat wil je niet”

“Waarom?”

- Omdat jij daar direct uit de kerk gebannen zou worden -


Wat we moeten zien….ik ben niet hard om hard te zijn. Realiseer jij je hoeveel liefde het vraagt om voor 5000 mensen te vertellen dat het Amerikaanse christendom bijna helemaal verkeerd is? Weet je wat het mij kost om nooit meer terug gevraagd te worden voor zoiets als dit? Om niet populair te zijn? Weet je waarom je dit doet? Je doet dit niet omdat het zo goed betaalt. Je doet dit niet omdat mensen van je houden. Je doet dit omdat je van mensen houdt, en nog veel meer, omdat je God de eer wilt geven.


Ik wil jullie iets vertellen. We gaan naar de Bijbel en ik wil jullie vragen om er naar te kijken zoals het écht is. Vergelijk jezelf niet met anderen die zich christenen noemen, maar vergelijk jezelf met de Bijbel. Wanneer iemand, een jongere, naar een predikant gaat of een jeugdpastor en zegt: “Ik weet niet zeker of ik wel behouden ben”.

Zo een pastor zal er dan al gauw een cliché uitgooien:

“Was er ooit een moment in je leven dat je gebeden hebt en Jezus hebt gevraagd of Hij in je hart komt?”

–Maar, natuurlijk!-

“Was je oprecht?

– Nou, dat weet ik niet, maar ik denk het wel-

“Je moet satan vertellen dat hij moet stoppen om je lastig te vallen. Heb je in de achterkant van je boek…in de achterkant van je Bijbel, zoals de evangelist je vertelde toen je gered werd, geschreven wat de datum was? Zodat wanneer je twijfelde je satan op de achterkant van je Bijbel kon wijzen?


Wat een bijgeloof heeft onze kerkelijke denominaties overspoeld? Weet je wat de Bijbel zegt tegen christenen om te doen? Onderzoek jezelf! Test jezelf in het licht van de Bijbel om te zien of je in het geloof bent. Onderzoek jezelf of je wel een christen bent!


Realiseren jullie wel dat als ik jullie zou opdragen om nu op iedere deur van deze stad te kloppen, wat daar uit zal blijken? Dat minimaal 99% van de mensen in deze stad gelooft dat zij gelovigen zijn. Als je terug gaat naar je eigen stad en daar op iedere deur klopt….wat ik deed nadat ik gered was, ik klopte op iedere deur. En weet je wat ik ontdekte? Iedereen in mijn stad was een christen! 85% procent van hen gaat níet naar de kerk en zij die wél naar de kerk gaan maken zich niet druk over heiligheid. Zij maken zich niet druk om God te dienen. Zij maken zich niet druk om zich te onderscheiden van de wereld. Ze maken zich niet druk om het Evangelie onder alle naties te doen verkondigen. Maar, God zij dank!, zij zijn gered.


Waarom zijn ze gered? Omdat een evangelist, die mínder tijd had moeten spenderen aan preken en méér aan Bijbelstudie, hen vertelde dat ze gered waren en hij deed het zodat hij straks kon opscheppen hoeveel mensen tijdens de vorige herleving naar voren kwamen.


Ik houd van jullie en er zijn hier mensen die ook van jullie houden. Ik wil naar de Bijbel gaan, nu ik jullie geschokt heb en wakker heb gemaakt. Ik wil dat jullie goed naar me luisteren. Luister naar het Woord van God en begin jezelf wat vragen te stellen. Als eerste, Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan; Er is een nauwe poort.


Weet je, historisch bezien – een van de redenen waarom ik een Southern Baptist ben is dat de Southern Baptists – waar andere denominaties dit vergaten – altijd scherp beseft hebben dat er één poort is, dat er één God is en één Middelaar tussen God en de mensen en Zijn naam is Jezus Christus. Het is geen multiple choice. Niet iedere weg leidt naar Rome. Als denominatie hebben we altijd de mensen verteld wat Jezus hen verteld heeft: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij.


Daarom, ik dank God daarvoor, dat de enige mogelijkheid voor een mens om zalig te worden is door Jezus Christus. Dat is alles! Want wat jij je moet realiseren is wat de Bijbel zegt: Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods. Je weet niet wat het betekent dat we totaal verdorven zijn en God haten, dat we nooit God zouden gezocht hebben en tot God gaan. We zijn in opstand tegen God gekomen en hebben Zijn wet gebroken. De zaak is niet dát je gezondigd hebt, de zaak is dat je nog nóóit anders hebt gedaan dan zondigen! De Bijbel zegt in de Profeten dat zelfs al onze goede werken als een vuil en smerig kleed zijn in Gods ogen. En weet je wat we vanwege onze zonden verdienen? De toorn van God. De heilige haat van God.


Je zegt: “Hó, wacht even! God haat niet iedereen. God is liefde” Nee, lieve vriend. Je moet iets goed begrijpen. Jezus Christus preekte, de Profeten preekten, de Apostelen preekten dat, afgezien van de genade die God bewijst in Jezus Christus onze Heere, er maar één ding voor je over blijft en dat is de toorn en de felle woede van God vanwege onze opstand en onze zonde.


Wanneer ik spreek op universiteiten zijn ze er altijd snel bij om te zeggen: “Nee, God kan niemand haten, want God is liefde.” Ik zeg je dat God je wel móet haten omdat Hij liefde is. Kijk, ik houd van kinderen; daarom haat ik abortus. Als ik liefheb datgene wat heilig is, dan moet ik haten datgene wat niet heilig is. God is een heilig God. Dat is iets dat de Amerikanen zijn vergeten. Veel van de dingen die je graag doet, zijn zaken die God haat. Wist je dat?


Bid om herleving. Je gaat naar een jongerenavond, je wilt dat God werkt, maar voordat je daar naar toegaat, kijk je eerst programma’s op televisie waar God een afgrijzen van heeft. En vervolgens ben je verbaasd dat de Heilige Geest niet is overgekomen en je dus vals vuur en valse ervaringen moest oproepen. Want God is er niet in! God is een heilig God en de enige manier waarop jij en ik met een heilig God verzoend kunnen worden, is door de dood van Gods eigen Zoon, toen Hij hing aan het kruis.


Luister naar me, als jij vanavond gered wordt, dan is dat niet omdat de Romeinen en de Joden Jezus hebben verworpen. Je wordt niet gered omdat zij Hem een doornenkroon op het hoofd hebben gezet. Je wordt niet gered omdat ze Hem een speer door Zijn zij hebben gestoken en en zelfs niet omdat Hij hing aan het kruis. Weet je waarom je gered wordt? Omdat Jezus Christus toen Hij aan het kruis hing jouw zonden droeg! De zonde van Gods kinderen en al de hevige wraak van God die op jou had moeten vallen, werd gelegd op Zijn eniggeboren Zoon. Iemand heeft die prijs moeten betalen. Iemand moest sterven. Het was God de Vader die Zijn eniggeboren Zoon verbrijzelde. In navolging van wat er staat in Jesaja 53, het behaagde de Heere Hem te verbrijzelen.


Men zegt dat het kruis een teken is van hoeveel waarde de mens is. Dat is niet waar. Het kruis is er een teken dat we zo zeer verdorven we zijn, dat de dood van Gods eigen Zoon nodig was. Het enige dat een volk zoals wij kon redden was de dood van Gods eigen Zoon onder de wraak van Zijn eigen Vader, toen Hij de prijs betaalde toen Hij weer opstond uit de dood. Het is geweldig om te zeggen: dit is het Evangelie van Jezus.


Waar wordt je nu toe opgeroepen? Je zegt dat je door de smalle poort bent gegaan. Hoe weet je dat? Jezus zei: de tijd is vervuld. Het Koninkrijk van God is aanstaande. Wat moet je doen? In Markus vertelt Hij het ons…….bekeer je en geloof het Evangelie!


Je zegt: “Broeder Paul, ik ben al gered door te bidden en te vragen of Jezus Christus in mijn hart komt.” En ik weet zeker dat je dat gedaan hebt, maar denk niet dat je gered bent door een magische formule of door wat woorden te herhalen van een ander. Je bent gered omdat jij je bekeerde van de zonden en je geloofde, en dat niet alleen in het verleden, je gaat daar mee door tot nu toe. Want toen Jezus….een goede vertaling van het vers die Hij gaf is deze: Het Koninkrijk van God is gekomen de tijd is vervuld. Nu, besteed de rest van je leven met je te bekeren van je zonden en te geloven in Mij.


Bekering is niet als een griepspuit. “Oh, ik heb dat gedaan. Ik heb me bekeerd en ik heb geloofd.” De vraag is, mijn vriend - bekeer jij je nog steeds van je zonden? Blijf jij geloven? Want Hij die een goed werk in u begonnen is zal dat ook afmaken. Hij zal het voleindigen.


Nu, wij als Southern Baptist preken dat je door die ene poort Jezus Christus moet gaan. Maar wij als Southern Baptist zijn wat vergeten. En ik wil dat jongerenpredikanten en pastoraal medewerkers en iedereen naar me luistert, ouders, we zijn een belangrijke les in het Evangelie vergeten. Het zegt namelijk niet alleen dat de poort smal is, maar ook het pad is smal. Wat we normaal gesproken doen is dat we iemand tot Christus leiden, we helpen iemand in zijn gebed en vervolgens besteden zij de rest van hun leven net als de wereld. En als je mij hierin ongelijk geeft, ik kan je de statistieken geven die bewijzen dat je geen gelijk hebt. Gallup- onderzoek, Barnard- onderzoek, je kunt alle onderzoeken bekijken. Wanneer het de moraliteit van de kerk in Amerika en de moraliteit van zij die verloren zijn in Amerika onderzoekt, dan zie je geen verschil. Nou, dat zijn statistieken, harde feiten. Dat heeft niets met religieuze interpretatie te maken. Het zijn statistieken!


Het ene boek na het andere wordt doorgespit door theologen, filosofen en sociologen. Wat is er met de kerk gebeurd? We ontdekken dat abortus net zo veel voorkomt in de kerk als in de wereld. Ook echtscheiding wordt volop gepraktiseerd. We zien de immoraliteit…..jullie weten net zo goed als ik, dat er hier jongeren zijn die immoraliteit praktiseren en tegelijk aanbidden ze God. Jullie weten dat er hier jongeren zijn die drugs gebruiken en toch ook naar jongerenavonden gaan. Weet je, men kijkt en doet dingen die niet bij een christen horen en toch gaan ze naar jongerenavonden, gelovend dat ze vrede hebben, gelovend dat ze gered zijn en niemand zegt iets behalve dit: “Zij zijn vleselijke christenen.” Het zijn echte christenen, maar ze zijn alleen vleselijk. Dat is een leerstuk dat begon in een Baptistische gemeente, maar geen Southern Baptist, een aantal decennia geleden. Het is niet Bijbels en het is niet historisch. Mijn vriend, er bestaat niet zoiets als een vleselijke christen.


Je zegt: “Maar, wacht even, broeder Paul. In de eerste brief aan Korinthe hoofdstuk 3 staat: Zijt gij niet vleselijk. Paulus zei dat.


