Auteur Topic: Barbezoek  (gelezen 21823 keer)

Jan W

  • Moderator Muziek
  • Berichten: 1390
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Gepost op: december 20, 2002, 10:39:06 pm »
In het Reformatorisch Dagblad van 19 december stond een artikel over barbezoek onder reformatorische jongeren. Dit artikel is volledig opgenomen onder de knop aanvullende informatie. Barbezoek onder christenen leidt vaak tot heftige discussies. Op de 'talklist' van de christelijk gereformeerde kerk bijvoorbeeld. Persoonlijk heb ik niet zo'n moeite met barbezoek. Ik ga nog wel eens met een vriend van mij naar de bar of pak een concertje. Ik ga zelf regelmatig naar de bioscoop met mijn vrouw. Ik begrijp al die commotie dan ook niet zo goed. Het is denk ik vooral met wat voor instelling je eigenlijk naar dit soort zaken toegaat. :|
« Laatst bewerkt op: december 20, 2002, 10:46:48 pm door Jan W »
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

GKV Jongeren

  • Berichten: 22
  • just for you
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #1 Gepost op: december 21, 2002, 04:18:28 pm »
Aanullend artikel: zijn we wel zo anders?
---
Jongeren

door P.A. Bergwerff

Christelijke jongeren gedragen zich als het gaat om roken, drinken, drugsgebruik en gokken niet anders dan hun niet-christelijke leeftijdgenoten. Dat is het op het eerste gezicht opzienbarende resultaat van een onderzoek van De Hoop naar het gebruik van verslavende middelen onder jongeren uit orthodoxe kringen.

Op het eerste gezicht, want geheel verrassend is deze uitkomst ook weer niet. Eerder kwam dezelfde hulpverleningsinstelling namelijk al met eendere resultaten naar buiten van een onderzoek onder jonge reformatorischen. In zekere zin was die uitslag opzienbarender, omdat het hier ging om jongeren uit een bevolkingssegment, dat maatschappelijk gezien nog steeds een meer geïsoleerde positie inneemt dan andere delen van orthodox-christelijk Nederland.

Het onderzoek dat gisteren werd gepubliceerd, betrof ook die andere - voornamelijk evangelische - delen. Het lag enigermate voor de hand dat als een geïsoleerde groep als die van de 'refo-jongeren' al zo'n hevig aangepast gedrag vertoonde, dat voor jongeren met een meer open houding naar de omringende cultuur zéker zou gelden.

Tegelijkertijd kan het toch ook wel weer enige verbazing wekken dat het hier gaat om jongeren uit dat deel van de Nederlandse christenheid dat niets van levenloos naamchristendom wil weten en wedergeboorte en een daaraan beantwoordende levensheiliging een belangrijke voorwaarde acht voor echt christen-zijn. Natuurlijk, dat wil nog niet zeggen dat alle jongeren uit zulke groeperingen per se in het door hun ouders uitgezette spoor lopen. Maar van meelevende jongeren, die de moeite nemen toogdagen als Opwekking en de EO-Jongerendag te bezoeken, zou men dat wel verwachten. En juist hen had De Hoop ondervraagd. Als het om aankomende generaties gaat vervagen kennelijk de grenzen tussen 'traditionele kerken' en evangelische groepen.

Helaas, want hoezeer men onderzoeken als de onderhavige kan relativeren (het gaat niet om notoire verslaafden, maar om experimenterende jongeren; experimenten behoren in zekere zin tot de jeugdcultuur die naar haar aard een voorbijgaande fase is; De Hoop gooit alle verslaving op één hoop, maar er is nog wel enig verschil tussen rookverslaving en xtc-gebruik bijvoorbeeld), opwekkend is het beeld dat gisteren werd gepresenteerd niet.

En dan doelen we nog niet eens zozeer op het gesignaleerde daadwerkelijke gedrag van de betrokken jongeren, want in zekere zin gaat het daarbij om een symptoom. Belangrijker is de achterliggende levenshouding en die laat zich karakteriseren door het grote gemak waarmee het christen-zijn verenigbaar wordt geacht met zaken die daar naar hun aard haaks op staan. Dan is 'het geloof' een compartiment van het leven naast en los van andere. Dan is Gods werkelijkheid een andere dan die van alledag.Daar hebben de betrokken jongeren geen patent op overigens, want hun ouders - zo wees het EO-onderzoek De boodschap en de kloof uit - zijn al evenzeer van dat hondje gebeten.

Christelijk Nederland zou er zich weer meer van bewust moeten worden dat - met een oud adagium - het leven één is. Onder een open hemel. Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.
© Nederlands Dagblad 10 augustus 2000
Webredactie Jongeren

jongeren@gkv.nl

Marnix

  • Berichten: 2614
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #2 Gepost op: december 28, 2002, 07:29:05 pm »
Ik zie het probleem ook niet... Ik ga vaak naar de kroeg, praat daar met vrienden, drink een paar biertjes....  Een tip: Denk bij wat je doet: Zou Jezus er willen komen? Zou ik Jezus hier naar toe mee kunnen nemen? Ik vind van wel.

De schrijver van het artikel kan niet aangeven waarom je geen kroeg zou kunnen bezoeken. Daarom vind ik het artikel ook niet goed... als je ergens problemen mee hebt, geef dan ook aan waarom.

Ik heb zelf in de kroeg vaak gesprekken over geloof. We zijn zelfs een keer met onze dominee naar de kroeg geweest. :)

Ik zie het probleem niet.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Laurens

  • Berichten: 620
  • Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #3 Gepost op: januari 01, 2003, 09:57:27 pm »

quote:

op 28 Dec 2002 19:29:05 schreef Marnix:
Ik zie het probleem ook niet... Ik ga vaak naar de kroeg, praat daar met vrienden, drink een paar biertjes....  Een tip: Denk bij wat je doet: Zou Jezus er willen komen? Zou ik Jezus hier naar toe mee kunnen nemen? Ik vind van wel.

