Auteur Topic: Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten  (gelezen 15883 keer)

Dockus

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Gepost op: april 30, 2008, 12:53:43 pm »
Hoi,

Wij hebben op de jeugdvereniging de laatste paar keren het onderwerp over de eindtijd behandeld. Nu valt het mij op dat er bij ons in de kerk weinig kennis aanwezig is over dit onderwerp. Mijn vraag is: hoe gaan wij als gkv'ers hiermee om? Zien wij de profetien in Daniel, Ezechiel en Openbaring meer als symbolisch tekenen, of komen kunnen we ze letterlijk in deze tijd plaatsen? Neem bijvoorbeeld het duizendjarig vrederijk, is dit slechts symbolisch omdat voor God 1 dag is als duizend jaar, en duizend jaar als 1 dag, of kunnen we het inderdaad als een duizendjarig vrederijk interpreteren....

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #1 Gepost op: april 30, 2008, 12:56:36 pm »
Er is nou eenmaal over het algemeen vrij weinig bekend over de eindtijd. Dat is verder niet iets waar je treurig over hoeft te zijn. Als het komt dan komt het en hoe precies, ook dat zullen we dan wel zien. De mooiste verhalen komen uit de charismatische/evangelische hoek. Deze zijn veelal gebaseerd op zogenaamde persoonlijke openbaringen en natte vinger werk.

Dockus

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #2 Gepost op: april 30, 2008, 12:58:23 pm »
hoe weerleg je dan de tekst dat er staat dat je voorbereid moet zijn, en de tekenen der tijden in de gaten moeten houden? 1 Tess. 4 en 5
« Laatst bewerkt op: april 30, 2008, 01:02:11 pm door Dockus »

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #3 Gepost op: april 30, 2008, 01:10:47 pm »

quote:

Dockus schreef op 30 april 2008 om 12:58:
hoe weerleg je dan de tekst dat er staat dat je voorbereid moet zijn, en de tekenen der tijden in de gaten moeten houden? 1 Tess. 4 en 5

Ik weerleg niets. Er is geen reden om iets te weerleggen.
Maar plaats die teksten maar, dan zal ik er eens naar kijken deze week.

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #4 Gepost op: april 30, 2008, 01:46:52 pm »
Ik denk dat je op moet letten dat visioenen vaak een beeld weergaven van wat er ging gebeuren, niet een weergave van wat er exact ging gebeuren. Dat zie je bijvoorbeeld bij de visioenen in Zacharia. Met dat gegeven in je achterhoofd kun je ook naar Openbaringen kijken en dan zie je dat Johannes drie keer een serie plagen/straffen ziet langskomen: de zeven bazuinen, de zeven schalen en de zeven zegels. Als je om je heen kijkt, zie je ook al gebeuren wat er beschreven staat. En hoe opvallend: de dingen die in openbaringen beschreven staan noemt Jezus al de tekenen van de laatste dagen....
Buiten dit, denk ik dat het belangrijker is vol te houden als christen dan om exact te weten hoe en wat er gebeurt in de tijd tot Jezus terugkomt en erna. Een refrein in Openbaringen is toch wel: zalig wie trouw aan God blijven tot het einde. En het is ook duidelijk dat het niet makkelijk zal zijn, dat de duivel tot die tijd veel macht zal hebben, maar dat God uiteindelijk de duivel definitief straft en dat de mensen die bij God horen uiteindelijk in vrede met God leven en gelukkig zijn
computerfout: een vreemde een in de byte

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #5 Gepost op: april 30, 2008, 03:20:41 pm »
Blijft de vraag staan wat je met teksten waarin staat dat je voorbereid moet zijn, de tekenen der tijden in de gaten moet houden en dat die dag ons niet kan overvallen als een dief in de nacht?

Als dat allemaal zo is, dan moet je dat toch ergens aan af kunnen meten?
« Laatst bewerkt op: april 30, 2008, 03:20:55 pm door Mezzamorpheus »

Dockus

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #6 Gepost op: april 30, 2008, 03:54:51 pm »
Je kunt wel het idee hebben om alles maar symbolisch te interpreteren en het maar af te wachten, maar God laat ons niet voor niets de tekenen van de eindtijd leren in Zijn Woord. En dat doet hij niet éénmaal, maar het komt door de hele bijbel heen naar voren. Kijk naar onder andere Daniel, Ezechiel, Mattheus 24, 25, 1 Tess. 4 & 5, 2 Tess. 2 en het gehele boek Openbaring.

Mijn mening is dat we juist goed voorbereid moeten zijn, omdat in deze tijden de satan aan het werk is, en wij, zonder dat we het door hebben beïnvloed kunnen worden door hem, los kunnen raken van God, en meegaan in de wereldse sleur, en in de sleur van satan.

Ik vind het daarom te gek voor woorden als je zegt dat er vrij weinig bekend is over de eindtijd, aangezien het in meer dan vijf bijbelboeken wordt aangehaald, en zelfs Jezus er duidelijk over spreekt. En niet alleen Jezus, maar ook God de Vader, die in visioenen en profetien aan mensen op deze aarde laat zien wat er te gebeuren staat.

Hoe kunnen we dan alles zomaar wegwaaien met de gedachte dat het toch veelal symbolisch is, en we er niet teveel van moeten aantrekken.
« Laatst bewerkt op: april 30, 2008, 03:56:00 pm door Dockus »

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #7 Gepost op: april 30, 2008, 04:15:26 pm »
Wat is het belangrijkste waarom we de tekenen moeten herkennen? Toch het volhouden God te dienen ondanks alle tegenwerking, alle natuurrampen, alle oorlogen? Natuurlijk moet je die tekenen in de gaten houden: Weest nuchter en waakzaam, want Hij komt als een dief in de nacht. Volgens mij houdt dat niet in: bepalen wanneer Hij komt, maar juist: altijd klaar staan, voorbereid op Zijn komst.  Aan wat er om ons heen gebeurt kunnen we zien dat het niet lang meer zal duren. Maar is dat 'niet lang' 1 seconde of 1 jaar of 1 decennium, of misschien zelfs wel nog een millennium? Dat weten we niet. Klaarstaan, want Hij kan ieder moment komen. Klaarstaan, want Hij kan je ieder moment tot Zich roepen. Dat is dus niet een je niet al te veel aantrekken van wat er over de eindtijd geschreven staat.
En aangezien je vraagt naar hoe de GKv tegen de eindtijd aankijkt, wil ik je aanraden om het laatste artikel van de nederlandse geloofsbelijdenis eens te bestuderen
computerfout: een vreemde een in de byte

