Auteur Topic: Hoe is het in de hemel?  (gelezen 14672 keer)

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Gepost op: februari 10, 2010, 08:17:39 pm »
Laatst zei ik tegen mijn dominee 'wat als de hemel me niet bevalt?' Waarop hij antwoordde 'dan moet je weer levend worden.' Ja, mijn dominee heeft humor, ik kan met hem lezen en schrijven en verder hebben we de kwestie gelaten voor wat het is.

Doch is het uiteindelijk een serieuze zaak nietwaar? En wat staat er eigenlijk in de Bijbel over hoe het in de hemel is? Waar lezen wij bijvoorbeeld dat mensen naar de hemel gaan? Ik bedoel, ik speel geen harp en op een wolk rijden in de eeuwigheid lijkt me lang! Wie kan me helpen? :S
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #1 Gepost op: februari 10, 2010, 08:39:00 pm »

quote:

Piebe schreef op 10 februari 2010 om 20:17:
Laatst zei ik tegen mijn dominee 'wat als de hemel me niet bevalt?' Waarop hij antwoordde 'dan moet je weer levend worden.' Ja, mijn dominee heeft humor, ik kan met hem lezen en schrijven en verder hebben we de kwestie gelaten voor wat het is.

Doch is het uiteindelijk een serieuze zaak nietwaar? En wat staat er eigenlijk in de Bijbel over hoe het in de hemel is? Waar lezen wij bijvoorbeeld dat mensen naar de hemel gaan? Ik bedoel, ik speel geen harp en op een wolk rijden in de eeuwigheid lijkt me lang! Wie kan me helpen? :S
Misschien wordt er dan wat nieuws voor je verzonnen? "Hij die op de troon zat zei: ‘Alles maak ik nieuw!’ "

Wie zegt dat de eeuwigheid lang duurt??? (qua "gevoelstijd" bedoel ik)... Ik denk dat we tijd tekort komen...  ;)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #2 Gepost op: februari 10, 2010, 09:03:39 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 10 februari 2010 om 20:39:
[...]


Misschien wordt er dan wat nieuws voor je verzonnen? "Hij die op de troon zat zei: ‘Alles maak ik nieuw!’ "

Wie zegt dat de eeuwigheid lang duurt??? (qua "gevoelstijd" bedoel ik)... Ik denk dat we tijd tekort komen...  ;)

Mooie tekst is dat. Daar zeg je wat inderdaad, het klinkt me als muziek in de oren, want er zijn zoveel dingen die ik nog wel eens over zou willen doen. :)

We hadden laatst een discussie over de betekenis van eeuwig als in zonder begin en eind. In die zin hadden wij het eeuwige leven reeds een eeuwigheid voordat we het tijdelijke kregen wat we nu bezitten. Snap je wat ik bedoel?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #3 Gepost op: februari 10, 2010, 09:20:34 pm »
Wie kent de uitdrukking niet 'hij is naar de eeuwige jachtvelden vertrokken?' Doch is het opmerkelijk dat de Bijbel onderscheid maakt tussen een oude hemel en aarde en een nieuwe hemel (Jes 65,17) en aarde. Dat betekent dat de eerste hemel een tijdelijke was en dus nooit met eeuwige jachtvelden vergeleken kan worden.

Ook kunnen we concluderen dat God buiten de eerste hemel verbleef, want hij schiep hemel (Gen 1,1) en aarde. Dat werpt een nieuw licht op onze Vader die in de hemelen is, want daarmee werd bedoeld onze God die in de tempel is en zolang de tempel nog stond (Mat 24,2) was de verlossing nog toekomstmuziek.

De eerste hemel was dus niet een eeuwige situatie, maar een tijdelijke fysieke schepping. Jesaja sprak Juda en Jeruzalem aan met hemel en aarde (Jes 1,2) en Petrus profeteerde over het einde van de eerste hemel:

'vol verwachting u spoedende naar de komst van de dag Gods, ter wille waarvan de hemelen brandende zullen vergaan en de elementen in vuur zullen wegsmelten.' (2 Petr 3,12)

Lucht kan niet wegsmelten nietwaar?

Zach 13,9
Dat derde deel zal Ik in het vuur brengen, en Ik zal hen smelten, zoals men zilver smelt, ja hen louteren, zoals men goud loutert. Zij zullen mijn naam aanroepen en Ik zal hen verhoren. Ik zeg: Dat is mijn volk; en zij zullen zeggen: De HERE is mijn God.

De eerste hemel = het oude verbond.
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2010, 09:26:42 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Etienne

  • Berichten: 145
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #4 Gepost op: februari 10, 2010, 10:16:28 pm »
Wat gaan mensen doen in de hemel?De bijbel heeft daar toch enkele duidelijke antwoorden op:Oordelen en regeren.

Maar over wie en wat gaan ze regeren?

RestlessReformed

  • Berichten: 483
  • Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #5 Gepost op: februari 10, 2010, 11:07:48 pm »
En we zijn weer beland bij wat preteristische praatjes.
Laat uw ja een ja zijn.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #6 Gepost op: februari 10, 2010, 11:34:32 pm »
Wat is preteristisch? Ik heb geen woordenboek en op internet kon ik het zo niet vinden. Ik heb ook nog nooit van het woord gehoord.

Hoe het zit met het oordelen en regeren weet ik niet. Het zal vast gaan om bepaalde groepen. Je hebt namelijk verschillende ontwikkelingsrangen in de hemel. Vandaar het idee van een eerste, een tweede en de derde hemel bijvoorbeeld. Door genade ben je gered als je vertrouwd op Jezus en die gaat met je een ontwikkeling aan. Hoe sterker je in de liefde ontwikkeld, hoe sterker je ook staat in de hemel.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #7 Gepost op: februari 10, 2010, 11:50:36 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 10 februari 2010 om 23:07:
En we zijn weer beland bij wat preteristische praatjes.
Zie Gait. Gewoon nederlands mag wel en ander maar even aanduiden wat je meent te moeten zeggen.
Mail me maar als je wat wilt weten

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #8 Gepost op: februari 11, 2010, 09:47:36 am »

quote:

okidoki schreef op 10 februari 2010 om 23:50:
[...]

