Auteur Topic: Alphacursus neo-charismatisch?  (gelezen 2943 keer)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Alphacursus neo-charismatisch?
« Gepost op: januari 22, 2010, 06:32:05 pm »
Hallo allemaal. Misschien zijn jullie dit niet helemaal van me gewend, maar ik begeef me even weer terug op het gevoelige terrein van de discussie over wat het kaf en het koren scheiden onder evangelischen. Ik las op een site dat de Alphacursus is opgezet door een neo-charismatische leider die zelf te lijden heeft gehad aan sterke dwalingen door dwaalgeesten. Het volgende vond ik daar over:

Evangelisch – Neo-Evangelisch
In 1947 werd het Fuller Theological Seminary gevestigd als theologische opleiding voor behoudende evangelische predikanten. Om zich van andere Evangelicals te onderscheiden voerde Harold Lindsell, een van de grondleggers van het Seminary, het begrip “Neo-Evangelisch” in. Toen deze benaming een vaste plaats op de Amerikaanse kerkelijke kaart had gekregen werd het “neo-” afgeschaft. Studenten, die het verbod overtraden, kregen een boete van $5.- per overtreding. Er volgde een lange geschiedenis van verschuivingen in het denken van de professoren. Fuller werd het hoofdkwartier van de Derde Golf van de Heilige Geest, de Charismatische Beweging van John Wimber. Deze doceerde er de cursus “Tekenen en Wonderen,” die na 4 jaar wegens meningsverschil werd onderbroken. Een uitloper van die Charismatische Beweging is de Toronto Blessing. Vanuit Canada landde deze Blessing in de charismatisch Anglicaanse Kerk Holy Trinity Brompton van Londen. Van daaruit verspreidt de Alpha-cursus zich wereldwijd. Daarbij hoort ook het Heilige Geest-weekend met de zogenaamde Geestesdoop.


bron: http://www.oncedelivered....elisch-dat-is-evangelisch

Nu ben ik benieuwd naar de commentaren hierop, of satan mogelijk dit als een dwaalinstrument zou gebruiken en/of dat God hier de vinger in de pap heeft. Hoe dan ook ben ik wel te spreken over veel ontwikkelingen onder evangelische geestelijke ervaringen, maar juist huiverig voor neo-charismatische uitingen vanuit de Torontoblessing onder andere.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Alphacursus neo-charismatisch?
« Reactie #1 Gepost op: januari 22, 2010, 07:19:32 pm »
Een Alphacursus kan een kerk/gemeente zo inrichten als ze zelf willen. Dat diegene met het idee daarvoor er schijnbaar wat vreemde ideeën op nahield of uit een andere denominatie kwam maakt verder niets uit. Daarnaast kunnen ook de meest vreemde mensen zo nu en dan best een heel nuttig idee hebben.

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Alphacursus neo-charismatisch?
« Reactie #2 Gepost op: januari 22, 2010, 08:27:09 pm »
Zo'n cursus kan misschien wel gezellig zijn, maar ik heb wel eens het idee dat niet vaak genoeg beklemtoond kan worden dat meningen verschillen over de Bijbel. Wie zijn de samenstellers? Wat is hun geloof? Wat willen ze er mee bereiken? En het belangrijkste, wat wil jij er mee bereiken?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Alphacursus neo-charismatisch?
« Reactie #3 Gepost op: januari 23, 2010, 01:41:12 am »

quote:

Thorgrem schreef op 22 januari 2010 om 19:19:
Een Alphacursus kan een kerk/gemeente zo inrichten als ze zelf willen.
Dat schijnt niet zo te zijn, althans officieel. Ik kan het zogauw niet online terug vinden maar volgens mij is het zo dat de Alpha-opzet onverkort overgenomen dient te worden en dat als je wijzigingen aanbrengt de cursus geen Alpha mag heten.

