Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 4 weken oud!
- Geplaatst op vrijdag 25 december 2009 20:56Hallo allemaal. Voor mijn "persoonlijke doorgaande reformatie" heb ik mij voorgenomen om in de komende weken de "Drie Formulieren van Enigheid" nog eens te besturen. En dan m.n. de Dordtse Leerregels.
Een gevoel vooraf zegt dat er een zeker spanningsveld bestaat tussen een tekst als Romeinen 3:22 en verder, en de artikelen 6 en 7 van hoofdstuk 1 van de DL.
Rom 3:22 God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid. 3:23 Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; 3:24 en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost. 3:25-26 Hij is door God aangewezen om door zijn dood het middel tot verzoening te zijn voor wie gelooft. Hiermee bewijst God dat hij rechtvaardig is, want in zijn verdraagzaamheid gaat hij voorbij aan de zonden die in het verleden zijn begaan. Hij wil ons nu, in deze tijd, zijn gerechtigheid bewijzen: hij laat ons zien dat hij rechtvaardig is door iedereen vrij te spreken die in Jezus gelooft.
3:27 Kunnen wij ons dan nog ergens op laten voorstaan? Dat is uitgesloten. En door welke wet komt dat? Door de wet die eist dat u hem naleeft? Nee, door de wet die eist dat u gelooft. 3:28 Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven.
Dordt: 1.6 God schenkt in dit leven aan sommigen het geloof, terwijl Hij het aan anderen onthoudt. Dit vloeit voort uit zijn eeuwig besluit...
Overeenkomstig dat besluit vermurwt Hij in zijn genade de harten van de uitverkorenen, hoe hard die ook zijn, en buigt Hij ze om te geloven. Maar volgens datzelfde besluit laat Hij hen die niet zijn uitverkoren, uit kracht van zijn rechtvaardig oordeel over aan eigen slechtheid en hardheid. Juist hier komt voor ons de ondoorgrondelijke, even barmhartige als rechtvaardige beslissing van God aan het licht, waarbij Hij onderscheid gemaakt heeft tussen mensen, die allen evenzeer verloren zondaren zijn.
en:
1.7 Deze uitverkiezing is een onveranderlijk voornemen van God, waardoor Hij voor de grondlegging van de wereld uit het hele menselijke geslacht - dat door eigen schuld de oorspronkelijke gerechtigheid verloren en zich in zonde en ondergang gestort heeft - een vast en groot aantal mensen in Christus tot het heil heeft uitgekozen.
Ik weet het, Romeinen spreekt hier over de genade van God en Dordt over het door God schenken van geloof in Christus. Maar stellen dat hier appels en peren vergeleken worden gaat m.i. niet op. Gods genade is hier in de Romeinenbrief verbonden aan het geloof in Christus.
Wie kan me op weg helpen in het begrijpen van DL op dit punt? Voor de zekerheid heb ik het topic in CL geplaatst en niet in GL (waar het ook thuis zou kunnen horen). Het geeft zo misschien iets meer "denkruimte"...
NB: na komend weekend ben ik even een weekje off-line (korte vakantie), dus ben (d.v.) tijdelijk minder "interactief", maar ik dank jullie al bij voorbaat voor jullie reacties...'De roeping van de mens is mens te zijn!' - Geplaatst op vrijdag 25 december 2009 23:11Het lijkt mij inderdaad geen tegenstelling, een ieder die geloofd zal behouden worden. Dat is duidelijk een breuk met het Oud-Testamentische verleden waar maar één uitverkoren volk was. Maar wie gaat geloven en waarom is God's geheim en niet iets wat door ons is na te rekenen.Life is a terminal disease. And don't forget sexually transmitted.
- Geplaatst op vrijdag 25 december 2009 23:23Wat was, Dat is, Zal zijn
en waarom wil God dan dat er niet één verloren gaat is mijn vraag. Of is God inconsequent?quote:
dingo schreef op 25 december 2009 om 23:11:
Het lijkt mij inderdaad geen tegenstelling, een ieder die geloofd zal behouden worden. Dat is duidelijk een breuk met het Oud-Testamentische verleden waar maar één uitverkoren volk was. Maar wie gaat geloven en waarom is God's geheim en niet iets wat door ons is na te rekenen.grondig christelijk wijzigde dit bericht op 25-12-2009 23:24 met 0%www.petertiggelaar.hyves.nl - Geplaatst op vrijdag 25 december 2009 23:53Beste Hendrik-NG, voor ik het vergeet maar desondanks niet minder zou menen, een fijne vakantie gewenst!