Zie Gait. Gewoon nederlands mag wel en ander maar even aanduiden wat je meent te moeten zeggen.
De reactie van Restless Reformd is off-topic en preterisme betekent niets meer en niets minder dan vervulde profetieën. Wat ik heb gezegd zou best preteristisch kunnen zijn hoor, maar als iemand een katholieke doctrine verkondigt hoor ik hem ook niet klagen. Wat ik heb gezegd heb ik onderbouwd vanuit de Bijbel en zolang ik me daar aan houd is het vooral christelijk wat ik schrijf. :)
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2010, 09:48:11 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #9 Gepost op: februari 11, 2010, 09:52:32 am »

quote:

gaitema schreef op 10 februari 2010 om 23:34:
Wat is preteristisch? Ik heb geen woordenboek en op internet kon ik het zo niet vinden. Ik heb ook nog nooit van het woord gehoord.

Hoe het zit met het oordelen en regeren weet ik niet. Het zal vast gaan om bepaalde groepen. Je hebt namelijk verschillende ontwikkelingsrangen in de hemel. Vandaar het idee van een eerste, een tweede en de derde hemel bijvoorbeeld. Door genade ben je gered als je vertrouwd op Jezus en die gaat met je een ontwikkeling aan. Hoe sterker je in de liefde ontwikkeld, hoe sterker je ook staat in de hemel.
De derde hemel heeft volgens mij betrekking op Jezus verschijning (2 Kor 12;2; Hand 9:3; 22:17; 1 Kor 15:8.) aan Paulus. Verder komt de aanduiding derde hemel niet een keer voor in de Bijbel. :)
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2010, 10:16:43 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #10 Gepost op: februari 11, 2010, 10:01:30 am »
Degenen die in de hemel komen wachten daar op de jongste dag. Dan zal de aarde nieuw geschapen worden en kunnen we met z'n allen -voor zover in Christus opnieuw geboren- daar naartoe.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #11 Gepost op: februari 11, 2010, 10:26:29 am »
Ik zie trouwens dat de Vandale een andere betekenis aan het woord 'eeuwig' geeft dan waar het meestal voor gebruikt wordt. Als je andere woordenboeken bekijkt, staat er alleen 'zonder einde', en niet 'zonder begin of einde' zoals Vandale als betekenis geeft. (zie oa wiki, synoniemen.net)

Wat betreft hoe het in de hemel is: dat kan niet anders dan goed zijn, want God woont dan weer midden tussen de mensen, we hebben geen zon of maan meer nodig (zie Openbaringen), en wat is er beter dan bij God te zijn? Kan me ook niet voorstellen dat we ons zullen hoeven te vervelen met zo'n God. Maar ik kan me er eerlijk gezegd ook geen voorstelling van maken, omdat alles wat we hier hebben beschadigd is door de zonde
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2010, 10:26:47 am door Fotogravinnetje »
computerfout: een vreemde een in de byte

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #12 Gepost op: februari 11, 2010, 10:41:21 am »
Volgens mij zijn er weinig teksten die stellen dat elk kind van God naar de hemel gaat. Er zijn martelaren in de hemel (onder het altaar, en die martelaren klagen steen en been over het trage tempo waarin God zijn plan voltrekt; Op 6:9), maar het gros van de kinderen Gods lijkt pas op de jongste dag weer opgewekt te worden.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

E-line

  • Berichten: 3300
  • 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #13 Gepost op: februari 11, 2010, 10:48:46 am »

quote:

Piebe schreef op 11 februari 2010 om 09:47:
[...]
Wat ik heb gezegd heb ik onderbouwd vanuit de Bijbel en zolang ik me daar aan houd is het vooral christelijk wat ik schrijf. :)
Ooit gehoord van het spreekwoord 'elke ketter heeft zijn letter'? En de duivel kent de bijbel ook goed, kijk maar naar zijn argumenten tegenover Jezus in de woestijn (Mat 4).

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #14 Gepost op: februari 11, 2010, 11:13:28 am »

quote:

E-line schreef op 11 februari 2010 om 10:48:
[...]

Ooit gehoord van het spreekwoord 'elke ketter heeft zijn letter'? En de duivel kent de bijbel ook goed, kijk maar naar zijn argumenten tegenover Jezus in de woestijn (Mat 4).
Wat wil je hiermee zeggen? :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #15 Gepost op: februari 11, 2010, 11:18:58 am »
Wat ze bedoelt is dat je heel makkelijk teksten uit de bijbel kunt plukken die je eigen gelijk lijken te ondersteunen, maar dat als je het geheel van de bijbel neemt, die interpretatie wellicht anders zou zijn. Tenminste, ik denk dat ze dat bedoelt (gezien het feit dat ze o.a. de verzoeking in de woestijn erbij haalt, waarin de duivel met bijbelteksten (!) Jezus probeert te overtuigen om tegen Gods wil in te gaan)
computerfout: een vreemde een in de byte

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #16 Gepost op: februari 11, 2010, 11:19:36 am »

quote:

elle schreef op 11 februari 2010 om 10:41:
Volgens mij zijn er weinig teksten die stellen dat elk kind van God naar de hemel gaat. Er zijn martelaren in de hemel (onder het altaar, en die martelaren klagen steen en been over het trage tempo waarin God zijn plan voltrekt; Op 6:9), maar het gros van de kinderen Gods lijkt pas op de jongste dag weer opgewekt te worden.
Inderdaad, ze gingen niet naar de hemel, maar naar het dodenrijk (Hos 13,14) totdat Jezus de gelovigen vrijkocht.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #17 Gepost op: februari 11, 2010, 11:20:44 am »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 11 februari 2010 om 11:18:
Wat ze bedoelt is dat je heel makkelijk teksten uit de bijbel kunt plukken die je eigen gelijk lijken te ondersteunen, maar dat als je het geheel van de bijbel neemt, die interpretatie wellicht anders zou zijn. Tenminste, ik denk dat ze dat bedoelt (gezien het feit dat ze o.a. de verzoeking in de woestijn erbij haalt, waarin de duivel met bijbelteksten (!) Jezus probeert te overtuigen om tegen Gods wil in te gaan)

Ja ze vergelijkt me met de duivel, maar troost je, de duivel gelooft niet in Jezus Christus en ik wel. :)

Saillant detail, Jezus werd ook vergeleken met de duivel!

