Auteur Topic: Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo  (gelezen 15915 keer)

Marloes

  • Berichten: 4175
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Gepost op: december 26, 2009, 08:37:02 pm »
Uit het ND:

quote:

VENLO – De Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) in Venlo laat in de toekomst vrouwelijke preeklezers toe tot de kansel.

Volgens scriba Peter Kruizinga gaat het om een principebesluit van de kerkenraad. De reden is niet dat er een tekort aan preeklezers is. De kleine, missionaire gemeente – honderd leden – telt zes preeklezers en heeft een eigen predikant. Maar als er nieuwe preeklezers nodig zijn, ''gaat de kerkenraad op zoek naar geschikte mannen én vrouwen’’.

Een preeklezer leidt een kerkdienst onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad en draagt daarbij doorgaans een preek voor van een predikant binnen het eigen kerkverband.

In het verleden was de preeklezer vrijwel altijd een ouderling; de afgelopen jaren worden ook gewone gemeenteleden toegelaten tot de kansel. Wel gaat het vrijwel altijd om mannen.

Eerder dit jaar was er enige ophef in de Christelijke Gereformeerde Kerken, toen bleek dat in Purmerend een vrouw de dienst had geleid. Naderhand verklaarde de gemeente dat dat ‘per ongeluk’ was gebeurd en niet opnieuw zal gebeuren.

Volgens Kruizinga vindt de kerkenraad in Venlo dat er geen Bijbelse bezwaren zijn tegen vrouwelijke lezers. En de kerkorde zegt er niets over.

Het besluit is meegedeeld aan kerken in de regio, zegt Kruizinga. Daaruit bleek dat sommigen zich er wat ongemakkelijk bij voelden, maar volgens hem geen principiële bezwaren hadden. Wel werd gewezen op het werk van een landelijke commissie die de positie van de vrouw in de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) onderzoekt.

Vrijgemaakt Venlo heeft dit deputaatschap op de hoogte gesteld van het besluit, zegt Kruizinga, maar wacht deze landelijke bezinning niet nader af.

Bijzondere stap :)
Ik had eerder vrouwelijke diakenen verwacht, dat was in de historie ook niet ongebruikelijk. Ben benieuwd hoe dit landelijk ontvangen wordt. :)
[Prediker 7:29]

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #1 Gepost op: december 26, 2009, 08:47:13 pm »
"Vrijgemaakt Venlo heeft dit deputaatschap op de hoogte gesteld van het besluit, zegt Kruizinga, maar wacht deze landelijke bezinning niet nader af."

wat me opvalt (en stoort) is dat we kennelijk niet meer even kunnen wachten, en kijken of onze ideeën wel echt zo bijbels zijn als we denken. Eerst even bij andere gemeentes te rade gaan, het op een synode aankaarten, etc, is kennelijk teveel gevraagd :(  "GKv" is kennelijk vooral een merknaam voor op het briefpapier?

Zelfs al hebben ze gelijk (ik zou het niet weten, maar het zou zeker kunnen) dan nog is dit niet echt bevorderlijk of opbouwend (understatement). Want de volgende gemeente die op een bepaald punt geen gelijk heeft, maar ook denkt iets bijbels op het spoor te zijn, voert het ook in zonder te luisteren naar medechristenen in andere gemeentes in het landelijk verband.
« Laatst bewerkt op: december 26, 2009, 08:47:50 pm door Nunc »

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #2 Gepost op: december 26, 2009, 08:47:51 pm »

quote:

Marloes schreef op 26 december 2009 om 20:37:
Uit het ND:


[...]

Bijzondere stap :)
Ik had eerder vrouwelijke diakenen verwacht, dat was in de historie ook niet ongebruikelijk. Ben benieuwd hoe dit landelijk ontvangen wordt. :)
Voor mij het zoveelste teken dat iedereen meer en meer gewoon zijn eigen gang gaat en dat van enige struktuur op termijn steeds minder sprake is.

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #3 Gepost op: december 26, 2009, 11:52:08 pm »
Waarom mogen KR'en van gemeentes geen eigen verantwoordelijkheid in dit soort beslissingen nemen? Als ze een foute beslissing nemen, worden ze wel door classis, PS of zonodig GS op de vingers getikt en zo niet dan hebben ze gewoon een besluit genomen waar niets mee aan de hand is en waarover ze vast goed over nagedacht hebben en die ze met de Bijbel in de hand vast prima kunnen verdedigen.

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #4 Gepost op: december 27, 2009, 12:10:31 am »

quote:

Nunc schreef op 26 december 2009 om 20:47:
"Vrijgemaakt Venlo heeft dit deputaatschap op de hoogte gesteld van het besluit, zegt Kruizinga, maar wacht deze landelijke bezinning niet nader af."

wat me opvalt (en stoort) is dat we kennelijk niet meer even kunnen wachten, en kijken of onze ideeën wel echt zo bijbels zijn als we denken. Eerst even bij andere gemeentes te rade gaan, het op een synode aankaarten, etc, is kennelijk teveel gevraagd :(  "GKv" is kennelijk vooral een merknaam voor op het briefpapier?

Zelfs al hebben ze gelijk (ik zou het niet weten, maar het zou zeker kunnen) dan nog is dit niet echt bevorderlijk of opbouwend (understatement). Want de volgende gemeente die op een bepaald punt geen gelijk heeft, maar ook denkt iets bijbels op het spoor te zijn, voert het ook in zonder te luisteren naar medechristenen in andere gemeentes in het landelijk verband.
Als ik het zo lees dan hebben de aanliggende gemeenten (classis?)  geen principiële bezwaren ingebracht. En dan is wachten op besluitvorming binnen de gkv een proces wat al snel 3 jaar duurt. Niet een termijn waar je even op gaat wachten als de aanliggende gemeenten geen principiële bezwaren hebben. Of het wenselijk is? Dat is een ander verhaal, persoonlijk heb ik geen bezwaar tegen vrouwelijke ambtsdragers maar  binnen de gkv is dat een  minderheidsstandpunt op dit moment. Vandaar ook dat ik zeg dat als je geen vrouwelijke ambtsdragers wil, moet je ook geen vrouwelijke preeklezers willen.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #5 Gepost op: december 27, 2009, 12:35:41 am »

quote:

Nunc schreef op 26 december 2009 om 20:47:
"Vrijgemaakt Venlo heeft dit deputaatschap op de hoogte gesteld van het besluit, zegt Kruizinga, maar wacht deze landelijke bezinning niet nader af."

wat me opvalt (en stoort) is dat we kennelijk niet meer even kunnen wachten, en kijken of onze ideeën wel echt zo bijbels zijn als we denken. Eerst even bij andere gemeentes te rade gaan, het op een synode aankaarten, etc, is kennelijk teveel gevraagd :(  "GKv" is kennelijk vooral een merknaam voor op het briefpapier?
Wil je daarmee zeggen dat dit een besluit is wat tegen de Bijbel ingaat?

quote:

Zelfs al hebben ze gelijk (ik zou het niet weten, maar het zou zeker kunnen) dan nog is dit niet echt bevorderlijk of opbouwend (understatement).
Welk gelijk zouden ze moeten hebben? Dit is toch een plaatselijk besluit en voorzover mijn kennis gaat worden de kerken geregeerd door de lokale kerkeraad. Je hebt het over een gelijk, zoals eerder gevraagd: welk gelijk zou er moeten zijn?

quote:

Want de volgende gemeente die op een bepaald punt geen gelijk heeft, maar ook denkt iets bijbels op het spoor te zijn, voert het ook in zonder te luisteren naar medechristenen in andere gemeentes in het landelijk verband.

