Auteur Topic: Welk(e) boek(en) lees je?  (gelezen 95282 keer)

Skynolimit

  • Berichten: 486
  • Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #150 Gepost op: december 16, 2009, 12:42:00 am »
de Institutie van Calvijn maar ik vrees dat het de Constipatie van Calvijn wordt in mijn beleving :)
Gortdroog, historisch en taai.
Maar zo goed om tot je te nemen als mensch.....
Daarnaast Dogmatiek van Bavinck (opfriscursus) en wat gedoe over gemeentenopbouw.
Enne: alles van 1 in waarheid en de Bazuin (orgaan van de GKV hersteld doch in conflict met anderen die hersteld pogen te zijn), ik houdt wel van onzin en ander geblaat namelijk.
verder: het ND, RD, Trouw, Volkskrant en de zakelijke post.
Leestip voor een ieder:het visiedocument van de PKN te Nederland,
waarbij ik denk: tsjonge, wat goed geschreven, nu de praktijk nog.
Maar: in aanleg zeer goed en leesbaar voor elke leek en prediker.
Kan de GKV nog wat van leren.

Overigens lees ik ook nogal eens buiten mijn kerkelijke boekje. GKV is soms erg benepen, hoewel dat ook wel positief aan het veranderen is momenteel.
Besef als gereformeerde dat je goud in handen hebt en deel dat met de bezitter van zilver en metaal.
Dan komt er mogelijk eenheid.
Niet de eenheid van "wij hebben de waarheid alleen" maar de eenheid in de zin van "Christus is onze waarheid"
Dat is pas leven.

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #151 Gepost op: december 16, 2009, 11:26:39 am »

quote:

gesp schreef op 15 december 2009 om 19:58:
Kate Summerscale: De vermoedens van Mr. Whicher; of de moord in Road Hill House.
Een moordonderzoek in de victoriaanse tijd. Meer info hier
Kewl. De Victoriaanse tijd heeft mijn onverdeelde aandacht op dit moment. Ik heb onlangs twee verhalen uit die tijd vertaald.  :)
« Laatst bewerkt op: december 16, 2009, 11:32:08 am door Mellon »

gesp

  • Berichten: 450
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #152 Gepost op: december 27, 2009, 10:20:28 pm »
Willem Asman: Wondermans eindspel.
Een diplomaat probeert namens de VN een burgeroorlog in een ontwikkelingsland te 'doven'. Goed geschreven wel. Hoewel ik niet zo goed tegen die 'blunderende' helden kan, van die figuren waarin bijv Thomas Rosenboom en Leon de Winter grossieren. Maar zo is Wonderman gelukkig ook niet. (Is dit vaag genoeg?)
as blunt as Ockham's razor

gesp

  • Berichten: 450
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #153 Gepost op: januari 04, 2010, 08:54:54 pm »
Havank: Schaduw waarom?
Nederlandse detective uit de oude doos. Leest lekker weg, maar naar mijn smaak te barokkerig van taal.
as blunt as Ockham's razor

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #154 Gepost op: januari 11, 2010, 09:13:09 am »

quote:

Mellon schreef op 12 augustus 2009 om 23:17:
Besteld: Le morte d' Arthur van Malory.


Ik heb dit boek gisteren pas uitgelezen; je moet je door heel wat steekspelen, veldslagen en weerkerende thema's (amplificatio) heen worstelen, maar ik vond het de moeite waard.

Vooral de laatste drie boeken, “The Noble Tale of the Sangreal” , "Sir Launcelot and Queen Gwenyvere" en "The Death of Arthur" vond ik aangrijpend.

