Auteur Topic: Homo's in de GKV  (gelezen 21869 keer)

kjmollema

  • Berichten: 24
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Gepost op: december 17, 2008, 03:26:02 pm »
Een vraag waar ik afgelopen jaren veel mee rond loop is:
wordt er binnen de GKV goed om gegaan met de homofiele broeders en zusters?

Ik besef dat ik hiermee gelijk een zwaar onderwerp post. Wellicht is het al besproken, maar dan vast in christen en homo perspectief. Ik wil vooral in gaan op  GKV zelf.

Het valt me op dat de kerken, maar ook de g organisaties/van oorsprong g organisaties, het lastig vinden om hierin een standpunt te formuleren.
Standpunten als: God heeft het niet zo bedoeld in zijn schepping veroorzaken geen begrip voor homo's. Niet zo bedoeld staat op 1 lijn met foutje, zonde of ziekte. Uiterst pijnlijke standpunten zijn dan tot gevolg.

En dat verbaasd me. God vraagt ons om als liefdevolle mensen met elkaar om te gaan, niet achter de rug om te oordelen, en als we oordelen eerst te oordelen over eigen daden en dan pas de ander aanspreken op zijn of haar gedrag.

En dat gaat mijns inziens zo vaak mis. We zijn vaak te onbekend met homo's, kennen er ook te weinig, en gaan dan maar op de ontkenningstour. God bedoelde het niet zo.

Ik zou zo graag zien, en bid dat God dat in ons gaat werken, dat we ons gaan inleven in hoe het is om homo te zijn. Homo's zijn verliefd op mensen van hetzelfde geslacht, op een zelfde manier zoals hetero's dat zijn op hun vriend of vriendin. Bij hetero's wordt er direct vanuit gegaan dat dat die liefde door God gegeven wordt. Wonderlijk hoe mooi God die liefde geschapen heeft. Dat je zo mooi bij elkaar past. Maar zodra een homo exact dezelfde liefde voelt voor zijn of haar partner slaat de discussie dood door een opmerking als: nej dat is niet de bedoeling.

Ik heb dan echt een hersen-crash. Kortsluiting.
Waarom is dezelfde liefde in een andere context ineens anders? Ineens niet door God ingegeven.

Ik ben daarom zelf van mening dat God van iedere christen vraagt om eigen keuzes te maken en die met Hem af te stemmen. Net als een hetero bedenkt of hij samen met zijn partner God kan dienen en groot kan maken, kan/moet een homo dat ook doen. Heel ons leven is ter ere van God. Dat is ons grootste doel. Waarom dan niet in een homo situatie, waarin beide partners oprecht verliefd en gelukkig met elkaar zijn.

Wie zijn wij hetero's om homo's hun geluk te ontnemen?

Als hetero schaam ik me soms voor de andere hetero's om me heen. Zeker als ik een van mijn vele vrienden met homo-geaardheid spreek en het gedrag van bijvoorbeeld de kerk bediscussier. Mensen laten we echt gaan nadenken of we goed bezig zijn voordat het te laat is. Accepteer elkaar.

Persoonlijk denk ik dat er geen verschil is tussen homo en hetero. Allemaal geweldige mensen, allemaal kinderen van God. Leef daar met z'n allen naar.

vragen die hierbij door mijn hoofd spelen:
- Stel dat straks in de hemel blijkt dat de kerk het verkeerd heeft. Dat God boos is op de mensheid dat ze elkaar niet hebben geaccepteerd. Dan is al de pijn veroorzaakt door kerken en christenen onderling voor niets geweest.
- Waarom is de bijbel zo onduidelijk over homofilie. Ik herken alleen maar teksten die gaan over homoseks-offerdienst. Daarvan kan ik me voorstellen dat God ervan walgt. Maar dat doet hij ook bij heteroseks-offerdienst.
- Als je van homoliefde zegt dat dat oprechte liefde is, hoe zit het dan met pedofilie? Is dat dan ook echte liefde?
« Laatst bewerkt op: december 17, 2008, 03:29:47 pm door kjmollema »

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #1 Gepost op: december 17, 2008, 08:29:13 pm »
Liefde is een geschenk van God, inderdaad. Maar die goede liefde kan wel in een verkeerde richting gaan. Je vergelijking met pedofilie bevestigt dit al.  Natuurlijk kan een pedofiel geen relatie aangaan met een kind. Dat voelt iedereen aan. Maar ook bij hetero's kan een liefde in een verkeerde richting gaan, bijvoorbeeld liefde voor iemand die al getrouwd is.

Mensen die homofiel, lesbisch of pedofiel zijn gaan meestal een moeilijke weg. Angst, schaamtegevoel en moeite om het onder ogen te zien. In de ongelovige wereld  en in sommige kerkgenootschappen is een omslag gekomen van acceptatie. Dat maakt het voor de oprecht gelovigen onder hen extra moeilijk.  Het betekent dat we daar oog voor moeten hebben en dat we in hun strijd naast hen moeten staan.

Toch moeten we ervoor oppassen dat we het kwade niet goed gaan noemen en het goede kwaad.  

quote:

Gen.1:27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen.
Toch zijn er ook hetero's die niet de weg kunnen gaan die ze zouden willen. Denk aan ongewild ongehuwden en aan degenen die een partner hebben die langdurig ziek is of gehandicapt.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

kjmollema

  • Berichten: 24
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #2 Gepost op: december 17, 2008, 09:16:09 pm »
toch kan ik homofilie en pedofilie niet op 1 lijn zetten. Al is het alleen al odat homofilie breder geaccepteerd is. Maar ook omdat pedofilie met minderjarigen gebeurt die er zelf niet voor (kunnen) kiezen. Bij homofilie is het een gelijkwaardige relatie en zie ik dus niet in dat het verkeerd is.

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #3 Gepost op: december 18, 2008, 09:18:50 am »
Ik vind het verkeerd om pedofilie en homofilie te vergelijken, inderdaad. Bij homofilie gaat het om twee volwassenen die verantwoordelijkheid voor een liefdesrelatie kunnen dragen.

Bij pedofilie is er geen sprake van een gelijkwaardige relatie. Kinderen kunnen en hoeven de verantwoordelijkheid van zo'n relatie niet niet (te) dragen.

Ik ben het in zekere zin wel met Adinomis eens: je kunt liefde niet altijd goed noemen omdat het nu eenmaal liefde is. Liefde die zichzelf zoekt, is geen liefde, bijvoorbeeld. Maar hoe het dan zit met homo's, daar ben ik voor mezelf nog helemaal niet uit, want het kan dan ook gaan om goede liefde (volgens mijn eigen redenatie).

Wie dem auch sei, we moeten altijd goed omgaan met mensen, wie ze ook zijn en wat ze ook doen. We moeten het beste voor ze zoeken, en niet kwetsen.  En je kunt niet altijd zeggen dat dat met homo's in onze kringen gebeurt, helaas.
« Laatst bewerkt op: december 18, 2008, 11:00:41 am door Mellon »

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #4 Gepost op: december 18, 2008, 10:50:10 am »

quote:

Mellon schreef op 18 december 2008 om 09:18:
Ik vind het verkeerd om pedofilie en homofilie te vergelijken, inderdaad. Bij homofilie gaat het om twee volwassenen die verantwoordelijkheid voor een liefdesrelatie kunnen dragen.



Een relatie tussen twee homofielen is inderdaad anders dan een relatie van een pedofiel tot een kind.
Maar het ging mij niet om een kwalificatie van de relatie, maar om aan te geven dat liefde een verkeerde richting kan uitgaan. Dat is in beide gevallen aan de orde. Ik heb een gelovige pedofiel gekend, die overigens geen kind kwaad heeft gedaan, maar wel echt van dat kind hield. Zulke mensen hebben een enorme strijd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #5 Gepost op: december 18, 2008, 11:04:46 am »

quote:

Adinomis schreef op 18 december 2008 om 10:50:
[...]


Een relatie tussen twee homofielen is inderdaad anders dan een relatie van een pedofiel tot een kind.
Maar het ging mij niet om een kwalificatie van de relatie, maar om aan te geven dat liefde een verkeerde richting kan uitgaan. Dat is in beide gevallen aan de orde. Ik heb een gelovige pedofiel gekend, die overigens geen kind kwaad heeft gedaan, maar wel echt van dat kind hield. Zulke mensen hebben een enorme strijd.


Okay, nu begrijp ik je beter.

Eigenlijk wilde ik die opmerking ook al maken naar aanleiding van de eerste post. Ik kan wel begrijpen dat het niet fijn is voor homo's als pedofilie weer betrokken wordt in de homodiscussie.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #6 Gepost op: december 18, 2008, 12:21:44 pm »

quote:

kjmollema schreef op 17 december 2008 om 15:26:
Een vraag waar ik afgelopen jaren veel mee rond loop is:
wordt er binnen de GKV goed om gegaan met de homofiele broeders en zusters?

Ik besef dat ik hiermee gelijk een zwaar onderwerp post. Wellicht is het al besproken, maar dan vast in christen en homo perspectief. Ik wil vooral in gaan op  GKV zelf.

Het valt me op dat de kerken, maar ook de g organisaties/van oorsprong g organisaties, het lastig vinden om hierin een standpunt te formuleren.
Standpunten als: God heeft het niet zo bedoeld in zijn schepping veroorzaken geen begrip voor homo's. Niet zo bedoeld staat op 1 lijn met foutje, zonde of ziekte. Uiterst pijnlijke standpunten zijn dan tot gevolg.

(...)

