Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 4 weken oud!
- Geplaatst op woensdag 30 april 2008 22:29Geestelijk dood, betekent dat het geestelijke contact wat Adam em Eva met God hadden, door de zondeval, als straf op de zonde, verbroken werd. Het was niet mogelijk een relatie met God te hebben, als daarvoor. Dit kon hersteld worden wanneer er voor die zonden betaald zou worden. Die betaling kan alleen maar gebeuren wanneer een zondeloos iemand alle zonden op zich zou nemen en de straf, de dood, het afdalen in de hel, dat is het gescheiden zijn van God zou dragen of ondergaan. Die iemand was Jezus, de zoon van God die als mens op aarde is gekomen om te sterfen.Met zijn dood zijn wij naar onze oude natuur met hem gestorven. Maar na dit volbracht te hebben is hij door God tot leven gewekt op de derde dag. En door geloof in hem wordt een ieder die geloofd ook tot leven gebracht. Geestelijk tot leven gebracht. Dus het is dan weer mogelijk een relatie met God te hebben, omdat Christus in je komt wonen.
Maar je zult christus dan wel moeten aannemen als je Heer.
God is onveranderlijk omdat hij gerechtigheid wil voor de zonden die gedaan zijn. In het OT was het mogelijk te leven uit genade door geloof, kijk maar naar Abraham. Maar dat was dan op grond van de belofte van God. Op het beloofde werk van Christus. Die moest je niet alleen geloven, maar er ook naar leven. Geloven alleen is niet genoeg. Dat doet de duivel ook. Je zult er naar moeten leven. Dat doet de duivel niet. Een voorbeeld wat ik heb gelezen:
Men kan tegen je zeggen dat je op een stoel mag gaan zitten en dat die sterk genoeg is om jou te dragen. Je kunt dan zeggen, dat je dat gelooft. Maar je laat zien dat je dat het gelooft door er op te gaan zitten.
Zo kun je geloven dat Jezus voor je gestoven is en is opgestaan, Hem aannemen. Maar dat geloof moet ook vrucht voortbrengen en dat is dat Gods liefde in jou leven zichtbaar wordt. Dat je anderen vergeeft, bewogen wordt om de wereld om je heen, van anderen gaat houden. Geduldig, liefdevol, kortom dat al de vruchten van de geest zichtbaar worden, zoals genoemd in Gal5:22,23. Je moet je laten vervullen en laten leiden door de Geest. Dat is geen plotselinge ervaring, Maar bewust kiezen uit liefde te leven. Wanneer je wordt gekwetst, heb je de keuze vanuit je pijn te reageren, maar je kunt ook kiezen, je bewust te zijn van de pijn die je voelt en te kiezen voor een reactie uit liefde. Hoe meer je vanuit die liefde gaat leven hoe voller je bent van Zijn Geest.
God is een God van relatie. Hij wil een relatie met ons hebben en dat wij relatie hebben met mensen om ons heen. Liefde volle relaties. Wanneer je reageert van uit de pijn die ieder mens met zich meedraagt, wil je je gelijk halen, de ander beschadigen, beschuldigen enz, Dus een Gal5:19,20 reactie. Maar kiezen voor de liefde, is kiezen tegen je natuur in maar is wel een leven door de Geest. Lees Gal5:13en verder - Geplaatst op woensdag 30 april 2008 23:38Zeg maar gait
Soort van wetten van Meden en Persen. Dat is ook wat ik geloof, dat je van nature door je geweten al kan weten wat goed en slecht is. Wat je wel en niet moet doen. De wetten in de bijbel omschrijven die logica eigenlijk.quote:
Divinespark schreef op 30 april 2008 om 12:58:
[...]
Dat is voor zover het in de bijbel staat. Dat iets er niet staat, sluit niet uit dat er wetten waren. Iets als vanzelfsprekend beschouwen is ook wel eens een reden dat je iets niet opschrijft.Een nieuwe start is een nieuw begin - Geplaatst op donderdag 01 mei 2008 16:03
quote:
cyber schreef op 28 april 2008 om 00:08:
[...]
het staat in Romeinen 6 en Romeinen 7 volgt daarop.
Wij zijn dood voor de zonde maar levend in God, er staat niet dat we dood voor de wet zijn.
in hoofstuk 4 legt Paulus al uit wat hij daarmee bedoelt.
Paulus zegt nergens dat de wet exclusief voor de Joden is, maar dat de wet ook voor de heidenen is en dat wij de wet uit genade mogen ontvangen.
En dat is het thema van de hele brief aan de Romeinen en niet exclusief hoofstuk 7.
offtopic edit: had dit bericht p.o. gewijzigd i.p.v. gequote, heb het nu hersteld.
Jawel, de wet is die eerste man. Wij zijn nu dood en eiiegendom van een Ander.
Er staat nl wel duidelijk dit:
Gal. 2
19 Want ik ben door de wet voor de wet gestorven om voor God te leven. 20 Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij.Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme. Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan - Geplaatst op donderdag 01 mei 2008 21:57De wet van Mozes houdt ons een spiegel voor. Het laat ons zien dat wij zonder God en het offer van Jezus ware verlossing ontberen. Jezus is de Hogepriester die voldaan heeft aan de eis van de wet. Daarmee heeft Hij het juk van de wet -het eindeloos offeren zonder daarmee ook maar iets uit te halen, hebr. 9&10 zo uit mn hoofd- verbroken. Dat neemt niet weg dat de Wet ineens afgedaan zou hebben. Uit die Wet blijkt heel duidelijk de wil van God, hoe Hij wil dat wij met elkaar en met Hem omgaan. Vervullen is heel iets anders dan afschaffen zoals al eerder is uitgelegd.
Hoe moeten we de Wet nu een plaats geven? Niet door hem te lezen en dan een andere heilsweg te kunnen bewandelen. Nee het is nog steeds een spiegel. Wij kunnen ons toetsen aan de wil van God, om dan met Paulus te zeggen: ik ellendig mens, wie zal mij verlossen. Dat heet verootmoediging, een diepe afhankelijkheid betuigen aan/van God.
Het is dus eigenlijk niet Wet of Genade, maar Wet én Genadesocrates wijzigde dit bericht op 01-05-2008 21:58 met 3%'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet' - Geplaatst op vrijdag 02 mei 2008 12:09
Sorry P.A wat je zegt klopt niet helemaal, je hebt al eerder wat aan mijn post veranderd, je hebt er zelfs een hele zin bijgeplaatst en wel dezequote:
cyber schreef op 28 april 2008 om 00:08:
[...]
het staat in Romeinen 6 en Romeinen 7 volgt daarop.