Eerlijkheidshalve ben ik niet zo op de hoogte van de artikelen die er in de reformatie de ronde doen (of deden) maar na het lezen van je bericht schoot me het volgende vers te binnen wat er volgens mij ook mee conflicteert.
1 Tim 5,8
Doch zo iemand de zijnen, en voornamelijk zijn huisgenoten, niet verzorgt, die heeft het geloof verloochend, en is erger dan een ongelovige.
Paulus lijkt hier te suggereren dat men er aan kan bijdragen om genade te krijgen, valt dat te rijmen met de Dordtse leefregels?'Maar wacht u van de valse profeten, die in schaapskleren tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.' [Mat 7:15] Deut 13:3. Jer 23:16. Matt 24:4. Rom 16:17. Efez 5:6. Kol 2:8. 1 Joh 4:1 - Geplaatst op vrijdag 01 januari 2010 19:16
God wil dat niet omdat we Zijn eigen schepping zijn, naar Zijn beeld geschapen. God is echter niet inconsequent door niet iedereen zommar te behouden. God mag reactie verwachten. Niet dat daarmee de mens iets doet aan zijn behoud. Dat blijft een actie van God. De mens kan enkel reactie geven in dankbare aanvaarding of in afwijzing.quote:
grondig christelijk schreef op 25 december 2009 om 23:23:
[...]
en waarom wil God dan dat er niet één verloren gaat is mijn vraag. Of is God inconsequent?JHWH = Ik ben
ik ben Henk, Gods beeltenis - Geplaatst op vrijdag 01 januari 2010 19:18
Bijdragen aan genade? Nee! Enkel aanvaarden of afwijzen. Jij draagt toch ook niet bij aan een kado dat iemand jou geeft, behalve dan dat je het aanneemt?quote:
Piebe schreef op 25 december 2009 om 23:53:
Beste Hendrik-NG, voor ik het vergeet maar desondanks niet minder zou menen, een fijne vakantie gewenst!
Eerlijkheidshalve ben ik niet zo op de hoogte van de artikelen die er in de reformatie de ronde doen (of deden) maar na het lezen van je bericht schoot me het volgende vers te binnen wat er volgens mij ook mee conflicteert.
1 Tim 5,8
Doch zo iemand de zijnen, en voornamelijk zijn huisgenoten, niet verzorgt, die heeft het geloof verloochend, en is erger dan een ongelovige.
Paulus lijkt hier te suggereren dat men er aan kan bijdragen om genade te krijgen, valt dat te rijmen met de Dordtse leefregels?JHWH = Ik ben
ik ben Henk, Gods beeltenis - Geplaatst op vrijdag 01 januari 2010 22:16Wat was, Dat is, Zal zijn
quote:
HenkG schreef op 01 januari 2010 om 19:16:
[...]
God wil dat niet omdat we Zijn eigen schepping zijn, naar Zijn beeld geschapen. God is echter niet inconsequent door niet iedereen zommar te behouden. God mag reactie verwachten. Niet dat daarmee de mens iets doet aan zijn behoud. Dat blijft een actie van God. De mens kan enkel reactie geven in dankbare aanvaarding of in afwijzing.
Maar Hij strekt zijn hand uit naar iedereen en sluit niemand uit. Gods genadedaad is die naar iedereen uitgestrekte hand, iedereen kan daar dus uit vrije wil op reageren en wordt niet verhinderd door een van te voren besloten verwerping of verkiezing...dat is mijn overtuiging.
Het geven van een cadeau doe je in de hoop en verwachting dat de ander dat van je aanneemt. Niet omdat die ander dat toch niet gaat doen, maar omdat je weet dat juist dat cadeau het meest bijzondere is wat je kan geven...grondig christelijk wijzigde dit bericht op 01-01-2010 22:18 met 13%www.petertiggelaar.hyves.nl - Geplaatst op zaterdag 02 januari 2010 22:21
Denk dat hier de misvatting zit. Want de leer van de uitverkiezing is niet het willekeurig rapen van proppen papier uit de prullenbak in de zin van Jantje wel, Pietje niet. Je hebt de leer van de uitverkiezing prima beschreven door te stellen dat God Zijn Hand naar iedereen uitstrekt. Het is aan de mensen, die wegzakken in het levensmoeras, om die Hand te grijpen. Die Hand, dat is Jezus (Hij is de verkiezingsfactor vooraf). Ieder die in Hem gelooft, wordt uit het moeras getrokken, ofwel ieder die die Hand vastpakt, hoezeer hij er ook soms weer afglijdt door de drek....quote:
grondig christelijk schreef op 01 januari 2010 om 22:16:
[...]
