Auteur Topic: Evangeliseren?  (gelezen 18268 keer)

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Gepost op: april 18, 2010, 01:26:43 pm »
Evangeliseren jullie? Zo ja, wanneer, waar en bij wie? Is het onze plicht?

Ben benieuwd naar de meningen!

Groeten en fijne zondag!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #1 Gepost op: april 18, 2010, 01:37:35 pm »
Evangelisatie kan je niet zelf heb ik gemerkt, God laat situaties ontstaan waarin je zijn instrument mag zijn. Dan kan je vertrouwen op zijn Geest die je ingeeft wat God hem of haar door jou heen wil zeggen.

Ik heb zo meegemaakt dat een collega aan me vroeg na het zien van Passion hoe het nu zit met het paasevangelie. Van huis uit is hij niets en wilde het graag snappen. Dat zijn mooie kansen. Met een andere collega kwam ik ook over het geloof in gesprek, hij geloofde zowel de bijbel als Jomanda en zo kwamen we terecht over het onderscheid van geesten. Schitterende tijd was dat. Hij vloeg later toen hij bij het bedrijf weg moest of ik voor hem wilde bidden. Later hoorde ik dat hij weer ergens werk had.
Een nieuwe start is een nieuw begin

cengizkhann

  • Berichten: 71
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #2 Gepost op: april 18, 2010, 01:41:58 pm »
wat houdt het evangeliseren uberhaupt in eigenlijk?
Men wordt alleen door zelf denken overtuigd; Daarom laten maar weinig mensen zich overtuigen...

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #3 Gepost op: april 18, 2010, 02:13:12 pm »
evangeliseren = de goede boodschap verkondigen.
met anderen woorden: vertel jij aan mensen de boodschap van Jezus?

Ik niet trouwens, dat hou ik voor mezelf.

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #4 Gepost op: april 18, 2010, 03:22:21 pm »

quote:

Annet schreef op 18 april 2010 om 14:13:
Ik niet trouwens, dat hou ik voor mezelf.
Waarom, als ik vragen mag?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #5 Gepost op: april 18, 2010, 04:48:02 pm »

quote:

Zwever schreef op 18 april 2010 om 15:22:
[...]


Waarom, als ik vragen mag?


Omdat het niet bij me past om daar met anderen over te praten.
Evangeliseren zie ik als het verkondigen van de boodschap. Verkondigen; dus mensen ervan vertellen, bewust...niet als het zo eens ter sprake komt, maar dus echt hét gesprek beginnen!
Nee, daar voel ik me ongemakkelijk bij. Dat betekent niet dat ik er niet over wil praten, liever ook niet, maar mocht het 'toevallig' ter sprake komen dan wil ik er wel over praten. Dat gebeurt dus eigenlijk nooit....dat snap je toch wel?  
Ik zal niet de eerste zijn die erover begint.

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #6 Gepost op: april 18, 2010, 05:32:53 pm »

quote:

Annet schreef op 18 april 2010 om 16:48:
[...]


Omdat het niet bij me past om daar met anderen over te praten.
Evangeliseren zie ik als het verkondigen van de boodschap. Verkondigen; dus mensen ervan vertellen, bewust...niet als het zo eens ter sprake komt, maar dus echt hét gesprek beginnen!
Nee, daar voel ik me ongemakkelijk bij. Dat betekent niet dat ik er niet over wil praten, liever ook niet, maar mocht het 'toevallig' ter sprake komen dan wil ik er wel over praten. Dat gebeurt dus eigenlijk nooit....dat snap je toch wel?  
Ik zal niet de eerste zijn die erover begint.


Je kunt het ook indirect doen namelijk door je levensstijl waardoor mensen zien dat je "iets" doet wat anderen niet doen en wie opent er zich zo een gesprek.

In zijn algemeenheid denk ik dat het niet eenvoudig is en dat christenen met name in W-Europa kansen laten liggen om over Gods woord te praten.We hebben allemaal onze bekende niet steekhoudende excuses.Slap eigenlijk toch ?

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #7 Gepost op: april 18, 2010, 05:41:24 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 18 april 2010 om 17:32:
[...]


Je kunt het ook indirect doen namelijk door je levensstijl waardoor mensen zien dat je "iets" doet wat anderen niet doen en wie opent er zich zo een gesprek.

In zijn algemeenheid denk ik dat het niet eenvoudig is en dat christenen met name in W-Europa kansen laten liggen om over Gods woord te praten.We hebben allemaal onze bekende niet steekhoudende excuses.Slap eigenlijk toch ?


Hoezo "iets"doen?
Wat betekent "iets?"

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #8 Gepost op: april 18, 2010, 05:47:01 pm »
Tja, hoe begin je er over? Ik zeg wel eens tegen een collega dat ik een christen ben en dan krijg je af en toe er wel gesprekken over. Het moeten evangeliseren klinkt in mijn oren ook een beetje van "ik moet bewijzen dat ik een christen ben." Dat lukt bij mij niet. Ik vertrouw er op dat God sommige situaties kan gebruiken. Die collega had er met mij over, omdat ik al eens had gezegt dat ik een christen ben. Nederland is ook een lastig land om er over te beginnen, mensen staan er niet echt open voor. Zien het als iets van de middeleeuwen of zo.

Ik geloof wel dat elk gesprek waarin je over het geloof hebt wel evangelisatie genoemd kan worden, als je het deelt met iemand anders die het eventueel nodig zou kunnen hebben. In het kinder en tienerwerk ook. Vaak zijn kinderen nog niet in die situatie geweest dat ze zelf bewust moeten kiezen. Dat komt in de pubertijd vooral, dan is het heel belangrijk dat aandacht aan ze besteed wordt. Dat ze genoeg bagage meekrijgen om goed te kunnen kiezen.

Ik weet niet hoe jullie het hebben in de gemeente, maar bij ons is het vooral de kinderen en de volwassenen waaraan ruim tijd aan de verkondiging besteed wordt. De tieners en jongeren zijn een groep waar ze nooit goed raad mee weten.

Ik denk dat je tieners en jongeren het beste via de jeugdclub kan berijken.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #9 Gepost op: april 18, 2010, 05:52:24 pm »
Ik weet ook nog dat een kennis van me aan mij vroeg of ik mee wilde doen met een grote evangelisatieactie in Almelo, waarmee ze met tientallen mensen de stad ingingen. Ik moest er niet aan denken, ik werd er spaans benauwd van.

Later vroeg ik hoe het gegaan was. Nou, er was niemand tot geloof gekomen door die actie, maar er waren wel 22 mensen bekeerd, waarvan de meesten van huis uit geen christelijke opvoeding hebben gehad, die hebben zich bij hen aangesloten. Ik vroeg hoe dat dan kon. Daarop zei hij: "dat is nu juist een groot wonder. We hebben daar geen acties voor gehouden, ze werden meegenomen door een goede vriend of een collega die bij zijn gemeente zat."