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #8 Gepost op: april 30, 2008, 05:27:55 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 30 april 2008 om 16:15:
Natuurlijk moet je die tekenen in de gaten houden: Weest nuchter en waakzaam, want Hij komt als een dief in de nacht.
Ik haalde nou juist een tekst aan waarin duidelijk staat dat Hij voor de gelovigen niet als een dief in de nacht komt.
« Laatst bewerkt op: april 30, 2008, 05:28:13 pm door Mezzamorpheus »

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #9 Gepost op: april 30, 2008, 06:06:29 pm »
Welke tekst is dat Mezza?
Bombus terrestris Reginae

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #10 Gepost op: april 30, 2008, 06:09:29 pm »
Kun je daar tekstplaatsen van geven? Want die zie ik je niet geven.
In Lucas 12 zegt Jezus namelijk iets heel anders, namelijk wat ik al in een eerdere post zeg. En dat gaat toch echt over het klaarstaan, het verwachten van de heer. Wel weten dát hij komt, maar niet wanneer precies. Vlak na een aantal gelijkenissen zegt Jezus idd wel wat over het herkennen van de tijd, maar niet dat je dus exact kunt weten wanneer Hij terug komt.
computerfout: een vreemde een in de byte

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #11 Gepost op: april 30, 2008, 07:26:14 pm »
Oeps, sorry, ik dacht dat ie al aangehaald was. Hij werd wel al eerder genoemd: 1 Tess. 5:

quote:

1 Broeders en zusters, ik hoef u niet te schrijven over het moment waarop dit zal gebeuren, 2 want u weet zelf maar al te goed dat de dag van de Heer komt als een dief in de nacht. 3 Als de mensen zeggen dat er vrede en veiligheid is, worden ze plotseling getroffen door de ondergang, zoals een zwangere vrouw door barensweeën. Vluchten is dan onmogelijk. 4 Maar u, broeders en zusters, u leeft niet in de duisternis, zodat de dag van de Heer u zou kunnen overvallen als een dief, 5 want u bent allen kinderen van het licht en van de dag. Wij behoren niet toe aan de nacht en de duisternis, 6 dus laten we niet slapen, zoals anderen, maar waken en op onze hoede zijn.
De uitdrukking dat de wederkomst komt 'als een dief in de nacht' is dus alleen bedoeld voor de ongelovigen. Helaas zie je hem telkens terugkeren in prediking in de kerken...
« Laatst bewerkt op: april 30, 2008, 07:27:57 pm door Mezzamorpheus »

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #12 Gepost op: april 30, 2008, 07:34:07 pm »
ehm... wacht ff. Ik zie hier het klaarstaan idd weer terugkomen, maar niet dat je precies kunt weten wanneer Jezus terugkomt. Wij worden niet plotseling getroffen, wij zijn voorbereid. Dat is het verschil. Niet dat ongelovigen het moment niet weten en wij wel. Het verschil is dat zij niet weten DAT Hij komt, en wij wel. Als het goed is overvalt het moment ons niet, maar zijn we er op voorbereid. Maar nogmaals, ik zie in deze tekst niet dat we weten wat het moment is. Waken en op je hoede zijn is een voorbereid zijn op iets waarvan je niet het exacte moment weet. Anders hoef je namelijk niet op je hoede te zijn en kun je slapen tot het moment dat je wakker moet zijn.
computerfout: een vreemde een in de byte

HenkG

  • Berichten: 803
  • De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #13 Gepost op: april 30, 2008, 07:36:26 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 30 april 2008 om 19:26:
Oeps, sorry, ik dacht dat ie al aangehaald was. Hij werd wel al eerder genoemd: 1 Tess. 5:


[...]


De uitdrukking dat de wederkomst komt 'als een dief in de nacht' is dus alleen bedoeld voor de ongelovigen. Helaas zie je hem telkens terugkeren in prediking in de kerken...
Net als de gelijkenis van Jezus over de tien maagden blijft de opmerking over het komen als en dief in de nacht voor iedereen. Alleen als we als volgelingen werkelijk gehoor geven aan de oproep om waakzaam te zijn (lampolie gereed te hebben) zal het ons niet overvallen als een dief in de nacht. Dat is de boodschap van de door jou aangehaalde tekst in de gehele context van dat gedeelte:

quote:

1 Thess 5
1  Maar over de tijden en gelegenheden, broeders, is het niet nodig, dat u geschreven wordt:
2  immers, gij weet zelf zeer goed, dat de dag des Heren zo komt, als een dief in de nacht.
3  Terwijl zij zeggen: het is alles vrede en rust, overkomt hun, als de weeen een zwangere vrouw, een plotseling verderf, en zij zullen geenszins ontkomen.
4  Maar gij, broeders, zijt niet in de duisternis, zodat die dag u als een dief overvallen zou:
5  want gij zijt allen kinderen des lichts en kinderen des dags. Wij behoren niet aan nacht of duisternis toe;
6  laten wij dan ook niet slapen gelijk de anderen, doch wakker en nuchter zijn.
7  Want die slapen, slapen des nachts en die zich bedrinken, zijn des nachts dronken,
8  maar laten wij, die de dag toebehoren, nuchter zijn, toegerust met het harnas van geloof en liefde en met de helm van de hoop der zaligheid;
« Laatst bewerkt op: april 30, 2008, 07:37:01 pm door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Dockus

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #14 Gepost op: april 30, 2008, 08:56:50 pm »
Oke, wat mij opvalt is dat de discussie nu erg de kant op gaat of wij het exacte moment zullen weten, of juist helemaal niet.
Ook ik ben ervan overtuigd dat we niet weten wanneer het exacte moment zal zijn. Maar ik ben er wel van overtuigd dat we alert moeten zijn.

Maar ik zal mijn vraag proberen te verduidelijken.
Vaak wordt er aan de ene kant gezegd, alles wat in de bijbel staat over de eindtijd is symbolisch, en we kunnen niet zeggen wanneer wat gebeuren gaat;

en aan de andere kant kan er vanuit de bijbel zelfs een chronologisch overzicht gemaakt worden van wat er gebeuren gaat. En nemen we dit letterlijk op, of is dit ook slecht symbolisch.

De chronologische volgorde:
__
De opname van de gemeente
De opkomst van een machtig leider.
De ware gedaante van de machtige leider: de Antichrist
De slag op Armageddon
De Terugkomst van Jezus Christus
Het duizendjarig Vrederijk
Het oordeel voor de Grote Witte Troon
De eeuwigheid
__

Ik ben benieuwd.

Ulysses

  • Berichten: 1663
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #15 Gepost op: april 30, 2008, 09:13:05 pm »
Lees hier een goed artikel over dit onderwerp.
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #16 Gepost op: april 30, 2008, 09:30:36 pm »

quote:

Dockus schreef op 30 april 2008 om 20:56:


en aan de andere kant kan er vanuit de bijbel zelfs een chronologisch overzicht gemaakt worden van wat er gebeuren gaat. En nemen we dit letterlijk op, of is dit ook slecht symbolisch.

