Auteur Topic: [WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea  (gelezen 449992 keer)

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #100 Gepost op: maart 20, 2010, 09:58:26 pm »

quote:

Beepee schreef op 20 maart 2010 om 21:37:
[...]
Jouw mening, geen feit.
Vanuit christelijk perspectief wel degelijk een feit, te onderbouwen met geloofsbelijdenissen die door de gehele christelijke wereld worden onderschreven.

quote:

Alle volgelingen van Jezus brachten  het "goede nieuws". Alle JG in alle landen ter wereld  doen dat.
Ware het niet dat JG geen volgelingen van Jezus zijn. Dat vinden zij zelf natuurlijk wel. Maar vanuit christelijk perspectief volgen ze Jezus niet, slechts een foutief beeld wat zij van Jezus hebben. Net zoals sommige mensen die Jezus neer willen zetten als een of andere boeddhistische monnik, ook die volgen Jezus niet, ondanks dat ze Jezus heel hoog achten en er veelvuldig over spreken.

quote:

Welke "kerk" motiveert hun volgelingen om de opdracht van Jezus letterlijk uit te voeren en dat ook vrijwillig doen?
Motivatie op last van verbanning. Ja, schijnbaar een goede drijfveer.

quote:

In welke "kerk" hebben alle leden, de door God gewenste, nauwkeurige kennis, dan?

Nauwkeurige kennis over datgene wat het WTG voorschrijft hebben JG zeker. Zelfs als zogenaamde waarheid aangepast word door 'nieuw licht'. Maar het is geen nauwkeurige kennis over God, het is incomplete kennis, en dus zeker niet door God gewenst. God wenst niet dat wij halve waarheden en hele leugens tot ons nemen en verheffen als Waarheid. Laat staan dat die Waarheid aan te passen is aan de wensen van het 'besturend lichaam' van een genootschap.

Maar goed, een en ander heeft me weer wat zoekwerk opgeleverd en ik denk dat ik het boek 'Gewetensconflict' van Raymond Franz maar eens ga opzoeken in de bibliotheek.

En Beepee, ga je ook nog even in op mijn andere post waarin ik je gewezen heb op 3 leugens?
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2010, 10:00:29 pm door Thorgrem »

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #101 Gepost op: maart 21, 2010, 12:35:07 am »

quote:

Beepee schreef op 20 maart 2010 om 21:31:
[...]

De Vulgaat stond in zo'n  hoog aanzien dat de samenstellers zich een aantal keren verplicht voelden de Griekse tekst van het „Nieuwe Testament” te corrigeren om die met het Latijn te laten overeenkomen in plaats van andersom. Een van de voorbeelden is de beroemde niet-authentieke tekst die bekendstaat als het Comma Johanneum.
Ik denk dat je bedoelt de tekst die niet past in je straatje. ;)

quote:

Er zijn vroegere documenten (Gr. hss) gevonden waar deze toevoeging ontbreekt. Deze toevoeging, die in de vakliteratuur bekendstaat als het „Comma Johanneum”, werd tot 1927 door het Vaticaan beschermd, ondanks het feit dat zelfs sommige katholieke geleerden al in de zesde eeuw hun twijfel hadden uitgesproken over de authenticiteit ervan. Deze oneerlijke inlassing toont aan hoe ver trinitariërs bereid zijn te gaan in hun pogingen om hun leerstelling te bewijzen.
Welnee, de meeste christenen geloven net als jij dat het comma Johanneum een toevoeging is, ze baseren zich op de geloofsbelijdenis te Nicea. Echter vraag ik me af waar ze de formulering vandaan hadden, ik gok 1 Johannes 5,7! :)
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2010, 12:35:33 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #102 Gepost op: maart 21, 2010, 01:25:51 am »

quote:

Beepee schreef op 20 maart 2010 om 21:25:
[...]
Welnee.
Het laat alleen zien hoe men knutselt om een heidense leer in de Bijbel te krijgen. Voor vele kerken is de drie-eenheid een geloofsfundament.

[...]
 De meeste Bijbels zijn niet meer op de  „algemeen aanvaarde tekst” gebaseerd. Het is achterhaald. De King James is daar op gebaseerd, de Sv is weer op de KJV gebaseerd

Nee hoor, ik citeer Wikipedia:

De Statenvertaling (of Statenbijbel) is de eerste officiële Nederlandstalige Bijbelvertaling, rechtstreeks uit het oorspronkelijke Grieks en Hebreeuws.

Bron.

quote:

dus op de TR. De vertaling van Erasmus leidde tot de TR. Deze is gebaseerd op teksten die beschikbaar waren in  de 16e eeuw.
Ook dat klopt niet, monnik- en humanist Erasmus verzamelde de Griekse geschriften van vier families en noemde deze de Textus Receptus, welke eveneens Grieks is.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #103 Gepost op: maart 21, 2010, 04:08:05 pm »

quote:

Beepee schreef op 20 maart 2010 om 21:01:
[...]
Het is dus inconsequent de ene keer wel en de andere keer niet “een” toe te voegen.
Je zou dat alleen doen als je niet nadenkt... Het Grieks kent het onbepaald lidwoord niet, het Nederlands wel, zoals al eerder betoogd. Je zal dus vanuit het Grieks vertalend de ene keer wel, en de andere keer niet het onbepaalde lidwoord "een" moeten gebruiken in de Nederlandse vertaling. De context van het Griekse origineel zal duidelijk moeten maken wanneer dit wel en wanneer niet moet gebeuren... Overal "een" toevoegen is niet consequent maar gewoon dom...!!!

En zoals al verschillende keren aangegeven: in Joh 1 het onbepaald lidwoord gebruiken levert op: "het Woord was een god". En dit levert een niet-monotheistisch gedachtengoed op (het Woord wordt dan als een god naast God aangeduid). Hetgeen onbijbels is.
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #104 Gepost op: maart 21, 2010, 08:28:22 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 20 maart 2010 om 21:58:
Ware het niet dat JG geen volgelingen van Jezus zijn. Dat vinden zij zelf natuurlijk wel. Maar vanuit christelijk perspectief volgen ze Jezus niet, slechts een foutief beeld wat zij van Jezus hebben.  

Ik denk dat Beepee handelt uit een schoon geweten en dat is een teken dat hij streeft (Heb 13,18) het goede te doen.  

'Die rein is van handen en zuiver van hart,
die zijn ziel niet op valsheid richt, noch bedrieglijk zweert.
Die zal van de HERE een zegen wegdragen
en gerechtigheid van de God zijns heils.' (ps 24,4-5)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Etienne

  • Berichten: 145
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #105 Gepost op: maart 21, 2010, 09:15:24 pm »

quote:



Stefanus zag de hemel geopend...,wat zag hij?
Heb je niet genoeg met één Schriftplaats ,ik kan je er nog een paar andere ter ondersteuning geven.

Etienne

  • Berichten: 145
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #106 Gepost op: maart 21, 2010, 09:22:28 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 20 maart 2010 om 21:58:

Ware het niet dat JG geen volgelingen van Jezus zijn.


Zegt degene die lid is van een 'mega sekte"...

(Mattheüs 7:24) Een ieder daarom die deze woorden van mij hoort en ze doet, zal vergeleken worden met een beleidvol man, die zijn huis op de rots bouwde. 

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #107 Gepost op: maart 21, 2010, 09:29:36 pm »

quote:

Etienne schreef op 21 maart 2010 om 21:22:
[...]


Zegt degene die lid is van een 'mega sekte"...
:) Dit is het verweer? Ronduit lachwekkend. Als we eens gaan kijken naar de vereisten van een sekte in de enge zin van het woord, dan komt het WTG toch wel bijzonder dichtbij.

quote:

(Mattheüs 7:24) Een ieder daarom die deze woorden van mij hoort en ze doet, zal vergeleken worden met een beleidvol man, die zijn huis op de rots bouwde. 

En kom er maar weer in, gooi er nog maar wat valse tegenstellingen tegenaan deze keer compleet met een bijbelcitaat zoals het een echte WTG aanhanger betaamd.

(Dat ze daarbij de Bijbel verkrachten tot een knip en plak boek wat naar willekeur en zonder context misbruikt kan worden schijnen ze zelf helaas nog niet door te hebben.)

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #108 Gepost op: maart 21, 2010, 09:50:51 pm »
Maar om even terug te gaan tot de geloofsbelijdenis van Nicea. Een waar christelijk werk waarin kort, helder en krachtig omschrijven staat wat het christelijk geloof aan moet voldoen.