Vriendschapsevangelisatie werkt dus een stuk beter dan gewoon allemaal de stad in wandelen. Georganiseerde evangelisatie mislukte, God werkte hier via hechte sociale banden.
« Laatst bewerkt op: april 18, 2010, 05:53:18 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #10 Gepost op: april 18, 2010, 06:14:32 pm »

quote:

Annet schreef op 18 april 2010 om 16:48:
Omdat het niet bij me past om daar met anderen over te praten.
Evangeliseren zie ik als het verkondigen van de boodschap. Verkondigen; dus mensen ervan vertellen, bewust...niet als het zo eens ter sprake komt, maar dus echt hét gesprek beginnen!
Nee, daar voel ik me ongemakkelijk bij. Dat betekent niet dat ik er niet over wil praten, liever ook niet, maar mocht het 'toevallig' ter sprake komen dan wil ik er wel over praten. Dat gebeurt dus eigenlijk nooit....dat snap je toch wel?  
Ik zal niet de eerste zijn die erover begint.


Ja, ik begrijp het gevoel wel. Misschien een zijdelingse vraag, maar het ligt er wel aan wat de boodschap is.

Stel je voor dat ze van de postcode-loterij je straat in rijden, om je buurman te feliciteren die 1 miljoen Euro heeft gewonnen. Hij is alleen niet thuis, maar zonder mobieltje op vakantie. Volgende dag zie je hem terugkomen; je weet dus dat hij nog van niets weet... Zou je zo'n boodschap dan ook voor je houden?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Etienne

  • Berichten: 145
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #11 Gepost op: april 18, 2010, 07:14:33 pm »

quote:

Piebe schreef op 18 april 2010 om 13:26:
Evangeliseren jullie? Zo ja, wanneer, waar en bij wie? Is het onze plicht?

Ben benieuwd naar de meningen!

Groeten en fijne zondag!



Deze voormiddag was het zalig om van deur tot deur te gaan.Mensen waren rustiger en vriendelijker met het mooie weer! :)
Het hoofdthema van de prediking is natuurlijk 'het goede nieuws van Gods Koninkrijk'.

cengizkhann

  • Berichten: 71
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #12 Gepost op: april 18, 2010, 07:34:06 pm »
ehm...even voor alle duidelijkheid:
Begrijp ik het goed dat niet alleen JG van deur tot deur gaan, maar gewone christenen dat ook kunnen doen?
Dus als ik iemand aan de deur heb die over God wil praten, dat dat niet persee een Jehova's Getuige hoeft te zijn?
Men wordt alleen door zelf denken overtuigd; Daarom laten maar weinig mensen zich overtuigen...

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #13 Gepost op: april 18, 2010, 07:39:29 pm »

quote:

Zwever schreef op 18 april 2010 om 18:14:
[...]


Ja, ik begrijp het gevoel wel. Misschien een zijdelingse vraag, maar het ligt er wel aan wat de boodschap is.

Stel je voor dat ze van de postcode-loterij je straat in rijden, om je buurman te feliciteren die 1 miljoen Euro heeft gewonnen. Hij is alleen niet thuis, maar zonder mobieltje op vakantie. Volgende dag zie je hem terugkomen; je weet dus dat hij nog van niets weet... Zou je zo'n boodschap dan ook voor je houden?


Dat vind ik geen goed vergelijk.
De (blijde) boodschap uit de Bijbel verkondigen, is iets anders dan een "blijde boodschap(?)" van 1 miljoen Euro.
Een miljoen Euro…stel dat ik ze dat mag/moet vertellen, dan krijg ik vast niet zoveel (kritische) vragen dan wanneer ik ze boodschap uit de Bijbel zou willen vertellen.
Bij die vragen namelijk, heb ik helemaal niet zo’n duidelijk antwoord, zelf heb ik daarin nog vragen genoeg.
Hoe kan ik nu een ander iets gaan vertellen waar ik zelf nog zoveel vragen en misschien wel twijfels over heb, dat is wel even iets anders toch?

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #14 Gepost op: april 18, 2010, 08:17:46 pm »

quote:

Annet schreef op 18 april 2010 om 19:39:
Hoe kan ik nu een ander iets gaan vertellen waar ik zelf nog zoveel vragen en misschien wel twijfels over heb, dat is wel even iets anders toch?
Dat ben ik roerend met je eens en als wij de antwoorden niet kunnen geven op kritische vragen, sterken we atheïsten dan juist niet in hun denkbeelden? Als ik ooit zou evangeliseren, wil ik goed voorbereid zijn. Ik treed toch ook niet op met mijn band voordat het spel strak genoeg is om te laten horen?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #15 Gepost op: april 18, 2010, 08:18:35 pm »

quote:

cengizkhann schreef op 18 april 2010 om 19:34:
ehm...even voor alle duidelijkheid:
Begrijp ik het goed dat niet alleen JG van deur tot deur gaan, maar gewone christenen dat ook kunnen doen?
Dus als ik iemand aan de deur heb die over God wil praten, dat dat niet persee een Jehova's Getuige hoeft te zijn?
Bij mijn weten zijn het alleen JG's die van deur tot deur gaan. :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #16 Gepost op: april 18, 2010, 08:20:32 pm »

quote:

Etienne schreef op 18 april 2010 om 19:14:
[...]


Deze voormiddag was het zalig om van deur tot deur te gaan.Mensen waren rustiger en vriendelijker met het mooie weer! :)
Het hoofdthema van de prediking is natuurlijk 'het goede nieuws van Gods Koninkrijk'.
Ja het was heerlijk weer, maar ik heb niemand horen bellen? Weet u zeker dat u niet op een terrasje zat een paar frisse pintjes naarbinnen te werken? ;)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #17 Gepost op: april 18, 2010, 08:22:54 pm »

quote:

gaitema schreef op 18 april 2010 om 17:47:
Tja, hoe begin je er over? Ik zeg wel eens tegen een collega dat ik een christen ben en dan krijg je af en toe er wel gesprekken over. Het moeten evangeliseren klinkt in mijn oren ook een beetje van "ik moet bewijzen dat ik een christen ben." Dat lukt bij mij niet. Ik vertrouw er op dat God sommige situaties kan gebruiken. Die collega had er met mij over, omdat ik al eens had gezegt dat ik een christen ben. Nederland is ook een lastig land om er over te beginnen, mensen staan er niet echt open voor. Zien het als iets van de middeleeuwen of zo.

Ik geloof wel dat elk gesprek waarin je over het geloof hebt wel evangelisatie genoemd kan worden, als je het deelt met iemand anders die het eventueel nodig zou kunnen hebben. In het kinder en tienerwerk ook. Vaak zijn kinderen nog niet in die situatie geweest dat ze zelf bewust moeten kiezen. Dat komt in de pubertijd vooral, dan is het heel belangrijk dat aandacht aan ze besteed wordt. Dat ze genoeg bagage meekrijgen om goed te kunnen kiezen.

Ik weet niet hoe jullie het hebben in de gemeente, maar bij ons is het vooral de kinderen en de volwassenen waaraan ruim tijd aan de verkondiging besteed wordt. De tieners en jongeren zijn een groep waar ze nooit goed raad mee weten.

Ik denk dat je tieners en jongeren het beste via de jeugdclub kan berijken.
De kritische vragen worden vaak geschuwd en dat schrikt tieners denk ik af. Ze horen liever 'ik weet het niet' dan dat ze met een kluitje in het riet gestuurd worden zoals maar al te vaak gebeurt.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #18 Gepost op: april 18, 2010, 11:39:56 pm »

quote:

Annet schreef op 18 april 2010 om 19:39:

Hoe kan ik nu een ander iets gaan vertellen waar ik zelf nog zoveel vragen en misschien wel twijfels over heb, dat is wel even iets anders toch?

Evangeliseren doe je als mens op twee manieren:
door het verhaal te vertellen maar veel belangrijker is door te leven naar wat God van je vraagt in het leven.
En als je van mening bent dat jij dat niet kunt (of wie dat zich ook af zal vragen): Kijk naar Mozes, Lees Jesaja 50 eens.
Evangeliseren is God vragen om jou in te zetten om Zijn verhaal te verkondigen.
Mail me maar als je wat wilt weten

cengizkhann

  • Berichten: 71
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #19 Gepost op: april 18, 2010, 11:48:44 pm »
Het verspreiden van Gods woord is een zeer goede bezigheid. Men weet half niet wat de waarde hiervan is. Ik denk dat JG hier de nadruk op leggen omdat ze wel inzien hoe waardevol dit kan zijn.
Als moslim zijnde, geloven wij ook dat het verspreiden van Gods woord een zeer gewaardeerde bezigheid is. Om een indruk te geven: Een gebed dat je verricht in Mekka is 100.000 keer zoveel waard als een gebed die je gewoon thuis verricht. Een gebed die je verricht terwijl je Gods woord aan het verkondigen bent is miljoenen keer zoveel meer waard dan een gebed thuis. Er zijn alleen weinig mensen helaas die dit beseffen...
Men wordt alleen door zelf denken overtuigd; Daarom laten maar weinig mensen zich overtuigen...

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #20 Gepost op: april 19, 2010, 01:58:32 am »
Dat is nu weer een grappig verschil met het christendom. Jezus leerde zijn leerlingen op aarde: bid niet zoals de Farizeeërs op de hoeken van de straat die erom gezien willen worden. God zal hun gebeden niet verhoren, omdat ze de eer van de mensen al hebben ontvangen. Als je bid, trek je dan terug in je huiskamer. Doe de deuren en de ramen dicht, zodat alleen God je gebeden kan horen.

Dat is dan dat hij zei om duidelijk te maken dat het puur een gebed moet zijn tussen jou en God. Het is wel heel belangrijk namelijk dat je voor anderen bid en voor elkaar bid. Want waar drie bij elkaar zijn tot eer van God, daar is Hij in hun midden. Uit ervaringen met opwekkingen blijkt geregeld dat het plaats vond na dat er voor gebeden werd. Het is belangrijk dat God gevraagd wordt om in de mensen te gaan werken.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #21 Gepost op: april 19, 2010, 02:08:50 am »

quote:

Annet schreef op 18 april 2010 om 17:41:
[...]


Hoezo "iets"doen?
Wat betekent "iets?"


Je levensstijl kan opvallen onder de mensen.
Verder denk ik dat je niet onder druk moet staan. Evangelisatie is één van de gaven van de Heilige Geest. De één is daar meer geschikt voor dan de ander, maar iedereen kan eerlijk zijn tegen over anderen.

Soms kan iets voorvallen. zo vroeg een atheïstische kennis van me wanneer mijn oudste zusje zou gaan samenwonen. Daarop zei ik dat ik niet weet of ze dat zou gaan doen, want het zou zo kunnen dat ze direct gaat trouwen. ze vroeg zich af waarom ze dat zou doen. waarop ik zei dat ik dat niet weet, omdat ik het er met haar niet over heb gehad, maar dat we uit een christelijk gezin komen en dat het voor haar een reden kan zijn. Niet dat het van haar zou moeten, maar er wel een bepaalde gevoelsmatige voorkeur erdoor mee speelt. dat vond ze weer interessant, want ze heeft een heel gelovige vriend en ontstond er opeens een heel interessante diepe gesprek midden in het cafe over trouw blijven en hoe zij dat in het samenwonen ook aan hem beloofde. Gewoon een gesprek over wat nu echt belangrijk zou zijn in een relatie.

Ik heb het idee dat evangelisatie meer is dan alleen zeggen dat Jezus een offer voor ons heeft gebracht, het is een opbouw van alles wat met zijn Liefde te maken heeft geloof ik.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #22 Gepost op: april 19, 2010, 02:18:35 am »

quote:

Piebe schreef op 18 april 2010 om 20:17:
[...]

Dat ben ik roerend met je eens en als wij de antwoorden niet kunnen geven op kritische vragen, sterken we atheïsten dan juist niet in hun denkbeelden? Als ik ooit zou evangeliseren, wil ik goed voorbereid zijn. Ik treed toch ook niet op met mijn band voordat het spel strak genoeg is om te laten horen?


Maar wat als je in de situatie komt dat er zoals in mijn geval iemand je vraagt naar je geloof? Dan is het een kwestie van vertrouwen op de Heilige Geest.

Ik weet nog dat ik een keer onder de indruk was van wat ik las in de bijbel, het was nieuw voor me. Namelijk dat Jezus zei dat zijn leerlingen niet zich moesten afvragen wat ze zouden moeten zeggen als ze voor het gerecht of de keizer worden gesleept, maar dat de Heilige Geest hen ter plaatse zal ingeven wat ze zouden moeten gaan zeggen.

Het is ook zo dat de apostel Paulus niet direct na de openbaring bij Damascus ging evangeliseren. Het duurde nog jaren voor hij op weg ging voor zijn evangelisatiewerk, want hij moest in die jaren alles op een rijdje zetten en de waarheid zoeken in de schriften.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2010, 02:19:32 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

cengizkhann

  • Berichten: 71
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #23 Gepost op: april 19, 2010, 06:11:27 am »
Ik vind het heel goed van je dat je ook op dat soort dingen let bij het bidden. Bidden doe je namelijk puur voor God en niet om gezien te worden door anderen. Dit is dan ook geen verschil met ons. Want ook bij ons wordt bidden, puur om door andere mensen gezien te worden, niet gewaardeerd. Het gaat dus wel degelijk om de intentie. En wie kent jouw intenties beter dan jezelf? inderdaad...God. Bidden doe je niet voor anderen...bidden doe je niet eens omdat je weet dat je ervoor beloond wordt...bidden doe je alleen en alleen om God te behagen. Op deze wijze moet je ook te werk gaan bij het verspreiden van Gods woord. Niet om gezien te worden...niet omdat je een beloning daarvoor verwacht...maar puur om God te dienen. Dit kan je dan ook doortrekken naar al je dagelijkse handelingen: eten, drinken, werken, slapen, bidden, plezier maken...kortom alles...alles wat je doet om in leven te blijven zodat je weer een dag langer God kan dienen...wordt gezien als een gebed...Je wordt daar dan voor beloond...Dus de intentie is bijzonder belangrijk hierin.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2010, 06:30:13 am door cengizkhann »
Men wordt alleen door zelf denken overtuigd; Daarom laten maar weinig mensen zich overtuigen...

