Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 4 weken oud!
- Geplaatst op zaterdag 10 mei 2008 14:12Beste Henk,
Ik wilde je niet verkeerd begrijpen en ben daarom even terug gaan lezen in dit topic naar wat je hebt geschreven over de wet.
quote:
HenkG schreef op 30 april 2008 om 09:30:
[...]
Gerechtigheid is niet direct een juk te noemen zoals je in je reactie lijkt te veronderstellen. Daarmee doe je de opmerking van Paulus over het juk absoluut tekort naar mijn idee.
Gerechtigheid door de wet is wat anders dan 'gerechtigheid'....
En het slavenjuk van Galaten 5 heeft het over de wet waardoor je dan weer de gerechtigheid 'moet' verwachten. Dat gebeurt gewoon zodra ze zich lieten besnijden.
Het is volgens Paulus nogal duidelijk wat er aan de hand is als je je laat besnijden - je bent dan verplicht de hele wet weer te houden en het gevolg is:
Galaten 5 :4 Gij zijt los van Christus, als gij door de wet gerechtigheid verwacht; buiten de genade staat gij.
De tekst uit filp. die jij ook aanhaalt:
Filippenzen 3 (NBG)
en in Hem moge blijken niet een eigen gerechtigheid, uit de wet, te bezitten, maar de gerechtigheid door het geloof in Christus, welke uit God is op de grond van het geloof.
De wet kan niet anders dan je eigen gerechtigheid eisen. Het hoort erbij. Gerechtigheid van Christus is alleen door geloof.quote:
Ter verduidelijking even twee teksten van Paulus, [hierboven..P&A] waarbij de tekst uit Galaten een uitleg is over het juk dat hij in 5:1 aanhaalt. Om te verstaan wat Paulus in Galaten 5:4 bedoelt met de zinssnede "als gij door de wet gerechtigheid verwacht", is het goed om de tekst uit Filippenzen er als het ware overheen te leggen. Als Paulus daar spreekt over de relatie tussen wet en gerechtigheid heeft hij het nadrukkelijk over de eigen gerechtigheid zoals men die gestalte kan geven uit de wet.quote:
Met het juk zoals Paulus dat in Galaten 5 beschrijft verwijst hij naar mijn idee naar de eigen invulling die mensen aan de wet wensen te geven. Dit wordt mijns inziens vooral duidelijk door de duiding in de Statenvertaling:
[...]
De dienstbaarheid waar Paulus het hier over heeft, is duidelijk gelinkt aan de werken der wet, waar hij een aantal hoofdstukken hiervoor al sprak.
Dat klopt.
En dat is ook de enige manier waarop het kan. De wet is gegeven voor zondaars om te laten zien waar zijzelf allemaal aan moeten voldoen. Het is dus vanzelfsprekend een eigen gerechtigheid en het is dienstbaarheid aan de wet, want je blijft eraan vast zitten, die geboden te houden.
Het kan niet anders.
Zo gauw je je met de wet bezig houdt, moet je eraan voldoen. En sta je weer onder de wet.
De opdracht is toch: doe dat en gij zult leven? Dat is echt niet veranderd.quote:
Hiermee volgt Paulus Jezus, die veelvuldig de mensen heeft gewezen op het belang van leven vanuit de vrijheid die de wet geeft en niet de regel tot juk te laten zijn.
Gerechtigheid door geloof in Christus koppel jij dus wel aan de wet?
Dat is m.i. absoluut onjuist en het startpunt van de verwarring die we hebben.
De wet bewerkt toorn en dienstbaarheid en je zult het weer zelf moeten doen.
En hier heb je dan een tekst waar geen mens aan kan voldoen. Dat is wat Jezus duidelijk wil maken.quote:
De mooiste en meest sprekende voorbeelden hierin zijn wellicht de volgende:
Mattheüs 5 (NBG)
20 Want Ik zeg u: Indien uw gerechtigheid niet overvloedig is, meer dan die der schriftgeleerden en Farizeeen, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan.quote:
Marcus 2 (NBG)
27 En Hij zeide tot hen: De sabbat is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbat.
28 Alzo is de Zoon des mensen heer ook over de sabbat.
Het juk zit hem dus vooral in de eigen invulling. Of, om het even anders te zeggen, in het verleggen van het middel naar het doel. De wet mag mooit een doel op zich worden, zo willen zowel Jezus als Paulus ons naar mijn idee duidelijk maken.
Maar ja, de Jopden hadden door moeten hebben dat het om geloof ging. Maar daar zijn ze niet aan toe gekomen.
En ik ben met je eens dat de wet geen doel mag zijn maar toch is die fase van de wet voorbij. Hij kwam erbij totdat het zaad kwam waaroip de belofte sloeg.
En alle mond is gestopt doordat de wet heeft laten zien dat eigen werken ons niet rechtvaardig maken: we zijn allen zondaars gebleken.