Maar Hij strekt zijn hand uit naar iedereen en sluit niemand uit. Gods genadedaad is die naar iedereen uitgestrekte hand, iedereen kan daar dus uit vrije wil op reageren en wordt niet verhinderd door een van te voren besloten verwerping of verkiezing...dat is mijn overtuiging.
Het geven van een cadeau doe je in de hoop en verwachting dat de ander dat van je aanneemt. Niet omdat die ander dat toch niet gaat doen, maar omdat je weet dat juist dat cadeau het meest bijzondere is wat je kan geven...HenkG wijzigde dit bericht op 02-01-2010 22:23 met 1%JHWH = Ik ben
ik ben Henk, Gods beeltenis - Geplaatst op zaterdag 02 januari 2010 22:22..HenkG wijzigde dit bericht op 02-01-2010 22:22 met 99%JHWH = Ik ben
ik ben Henk, Gods beeltenis - Geplaatst op zaterdag 02 januari 2010 23:17Wat was, Dat is, Zal zijn
Er zijn gereformeerden (en niet in de mindere mate) die dit toch anders duiden. Recent nog in een gesprek met een ouderling die zegt "wij kunnen alleen maar kiezen tegen God, maar omdat Hij ons heeft uitgekozen door zijn genade weet ik me gered"quote:
HenkG schreef op 02 januari 2010 om 22:21:
[...]
Denk dat hier de misvatting zit. Want de leer van de uitverkiezing is niet het willekeurig rapen van proppen papier uit de prullenbak in de zin van Jantje wel, Pietje niet. Je hebt de leer van de uitverkiezing prima beschreven door te stellen dat God Zijn Hand naar iedereen uitstrekt. Het is aan de mensen, die wegzakken in het levensmoeras, om die Hand te grijpen. Die Hand, dat is Jezus (Hij is de verkiezingsfactor vooraf). Ieder die in Hem gelooft, wordt uit het moeras getrokken, ofwel ieder die die Hand vastpakt, hoezeer hij er ook soms weer afglijdt door de drek....
Ik zeg dan, nee...."God heeft zijn Zoon gezonden omdat Hij verkiest iedereen de mogelijkheid te geven gered te worden".
In het eerste zijn wij een passief object dat door genade tot leven wordt geroepen, in het tweede geval zijn wij een actief wezen die de uitgekozen hand uit vrij wil kan en mag aannemen.grondig christelijk wijzigde dit bericht op 03-01-2010 02:07 met 0%www.petertiggelaar.hyves.nl - Geplaatst op zaterdag 02 januari 2010 23:35Gods genade is voor allen die uit vrije wil kiezen voor God. Althans, dat lijkt mij.Thorgrem wijzigde dit bericht op 02-01-2010 23:35 met 0%Deus in adiutorium meum intende. Domine ad adiuvandum me festina.
- Geplaatst op zondag 03 januari 2010 02:01Wat was, Dat is, Zal zijn
Je schrijft trouwens "willekeurig rapen". Er zijn die beweren dat God niet willekeurig, maar wel heel gericht raapt en in zijn souvereiniteit ook niet raapt.quote:
HenkG schreef op 02 januari 2010 om 22:21:
[...]
Denk dat hier de misvatting zit. Want de leer van de uitverkiezing is niet het willekeurig rapen van proppen papier uit de prullenbak in de zin van Jantje wel, Pietje niet. Je hebt de leer van de uitverkiezing prima beschreven door te stellen dat God Zijn Hand naar iedereen uitstrekt. Het is aan de mensen, die wegzakken in het levensmoeras, om die Hand te grijpen. Die Hand, dat is Jezus (Hij is de verkiezingsfactor vooraf). Ieder die in Hem gelooft, wordt uit het moeras getrokken, ofwel ieder die die Hand vastpakt, hoezeer hij er ook soms weer afglijdt door de drek....www.petertiggelaar.hyves.nl - Geplaatst op zondag 03 januari 2010 02:06Wat was, Dat is, Zal zijn
quote:
Thorgrem schreef op 02 januari 2010 om 23:35:
Gods genade is voor allen die uit vrije wil kiezen voor God. Althans, dat lijkt mij.
mee eens, maar het gereformeerde gedachtengoed bestrijdt de vrije wil, wat mij één stap te ver gaat. Hoewel God niet afhankelijk is van onze keuze en Hij wel vooraf gaat, verlangt God wel een antwoord.