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #24 Gepost op: april 19, 2010, 07:55:47 am »

quote:

gaitema schreef op 19 april 2010 om 02:18:
Het is ook zo dat de apostel Paulus niet direct na de openbaring bij Damascus ging evangeliseren. Het duurde nog jaren voor hij op weg ging voor zijn evangelisatiewerk, want hij moest in die jaren alles op een rijdje zetten en de waarheid zoeken in de schriften.

Paulus werd geroepen om te evangeliseren (Hand 9,15) en wij niet, dat is nogal een verschil.

Het duurde ook geen jaren, maar een paar dagen nadat Jezus aan hem verscheen:

Handelingen 9
17 En Ananías ging heen en kwam in het huis; en de handen op hem leggende, zeide hij: Saul, broeder! de Heere heeft mij gezonden,  namelijk Jezus, Die u verschenen is op de weg, die gij kwaamt, opdat gij weer ziende en met de Heilige Geest vervuld zoudt worden.
18 En terstond vielen af van zijn ogen gelijk als schellen, en hij werd terstond weer ziende; en stond op, en werd gedoopt.
19 En toen hij spijs genomen had, werd hij versterkt. En Saulus was sommige dagen bij de discipelen, die te Damaskus waren.
20 En hij predikte terstond Christus in de synagogen, dat Hij de Zoon van God is.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #25 Gepost op: april 19, 2010, 11:04:45 am »
Hmm, ik weet niet hoe het zit, maar een spreker had er over dat hij ook na die openbaring jaren tenten aan het maken was, voor hij op reis ging.

Evangelisatie is een gave van de Heilige Geest, dat klopt, maar God kan op ieder moment ieder mens inzetten om iemand het goede nieuws mee te geven.

Ik ken een voorbeeld van een kennis van me die in de trein een man zag zitten waarbij ze de drang merkte om met hem een praatje te moeten maken. Ze zag er tegen op, want hij zag er nogal ruig uit. Toen ze een praatje maakten bleek ook dat hij aan van alles en nogal te lijden had. Aan drugs, seksuele wisselende contacten, drankgebruik en een hoop ellende. Van die drugs en drankgebruik en seks omschreef hij het als heerlijke ervaringen. Zij had zelf niet zo sterk die ervaringen, maar was wel eens dronken geweest. Daarover kon zij mee praten en zei vervolgens: "weet je, er is iets wat nog veel mooier is dan dat!"
die man kreeg grote ogen van nieuwschierigheid en wilde dat wel weten. Waarop ze vertelde dat je nog veel gelukkiger wordt als je God leert kennen. Hij was er nog vol van ook. Helemaal enthausiast er over gingen hun wegen daarna weer uit elkaar.

Zij is geen evangelist, maar God dreef haar er wel toe met hem te spreken.
Een beetje het zelfde had ik met die collega toen ik hem vroeg: "hoe denk jij over die dingen van geloof enzo?"
« Laatst bewerkt op: april 19, 2010, 11:06:47 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #26 Gepost op: april 19, 2010, 11:12:38 am »

quote:

cengizkhann schreef op 19 april 2010 om 06:11:
Ik vind het heel goed van je dat je ook op dat soort dingen let bij het bidden. Bidden doe je namelijk puur voor God en niet om gezien te worden door anderen. Dit is dan ook geen verschil met ons. Want ook bij ons wordt bidden, puur om door andere mensen gezien te worden, niet gewaardeerd. Het gaat dus wel degelijk om de intentie. En wie kent jouw intenties beter dan jezelf? inderdaad...God. Bidden doe je niet voor anderen...bidden doe je niet eens omdat je weet dat je ervoor beloond wordt...bidden doe je alleen en alleen om God te behagen. Op deze wijze moet je ook te werk gaan bij het verspreiden van Gods woord. Niet om gezien te worden...niet omdat je een beloning daarvoor verwacht...maar puur om God te dienen. Dit kan je dan ook doortrekken naar al je dagelijkse handelingen: eten, drinken, werken, slapen, bidden, plezier maken...kortom alles...alles wat je doet om in leven te blijven zodat je weer een dag langer God kan dienen...wordt gezien als een gebed...Je wordt daar dan voor beloond...Dus de intentie is bijzonder belangrijk hierin.


Ik snap het. Ik vroeg me alleen nog verder af. Je hebt als moslim 5 vaste momenten op de dag om te bidden, al doen de meeste moslims denk ik het op andere momenten als ik het zo zie op mijn werk, maar twee collega's hielden zich er strikt aan en ik zag ze allerlei bewegingen en knielbewegingen maken: is een gebed bij jullie en standaardgebed zoals het onze Vader gebed? Kan je daarnaast ook in eigen woorden bidden als moslim?
Dat vroeg ik me toen af.

Wij bidden het Onze Vader geregeld en daarnaast ook in eigen woorden.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2010, 11:13:32 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #27 Gepost op: april 19, 2010, 11:13:31 am »

quote:

gaitema schreef op 19 april 2010 om 11:04:
Hmm, ik weet niet hoe het zit, maar een spreker had er over dat hij ook na die openbaring jaren tenten aan het maken was, voor hij op reis ging.
Hoezo weet je het niet? Ik heb je de verzen getoond en daar staat duidelijk dat Paulus na een paar dagen begon te preken en we lezen niks over dat hij nog jaren tenten maakte.

quote:


Evangelisatie is een gave van de Heilige Geest, dat klopt, maar God kan op ieder moment ieder mens inzetten om iemand het goede nieuws mee te geven.

Ik ken een voorbeeld van een kennis van me die in de trein een man zag zitten waarbij ze de drang merkte om met hem een praatje te moeten maken. Ze zag er tegen op, want hij zag er nogal ruig uit. Toen ze een praatje maakten bleek ook dat hij aan van alles en nogal te lijden had. aan druks, seksuele wisselende contacten, drank gebruik en een hoop ellende. Van die drugs en drankgebruik en seks omschreef hij als heerlijke ervaringen. zij had zelf niet zo sterk die ervaringen, maar was wel eens dronken geweest. Daarover kon zij mee praten en zei vervolgens: "weet je, er is iets wat nog veel mooier is dan dat!"
die man kreeg grote ogen van nieuwschierigheid en wilde dat wel weten. Waarop ze vertelde dat je nog veel gelukkiger wordt als je God leert kennen. Hij was er nog vol van ook. Helemaal enthausiast er over gingen hun wegen daarna weer uit elkaar.