Volgens mij wil je met bovenstaande een onmogelijke discussie. Je geeft aan dat de GKv het moeilijk vindt om een standpunt te formuleren tav homofilie. Dat, wanneer er toch een standpunt ingenomen wordt, het homofilie neerzet als foutje/aandoening. Om vervolgens te stellen dat je niet wilt discussieren over de theologie, maar over de praktijk in de GKv. Dat lijkt me redelijk lastig (overigens hoort de discussie dan meer thuis in de categorie GZDP; maar dat forum bestaat niet).
Idd kennen weinig grefo's een homofiele of -seksuele christen/GKv-er in hun omgeving. Wil je je er toch een mening over vormen, dan kun je of een algemer gereformeerd standpunt innemen (het standpunt dat je onjuist vindt), of zelf op onderzoek uitgaan -> bijbelstudie. Met andere woorden: volgens mij ontkom je niet aan een discussie over wat Gods Wil is in deze...

Evengoed geef je het antwoord op een presenteerblaadje: je naaste liefhebben als jezelf. Lijkt me een prima uitgangspunt.

Tegelijk ontgaat het me waarom liefhebben en het benoemen van gebreken elkaar uit zou sluiten. De scheppingsorde (here I go...) laat imho duidelijk zien dat een man aan een vrouw gekoppelt wordt, dat homofilie niet de bedoeling is. Maar dat geldt voor zoveel dingen: onvruchtbaarheid, lijden, pijn. Het toont de gebrokenheid van de wereld.
Ik ben er van overtuigd dat homofiele mensen net als heterofiele mensen in staat zijn God te kennen en Jezus Christus aan te nemen als hun verlosser. En dat degenen die dat doen mijn broeders en zusters zijn. Dat ze derhalve onderdeel van het Lichaam van Christus zijn.
Het spijt me om te zien dat in veel GKv-gemeenten het niet mogelijk voor ze is om 'gewoon' lid te zijn van de gemeente. Dat komt door allerlei dingen, en inderdaad voornamelijk door het -hoewel oprecht goed gemeend- meer waarderen van allerlei regeltjes dan het willen/kunnen weerspiegelen van Jezus' liefde. Dat levert alleen veel meer problemen op dan het al dan niet accepteren van homofiele broeders of zusters.

Er zijn inderdaad al vele discussies over dit onderwerp gevoerd. Voor allerlei argumenten: zie de volgende discussies...
Homosexualiteit: verbieden?
Artikel homoseksualiteit en de bijbel
Gedachten over homoseksualiteit
« Laatst bewerkt op: december 18, 2008, 12:22:15 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #7 Gepost op: december 18, 2008, 03:52:57 pm »

quote:

kjmollema schreef op 17 december 2008 om 21:16:
Al is het alleen al odat homofilie breder geaccepteerd is.


Dit is een gegeven waar de kerken in Nederland, GKv voorop, eens over zouden moeten nadenken. Het gaat me hierbij niet over pedofilie, elders in dit topic worden al redenen genoeg gegeven waarom pedofilie verworpen zou moeten worden.

Het accepteren van homofilie is iets wat in Nederland geassocieerd wordt met (morele) vooruitgang. Homo's krijgen een stem in de samenleving en er wordt ruimte voor hen gecreëerd.

Dit zorgt er aan de ene kant voor dat het topic homofilie een 'hot issue' is binnen ons koude kikkerlandje. Het lokt extreme reacties uit, pro of contra. Graag zou ik willen dat zulke discussies met meer afstand gevoerd worden. Helaas is het zo dat verandering in de geschiedenis altijd gepaard gaat met maatschappelijke engagering. Anders gezegd, veranderingen geschieden niet op rationele basis maar er moet moeite voor gedaan worden.

De kerk zou er over moeten nadenken of verwerping de enige keuze is die de kerk heeft. Volgens mij is zo'n conclusie te snel getrokken. Sterker nog, juist in de kerk zou ruimte moeten zijn voor homo-relaties!

Dit baseer ik o.a. op Leviticus 18. In Leviticus 18 wordt, naast dat er een gruwel uitgesproken wordt over mannen die met andere mannen slapen ipv met hun eigen vrouw, vermeld dat als je een bijvrouw neemt, je dan niet de zus van je eerdere vrouw moet nemen. Raar. Bijbels gezien zou monogamie de enige optie moeten zijn, immers: man en vrouw worden één. Blijkbaar hanteert de Bijbel enige mate van aanpassing aan de lokale cultuur ten behoeve van het geloof. In dit licht wil ik nadenken over de situatie in Nederland. Ik zeg niet dat we ons met alle winden moeten laten meewaaien. De Nederlandse cultuur is niet per definitie accepteerbaar, het blijft een proces van met de Bijbel in de hand kijken naar de cultuur waarin je leeft.

Om de discussie scherp te stellen de volgende vraag: is het beter dat we de leer zuiver houden en een bepaalde bevolkingsgroep daardoor veroordelen en het leven bijna onmogelijk maken, of is het beter, omwille van het geloof om sommige dingen die helaas niet zijn zoals bedoeld maar wel realiteit, te gedogen?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

kjmollema

  • Berichten: 24
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #8 Gepost op: december 18, 2008, 04:10:04 pm »

quote:

elle schreef op 18 december 2008 om 12:21:
[...]

Volgens mij wil je met bovenstaande een onmogelijke discussie. Je geeft aan dat de GKv het moeilijk vindt om een standpunt te formuleren tav homofilie. Dat, wanneer er toch een standpunt ingenomen wordt, het homofilie neerzet als foutje/aandoening. Om vervolgens te stellen dat je niet wilt discussieren over de theologie, maar over de praktijk in de GKv. Dat lijkt me redelijk lastig (overigens hoort de discussie dan meer thuis in de categorie GZDP; maar dat forum bestaat niet).


GZDP zegt me niets qua afkorting. Maar juist omdat er al veel geschreven is over homofilie wil ik voorkomen dat we weer gaan uitzoeken of het uberhaupt mag. Ik wil meer in de richting van wat Tota Scriptura stelt.

quote:

Ursa schreef op 18 december 2008 om 15:52:
[...]

Om de discussie scherp te stellen de volgende vraag: is het beter dat we de leer zuiver houden en een bepaalde bevolkingsgroep daardoor veroordelen en het leven bijna onmogelijk maken, of is het beter, omwille van het geloof om sommige dingen die helaas niet zijn zoals bedoeld maar wel realiteit, te gedogen?


Misschien moeten we als kerk onze huidige maatschappij iets meer toelaten in de kerk. Het is goed om de bijbelse leer scherp en zuiver te houden. Back to de nieuwe testamentische kerk enzo. Maar ook in die kerk (en in de oude testamentische volktijd) zie je dat er soms consessies worden gedaan naar de culturele/maatschappelijke ontwikkeling om het geloof hanteerbaar te houden. Zo blijft het leefbaar.

Ook in de kerken zou er aan de ene kant gesproken moeten worden over hoe Gods ideaal met de wereld er uit zag en ziet, om vervolgens het leven erbij te halen en te kijken in hoeverre het ideaalbeeld nog bestaat, waar gestreven kan worden naar ideaalheid en waar consessies op zijn plaats zijn.

Mijn overtuiging is dat we wat betreft homo's absoluut open moeten gaan. Geen homo's meer weren van het avondmaal zodra ze de keuze maken om samen te leven met iemand van het eigen geslacht. Brede acceptatie maakt ook dat we er meer open over kunnen praten in de gemeente.

En mijns inziens houd het maken van concessies op zodra een homo losse relaties heeft (net zoals het bij hetero's niet wordt goed gekeurd). Dat is echt niet wat God bedoeld heeft.

Maar ik ben van mening dat het huidige systeem van non-acceptatie van de relatie juist die losse relaties in de hand werkt. Of nog erger: totale verwerping van kerk en geloof.

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #9 Gepost op: december 18, 2008, 04:19:30 pm »
...
« Laatst bewerkt op: december 18, 2008, 07:32:16 pm door Mellon »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #10 Gepost op: december 19, 2008, 12:03:45 am »

quote:

kjmollema schreef op 17 december 2008 om 15:26:
Een vraag waar ik afgelopen jaren veel mee rond loop is:
wordt er binnen de GKV goed om gegaan met de homofiele broeders en zusters?

Ik besef dat ik hiermee gelijk een zwaar onderwerp post. Wellicht is het al besproken, maar dan vast in christen en homo perspectief. Ik wil vooral in gaan op  GKV zelf.
er zijn hier meerdere draden daarover :)

quote:


Het valt me op dat de kerken, maar ook de g organisaties/van oorsprong g organisaties, het lastig vinden om hierin een standpunt te formuleren.
Standpunten als: God heeft het niet zo bedoeld in zijn schepping veroorzaken geen begrip voor homo's. Niet zo bedoeld staat op 1 lijn met foutje, zonde of ziekte. Uiterst pijnlijke standpunten zijn dan tot gevolg.
Mooi geroepen maar ik ben actief binnen wat jij de G-organisaties noemt en herken het niet. Juist deze groep krijgt aandacht op meerdere (niet publieke!) fronten.

quote:

En dat verbaasd me. God vraagt ons om als liefdevolle mensen met elkaar om te gaan, niet achter de rug om te oordelen, en als we oordelen eerst te oordelen over eigen daden en dan pas de ander aanspreken op zijn of haar gedrag.
dat klopt niet: als ik zie dat iemand zondigt wordt verwacht dat ik daar iets mee doe. voor mezelf en tot behoud van de ander!

quote:


En dat gaat mijns inziens zo vaak mis. We zijn vaak te onbekend met homo's, kennen er ook te weinig, en gaan dan maar op de ontkenningstour. God bedoelde het niet zo.