De schrijver van het artikel kan niet aangeven waarom je geen kroeg zou kunnen bezoeken. Daarom vind ik het artikel ook niet goed... als je ergens problemen mee hebt, geef dan ook aan waarom.

Ik heb zelf in de kroeg vaak gesprekken over geloof. We zijn zelfs een keer met onze dominee naar de kroeg geweest. :)

Ik zie het probleem niet.

idd, het gaat volgens mij ook niet om het barbezoek zelf dat 'slecht' zou zijn, maar het gedrag van christenen in de kroeg. Dat betekend dat je niet het barbezoek ter discussie moet stellen, maar het gedrag.
Maar een echt christen zal zich toch echt niet misdragen lijkt mij...

Ik herken met name de laatste zin van Marnix plus dat onze dominee ook nog wel eens in de kroeg te vinden is, en dan echt niet beroepsmatig, maar gewoon ontspanning, zoals iedereen. Maar of je dat uitzonderlijk moet vinden?? Dominee is net zo mens als niet-dominees.

dsWim

  • Berichten: 708
  • voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #4 Gepost op: januari 04, 2003, 01:36:28 am »
Je kunt beter regelmatig naar een leuke kroeg in je eigen stad of dorp gaan dan als vrijgo's bij elkaar klonteren in één of andere jeugdsoos, al dan niet onder kerkelijk en ouderlijk toezicht. Spreek je nog eens een frisse heiden ;)
shoot me again, I ain't dead yet

Gerard Markerink

  • Berichten: 89
  • Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #5 Gepost op: januari 04, 2003, 03:26:45 pm »
Onze kerk is gestart in een café. Na de dienst gingen we naar de andere kant en kregen we koffie aan de bar. Dat ging goed tot de kerk zo hard groeide en het café te klein werd. Hoeveel cafés zijn er in Amersfoort?  Nieuwe visie op zoutbergen.

henriette

  • Berichten: 15
  • live life
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #6 Gepost op: januari 05, 2003, 06:38:54 pm »
Ik vind dat het best samen kan... uitgaan en naar de kerk,
maar ik vind wel dat je er wel rekening mee moet houden als je zaterdags avond uit gaat, dat je zondag wel weer naar de kerk gaat, ik maakt het dan meestal niet al te laat, en hou ook rekening met wat ik drink.
net wat marnix al zei.... kan ik hier ook zijn als jezus weer terug zou komen.. kun je je ook verantwoorden tegenover God. ik vind dat dat ook erg belangrijk is.

greetzz..

   henriette :)
live life... be happy

zidane

  • Berichten: 1177
  • Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #7 Gepost op: januari 06, 2003, 11:36:46 pm »
Zoals Jan W. zei:

Het ligt er aan met wat voor een instelling je een cafe of bar bezoekt!
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Picardijn

  • Berichten: 5024
  • Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #8 Gepost op: januari 09, 2003, 03:17:05 am »
Belofte maakt schuld http://forum.hadrian.net/images/bye.gif
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Laurens

  • Berichten: 620
  • Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #9 Gepost op: januari 09, 2003, 12:46:40 pm »

quote:

op 09 Jan 2003 03:17:05 schreef Picardijn:
Belofte maakt schuld http://forum.hadrian.net/images/bye.gif
Gevonden!! *terugzwaai ;) http://forum.hadrian.net/images/bye.gif

Estate

  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #10 Gepost op: januari 11, 2003, 08:09:32 pm »

quote:

Maar een echt christen zal zich toch echt niet misdragen lijkt mij...
Gloeiende gloeiende, ik vraag me af wat voor'n leven de auteur van deze zin leidt...  Je draagt als christen een bepaalde verantwoordelijkheid. Naar een kroeg gaan is ok (en nee, ik heb het niet over kroegen met paaldanseresjes e.d.), maar je blijft verantwoordelijk voor wat je doet. En dat heeft nix met die kroeg te maken maar geldt gewoon altijd.
Waarover men niet kan praten, daarover moet men zwijgen.   -Kierkegaard-

Laurens

  • Berichten: 620
  • Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #11 Gepost op: januari 11, 2003, 10:30:55 pm »

quote:

op 11 Jan 2003 20:09:32 schreef Estate:
Maar een echt christen zal zich toch echt niet misdragen lijkt mij...

Gloeiende gloeiende, ik vraag me af wat voor'n leven de auteur van deze zin leidt...  Je draagt als christen een bepaalde verantwoordelijkheid. Naar een kroeg gaan is ok (en nee, ik heb het niet over kroegen met paaldanseresjes e.d.), maar je blijft verantwoordelijk voor wat je doet. En dat heeft nix met die kroeg te maken maar geldt gewoon altijd.
Whahaaa :) dat bedoelde ik te zeggen, dat is gewoon een verantwoordelijkheid die overal geldt en dus ook in de kroeg, Ik bedoelde maar te zeggen dat het feit dat je naar een kroeg gaat niks te maken heeft of je goed christen bent (whatever that may be) maar dat je gedrag  er meer toe doet.

David

  • Berichten: 8
  • 20 jr & vrijgem.
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #12 Gepost op: januari 13, 2003, 12:17:25 pm »
mensen die tegen barbezoek zijn, noem eens een argument waarom het niet zou kunnen/mogen?
ik kan er geen vinden!!
(b)
Leef hoe je wilt leven, maar vergeet niet dat je er ooit verantwoording van moet afleggen!

