Voeg toe aan favorieten
Topic: Voor wie is Gods genade? - 7 pagina's
Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 4 weken oud!

1. De stelregels zijn nadien bijgevoegd, degene die ze er aan toegevoegd heeft zal uit het boek des levens worden gebannen, en ik denk ook al degenen die zich menen daar aan te moeten houden.

janprins.punt.nl

2. quote:

uranus schreef op 11 januari 2010 om 18:53:
    De stelregels zijn nadien bijgevoegd, degene die ze er aan toegevoegd heeft zal uit het boek des levens worden gebannen, en ik denk ook al degenen die zich menen daar aan te moeten houden.

Die regels zijn niet toegevoegd. De leer die in de Dordtse Leerregels wordt geleerd is een weerslag van de Bijbelse leer (mbt. uitverkiezing en verbond).
    Ze pretenderen geenzins een toevoeging te zijn op het boek Openbaring of op de Bijbel.

Laat uw ja een ja zijn.

3. Dan zouden de stelregels toch apart naast de Bijbel moeten worden uitgegeven, want ik heb hier een Bijbeltje waar ze terdege in de Bijbel zijn toegevoegd.
    Of heeft toevoegen een andere betekenis, net als gemeenschap in de Bijbel in het hedendaags Nederlands wordt verstaan als seksuele gemeenschap?

janprins.punt.nl

4. quote:

uranus schreef op 11 januari 2010 om 19:11:
    Dan zouden de stelregels toch apart naast de Bijbel moeten worden uitgegeven, want ik heb hier een Bijbeltje waar ze terdege in de Bijbel zijn toegevoegd.

Maar zonder de pretentie dat ze, zoals met de Bijbel het geval is, geinspireerd zijn door God.
    In veel zakbijbels staan achter de boeken van de Bijbel [Genesis tot Openbaring] de berijmde psalmen, de belijdenisgeschriften en liturgische formulieren. Niet omdat we geloven dat die deel uitmaken van de Bijbel zelf, maar omdat we die gebruiken tijdens de erediensten en dit handiger is dan vier verschillende boekjes mee te slepen.

Laat uw ja een ja zijn.

5. Okay, ik vat het. bedankt.

janprins.punt.nl

6. De hulp is in de naam van JHWH
    Afbeelding van HenkG

quote:

uranus schreef op 11 januari 2010 om 18:48:
    Dordtse stelregels?
    Hoe kan ik dat verenigen met Openbaring 22 vers 19 waar staat:
    En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.

Gaat die tekst uit Openbaring werkelijk over de hele Bijbel? Die was er toentertijd namelijk nog niet!
    Daarnaast, het is al aangegeven, is de DL niets anders dan een weerslag van wat de Bijbel ons leert (bezien vanuit bepaalde visie).
    En dat ze achterin een gekaft boekje staan bij de Bijbel....zou dan de inhoudsopgave ook niet mogen? ;)

JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

7. quote:

grondig christelijk schreef op 09 januari 2010 om 14:06:
    [...]

juist en hij weet van te voren wie niet zullen kiezen en verwerpt niet op voorhand...dat is een valse leer...
    Das waar.

Een nieuwe start is een nieuw begin

8. quote:

joepie schreef op 11 januari 2010 om 09:15:
    Ik lees toch in de Bijbel dat God volken, mensen verwerpt.
    Of dat hij ze horende niet laat verstaan en ziende niet laat zien.
    Ja dat klopt, en dat doet Hij omdat deze mensen Hem niet willen volgen, maar veeleer hun eigen wegen willen volgen. Hij verwerpt en verblind ze niet zomaar.

9. Genade is voor iedereen, maar zonder berouw van zonden is genade nauwelijks te voelen.
    Hoe kom je dan tot berouw?
    Of je bent geboren in een christelijk geslacht, of je wordt `getuigd` door iemand die Christen is, en je verder helpt.
    Is er dan geen genade voor mensen buiten het christendom?
    Natuurlijk wel, maar die is nauwelijks voelbaar; alles uiteindelijk schint af te hangen in welk geslacht je bent geboren, hoe je (voor)ouders hebben gewerkt zodat het geweten kon groeien en zo.
    De messias moet komen om mensen te helpen om zich uiteindelijk substantieel af te snijden van het geslacht van de aartsengel, Satan, sinds het begin van de val, en weer te verbinden met God`s geslacht - uiteindelijk gaat dat d.m.v. van een gezegende huwelijksverbintenis, wat nu al mogelijk is.