Ik zou zo graag zien, en bid dat God dat in ons gaat werken, dat we ons gaan inleven in hoe het is om homo te zijn. Homo's zijn verliefd op mensen van hetzelfde geslacht, op een zelfde manier zoals hetero's dat zijn op hun vriend of vriendin. Bij hetero's wordt er direct vanuit gegaan dat dat die liefde door God gegeven wordt. Wonderlijk hoe mooi God die liefde geschapen heeft. Dat je zo mooi bij elkaar past. Maar zodra een homo exact dezelfde liefde voelt voor zijn of haar partner slaat de discussie dood door een opmerking als: nej dat is niet de bedoeling.
er is in de GKv naar ik meen geen uitspraak gedaan over de liefde tussen mensen van gelijk geslacht. Maar, vertel?

quote:


Ik heb dan echt een hersen-crash. Kortsluiting.
Waarom is dezelfde liefde in een andere context ineens anders? Ineens niet door God ingegeven.

Ik ben daarom zelf van mening dat God van iedere christen vraagt om eigen keuzes te maken en die met Hem af te stemmen. Net als een hetero bedenkt of hij samen met zijn partner God kan dienen en groot kan maken, kan/moet een homo dat ook doen. Heel ons leven is ter ere van God. Dat is ons grootste doel. Waarom dan niet in een homo situatie, waarin beide partners oprecht verliefd en gelukkig met elkaar zijn.

Wie zijn wij hetero's om homo's hun geluk te ontnemen?
wie zegt dat "wij" dat doen?
je roept wel maar heb je onderliggende informatie?
Ik ken meerdere homofielen in onze kerken en herken dit niet namelijk.
Citaat

Als hetero schaam ik me soms voor de andere hetero's om me heen. Zeker als ik een van mijn vele vrienden met homo-geaardheid spreek en het gedrag van bijvoorbeeld de kerk bediscussier. Mensen laten we echt gaan nadenken of we goed bezig zijn voordat het te laat is. Accepteer elkaar.
Citaat
Als mens schaam ik me voor meer dingen dan alleen dit. Ik schaam me dat we discussie hebben over kleding bijvoorbeeld. Buitenkantgeklets....

quote:


Persoonlijk denk ik dat er geen verschil is tussen homo en hetero. Allemaal geweldige mensen, allemaal kinderen van God. Leef daar met z'n allen naar.

vragen die hierbij door mijn hoofd spelen:
Je moet scheiding maken tussen de aard van de mens en de uiting van die aard :)

quote:

- Stel dat straks in de hemel blijkt dat de kerk het verkeerd heeft. Dat God boos is op de mensheid dat ze elkaar niet hebben geaccepteerd. Dan is al de pijn veroorzaakt door kerken en christenen onderling voor niets geweest.
Stel dat er geen hemel is, dat GOD niet bestaat en dat alles wat wij hier noemen zinloos is/
Stel dat er morgen een bom op mijn huis valt of dat mijn gezin ontvoerd wordt?

De mens vreest het meest het lijden dat hij vreest...

quote:


- Waarom is de bijbel zo onduidelijk over homofilie. Ik herken alleen maar teksten die gaan over homoseks-offerdienst. Daarvan kan ik me voorstellen dat God ervan walgt. Maar dat doet hij ook bij heteroseks-offerdienst.
- Als je van homoliefde zegt dat dat oprechte liefde is, hoe zit het dan met pedofilie? Is dat dan ook echte liefde?

Er zijn meerdere online groepen van christelijke homofielen. even googlen en er gaat een wereld voor je open denk ik.
goed omgaan met de ander kun je linken aan Matt 25.
Er op alle gebieden zijn voor de ander, ONDANKS zijn achtergrond.
Mail me maar als je wat wilt weten

kjmollema

  • Berichten: 24
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #11 Gepost op: december 19, 2008, 01:24:36 pm »

quote:

okidoki schreef op 19 december 2008 om 00:03:

[...]
 Mooi geroepen maar ik ben actief binnen wat jij de G-organisaties noemt en herken het niet. Juist deze groep krijgt aandacht op meerdere (niet publieke!) fronten.


recentelijk de discussie in de christenunie bijvoorbeeld. Al is het daar nu wel goed gezet volgens mij... maar daar heb ik geen zicht op. Alleen het feit dat de discussie er was vond ik al vreemd. Verder worden in G kringen homo's wel geaccepteerd, maar homo-relaties nog niet.


quote:

dat klopt niet: als ik zie dat iemand zondigt wordt verwacht dat ik daar iets mee doe. voor mezelf en tot behoud van de ander!
Ja aanspreken en het gedrag niet kopieren, maar in ieder geval niet veroordelen

quote:

er is in de GKv naar ik meen geen uitspraak gedaan over de liefde tussen mensen van gelijk geslacht. Maar, vertel?


Niet landelijk voorzover ik weet, wel plaatselijk: homo's met een relatie worden van het avondmaal geweerd bijvoorbeeld. Voelt voor mij alsof voor hun de genade die God geeft over al hun zonden niet telt zoals die bij hetero's en hun zonden wel geld.

quote:


 wie zegt dat "wij" dat doen?
je roept wel maar heb je onderliggende informatie?
Ik ken meerdere homofielen in onze kerken en herken dit niet namelijk.


nog te vaak zie ik mensen negatief doen over homo's. Lacherig bijvoorbeeld of onaccepterend. Ik heb een goede vriendin die pas aan me vertelde dat ze lesbische gevoelens heeft. Ze vond het lastig om dit aan haar omgeving te vertellen. Ik was de eerste. Waarom? Ze was bang om in een hokje geplaatst te worden en veroordeeld te worden door haar omgeving.
Dat vind ik heftig. Juist in de kerk hoort iedereen een plek te hebben om zijn of haar verhaal te doen. Dat dit dan niet blijkt te kunnen vind ik voldoende bewijs dat er een 'wij' is.

quote:

Als mens schaam ik me voor meer dingen dan alleen dit. Ik schaam me dat we discussie hebben over kleding bijvoorbeeld. Buitenkantgeklets....


eens

quote:

Stel dat er geen hemel is, dat GOD niet bestaat en dat alles wat wij hier noemen zinloos is/
Stel dat er morgen een bom op mijn huis valt of dat mijn gezin ontvoerd wordt?

De mens vreest het meest het lijden dat hij vreest...


ja eens, denk ik ook wel over na. Maar beetje flauwe reactie. Ik meen dit. Stel dat we het verkeerd hebben qat betreft homo's uitsluiten van avondmaal en het niet openlijk accepteren van homorelaties. Dan hebben we het leven van sommigen onder ons echt zuur gemaakt voor niets.
maar je hebt gelijk. Dat geld ook voor de vraag: stel dat er geen God aan het eind zit. Heb je voor jan joker elke zondag in de kerk gezeten en je zoveel met God in je leven bezig gehouden. Maar dan ging het nog wel over jouzelf. Dat deed je jezelf aan. Hier gaat het over het vormen van een mening over anderen.


quote:

Er zijn meerdere online groepen van christelijke homofielen. even googlen en er gaat een wereld voor je open denk ik.
Ik weet. Ben overigens zelf hetero, maar constateer zaken in mijn omgeving en vind het goed als een hetero een keer op komt voor homo-relaties.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #12 Gepost op: december 19, 2008, 02:35:22 pm »

quote:

kjmollema schreef op 19 december 2008 om 13:24:
recentelijk de discussie in de christenunie bijvoorbeeld. Al is het daar nu wel goed gezet volgens mij... maar daar heb ik geen zicht op. Alleen het feit dat de discussie er was vond ik al vreemd. Verder worden in G kringen homo's wel geaccepteerd, maar homo-relaties nog niet.

Klopt, zie onder :)

quote:

Ja aanspreken en het gedrag niet kopieren, maar in ieder geval niet veroordelen
het gaat verder dan aanspreken.
Jezus veroordeelde de vrouw met vele mannen niet. De vrouw niet maar wel sprak hij een oordeel over de daden die zij had gedaan en deed.
Dat is een nadrukkelijke scheiding:
de daad van mensen kun je veroordelen, de mens als mens echter niet.

quote:

Niet landelijk voorzover ik weet, wel plaatselijk: homo's met een relatie worden van het avondmaal geweerd bijvoorbeeld. Voelt voor mij alsof voor hun de genade die God geeft over al hun zonden niet telt zoals die bij hetero's en hun zonden wel geld.
dat komt mogelijk omdat er in je voorbeeld sprake is van openlijke zonde maar inderdaad is een ieder even zondig als de ander. In die zin zou het leeg moeten zijn aan de avondsmaaltafel. Er geldt echter ook nog "oprecht berouw" en "breken met de zonde" in dit geheel. Hoe zie je dat dan?

quote:

nog te vaak zie ik mensen negatief doen over homo's. Lacherig bijvoorbeeld of onaccepterend. Ik heb een goede vriendin die pas aan me vertelde dat ze lesbische gevoelens heeft. Ze vond het lastig om dit aan haar omgeving te vertellen. Ik was de eerste. Waarom? Ze was bang om in een hokje geplaatst te worden en veroordeeld te worden door haar omgeving.
Dat vind ik heftig. Juist in de kerk hoort iedereen een plek te hebben om zijn of haar verhaal te doen. Dat dit dan niet blijkt te kunnen vind ik voldoende bewijs dat er een 'wij' is.
Ook op het kerkplein hoor ik wel eens vreemde scheldwoorden bij jongeren onderling. Ik spreek hen daar op aan omdat ze niet weten of er een homo aanwezig is (homo vind ik overigens een afschuwelijk woord!). Het lacherige herken ik ook wel maar dat is niet alleen in de kerk zo.

quote:

ja eens, denk ik ook wel over na. Maar beetje flauwe reactie. Ik meen dit. Stel dat we het verkeerd hebben qat betreft homo's uitsluiten van avondmaal en het niet openlijk accepteren van homorelaties. Dan hebben we het leven van sommigen onder ons echt zuur gemaakt voor niets.
maar je hebt gelijk. Dat geld ook voor de vraag: stel dat er geen God aan het eind zit. Heb je voor jan joker elke zondag in de kerk gezeten en je zoveel met God in je leven bezig gehouden. Maar dan ging het nog wel over jouzelf. Dat deed je jezelf aan. Hier gaat het over het vormen van een mening over anderen.
dus toch geen beetje flauwe reactie?

quote:

Ik weet. Ben overigens zelf hetero, maar constateer zaken in mijn omgeving en vind het goed als een hetero een keer op komt voor homo-relaties.
Wat is je mening dan over mensen die een actieve sexuele relatie met iemand van gelijk geslacht hebben?
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #13 Gepost op: december 22, 2008, 04:00:30 pm »
Hier heb ik wel geregeld over na zitten denken. Ik heb zelf jaren lang een bijbelkringleidster gehad die jaren later met een vrouw trouwde in een gereformeerde kerk van Groningen. Op deze daad na is ze net als haar vrouw nog steeds praktiserend christen.