Gerard Markerink

  • Berichten: 89
  • Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #13 Gepost op: januari 13, 2003, 12:32:09 pm »
De stelling van bisschop De Jong gelezen in ND van vanmorgen? Dit is naar aanleiding van zijn ervaringen om jongeren in het café op te zoeken om te evangeliserren. :) Na 12 uur met je weggaan. Maar tussen het eerste en derde pilsje is een goed gesprek mogelijk. Ik heb mensen ontmoet met wie ik nog steeds contact heb.:)

Gerard Markerink

  • Berichten: 89
  • Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #14 Gepost op: januari 13, 2003, 12:34:58 pm »
Het mooie van het café is dat iedereen open is om aangesproken te worden. Binnen 5 minuten zit je op diepte en blijkt er diepe interesse voor wat jij met God hebt.

toppie

  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #15 Gepost op: januari 18, 2003, 05:21:40 pm »
Ik denk dat hier iets heel belangrijks over het hoofd wordt gezien.

Mag dit wel, mag dat wel?

Hou je werkelijk van Jezus? Dan zal dat je motivatie zijn om de plekken waar je heen gaat even onder de loep te nemen.

Ik zal de laatste zijn die een bar of cafe veroordeeldt. in de plaats waar ik woon hebben we na 2 jaar van voorbereiding een jongerencafe geopend. Hier hebben we zeer fijne gesprekken,drinken een biertje en genieten van dit alles.

Genieten mag: verheugt u jongeling in uw jongelingjaren, maar vergeet niet dat u voor dit alles rekenschap af moet leggen in de dagen van uw ouderdom.
Eef

j@f@

  • Berichten: 2700
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #16 Gepost op: augustus 04, 2009, 02:15:41 pm »
Ik heb je reaktie een aantal jaren op me laten inwerken en ik moet zeggen dat ik het er mee eens ben!

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #17 Gepost op: augustus 05, 2009, 01:44:09 pm »
Ik heb er geen enkel probleem mee om naar de kroeg te gaan. En als ik daar ben heerlijk te genieten van de drank en van de mensen om me heen. En nee, over geloof praat ik zelden/nooit in de kroeg.

Met dit mooie weer is een terrasje overigens ook zeer aan te raden.

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #18 Gepost op: augustus 05, 2009, 02:01:07 pm »

quote:

toppie schreef op 18 januari 2003 om 17:21:

Genieten mag: verheugt u jongeling in uw jongelingjaren, maar vergeet niet dat u voor dit alles rekenschap af moet leggen in de dagen van uw ouderdom.



Over deze tekst werd laatst bij ons gepreekt. Interessant detail: het Hebreeuws schijnt geen voegwoorden te kennen op dezelfde manier als het Nederlands. Het woordje "maar" is een nevenschikkend voegwoord dat een duidelijke tegenstelling aangeeft: geniet als je jong bent, maar wee je gebeente wanneer je oud bent, dan komt de afrekening.

In het Hebreeuws zou er dus staan: "Verheugt u jongeling in uw jongelingsjaren. vergeet niet dat u voor dit alles rekenschap af moet leggen in de dagen van uw ouderdom."

Nu kun je de eerste zin lezen als opdracht: Geniet! Later moet je rekenschap afleggen en kun je dan zeggen dat je hebt genoten?

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #19 Gepost op: augustus 05, 2009, 02:26:56 pm »

quote:

Mellon schreef op 05 augustus 2009 om 14:01:
Nu kun je de eerste zin lezen als opdracht: Geniet! Later moet je rekenschap afleggen en kun je dan zeggen dat je hebt genoten?

Dat lijkt me een prima christelijke grondhouding.
Barbezoek vind ik minder leuk dan met vrienden op de bank te hangen met kaas en port. Maar sommige vrienden gaan liever naar een cafe, dus ga ik ook mee (kaasstengels als substituut).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #20 Gepost op: augustus 05, 2009, 03:03:23 pm »

quote:

dsWim schreef op 04 januari 2003 om 01:36:
Je kunt beter regelmatig naar een leuke kroeg in je eigen stad of dorp gaan dan als vrijgo's bij elkaar klonteren in één of andere jeugdsoos, al dan niet onder kerkelijk en ouderlijk toezicht. Spreek je nog eens een frisse heiden ;)


En jongeren uit andere gemeentes. Christenen van verschillende kerken kennen elkaar bij ons in ieder geval amper, behalve die genen die elkaar bijvoorbeeld op school, sport of muziekvereniging en in de bar ontmoeten.

Zelf moet ik wel kwijt dat het bierdrinkcultuur bij mij wel vraagtekens oproepst. Ik ben zelf tienerleider en sprak laatst een andere tienerleider die helemaal straalbezopen was en mijn broertje kwam na te veel hebben gedronken met bonte en blauwe ogen thuis door dat hij voorover zijn fiets met zijn hoofd tegen een stoeptegel is gevlogen.  We moeten wel bewust de grenzen aangeven denk ik. Ik dacht er vaak nog onderuit te komen, maar belande zelf ook eens onderweg boven op een auto en ging met een vervormde fiets weer naar huis.

Ook wat discobezoek betreft.  Hoeveel jongeren komen na het late stappen niet meer in de kerk, vinden een nietchristelijke partner en verlaten dan de kerk voor goed?  Het is een gevecht om je geloof te bewaren in de jonge jaren en als christen uit te kunnen gaan tussen al die verleidingen van populariteit en grensverleggingen. En wat te bedenken wat er in vakanties als in Calella (Costa Brava) en Renesse gebeurt. Uitgaan is denk ik goed voor vriendschappen, maar je moet wel sterk ik je geloof staan.