Ik geloof dat het "vooraf gaan" of anders gezegd "de roepstem" voor iedereen geldt, maar dat bijv. kinderen van gelovigen in een voordeelpositie zitten doordat ze al onder het gehoor van de roepstem opgroeien. Het ultrasone geluid en beweging van de Heilige Geest zeg maar...
. Maar dat zij dit voordeel door hun antwoord (met geheel het hart, ziel en verstand) dienen te verzilveren.grondig christelijk wijzigde dit bericht op 03-01-2010 02:17 met 7%www.petertiggelaar.hyves.nl - Geplaatst op zondag 03 januari 2010 03:31
Helemaal mee eens. Tevens is dit ook een uitstekende argumentatie voor kinderdoop, maar dat is weer een hele andere discussie.quote:
grondig christelijk schreef op 03 januari 2010 om 02:06:
mee eens, maar het gereformeerde gedachtengoed bestrijdt de vrije wil, wat mij één stap te ver gaat. Hoewel God niet afhankelijk is van onze keuze en Hij wel vooraf gaat, verlangt God wel een antwoord.
Ik geloof dat het "vooraf gaan" of anders gezegd "de roepstem" voor iedereen geldt, maar dat bijv. kinderen van gelovigen in een voordeelpositie zitten doordat ze al onder het gehoor van de roepstem opgroeien. Het ultrasone geluid en beweging van de Heilige Geest zeg maar...
. Maar dat zij dit voordeel door hun antwoord (met geheel het hart, ziel en verstand) dienen te verzilveren.
Sola Catholica - Geplaatst op zondag 03 januari 2010 08:30
Een mooie toevoeging. Hier kan ik me goed in vinden.quote:
grondig christelijk schreef op 03 januari 2010 om 02:06:
[...]
. Maar dat zij dit voordeel door hun antwoord (met geheel het hart, ziel en verstand) dienen te verzilveren.Deus in adiutorium meum intende. Domine ad adiuvandum me festina. - Geplaatst op zondag 03 januari 2010 10:01
quote:
grondig christelijk schreef op 02 januari 2010 om 23:17:
[...]
Er zijn gereformeerden (en niet in de mindere mate) die dit toch anders duiden. Recent nog in een gesprek met een ouderling die zegt "wij kunnen alleen maar kiezen tegen God, maar omdat Hij ons heeft uitgekozen door zijn genade weet ik me gered"
Ik zeg dan, nee...."God heeft zijn Zoon gezonden omdat Hij verkiest iedereen de mogelijkheid te geven gered te worden".
In het eerste zijn wij een passief object dat door genade tot leven wordt geroepen, in het tweede geval zijn wij een actief wezen die de uitgekozen hand uit vrij wil kan en mag aannemen.
Enkele teksten"geplukt" die volgens mij de souvereiniteit van God laten zien. Maar duidelijk ook de liefde die God voor de mens heeft.
Ef. 1:3 en 4. Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren vóór de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht. 5 In liefde heeft Hij ons tevoren ertoe bestemd als zonen van Hem te worden aangenomen door Jezus Christus, naar het welbehagen van zijn wil,
Ef. 2:10. 10 Want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.
Jes. 29:16. Jullie draaien de zaken om! Is de klei soms meer dan de pottenbakker? Kan het maaksel over zijn maker zeggen:;Hij heeft mij niet gemaak;? Of het aardewerk over de pottenbakker: ;Hij brengt er weinig van terecht;?
Rom. 8:30. en die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
Rom 9:21. Heeft de pottenbakker niet de vrijheid om van dezelfde klomp klei zowel een kostbare vaas als een alledaagse pot te maken?
God verkiest wie Hij wil en dus verwerpt hij ook wie hij wil. ( God verhardde het hart van de Farao) Kon de arme man er niets aan doen, dat hij zo was? Hij was voor God wel aansprakelijk en is daarom gestraft) Kunnen we God om rekenschap vragen? Let eens op Jes.29 en Rom 9 hierboven.