Enkele JG hier hebben getracht aan te tonen dat een geloofsbelijdenis niet hoort. Door enkele andere gebruikers hebben ze dit echter niet hard kunnen maken en nu is de discussie een beetje aan het verzanden in wellus nietus stellingname.

Maar terug naar het begrip geloofsbelijdenis. Dat is een document waarin de kaders van het geloof dogmatisch omschreven staan. De Waarheid kan namelijk niet aangepast worden aan tijd, mening of stemming.

Interessant is om vast te stellen dat eigenlijk de gehele wachttoren lectuur de geloofsbelijdenis is van JG. Men dient de tijdschriften nauwkeurig te bestuderen (lees: alles slikken en goed in de oren knopen). Dit alles wordt als dogma voorgehouden. Tenzij op een gegeven moment blijkt dat het toch even net wat anders zit. Dan komt er in een nieuwe editie een 'nieuw licht' wat vervolgens weer door een ieder onderschreven dient te worden. En men moet het 'oude licht' laten vallen. Op zich is dat wel bijzonder daar JG er dus geen enkele geloofszekerheid hebben.

Aan de ene kant kunnen de tijdschriften van het WTG dus als een gigantisch dogmatisch geheel gezien worden nog veel benauwender, veel nauwgezetter dan een geloofsbelijdenis (wat slechts ruime kaders zijn) maar aan de andere kant kan het de volgende maan allemaal anders zijn.

Nog enkele interessante citaten uit JG bladen:

quote:


"Wanneer wij Jehovah en de organisatie van zijn volk liefhebben, zullen wij niet achterdochtig zijn, maar zoals de bijbel zegt, 'alles geloven,' ook bijvoorbeeld alles wat er in het tijdschrift De Wachttoren staat..." (Bekwaam gemaakt tot de Predikingsdienst, blz. 156)

"In Jehovah’s organisatie is het echter niet nodig een massa tijd en energie aan speurwerk te besteden, want er zijn broeders in de organisatie die er juist voor zijn aangewezen om dat te doen, ten einde u die niet zoveel tijd hebt, te helpen, en zij bereiden het goede materiaal voor De Wachttoren en andere publikaties van het Genootschap voor." (De Wachttoren, 1 september 1967, blz. 530)

"De bijbel is daarom een boek van organisatie dat aan de christelijke gemeente als organisatie, niet aan individuele personen toebehoort, ongeacht hoe oprecht zulke personen ook mogen geloven dat zij de bijbel kunnen uitleggen. Om deze reden kan de bijbel niet op de juiste wijze worden begrepen zonder Jehovah's zichtbare organisatie in gedachten." (De Wachttoren, 15 januari 1968, blz. 43)

"Beschouw ook eens het feit dat op de gehele aarde alleen Jehovah's organisatie door Gods heilige geest of werkzame kracht wordt geleid (Zach. 4 : 6). Alleen deze organisatie functioneert voor Jehovah's voornemen en tot zijn eer. Alleen voor deze organisatie is Gods Heilige Woord, de bijbel, geen verzegeld boek. In de wereld zijn veel intelligente mensen. Zij kunnen de Heilige Schrift lezen, maar zij kunnen niet de diepe betekenis ervan begrijpen ... Hoe zeer waarderen ware christenen het met de enige organisatie op aarde verbonden te zijn die de "diepe dingen Gods"begrijpt!" (De Wachttoren, 1 oktober 1973, blz. 594)

"Het lijdt geen enkele twijfel: wij hebben allemaal hulp nodig om de bijbel te begrijpen, en wij kunnen de schriftuurlijke leiding die wij nodig hebben, niet buiten de „getrouwe en beleidvolle slaaf"-organisatie vinden." (De Wachttoren, 15 mei 1981, blz. 19)

"Tenzij wij met dit door God gebruikte communicatiekanaal in contact staan, zullen wij geen vorderingen maken op de weg ten leven, ongeacht hoeveel wij in de bijbel lezen." (De Wachttoren, 15 april 1982, blz. 27)

"Wees dus gehoorzaam en doe Jehovah’s werk zoals hij het verricht wil hebben, want het enige wat telt, is de door middel van zijn organisatie aangegeven manier!" (De Wachttoren, 1 juli 1956, blz. 295)

"De wil van de slaaf is daarom Jehovah’s wil. Opstand tegen de slaaf staat gelijk aan opstand tegen God" (De Wachttoren, 15 augustus 1956, blz. 374)

"... Het is van levensbelang dat wij dit erkennen en op de aanwijzingen van de "slaaf" acht geven zoals wij naar de stem Gods zouden luisteren..." (De Wachttoren, 1 september 1957, blz. 392)

"Bestaat er een "geheime" formule om met Jehovah's organisatie vooruit te gaan? Neen. Er is echter wel iets fundamenteels dat wij moeten bezittten. ... Wat, zo zouden wij kunnen zeggen, is het grondbeginsel waarop de beweging van Jehovah's levende organisatie berust? Het kan in één woord worden uitgedrukt: GEHOORZAAMHEID." (De Wachttoren, 1 september 1967, blz. 529)

"Vermijd een onafhankelijke denkwijze ... Hoe treedt zo'n onafhankelijke denkwijze aan het licht? Een veel voorkomende manier is dat men raad in twijfel trekt die door Gods zichtbare organisatie wordt veschaft" (De Wachttoren, 15 april 1983, blz. 22)

"... Dit is een onafhankelijke denkwijze. Waarom is zo'n instelling gevaarlijk? Een dergelijke denkwijze vormt een bewijs van trots. ... Als wij gaan denken dat wij het beter weten dan de organisatie, zouden wij ons moeten afvragen: "Waar hebben wij om te beginnen de bijbelse waarheid geleerd? Zouden wij de weg der waarheid kennen indien wij geen leiding van de organisatie hadden ontvangen? Kunnen wij het eigenlijk wel zonder de leiding van Gods organisatie stellen?" Neen, dat kunnen wij niet!" (De Wachttoren, 15 april 1983, blz. 28)

"In de wereld bestaat er een neiging leiderschap te verwerpen. In een voordracht zei iemand erover: „Het steeds hogere niveau van onderwijs heeft de voorraad beschikbaar talent dermate doen toenemen dat volgelingen zo kritisch zijn geworden dat het bijna onmogelijk is hen te leiden." Maar in Gods organisatie heerst geen geest van onafhankelijk denken..." (De Wachttoren, 15 september 1989, blz. 23)

"Ja, afvalligen publiceren lectuur waarin zij hun toevlucht nemen tot verdraaiingen, halve waarheden en regelrechte leugens. Zij posten zelfs bij congressen van Getuigen, in een poging de argelozen in de val te lokken. Het zou dan ook gevaarlijk zijn ons er uit nieuwsgierigheid toe te laten bewegen ons met zulke geschriften te voeden of naar hun schimpende gepraat te luisteren! ... En hoewel de afvalligen misschien ook bepaalde feiten presenteren, worden die gewoonlijk uit hun verband gerukt met het doel anderen van de tafel van Jehovah af te trekken. Al hun geschriften leveren eenvoudigweg kritiek en breken af! Niets erin is opbouwend." (De Wachttoren, 1 juli 1994, blz. 12)

"Sommigen zijn misschien nieuwsgierig naar beschuldigingen die de afvalligen uiten. Maar wij dienen het beginsel uit Deuteronomium 12:30, 31 ter harte te nemen. Hier waarschuwde Jehovah de Israëlieten bij monde van Mozes aangaande datgene wat zij moesten mijden wanneer zij de heidense bewoners van het Beloofde Land eenmaal hadden verdreven. ... Ja, Jehovah God weet hoe menselijke nieuwsgierigheid werkt. Denk aan Eva, en ook aan de vrouw van Lot! (Lukas 17:32; 1 Timotheüs 2:14) Laten wij nooit aandacht schenken aan wat de afvalligen zeggen of doen. Laten wij er daarentegen druk mee bezig zijn mensen op te bouwen en ons loyaal te voeden aan de tafel van Jehovah!" (De Wachttoren, 1 juli 1994, blz. 13)

"Als er ook maar een zweem van twijfel omtrent Jehovah, zijn Woord of zijn organisatie in uw hart heeft post gevat, wees er dan snel bij die uit te bannen voordat de twijfel uitgroeit tot iets waardoor uw geloof verwoest zou kunnen worden." (De Wachttoren 1 februari 1996, blz. 23)

"Als wij gaan denken dat wij het beter weten dan de organisatie, zouden wij ons moeten afvragen: "Waar hebben wij om te beginnen de bijbelse waarheid geleerd? Zouden wij de weg der waarheid kennen indien wij geen leiding van de organisatie hadden ontvangen? Kunnen wij het eigenlijk wel zonder de leiding van Gods organisatie stellen?" Neen, dat kunnen wij niet!" (De Wachttoren, 15 april 1983, blz. 28)
Met dank aan: Titaan. in "Gods data? 1799 1872 1881 1874 1878 1914..."
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2010, 09:51:18 pm door Thorgrem »

Etienne

  • Berichten: 145
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #109 Gepost op: maart 21, 2010, 09:51:25 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 21 maart 2010 om 21:29:
[...]

:) Dit is het verweer? Ronduit lachwekkend. Als we eens gaan kijken naar de vereisten van een sekte in de enge zin van het woord, dan komt het WTG toch wel bijzonder dichtbij.

[...]

En kom er maar weer in, gooi er nog maar wat valse tegenstellingen tegenaan deze keer compleet met een bijbelcitaat zoals het een echte WTG aanhanger betaamd.

(Dat ze daarbij de Bijbel verkrachten tot een knip en plak boek wat naar willekeur en zonder context misbruikt kan worden schijnen ze zelf helaas nog niet door te hebben.)

Ik heb één commentaar gegeven op jouw post dat JG geen christenen zijn.
Ik wou het hier bij laten.Ik heb daarvoor Bijbelse redenen.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #110 Gepost op: maart 21, 2010, 11:49:50 pm »

quote:

Etienne schreef op 21 maart 2010 om 21:51:
[...]

Ik heb één commentaar gegeven op jouw post dat JG geen christenen zijn.
Ik wou het hier bij laten.Ik heb daarvoor Bijbelse redenen.
Kennelijk zijn jouw bijbelse redenen niet helder of is de definitie van het woord bijbel niet helder.
Nu kun je roepen "ik wil het hier bij laten" maar dat geeft geen helderheid.
Vooralsnog lees ik niet dat het WG valt onder het christendom en lees ik alleen dat het er niet onder zou vallen.
Dus: vertel :) en weerleg Thorgem, Titaan en alle anderen O-)
Mail me maar als je wat wilt weten

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #111 Gepost op: maart 22, 2010, 08:38:58 am »

quote:

okidoki schreef op 21 maart 2010 om 23:49:
[...]

Kennelijk zijn jouw bijbelse redenen niet helder of is de definitie van het woord bijbel niet helder.
Nu kun je roepen "ik wil het hier bij laten" maar dat geeft geen helderheid.
Vooralsnog lees ik niet dat het WG valt onder het christendom en lees ik alleen dat het er niet onder zou vallen.
Dus: vertel :) en weerleg Thorgem, Titaan en alle anderen O-)

Hoe zou je het vinden als ik zei dat jij geen christen bent?

Mat 7,12
Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #112 Gepost op: maart 22, 2010, 08:54:25 am »

quote:

Etienne schreef op 21 maart 2010 om 21:15:
[...]


Stefanus zag de hemel geopend...,wat zag hij?
Heb je niet genoeg met één Schriftplaats ,ik kan je er nog een paar andere ter ondersteuning geven.
Wat Stefanus zag heb ik hier uitgewerkt, ben benieuwd naar je reactie. :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #113 Gepost op: maart 22, 2010, 09:08:00 am »

quote:

Etienne schreef op 21 maart 2010 om 21:15:
[...]


Stefanus zag de hemel geopend...,wat zag hij?
en wat zei hij?

En zij stenigden Stefanus, die de Here aanriep, zeggende: Here Jezus, ontvang mijn geest. (Hand.7:59)

In uw hand beveel ik mijn geest; Gij verlost mij, HERE, getrouwe God. (psalm 31:6)

OEPS!!! Stefanus nu ook al? Eerder, in deze en andere discussies, hebben we al laten zien dat andere apostelen en bijbelschrijvers (Johannes, Petrus, Paulus, Jacobus, de auteur van Hebreeën) van teksten die over JEHOVAH gaan, durven te claimen dat deze over Jezus gaan! En nu blijkt die verdorven Stefanus ook al een trinitarier.


(n.b. let wel, ik ben het niet eens met Piebe. Zijn interpretatie heeft weinig te maken met het orthodoxe christendom zoals het al in de vroege kerk bestond, en zoals je het in de bijbel kunt vinden.)


quote:

Heb je niet genoeg met één Schriftplaats ,ik kan je er nog een paar andere ter ondersteuning geven.
Jij hebt in ieder geval niet genoeg aan een hele bijbel vol schriftplaatsen, dat heb je wel bewezen.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #114 Gepost op: maart 22, 2010, 09:09:10 am »

quote:

Piebe schreef op 22 maart 2010 om 08:38:
[...]

Hoe zou je het vinden als ik zei dat jij geen christen bent?
Voor anderen spreken kan ik niet. Maar ik zou daar wel moeite mee hebben…

Toch is het de vraag wanneer je jezelf christen kan noemen…  Is dat al degene die Jezus Christus “slechts” ziet als 100% mens, niets meer en niets minder… Als (wellicht de ultieme) wijsheidsleraar? Of is dat degene die instemt met hetgeen God via het  Nieuwe Testament openbaart over Zichzelf en Zijn Messias?

Ik weet het: mijn mening zit al volledig “ingebakken” in de vraagstelling. En dat komt voort uit de veronderstelling dat we zonder het NT geen kennis van de Messias hebben… Ofwel: wij kennen God niet zonder dat Hij Zichzelf openbaart… En in het christelijke geloof openbaart God Zichzelf door Zijn Zoon.

Wie is die Zoon volgens Johannes (Joh 1)?  Het Woord dat vanaf het begin was, het Woord dat God is, het Woord dat de wereld heeft geschapen, het Woord dat vlees, dat mens werd (dat tevoren, naar afstamming van Adam, dus nog niet was, hoewel er staat dat “het Woord er al was”).

Jezelf christen noemen maar het “wezen” van de Messias ontkennen… Wat moet je daar nu voor reactie op geven? Dan MOET je wel weerstand ontmoeten…
Kortom: degene die leert dat Jezus Christus niet van eeuwigheid de Zoon van God is, “het Woord dat God is en mens werd”, heeft m.i. wel wat uit te leggen. En DIE uitleg wordt nu gevraagd aan het WTG.
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #115 Gepost op: maart 22, 2010, 10:03:53 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 22 maart 2010 om 09:09:
[...]

Voor anderen spreken kan ik niet. Maar ik zou daar wel moeite mee hebben…
Ik ook en daarom kan ik zulke beschuldigingen niet rijmen met het grootste gebod.

quote:


Toch is het de vraag wanneer je jezelf christen kan noemen…  Is dat al degene die Jezus Christus “slechts” ziet als 100% mens, niets meer en niets minder… Als (wellicht de ultieme) wijsheidsleraar? Of is dat degene die instemt met hetgeen God via het  Nieuwe Testament openbaart over Zichzelf en Zijn Messias?

Ik weet het: mijn mening zit al volledig “ingebakken” in de vraagstelling. En dat komt voort uit de veronderstelling dat we zonder het NT geen kennis van de Messias hebben… Ofwel: wij kennen God niet zonder dat Hij Zichzelf openbaart… En in het christelijke geloof openbaart God Zichzelf door Zijn Zoon.

Wie is die Zoon volgens Johannes (Joh 1)?  Het Woord dat vanaf het begin was, het Woord dat God is, het Woord dat de wereld heeft geschapen, het Woord dat vlees, dat mens werd (dat tevoren, naar afstamming van Adam, dus nog niet was, hoewel er staat dat “het Woord er al was”).