(Wel een beetje een jaloers, kreng, die Gwenyvere, trouwens).

uranus

  • Berichten: 17
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #155 Gepost op: januari 11, 2010, 07:19:42 pm »
Mijn verbazing was groot toen ik alle antwoorden las. Er is maar één boek wat mij werkelijk boeit en dat is de Bijbel. Als je de Bijbel hebt bestudeerd, dan heb je geen oog meer voor andere boeken, vandaar dat de Bijbel ook Het Boek wordt genoemd.
janprins.punt.nl

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #156 Gepost op: januari 11, 2010, 07:41:48 pm »

quote:

uranus schreef op 11 januari 2010 om 19:19:
Mijn verbazing was groot toen ik alle antwoorden las. Er is maar één boek wat mij werkelijk boeit en dat is de Bijbel. Als je de Bijbel hebt bestudeerd, dan heb je geen oog meer voor andere boeken, vandaar dat de Bijbel ook Het Boek wordt genoemd.

Geweldig dat jij dat zo ervaart. Dan vraag ik me toch af hoe jij uiteindelijk hebt leren lezen en schrijven.

Maar ik vind het mooi om te lezen dat je enkel nog oog hebt voor de Bijbel. Wellicht is het een optie om dit forum ook als een boek in ontwikkeling te zien. Die kun je dus ook gelijk afschrijven. ;)

uranus

  • Berichten: 17
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #157 Gepost op: januari 11, 2010, 07:51:09 pm »
Ik kwam op mijn 33e pas tot geloof.
Herhaaldelijk citeer ik uit de Bijbel.
janprins.punt.nl

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #158 Gepost op: januari 11, 2010, 07:58:06 pm »

quote:

uranus schreef op 11 januari 2010 om 19:51:
Ik kwam op mijn 33e pas tot geloof.
Fijn om te horen. Alsnog gefeliciteerd dan maar.

quote:

Herhaaldelijk citeer ik uit de Bijbel.
Ja, en? Ik bedoel, dat is heel fijn voor je als je jezelf daar prettig bij voelt. Maar het zegt mij helemaal niets. Ik ken genoeg inspirerende christenen die zelden uit de Bijbel citeren en ik ken ook moslims en niet-christenen die veelvuldig uit de Bijbel citeren. Kortom, wat wil je met die laatste zin aangeven?

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #159 Gepost op: januari 11, 2010, 08:11:31 pm »
Als hardcore grefo (jawel, zo een met een harde g) citeer ik graag uit Multatuli - en ook uit de Bijbel... Met een duidelijke voorkeur voor de laatste... Maar dat zou je misschien weer niet zeggen als je een blik in  mijn boekenkast zou werpen...

Evengoed: waar het hart vol van is, stroomt de mond van over... misschien wil Uranus dat aan ons kwijt??
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #160 Gepost op: januari 11, 2010, 10:35:16 pm »
Na deel 7 van de Duin-serie gelezen te hebben (Hunters of Dune van Brian Herbert en Kevin J. Anderson) heb ik nu deel 8 in huis. Kenners van deze serie zullen weten dat Frank Herbert de eerste zes delen geschreven heeft. Toen hij overleed in 1986 had hij het plan voor een zevende deel maar daar is het nooit van gekomen, tot zijn zoon het in samenwerking met Anderson oppakte. Eerst hebben ze twee trilogieën geschreven als inleiding op het Duin-universum en nu ook een zevende en achtste deel (de aantekeningen van vader Herbert waren zo uitgebreid dat er een aardig dik boek uit zou komen). De stijl van Herbert en Anderson is wel duidelijk anders, maar het blijft een erg spannend boek. Het magische en epische element is bij hen echter een beetje weg... maar ik ben erg benieuwd naar deel 8 (Sandworms of Dune) die ik net binnengehaald heb... de uiteindelijke conclusie van DUNE.
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2010, 10:36:41 pm door Ursa »
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #161 Gepost op: januari 12, 2010, 09:11:52 am »

quote:

uranus schreef op 11 januari 2010 om 19:19:
Mijn verbazing was groot toen ik alle antwoorden las. Er is maar één boek wat mij werkelijk boeit en dat is de Bijbel. Als je de Bijbel hebt bestudeerd, dan heb je geen oog meer voor andere boeken, vandaar dat de Bijbel ook Het Boek wordt genoemd.


Vind je dat andere christenen dat ook zouden moeten vinden?

Zelf lees ik beroepshalve de hele dag (niet in de bijbel).

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #162 Gepost op: januari 14, 2010, 01:14:34 pm »
Enfin, bijbel of niet, ik heb toch maar even deze besteld:

http://img.infibeam.com/img/3eca972a/213/5/9780140445213.jpg

Nu ik toch eenmaal in de materie zit...  :P

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #163 Gepost op: januari 14, 2010, 01:43:20 pm »
Vertel... doe je een onderzoek naar Middeleeuwse literatuur/de ridderroman?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #164 Gepost op: januari 14, 2010, 02:39:19 pm »

quote:

Ursa schreef op 14 januari 2010 om 13:43:
Vertel... doe je een onderzoek naar Middeleeuwse literatuur/de ridderroman?


Nee, 't is niet vanwege studie-activiteiten. De legendes, de plots en de personages boeien me gewoon mateloos. 't is gewoon uit interesse/voor de hobby  :)  

Het helpt wel dat ik ook wat materiaal heb gelezen over literatuur en kunst in de middeleeuwen en De Gouden Tak. Anders had ik Malory denk ik niet uitgelezen, want dan had ik te veel niet begrepen. Voor zover ik het snap had Malory veel te danken aan De Troyes. Dat maakt een mens nieuwsgierig!
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2010, 02:59:03 pm door Mellon »

Alja

  • Berichten: 340
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #165 Gepost op: januari 14, 2010, 02:59:03 pm »
Ik heb zojuist Oorlogstranen van Lody van de Kamp uitgelezen. Schrijnend verhaal over twee Joodse meisjes die na de WOII op zoek gaan naar hun afkomst en identiteit.
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2010, 03:00:01 pm door Alja »
<><

gesp

  • Berichten: 450
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #166 Gepost op: januari 24, 2010, 09:59:47 pm »
Martin Bril: Twee dochters en een reiger.
Leuke columns, geweldig schrijver. Eigenlijk lijken z'n stukjes wel op de verhalen van Toon Tellegen, met de dochters in de rol van mier en eekhoorn.
as blunt as Ockham's razor

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #167 Gepost op: januari 25, 2010, 01:49:15 am »
Henning Mankell - De vijfde vrouw (ja, ik ben een Wallander fan)  :ja:

En weer opnieuw begonnen in J. Ratzinger/Benedictus XVI - Jezus van Nazareth. Maar nu grondiger...
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Doarsie

  • Berichten: 4450
  • Wijze uit &#039;t oosten
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #168 Gepost op: januari 25, 2010, 03:51:30 pm »

quote:

gesp schreef op 24 januari 2010 om 21:59:
Martin Bril: Twee dochters en een reiger.
Leuke columns, geweldig schrijver. Eigenlijk lijken z'n stukjes wel op de verhalen van Toon Tellegen, met de dochters in de rol van mier en eekhoorn.



Ik lees mijn dochter voor het slapen gaan voor uit "Misschien wisten zij alles" van Toon Tellegen.

Dat is tenminste voor mezelf ook leuk om te lezen:)

En ik ben weer begonnen in een boek van Randy Alcorn,  Op het randje van de eeuwigheid.
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2010, 09:10:03 pm door Doarsie »

Olina

  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #169 Gepost op: januari 25, 2010, 11:41:18 pm »
Schönhauser Allee van Wladimir Kaminer.
Hilarische anekdotes uit het Berlijnse leven van alledag.

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #170 Gepost op: februari 01, 2010, 03:57:09 pm »
Een geschiedenis van God van Karen Armstrong.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #171 Gepost op: februari 01, 2010, 04:01:13 pm »
Linkerhand van God van Paul Hoffman.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #172 Gepost op: februari 01, 2010, 04:48:49 pm »

quote:

Olina schreef op 25 januari 2010 om 23:41:
Schönhauser Allee van Wladimir Kaminer.
Hilarische anekdotes uit het Berlijnse leven van alledag.



Nog mooier, als hoorboek. Hij leest zelf voor.
Vooruitzetting is, dat je duits kan naturlijk.

gesp

  • Berichten: 450
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #173 Gepost op: februari 08, 2010, 09:40:00 pm »
Michael Jecks: De heks van Wefford (the Merchant's partner)
Een speurdersverhaal in de middeleeuwen in Devon. Wel aardig, ik ga er nog maar eens een proberen, want er is een hele serie van.
as blunt as Ockham's razor

Doarsie

  • Berichten: 4450
  • Wijze uit &#039;t oosten
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #174 Gepost op: februari 08, 2010, 09:59:17 pm »
Ik liep op zolder, zocht iets te lezen, en pakte:

http://www.cpnb.nl/Omslagen_geschenken/Griffels/1972_Koning_van_Katoren.jpg


Tja.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #175 Gepost op: februari 08, 2010, 10:06:29 pm »

quote:

Doarsie schreef op 08 februari 2010 om 21:59:
Ik liep op zolder, zocht iets te lezen, en pakte:

[afbeelding]


Tja.

Leuk, die heb ik in de eerste van het voortgezet onderwijs eens moeten lezen. Dat was vrij uitzonderlijk dat ik toen ook daadwerkelijk een boek las wat me niet verveelde.

Het deed mij inzien dat lezen niet enkel een verplichting hoefde te zijn. (alhoewel ik nu nog niet een echte lezer ben)
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2010, 10:07:22 pm door Thorgrem »

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #176 Gepost op: februari 09, 2010, 02:11:04 pm »
Naast De Troyes: verzameld werk van Novalis en Het verhaal van het Nederlands, Van der Sijs/Willemyns.

Olina

  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #177 Gepost op: februari 14, 2010, 11:10:22 pm »

quote:

vrolijke schreef op 01 februari 2010 om 16:48:
[...]


Nog mooier, als hoorboek. Hij leest zelf voor.
Vooruitzetting is, dat je duits kan naturlijk.
Bedankt voor de tip! En m'n Duits is van een niveau waarop (hoor)boeken als deze nog een mooie oefening zijn :)

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #178 Gepost op: februari 16, 2010, 08:52:11 pm »
gelezen: Het huis van de Moskee, Kader Abdolah

Nu: Multatuli, Max Havelaar
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #179 Gepost op: februari 17, 2010, 09:33:17 am »

quote:

Olina schreef op 14 februari 2010 om 23:10:
[...]


Bedankt voor de tip! En m'n Duits is van een niveau waarop (hoor)boeken als deze nog een mooie oefening zijn :)


Naar aanleiding van je post zat ik wat te zoeken naar Duitse luisterboeken en vond ik vorleser.net, waar je allerlei (Duitstalige) boeken gratis kunt krijgen.

Ook de hele Lutherbijbel kun je er bijvoorbeeld als luisterboek krijgen, maar die is niet gratis.

Nu nog even afwachten hoe de kwaliteit is.

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #180 Gepost op: februari 17, 2010, 01:43:34 pm »

quote:

Olina schreef op 14 februari 2010 om 23:10:
[...]


Bedankt voor de tip! En m'n Duits is van een niveau waarop (hoor)boeken als deze nog een mooie oefening zijn :)


Graag gedaan.
Steeds ten dienst!
 d:)b

Vertel je nog hoe je het vondt?

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #181 Gepost op: maart 02, 2010, 11:43:37 am »

quote:

Mellon schreef op 14 januari 2010 om 14:39:
[...]


Nee, 't is niet vanwege studie-activiteiten. De legendes, de plots en de personages boeien me gewoon mateloos. 't is gewoon uit interesse/voor de hobby  :)


De teksten van Chrétien de Troyes zijn zo fris als een groen blaadje, alsof ze eergisteren zijn geschreven, in plaats van ergens rond 1170. Hij schrijft tegelijk lichtvoetig en diepgaand, met humor en uiterst creatief, briljant gewoon. Een stuk gemakkelijker te lezen dan Malory, dat had ik niet verwacht. (Niet dat auteurs van dergelijk formaat mijn lof nodig hebben.)

