Auteur Topic: als ongelovige toch naar de hemel?  (gelezen 8943 keer)

rugby

  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Gepost op: april 09, 2010, 10:44:26 am »
Nav. een discussie op een ander forum, stel ik hier mijn vraag:
Joh 3:16-18...Wie in de Zoon gelooft wordt niet veroordeeld, wie niet gelooft is reeds veroordeeld.
Dit is wat mij geleerd is en waar ik in geloof, MAAR TOCH....(wie ben ik om dit erachter te zetten?!)
Sinds 5 jaar ga ik naar de gkv. Mijn man gelooft niet, maar ik vond het 5 jaar terug zo naar om aan de kinderen te vertellen dat papa dus niet in de hemel mag komen. Als antwoord vanuit Bijbelstudie heb ik toen gekregen dat mijn man (en kinderen) geheiligd zijn, door dat ik geloof. Dus zou mijn man in de hemel komen...(kan je ook nog over discusieren,of je die conclusie mag trekken, toch?).
Maar op de Dag des Oordeels wordt iedereen berecht.De gelovigen zijn geheiligd.Jezus kan peilen wat er in iemands (ongelovig) hart is omgegaan.Hij zal elk woord, elke daad beoordelen.
Dan vraag ik me af: iemand zoals mijn man, een in-goed mens, die mij als gelovige stimuleert,respect heeft,en ook zelf wel wil geloven,maar durft/kan (nog) niet, nooit tegen God is...dan is het toch mogelijk dat Jezus ook een plaats voor hem heeft; dat mijn man zeg maar een positieve beoordeling krijgt?! (mat. 12:36-37)''Over elk ijdel woord zullen zij rekenschap moeten geven,want naar uw woorden zult u veroordeeld worden''
Dan is er toch nog ruimte??Dan is het toch niet bij voorbaat al een verloren zaak?

Ik kan me voorstellen dat je als gelovige ''meteen door mag''en als ongelovige extra beoordeelt/gewogen wordt, maar misschien alsnog doormag?
Als je als ongelovig mens in je leven christenen hebt vervolgd, je dan geen positieve beoordeling krijgt?

Wat denken jullie, geeft ''de grote beoordeling'' nog ruimte tot een eventuele positieve beoordeling?

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #1 Gepost op: april 09, 2010, 11:06:07 am »
Dit is geen kritiek hoor, maar de antwoorden op dergelijke vragen staan in de Bijbel:

1 Kor 7,14
Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door de man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

rugby

  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #2 Gepost op: april 09, 2010, 11:26:31 am »
Dank oor de snelle reactie!
En OOOOOojaaahhhh...die Bijbeltekst ken ik van buiten ;-)
Daar klamp ik mijzelf zowat aan vast....daar haal ik zoveel steun en hoop uit.

Ik ben denk ik te vaag geweest in mijn vraagstelling,sorry.
Ik bedoelde:stel dat het niet letterlijk over mijn man gaat, maar om iemand anders, iemand die leeft ''zoals mijn man''?
Iemand die niet via mij geheiligd is, maar wel zo leeft/is als bijvoorbeeld mijn man?
Is het mogelijk dat een ongelovig iemand, na het Oordeel toch nog naar de hemel kan?
Gewogen en toch nog goed bevonden, alsnog...ook al gelooft die persoon niet?

Leg ik het zo beter uit?


(ik weet dat het allemaal klein menselijk denken betreft en men niet door goede daen alleen in de hemel komt)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #3 Gepost op: april 09, 2010, 11:40:51 am »
Nou, je treft. We hadden er net een discussie over :) . Die werd vrij lang, maar voor ons was dat een mooie oefening denk ik om het nu met wat kortere bewoordingen te beschrijven. Ik ben van mening dat God vol zit met verrassingen.

Ten eerste kent het calvanisme de nadruk op geloof, dat terwijl de bijbel het over drie begrippen heeft: "geloof, hoop en liefde", en juist de nadruk legt op die liefde. Zonder die liefde stelt je geloof en hoop helemaal niets voor en is het slechts een holle klank. Toch is er geloof nodig om bevrijd te worden.

Ik zie Jezus naar het beeld van Jezus bij de waterput in gesprek met de Samaritaanse vrouw, als de bron van het levende water. Wie van Hem put heeft geen dorst meer. Net als met een tulp. Het kan niet bloeien, zonder het water. Een mens kan niet liefhebben zonder het levende water Jezus dat hem die liefde schenkt. Die persoon kan op de liefde gaan vertrouwen en zo eigenlijk vertrouwen op dat wat Jezus schenkt en zo indirect zijn vertrouwen op Jezus stellen.

Dan ben je min of meer zeker op de goede weg. Al ben je niet bewust van Jezus Christus als bevrijder, maar wel van de liefde.

Dan stel ik me zo voor: als nu zo iemand op het randje ligt van leven en dood en Jezus gaf hem die hele leven door al dat levende water in de vorm van zijn geweten dat constant in hem sprak, zou Hij dan niet juist op dat moment niet gebruik van de mogenlijkheid kunnen maken om zich aan hem of haar kenbaar te maken?

Ik heb eens gehoord van mensen die niet gelovig waren, maar Jezus zagen in de bijnadoodervaring en vervolgens daarna vertelden: "zie je wel, God is er ook voor ongelovige mensen." Hoe gelovig ben je als je dat dan kan zeggen :)

Het doet me ook denken aan de man aan het kruis, rechts van Jezus. Hij nam het voor hem op en vroeg: "wil je aan me denken als je straks in het paradijs bent?" Zijn bekering kwam zou je haast kunnen zeggen, bijna voor zijn dood.  

Maar, het helpt wel om te evangeliseren, omdat we in de discussie ook ontdekten dat mensen veelal eigenlijk al snel het goede spoor verlaten als ze niet door het evangelie zelf worden bijgestuurd.

Dan nog: God reageerd niet op wat Hij aan de buitenkant van de beker ziet, maar juist op wat Hij in de beker vindt. Dat heel diep verscholen in je hart en verstand kan omgaan, daar waar Hij alleen bij kan.

Ik heb een neef die steeds zegt niet gelovig te zijn. Maar bij het zien van een film (met mij en 2 vrienden) waarin een paard werd vermoord op een gruwlijke wijze riep hij gefrustreerd: "ik geloof niet in God, maar hoop wel dat Hij bestaat en dat het een God is die mensen die dieren zo behandelen ook net zo straft!"

Ergens dacht ik, het is net of ik even wat dieper mocht kijken en dan valt me opeens een derde begrip op uit de bijbel, de vetgedrukte:
geloof, hoop en liefde.
« Laatst bewerkt op: april 09, 2010, 11:55:54 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #4 Gepost op: april 09, 2010, 12:01:23 pm »

quote:

rugby schreef op 09 april 2010 om 11:26:
Dank oor de snelle reactie!
En OOOOOojaaahhhh...die Bijbeltekst ken ik van buiten ;-)
Daar klamp ik mijzelf zowat aan vast....daar haal ik zoveel steun en hoop uit.

Ik ben denk ik te vaag geweest in mijn vraagstelling,sorry.
Ik bedoelde:stel dat het niet letterlijk over mijn man gaat, maar om iemand anders, iemand die leeft ''zoals mijn man''?
Iemand die niet via mij geheiligd is, maar wel zo leeft/is als bijvoorbeeld mijn man?
Is het mogelijk dat een ongelovig iemand, na het Oordeel toch nog naar de hemel kan?
Gewogen en toch nog goed bevonden, alsnog...ook al gelooft die persoon niet?

Leg ik het zo beter uit?


(ik weet dat het allemaal klein menselijk denken betreft en men niet door goede daen alleen in de hemel komt)

Ik denk dat het zeer goed mogelijk is.

1 Tim 4,10
Want hiertoe arbeiden wij ook, en worden gesmaad, omdat wij gehoopt hebben op de levende God, Die een Behouder is van alle mensen, maar allermeest van de gelovigen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #5 Gepost op: april 09, 2010, 12:56:32 pm »
Romeine 11: 36
36 Alles is uit hem ontstaan, alles is door hem geschapen, alles heeft in hem zijn doel. Hem komt de eer toe tot in eeuwigheid. Amen

1 Kor.15: 22
22 Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door Christus allen levend worden gemaakt.

1 kor.15:28
28 En op het moment dat alles aan hem onderworpen is, zal de Zoon zichzelf onderwerpen aan hem die alles aan hem onderworpen heeft, opdat God over alles en allen zal regeren.

Ja, dus iedereen zal uiteindelijk naar de hemel gaan, of je nou een goed of slecht mens bent geweest!

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #6 Gepost op: april 09, 2010, 12:58:54 pm »

quote:

Annet schreef op 09 april 2010 om 12:56

Ja, dus iedereen zal uiteindelijk naar de hemel gaan, of je nou een goed of slecht mens bent geweest!
Waar haal jij die wijsheid vandaan ? Sorry maar dit is klinklare onzin !
« Laatst bewerkt op: april 09, 2010, 12:59:33 pm door rtfm08 »

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #7 Gepost op: april 09, 2010, 01:03:38 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 09 april 2010 om 12:58:
[...]


Waar haal jij die wijsheid vandaan ? Sorry maar dit is klinklare onzin !


Oei, dat klinkt ook al zo gezellig.
Welnu, het zou mooier zijn als je inhoudelijk reageert en dat ook ergens op basseert....dan kan ik er wat mee!

Even offtopic: ik spreek geen onzin  :nee:

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #8 Gepost op: april 09, 2010, 01:11:02 pm »
Het gaat er niet om of je een goed of slecht mens bent.

Waar het om gaat is of je Jezus afwijst of niet.Als je wil proberen te leven (met vallen en opstaan) met Jezus,en dus ook wat hij als zonde heeft bestempelt en wil proberen dit weg te doen uit je leven,oprecht berouw toont dan sla je een brug naar Jezus.Je leeft van Zijn genade en vergeving.

Dat is een heel ander uitgangspunt dan of je nu goed of slecht bent.

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #9 Gepost op: april 09, 2010, 01:20:18 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 09 april 2010 om 13:11:
Het gaat er niet om of je een goed of slecht mens bent.

Waar het om gaat is of je Jezus afwijst of niet.Als je wil proberen te leven (met vallen en opstaan) met Jezus,en dus ook wat hij als zonde heeft bestempelt en wil proberen dit weg te doen uit je leven,oprecht berouw toont dan sla je een brug naar Jezus.Je leeft van Zijn genade en vergeving.

Dat is een heel ander uitgangspunt dan of je nu goed of slecht bent.


Ja dat is mooi dat je het zo zegt, maar geen uitleg van de teksten die ik hierboven heb geciteerd.
Waarom zou er "allen" staan als er een enkeling wordt bedoeld?
Ik neem aan dat dit waarheid is en zo geloof ik het, daar heb ik vertrouwen in. En wil je dat geen onzin noemen?

rugby

  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #10 Gepost op: april 09, 2010, 01:21:16 pm »

quote:

Annet schreef op 09 april 2010 om 12:56:
Romeine 11: 36
36 Alles is uit hem ontstaan, alles is door hem geschapen, alles heeft in hem zijn doel. Hem komt de eer toe tot in eeuwigheid. Amen

1 Kor.15: 22
22 Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door Christus allen levend worden gemaakt.

1 kor.15:28
28 En op het moment dat alles aan hem onderworpen is, zal de Zoon zichzelf onderwerpen aan hem die alles aan hem onderworpen heeft, opdat God over alles en allen zal regeren.

Ja, dus iedereen zal uiteindelijk naar de hemel gaan, of je nou een goed of slecht mens bent geweest!


Dat zie ik toch anders, het lijkt me idd. dat God over alles regeert (staat er letterlijk), maar de conclusie dat dus iedereen naar de hemel gaat lijkt me te snel. Regeren is meer. Dat is besturen, beoordelen, maar dan kan je er denk ik nog geen conclusie/einduitslag aan verbinden, waar iedereen heen gaat?
Kan jij duidelijker maken hoe je uit deze texten de conclusie kan halen dat we allemaal naar de hemel gaan?
(PS.ik wil graag discusieren en niemand aanvallen. Ik vind dat jij de meoite hebt genomen om mij te antwoorden, het waard om op je conclusie serieus in te gaan. Ik sluit me dus niet aan bij  hoe er gereageerd is; dat het ''onzin is'',al ben ik het niet met je eens).

rugby

  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #11 Gepost op: april 09, 2010, 01:29:30 pm »
oja,Annet, dat wij allen uit de dood op zullen staan, betekent toch niet dat we allen naar de hemel gaan?
Allen worden levend, om beoordeeld te worden toch? Dat Oordeel kan dan toch 2 kanten uit?

Ik las in het boek Het Woord vooraf, van Ds. Brink het volgende:
het eindoordeel vindt plaats na de opstanding van alle mensen, terwijl de beslissing van hemel en hel dan al is gevallen....dat kan ik niet goed volgen...waar is het Oordeel dan nog voor?! (Ds. Brink zegt dat het ter ere van Jezus is)

Iedreen bedankt trouwens voor het meednken, ik kan er zeker wat mee, helemaal met een antwoord oer 1 Tim. 4:10!!

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #12 Gepost op: april 09, 2010, 01:36:14 pm »

quote:

rugby schreef op 09 april 2010 om 13:29:
Iedreen bedankt trouwens voor het meednken, ik kan er zeker wat mee, helemaal met een antwoord oer 1 Tim. 4:10!!


Nou dan wordt mijn mening overbodig?
Dus.....dan loopt het niet goed af met je man......?

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #13 Gepost op: april 09, 2010, 01:37:45 pm »
(Klein detail: volgens mij gaat er (vrijwel) niemand naar de hemel. Alleen degenen die van/in Jezus Christus zijn (evt in echtgenote geheiligd) zullen burgers van Gods Koninkrijk zijn, nadat de aarde nieuw geschapen zal zijn. God zal dan over alles regeren, maar het leven op de nieuwe aarde is maar voor een selecte groep weggelegd).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #14 Gepost op: april 09, 2010, 02:09:51 pm »

quote:

Annet schreef op 09 april 2010 om 12:56:
Romeine 11: 36
36 Alles is uit hem ontstaan, alles is door hem geschapen, alles heeft in hem zijn doel. Hem komt de eer toe tot in eeuwigheid. Amen

1 kor.15:28
28 En op het moment dat alles aan hem onderworpen is, zal de Zoon zichzelf onderwerpen aan hem die alles aan hem onderworpen heeft, opdat God over alles en allen zal regeren.
Dat God over alles zal regeren en dat God een doel met alles heeft, wil nog lang niet zeggen dat alles behouden zal worden en iedereen in de hemel komt. Dat kan ook niet kloppen, want God zal de huidige aarde geheel en al vernietigen.
Alle knie zal buigen, maar dat betekent imho niet dat ieder behouden wordt. Er is zoiets als 'te laat zijn met het buigen van je knie'.

quote:

1 Kor.15: 22
22 Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door Christus allen levend worden gemaakt.
Hier doe je het vers niet helemaal recht. Paulus heeft het over 'wij allen', niet over elke mens op aarde. En 'wij allen' slaat op de gemeente Gods (de 'broeders en zusters' aan wie hij schrijft, zie vs 1). De gemeente Gods zullen op de jongste dag levend zijn, omdat Christus de zijnen opwekt tot een nieuw leven.


@rugby: lastige kwestie roer je aan. Ik weet het niet precies. Ik heb wel een leestip: Narnia-verhaal. 't Is een kinderboek, maar de scene na het gevecht bij de stal komt overeen met wat wij verwachten van het laatste oordeel. Ik vind het bemoedigend dat CS Lewis, geprezen om zijn christelijke boeken, in het verhaal een priester van een heidense god behouden laat worden omdat op hij op het moment van het oordeel beseft dat hij altijd van Aslan (de Christus-figuur in het verhaal)  heeft gehouden en niet van zijn eigen god; en daarom wordt die heidense priester behouden. 't Is maar een boek.
De bijbel is heel duidelijk over degenen die in Christus zijn: die worden behouden. De bijbel is heel duidelijk dat er mensen verloren gaan, in de buitenste duisternis terecht komen. Maar ik vind de bijbel niet heel duidelijk over wie dat precies zijn en wat er gebeurd met de mensen die 'een goede inborst hebben' zonder echt God te dienen.
Zie deze tekst:

quote:

Op21:27 Maar alles wat verwerpelijk is en iedereen die zich met gruwelijke dingen en leugens inlaat, komt de stad (van Jezus Christus op de nieuwe aarde) niet binnen, alleen zij die in het boek van het leven staan, het boek van het lam.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

rugby

  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #15 Gepost op: april 09, 2010, 02:31:38 pm »

quote:

Annet schreef op 09 april 2010 om 13:36:
[...]


Nou dan wordt mijn mening overbodig?
Dus.....dan loopt het niet goed af met je man......?



Niemands mening is overbodig!

Met die tekst in Tim. kan ik wat, in de zin: daar ga ik eens over nadenken....daar ga ik mijn StudieBijbel/Het leven eens op na slaan, ik ga daar nog n mening over vormen. Wordt die tekst zo bedoeld als ie daar (uit context gehaald) zo nu staat?

En ik hoop dat het met mijn man goed afloopt, in de zin: dat hij geheiligd is in mij en zo toch (ook) in de hemel mag komen...

Maar de discussie blijft me boeien, en dus ook jouw mening.
Omdat ik mij zeer bewust ben van het feit dat wij hier maar als mensen iets bedenken/proberen te vatten....iets wat ons kleine koppie te boven zal gaan en wij niet hoeven te denken dat wij Zijn Plan ooit kunnen begrijpen, zoals het bedoelt is.
En het feit dat ik nog maar 5 jaar christen ben en nog n hele hoop wil leren!Moet leren...

rugby

  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #16 Gepost op: april 09, 2010, 02:38:05 pm »
@rugby: lastige kwestie roer je aan. Ik weet het niet precies. Ik heb wel een leestip: Narnia-verhaal. 't Is een kinderboek, maar de scene na het gevecht bij de stal komt overeen met wat wij verwachten van het laatste oordeel. Ik vind het bemoedigend dat CS Lewis, geprezen om zijn christelijke boeken, in het verhaal een priester van een heidense god behouden laat worden omdat op hij op het moment van het oordeel beseft dat hij altijd van Aslan (de Christus-figuur in het verhaal)  heeft gehouden en niet van zijn eigen god; en daarom wordt die heidense priester behouden. 't Is maar een boek.
De bijbel is heel duidelijk over degenen die in Christus zijn: die worden behouden. De bijbel is heel duidelijk dat er mensen verloren gaan, in de buitenste duisternis terecht komen. Maar ik vind de bijbel niet heel duidelijk over wie dat precies zijn en wat er gebeurd met de mensen die 'een goede inborst hebben' zonder echt God te dienen.


Hee dat lijkt me een goed idee...ik ga s kijken in de bookshop...met die link van je, zal ik het symolische vast beter gegrijpen. Ik ken maar 2 boeken van Lewis, wist niet eens dat ie er zoveel meer had geschreven :-)
THX!!

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #17 Gepost op: april 09, 2010, 03:47:34 pm »
Modbreak:
Topic verplaatst naar CL. De vraag van de TS ligt meer op theologisch vlak dan dat die zich beperkt tot 1 bijbeltekst.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #18 Gepost op: april 09, 2010, 05:25:21 pm »

quote:

Annet schreef op 09 april 2010 om 13:20:
[...]


Ja dat is mooi dat je het zo zegt, maar geen uitleg van de teksten die ik hierboven heb geciteerd.
Waarom zou er "allen" staan als er een enkeling wordt bedoeld?
Ik neem aan dat dit waarheid is en zo geloof ik het, daar heb ik vertrouwen in. En wil je dat geen onzin noemen?


Je kunt zoveel teksten uit de bijbel halen en die gebruiken maar de vraag is of ze nog in de context staan ? Ik zeg niet dat jij dat doet maar het plukken van teksten is een fenomeen wat vaker aan de orde is.
Jij bent vrij om dingen voor waar aan te nemen,ik mag ze gelukkig onzin noemen  :)

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #19 Gepost op: april 09, 2010, 06:44:51 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 09 april 2010 om 17:25:
[...]


Je kunt zoveel teksten uit de bijbel halen en die gebruiken maar de vraag is of ze nog in de context staan ? Ik zeg niet dat jij dat doet maar het plukken van teksten is een fenomeen wat vaker aan de orde is.
Jij bent vrij om dingen voor waar aan te nemen,ik mag ze gelukkig onzin noemen  :)


Ja zeg, dat noem ik nou nog eens een sterk argument....kom op hoor!
 :nee:

rugby

  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #20 Gepost op: april 09, 2010, 08:04:13 pm »

quote:

elle schreef op 09 april 2010 om 13:37:
(Klein detail: volgens mij gaat er (vrijwel) niemand naar de hemel. Alleen degenen die van/in Jezus Christus zijn (evt in echtgenote geheiligd) zullen burgers van Gods Koninkrijk zijn, nadat de aarde nieuw geschapen zal zijn. God zal dan over alles regeren, maar het leven op de nieuwe aarde is maar voor een selecte groep weggelegd).

Mag ik vragen wat je hiermee wilt zeggen? Als een christen overlijdt mag hij toch weten dat hij na zijn dood naar Christus in de hemel gaat? Ook la is de neiuwe aarde er nog niet en de dag van het Ooprdeel er nog niet is geweest, de hemel is er nu toch al? Wie gaan dan naar de hemel, als je zegt (vrijwel) niemand?
En ''burgers van Gods koninkrijk'', dat is toch de nieuwe aarde? Zijn dan alleen de christenen die naar de neiuwe aarde mogen in de hemel?
(t zal gerust aan mij liggen,hoor; ik ben nu eenmaal niet zo thuis in al die termen..) maar ik ben benieuwd wat je bedoelt..

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #21 Gepost op: april 10, 2010, 12:58:25 am »

quote:

rugby schreef op 09 april 2010 om 14:31:
[...]


Niemands mening is overbodig!

Met die tekst in Tim. kan ik wat, in de zin: daar ga ik eens over nadenken....daar ga ik mijn StudieBijbel/Het leven eens op na slaan, ik ga daar nog n mening over vormen. Wordt die tekst zo bedoeld als ie daar (uit context gehaald) zo nu staat?


Daar zit een heel verhaal achter heb ik ervaren :)
Het punt is echter dat zelfs theologen onderling worstelen over wat dit inhoud. Ik hang die visie aan van de christenen die geloven dat het bronwoord dat vertaalt is in de bijbel met eeuwig (in eeuwige vuur en straf) een periode voorstelt van heel veel eeuwen (zeg maar een tijdperk, Eria) met een begin en een einde. Het bronwoord spreek je uit als Aeoon en bestaat ook in het meervout dat je zegt als Aeoon ton Aeoon (grieks meen ik) dat vertaalt wordt in de bijbel als "in alle eeuwigheden" (heb ik me laten vertellen). De vraag komt dan vanzelf op of een meervoud van iets dat oneindig is wel kan. Voor mij een extra reden om te veronderstellen dat God hier spreekt over tijdperken, waarop andere tijdperken weer volgen.

De kerkelijke stromingen zijn in leer er van uit gegaan dat het hier echter gewoon eeuwig betreft. Maar de theologen zijn daar dus onderling niet over eens. Een vraag die er gesteld wordt waar ze niet uit kwamen volgens een dominee van onze gemeente is de vraag: "staat God binnen de tijd of buiten de tijd?"

Een goede opmerking gaf hij me ook in zijn opmerking: "God dwingt niemand tot het leven en de hemel. Als mensen tegen Jezus en het leven willen kiezen, dan zal Hij ze niet dwingen om dan toch maar te leven."

Ik kon daar wel vrede mee hebben, want het staat of valt toch met de keuze voor de weg tot het leven. Jezus. Ik geloof dat eens iedereen zal kiezen voor Hem, dat God daarom ook iedereen heeft geboren laten worden en gewoon door alle dieptes en dalen laat gaan, zonder ze voor goed maar direct uit te wissen. Want waarom zou Hij iets tegen zijn eigen wil op de aarde laten leven? Hij heeft daar een wil mee.

Maar als dat niet zal gebeuren, dan is dat inderdaad weer de keuze van de mens. God dwingt niemand. Het is dus tussen God en ieder mens apart hoe het zal gaan.

Kortom, een groot geheim dat we niet kennen.

Ik laat me verrassen

 :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #22 Gepost op: april 10, 2010, 01:03:17 am »
Deze onderstaande tekst vindt ik zelf trouwens ook mooi. Daarin proef ik Gods wil met ieder mens, in welke staat die ook is.

2 Samuël 14:14
Sterven zullen we immers allemaal; we zijn als water dat in de aarde wegvloeit wanneer het niet wordt opgevangen. Zou God niet op middelen zinnen en alles in het werk stellen om zijn balling terug te roepen?
Een nieuwe start is een nieuw begin

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #23 Gepost op: april 12, 2010, 08:02:52 pm »

quote:

rugby schreef op 09 april 2010 om 10:44:
Nav. een discussie op een ander forum, stel ik hier mijn vraag:
Joh 3:16-18...Wie in de Zoon gelooft wordt niet veroordeeld, wie niet gelooft is reeds veroordeeld.
Dit is wat mij geleerd is en waar ik in geloof, MAAR TOCH....(wie ben ik om dit erachter te zetten?!)

In de eerste plaats, dit tekst gedeelte gaat over behouden worden, dat is iets anders dan naar de hemel gaan. De bestemming van de mens die uit Geest geboren is (joh 3:8), is de nieuwe aarde als de eerste dingen voorbij gegaan zijn. Dan zal God bij de mensen wonen.

In de tweede plaats wordt het geloven in Joh 3 in het kader gezet van kwaad bedrijven of het goede doen. Wij vertalen 'geloven' vaak als de overtuiging dat we een reeks artikelen als waar moeten aannemen. Maar in Joh 3: 19 e.v. lezen we: "Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos. 20 Want een ieder, die kwaad bedrijft, haat het licht, en gaat niet tot het licht, opdat zijn werken niet aan de dag komen; 21 maar wie de waarheid doet, gaat tot het licht, opdat van zijn werken blijke, dat zij in God verricht zijn."
En om het goede te kunnen doen, moeten we niets minder dan opnieuw geboren worden in de Geest. (Joh 3:3)
Bij mensen zou het onmogelijk zijn maar bij God die liefde is kan het.

quote:


Sinds 5 jaar ga ik naar de gkv. Mijn man gelooft niet, maar ik vond het 5 jaar terug zo naar om aan de kinderen te vertellen dat papa dus niet in de hemel mag komen. Als antwoord vanuit Bijbelstudie heb ik toen gekregen dat mijn man (en kinderen) geheiligd zijn, door dat ik geloof. Dus zou mijn man in de hemel komen...(kan je ook nog over discusieren,of je die conclusie mag trekken, toch?).
Maar op de Dag des Oordeels wordt iedereen berecht.De gelovigen zijn geheiligd.Jezus kan peilen wat er in iemands (ongelovig) hart is omgegaan.Hij zal elk woord, elke daad beoordelen.
Dan vraag ik me af: iemand zoals mijn man, een in-goed mens, die mij als gelovige stimuleert, respect heeft, en ook zelf wel wil geloven, maar durft/kan (nog) niet, nooit tegen God is...dan is het toch mogelijk dat Jezus ook een plaats voor hem heeft; dat mijn man zeg maar een positieve beoordeling krijgt?! (mat. 12:36-37)''Over elk ijdel woord zullen zij rekenschap moeten geven,want naar uw woorden zult u veroordeeld worden''
Dan is er toch nog ruimte?? Dan is het toch niet bij voorbaat al een verloren zaak?

Ik weet het niet. God ziet het hart aan, de verborgen dingen zijn voor God en de geopenbaarde dingen zijn voor ons... en in Openbaringen lezen we dat alleen het Lam waardig bevonden werd het boek des Levens te openen. Kortom wij kunnen beoordelen of iemand op de goede weg is, en zoals ik Johannes 3 lees is dat in de eerste plaats een morele kwestie.
Eerder dan een kwestie van bepaalde dogma's aanhangen.
Maar wat behoudenis betreft kunnen wij hooguit bij de genade blijven en op onszelf toezien dat we zelf niet in verleiding komen.
Het oordeel is bij God, niet bij mij.

quote:


Ik kan me voorstellen dat je als gelovige ''meteen door mag''en als ongelovige extra beoordeelt/gewogen wordt, maar misschien alsnog doormag?
Als je als ongelovig mens in je leven christenen hebt vervolgd, je dan geen positieve beoordeling krijgt?

Wat denken jullie, geeft ''de grote beoordeling'' nog ruimte tot een eventuele positieve beoordeling?
De ruimte om God te dienen is nu.

wetsgeleerde

  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #24 Gepost op: mei 05, 2010, 04:05:22 am »
Wil de person/man in kwestie zelf wel in de Hemel wonen! Niet iederen die Here Here roept, zal het Koninkrijk be-erven. Ik dacht dat de essentie van het Evangelie "liefde"was en is. Dus niet iedereen wordt gedwongen in de hemel te moeten wonen en eeuwig daar te zijn waar die of die niet wil zijn.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #25 Gepost op: mei 05, 2010, 08:18:30 am »

quote:

Piebe schreef op 09 april 2010 om 11:06:
Dit is geen kritiek hoor, maar de antwoorden op dergelijke vragen staan in de Bijbel:

1 Kor 7,14
Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door de man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.
..
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2010, 08:25:06 am door grondig christelijk »

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #26 Gepost op: mei 05, 2010, 11:29:46 am »

quote:

wetsgeleerde schreef op 05 mei 2010 om 04:05:
Wil de person/man in kwestie zelf wel in de Hemel wonen! Niet iederen die Here Here roept, zal het Koninkrijk be-erven.


Huh?
Wat bedoel je daar nou mee?

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #27 Gepost op: mei 05, 2010, 12:29:32 pm »

quote:

Annet schreef op 09 april 2010 om 12:56:
Romeine 11: 36
36 Alles is uit hem ontstaan, alles is door hem geschapen, alles heeft in hem zijn doel. Hem komt de eer toe tot in eeuwigheid. Amen

Ik had deze reactie nog niet gezien en wil er graag iets over zeggen. Wat betekent het dat alles in God een doel heeft?

Spr 16,4
De HEER heeft alles wat hij heeft gemaakt zijn doel gegeven, de goddelozen heeft hij voor de ondergang bestemd.

Judas is de personificatie van de goddeloze, de antichrist, de mens die tot verderf geschapen is (Rom 9,21) om het goede te doen zegevieren. Zonder kwaad is goed niet te definiëren. De Bijbel staat boordevol tegenstellingen zo is het oude verbond de duisternis (2 Kor 4,6) waarvan het begin de vloek van Adam was en het nieuwe verbond het licht daar in. Oud en nieuw, donker en licht, vlees en bloed, vloek en zegen, het goede en het kwade gaan altijd samen. Dus als het goede gered is, dan moet het kwade wel verdorven worden, anders is alles toch verloren?

Op basis hiervan zou je kunnen denken dat goed en kwaad voorbestemd zijn en ik denk dat dit waar en onwaar is. Het was voorbestemd dat Jezus op aarde zou komen en het was voorbestemd dat Judas hem zou uitleveren. Doch vraag ik mij af of het ook voorbestemd is dat ik iemand een duw geef. Dat is ook een vorm van kwaad nietwaar?

Ik denk dat een deel voorbestemd was en een ander deel niet. Want de apostelen roepen de gelovigen op rechtvaardig te zijn, om het eeuwige leven van Christus te krijgen. Als alles voorbestemd was zou dat onnodig zijn geweest om te schrijven.

'Of weet gij niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet zullen beërven? Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigen, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.' (1 Kor 6,9-10)

1 Kor 15,50   
Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.

Gal 5,21
Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van welke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.