Je lijkt aan te sturen op "wat ze doen kan niet en ze hebben geen gelijk" maar welk gelijk bedoel je?

Persoonlijk zie ik er geen probleem in of een man of vrouw een preek voorleest.
Er zijn legio preeklezers die het eigenlijk niet moeten doen :)
Of is er ook besloten dat die persoon (dame in dit geval) de dienst zal leiden?
Ik lees dat niet en kan het ook niet achterhalen in het stuk.
Mocht het puur om lezen gaan dan heb ik er geen moeite mee.
De vrouw verkondigt immers niet maar repfoduceert enkel?
« Laatst bewerkt op: december 27, 2009, 12:37:17 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #6 Gepost op: december 27, 2009, 01:14:40 am »
Ow jee, Okidoki jou terugzien werkt weinig bevorderend voor mijn forumverslaving! ;)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #7 Gepost op: december 27, 2009, 03:19:32 am »

quote:

Nunc schreef op 26 december 2009 om 20:47:
"Vrijgemaakt Venlo heeft dit deputaatschap op de hoogte gesteld van het besluit, zegt Kruizinga, maar wacht deze landelijke bezinning niet nader af."

wat me opvalt (en stoort) is dat we kennelijk niet meer even kunnen wachten, en kijken of onze ideeën wel echt zo bijbels zijn als we denken. Eerst even bij andere gemeentes te rade gaan, het op een synode aankaarten, etc, is kennelijk teveel gevraagd :(  "GKv" is kennelijk vooral een merknaam voor op het briefpapier?

Zelfs al hebben ze gelijk (ik zou het niet weten, maar het zou zeker kunnen) dan nog is dit niet echt bevorderlijk of opbouwend (understatement). Want de volgende gemeente die op een bepaald punt geen gelijk heeft, maar ook denkt iets bijbels op het spoor te zijn, voert het ook in zonder te luisteren naar medechristenen in andere gemeentes in het landelijk verband.
Wat het ook is, te haastige spoed is zelden goed. Dat ben ik met je eens.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #8 Gepost op: december 27, 2009, 04:25:47 pm »

quote:

okidoki schreef op 27 december 2009 om 00:35:
[...]
 Wil je daarmee zeggen dat dit een besluit is wat tegen de Bijbel ingaat?
eh, nee. Ik schreef namelijk: Zelfs al hebben ze gelijk (ik zou het niet weten, maar het zou zeker kunnen), dus zoals ik letterlijk schrijf: ik zou het niet weten.

Wel dat het nemen van dit besluit m.i. ingaat tegen hoe je verstandig als gemeentes met elkaar om moet gaan. En dat is dan ook precies wat ik verder in de post uitlegde.

quote:


[...]
Welk gelijk zouden ze moeten hebben? Dit is toch een plaatselijk besluit en voorzover mijn kennis gaat worden de kerken geregeerd door de lokale kerkeraad. Je hebt het over een gelijk, zoals eerder gevraagd: welk gelijk zou er moeten zijn?



welk gelijk?
Aangezien er in het artikel stond: 'Volgens Kruizinga vindt de kerkenraad in Venlo dat er geen Bijbelse bezwaren zijn tegen vrouwelijke lezers. En de kerkorde zegt er niets over' heeft 'Venlo' kennelijk argumenten. Dan heb je dus gelijk of geen gelijk. Er zijn inderdaad, zoals 'Venlo' beweert, geen bijbelse bezwaren, of ze zijn er wel.

Lijkt me vrij duidelijk toch? Als iemand iets beweert, dan is dat correct of niet. Als ik dan zeg dat, zelfs al zouden ze gelijk hebben, ...., dan refereert dat toch naar het wel of niet juist zijn van de gedane uitspraken?


quote:


[...]

Je lijkt aan te sturen op "wat ze doen kan niet en ze hebben geen gelijk" maar welk gelijk bedoel je?
ik neem aan dat je het tegen heel iemand anders hebt, en dat je per ongeluk mijn post citeerde? Misschien kun je me uitleggen, welke woorden in de zin: "Zelfs al hebben ze gelijk (ik zou het niet weten, maar het zou zeker kunnen) ..." waren niet helder? Ik heb geen idee of ze gelijk hebben of niet. Ik vermoed van niet, maar zoals ik al schreef, ik heb het niet grondig onderzocht. Of val je misschien over m'n opmerking over een volgende gemeente die geen gelijk heeft? Dat je bedoelt dat ik suggereer dat 'Venlo' óók geen gelijk heeft? Nee, het is gewoon wat er staat: als er een volgende keer een gemeente komt die een idee heeft, en dat idee is feitelijk onbijbels, maar ze denken van wel (net zoals Venlo denkt van wel, los van de vraag of ze daarin gelijk hebben) dan voeren ze dat ook zomaar in. Dat is m'n hele punt, en dat is wat er staat.

quote:


Persoonlijk zie ik er geen probleem in of een man of vrouw een preek voorleest.
Er zijn legio preeklezers die het eigenlijk niet moeten doen :)
Of is er ook besloten dat die persoon (dame in dit geval) de dienst zal leiden?
Ik lees dat niet en kan het ook niet achterhalen in het stuk.
Mocht het puur om lezen gaan dan heb ik er geen moeite mee.
De vrouw verkondigt immers niet maar repfoduceert enkel?
dit zou een argument kunnen zijn waarom het geen probleem is.

Doarsie

  • Berichten: 4450
  • Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #9 Gepost op: december 27, 2009, 08:04:13 pm »

quote:

okidoki schreef op 27 december 2009 om 00:35:
Er zijn legio preeklezers die het eigenlijk niet moeten doen :)
Of is er ook besloten dat die persoon (dame in dit geval) de dienst zal leiden?
Ik lees dat niet en kan het ook niet achterhalen in het stuk.
Mocht het puur om lezen gaan dan heb ik er geen moeite mee.
De vrouw verkondigt immers niet maar repfoduceert enkel?


Uit het stuk:

quote:

Een preeklezer leidt een kerkdienst onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad en draagt daarbij doorgaans een preek voor van een predikant binnen het eigen kerkverband.
Overigens heb ik vandaag ook gepreekleest. Ik denk dat mijn vrouw het nog beter kan :)
« Laatst bewerkt op: december 27, 2009, 08:04:33 pm door Doarsie »

meems

  • Berichten: 85
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #10 Gepost op: december 28, 2009, 09:00:01 am »
Gelezen de start Topic van Marloes, denk ik dat men in Venlo inderdaad wat op de synode vooruitloopt. Het is bekend dat de komende synode zich weer zal buigen over de positie van M/V in de kerk. Overigens ben ikzelf voor de vrouw in het ambt, maar dat kan de oplettende lezer weten gezien de forumdiscussies van een jaar geleden, die ik over dit onderwerp startte.
Of je dit preeklezen los kunt zien van het ambt is dan de vraag. Er komen allerlei zaken bij kijken zoals mag de zegen worden uitgesproken ( al of niet met het gebaar erbij) etc.
Kortom interessant punt.....

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #11 Gepost op: december 28, 2009, 09:27:07 am »
Af en toe kom ik in een GKV-dienst en wat me elke keer opvalt is dat er dan een soort pastoraal werkster oid de dienst opent, bidt, dan een soort toespraakje houdt over een bijbels onderwerp (vertel me waarom dat geen preek zou zijn) en dan de officiele dominee de echte preek komt houden. Daarna worden er briefjes ingezameld waar de mensen in de kerk een gebedsonderwerp op konden schrijven. Zij neemt dan de helft van die briefjes voor haar rekening en bidt daarvoor, de andere helft van de briefjes wordt door de dominee voor gebeden.

Dit is m.i. gewoon een verkapte vorm van het hebben van vrouwelijke voorganger .... Alleen heet ze niet zo; ze doet wel exact hetzelfde.

En ja, daar verbaas ik me wel erg over elke keer als dat zo voor mijn ogen zich voordoet, terwijl de kerk zelf geen vrouwelijke voorgangers wil. :?
« Laatst bewerkt op: december 28, 2009, 09:30:36 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

meems

  • Berichten: 85
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #12 Gepost op: december 28, 2009, 01:25:57 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 28 december 2009 om 09:27:
Af en toe kom ik in een GKV-dienst en wat me elke keer opvalt is dat er dan een soort pastoraal werkster oid de dienst opent, bidt, dan een soort toespraakje houdt over een bijbels onderwerp (vertel me waarom dat geen preek zou zijn) en dan de officiele dominee de echte preek komt houden. Daarna worden er briefjes ingezameld waar de mensen in de kerk een gebedsonderwerp op konden schrijven. Zij neemt dan de helft van die briefjes voor haar rekening en bidt daarvoor, de andere helft van de briefjes wordt door de dominee voor gebeden.

Dit is m.i. gewoon een verkapte vorm van het hebben van vrouwelijke voorganger .... Alleen heet ze niet zo; ze doet wel exact hetzelfde.

En ja, daar verbaas ik me wel erg over elke keer als dat zo voor mijn ogen zich voordoet, terwijl de kerk zelf geen vrouwelijke voorgangers wil. :?


(Die Marloes was wel snel met haar topic. Vandaag staat het pas in het ND.)

Ik verbaas met een beetje over jou P&A in de tijd dat ik met het topic over M/V kwam was jij dacht ik een van degenen die steeds maar argumenten had tegen de vrouw in het ambt. Dat er onderling binnen de GKv grote verschillen zijn blijkt, omdat ik de situatie die jij beschrijft nooit ben tegen gekomen. Hooguit een vrouw die een bijbelgedeelte leest.
Maar goed we laten het over ons komen. Ik vind het prima en ik denk dat er Bijbels gezien niets tegen is. (zie mijn topic van vorig jaar)
« Laatst bewerkt op: december 28, 2009, 01:26:49 pm door meems »

Marloes

  • Berichten: 4175
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #13 Gepost op: december 28, 2009, 01:32:13 pm »
Het ND had het al op Twitter gemeld. ;)
[Prediker 7:29]

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #14 Gepost op: december 28, 2009, 03:28:03 pm »

quote:

''gaat de kerkenraad op zoek naar geschikte mannen én vrouwen’’.
Top.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #15 Gepost op: december 28, 2009, 03:32:24 pm »

quote:

meems schreef op 28 december 2009 om 13:25:
(..)
Ik verbaas met een beetje over jou P&A in de tijd dat ik met het topic over M/V kwam was jij dacht ik een van degenen die steeds maar argumenten had tegen de vrouw in het ambt.
(..)
P&A schrijft hier toch niet iets anders? Alleen maar de verbazing dat een kerk die officieel tegen is, het hier en daar op onofficiële wijze wel lijkt te doen.

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #16 Gepost op: december 28, 2009, 08:34:15 pm »
Niet het besluit van Venlo acht ik verbazingwekkend,
als wel de reacties op dat besluit!

In de Gereformeerde Kerken van de jaren '30 (dus vóór de Vrijmaking)
was het zeker niet uitzonderlijk als een persoon van het vrouwelijke geslacht
een preek las in een zgn. leesdienst!!!

De leiding van de dienst lag dan uiteraard formeel bij een ambtsdrager,
maar voor het 'voordragen' van een (door een man geschreven!) preek
koos men diegene die daartoe het meest geschikt geacht werd.

Vergelijkingen met de CGK (Purmerend!) gaan niet op,
omdat men dáár nimmer een vrouw voor zulke klussen uitzocht.

De consternatie rond 'Venlo' lijkt me dus nogal paniekerig van aard!

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #17 Gepost op: december 28, 2009, 09:59:09 pm »

quote:

meems schreef op 28 december 2009 om 13:25:
[...]


(Die Marloes was wel snel met haar topic. Vandaag staat het pas in het ND.)

Ik verbaas met een beetje over jou P&A in de tijd dat ik met het topic over M/V kwam was jij dacht ik een van degenen die steeds maar argumenten had tegen de vrouw in het ambt. Dat er onderling binnen de GKv grote verschillen zijn blijkt, omdat ik de situatie die jij beschrijft nooit ben tegen gekomen. Hooguit een vrouw die een bijbelgedeelte leest.
Maar goed we laten het over ons komen. Ik vind het prima en ik denk dat er Bijbels gezien niets tegen is. (zie mijn topic van vorig jaar)

En ik ben nog steeds 'tegen' en de GKV toch ook?
Vandaar de verbazing over deze verkapte vorm van vrouwelijke dominee... in mijn ogen.. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #18 Gepost op: december 28, 2009, 10:19:25 pm »

quote:

drentenaar schreef op 28 december 2009 om 20:34:
(...)
In de Gereformeerde Kerken van de jaren '30 (dus vóór de Vrijmaking)
was het zeker niet uitzonderlijk als een persoon van het vrouwelijke geslacht
een preek las in een zgn. leesdienst!!!

De leiding van de dienst lag dan uiteraard formeel bij een ambtsdrager,
maar voor het 'voordragen' van een (door een man geschreven!) preek
koos men diegene die daartoe het meest geschikt geacht werd.
Heb je hiervoor ook een bron?

Salomo

  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #19 Gepost op: december 28, 2009, 10:35:29 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 28 december 2009 om 21:59:
[...]

En ik ben nog steeds 'tegen' en de GKV toch ook?
Vandaar de verbazing over deze verkapte vorm van vrouwelijke dominee... in mijn ogen.. :)


Ik ben, zijnde een GKV-er, ook beslist tegen en het doet mij verdriet dat plaatselijke gemeenten op deze manier te werk gaan. Dit besluit zie ik echter wel als een logisch gevolg van het steeds meer delegeren van liturgische onderdelen v/d eredienst richting gemeenteleden, te beginnen bij de schriftlezing, vervolgens ook het gebed (eerst bv alleen op dankdag en dan altijd als de predikant dat leuk vind), dan de halve eredienst zoals bv in een Zwolse gemeente welhaast gebruikelijk is en nu dus een volledige dienst. Stuk voor stuk zaken die eigenlijk geen enkel doel dienen, behalve de alsmaar groeiende onderlinge verdeeldheid.

Oja, dit en enkele andere 'verschuivingen' in de kerken komen in mijn ogen met name door steeds minder Schriftkennis (zeker ook binnen kerkenraden) en een steeds hoger 'ik vind' en 'ik denk' gehalte ipv het gezond gereformeerde Sola Scriptura bij mensen (niet in de laatste plaats ook bij predikanten).

Ik kan en wil verder weinig over dit onderwerp zeggen, maar dit bericht heeft wel de hele dag door mijn hoofd gespookt vandaag...

Even los hiervan, ik ben ook zeer geinteresseerd in de bron van de uitspraken van Drentenaar.
« Laatst bewerkt op: december 28, 2009, 10:43:44 pm door Salomo »

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #20 Gepost op: december 28, 2009, 10:45:29 pm »

quote:

Nunc schreef op 28 december 2009 om 22:19:
Heb je hiervoor ook een bron?

De bron is mijn eigen moeder (1919 - 1979).

Háár moeder (mijn oma/beppe dus) was in de jaren '30 één van de preeklezeressen
in de Geref. Kerk van Dokkum (Fr.)

Mijn opa/pake was ouderling en las ook wel eens,
maar hij was heel trots op haar, zij kon gewoonweg veel beter lezen!!!

Marloes

  • Berichten: 4175
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #21 Gepost op: december 28, 2009, 11:09:38 pm »
Ik had daar ook nooit eerder van gehoord. :)
En ik zie ook niet goed in waarom een vrouw wel mag voorlezen, maar die preek dan perse door een man geschreven moet zijn. De kwaliteit van de preek lijkt mij niet zo geslachtsafhankelijk (de verstaanbaarheid van het voorgelezene meer ;) ).
[Prediker 7:29]

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #22 Gepost op: december 29, 2009, 12:26:45 am »

quote:

Marloes schreef op 28 december 2009 om 23:09:
Ik had daar ook nooit eerder van gehoord. :)
En ik zie ook niet goed in waarom een vrouw wel mag voorlezen, maar die preek dan perse door een man geschreven moet zijn. De kwaliteit van de preek lijkt mij niet zo geslachtsafhankelijk (de verstaanbaarheid van het voorgelezene meer ;) ).

In Friesland zijn wel meer vreemde dingen :)
Je had hier in het begin van de vorige eeuw meerdere gemeenten waar zusters die bij stem waren de preek lazen.
Ik verbaas me dan ook over de discussie, ik weet niet beter of dat ook vrouwen een preek mogen reclameren.
Nadrukkelijk: reclameren en niet voorgaan.
De opening etc. werd gedaan door de ouderling van dienst.
O.a. de momenteel in belangstelling staande ds. Zelle was hier op tegen (volgens de analen) en hij preekte dan ook soms 6 keer "des daags."
Dit heeft overigens niets te maken met het vrouw in ambt gebeuren wat enkelen erbij halen. Het is namelijk geen ambt, het is domweg voorlezen. NIets meer en niets minder.
Leg er geen lading in die niet bedoeld is in het besluit denk ik.
Mail me maar als je wat wilt weten

meems

  • Berichten: 85
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #23 Gepost op: december 29, 2009, 08:41:30 am »

quote:

Marloes schreef op 28 december 2009 om 13:32:
Het ND had het al op Twitter gemeld. ;)


Ik ben het helemaal met onze Koningin eens v.w.b. haar Kersttoespraak.
Hoewel ik op een forum (af en toe) meedoe en polemiek wel aardig vind zit er inderdaad het onpersoonlijke aan. Je kunt iemand van alles aanwrijven met je "masker" op.

Overigens:  Nunc en P&A, ik geef toe dat ik even te snel iets concludeerde over P&A.

blies

  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #24 Gepost op: januari 26, 2010, 12:54:13 am »
En stel je voor dat een mannelijke lezer een preek voorleest die geschreven is door een vrouw..
levert dat dezelfde problemen op?

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #25 Gepost op: januari 26, 2010, 08:33:41 am »
Nee, dat levert nog veel grotere problemen op. Duh.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #26 Gepost op: januari 27, 2010, 10:42:39 pm »
Waar dit soort beslissingen `fout` gaan is op het terrein van zelf beslissen terwijl onderzoek naar loopt en de vraag op zich wel te verwachten is,maar men niet de tijd meer heeft om op een uitspraak te wachten.Als je van mening bent dat deze processen te lang duren moet je daar wat aan doen.Forceren geeft problemen maar te lang wachten dus ook.

quote

Om te voorkomen dat de praktijk een eigen koers gaat volgen, lijkt het     verstandig om na te gaan of het gewenst is binnen de kerken afspraken te maken
Een vraag die zich bijvoorbeeld zou kunnen voordoen is die naar de mogelijkheid van een vrouwelijke diaken. Ook over de inzet van vrouwen in het pastorale werk kunnen er vragen verwacht worden. Daarnaast kunnen er vragen verwacht worden over de inzetbaarheid van vrouwen binnen de eredienst, als voorbidder of voorlezer of anderszins.
Het zou daarom aanbeveling kunnen verdienen om op korte termijn concrete (voorlopige) afspraken voor te bereiden. Het gaat dan om een beleidskader dat vastlegt wat naar ons huidig inzicht niet in
strijd is met Schrift, belijdenis en kerkorde; dat ook aangeeft wat in de vrijheid van de kerken gelaten kan worden.

unquote
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2010, 10:43:28 pm door rtfm08 »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #27 Gepost op: januari 27, 2010, 11:19:50 pm »

quote:

blies schreef op 26 januari 2010 om 00:54:
En stel je voor dat een mannelijke lezer een preek voorleest die geschreven is door een vrouw..
levert dat dezelfde problemen op?

Ooit heb ik op een bijbelkring een preek gelezen van een vrouwelijke predikant uit de Samen Op Weg kerken.
Iedereen was enthousiast over de inhoud en de opbouw.
Natuurlijk komt de vraag over wie de schrijver is en ik noemde de naam.
"O, die ken ik niet, waar staat hij dan?"
"In X"
"Maar daar staat die en die toch?"
"Ja, in de GKV  maar in de SOW staat domina Y en zij is de schrijver van deze preek"
Toen was er ineens sprake van een matige preek.
Zo werkt dat met mensen.
Moet je je niet te druk over maken denk ik.
Mail me maar als je wat wilt weten

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #28 Gepost op: januari 28, 2010, 12:06:59 am »
Gezien de postmoderne cultuur van nu (anti-autoritair en onafhankelijk) is het eigenlijk helemaal niet verbazingwekkend dat een kerk zo'n beslissing zelf neemt.

Volgens mij kun je als kerkverband dan beter meegaan in die cultuur en de lokale kerken meer vrijheid geven, dan juist meer top-down te gaan werken. Ten eerste kent de Bijbel ook behoorlijk autonome kerken, ten tweede ga je anders totaal in tegen de huidige cultuur; wat je heel veel energie gaat kosten en heel weinig oplevert, lijkt me.

Als er nergens iets wordt gezegd over vrouwelijke preeklezers, behoort dat dus tot de opties van een lokale kerk.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #29 Gepost op: januari 28, 2010, 12:09:18 am »
De mensen, ach de mensen. Doet me denken aan een drama in onze familie, en een beste ook. De geruchten gingen door het dorp en mijn moeder vernam dat er over hen geroddeld werd. Ze had er veel moeite mee en kwam daarmee bij de dominee. Waarop de dominee zei: "roddelen ze niet over jou, dan roddelen ze wel over een ander."

Ze gaf ons nu mee dat we dus niet moeten luisteren naar het geroddel van de mensen en hen gewoon maar moeten laten voor wat ze zijn.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #30 Gepost op: januari 28, 2010, 12:45:41 am »
Roddel is van alle tijden, regels echter ook.
Ik deel met Zwever dat we niet alles moeten willen regelen.
Voor we het weten zijn we adderengebroed geworden.
Ondanks dat denk ik dat we wel rekening moeten houden met het gevoelen van anderen.
En een vrouw die een preek leest kan toch echt verkeerd vallen bij velen (en nee, dan heb je niet een gevallen vrouw :) )
Een kerkenraad die dat toestaat zal zeer overwogen voorlichting moeten geven aan de gemeente en aan anderen.
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #31 Gepost op: januari 28, 2010, 07:28:11 am »
Waarschijnlijk vindt 'Venlo' het prima dat die vrouw preek leest. 't Zijn alleen doorgaans allerlei andere gemeenten, vaak niet eens van dezelfde classis, die er stampij om maken. Niet zo netjes.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

E-line

  • Berichten: 3300
  • 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #32 Gepost op: januari 28, 2010, 08:31:22 am »

quote:

Zwever schreef op 28 januari 2010 om 00:06:
Gezien de postmoderne cultuur van nu (anti-autoritair en onafhankelijk) is het eigenlijk helemaal niet verbazingwekkend dat een kerk zo'n beslissing zelf neemt.

Volgens mij kun je als kerkverband dan beter meegaan in die cultuur
(...) ten tweede ga je anders totaal in tegen de huidige cultuur; wat je heel veel energie gaat kosten en heel weinig oplevert, lijkt me.
Waarom is het beter om mee te gaan in de huidige cultuur? Als Christus van je vraagt om geheel anders te zijn, om kritisch te staan tegenover de eigen tijdgeest, om je te gedragen als burger van een ander koninkrijk, zal het wellicht heel veel energie kosten, maar moet je het daarom niet doen?

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #33 Gepost op: januari 28, 2010, 09:21:24 am »

quote:

E-line schreef op 28 januari 2010 om 08:31:
[...]

Waarom is het beter om mee te gaan in de huidige cultuur? Als Christus van je vraagt om geheel anders te zijn, om kritisch te staan tegenover de eigen tijdgeest, om je te gedragen als burger van een ander koninkrijk, zal het wellicht heel veel energie kosten, maar moet je het daarom niet doen?
Gelijkertijd zegt Paulus dat hij de Joden als een Jood en de Grieken als een Griek is geworden. De waarheid ligt ergens in het midden denk ik, je kunt je ogen ook niet sluiten voor het feit dat de bijbel en de eerste generatie bijbelverklaarders leefden in een maatschappij waar de vrouwen niet in tel waren. Christenen zullen in elke tijd hun eigen keuzes moeten maken en daar naar handelen, gereformeerd zijn is wat anders dan conservatief zijn wat dat betreft.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #34 Gepost op: januari 28, 2010, 09:36:43 am »
Omdat het geforceerd is. Met forceren bereik je geen mensen, maar maak je dingen stuk. Het is goed om te beseffen dat je in deze wereld bent en dat je een taak hebt, ook als gemeente, in die wereld. Jezelf zo wereldvreemd opstellen dat er geen contact mogelijk is, is niet goed. Jezus wil dat we getuigen zijn. Paulus geeft aan dat hij daarom voor de Jood een Jood en voor de Griek een Griek is. Gedrag is kennelijk niet bepalend voor of je koninkrijksburger bent; intentie wel.

Maar goed, uiteindelijk is christen zijn ten diepste anti-wereld-autoriteit, stel je je onafhankelijk van de heersende opinie op. Dat is juist iets dat we in deze tijd kunnen benadrukken, lijkt me.
Of je vrouwelijke preeklezers moet toelaten? Het lijkt me dat je het antwoord niet moet zoeken in 'is het cf wereld of cf koninkrijk'? Het lijkt me dat je het antwoord moet laten afhangen of het bevorderlijk is voor je gemeente.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #35 Gepost op: januari 28, 2010, 11:04:52 am »

quote:

elle schreef op 28 januari 2010 om 09:36:
Omdat het geforceerd is. Met forceren bereik je geen mensen, maar maak je dingen stuk. Het is goed om te beseffen dat je in deze wereld bent en dat je een taak hebt, ook als gemeente, in die wereld. Jezelf zo wereldvreemd opstellen dat er geen contact mogelijk is, is niet goed. Jezus wil dat we getuigen zijn. Paulus geeft aan dat hij daarom voor de Jood een Jood en voor de Griek een Griek is. Gedrag is kennelijk niet bepalend voor of je koninkrijksburger bent; intentie wel.

Maar goed, uiteindelijk is christen zijn ten diepste anti-wereld-autoriteit, stel je je onafhankelijk van de heersende opinie op. Dat is juist iets dat we in deze tijd kunnen benadrukken, lijkt me.
Of je vrouwelijke preeklezers moet toelaten? Het lijkt me dat je het antwoord niet moet zoeken in 'is het cf wereld of cf koninkrijk'? Het lijkt me dat je het antwoord moet laten afhangen of het bevorderlijk is voor je gemeente.
als God iets verboden heeft, kan het dan toch bevorderlijk zijn voor je gemeente om te doen? (N.b. ik ben er nog niet uit voor vrouwelijke preeklezers). Er zijn wel meer dingen die misschien niet goed zijn of lijken te zijn voor je gemeente. Zo schreef Paulus al dat het kruis een dwaasheid en een aanstoot was. Het zou zeker bevorderlijk zijn voor de gemeente om het kruis maar overboord te gooien (zie de populariteit van spiritualiteit en -in het verleden- van de vrijzinnigheid).

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #36 Gepost op: januari 28, 2010, 02:15:01 pm »
Kweenie, hoor. Huidige cultuur, wereldvreemd...

Op de meeste plekken op de wereld zijn vrouwen niet in tel. Geëmancipeerde vrouwen vind je in West-Europa en Noord-Amerika, maar in veel andere landen zijn vrouwen niet meer dan handelswaar of iets ergers. Zelfs hier in Nederland beschikken vrouwen nog geen 100 jaar over actief stemrecht.

Mijn oma had nog geen derde van het onderwijs gehad dat ik heb genoten en ik stond nog dicht genoeg bij haar om uit eerste hand te horen wat dat voor haar leven heeft betekend.

Dus als ik deze discussie in een iets breder perspectief zie, wordt het haast een beetje onbeduidend. Hoe staan wij als christenen eigenlijk tegenover vrouwen/elkaar, vraag ik me af? Welke plaats mogen vrouwen eigenlijk hebben?

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #37 Gepost op: januari 28, 2010, 03:09:54 pm »
Uiteraard moeten we als kerk niet wijken voor de wereld als het om duidelijke geboden van God gaat. Dus we staan geen losse seksuele relaties toe, en dat moeten we ook blijven verdedigen hoe hard de cultuur ook zegt dat het oké is.

Maar in dit geval is dat toch wel even anders. Dat is het punt van wat ik over wilde brengen. Wat vrouwen wel en niet mogen is altijd cultureel bepaald. In de tijd van het NT was (het woord van) een vrouw niets waard. Dáárom was het zo bijzonder dat een groepje vroúwen kwam vertellen dat Jezus uit de dood was opgestaan. Ze waren eigenlijk niets waard en toch brachten nu uitgerekend zíj het goede nieuws.

Gezien de cultuur is het dus niet meer dan logisch dat Paulus zegt dat vrouwen geen onderwijs mogen geven. Maar bedoelde hij dat alleen cultureel, of als algemeen geldig goddelijk principe? Dat is al een twistpunt, laat staan of je vrouwelijke preeklezers mag hebben.

Zou het dan wijsheid zijn om op een dergelijk punt als vrouwelijke preeklezers ineens je hakken in het zand te zetten en tegen de cultuur in te blijven gaan?

Er zijn bijvoorbeeld legio christenen (in India) die het absoluut onverantwoord vinden om een verkerings-periode te hebben. Je kunt het niet in de Bijbel vinden, het brengt je in verleiding, je twijfelt aan Gods leiding in je leven, etcetera. Zouden we dat dan hier ook maar in moeten gaan voeren, omdat het 'Bijbelser' lijkt?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #38 Gepost op: januari 28, 2010, 04:48:24 pm »

quote:

Nunc schreef op 28 januari 2010 om 11:04:
[...]


als God iets verboden heeft, kan het dan toch bevorderlijk zijn voor je gemeente om te doen?
Klopt.
Maar in Christus zijn wij vrijgekocht van alle ge- en verboden. Ons rest in vrijheid Christus dienen door Zijn Geest. Komt allemaal van boven, kunnen we zelf niets aan toevoegen of afdoen.
Dus wanneer Christus ons waarschuwt om oplettend te zijn, dan is dat geen gebod of verbod, imho. Neemt niet weg dat ook Paulus laat zien dat het christen zijn inhoudt dat we steeds meer het evenbeeld van Christus zullen worden. En dat is onzelfzuchtig, hulpvaardig, liefdevol, trouw, etc. Allemaal eigenschappen die 'de wereld' niet tentoon spreidt.
Maar probeer dat eens te mappen op het vraagstuk 'vrouwelijke preeklezers'...

Met andere woorden: je bent kind van deze tijd, hoe je het ook went of keert. Tegelijk zijn we kind van God geworden, uit genade. Wanneer we God dienen, bedienen we ons automatisch van wat ingebakken zit, middelen van deze tijd. Volgens mij is dat niet per se fout, al zullen we van lieverlee veranderen. Christus waarschuwt ons er wel voor. Maar daarmee begint imho het proces van veranderen, het is geen eindpunt. Zie je het wel als eindpunt, dan is het geforceerd. En het lijkt me onjuist zoiets te forceren.

Tegelijk is er de opdracht om anderen te bereiken met het evangelie. Paulus laat zien dat hij gebruik maakt van wereldse zaken om wereldse mensen te bereiken. Kennelijk is het gebruik van wereldse zaken niet per se fout. Wel laat hij zien dat je dat met beleid moet doen, voor jezelf, maar ook voor zwakkere medegelovigen.

De eerdere opmerking van Zwever lijkt me dan ook correct, zij het wat kort door de bocht. "Volgens mij kun je als kerkverband dan beter meegaan in die cultuur (anti-autoritair en onafhankelijk) en de lokale kerken meer vrijheid geven, dan juist meer top-down te gaan werken."
Juist omdat je door top-down te heersen post-moderne mensen tegen de haren instrijkt. Het kan tot gevolg hebben dat je zwakke broeders en zusters vervreemdt van je kerk(verband). Dat is strijdig met je herderlijke verantwoordelijkheid als gemeente/kerkverband.

Vrouwelijke preeklezers? Lijkt me op zich een goede optie wanneer er geen mannelijke zijn. Voor mij hoeft het feministische 'Het Moet Mogen Kunnen' niet. Er zal niet voor niets een nadruk zijn op de mannelijkheid van ambtsdragers, dus dat preken geschreven worden door mannelijke predikanten lijkt me wijs. Maar het voorlezen ervan lijkt me geen ambtelijke taak. Dus dat kan ook een vrouw zijn. Zeker wanneer die een prettige voorleesstijl heeft, zodat de gemeente de aandacht erbij kan houden.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

RestlessReformed

  • Berichten: 483
  • Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #39 Gepost op: januari 28, 2010, 07:40:29 pm »

quote:

elle schreef op 28 januari 2010 om 16:48:
Vrouwelijke preeklezers? Lijkt me op zich een goede optie wanneer er geen mannelijke zijn. Voor mij hoeft het feministische 'Het Moet Mogen Kunnen' niet. Er zal niet voor niets een nadruk zijn op de mannelijkheid van ambtsdragers, dus dat preken geschreven worden door mannelijke predikanten lijkt me wijs. Maar het voorlezen ervan lijkt me geen ambtelijke taak. Dus dat kan ook een vrouw zijn. Zeker wanneer die een prettige voorleesstijl heeft, zodat de gemeente de aandacht erbij kan houden.
Agree, maar wel de notie dat dan erg helder moet zijn wie de dienst leidt :).
Laat uw ja een ja zijn.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #40 Gepost op: januari 28, 2010, 08:59:36 pm »

quote:

elle schreef op 28 januari 2010 om 16:48:
[...]
Klopt.
Maar in Christus zijn wij vrijgekocht van alle ge- en verboden. Ons rest in vrijheid Christus dienen door Zijn Geest. Komt allemaal van boven, kunnen we zelf niets aan toevoegen of afdoen.
(..)
misschien wat kort door de bocht? Meerdere apostelen hebben het o.a. over de wet van Christus, over dingen die we niet mogen, over dat we dienstknecht (en zelfs slaaf) van Christus zijn, etc... En Christus zelf vertelt ons het e.e.a. over wie er niet in het nieuwe Jeruzalem zullen zijn. Dat zijn duidelijke woorden, duidelijke ge- en verboden. We zijn vrij van de wet van het oude verbond, ongetwijfeld. We worden daar namelijk niet meer door gerechtvaardigd. Maar doen alsof we geen ge- of verboden meer kennen in het NT, is m.i. zeer eenzijdig. Het is proberen om de complexe relatie tussen hoe we vrijgemaakt en gerechtvaardigd zijn, en hoe we geacht worden Christus te dienen, plat te slaan door te roepen: "we zijn vrij". Ja natuurlijk zijn we dat, maar je kunt zo in het NT nalezen dat er toch wel degelijk ge- en verboden zijn, en dat het "we zijn vrij" dus heel erg gezien moet worden in de context van de rest van het NT.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #41 Gepost op: januari 28, 2010, 09:23:30 pm »
Mat 28:1 Na de sabbat, toen de ochtend van de eerste dag van de week gloorde, kwam Maria uit Magdala met de andere Maria naar het graf kijken. 28:2 Plotseling begon de aarde hevig te beven, want een engel van de Heer daalde af uit de hemel, liep naar het graf, rolde de steen weg en ging erop zitten. 28:3 Hij lichtte als een bliksem en zijn kleding was wit als sneeuw. 28:4 De bewakers beefden van angst en vielen als dood neer. 28:5 De engel richtte zich tot de vrouwen en zei: ‘Wees niet bang, ik weet dat jullie Jezus, de gekruisigde, zoeken. 28:6 Hij is niet hier, hij is immers opgestaan, zoals hij gezegd heeft. Kijk maar, dat is de plaats waar hij gelegen heeft. 28:7 En ga nu snel naar zijn leerlingen en zeg hun: “Hij is opgestaan uit de dood, en dit moeten jullie weten: hij gaat jullie voor naar Galilea, daar zul je hem zien.” Dat is wat ik jullie te zeggen had.’
28:8 Ontzet en opgetogen verlieten ze haastig het graf om het aan zijn leerlingen te gaan vertellen. 28:9 Op dat moment kwam Jezus hun tegemoet en groette hen. Ze liepen op hem toe, grepen zijn voeten vast en bewezen hem eer. 28:10 Daarop zei Jezus: ‘Wees niet bang. Ga mijn broeders vertellen dat ze naar Galilea moeten gaan, daar zullen ze mij zien.’



Vraag: wat de beide Maria's hier moesten doen in opdracht van Jezus, was dat nu een vorm van preeklezen? Of hebben ze hier zelfs het Opstandingsevangelie mogen verkondigen aan de toenmalige volgelingen van Jezus??

Zij (vrouwen) moesten nota bene een opdracht geven (Ga naar Galilea! - met gezag...!!??) aan de andere discipelen (mannen).
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

RestlessReformed

  • Berichten: 483
  • Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #42 Gepost op: januari 28, 2010, 10:02:02 pm »
De vraag is of dit kunt doortrekken naar de ambten in de gemeente:).
Laat uw ja een ja zijn.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #43 Gepost op: januari 29, 2010, 02:56:13 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 28 januari 2010 om 22:02:
De vraag is of dit kunt doortrekken naar de ambten in de gemeente:).


Dat is inderdaad de vraag. Maar dat geldt ook voor teksten die ogenschijnlijk "zo klaar als een klontje" zijn... Vergeef me als ik mezelf citeer...

quote:

Lastiger wordt het al als we een vertaalslag willen maken naar het "leven van alledag". "Wat moet ik doen om behouden te worden?". En de bijbel willen vertalen naar "leefregels". Wat is dan "de waarheid"?

Neem een heel actueel voorbeeld binnen de GKV (en ook binnen de NGK trouwens): wat is nu de rolverdeling man/vrouw binnen de eredienst?

Luisteren we naar een en dezelfde Paulus, dan krijgen we het op dit punt lastig.

In zijn Galatenbrief schrijft hij:
3:24 Kortom, de wet hield toezicht op ons totdat Christus kwam, zodat we door ons vertrouwen op God als rechtvaardigen konden worden aangenomen. 3:25 Maar nu het geloof gekomen is, staan we niet langer onder toezicht, 3:26 want door het geloof en in Christus Jezus bent u allen kinderen van God. 3:27 U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed. 3:28 Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus. 3:29 En omdat u Christus toebehoort, bent u nakomelingen van Abraham, erfgenamen volgens de belofte.

Op grond van deze tekst kan je je afvragen OF er nog wel gesproken mag worden over een aparte rol voor vrouwen en mannen...

Maar in 1 Timoteus schrijft dezelfde Paulus:
2:11 Een vrouw dient zich gehoorzaam en bescheiden te laten onderwijzen; 2:12 ik sta haar dus niet toe dat ze zelf onderwijst of gezag over mannen heeft; ze moet bescheiden zijn. 2:13 Want Adam werd als eerste geschapen, pas daarna Eva. 2:14 En niet Adam werd misleid, maar de vrouw; zij overtrad Gods gebod. 2:15 Ze zal worden gered doordat ze kinderen baart, als ze tenminste volhardt in het geloof, de liefde en een heilige, ingetogen levenswijze.

Dus: willen we de bijbel vertalen naar "leefregels voor alledag" dan kunnen we, met een beroep op de bijbel, komen tot verschillende standpunten. Standpunten die wellicht beide een waarheidsgehalte hebben en wellicht allen naar eer en geweten te verdedigen zijn...


Vertaalslagen naar het leven van alledag maken vanuit de bijbel doen we allemaal (ik post hier in GL)... En we leven in andere tijden...

Ander voorbeeld: Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Wij houden de zondag in ere (en hier valt heel veel voor te zeggen!!!); maar de zondag is de dag na sjabbat... (nee, ik ben geen "adventist". Ik noem het voorbeeld enkel om duidelijk te maken dat we al eeuwen de Wet proberen toe te passen... en vaak kan dat niet 1-op-1).

Neem 1 Tim: we kunnen proberen om de situatie van de daar beschreven gemeente 1-op-1 toe te passen op de huidige gemeenten. En daar valt veel voor te zeggen. Maar wat nu als de doel van de boodschap niet was "een blauwdruk voor de Gemeente tot aan de Wederkomst" neer te leggen, maar een poging om het gemeenteleven niet te veel uit te pas te laten lopen met de bestaande maatschappelijke orde... Een soort "antirevolutionair advies" dus... Dan kom je op een heel ander standpunt uit...

Als je het NT in de volle breedte wil beluisteren bij het beoordelen van "moderne vraagstukken", in dit geval "de vrouw in het ambt", dan vind ik het niet makkelijk om een eenduidig antwoord te geven... dat maakt me voorzichtig en (hopelijk...) bescheiden...

Want: voor beide standpunten valt wat te zeggen (al gaat mijn hart in dit geval uit naar de Galatenbrief, zeg ik er eerlijk bij...)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #44 Gepost op: januari 30, 2010, 09:04:18 am »
En zo heeft iedereen zijn eigen mening,gedachte en of onderbouwing en daar is niks mis mee  :)

Wat ik wel mis en waar mi ook gewoon overheen gefietst wordt zonder dat er wellicht naar gevraagd wordt, is hoever het deputaatschap met zijn/haar opdracht advies is en mocht men van mening zijn dat dit allemaal te lang gaat duren zou daar iets aan gedaan kunnen worden.
Het lijkt een beetje op het zingen van opwekkingsliederen waar een deputaatschap een lijst vrij zou geven welke te zingen zijn maar waar ook menig kerk zei:wij starten vast.Beetje mosterd na de maaltijd (die lijst)

volgeling

  • Berichten: 129
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #45 Gepost op: januari 30, 2010, 12:04:17 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 29 januari 2010 om 14:56:
[...]
Want: voor beide standpunten valt wat te zeggen (al gaat mijn hart in dit geval uit naar de Galatenbrief, zeg ik er eerlijk bij...)


Je moet altijd goed naar de context van een vers kijken. Wat is de context van Gal. 3:28? Wat bedoelt Paulus als hij zegt dat er geen mannen of vrouwen meer zijn (iets wat je in ieder geval niet letterlijk kan nemen...)

Om een ander voorbeeld te geven van hoe Paulus zichzelf lijkt tegen te spreken: In Gal 1:10 (HSV) zegt Paulus: 'Of probeer ik mensen te behagen? Als ik immers nog mensen behaagde, zou ik geen dienstknecht van Christus zijn.' In Rom. 14:2 (HSV) zegt Paulus: 'Laat daarom ieder van ons zijn naaste behagen ten goede, tot opbouw.' Twee keer 'behagen' (zelfde woord in het Grieks). En op het eerste gezicht tegenstrijdig. (Ik citeer uit de Herziene Statenvertaling, want die laat zien dat hetzelfde woord wordt gebruikt.)

Maar het komt hier aan op de context. Het is een paradox - een schijnbare tegenstrijdigheid.

Iets dergelijks is er volgens mij aan de hand met Gal. 3:28 en 1 Tim. 2:9-15.

Voor een goede uiteenzetting over de verhouding man-vrouw in het algemeen, in het huwelijk, in de kerk en in de maatschappij verwijs ik graag naar de website van John Piper: www.desiringgod.org. Daar kun je bij Online Books diverse boeken in PDF formaat downloaden over dit onderwerp. Bijvoorbeeld:

- 50 Crucial Questions About Manhood and Womanhood;
- Biblical Foundations for Manhood and Womanhood;
- Can Our Differences Be Settled?
- Recovering Biblical Manhood and Womanhood.

Ook kun je op desiringgod.org nog een aantal prekenseries vinden over dit onderwerp.
Wat mij heel duidelijk is geworden, is hoe onze kijk op de verhouding man-vrouw alles, echt alles te maken heeft met de eer van God.

Bapau

  • Berichten: 1
  • Jezus Leeft!!!
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #46 Gepost op: april 13, 2010, 02:17:29 pm »
Is het misschien verstandig om te kijken hoe de gemeente in Venlo functioneert?
Dat gaat nl heel anders dan bijv. op de veluwe en in de randstad gaat het weer anders allmaal.
Hoe gaat dit bijv. op de zendingsvelden? Delen vrouwen daar niet ook het evangelie? Zo moet je denk ik ook de gemeente van Venlo zien. Zij zijn een kleine gemeente in een groot zendingsveld. In die regio leven veel minder christenen dan elders in het land.

En dan hebben we nog geen discussie gehad over de diverse gaven die wij allen hebben gekregen van de Heilige Geest. Een profetes had duidelijk de gave om te prediken in de bijbel. Wellicht heeft de gemeente van Venlo meer vrouwen die de gave hebben om te prediken dan mannen. Blijft staan dat de kerkenraad uiteindelijk verantwoordelijk is, maar dat is het ook wanneer een predikant een eigen geschreven preek verkondigt.

Laat iedere plaatselijke gemeente dus een bepaalde vrijheid als deze niet ingaat tegen de duidelijke leer van Jezus zelf: Dit is mijn gebod: Heb God lief boven alles en uw naaste als uzelf.

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #47 Gepost op: april 13, 2010, 03:41:25 pm »
Dit topic zo teruglezende vraag ik me één ding af;
"Onder welke steen hebben jullie geleefd de afgelopen 2000 jaar?" 8)7

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #48 Gepost op: april 13, 2010, 05:50:27 pm »
Ja, ik liet me even gaan in de reactie. :P
Vrouwen in het ambt, ik heb er geen enkel bezwaar tegen en ik lees hier in dit topic alleen maar weer de gebruikelijke ‘regeltjes’ uit de Bijbel.
Daar heb ik moeite mee, het lijkt een soort modetrend geworden: “Bijbels verantwoord” leven en alles wat daar niet aan voldoet wordt beoordeeld, véroordeeld zelfs.
Is het Bijbels te verantwoord dat, in dit geval een vrouw preekleest. Is het Bijbels te verantwoorden dat....een legio aan dagelijkse praktische gebeurtenissen kan ik zo invullen.
Dit geeft de indruk dat er 'veilige haventjes' bestaan van waaruit je Bijbels verantwoord kunt leven, welnu die zijn er niet!!

Zodra we zelf maar in dat veilige haventje zitten met onze eigen Bijbelse regeltjes, dan kunnen we van daaruit ons oordeel vellen over anderen. Daar heb ik moeite mee.

Ik lees het hier een beetje terug en vandaar mijn opmerking. We leven geen 2000 jaar terug, maar in 2010! Wake up!!
Ik ben blij dat ik uit een PKN gemeente kom waar vrouwen ook ambtsdragers zijn. Waar ze niet moreel worden veroordeeld, waar ze evenveel verantwoording dragen als mannen en dat nog goed kunnen ook!

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #49 Gepost op: april 13, 2010, 05:59:06 pm »
Je bedoelt dat er 2000 jaar geleden wel veilige haventjes waren?
Of bedoel je dat het logisch is dat de dingen die Paulus zegt over man-vrouw-kerkverhoudingen nu niet meer gelden?
Of bedoel je dat het logisch is dat men zich 2000 jaar geleden wel bijbels verantwoord probeerde te gedragen, maar dat dat nu uit de tijd is?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]