Zij is geen evangelist, maar God dreef haar er wel toe met hem te spreken.
Een beetje het zelfde had ik met die collega toen ik hem vroeg: "hoe denk jij over die dingen van geloof enzo?"
Ik vind het raar om God met drugs te vergelijken, want met drugs vergiftig je je lichaam waardoor een roes wordt opgewekt. Bovendien voel ik me lang niet altijd lekker en gelukkig, dus ik hoop maar dat zulks geen maat staaf is voor een vast geloof.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

cengizkhann

  • Berichten: 71
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #28 Gepost op: april 19, 2010, 11:15:31 am »
Dat zijn zeker mooie ervaringen. En je hebt helemaal gelijk. God kiest inderdaad wie Hij wanneer inzet voor evangelisatie. Echter, we hebben het in een eerdere discussie erover gehad...de mens heeft een vrije keuze...indien je uit jezelf besluit om te gaan evangeliseren in plaats van te wachten totdat God jou ergens voor inzet...dan is de beloning ook veel groter.
(Voor jou maakt dat waarschijnlijk weinig uit omdat jij waarschijnlijk gelooft dat je toch al in de hemel komt indien je in Jezus gelooft...maar voor moslims is dat toch echt wel een goede drijfveer omdat ze moeite moeten doen om in de hemel te kunnen komen.)
Men wordt alleen door zelf denken overtuigd; Daarom laten maar weinig mensen zich overtuigen...

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #29 Gepost op: april 19, 2010, 11:48:49 am »

quote:

cengizkhann schreef op 19 april 2010 om 11:15:
Dat zijn zeker mooie ervaringen. En je hebt helemaal gelijk. God kiest inderdaad wie Hij wanneer inzet voor evangelisatie. Echter, we hebben het in een eerdere discussie erover gehad...de mens heeft een vrije keuze...indien je uit jezelf besluit om te gaan evangeliseren in plaats van te wachten totdat God jou ergens voor inzet...dan is de beloning ook veel groter.
(Voor jou maakt dat waarschijnlijk weinig uit omdat jij waarschijnlijk gelooft dat je toch al in de hemel komt indien je in Jezus gelooft...maar voor moslims is dat toch echt wel een goede drijfveer omdat ze moeite moeten doen om in de hemel te kunnen komen.)

Zeker heeft God de gelovigen lief, maar het is een misverstand dat Christenen niks hoeven te doen om in de hemel te komen.

1 Tim 5,8
Wie niet voor de eigen familie zorgt, zelfs niet voor huisgenoten, heeft het geloof verloochend en is slechter dan een ongelovige.

In de eerste eeuw is er een aantal mensen door God geroepen puur uit genade, waaronder apostel Paulus die geroepen werd toen hij op weg was om Christenen te vervolgen, maar daarna werd hij een ander mens en deed het goede. Christenen moeten goed doen en dat is moeilijk genoeg.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #30 Gepost op: april 19, 2010, 11:54:14 am »

quote:

Piebe schreef op 19 april 2010 om 11:13:
[...]
Hoezo weet je het niet? Ik heb je de verzen getoond en daar staat duidelijk dat Paulus na een paar dagen begon te preken en we lezen niks over dat hij nog jaren tenten maakte.


Niet alles staat in de bijbel natuurlijk van wat al die mensen deden, als ik over mijn eigen leven zou schrijven en er alles in zou zetten, dan zou ik niet genoeg hebben aan zo'n boek. Er zijn naast de bijbelboeken meer mensen geweest die van hen schrijven. De man die het tegen me zei zal het vast daar van hebben.
Het is duidelijk uit het bijbelgedeelte dat Paulus al verkondigende rond ging, dat viel me ook op. Maar hij ging nog niet op de lange reizen waar hij zo bekend van is, dat viel mij op. Je ziet vooral dat hij in Israël en dan vooral in Jeruzalem en Antiochië was. Ik lees dat Paulus een jaar in Antiochië was in Handelingen 11: 26 en daar ook de mensen onderwezen blijkt uit de verdere verzen.
Pas in Handelingen 13: 2 na de vervolging van de gemeente van Jeruzalem en de verstrooiing ervan, gevolgd door de dood van Herodus sprak de Heilige Geest tijdens de vasten van een gemeente te Antiochië toe dat Barnabas en Saulus afgezonderd moest worden voor het werk, waartoe Jezus hen geroepen heeft.

Dus, ja hij ging pas later op reis, maar ja hij evangeliseerde al vanaf het begin en het voornaamste: de Heilige Geest spoorde hem aan.


quote:


Ik vind het raar om God met drugs te vergelijken, want met drugs vergiftig je je lichaam waardoor een roes wordt opgewekt. Bovendien voel ik me lang niet altijd lekker en gelukkig, dus ik hoop maar dat zulks geen maat staaf is voor een vast geloof.

Vreemde reactie vind ik. De man had er over dat hij zich goed voelde onder drank, drugs en seks en zij vertelde van iets veel beters dan dat, wat je veel meer geluk brengt. Dat snap je toch wel? Die man heeft erdoor een veel betere en echter geluk gevonden, zoals het er naar uitziet in dit verhaal. Dat mensen drugs, drank en seks gebruiken is vanwege de heerlijke ervaringen, niet om er kapot door te gaan. Bovendien ga je aan alles kapot buiten Jezus om. Ze denken zich er beter door te voelen, daarom gebruikte hij het ook, maar die man moet ook niet helemaal tevreden en teleurgesteld er over zijn geweest. Dus een beter alternatief waarin wel dat gevonden wordt wat hij zoekt is welkom.

Dat het een leven is met tegenslagen, oké. Maar het brengt je wel het echte geluk. De zekerheid van een eeuwig leven. Dat geluk neemt niemand je af.

Bovendien draai je hier om mijn punt heen. God gebruikte namelijk haar voor evangelisatie op dat moment, terwijl ze geen evangelist is. Zo is het gegaan en zo begreep die man het dat er iets beters was waar je niet kapot aan gaat inderdaad en ook nog het echte geluk vindt, wat hij daarvoor niet wist. Hij kan jou ook gebruiken. Geloof je dat Hij dat kan?
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #31 Gepost op: april 19, 2010, 12:10:03 pm »

quote:

cengizkhann schreef op 19 april 2010 om 11:15:
Dat zijn zeker mooie ervaringen. En je hebt helemaal gelijk. God kiest inderdaad wie Hij wanneer inzet voor evangelisatie. Echter, we hebben het in een eerdere discussie erover gehad...de mens heeft een vrije keuze...indien je uit jezelf besluit om te gaan evangeliseren in plaats van te wachten totdat God jou ergens voor inzet...dan is de beloning ook veel groter.
(Voor jou maakt dat waarschijnlijk weinig uit omdat jij waarschijnlijk gelooft dat je toch al in de hemel komt indien je in Jezus gelooft...maar voor moslims is dat toch echt wel een goede drijfveer omdat ze moeite moeten doen om in de hemel te kunnen komen.)