Jezelf christen noemen maar het “wezen” van de Messias ontkennen… Wat moet je daar nu voor reactie op geven? Dan MOET je wel weerstand ontmoeten…
Kortom: degene die leert dat Jezus Christus niet van eeuwigheid de Zoon van God is, “het Woord dat God is en mens werd”, heeft m.i. wel wat uit te leggen. En DIE uitleg wordt nu gevraagd aan het WTG.
Het einde van het gebod is liefde uit een schoon geweten (1 Tim 1,5) en indien zij daaruit handelen ben ik er van overtuigd dat Jezus hun zal vergeven.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #116 Gepost op: maart 22, 2010, 11:18:32 am »

quote:

Thorgrem schreef op 20 maart 2010 om 21:58:
Vanuit christelijk perspectief wel degelijk een feit, te onderbouwen met geloofsbelijdenissen die door de gehele christelijke wereld worden onderschreven. ?
Beslist niet! Bovendien is er verschil in het beweren dat je je een  Christen noemt en werkelijk bent.

quote:

Ware het niet dat JG geen volgelingen van Jezus zijn. Dat vinden zij zelf natuurlijk wel. Maar vanuit christelijk perspectief volgen ze Jezus niet, slechts een foutief beeld wat zij van Jezus hebben. Net zoals sommige mensen die Jezus neer willen zetten als een of andere boeddhistische monnik, ook die volgen Jezus niet, ondanks dat ze Jezus heel hoog achten en er veelvuldig over spreken.
Tja, weer het probleem, dat vanuit een rijdende trein de wereld beweegt.
Is het goed om Jezus een onderdeel van de heidense drie-eenheid te laten zijn en in naam van God  allerlei  verkeerde dingen te doen? JHWH  neer zetten als Moloch, die mensen in een hellevuur eeuwig pijnigt?

quote:

Motivatie op last van verbanning. Ja, schijnbaar een goede drijfveer. ?
Bestudeer eerst eens de Bijbel wat uitsluiting (ex-communicatie) precies inhoudt. Alles mag en is goed is on-Bijbels.

quote:

Nauwkeurige kennis over datgene wat het WTG voorschrijft hebben JG zeker. Zelfs als zogenaamde waarheid aangepast word door 'nieuw licht'. Maar het is geen nauwkeurige kennis over God, het is incomplete kennis, en dus zeker niet door God gewenst. God wenst niet dat wij halve waarheden en hele leugens tot ons nemen en verheffen als Waarheid. Laat staan dat die Waarheid aan te passen is aan de wensen van het 'besturend lichaam' van een genootschap. ?
Het zou je sieren de Bijbelse leer eens grondig te bestuderen i.p.v. de afvalligen leer.
Volgens de Bijbel gaat het Bijbelse licht steeds helderder schijnen. Je kan, naar mate de eindtijd dichterbij komt, dus beter inzicht in de Bijbel krijgen.

quote:

Maar goed, een en ander heeft me weer wat zoekwerk opgeleverd en ik denk dat ik het boek 'Gewetensconflict' van Raymond Franz maar eens ga opzoeken in de bibliotheek.
Precies wat ik dacht. Afvalligen  zijn jouw bron. Zijn leugens zijn  natuurlijk  dè waarheid. Hij vertelt je graag datgene wat je wilt horen.

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #117 Gepost op: maart 22, 2010, 11:24:33 am »

quote:

Piebe schreef op 21 maart 2010 om 00:35:
Ik denk dat je bedoelt de tekst die niet past in je straatje:)
Welnee. Het maakt mij weinig uit.
Ik verwerp echter alle zaken, die sporen van afgoderij in zich hebben.

quote:

Welnee, de meeste christenen geloven net als jij dat het comma Johanneum een toevoeging is, ze baseren zich op de geloofsbelijdenis te Nicea. Echter vraag ik me af waar ze de formulering vandaan hadden, ik gok 1 Johannes 5,7! :)
Ik baseer mij niet op menselijke formuleringen, maar op de Bijbel. Sinds 1600 is men veel meer te weten gekomen door de vele artefacten. Door deze met elkaar te vergelijken, kan je de Bijbel reconstrueren, zoals men die in de eerste eeuw had. Men had  toen geen drie-eenheid, maar een vader in de hemel en zijn zoon Jezus op aarde.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #118 Gepost op: maart 22, 2010, 11:29:11 am »

quote:

Piebe schreef op 22 maart 2010 om 10:03:
[...]

Ik ook en daarom kan ik zulke beschuldigingen niet rijmen met het grootste gebod.

[...]

Het einde van het gebod is liefde uit een schoon geweten (1 Tim 1,5) en indien zij daaruit handelen ben ik er van overtuigd dat Jezus hun zal vergeven.


Iemands geweten, daar gaan wij natuurlijk niet over. Het is aan God om daar over te oordelen.

Wat we wel kunnen/moeten doen is het "aanduwen tegen vermeende zekerheden". Doet het WTG trouwens ook en natuurlijk moeten we het WTG daar dankbaar voor zijn... Het geeft iedereen een reden om argumenten te zoeken voor het "eigen" standpunt...

Maar let wel dat Jezus stelt "Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven". Dit in eenzelfde gesprek waarin Hij werd aangesproken als "Mijn Here en mijn God". Het is dus niet enkel een kwestie van een "schoon geweten" (zover iemand dat al kan hebben...) maar van geloof...
Joh 20:28 Tomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Here en mijn God! 29 Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven.
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #119 Gepost op: maart 22, 2010, 11:42:20 am »

quote:

Beepee schreef op 22 maart 2010 om 11:24:
[...]
Welnee. Het maakt mij weinig uit.
Ik verwerp echter alle zaken, die sporen van afgoderij in zich hebben.

[...]
Ik baseer mij niet op menselijke formuleringen, maar op de Bijbel. Sinds 1600 is men veel meer te weten gekomen door de vele artefacten. Door deze met elkaar te vergelijken, kan je de Bijbel reconstrueren, zoals men die in de eerste eeuw had. Men had  toen geen drie-eenheid, maar een vader in de hemel en zijn zoon Jezus op aarde.
Vertel dan eens: moet dan het boek 1 Henoch in de NW-vertaling worden opgenomen, waaruit Judas (Judas 1:14-15) citeert in zijn brief of moet deze brief van Judas nu juist geschrapt worden uit de canon omdat deze een spoor van afgoderij in zich herbergt?!!

Judas 14 Ook over hen heeft Henoch, de zevende van Adam af, geprofeteerd, zeggende: Zie, de Here is gekomen met zijn heilige tienduizenden, 15 om over allen de vierschaar te spannen en alle goddelozen te straffen voor al hun goddeloze werken, die zij goddeloos bedreven hebben, en voor al de harde taal, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben.

Vergelijk 1 Henoch 1:9 En zie! De Heer is met zijn heilige myriaden gekomen, om aan allen het oordeel te voltrekken, en om alle goddelozen te vernietigen; om alle vlees schuldig te verklaren betreffende al hun goddeloze daden die zij op goddeloze wijze bedreven hebben, en betreffende alle aanstootgevende dingen die goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben.


Let wel: de reden voor mijn schijnbare of-topic vraagt ligt in je bewering dat je geen "heidense insluipsels" wenst in je (m.i. vermeende) "eerste eeuwse leer". Op het moment dat het NT op schrift werd gesteld hadden ze ook al "een Messias die ten hemel was opgevaren en zit aan de rechter hand Gods; een Woord dat vlees, mens, was geworden etc etc". Het getuigenis van Thomas ("Mijn Heer en mijn God" is OOK eerste eeuws...

Alleen het doordenken van hetgeen het NT leert is een doorgaand proces geweest... Maar daarmee is niet alles van wat na de eerste eeuw gedacht en gezegd is meteen "heidens gedachtengoed"!!!
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2010, 11:52:39 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #120 Gepost op: maart 22, 2010, 11:45:24 am »

quote:

Piebe schreef op 21 maart 2010 om 01:25:Nee hoor, ik citeer Wikipedia:

De Statenvertaling (of Statenbijbel) is de eerste officiële Nederlandstalige Bijbelvertaling, rechtstreeks uit het oorspronkelijke Grieks en Hebreeuws.

Bron.

Ook dat klopt niet, monnik- en humanist Erasmus verzamelde de Griekse geschriften van vier families en noemde deze de Textus Receptus, welke eveneens Grieks is.
Onjuist. Er waren voor de SV al vele nederlandse  vertalingen van de diverse kerken. De SV werd aanvankleijk niet geaccepteerd. Bovendien is de SV op de KJV gebaseerd. Iets wat overigens niet ongebruikelijk is, om van een andere vertaling uit te gaan.

Textus receptus is gebaseerd op teksten die TOEN beschikbaar waren!