Ik vindt het zelf te ver gaan om hen te weren bij het avondmaal. Ze zien dit zelf namelijk als correct. Gezien de uitleggingen van de bijbelteksten nog niet al te vreemd ook.  Ze was wel een beetje boos na het bezoek van onze gemeente. Ze wist van heel veel mensen bij ons dat ze niet voor hun huwlijk zijn, maar toch groette iedereen vriendelijk hen naar de dienst of maakte een praatje (ik ben daar één van om eerlijk te zijn). Ze was een beetje boos omdat volgens haar in de bijbel duidelijk staat dat je als broeders en zusters haar dan moest vermanen.

Dat besproken we nog bij ons thuis. Dat is nogal wat. Wat hadden we dan moeten doen? Ze weten toch immers zelf ook goed wat de bijbel leert.


Ik zie een voorbeeld die Pim Fortuin gaf (los van zijn rechtse ideeën) zelf als de meest ideale situatie voor homoseksuelen met een geloof. Hij leefde wel samen met een vriend, maar op bijbelse gronden trouwde hij niet met hem. Hij bleef slechts gewoon een vriend. Daar zie ik geen kwaad in.

In het oude testament las ik ergens in de wetten dat mannen niet met elkaar het bed mogen delen zoals getrouwde stellen het doen. dat zegt naar mijn voorstellingvermogen ook veel over hoe God de natuur schiep. Het zou een tegen natuurlijke onreine handeling worden.

Een moeilijk onderwerp. Vooral als je zelf dergelijke mensen kent. De vrouw die me jaren lang leidde als bijbelkringleidster is getrouwd met een vrouw.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #14 Gepost op: december 22, 2008, 10:18:26 pm »
Volgens mij komt de laatste discussie neer op twee meningen:

1. Moet iemand die bewust en openlijk volhard in zonde vermaand worden (door bijvoorbeeld uitsluiting van het avondmaal)?
2. Is het samenleven als homo's met de beruchte seksuele handeling een openlijke volharding in zonde?

Het lijkt me niet dat mensen snel veranderen van mening op 1 van beide vragen. Het verandert echter wel het hele perspectief op de discussie:

A: Allebei ja. In dit geval moet er dus een grens getrokken worden. Het is prima mogelijk heel begripvol naar homoseksuele gevoelens te zijn, maar er moet opgetreden worden op het moment dat het fout gaat. Vaak wordt dit afgedaan als gevoelloos, maar dat is het niet perse. Kjmollema, kortsluiting is dus niet nodig :-). Mensen die ja antwoorden op vraag 2, zijn echt niet gek, er zijn genoeg teksten die er in elk geval duidelijk over lijken te gaan.

B: Ja, Nee. De mensen die wel radicaal willen zijn, maar niet veel moeite hebben met homoseksuele relaties. Snappen vaak niks van A, terwijl groep A denkt dat het een stel liberalen zijn (D), terwijl dat ook wel weer mee valt.

C: Nee, Ja. De catagorie die het wel fout vindt, maar daar geen consequenties aan verbindt. Zoeken oplossing in de richting van goede gesprekken en doen er verder vaak het zwijgen toe.

D: Nee, Nee. De hardcore liberalen, kunnen helemaal niets met A (vlam in de pan), roepen ook hard tegen C waardoor die maar gauw zijn mond houdt. Zijn goede vrienden met B, maar alleen voor dit onderwerp.

Uiteraard valt er hier nog genoeg aan af te dingen, maar duidelijk is dat er bij dit onderwerp basis-houdingen naar voren komen die verder gaan dan het onderwerp an sich. Als een A met een D gaat spreken, kom je gewoon niet snel tot wederzijds begrip. Die verschillen in houding kun je dan maar beter zo snel mogelijk boven water krijgen, dan voortmodderen in een poging eensgezind te worden o.i.d.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #15 Gepost op: december 23, 2008, 12:11:15 am »
Zwever: ik mis punt 3. :)

Namelijk de homostel die wel samen als vrienden leven maar niet seksueel actief zijn, zeg maar zo als gewoon bevriende vrienden die in een zelfde studenten appartement wonen. Of zoals twee zussen die met elkaar in één huis wonen. Daar lijkt me namelijk niets op tegen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #16 Gepost op: december 23, 2008, 12:15:09 am »
Ik vindt zelf dat je wel hen mag aanspreken op zondes, maar als ze zelf niet inzien dat God dat zo ook ziet dan lijkt me dat ze zich van geen kwaad bewust zijn en dus ook wel mee kunnen doen aan het avondmaal. Wanneer nadrukkenlijk helder is dat ze "bewust" zondigen, dan is het uitsluiten van het avondmaal een begrijpenlijker verhaal. Al weet ik ook eerlijk gezegt niet waar je nu precies die streep moet trekken. Daarbij is het ook nog eens hun eigen verantwoordenlijkheid. Dat ze zondigen kan ons niet kwalijk genomen worden, dat is immers hun zonden. Het kan ons wel kwalijk genomen worden als we hun bewust aan hun lot over lieten.
« Laatst bewerkt op: december 23, 2008, 12:16:49 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #17 Gepost op: december 23, 2008, 09:44:38 am »

quote:

gaitema schreef op 23 december 2008 om 00:11:
Zwever: ik mis punt 3. :)

Namelijk de homostel die wel samen als vrienden leven maar niet seksueel actief zijn, zeg maar zo als gewoon bevriende vrienden die in een zelfde studenten appartement wonen. Of zoals twee zussen die met elkaar in één huis wonen. Daar lijkt me namelijk niets op tegen.


Zou je er dan ook niets op tegen hebben als een verliefd hetero stel bij elkaar woont in 1 huis (beter bekend als samenwonen)? Er van uit gaande dat je hier op tegen bent, denk ik dat je hier nog een keertje over na moet denken :-). Twee zussen is echt iets heel anders dan bijvoorbeeld twee op elkaar verliefde vrouwen die 'branden van begeerte' naar elkaar!

Er vallen nog genoeg van dit soort onderscheidingen te maken. Maar ik proef gewoon een verschil in uitgangspunten in dit soort discussies, die daardoor volgens mij onherroepelijk moeten stranden als die uitgangspunten niet helder worden.
« Laatst bewerkt op: december 23, 2008, 09:49:01 am door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #18 Gepost op: december 23, 2008, 09:49:43 am »
.
« Laatst bewerkt op: december 23, 2008, 09:49:55 am door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #19 Gepost op: december 23, 2008, 02:32:32 pm »
Dat branden van begeerte is het punt in deze. Zolang dat maar niet te gek wordt. En dat kan al te gek gaan door enkel gewoon door de weeks enkele keren bij elkaar op bezoek te gaan.  en met te gek bedoel ik, dat ze dus daarwerkelijk met elkaar in het koffer gaan duiken. Maar het tegenovergestelde zou toch zijn dat ze totaal niet met elkaar om zouden mogen gaan. Ik geloof dat een christelijk homostel met een sterk geloof en een krachtig gebed het wel zouden kunnen volhouden en die begeerten kunnen beteugelen. In dat geval is het nog niet eens zo gek als de kerk hen bij staat. Dat er open over gesproken kan worden en voor hen gebeden kan worden.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Pinkeltje

  • Berichten: 890
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #20 Gepost op: december 24, 2008, 12:14:03 am »
Ik vraag me met Zwever af of het handig is om te gaan samenwonen met het idee dat er dan niets gebeurt. Voor zowel heterostellen als homostellen maak je de verleiding dan wel erg groot. Geloof en gebed vermogen veel, maar volgens mij moet je de spreekwoordelijke kat niet op het spek binden.
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #21 Gepost op: december 24, 2008, 01:01:19 am »

quote:

gaitema schreef op 22 december 2008 om 16:00:
Hier heb ik wel geregeld over na zitten denken. Ik heb zelf jaren lang een bijbelkringleidster gehad die jaren later met een vrouw trouwde in een gereformeerde kerk van Groningen. Op deze daad na is ze net als haar vrouw nog steeds praktiserend christen.
zonder grof te zijn: ze zondigt openbaar maar is wel....?
Leg eens uit als je wilt?

quote:

Ik vindt het zelf te ver gaan om hen te weren bij het avondmaal. Ze zien dit zelf namelijk als correct.
valt het je op dat je niet schrijft over de regel van God zoals bekend in de Bijbel maar over wat zij zien?

quote:

Gezien de uitleggingen van de bijbelteksten nog niet al te vreemd ook.  Ze was wel een beetje boos na het bezoek van onze gemeente. Ze wist van heel veel mensen bij ons dat ze niet voor hun huwlijk zijn, maar toch groette iedereen vriendelijk hen naar de dienst of maakte een praatje (ik ben daar één van om eerlijk te zijn). Ze was een beetje boos omdat volgens haar in de bijbel duidelijk staat dat je als broeders en zusters haar dan moest vermanen.
Waarom was dat vermaan er dan niet?

quote:

Dat besproken we nog bij ons thuis. Dat is nogal wat. Wat hadden we dan moeten doen? Ze weten toch immers zelf ook goed wat de bijbel leert.
Of weer niet: de liefde is ongeveinds maar mensen van gelijk geslacht die dat sexueel beleven is weer wat anders immers?

quote:

Ik zie een voorbeeld die Pim Fortuin gaf (los van zijn rechtse ideeën) zelf als de meest ideale situatie voor homoseksuelen met een geloof. Hij leefde wel samen met een vriend, maar op bijbelse gronden trouwde hij niet met hem. Hij bleef slechts gewoon een vriend. Daar zie ik geen kwaad in.
Pim deelde wel het bed maar wilde geen verantwoordelijkheden aangaan. Is  dat prijzenswaardig?

quote:

In het oude testament las ik ergens in de wetten dat mannen niet met elkaar het bed mogen delen zoals getrouwde stellen het doen. dat zegt naar mijn voorstellingvermogen ook veel over hoe God de natuur schiep. Het zou een tegen natuurlijke onreine handeling worden.
en als de man leidend voorwerp is voor de vrouw wat lees je dan?

quote:

Een moeilijk onderwerp. Vooral als je zelf dergelijke mensen kent. De vrouw die me jaren lang leidde als bijbelkringleidster is getrouwd met een vrouw.

exact, moeilijk, lastiger dan lastig.Toch moet je daarin ook een keuze maken.
Ik heb een collega die met volle liefde van haar vriendin houdt, ze horen samen, meer dan ik als mens kan bedenken.
er is pure liefde en toch...................... veroordeeld het OT dat.
Wat doen we daar mee?
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #22 Gepost op: december 24, 2008, 12:57:52 pm »

quote:

okidoki schreef op 24 december 2008 om 01:01:
[...]
 zonder grof te zijn: ze zondigt openbaar maar is wel....?
Leg eens uit als je wilt?
Dat kan ze beter zelf doen denk ik. Als ze als overtuigd christen zo leeft, dan is ze kennelijk van geen kwaad bewust.

quote:


[...]
 valt het je op dat je niet schrijft over de regel van God zoals bekend in de Bijbel maar over wat zij zien?


Ik vermoed dat ze die zelfde regel ook wel geloven, maar binnen een andere interpretatie. Ik heb discussies gehad met een paar mensen over dit onderwerp (christelijke voorstanders van homohuwlijken)en dan begreep ik wel hoe ze redeneerden, al ben ik het niet met hen eens. Ik vindt zelf persoonlijk dat ze zich op glad ijs bevinden.

quote:

[...]
 Waarom was dat vermaan er dan niet?


Angst, met de monden vol tanden staan. Je wilt niet zwaar over komen. Geen ruzie veroorzaken. Iemand in zijn waarde laten. Wat niet zegt dat dat dan goed is, maar wat zou jij doen?

quote:

[...]
 Of weer niet: de liefde is ongeveinds maar mensen van gelijk geslacht die dat sexueel beleven is weer wat anders immers?


die twee verwarren mensen vaak met elkaar. Dat speelt geloof ik ook mee. Bepaalde gevoelens dat aanzet tot dat seksueel beleven kan je ook terug dringen juist om liefdevolle redenen.

quote:

[...]
 Pim deelde wel het bed maar wilde geen verantwoordelijkheden aangaan. Is  dat prijzenswaardig?


Dat wist ik weer niet, maar inderdaad is dat weer niet goed.


quote:

[...]
 en als de man leidend voorwerp is voor de vrouw wat lees je dan?


Als een man en vrouw met elkaar het bed deelt dan zijn ze voor Gods ogen met elkaar één geworden.

quote:

[...]
exact, moeilijk, lastiger dan lastig.Toch moet je daarin ook een keuze maken.
Ik heb een collega die met volle liefde van haar vriendin houdt, ze horen samen, meer dan ik als mens kan bedenken.
er is pure liefde en toch...................... veroordeeld het OT dat.
Wat doen we daar mee?
Dat is een vraag waar ik niet uit ben.
« Laatst bewerkt op: december 24, 2008, 01:00:41 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Harmoniezoeker

  • Berichten: 678
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #23 Gepost op: december 26, 2008, 07:34:03 am »
Het is vrij duidelijk, Okidoki en Gaitema, naar mijn bescheiden mening!
Daar de collega, naar ik vermoed een vrouw is, begaat ze een verschrikkelijke zonde om op een sensuele en sexuele manier van haar vriendin te houden.  Waarom is het verschrikkelijk?
Omdat ze willens en wetens, hooghartig en schaamteloos  tegen de door God zelf ingestelde universele wetten ingaan, meedoen aan een heidense traditie en een slecht voorbeeld zetten voor jongere opgroeiende kinderen.

De samenlevingen in het westen keuren het niet af, en wellicht zijn de huidige problemem met terrorisme, misdaad en financieele crises wel tekenen van God dat Hij het bijna niet meer verdragen kan;  deze dingen zijn immers al verschillende keren in de geschiedenis voorgekomen, sinds Noach.

In sommige landen zijn zulke relaties verboden, zoals in Zimbabwe, Maleisie, dus dat maakt het eenvoudiger om er afkeurend over te praten, en er openlijk over onderwijzen.
In westerse samenlevingen kan men slechts behoedzaam, met geduld en liefde van een religiues standpunt God`s ideaal voor de mens leren aan mensen met de neiging tot homosexualiteit.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #24 Gepost op: december 26, 2008, 12:12:26 pm »
Ja, maar volgens mij is hun denken ook sterk beïnvloed door maatschappelijke idealen. als je maar vaak genoeg om je heen hoort dat homorelaties inclusief seksualitiet goed is en heel normaal en zelfs hele groepen dominee's vinden dat ook, dan kan je er maar zo in gaan geloven. Wanneer je dan met een bijbelgetrouwe visie aankomt, dan zien ze dat al snel aan voor te dogmatisch gekleurd, kortzichtig en te interpreterend gelezen. Ze zijn zo langzaam aan tot overtuiging gekomen door deze maatschappelijke hersenspoeling dat God ook een voorstander is geworden en de bijbel teksten anders gelezen moet worden. Ze lezen het omdat het gericht is op mensen in de bijbel met een heteroseksuele geaardheid en zich schuldig maken aan afgodsdienstige tegen hun geaardheid in gaande op lust gebaseerde homoseksuele uitspattingen. Trekken vervolgens de conclusie dat ze geen heteroseksuele geaardheid hebben en zich niet schuldig maken aan afgodsdienstige tegen hun geaardheid in gaande op lust gebaseerde homoseksuele uitspattingen.

Beredeneren het verder vanuit de liefde en hun logica en keuren het zo goed met een geloof dat God er zich volledig in kan vinden.

een vertroebelde blik dus. Al geloof ik ook dat ergens van binnen er toch ook negatieve onderbuikgevoelens zijn die tot twijvel van hun eigen stantpunten zorgt, maar daar proberen ze wellicht boven te staan zonder hooghartigheid trouwens. Ze hebben vaak al veel leed te verduren vanwege hun geaardheid op zich. Stel het je toch eens voor dat je homoseksueel geaard bent. Je kan dan geen heteroseksuele relatie aangaan en normaal een gezin opbouwen. Je bent homoseksueel en hoe dubbel ook, al is het bij wet en in algemeen het in de westerse samenleving wel goed gekeurd, onder de burgers blijkt vaak toch een afkeer van hen te zijn. Dat zorgt vaak voor verdriet. zo ken ik ook een jongen die bij een muziekvereniging in almelo zat en in mijn klas heeft gezeten die huilend en heel bang voor de mogenlijke reacties op de muziekvereniging als puber vertelde dat hij ontdekt had dat hij homo was tegen zijn instructeur die trouwens ook gereformeerd vrijgemaakt is.Hij reageerde daar gerustellend op dat hij zich geen zorgen hoeft te maken en stelde zich begripvol op. Ik weet dat omdat die zelfde instructeur ook de instructeur van onze muziekvereniging is.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #25 Gepost op: december 28, 2008, 02:33:27 pm »
Modbreak:
Off-topic posts getrashed, evenals opmerkingen die buitende kaders van GL  vallen. Graag on-topic blijven. Suggesties over moderatiebeleid mogen in feedback.
« Laatst bewerkt op: december 28, 2008, 06:20:32 pm door Pooh »

Divinespark

  • Berichten: 456
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #26 Gepost op: december 30, 2008, 07:44:26 pm »
Er zijn 3 bijbelse nuances w.b.t. anti-homosex-wetgeving.

I
Alle anti-homosex wetten komen alle uit het Oude Testament, en maken onderdeel uit van de wetten van Mozes. Deze zijn aan de Joden gericht, en die hebben zelf ooit unaniem ja daarop gestemd. Voor buitenstaanders staat het vrij om zich erbij aan te sluiten. Wij Nederlanders vallen onder die laatste categorie. Later komen er in het oude testament profetieën over Sion dat heilig zal zijn, en dat in die tijd de Joden hoge status zullen genieten als de onderwijzers van de Wet aan alle andere volkeren. Vallen daar t.z.t. dan ook de homowetten onder? Kun je ze wat werk besparen door ze nu maar alvast in te voeren? Of is dat nog wat voorbarig en eigenmachtig?

II
Handelingen 15: Als door Paulus de eerste gemeenten buiten Israël nog maar juist zijn opgericht, rijst er een discussie over de vraag welke wetten van Mozes daar dienen te worden nageleefd. Uiteindelijk wordt in Jeruzalem hierover besloten dat er maar 4 wetten sowieso hoeven te worden nageleefd. De homowetten worden daarbij niet genoemd.
Je zou dus zeggen: homosexualiteit mag voor niet-Israëlische gemeenten.