Wij zijn dood voor de zonde maar levend in God, er staat niet dat we dood voor de wet zijn.
in hoofstuk 4 legt Paulus al uit wat hij daarmee bedoelt.
Paulus zegt nergens dat de wet exclusief voor de Joden is, maar dat de wet ook voor de heidenen is en dat wij de wet uit genade mogen ontvangen.
En dat is het thema van de hele brief aan de Romeinen en niet exclusief hoofstuk 7.
offtopic edit: had dit bericht p.o. gewijzigd i.p.v. gequote, heb het nu hersteld.
Priscilla en Aquila wijzigde dit bericht op 01-05-2008 15:59 met 9%quote:
Jawel, de wet is die aeerste man. Wij zijn nu dood en eiiegendom van een Ander.
Wel, dat zou ik namelijk nooit zo hebben gezegd, het is namelijk niet gereformeerd, en die taalfouten maak ik ook niet.
Dat die zin er bij is gezet valt te bewijzen door de post van Elle. Elle had mijn post gequote
[quote]elle schreef op 28 april 2008 om 21:58:
Maar wat jij als mod in post te zoeken had weet ik niet, als user kon je er gewoon op reageren natuurlijk.
Ik hoop toch niet dat ik nu als politieagent mijn postings moet gaan bewaken. - Geplaatst op vrijdag 02 mei 2008 12:19
Als je even een paar regels terug leest, dan lees je hoe Paulus het uitlegt met de werken der wet en de wet, en hoe het zit met Joden geboren onder de wet en de Heidenen die niet onder de wet zijn geboren, je bewijstekst bewijst dus niet wat jij bewezen wilt hebben.quote:
Priscilla en Aquila schreef op 01 mei 2008 om 16:03:
[...]
Jawel, de wet is die eerste man. Wij zijn nu dood en eiiegendom van een Ander.
Er staat nl wel duidelijk dit:
Gal. 2
19 Want ik ben door de wet voor de wet gestorven om voor God te leven. 20 Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. - Geplaatst op vrijdag 02 mei 2008 17:51
offtopic:quote:
cyber schreef op 02 mei 2008 om 12:09:
[...]
Sorry P.A wat je zegt klopt niet helemaal, je hebt al eerder wat aan mijn post veranderd, je hebt er zelfs een hele zin bijgeplaatst en wel deze
[...]
Wel, dat zou ik namelijk nooit zo hebben gezegd, het is namelijk niet gereformeerd, en die taalfouten maak ik ook niet.
Dat die zin er bij is gezet valt te bewijzen door de post van Elle. Elle had mijn post gequote
[quote]elle schreef op 28 april 2008 om 21:58:
Maar wat jij als mod in post te zoeken had weet ik niet, als user kon je er gewoon op reageren natuurlijk.
Ik hoop toch niet dat ik nu als politieagent mijn postings moet gaan bewaken.
Sorry, ik deed p.o. een edit i.p.v. een quote, zoals ik ook al aangaf. (vooral sinds de nieuwe software kan dat zomaar fout gaan...)
Als ik dat niet direct zie (omdat ikm daarna direct wegging op vakantie en het niet meer heb nagekeken) dan staat mijn antwoord aan jou, in jouw post. Dat is er gebeurd en daarom stond vanaf ma-ochtend 28 april mijn antwoord door jouw post heen.
Op 1 mei heb ik dat getracht te herstellen maar die en zin is blijven staan blijkbaar.
Gisteren was ik weer heel even in de gelegenheid om internet te kijken en zag mijn fout die ik toen heb proberen te herstellen. Dat is dan niet geheel gelukt., het was wat lastig te zien maar gelukkig houd je je eigen berichten goed bij.
Mijn excuses nogmaals.
Ik zal goed bekijken of alles weer OK is en eventuele fouten herstellen als ik vanavond de tijd heb om er goed naar te kijken.Priscilla en Aquila wijzigde dit bericht op 02-05-2008 17:55 met 10%Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme. Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan - Geplaatst op vrijdag 02 mei 2008 18:20Dat klinkt allemaal prachtig maar met het vorige software is je dit ook al gelukt.
m.a.w ik geloof niet dat de software schuldig is.cyber wijzigde dit bericht op 02-05-2008 18:23 met 23% - Geplaatst op vrijdag 02 mei 2008 23:35
quote:
cyber schreef op 02 mei 2008 om 12:19:
[...]
Als je even een paar regels terug leest, dan lees je hoe Paulus het uitlegt met de werken der wet en de wet, en hoe het zit met Joden geboren onder de wet en de Heidenen die niet onder de wet zijn geboren, je bewijstekst bewijst dus niet wat jij bewezen wilt hebben.
Zelfs Petrus die alleen uit vrees voor de Joden plotseling niet meer met de heidenen aan 1 tafel at, wordt verweten dat hij daarmee de fout inging.....
We hadden het over dood zijn voor iets. Dat houdt in dat je er niet meer voor bestaat.
Wij hebben met Christus te rekenen en niet met de wet.
Wij moeten dus ook niet[ op wat voor manier dan ookde wet er weer bij halen in ons christen-leven.
Want die wet zegt nog steeds: doe dat en gij zult leven.
Uit dankbaarheid kan ik nog steeds niet doen wat de wet mij zegt.
Want de wet is voor zondaars gegeven en niet voor rechtvaardigen (in Christus).
Als Hij het einde der wet is, is dat geheel in overeenstemming met: Ik ben door de wet voor de wet gestorven.quote:
Galaten 3:
12 Doch bij de wet gaat het niet om geloof, maar: wie dat doet, zal daardoor leven.
Hier staat duidelijk dat de wet niet met het geloof te mixen is. Zogauw je je aan de wet wilt houden - m.i. ook uit dankbaarheid - dan gaat het om het doen en daardoor leven.
Daarom is Paulus daar zo strikt en zegt dat als je je bv laat besnijden je ook verplicht bent de gehele wet na te komen en dat je jezelf er weer onder stelt. Dat gaat ook veel verder dan wij mensen zouden beoordelen.
Wil je iets uit dankbaarheid doen, zal dat de vrucht zijn van de Geest: weest dankbaar, wordt verscheidene keren tegen de gelovigen gezegd.
De term: uit dankbaarheid de wet houden is m.i. niet uit de bijbel af te leiden.