Erasmus werd in 1466 in Rotterdam geboren, een onwettige zoon van een RK  priester.
In het jaar 1514 verschenen de complete christelijke Geschriften in het Grieks voor het eerst in druk. Dit was in deel vijf van het werk dat bekendstaat als de „Complutenzer Polyglot”. De publikatie van deze uitgave van de christelijke Geschriften in het Grieks werd echter vertraagd en kwam pas in 1522 op de markt. Het is niet bekend welke handschriften als de basis voor deze gedrukte Griekse tekst hebben gediend.
In 1516 vervaardigde de Nederlandse geleerde Desiderius Erasmus een gedrukte uitgave van de christelijke Geschriften in het Grieks. Hoewel Erasmus’ tekst twee jaar later werd gedrukt dan de bovengenoemde Polyglottenbijbel, kwam zijn tekst toch als eerste op de markt. Omdat hij klein van omvang en laag in prijs was, verwierf hij een grote populariteit. In de achttiende eeuw kwam Erasmus’ tekst bekend te staan als de „textus receptus” (aanvaarde tekst). Alle belangrijke protestantse vertalingen van de christelijke Geschriften in Europa van vóór 1881, met inbegrip van de vermaarde Authorized Version of King James-vertaling, waren op deze Griekse tekst gebaseerd.

Erasmus stelde zijn Griekse tekst echter samen aan de hand van hoogstens slechts zes handschriften, waarvan er geen ouder was dan de tiende eeuw C. Voor het grootste deel liet hij zijn drukker van twee handschriften uit ongeveer de twaalfde eeuw kopiëren. Daardoor is op het gebied van handschriften de autoriteit voor de aanvaarde tekst gering, terwijl de gebruikte handschriften bovendien vele eeuwen verwijderd zijn van de tijd waarin deze geïnspireerde bijbelboeken werden geschreven. Hij vertaalde de ontbrekende handschriften terug uit de Latijnse Vulgaat.

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #121 Gepost op: maart 22, 2010, 11:57:13 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 21 maart 2010 om 16:08:
Je zou dat alleen doen als je niet nadenkt... Het Grieks kent het onbepaald lidwoord niet, het Nederlands wel, zoals al eerder betoogd.
Juist daarom, die je juist consequent te zijn.
Gebruik eens woordsubstitutie. Dan zie hoe je redenering niet klopt.

 Vervang spooksel, cq God  eens door geest.

Mattheüs 14:
26 Toen de discipelen hem op de zee zagen lopen, werden zij verontrust en zeiden: „Het is een verschijning!” En zij schreeuwden het uit van angst. NWV
26 Toen de leerlingen hem op het meer zagen lopen, raakten ze in paniek. Ze riepen: ‘Een spook!’ en schreeuwden het uit van angst. NBG

Johannes 1:
1 In het begin was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was een god. NWV
1 In het begin was het Woord,......het Woord was bij God en het Woord was God. NBG

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #122 Gepost op: maart 22, 2010, 12:00:31 pm »

quote:

Piebe schreef op 21 maart 2010 om 20:28:
[...]

Ik denk dat Beepee handelt uit een schoon geweten en dat is een teken dat hij streeft (Heb 13,18) het goede te doen.  

'Die rein is van handen en zuiver van hart,
die zijn ziel niet op valsheid richt, noch bedrieglijk zweert.
Die zal van de HERE een zegen wegdragen
en gerechtigheid van de God zijns heils.' (ps 24,4-5)

Psalm 24:
4 Al wie onschuldig van handen en rein van hart is, Die Mijn ziel niet naar louter waardeloosheid heeft gevoerd, Noch bedrieglijk een eed heeft afgelegd.
5 Hij zal zegen wegdragen van JHWH En rechtvaardigheid van zijn God van redding.

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #123 Gepost op: maart 22, 2010, 12:05:06 pm »

quote:

Etienne schreef op 21 maart 2010 om 21:15:
[...]


Stefanus zag de hemel geopend...,wat zag hij?
Heb je niet genoeg met één Schriftplaats ,ik kan je er nog een paar andere ter ondersteuning geven.
Handelingen 7:56 en hij zei: „Ziet! Ik zie de hemelen geopend en de Zoon des mensen aan Gods rechterhand staan.”

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #124 Gepost op: maart 22, 2010, 12:07:34 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 21 maart 2010 om 21:29:
:) Dit is het verweer? Ronduit lachwekkend. Als we eens gaan kijken naar de vereisten van een sekte in de enge zin van het woord, dan komt het WTG toch wel bijzonder dichtbij.
Jouw vooroordeel, geen feit.

De volgelingen van Jezus werden ook een sekte genoemd door de gevestigde religie.

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #125 Gepost op: maart 22, 2010, 12:08:58 pm »

quote:

Beepee schreef op 22 maart 2010 om 11:45:
[...]
Onjuist. Er waren voor de SV al vele nederlandse  vertalingen van de diverse kerken. De SV werd aanvankleijk niet geaccepteerd. Bovendien is de SV op de KJV gebaseerd. Iets wat overigens niet ongebruikelijk is, om van een andere vertaling uit te gaan.

Nee, de Statenvertaling is uit het Hebreeuws en het Grieks overgezet, de KJV is Engels.

De manuscripten worden onderverdeeld in drie (volgens sommigen vier) "families," waarvan de Byzantijnse familie er één is. Tot deze familie hoort ook de Textus Receptus. De indeling van de manuscripten in drie of vier families wekt de indruk dat de Byzantijnse manuscripten ongeveer een kwart van de manuscripten vormen, omdat het om een van de drie of vier families gaat, maar in werkelijkheid maken zij ongeveer 80% van het totaal aantal manuscripten uit. De Byzantijnse handschriften hebben weinig onderlinge variatie.

De Textus Receptus wordt door sommigen echter, tegen de algemene mening van tekstgeleerden in, als de meest betrouwbare gezien. Met name de liefhebbers van de Statenvertaling wijzen er op, dat het grootste deel van de manuscripten tot de Byzantijnse familie behoort. De manuscripten die tot de andere families behoren, komen op veel plaatsen niet met elkaar overeen.

Ik zou wel willen weten wie jullie NWV hebben overgezet van de omstreden Westscott en Hort tekst, maar de namen zijn niet bekendgemaakt. Dat riekt naar onraad evenals de wijzigingen die er keer op keer in worden aangebracht. Beter word je wat kritischer naar je eigen op maat gemaakte vertaling, want ik garandeer je dat je moeite verspilt is aan mij, ik zweer bij de Textus Receptus en weet waar ik over praat! :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #126 Gepost op: maart 22, 2010, 12:10:20 pm »

quote:

okidoki schreef op 21 maart 2010 om 23:49:
Vooralsnog lees ik niet dat het WG valt onder het christendom en lees ik alleen dat het er niet onder zou vallen.
Het wtg valt niet onder de Christenheid.

Zij hebben alle on-Bijbelse leer uit hun geloof gebannen en leren dus ook de oorlog niet meer.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #127 Gepost op: maart 22, 2010, 12:11:38 pm »

quote:

Beepee schreef op 22 maart 2010 om 11:57:
[...]
Juist daarom, die je juist consequent te zijn.
Gebruik eens woordsubstitutie. Dan zie hoe je redenering niet klopt.

 Vervang spooksel, cq God  eens door geest.

Mattheüs 14:
26 Toen de discipelen hem op de zee zagen lopen, werden zij verontrust en zeiden: „Het is een verschijning!” En zij schreeuwden het uit van angst. NWV
26 Toen de leerlingen hem op het meer zagen lopen, raakten ze in paniek. Ze riepen: ‘Een spook!’ en schreeuwden het uit van angst. NBG

Johannes 1:
1 In het begin was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was een god. NWV
1 In het begin was het Woord,......het Woord was bij God en het Woord was God. NBG
Leg dan eens uit waarom het niet zou gaan om tweegodendom om Jezus te beschouwen als "een" god naast God!!! Want ik wil best naar je argumenten luisteren... En kritisch naar mijn eigen inzichten kijken... Maar dan moet ik wel houtsnijdende argumenten voorbij zien komen!!!
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2010, 12:27:53 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #128 Gepost op: maart 22, 2010, 12:53:04 pm »

quote:

Beepee schreef op 22 maart 2010 om 11:57:
[...]
Juist daarom, die je juist consequent te zijn. (...)


dan snap je niet al teveel van vertalingen, als je denkt dat je talen 1-op-1 kunt omzetten, bv. door dat woord-voor-woord te doen. Dat kun je al zien als je engels en nederlands met elkaar vergelijkt:

"In de islam is het geaccepteerd" versus "In Islam it is accepted"

Meestal heeft een engels woord een bepaald lidwoord als dat in het nederlands ook zo is en andersom, MAAR NIET ALTIJD. Het zou dom en onlogisch en taalkundig onverantwoord zijn om dat hier ook te doen en in het nederlands over "in islam..." te spreken of in het engels over "in the Islam ...". Er zijn bepaalde grammaticale regels die hier voorrang hebben boven het normale patroon.