10. quote:

gaitema schreef op 11 januari 2010 om 23:23:
    [...]

Ja dat klopt, en dat doet Hij omdat deze mensen Hem niet willen volgen, maar veeleer hun eigen wegen willen volgen. Hij verwerpt en verblind ze niet zomaar.
    Niet helemaal waar, Hij had het in de tekst die ik noemde juist over Christenen.

11. Een deel is uitverkoren vanwege Gods genade, denk aan apostel Paulus die de eerste gemeente aanvankelijk hartgrondig vervolgde en door Gods genade behouden werd. Doch moest hij daarvoor wel het evangelie onder erbarmelijke omstandigheden prediken.
    Iemand die dus denkt uit genade behouden te zijn moet daar wel naar leven, want Paulus draaide als een blad aan de boom.

'Maar wacht u van de valse profeten, die in schaapskleren tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.' [Mat 7:15] Deut 13:3. Jer 23:16. Matt 24:4. Rom 16:17. Efez 5:6. Kol 2:8. 1 Joh 4:1

12. quote:

Piebe schreef op 16 januari 2010 om 09:38:
    Een deel is uitverkoren vanwege Gods genade, denk aan apostel Paulus die de eerste gemeente aanvankelijk hartgrondig vervolgde en door Gods genade behouden werd. Doch moest hij daarvoor wel het evangelie onder erbarmelijke omstandigheden prediken.
    Iemand die dus denkt uit genade behouden te zijn moet daar wel naar leven, want Paulus draaide als een blad aan de boom.
    Zoals je het nu omschrijft was de voorwaarde voor de genade, DAT Paulus het evangelie onder soms erbarmelijke omstandigheden moest gaan preken. Als een soort "boetedoening, voorafgaand aan de uiteindelijke genade". Dat zal je toch niet bedoelen??

Hij werd onvoorwaardelijk geroepen; was blind maar kon weer zien:
    Handelingen schrijft (9:17) Saul, broeder, ik ben gezonden door de Heer, door Jezus, die aan u verschenen is op de weg hierheen, om ervoor te zorgen dat u weer kunt zien en vervuld wordt van de heilige Geest.

Maar uiteindelijk KON hij niet anders dan het evangelie prediken, zelfs onder soms erbarmelijke omstandigheden. "Waar het hart vol van is..." Het was de Geest die hem als een blad aan de boom deed draaien.

NB: ik ben nog steeds niet door de DL heen.....

Hendrik-NG wijzigde dit bericht op 16-01-2010 11:53 met 2%
    'De roeping van de mens is mens te zijn!'

13. quote:

Hendrik-NG schreef op 16 januari 2010 om 11:52:
    [...]

Zoals je het nu omschrijft was de voorwaarde voor de genade, DAT Paulus het evangelie onder soms erbarmelijke omstandigheden moest gaan preken. Als een soort "boetedoening, voorafgaand aan de uiteindelijke genade". Dat zal je toch niet bedoelen??

Ja dat is precies wat ik bedoel, maar ik heb het zelf niet bedacht hoor!

'Want indien ik het Evangelie verkondig, het is mij geen roem; want de nood is mij opgelegd. En wee mij, indien ik het Evangelie niet verkondig! Want indien ik dat gewillig doe, zo heb ik loon, maar indien onwillig, de uitdeling is mij evenwel toebetrouwd.' (1 Kor 9,16-17)

Piebe wijzigde dit bericht op 16-01-2010 19:53 met 11%
    'Maar wacht u van de valse profeten, die in schaapskleren tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.' [Mat 7:15] Deut 13:3. Jer 23:16. Matt 24:4. Rom 16:17. Efez 5:6. Kol 2:8. 1 Joh 4:1

14. De hulp is in de naam van JHWH
    Afbeelding van HenkG

quote:

Piebe schreef op 16 januari 2010 om 19:51:
    [...]

'Want indien ik het Evangelie verkondig, het is mij geen roem; want de nood is mij opgelegd. En wee mij, indien ik het Evangelie niet verkondig! Want indien ik dat gewillig doe, zo heb ik loon, maar indien onwillig, de uitdeling is mij evenwel toebetrouwd.' (1 Kor 9,16-17)
    Staat hier niet enkel dat je met een oprecht hart het kado van genade aan te nemen hebt? Daarmee is die daad van aanname nog geen reden tot behoud, want dat blijft het kado zelf....

JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

15. quote:

gaitema schreef op 07 januari 2010 om 09:48:

Okidoki: mooie tekst. Die sla ik op op mijn computer. Wat wilde je hiermee toelichten trouwens?

De door mij aangehaalde tekst komt uit de Hedelberger Catechismus die in alle gereformeerde kerken geleerd en aanvaard wordt.
    Het valt op dat werkelijk niemand (op jou na dan) dit leest en er iets mee doet.

Er zijn slecht twee manieren om je leven te leven: doen alsof niets een wonder is, en doen alsof alles een wonder is. Ik geloof in het laatste. (Albert Einstein)

16. Gods genade.
    een moeilijk item in alle kerken.
    De inmiddels wijlen ds. Hoff uit de GKV leerde ons dat als volgt.

Jij ligt in de zee en je dreigt te verdrinken.
    Iemand gooit een reddingsboei toe.
    Jij zwemt naar de boei en wordt aan boord gehezen.

Wie heeft jou gered?

Evangelischh: ik heb zelf ervoor gekozen om naar de boei te zwemmen dus ik had inbreng in mijn redding. "Heer ik kom tot U" zeg maar
    Gereformeerd: Hij die de boei wierp heeft mij de redding geboden en ik deed daar iets mee door de boei te aanvaarden als enige redding.
    In de gereformeerde kerken en alle kerken uit de reformatie erkennen we de genadeleer zoals vervat in de HC.

Er zijn slecht twee manieren om je leven te leven: doen alsof niets een wonder is, en doen alsof alles een wonder is. Ik geloof in het laatste. (Albert Einstein)

17. quote:

okidoki schreef op 17 januari 2010 om 00:32:
    Gods genade.
    een moeilijk item in alle kerken.
    De inmiddels wijlen ds. Hoff uit de GKV leerde ons dat als volgt.

Jij ligt in de zee en je dreigt te verdrinken.
    Iemand gooit een reddingsboei toe.
    Jij zwemt naar de boei en wordt aan boord gehezen.

Wie heeft jou gered?

Evangelischh: ik heb zelf ervoor gekozen om naar de boei te zwemmen dus ik had inbreng in mijn redding. "Heer ik kom tot U" zeg maar
    Gereformeerd: Hij die de boei wierp heeft mij de redding geboden en ik deed daar iets mee door de boei te aanvaarden als enige redding.
    In de gereformeerde kerken en alle kerken uit de reformatie erkennen we de genadeleer zoals vervat in de HC.

En in de Dordtse Leerregels die veel explicieter zijn mbt. de genadeleer, uitverkiezing en verbond.
    Zoals ik die begrepen heb is wat jij hier als gereformeerd schetst eerder Arminiaans.

Laat uw ja een ja zijn.

18. Uitverkorenheid is altijd voorwaardelijk - in hoeverre de Joden toen, en Christenen nu, hun verantwoordelijkheid kunnen vervullen t.o.v. God`s wil voor hun, en ons nu, is er `uiteindelijke ` uitverkorenheid ... redding.
    Gelovigen zullen altijd worden getest, in alledaagse dingen van de praktijk, alsmede m.b.t. nieuwe mensen die God keer op keer weer stuurt ...

19. .

gaitema wijzigde dit bericht op 17-01-2010 10:52 met 99%

20. quote:

gaitema schreef op 17 januari 2010 om 03:32:
    [...]

Zowel jij als Okidoki zijn hard leers. Je kan het 1000-voudig uitleggen, het heeft geen enkele nut, omdat jullie vast zitten geroest aan het calvanisme en geen enkele tegenspraak en weerlegging dulden. Daarin tegen weten jullie perfect uit te leggen hoe andere mensen zouden geloven, in plaats het recht daar over aan God over te laten.
    Vind je dit soort beschuldigingen normaal? Typisch.

Laat uw ja een ja zijn.

21. Ik erger me steeds aan het neerzetten van de typetjes gereformeerden zijn zo en evangelischen zijn zo. Hoe vaak je er met elkaar ook over hebt, geluisterd wordt er toch niet naar elkaar.

evangelischen kiezen en gereformeerden niet zeker?
    Gereformeerden zien een boei van hun redding, en evangelischen niet zeker?
    Het is altijd de gereformeerde kamp die weet wat evanglischen denken en het evangelische kamp die weet wat gereformeerden denken. Laten we stoppen met dat denken zou ik zeggen, want het slaat vaak als een tang op een varken en brengt alleen maar irritaties.

gaitema wijzigde dit bericht op 17-01-2010 11:01 met 51%

22. quote:

HenkG schreef op 16 januari 2010 om 21:35:
    [...]

Staat hier niet enkel dat je met een oprecht hart het kado van genade aan te nemen hebt? Daarmee is die daad van aanname nog geen reden tot behoud, want dat blijft het kado zelf....

Nee wat er staat is dit:

Dat betekent dat Paulus geen keuze had of hij het Evangelie wilde verkondigen, want hij zegt 'wee mij indien ik het Evangelie niet verkondig!'
    Voor iemand die gelooft dat de werken niets met geloof te maken hebben zal dit best een moeilijk tekst zijn, doch voor mij niet. ;)

23. quote:

RestlessReformed schreef op 17 januari 2010 om 00:50:
    [...]

En in de Dordtse Leerregels die veel explicieter zijn mbt. de genadeleer, uitverkiezing en verbond.
    Zoals ik die begrepen heb is wat jij hier als gereformeerd schetst eerder Arminiaans.

Zou je zo kunnen zien maar ooit een drenkeling gesproken die er voor koos om te verzuipen? (He, dat kan helemaal niet natuurlijk) De mens is gericht op overleven.
    Maar je hebt gelijk het moet zijn: Hij gooide de boei exact om mijn middel en trok mij aan boord :)

24. quote:

gaitema schreef op 17 januari 2010 om 03:32:
    hardleers, vast zitten geroest aan het calvanisme, geen enkele tegenspraak en weerlegging dulden, weten jullie perfect uit te leggen hoe andere mensen zouden geloven, in plaats het recht daar over aan God over te laten

Als je nu even leest wat ik schrijf dan zul je mogelijk ontdekken dat deze aantijgingen niet relevant zijn.
    Overigens zie ik de humor in van het feit dat je een vrijzinnig vrijgemaakte betitelt met "vastgeroesd aan Calvijn". Dat is een eretitel!

Ik schreef het voorbeeld wat een predikant gebruikte, jij schiet even door daarin, moet je niet doen, slecht voor je hart :)

Het zal mij eerlijk gezegd een salami zijn wat iemand gelooft echter geloof ik wel dat er veel halve waarheden zijn.
    Mag je dat niet zeggen als christen?
    Ik heb diep respect voor mensen als RKDIAK en Thorgem die daarin een zeer stevige basis in hun overtuiging zien.
    Zouden meer kerkleden moeten doen zijn we direct van het eeuwige gezwabber af.
    als jij meent te lezen dat ik bijvoorbeeld evangelischen niet als gelovigen zie dan lees je toch echt niet wat ik heb geschreven...

Riemer Lap wijzigde dit bericht op 17-01-2010 13:49 met 0%

25. quote:

Piebe schreef op 16 januari 2010 om 19:51:
    [...]

De NBV is wat "leesbaarder"; 9:16 Dat ik verkondig is niet iets om me op te laten voorstaan. Ik kan niet anders, en het zou me slecht vergaan als ik het niet zou doen. 9:17 Als ik het uit eigen beweging zou doen, zou ik recht op betaling hebben. Maar ik doe het niet uit vrije wil; deze opdracht is mij toevertrouwd.

Ik lees er nog steeds iets in in de trant van "waar het hart vol val is stroomt de mond van over".

Misschien samen met een rechtstreekse opdracht van Christus: Gal 1:15 Maar toen besloot God, die mij al vóór mijn geboorte had uitgekozen en die mij door zijn genade heeft geroepen, 1:16 zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik hem aan de heidenen zou verkondigen.

Paulus is wel geroepen met een doel (evangeliseren); maar het evangeliseren was geen middel om zijn uiteindelijke redding te bewerkstelligen (toch??!!). Die redding is onvoorwaardelijk...

Paulus zelf hierover:
    ...en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost...

Kortom: Paulus MOEST wel de wereld ingaan: Hij was gestuurd door Christus zelf, maar kon/wilde intussen uit zichzelf ook zijn mond niet meer houden...

'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 4 weken oud!