III
Romeinen 1
Hoe langer Paulus door blijft schrijven, jaren en jaren na het ontstaan van de eerste gemeentes met hun 4 wetten, hoe meer je geleidelijk aan weer oudtestamentische wetten erbij ziet komen. In Romeinen 1 keurt hij homosex tussen mannen af. Ik kan me voorstellen dat gemeenten hun huisregels of gedragscodes daarop in stellen als ze een hoog respect voor hem hebben, maar zelfs dan zou het niet meer kracht hebben dan huisregels, de christenen hebben dan nog niet de overheidsmacht in handen. In Israël gold de Wet in die tijd nog wel, "hij zie zonder zonde is, werpe de eerste steen", dat verhaal laat zien dat de Joden onder de Romeinen voor hun eigen civiele zaken nog steeds de rechtspraak en de straffen in handen hadden, naar de wetten van Mozes. Ik neem aan dat dit ook voor homosexualiteit heeft gegolden.

Conclusie:
Met de bijbel in de hand kun je pleiten voor 3 van elkaar verschillende nuances m.b.t. de homosexualiteit: Verboden, Niet verboden, Huisregel.
Als homo zou je je dus kunnen beroepen op een invulling van het christendom die sowieso de regels in Handelingen 15 in acht neemt, en dat je zelf kiest er eventueel meer na te leven en dat een ander daar niks over te zeggen heeft.

En qua persoonlijke mening heb ik nogal verschil in hoe ik aankijk tegen destijds Jos Brink (eigen christelijke gemeente) of van die relnichten die per sé een gay parade op de Tempelberg menen te moeten kunnen houden.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2008, 07:48:36 pm door Divinespark »

volgeling

  • Berichten: 129
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #27 Gepost op: december 31, 2008, 03:16:08 pm »
In Romeinen 1 vinden we 3 keer iets in de trant van: 'zij hebben God niet verheerlijkt, gedankt, geëerd, erkend' (vers 21, 25, 28). In plaats daarvan hebben zij 'de majesteit van de onvergankelijke God vervangen door hetgeen gelijkt op het beeld van een vergankelijk mens, van vogels, van viervoetige en van kruipende dieren' (v. 23), zij hebben 'de waarheid van God vervangen door de leugen en het schepsel vereerd en gediend boven de Schepper' (v. 25).

Dat is de kern van het probleem: In het algemeen gesproken eert de mens - zelf een schepsel - schepselen ipv de Schepper. God de Schepper wordt niet erkend.

God reageert hierop: we vinden 3 keer een 'daarom heeft God hen overgegeven' (vers 24, 26, impliciet in 28: 'daar/omdat zij zus deden, heeft God zo gedaan), en wel aan onreinheid (v. 24), aan schandelijke lusten (v. 26), aan een verwerpelijk denken (v. 28).

De lijn in Romeinen 1 is dus: omdat de mens als schepsel mede-schepselen vereert ipv God als Schepper, en daarmee God niet eert, dankt, erkend, maar de waarheid juist onderdrukt, en vervangt door de leugen, geeft God hen juist over aan onreinheid, schandelijke lusten, een verwerpelijk denken.

Waarom noemt Paulus juist homoseksualiteit hier? Omdat juist dat een zeer levendige representatie is van precies datgene waar mensen zelf voor kiezen: een gericht zijn ten diepste op zichzelf (uitgedrukt in liefde voor het eigen geslacht) ipv op God. Dit is naar mijn mening het principe dat nog achter/onder de wetgeving in het OT ligt.

(Let op dat ik daarmee niet zeg dat mensen met homofiele gevoelens zelf daarvoor kiezen! Maar de mens in het algemeen kiest wel voor het vereren van schepselen ipv van de Schepper. Alleen God zelf kan dat veranderen.)

De vraag is dus: wat eert God? De bijbelse lijn is duidelijk: het huwelijk tussen man en vrouw, want dat beeldt de relatie tussen Christus en zijn gemeente uit, ook al geloven de gehuwden niet in God. Een liefdesrelatie tussen mensen van hetzelfde geslacht doet dat niet, integendeel, het beeld iets heel anders uit.

Divinespark

  • Berichten: 456
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #28 Gepost op: januari 02, 2009, 12:56:01 pm »
Op die manier begint het onderscheid tussen satan als verleider en God als redder wel een beetje te vervagen hoor.
Je zou dus zónder zondig gedrag moeten zijn om dit te voorkomen. Het wachten is nu nog op de kritiek van mensen die denken dat alleen Jezus zich zo kan gedragen en geen enkel mens.
Bovendien zou je dan van die patronen moeten kunnen ontwaren dat je eerst aan afgoderij doet en dan homo wordt. Hoeveel zijn er wel niet die in de kerk beginnen en pas later ontdekken dat ze homo zijn als ze gaan puberen.

Divinespark

  • Berichten: 456
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #29 Gepost op: januari 02, 2009, 12:56:54 pm »
Het voegt ook nieuwe dimensies toe aan "wie heeft die zal gegeven worden".

volgeling

  • Berichten: 129
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #30 Gepost op: januari 02, 2009, 04:29:52 pm »

quote:

Divinespark schreef op 02 januari 2009 om 12:56:
Op die manier begint het onderscheid tussen satan als verleider en God als redder wel een beetje te vervagen hoor.

De Bijbel spreekt heel genuanceerd over God en satan. Zelfs wat satan doet staat niet los van God. Er zijn genoeg bijbelteksten waaruit blijkt dat God zelf zorgt voor 'kwaad' en dat daar tegelijk satan in actief is. Lees maar eens Job, daar staat duidelijk in 1:12: 'En de HERE zei tegen de satan: Zie, al wat hij bezit, zij in uw macht; alleen tegen hemzelf zult u uw hand niet uitstrekken. Toen ging de satan van het aangezicht van de HERE heen.'
Toch lezen we dat Job zelf zegt in 1:21: 'De HERE heeft gegeven, de HERE heeft genomen, de naam van de HERE zij geloofd.' En de schrijver voegt er aan toe: 'In dit alles zondigde Job niet en schreef aan God niets ongerijmds toe.' (1:22). Ook lezen we in Job 42:11: 'Toen kwamen al zijn broeders en zusters en al zijn vroegere bekenden tot hem en aten met hem in zijn huis. Zij beklaagden en troostten hem over al het onheil dat de HERE over hem gebracht had, en schonken hem ieder een geldstuk en een gouden ring.'

Dus ja, satan deed het, hij kreeg van God Job in zijn macht, maar juist dat betekent dat uiteindelijk de HERE het deed, zoals de schrijver van het boek Job ons leert. God is groter dan wij denken, en Hij heeft zijn bedoelingen, zoals ook Jakobus ons leert in Jak. 5:11.

quote:

Je zou dus zónder zondig gedrag moeten zijn om dit te voorkomen. Het wachten is nu nog op de kritiek van mensen die denken dat alleen Jezus zich zo kan gedragen en geen enkel mens.
Bovendien zou je dan van die patronen moeten kunnen ontwaren dat je eerst aan afgoderij doet en dan homo wordt. Hoeveel zijn er wel niet die in de kerk beginnen en pas later ontdekken dat ze homo zijn als ze gaan puberen.
Let op: ik heb nergens gezegd dat God zo met individuen omgaat! Zo van: 'als Pietje afgoderij doet, geef Ik hem over aan homoseksualiteit.' Absoluut niet! (Zou God dat wel doen, dan zou iedereen daaraan worden overgegeven!) Paulus heeft het hier over de mensheid in het algemeen. Die wordt dus ook in het algemeen 'getroffen' door wat Paulus in Romeinen 1 allemaal noemt. Mijns inziens is dit duidelijk te zien waar dan ook ter wereld - en dan bedoel ik niet alleen homoseksualiteit, maar ook de hele lijst zoals in vers 29vv:

... vervuld van alle ongerechtigheid, boosheid, hebzucht, slechtheid; vol afgunst, moord, twist, list, kwaadaardigheid; kwaadsprekers, lasteraars, Godhaters, smaders, hoogmoedigen, grootsprekers, uitvinders van boze dingen, de ouders ongehoorzaam, onverstandig, trouweloos, liefdeloos, onbarmhartig; die, hoewel zij de eis van het recht van God kennen - dat zij die zulke dingen bedrijven, de dood verdienen -, ze niet alleen doen, maar ook een welgevallen hebben aan hen die ze bedrijven.

Misschien heb ik nog niet duidelijk gesteld dat ik wil onderscheiden tussen homofiele gevoelens, en homoseksuele praxis. Dat eerste is naar mijn mening een kruis, dat God je vraagt te dragen. Het tweede is niet geoorloofd.
Iemand kan dus die gevoelens bij zichzelf opmerken, maar door Gods genade graag zo willen leven dat hij of zij met zijn/haar manier van leven God het meeste eert.
NB: ik zeg niet dat dit makkelijk is, maar ik geloof in de kracht van Gods genade, die je kan dragen. Daarin heeft de gemeente een uiterst belangrijke rol, die helaas vaak niet goed uit de verf komt. Niet alleen als het gaat om het steunen van homofiele broeders en zusters, ook als het gaat om mensen met huwelijksproblemen, geldzucht, etc. etc.

volgeling

  • Berichten: 129
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #31 Gepost op: januari 02, 2009, 04:30:15 pm »

quote:

Divinespark schreef op 02 januari 2009 om 12:56:
Het voegt ook nieuwe dimensies toe aan "wie heeft die zal gegeven worden".
Verklaar je nader.

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #32 Gepost op: mei 26, 2011, 03:34:55 pm »

quote:

elle schreef op 26 mei 2011 om 09:53:
Nee, dat is niet helemaal correct.
Er worden alleen bepaalde eisen gesteld aan ambtsdragers. Mannen die bijv overspel gepleegd hebben, niet goed voor hun kinderen zorgen, hun zaken financieel niet op orde hebben, slecht voor hun werknemers/collega's/baas zijn, roddelen, vaak dronken zijn of homoseksueel zijn kunnen geen ambt bekleden. Vrouwen en kinderen kunnen uberhaupt geen ambt bekleden. (...)