Nee, dat is wat Paulus zei. Je moet het hele Bijbelboek lezen om te weten te komen wat hij bedoelde. Kijk, een van onze problemen, jongeren, luister naar me….het merendeel van ons christendom is gebaseerd op clichés die we kunnen lezen op de achterkant van christelijke t-shirts. Het merendeel van jullie christendom komt van songwriters en niet uit de Bijbel. Het merendeel van wat we geloven wordt gedicteerd door onze cultuur en niet door de Bijbel.

De Bijbel leert ons nergens dat een persoon een oprecht christen kan zijn, levend in vleselijkheid, zwakheid en zondigend alle dagen van zijn leven. Maar de Bijbel leert ons dat de oprechte christen een nieuwe natuur heeft ontvangen. De oprechte christen heeft een Vader die van hem houdt en hem tuchtigt, hem in het oog houdt en in alles voor hem zorgt.


Mijn hart breekt want jullie weten net als ik, jongeren, laten we niet hypocriet hier over doen. Laten we het niet verbergen. Er zijn er zoveel. Jullie kennen ze. Je bent er mogelijk een van, of op zijn minst weet je dat ze er zijn in je jongerengroep. Ze komen naar de jongerengroep .Ze doen mee, maar in hun hart zijn ze net zo slecht als het maar kan. Er is geen verschil. Maar daar is geen licht in hun leven. Alles wat de wereld doet, doen zij ook, en het is normaal, het is goedgekeurd. Mijn vriend, dat is géén christendom. Zij lopen niet het gevaar hun loon te verliezen. Ze lopen gevaar in de hel te komen. Zij kennen God niet!


Wat leren we niet? Wanneer was de laatste keer dat je iemand hoorde spreken dat er niet alleen een smalle poort is naar de hemel, maar dat er ook een smal pad is? Jezus geeft aan dat één van de fundamentele kenmerken van een oprecht christen is dat hij wandelt op het smalle pad. Weet je wat het kenmerk voor de oprechte christen in Amerika is? Dat je een keer een gebed gebeden hebt. Is dat niet verbazingwekkend? Wat word je gevraagd als je twijfelt aan je redding? Heb je ooit een gebed gebeden? Wat leert de Bijbel ons? Onderzoek jezelf! Beproef jezelf in het licht van de Bijbel om te zien of je op het pad bent, want het pad van een oprecht christen is anders.


Maar zeg ik nu dat een christen zonder zonde is? Nee, want in 1 Johannes zien we dat christenen zondigen, en als iemand zijn zonde niet erkent, dan kent hij God niet. Hij wandelt niet in het licht, dus wat is het verschil? Waar ik op doel? Waar ik op doel is het volgende. Als je een oprecht, wederom geboren kind van God bent, dan wandel je in een weg van gerechtigheid als een stijl van leven. En als je van dat pad van gerechtigheid afstapt, dan komt de Vader en Hij zal je opzoeken. Hij zal je tuchtigen. Hij brengt je weer terug op het pad. Maar als jij zegt dat je door de smalle poort bent gegaan, maar je leeft nog op de brede weg, net als alle andere mensen op je middelbare school, net als alle andere mensen die vleselijk en zwak zijn, de Bijbel leert dat je zeer, zéér bang behoort te zijn, want je kent God niet.


Ik ben bang voor mensen die het merendeel van hun tijd gebruiken om anderen te vertellen dat ze gered zijn. Ik ben bang voor jou als jij dat doet. Je vertelt een ander niet dát hij gered is, je vertelt hem hóe hij gered wordt. God vertelt hem dát hij gered is. Wat we vergeten zijn te geloven is dat redding een bovennatuurlijk werk van God is, en dat zij die oprecht zijn bekeerd en vernieuwd door de kracht van de Heilige Geest tot een nieuwe schepping worden. De Bijbel zegt, iemand die in Christus is, die is een nieuw schepsel. Dus ontdekken we hier in de Schrift dat er een smalle poort is en ook een smalle weg.


We gaan naar vers 15. Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven. Je zult hen aan de vruchten kennen. Een van de dingen die jij je moet realiseren is dit- een wijze man vertelde mij dit een lange tijd geleden. Hij zei: “Paul, je beste vriend is diegene die jou de beste waarheid vertelt.” In Amerika is het zover gekomen dat we gauw op onze teentjes zijn getrapt wanneer iemand ons vermaant. Niemand kan en mag ons vertellen dat we verkeerd zitten. En predikanten en leiders zijn meegegaan in deze leugen. We willen niet langer mensen beledigen. We willen vooral de vriendelijkheid zoeken. Je moet je realiseren dat er maar één Iemand is die zoekt en dat is God, en als jij vriendelijk wil zijn tegen mensen in je kerk dan moet je vriendelijk zijn tegen God. En je moet je meer zorgen maken om de eer van God dan om de houding van de mensen. Maar een andere zaak die jij je moet realiseren is dat de persoon die het meest van je houdt jou ook het liefst de waarheid wil vertellen.


Een van de grootste kenmerken van een valse profeet is dat hij je altijd zal vertellen wat je wilt horen. Hij zal nooit kritiek leveren op je manier van leven. Hij zal maken dat je applaudisseert. Hij zal je doen springen. Hij zal je duizelig maken. Hij zal je vermaken en je een christendom voorstellen dat je kerk zal veranderen in een Six Flags voor Jezus en je vermaken dat je nooit aangesproken zal worden op grote zaken als deze. Werkt God in mijn leven? Neem ik toe in heiligheid? Ben ik echt wedergeboren?

Luister naar me. Als iedereen in deze stad gelooft dat ze gered zijn, en we weten vanuit de Bijbel dat dit niet waar is, want de Bijbel spreekt van weinigen die binnengaan, hoe weet jij dan dat je gered bent? Hoe weet je nu zeker dat je gered bent? Omdat iemand je dat vertelde? Omdat je een keer een gebed gebeden hebt? Omdat je geloofde? Hoe weet je dat je geloofde? Iedereen zegt dat ze geloven. Wie zegt dat jij niet zo iemand bent? Weet je wat de Bijbel zegt over hoe je kunt weten of je gered bent? Weet je hoe de Baptistische theologie, tot ongeveer 50 jaar geleden, zou gezegd hebben hoe je kunt weten dat je gered bent? Je weet dat je gered bent, want je leven is in een proces van een voortdurende verandering in een afkeer van de zonde. Je stijl van leven is een wandelen in de waarheid van God.


En wanneer je van die paden afstapt in ongehoorzaamheid, zoals we allen doen komt God naar je toe en zet je weer terug op het pad. Eén van de grootste bewijzen dat je echt opnieuw geboren bent is dat God je niet laat praten zoals je eigen vlees graag zou praten. God wil niet dat jij je verleidelijk kleedt net als de wereld, dat je ruikt naar de wereld, praat zoals de wereld en luistert naar dingen die de wereld luistert. God maakt een scheiding in je leven tussen jou en de wereld.


Hij zegt hier, als we verdergaan in vers 16, Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Hoe herken je een valse profeet of een valse leraar? In een algemenere en ruimere zin vanuit de Bijbel, hoe weet je of iemand een oprecht christen is? Uit hun vruchten! Uit hun vruchten mijn lieve vriend. Kijk naar je eigen leven. Kijk naar hoe je leeft en hoe je praat. Kijk naar je hartstochten. Is Jezus daar bij/ Of is God een ding in je leven wat je hebt toegevoegd aan je leven? Is Hij alleen iets waar je wat mee doet op de woensdag of op de zondag? Is Hij iets dat je mentaal toestemt? Is Hij een bijlage of ding in je leven, óf is Hij het middelpunt van je leven? En wat zijn de vruchten die jij draagt? Lijk jij op de wereld? Gedraag jij je net als de wereld? Heb jij ervaringen en geniet je van zaken die de wereld ook fijn vindt? Zondig jij en geniet je ervan? Rebelleer je tegen God en geniet je ervan? Dan ken je God niet! Aan de vruchten zul je hen kennen. God heeft de kracht om ze te veranderen.


Laten we dit kort illustreren. Jezus leert je deze passage en je zit daar rustig en je luistert. En dan kijkt Hij je aan. Hij zegt: “Distelen, distelen. Vind je distelen op vijgenbomen?”


En je antwoord: “Maar natuurlijk niet, Jezus. Ik bedoel, U bent geen landbouwer, U bent geen boer. Ik weet dat U een timmerman bent. Maar iedereen weet toch, dat je geen distelen op vijgenbomen vindt.


“Nou goed, laat ik je dan iets anders vragen. Vind je vijgen –goede vruchten - aan doornstruiken?”


“Maar, nee, Jezus. Dat is absoluut raar. Ik bedoel, U zult echt geen doornen op vijgenbomen vinden of vijgen op doornstruiken. Dat iemand dat zegt - iemand die dat vertelt, Jezus, die kunt U als volgt omschrijven… ze zijn gek of ze zijn een leugenaar.”


En dan antwoordt Jezus jou. “Nou dan, zij die zichzelf Mijn discipelen noemen en verkeerde vruchten dragen, moeten we dan ook niet tegen hen zeggen dat ze liegen of dat ze compleet gek zijn?


Laat ik even verder gaan. Stel je voor dat ik te laat hier aan kwam en ik hier op het platform aan kom rennen. Alle leiders zijn boos op me en zeggen: “Broeder Paul, waardeer je het niet dat je hier mag spreken en kom je daarom zo laat?


En ik zeg: “Broeders, jullie moeten me vergeven.”


“Maar waarom dan?”


“Nou, ik was hier op de snelweg en onderweg kreeg ik een lekke band. Ik ben uitgestapt om de band te verwisselen. Terwijl ik de band aan het verwisselen was, viel een moer er vanaf en ik lette er niet op dat ik op de snelweg was en dus rende ik er achteraan. Maar op het moment dat ik de moer opraapte en opstond was er een vrachtwagen met een snelheid van 120 km/h nog geen 20 meter voor me, en die reed over me heen en daarom ben ik zo laat.”


Dan zouden er maar twee…ik weet dat niemand nog logica studeert, maar er zouden maar twee logische conclusies getrokken kunnen worden. Eén, ik ben een leugenaar, twee, ik ben compleet gek. Je zou zeggen: “Broeder, Paul, dat is absoluut absurd.” Het is onmogelijk, broeder Paul, om een aanvaring te hebben met iets dat zo groot is als een vrachtwagen en niet te veranderen.


Dan is mijn vraag aan jou – Wat is groter? Een vrachtwagen of God? Hoe komt het dat zoveel mensen in onze dagen zeggen dat ze Jezus Christus hebben ontmoet en toch zijn ze niet permanent veranderd? Laat me een aantal zaken doorgeven om over na te denken. Je weet dat ik de waarheid vertel. Hoe vaak gebeurt het dat jij je leven weer opnieuw moet inrichten, iedere keer weer opnieuw? Hoe vaak gaan jongerengroepen naar zaken als dit en worden vervolgens erg enthousiast gemaakt en gaan vol enthousiasme weer terug naar hun kerk, en het blijft niet langer dan anderhalve week? En toch: “Oh, het was een bijzondere werking van God.” Nee, dat was het niet! Als het niet blijvend is, dan was het geen groot werk van God. Het was emotie. Het was zoveel dingen, maar het was geen werking van God. Heeft God gewerkt in je leven? Werkt God nog steeds in je leven?

Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Aan hun vruchten zult gij hen kennen.