Maar onze troost is toch:
Joh. 3:16. Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.
Rom. 8:1. Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn.meems wijzigde dit bericht op 03-01-2010 10:04 met 1% - Geplaatst op zondag 03 januari 2010 11:56Wat was, Dat is, Zal zijn
quote:
meems schreef op 03 januari 2010 om 10:01:
[...]
God verkiest wie Hij wil en dus verwerpt hij ook wie hij wil. ( God verhardde het hart van de Farao) Kon de arme man er niets aan doen, dat hij zo was? Hij was voor God wel aansprakelijk en is daarom gestraft) Kunnen we God om rekenschap vragen? Let eens op Jes.29 en Rom 9 hierboven.
Het bekende argument van het verharden van het hart van de farao. Dus God verwerpt. Ik schrijf het even kort door de bocht.
Uit Exodus
1 De HEER zei tegen Mozes: ‘Ga naar de farao, want ik heb hem en zijn hovelingen zo halsstarrig gemaakt om in Egypte al deze wonderen te kunnen doen. 2 Ook wil ik dat jij aan je kinderen en kleinkinderen kunt vertellen hoe hard ik tegen de Egyptenaren ben opgetreden en welke wonderen ik bij hen heb verricht. Dan zullen jullie inzien dat ik de HEER ben.’
Je kunt dit verhaal niet eerder doorgronden dan te begrijpen dat God hier een strijd voert tegen de goden van Egypte en dus ook tegen de farao die als god werd gezien.
Het doel van God is het tonen van Zichzelf. Deze passage zegt niets over het vrij kunnen kiezen voor God. Daarbij dan ook nog aangetekend dat dit in de bedeling gebeurde waar Christus nog moest komen om te overwinnen en op die manier de weg tot de Vader weer vrij te maken voor een ieder die het evangelie aanvaard.
Zijn kinderen van ongelovigen niet door God geschapen en zijn zij (voor een deel) dan geschapen om op voorhand verloren te gaan?
Volstrekt niet, maar Gods voorzienigheid houdt in dat Hij van voor de grondlegging reeds weet wie tegen Hem zullen kiezen. Gods aanbod van genade is allesomvattend, maar men moet het aanbod wel aannemen.
Naar mijn mening kun je dan de vraag stellen waarom God niet ingrijpt en iedereen wakker schud.
Ik denk dat de liefde van God zo puur en zuiver is dat Hij ook geen opeiser van relatie is met Hem is en kan zijn. De vrije keuze komt dus voort uit die liefde. Anders was God onrechtvaardig. Gods rechtvaardigheid is niet te willen bepalen wie wordt gered, zijn rechtvaardigheid is diegene onvoorwaardelijk te redden die JC aannemen.
Wanneer er wordt geschreven over verkozen is dit een interne mededeling voor hen die gered zijn.
Tim schrijft in hoofdstuk 4:
Deze boodschap is betrouwbaar en verdient onze volledige instemming. 10 Hiervoor zwoegen en strijden wij, omdat wij onze hoop gevestigd hebben op de levende God, die de redder is van alle mensen, bovenal van de gelovigen.
De enige die zielen opeist is de Satan. Om die reden worden de gelovigen ook voortdurend aangevallen, hebben zij veldslagen die ze verliezen, maar zullen ze de oorlog winnen.
Met die wetenschap is het misschien ook goed dat gelovigen, die in de openbaarheid (pers en TV) aan de schandpaal genageld worden voor soms heel erge dingen te bezien vanuit een veldslag die op dat moment verloren wordt. Zij zullen overwinnen (wanneer zij zich weer bekeren) Dat is wel voorwaarde. Zelfs als iemand zeer ernstige dingen heeft gedaan. Als het aan onze vergevende kracht zou liggen gingen die personen rechtstreeks naar de eeuwige gevangenis, God genade is vele malen groter gelukkig.grondig christelijk wijzigde dit bericht op 03-01-2010 15:01 met 7%www.petertiggelaar.hyves.nl - Geplaatst op zondag 03 januari 2010 16:17
quote:
Wie zijn wij om te bepalen wat rechtvaardig is en hoe zouden wij God daarop dan afrekenen c.q. beoordelen. Daarom dat voorbeeld van de pottenbakker dat Paulus gebruikt.
Verder zegt de apostel dat God: "Zowel het willen als het werken in ons werkt."
Wij belijden toch ook de Dordtse Leerregels als Gereformeerden? - Geplaatst op zondag 03 januari 2010 16:39Wat was, Dat is, Zal zijn
en wat is dat willen en werken volgens jouw?quote:
meems schreef op 03 januari 2010 om 16:17:
[...]
Wie zijn wij om te bepalen wat rechtvaardig is en hoe zouden wij God daarop dan afrekenen c.q. beoordelen. Daarom dat voorbeeld van de pottenbakker dat Paulus gebruikt.
Verder zegt de apostel dat God: "Zowel het willen als het werken in ons werkt."
Wij belijden toch ook de Dordtse Leerregels als Gereformeerden?www.petertiggelaar.hyves.nl - Geplaatst op zondag 03 januari 2010 17:37
Het gered weten is ook gewoon een actief antwoord op Gods genade! Niks passief!quote:
grondig christelijk schreef op 02 januari 2010 om 23:17:
[...]
Er zijn gereformeerden (en niet in de mindere mate) die dit toch anders duiden. Recent nog in een gesprek met een ouderling die zegt "wij kunnen alleen maar kiezen tegen God, maar omdat Hij ons heeft uitgekozen door zijn genade weet ik me gered"
In het eerste zijn wij een passief object dat door genade tot leven wordt geroepen, in het tweede geval zijn wij een actief wezen die de uitgekozen hand uit vrij wil kan en mag aannemen.JHWH = Ik ben
ik ben Henk, Gods beeltenis - Geplaatst op zondag 03 januari 2010 17:40
Ik zeg dus ook dat het niet willekeurig is, maar dat God kiest wie Jezus aanneemt!quote:
grondig christelijk schreef op 03 januari 2010 om 02:01:
[...]
Je schrijft trouwens "willekeurig rapen". Er zijn die beweren dat God niet willekeurig, maar wel heel gericht raapt en in zijn souvereiniteit ook niet raapt.JHWH = Ik ben
ik ben Henk, Gods beeltenis - Geplaatst op zondag 03 januari 2010 17:54Wat was, Dat is, Zal zijn
je bedoelt dat God diegene kiest ........die Jezus aanneemt?quote:
HenkG schreef op 03 januari 2010 om 17:40:
[...]
Ik zeg dus ook dat het niet willekeurig is, maar dat God kiest wie Jezus aanneemt!grondig christelijk wijzigde dit bericht op 03-01-2010 17:55 met 2%www.petertiggelaar.hyves.nl - Geplaatst op zondag 03 januari 2010 18:00Wat was, Dat is, Zal zijn
Nee, want het weten vraagt een antwoord. En in het voorbeeld wat ik stelde doel ik juist op het gegeven dat wij (volgens bepaalde gelovigen) NIETS hebben in te brengen, dat ook de wil voor Hem te kiezen (het gekleurde uitleggen van het bewerken van willen en werken) gegeven wordt door God, maar aan anderen onthouden wordt. Dit laatste geloof ik niet.quote:
HenkG schreef op 03 januari 2010 om 17:37:
[...]
Het gered weten is ook gewoon een actief antwoord op Gods genade! Niks passief!www.petertiggelaar.hyves.nl - Geplaatst op zondag 03 januari 2010 19:51
Ef. 1:3 en 4. Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren vóór de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht. 5 In liefde heeft Hij ons tevoren ertoe bestemd als zonen van Hem te worden aangenomen door Jezus Christus, naar het welbehagen van zijn wil,quote:
grondig christelijk schreef op 03 januari 2010 om 18:00:
[...]
Nee, want het weten vraagt een antwoord. En in het voorbeeld wat ik stelde doel ik juist op het gegeven dat wij (volgens bepaalde gelovigen) NIETS hebben in te brengen, dat ook de wil voor Hem te kiezen (het gekleurde uitleggen van het bewerken van willen en werken) gegeven wordt door God, maar aan anderen onthouden wordt. Dit laatste geloof ik niet.
Dit is het uitgangspunt v.w. mij betreft. God heeft ook besloten dat Christus zijn leven zou geven voor degenen die Hij aan hem gaf. Zie het hogepriesterlijk gebed.