Ik heb wel eens serieus overwogen of ik nog wel eens met mijn vrienden een disco moest gaan bezoeken of de jongerenavonden van de pinkstergemeente zou gaan bezoeken, maar een christelijke jongerenspreker adviseerde me om met mijn vrienden mee te gaan,  "want (zei hij) als het licht de duisternis verlaat, hoe duister zal het er wel niet zijn."
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2009, 03:16:29 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #21 Gepost op: augustus 05, 2009, 03:15:03 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 augustus 2009 om 15:03:

(...) Hoeveel jongeren komen na het late stappen niet meer in de kerk, vinden een nietchristelijke partner en verlaten dan de kerk voor goed?  Het is een gevecht om je geloof te bewaren in de jonge jaren en als christen uit te kunnen gaan tussen al die verleidingen van populariteit en grensverleggingen. En wat te bedenken wat er in vakanties als in Calella (Costa Brava) en Renesse gebeurt. Uitgaan kan en zelf goed voor vriendschappen, maar je moet wel sterk ik je geloof staan.
Vraag is of het wel 'goed' met hen zou aflopen als je het uitgaan zou verbieden. Volgens mij niet.

quote:

Ik heb wel een serieus overwogen of ik nog wel eens met mijn vrienden een disco moest gaan bezoeken of de jongerenavonden van de pinkstergemeente zou gaan bezoeken, maar een christelijke jongerenspreker adviseerde me om met mijn vrienden mee te gaan,  "want (zei hij) als het licht de duisternis verlaat, hoe duister zal het er wel niet zijn."
Dat lijkt me een wijze uitspraak. (Dat is ook een van de redenen dat ik tegen kerkscheuringen ben.)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #22 Gepost op: augustus 05, 2009, 03:17:24 pm »
Ben ik helemaal met je eens.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #23 Gepost op: augustus 05, 2009, 03:29:00 pm »

quote:

Estate schreef op 11 januari 2003 om 20:09:
[...]


Gloeiende gloeiende, ik vraag me af wat voor'n leven de auteur van deze zin leidt...  Je draagt als christen een bepaalde verantwoordelijkheid. Naar een kroeg gaan is ok (en nee, ik heb het niet over kroegen met paaldanseresjes e.d.), maar je blijft verantwoordelijk voor wat je doet. En dat heeft nix met die kroeg te maken maar geldt gewoon altijd.


Juist omdat ik vanaf mijn zestiende elke weekend wel in een cafe en af en toe nog (voorheen enkel weekend) in een disco heb ik wel gezien dat er veel christenjongeren dan juist hun band met de kerk aan het verliezen zijn en zich door een niet christelijke partner die ze er vinden van de kerk weg getrokken worden. Ik zelf heb toen me af gevraagt in hoever je als christenen helemaal in mee kan gaan.

Wat dat betreft zie ik ook nogal een verschil in leeftijden en plekken. Als 16 tot 22 jarige hobbelde ik vooral in disco's met leeftijdgenoten rond met Trancemuziek en vond ik het er soms best moeilijk om er mezelf te zijn. Daarna hing ik vooral in de plaatselijke kroeg rond en was er meer ruimte voor gezellige gesprekken, en hoe meer ik praat hoe minder ik drink :)
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2009, 02:25:46 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

RestlessReformed

  • Berichten: 483
  • Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #24 Gepost op: augustus 05, 2009, 05:11:42 pm »

quote:

elle schreef op 05 augustus 2009 om 15:15:
[...]
Vraag is of het wel 'goed' met hen zou aflopen als je het uitgaan zou verbieden. Volgens mij niet.



Wellicht beter.

quote:

elle schreef op 05 augustus 2009 om 15:15:[...]
Dat lijkt me een wijze uitspraak. (Dat is ook een van de redenen dat ik tegen kerkscheuringen ben.)
Niemand is voor kerkscheuringen.
Laat uw ja een ja zijn.

ruben1989

  • Berichten: 322
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #25 Gepost op: augustus 05, 2009, 09:04:59 pm »

quote:

Niemand is voor kerkscheuringen.
zonder kerkscheuringen had jij je toch echt niet restless reformed genoemd.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #26 Gepost op: augustus 06, 2009, 12:19:59 am »

quote:

Je bent dus voor het geheel afschermen?
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2009, 12:20:18 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

RestlessReformed

  • Berichten: 483
  • Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #27 Gepost op: augustus 06, 2009, 02:14:06 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 05 augustus 2009 om 21:04:
[...]
zonder kerkscheuringen had jij je toch echt niet restless reformed genoemd.

Dat klopt, mr 'voor' een kerkscheuring zijn impliceert, naar mijn gevoel, alsof iemand er blij mee is. Dat is eigenlijk nooit het geval en niemand scheurt een kerk omdat het zo leuk is, vaak gaat dat met een hoop pijn en moeite te paart.

quote:

gaitema schreef op 06 augustus 2009 om 00:19:
[...]
Je bent dus voor het geheel afschermen?
Nee, maar ik kan mij voorstellen dat het voor sommige jongeren beter is om ze af te schermen voor zoiets als kroegbezoek bijvoorbeeld omdat ze sterk beïnvloedbaar zijn, geen maat kunnen houden oid. Voor anderen zal het inderdaad niet uitmaken, maar te doen alsof dat per definitie voor iedereen het geval is gaat mij te ver.
Laat uw ja een ja zijn.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #28 Gepost op: augustus 06, 2009, 02:26:53 pm »
Volgens mij zit er een behoorlijke correlatie tussen beschermen/afschermen en lauwheid. Een kerk vol lauwe christenen kan geen lichtend licht of zoutend zout zijn, imho.
Jezus kwam voor zieke zondaars, niet voor gezonde heiligen. Naar analogie daarvan denk ik dat barbezoek beslist plaats moet vinden. Al kun je je afvragen of dat vanuit een gemeente georganiseerd zou moeten worden. Christen ben je altijd, dus gaat er altijd een getuigenis van je uit. Ook wanneer je niet gericht met evangelisatie bezig bent.