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Alphacursus neo-charismatisch?
« Reactie #4 Gepost op: januari 23, 2010, 09:40:57 am »
Ik weet niet hoe het officieel zit, maar er wordt vrolijk geschaafd aan de alpha in verschillende gemeentes. Bij ons werd bijvoorbeeld de avond over gebedsgenezing sterk ingekort en de avond over de kerk meer benadrukt, om maar iets te noemen.
Bombus terrestris Reginae

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Alphacursus neo-charismatisch?
« Reactie #5 Gepost op: januari 23, 2010, 10:36:24 am »

quote:

Thorgrem schreef op 22 januari 2010 om 19:19:
Een Alphacursus kan een kerk/gemeente zo inrichten als ze zelf willen.
Ik meen dat dat niet het geval is. Volgens mij zijn er officieel best strenge regels waar je je aan moet houden, anders mag het geen alphacursus heten.
Niet dat enige NL-gemeente zich daar aan stoort, overigens.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Alphacursus neo-charismatisch?
« Reactie #6 Gepost op: januari 23, 2010, 11:01:50 am »
Dus de praktijk is dat er vrolijk aangepast wordt naar de doelgroep. :)
Indien dat niet het geval zou zijn dat zouden alpha cursussen nooit in de katholieke Kerk of verschillende protestantse kerken toegepast worden.

Een alpha cursus is een leuke, (laagdrempelige?) kennismaking met de kerk/gemeente waarin het gehouden wordt. Wat mij betreft gaat men daarmee door, welk naamkaartje men er dan ook aanhangt. Maar ik denk niet dat je wonderen hoeft te verwachten van zo'n project.

E-line

  • Berichten: 3300
  • 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Alphacursus neo-charismatisch?
« Reactie #7 Gepost op: januari 23, 2010, 11:55:52 am »
Op deze site heb ik e.e.a. besproken van de alpha-cursus, inhoudelijk. Het neo-charismatische uit de cursus filteren is best intensief om te doen, is mijn ervaring. En inderdaad, het is niet netjes om het in gefilterde versie toch als Alpha-cursus te verkopen.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Alphacursus neo-charismatisch?
« Reactie #8 Gepost op: januari 25, 2010, 12:23:47 am »
De praktijk wijst uit dat het naar de hand van de gemeente gezet wordt dus, en dat lijkt me ook heel goed. Ik heb het niet zo op opdringerigheden. Alsof de gemeente niet verstandig genoeg kan zijn er wat goeds van te maken aan de hand van eigen christelijke visies.

Ik ga de site van E-line ook bekijken en aangezien ik vanwege het tienerwerk ook een compleet alphacurcusprogramma op mijn zolder heb liggen die we voor jaren terug gebruikt hebben, ga ik eens het stof er van af halen en me er eens in verdiepen denk ik.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Alphacursus neo-charismatisch?
« Reactie #9 Gepost op: januari 25, 2010, 12:54:35 am »

quote:

gaitema schreef op 25 januari 2010 om 00:23:
De praktijk wijst uit dat het naar de hand van de gemeente gezet wordt dus, en dat lijkt me ook heel goed. Ik heb het niet zo op opdringerigheden. Alsof de gemeente niet verstandig genoeg kan zijn er wat goeds van te maken aan de hand van eigen christelijke visies.
Ja en nee. Alpha is wel een uitgekiende en goed doordachte en opgezette cursus. Ik kan me voorstellen dat Alpha niet graag ziet dat jan-en-alleman er dan naar eigen believen een eigen cursus met eigen inhoud van gaat maken onder Alpha-vlag.
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2010, 08:44:25 am door Mezzamorpheus »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Alphacursus neo-charismatisch?
« Reactie #10 Gepost op: januari 25, 2010, 01:27:29 am »
Is ook wel begrijpelijk.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Alphacursus neo-charismatisch?
« Reactie #11 Gepost op: januari 26, 2010, 10:40:24 pm »
Ik zie dat de site heel wat behandeld. Zelf heb ik ook alvast onwillekeurig ergens het alphaboekje opengeslagen en een heel mooie stuk gelezen die ik me bij het lezen ervan weer herinner van de tijd dat ik de cursus volgde.