De chronologische volgorde:
__
De opname van de gemeente
De opkomst van een machtig leider.
De ware gedaante van de machtige leider: de Antichrist
De slag op Armageddon
De Terugkomst van Jezus Christus
Het duizendjarig Vrederijk
Het oordeel voor de Grote Witte Troon
De eeuwigheid
__

Ik ben benieuwd.
Dit is alleen niet Gereformeerd.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #17 Gepost op: april 30, 2008, 09:36:25 pm »

quote:

cyber schreef op 30 april 2008 om 21:30:
[...]

Dit is alleen niet Gereformeerd.

Interessant. Waar komt het dan wel vandaan?
En wat kun je doen met deze informatie?
Ik vind het eerlijk gezegd een nogal zinloos onderwerp. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat mensen hier serieus een kernpunt van maken in hun dagelijks leven, en anderen er angst mee willen inboezemen. Ja tuurlijk, wij allen hopen op de wederkomst. Maar dat deden de tentallen generaties voor ons ook al. En in het verleden waren er al tekenen van de eindtijd, zie de eerste en tweede wereld oorlog.
Volgens mij is het leer van mijn kerk dat we reeds in de eindtijd leven, maar dat weet ik niet zeker. Het interesseert me gewoon te weinig. Ik heb wel belangrijkere dingen waar ik me in kan verdiepen.

Dockus

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #18 Gepost op: april 30, 2008, 09:51:45 pm »
Oke twee dingen,
Het feit dat jij Thorgrem zegt dat je het allereerst interessant vindt, en vervolgens dat het je te weinig interesseert is niet echt congruent.

Het volgende punt, Dit is alleen niet Gereformeerd.
Prima. Maar het staat wel in de bijbel. En het valt op deze chronologische manier ook vanuit de bijbel te chronologiseren.

Is het dan zo dat het "Gereformeerd" zijn hier een eigen theorie van maakt, en wat in de bijbel staat naast zich neer legt?

En dan vervolgens weer naar Thorgrem, dan vindt ik het juist zeer interessant hoe de gedachtegang van Gereformeerd zijn is. En tevens het onderwerp Eindtijd is ook zeer interessant, mede doordat ik het idee heb dat wij wel de tekenen van het einde van de tijd duidelijk om ons heen kunnen zien, én dat er in de bijbel, zoals al eerder gezegd, erg veel over gezegd wordt.

Mocht je het toch nog zinloos en niet interessant vinden, reageer dan niet.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #19 Gepost op: april 30, 2008, 10:06:19 pm »

quote:

Dockus schreef op 30 april 2008 om 21:51:
Oke twee dingen,
Het feit dat jij Thorgrem zegt dat je het allereerst interessant vindt, en vervolgens dat het je te weinig interesseert is niet echt congruent.
Ik vond het interessant dat het lijstje wat jij aanhaalde geen gereformeerde leer is, ik wil dan graag weten waar het wel vandaan komt. Ik interesseer me buitengewoon in verschillen tussen het christendom en de neo-charismatische wereld. Zodoende trekt ook dit mijn interesse. De eindtijd op zich interesseert me niet bijster veel. Daar zit inconsequentie in. Het is dus allerminst een feit zoals jij claimt. Hoe je alsjeblieft bij wat ik daadwerkelijk schrijf en lees niet wat je wil lezen.

quote:


Het volgende punt, Dit is alleen niet Gereformeerd.
Prima. Maar het staat wel in de bijbel. En het valt op deze chronologische manier ook vanuit de bijbel te chronologiseren.
Het staat je vrij om een en ander vanuit de Bijbel te onderbouwen. Enkel zeggen dat het er in staat is in discussies als deze zelden genoeg.

quote:

Is het dan zo dat het "Gereformeerd" zijn hier een eigen theorie van maakt, en wat in de bijbel staat naast zich neer legt?
Aan jou om aan te tonen. Overigens hebben de meeste kerken die langer dan 100  jaar geschiedenis hebben wel wat langer over zulke dingen nagedacht dan een willekeurig iemand die op een mooie dag eens de Bijbel leest. Het schijnt dat ook theologie zich ontwikkeld in de eeuwen.

quote:

En dan vervolgens weer naar Thorgrem, dan vindt ik het juist zeer interessant hoe de gedachtegang van Gereformeerd zijn is. En tevens het onderwerp Eindtijd is ook zeer interessant, mede doordat ik het idee heb dat wij wel de tekenen van het einde van de tijd duidelijk om ons heen kunnen zien, én dat er in de bijbel, zoals al eerder gezegd, erg veel over gezegd wordt.
Als je dan toch zo graag over een eindtijd wil speculeren dan kun je bij de JG je lol op. Die hadden het einde van de wereld al in 1914 voorspeld, pas recentelijk zijn ze daar van afgestapt. Je had je lol ook op gekund zo tegen de tweede wereld oorlog aan, toen waren er pas duidelijke kenmerken van een eventuele eindtijd zichtbaar. Ook toen bleek het helaas nog niet het einde.

quote:

Mocht je het toch nog zinloos en niet interessant vinden, reageer dan niet.
Als ik de behoefte heb om te reageren dan zal ik dat zeker niet nalaten. Ik geloof niet dat mijn bijdrages geheel zinloos en zonder inhoud zijn. Maar bedankt voor de tip.

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #20 Gepost op: april 30, 2008, 10:36:39 pm »
Dockus, ik heb het gevoel dat je voorbij gaat aan wat ik al eerder aangaf over visioenen (vrijwel het hele boek Openbaringen bestaat uit visioenen) en over het feit dat in het boek Openbaringen de wereldgeschiedenis meerdere keren verteld lijkt te worden.
Zelfs in de profetiën gebruikt God beelden voor de werkelijkheid in plaats van de exacte werkelijkheid te vertellen. Waarom zou een visioen dan de preview zijn? Is het niet eerder zo dat in een visioen beelden gebruikt worden om de boodschap over te brengen? (Kijk o.a. naar de visioenen van Daniël, Zacharia)
computerfout: een vreemde een in de byte

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #21 Gepost op: april 30, 2008, 11:19:10 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 30 april 2008 om 21:36:
[...]

 Interessant. Waar komt het dan wel vandaan?
Het is een van de vele varianten op de eindtijd waarvan evangelischen ons willen doen geloven dat het zo gaan zal.

quote:

En wat kun je doen met deze informatie?
kies maar ;)

quote:


 Ik vind het eerlijk gezegd een nogal zinloos onderwerp. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat mensen hier serieus een kernpunt van maken in hun dagelijks leven, en anderen er angst mee willen inboezemen. Ja tuurlijk, wij allen hopen op de wederkomst. Maar dat deden de tentallen generaties voor ons ook al. En in het verleden waren er al tekenen van de eindtijd, zie de eerste en tweede wereld oorlog.
 Volgens mij is het leer van mijn kerk dat we reeds in de eindtijd leven, maar dat weet ik niet zeker. Het interesseert me gewoon te weinig. Ik heb wel belangrijkere dingen waar ik me in kan verdiepen.
We leven al twee eeuwen in de eindtijd, en wat in al die voortgaande eeuwen al aan ellende is geweest is schijnbaar nog niet erg genoeg geweest, het moet allemaal nog een keer.

