Auteur Topic: Website met tips voor zelfdoding gelanceerd  (gelezen 3897 keer)

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Website met tips voor zelfdoding gelanceerd
« Gepost op: november 15, 2009, 10:00:01 am »
Naar mijn idee volslagen belachelijk omdat de plank mis wordt geslagen.

http://www.elsevier.nl/we...zelfdoding-gelanceerd.htm

http://www.volkskrant.nl/...iedt_tips_voor_zelfdoding

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Website met tips voor zelfdoding gelanceerd
« Reactie #1 Gepost op: november 15, 2009, 12:04:20 pm »
Waarom wordt de plank volledig misgeslagen? Het is een feit dat er nogal wat mensen zijn die er een einde aan willen maken. Tegenwoordig lukt het zelfs vaker dan dat er doden in het verkeer vallen. Er is dus wat voor te zeggen als men er voor kiest medicijnen te gebruiken dat geeft in ieder geval wat minder rotzooi dan wanneer voor de trein springt. Het is aan anderen om een website in het leven te roepen dat het leven de moeite waard is en daar tips voor geven.

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Website met tips voor zelfdoding gelanceerd
« Reactie #2 Gepost op: november 15, 2009, 07:26:05 pm »
Je doet er zo wel heel makkelijk over, dingo. Volgens het ND zoekt men wel degelijk de grenzen van de wet op. Hulp bij zelfdoding is nog altijd strafbaar.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Website met tips voor zelfdoding gelanceerd
« Reactie #3 Gepost op: november 15, 2009, 08:08:41 pm »
Hulp bij zelfdoding lijkt me iets heel anders dan het verstrekken van informatie. Ik ben groot voorstander van vrijheid van drukpers. Je mag publiceren wat je wilt en weet, ook als dat informatie betreft over hoe je een fragmentatiebom bouwt, hoe je je vrouw uit de weg kunt ruimen, hoe je jezelf van het leven kunt beroven, of voor mijn part hoe je -volgens sommigen het laatste taboe in NL- kinderen kunt meelokken om ze in de bosjes te verkrachten.

Zulke informatie komt wellicht voort uit zieke geesten, en spreekt slechts zieke geesten aan, maar dat is geen reden om het te verbieden. Informatie als zodanig is iets heel anders dan 'aanzetten tot', of 'hulp bieden bij'. Security through obscurity is waardeloos, grote delen van deze informatie zijn gewoon allang beschikbaar, soms in beroerde of nog veel gevaarlijker vorm, en door het te verbieden verlies je alle overzicht. Daarnaast verlies je ook de mogelijkheid om je ertegen te wapenen. Liever enge denkbeelden in het daglicht van de openbaarheid, dan doorgeschoven onder stoffige toonbanken in morsige zaakjes.

j@f@

  • Berichten: 2700
    • Bekijk profiel
Website met tips voor zelfdoding gelanceerd
« Reactie #4 Gepost op: november 15, 2009, 08:51:02 pm »

quote:

dingo schreef op 15 november 2009 om 12:04:
 Het is aan anderen om een website in het leven te roepen dat het leven de moeite waard is en daar tips voor geven.
Ben ik mijns broeder hoeder?

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Website met tips voor zelfdoding gelanceerd
« Reactie #5 Gepost op: november 15, 2009, 11:15:04 pm »
Ik zou liever de realiteit verder onder ogen zien. Ik geloof dat enorm veel geweld in de wereld van zelfmoord tot gangsterpraktijken voorgeleeft worden door wat er op tv en op internet te zien is.  Om over verboden te spreken is het al te laat voor.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2009, 11:15:41 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

j@f@

  • Berichten: 2700
    • Bekijk profiel
Website met tips voor zelfdoding gelanceerd
« Reactie #6 Gepost op: november 16, 2009, 07:31:24 am »
@gaitema

Jij vind dus dat we dit maar moeten gedogen in plaats van verbieden. Ik begrijp dat de realiteit niet makkelijk is. Maar wat dragen we uit als christenen? Zijn we het zout der aarde en het licht der wereld?  Dragen we bijbelse principes uit, of doen we water bij de wijn, omdat het makkelijker is en omdat dan de problemen minder worden of dat het minder rotzooi geeft?

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Website met tips voor zelfdoding gelanceerd
« Reactie #7 Gepost op: november 16, 2009, 10:48:25 am »

quote:

j@f@ schreef op 16 november 2009 om 07:31:
@gaitema

Jij vind dus dat we dit maar moeten gedogen in plaats van verbieden. Ik begrijp dat de realiteit niet makkelijk is. Maar wat dragen we uit als christenen? Zijn we het zout der aarde en het licht der wereld?  Dragen we bijbelse principes uit, of doen we water bij de wijn, omdat het makkelijker is en omdat dan de problemen minder worden of dat het minder rotzooi geeft?