Even voor de duidelijkheid (want ik zou hebben gedacht dat het anders was):
Begrijp ik het goed dat wat betreft homoseksualiteit niet het praktiseren ervan het criterium ervoor is om een ambt te kunnen bekleden bij de gereformeerd-vrijgemaakten, maar op zich het een homoseksueel zijn?
(Wel een belangrijke kwestie als men het heeft over het be-(of eventueel ver-)oordelen van de mens of dat eventueel meer gericht houden op diens daden.)

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #33 Gepost op: mei 26, 2011, 04:27:11 pm »
Volgens mij is dat punt binnen de GKv nog niet aan de orde gekomen, aangezien om een of andere reden homo's toch doorgaans vertrekken. ;)
Het hangt uiteindelijk af van je visie op homofilie en -seksualiteit. Onze kerk heeft daar nog niet genoeg visie op, denk ik, om over homofilie en ambt na te denken. Maar als homofilie, imho een aangeboren afwijking, iets is dat 't gevolg is van de gebrokenheid vd wereld, dan denk ik dat iemand met een handicap of een chronische ziekte en een homofiel evenveel recht hebben op 't bekleden van een ambt.
Lastiger wordt het bij homoseksualiteit. Ik heb de neiging om homofilie en -seksualiteit sterk in elkaars verlengde te zien, maar veel christenen vinden homofilie tot op zekere hoogte prima, als er maar geen seks is.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #34 Gepost op: mei 26, 2011, 04:58:51 pm »
Volgens mij is het hebben van de geaardheid niet iets waar je een oordeel over kunt vellen.
Wel hoe je daar mee omgaat. Toch?
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #35 Gepost op: mei 26, 2011, 05:31:02 pm »
Volgens mij kun je prima een oordeel vellen over het hebben van een geaardheid. Net zoals ziek of onvruchtbaar zijn niet in de schepping besloten ligt en uiteindelijk tegen Gods wil in gaat.

Edit: ik zoek vast niet goed genoeg, maar ik kan niet vinden dat homofilie recent op een synode is behandeld.
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2011, 05:46:57 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #36 Gepost op: mei 26, 2011, 06:25:23 pm »
acta 1981 over de NGK:

quote:

Voorts grijpen onschriftuurlijke opvattingen over homofilie, kinderen aan het avondmaal (hetgeen in Rijsbergen al sinds jaren het geval is, zelfs voor de breuk van 1969) en de vrouw in het ambt om zich heen. Een enkele kerkeraad is er al toe overgegaan kinderen aan het avondmaal toe te laten, of heeft vrouwen in het ambt bevestigd.
In 1984 besluit de synode:

quote:

Toenemende zorg over de inhoud van het blad "Dubbel- aksent" (een blad voor de militairen uitgegeven door de Diensten Protestanse en Rooms-Katholieke Geestelijke Verzorging bij de Koninklijke Landmacht, waarin normloze artikelen verschenen over o.a. emancipatie, homofilie en vredesbeweging) heeft deputaten ertoe gebracht een schrijven te richten aan de redaktie; dit conform hun opwacht sub b: "zo mogelijk invloeden ten goede aan te wenden".
Diezelfde synode wendt zich in een brief tot de overheid (p360):

quote:

Deputaten voor de correspondentie met de Hoge Overheid van De Gereformeerde Kerken in
Nederland wenden zich tot u inzake het voorontwerp van een Wet gelijke behandeling. De intentie, uitgedrukt in de aanhef van dit voorontwerp en in de memorie van toelichting (pag. 37), namelijk het tegengaan van ongerechtvaardigd onderscheid tussen personen in de samenleving, verdient aller instemming. (...)
Het doet zich daarom als een ongerijmdheid voor, dat een wetsvoortstel, dat zich tegen discriminatie richt, juist zo'n structuur vertoont, dat uitgerekend voor kerken (en voor hen in de eerste plaats) een uitzondering wordt gemaakt. (...)
Wij menen echter op de Overheid een dringend beroep te mogen doen, dat zij als beschermster van de werkelijke godsdienstvrijheid geen Wetten zal uitvaardigen, waarin het dienen van God naar Zijn Woord in feite wordt geblameerd en slechts bij wijze van tolerantie en uitzonderingspositie ontvangt voor wat betreft een vermeende neiging tot discriminatie. (...)
Opvallend is dat de gelijkwaardigheid van mensen ten opzichte van elkaar zonder meer wordt vertaald in gelijkwaardigheid van gedragingen.
De Heilige Schrift leert dat iedere persoon de naaste is van elke andere en draagt aan ieder de zorg voor de ander op en verbiedt dat iemand als minderwaardig van die zorg wordt uitgesloten vanwege persoonlijke kenmerken of eigenschappen. Deze zorg houdt in, dat het heil van de naaste gezocht wordt, niet alleen door hem liefderijk als medemens te aanvaarden, maar ook (indien nodig) door hem van heilloze en schadelijke gedragingen terug te brengen, of daartegen te beschermen.
Het voorontwerp verwart echter persoonlijke kenmerken en gedragingen waarvoor men kiest of niet kiest, doordat het elk onderscheid op grond van burgerlijke staat of het onderhouden van homofiele relaties zonder enige nuancering gelijk stelt met discriminatie van personen.
't Is een beetje lastig te lezen tekst, maar volgens mij komt het neer op een pleidooi om -ondanks dat alle mensen gelijk zijn- bepaalde gedragingen, zoals homofilie, gewoon te kunnen blijven veroordelen.
('t Mag duidelijk zijn dat ik homofilie niet slechts als gedrag bestempel.)

Maar goed, mijn korte zoektocht door de acta (die van na 1990 tot 2000 buiten beschouwing gelaten ivm lastiger zoeken) laat zien dat de GKv idd niets van homo's moet weten. Zodra een kerk in de wereld beleid maakt op homofilie wil de GKv er liever niet meer mee te maken hebben.
Een goed geformuleerde visie ben ik echter nog niet tegen gekomen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #37 Gepost op: mei 27, 2011, 12:06:31 am »
Ja, duh?
De gedragingen zijn volgens mij de praxis.
als ik mij als leugenaar ga gedragen dan krijg ik ook een kerkelijke tik op mijn vingers.
Als ik mij als dief ga gedragen idem dito.
Ik mag wel de gevoelens hebben (er is nimmer een synode geweest die de gevoelend en geaardheid heeft geoordeeld) maar de wijze waarop ik er mee omga kan tuchtwaardig zijn.
En dat geldt voor alle zonden, van teveel drinken tot overspel zeg maar voor het gemak.
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #38 Gepost op: mei 27, 2011, 12:45:33 am »
Ja en? Leugenaars, dieven en echtbrekers zijn ook welkom, terwijl die expliciet in de 10 geboden genoemd worden. Christus kwam om de zieken te genezen en de zondaars te redden. Kennelijk passen die prima in zijn kerk. Moet je ze wel de kans geven zich te bekeren en te laten genezen.
't Ambt is er alleen niet voor hen.

Dat de GKv de geaardheid nooit heeft veroordeeld zegt niets, imho. De synode heeft, voor zover ik kan nagaan, nooit iets structureels gezegd op dit terrein. Ook niet in het onderscheiden van natuur vs daden. Homo's zijn gewoon bah. Behalve bij sommige kerkenraden die zich er wel over durven uit te spreken. Maar da's op lokaal niveau.

Mijn eigen mening is dat ik het bij homofilie redelijk absurd vind om geaardheid toe te staan maar de praxis onder geen enkel beding. 't Blijft fout, maar in Gods ogen is ieder fout. Wie ben ik om de een fouter te vinden dan de ander? Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen, denk ik dan. Ik zie geen reden om homoseksualiteit met hand en tand te bestrijden maar andere vormen van zonde te gedogen. Pak liever die ouder aan die zijn kind mishandeld, of die werkgever die zijn werknemers uitzuigt. Daar ondervinden mensen hoe dan ook schade van. 't Is hypocriet om zich blind te staren op iets als homoseksualiteit.

Ik geef eerder aan dat het eerst nodig is om visie te ontwikkelen op zowel homofilie als ambtsgeschiktheid van zieke mensen. Ik zie homofilie als een aandoening, iets dat niet zo in de schepping is gelegd. Net als ziekte, net als onvruchtbaarheid. Als die laatsten geen beletsel vormen om een ambt te bekleden, dan het eerste ook niet. Voor 't ambt vind ik het onderscheid gedrag en geaardheid wel relevant, denk ik.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #39 Gepost op: mei 27, 2011, 12:59:14 am »
Als jij nu de neiging hebt om bv. te stelen maar je doet dat NIET.
Zou je dan (zijnde een man) in het ambt kunnen?
Ofwel: als je strijd tegen wat je gevoelens zijn?
Ik zie daar geen probleem in.
Het gaat om een gevolg van de zonde waar je al dan niet aan toegeeft.
Onlangs hoorde ik dat een oude bekende zich onttrokken heeft aan de GKv omdat plaatselijk de regel was dat een lesbienne niet hoorde in de gemeente.
Dat doet mij pijn en volgens mij velen met mij.
Het gegeven dat iemand homosexuele gevoelens heeft is volgens mij niet tuchtwaardig. Toch?
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #40 Gepost op: mei 27, 2011, 09:03:21 am »
Ehm... volgens mij zeggen we dan hetzelfde?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

herfst

  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #41 Gepost op: mei 30, 2011, 03:24:12 pm »
Onvoorstelbaar dat er allerlei bijbelteksten te voorschijn komen om aan te tonen wat de Bijbel (let wel : God) zegt over homosexualiteit.
Is het goed is het slecht is het zonde is dat het niet? Moeten we nu alle zonden onder de loep nemen om te kijken of iemand nog welkom is aan het HA of in de kerk? Jesus at met iedereen aan tafel. Aan Hem kunnen we een voorbeeld nemen en dat is ook de reden waarom God het nieuwe testament heeft geschreven. Iedereen aan het HA heeft zijn of haar rugzak, levensovertuiging, beleving en zonde! Omdat homosexualiteit praktiserend is zijn ze dan slechter zondiger dan iemand die vloekt? vooroordelen heeft, of vreemd gaat? (Oh ja wat houdt vreemdgaan in? alleen de daad of ook het denken? )
God heeft in Zijn woord gezegd dat er geen grotere zonde bestaat dan Zijn Naam te vervloeken..... Waar houdt deze discussie op?
Ik ken heel veel homo's die met pijn in de kerk zitten omdat ze weten veelal met de nek te worden aangekeken door "mede-christenen" Of zijn dat dan geen christenen? hmmm kben de draad kwijt denk ik......