Edit: ik bedoel eigenlijk dat ik het niet juist vind om je op te sluiten in je eigen zuil, omdat dat een goed getuigenis in de weg staat.
Neemt niet weg dat het vast verstandiger voor sommige lieden is om niet naar het cafe te gaan, maar dat lijkt me eerder uitzondering dan goede regel.
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2009, 03:19:59 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #29 Gepost op: augustus 06, 2009, 05:55:04 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 06 augustus 2009 om 14:14:

Nee, maar ik kan mij voorstellen dat het voor sommige jongeren beter is om ze af te schermen voor zoiets als kroegbezoek bijvoorbeeld omdat ze sterk beïnvloedbaar zijn, geen maat kunnen houden oid. Voor anderen zal het inderdaad niet uitmaken, maar te doen alsof dat per definitie voor iedereen het geval is gaat mij te ver.
Ik begrijp het.
Een nieuwe start is een nieuw begin

AndreasJ

  • Berichten: 51
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #30 Gepost op: augustus 06, 2009, 06:42:59 pm »

quote:

elle schreef op 06 augustus 2009 om 14:26:
Volgens mij zit er een behoorlijke correlatie tussen beschermen/afschermen en lauwheid. Een kerk vol lauwe christenen kan geen lichtend licht of zoutend zout zijn, imho.
Jezus kwam voor zieke zondaars, niet voor gezonde heiligen. Naar analogie daarvan denk ik dat barbezoek beslist plaats moet vinden. Al kun je je afvragen of dat vanuit een gemeente georganiseerd zou moeten worden. Christen ben je altijd, dus gaat er altijd een getuigenis van je uit. Ook wanneer je niet gericht met evangelisatie bezig bent.

Edit: ik bedoel eigenlijk dat ik het niet juist vind om je op te sluiten in je eigen zuil, omdat dat een goed getuigenis in de weg staat.
Neemt niet weg dat het vast verstandiger voor sommige lieden is om niet naar het cafe te gaan, maar dat lijkt me eerder uitzondering dan goede regel.

Ik weet het niet, het lijkt me nogal plat om barbezoek te vergelijken met Jezus die inderdaad de zondaars opzoekt. Het getuigt in mijn ogen van gebrek aan nederigheid, wie zichzelf kent moet toch zeker wel erkennen dat in tegenstelling tot de doelgerichtheid en de bekering afdwingende aanwezigheid van Jezus de gemiddelde cafébezoeker een hele andere missie heeft? Dat Jezus door de satan werd verzoekt in de woestijn is voor ons als christenen toch geen aanleiding om de satan ook op te zoeken en om verleidingen te vragen? Dat vind ik nogal hoogmoedig. Dit doet me een beetje denken aan opmerkingen dat je best een concert van een satanische band kan bezoeken zodat je lekker kan getuigen met daar staan. Zo'n onlogische gedachtengang, en zo oneerlijk tegenover jezelf.

En hoe valt je getuigenis in een café blijkbaar onbewust uitstralen te rijmen met het binnenkamer geloof waartoe Jezus oproept?

Zomaar wat mij te binnenschiet, geen persoonlijke aanval hoor...
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2009, 06:45:13 pm door AndreasJ »
'Iemands philosophie is dikwerf niet anders dan de geschiedenis van zijn hart' H. Bavinck

ruben1989

  • Berichten: 322
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #31 Gepost op: augustus 06, 2009, 08:06:32 pm »
het verbieden van zaken als barbezoek en de betuttelende toon van veel christelijke ouders richting hun kinderen is, in ieder geval in mijn omgeving, DE oorzaak dat iedereen bij de kerk weg loopt.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #32 Gepost op: augustus 06, 2009, 08:18:26 pm »

quote:

AndreasJ schreef op 06 augustus 2009 om 18:42:
[...]
En hoe valt je getuigenis in een café blijkbaar onbewust uitstralen te rijmen met het binnenkamer geloof waartoe Jezus oproept?

Volgens mij roept Jezus juist niet op tot een 'binnenkamergeloof'. Hij roept op tot het zijn van zoutend zout (wat kan bijten) en een lichtend licht. Alleen waarschuwd hij voor hypocrisie: hij is tegen het met je schare kinderen bij de MacDonalds laten omroepen dat je stilte wilt want je wil bidden (ik chargeer, ik weet het). God aanroepen doe je binnenskamers, maar van Hem getuigen niet.
Wij staan in de wereld, maar zijn niet van de wereld. Met welk recht trekken sommige gelovigen zich dan terug in een zuil? Ik zie het 'in de wereld staan' als een opdracht, juist omdat ik niet van deze wereld ben maar van een betere; en zo hoop dat anderen daar ook oog voor krijgen.

Daarbij past het, naar mijn mening, om ervaring te hebben met veel wereldse zaken en daarover kennis te hebben. Dat is iets heel anders dan 'toegeven aan de verleidingen van het vlees', waar Paulus voor waarschuwt.
Wanneer ik naar een cafe ga, dan is dat omdat vrienden dat fijn vinden. Idem voor de disco. Bioscoop, concert, theater ea bezoek ik (ook wel) voor eigen plezier.
Maar alles bij elkaar draagt, naar mijn hoop/mening, bij aan de kracht van mijn getuigenis. Wat zich beperkt tot gesprekjes met mijn collega's of een toevallige ontmoeting in trein/cafe of bij de dokter.
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2009, 08:22:04 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

RestlessReformed

  • Berichten: 483
  • Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #33 Gepost op: augustus 06, 2009, 08:22:01 pm »

quote:

elle schreef op 06 augustus 2009 om 20:18:
[...]