Wat is dan het doel van 'gerechtigheid'?quote:
Deze zienswijze heb ik vooral ontdekt vanuit de vertaling die ik zelf al jarenlang aanhoudt voor de term 'gerechtigheid', namelijk doelgerichtheid! We komen niet tot ons doel door het naleven van de wet. Wel is de wet een middel om ons naar ons doel te geleiden:
[[tekst uit Romeinen]]
Ik zie dat meer als het einde van de wet: Nee, ik bak er zelf niets van... overtreedt elke keer weer de geboden. En heb Jezus nodig als het einde van die wet.quote:
Wet doet zonde kennen. En door kennis en besef van zonde leren we de waarde van Jezus en daarmee van Gods genade kennen.
Dat lijkt me het einde van je eigen inspanningen die bij de wet horen. Hij heeft de eisen vervult en wij hoeven dat niet meer.quote:
We mogen de wet dus dankbaar gebruiken als middel om God te leren verstaan in Jezus....
Is het niet daarom dat Jezus ook aangeeft
[...]
quote:
terwijl Hij daarna een geweldige verdiepingsslag van de door God gegeven leefregels weergeeft?
Zo mag dus inderdaad blijken dat wet en genade samenkomen in Jezus en mogen we door het Verzoeningswerk van Jezus delen in Zijn Geest en vruchten voortbrengen die mogen zijn in de lijn van Gods leefregels:
Ik begrijp nu wel hoe je tot het e.e.a. komt.
Ik heb aangegeven waar m.i. het probleem zit van het verschil tussen ons.
Jij geeft de wet nog een plek in je geestelijk leven. En zo kom je tot Galaten 5, de vruchten van de Geest.
Hier geef je de wet toch minder 'eer' dan aan het begin van je post - lijkt het.....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme. Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan - Geplaatst op zaterdag 10 mei 2008 16:15Zeg maar gaitP&A:
Wat Amerikaanse christenen moeilijk kunnen geloven is dat er onderschijd is in de hemel. (de eerste hemel, de tweede hemel etc). De bijbel leert dat je door genade door Jezus kruisdood behouden blijft, maar dat bepaalt niet je plaats in de hemel. Als christen bouw je namelijk schatten op in de hemel door Gods wil te doen. Hoe meer je Gods wil doet, hoe meer schatten je in de hemel bouwt. Hoe dichter je dus bij Christus komt te staan. Dat is dwars tegen het algemeen evangelische denken van de Amerikanen in, maar wel degenlijk wat de bijbel ons leert.
Jezus gaf ons het grote gebod mee dat al de ander vervulden: "Heb je naaste lief als je zelf en God boven alles."
Denk er maar over na. Dat is de gerechtigheid van de Farizeeën en de Sadduseeën die ze niet hadden. Zij hadden alleen zichzelf lief en voldeden aan dit grote gebod niet. We moeten leren in naasteliefde en liefde voor God te leven. Al zondig je als christen, je gerechtigheid is als het goed is meer dan die van de Farizeeën en Sadduseeën. Als het goed is heb je op zijn minst wel wat van die liefde voor je naaste en God ontvangen in tegenstelling tot hen. Tuurlijk vervul je dit grote gebod niet compleet door je eigen egocentrische gedachtes op zijn tijd, daarom is de redding van Jezus belangrijk. In Hem ligt het behoudt. En door de vruchten van de Geest 'die je toelaat uit genade en niet door eigen inspanningen' bouw je schatten op in de hemel. God werkt dan door je heen. Je vertrouwt op de sturing van God door je heen. Dat Hij jou talenten heeft gegeven of laten ontplooien in jou en gaven geeft waarmee we aan de slag gaan in vertrouwen op Gods sturing hier in. Uit ons zelf lukt het niet, we schieten altijd te kort. Wel, dan zal God je er door 'Zijn Geest' je er bij helpen als je het van Hem verwacht. Dan doe je het samen uit genade, en niet omdat we het verdienen. Van Zijn hulp zijn we afhankelijk.Een nieuwe start is een nieuw begin - Geplaatst op zondag 24 augustus 2008 15:54Toch nog even een vraag over dit onderwerp omdat het nog steeds veel speelt. Waar in ons kerkboek staat eigenlijk waarom de wet wordt voorgelezen. Ik vraag me dat af omdat niet altijd op dezelfde manier de wet wordt voorgelezen. (ik denk zelf beter van niet iig) de ene keer om te zeggen hoe je moet leven de andere keer hoe de dankbaarheid te leven de andere keer hoe te zien dat je zondig bent, etc... maar wat is nu precies volgens de gereformeerde leer het idee dat de wet voor wordt gelezen en waar staat dat dan of is dat beslist? (wellicht tijdens synode) Graag dus ook waarom dan, want ik weet dat het de kerkorde is en het gebeurd. alvast bedankt!Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.
Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 4 weken oud!