Opvallend is dat Paulus de gemeente zelf vervolgde voor zijn bekering en dus ook schuldig was aan wat hij afkeurt. Dat Paulus gered werd stond vast, want hij was op weg naar Jeruzalem om christenen te vervolgen toen Jezus hem aansprak. God kan dus kiezen op basis van genade, maar dat bracht in het geval van Paulus ook een grote ommekeer in zijn leven.

quote:


1 Kor.15: 22
22 Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door Christus allen levend worden gemaakt.

1 kor.15:28
28 En op het moment dat alles aan hem onderworpen is, zal de Zoon zichzelf onderwerpen aan hem die alles aan hem onderworpen heeft, opdat God over alles en allen zal regeren.

Ja, dus iedereen zal uiteindelijk naar de hemel gaan, of je nou een goed of slecht mens bent geweest!

Dat staat nog ter discussie wat mij betreft.

'Wee jullie, schriftgeleerden en farizeeën, huichelaars, jullie versperren de mensen de toegang tot het koninkrijk van de hemel. Jullie gaan er zelf niet binnen, maar laten ook degenen die er willen binnengaan niet toe.' (Mat 23,13)

Mat 5,20    
Want ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan.

Het lijkt mij duidelijk dat niet iedereen het Koninkrijk zal ingaan, maar God is vergevingsgezind dus wie weet.  

Mat 18
21 Daarop kwam Petrus bij hem staan en vroeg: ‘Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’ 22 Jezus antwoordde: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #28 Gepost op: mei 05, 2010, 12:49:37 pm »

quote:

Piebe schreef op 05 mei 2010 om 12:29:
[...]

Ik had deze reactie nog niet gezien en wil er graag iets over zeggen. Wat betekent het dat alles in God een doel heeft?

Spr 16,4
De HEER heeft alles wat hij heeft gemaakt zijn doel gegeven, de goddelozen heeft hij voor de ondergang bestemd.

Judas is de personificatie van de goddeloze, de antichrist, de mens die tot verderf geschapen is (Rom 9,21) om het goede te doen zegevieren. Zonder kwaad is goed niet te definiëren. De Bijbel staat boordevol tegenstellingen zo is het oude verbond de duisternis (2 Kor 4,6) waarvan het begin de vloek van Adam was en het nieuwe verbond het licht daar in. Oud en nieuw, donker en licht, vlees en bloed, vloek en zegen, het goede en het kwade gaan altijd samen. Dus als het goede gered is, dan moet het kwade wel verdorven worden, anders is alles toch verloren?

Op basis hiervan zou je kunnen denken dat goed en kwaad voorbestemd zijn en ik denk dat dit waar en onwaar is. Het was voorbestemd dat Jezus op aarde zou komen en het was voorbestemd dat Judas hem zou uitleveren. Doch vraag ik mij af of het ook voorbestemd is dat ik iemand een duw geef. Dat is ook een vorm van kwaad nietwaar?

Ik denk dat een deel voorbestemd was en een ander deel niet. Want de apostelen roepen de gelovigen op rechtvaardig te zijn, om het eeuwige leven van Christus te krijgen. Als alles voorbestemd was zou dat onnodig zijn geweest om te schrijven.

'Of weet gij niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet zullen beërven? Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigen, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.' (1 Kor 6,9-10)

1 Kor 15,50   
Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.

Gal 5,21
Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van welke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.

Opvallend is dat Paulus de gemeente zelf vervolgde voor zijn bekering en dus ook schuldig was aan wat hij afkeurt. Dat Paulus gered werd stond vast, want hij was op weg naar Jeruzalem om christenen te vervolgen toen Jezus hem aansprak. God kan dus kiezen op basis van genade, maar dat bracht in het geval van Paulus ook een grote ommekeer in zijn leven.

[...]

Dat staat nog ter discussie wat mij betreft.

'Wee jullie, schriftgeleerden en farizeeën, huichelaars, jullie versperren de mensen de toegang tot het koninkrijk van de hemel. Jullie gaan er zelf niet binnen, maar laten ook degenen die er willen binnengaan niet toe.' (Mat 23,13)

Mat 5,20    
Want ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan.

Het lijkt mij duidelijk dat niet iedereen het Koninkrijk zal ingaan, maar God is vergevingsgezind dus wie weet.  

Mat 18
21 Daarop kwam Petrus bij hem staan en vroeg: ‘Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’ 22 Jezus antwoordde: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven.



Hier moet ik eerst over nadenken, voor ik daar een reactie op geef.
Ik begrijp best wat je hiermee zeggen wilt en het klinkt ook wel aannemelijk, maar wanneer je daar verder over nadenkt, dan valt er heel veel niet te rijmen.

Hebben wij dan gewoon geluk gehad, of andere mensen vreselijk veel pech?
In hoeverre is er dan sprake van geluk en of pech eigenlijk?
Daar wil ik dan verder maar niet te veel over nadenken, want dan wordt het onnodig ingewikkeld, maar zo simpel als nu wordt gesteld zal het dan evenzogoed niet zijn.

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #29 Gepost op: mei 05, 2010, 01:46:56 pm »

quote:

Annet schreef op 05 mei 2010 om 12:49:
[...]
Hier moet ik eerst over nadenken, voor ik daar een reactie op geef.
Ik begrijp best wat je hiermee zeggen wilt en het klinkt ook wel aannemelijk, maar wanneer je daar verder over nadenkt, dan valt er heel veel niet te rijmen.

Ik denk dat het wel te rijmen valt.

Mat 22,14    
Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

quote:


Hebben wij dan gewoon geluk gehad, of andere mensen vreselijk veel pech?
In hoeverre is er dan sprake van geluk en of pech eigenlijk?
Daar wil ik dan verder maar niet te veel over nadenken, want dan wordt het onnodig ingewikkeld, maar zo simpel als nu wordt gesteld zal het dan evenzogoed niet zijn.
Zo ingewikkeld is het helemaal niet, de uitverkorenen zijn in de eerste eeuw geoogst en wij kunnen allemaal het Koninkrijk beërven, want God is zeer vergevingsgezind (Mat 18,21-22) en heeft de nederigen zalig verklaart.

'...die zich over de nederigen ontfermt, die is welgelukzalig' (Spr 14,21)

Jak 4,6
Ja, Hij geeft meerdere genade. Daarom zegt de Schrift: God weerstaat de hovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #30 Gepost op: mei 05, 2010, 02:23:58 pm »

quote:

Piebe schreef op 05 mei 2010 om 13:46:
[...]

Ik denk dat het wel te rijmen valt.

Mat 22,14    
Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

[...]