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #42 Gepost op: mei 30, 2011, 05:01:27 pm »
Geaardheid. Een kernpunt in het gereformeerd belijden is: alle afstammelingen van Adam zijn geneigd tot alle kwaad. Dat kwaad is relationeel (God en naaste haten) en blijkt in de dingen die we doen. Ook een verlost christen vecht levenslang tegen die geaardheid.

Moeten we seksuele geaardheid een bijzondere plek geven? Misschien, omdat het zo'n sterke drijfveer kan zijn in mensen. Maar dan wel wat breder getrokken, lijkt me: Wat als mijn geaardheid is om meerdere seksuele partners te hebben? Om seks te hebben zonder een goede relatie? Om mijn partner te willen vernederen tijdens seks? ... Er bestaat een heleboel gedrag en neiging daartoe dat afwijkt van de norm.

Wat vooral veranderd is in de afgelopen decennia is de maatschappelijke definitie van norm. Homoseksueel gedrag werd gezien als afwijkend, nu niet meer. Anderzijds worden polygamie, pedofilie, en andere deviaties nog steeds scherp afgekeurd. Voor een gelovige moet toch duidelijk zijn, op z'n minst, dat niet de maatschappelijke maar de goddelijke norm de doorslag geeft. Maatschappijen komen en gaan, maar God is dezelfde gisteren, vandaag, en altijd.

Mensen hebben in verschillende mate te vechten tegen neigingen van hun zondige geaardheid. Voor de een is het een groter gevecht dan voor de ander. Iemand met zeer duidelijke homoseksuele geaardheid staat voor een grotere uitdaging dan een hetero die van andere vrouwen af moet blijven maar wel een huwelijksrelatie geniet.

Barmhartigheid. Voor de kerk is het een even grote uitdaging om de juiste houding te hebben. Enerzijds moet ze de norm van God handhaven en geen compromissen maken. Van generatie tot generatie scherpstellen wat Gods openbaring inhoudt, hoe het van toepassing is in het moderne leven, waar de lijnen getrokken moeten worden... en dan, op effectieve manier in prediking, pastorale zorg, en onderling verkeer de norm handhaven, elkaar bemoedigen, het lef hebben elkaar terecht the wijzen. Anderzijds wordt dan ook pijnlijk duidelijk dat de kerk een gemeenschap van zondaren is. Als dat vergeten wordt--als het spotlicht begint te vallen op bepaalde "zondaren", bijvoorbeeld hen die duidelijk moeite hebben met de seksuele norm--dan gaan dingen mis. De afschuw die sommige mensen voelen voor homoseksuelen komt meestal niet voort uit een fijngevoeligheid ten aanzien van zonde. Laten we allemaal beseffen dat, als het om zonde gaat, we allemaal te vies zijn om aan te pakken. Desondanks is God naar ons toegekomen, heeft Jezus met ons aan tafel gezeten; en daarom moeten wij elkaar ook durven omarmen.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


dsWim

  • Berichten: 708
  • voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #43 Gepost op: mei 30, 2011, 07:16:51 pm »

quote:

elle schreef op 26 mei 2011 om 17:31:
Edit: ik zoek vast niet goed genoeg, maar ik kan niet vinden dat homofilie recent op een synode is behandeld.
Zie http://www.kerkrecht.nl/m...eel&item=367&subitem=7812 (en voor commentaar de reacties op http://www.wimvanderschee.nl/?p=1542)
shoot me again, I ain't dead yet

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #44 Gepost op: mei 30, 2011, 08:03:09 pm »

quote:

elle schreef op 27 mei 2011 om 00:45:
Ja en? Leugenaars, dieven en echtbrekers zijn ook welkom, terwijl die expliciet in de 10 geboden genoemd worden.


En mogen we dan doelbewust doorgaan met zondigen?

In het formulier voor het avondmaal wordt toch gezegd dat we met onze zonden moeten willen breken, anders mogen we niet aangaan? Als iedereen weet dat persoon X volhardt in zonde Y en daar niet mee WIL breken, dan lijkt me dat een reden om daar iets aan te gaan doen.

Natuurlijk niet als iemand vers binnenkomt in de kerk. Maar van belijdende leden mag je wel iets meer verwachten... dat doet de brief van Hebreeën ook bijvoorbeeld ("als wij bewust door blijven gaan met zondigen is er geen offer voor de zonden meer over").
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #45 Gepost op: mei 30, 2011, 11:38:53 pm »
Zieken moeten gezond worden, onvruchtbaren moeten baren, en getrouwde homostellen moeten scheiden en voortaan van begeerte branden.
Aan het avondmaal vind je (oa) genezing. Wanneer men met zonden wil breken moet men juist aan kunnen gaan. Ik zou daarop voor homo's geen uitzondering willen maken.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

tzigane

  • Berichten: 23
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #46 Gepost op: mei 30, 2011, 11:48:41 pm »

quote:

Qohelet schreef o.a. op 30 mei 2011 om 17:01:
...Er bestaat een heleboel gedrag en neiging daartoe dat afwijkt van de norm...
...Wat vooral veranderd is in de afgelopen decennia is de maatschappelijke definitie van norm...
...Voor een gelovige moet toch duidelijk zijn, op z'n minst, dat niet de maatschappelijke maar de goddelijke norm de doorslag geeft...
...moet ze de norm van God handhaven en geen compromissen maken...
...en dan, op effectieve manier in prediking, pastorale zorg, en onderling verkeer de norm...
...hen die duidelijk moeite hebben met de seksuele norm...

In veel ethische vraagstukken binnen de christelijke wereld, zo valt mij op, is vaak ruime aandacht voor de norm. Zeker als het gaat over homosexualiteit. Vanwaar toch die fixatie? Een norm is toch nooit een doel op zichzelf, maar 'alleen' het vehikel dat je bij het doel brengt?

Dus, Qohelet, als ik zo vrij mag zijn om je dat te vragen, welk(e) doel(en) heb jij, even los van de normen die je m.b.t. homosexualiteit hanteert, precies voor ogen?


tzigane

  • Berichten: 23
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #47 Gepost op: mei 30, 2011, 11:57:48 pm »

quote:

Zwever schreef op 30 mei 2011 om 20:03:
[...]
In het formulier voor het avondmaal wordt toch gezegd dat we met onze zonden moeten willen breken, anders mogen we niet aangaan? Als iedereen weet dat persoon X volhardt in zonde Y en daar niet mee WIL breken, dan lijkt me dat een reden om daar iets aan te gaan doen.
De wereld waar ik in leef, laat zich slechts zelden vangen in het door jouw getekende model...

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #48 Gepost op: mei 31, 2011, 10:29:38 am »

quote:

elle schreef op 30 mei 2011 om 23:38:
Zieken moeten gezond worden, onvruchtbaren moeten baren, en getrouwde homostellen moeten scheiden en voortaan van begeerte branden.
Aan het avondmaal vind je (oa) genezing. Wanneer men met zonden wil breken moet men juist aan kunnen gaan. Ik zou daarop voor homo's geen uitzondering willen maken.
Zie je zelf ook in wat er mis gaat in je vergelijking?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #49 Gepost op: mei 31, 2011, 11:24:49 am »

quote:

elle schreef op 30 mei 2011 om 23:38:
Zieken moeten gezond worden, onvruchtbaren moeten baren, en getrouwde homostellen moeten scheiden en voortaan van begeerte branden.
Aan het avondmaal vind je (oa) genezing. Wanneer men met zonden wil breken moet men juist aan kunnen gaan. Ik zou daarop voor homo's geen uitzondering willen maken.
offtopic:Het doet me denken aan lied 109 uit de bundel Tussentijds:

Zoals ik ben, kom ik nabij, met niets in handen dan dat Gij
mij riep en zelf U gaf voor mij – o Lam van God, ik kom.

Zoals ik ben, met al mijn strijd, mijn angsten en onzekerheid,
mijn maskers en mijn ijdelheid – o Lam van God, ik kom.

Zoals ik ben, verdoofd, verblind, tast ik naar U, die mijn ziel bemint,
bij wie mijn ziel genezing vindt – o Lam van God, ik kom.

Zoals ik ben, ontvangt Gij mij, reinigt, vergeeft, omarmt Gij mij,
vervult, verlicht, verwarmt Gij mij – o Lam van God, ik kom.

Zoals ik ben, -uw liefde heeft elke barrière gebroken-,
wil ik de uwe zijn, u alleen – o Lam van God, ik kom.

Zoals ik ben – ja, dat ik dan de lengte, breedte, hoogte van
uw diepe liefde vatten kan: o Lam van God, ik kom.

melodie:klik

Als het avondmaal voor hele mensen zou zijn dan was de tafel immer leeg...
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2011, 11:36:47 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten