Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 4 weken oud!
- Geplaatst op zaterdag 09 januari 2010 13:57Zeg maar gaitGisteren was ik op een bijbelstudieavond voor kringleiders van de YFC en die theologe die de avond leid vertelde daarop van haar ervaring met de theologische opleiding van de PKN in Kampen meen ik. Daar was volges haar totaal geen ruimte voor geloof. De algemene instelling onder de leerlingen en een aantal professoren was: "hoe kan je nu nog geloven als je dit allemaal weet?" Ze was haar geloof kwijt geraakt door haar studie Theologie. Gelukkig leerde ze haar vriend kennen van christelijk gereformeerde huize en heeft ze via hem en zijn vrienden het geloof weer terug gevonden.
Positief lichtpuntje is nu wel dat er weer ruimte ontstaat voor het geloof in de theologische opleiding.
Wat ik me dan afvraag: hoe kan het zover komen dat theologische verdiepingen in het eens zo gereformeerde staatskerk in verval zou zijn gekomen?
Hadden deze theologen uberhaupt wel voorgangers mogen worden?Een nieuwe start is een nieuw begin - Geplaatst op zaterdag 09 januari 2010 14:15Wat je verteld over de opleiding theologie (welke dan ook) kan ik me wel voorstellen.
Theologie is een wetenschappelijke studie en het wil dus wel eens gebeuren dat er wat heilige huisjes ter discussie komen te staan. Dat enkele mensen hun geloof niet wensen of niet kunnen bijstellen aan de informatie die ze tot zich nemen is spijtig, maar je kan je afvragen in hoeverre dat met de opleiding te maken heeft.Deus in adiutorium meum intende. Domine ad adiuvandum me festina. - Geplaatst op zaterdag 09 januari 2010 15:46Ik heb wel eens eerder de uitspraak geciteerd dat iedereen die theologie studeert en zijn geloof behoudt een gezegend mens is. En dat blijkt ook wel uit dit soort verhalen. Theologie is inderdaad een wetenschappelijke studie maar als je wetenschap verabsoluteert geloof je in de wetenschap en niet meer in God. Maar wetenschap is niet absoluut en zeker niet onfeilbaar en dat vergeten mensen nog wel eens.Life is a terminal disease. And don't forget sexually transmitted.
- Geplaatst op zaterdag 09 januari 2010 16:31Wie is er zo sterk, dat hij het opneemt tegen een institutie?
Ofwel stap je op, zodat je jezelf buiten de gemeenschap stelt en je heel jou leven opnieuw moet orienteren, of je huilt met de wolven mee.
De "waarheid" leggen we ons wel terrecht. - Geplaatst op zondag 10 januari 2010 14:45Zeg maar gaitHet lijkt me het beste dat mensen die geen geloof in God hebben niet doen alsof ze christenen zijn, maar eerlijk zeggen: ik ben dat niet. In dat geval kunnen ze beter opstappen. Wat je dikwels ziet is dat ze echter blijven om anderen te leren van hun ongeloof. Dat is nogal vreemd.Een nieuwe start is een nieuw begin
- Geplaatst op zondag 10 januari 2010 14:48Zeg maar gait
We hebben het niet over slechts een heilig huisje, maar alles wat met geloven in God te maken heeft. Ik heb twee neven die er ook theologie gestudeerd hebben. Mijn oudste neef kon met moeite slagen, omdat hij gewoon simpelweg gelooft dat de wonderen die Jezus deed zoals het lopen over het water echt gebeurd zijn en niet slechts symbolisch is. Er zitten nogal wat vrijzinnige rotte appels aan het hoofd va de PKN. die zouden nooit binnen de RKK kunnen opereren.quote:
Thorgrem schreef op 09 januari 2010 om 14:15:
Wat je verteld over de opleiding theologie (welke dan ook) kan ik me wel voorstellen.
Theologie is een wetenschappelijke studie en het wil dus wel eens gebeuren dat er wat heilige huisjes ter discussie komen te staan. Dat enkele mensen hun geloof niet wensen of niet kunnen bijstellen aan de informatie die ze tot zich nemen is spijtig, maar je kan je afvragen in hoeverre dat met de opleiding te maken heeft.Een nieuwe start is een nieuw begin - Geplaatst op zondag 10 januari 2010 16:36Wat was, Dat is, Zal zijn
ach, tegenwoordig is dominee gewoon een beroep wat je kunt kiezen en lang niet altijd meer een roeping...quote:
gaitema schreef op 10 januari 2010 om 14:48:
[...]
We hebben het niet over slechts een heilig huisje, maar alles wat met geloven in God te maken heeft. Ik heb twee neven die er ook theologie gestudeerd hebben. Mijn oudste neef kon met moeite slagen, omdat hij gewoon simpelweg gelooft dat de wonderen die Jezus deed zoals het lopen over het water echt gebeurd zijn en niet slechts symbolisch is. Er zitten nogal wat vrijzinnige rotte appels aan het hoofd va de PKN. die zouden nooit binnen de RKK kunnen opereren.www.petertiggelaar.hyves.nl - Geplaatst op zondag 10 januari 2010 23:54
quote:
gaitema schreef op 09 januari 2010 om 13:57:
theologische opleiding van de PKN in Kampen meen ik. Daar was volges haar totaal geen ruimte voor geloof.