Joh 7,20
De schare antwoordde en zeide: Gij hebt de duivel; wie zoekt U te doden?
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2010, 11:23:31 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #18 Gepost op: februari 11, 2010, 11:30:10 am »
Jak. 2: U gelooft dat God de enige is? Daar doet u goed aan. Maar de demonen geloven dat ook, en ze sidderen.
Dus nee, je kunt niet zeggen dat de duivel niet in Jezus Christus gelooft. Integendeel: hij weet Wie en hoe Jezus is en siddert!
computerfout: een vreemde een in de byte

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #19 Gepost op: februari 11, 2010, 11:36:20 am »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 11 februari 2010 om 11:30:
Jak. 2: U gelooft dat God de enige is? Daar doet u goed aan. Maar de demonen geloven dat ook, en ze sidderen.
Dus nee, je kunt niet zeggen dat de duivel niet in Jezus Christus gelooft. Integendeel: hij weet Wie en hoe Jezus is en siddert!
Prima, dan noem je me de duivel, maar beter pas je dan op dat je me niet kwaad maakt!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #20 Gepost op: februari 11, 2010, 11:41:06 am »
Ook daarmee leg je een interpretatie in de woorden van E-line en mij die we niet bedoeld hebben. Het enige wat we bedoeld hebben aan te wijzen is dat bijbeltekstgebruik niet automatisch betekent dat je ze op de juiste manier gebruikt. En als extreem voorbeeld wijzen we aan dat de duivel dat ook deed toen hij Jezus verzocht in de woestijn
computerfout: een vreemde een in de byte

E-line

  • Berichten: 3300
  • 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #21 Gepost op: februari 11, 2010, 11:47:21 am »

quote:

Piebe schreef op 11 februari 2010 om 11:13:
[...]

Wat wil je hiermee zeggen? :)
dat als je bijbelteksten aanhaalt voor je standpunt, je nog niet automatisch christelijk bent. Je hebt meer nodig dan dat om dat te bewijzen.

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #22 Gepost op: februari 11, 2010, 12:02:14 pm »
Gelieve inhoudelijk te reageren en niet off-topic. Bij twijfel aan mijn integriteit reageer je maar via de mail en anders toch lekker niet? :)
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2010, 12:03:45 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #23 Gepost op: februari 11, 2010, 12:04:47 pm »

quote:

Piebe schreef op 11 februari 2010 om 11:19:
[...]

Inderdaad, ze gingen niet naar de hemel, maar naar het dodenrijk (Hos 13,14) totdat Jezus de gelovigen vrijkocht.
Nee, je volgt me niet. Ik bedoel ik de kans groot schat dat jij en ik niet naar de hemel gaan, tenzij er een fanatieke moslim oid is die ons om ons geloof een kop kleiner maakt. Enige mogelijke uitzondering imho is de dag des oordeels, wanneer we voor de troon van God zullen staan. Maar er zijn ook teksten die die troon uit de hemel laten neerdalen, dus dan komen we nog steeds niet in de hemel zelf.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #24 Gepost op: februari 11, 2010, 12:17:30 pm »

quote:

elle schreef op 11 februari 2010 om 12:04:
[...]

Nee, je volgt me niet. Ik bedoel ik de kans groot schat dat jij en ik niet naar de hemel gaan, tenzij er een fanatieke moslim oid is die ons om ons geloof een kop kleiner maakt. Enige mogelijke uitzondering imho is de dag des oordeels, wanneer we voor de troon van God zullen staan. Maar er zijn ook teksten die die troon uit de hemel laten neerdalen, dus dan komen we nog steeds niet in de hemel zelf.
Waar geloof jij dan dat we heen gaan tot de dag des oordeels?

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #25 Gepost op: februari 11, 2010, 12:21:51 pm »
Piebe,
Jij zegt

quote:

Piebe schreef op 11 februari 2010 om 09:47:
[...]

Wat ik heb gezegd heb ik onderbouwd vanuit de Bijbel en zolang ik me daar aan houd is het vooral christelijk wat ik schrijf. :)

Dus:
1.) Wie vanuit de bijbel dingen onderbouwt, schrijft christelijke dingen
2.) Ik onderbouw vanuit de bijbel
3.) Wat ik schrijf is christelijk

Wij zetten tegenover 1.) (wat een AANNAME is!) een voorbeeld waaruit blijkt dat de aanname 'vanuit de bijbel onderbouwd = christelijk' niet klopt.
Niet meer, niet minder. Als jij dan de conclusie trekt dat het voorbeeld 1 op 1 op jou van toepassing is en dus jou gelijk stellen aan de duivel, dan trek je een zeer voorbarige conclusie. Wij wilden alleen waarschuwen dat het gemakkelijk is om de bijbel te laten buikspreken als je selectief met teksten om gaat. Er zijn namelijk vanuit de bijbel ook argumenten tegen jouw visie aangedragen, dus die zijn dan ook christelijk, ook al spreken ze elkaar tegen. Dan lijkt mij dat niet zowel degene met de ene visie als degene met de andere visie al het gelijk aan zijn/haar kant heeft
computerfout: een vreemde een in de byte

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #26 Gepost op: februari 11, 2010, 12:36:46 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 11 februari 2010 om 12:17:
[...]


Waar geloof jij dan dat we heen gaan tot de dag des oordeels?

Geen idee. De bijbel is er wat schimmig over. Sommigen hebben een 'zieleslaap' gepostuleerd (een leer die overigens verketterd is door de GKv, als ik het goed begrijp).
Maar ik geloof dat de tijd-ruimtebups voor God toch iets anders werkt dan voor ons. Dus 't kan wat mij betreft prima zo zijn dat er 'niets' is, dat je bij je dood meteen 'wakker wordt' op de jongste dag. En -als je in het boek der levenden staat- dus meteen op de nieuwe aarde mag rondlopen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #27 Gepost op: februari 11, 2010, 12:57:26 pm »

quote:

elle schreef op 11 februari 2010 om 12:36:
[...]

Geen idee. De bijbel is er wat schimmig over. Sommigen hebben een 'zieleslaap' gepostuleerd (een leer die overigens verketterd is door de GKv, als ik het goed begrijp).
Maar ik geloof dat de tijd-ruimtebups voor God toch iets anders werkt dan voor ons. Dus 't kan wat mij betreft prima zo zijn dat er 'niets' is, dat je bij je dood meteen 'wakker wordt' op de jongste dag. En -als je in het boek der levenden staat- dus meteen op de nieuwe aarde mag rondlopen.

Onder het oude verbond gingen de overledenen naar het dodenrijk (Hos 13,14) maar Jezus zei tegen Petrus:

Mat 16,18
En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra zal Ik mijn gemeente bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen.

Hieruit kunnen we concluderen dat de christenen dus niet naar het dodenrijk zullen gaan. De vraag is dus, waar gaan wij wel naartoe?
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2010, 12:58:05 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #28 Gepost op: februari 11, 2010, 12:59:00 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 11 februari 2010 om 12:21:
Piebe,
Jij zegt
[...]

Dus:
1.) Wie vanuit de bijbel dingen onderbouwt, schrijft christelijke dingen
2.) Ik onderbouw vanuit de bijbel
3.) Wat ik schrijf is christelijk

Wij zetten tegenover 1.) (wat een AANNAME is!) een voorbeeld waaruit blijkt dat de aanname 'vanuit de bijbel onderbouwd = christelijk' niet klopt.
Niet meer, niet minder. Als jij dan de conclusie trekt dat het voorbeeld 1 op 1 op jou van toepassing is en dus jou gelijk stellen aan de duivel, dan trek je een zeer voorbarige conclusie. Wij wilden alleen waarschuwen dat het gemakkelijk is om de bijbel te laten buikspreken als je selectief met teksten om gaat. Er zijn namelijk vanuit de bijbel ook argumenten tegen jouw visie aangedragen, dus die zijn dan ook christelijk, ook al spreken ze elkaar tegen. Dan lijkt mij dat niet zowel degene met de ene visie als degene met de andere visie al het gelijk aan zijn/haar kant heeft
Ik wil deze discussie best nog eens met je voeren, maar niet nu en eveneens niet in dit topic. :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #29 Gepost op: februari 11, 2010, 01:16:19 pm »

quote:

Piebe schreef op 11 februari 2010 om 12:57:
[...]

Onder het oude verbond gingen de overledenen naar het dodenrijk (Hos 13,14) maar Jezus zei tegen Petrus:

Mat 16,18
En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra zal Ik mijn gemeente bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen.

Hieruit kunnen we concluderen dat de christenen dus niet naar het dodenrijk zullen gaan. De vraag is dus, waar gaan wij wel naartoe?

Ten eerste kan ik dat daar helemaal niet uit concluderen? Dat de poorten van het dodenrijk de gemeente niet zullen overweldigen, zegt toch niets over individuele christenen?
Ten tweede lijkt elle's antwoord me heel helder: Wij gaan helemaal nergens heen. Ons tijd-ruimtebesef projecteren op God, de hemel en de nieuwe aarde is krom. Waar gaat een vlam heen als je een kaars dooft?

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #30 Gepost op: februari 11, 2010, 01:45:36 pm »

quote:

Pooh schreef op 11 februari 2010 om 13:16:
[...]

Ten eerste kan ik dat daar helemaal niet uit concluderen? Dat de poorten van het dodenrijk de gemeente niet zullen overweldigen, zegt toch niets over individuele christenen?
De gemeente is het collectief van de individuele christenen, dus wat Jezus zei heeft wel degelijk betrekking op de individuele christenen. :)

quote:

Ten tweede lijkt elle's antwoord me heel helder: Wij gaan helemaal nergens heen. Ons tijd-ruimtebesef projecteren op God, de hemel en de nieuwe aarde is krom. Waar gaat een vlam heen als je een kaars dooft?
Ja mooi gezegd, waar de vlam heengaat weet ik niet, maar waar christenen niet heengaan weet ik wel, wij gaan niet naar het dodenrijk, want de poorten van de hel zullen de gemeente niet overvallen.

Mat 16,18
En Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen haar niet overweldigen.

Dit citaat komt uit de Statenvertaling, modernere vertalingen zetten het over naar dodenrijk.
Christenen gaan dus niet naar de hel, dat is een fijne gedachte nietwaar? :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #31 Gepost op: februari 11, 2010, 02:21:39 pm »

quote:

elle schreef op 11 februari 2010 om 12:04:
[...]

Nee, je volgt me niet. Ik bedoel ik de kans groot schat dat jij en ik niet naar de hemel gaan, tenzij er een fanatieke moslim oid is die ons om ons geloof een kop kleiner maakt.
Enige mogelijke uitzondering imho is de dag des oordeels, wanneer we voor de troon van God zullen staan. Maar er zijn ook teksten die die troon uit de hemel laten neerdalen, dus dan komen we nog steeds niet in de hemel zelf.

Ik moest hier even over nadenken voor het kwartje viel.
De conclusie die je trekt vind ik zo gek nog niet, maar we lezen elders dat de uitverkorenen, de geroepenen en de gelovigen (Op 17,14) bij Jezus zullen zijn. Misschien is dat inderdaad niet de hemel, maar wel de plaats waar we horen te zijn. :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #32 Gepost op: februari 11, 2010, 02:24:26 pm »

quote:

Piebe schreef op 11 februari 2010 om 13:45:
[...]

De gemeente is het collectief van de individuele christenen, dus wat Jezus zei heeft wel degelijk betrekking op de individuele christenen. :)
Dat is wel heel kort door de bocht. Stel dat Jezus had gezegd: "De gemeente zal nooit vernietigd worden door vuur", zou dat betekenen dat er nooit christenen zullen omkomen bij een woningbrand? Het lijkt me dat een uitspraak over het collectief niet per definitie opgaat voor elk deel.
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2010, 02:24:37 pm door Pooh »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #33 Gepost op: februari 11, 2010, 05:11:51 pm »

quote:

okidoki schreef op 10 februari 2010 om 23:50:
[...]

Zie Gait. Gewoon nederlands mag wel en ander maar even aanduiden wat je meent te moeten zeggen.
Nou ja, zolang het een mening is :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #34 Gepost op: februari 11, 2010, 05:13:14 pm »

quote:

Piebe schreef op 11 februari 2010 om 09:47:
[...]

De reactie van Restless Reformd is off-topic en preterisme betekent niets meer en niets minder dan vervulde profetieën. Wat ik heb gezegd zou best preteristisch kunnen zijn hoor, maar als iemand een katholieke doctrine verkondigt hoor ik hem ook niet klagen. Wat ik heb gezegd heb ik onderbouwd vanuit de Bijbel en zolang ik me daar aan houd is het vooral christelijk wat ik schrijf. :)
Zo is dat. Geen punt bij het GKV-forum :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #35 Gepost op: februari 11, 2010, 05:15:48 pm »

quote:

Piebe schreef op 11 februari 2010 om 09:52:
[...]

De derde hemel heeft volgens mij betrekking op Jezus verschijning (2 Kor 12;2; Hand 9:3; 22:17; 1 Kor 15:8.) aan Paulus. Verder komt de aanduiding derde hemel niet een keer voor in de Bijbel. :)
Ik kan het wel opzoeken. Ik las een keer iets over dat Paulus iemand kende die in de huppelde pup hemel was beland en elders had hij of een andere disipel ook zo'n ervaring. Met huppelde pup geef ik aan dat ik niet weet in de hoeveelste hemel dat dan was :P
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #36 Gepost op: februari 11, 2010, 05:19:05 pm »

quote:

elle schreef op 11 februari 2010 om 12:04:
[...]

Nee, je volgt me niet. Ik bedoel ik de kans groot schat dat jij en ik niet naar de hemel gaan, tenzij er een fanatieke moslim oid is die ons om ons geloof een kop kleiner maakt. Enige mogelijke uitzondering imho is de dag des oordeels, wanneer we voor de troon van God zullen staan. Maar er zijn ook teksten die die troon uit de hemel laten neerdalen, dus dan komen we nog steeds niet in de hemel zelf.



Ik ben een tukker, dus ik zeg maar:

"ik snap er niks van" :+

Waar komt deze visie eigenlijk vandaan? Ik hoor hem wel vaker.
Maar het klopt niet hoor, in Jezus heb je eeuwig leven ontvangen, het slapen hoort daar niet bij.
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2010, 05:21:37 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #37 Gepost op: februari 11, 2010, 05:26:25 pm »

quote:

gaitema schreef op 11 februari 2010 om 17:15:
[...]


Ik kan het wel opzoeken. Ik las een keer iets over dat Paulus iemand kende die in de huppelde pup hemel was beland en elders had hij of een andere disipel ook zo'n ervaring. Met huppelde pup geef ik aan dat ik niet weet in de hoeveelste hemel dat dan was :P
Ja het staat in een van de verzen waar ik naar verwees en als je dan de Statenvertaling erbij pakt vind je de verwijzingen naar de verschijning van Jezus aan Paulus. Daarom denk ik dat hij die gebeurtenis de derde hemel noemde, want verder kom ik het nergens in de hele Bijbel tegen.
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2010, 05:26:57 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #38 Gepost op: februari 11, 2010, 05:29:52 pm »

quote:

Pooh schreef op 11 februari 2010 om 14:24:
[...]

Dat is wel heel kort door de bocht. Stel dat Jezus had gezegd: "De gemeente zal nooit vernietigd worden door vuur", zou dat betekenen dat er nooit christenen zullen omkomen bij een woningbrand? Het lijkt me dat een uitspraak over het collectief niet per definitie opgaat voor elk deel.
Wellicht bedoelde hij vooral de gemeente uit de eerste eeuw, dat is best mogelijk, maar dan rijst de vraag, waar gingen zij heen?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #39 Gepost op: februari 11, 2010, 05:41:56 pm »

quote:

gaitema schreef op 11 februari 2010 om 17:19:
[...]


Ik ben een tukker, dus ik zeg maar:

"ik snap er niks van" :+

Waar komt deze visie eigenlijk vandaan? Ik hoor hem wel vaker.
Maar het klopt niet hoor, in Jezus heb je eeuwig leven ontvangen, het slapen hoort daar niet bij.

Is eeuwig leven dan strijdig met mijn uitleg? Volgens mij niet.
Wanneer ontvangt men volgens jou dat eeuwige leven? Is dat voor of na de dag waarop ieder voor Gods troon verschijnt om geoordeeld te worden? Het eeuwige leven dat we ontvangen, is imho het eeuwige leven op de aarde die God nieuw zal scheppen.
Het NT heeft het over christenen die dood zijn/gaan als over hen die ontslapen zijn. En 'opgewekt worden op de jongste dag' is volgens mij hetzelfde als 'wakker gemaakt worden'. Volgens mij zijn er genoeg bijbelteksten die over de dood spreken als over een slaap.
(Joh 11:11 Lazarus is ingeslapen; 1 Kor 7: een weduwe heeft een ontslapen man; 1 Kor 11: bij een fout avondmaalsgebruik ontslapen velen in de gemeente; 1 Kor 15: Christus is als eerste opgewekt uit de doden en is de eerste ontslapene)

Mijn punt is slechts dat we volgens mij niet te hard moeten rekenen op een bezoek aan de hemel. Wij zijn geschapen voor deze aarde, en te zijner tijd zal onze bestemming het eeuwige leven op de nieuwe aarde zijn.
Op de dag des oordeels zullen we uit de dood gewekt worden, geoordeeld worden, en de schapen zullen de nieuwe aarde bevolken. De enkele teksten die spreken over gelovigen in de hemel, lijken dat te betrekken op martelaren. Mijn conclusie: een bezoek aan de hemel is slechts weggelegd voor een enkeling. Maar ik kan het prima fout hebben, want ik begrijp weinig van openbaringen. Maar kom dan met bijbelteksten die iets anders beweren.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #40 Gepost op: februari 11, 2010, 09:51:05 pm »

quote:

elle schreef op 11 februari 2010 om 17:41:
[...]