Het verhaal wordt verteld van een man die uit angst niet voor het christelijke geloof koos, omdat hij dan zou moeten evangeliseren en dan verklaren de mensen hem natuurlijk voor gek. In gesprek met een oude man die al tientallen jaren christen is kreeg hij te horen dat hij niet hoefde te evangeliseren om christen te kunnen zijn, want geloven is een zaak tussen jou en God. En ander heeft daar niet mee van doen of je geloofd of niet.
Helemaal in de wolken hiervan liep hij thuis na een keuze voor Jezus te hebben gemaakt vol blijheid naar zijn ouders en riep: "wist je dat je ook in Jezus kunt geloven, zonder iemand anders erover te moeten vertellen?!"
De conclusie was: "als je vol bent van Gods liefde na dat je voor hem gekozen hebt, dan wil je van Hem vertellen."

Ik vond het een moois stuk. Kon me het levendig voorstellen. Echter vroeg ik me wel af of het nu ook zo echt werkte. Na lang er over nagedacht te hebben denk ik dat het inderdaad zo kan zijn bij een heel sterke Godservaring of zo. Dikwels zie ik om mij heen en bemerk ik dat bij me zelf ook dat die angst voor de reactie van de ander ondanks je persoonlijke geloofservaringen toch wel sterk aanwezig blijft en dat je wel degelijk een drempel over moet om toch eerlijk te zijn over je geloof. Dat gaat toch niet zo vanzelf, alsof het er zo uit flapt uit enthousiasme.

Wat ik wel ervaren heb (en dat mis ik hier wel) dat je het niet alleen hoeft te doen. Juist door de korte momenten dat je eerlijk bent over je geloof, komen de reacties wel eens los en daarin werkt God wel eens door.
Zo vroeg een collega van me op een dag naar de inhoud van de Passion of the Christ die hij van een dvd gekeken had, omdat hij als ongelovig opgevoed persoon niet begreep hoe het zat. Hij wilde het begrijpen en daarop mocht ik hem het hele paasevangelie uitleggen, waarop hij vol interesse doorvroeg en het is gaan begrijpen. Hij wilde daarom deel 2 ook eens gaan bekijken.

Kijk, ik deed hier niets anders dan wat er van me gevraagd werd. Het kwam van buitenaf en ook God beloofde zijn apostelen: "wanneer je voor de keizer gesleept wordt, vraag je niet eerst af wat je dan moet zeggen, de Heilige Geest zal het je dan laten weten wat je zeggen moet."

Wat ik dus mis is de ontdekking dat je het niet alleen kunt, dat je Gods hulp nodig hebt.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2010, 10:46:06 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

E-line

  • Berichten: 3300
  • 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Alphacursus neo-charismatisch?
« Reactie #12 Gepost op: januari 27, 2010, 08:57:51 am »

quote:

gaitema schreef op 26 januari 2010 om 22:40:
Ik zie dat de site heel wat behandeld. Zelf heb ik ook alvast onwillekeurig ergens het alphaboekje opengeslagen en een heel mooie stuk gelezen die ik me bij het lezen ervan weer herinner van de tijd dat ik de cursus volgde.

Ik heb de inhoud van die site geschreven tijdens de voorbereiding van de alphacursus en daarna. Ik was namelijk gevraagd door mijn oude (gereformeerde) studentenvereniging om als begeleider de cursus aan een groepje te geven.

quote:

Kijk, ik deed hier niets anders dan wat er van me gevraagd werd. Het kwam van buitenaf en ook God beloofde zijn apostelen: "wanneer je voor de keizer gesleept wordt, vraag je niet eerst af wat je dan moet zeggen, de Heilige Geest zal het je dan laten weten wat je zeggen moet."

Wat ik dus mis is de ontdekking dat je het niet alleen kunt, dat je Gods hulp nodig hebt.
Dat is iets wat ik inderdaad ook meerdere keren miste in de cursus. En juist omdat die belofte van Christus zo concreet in de praktijk werkt, en zoveel ontspanning geeft, heb ik dat dus wél aan mijn cursisten als focus meegegeven: vertrouwen, vertrouwen en kennis van zijn beloften aan ons, ken je bijbel.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Alphacursus neo-charismatisch?
« Reactie #13 Gepost op: januari 27, 2010, 06:41:21 pm »
Ik ga je site maar eens goed lezen. Interessant om elkaar in de kritiek te herkennen. Ik ben benieuwd wat je er aan ontdekt hebt.
Een nieuwe start is een nieuw begin