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #129 Gepost op: maart 22, 2010, 01:05:17 pm »

quote:

Beepee schreef op 22 maart 2010 om 12:10:
[...]
Het wtg valt niet onder de Christenheid.

Zij hebben alle on-Bijbelse leer uit hun geloof gebannen en leren dus ook de oorlog niet meer.

Oorlog is niet bepaald on-bijbels.

Pred 3,8
Een tijd om lief te hebben, en een tijd om te haten; een tijd van oorlog, en een tijd van vrede.

Wat doen we met dit vers Beepee, schrappen maar?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #130 Gepost op: maart 22, 2010, 01:10:52 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 22 maart 2010 om 11:29:
[...]


Iemands geweten, daar gaan wij natuurlijk niet over. Het is aan God om daar over te oordelen.
Inderdaad en ik heb het gevoel dat wij ons op Gods terrein begeven wanneer we beginnen te schiften, van jij bent wel christen en jij niet. Laten we niet vergeten dat jij en ik volgens katholieke definities ook zeer dwalen en in hun optiek geen (volwaardige) christenen zijn.

quote:

Wat we wel kunnen/moeten doen is het "aanduwen tegen vermeende zekerheden". Doet het WTG trouwens ook en natuurlijk moeten we het WTG daar dankbaar voor zijn... Het geeft iedereen een reden om argumenten te zoeken voor het "eigen" standpunt...
Ja daar ben ik het roerend mee eens. :)

quote:

Maar let wel dat Jezus stelt "Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven". Dit in eenzelfde gesprek waarin Hij werd aangesproken als "Mijn Here en mijn God". Het is dus niet enkel een kwestie van een "schoon geweten" (zover iemand dat al kan hebben...) maar van geloof...
Joh 20:28 Tomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Here en mijn God! 29 Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven.
Zeker, maar Jezus verklaart vele mensen zalig en ook al ben ik het absoluut niet eens met JG's, toch geloof ik dat ze oprecht zijn en daardoor gered zullen worden. Ik denk dat 9 v/d 10 JG's van Jezus zelf direct zal aannemen dat hij God de Vader, God de Zoon en de Heilige Geest is.
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2010, 01:11:09 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #131 Gepost op: maart 22, 2010, 01:32:13 pm »

quote:

Piebe schreef op 22 maart 2010 om 13:10:
[...]

Inderdaad en ik heb het gevoel dat wij ons op Gods terrein begeven wanneer we beginnen te schiften, van jij bent wel christen en jij niet. Laten we niet vergeten dat jij en ik volgens katholieke definities ook zeer dwalen en in hun optiek geen (volwaardige) christenen zijn.

[...]

Ja daar ben ik het roerend mee eens. :)

[...]

Zeker, maar Jezus verklaart vele mensen zalig en ook al ben ik het absoluut niet eens met JG's, toch geloof ik dat ze oprecht zijn en daardoor gered zullen worden.


"gered worden" en "christen zijn" zijn twee verschillende zaken. Het ene is een zaak van God, het andere is een definitiekwestie van mensen. De term "christen" slaat op een bepaalde ideologie, net zoals "communisme" of "atheisme". Het zou nogal vreemd zijn om iemand die drie luxe auto's heeft, twee villa's in Frankrijk, en die bij een grote bank werkt en miljoenen aan bonus opstrijkt, communist te noemen, alleen omdat hij zelf zegt dat hij communist is. Hij kan nog zo hoog of laag springen, maar als hij niet datgene doet en gelooft wat gewoon is voor een communist, is hij het niet.


quote:

Ik denk dat 9 v/d 10 JG's van Jezus zelf direct zal aannemen dat hij God de Vader, God de Zoon en de Heilige Geest is.
ja, als Jezus dat zou zeggen. Aangezien Jezus echter "God de Zoon" is en niet de Vader of de Geest, zal Hij dat vast niet zeggen  ;)

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #132 Gepost op: maart 22, 2010, 01:50:36 pm »

quote:

Nunc schreef op 22 maart 2010 om 13:32:
[...]


"gered worden" en "christen zijn" zijn twee verschillende zaken. Het ene is een zaak van God, het andere is een definitiekwestie van mensen. De term "christen" slaat op een bepaalde ideologie, net zoals "communisme" of "atheisme". Het zou nogal vreemd zijn om iemand die drie luxe auto's heeft, twee villa's in Frankrijk, en die bij een grote bank werkt en miljoenen aan bonus opstrijkt, communist te noemen, alleen omdat hij zelf zegt dat hij communist is. Hij kan nog zo hoog of laag springen, maar als hij niet datgene doet en gelooft wat gewoon is voor een communist, is hij het niet.


[...]


ja, als Jezus dat zou zeggen. Aangezien Jezus echter "God de Zoon" is en niet de Vader of de Geest, zal Hij dat vast niet zeggen  ;)

Zoals ik eerder opmerkte, ook Fillipus dacht dat Jezus en de Vader van elkaar te onderscheiden waren.

'Filippus zeide tot Hem: Heere, toon ons de Vader, en het is ons genoeg.
Jezus zeide tot hem: Ben Ik zo lange tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft de Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons de Vader?' (Joh 14,8-9)

Ik ben benieuwd wie jij verwacht te zullen zien, maar ik geloof dat Jezus ook jouw dan wel zal zeggen dat hij het echt is. :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #133 Gepost op: maart 22, 2010, 04:48:38 pm »

quote:

Piebe schreef op 22 maart 2010 om 08:38:
[...]

Hoe zou je het vinden als ik zei dat jij geen christen bent?

Geen idee, probeer eens zou ik zeggen.
Als je mijn vraag goed leest dan zie je dat ik geen oordeel vel maar een vraag stel en oproep tot weerlegging van wat Thorgem o.a. schrijft.
Mail me maar als je wat wilt weten

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #134 Gepost op: maart 22, 2010, 05:01:20 pm »

quote:

Beepee schreef op 22 maart 2010 om 12:10:
[...]
Het wtg valt niet onder de Christenheid.

Zij hebben alle on-Bijbelse leer uit hun geloof gebannen en leren dus ook de oorlog niet meer.
Eens met Okidoki. Zie ook de quote hierboven van Beepee... Blijkbaar ziet het WTG zich ook staan buiten met Christendom dat hier Christenheid wordt genoemd.

Maar dan herhaal ik mezelf toch:
Jezelf christen noemen maar het “wezen” van de Messias ontkennen… Wat moet je daar nu voor reactie op geven? Dan MOET je wel weerstand ontmoeten…
Kortom: degene die leert dat Jezus Christus niet van eeuwigheid de Zoon van God is, “het Woord dat God is en mens werd”, heeft m.i. wel wat uit te leggen. En DIE uitleg wordt nu gevraagd aan het WTG.


Want zie het topic: de bijbelse boodschap, zoals die is samengevat in de geloofsbelijdenis van Nicea, ligt "onder vuur"... Je moet met duidelijke argumenten komen wil je die leer als "heidens insluipsel" wegzetten... Enkel die laatste kreet lanceren, daar kom je er niet mee!!! Ik wil overtuigd worden...!!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #135 Gepost op: maart 22, 2010, 05:19:36 pm »

quote:

Beepee schreef op 22 maart 2010 om 11:18:
[...]
Beslist niet! Bovendien is er verschil in het beweren dat je je een  Christen noemt en werkelijk bent.
Beslist wel. Ik heb als aantoonbaar bewijs de geloofsbelijdenis genoemd die jijzelf hier hebt aangekaart. Jij zegt enkel heel stellig heel veel, maar meer doe je hier in dit topic eigenlijk ook niet. Daar trappen de mensen hier niet in zoals je ziet.

quote:


[...]
Tja, weer het probleem, dat vanuit een rijdende trein de wereld beweegt.
Is het goed om Jezus een onderdeel van de heidense drie-eenheid te laten zijn en in naam van God  allerlei  verkeerde dingen te doen? JHWH  neer zetten als Moloch, die mensen in een hellevuur eeuwig pijnigt?
Maar antwoorden ho maar.

quote:


[...]
Bestudeer eerst eens de Bijbel wat uitsluiting (ex-communicatie) precies inhoudt. Alles mag en is goed is on-Bijbels.
Je buurman ombrengen omdat hij op zondag het gras maait is ook behoorlijk Bijbels. Maar zo onchristelijk als de pest.

quote:


[...]
Het zou je sieren de Bijbelse leer eens grondig te bestuderen i.p.v. de afvalligen leer.
Het zou jou sieren als je eens wat verder keek dan de standaard riedeltjes van het WTG. Ik weet dat het je expliciet verboden is, maar goed, wellicht kun je je voorliefde voor God en Zijn Waarheid eens laten zegevieren boven de leer van een sekte.

quote:

Volgens de Bijbel gaat het Bijbelse licht steeds helderder schijnen. Je kan, naar mate de eindtijd dichterbij komt, dus beter inzicht in de Bijbel krijgen.
Prima, dan wachten we rustig de dag af dat het WTG ook eindelijk de heilige drie-eenheid erkent. Slechts een kwestie van tijd dus.

quote:


[...]
Precies wat ik dacht. Afvalligen  zijn jouw bron. Zijn leugens zijn  natuurlijk  dè waarheid. Hij vertelt je graag datgene wat je wilt horen.