Ik heb zelf aldaar enige studie mogen doen en je moet niet vergeten dat het een wetenschappelijke opleiding is.
Ook op de school in Apeldoorn en Kampen (gkv) zijn er mensen die van hun geloof afvallen.
vaak is dat dan wel een gevolg van het gegeven dat mensen hun eigen vorm gekozen hebben en die is niet altijd theologisch te duiden
Ook van de EH hoor ik dergelijke geluiden overigens, bij de GH te Zwolle ben ik zelf indertijd gestopt met de opleiding kerkelijk werker omdat ik het niveau aan de lage kant vond.
Maar dat is wel een persoonlijke ervaring, er zijn velen die met goed gevolg de opleiding hebben afgerond.
Enneh, je moet ook zeker nooit geloven in theologie, je moet geloven in God
Er zijn slecht twee manieren om je leven te leven: doen alsof niets een wonder is, en doen alsof alles een wonder is. Ik geloof in het laatste. (Albert Einstein) - Geplaatst op maandag 11 januari 2010 09:35Nu alweer terug?Sowieso brengt het Theologie studeren vaak met zich mee dat je op een manier gaat kijken naar geloof, bijbel en kerkgeschiedenis die kritischer is dan mensen van huis uit meestal meekrijgen en is een simpel 'zo is het gebeurt want dat staat hier' niet voldoende. Er staat niet altijd wat er staat en wat er staat is wellicht het resultaat van jarenlange kerkgeschiedenis en niet van Paulus.
Die mogelijkheden zul je serieus moeten nemen, de verschillende tekstversies die we hebben moeten serieus genomen worden.
Ik ben ervan overtuigd dat dat kan op een orthodoxe manier, maar niet iedereen is daar goed toe in staat.
Daarnaast is Kampen (PKN) volgens mij erg sterk gekleurd door de oude 'moderne' theologie van figuren als Kuitert en heeft geloof nog maar zelden iets te maken met theologie bedrijven.Laat uw ja een ja zijn. - Geplaatst op maandag 11 januari 2010 10:01Zeg maar gaitDan vraag ik me af of iemand als Kuitert wel uberhaupt zich met de PKN-theologie had mogen bemoeien. Wat moet een geestelijk blinde paard aan de top in de PKN?
Wat Grondig Christelijk zegt zegt al iets: het moet je roeping wezen, maar volgens mij moet het zelfs verder gaan: je moet ook door geestelijke leiders met geestelijk inzicht aangesteld zijn.
Als het puur een wetenschappelijke opleiding is, dan heeft het weinig met de kerk nog van doen.Een nieuwe start is een nieuw begin - Geplaatst op maandag 11 januari 2010 10:47
wat hij daar 'aan de top' doet? Gewoon, wat hem toegestaan wordt. Het was wellicht Kuitert die als eerste met deze zaken kwam, maar hij is niet de enige. Veel mensen geloven wat hij zegt en door anderen wordt hij getolereerd. Zelfs al is hij een heel duidelijke dwaalleraar, toch kan (of durft) de PKN hem er niet uit te gooien.quote:
gaitema schreef op 11 januari 2010 om 10:01:
Dan vraag ik me af of iemand als Kuitert wel uberhaupt zich met de PKN-theologie had mogen bemoeien. Wat moet een geestelijk blinde paard aan de top in de PKN? (..)
Nunc dimittis servum tuum Domine secundum verbum tuum in pace (The Impossible Faith!, The Dawkins Delusion) - Geplaatst op maandag 11 januari 2010 18:03Nu alweer terug?
quote:
gaitema schreef op 11 januari 2010 om 10:01:
Dan vraag ik me af of iemand als Kuitert wel uberhaupt zich met de PKN-theologie had mogen bemoeien. Wat moet een geestelijk blinde paard aan de top in de PKN?
Een aantal punten, Kuitert an sich staat niet aan de top binnen de PKN en is evenmin een vreselijk invloedrijk figuur meer.
Er bestaat niet zoets als 'de PKN-theologie'. Binnen de PKN zijn er Lutheranen, gereformeerden, bevindelijken, evangelischen, vrijzinnigen en alles wat daartussen zit.
Daarnaast heeft de PKN nu eenmaal een duidelijk vrijzinnige stroming, zowel vanuit de Hervormde als de Gereformeerde kant. Als die een thuis had binnen die kerken is het niet zo gek dat zij een plek heeft binnen de PKN. Het zijn van een brede en pluriforme kerk brengt nu eenmaal mee dat ook dit soort geluiden gehoord mogen worden.RestlessReformed wijzigde dit bericht op 11-01-2010 18:03 met 14%Laat uw ja een ja zijn. - Geplaatst op maandag 11 januari 2010 18:17Wat was, Dat is, Zal zijn
Daarom moet je op zondag Gods evangelie verkondigen en geen theologie. Gods Geest laat zich niet vangen in theologie. Als de waarheid een vierkant is, is theologie de cirkel die we in dat vierkant stoppen, Gevolg is dat je hoekjes overhoudt die niet binnen je theologie passen of ondersneeuwen, waardoor de theologie onvolmaakt blijkt. Zie de discussielijn over uitverkiezing en verwerping.quote:
okidoki schreef op 10 januari 2010 om 23:54:
[...]
www.petertiggelaar.hyves.nl - Geplaatst op maandag 11 januari 2010 18:38Nu alweer terug?
Natuurlijk, maar dit is al een vorm van theologie. Je spreekt hier immers al van God en niet van Goden.quote:
okidoki schreef op 10 januari 2010 om 23:54:
[...]
Laat uw ja een ja zijn. - Geplaatst op maandag 11 januari 2010 18:55Er is maar Eén God!janprins.punt.nl
- Geplaatst op maandag 11 januari 2010 18:56Nu alweer terug?
Dat klopt en dat ontken ik ook niet. Ik stel slechts dat je dan al bezig bent met het bedrijven van theologie.quote:
uranus schreef op 11 januari 2010 om 18:55:
Er is maar Eén God!Laat uw ja een ja zijn. - Geplaatst op maandag 11 januari 2010 19:00Moet je geloven om theologie te bestuderen, dit omdat staat geschreven in Joh 16:13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.janprins.punt.nl
- Geplaatst op maandag 11 januari 2010 19:03Nu alweer terug?
Ik snap je vraag niet helemaal.quote:
uranus schreef op 11 januari 2010 om 19:00:
Moet je geloven om theologie te bestuderen, dit omdat staat geschreven in Joh 16:13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.Laat uw ja een ja zijn. - Geplaatst op maandag 11 januari 2010 19:07Laat ik een andere invalshoek nemen, theologie is toch niet van node als de Geest u leidt in heel de Waarheid?janprins.punt.nl
- Geplaatst op maandag 11 januari 2010 19:09Nu alweer terug?
Ik raad je aan een woordenboek te pakken en te kijken wat theologie betekent.quote:
uranus schreef op 11 januari 2010 om 19:07:
Laat ik een andere invalshoek nemen, theologie is toch niet van node als de Geest u leidt in heel de Waarheid?Laat uw ja een ja zijn. - Geplaatst op maandag 11 januari 2010 19:16Godsgeleerdheid zegt het Hedendaags Nederlands van Van Dale.
Maar van Godsgeleerdheid is geen sprake als ik hoor van menigeen die op de Theologische (hoge) school zit, dat er maar 1 uur wordt besteed aan de Bijbel en dan voornamelijk over de Bijbel herkomst etc. i.p.v. wat of er staan in geschreven. Hoezo Godsgeleerdheid?janprins.punt.nl - Geplaatst op maandag 11 januari 2010 20:48Gijsbert van den Brink geeft vandaag in zijn column in het ND een mooi tegengeluid. Onder de kop "Theologen en secularisatie". Aanbevolen!!!'De roeping van de mens is mens te zijn!'
- Geplaatst op maandag 11 januari 2010 21:30Zeg maar gait
quote:
RestlessReformed schreef op 11 januari 2010 om 18:03:
[...]
Een aantal punten, Kuitert an sich staat niet aan de top binnen de PKN en is evenmin een vreselijk invloedrijk figuur meer.
Er bestaat niet zoets als 'de PKN-theologie'. Binnen de PKN zijn er Lutheranen, gereformeerden, bevindelijken, evangelischen, vrijzinnigen en alles wat daartussen zit.
Daarnaast heeft de PKN nu eenmaal een duidelijk vrijzinnige stroming, zowel vanuit de Hervormde als de Gereformeerde kant. Als die een thuis had binnen die kerken is het niet zo gek dat zij een plek heeft binnen de PKN. Het zijn van een brede en pluriforme kerk brengt nu eenmaal mee dat ook dit soort geluiden gehoord mogen worden.
Dat is helaas de realiteit. Ik zit ook vooral na te denken over de vraag: hoe zou het eigenlijk moeten?
Ik vrees dat Nunc al aangeeft wat de realiteit daarin weer is: Dat kan of durft men niet aan te gaan. Ik geloof namelijk dat als Jezus nu hier zou rond lopen en hem gevraagd zou worden: "wat moeten we doen?" Dat hij dan zoiets zal zeggen als: "alles sluiten en met een handje vol theologen opnieuw beginnen." De meesten zouden door Hem denk ik niet weer aangesteld worden.gaitema wijzigde dit bericht op 11-01-2010 21:32 met 0%Een nieuwe start is een nieuw begin - Geplaatst op maandag 11 januari 2010 21:32Zeg maar gait
Dat zei mijn tante ook al, het waren één van haar laatste woordenquote:
uranus schreef op 11 januari 2010 om 18:55:
Er is maar Eén God!
Een nieuwe start is een nieuw begin - Geplaatst op dinsdag 12 januari 2010 21:18
Volgens mij zijn het 5 woorden en niet 1.quote:
gaitema schreef op 11 januari 2010 om 21:32:
[...]
Dat zei mijn tante ook al, het waren één van haar laatste woorden
Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 4 weken oud!