Auteur Topic: E-mail nieuwsbrieven  (gelezen 5308 keer)

marnixbras

  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
E-mail nieuwsbrieven
« Gepost op: maart 20, 2009, 10:32:39 pm »
Zijn er gemeenten die wel een bevredigende oplossing hebben voor het maken en beheren van e-mailnieuwsbrieven?

Is er al eens overwogen om gkv-breed een licentie aan te schaffen voor een goed e-mail nieuwsbrief pakket (inclusief segmentering, aan/afmelden, uploaden van adressenlijsten, etc) voor deelnemende kerken?

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
E-mail nieuwsbrieven
« Reactie #1 Gepost op: maart 20, 2009, 10:37:45 pm »
Heb weinig praktische ervaring, maar is er iets dat GNU Mailman (GPL) niet kan? Open source lijkt me, zeker voor een kerk, aan te bevelen boven een proprietary oplossing.

marnixbras

  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
E-mail nieuwsbrieven
« Reactie #2 Gepost op: maart 20, 2009, 11:12:15 pm »
@pooh,
Dank voor je antwoord en je tip. Mailman is een boeiend OS project, Ik vernam op dit forum op andere plekken je voorliefde voor Open Office en andere zeer nuttige andere vormen van open source. Die deel ik volledig met je. Helaas is er op e-mailnieuwsbrieven gebied een uitzondering:  

- Omdat spammers ook altijd alles gratis willen, worden deze tools ook veel ingezet door deze lieden. de deliverability (de kans dat de mail ook aankomt) neemt daardoor af met Mailman.
- Verder is Mailman niet een pakket dat out-of-the-box werkt, het veries nogal wat configuratie.
- Het is vrij ingewikkelde materie die in ieder geval gedegen kennis van PHP en Apache vereist.

Ik kan nog wel even doorgaan met nadelen, al hoor ik natuurlijk ook graag als er mensen zijn die mailman met succes zo hebben weten te configureren (zo dat een gemiddelde GKV er zo mee weg kan fietsen).

Mijn opinie: Mailman is erg leuk voor techneuten,(en spammers) en niet voor gewone mensen die wekelijks een nieuwsbrief willen sturen.

Ik hoor graag of er GKV-breed al eens over is nagedacht over dit onderwerp. Ik heb deze vraag ook neergelegd bij de redactie van de GKV nieuwsbrief (die werken met een tool van netivity.nl).
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2009, 11:15:34 pm door marnixbras »

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
E-mail nieuwsbrieven
« Reactie #3 Gepost op: maart 21, 2009, 10:24:18 am »

quote:

marnixbras schreef op 20 maart 2009 om 23:12:
@pooh,
Dank voor je antwoord en je tip. Mailman is een boeiend OS project, Ik vernam op dit forum op andere plekken je voorliefde voor Open Office en andere zeer nuttige andere vormen van open source. Die deel ik volledig met je.

Boeiend, maar een voorliefde voor Open Office heb ik niet. Mijn dagelijks werk bestaat zelfs uit het programmeren op het windows/.net platform en het afleveren van data in Excel. Een tool is een tool, en een goede tool is fijn. Ik ben groot voorstander van open standaarden, en draag de open source community een warm hart toe, maar als een proprietary oplossing beter geschikt is, moet je vooral die nemen.

Maar kerken hebben doorgaans geen hoge eisen aan nieuwsbrieven. Doorgaans gaat het om enkele honderden adressen, met een of enkele mailtjes per week, in een handvol smaken. Geen tienduizenden mails voor honderden klantcategorieen, met ook nog eens performance eisen en feedback over welke klanten je niet bereikt hebt. Daarnaast is het budget beperkt. Dan denk ik: neem een open source oplossing. Gewoon uit de kast plukken, techneutje 2 dagen aan laten klussen, klaar. Als mailman te uitgebreid of ingewikkeld voor je is, pak je een ander.

quote:

- Omdat spammers ook altijd alles gratis willen, worden deze tools ook veel ingezet door deze lieden. de deliverability (de kans dat de mail ook aankomt) neemt daardoor af met Mailman.
Dat lijkt me onzin. Headers laat zich gewoon configureren, en dan is er niets over waaraan je kunt zien dat dat ding uit mailman komt. Als je je als outlook express voor wilt doen gaat dat prima :)

quote:

- Verder is Mailman niet een pakket dat out-of-the-box werkt, het veries nogal wat configuratie.
Klopt. Maar geen enkel pakket zal out-of-the-box werken. Overigens zijn er wel tools voor mailman, en ook wel alternatieven, maar die kun je net zo goed zelf vinden.

quote:

- Het is vrij ingewikkelde materie die in ieder geval gedegen kennis van PHP en Apache vereist.
Eh, wat? Mailman is python, en dat is een programmeertaaltje dat je met een gerust hart op een zaterdagmiddag aan je 6-jarige zusje kunt leren. Bovendien hoef je daar helemaal niet aan te zitten, je moet alleen niet bang zijn voor configuratiefiles.
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2009, 10:24:45 am door Pooh »

AVee

  • Templateontwikkelaar
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 1933
    • Bekijk profiel
E-mail nieuwsbrieven
« Reactie #4 Gepost op: maart 21, 2009, 02:56:51 pm »
* AVee heeft ooit PHPList voor iets dergelijks gebruikt. Dat voldeed toen prima, alles online, keurig met aan/afmeld formulier en bijbehorende links in de email. Kun je op elke Apache/PHP/Mysql systeem zo draaien, al moet je als je dat bij een hosting provider doet wellicht eerst even controleren hoe het zit met het versturen van email.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
E-mail nieuwsbrieven
« Reactie #5 Gepost op: maart 21, 2009, 07:16:01 pm »
Er bestaat toch een GKV nieuwsbrief? Kun je je op abonneren via de GKV-site. Is dat niet een bruikbaar concept?
Bombus terrestris Reginae

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
E-mail nieuwsbrieven
« Reactie #6 Gepost op: maart 21, 2009, 08:28:01 pm »
Bumblebee: de vraag is: hoe los je dat technisch op? Welk progsel gebruik je om die dingen te sturen, hoe hou je je adressen bij, hoe melden mensen zich aan en af, hoe houdt je bij welke adressen niet meer werken, etc. Heb je allemaal slimme software voor, waarvan sommige software geld kost. Je kunt moeilijk aan de landelijke GKV gaan vragen om jouw lokale nieuwsbriefje met de vraag of er iemand komende zondag wil koffieschenken en de mededeling dat er een regenjas is blijven hangen wil gaan rondsturen.

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
E-mail nieuwsbrieven
« Reactie #7 Gepost op: maart 21, 2009, 10:26:28 pm »
Àch waarom niet, het zou toch een mooie service naar de plaatselijke gemeenten zijn?

Matthijs86

  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
E-mail nieuwsbrieven
« Reactie #8 Gepost op: mei 06, 2009, 02:48:53 pm »
Wanneer je een CMS (Content Management System) gebruikt voor de website, zou je ook eens kunnen kijken naar een plugin voor het systeem voor het gebruk van nieuwsbrieven.

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
E-mail nieuwsbrieven
« Reactie #9 Gepost op: augustus 21, 2009, 09:30:01 am »
Bij ons heeft een bulk-email-systeem ook wel eens gespeeld, maar het kerkelijkbureau vond toen dat alle gegevens bij hen moesten staan, in een offline Scipio database-je.

Zeg maar dag met je handje tegen makkelijk aan- of afmelden of eenvoudig zelf versturen van mails. :(
Mission = finding out what God is doing, and joining in!