Nu gaan we naar vers 19: Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. Kijk hier naar. Je moet iets begrijpen over Hebreeuwse literatuur. Wanneer wij iets duidelijk willen maken, wat doen we dan? We verheffen onze stem. Als we schrijven, dan drukken we het vet af of we schrijven het in hoofdletter. Maar voor een Jood ligt dat anders. Wanneer hij iets wil benadrukken dan herhaalt hij het en hij blijft het herhalen.


Daarom vind je Hebreeuwse parallellen in Spreuken. De zwakke zal niet leven in het land. De zwakke zal vernietigd worden. Hij zegt hetzelfde, maar op een andere manier om meer nadruk te geven. Dat is ook wat Jezus doet, iedere keer weer. Aan de vruchten zul je hen kennen. Aan de vruchten zul je hen kennen. Aan het pad dat ze wandelen zul je hen kennen. Aan de vruchten zul je hen kennen. Aan de vruchten zul je hen kennen. En Hij zegt: Iedere boom die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. Waar spreekt Hij over? Lieve vriend, Hij spreekt over het oordeel van de Almachtige God dat op een dag neerkomen zal over de hele wereld, dat mogelijk ook eens op jou zal komen.


Oh, lieve vriend, ik kan niet in je hart kijken. Ik word zo gauw bedrogen door mijn eigen hart, maar er is er Eén die niet verleid wordt. Er is er Eén die niet wordt bedrogen, ook niet door een bestaande christelijke cultuur. Hij weet het! Aan de vruchten zul je hen kennen.


En Hij gaat verder en Hij zegt in vers 21: Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is. Weet je wat jouw belijdenis dat je in Jezus Christus gelooft waard is? Absoluut niks! Heb je deze passage goed gelezen? Bestudeer het. Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is. Er zijn er zo velen die zullen zeggen, “Heere, Heere,” maar ze zullen niet het Koninkrijk der hemelen in gaan. Mijn zeer geliefde vriend, ben jij één van hen? “Heere, Heere,”


Opnieuw gaan we terug naar Hebreeuwse literatuur. Hij zei: “Heere, Heere.” Hij zei niet: Heere. Wat betekent dat? Deze persoon die dit belijdt is niet zomaar iemand plotseling besloot: “Het is de oordeelsdag dus ik kan Hem maar beter als Heere erkennen.” Dit is een persoon die nadrukkelijk belijdt tegenover anderen dat Jezus Christus Heere is. Hij wandelt rond en zegt: “Heere.” Hij danst rond terwijl de muzikanten spelen en zegt: “Heere.” Hij zingt liederen: “Heere.” Maar Jezus zei tegen hem, ga weg van Mij. Ik heb u nooit gekend.


Weet je, Billy Graham is de meest aardige en liefdevolle man die ik ken, maar Billy Graham zei dat hij geloofde dat een grote meerderheid van de mensen die naar Bijbelgetrouwe kerken gaat, verloren gaat. Hij zei dat hij hoopte dat toch 5% van alle mensen die hun geloof beleden hebben tijdens zijn campagnes gered waren.


Toen ik in Nigeria was….Ik was daar afgelopen jaar en ik bezocht een vrouw van wie de zoon onze kerk bezocht en was gemarteld door de moslims. Als in Noord- Nigeria iemand belijdt te geloven in Jezus Christus, dan weet je ook heel goed dat je kunt gedood worden om die belijdenis. Maar in Amerika,… bedenk toch wat het je kost. Denk na! Onderzoek je leven in het licht van de Bijbel. Ken jij God? Kén jij God? Want niet iedereen die tegen Hem zegt: “Heere, Heere,” zal het hemelse Koninkrijk ingaan, maar weet je wat er staat? Kijk wat er gezegd wordt: Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.


Wat is het teken dat je een oprecht christen bent? Ik zou willen dat we dit weer leerden. Wat is er met onze theologie gebeurd? Wat is er met onze dogmatiek gebeurd? Wat is er met ons onderwijs gebeurd? Het is uit het raam gegooid. Niemand wil meer dogmatiek studeren. Ze willen alleen nog naar de achterkant van een christelijk t-shirt kijken en liederen zingen. Wat is er met de waarheid gebeurd? De waarheid vertelt je dit. Het bewijs – de manier waardoor je zeker kunt weten dat je een oprecht wedergeboren christen bent - is dat je in je stijl van leven de wil van de Vader doet.


Je zegt: “Oh, u heeft het over werken.” Nee, daar heb ik het niet over. Ik spreek over het bewijs van geloof en dat gaat als volgt. Jouw belijdenis dat je gelooft is geen bewijs dat je wederom geboren bent, want iedereen in dit hele land gelooft in Jezus Christus. Barnard vertelt ons dat 65 tot 70 procent van alle Amerikanen zijn gered, wederom geboren christenen. Het meest goddeloze land op de hele aarde. We vermoorden 4000 baby’s per dag, maar Goddank is 70 procent van ons wederom geboren. Hoe weet je dat jouw geloof niet vals is? Een stijl van leven dat gericht is op het doen van de wil van de Vader, dat de wil van de Vader ook doet. En wanneer je Zijn wil ongehoorzaam bent dan komt de Heilige Geest en Hij wijst je op je fouten door Gods Woord of door een broeder of zuster in Christus. En God zet je weer terug op het pad. Wanneer je een oprecht christen bent dan kun je aan Hem niet ontsnappen.


Laat me je een voorbeeld geven. Als ik jouw predikant was en jij zou, laten we zeggen, 14 jaar oud zijn en ik zou terug komen van preken om elf uur ’s morgens; en ik zou je zien staan in een park of op de hoek met een groep gewelddadige jongeren, bezig met zaken die je niet behoort te doen, en je zou een lid van onze kerk zijn, ik zou naar je toe gaan en zeggen: “Stap in de auto!” En ik zou je naar je huis brengen. Ik zou niet boos op jou zijn. Ik zou boos op je vader zijn. Ik zou hem zeggen: “Meneer, u bent een zorgeloze vader, dat u toe staat dat uw kinderen buiten zijn in deze omstandigheden.”


Ik wil dat je iets weet. God is géén zorgeloze vader. Als jij kan rond spelen in de zonde, als jij de wereld lief kan hebben en de dingen die in de wereld zijn, als jij bij de wereld betrokken bent en wereldse zaken doet. Als jouw helden wereldse mensen zijn, als je op hen lijkt en je net als hen gedraagt, als je dezelfde dingen doet die zij doen, oh lieve vriend, luister naar mijn stem. Er is een grote kans dat jij God niet kent en dat je Hem niet toebehoort.


Nu gaan we dit afsluiten, vers 22: Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?


Je zegt dat het op deze aarde van het allergrootste belang is dat jij Jezus Christus kent. Maar dat is niet waar. Het meest belangrijke op deze aarde is dat Jezus Christus jou kent. Ik ga morgen niet het Witte Huis binnen, omdat ik naar de poort loop en tegen iedereen zeg dat ik George Bush ken, maar zij zullen mij binnen laten als George Bush naar buiten komt en zegt:”Ik ken Paul Washer.”


Je kunt belijden dat je Jezus kent, maar mijn vraag aan jou….ken jij Jezus? Kent Jezus jou? En let ook op hoe Hij hier degenen die verloren gaan omschrijft. Hij zegt: En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt! In het Grieks staat er voor ongerechtigheid, anomia – een negatief woord, a betekent “niet”; het woord nomos betekent “wet” – “geen wet.” Dit is wat het betekent. Laat mij een juiste vertaling van deze zin geven. Gaat weg van mij, luister goed naar me, als het kon dan zou ik naar je toekomen en je omhelzen terwijl ik je dit vertel, ik zou het doen, luister naar me. Hij zegt: Gaat weg van mij, jullie die beweren mijn discipelen te zijn die mij belijden als Heere en toch leven alsof Ik jullie nooit een wet gegeven heb om te gehoorzamen.


Ik heb zojuist een grote meerderheid van Noord- Amerika’s christendom omschreven. Als er ook maar iemand spreekt over de wet, als er ook maar iemand begint te spreken over Bijbelse waarheden over wat men behoort te doen en wat niet, hoe je behoort te leven en hoe niet, iedereen begint te schreeuwen: “Wetticisme!” Maar Jezus zei: Gaat weg van Mij jullie die zo leven – jullie noemen mij Heere, maar jullie leven alsof Ik jullie nooit een wet gegeven heb.


In het Amerikaanse christendom vandaag de dag gaat het erom dat je door de smalle poort bent gegaan. Prijs de Heere. Leef net als de rest van de wereld en het is allemaal prima. Je bent alleen vleselijk. Misschien kom je op een dag nog eens terug. Weet je wat er gebeurt door onze slechte evangelisatie? Er zijn talloze kinderen gered op de vakantie Bijbelschool, en wanneer ze 15 jaar oud zijn gaat een grote meerderheid de wereld in en leven daar als duivels. En wanneer zij dan rond de 30 jaar zijn komen ze terug en richten hun leven opnieuw in. Misschien dat ze gered zijn. Want, vrienden, het is meer dan alleen vertellen aan iemand dat je gered bent omdat je Jezus als Heere erkent. Satan erkent Jezus ook als Heere. Is jouw leven in een voortdurend proces van verandering?


En dan noemt Hij nog twee dingen. Hij spreekt over twee soorten mensen –twee funderingen. Weet je wat deze passage betekent in de meeste hedendaagse uitleggingen….het is zo belangrijk dat je theologie en geschiedenis bestudeert. De hedendaagse interpretatie van deze passage over de rots en het zand is in de kern vaak het volgende. Als jij een christen bent dan is het nodig dat jij je leven bouwt op de rots, want als jij je leven bouwt op het zand dan zul je een ongelukkig christenleven hebben. Maar dat is niet wat Jezus hier ons leert en de geschiedenis ondersteund mij daarin. Het is praktisch nooit op deze manier geïnterpreteerd. Weet je wat de juiste interpretatie is? Dat is wat nu volgt.


Er zijn twee wegen. Er is een smalle weg en een brede weg. Op welke loop jij? Er zijn twee soorten bomen. Er is een goede boom die goede vruchten draagt, deze gaat naar de hemel. Er is ook een kwade boom en dat weet je want deze boom brengt verkeerde vruchten voort, deze gaat naar de hel. Deze boom zal uitgehouwen worden en in het vuur gegooid worden. Er zijn er die Jezus Christus als Heere belijden en de wil van de Vader doen en er zijn er die Jezus Christus als Heere belijden en de wil van de Vader niet doen, zij gaan naar de hel – niet door een tekort aan werken, maar door een gebrek aan geloof wat bleek uit het feit dat zij géén werken hadden.


En dan gaat hij verder. Hij zegt niet, twee christenen die hun huis bouwen op verschillende funderingen. Nee. Dit is een geredde en dat is een verloren man. De verloren man hoort het Woord van God preken, maar legt geen fundering. Je kan op geen enkele wijze in zijn leven zien dat het Woord van God zijn leven vormt, opbouwt en bewaart. Zijn leven is niet overeenkomstig Gods Woord– hoeveel mensen in de Southern Baptist Convention het ook zeggen. Bouw jij je huwelijk op Gods Woord? Voed jij je kinderen op bij Gods Woord? Houdt jij je bankzaken onder leiding van Gods Woord? Leef jij, afgescheiden van de wereld en de dingen van de wereld bij Gods Woord? Wie van ons zouden er op deze vraag positief kunnen antwoorden?


Nee, niets van dat. “Ik belijd Jezus. Hij is mijn Redder. De zondagschoolleider zei mij dat.” Oh, ik weet, net als Leonard Ravenhil een bekende van mij gewend was te zeggen: ‘Ik preek in Baptistenkerken vaak maar één keer’. Ik preek in veel plaatsen als deze maar één keer. Ik had hier vandaag kunnen optreden met een woordgebruik wat jullie verbaasd zou hebben en ik had jullie dingen kunnen preken dat jullie in hogere sferen terecht zouden komen. Ik had jullie verhalen kunnen vertellen die jullie deed lachen, ik had verhalen over honden en oma’s kunnen vertellen wat jullie deed huilen, maar ik houd teveel van jullie. Ik weet…ik weet, omdat het Woord van God waar is, dat er mensen zijn die denken dat ze gered zijn, maar die het niet zijn.


Ik weet dat er sommigen van jullie om je heen kijken en denken: “Maar ik ben wel gered. Ik leef net zoals de rest van mijn jongerengroep.” Wat geeft je reden om te denken dat jouw jongerengroep gered is? “Nou, ik ben net als mijn ouders”of “Ik ben net als de ouderen in de kerk en de diaken en de predikant.” Wat heeft dat voor een betekenis? Je zult door hen niet geoordeeld worden op de dag van het oordeel. Mijn vraag voor jullie, geliefde vrienden, mijn vraag aan jou mijn kind. – Ik bedoel, jullie hadden mijn kinderen kunnen zijn. Ik bid als mijn jongen groter wordt dat daar een prediker zal zijn die voor hem zal staan en zal zeggen: “Genoeg van dit!”


Laten we ons buigen. Wat zegt het Woord van God ons? Hoe staat jouw leven tegenover dat verterende vuur van Gods heiligheid op de laatste dag? Geliefde meiden, geliefde jongens, op die laatste dag zal dan jouw belijdenis staande blijven? Ben je gered? Ik praat niet over: “Ik denk dat ik gered ben.” Je weet, dat er een pad dat juist lijkt voor een man, maar het leidt tot de dood.


“Maar ik voel in mijn hart dat ik gered ben.” Laat mij je een vraag stellen. Heb je wel eens in de Bijbel gelezen dat het hart arglistig is, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen? Moet je niet naar het getuigenis van de Schrift gaan?


“Nou, ik weet dat ik gered ben, want mijn moeder, mijn vader, mijn pastor, iedereen om mij heen vertelde mij dat ik gered was.” Nu vertel ik je dit. Wat zegt het Woord van God jou?


We praten zo vaak over radicaal christen- zijn. Radicale christenen zijn geen mensen die staan te springen tijdens een concert. Radicale christenen zijn geen mensen die christelijke t-shirts dragen. Radicale christenen zijn diegenen die de vruchten van de Heilige Geest dragen. Radicale christenen zijn diegenen die hun ouders gehoorzamen en eren ook wanneer zij zelf denken dat hun ouders ongelijk hebben. Radicale christenen zijn diegene die zich niet verleidelijk kleden om met hun lichamen te pronken. Dit zal je kwaad doen worden op mij, ik praat tot jongens en meiden. Als kleding een bescherming en bedekking voor je is, dan is God blij met jouw kleding. Als de kleding die je draagt er voor is om je lichaam te tonen dan is het verleidelijk en haat God datgene wat je doet. Iedereen wil graag praten over een profeet, maar niemand wil er naar luisteren.


Ik praat over het christendom. Ik heb mijn leven doorgebracht in de jungles. Ik ben in de vrieskou geweest van het Andes gebergte. Ik heb mensen zien sterven. Er was een kleine jongen, Andrew Myman, de moslims schoten hem vijfmaal in zijn buik en lieten hem aan de kant van de weg liggen, alleen maar omdat hij het uithuilde: “Ik ben zo bang, maar ik kan Jezus Christus niet verloochenen. Dood mij alstublieft niet, maar ik kan Hem niet verloochenen.” Hij stierf in een bad van bloed. En jullie praten over radicale christenen die een t-shirt dragen of naar conferenties gaan. Ik praat over heiligheid, ik praat over godvruchtigheid.


Ik wens – weet je wat een werking van God is in deze plaats? Als iedereen in deze plaats tot de overtuiging kwam, als ik zelf tot overtuiging kwam door de Heilige Geest. Als we met ons gezicht ter aarde vielen en huilden omdat we naar de dingen kijken die de wereld kijkt, omdat we dingen dragen die God haat, omdat we ons gedragen net als de wereld, er uit zien net als de wereld, ruiken net als de wereld, we doen veel dingen, maar we weten het niet omdat we het Woord van God niet kennen.

Omdat, ook al beweren we als kerkelijke denominatie dat de Bijbel het onfeilbare Woord van God is, we uiteindelijk enkel illustraties, verhalen en vreemde kleine nieuwigheden te horen krijgen tijdens de preek. Oh, dat God zou schijnen op deze plaats, dat wij ons zouden afkeren van de zonde, dat we zouden loslaten alles wat God onaangenaam is. Dat wij naar Hem toe zouden rennen, Hem omhelzen en van Hem houden.

Oh, dat God zendingskampen zou oprichten. Ik wens niet dezelfde dingen die je ouders voor je wensen. Zij willen voor jou veiligheid, zekerheid en mooi huizen. Zij willen mooie auto’s en aanzien. Ik wil voor jullie hetzelfde als dat ik wil voor mijn zoon, dat hij op een dag een banier zal pakken, de banier van Jezus Christus en dat hij die zal plaatsen op een heuvel waar nog nooit iemand een banier geplaatst heeft en dat hij het uit zal roepen: “Jezus Christus is Heere!”, ook al zou het zijn leven kosten. Oh, wanneer hij achttien jaar is en hij hetzelfde zal zeggen als wat ik zei als een jongeman. “Ik ga de bergen in, ik ga de jungle in.” En zij zeiden: “Je kunt daar niet heengaan, je bent gek. Het is een oorlog daar, je zult sterven.”Ik zal gaan. Wanneer dan die kleine jongen zijn rugzak zal oppakken, zal ik voor hem bidden en hem zeggen: “Ga! God zal met je zijn en als je sterft mijn jongen, ik zal je straks weer zien en ik zal je dood eren.”


Oh, God, laten we bidden….laten we bidden.


Oh, God, ik geef niet om reputatie. Het maakt mij niet uit wat mensen van mij vinden. Ik wil dat U geëerd wordt. Ik wil dat deze jongeren gered worden. Ik wil dat zij die gered zijn niet langer om zich heen kijken naar een cultureel christendom wat U haat en die U uit Uw mond zal spugen. En dat zij zullen zien naar het Woord van God en zeggen: “Ik volg Jezus.”


Oh, God, ik bid voor de jongerenwerkers en de predikanten en ik bid U of U hen wil vervullen met de geest van wijsheid, liefde, moed en onderscheiding. En lieve God, wat het ook kost, ik bid dat u zendingskampen zult oprichten. Ik kan het niet helpen maar als ik zie op deze kinderen moet ik aan mijn eigen jongen denken. Oh, God, dat U Ian zou redden en dat U hem zal roepen en hem zal zenden naar het slechtste deel van de veldslag. Oh, lieve God, start hier zendingskampen. Begin hier zendingskampen. Laat predikers, leiders en evangelisten komen die het Woord van God kennen. Oh, God, werk in deze plaats, alstublieft werk in deze plaats, lieve God. Alstublieft. Alstublieft. Alstublieft. Alstublieft.


Nu iedereen het hoofd gebogen heeft, is er iemand onder ons die zegt. “Broeder Paul, ik heb mijn leven lang in een leugen geleefd. Ik beweer een christen te zijn, maar ik heb de wereld lief en leef net als de wereld, ik lijk op de wereld en ik ruik naar de wereld en ik haat mezelf daarom. En, broeder Paul, ik ben zo moe van het christendom dat ik tot nu toe leefde. Ik ben er gewoon ziek van. Ik ben er gewoon ziek van. Ik wil gered worden. Ik wil gered worden.” Ik wil dat jullie dan opstaan. “Broeder Paul, ik wil gered worden.” Amen. Zijn er nog meer? Amen.


In een ogenblik krijgen we een uitnodiging. Zij die van jullie opstonden – ik zal zo meteen naar beneden komen en ik wil jullie graag ontmoeten. Ik wil met jullie praten. Jullie mogen gaan zitten, dank je wel.


Nu wil ik graag tot jullie spreken die zeggen dat zij christenen zijn. Eert jouw leven Jezus Christus? Kijk je in Zijn Woord om te zien hoe je moet leven? Ik bid met heel mijn hart, er is maar één ding dat de kerk van Amerika zal redden, twee mogelijkheden. De eerste is een totale reformatie in onze prediking en onze bestudering van het Woord van God, de andere is een vreselijke, een afschuwelijke vervolging. Dat is het enige wat de kerk van Amerika kan redden. Oh, ik bid, ik bid dat jullie terugkeren naar het Woord. Ik bid – luister naar me, jonge vrienden. Je moet het weten. Je moet zeggen: ‘Oké, hoe moet ik dan omgaan met mijn ouders?” Luister naar het Woord, kom erachter en gehoorzaam het. ‘Hoe moet ik mij kleden?” Luister naar het Woord, kom erachter en gehoorzaam het. “Hoe behoor ik te praten?” “Waar behoor ik naar te luisteren?” Breng iedere gedachte, woord en daad onder het bewind van Jezus Christus.


Ik ga jullie niet vragen om op te staan, omdat ik het zo moe ben dat mensen naar voren komen en beloften doen. Deze beloften houden vaak slechts twee minuten. Ik ben hier niet gekomen om in mijn magazine te schrijven dat een groot aantal van jullie naar voren kwamen. Ik wil dat jullie naar huis gaan en gaan leven voor Jezus Christus met heel jullie hart. Maar als je pastorale hulp nodig hebt, als je zegt: “Broeder Paul, ik wil graag- ik wil leven voor Jezus Christus. Maar ik weet alleen niet hoe. Ik weet niet hoe dat moet.” In een paar minuten zullen we jullie uitnodigen, maar niet om een belofte te doen aan God. Als je graag God wat wil beloven, dan doe je dat op je eigen stoel. Als je dat graag aan iemand wil vertellen, vertel het aan je predikant. Vertel het je jeugdleider, en weet je wat, je zult weten of je beloften waarheid worden. Hoe je dat weet? Als je belofte staande blijft, zul je weten dat het van God was.


Laat me je nog iets vertellen. Voor iedereen die hier is wil ik iets zeggen. Als jij de keuze hebt gemaakt om Jezus Christus te volgen, als jij de keuze maakte deze afgelopen dagen om gered te worden, dan wil ik je iets zeggen. Als het oprecht was, dan zal het blijven. Als jij naar een paar dagen weer midden in de wereld bent, leeft als de wereld, je gedraagt als de wereld, dan wil ik dat je iets weet: er gebeurde op dit weekend dan niets! Je had emoties, dat was het. Als je echt iets van God ontvangt, dan wil ik dat je weet, dat het dan ook zal blijven. En als je dan er vandaan wilt rennen, het zal je niet lukken. Je zult het niet kunnen. Oh, ik houd zoveel van jullie, ik houd zoveel van jullie.


Ik wil jullie vragen om allemaal te gaan staan. Als je pastorale hulp nodig hebt over een keuze die je hebt gemaakt maar niet helder voor je is, ik wil dan dat je naar voren komt. En ik zal direct naar beneden komen. Zij die daarstraks opstonden – er waren er velen die zeiden:”Ik heb het nodig dat ik Jezus Christus ken,” kom dan hier naar voren en ik zal met jullie praten en we zullen naar achteren gaan en samen met wat andere mensen zullen wij met jullie praten. En ik zal je zeggen, geen vijf minuten en geen tien minuten gesprek. Als je het nodig hebt om de hele nacht te spreken dan zullen wij blijven. Dat is de houding van iedere hulpverlener in deze plaats. We zullen de hele nacht blijven als dat nodig is, de hele nacht. God houdt van jullie, God houdt van jullie. Laat mij voor jullie bidden.


Lieve God, alstublieft, Heere, er is zoveel gaande hier. Afgelopen nacht, Heere, ik weet niet hoeveel van datgene echt was, ik zag afgelopen nacht mensen met berouw huilen. Ik zag mensen beloften doen en ik geloof dat er veel gebeurde doordat U er was. Ik zag vanochtend een jonge man preken, Vader, geef zijn getuigenis doorwerking, ik zag echt werk van Uw Heilige Geest. Ik weet niet hoeveel van de keuzes die gemaakt werden echt waren, maar er was echt werk van U. Ik bid U nu Vader, ik weet niet hoeveel er waar van zal zijn. Alleen de eeuwigheid zal het ons laten zien. Maar, o, lieve God, alstublieft, alstublieft, werk hier, in Jezus naam. Amen.


Einde


Informatie


Originele titel: “Shocking youth message stuns hearers – so shocking and biblical the preacher was never invited back”


Intro Paul Washer: Evangelist Paul Washer trekt de wereld rond om het Evangelie te verkondigen. Hij sticht kerken en leidt jongemannen op om het Evangelie door te geven. Zijn organisatie is gevestigd in Amerika onder de naam Heartcry Missionary.


Deze lezing was tijdens een meerdaagse conferentie waar hij genodigd was om voor meer dan 5000 duizend ‘evangelische’ jongeren te spreken.


Bij de vertaling is soms wat rekening gehouden met de leesbaarheid.

De opname van deze lezing is op meerdere plaatsen te horen en te zien. Zie onderstaande sites voor meer informatie en mp3-, wmv-, doc- bestanden.


Marcel Vroegop


www.heartcrymissionary.com

www.sermonaudio.com

www.amvroegop.nl

Ik heb deze preek gisteren beluisterd/gezien en gelezen en het is voor
mij 1 van de beste die ik het laatste jaar heb gezien en gehoord!
Het is direct/radicaal en confronterend..............er zou veel meer
van dit soort preken verkondigd moeten worden.
Het legt feilloos
de hypocrisie van kerken en christenen bloot,een spiegel voorhoudend
die op mij in ieder geval een zeer positieve werking heeft.
« Laatst bewerkt op: maart 24, 2008, 01:26:36 pm door H1961 »

H1961

  • Berichten: 50
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #1 Gepost op: maart 24, 2008, 01:44:59 am »
Hier de link naar de preek inclusief beeld:
http://video.google.com/v...=264868249898683262&hl=en

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #2 Gepost op: maart 24, 2008, 09:42:09 am »

quote:

H1961 schreef op 24 maart 2008 om 00:32:
Ik heb deze preek gisteren beluisterd/gezien en gelezen en het is voor
mij 1 van de beste die ik het laatste jaar heb gezien en gehoord!
Het is direct/radicaal en confronterend..............er zou veel meer
van dit soort preken verkondigd moeten worden.
Het legt feilloos
de hypocrisie van kerken en christenen bloot,een spiegel voorhoudend
die op mij in ieder geval een zeer positieve werking heeft.
Een citaat van mijzelf op een ander forum over dit onderwerp.

quote:


Voor de mensen met intresse de eerste en laatste 10 minuten zijn het leukst. Vooral de laatste 10 want dan begint het grote tranen trekken. Plus dat leden op kunnen staan als ze denken dat ze al die tijd geen echte christenen zijn geweest. Die mogen vervolgens naar voren komen voor een persoonlijk gesprekje.
Wat ben ik blij dat ik er al van af kom met een "Door mijn schuld, door mijn schuld, door mijn grote grote schuld, enz enz" beleiden samen met de mede parochianen en dus niet publiekelijk aan de schandpaal genageld wordt tijdens de viering.


Wil ik nog aan toevoegen dat het een vrij manipulatieve preek is. Verder wil ik wel weten hoe meneer zelf leeft, niet zelden zie je bij dit soort rand verschijnselen dat zij zelf het meest hypocriet zijn. Zoals die grote Amerikaanse evangelist, die altijd zijn woordje klaar had om homoseksualiteit naar de diepste afgronden te parten. Betrapt met een mannelijke prostituee.

Maar als dit je ding is. dan zal Youtube een waar walhalla voor je zijn want er zijn nog wel meer van dit soort extremistische prekers. Het is niet mijn ding in ieder geval.
« Laatst bewerkt op: maart 24, 2008, 09:42:37 am door Thorgrem »

H1961

  • Berichten: 50
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #3 Gepost op: maart 24, 2008, 01:27:13 pm »

H1961

  • Berichten: 50
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #4 Gepost op: maart 24, 2008, 03:16:12 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 24 maart 2008 om 09:42:
[...]


Wil ik nog aan toevoegen dat het een vrij manipulatieve preek is. Verder wil ik wel weten hoe meneer zelf leeft, niet zelden zie je bij dit soort rand verschijnselen dat zij zelf het meest hypocriet zijn. Zoals die grote Amerikaanse evangelist, die altijd zijn woordje klaar had om homoseksualiteit naar de diepste afgronden te parten. Betrapt met een mannelijke prostituee.

.


Ik zou zelf ook willen weten hoe hij leeft ....en of hij inderdaad leeft volgens
practice what you preach....de amerikaanse evangelist waar jij op doelt is
Ted Haggard.Maar dat wil niet zeggen dat P.Washer daarom ook maar de
schijn tegen heeft,het zou kunnen maar ik ga daar niet meteen van uit,daar-
naast doet het niets af aan de uitstekende preek die hij hier heeft gehouden.
Hij houdt de christenen een spiegel voor,en laat ze zichzelf serieus afvragen
in het licht van de bijbel of ze eigenlijk wel christen zijn.
Jij noemt hem een extremistische preker.......vraag me af hoe je Jezus
boodschap dan ziet,want die is toch bijzonder radicaal te noemen.
Het zijn veelal de christenen(mezelf incluis)die er een halfslachtige en dubbele
levenstijl op na houden,ze verschillen vaak bijna geenszins van hun ongelovige
medemens in hun wandel,maar toch zeggen christen te zijn.Ik zou wel willen
weten welk gedeelte je precies manipulatief  vindt.ik vind de preek nogal
recht door zee,zeer bijbels doch confronterend en daar kunnen veel mensen
niet tegen,die horen liever een poezelige boodschap waarin hun of naar de mond gepraat worden of vooral maar niet aangesproken worden op hun
christen zijn en waar dat dan uit blijkt.Je schrijft als dit je ding is?
Mijn ding?Extremistische predikers?Vind dat erg snel ingevuld hoor beste
Thorgrem..mijn ding is in ieder geval geen preken waarin altijd maar verteld
wordt dat God uitsluitend Liefde is en iedereen vergeeft en iedereen gered
is.....Ik vind persoonlijk dat er veels te weinig van dit soort predikers zijn,
wordt er uberhaupt nog wel over bv de zonde gepreekt?Heb de indruk dat
de nadruk ligt op feelgood preken........Maar om het kort te houden,voor mij
heeft deze preek een enorme postieve invloed en ik heb inderdaad op
YouTube en Godtube nu meerdere sermons gevold en ik vind het een revelatie
maar ik ben zeker geen adept ofzo.

Vriendelijke groeten..........

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #5 Gepost op: maart 24, 2008, 03:36:03 pm »
Voordat ik ook hier weer een stempel ga drukken die het verloop van het topic bepaald, laat ik liever eerst anderen aan het woord.

Wat misschien voor jou wel leuk is om te posten hier is hoe je deze preek concreet ingepast hebt in je leven. Wat heb je er concreet mee gedaan?
« Laatst bewerkt op: maart 24, 2008, 03:38:03 pm door Thorgrem »

grompie

  • Berichten: 1539
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #6 Gepost op: maart 24, 2008, 03:53:58 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 24 maart 2008 om 09:42:
[...]
Verder wil ik wel weten hoe meneer zelf leeft,

Ik ook! wie lost deze paaspuzzel op?
Ik heb even gegoogled maar vond alleen maar hogedrukspuiten en wasmachines.

Als hij kleiner woont dan ik ga ik die preek bekijken :7
« Laatst bewerkt op: maart 24, 2008, 03:55:44 pm door grompie »
geheelonthouder

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #7 Gepost op: maart 24, 2008, 04:28:24 pm »

quote:

grompie schreef op 24 maart 2008 om 15:53:
[...]

Ik ook! wie lost deze paaspuzzel op?
Ik heb even gegoogled maar vond alleen maar hogedrukspuiten en wasmachines.

:+ aanhalingstekens helpen:

http://www.amvroegop.nl/m...task=view&id=67&Itemid=86

http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Washer
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Ulysses

  • Berichten: 1663
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #8 Gepost op: maart 24, 2008, 04:43:31 pm »
Dit vind ik wel sterk:

quote:

In one of Washer's most famous messages, the approximately one-hour sermon he delivered at the 2002 Youth Evangelism Conference in Montgomery, Alabama, USA, Washer received applause addressing what he considers to be errors in American Evangelicalism. He responded:

    "I don't know why you're clapping. I'm talking about you. I didn't come to get amens. I didn't come here to get applauded. I'm talking about you."
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

H1961

  • Berichten: 50
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #9 Gepost op: maart 24, 2008, 10:18:03 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 24 maart 2008 om 15:36:
Voordat ik ook hier weer een stempel ga drukken die het verloop van het topic bepaald, laat ik liever eerst anderen aan het woord.

Wat misschien voor jou wel leuk is om te posten hier is hoe je deze preek concreet ingepast hebt in je leven. Wat heb je er concreet mee gedaan?


Dat is een hele goede vraag Thorgrem!
Ik ken Paul Washer en deze preek pas een week!
En ik ben mezelf in het licht van de bijbel en in het licht van deze preek
tegen het licht gaan houden,en ik ben geschrokken van wat ik aantrof
bij mezelf...en na een week pas kennis te hebben genomen is het uiteraard
nog veel te vroeg om nu al een conclusie te gaan trekken dat begrijp je
wel,maar ik ga er zeker iets mee doen.Wat dan?
Alle hypocrisie bij mezelf met wortel en tak trachten uit te roeien,
radicale keuzes te gaan maken in mijn geloofswandel......van een naam
christen trachten te veranderen in een daad christen.
Ik ben er nu pas een week mee bezig maar het horen van deze preek
heeft mij enorm geraakt en wakker geschud!Alleen ik wil niet inzakken
en na korte tijd geestelijk weer in slaap vallen en eerst knikken hoe gaaf
ik deze preek vond en er vervolgens niks mee doen!
Ik moet ermee aan de slag...........waaruit blijkt dat Jezus in mijn leven
op de 1e plaats staat,waaruit blijkt dat ik een geheiligde levenswandel
heb?Ik ben de vragen die PW stelt aan mezelf gaan stellen,er is werk aan
de winkel......veel werk!

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #10 Gepost op: maart 24, 2008, 10:21:40 pm »
En hoe ga je dat aanpakken? Wat zijn de stappen die je concreet gaat nemen?
Ik heb een zelfde soort vraagstuk, enkel dan in een ander kader, en ik vind het vrij moeilijk eerlijk gezegd.

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #11 Gepost op: maart 24, 2008, 11:13:55 pm »

quote:

H1961 schreef op 24 maart 2008 om 22:18:
[...]


Dat is een hele goede vraag Thorgrem!
Ik ken Paul Washer en deze preek pas een week!
En ik ben mezelf in het licht van de bijbel en in het licht van deze preek
tegen het licht gaan houden,en ik ben geschrokken van wat ik aantrof
bij mezelf...en na een week pas kennis te hebben genomen is het uiteraard
nog veel te vroeg om nu al een conclusie te gaan trekken dat begrijp je
wel,maar ik ga er zeker iets mee doen.Wat dan?
Alle hypocrisie bij mezelf met wortel en tak trachten uit te roeien,
radicale keuzes te gaan maken in mijn geloofswandel......van een naam
christen trachten te veranderen in een daad christen.
[...]
Jezelf tegen het licht houden is inderdaad een schokkende gewaarwording en dan te bedenken dat je dat dagelijks geacht wordt te doen. Washer heeft wel een paar goede punten maar uiteindelijk eindigt hij precies hetzelfde als de groepen die hij bekritiseert. Want je wordt aangesproken en je wilt gelijk wat gaan doen, het zelf doen. Terwijl Washer terecht in het begin van zijn verhaal erop wijst dat Jezus naar jou komt en niet andersom. Neem hem aan, geloof in hem, luister naar hem en wees hem dankbaar en vraag hem om wijsheid en kracht maar ga het niet allemaal zelf doen dat radicaal christen zijn want dat houd je niet vol, hij zal het doen als je het vraagt.

Oogje

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #12 Gepost op: maart 24, 2008, 11:16:37 pm »
Ik heb op een ander forum de hele preek eens bekeken en destijds als volgt gereageerd:

quote:

Het is gemakkelijk om Paul af te vallen vanwege zijn misschien wat emotionele manier van preken. Het is ook gemakkelijk om het af te doen als geestelijke manipulatie. Toch wil ik proberen vaker mensen voordeel van de twijfel te geven. Waarom? Omdat ik bij mijzelf merk dat ik alleen maar bitterder wordt als ik weer meen zo iemand te moeten kraken. En ik mijzelf zo de door mijzelf gehate ik-doorzie-alles-houding aanneem.

Daarom heb ik vooral geprobeerd te luisteren naar de inhoud van de preek. Het is een modernere variant op de goede oude donderpreek, waar de gelovigen weer werden bepaald bij de toorn van God en waarin de gelovigen geprikkeld werden zich te bekeren en niet te verflauwen in de geloofsijver. In de brieven van Paulus zie je ook regelmatig zulke donderpreken, waarin hij ook emotioneel reageert. De christelijke traditie heeft wel meer van zulke vurige predikers gekend.

Paul zegt rake dingen in zijn preek. Een sterke opmerking vond ik dat het er niet om gaat dat jij Jezus kent, maar dat Jezus jóú kent. En dat goede christenen vooral herkenbaar zijn aan hun vruchten. Jakobus ageerde ook al tegen christenen die meenden dat geloof alleen voldoende was. Nee, geloof moet vrucht dragen, het moet gepaard gaan met werken, met absolute gehoorzaamheid. Anders is het dood en rijp voor de hel. Niet hij die alleen "Heer, Heer" zegt...

Paul is dan wel geen katholiek (niemand is volmaakt ;)), maar ik denk dat deze boodschap welhaast universeel is en in elke kerk wel gepreekt kan worden. Christenen herken je aan hun vruchten. Na de nauwe poort komt ook een nauw pad. Als een echte aanvaring met een vrachtwagen je nogal veranderd, hoeveel termeer zou Jezus je dan moeten veranderen, Hij die groter dan een vrachtwagen is? Met alleen Jezus in je hart bidden kom je er niet. God is ook de God van toorn en de God van het Oordeel.

We moeten ons blijven realiseren dat niet elke christen die niet die radicale levensstijl aanhoudt, onwelwillend is. En dat we slechts radicaal mogen zijn in liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Maar Paul op grond van zijn preekstijl, denominatie of radicale boodschap afserveren lijkt mij geen goed idee. Liever onderzoek ik eerst hoe het dan met míjn levensstijl staat.
En daar sta ik nog steeds achter. Met als extra nadruk dat we niet moeten geloven uit angst voor het oordeel, maar uit liefde voor God. En iemand die zegt vurig in Christus te geloven, maar er niet helemaal naar leeft, hoeft ook níét hypocriet te zijn. Hij is dan gewoon nog op weg en gewoon nog niet helemaal heilig. Net zoals iedereen eigenlijk, de één wat meer dan de ander.
« Laatst bewerkt op: maart 24, 2008, 11:18:03 pm door Oogje »

H1961

  • Berichten: 50
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #13 Gepost op: maart 25, 2008, 12:46:59 am »
Mijn dank gaat uit naar de laatste twee reacties van Dingo en Oogje!
@Dingo:maar ga het niet allemaal zelf doen dat radicaal christen zijn want dat houd je niet vol, hij zal het doen als je het vraagt.
Dat is zo waar wat je zegt,ik zou hier erg gevoelig voor zijn geweest om uiteindelijk keihard tegen een muur te lopen!
@Oogje:mooi en genuanceerd stuk,duidelijk,direct maar ook liefdevol.
@Thorgrem:de concrete stappen moeten nog genomen worden,ik zit nu eerst
in de fase van mezelf tegen het licht houden en schokkende ontdekkingen
doen,vervolgens hoop ik overeenkomstig te gaan handelen maar als 1e lijkt
het mij het meest zinnige om God aan het woord te laten en mijn gebeds-
leven te intensiveren.

Jansen&Jansen

  • Berichten: 188
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #14 Gepost op: maart 25, 2008, 02:12:50 am »
Ik zal ook maar een antwoord geven:
Het is crap. Het is de wet, verpakt in een christelijk klinkende verpakking. Onder het papiertje zit de wet. Snoeihard en onverbiddelijk.

Wat Christus tot stand heeft gebracht wordt gedegradeerd tot een aanzet. Maar Christus zei: Het is volbracht.

Het zal wel niet aardig van me gevonden worden, het klinkt zo immers super wat die man zegt. Maar het is een illusie. De wet prikkelt de mens, ik zal het doen en daardoor leven. De oude mens opkrikken, tot die er helemaal is.
Maar die is gekruizigd, dat lijk weer uit de kast halen en proberen "christelijk" te laten zijn is zinloos.
Het is zoeken naar rechtvaardiging uit jezelf, uit de mens. Want dat is het als je door daden behouden denkt te kunnen worden. Het is hoogmoed. Ben je dan met genade begonnen en eindig je met de wet? Want dat is het waar het ten diepste op neerkomt.

Een mens wordt behouden door het geloof. Christus heeft het volbracht. Je bent vrij.

Gebruik die vrijheid niet als aanleiding voor het vlees. Dat moet je niet doen, waarom terugkeren naar die oude mens met z'n heiloze gedrag? Daar zal inderdaad geen zegen in zitten.
Maar gebruik die vrijheid ook niet om weer onder de wet te komen. Dat is toch ook terugkeren naar de oude mens.
Je bent daar van vrij gemaakt, je weet wat die oude mens tot stand zal brengen. Die oude mens zal alleen maar ellende gaan produceren hoe enthousiast de bedoelingen ook zijn. Probeer om zelf rechtvaardig en behouden te worden door je daden, en de wet zit prompt op je schouders. Het gaat niet lukken. Het is een pogen om een lijk te laten buikspreken. En dat is of wordt geen fraai gezicht. Crash and burn is het resultaat.
Dan bedoel ik niet de hel of zo, maar je zal vastlopen in onmacht.

Wat voor de mens onmogelijk is, is mogelijk bij God. Hij rechtvaardigt, Hij heeft het volbracht. Uiteindelijk zal blijken: Alles is genade.

Harold-2

  • Berichten: 97
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #15 Gepost op: maart 25, 2008, 03:40:23 am »
Een paar maand geleden heb ik dit fragment/opname ook gezien, en ik moet wel zeggen dat het me erg aan het nadenken heeft gezet.

Ik ben het er niet mee eens om te zeggen dat je door geloof gerechtvaardigd bent, want dan moet je je gaan afvragen wat geloof is: Als geloof alleen iets is als "weten dat God bestaat" dan zul je daardoor naar mijn idee niet behouden worden.

Je zult toch echt een relatie met God moeten onderhouden. En niet alleen maar denken dat je door je (verbonds)doop en op deze manier geloven (geloof zonder relatie) behouden bent. Want ik denk dat er bijvoorbeeld binnen de GKV (waar ik zelf ook lid van ben) net wat teveel mensen zijn die op deze manier redeneren(verbondsautomatisme).

Als je een liefdesrelatie hebt met God dan zul je de "goede" werken ook makkelijker doen, en net als wat JJ zegt: het moet zeker niet wettisch worden want zo'n relatie wil God niet. En je wordt inderdaad door je geloof alleen behouden, maar wel een geloof waar je de vruchten van ziet, en niet een dood geloof.

Klein praktijkvoorbeeldje: Zaterdagavond is er zo'n "leuk" programma voor van Gerard Joling en Gordon. In dat programma wordt er ongeveer om de minuut wel gevloekt. Hoe kun je als Christen hier zonder probleem naar kijken en bijvoorbeeld de volgende zondag vrolijk aan het avondmaal gaan? Ik heb besloten om niet meer naar dat programma te kijken, niet omdat het wettisch gezien niet past als Christen, maar omdat vloeken me "pijn" doet.

Dus wat dat betreft is het wel eens goed om een spiegel voor gehouden te krijgen net als wat topic starter aangeeft. En die spiegel zal bij veel mensen hard aankomen.
« Laatst bewerkt op: maart 25, 2008, 03:48:43 am door Harold-2 »

Jansen&Jansen

  • Berichten: 188
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #16 Gepost op: maart 25, 2008, 10:13:28 am »

quote:

Harold-2 schreef op 25 maart 2008 om 03:40:
Een paar maand geleden heb ik dit fragment/opname ook gezien, en ik moet wel zeggen dat het me erg aan het nadenken heeft gezet.

Ik ben het er niet mee eens om te zeggen dat je door geloof gerechtvaardigd bent, want dan moet je je gaan afvragen wat geloof is: Als geloof alleen iets is als "weten dat God bestaat" dan zul je daardoor naar mijn idee niet behouden worden.

Inderdaad, alleen geloven dat God bestaat zal iemand niet behouden.
Het gaat er om dat je gelooft dat Christus voor je zonden gestorven is. Dat Hij het heeft volbracht. Daar je vertrouwen op vestigt om daardoor door God gerechtvaardigd te zijn.

quote:

Je zult toch echt een relatie met God moeten onderhouden. En niet alleen maar denken dat je door je (verbonds)doop en op deze manier geloven (geloof zonder relatie) behouden bent. Want ik denk dat er bijvoorbeeld binnen de GKV (waar ik zelf ook lid van ben) net wat teveel mensen zijn die op deze manier redeneren(verbondsautomatisme).

quote:


Als je een liefdesrelatie hebt met God dan zul je de "goede" werken ook makkelijker doen, en net als wat JJ zegt: het moet zeker niet wettisch worden want zo'n relatie wil God niet. En je wordt inderdaad door je geloof alleen behouden, maar wel een geloof waar je de vruchten van ziet, en niet een dood geloof.

Klein praktijkvoorbeeldje: Zaterdagavond is er zo'n "leuk" programma voor van Gerard Joling en Gordon. In dat programma wordt er ongeveer om de minuut wel gevloekt. Hoe kun je als Christen hier zonder probleem naar kijken en bijvoorbeeld de volgende zondag vrolijk aan het avondmaal gaan? Ik heb besloten om niet meer naar dat programma te kijken, niet omdat het wettisch gezien niet past als Christen, maar omdat vloeken me "pijn" doet.

Ik heb eens een vergelijking gehoord waarin iemand ( volgens mij een indiaan die tot geloof was gekomen ) het beschreef als een witte hond en een zwarte hond. De hond die te eten krijgt wordt sterk.
Door de witte (goede) hond eten te geven, zal die sterk worden, de zwarte hond zal zwakker worden. Bijvoorbeeld het lezen van de bijbel, en goede boeken.
Andersom geldt dit echter ook. Soms zijn televisie programma's inderdaad een slechte voeding, maken alleen de zwarte hond sterker.

Je merkt dat innerlijk, en dan is er weerstand tegen dat soort rommel.

quote:

Dus wat dat betreft is het wel eens goed om een spiegel voor gehouden te krijgen net als wat topic starter aangeeft. En die spiegel zal bij veel mensen hard aankomen.

Het is goed om gelovigen er op te wijzen als ze zondigen. Elkaar vermanen vanuit een goede bedoeling. ( niet om de ander naar beneden te halen, maar om de ander te helpen het rechte spoor te houden ).
Als dat het enige was, wat in TS bericht staat, dan had ik er geen probleem mee.

Ik krijg echter de indruk dat die prediker het koppelt aan het behouden zijn, en met een zweep de schapen opjaagt. Wat daaruit voortkomt is teleurstelling en angst. God als boeman, o wee als iemand met problemen zit en er niet uitkomt. Die zal vreselijk bang zijn verloren te gaan.
Dat is regeren door angst. Het is die zwarte hond kunstjes leren; door een hoepeltje springen, braaf zitten, pootje geven. De hele dag bezig zijn met die zwarte hond die het uiteindelijk toch nooit werkelijk leert. Hij is en blijft zwart.

Ro 6:6 dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn;
Efe 4:22 dat gij, wat uw vroegere wandel betreft, de oude mens aflegt, die ten verderve gaat, naar zijn misleidende begeerten,
Kol 3:9 Liegt niet meer tegen elkander, daar gij de oude mens met zijn praktijken afgelegd,

Die oude mens, met alle gedonder dat daarin zit, is niet goed en wordt niet goed. Die is dood, leg dus maar af. Iets wat dood is hoef je niet te proberen kunstjes te leren.
Niet ervoor kiezen die oude mens te laten regeren want daar zitten alleen maar misleidende begeerten in.
Laat de nieuwe schepping groeien. Die leeft en heeft niets met zonde en straf en dergelijke te maken.
« Laatst bewerkt op: maart 25, 2008, 10:15:56 am door Jansen&Jansen »

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #17 Gepost op: maart 25, 2008, 10:33:50 am »

quote:

Jansen&Jansen schreef op 25 maart 2008 om 02:12:
Ik zal ook maar een antwoord geven:
Het is crap.
Het is inderdaad overduidelijk fel gericht tegen het in Amerika zo populaire, en in de rest van de wereld snel oprukkende, welvaartsgeloof van de evangelische beweging.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Jansen&Jansen

  • Berichten: 188
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #18 Gepost op: maart 25, 2008, 11:26:50 am »

quote:

diak2b schreef op 25 maart 2008 om 10:33:
[...]

Het is inderdaad overduidelijk fel gericht tegen het in Amerika zo populaire, en in de rest van de wereld snel oprukkende, welvaartsgeloof van de evangelische beweging.

Ik denk niet dat dit zo specifiek tegen het welvaartsgeloof in gaat. Dat ligt meer op een ander vlak.
Het gaat wel in tegen behouden zijn door geloof en genade. (Sola fide, Sola gratia). Dat is althans de indruk die ik krijg.

Harold-2

  • Berichten: 97
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #19 Gepost op: maart 25, 2008, 12:18:14 pm »
Ik denk dat het meer in gaat tegen het "dood" geloof.

Want volgens mij heb je vooral in Amerika veel naamchristenen, die beweren dat ze geloven, maar verder passief zijn in hun geloofsleven.
« Laatst bewerkt op: maart 25, 2008, 12:18:59 pm door Harold-2 »

marliesje

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #20 Gepost op: maart 25, 2008, 12:22:44 pm »

quote:

Jansen&Jansen schreef op 25 maart 2008 om 11:26:
[...]

Ik denk niet dat dit zo specifiek tegen het welvaartsgeloof in gaat. Dat ligt meer op een ander vlak.
Het gaat wel in tegen behouden zijn door geloof en genade. (Sola fide, Sola gratia). Dat is althans de indruk die ik krijg.
hmmmm.... hoe interpreteer jij dan Jakobus 2:24? Waaruit  blijkt geloof als je daden er niet naar zijn?

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #21 Gepost op: maart 25, 2008, 12:52:25 pm »

quote:

Jansen&Jansen schreef op 25 maart 2008 om 11:26:
[...]

Ik denk niet dat dit zo specifiek tegen het welvaartsgeloof in gaat. Dat ligt meer op een ander vlak.
Het gaat wel in tegen behouden zijn door geloof en genade. (Sola fide, Sola gratia). Dat is althans de indruk die ik krijg.
Ik heb meer het idee dat het gaat tegen veel gelovige jongeren die ooit hebben gezegd: ja ik wil U volgen. En dan denken dat dat alleen te zeggen dat je hem in je hart hebt gevraagd, terwijl dat alleen een zeggen en niet menen is geweest.
En dan krijg je de situatie dat ze "Here Here,' zeggen maar dat het eigenlijk niets met de Heer zelf te maken heeft. Het is puur een uiterlijke zaak geweest.
En het is duidelijk dat ze leven ' als onveranderde mensen' maar denken dat ze al gearriveerd zijn.
Je moet met de mond belijden en met je hart geloven. En dat laatste ontbreekt er dan aan en dan blijf je zpals je bent.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Harold-2

  • Berichten: 97
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #22 Gepost op: maart 25, 2008, 12:54:53 pm »

quote:

marliesje schreef op 25 maart 2008 om 12:22:
[...]


hmmmm.... hoe interpreteer jij dan Jakobus 2:24? Waaruit  blijkt geloof als je daden er niet naar zijn?
Hmm, niet alleen vs 24 maar eigenlijks heel Jakobus 2

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #23 Gepost op: maart 25, 2008, 01:55:04 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 maart 2008 om 12:52:
[...]

Ik heb meer het idee dat het gaat tegen veel gelovige jongeren
Nee hoor, via veel gelovige jongeren word geprobeerd deze leer, vermengd met het Pelagianisme en Arianisme, in de kerk ingang te krijgen en zo kerk tot ontploffing te brengen.

Harold-2

  • Berichten: 97
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #24 Gepost op: maart 25, 2008, 02:10:22 pm »

quote:

grompie schreef op 24 maart 2008 om 15:53:
[...]

Ik ook! wie lost deze paaspuzzel op?
Ik heb even gegoogled maar vond alleen maar hogedrukspuiten en wasmachines.

Als hij kleiner woont dan ik ga ik die preek bekijken :7
Beetje google werk

Jansen&Jansen

  • Berichten: 188
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #25 Gepost op: maart 25, 2008, 02:29:35 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 maart 2008 om 12:52:
[...]

Ik heb meer het idee dat het gaat tegen veel gelovige jongeren die ooit hebben gezegd: ja ik wil U volgen. En dan denken dat dat alleen te zeggen dat je hem in je hart hebt gevraagd, terwijl dat alleen een zeggen en niet menen is geweest.
En dan krijg je de situatie dat ze "Here Here,' zeggen maar dat het eigenlijk niets met de Heer zelf te maken heeft. Het is puur een uiterlijke zaak geweest.
En het is duidelijk dat ze leven ' als onveranderde mensen' maar denken dat ze al gearriveerd zijn.
Je moet met de mond belijden en met je hart geloven. En dat laatste ontbreekt er dan aan en dan blijf je zpals je bent.



Door de nadruk die hij legt op allerlei uiterlijke zaken, stapt hij over eea. heen. Zoals hij bijvoorbeeld schrijft dat er kledingvoorschriften zijn, terwijl het toch normaal is voor jonge meisjes om zich mooi te maken en te kleden. Uiteraard binnen grenzen van redelijkheid en fatsoen is daar niets mis aan. Het op die manier inhameren op jonge gelovigen leidt tot een heel verkrampt leven.
Iemand kan werkelijk geloven zonder dat die als een amish leeft.
Als hij iemand die werkelijk gelooft op die manier lasten oplegt dan wordt dat wel wetticisme. Verkrampte mensen die eigenlijk voor een karretje gespannen worden om hun oude-ik te trainen is bepaald niet goed.

Ik vind het lastig om dit te beoordelen. Als hij het richt tot mensen die niet werkelijk geloven, dan is het okee. Wakker schudden, want daar heb je niets aan. Bewust maken dat geloven niet hetzelfde is als opzeggen van een toverformule.

Als het echter terecht komt op jonge gelovigen die bijvoorbeeld nog in de pubertijd zitten, het nog moeten leren om de oude mens te herkennen, kwetsbaar zijn, dan kan dit beroerd uitwerken.

Ik ken een vrouw die in haar jeugd in een heel strenge groep zat. De smalle weg volgen, alles wat werelds was als zonde bestempelen. Bij wijze van spreken nog net geen burka's dragen. De bijeenkomsten leken wel op begravenissen, iedereen hield elkaar in de gaten of men niet 'te werelds' was. Ze mocht niet dansen, zus niet doen, zo niet doen. Allemaal tekenen dat je dan geen waarlijk christen zou zijn.

Ze was echt wel een gelovige, maar de druk die opgelegd werd was zo zwaar dat ze er uitbrak en het geloof voor vele tientallen jaren heeft laten varen. Daarbij altijd in angst zat dat ze aangeklaagd werd, en niet behouden zou zijn.