Dockus

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #22 Gepost op: april 30, 2008, 11:23:47 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 30 april 2008 om 22:36:
Dockus, ik heb het gevoel dat je voorbij gaat aan wat ik al eerder aangaf over visioenen (vrijwel het hele boek Openbaringen bestaat uit visioenen) en over het feit dat in het boek Openbaringen de wereldgeschiedenis meerdere keren verteld lijkt te worden.
Zelfs in de profetiën gebruikt God beelden voor de werkelijkheid in plaats van de exacte werkelijkheid te vertellen. Waarom zou een visioen dan de preview zijn? Is het niet eerder zo dat in een visioen beelden gebruikt worden om de boodschap over te brengen? (Kijk o.a. naar de visioenen van Daniël, Zacharia)


Oke, dat begrijp ik. Je geeft dus aan dat wat in de visioenen wordt weergegeven niet op diezelfde manier wordt uitgevoerd. Ik kan dat goed beredeneren met het visioen wat Petrus ontving met het laken met voedsel wat hij in zijn visioen zag. Dit duidde erop dat alle mensen uit alle volken toegang kregen tot God's hemelrijk in plaats van alleen het volk Israël.

Maar als ik dan de tekst erbij pak uit Openbaring 13: 16 Verder liet het bij alle mensen, jong en oud, rijk en arm, slaaf en vrije, een merkteken zetten op hun rechterhand of op hun voorhoofd. 17 Alleen mensen met dat teken – dat wil zeggen de naam van het beest of het getal van die naam – konden iets kopen of verkopen.

en ik zie vervolgens dat er in een discotheek in Amsterdam er met een systeem gewerkt wordt waar mensen een chip krijgen ingespoten en op deze manier hun dranken kunnen betalen...
dan komt deze benadering van dit visioen wel erg dichtbij de realiteit zoals die nu is.

Dit is één voorbeeld van een visioen, en zo kunnen er velen zijn.
En dan was er ook de reactie dat ze dachten dat de wederkomst zou zijn bij de tweede wereldoorlog en dergelijke...
Tuurlijk, wij verwachten de wederkomst spoedig, maar we zullen niet weten wanneer dit zal zijn. Maar nogmaals, de tekenen vanuit de bijbel zijn wel aanwezig, en daarom lijkt het mij wel goed om dit goed te interpreteren en er op voorbereid te zijn.

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #23 Gepost op: april 30, 2008, 11:30:02 pm »

quote:

Dockus schreef op 30 april 2008 om 21:51:
 Het volgende punt, Dit is alleen niet Gereformeerd.
 Prima. Maar het staat wel in de bijbel. En het valt op deze chronologische manier ook vanuit de bijbel te chronologiseren.
Als het in de bijbel staat dan kun je ook wel onderbouwen lijkt me.

quote:

Is het dan zo dat het "Gereformeerd" zijn hier een eigen theorie van maakt, en wat in de bijbel staat naast zich neer legt?

Nee hoor, dit is door verschillende synodes al afgedaan 'als verzinsel' en als 'strijdig met de leer'
De synode in Franeker van 1863 heeft als laatste synode daar een uitspraak over gedaan, en tot op heden is er nog niemand geweest die tegen die synode uitspraak in het verweer is gekomen.

Maar als je het er niet met de synode uitspraak eens bent dan kun je een verzoek indienen tot herziening van deze uitspraak.

Dockus

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #24 Gepost op: mei 01, 2008, 12:29:39 am »
Cyber,

Heb je een idee hoe ik aan de informatie van de Synode van Franeker kan komen? Ik zie dat je in meerdere posts deze synode aanhaalt en ben benieuwd naar dit rapport

Aquila

  • Berichten: 107
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #25 Gepost op: mei 01, 2008, 12:40:40 am »

quote:

Dockus schreef op 30 april 2008 om 20:56:
De chronologische volgorde:
__
De opname van de gemeente
De opkomst van een machtig leider.
De ware gedaante van de machtige leider: de Antichrist
De slag op Armageddon
De Terugkomst van Jezus Christus
Het duizendjarig Vrederijk
Het oordeel voor de Grote Witte Troon
De eeuwigheid
__

quote:

Thorgrem schreef op 30 april 2008 om 21:36:
[...]

Interessant. Waar komt het dan wel vandaan?


Bedelingenleer.

De chronologische volgorde is het gevolg van het strikt letterlijk lezen van allerlei bijbelse profetien zonder de grote verhaallijn door de bijbel mee te nemen (namelijk de heilshistorie die zich opent in verbond & koninkrijk).

De opname (rapture) is het gevolg van een strikte scheiding tussen Israel en de gemeente. Omdat God zijn OT plannen met Israel gaat vervullen in de laatste dagen, en de gemeente daar niet in past, moet de gemeente ergens anders naar toe... naar de hemel dus. Dit is gebaseerd op 1 Tess 4:13-18 en heeft geleid tot allerlei speculaties van Christenen die rondvliegen in de lucht enzo...

13 Broeders en zusters, wij willen u niet in het ongewisse laten over de doden, zodat u niet hoeft te treuren, zoals zij die geen hoop hebben. 14 Want als wij geloven dat Jezus is gestorven en is opgestaan, moeten wij ook geloven dat God door Jezus de doden naar zich toe zal leiden, samen met Jezus zelf. 15 Wij zeggen u met een woord van de Heer: wij, die in leven blijven tot de komst van de Heer, zullen de doden in geen geval voorgaan. 16 Wanneer het signaal gegeven wordt, de aartsengel zijn stem verheft en de bazuin van God weerklinkt, zal de Heer zelf uit de hemel neerdalen. Dan zullen eerst de doden die Christus toebehoren opstaan, 17 en daarna zullen wij, die nog in leven zijn, samen met hen op de wolken worden weggevoerd en gaan we in de lucht de Heer tegemoet. Dan zullen we altijd bij hem zijn. 18 Troost elkaar met deze woorden.

Wanneer Paulus spreekt over de terugkomst van Jezus gebruikt hij daarvoor de (in de oudheid bekende) metafoor van een koning die na een overwinning terugkomt in de stad. De inwoners lopen massaal de stad uit om hem in te halen. Natuurlijk blijven ze daarna niet buiten de stad, in de velden hangen, nee, ze escorteren de koning naar binnen, om daar feest te vieren en voor altijd bij hem te zijn. Deze passage moet dus gelezen worden binnen het geheel van Paulus opstandingstheologie, en daar is zeker geen plaats voor een opname etc.