Is eeuwig leven dan strijdig met mijn uitleg? Volgens mij niet.
Wanneer ontvangt men volgens jou dat eeuwige leven? Is dat voor of na de dag waarop ieder voor Gods troon verschijnt om geoordeeld te worden? Het eeuwige leven dat we ontvangen, is imho het eeuwige leven op de aarde die God nieuw zal scheppen.
Johannes lijkt te bedoelen dat het eeuwige leven al in/tijdens ons sterfelijke leven op aarde begint:
   
En dit is het getuigenis: God heeft ons eeuwig leven gegeven en dit leven is in zijn Zoon. (1 Joh 5,11)
    
Dit heb ik u geschreven, die gelooft in de naam van de Zoon Gods, opdat gij weet, dat gij eeuwig leven hebt. (1 Joh 5,13)

quote:


Het NT heeft het over christenen die dood zijn/gaan als over hen die ontslapen zijn. En 'opgewekt worden op de jongste dag' is volgens mij hetzelfde als 'wakker gemaakt worden'. Volgens mij zijn er genoeg bijbelteksten die over de dood spreken als over een slaap.
(Joh 11:11 Lazarus is ingeslapen; 1 Kor 7: een weduwe heeft een ontslapen man; 1 Kor 11: bij een fout avondmaalsgebruik ontslapen velen in de gemeente; 1 Kor 15: Christus is als eerste opgewekt uit de doden en is de eerste ontslapene)


als iemand "ontslaapt" op het moment dat hij dood gaat, dan betekent dat toch juist dat hij ont-slaapt, niet meer slaapt, dus (echt) wakker wordt? Niet meer het aardse/lichamelijke maar het geestelijke en eeuwige leven?


quote:

Mijn punt is slechts dat we volgens mij niet te hard moeten rekenen op een bezoek aan de hemel. Wij zijn geschapen voor deze aarde, en te zijner tijd zal onze bestemming het eeuwige leven op de nieuwe aarde zijn.


mee eens. De nieuwe aarde is onze toekomst. Waar het idee van op-wolken-zitten-met-een-harpje-en-vleugeltjes vandaan komt, weet ik niet, maar het is voor zover ik weet niet bijbels.


quote:

Op de dag des oordeels zullen we uit de dood gewekt worden, geoordeeld worden, en de schapen zullen de nieuwe aarde bevolken. De enkele teksten die spreken over gelovigen in de hemel, lijken dat te betrekken op martelaren. Mijn conclusie: een bezoek aan de hemel is slechts weggelegd voor een enkeling. Maar ik kan het prima fout hebben, want ik begrijp weinig van openbaringen. Maar kom dan met bijbelteksten die iets anders beweren.
In Openbaring 19 is eerst de bruiloft van het Lam, die door Johannes in een visioen in de hemel gezien wordt. Daar zijn het de heiligen die gekleed gaan in blinkend en smetteloos fijn linnen (hun rechtvaardige daden). Meteen daarna volgt de volgende passage:

"11 En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard; en Hij, die daarop zat, wordt genoemd Getrouw en Waarachtig, en Hij velt vonnis en voert oorlog in gerechtigheid. 12 En zijn ogen waren een vuurvlam en op zijn hoofd waren vele kronen en Hij droeg een geschreven naam, die niemand weet dan Hijzelf. 13 En Hij was bekleed met een kleed, dat in bloed geverfd was, en zijn naam is genoemd: het Woord Gods. 14 En de heerscharen, die in de hemel zijn, volgden Hem op witte paarden, gehuld in wit en smetteloos fijn linnen. 15 En uit zijn mond komt een scherp zwaard, om daarmede de heidenen te slaan. En Hijzelf zal hen hoeden met een ijzeren staf en Hijzelf treedt de persbak van de wijn der gramschap van de toorn Gods, des Almachtigen. 16 En Hij heeft op zijn kleed en op zijn dij geschreven de naam: Koning der koningen en Here der heren." (Opb.19)

Het lijkt mij heel logisch, dat de heerscharen in vers 14 dezelfde zijn als de heiligen met het fijne linnen in Opb.19:7-8. Het gaat dus om de gemeente, de kerk. Want dat is de bruid van het Lam, niet alleen een elite, bv. de martelaren.

Denk bv. ook aan de moordenaar aan het kruis. Dat was beslist geen martelaar, maar een (zeer late) bekeerde. Maar hij zou "heden" met Jezus in het paradijs zijn.


Overigens is het voor de rest niet een heel helder gegeven, wat er met ons gebeurt na de dood. Er staat eigenlijk verrassend weinig over in de bijbel!
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2010, 09:54:51 pm door Nunc »

Knoalster

  • Berichten: 75
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #41 Gepost op: februari 11, 2010, 10:58:41 pm »
de meerderheid van de mensen gaan niet naar de hemel,
de bijbel zegt ons dat slechts 144.000 naar de hemel zullen gaan om samen met Jezus te regeren
Openbaring 14:1

prediker 9:10 vertelt ons dat er niets is in de plaats waar we heengaan als we dood gaan, we merken niets van wat er dan is(wat dus ook betekent dat je niet gestrafd kunt worden in de hel)
Psalm 146:4 zegt ook dat de gedachten verdwijnen

Knoalster

  • Berichten: 75
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #42 Gepost op: februari 11, 2010, 11:01:39 pm »

quote:

elle schreef op 11 februari 2010 om 17:41:
[...]
 Volgens mij zijn er genoeg bijbelteksten die over de dood spreken als over een slaap.
(Joh 11:11 Lazarus is ingeslapen; 1 Kor 7: een weduwe heeft een ontslapen man; 1 Kor 11: bij een fout avondmaalsgebruik ontslapen velen in de gemeente; 1 Kor 15: Christus is als eerste opgewekt uit de doden en is de eerste ontslapene)

Mijn punt is slechts dat we volgens mij niet te hard moeten rekenen op een bezoek aan de hemel. Wij zijn geschapen voor deze aarde, en te zijner tijd zal onze bestemming het eeuwige leven op de nieuwe aarde zijn.

 Mijn conclusie: een bezoek aan de hemel is slechts weggelegd voor een enkeling. Maar ik kan het prima fout hebben, want ik begrijp weinig van openbaringen. Maar kom dan met bijbelteksten die iets anders beweren.


je hebt helemaal gelijk hoor!
de dood wordt vergeleken met de slaap, je hebt dingen niet door.
en je wordt weer ontwaakt op het paradijs op aarde, niet in de hemel(op de 144.000 na)

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #43 Gepost op: februari 12, 2010, 09:15:53 am »
Ik moet trouwens nog wat corrigeren. Ik dacht dat in openbaringen 6 stond dat dat altaar waar de martelaren onder zitten, in de hemel staat. Maar het staat er niet met zoveel woorden.
Maar dat geldt ook voor de 144.000. Die zijn bij de troon, de troon staat op de sion (h14). Is Sion in de hemel? Het staat er niet met zoveel woorden.
Er is meer dan hemel en aarde. Er is het dodenrijk en de buitenste duisternis, bijvoorbeeld. Hoe het precies zit weet ik niet.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #44 Gepost op: februari 12, 2010, 09:54:40 am »
Ik denk dat de eindbestemming van alle gelovigen Gods heilige berg is.

Ez 20,40
Want op mijn heilige berg, op de hoge berg Israëls, luidt het woord van de Here HERE, daar zal het ganse huis Israëls in zijn geheel Mij in het land dienen. Daar zal Ik behagen in hen hebben en daar zal Ik heffingen van u vorderen en het beste uwer gaven, bij alles wat gij heiligt.

Hand 2,36
Zo wete dan zeker het ganse huis Israëls, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk deze Jezus, Die gij gekruisigd hebt.

De Jehovah's Getuigen vertellen ons dat er twee kuddes zijn, een grote en een kleine, maar Jezus leerde immers duidelijk dat het één kudde zou worden (Joh 10,16) en één herder. Nu, de herder is Jezus Christus en de kudde is het huis Israel.
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2010, 09:59:51 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #45 Gepost op: februari 12, 2010, 10:48:32 am »

quote:

elle schreef op 11 februari 2010 om 17:41:
[...]

Is eeuwig leven dan strijdig met mijn uitleg? Volgens mij niet.
Wanneer ontvangt men volgens jou dat eeuwige leven? Is dat voor of na de dag waarop ieder voor Gods troon verschijnt om geoordeeld te worden? Het eeuwige leven dat we ontvangen, is imho het eeuwige leven op de aarde die God nieuw zal scheppen.
Het NT heeft het over christenen die dood zijn/gaan als over hen die ontslapen zijn. En 'opgewekt worden op de jongste dag' is volgens mij hetzelfde als 'wakker gemaakt worden'. Volgens mij zijn er genoeg bijbelteksten die over de dood spreken als over een slaap.
(Joh 11:11 Lazarus is ingeslapen; 1 Kor 7: een weduwe heeft een ontslapen man; 1 Kor 11: bij een fout avondmaalsgebruik ontslapen velen in de gemeente; 1 Kor 15: Christus is als eerste opgewekt uit de doden en is de eerste ontslapene)

Mijn punt is slechts dat we volgens mij niet te hard moeten rekenen op een bezoek aan de hemel. Wij zijn geschapen voor deze aarde, en te zijner tijd zal onze bestemming het eeuwige leven op de nieuwe aarde zijn.
Op de dag des oordeels zullen we uit de dood gewekt worden, geoordeeld worden, en de schapen zullen de nieuwe aarde bevolken. De enkele teksten die spreken over gelovigen in de hemel, lijken dat te betrekken op martelaren. Mijn conclusie: een bezoek aan de hemel is slechts weggelegd voor een enkeling. Maar ik kan het prima fout hebben, want ik begrijp weinig van openbaringen. Maar kom dan met bijbelteksten die iets anders beweren.


Dit lijkt me wel leuk. Ik zal voor je gaan zoeken, maar ik zeg je er wel bij dat ik niet van enkel bijbelteksten ben, maar ook de praktijk er bij naast leg en dan kijk wat er dan waarscheinlijk door God aan ons gezegd is of voor ons in petto ligt. Het één hoort niet met de ander in tegenspraak zijn en ik ken nu eenmaal genoeg bijnadoodervaringsverhalen die ik hier ook gedeeld heb.

Maar om een antwoord al vast te willen geven: je staat op uit de dood als je Jezus toe laat in je leven. Zo iemand sterft niet en zal ook niet meer slapen. Anders zou een niet naar de hemel gaan en weer komen te slapen in tegenstelling tot de martelaren in houden dat Jezus' offer toch niet helemaal voor jou er al was, je was immers niet goed genoeg voor God om in de hemel te mogen zijn. Dat zou vreselijk oneerlijk zijn.
De dood en ook het slapen is iets wat met het volgen van de duisternis is ontstaan en is in het volgen van Jezus Christus machteloos over ons geworden.
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2010, 10:50:52 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #46 Gepost op: februari 12, 2010, 11:07:11 am »
De heilige berg is een symbool voor jeruzalem, zetel van Gods theocratische regering.
Doordat het merendeel van de Joden Jezus als Messias niet accepteerden is  voor hen m.i.  het einde van het voorrecht Gods uitverkoren volk te zijn.
Dit voorrecht werd overgenomen door Jezus volgelingen. Dat werd met Pinksteren bevestigt door de uitstorting van de HG. Men kon toen wonderen verrichten, zieken genezen en in verschillende talen spreken, waaardoor men de mensen in hun moedertaal konden toespreken.

Toen  duidelijk werd dat van Joodse zijde niets meer te verwachten was, gaf Petrus het voorrecht aan  bekeerde heidenen. Cornelius was de eerste.

Deze personen zijn  leden van de kleine kudde. Zij gaan met Jezus vanuit de hemel over de aarde regeren met daarop de grote schare die Gods ingrijpen hebben overleefd.