De Lancelot van Malory vond ik zo interessant omdat hij levensecht wordt beschreven. Hij is een gekweld man, de beste ridder ter wereld, maar hij pleegt overspel met de vrouw van zijn beste vriend. Hij is een verscheurd mens, onoverwinnelijk, perfect en stralend, maar toch ten diepste onwaardig (je vraagt je trouwens af waarom hij op Guinivere valt, want zij wordt door Malory neergezet als een regelrechte feeks; je krijgt op het einde bijna medelijden met hem.) Liefde is tegelijk zijn kracht en zijn zwakte en daar breekt hij dus. Het is zijn enige argument voor zijn overspel met Guinivere, en tegelijk is het geen argument. Zijn perfecte liefde wordt zijn noodlot. (Hoe de andere twee betrokkenen, Guinivere en Arthur er in staan, wordt niet zo duidelijk beschreven. In moderne hervertellingen worden daar allerlei interpretaties aan gegeven. In de film Excalibur laat John Boorman Arthur zeggen dat hij hoopt dat Guinivere hem ooit lief zal kunnen hebben als man in plaats van als koning. Dat past wonderwel, maar goed, het is een zijstraat van een zijstraat van een zijstraat.)

De Troyes dacht er heel anders over. Hij schreef over Lancelot op verzoek van zijn beschermvrouwe, maar hij maakte het verhaal niet zelf af. Algemeen wordt aangenomen dat hij niet over die overspelige toestanden wilde schrijven. Wie weet laat hij Lancelot daarom tot zijn schande rondrijden in een boevenwagen.

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #182 Gepost op: maart 02, 2010, 01:55:48 pm »

quote:

Mellon schreef op 02 maart 2010 om 11:43:
[...]


De teksten van Chrétien de Troyes zijn zo fris als een groen blaadje, alsof ze eergisteren zijn geschreven, in plaats van ergens rond 1170. Hij schrijft tegelijk lichtvoetig en diepgaand, met humor en uiterst creatief, briljant gewoon. Een stuk gemakkelijker te lezen dan Malory, dat had ik niet verwacht. (Niet dat auteurs van dergelijk formaat mijn lof nodig hebben.)

De Lancelot van Malory vond ik zo interessant omdat hij levensecht wordt beschreven. Hij is een gekweld man, de beste ridder ter wereld, maar hij pleegt overspel met de vrouw van zijn beste vriend. Hij is een verscheurd mens, onoverwinnelijk, perfect en stralend, maar toch ten diepste onwaardig (je vraagt je trouwens af waarom hij op Guinivere valt, want zij wordt door Malory neergezet als een regelrechte feeks; je krijgt op het einde bijna medelijden met hem.) Liefde is tegelijk zijn kracht en zijn zwakte en daar breekt hij dus. Het is zijn enige argument voor zijn overspel met Guinivere, en tegelijk is het geen argument. Zijn perfecte liefde wordt zijn noodlot. (Hoe de andere twee betrokkenen, Guinivere en Arthur er in staan, wordt niet zo duidelijk beschreven. In moderne hervertellingen worden daar allerlei interpretaties aan gegeven. In de film Excalibur laat John Boorman Arthur zeggen dat hij hoopt dat Guinivere hem ooit lief zal kunnen hebben als man in plaats van als koning. Dat past wonderwel, maar goed, het is een zijstraat van een zijstraat van een zijstraat.)

De Troyes dacht er heel anders over. Hij schreef over Lancelot op verzoek van zijn beschermvrouwe, maar hij maakte het verhaal niet zelf af. Algemeen wordt aangenomen dat hij niet over die overspelige toestanden wilde schrijven. Wie weet laat hij Lancelot daarom tot zijn schande rondrijden in een boevenwagen.

Het interesante an zulke boeken vind ik, is dat de groffe denklijnen van de mensen niet veel veranderen in de loop der eeuwen.
Zie ook: "lof der zotheid" van Erasmus, en het "Decameron" van Bocacio.