Het aparte is ook nog dat Abraham leefde door geloof en gerechtvaardigd wordt door het geloof. Evenals wij heidenen.
Juist de wet is niet eens voor heidenen gegeven maar voor Joden.
Zij is 'erbij gekomen' en wel een paar honderd jaar later dan de belofte aan Abraham.
En duurde totdat Christus er was
De wet wordt zefs genoemd: de tuchtmeester tot Christus. En dan in de zin van: toen Christus er eenmaal was, had de wet zijn dienst gedaan. Zij was er 'alleen maar ' bijgevoegd tot de ware wetsvervuller kwam.quote:
Galaten 3
17 Ik bedoel dit: de wet, die vierhonderd dertig jaar later is gekomen, maakt het testament, waaraan door God tevoren rechtskracht verleend was, niet ongeldig, zodat zij de belofte haar kracht zou doen verliezen. 18 Immers, als de erfenis van de wet afhangt, dan niet van de belofte; en juist door een belofte heeft God aan Abraham zijn gunst bewezen.
19 Waartoe dient dan de wet? Om de overtredingen te doen blijken is zij erbij gevoegd, totdat het zaad zou komen, waarop de belofte sloeg, en zij is op last van (God) door engelen in de hand van een middelaar gegeven.
[...]
23 Doch voordat dit geloof kwam, werden wij onder de wet in verzekerde bewaring gehouden met het oog op het geloof, dat geopenbaard zou worden. 24 De wet is dus een tuchtmeester voor ons geweest tot Christus, opdat wij uit geloof gerechtvaardigd zouden worden. 25 Nu echter het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder de tuchtmeester.
26 Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. 27 Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. 28 Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers één in Christus Jezus. 29 Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.
Het gevolg van tot geloof komen, is dat je je met Christus hebt bekleed - Hij is onze gerechtigheid en Hij is ook de vervuller van de wet. De tuchtmeester hebben we niet meer nodig omdat Christus onze leidsman is.
De wet is nog steeds de norm voor de zondaar. Maar voor de gelovige is Christus de norm - en daarmee het einde der wet.Priscilla en Aquila wijzigde dit bericht op 03-05-2008 09:34 met 0%Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme. Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan - Geplaatst op zaterdag 03 mei 2008 09:37
quote:
elle schreef op 28 april 2008 om 21:58:
[...]
Dat ga ik niet volgen.
Rom 7: 1 Weet u dan niet, broeders en zusters – ik spreek immers tot mensen die de wet kennen –, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang hij leeft? (...) 4 Zo bent ook u, broeders en zusters, dood voor de wet dankzij de dood van Christus en behoort u nu een ander toe: hem die uit de dood is opgewekt. (...) We waren aan de wet geketend, maar nu zijn we bevrijd; we zijn dood voor de wet, zodat we niet meer de oude orde van de wet dienen, maar de nieuwe orde van de Geest.
[...]
Wellicht zou je die uitspraak -dat de wet ook voor heidenen is en dat wij de wet uit genade hebben ontvangen- inzichtelijker willen maken? Ik lees dat niet zo terug in de romeinenbrief. Er staat wel vanalles over dat je de wet niet nodig hebt om verloren te gaan, en dat ieder door geloof (itt de wet) gerechtvaardigd wordt.
offtopic:
Dit volg je idd niet.
Het is cybers post die ik die ochtend wijzigde i.p.v. quote....
Inmiddels is die post hersteld op 1 mei.
De correcte post van cyber is deze:
cyber in "Wet of Genade"Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme. Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan - Geplaatst op zaterdag 03 mei 2008 10:57Zeg maar gaitWeet je wat leuk is. Door gewoon eens andere tekst van Paulus'brieven te lezen. Wat kom je dan tegen? Dat Paulus heel wat bevelen uitdeeld: bijvoorbeeld 1 Corinthiërs 7 vers 10:
"Voor de getrouwden geld dit voorschrift, dat niet van mijzelf maar van de Here komt: Een vrouw mag niet van haar man scheiden."
Dit is een gebod waaraan iedere christen moet houden. Zonder wetten zeggen christenen wel heel makkelijk: "Het is niet goed om nog bij elkaar te zijn, dus het is goed om te scheiden."
Lullekoek, het is nooit goed om te scheiden en altijd doodzonde.Een nieuwe start is een nieuw begin - Geplaatst op zaterdag 03 mei 2008 15:36
quote:
gaitema schreef op 03 mei 2008 om 10:57:
Weet je wat leuk is. Door gewoon eens andere tekst van Paulus'brieven te lezen. Wat kom je dan tegen? Dat Paulus heel wat bevelen uitdeeld: bijvoorbeeld 1 Corinthiërs 7 vers 10:
"Voor de getrouwden geld dit voorschrift, dat niet van mijzelf maar van de Here komt: Een vrouw mag niet van haar man scheiden."
Dit is een gebod waaraan iedere christen moet houden. Zonder wetten zeggen christenen wel heel makkelijk: "Het is niet goed om nog bij elkaar te zijn, dus het is goed om te scheiden."
Lullekoek, het is nooit goed om te scheiden en altijd doodzonde.
Je kunt dat niet vergelijken met de wet houden om God te behagen zoals in het OT nodig was om gerechtvaardigd tre worden.
Natuurlijk zijn er voor christen en vrij van de wet zijn betekent niet dat je overtreder van de wet moet worden.
Dat is net zo'n onzin als dat er in Romeinen staat: Zullen we zondigen opdat de genade toeneme?
Als het goed is is Christus door de Heilige Geest in de gelovige, degene die er voor zorgt dat je de wet niet overtreedt....
Maar helaas zijn wij mensen nog niet volmaakt hier op aarde en zullen er nog teveel momenten zijn waarop we doen wat zo in ons opkomt en niet Gods wil.Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme. Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan - Geplaatst op zaterdag 03 mei 2008 15:38@P&A
quote:
Galaten 3
24 De wet is dus een tuchtmeester voor ons geweest tot Christus, opdat wij uit geloof gerechtvaardigd zouden worden.
25 Nu echter het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder de tuchtmeester.
26 Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus.