Uitstorting HG > Handelingen 2.
Kleine kudde > LUKAS 12:32
Mederegeerders met Christus > Openb. 5:10.
Aardse grote schare > Openbaring  7:14 Zie ook de context.
Het nieuwe jeruzalem,  Gods hemelse regering over de aarde > Openbaring 21:2
God zal bij de mensen op aarde zijn > Openbaring 21:2,3

Interessant  is Openbaring 21:1. Velen  vatten dit letterlijk op.
Vergeten vaak echter: de zee zal er niet meer zijn. Dit kan onmogelijk letterlijk zijn. De bijbel verklaart dat dan ook: > Jesaja 57:20 ;  Openbaring 17:15.

De bijber spreekt overigens heel duidelijk over twee kuddes. Twee kooien. > JOHANNES 10:16

De kleine kudde regeert over de aardse grote schare, waardoor zij één kudde vormen met Jezus als herder.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #47 Gepost op: februari 12, 2010, 11:25:49 am »
Ik denk dat ook voor dit onderwerp geldt:

Er staat geschreven: “De mens leeft niet van brood alleen, maar van ieder woord dat klinkt uit de mond van God.”

Kortom: God zal ook na onze dood voor ons zorgen en ik zie wel wat Hij voor ons in petto heeft. Ik heb er alle vertrouwen in... God zegt: "Er zij.." en het was er, zeggen we dan achteraf....
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #48 Gepost op: februari 12, 2010, 12:14:27 pm »

quote:

gaitema schreef op 12 februari 2010 om 10:48:
[...]


Dit lijkt me wel leuk. Ik zal voor je gaan zoeken, maar ik zeg je er wel bij dat ik niet van enkel bijbelteksten ben, maar ook de praktijk er bij naast leg en dan kijk wat er dan waarscheinlijk door God aan ons gezegd is of voor ons in petto ligt. Het één hoort niet met de ander in tegenspraak zijn en ik ken nu eenmaal genoeg bijnadoodervaringsverhalen die ik hier ook gedeeld heb.

Maar om een antwoord al vast te willen geven: je staat op uit de dood als je Jezus toe laat in je leven. Zo iemand sterft niet en zal ook niet meer slapen. Anders zou een niet naar de hemel gaan en weer komen te slapen in tegenstelling tot de martelaren in houden dat Jezus' offer toch niet helemaal voor jou er al was, je was immers niet goed genoeg voor God om in de hemel te mogen zijn. Dat zou vreselijk oneerlijk zijn.
De dood en ook het slapen is iets wat met het volgen van de duisternis is ontstaan en is in het volgen van Jezus Christus machteloos over ons geworden.

Gaitema, ik snap je niet goed, denk ik.
Naar de mens gesproken gaan we dood. Naar God gesproken gaan we niet dood, maar ontslapen we (zie de bijbelteksten die ik heb gegeven). Dat 'ontslapen zijn' duurt tot de jongste dag, wanneer de doden weer gewekt worden (zie ook 1 kor 15). Over waar we zijn als we ontslapen zijn, heb ik geen uitspraak gedaan, ik weet het namelijk niet. Ik acht alleen de kans aanwezig dat dat dus niet in de hemel is, want er is volgens mij geen tekst die stelt dat alle mensen naar de hemel gaan.
Op de jongste dag zullen we geoordeeld worden. En de mensen die in het boek des levens staan mogen verder leven op de nieuwe aarde. Zoveel is uit de bijbel wel op te maken.
Wat ik vreemd zou vinden is wanneer we na onze 'dood' naar de hemel zouden gaan, terwijl het oordeel nog niet is geweest. Gaat iedereen dan naar de hemel? Of is er toch een soort oordeel voordat de jongste dag gekomen zal zijn, zodat de christenen alvast wat van het komende heil kunnen genieten?

Wat is je probleem nu?
Dat we naar de mens gesproken dood (kunnen) gaan, wil niet zeggen dat het dodenrijk macht over ons heeft. Christus zal te zijner tijd de doden die 'momenteel' (?) nog in het dodenrijk zijn opwekken en oordelen. Die macht heeft hij bij zijn opstanding laten zien, en daar mogen wij op vertrouwen.

Je kunt het oneerlijk vinden dat de hemel wellicht voor een handvol christenen is weggelegd, namelijk wellicht de martelaren en/of de 144.000. Ik zie de oneerlijkheid niet: wij zijn geschapen voor deze aarde, en straks zullen we op de nieuwe aarde rond mogen lopen in Gods aanwezigheid. Dat voordat de nieuwe aarde geschapen wordt sommige christenen mogelijk een poosje in de hemel verblijven (ook daarvoor is geen harde bijbeltekst) terwijl anderen gewoon 'ontslapen' blijven, zou ik God niet willen aanrekenen. Maar dat God bepaalde voorrechten aan sommige christenen zal verlenen, daarover is openbaringen volgens mij redelijk helder.

Hoe je het ook wendt of keert, zelfs wanneer we naar de hemel mogen is het de bedoeling dat we die ook weer verlaten. Uiteindelijk is de nieuwe aarde onze bestemming.
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2010, 12:18:40 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #49 Gepost op: februari 12, 2010, 12:26:03 pm »

quote:

Beepee schreef op 12 februari 2010 om 11:07:
De bijber spreekt overigens heel duidelijk over twee kuddes. Twee kooien. > JOHANNES 10:16

De kleine kudde regeert over de aardse grote schare, waardoor zij één kudde vormen met Jezus als herder.

Dus jullie hebben een werkloze herder begrijp ik? ;)

Nee, de Bijbel spreekt niet, althans de mijne heb ik dat nog nooit horen doen. De twee kudden welke Jezus samenbracht waren de nazaten van het huis Israel en de bekeerlingen van het huis Juda. Er staat duidelijk dat het één kudde en één herder zou worden (Joh 10,16) en niet twee herders (God en Jezus) en twee kudden (de grote en de kleine).

Rom 10,12    
Want er is geen onderscheid, noch van Jood noch van Griek; want éénzelfde is Heere van allen, rijk zijnde over allen, die Hem aanroepen.

Gal 3,28
Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt één in Christus Jezus.
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2010, 12:33:59 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'