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #183 Gepost op: maart 03, 2010, 09:52:53 pm »
"Lexikon der Psycho-Irrtümer" van Rolf Degen.
Niet in´t nederlands te verkrijgen. Maar ´t is de moeite.
Ruimt mooi op met mythes over psychotherapien.

gesp

  • Berichten: 450
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #184 Gepost op: maart 25, 2010, 10:14:43 pm »
Giulio Leoni: De mozaiekmoorden

Dante als speurder. Heeft wel wat van de boeken van Monaldi en Sorti (Imprematur etc). Ook dezelfde zwakheden trouwens: de ontmoetingen zijn té toevallig,  de gedachtengang té grillig. Misschien is dat een Italiaanse hebbelijkheid?

Meer hier.
« Laatst bewerkt op: maart 25, 2010, 10:15:32 pm door gesp »
as blunt as Ockham's razor

gesp

  • Berichten: 450
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #185 Gepost op: april 14, 2010, 10:24:54 pm »
Raymond Khoury: De laatste tempelier

Na het succes van Dan Brown dacht deze schrijver blijkbaar 'dat kan ik ook'. Dus iets geloofwaardiger, maar wel even cliché-matig (Diefstal uit museum, Vaticaan in kwade rol, de tempeliers hebben uit Jeruzalem een geheim meegenomen wat de wereld zou veranderen). Maar ik heb me er prima mee vermaakt.
as blunt as Ockham's razor

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #186 Gepost op: april 14, 2010, 11:56:35 pm »
Werktechnisch (en verplicht :( ) Deskundig hulpverlenen van Egan.
Daarnaast voor de zoveelste keer De Dochter van de Circusdirecteur van Gaarder.
Mail me maar als je wat wilt weten

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #187 Gepost op: april 22, 2010, 01:01:45 pm »
http://images-eu.amazon.com/images/P/0099410680.02.LZZZZZZZ.jpg

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #188 Gepost op: april 22, 2010, 02:17:44 pm »
De goden gaan naar huis, van A den Doolaard.

Beschrijft een grieks oudheidkundige, die de beelden van het panthenon uit het museum in Londen wil halen.
Als een mars-ekspeditie een zeldzame ziekte verspreid (de mensen worden eerst krankzinnig, en sterven daarna), lukt het hem, door het algmene chaos voor zijn doeleinden te gebruiken.
Ik had dat boek minstens 30 jaar geleden eens gelezen. Nu, na lang zoeken in een antiquariat gevonden.

gesp

  • Berichten: 450
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #189 Gepost op: mei 23, 2010, 05:03:52 pm »
Franca Treure: Dorsvloer vol confetti

Roman over een jeugd in bevindelijke kring in Zeeland. De reclamesticker op de omslag zegt: 'een wijs en toch vermakelijk boek'. En dat typeert het wel aardig. Doet me denken aan Joe Speedboot en aan Knielen op een bed violen.
Het zijn meer scènes, taferelen dan een roman overigens.
as blunt as Ockham's razor

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #190 Gepost op: juli 01, 2010, 01:22:52 pm »
http://mswiley2508.files.wordpress.com/2009/03/catch22heller.jpg

http://www.horrorstew.com/images/Beowulf30.jpg
Maar niet in deze vertaling.

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #191 Gepost op: juli 01, 2010, 02:34:08 pm »
Hey leuk, dat laatste boek ben ik ook aan het lezen....en dan wél in die vertaling! Ik zag het meteen aan de omslag...
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #192 Gepost op: juli 01, 2010, 04:54:48 pm »
http://www.italiepunt.nl/shop/images/zilveren_lepel_pasta.jpg
De Bijbel van de Italiaanse pasta's.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #193 Gepost op: juli 02, 2010, 09:25:29 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 01 juli 2010 om 14:34:
Hey leuk, dat laatste boek ben ik ook aan het lezen....en dan wél in die vertaling! Ik zag het meteen aan de omslag...
Ik heb hier een beetje een déjà vu-gevoel bij. Volgens mij is Beowulf eerder besproken, ofzo, maar ik weet wel zeker dat ik het zelf voor de eerste keer lees.

gesp

  • Berichten: 450
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #194 Gepost op: juli 14, 2010, 10:46:02 pm »
Miquel Bulnes: Zorg
Gaat over een beginnend arts. Zeer vermakelijk en erg herkenbaar.
(Het enige wat ongeloofwaardig is, staat in zowat de laatste pericoop).
http://www.miquelbulnes.com/images/boek_zorg2009.jpg