Joh. 17 : 6-10 Ik heb uw naam geopenbaard aan de mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij behoorden U toe en Gij hebt hen Mij gegeven en zij hebben uw woord bewaard. 7 Nu weten zij, dat al wat Gij Mij gegeven hebt, van U komt, 8 want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven en zij hebben ze aangenomen en in waarheid erkend, dat Ik van U ben uitgegaan, en zij hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt. 9 Ik bid voor hen; niet voor de wereld bid Ik U, maar voor hen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn van U, 10 en al het mijne is het uwe en het uwe is het mijne, en Ik ben in hen verheerlijkt.
Er is dus een categorie mensen die God aan Christus heeft geven om diens kinderen te zijn.
Als God dus mensen uitkiest betekent het toch ook dat hij anderen niet uitkiest en dat het heil dus aan hen voorbijgaat? De keuze van de pottenbakker! Willekeur? God doet het fout? Wie ben ik, wie zijn wij om dat te durven zeggen!!!
Maar moeten we ons daar druk over maken? We kunnen beginnen bij God die ondanks de zonde van de mens toch een verbond met hen sloot. Eerst met Abraham en langs die weg ook met alle gelovigen. Dus niet vragen naar wat God verborgen houdt voor ons, maar juist naar wat hij laat zien in Zijn liefde voor ons.
Wat betreft het Willen en het Werken: Filippenzen 2:12 en 13. Daarom, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijde gehoorzaam zijt geweest, blijft, niet alleen zoals in mijn tegenwoordigheid, maar nu des te meer bij mijn afwezigheid, uw behoudenis bewerken met vreze en beven, 13 want God is het, die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt.
Wat is dat dan? Niet: Afwachten of je behouden bent of niet! Het is Gods gegeven genade dat je in Christus gelooft. Je kunt wel zeggen ik WIL dat zelf maar in feite stuurt God dat aan. En je moet ook WERKEN en dan niet om er iets mee te verdienen nee uit dankbaarheid zie o.a. de H.C.
Moeten we ons eigen behoud met vreze en beven bewerken? Natuurlijk bedoelt Paulus dat niet. Hij zegt a.h.w. tegen de Filippenzen: Jullie zijn altijd gehoorzaam geweest, ga daar mee door, laat het er niet bij zitten…Ze moeten blijven strijden voor het geloof aan het evangelie.
Met vreze en beven? Zie Ef. 6:5 waar Paulus slaven oproept om “met Vreze en Beven” te gehoorzamen aan hun heer. Ze moeten niet doodsbang zijn maar juist dat ze diep ontzag voor hun heer hebben en dus met uiterste zorgvuldigheid hun heer gehoorzamen.
Mogen we dan passief achteroverleunen, we kunnen er zelf niets aan doen? De H.C. en de Bijbel leert ons wel anders. We gaan toch aan de slag en dat willen we toch ook?meems wijzigde dit bericht op 03-01-2010 19:52 met 0% - Geplaatst op zondag 03 januari 2010 20:55Wat was, Dat is, Zal zijnOver het willen en werken. Hier de tekst van fil 2. Ik maak vet waar het willen en werken op slaat en dat heeft dus niets met uitverkiezen te maken volgens mij;
1 Nu u door Christus zozeer bemoedigd wordt en liefdevol getroost, nu er onder u zo’n grote verbondenheid met de Geest is, zo veel ontferming en medelijden, 2 maak mij dan volmaakt gelukkig door eensgezind te zijn, één in liefde, één in streven, één van geest. 3 Handel niet uit geldingsdrang of eigenwaan, maar acht in alle bescheidenheid de ander belangrijker dan uzelf. 4 Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander. 5 Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had. 6 Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, 7 maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens verschenen, 8 heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis. 9 Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader.
12 Geliefde broeders en zusters, u bent altijd gehoorzaam geweest toen ik bij u was. Wees het des te meer nu ik niet bij u ben. Blijf u inspannen voor uw redding, en doe dat in diep ontzag voor God, 13 want het is God die zowel het willen als het handelen bij u teweegbrengt, omdat het hem behaagt.
Het gaat hier niet om de staat van de innerlijke behoudenis maar het gaat er om dat God het willen en handelen bewerkt m.b.t de onderlinge omgang. Die onderlinge omgang blijkt belangrijk want de apostel laat aan de opmerking dat God het willen en handelen bewerkt vooraf gaan dat wij ons moeten blijven inspannen voor onze redding.www.petertiggelaar.hyves.nl
Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 4 weken oud!