De focus op Israel (o.a. in de slag om Armagedon etc) en de vervulling van de land beloften krijgt in het geheel van de Bijbel daarmee ook een andere interpretatie. Al vanaf het allereerste begin van de wereld heeft God de hele wereld op het oog: "Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag" (Gen. 1:28). Hij zegt niet 'breng heel Israel onder je gezag', maar de hele wereld. Door de zondeval was de mensheid daartoe niet meer in staat (in ieder geval niet op de manier waarop God dat voor ogen heeft), en daarom focuste hij voor korte tijd op Israel, als zijn vertegenwoordiger/werktuig op aarde (met als duidelijke opdracht om tot een zegen te zijn voor heel de aarde, Gen 12:3). Door Jezus dood en opstanding zijn de heidenen toegevoegd aan het volk van God (Ef. 3:6), de belofte is nu wijd open, niet alleen meer voor Israel. Hetzelfde geldt ook voor de landbeloften: deze zijn niet alleen maar meer voor Israel, maar hebben, net zoals in Genesis, de hele aarde op het oog. Jezus is Koning, niet alleen over Israel, maar over de hele wereld, de hele kosmos zelfs.
Hoe meer ik lees over Paulus en wat hij schrijft over de opstanding, hoe meer ik onder de indruk kom van wat voor een 'earth shattering event' dat was en hoe alles na die tijd anders is: een nieuwe tijd is begonnen, 'de laatste dagen.'
kijk naar de wolken, hoor naar de wind

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #26 Gepost op: mei 01, 2008, 01:31:34 am »

quote:

Dockus schreef op 30 april 2008 om 21:51:
Het volgende punt, Dit is alleen niet Gereformeerd.
Prima. Maar het staat wel in de bijbel.  
Dan zeg ik; jij vind het het zo in de Bijbel staat. Christenen die de teksten in hun grondtaal lazen, en er qua tijd dichterop zaten vonden van niet [/quote]
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #27 Gepost op: mei 01, 2008, 10:26:37 am »

quote:

Aquila schreef op 01 mei 2008 om 00:40:
[...]


[...]


Bedelingenleer.
Het spijt me zeer, maar hier hou ik al op met lezen.

fin

  • Berichten: 52
  • God is liefde
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #28 Gepost op: mei 01, 2008, 11:42:44 am »

quote:

Thorgrem schreef op 30 april 2008 om 12:56:
Er is nou eenmaal over het algemeen vrij weinig bekend over de eindtijd. Dat is verder niet iets waar je treurig over hoeft te zijn. Als het komt dan komt het en hoe precies, ook dat zullen we dan wel zien. De mooiste verhalen komen uit de charismatische/evangelische hoek. Deze zijn veelal gebaseerd op zogenaamde persoonlijke openbaringen en natte vinger werk.
daar gaan we weer zucht... hoe kom je erbij dat er weinig over bekent is???? de hele bijbel staat er vol mee!!!!
sorry hoor maar dit vind ik echt..............

gr fin
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2008, 11:52:54 am door fin »

socrates

  • Berichten: 252
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #29 Gepost op: mei 01, 2008, 11:43:49 am »
ik denk dat de eindtijd niet interessant is in dit licht: je kunt er vrij weinig over zeggen. Je kunt gaan gissen, je kunt gaan theologiseren, je kunt van alles doen, maar weet dit: alles zal gaan zoals God gepland heeft. Dat vind ik persoonlijk het mooiste aan de boeken Daniel en Openbaringen, zo vaak een verwijzing naar Gods planning. Toen de tijd gekomen was, etc etc. Hoe moeten we de tekenen van de tijd in de gaten houden? Jezus zegt zelf, er komt van alles, oorlogen, hongersnood, aardbevingen, maar dit is het einde niet! Paulus zegt dat de wereld is als een vrouw die zucht in barensnood. Ik zie de tekenen van de tijd als teken dat het einde er aan komt. En net zo min als een moeder kan voorspellen wanneer haar kind geboren wordt, maar er zeker van kan zijn dat het kind er uit komt -helaas niet altijd zoals men hoopt- zo zeker mogen wij zijn, nee moeten wij zijn, dat Jezus terug komt om te zegevieren! En hoe dat precies gaat plaats vinden.....ik weet het niet en nogmaals dat vind ik ook niet zo heel interessant. Ik wil klaar zijn als mijn Heiland komt, door me te verdiepen in Zijn woord, door te leven naar Zijn woorden, door Zijn volgeling te zijn!
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #30 Gepost op: mei 01, 2008, 11:48:40 am »

quote:

fin schreef op 01 mei 2008 om 11:42:
[...]
daar gaan we weer zucht...

Volgens mij had ik in het evangelische topic nog wat vragen voor je open staan. Beantwoord die eerst eens alsjeblieft. Ik wacht nu al enkele weken en je bent inmiddels al een paar keer weer op dit forum gekomen.
En dan nu ook weer hier proberen goedkoop te scoren. Beneden alle peil.

Edit: ik realiseer me net dat dat topic gesloten is. Helaas, maar je hebt genoeg tijd gehad om in dat topic te reageren om je punt nog enigszins kracht bij te zetten of te onderbouwen. Nu bleven het helaas wat loze woorden in een mooie verpakking.
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2008, 11:50:29 am door Thorgrem »

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #31 Gepost op: mei 01, 2008, 11:49:52 am »

quote:

Thorgrem schreef op 01 mei 2008 om 10:26:
[...]

Het spijt me zeer, maar hier hou ik al op met lezen.
Dat is jammer, want Aquila verklaart juist waar de verschillen in eindtijdvisie vandaan komen
computerfout: een vreemde een in de byte

fin

  • Berichten: 52
  • God is liefde
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #32 Gepost op: mei 01, 2008, 11:50:21 am »

quote:

Dockus schreef op 30 april 2008 om 15:54:
Je kunt wel het idee hebben om alles maar symbolisch te interpreteren en het maar af te wachten, maar God laat ons niet voor niets de tekenen van de eindtijd leren in Zijn Woord. En dat doet hij niet éénmaal, maar het komt door de hele bijbel heen naar voren. Kijk naar onder andere Daniel, Ezechiel, Mattheus 24, 25, 1 Tess. 4 & 5, 2 Tess. 2 en het gehele boek Openbaring.

Mijn mening is dat we juist goed voorbereid moeten zijn, omdat in deze tijden de satan aan het werk is, en wij, zonder dat we het door hebben beïnvloed kunnen worden door hem, los kunnen raken van God, en meegaan in de wereldse sleur, en in de sleur van satan.