Zo ingewikkeld is het helemaal niet, de uitverkorenen zijn in de eerste eeuw geoogst en wij kunnen allemaal het Koninkrijk beërven, want God is zeer vergevingsgezind (Mat 18,21-22) en heeft de nederigen zalig verklaart.

'...die zich over de nederigen ontfermt, die is welgelukzalig' (Spr 14,21)

Jak 4,6
Ja, Hij geeft meerdere genade. Daarom zegt de Schrift: God weerstaat de hovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade.


Helaas helpt me dat dan ook niet zoveel verder. Het blijft tegen mijn gevoel in gaan, snap je dat?
Sorry, maar het is iets waar ik enorm mee worstel om het zo maar even te zeggen. Ik lijk er met mezelf niet uit te komen.

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #31 Gepost op: mei 05, 2010, 02:34:10 pm »

quote:

Annet schreef op 05 mei 2010 om 14:23:
[...]


Helaas helpt me dat dan ook niet zoveel verder. Het blijft tegen mijn gevoel in gaan, snap je dat?
Nee ik denk het niet, wil je het uitleggen zodat ik het wel begrijp?

quote:

Sorry, maar het is iets waar ik enorm mee worstel om het zo maar even te zeggen. Ik lijk er met mezelf niet uit te komen.
Laat het maar horen, misschien kunnen we wat van elkaar leren. :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #32 Gepost op: mei 05, 2010, 04:54:51 pm »

quote:

Piebe schreef op 05 mei 2010 om 14:34:
[...]

Nee ik denk het niet, wil je het uitleggen zodat ik het wel begrijp?

[...]

Laat het maar horen, misschien kunnen we wat van elkaar leren. :)
Ik heb al vaker gehoord dat ik het te ingewikkeld maak.

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #33 Gepost op: mei 05, 2010, 08:17:47 pm »

quote:

Annet schreef op 05 mei 2010 om 16:54:
[...]


Ik heb al vaker gehoord dat ik het te ingewikkeld maak.
Niet van mij, want ik begrijp gewoon niet wat je niet snapt.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #34 Gepost op: mei 05, 2010, 08:52:16 pm »
Goed:
"Als ongelovige toch naar de hemel?"
Dat is de vraag toch?

Ik lees gewoon telkens weer dat niet iedereen 'zomaar' naar de hemel gaat en dat de hel bestaat e.d.
Als ongelovigen niet naar de hemel gaan, dan hebben nogal wat mensen in mijn omgeving - vrienden en familie - een probleem!
Daar zou ik toch niet echt mee om kunnen gaan vrees ik.

Waarom krijgt de één het Woord van God met de paplepel ingegoten, en wordt de ander geboren op een plek waar de Bijbel niet is?
Dat kan ik niet rijmen met de weg die God met ons gaat, of wil gaan. In hoeverre is het ons eigen werk en in hoeverre is het God die ons daarin stuurt?

Ik denk dan altijd aan Psalm 139: 16 "U zag mij toen ik nog geen vorm had, en mijn dagen waren al vastgesteld"
Die zin gaat maar niet uit mijn hoofd, het blijft maar in mijn brein ronddwarrelen.

In dat geval hebben wij daar zelf dus geen enkele zeggenschap in en weet God bij onze geboorte al welke weg we zullen gaan.
Dan kunnen we daar toch heel erg weinig aan doen en dan is ons lot min of meer al bepaald?
Hoezo dan niet naar de hemel en waarom dan toch naar de hel? Dat is dan al voor de geboorte bepaald en gaat dus geheel en al buiten ons om.

Daar kom ik gewoon niet uit, en weiger te geloven dat mensen de hel tegemoet gaan, omdat veel mensen zelf niet in staat zijn om de goede dingen in het leven te doen!

Er zijn veel (goede!) mensen die niet in God geloven, maar veel goeds doen in deze wereld. Is dat ook niet en stukje God in ieder mens, zonder het geloof in Gods Woord?
Of er zijn ook veel mensen die slechte dingen doen, maar door opvoeding en omgeving daar niet uit (kunnen) komen. In hoeverre zal God daarin straffen?
Zal God daarin uberhaupt straffen? Ik denk dus van niet!

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #35 Gepost op: mei 05, 2010, 11:34:37 pm »
Ik lees dat je denkt vanuit het beeld van de uitverkiezingsleer: namelijk dat God alles bepaald en wij niets.

Maar wat ik in die psalm lees is weer anders dan wat jij leest. Wat er naar mijn inziens gezegd wordt is dat God helderziend is en al van te voren weet wat jij gaat doen, waar jij Hem om hulp vraagt of alles zelf wilt doen. Ook de weg die je zelf inslaat.

De hemel en de hel zie ik als niveaus zoals we die hier op de aarde kennen. Op de aarde hebben de mensen er voor gekozen om in oorlog of vrede te leven. Die strijd gaat na de dood verder. De mensen verderven vaak de vrede, maar God wil vrede stichten en doet dat door Zijn Zoon Jezus Christus.

Hoe diep een mens ook in de dood weg zakt, Jezus is altijd aan te roepen.
Over Jezus werd geprofeteerd: "het volk dat in duisternis wandeld zal een groot Licht zien."

Zo is God. Hij is geen God die mensen in de hel gooit, maar een God die mensen uit de hel red.
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2010, 11:36:56 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

joepie

  • Berichten: 836
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #36 Gepost op: mei 06, 2010, 08:36:33 am »
Ik heb een vraag over de aanname dat de man geheiligd is in de vrouw en dat daarmee bedoelt zou worden dat de man dan automatisch in de hemel zal komen.
Want ik vraag me dat toch af. Of dat wel is wat er met die tekst bedoeld wordt.
Dat zou namelijk betekenen dat het geloof van de vrouw zaligmakend is, maar dat lijkt mij niet. Ieder wordt op zijn/haar eigen (on)geloof al dan niet zalig.

Wij hebben afgelopen zondag een preek gehoord over de tekst: Rom 9 Jakob heb Ik liefgehad, maar Esau heb Ik gehaat.
Twee kinderen uit dezelfde Moeder waarvan de ene van voor de geboorte dus al uitverkoren was en de ander niet.
Ook niet omdat de moeder geloofde dus beide kinderen wel.