Demagogie.

Als christen draag je uit dat elk mensenleven geliefd en waardevol is. Dan hebben mensen zulke sites helemaal niet nodig. Maar dat heeft niets te maken met je visie op het al dan niet verbieden van zulke sites/informatie. Er zijn hele goede redenen om de vrijheid van meningsuiting en vrijheid van drukpers te handhaven. Juist christenen zouden dat moeten begrijpen, die genieten zelf ten volle van die vrijheid.

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Website met tips voor zelfdoding gelanceerd
« Reactie #8 Gepost op: november 20, 2009, 05:59:29 am »

quote:

dingo schreef op 15 november 2009 om 12:04:
Waarom wordt de plank volledig misgeslagen? .


Het kan net een extra duwtje zijn voor mensen om daadwerkelijk tot gandelen over te gaan.Daarnaast zijn dit soort daden (los van ziekte) daden van wanhoop en is het de uitdaging om daar iets aan te doen en niet gereedschap bieden om dan uit het leven te stappen.

Dit is dan mi een beter alternatief:

http://www.113online.nl/home

RestlessReformed

  • Berichten: 483
  • Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Website met tips voor zelfdoding gelanceerd
« Reactie #9 Gepost op: november 20, 2009, 09:29:03 am »

quote:

Pooh schreef op 15 november 2009 om 20:08:
Hulp bij zelfdoding lijkt me iets heel anders dan het verstrekken van informatie.


Het is een vage grens en het op deze manier propageren van manieren om er een einde aan te maken gaat die grens mijn inziens over.

quote:

Pooh schreef op 15 november 2009 om 20:08:Ik ben groot voorstander van vrijheid van drukpers. Je mag publiceren wat je wilt en weet, ook als dat informatie betreft over hoe je een fragmentatiebom bouwt, hoe je je vrouw uit de weg kunt ruimen, hoe je jezelf van het leven kunt beroven, of voor mijn part hoe je -volgens sommigen het laatste taboe in NL- kinderen kunt meelokken om ze in de bosjes te verkrachten.


Dat mag jij vinden, de Nederlandse wetgeving gaat niet van die visie uit.

quote:

Pooh schreef op 15 november 2009 om 20:08:Zulke informatie komt wellicht voort uit zieke geesten, en spreekt slechts zieke geesten aan, maar dat is geen reden om het te verbieden.


Het probleem is dat het in zoverre slechts 'zieke geesten' aanspreekt als we dat definieren als mensen met een doodwens. En helaas zijn dat niet per se mensen van wie de doodswens weloverwogen is of er een is die meer is dan een momentopname.
Het kan ook gaan om iemand wiens vriendin het net uitgemaakt heeft en even in een (forse) dip zit, een psychiatrisch patient die het even niet meer ziet zitten en soortgelijke gevallen. Mensen die in een ander geval of geen poging zouden doen (omdat het te lastig is) of die een mislukte poging doen en er vervolgens weer bovenop komen.

quote:

Pooh schreef op 15 november 2009 om 20:08: Informatie als zodanig is iets heel anders dan 'aanzetten tot', of 'hulp bieden bij'.


Het is geen 'aanzetten tot' per se nee, hoewel er best wat voor valt te zeggen dat het door het als volstrekt normaal beschouwen van suicide de acceptatie daarvan bevordert en indirect weldegelijk aanzet daartoe. Maar goed, direct aanzetten doet ze niet. Hulp biedt zij weldegelijk en dat is ook nadrukkelijk de bedoeling. Of zij dat doet op een manier die strafbaar is, is nog aan de rechter om te bepalen (gezien het D66-gehalte van onze rechterlijke macht vermoed ik overigens dat dat niet het geval zal zijn)

 
Citaat
Pooh schreef op 15 november 2009 om 20:08:

quote:

Pooh schreef op 15 november 2009 om 20:08:Security through obscurity is waardeloos, grote delen van deze informatie zijn gewoon allang beschikbaar, soms in beroerde of nog veel gevaarlijker vorm, en door het te verbieden verlies je alle overzicht.


Nu ben ik geen lid van de NVVE en kan dus niet precies nagaan welke informatie zij precies verstrekken, maar ik heb het idee dat er een stuk minder gegooglenodig zal zijn dan nu het geval is. Daarnaast geeft dit de informatie een (schijn van) betrouwbaarheid die op allerhande obscure en Amerikaanse sites ontbreekt. De NVVE zijn geen hobbyisten met een gebrek aan kennis en ervaring(en ze beheersen de Nederlandse taal).
En welke winst biedt ht ons dat wij nu 'overzicht' Ook in het licht van het punt dat deze site slechts beschikbaar is voor NVVE-leden en dus een grote groep van mensen die op zoek zijn naar manieren om er een einde aan te maken buitensluit. De behoefte aan niet-geruleerde sites zal dus blijven bestaan en zullen waarschijnlijk legitimeit ontlenen aan het bestaan van deze NVVE website.

 

quote:

Pooh schreef op 15 november 2009 om 20:08:Daarnaast verlies je ook de mogelijkheid om je ertegen te wapenen.


En welke mogelijkheid hebben wij ertegen door deze site?

quote:

Pooh schreef op 15 november 2009 om 20:08: Liever enge denkbeelden in het daglicht van de openbaarheid, dan doorgeschoven onder stoffige toonbanken in morsige zaakjes.
Dit gaat om meer dan enge denkbeelden. Het enge denkbeeld is dat suicide een volstrekt normale en aanvaardbare procedure is en voor dat denkbeeld zijn er podia genoeg. Dit gaat om het bieden van specifieke informatie om die denkbeelden werkelijkheid te laten worden en ik zie er weinig problemen mee om dat in de morsige zaakjes te laten waar zij altijd heeft gezeten.

quote:

gaitema schreef op 15 november 2009 om 23:15:
Ik zou liever de realiteit verder onder ogen zien. Ik geloof dat enorm veel geweld in de wereld van zelfmoord tot gangsterpraktijken voorgeleeft worden door wat er op tv en op internet te zien is.  Om over verboden te spreken is het al te laat voor.

Daar denken we anders over als het om diefstal gaat of om moord, dus waarom ik mij in deze zou moeten laten leiden door de realiteit dat zelfdodoing bestaat en altijd heeft bestaan en daardoor concluderen dat deze site geen probleem is, zie ik niet.
Natuurlijk, zelfdoding kunnen we niet verbieden (is sowieso niet wenselijk), maar deze site kan mensen die een wens daartoe hebben over een randje heen helpen en belangrijker, kan functioneren als argument om iemand ertoe te zetten suicide te plegen.
Laat uw ja een ja zijn.

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Website met tips voor zelfdoding gelanceerd
« Reactie #10 Gepost op: november 21, 2009, 06:28:36 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 20 november 2009 om 09:29:
Dat mag jij vinden, de Nederlandse wetgeving gaat niet van die visie uit.

De Nederlandse wetgeving lijkt me een heel slecht uitgangspunt voor het bepalen van een standpunt. Als dit volgens de NL-wetgeving niet mag, dan zal een rechter het vast wel gaan verbieden, maar dat interesseert me totaal niet. Wel boeiend vind ik het om een standpunt tav. zulke sites te bepalen, ongeacht wat de wetgever en rechters daarover zeggen.

quote:

Het kan ook gaan om iemand wiens vriendin het net uitgemaakt heeft en even in een (forse) dip zit, een psychiatrisch patient die het even niet meer ziet zitten en soortgelijke gevallen. Mensen die in een ander geval of geen poging zouden doen (omdat het te lastig is) of die een mislukte poging doen en er vervolgens weer bovenop komen.

Als je iets beter gelezen had, had je gezien dat betreffende site alleen open staat voor leden van de NvVE. Daar wordt je niet zomaar even lid van.
Overigens is het doen van een zelfmoordpoging niet lastig, en zijn mislukte pogingen vaak uiterst trieste gevallen. De dood is niet het einde, en ik gun mensen -hoe triest en afkeurenswaardig zelfmoord ook is- liever een pijnloos sterven dan een jarenlang trauma, levenslange invaliditeit of een langzaam en pijnlijk wegkwijnen op de IC. Nog afgezien van de enorme hoeveelheid mensen die kiest voor een methode die allerlei omstanders en hulpverleners opzadelt met de rotzooi.
« Laatst bewerkt op: november 21, 2009, 06:28:46 pm door Pooh »

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Website met tips voor zelfdoding gelanceerd
« Reactie #11 Gepost op: november 21, 2009, 06:45:41 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 20 november 2009 om 05:59:
[...]


Het kan net een extra duwtje zijn voor mensen om daadwerkelijk tot gandelen over te gaan.Daarnaast zijn dit soort daden (los van ziekte) daden van wanhoop en is het de uitdaging om daar iets aan te doen en niet gereedschap bieden om dan uit het leven te stappen.

Dit is dan mi een beter alternatief:

http://www.113online.nl/home
Het zou theoretisch het extra duwtje kunnen zijn maar dan moeten ze eerst even lid worden en contributie betalen, dat zijn geen dingen die je in een opwelling doet. De klanten van deze website zijn dan waarschijnlijk ook dezelfde mensen die de NSVE altijd al steunen danwel mensen die vanuit een weloverwogen keuze euthanesie willen plegen. Dat is uiteraard niet in overeenstemming met mijn levensovertuiging maar in een democratie geldt het recht op vrijheid van meningsuiting. Daarnaast heb ik het liefst dat mensen geen zelfmoord plegen maar als ze toch die onweerstaanbare drang hebben laten ze het dan zo doen dat ze niet door anderen bij elkaar geveegd moeten worden.

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Website met tips voor zelfdoding gelanceerd
« Reactie #12 Gepost op: november 22, 2009, 10:07:42 am »

quote:

dingo schreef op 21 november 2009 om 18:45:
[...]

maar als ze toch die onweerstaanbare drang hebben laten ze het dan zo doen dat ze niet door anderen bij elkaar geveegd moeten worden.


Wellicht zinnig om eens iets te lezen of je te verdiepen in de mensen die achterblijven en wat deze daad voor impact kan hebben.De vraag is waar deze drang vandaan komt en wat er aan te doen is.Daarmee zeg ik niet dat er dus een oplossing voor is maar veel gevallen van zelfmoord zijn een daad vanuit waanhoop,een schreeuw om aandacht of trauma´s die diep weggestopt zijn.
Dat is dus iets anders dan een psychiatrisch ziekte beeld.

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Website met tips voor zelfdoding gelanceerd
« Reactie #13 Gepost op: november 22, 2009, 02:34:44 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 22 november 2009 om 10:07:
[...]


Wellicht zinnig om eens iets te lezen of je te verdiepen in de mensen die achterblijven en wat deze daad voor impact kan hebben.De vraag is waar deze drang vandaan komt en wat er aan te doen is.Daarmee zeg ik niet dat er dus een oplossing voor is maar veel gevallen van zelfmoord zijn een daad vanuit waanhoop,een schreeuw om aandacht of trauma´s die diep weggestopt zijn.
Dat is dus iets anders dan een psychiatrisch ziekte beeld.
Wellicht zinnig om eens iets te lezen of je te verdiepen in de mensen die het lichaam of wat er van over is bij elkaar moeten vegen en wat dat voor een impact dat kan hebben. Daarmee zeg ik niet dat mensen maar zelfmoord moeten plegen maar er mag best wel wat meer aandacht zijn voor die hulpverleners.

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Website met tips voor zelfdoding gelanceerd
« Reactie #14 Gepost op: november 22, 2009, 05:11:34 pm »
@Dingo:je geeft geen inhoudelijk antwoord maar je komt een gecopieerde reactie waarbij de strekking anders is.  8)7

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Website met tips voor zelfdoding gelanceerd
« Reactie #15 Gepost op: november 22, 2009, 08:04:20 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 22 november 2009 om 17:11:
@Dingo:je geeft geen inhoudelijk antwoord maar je komt een gecopieerde reactie waarbij de strekking anders is.  8)7
Klopt, en wat betekent dat? Juist, dat er twee kanten aan het verhaal zitten. Deze website is niet gericht op de impulsieve zelfmoordpleger maar op mensen die lid zijn of worden van de NVVE en eerlijk gezegd denk ik niet dat je deze mensen op andere gedachten kunt brengen.

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Website met tips voor zelfdoding gelanceerd
« Reactie #16 Gepost op: november 22, 2009, 10:09:28 pm »

quote:

dingo schreef op 22 november 2009 om 20:04:
[...]

Klopt, en wat betekent dat? Juist, dat er twee kanten aan het verhaal zitten. Deze website is niet gericht op de impulsieve zelfmoordpleger maar op mensen die lid zijn of worden van de NVVE en eerlijk gezegd denk ik niet dat je deze mensen op andere gedachten kunt brengen.
Dat laatste kun je mi niet zo zeggen en beoordelen.Ik laat dat liever aan deskundigen over zoals bijv een psychiater.Verder kan het zoals gezegd net dat laatste zetje zijn waardoor mensen zich evt van het leven beroven en uit de praktijk blijkt dat de overgrote meerderheid handelt uit .......