We zijn niet meer onder de tuchtmeester/wet, maar dat wil niet zeggen, en dat lijk je toch te veronderstellen in je reacties, dat de wet ineens overboord kan. Denk eens aan de verdiepingsslag die Jezus gegeven heeft en waar oa Paulus ook op voortborduurt in een aantal brieven? Zou Jezus werkelijk die verdiepingsslag gemaakt hebben als Hij door Zijn offer/opstanding de wet toch overbodig zou maken?
quote:
Romeinen 10
4 Want Christus is het einde der wet, tot gerechtigheid voor een ieder, die gelooft.
Ook deze tekst duidt niet op een overbodig worden van de wet. Allereerst wordt dit eventueel duidelijk als we het prachtige woordenspel bekijken in dit vers:
a Christus einde der wet
b gerechtigheid/doelgerichtheid door geloof.
Geloven en gerechtigheid/doelgerichtheid zijn nauw verweven. Bij geloven gaat het erom dat we tot ons doel komen. Dit heeft God mogelijk gemaakt door Christus als doel van de wet te laten fungeren (met excuus voor de korte herhaling die nu volgt, maar het sluit nu weer even goed aan):
- de mens is in zonde gevallen;
- de wet maakt ons onze zonde en zwakheid duidelijk;
- de wet wijst ons zo op onze afhankelijkheid van God,
- Die ons ter betaling van de zonde uit genade Zijn Zoon gegeven heeft.
Zo nauw zijn wet en genade verweven: ze komen bijeen in Christus:
Jezus is het doel der wet en de Bron der genade! Dat is wat Jezus Zelf volgens mij ook heeft willen zeggen in het volgende gedeelte:quote:
Mattheüs 5
16 Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken.
17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.JHWH = Ik ben
ik ben Henk, Gods beeltenis - de mens is in zonde gevallen;
- Geplaatst op zaterdag 03 mei 2008 15:41
quote:
Priscilla en Aquila schreef op 03 mei 2008 om 15:36:
[...]
Je kunt dat niet vergelijken met de wet houden om God te behagen zoals in het OT nodig was om gerechtvaardigd tre worden.
Dus ook toen was het geloof, ofwel de relatie met God bepalend!quote:
Romeinen 4
1 Wat zullen wij dan zeggen, dat Abraham, onze voorvader naar het vlees, verkregen heeft?
2 Want indien Abraham uit werken gerechtvaardigd is, dan heeft hij roem, maar niet bij God.
3 Want wat zegt het schriftwoord? Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend.HenkG wijzigde dit bericht op 03-05-2008 15:42 met 5%JHWH = Ik ben
ik ben Henk, Gods beeltenis - Geplaatst op zaterdag 03 mei 2008 16:04
quote:
HenkG schreef op 03 mei 2008 om 15:41:
[...]
[...]
Dus ook toen was het geloof, ofwel de relatie met God bepalend!
Ja, want Abraham leefde voordat de wet er was. Ik had het nog wat exacter moeten formuleren idd: het OT vanaf de Sinai.
Dat heb ik in een post eregns hierboven ook uitgelegd. De wet kwam er een paar honderd jaar later pas bij en duurde tot Christus......Priscilla en Aquila wijzigde dit bericht op 03-05-2008 16:05 met 0%Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme. Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan - Geplaatst op zaterdag 03 mei 2008 16:30
quote:
Priscilla en Aquila schreef op 03 mei 2008 om 16:04:
[...]
Ja, want Abraham leefde voordat de wet er was. Ik had het nog wat exacter moeten formuleren idd: het OT vanaf de Sinai.
Dat heb ik in een post eregns hierboven ook uitgelegd. De wet kwam er een paar honderd jaar later pas bij en duurde tot Christus......
De essentie van de woorden van Paulus is dat we niet gefocust moeten zijn op het houden van allerlei wetten/regels. In die zin haalt hij het voorbeeld van Abraham aan, juist omdat de Wet in de zin van de 10 Leefregels e.d. er nog niet was. Niet de wet, maar het geloof/de relatei is bepalend. Daarmee wordt nog steeds niet de Wet overboord gegooid. Alleen moet de Wet een middel blijven en geen doel worden!
Er is nog een andere brief waarin Paulus Abraham aanhaalt. Daarin wordt mijns inziens het verschil tussen wet als doel en wet als hulpmiddel ook duidelijk:
quote:
Galaten 3
2 Dit alleen zou ik van u willen weten: Hebt gij de Geest ontvangen ten gevolge van werken der wet, of van de prediking van het geloof?
3 Zijt gij zo onverstandig? Gij zijt begonnen met de Geest, eindigt gij nu met het vlees?
4 Was het dan tevergeefs, dat gij zoveel hebt ondervonden? Ware het slechts tevergeefs!
5 Die u de Geest schenkt en krachten onder u werkt, doet Hij dit ten gevolge van werken der wet, of van de prediking van het geloof?
6 Op dezelfde wijze heeft ook Abraham God geloofd en het is hem tot gerechtigheid gerekend.
7 Gij bemerkt dus, dat zij, die uit het geloof zijn, kinderen van Abraham zijn.
8 En de Schrift, die tevoren zag, dat God de heidenen uit geloof rechtvaardigt, heeft tevoren aan Abraham het evangelie verkondigd: In u zullen alle volken gezegend worden.
9 Zij, die uit het geloof zijn, worden dus gezegend tezamen met de gelovige Abraham.
10 Want allen, die het van werken der wet verwachten, liggen onder de vloek; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die zich niet houdt aan alles, wat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.
11 En dat door de wet niemand voor God gerechtvaardigd wordt, is duidelijk; immers, de rechtvaardige zal uit geloof leven.
12 Doch bij de wet gaat het niet om geloof, maar: wie dat doet, zal daardoor leven.
13 Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt.
14 Zo is de zegen van Abraham tot de heidenen gekomen in Jezus Christus, opdat wij de belofte des Geestes ontvangen zouden door het geloof.HenkG wijzigde dit bericht op 03-05-2008 16:34 met 53%JHWH = Ik ben
ik ben Henk, Gods beeltenis - Geplaatst op zaterdag 03 mei 2008 17:45In de tijd van Paulus was het evangelie al geruime tijd niet alleen onder de Joden verkondigd, maar ook onder de Heidenen.
En toen kwamen de discussies in de eerste christengemeenten, wel of geen spijswetten, wel of geen besnijdenis voor de heidenen die zich tot Christus hadden bekeerd. Welke delen van de wet van Mozes deden er nog toe, of had de wet van Mozes helemaal afgedaan of was dat alleen voor de heiden christenen. Had de verlossing die Christus had gebracht, ook voor joden bepaalde delen van de wet buitenwerking gesteld.
Was het geloof in Christus door de heidenen een nieuw jodendom geworden.