Ik vind het daarom te gek voor woorden als je zegt dat er vrij weinig bekend is over de eindtijd, aangezien het in meer dan vijf bijbelboeken wordt aangehaald, en zelfs Jezus er duidelijk over spreekt. En niet alleen Jezus, maar ook God de Vader, die in visioenen en profetien aan mensen op deze aarde laat zien wat er te gebeuren staat.

Hoe kunnen we dan alles zomaar wegwaaien met de gedachte dat het toch veelal symbolisch is, en we er niet teveel van moeten aantrekken.

helemaal mee eens, het is zelf zo dat God erg veel waarde hecht aan openbaringen er staat niet voor niet dat je er niets van af mag halen of toevoegen, een van de beste studies die ik gelezen heb staat in het boek, sleutels tot de bijbel van david pawson.
ik ben voorbereid, mensen die zeggen we zullen het wel zien tegen die tijd begrijpen volgens mij niet de ernst van de situatie.

vr gr fin

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #33 Gepost op: mei 01, 2008, 11:51:03 am »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 01 mei 2008 om 11:49:
[...]

Dat is jammer, want Aquila verklaart juist waar de verschillen in eindtijdvisie vandaan komen
Dank voor de mededeling. Dan zal ik het alsnog gaan lezen.  :)

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #34 Gepost op: mei 01, 2008, 11:52:33 am »

quote:

fin schreef op 01 mei 2008 om 11:50:
[...]
ik ben voorbereid, mensen die zeggen we zullen het wel zien tegen die tijd begrijpen volgens mij niet de ernst van de situatie.
Hoe ben jij precies en in concrete bewoording voorbereid? Lijkt me wel interessant om daar over te praten. Hoe je je op zoiets nou concreet kunt voorbereiden.

fin

  • Berichten: 52
  • God is liefde
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #35 Gepost op: mei 01, 2008, 11:55:15 am »

quote:

Thorgrem schreef op 01 mei 2008 om 10:26:
[...]

Het spijt me zeer, maar hier hou ik al op met lezen.
welk topic bedoel je precies, zijn evangelischen wel chistenen? die is gesloten namelijk andres zoui ik het niet weten

fin

  • Berichten: 52
  • God is liefde
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #36 Gepost op: mei 01, 2008, 12:00:44 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 01 mei 2008 om 11:52:
[...]

Hoe ben jij precies en in concrete bewoording voorbereid? Lijkt me wel interessant om daar over te praten. Hoe je je op zoiets nou concreet kunt voorbereiden.
ik bereid me geestelijk voor, door tijdens mijn gebeden hier over praten, en ik lees en probeer steeds meer informatie te  krijgen, ik kijk uit voor dwalingen, let op het nieuws.

hoe denk jij hier over?

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #37 Gepost op: mei 01, 2008, 12:02:07 pm »

quote:

fin schreef op 01 mei 2008 om 12:00:
[...]
ik bereid me geestelijk voor, door tijdens mijn gebeden hier over praten, en ik lees en probeer steeds meer informatie te  krijgen, ik kijk uit voor dwalingen, let op het nieuws.

hoe denk jij hier over?
Ik denk als ik het zo lees dat je niet meer of minder doet dan een willekeurig actief christen.

Alja

  • Berichten: 340
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #38 Gepost op: mei 01, 2008, 12:42:44 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 30 april 2008 om 18:09:
In Lucas 12 zegt Jezus namelijk iets heel anders, namelijk wat ik al in een eerdere post zeg.
offtopic:Als je dit letterlijk leest, staat er iets heeeeel fouts. :P _O_
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2008, 12:42:59 pm door Alja »
<><

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #39 Gepost op: mei 01, 2008, 02:04:03 pm »

quote:

Dockus schreef op 01 mei 2008 om 00:29:
Cyber,

 Heb je een idee hoe ik aan de informatie van de Synode van Franeker kan komen?
http://www.kerkrecht.nl/index.asp

quote:

Ik zie dat je in meerdere posts deze synode aanhaalt en ben benieuwd naar dit rapport

Welke meerdere post ??

quote:

Dockus schreef op 30 april 2008 om 12:53:
Hoi,

Wij hebben op de jeugdvereniging de laatste paar keren het onderwerp over de eindtijd behandeld. Nu valt het mij op dat er bij ons in de kerk weinig kennis aanwezig is over dit onderwerp. Mijn vraag is: hoe gaan wij als gkv'ers hiermee om? Zien wij de profetien in Daniel, Ezechiel en Openbaring meer als symbolisch tekenen, of komen kunnen we ze letterlijk in deze tijd plaatsen? Neem bijvoorbeeld het duizendjarig vrederijk, is dit slechts symbolisch omdat voor God 1 dag is als duizend jaar, en duizend jaar als 1 dag, of kunnen we het inderdaad als een duizendjarig vrederijk interpreteren....


Waarom word er op een jeugdvereniging de zogeheten eindtijd behandeld vanuit de bedelingenleer en niet vanuit de officiele leer van de Gereformeerde kerk vrijgemaakt ??

Over welke profetien in Daniel en Ezechiel en Openbaring heb je het eigenlijk, het is wel een beetje moeilijk om teksten te duiden als je die teksten er niet bijzet.

En wat het duizendjarig vrederijk aangaat wel dat duizendjarig rijk bestaat dus niet en zal ook nooit bestaan en je zult geen tekst in de Bijbel aantreffen waarin het over een duizendjarig rijk gaat.

Je predikant heeft vast wel boeken die uitleg geven over de komst van de Heer oftewel de eindtijd, er is veel over geschreven en over gepreekt, verder is de bibliotheek van de TUK openbaar voor iedereen, ook is via internet de gereformeerde leer hierover te vinden.