Door een echt geloof wat vrucht draagt kom je in de hemel, niet iedereen heeft een echt geloof dat vrucht draagt, zie de bergrede van Jezus.

Mattheüs 7: 21-23
21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan,alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader.
22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?” 23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #32 Gepost op: april 19, 2010, 12:15:13 pm »
Ik heb het zo begrepen: door geloof in Jezus wordt je bevrijd van zonden. Jezus is onze redder, bevrijder. Maar schatten in de hemel bouw je op door de vruchten die je uit liefde draagt op de aarde. Hoe geestelijk rijker je op de aarde bent, hoe rijker je ook in de hemel bent.
Wanneer je wel geloofd, maar er niet naar handeld, dan bewijs je dat je vertrouwn op God niet echt is en zal je zoals Jezus het hier beschrijft alsnog niet in het paradijs kunnen komen.

Dus de hemel krijg je uit genade en een juiste manier van geloven, en door de vruchten die je hier draagt bouw je schatten op in de hemel.
Een nieuwe start is een nieuw begin

cengizkhann

  • Berichten: 71
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #33 Gepost op: april 19, 2010, 01:16:38 pm »
Dus dat betekent dan dat het voor jou ook zeker nuttig kan zijn om zelf te besluiten om te evangeliseren in plaats van af te wachten totdat God jou gaat inzetten daarvoor. De beloning hiervoor is dat je veel rijker bent in de hemel aangezien je ZELF dus die beslissing hebt genomen terwijl je het ook kon laten. Daar ging het mij even om.
Men wordt alleen door zelf denken overtuigd; Daarom laten maar weinig mensen zich overtuigen...

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #34 Gepost op: april 19, 2010, 01:30:17 pm »
Ja zeker, want als ik had afgewacht dan had ik mijn collega niet gevraagd hoe hij denkt over geloven enzo en had ik niet besloten om te helpen als tienerleider op de club of om bijvoorbeeld met jou een inhoudelijk gesprek te voeren. Dat zijn mijn eigen acties waarop ik vertrouw dat God me helpen kan. Ik geloof ook dat God wil dat we zelf de kansen benutten die we vinden in ons leven. Elke vrucht die er hiermee voort wordt gebracht verrijkt jezelf en de mensen die je helpt en die rijkdom neem je mee na dit aardse leven.

Een dominee van ons kon het ook mooi zeggen in een beeldspraak:
God kan ons niet gebruiken als we gaan stil zitten. Wij moeten op het gaspedaal trappen, God stuurt.

Maar alles gaat zoals God het van te voren al wist dat het zou gaan, Hij is de Regisseur van mijn leven. Maar elke acteur heeft een vrije wil en er wordt van de Regisseur verwacht dat we onze talenten ook gaan benutten en niet in de grond gaan stoppen. Dat zou zonde zijn.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2010, 01:38:58 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

cengizkhann

  • Berichten: 71
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #35 Gepost op: april 19, 2010, 02:12:59 pm »
Die beeldspraak is goed bedoeld beste Gait, maar klopt niet helemaal.
God kan ons wel degelijk gebruiken als wij gaan stilzitten alleen God gebruikt ons dan niet. Wij moeten inderdaad er eerst zelf voor kiezen en er moeite voor doen. Dan komt God in beeld om ons daarbij te helpen.
Je kan als boer zijnde toch ook niet knielen en dan God vragen of Hij je een goede oogst wil bezorgen dit jaar zonder er zelf enige moeite te doen? Je zult eerst moeten zaaien, de gewassen voldoende water geven, oogsten...En in de tussentijd bidden dat het mooi gunstig weer wordt, en dat je gewassen worden beschermd tegen ziektes en ongedierte. Dan pas zal God je daarbij helpen. Je moet eerst 1 pas in Zijn richting doen voordat Hij met een sprong naar jou toe komt!
Men wordt alleen door zelf denken overtuigd; Daarom laten maar weinig mensen zich overtuigen...

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #36 Gepost op: april 19, 2010, 03:39:42 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 april 2010 om 11:54:
[...]


Niet alles staat in de bijbel natuurlijk van wat al die mensen deden, als ik over mijn eigen leven zou schrijven en er alles in zou zetten, dan zou ik niet genoeg hebben aan zo'n boek. Er zijn naast de bijbelboeken meer mensen geweest die van hen schrijven. De man die het tegen me zei zal het vast daar van hebben.
Het lijkt me sterk dat de man andere bronnen heeft.

quote:


Het is duidelijk uit het bijbelgedeelte dat Paulus al verkondigende rond ging, dat viel me ook op. Maar hij ging nog niet op de lange reizen waar hij zo bekend van is, dat viel mij op. Je ziet vooral dat hij in Israël en dan vooral in Jeruzalem en Antiochië was. Ik lees dat Paulus een jaar in Antiochië was in Handelingen 11: 26 en daar ook de mensen onderwezen blijkt uit de verdere verzen.
Pas in Handelingen 13: 2 na de vervolging van de gemeente van Jeruzalem en de verstrooiing ervan, gevolgd door de dood van Herodus sprak de Heilige Geest tijdens de vasten van een gemeente te Antiochië toe dat Barnabas en Saulus afgezonderd moest worden voor het werk, waartoe Jezus hen geroepen heeft.

Dus, ja hij ging pas later op reis, maar ja hij evangeliseerde al vanaf het begin en het voornaamste: de Heilige Geest spoorde hem aan.
Ja dat was mijn punt, Paulus begon al na een paar dagen te evangeliseren in directe opdracht van God. Deze opdracht hebben wij niet gekregen, dus tot die tijd moeten wij ons misschien liever met andere dingen bezighouden, zoals dit forum! :)

quote:


Vreemde reactie vind ik. De man had er over dat hij zich goed voelde onder drank, drugs en seks en zij vertelde van iets veel beters dan dat, wat je veel meer geluk brengt. Dat snap je toch wel? Die man heeft erdoor een veel betere en echter geluk gevonden, zoals het er naar uitziet in dit verhaal. Dat mensen drugs, drank en seks gebruiken is vanwege de heerlijke ervaringen, niet om er kapot door te gaan. Bovendien ga je aan alles kapot buiten Jezus om. Ze denken zich er beter door te voelen, daarom gebruikte hij het ook, maar die man moet ook niet helemaal tevreden en teleurgesteld er over zijn geweest. Dus een beter alternatief waarin wel dat gevonden wordt wat hij zoekt is welkom.

Dat het een leven is met tegenslagen, oké. Maar het brengt je wel het echte geluk. De zekerheid van een eeuwig leven. Dat geluk neemt niemand je af.