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #37 Gepost op: mei 06, 2010, 10:28:30 am »

quote:

joepie schreef op 06 mei 2010 om 08:36:
Ik heb een vraag over de aanname dat de man geheiligd is in de vrouw en dat daarmee bedoelt zou worden dat de man dan automatisch in de hemel zal komen.
Want ik vraag me dat toch af. Of dat wel is wat er met die tekst bedoeld wordt.
Dat zou namelijk betekenen dat het geloof van de vrouw zaligmakend is, maar dat lijkt mij niet. Ieder wordt op zijn/haar eigen (on)geloof al dan niet zalig.
Goed, dat zou het niet betekenen volgens jou. Wat betekent het dan wel?

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #38 Gepost op: mei 06, 2010, 10:36:32 am »
Waarom mogen mensen eigenlijk überhaupt naar de hemel?

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #39 Gepost op: mei 06, 2010, 10:44:47 am »

quote:

Annet schreef op 05 mei 2010 om 20:52:
Goed:
"Als ongelovige toch naar de hemel?"
Dat is de vraag toch?

Ik lees gewoon telkens weer dat niet iedereen 'zomaar' naar de hemel gaat en dat de hel bestaat e.d.
Als ongelovigen niet naar de hemel gaan, dan hebben nogal wat mensen in mijn omgeving - vrienden en familie - een probleem!
Daar zou ik toch niet echt mee om kunnen gaan vrees ik.

Volgens mij begrijp ik je nu. Dat je familie en vrienden niet in Jezus geloven is jammer, maar ik denk niet dat ze daardoor zeker niet naar de hemel gaan. Denk je dat ze nog steeds niet hadden geloofd wanneer ze Jezus hadden meegemaakt en de wonderen zien doen?

Joh 15,24
Indien Ik de werken onder hen niet had gedaan, die niemand anders gedaan heeft, zij hadden geen zonde; maar nu hebben zij ze gezien, en beiden Mij en Mijn Vader gehaat.

En lees ook eens wie zalig gesproken worden.

Mattheus 5
3 Zalig de armen van geest,
want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
4 Zalig die treuren,
want zij zullen vertroost worden.
5 Zalig de zachtmoedigen,
want zij zullen de aarde beërven.
6 Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid,
want zij zullen verzadigd worden.
7 Zalig de barmhartigen,
want hun zal barmhartigheid geschieden.
8 Zalig de reinen van hart,
want zij zullen God zien.
9 Zalig de vredestichters,
want zij zullen kinderen Gods genoemd worden.

Denk ook aan Noach die gered werd en zij familie mocht meenemen, misschien zaten daar ook wel een paar ongelovigen bij.

quote:


Waarom krijgt de één het Woord van God met de paplepel ingegoten, en wordt de ander geboren op een plek waar de Bijbel niet is?
Dat kan ik niet rijmen met de weg die God met ons gaat, of wil gaan. In hoeverre is het ons eigen werk en in hoeverre is het God die ons daarin stuurt?

Ik weet niet in hoeverre het ons werk is, maar wat ik wel weet is dat opgroeien met de Bijbel ook geen garanties biedt.

1 Tim 5,8
Doch zo iemand de zijnen, en voornamelijk zijn huisgenoten, niet verzorgt, die heeft het geloof verloochend, en is erger dan een ongelovige.

Iemand die opgroeit met de Bijbel en er niet naar handelt, had misschien beter zonder kunnen opgroeien. Ook zijn er mensen die door een handicap nooit in staat zullen zijn om tot geloof te komen, maar zij kunnen wel zachtmoedig zijn en rein van hart.

quote:

Ik denk dan altijd aan Psalm 139: 16 "U zag mij toen ik nog geen vorm had, en mijn dagen waren al vastgesteld"
Die zin gaat maar niet uit mijn hoofd, het blijft maar in mijn brein ronddwarrelen.

In dat geval hebben wij daar zelf dus geen enkele zeggenschap in en weet God bij onze geboorte al welke weg we zullen gaan.
Dan kunnen we daar toch heel erg weinig aan doen en dan is ons lot min of meer al bepaald?
In de eerste eeuw zijn uit de eerste christenen enkelen uitverkoren. Denk aan de twaalf apostelen wiens lot al vaststond voordat zij geboren waren. Doch werden zij niet zomaar uitverkoren, maar in dienste van het evangelie, hetgeen zij dikwijls met de dood moesten bekopen. Ik denk dat je het verschil tussen uitverkorenen en geroepenen in ogenschouw dient te nemen. In deze tijd staan christenen niet meer op dezelfde manier in dienst van het evangelie als in de eerste eeuw.

quote:


Hoezo dan niet naar de hemel en waarom dan toch naar de hel? Dat is dan al voor de geboorte bepaald en gaat dus geheel en al buiten ons om.

Daar kom ik gewoon niet uit, en weiger te geloven dat mensen de hel tegemoet gaan, omdat veel mensen zelf niet in staat zijn om de goede dingen in het leven te doen!
God wordt vergeleken met een pottenbakker die uit dezelfde klomp klei potten maakt die hij bewaard en weggooit. Ik kan me niet voorstellen dat hij de potten die mislukken tot in eeuwigheid pijnigt, want dan had hij ze toch beter nooit kunnen maken?

quote:

Er zijn veel (goede!) mensen die niet in God geloven, maar veel goeds doen in deze wereld. Is dat ook niet en stukje God in ieder mens, zonder het geloof in Gods Woord?
Dat lijkt mij wel ja.

quote:


Of er zijn ook veel mensen die slechte dingen doen, maar door opvoeding en omgeving daar niet uit (kunnen) komen. In hoeverre zal God daarin straffen?
Zal God daarin uberhaupt straffen? Ik denk dus van niet!

Er staat geschreven dat iemand die steelt uit honger niet veracht zal worden.

Spr 6,30
Men doet een dief geen verachting aan, als hij steelt om zijn ziel te vullen, omdat hij honger heeft;

Ik hoop dat je wat met mijn antwoorden kunt.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #40 Gepost op: mei 06, 2010, 04:40:42 pm »

quote:

Piebe schreef op 06 mei 2010 om 10:44:

Ik hoop dat je wat met mijn antwoorden kunt.


Ja en nee, laat het aan de tijd over.
Ik vind het niet prettig om over te discussiëren.
Wellicht kom ik er nog even op terug, nu niet.

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #41 Gepost op: mei 06, 2010, 05:07:42 pm »

quote:

Annet schreef op 06 mei 2010 om 16:40:
[...]


Ja en nee, laat het aan de tijd over.
Ik vind het niet prettig om over te discussiëren.
Wellicht kom ik er nog even op terug, nu niet.
Mij best, ik ben blij dat je wel en niet wat aan mijn reactie hebt gehad, dan heb ik het hele spectrum bestreken! :P
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'