En ik ben benieuwd naar je onderbouwing om deze/jou kijk op de eindtijd de waarheid is boven de Gereformeerde leer.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #40 Gepost op: mei 02, 2008, 01:04:00 am »
Ik ben wel gereformeerd, maar dat de gereformeerden een andere leer hebben over de eindtijd weet ik niet. Ik heb er binnen de gereformeerde wereld nog nooit iets over gehoord. In de preken werd dit onderwerp wel eens uitgespit, maar dan toch op de wijze dat ik ken wat hier als verzinsels uit de evangelische hoek wordt gezien. Voor mijn gevoel komt dit als 'verzinsels' omschrijven over één met 'vrijzinnigheid'. Maar dat is persoonlijk. En dat er aangehaald wordt dat de evangelischen met jaartallen komen is weer eens pure onzin. Aangezien dat altijd uit een hoek van een klein clubje mensen komen die niet door de meerderheid van de evangelischen gesteund worden. En meestal kwam dit toch uit de hoek van de Jehova's.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #41 Gepost op: mei 02, 2008, 01:32:05 am »
Dockus: Wat die tekenen op voorhoofd en hand betreft geloof ik persoonlijk dat het gaat over een het handelen en denken.  Om aan de maatschappij mee te kunnen doen dan kun je alleen maar handelen en denken zoals satan dat heeft ingesteld. Dat zie ik bijvoorbeeld weer in Irak. Als je daar nu niet moslim bent dan wordt je al snel van kant gemaakt (behalve en het Koerdische uiterste noorden), dus moet je op de vlucht. Ik geloof ook dat veel profetieën die in de bijbel staan ook als steun voor ons dienen als we in moeilijkheden verkeren. Als we die moeilijkheden zien gebeuren in ons leven, dan weten we dat het hoort bij de eindtijd waarvan Jezus al aangaf dat die er al was toen Hij hier op aarde verbleef. Wat ik persoonlijk als steun lees is dat er ook in de bijbel beschreven wordt over de 'aller'laatste dagen van de eindtijd. Dan zal het voor de christenen heel moeilijk worden omdat de mensen alleen nog maar van zichzelf en hun geld zal houden en de liefde verstomt is. Daarvoor wist de kerk volgens deze profetieën het zichbaar worden van de antichristelijke levenstijd nog enigzins tegen te houden (al woede het al wel in de mensen), maar dan verliest het aan invloed op die mensen. Ze moeten dan massaal op eens niets meer van het geloof weten en de liefde zal verstommen. Ze zullen een lage moraal hebben en enorm groots over zichzelf doen. Hun eigen vrienden verraden en hun begeerten achterna gaan in plaats van God te volgen. Ze zullen spotten met goede mensen en met God, alleen van zichzelf en hun geld houden (las ik in de bijbel). Dat zie ik zo'n beetje in west Europa en Noord Amerika sterk. Ik geloof dat je dit wereldwijd zal gaan zien. Het christendom is wereldwijd nog erg populair, maar het zal in elkaar klappen geloof ik. En dan komt de bemoediging, namelijk wanneer je dit allemaal ziet gebeuren, blijf dan steun hebben aan je broeders en zusters die je anders hebben geleerd. Namelijk van Jezus Christus en wat de wil van God is. Een hele ander manier van leven en geloof en vertrouwen hebben op Jezus. God zal je helpen er door heen te komen.

zoals Jezus zei: als het voorjaar wordt dan zie je de knoppen aan de bomen uitkomen. als je de weeën van de eindtijd ziet komen dan weet je dat Jezus snel terug komt. Houdt dan juist moed, blijf vol houden vol verwachting en blijf de wil van God doen tot op de laatste dag.
Een nieuwe start is een nieuw begin

fin

  • Berichten: 52
  • God is liefde
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #42 Gepost op: mei 02, 2008, 01:37:50 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 01 mei 2008 om 12:02:
[...]

Ik denk als ik het zo lees dat je niet meer of minder doet dan een willekeurig actief christen.
dat zou mooi zijn maar mijn ervaring met bijv. mijn geref. vrijgem. familie is dat ze eeen beetje huiverig zijn voor openbaringen. en er eigelijk zich er beetje van af maken met van we weten het niet en hoe moet je het lezen ik denk dat de "we zien het wel als het zover is " houding niet goed is omdat je dan onvoorbereid bent, nu ik dit zo schrijf denk ik dat voorbereid zijn ook een stukje bewustwording is van het feit dat er echt een eindtijd zal zijn en niet onwaarschijnlijk in deze of de volgende generatie (gezien de huidige wereld ontwikkelingen)

vr gr fin

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #43 Gepost op: mei 02, 2008, 01:47:13 pm »

quote:

fin schreef op 02 mei 2008 om 13:37:
[...]
dat zou mooi zijn maar mijn ervaring met bijv. mijn geref. vrijgem. familie is dat ze eeen beetje huiverig zijn voor openbaringen. en er eigelijk zich er beetje van af maken met van we weten het niet en hoe moet je het lezen ik denk dat de "we zien het wel als het zover is " houding niet goed is omdat je dan onvoorbereid bent, nu ik dit zo schrijf denk ik dat voorbereid zijn ook een stukje bewustwording is van het feit dat er echt een eindtijd zal zijn en niet onwaarschijnlijk in deze of de volgende generatie (gezien de huidige wereld ontwikkelingen)

vr gr fin

Deze mensen zijn prima voorbereid. Ze weten namelijk dat er zoiets bestaat als een eindtijd en ze zullen zo nu en dan ook wel eens de Bijbel lezen waar een en ander in staat of in een preek terloops iets horen over de eindtijd. Daarnaast zijn ze natuurlijk in het dagelijks leven goede/normale christenen.
Dat deze mensen vervolgens niet allerlei mooie of duistere verhaaltjes geloven die er verzonnen/geopenbaard worden kan ik enkel toejuichen.
Maar in hoeverre kun je je voorbereiden op zoiets als een eindtijd? Moet je bijvoorbeeld een atoombunker in je tuin plaatsen of extra blikvoer inkopen?
En waar haal je het vandaan dat de tekenen voor een eindtijd nu nog rooskleuriger zijn als een jaar of 60 geleden? Toen gebeurde het niet, en ook nu zal het wel loslopen. En zo niet, dan niet, dat merken we dan vanzelf wel.
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2008, 01:47:51 pm door Thorgrem »

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #44 Gepost op: mei 02, 2008, 02:11:44 pm »
Jezelf voorbereiden op de eindtijd doet me eigenlijk een beetje denken aan die reclame spotjes die na de tweede wereldoorlog burgers moesten voorbereiden op een inslag van een atoom bom. Voorbereiden op zulke totale vernietiging heeft weinig zin. Toch gaf het de mensen tegen beter weten in een soort van veilig gevoeld dat ze het toch nog enigszins in eigen hand hadden.

http://nl.youtube.com/watch?v=rLCVMwDEC1M

fin

  • Berichten: 52
  • God is liefde
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #45 Gepost op: mei 02, 2008, 02:12:25 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 02 mei 2008 om 13:47:
[...]