Harold-2

  • Berichten: 97
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #26 Gepost op: maart 25, 2008, 03:09:48 pm »
Paul Washer is denk ik iemand die heel erg roept om wedergeboorte (naar mijn idee niets mis mee). En door de wedergeboorte vruchtdragen.

Zie ook dit interview met hem: klikkerdeklik

Vanaf ongeveer 3 minuten.
« Laatst bewerkt op: maart 25, 2008, 03:10:28 pm door Harold-2 »

Oogje

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #27 Gepost op: maart 25, 2008, 04:22:45 pm »
Ik heb zelf niet het idee dat Paul zegt dat je één of andere wet moet volgen om behouden te worden. Hij zegt eerder: als je Jezus werkelijk ontmoet en werkelijk in Hem gelooft, dan móét er wel iets veranderen bij je. Als je na een ontmoeting met God nog steeds je eigen zondige gang gaat, hoe kun je dan oprecht zeggen dat je Hem regelmatig ontmoet.

Als ik ooit ergens in het verleden een onzevader heb gebeden en daarna nooit meer gebeden heb, heb ik dan gelijk een serieus gebedsleven? Als ik ooit een keertje naar de kerk ben geweest en daarna nooit meer, ben ik dan gelijk een trouwe kerkganger? Als ik ooit eens een maaltijd zonder vlees heb gegeten, en daarna gewoon weer vleesmaaltijden, ben ik dan gelijk een vegetariër?

Met een beetje gevoel voor statistiek zie je wel in dat dát niet het geval kan zijn. En Paul zegt nu dus dat als je ooit een keertje gebeden hebt dat je bij God wilt horen, maar daarna niets meer daaraan doet, je je dan ook af moet vragen of je God wel serieus volgt. En of je dan wel serieus bij God hoort. Het gaat volgens mij dus helemaal niet om behoudenis door de wet, maar om vrucht dragen door geloof. Stukje bij beetje, dat wel, maar wél vrucht.

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #28 Gepost op: maart 25, 2008, 05:02:00 pm »
Waar zegt PieWie dat je enige wet moet houden om behouden te worden? Nergens.

wat zegt hij wel?

Nou, eh:

quote:

Evangelist Paul Washer

[...]Wat jullie moeten weten is dat redding alleen door het geloof is en door het geloof alleen in Jezus Christus.[...]De Bijbel leert ons nergens dat een persoon een oprecht christen kan zijn, levend in vleselijkheid, zwakheid en zondigend alle dagen van zijn leven. [...]Jezus geeft aan dat één van de fundamentele kenmerken van een oprecht christen is dat hij wandelt op het smalle pad. [...]Hij zal nooit kritiek leveren op je manier van leven. Hij zal maken dat je applaudisseert. Hij zal je doen springen. Hij zal je duizelig maken. Hij zal je vermaken en je een christendom voorstellen dat je kerk zal veranderen in een Six Flags voor Jezus en je vermaken dat je nooit aangesproken zal worden op grote zaken als deze. Werkt God in mijn leven? Neem ik toe in heiligheid? Ben ik echt wedergeboren?[...]


Ik kan meneer Washer voornamelijk wel gelijk geven, en ik deel zijn diepe afkeer jegens de schijn-heiligheid, het moderne heidendom van wat hij in de Amerikaanse "kerken" ziet wel geloof ik.

lekker toeteren dat je gered bent omdat je gelooft, maar intussen vergeten wat Jezus werkelijk gezegd heeft, over hoe je te gedragen, over het DOEN van de wil van de Vader, over de odpracht heilig te zijn, het met vele voorbeelden geuite "doe aldus".

Nee, vooral de woorden van Jezus herinterpreteren, zodat zelfs de barmhartige Samaritaan verandert in een hol "als Jezus maar in je hartje is"-geloof, zo kom je er wel.

Het is makkelijk vanalles te beweren over deze preek, maar weerleh zijn woorden dan gewoon, laat zien waar hij precies preekt in strijd met de Schrift.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Jansen&Jansen

  • Berichten: 188
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #29 Gepost op: maart 25, 2008, 10:24:17 pm »

quote:

Oogje schreef op 25 maart 2008 om 16:22:
Ik heb zelf niet het idee dat Paul zegt dat je één of andere wet moet volgen om behouden te worden. Hij zegt eerder: als je Jezus werkelijk ontmoet en werkelijk in Hem gelooft, dan móét er wel iets veranderen bij je. Als je na een ontmoeting met God nog steeds je eigen zondige gang gaat, hoe kun je dan oprecht zeggen dat je Hem regelmatig ontmoet.

Zijn bedoeling lijkt te zijn dat hij zich feitelijk richt op niet-christenen. Mensen die blijkbaar op een oppervlakkige manier omgegaan zijn met wat geloof in Christus betekent. Niet iets wat in het hart zit, maar alleen maar nagepraat werd. In dat geval is het inderdaad goed wat hij zegt.

Ik had in eerste instantie het idee dat hij zich tot christenen richtte, en dus met werken der wet ter echtvaardiging aankwam (alsof het behoud alsnog verloren zou gaan indien niet beantwoord werd aan allerlei eisen). Omdat dit soort groeperingen mij meer bekend zijn, legde ik ten onrechte de link daarmee.

quote:


Als ik ooit ergens in het verleden een onzevader heb gebeden en daarna nooit meer gebeden heb, heb ik dan gelijk een serieus gebedsleven? Als ik ooit een keertje naar de kerk ben geweest en daarna nooit meer, ben ik dan gelijk een trouwe kerkganger? Als ik ooit eens een maaltijd zonder vlees heb gegeten, en daarna gewoon weer vleesmaaltijden, ben ik dan gelijk een vegetariër?

Met een beetje gevoel voor statistiek zie je wel in dat dát niet het geval kan zijn. En Paul zegt nu dus dat als je ooit een keertje gebeden hebt dat je bij God wilt horen, maar daarna niets meer daaraan doet, je je dan ook af moet vragen of je God wel serieus volgt. En of je dan wel serieus bij God hoort. Het gaat volgens mij dus helemaal niet om behoudenis door de wet, maar om vrucht dragen door geloof. Stukje bij beetje, dat wel, maar wél vrucht.
Het is dus van toepassing op niet-christenen. Als je gelooft in Christus dan weet je zelf heel goed dat dit vanuit het hart komt. De keuze tussen oude mens en nieuwe mens is iets waar je vanzelf tegenaan loopt zodra van een nieuwe schepping sprake is.

Oogje

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #30 Gepost op: maart 26, 2008, 12:02:19 am »
Sjaloom Jansen&Jansen,

Niet-christenen, naam-christenen... Ik prefereer liever de term slechte christenen. Daarmee houd je de definitie christen wel zo zuiver. En aangezien Paul tegen een zaal vol christenen preekt, denk ik dat zijn boodschap aan die christenen gericht is en daardoor heel simpel: christelijk leven is niet één gebedje en vervolgens doen alsof Hij in feite niet bestaat, maar je luie kont eens een welgemikte trap tussen de wangen geven en in elk geval probéren fatsoenlijk vrucht dragen zoals het hoort. Steunend op en puttend uit Gods genade, anders kan het niet. Het gaat dus wel degelijk over christenen, maar dan wel hele lauwe christenen.

Papa vind het helemaal niet erg als zoontje nog niet kan lopen, maar als zoontje niet eens erop vertrouwt dat pa hem erbij kan helpen, het niet wil proberen en daarom maar op zijn luie kinderkontje blijft zitten, dan zal papa toch ook maatregelen nemen, denk ik zo.

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #31 Gepost op: maart 26, 2008, 12:30:15 am »

quote:

Oogje schreef op 26 maart 2008 om 00:02:
Sjaloom Jansen&Jansen,

Niet-christenen, naam-christenen... Ik prefereer liever de term slechte christenen. Daarmee houd je de definitie christen wel zo zuiver. En aangezien Paul tegen een zaal vol christenen preekt, denk ik dat zijn boodschap aan die christenen gericht is en daardoor heel simpel: christelijk leven is niet één gebedje en vervolgens doen alsof Hij in feite niet bestaat, maar je luie kont eens een welgemikte trap tussen de wangen geven en in elk geval probéren fatsoenlijk vrucht dragen zoals het hoort. Steunend op en puttend uit Gods genade, anders kan het niet. Het gaat dus wel degelijk over christenen, maar dan wel hele lauwe christenen.

Papa vind het helemaal niet erg als zoontje nog niet kan lopen, maar als zoontje niet eens erop vertrouwt dat pa hem erbij kan helpen, het niet wil proberen en daarom maar op zijn luie kinderkontje blijft zitten, dan zal papa toch ook maatregelen nemen, denk ik zo.

Ziets als in hebr 5 staat:

11 Hierover hebben wij veel te zeggen, maar het is moeilijk uit te leggen, omdat gij traag zijt geworden in het horen. 12 Want hoewel gij, naar de tijd gerekend, leraars behoordet te zijn, hebt gij weer nodig, dat men u de eerste beginselen van de uitspraken Gods leert, en gij hebt nog melk nodig (en) geen vaste spijs. 13 Want ieder, die nog van melk leeft, heeft geen weet van de rechte prediking: hij is nog een zuigeling. 14 Maar de vaste spijs is voor de volwassenen, die door het gebruik hun zinnen geoefend hebben in het onderscheiden van goed en kwaad.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

H1961

  • Berichten: 50
    • Bekijk profiel
Paul Washer
« Reactie #32 Gepost op: april 04, 2008, 03:46:50 pm »
Ik kwam de volgende tekst tegen in een bijbels dagboek en vond het  bijzonder
toepasselijk en aansluitend op de preek die P.Washer hield.

Een van de duidelijkst aanwijsbare tekenen van godsdienstig verval is de gespletenheid van het leven. Zodra we gaan spreken over het normale en over het godsdienstige leven, wordt het tijd de alarmklokken te gaan luiden. Wanneer wij ons leven hebben overgegeven in de handen van de levende God, wanneer wij ons hebben laten reinigen van onze zonden door het kostbare bloed van Christus, dan breekt er een nieuw leven baan dat alles omvat en alles beheerst! Door het baanbreken van dat nieuwe leven worden we losgescheurd van het oude leven en in de overgave aan Hem ervaren we dat de kloof tussen oud en nieuw steeds groter wordt. Niet als iets wat wij presteren, maar als iets wat wij met verbazing, soms zelfs met zorg, ondergaan.
De Bijbel spreekt een radicale taal. Jakobus durft te spreken van een waardeloze godsdienst. Dat is een godsdienst waarin men zichzelf misleidt. Schone gedachten over God strelen onze teerste gevoelens, maar in de praktijk van ons leven, in ons gezin, op ons werk, in het verkeer, blijft er van deze schone, verheven en zielestrelende gedachten niet veel over! En zo leven we een gespleten leven, verziekt door onbeleden zonden, omdat we ze noch voor God noch voor elkaar met name willen noemen.
Als we niet echt tot God naderen om vergeving van onze zonden te vragen, maar gewoon aannemen dat God het wel weer vergeeft, dan is onze godsdienst krachteloos, want nooit zullen we dan iets merken van daadwerkelijke verlossing. Zo misleiden we onszelf en maken God tot een bespotting.
Laten we toch ophouden met onszelf te bedriegen: van dorens leest men toch geen vijgen?! Let op die tomeloze tong, want die geeft aan waar ons hart werkelijk vol van is!