Hij verteld zijn levensverhaal en het interesseert mij wel daar mensen zelden inzicht krijgen in de hogere regionen van een sekte.

Maar ik heb een stapel citaten uit WTG lectuur gehaald in een post, reageer daar meer eens op. En reageer ook dan even op die drie aantoonbare leugens die je hier probeert te slijten.
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2010, 05:20:40 pm door Thorgrem »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #136 Gepost op: maart 22, 2010, 06:15:20 pm »

quote:

Beepee schreef op 16 maart 2010 om 10:15:
[...]
 Is het je dan niet opgevallen dat JG geen kerktoren met klok hebben, omdat dat een fallus symbool is?

 :P
Wat dat betreft heb ik ook een probleem. Onze kerkgebouw heeft wel een klein torentje, maar geen klok erin hangen  :D
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #137 Gepost op: maart 22, 2010, 06:16:50 pm »
Daar zat trouwens wel een onderduiker in tijdens de tweede wereldoorlog. Ik weet niet of het iemand van het verzet of een Jood was, maar het geschiedde dat de Duitsers daar niet zochten.
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2010, 06:18:18 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #138 Gepost op: maart 22, 2010, 07:21:54 pm »

quote:

okidoki schreef op 22 maart 2010 om 16:48:
[...]

Geen idee, probeer eens zou ik zeggen.
Als je mijn vraag goed leest dan zie je dat ik geen oordeel vel maar een vraag stel en oproep tot weerlegging van wat Thorgem o.a. schrijft.
Ow ok, pardon, daar heb ik overheen gelezen blijkbaar iets te lang op het forum gezeten!  O-)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #139 Gepost op: maart 22, 2010, 11:48:34 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 maart 2010 om 18:15:
[...]

 :P
Wat dat betreft heb ik ook een probleem. Onze kerkgebouw heeft wel een klein torentje, maar geen klok erin hangen  :D
offtopic:geen ballen dus, die kerk van jullie :)
Mail me maar als je wat wilt weten

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #140 Gepost op: maart 23, 2010, 10:15:54 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 22 maart 2010 om 12:11:
Leg dan eens uit waarom het niet zou gaan om tweegodendom om Jezus te beschouwen als "een" god naast God!!! Want ik wil best naar je argumenten luisteren... En kritisch naar mijn eigen inzichten kijken... Maar dan moet ik wel houtsnijdende argumenten voorbij zien komen!!!
De Bijbel is gewoon duidelijk!
Psalm 83:18 Opdat men weet dat gij, wiens naam JHWH is, Gij alleen de Allerhoogste zijt over heel de aarde.

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #141 Gepost op: maart 23, 2010, 10:21:59 am »

quote:

Nunc schreef op 22 maart 2010 om 12:53:
dan snap je niet al teveel van vertalingen, als je denkt dat je talen 1-op-1 kunt omzetten, bv. door dat woord-voor-woord te doen. .
Je haalt nu de snip en snap act aan.

Ik zeg juist dat je consequent moet vertalen op een dusdanige manier dat de lezer hetzelfde kan begrijpen, zoals ook de oorspronkelijke lezer het begrijpt. Daarom  zijn er in het Nederlands toevoegingen nodig om een begrijpelijk en leesbaar geheel te verkrijgen. Een toevoeging of weglating  mag niet gedaan worden om kerkleer of persoonlijke visie te ondersteunen.

Ik onderschrijf je mening dus.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #142 Gepost op: maart 23, 2010, 10:31:16 am »

quote:

Beepee schreef op 23 maart 2010 om 10:15:
[...]
De Bijbel is gewoon duidelijk!
Helaas ben jij dat niet... De vraag was helder: Leg dan eens uit waarom het niet zou gaan om tweegodendom om Jezus te beschouwen als "een" god naast God!!! Met je reactie ontwijk je kern van de vraag.

Lees je (de NW vertaling volgend) in Joh1 "het Woord was een god" dan bestaat er een god naast God. En dat kan in een monotheistische visie niet...!! Lees Deut 6:4 nog eens: Luister, Israël: de HEER, onze God, de HEER is de enige!

Schoppen tegen Nicea is niet moeilijk. Bestempel het gewoon als een "Grieks-heidens filosofische corruptie van de leer van de bijbel". Maar geef er dan eens een alternatief voor, waarbij de HEER, onze God, de enige is. En Thomas toch tot de verrezen Christus kan zeggen "Mijn Here en mijn God"... DAT is de vraag die je niet beantwoordt!!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #143 Gepost op: maart 23, 2010, 10:33:19 am »

quote:

Piebe schreef op 22 maart 2010 om 13:50:
Zoals ik eerder opmerkte, ook Fillipus dacht dat Jezus en de Vader van elkaar te onderscheiden waren.
Johannes 20:17 Jezus zei tot haar: „Klem u niet langer aan mij vast. Want ik ben nog niet naar de Vader opgestegen. Maar ga naar mijn broeders en zeg hun: ’Ik stijg op naar mijn Vader en UW Vader en naar mijn God en UW God.’”

Handelingen 7:56 en hij zei: „Ziet! Ik zie de hemelen geopend en de Zoon des mensen aan Gods rechterhand staan.”

 Johannes 14:
8 Fili̱ppus zei tot hem: „Heer, toon ons de Vader, en het is ons genoeg.”
9 Jezus zei tot hem: „Nu ben ik al zo’n lange tijd bij ulieden, en nog hebt gij mij niet leren kennen, Fili̱ppus? Wie mij heeft gezien, heeft ook de Vader gezien. Hoe kunt gij dan zeggen: ’Toon ons de Vader’?

Genesis 1:26 Verder zei God: „Laten wij de mens maken naar ons beeld, overeenkomstig onze gelijkenis, en laten zij de vissen der zee en de vliegende schepselen van de hemel en de huisdieren en de gehele aarde en al het zich bewegende gedierte dat zich op de aarde beweegt, in onderworpenheid hebben.”

De zoon Jezus lijkt zo sterk op zijn vader JHWH, dat je van een evenbeeld kunt spreken. Een fenomeen dat vaak voorkomt. Zonen lijken sterk op vaders, dochters op moeders.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #144 Gepost op: maart 23, 2010, 10:33:31 am »

quote:

Beepee schreef op 23 maart 2010 om 10:21:
[...]
 Je haalt nu de snip en snap act aan.

Ik zeg juist dat je consequent moet vertalen op een dusdanige manier dat de lezer hetzelfde kan begrijpen, zoals ook de oorspronkelijke lezer het begrijpt. Daarom  zijn er in het Nederlands toevoegingen nodig om een begrijpelijk en leesbaar geheel te verkrijgen. Een toevoeging of weglating  mag niet gedaan worden om kerkleer of persoonlijke visie te ondersteunen.

Ik onderschrijf je mening dus.
Je onderschrijft de mening dus dat de "het Woord was een god" incorrect is en de vertaling van Joh 1 zou moeten luiden "het Woord was God"???!!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #145 Gepost op: maart 23, 2010, 10:46:42 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 22 maart 2010 om 17:01:
Eens met Okidoki. Zie ook de quote hierboven van Beepee... Blijkbaar ziet het WTG zich ook staan buiten met Christendom dat hier Christenheid wordt genoemd. ...!!!
Met christenheid word bedoeld dat men zich voorzien heeft van een christelijk vernisje en toch vormen van afgoderij BLIJVEN beoefenen. Voor God is dat wetteloosheid.

quote:

Maar dan herhaal ik mezelf toch:
Jezelf christen noemen maar het “wezen” van de Messias ontkennen… Wat moet je daar nu voor reactie op geven? Dan MOET je wel weerstand ontmoeten…
Kortom: degene die leert dat Jezus Christus niet van eeuwigheid de Zoon van God is, “het Woord dat God is en mens werd”, heeft m.i. wel wat uit te leggen. En DIE uitleg wordt nu gevraagd aan het WTG.
...!!!
Jezus boodschap ondervond bijzonder veel weerstand.
Men had een eigen visie.