Dat en meer van dit soort vragen geeft Paulus antwoord op in zijn brieven, want deze strijdvragen gaven veel problemen in de eerste christengemeenten.
"het besneden-zijn," zo schrijft Paulus "telt niet, en het onbesneden-zijn ook niet; wat telt is het onderhouden van Gods geboden." 1 Korintiërs 7, 19
En Paulus legt het verschil uit tussen Letter en Geest, de besnijdenis geld in lettelijke zin niet meer. De geestelijke betekenis is volgens Paulus onverkort van kracht gebleven.
Romeinen 2 vers 29
en de (ware) besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter. Dan komt zijn lof niet van mensen, maar van God.
In Deuteronomium vind je de aanhaling van Paulus van Romeinen 2.
16 Besnijdt dan de voorhuid uws harten en weest niet meer hardnekkig.
Ook Jesaja heeft het over de besnijdenis van het hart.
De Wet is nog geldig, niet meer naar de letterlijke zin, maar of je nu een bekeerde jood bent of een bekeerde heiden, de Wet is nog geldig maar dan in geestelijke zin.
"Want wij houden voor waar, zegt Paulus, dat de mens gerechtvaardigd wordt door het geloof, zonder de werken van de Wet."
Veel Joden dachten in de tijd van Paulus gerechtvaardigd te worden door een strikte naleving van de werken van de Wet, Paulus verwerpt deze opvatting.
De wet van Mozes is de werken der wet, door de werken der wet word geen mens gerechtvaardigd.
Romeine 3, 20
dat uit werken der wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd zal worden, want wet doet zonde kennen.
De wet van de tien geboden is Gods wet, en deze wet is niet de wet van de werken.
Verwacht een mens gerechtvaardigd te worden door de werken der wet, dan zit men op een dood spoor.
Verwacht een mens gerechtvaardigd te worden door de wet der tien geboden te houden, dan zit men op een dood spoor.
Wat wel telt zegt Paulus is geloof in Christus en het onderhouden van Gods geboden.
Zolang jij de werken der wet en de wet van de tien geboden als een en hetzelfde ziet is elke discussie zinloos. - Geplaatst op zaterdag 03 mei 2008 18:06Zeg maar gaitEn daarbij, als je nooit meer de regels die in de bijbel staan leest, dan mis je de spiegel die je zo af en toe nodig hebt om je te confronteren met wat je aan het doen bent. Vandaar dat ik ook aanhaalde dat van het scheiden, want menselijk gezien zal iedereen zo iets hebben van: "scheiden moet kunnen als het niet meer zo lekker loopt" maar God keurt een scheiding nooit goed en wil een scheining koste wat het kost voorkomen. Als we niet die spiegels voorgeschoteld krijgen dan vergaat je het zich op wat goed is en wat niet.
Ook je eigen kinderen kan je niet in vrijheid blijheid laten. Je moet ze soms confronteren met regels als "je moet je schoenen vegen als je thuis komt". betekent het dan dat het je kind niet meer is als hij of zij de voeten niet veegt? Nee, natuurlijk niet! Het gaat erom dat je kind leert wat goed is en wat niet, niet om die regels op zich. En dat is wat God ons duidelijk wil maken. Gebruik de regels dus als spiegels die je voorgehouden worden om zo te leren wat goed is en wat niet.Een nieuwe start is een nieuw begin - Geplaatst op zondag 04 mei 2008 01:21
quote:
Priscilla en Aquila schreef op 03 mei 2008 om 16:04:
[...]
Een kromme redenatie vind ik dat.
De eerst vijf boeken van het Oude Testament samen vormen de Wet.
Abraham breekt volgens de bijbel met de afgoden die hij diende in zijn vaders huis.
En Abraham gaat die ene God dienen, en hij doet alle afgoden weg volgens het gebod:
Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
ah kijk Abraham wist van de Wet. - Geplaatst op maandag 05 mei 2008 15:11
quote:
socrates schreef op 01 mei 2008 om 21:57:
De wet van Mozes houdt ons een spiegel voor. Het laat ons zien dat wij zonder God en het offer van Jezus ware verlossing ontberen. Jezus is de Hogepriester die voldaan heeft aan de eis van de wet. Daarmee heeft Hij het juk van de wet -het eindeloos offeren zonder daarmee ook maar iets uit te halen, hebr. 9&10 zo uit mn hoofd- verbroken. Dat neemt niet weg dat de Wet ineens afgedaan zou hebben. Uit die Wet blijkt heel duidelijk de wil van God, hoe Hij wil dat wij met elkaar en met Hem omgaan. Vervullen is heel iets anders dan afschaffen zoals al eerder is uitgelegd.
Hoe moeten we de Wet nu een plaats geven? Niet door hem te lezen en dan een andere heilsweg te kunnen bewandelen. Nee het is nog steeds een spiegel. Wij kunnen ons toetsen aan de wil van God, om dan met Paulus te zeggen: ik ellendig mens, wie zal mij verlossen. Dat heet verootmoediging, een diepe afhankelijkheid betuigen aan/van God.
Het is dus eigenlijk niet Wet of Genade, maar Wet én Genade
Is dit wel zo, wet en genade? Volgens mij moet je zeggen of alleen wet of alleen genade, dit kom je de hele tijd tegen in het nieuwe testament. Ik heb net galaten weer eens gelezen en kom dat de hele tijd tegen. Paulus waaraschuwt juist ernstig om niet meer onder de besnijdenis te komen en dus ook de wet die daaruit volgt. Dit ontneemt immers de vrijheid die we hebben in Christus! Hij die de wet vervuld heeft. (wet is trouwens de eerste 5 boeken van het ot, zoals Paulus het hier over heeft) P&A heeft hier trouwens mijn idee wel genoeg over uitgelgd en het in de bijbel laten zien. We moeten het niet van de wet verwachten en als je wet en genade naast elkaar zet, dan verwacht je het (de rechtvaardiging) ook van de wet en rechtvaardiging is dus alleen door geloof in Christus, door genade. De wet heeft hier absoluut geen plek in! Ook niet in het kennen van de zonde, want dan leggen we weer een beddeking over onszelf
quote:
14 Maar hun gedachten werden verhard. Want tot heden toe blijft dezelfde bedekking over de voorlezing van het oude verbond zonder weggenomen te worden, omdat zij slechts in Christus verdwijnt. 15 Ja, tot heden toe ligt, telkens wanneer Mozes voorgelezen wordt, een bedekking over hun hart, 16 maar telkens wanneer iemand zich tot de Here bekeerd heeft, wordt de bedekking weggenomen. 17 De Here nu is de Geest; en waar de Geest des Heren is, is vrijheid.