Voorproefje

Daarnaast, zoals beloofd, meerdere boeken van Michael Jecks - blijft leuk.
as blunt as Ockham's razor

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #195 Gepost op: juli 15, 2010, 07:46:12 am »
http://www.boekenroute.nl/BoekComps/Figuur.aspx?FiguurID=1628

De Escoffier van Italie

In Italie is Pellegrino Artusi net zo beroemd als Verdi en Puccini. Elders wordt hij wel de Escoffier van Italie genoemd. Vóór Artusi was er geen sprake van een Italiaanse keuken. Er bestonden talrijke plaatselijke kooktradities zonder veel onderlinge samenhang. Artusi reisde het land af, verzamelde, proefde, noteerde. Met aanstekelijk enthousiasme bracht hij als eerste het land culinair in kaart en smeedde het daarme tot een eenheid waar politici alleen van konden dromen. Artusi was zelf geen professionele kok. Alle recepten die hij verzamelde probeerde hij thuis uit. De wetenschap in de keuken en de kunst om goed te eten is de collectie van een gepassioneerd liefhebber. De klassieke italiaanse keuken is zonder 'de Artusi' eenvoudig ondenkbaar
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gesp

  • Berichten: 450
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #196 Gepost op: juli 18, 2010, 10:37:24 pm »
http://img.mijnboekhandelaar.com/covers/zb/9789/3844/9789046803844.jpg
Jan & Sanne Terlouw: de apotheker
Aan deze 'whodunit' heb ik weinig 'literairs' kunnen ontdekken.
Het zou een vooroordeel kunnen zijn, maar het boek komt als een kinderboek op me over. Elke emotie wordt uitgespeld.
Voor de rest is het best boeiend.
as blunt as Ockham's razor

Alja

  • Berichten: 340
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #197 Gepost op: juli 18, 2010, 11:09:21 pm »
Ik heb zojuist 'Haar naam was Sarah' uitgelezen. Prachtig boek. Er zitten hier ongetwijfeld meer forummers die dit hebben gelezen. Gisteren zat ik nog in de trein en feilloos herkende ik het boek in de handen van de jongen achter mij: hij las 'm ook.

En nu ben ik bezig in 'Hier is je bruidegom' van Hannah Yakin. Het gaat over een vrouw die in 1956 is geëmigreerd van Nederland naar Israël en een verslag geeft van alle dagelijkse beslommeringen, tradities en soms ook even de actualiteit van het land. En dat alles in een meeslepende, soms ietwat ironische stijl :). 660 pagina's zouden me normaal gesproken behoorlijk tegenstaan, maar toen ik een halve pagina had gelezen, dacht ik: ja, deze moet ik uitlezen. Ik moet er nog 460 :).
« Laatst bewerkt op: juli 18, 2010, 11:10:07 pm door Alja »
<><

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #198 Gepost op: juli 18, 2010, 11:12:14 pm »
Gisteren gelezen "Het heil van de velen. Over de vraag 'Hoe is God?'
en de leer van de eeuwige straf."

Geweldig om te lezen! Het heeft mijn beeld van God behoorlijk bijgesteld en heeft me laten zien hoe groot Zijn overwinning is!

Het boek is overigens gratis te downloaden:

http://www.genade.info/bonda.pdf
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #199 Gepost op: juli 19, 2010, 10:11:53 am »
http://www.isfdb.org/wiki/images/2/2b/THHTCHHKRD0000.jpg

Don't panic  :)

http://ourfathershouse.biz/shopsite_sc/store/html/media/Iliad-Dover2.jpg

Voor mijn dagelijkse portie helden en geweld.

http://i43.tower.com/images/mm112548743/unspoken-sermons-george-macdonald-hardcover-cover-art.jpg

Ter afwisseling van de luchtige boeken.
« Laatst bewerkt op: juli 19, 2010, 10:12:44 am door Mellon »