De Joden reageerden: Hand 7: 54 Toen zij nu deze dingen hoorden, voelden zij zich tot in het diepst van hun hart gegriefd en zij gingen tegen hem knarsetanden.

Een ander voorval: Mt 22: 15 Toen gingen de Farizeeën heen en beraadslaagden te samen hoe zij hem op grond van zijn woorden in de val konden laten lopen.

quote:

Want zie het topic: de bijbelse boodschap, zoals die is samengevat in de geloofsbelijdenis van Nicea, ligt "onder vuur"... Je moet met duidelijke argumenten komen wil je die leer als "heidens insluipsel" wegzetten... Enkel die laatste kreet lanceren, daar kom je er niet mee!!! Ik wil overtuigd worden...!!!
Jezus kon het merendeel van de Joden NIET overtuigen en HIJ was volmaakt.

Er zijn vele sites  te vinden die diepgaand uit de doeken doen, waar de huidige populaire gebruiken vandaan komen. Vaak wordt Constantijn genoemd als degene die heidense gebruiken  Christelijk verklaarde.

Anderen gaan verder terug en komen via de Egyptische en Babylonische dynastie uit in het oude Babylon, gesticht door Nimrod.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #146 Gepost op: maart 23, 2010, 10:48:38 am »

quote:

Beepee schreef op 23 maart 2010 om 10:21:
[...]
 Je haalt nu de snip en snap act aan.

Ik zeg juist dat je consequent moet vertalen op een dusdanige manier dat de lezer hetzelfde kan begrijpen, zoals ook de oorspronkelijke lezer het begrijpt. Daarom  zijn er in het Nederlands toevoegingen nodig om een begrijpelijk en leesbaar geheel te verkrijgen. Een toevoeging of weglating  mag niet gedaan worden om kerkleer of persoonlijke visie te ondersteunen.

Ik onderschrijf je mening dus.



Eerder schreef je:

Beepee schreef op 20 maart 2010 om 21:01:
Het is dus inconsequent de ene keer wel en de andere keer niet “een” toe te voegen.

En uit mijn voorbeeld van "de islam" (NL) en "Islam" (GB) blijkt dus al, dat jouw redenering niet opgaat. Zelfs tussen twee moderne (en verwante) talen als het engels en het nederlands, zie je nog dat er (veel) gevallen zijn waar jouw regel niet opgaat, waar het absoluut niet inconsequent is om de ene keer wel en de andere keer niet "een" toe te voegen. Nogmaals: vertalen is geen "woord-voor-woord" overzetten van de ene naar de andere taal. Er zijn allerlei subtiele grammatica-regels die zorgen dat er constructies zijn die in andere talen heel anders moeten worden weergegeven. Daarvan zijn talloze voorbeelden te geven voor bv engels en nederlands, maar zelfs voor ABN-nederlands en de diverse dialecten van de nederlandse taal.

Wat wel helpt voor Johannes 1:1, is kijken hoe de oorspronkelijke lezers het begrepen. We hebben genoeg verwijzingen naar Joh.1:1 uit de eerste paar eeuwen van de kerk. En wat zien we daar? Geen ellenlange grammaticale discussies, maar gewoon aannemen als feit dat Joh.1:1 spreekt over "God" en over het Woord dat God is, etc. Voor de eerste christenen was Joh.1:1 dus overduidelijk (en ja, dat waren Koine-grieks sprekers). En zelfs bij tegenstanders was het duidelijk, zo is er een geschrift van (keizer) Julianus (Apostatus) die erop wijst dat het de schuld van Johannes is (vanwege Joh.1:1) dat christenen twee Goden hebben, ipv de ene van het jodendom. Dus voor- en tegenstanders snapten wat Joh.1:1 betekent.

Overigens wordt de betekenis van Joh.1:1 ook  bevestigd door talloze andere teksten, waarvan ik er de afgelopen dagen een paar gepost heb in dit topic.

Overigens komt elders in Joh.1 ook het woord God voor zonder bepaald lidwoord (o.a. in Joh.1:6,12,13,18 en 21). Moeten we daar dan ook maar "consequent" over "een god" spreken? Of komt dat daar even niet zo goed uit? Of kon men daar ineens wel goed vertalen zonder "een" toe te voegen, ondanks dat er geen lidwoord in het grieks staat?
« Laatst bewerkt op: maart 23, 2010, 11:35:25 am door Nunc »

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #147 Gepost op: maart 23, 2010, 12:24:06 pm »

quote:

Beepee schreef op 23 maart 2010 om 10:33:
[...]
 Johannes 20:17 Jezus zei tot haar: „Klem u niet langer aan mij vast. Want ik ben nog niet naar de Vader opgestegen. Maar ga naar mijn broeders en zeg hun: ’Ik stijg op naar mijn Vader en UW Vader en naar mijn God en UW God.’”
Waarom niet onze God.

quote:

Handelingen 7:56 en hij zei: „Ziet! Ik zie de hemelen geopend en de Zoon des mensen aan Gods rechterhand staan.”
Hier ben ik reeds op ingegaan in dit topic. Indien je daar niet met me over in discussie wenst te gaan, gelieve dat vers dan buiten beschouwing te laten, want ik blijf mezelf niet herhalen.

quote:

Johannes 14:
8 Fili̱ppus zei tot hem: „Heer, toon ons de Vader, en het is ons genoeg.”
9 Jezus zei tot hem: „Nu ben ik al zo’n lange tijd bij ulieden, en nog hebt gij mij niet leren kennen, Fili̱ppus? Wie mij heeft gezien, heeft ook de Vader gezien. Hoe kunt gij dan zeggen: ’Toon ons de Vader’?

Genesis 1:26 Verder zei God: „Laten wij de mens maken naar ons beeld, overeenkomstig onze gelijkenis, en laten zij de vissen der zee en de vliegende schepselen van de hemel en de huisdieren en de gehele aarde en al het zich bewegende gedierte dat zich op de aarde beweegt, in onderworpenheid hebben.”

De zoon Jezus lijkt zo sterk op zijn vader JHWH, dat je van een evenbeeld kunt spreken. Een fenomeen dat vaak voorkomt. Zonen lijken sterk op vaders, dochters op moeders.
Als de vader altijd meer is dan de zoon, wat voor zonen hebben we dan na vele generaties mee te maken!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Rama

  • Berichten: 112
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #148 Gepost op: maart 23, 2010, 02:56:21 pm »

quote:

Beepee schreef op 23 maart 2010 om 10:46:
Jezus kon het merendeel van de Joden NIET overtuigen en HIJ was volmaakt.
Hij had in ieder geval wel overal een antwoord op. Ik zie nog steeds geen antwoord op de vraag van Hendrik-NG.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #149 Gepost op: maart 23, 2010, 11:53:59 pm »

quote:

Beepee schreef op 23 maart 2010 om 10:46:
[...]
Met christenheid word bedoeld dat men zich voorzien heeft van een christelijk vernisje en toch vormen van afgoderij BLIJVEN beoefenen. Voor God is dat wetteloosheid.
Je hebt wel aardig lef en dat mag ik wel.
Meerderen hier hebben aangetoond dat je lezing van de bijbel niet juist is, ik moet zeggen dat ik me ook verbaas over de bijbel die jullie hanteren (ik heb hem in huis namelijk). Het is veel gedraai en aantijgen van anderen maar weinig weerlegging en dat lijkt ook de tactiek te zijn die jij kiest.
Waarom ga je inhoudelijk niet in op wat de anderen schrijven?

quote:

Er zijn vele sites  te vinden die diepgaand uit de doeken doen, waar de huidige populaire gebruiken vandaan komen. Vaak wordt Constantijn genoemd als degene die heidense gebruiken  Christelijk verklaarde.
Er zijn ook vele sites te vinden waarop je kunt lezen dat GOD niet bestaat, er is niets nieuws onder de zon wat dat betreft.
Maar waarom benoem je niet wat je er zelf van vindt? Je hebt, mag ik hopen, ook zelf een mening, ongeacht of dat de mening van het WTG is?
Waarom antwoord je niet op de vragen van anderen?
Mail me maar als je wat wilt weten