Nee, niet door predeking van het oude verbond, de wet, maar door de prediking van geloof! Niet door werken der wet, maar door de prediking van het geloof (gal 3:2) zo ontvangen wij de Heilige Geest, dus de vrijheid. We moeten ons dus overgeven aan de Heer, zeker! Ik wil nu niet zeggen dat de wet is afgedaan, dat zegt Paulus nergens en Jezus zelf ook niet. Wel is de macht en de invloed van de wet afgedaan, ze heeft geen nut meer zoals Paulus ook zegt. In galaten 3:19 staat het heel duidelijk, maar lees wel goed!
quote:
19 Waartoe dient dan de wet? Om de overtredingen te doen blijken is zij erbij gevoegd, totdat het zaad zou komen, waarop de belofte sloeg, en zij is op last van (God) door engelen in de hand van een middelaar gegeven. 20 Een middelaar is niet (de vertegenwoordiger) van één; God echter is één. 21 Is de wet dan in strijd met de beloften [Gods]? Volstrekt niet! Want indien er een wet gegeven was, die levend kon maken, dan zou inderdaad uit een wet de gerechtigheid voortgekomen zijn. 22 Neen, de Schrift heeft alles besloten onder de zonde, opdat ten gevolge van het geloof in Jezus Christus de belofte het deel zou worden van hen, die geloven.
Dit is niet geschreven voor nu, waartoe de wet nu dient, maar het is in de verlede tijd geschreven (in het grieks zou ik zo niet na kunnen kijken), maar het wijst er wel op als je andere vertalingen ook raadpleegt en de tekst zelf (vers 24 over tuchtmeester) laat dit ook al zien. De wet diende vroeger totdat Jezus zou komen. De wet is nu aan Jezus gegeven, Hij heeft de wet vervuld, wow, genade, zodat wij het niet en nooit meer hoeven en moeten doen. Er is nu een nieuwe wet, de wet van Christus, die wet van liefde! (gal 6 vers 2) Deze houdt zeker wel de wet en de daarbij de tien geboden in, maar het is geen wet meer van plicht, maar een van liefde, genade en vrijheid door geloof in Jezus Christus. Het gaat nu en ging dat het niet al om de liefde naar God, de naaste als jezelf! Deze liefde wordt gewerkt door het geloof, door de Heilige Geest die belooft is. (gal 3:14) Dit werkt galaten 5 weer uit, de vruchten van de Heilige Geest en niet die van het vlees. De vruchten van de Geest zijn de vruchten van liefde!! We moeten ons dus volledig overgeven aan God, ons laten leiden door de Geest, dan zijn we niet onder de wet. Dus onszelf niet toetsen aan de wet, maar horen naar de prediking van het geloof, vertrouwen, volledig afhankelijk van God zijn, zodat de Geest het werk kan doen in ons. De liefde van Christus ons kan vullen. Dat is ook genade!! God werkt het in ons, dat is geen wet, maar ook genade. De Geest werkt alles, zelfs in ons geweten, Hij maakt duidelijk hoe ons leven ervoor staat, wat God anders zou willen zien in ons leven. De hele bijbel is daar een hulpmiddel bij, niet alleen wat niet doen, maar ook wat wel en dat is samengevat: lief hebben! maar, probeer het niet zelf, laat je vullen door ZIJN LIEFDE!
quote:
6 In Christus Jezus is het volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is. Belangrijk is dat men gelooft en de liefde kent, die het geloof zijn kracht verleent.
Om nog in te gaan op de topic starter: ik hoop dat niet meer de wet wordt voorgelezen, maar dat meer het geloof gepredikt gaat worden, want zo ontvangen we de Heilige Geest, de kracht, genade en vrijheid om Jezus te volgen.
(p.s. In galaten 3 gaat het om het zaad, Jezus, niet direct om duidelijk te maken dat de wet er nog niet was voor Abraham. Dat tot aan Jezus de wet nodig was, maar weet niet hoe dat in het andere stuk in volgens mij romeinen over abraham is, anders is het never mind
)farao wijzigde dit bericht op 05-05-2008 15:14 met 1%Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God. - Geplaatst op maandag 05 mei 2008 15:51Zie ook: NDartikel. In de krant van vandaag staat het verhaal nog iets uitgebreider.Alja wijzigde dit bericht op 05-05-2008 15:52 met 5%<><
- Geplaatst op maandag 05 mei 2008 16:56
quote:
farao schreef op 05 mei 2008 om 15:11:
Om nog in te gaan op de topic starter: ik hoop dat niet meer de wet wordt voorgelezen, maar dat meer het geloof gepredikt gaat worden, want zo ontvangen we de Heilige Geest, de kracht, genade en vrijheid om Jezus te volgen.
Hoe kun je geloof prediken zonder het levenskader (wet) erbij te betrekken? Hoe kun je werken aan een relatie (wat geloven toch is) zonder duidelijk te hebben binnen welk kader die relatie mag en kan groeien (de wet)?
Hiermee wordt geenszins aangegeven dat de wet als voorwaarde belangrijk is, maar je kunt de wet ook niet zomaar aan de kant schuiven. Dit heeft Jezus ook niet gedaan! Hij heeft de wet vervuld, ofwel echt laten zien en horen wat leven met en voor God inhoudt. Daarbij heeft Hij ook als basis het reeds bestaande kader gebruikt (zie oa Bergrede).
Jezus heeft laten zien hoe mooi wet en genade ineen kunnen smelten, elkaar aan mogen vullen. Genade als bron en doel, de wet als middel.JHWH = Ik ben
ik ben Henk, Gods beeltenis - Geplaatst op maandag 05 mei 2008 17:27
quote:
HenkG schreef op 05 mei 2008 om 16:56:
[...]
Hoe kun je geloof prediken zonder het levenskader (wet) erbij te betrekken? Hoe kun je werken aan een relatie (wat geloven toch is) zonder duidelijk te hebben binnen welk kader die relatie mag en kan groeien (de wet)?
Hiermee wordt geenszins aangegeven dat de wet als voorwaarde belangrijk is, maar je kunt de wet ook niet zomaar aan de kant schuiven. Dit heeft Jezus ook niet gedaan! Hij heeft de wet vervuld, ofwel echt laten zien en horen wat leven met en voor God inhoudt. Daarbij heeft Hij ook als basis het reeds bestaande kader gebruikt (zie oa Bergrede).