Bovendien draai je hier om mijn punt heen. God gebruikte namelijk haar voor evangelisatie op dat moment, terwijl ze geen evangelist is. Zo is het gegaan en zo begreep die man het dat er iets beters was waar je niet kapot aan gaat inderdaad en ook nog het echte geluk vindt, wat hij daarvoor niet wist. Hij kan jou ook gebruiken. Geloof je dat Hij dat kan?
Tegenwoordig is er niemand meer die niet van Jezus gehoord heeft, dus iemand die niet in hem gelooft kiest daar in de meeste gevallen bewust zelf voor. De mensen die door de apostelen geëvangeliseerd werden hoorden voor het eerst over de komst van Jezus en de apostelen waren stuk voor stuk uitverkoren met als doel het evangelie te brengen, dat is dus totaal anders als wat dat meisje in de trein meemaakte. Ik vind het verkeerd dat iedereen maar meent te moeten evangeliseren, terwijl ze in de meeste gevallen zelf nog niet eens weten hoe het zit.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #37 Gepost op: april 19, 2010, 03:42:31 pm »

quote:

cengizkhann schreef op 19 april 2010 om 13:16:
Dus dat betekent dan dat het voor jou ook zeker nuttig kan zijn om zelf te besluiten om te evangeliseren in plaats van af te wachten totdat God jou gaat inzetten daarvoor. De beloning hiervoor is dat je veel rijker bent in de hemel aangezien je ZELF dus die beslissing hebt genomen terwijl je het ook kon laten. Daar ging het mij even om.
God heeft zijn apostelen uitverkoren, dat waren er twaalf, voor ieder uur van de dag één. Besef je wel hoe zwaar hun taak was? Zij offerden zichzelf totaal op voor het evangelie en moesten dat als dank niet zelden met de dood bekopen!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

cengizkhann

  • Berichten: 71
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #38 Gepost op: april 19, 2010, 03:45:15 pm »
Wat wil je daarmee zeggen Piebe? Ik heb toch nooit gezegd dat het makkelijk zou zijn? Bovendien kan je het zo makkelijk of zo moeilijk maken als dat je zelf wil.
Men wordt alleen door zelf denken overtuigd; Daarom laten maar weinig mensen zich overtuigen...

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #39 Gepost op: april 19, 2010, 03:56:50 pm »

quote:

cengizkhann schreef op 19 april 2010 om 15:45:
Wat wil je daarmee zeggen Piebe? Ik heb toch nooit gezegd dat het makkelijk zou zijn? Bovendien kan je het zo makkelijk of zo moeilijk maken als dat je zelf wil.
Stel ik vertel jou dat Jezus terugkomt op een wolk en je gelooft dat. Vervolgens wacht je en wacht je, maar hij komt niet. Dan ben ik de reden van jouw afval geweest, terwijl ik het misschien wel verkeerd heb uitgelegd. Misschien zou Jezus wel helemaal niet op een wolk terugkomen maar was het symboliek. Nee, evangeliseren is niet onze taak, want anders had God ons daar wel toe geroepen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

cengizkhann

  • Berichten: 71
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #40 Gepost op: april 19, 2010, 04:06:37 pm »
Ten eerste, mijn afval treft mij in elk geval geen blaam omdat dat geen afval IS. Ik geloof nog steeds en ik doe strikt wat mij is aangeleerd...weet ik veel dat mij iets verkeerds is aangeleerd...daar kan ik niets aan doen. Verder is het aan jou om datgene te vertellen wat je zeker weet en niet zomaar dingen gaat verzinnen...want dan ben je inderdaad verkeerd bezig. Dus je kan best met mensen in gesprek gaan en dingetjes uitleggen...vragen waar je geen antwoord op hebt, of gewoon niet zeker weet...geef je gewoon open en eerlijk toe dat je niet zo geleerd bent...mensen zullen jou die openheid waarderen. Ten slotte ben jij ook slechts een mens. De personen die willens en wetens onjuiste antwoorden geven, omdat ze bijvoorbeeld niet af willen gaan voor anderen...zijn meer met hunzelf bezig dan met evangeliseren.
Zoals ik zeg...je kan het zo makkelijk en zo moeilijk maken als dat je zelf wilt...Het is wat kort door de bocht om te zeggen dat dat niet iets is voor jou omdat je te weinig van afweet...die vlieger gaat helaas niet op.
Men wordt alleen door zelf denken overtuigd; Daarom laten maar weinig mensen zich overtuigen...

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #41 Gepost op: april 19, 2010, 04:25:38 pm »

quote:

Piebe schreef op 19 april 2010 om 15:56:
 Nee, evangeliseren is niet onze taak, want anders had God ons daar wel toe geroepen.

Waarom probeer je dan wel te bewijzen dat bv. de leer van WTG onjuist is?
Dan evangeliseer je toch ook op zekere hoogte?
Mail me maar als je wat wilt weten

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #42 Gepost op: april 19, 2010, 04:33:10 pm »

quote:

cengizkhann schreef op 19 april 2010 om 16:06:
Ten eerste, mijn afval treft mij in elk geval geen blaam omdat dat geen afval IS. Ik geloof nog steeds en ik doe strikt wat mij is aangeleerd...weet ik veel dat mij iets verkeerds is aangeleerd...daar kan ik niets aan doen.
Niet waar, je kan er genoeg aan doen, je kan toch lezen?

quote:


Verder is het aan jou om datgene te vertellen wat je zeker weet en niet zomaar dingen gaat verzinnen...want dan ben je inderdaad verkeerd bezig. Dus je kan best met mensen in gesprek gaan en dingetjes uitleggen...vragen waar je geen antwoord op hebt, of gewoon niet zeker weet...geef je gewoon open en eerlijk toe dat je niet zo geleerd bent...mensen zullen jou die openheid waarderen. Ten slotte ben jij ook slechts een mens. De personen die willens en wetens onjuiste antwoorden geven, omdat ze bijvoorbeeld niet af willen gaan voor anderen...zijn meer met hunzelf bezig dan met evangeliseren.
Zoals ik zeg...je kan het zo makkelijk en zo moeilijk maken als dat je zelf wilt...Het is wat kort door de bocht om te zeggen dat dat niet iets is voor jou omdat je te weinig van afweet...die vlieger gaat helaas niet op.
Nee, als ik had moeten evangeliseren was ik wel in de eerste eeuw geboren en door God geroepen. Als iemand me wat vraagt spreek ik graag over mijn geloof, maar ik geloof niet dat ik mensen ongevraagd moet belasten. Dat werkt naar mijn idee averechts.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #43 Gepost op: april 19, 2010, 04:35:22 pm »

quote:

okidoki schreef op 19 april 2010 om 16:25:
[...]