Volgens mij roept Jezus juist niet op tot een 'binnenkamergeloof'. Hij roept op tot het zijn van zoutend zout (wat kan bijten) en een lichtend licht. Alleen waarschuwd hij voor hypocrisie: hij is tegen het met je schare kinderen bij de MacDonalds laten omroepen dat je stilte wilt want je wil bidden (ik chargeer, ik weet het). God zoeken doe je binnenskamers, maar van Hem getuigen niet.
Wij staan in de wereld, maar zijn niet van de wereld. Met welk recht trekken sommige gelovigen zich dan terug in een zuil? Ik zie het 'in de wereld staan' als een opdracht, juist omdat ik niet van deze wereld ben maar van een betere en zo hoop dat anderen daar ook oog voor krijgen.

Daarbij past het, naar mijn mening, om ervaring te hebben met veel wereldse zaken en daarover kennis te hebben. Dat is iets heel anders dan 'toegeven aan de verleidingen van het vlees', waar Paulus voor waarschuwd.
Wanneer ik naar een cafe ga, dan is dat omdat vrienden dat fijn vinden. Idem voor de disco. Bioscoop, concert, theater ea bezoek ik (ook wel) voor eigen plezier.
Maar alles bij elkaar draagt, naar mijn hoop/mening, bij aan de kracht van mijn getuigenis. Wat zich beperkt tot gesprekjes met mijn collega's of een toevallige ontmoeting in trein/cafe of bij de dokter.
Maar evenzeer kan het mijden van bioscopen, cafe's, theater's en tv een krachtig getuigenis zijn en leiden tot gesprekken.
Laat uw ja een ja zijn.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #34 Gepost op: augustus 06, 2009, 08:23:05 pm »
Kan. Maar in mijn omgeving wekt het eerder bevreemding op en wordt de afstand te groot voor een goed gesprek.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #35 Gepost op: augustus 06, 2009, 08:33:09 pm »
Tegelijk snap ik dat van beide kanten het vooroordeel bestaat dat een open, geengageerde houding tav de wereld (en wetenschap) niet samen kan gaan met een 'fundamentalistisch' christelijk geloof.
Bij christenen is een dergelijke open houding vaak nog taboe, of roept het verontrusting of veroordeling op. Maar juist die wereldse collega's etc vinden die combi fascinerend. En dan denk ik aan Jezus keuze, beschreven in matt 9:

quote:

toen de Farizeeën dit zagen, zeiden zij tot zijn discipelen: Waarom eet uw meester met de tollenaars en zondaars? 12 Hij hoorde het en zei: Zij, die gezond zijn, hebben geen geneesheer nodig, maar zij, die ziek zijn. 13 Gaat heen en leert, wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.
Maar kroegbezoek om een stuk in je kraag te zuipen of mooie wijven te kijken, daar kan ik ook niet zoveel mee. Uiteindelijk komt het neer op de intentie achter je doen en laten.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

RestlessReformed

  • Berichten: 483
  • Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #36 Gepost op: augustus 06, 2009, 08:43:51 pm »

quote:

elle schreef op 06 augustus 2009 om 20:33:
Tegelijk snap ik dat van beide kanten het vooroordeel bestaat dat een open, geengageerde houding tav de wereld (en wetenschap) niet samen kan gaan met een 'fundamentalistisch' christelijk geloof.


Zonder die beledigende term kom je een stuk aangenamer over. En het is sterk de vraag of dat oordeel een vooroordeel is. Een vraag waar het antwoord sterk afhangt van wat je verstaat onder christelijk geloof en onder leven zoals God dat van ons verlangt.

quote:

elle schreef op 06 augustus 2009 om 20:33:Bij christenen is een dergelijke open houding vaak nog taboe, of roept het verontrusting of veroordeling op.


Terecht wellicht?

 

quote:

elle schreef op 06 augustus 2009 om 20:33:Maar juist die wereldse collega's etc vinden die combi fascinerend.


De combinatie christelijk en satanische death-metal waarschijnlijk ook. Of de combinatie van een Hummer en GroenLinks stemmen.

quote:

elle schreef op 06 augustus 2009 om 20:33:En dan denk ik aan Jezus keuze, beschreven in matt 9:
[...]


Ik zie de connectie niet zo.

quote:

elle schreef op 06 augustus 2009 om 20:33:Maar kroegbezoek om een stuk in je kraag te zuipen of mooie wijven te kijken, daar kan ik ook niet zoveel mee. Uiteindelijk komt het neer op de intentie achter je doen en laten.
Natuurlijk niet, in veel gevallen wellicht wel, maar er is nog altijd een objectieve grens. Dronken worden voor de Heer is nog steeds dronkenschap en fout.
Laat uw ja een ja zijn.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #37 Gepost op: augustus 06, 2009, 09:12:30 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 06 augustus 2009 om 20:43:

Zonder die beledigende term kom je een stuk aangenamer over. En het is sterk de vraag of dat oordeel een vooroordeel is. Een vraag waar het antwoord sterk afhangt van wat je verstaat onder christelijk geloof en onder leven zoals God dat van ons verlangt
Welke term vind je beledigend? Fundamentalistishc? Christus is mijn fundament, daar schaam ik mij niet voor.

quote:

Terecht wellicht?
Nee.

quote:

De combinatie christelijk en satanische death-metal waarschijnlijk ook. Of de combinatie van een Hummer en GroenLinks stemmen.
Tuurlijk. Die zijn zeldzamer, maar zijn ook stof tot gesprek. Laat zo'n GL-er dan nog maar getuigen, die discussie hoop ik mee te maken. 8)

quote:

Ik zie de connectie niet zo.
Da's knap. Vrij vertaald: zij die in de kerk zitten, weten al hoe het zit. Zij die buiten zijn niet, dus daar zal ik mijn energie in steken. En hopelijk wordt dat gezegend. Iig zie ik dat als mijn opdracht.
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2009, 09:12:52 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #38 Gepost op: augustus 07, 2009, 01:26:19 am »
Nu geloof ik niet dat zij die in de kerk zitten het wel weten hoe het zit, dat valt in de praktijk nogal vies tegen. Maar los daarvan heb ik zelf in mijn leven wel voor een dergenlijke keuze gestaan. Ik ken iemand die bekeerde en radicaal brak met discobezoek. Twee vrienden van hem bekeerden vervolgens daardoor ook en gingen met hem mee. Ik vroeg me op een gegeven moment af of dat met mijn leven ook de bedoeling was, wat betekende dat ik het wel in andere kerken moest zoeken, omdat onze gemeente niet iets voor mijn leeftijdgenoten aanbood zoals daar. Moest ik mijn vrienden die ik heb vaarwel zeggen en allemaal christenjongeren opzoeken in kerken vol christenjongeren of net als de jongeren van mijn gemeente elkaar gewoon ontmoeten in het uitgaansleven en bij elkaar thuis? Ik heb ontdenkt dat je als christen sterk in je schoenen moet staan en je grenzen moet kennen. Je hoeft niet straalbezopen thuis te komen, niet meer op te hebben dan na een gezellige bruiloft. Een stuk beheersing is voldoende en je kan dan gewoon met je vrienden als die zich ook beheersen een gezellige avond in een cafe hebben.

Zelfbeheerzing is de formule. Je gematigd opstellen. Dan zie je ook dat je niet de enige bent. En mijn vrienden komen dan ook wel eens (vooral op de fiets op de terugweg) wel eens met diepzinnige en religieuze gespreksonderwerpen aanzetten. Ik geloof dat je prima als christen uit kan, maar dat je wel een sterke ruggengraad moet kweken. En Jezus had dat ook op de Bruiloft in Kana. Wijn genoeg, hij zorgde zelfs voor de beste wijn.
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2009, 01:27:40 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Harmoniezoeker

  • Berichten: 678
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #39 Gepost op: augustus 07, 2009, 03:29:01 am »
Bottom line:   Door de hele bijbel heen wordt het als ideaal gesteld om geen `sterke drank` te nemen.
Het gaan naar disco`s en Bars is hetzelfde als het volk Israel nauwe sociale banden aanknopen met de Canaanieten - wel. we weten wat ervan is gekomen ...

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #40 Gepost op: augustus 07, 2009, 08:41:00 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 07 augustus 2009 om 03:29:
Bottom line:   Door de hele bijbel heen wordt het als ideaal gesteld om geen `sterke drank` te nemen.
Het gaan naar disco`s en Bars is hetzelfde als het volk Israel nauwe sociale banden aanknopen met de Canaanieten - wel. we weten wat ervan is gekomen ...

Wat een flauwekul. De Israelieten hadden van God de opdracht gekregen om de Kanaanieten een kopje kleiner te maken. Wij hebben de opdracht om alle volken tot discipelen van Jezus te maken.
Als we weten wat Israel overkwam omdat zij ongehoorzaam waren -'t was toch best een gruwelijke opdracht-, waarom zouden wij met een zoveel makkelijker opdracht ook ongehoorzaam zijn?
Kom alsjeblieft niet ook in GL aan met dergelijke drog-argumenten.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #41 Gepost op: augustus 07, 2009, 08:44:58 am »
Harmoniezoeker, bedoel je helemaal geen alcoho? Of waar leg je de grens tussen wel en niet sterke drank?
Wat je wel door de hele bijbel ziet, is gematigdheid. Dus alcohol mag wel, maar je mag je niet bezatten. Losbandigheid wordt afgewezen, dus als je door de drank te los wordt, moet je minder drinken.
Ook mag je van mij "het gaan naar disco's en bars = Israël en nauwe sociale banden aanknopen met de Kanaänieten" nog wel even onderbouwen, want zo vanzelfsprekend is die link niet
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2009, 09:11:55 am door Fotogravinnetje »
computerfout: een vreemde een in de byte

rkdiak

  • Berichten: 1995
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #42 Gepost op: augustus 07, 2009, 09:33:28 am »
De overgang van Israël naar de Kerk is de overgang van absolute exclusiviteit naar absolute inclusiviteit. Zo moeilijk als het voor Israël was zich afgescheiden te houden van de volken, zo moeilijk vinden sommige christenen of moonies het om niet sektarisch te worden.
So sue me!

Oogje

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #43 Gepost op: augustus 07, 2009, 10:01:14 am »

quote:

ruben1989 schreef op 06 augustus 2009 om 20:06:
het verbieden van zaken als barbezoek en de betuttelende toon van veel christelijke ouders richting hun kinderen is, in ieder geval in mijn omgeving, DE oorzaak dat iedereen bij de kerk weg loopt.

Ik vraag me zelf af of dat écht de reden is. De eerste christenen gingen niet naar de spelen of het theater, als acteur werd je zelfs de doop geweigerd als je niet snel ander werk zocht en verder gingen ze zich al helemaal niet te buiten aan grote eetpartijen en drankfeesten. Toch groeide het christendom fors, waren christenen zelfs bereid voor hun geloof te sterven.

Ik denk daarom dat er andere redenen ten grondslag liggen aan het gegeven dat veel mensen niet meer naar de kerk gaan, namelijk de secularisering van de samenleving. En daar helpt geen vrijbriefje of verbod voor het café bij, maar enkel een doorleefd geloof dat je aan je kinderen kunt meegeven. Ze zullen zelf dan wel ontdekken waarom je beter niet of gewoon wel naar het café kunt gaan.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #44 Gepost op: augustus 08, 2009, 12:07:49 pm »
Wat RK-diak zegt lijkt het soms bij moderne kerken ook wel op. Ze hebben eigen doordeweekse activiteiten, een eigen uitgaansgelegenheid in de kerk op de zaterdag gekoppeld aan een viering en dan een enorme zondagse vulling van eredienst, samen eten etc.. Mensen kunnen het als heerlijk ervaren, maar aan de andere kant wordt je zo druk met de kerk dat je de buiten je kerk weinig tijd aan contacten over hebt. Nu verschild het per kerk hoe gebonden je aan zo iets zit, maar ik krijg wel eens het idee dat bepaalde groepen zich zo afsluiten van de buitenwereld.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Harmoniezoeker

  • Berichten: 678
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #45 Gepost op: augustus 08, 2009, 12:27:46 pm »
Wel, elle en F., ik zeg niet dat we de mensen moeten veroordelen of ontwijken, maar de grote voorbeelden,  Samson, Johannes de Doper, vele teksten in Prediker, Spreuken, Hosea leren os maar 1 les:

geen sterke drank!