Jezus heeft laten zien hoe mooi wet en genade ineen kunnen smelten, elkaar aan mogen vullen. Genade als bron en doel, de wet als middel.
Ik wil niet veronderstellen dat de wet is afgedaan, maar wel dat het ons niet meer bepaald. We zijn geen slaaf meer van de wet, de wet hoeft ons niet meer aan te spreken. Want als de wet dat doet, dan worden we slaaf. Je gaat iets moeten van de wet, daar is dan geen vrijheid meer. We worden niet meer gerechtvaardigd door de wet. Wel kunnen we God en Zijn wil door de wet, door Jezus predeking en heel de Bijbel leren kennen. Wie is God en hoe kijkt Hij tegen het leven aan. De wet komt dan way behind de genade. Ik kreeg de indruk dat je die op één lijn wilde zetten en dat is absoluut niet zo, het is heel iets anders dan genade, het staat er tegenover. Wel werkt de genade de wet in ons, maar dat is geen slaaf, of iets wat we zelf moeten doen. Nee, de Heilige Geest werkt in ons zodat we die wet kunnen houden. Het kader is juist Jezus Christus en Zijn liefde!! In liefde wordt alles samengevat, juist de relatie, dit is het kader! De wet als kader brengt juist verstikking en stelt de wet weer centraal. De genade als bron werkt dus zeker de wet in ons, maar niet als slaaf, maar als uiting van liefde naar God, de naaste en onszelf.
quote:
gal 3:1 O, onverstandige Galaten, wie heeft u betoverd, wie Jezus Christus toch als gekruisigde voor de ogen geschilderd is? 2 Dit alleen zou ik van u willen weten: Hebt gij de Geest ontvangen ten gevolge van werken der wet, of van de prediking van het geloof? 3 Zijt gij zó onverstandig? Gij zijt begonnen met de Geest, eindigt gij nu met het vlees? 4 Was het dan tevergeefs, dat gij zoveel hebt ondervonden? Ware het slechts tevergeefs! 5 Die u de Geest schenkt en krachten onder u werkt, (doet Hij dit) ten gevolge van werken der wet, of van de prediking van het geloof?
en makkelijke vertaald: 1 Galaten, u hebt uw verstand verloren! Wie heeft u in zijn ban gekregen? Ik heb u Jezus Christus toch openlijk en duidelijk als de gekruisigde bekendgemaakt? 2 Ik wil maar één ding van u weten: hebt u de Geest ontvangen door de wet na te leven of door te luisteren en te geloven? 3 Bent u werkelijk zo dwaas weer op uw eigen kracht te vertrouwen, en niet langer op de Geest? 4 Is alles wat u hebt meegemaakt dan voor niets geweest? Dat kan toch niet! 5 Geeft God u de Geest en goddelijke krachten omdat u de wet naleeft? Of geeft hij ze omdat u naar hem luistert en op hem vertrouwt?
Het begint dus bij het luisteren de prediking van geloof, vertrouwen. niet bij het werken van de wet. Dus niet de wet naleven en dan komt de Geest. nee, luisteren en vertrouwen op God, dan komt de Geest, dan wandelen we in de Geest en draagt het leven vrucht, vruchten van liefde!
mooi Alja, door dat artikel ben ik galaten gaan lezen, ik wilde wel weten wat de bijbel over de wet zei. Het lijkt of de Bijbel er vrij duidelijk over spreekt, maar ik weet niet waarom we vaak zo nog onder de wet leven als christenen. Ik ben blij dat ik die genade en vrijheid mag ervaren, ik leef nog te vaak onder de wet en leef niet in de vrijheid, gelukkig leer ik steeds meer om vanuit Gods Geest te leven en Jezus centraal te stellen, dat is echt geweldig leven!!farao wijzigde dit bericht op 05-05-2008 17:31 met 6%Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God. - Geplaatst op maandag 05 mei 2008 18:51
quote:
farao schreef op 05 mei 2008 om 17:27:
Ik wil niet veronderstellen dat de wet is afgedaan, maar wel dat het ons niet meer bepaald. We zijn geen slaaf meer van de wet, de wet hoeft ons niet meer aan te spreken. Want als de wet dat doet, dan worden we slaaf. Je gaat iets moeten van de wet, daar is dan geen vrijheid meer.
Niet de wet maar de manier van omgaan ermee is bepalend voor het wel of niet ervaren van vrijheid! Of geloof je werkelijk dat God de wet indertijd niet gegeven heeft als kader voor een leven in vrijheid? Hij heeft nota bene net ervoor het volk uit Egypte geleid.
Ook Israël was niet slaaf van de wet doordat God de wet gaf en Mozes/Jozua het volk er nogal eens aan herinnerde. Juist niet! Het slaafse kotm pas bij een verkeerde manier van omgaan met die wet. Als we de wet tot doel verheffen gaat het mis. Maar zolang de wet een middel blijft om ons bij onze zwakheid te bepalen en ons zo naar Jezus te leiden, dan is er niets aan de hand, zoals ook blijkt uit Paulus' woorden in
quote:
Romeinen 3
20 Door de voorschriften der Wet zal dus geen mens voor Hem gerechtvaardigd worden; wèl brengt de Wet de kennis der zonde.
21 Maar thans is, buiten de Wet om, de gerechtigheid Gods verschenen, waarvan de Wet en de profeten getuigenis hebben afgelegd.
22 Het is de gerechtigheid Gods, door het geloof in Jesus Christus, en voor allen die geloven. Neen, er bestaat geen onderscheid meer.
23 Want allen hebben gezondigd, en zijn beroofd van de heerlijkheid Gods;
24 om niet worden ze gerechtvaardigd door zijn genade uit kracht der verlossing door Christus Jesus.
Weer komen wet en genade dus bijeen...in Jezus.
Niet dat (het werken van) de wet daarmee doel wordt, zoals je steeds lijkt in te vullen voor degenen die nog wel blij zijn dat ze de woorden van de wet tot zich kunnen nemen als leefkader.
quote:
Nee, de Heilige Geest werkt in ons zodat we die wet kunnen houden. Het kader is juist Jezus Christus en Zijn liefde!! In liefde wordt alles samengevat, juist de relatie, dit is het kader! De wet als kader brengt juist verstikking en stelt de wet weer centraal. De genade als bron werkt dus zeker de wet in ons, maar niet als slaaf, maar als uiting van liefde naar God, de naaste en onszelf.