Waarom probeer je dan wel te bewijzen dat bv. de leer van WTG onjuist is?
Dan evangeliseer je toch ook op zekere hoogte?
Nee. Naar mijn idee betekent evangeliseren door God geroepen zijn om het evangelie in erbarmelijke omstandigheden te verkondigen en ik ben door God geroepen, noch verkeer ik in zware omstandigheden. Bovendien komen we hier allemaal om een gesprek te hebben over het geloof en kennen allen Jezus al. :)
« Laatst bewerkt op: april 19, 2010, 04:37:21 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #44 Gepost op: april 19, 2010, 05:02:11 pm »

quote:

Piebe schreef op 18 april 2010 om 20:18:

quote:

cengizkhann schreef op 18 april 2010 om 19:34:
ehm...even voor alle duidelijkheid:
Begrijp ik het goed dat niet alleen JG van deur tot deur gaan, maar gewone christenen dat ook kunnen doen?
Dus als ik iemand aan de deur heb die over God wil praten, dat dat niet persee een Jehova's Getuige hoeft te zijn?
Bij mijn weten zijn het alleen JG's die van deur tot deur gaan. :)
De Mormonen doen het ook wel.

Etienne

  • Berichten: 145
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #45 Gepost op: april 19, 2010, 05:04:51 pm »
Jezus zei leert hun onderhouden 'alles wat ik u geboden heb'.
De bijbel is een boek waar heel veel kracht van uitgaat en in staat is mensenlevens ten goede te veranderen.
Iemand die dit goed beseft zou alleen al 'uit onzelfzuchtige liefde' zijn evennaaste daarover willen inlichten.
Dan hebben we het nog niet over wat in Joh 17:3 staat.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #46 Gepost op: april 19, 2010, 05:32:14 pm »

quote:

cengizkhann schreef op 19 april 2010 om 14:12:
Die beeldspraak is goed bedoeld beste Gait, maar klopt niet helemaal.
God kan ons wel degelijk gebruiken als wij gaan stilzitten alleen God gebruikt ons dan niet. Wij moeten inderdaad er eerst zelf voor kiezen en er moeite voor doen. Dan komt God in beeld om ons daarbij te helpen.
Je kan als boer zijnde toch ook niet knielen en dan God vragen of Hij je een goede oogst wil bezorgen dit jaar zonder er zelf enige moeite te doen? Je zult eerst moeten zaaien, de gewassen voldoende water geven, oogsten...En in de tussentijd bidden dat het mooi gunstig weer wordt, en dat je gewassen worden beschermd tegen ziektes en ongedierte. Dan pas zal God je daarbij helpen. Je moet eerst 1 pas in Zijn richting doen voordat Hij met een sprong naar jou toe komt!
Ja okee, dat bedoelde ik ook min of meer te zeggen. Je kan ook bidden voor mensen in nood elders in de wereld en dat God via een ander die mensen helpt.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #47 Gepost op: april 19, 2010, 05:40:53 pm »

quote:

Piebe schreef op 19 april 2010 om 15:39:
[...]

Het lijkt me sterk dat de man andere bronnen heeft.


Hoezo, ken je die man dan :) ?

quote:


Ja dat was mijn punt, Paulus begon al na een paar dagen te evangeliseren in directe opdracht van God. Deze opdracht hebben wij niet gekregen, dus tot die tijd moeten wij ons misschien liever met andere dingen bezighouden, zoals dit forum! :)


Weet je dat heel zeker? :P
Ik merk aan de tieners op de tienerclub dat ze nog veel vragen hebben en dingen niet weten van het evangelie, daar mag ik ze bij helpen.

quote:


Tegenwoordig is er niemand meer die niet van Jezus gehoord heeft, dus iemand die niet in hem gelooft kiest daar in de meeste gevallen bewust zelf voor. De mensen die door de apostelen geëvangeliseerd werden hoorden voor het eerst over de komst van Jezus en de apostelen waren stuk voor stuk uitverkoren met als doel het evangelie te brengen, dat is dus totaal anders als wat dat meisje in de trein meemaakte. Ik vind het verkeerd dat iedereen maar meent te moeten evangeliseren, terwijl ze in de meeste gevallen zelf nog niet eens weten hoe het zit.

 
Heb ik je net niet een verhaal vertelt van een man die door evangelisatie enthausiast werd voor het christelijke geloof? Volgens mij wel.
Ik heb ook net verteld van een man op mijn werk die de Passion niet begreep, omdat hij geen bijbelkennis van huis uit heeft meegekregen, ik mocht hem die kennis meegeven en van een andere collega die een probleem had door te geloven in Jezus en in Jomanda, die mocht ik van God ook helpen en voor hem bidden.

Dus kennelijk is er nog veel verwarring en een gebrek aan kennis in Nederland. Dat is mijn ervaring wel. Het weten dat Jezus leefde is wat anders dan het weten dat Hij leeft!
« Laatst bewerkt op: april 19, 2010, 05:42:55 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #48 Gepost op: april 19, 2010, 05:50:27 pm »

quote:

Piebe schreef op 19 april 2010 om 16:35:
[...]

Nee. Naar mijn idee betekent evangeliseren door God geroepen zijn om het evangelie in erbarmelijke omstandigheden te verkondigen en ik ben door God geroepen, noch verkeer ik in zware omstandigheden. Bovendien komen we hier allemaal om een gesprek te hebben over het geloof en kennen allen Jezus al. :)


Evangelisatie is als een zwerver die tegen een andere zwerver zegt waar het brood te vinden is.

Dat is mijn ervaring. Bovendien wordt er best wat afgeëvangeliseerd in de wereld. Vooral in Rusland, India, China en het midden oosten komen velen tot het christelijke geloof door evangelisatie. Het christendom is nog nooit zo sterk gegroeid dan juist in deze tijd. Zelfs in Israël. In Latijns Amerika maakt het protestantisme, de evangelische, charismatische en pinksterbeweging een sterke groei door, al gaat dat vaak ten koste van de Rooms Katholieke kerk daar.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2010, 06:03:03 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #49 Gepost op: april 19, 2010, 06:13:40 pm »
- God behoudt wie Hij wil
- Evangeliseren is daarbij niet cruciaal: het hangt niet van mijn geevangeliseer af of mijn buurvrouw gaat geloven. God is groter dan mijn motivatie of vaardigheden
- Ik zie het als mijn opdracht om Gods Naam groot te maken
- Ik zie het als mijn opdracht meer en meer te leven zoals God wil, steeds meer vrucht te dragen (gal 5)

- Ik weet niet of de opdracht van Jezus aan zijn discipelen ook aan ons gegeven is. Die opdracht lijkt toch een sterk tijdelijk karakter te hebben.
- In het NT lijkt het actief evangeliseren sterk te horen bij bepaalde ambten (apostel, leraar)

Ergo: ik denk dat evangeliseren-voor-doorsnee-christenen neer komt op het goede proberen te doen, het kwade te laten en in alles bereid zijn om God te loven.
Mijn ervaring is dat God dan dikwijls ter sprake komt, op de werkvloer, in de tram, verzin maar. Wanneer je God bij alles in je leven betrekt, kun je jezelf niet verklaren zonder God te noemen. Een simpele vraag als "leuk weekend gehad, nog wat leuks gedaan?" leidt dan automatisch naar een verhaal over de kerkdienst oid. En dat is voor mij evangelisatie genoeg.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2010, 06:14:27 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]