Omdat het zo moeilijk is, en omdat het soms de enige bron van vreugde is voor vele mensen, waren religieuse leiders heel behoedzaam met het onderwijzen van geheelonthouding (zie bijv.  de bruiloft et Kana)

Alcohol en cigaretten stimuleren namelijk de `lagere` delen van de hersenen die te maken hebben met beheersing (of gebrek daaraan), behoeftes van het lichaam ...
Die matigheid laat meestal veel te wensen over , F., precies om die redenen.
Pas bij volmaaktheid, en de ideale wereld, dan is het is geen probleem meer!

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #46 Gepost op: augustus 08, 2009, 12:38:54 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 08 augustus 2009 om 12:27:
Wel, elle en F., ik zeg niet dat we de mensen moeten veroordelen of ontwijken, maar de grote voorbeelden,  Samson, Johannes de Doper, vele teksten in Prediker, Spreuken, Hosea leren os maar 1 les:

geen sterke drank!

Omdat het zo moeilijk is, en omdat het soms de enige bron van vreugde is voor vele mensen, waren religieuse leiders heel behoedzaam met het onderwijzen van geheelonthouding (zie bijv.  de bruiloft et Kana)

Alcohol en cigaretten stimuleren namelijk de `lagere` delen van de hersenen die te maken hebben met beheersing (of gebrek daaraan), behoeftes van het lichaam ...
Die matigheid laat meestal veel te wensen over , F., precies om die redenen.
Pas bij volmaaktheid, en de ideale wereld, dan is het is geen probleem meer!

Geen sterke drank... komt dat voor in de bijbel dan? Verder dan slappe wijn en slap bier kwamen ze volgens mij niet. Evengoed kun je je daar ongans aan drinken.
En lever die tekstbewijzen maar waaruit blijkt dat (sterke) drank niet kan. Simson was een nazireeer, en dronk vanwege die functie niet. Prediker komt uiteindelijk tot de conclusie dat genieten van wat God geeft, inclusief wijn, ter ere van God en dus goed is. Met losse teksten kun je een boel suggereren, maar de contekst laat van je stelling weinig over, ben ik bang.

Prima wanneer jij geheelonthouder wenst te blijven, maar het lijkt me dat de bijbel bij monde van Jezus Christus en Paulus erg duidelijk is: met wijn is niets mis, met overmaat en losbandigheid wel. Wanneer mensen geen maat weten te houden dan is dat het probleem van die mensen, niet van de wijn of het bier.
Het lijkt me ongezond omdat sommigen geen maat weten te houden het voor iedereen te verbieden. Dan kan er namelijk nog veel meer verboden gaan worden: chocolade, slagroomsoesjes, spekjes, racefietsen, vishengels, snelle auto's, TVs, internet, noem maar op. Op allerlei vlakken zijn excessen mogelijk die schadelijk zijn voor jezelf of anderen.
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2009, 12:12:01 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #47 Gepost op: augustus 08, 2009, 01:25:27 pm »
Oeioei. Paulus gaat dan toch wel erg z'n boekje te buiten in 1 Tim 5 : 23...

quote:

Drink niet alleen maar water, doe er vanwege je zwakke maag en je andere kwalen wat wijn bij.
computerfout: een vreemde een in de byte

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #48 Gepost op: augustus 08, 2009, 01:35:12 pm »
Ach ja, zolang bier niet onder zware dranken valt. :)
Overigens heb ik me in het verleden wel eens overdadig tegoed gedaan aan de licht alcoholische drank bier, ook zijn er wel mensen die alcoholvergiftiging hebben opgelopen enkel van bier.
Dus het is mij om het even wat je drinkt, lichte of zware alcoholische dranken, als je het maar met mate doet.

In een glas bier zit overigens net zoveel alcohol als in een glas whisky.

Pinkeltje

  • Berichten: 890
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #49 Gepost op: augustus 08, 2009, 02:12:17 pm »
Onze vlijtige mannenbroeders in het klooster deden zich ook weleens te goed aan een goed glas bier, van eigen makelij nog wel! Ik sluit me bij menigeen aan dat alcohol best kan, mits met mate. Paulus waarschuwt tegen slemppartijen, maar dat is mi wel 3 stappen verder dan zo nu en dan een biertje of een glaasje wijn.

In mijn omgeving (ik ben student) worden regelmatig bierspelletjes gedaan, waarbij de verliezer van een ronde een kleine hoeveelheid bier moet drinken. Dit wil nog wel eens uitlopen op een aantal dronken of in elk geval flink aangeschoten verliezers. Ik vraag me wel eens af of zoiets op een christelijke studentenvereniging verstandig is, maar het wordt meestal weggewuifd met uitspraken als "ach, dit doen we een paar keer per jaar, moet kunnen toch?" en "we houden heus wel in de gaten of het niet te ver gaat". Ik vind het lastig om hier mee om te gaan. Ikzelf ben er geen voorstander van omdat ik zie dat mensen er tóch aangeschoten of dronken van worden. Aan de andere kant: is dat erg? Je mag toch wel eens uit de band springen, genieten van je jeugd zogezegd?
40 jaar GSV, da's pas echte trouw