De wet als kader stelt de wet niet weer centraal. Dat is nu juist wat ik je de hele tijd al aan het uitleggen ben. Elke keer leg je degenen die nog wel blij zijn de woorden van de wet geregeld te horen/lezen dit in de mond. Daarmee laat je werkelijk zien niet te lezen wat er gezegd wordt of je wilt het gewoon niet begrijpen. Een kader is namelijk geen doel, maar een hulpmiddel! Zolang je dat niet wilt bevatten, zul je van andere mensen zoals mij altijd een karikatuur blijven schetsen en is het lastig van gedachten wisselen met elkaar, aangezien je steeds vanuit jouw karikatuur wenst te spreken, wat ook weer blijkt in het navolgende stukje.
Hier blijf je namelijk ook weer redeneren vanuit de werken van de wet, terwijl anderen, waaronder ik, juist daar het verschil heel duidelijk leggen dat je maar niet wilt begrijpen:quote:
Het begint dus bij het luisteren de prediking van geloof, vertrouwen niet bij het werken van de wet. Dus niet de wet naleven en dan komt de Geest. nee, luisteren en vertrouwen op God, dan komt de Geest, dan wandelen we in de Geest en draagt het leven vrucht, vruchten van liefde!
(...)
Het lijkt of de Bijbel er vrij duidelijk over spreekt, maar ik weet niet waarom we vaak zo nog onder de wet leven als christenen. Ik ben blij dat ik die genade en vrijheid mag ervaren, ik leef nog te vaak onder de wet en leef niet in de vrijheid, gelukkig leer ik steeds meer om vanuit Gods Geest te leven en Jezus centraal te stellen, dat is echt geweldig leven!!- de wet is een middel;
- leven vanuit werken der wet een doel!
Ik hoop dat het nu een keer door wil dringen, want ik word er echt moe van om alles steeds maar weer te herhalen en te zien hoe je van wat ik zeg steeds iets anders weet te maken.
Want ik leef vanuit dezelfde vrijheid als jij, namelijk de vrijheid die we hebben in Jezus. En dan ben ik blij dat God ook duidelijkheid geeft binnen welk kader we kunnen bouwen aan een relatie met Hem. De wet is werkelijk een spiegel, zoals gaitema het al even verwoordde. Een spiegel die mij juist Jezus laat zien!HenkG wijzigde dit bericht op 05-05-2008 18:55 met 3%JHWH = Ik ben
ik ben Henk, Gods beeltenis - Geplaatst op maandag 05 mei 2008 19:25
quote:
Henk vriend, natuurlijk begrijp ik het wel! maar, ik denk dat we als vrijgemaakte kerken nog teveel en vaak denk ik ook onbewust nog wel de wet als doel zijn of deels als doel, zelfs als dat maar 1% is, is dat teveel. Het blijft dus niet alleen maar bij zeggen dat we leven in de vrijheid, genade en niet onder de wet, maar ook dat dit in onze daden, ons leven te zien is. Als ik om me heen kijk zie ik christenen die onder de druk van de wet leven, onder de druk van zonde. Neerslachtig en ontmoedigd zijn door steeds naar de wet te kijken. Ze voelen zich schuldig tegenover God en denken dat God niet van ze houd... Dit is een leugen! De satan wil niks liever dat we niet gebruikt worden door God. Hier waarschuwd Paulus dus ook voor in de brief van de galaten omdat hij ziet dat Gods kinderen weer onder de wet gaan leven. Niet meer gaan leven vanuit de Geest! (zie die tekst gal 3:1-5) Dit herken ik ook in mijn leven, maar dit hoeft niet en dit is niet wat God wil. Hij houdt echt van mij en ons als christen en onze kerk. Paulus zegt zelfs dat we kinderen van God zijn door het geloof in Jezus!
Het gaat me dus niet zozeer om de theologie, maar wel wat het uitwerkt in de kerk en in het leven als christen. Het gaat me aan het hart en ik heb er verdriet over dat christenen niet zien dat het wet alleen maar een middel is. Als ik kijk naar het leven van Gods kinderen in de kerk zie ik niet direct dat het alleen als middel gezien, er is juist hardstikke veel zonde in de kerk. Als het lezen van de wet geen vrucht van liefde voortbrengt wat heeft het dan voor zin?
Ik vind de wet zelf een geweldig leefkader en dit heb ik al wel gezegd. Natuurlijk God heeft het gegeven, daar doe ik echt niks aan af! maar, waar ligt de focus, op de wet of de genade. Natuurlijk op de genade, op Jezus! Het komt volgens mij vaak genoeg voor dat er gezegd wordt zoek je zonde op, kijk naar binnen en ga dan naar Jezus. (door wet ook mensen gaan nadenken, oh wat ben ik slecht, ik kan niks.... of juist oh de wet hou ik wel vermoord toch niemand)
Terwijl de focus juist moet liggen op de genade, op Jezus. Door eerst naar de zonde en jezelf te kijken wordt dit wel lastiger. Als christen zijn we vergeven en kinderen van God door geloof in Jezus. (gal 3:26) Kijk eerst naar Jezus richt je op wat boven is (col 3:2) Zoek het koningkrijk van God. Dan gaat de Heilige Geest de zonde ook openbaren, de plekken waar verkeerde motieven zijn, die %en van het werken en verdienen van Gods liefde en rechtvaardigheid. Wandelen door de Geest dus, dan komt de liefde. Het heeft dus met de focus te maken wat ik wil zeggen, waar begin je als gelovige. Genade of zonde. Ik denk bij de genade, daarna komt het leven en de leefregels vanzelf. Ik onderschrijf verder natuurlijk helemaal de Bijbel, dus als ik het over vrijheid heb dan zeg ik Paulus na dat we niet moeten zondigen om genade toe te laten nemen, deze heeft immers geen macht meer over ons. Ik ben het dus helemaal met jullie eens dat de wet nog niet is afgedaan, want de meest zijn voor nu nog steeds geweldige principes. (deels cultuur en tijd bepaald) want ik zou niet met pijpenkrullen willen gaan lopen
Ik ben blij dat je het ook zo ziet, maar ik hoop ook dat je mijn bezorgdheid begrijpt.
Dank je wel voor je reacties! (ps. ik had trouwens nog maar 2 keer gereageerd
)farao wijzigde dit bericht op 05-05-2008 19:29 met 28%Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.
Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 4 weken oud!