Deze mensen zijn prima voorbereid. Ze weten namelijk dat er zoiets bestaat als een eindtijd en ze zullen zo nu en dan ook wel eens de Bijbel lezen waar een en ander in staat of in een preek terloops iets horen over de eindtijd. Daarnaast zijn ze natuurlijk in het dagelijks leven goede/normale christenen.
Dat deze mensen vervolgens niet allerlei mooie of duistere verhaaltjes geloven die er verzonnen/geopenbaard worden kan ik enkel toejuichen.
Maar in hoeverre kun je je voorbereiden op zoiets als een eindtijd? Moet je bijvoorbeeld een atoombunker in je tuin plaatsen of extra blikvoer inkopen?
En waar haal je het vandaan dat de tekenen voor een eindtijd nu nog rooskleuriger zijn als een jaar of 60 geleden? Toen gebeurde het niet, en ook nu zal het wel loslopen. En zo niet, dan niet, dat merken we dan vanzelf wel.
de tekenen zijn nu dreigender vind ik omdat het een feit is dat de olie opraakt
het is een feit dat het klimaat verandert
occultisme is tegenwoordig normaal je word er mee dood gegooit op tv bladen radio

vr gr fin

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #46 Gepost op: mei 02, 2008, 02:33:27 pm »

quote:

fin schreef op 02 mei 2008 om 14:12:
[...]
de tekenen zijn nu dreigender vind ik omdat het een feit is dat de olie opraakt
Dat kan ik enkel zien als een gunstige ontwikkeling. Dat wil dus zeggen dat de geldstroom voor de islamitische wereld binnenkort ophoud. Het westen zal wel tijdig nieuwe energie voorzieningen vinden. Momenteel wordt er op grote schaal geëxperimenteerd met een nieuwe vorm van kernfusie. Erg veelbelovend. Naarmate de olie verder opraakt zullen er betere alternatieven komen door de wetenschap.

quote:

het is een feit dat het klimaat verandert
Ik hoorde laatst dat er al weer een nieuwe ijstijd aan zat te komen. Ze zijn er dus nog niet helemaal over uit. Overigens veranderd het klimaat altijd, het klimaat is geen stabiel gegeven, nooit geweest.

quote:

occultisme is tegenwoordig normaal je word er mee dood gegooit op tv bladen radio
Dat valt reuze mee. Op wereldwijde schaal schijnt het christendom overigens nog te groeien. Ik neem aan dat God naar het totaal plaatje kijkt mocht de eindtijd er zijn en niet enkel naar de situatie in Nederland en omstreken.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #47 Gepost op: mei 02, 2008, 03:26:34 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 02 mei 2008 om 14:33:


Dat valt reuze mee. Op wereldwijde schaal schijnt het christendom overigens nog te groeien. Ik neem aan dat God naar het totaal plaatje kijkt mocht de eindtijd er zijn en niet enkel naar de situatie in Nederland en omstreken.


dat is juist zo interessant. In west Europa waren de meeste mensen nog betrokken christelijk zo rond de jaren 50. Van de huidige jonge generatie heb je het nog over enkele procenten. Als dit op wereldschaal zal toeslaan dan zie ik dat wel als een teken aan de wand. Maar dat kan zo gebeuren. Hier klapte het christendom in vijftig jaar tijd in elkaar, dus kan dat wereldwijd binnen 50 jaar ook gebeuren. Daarbij vraag ik me af hoeveel van die christenen christelijk blijven als het om leven en dood gaat. Als het je je kop kost als je blijft geloven.

Toch weet je niet wanneer Jezus komt, maar de wereld ontwikkeld wel zo snel dat het razendsnel kan gebeuren. Ik geloof niet dat het nog eens 500 jaar duurt, maar of wij het mee maken zou ik niet weten. De profetieën is vooral om mensen moet in te spreken. Als je dat soort eindtijdsgebeurtenissen meemaakt, weet dan dat die gebeuren moeten. Ik geloof namelijk dat heel veel mensen de kerk verlaten omdat het al zo geestelijk uitgestorven lijkt te zijn, maar zouden die mensen dat ook doen als ze zich echt bewust zijn van het feit dat het bijna uitsterven van de kerk bij de eindtijd hoort? Ik geloof dat die mensen niet weten wat ze doen en welke geesten ze volgen. De mensen hebben zo weinig kennis van het christelijke geloof dat ze makkelijk te prooi vallen aan allerlei antichristelijke verleidingen als het zich voor doet als een boodschapper van het licht.
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2008, 03:29:37 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #48 Gepost op: mei 02, 2008, 03:47:37 pm »
Dockus schreef op 30 april 2008 om 20:56:
De chronologische volgorde:
__
De opname van de gemeente
De opkomst van een machtig leider.
De ware gedaante van de machtige leider: de Antichrist
De slag op Armageddon
De Terugkomst van Jezus Christus
Het duizendjarig Vrederijk
Het oordeel voor de Grote Witte Troon
De eeuwigheid

Men zegt dat dit vals is of zo zonder verdere onderbouwing, wat is er nog meer aan beelden? Is die van de bedelingenleer trouwens nou dezelfde visie als dat wat Dockus opnoemde of niet.

Ik heb wel eens gelezen op een andere forum dat we nu al in het duizendjarig rijk zitten en vroeg om verdere uitleg ervan, omdat het dan zou betekenen dat Jezus terug zou zijn gekomen en de Joden hun verlosser toch ook zouden hebben zien komen, maar ik kreeg geen reactie. Dat maakt het dat ik maar 1 theorie ken en daarom geloof en dat is dat wat Dockus schreef. Namelijk de bijbelse opsomming.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #49 Gepost op: mei 02, 2008, 05:10:18 pm »
Waarmee je mijn post hierover dus negeert, gaitema. Wat je in andere visioenen ziet is dat God komt met beelden die wel de intentie weergeven van wat er gaat gebeuren, maar niet letterlijk de werkelijkheid weergeven. Bovendien zie je drie keer (als ik het me goed herinner) de hele wereldgeschiedenis beschreven worden in Openbaringen. Tel je nog mee dat het getal vaker gebruikt wordt voor 'een lange, eindelooslijkende periode' en het feit dat getallen in de bijbel en vooral in profetieën bijzonder vaak een symbolische betekenis hebben, dan zie je dat een dergelijke letterlijke opvatting van Openbaringen niet erg houdbaar blijkt. Waarmee ik niet wil uitsluiten dat God sommige profetieën bijzonder letterlijk heeft laten uitkomen en dat in dit geval niet ook zou kunnen doen.

Het tot in het absurde letterlijk nemen van Openbaringen is een gevolg van de bedelingenleer, die ervan uitgaat dat als het over Israël gaat, het DUS niet over christenen gaat, die ervan uitgaat dat er een duidelijke scheidlijn zit tussen het tijdperk voor Christus en het tijdperk na Christus. Ze gaan uit van een totaal ander verbond in het nieuwe testament, terwijl gereformeerden 1 verbond zien dat vernieuwd is in Christus, niet vervangen door een ander verbond. Zie ook Aquila's post

En wie van de mensen die hier reageert en vast blijft houden aan dat lijstje van Dockus heeft nu eigenlijk art. 37 van de NGB gelezen, waar ik ook al eerder naar wees? Ik krijg namelijk het gevoel dat dat niet gedaan is... (en wel heel duidelijk de gereformeerde visie weergeeft)
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2008, 05:11:28 pm door Fotogravinnetje »
computerfout: een vreemde een in de byte