Auteur Topic: commercieel kerk zijn of gewoon nadenken over?  (gelezen 4678 keer)

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
commercieel kerk zijn of gewoon nadenken over?
« Gepost op: april 24, 2010, 01:32:24 am »
Op internet kwam ik bij een RKK dit tegen:

quote:

Kosten van diensten 2010           
De bijdragen zijn voor 2010 als volgt verdeeld:

Huwelijk
Een huwelijk in eigen parochie: ¤ 475,00
Een huwelijk buiten de parochie: ¤ 312,00 (excl. gebruik kerk elders)

Uitvaart
Een uitvaart in eigen parochie: ¤ 625,00
Een uitvaart buiten de parochie: ¤ 312,00 (excl. gebruik kerk elders)
Een avondwake in eigen parochie: ¤ 137,00
Een avondwake in eigen parochie en plechtige dienst in crematorium: ¤ 462,00

Jubileum
Een jubileum in eigen parochie: ¤ 400,00
Een jubileum buiten de parochie: ¤ 200,00 (excl. gebruik kerk elders)

Weekend-intentie
Een weekend-intentie: ¤ 10,00

Doop
Een gezamenlijke doop (maximaal 3 kinderen in 'n viering): ¤ 47,50 per kind. Een individuele doop: ¤ 95,00

Eerste communie
Voorbereiding en viering van de Eerste communie: ¤ 75,00

Vormsel
Voorbereiding en viering van het Vormsel: ¤ 75,00

Het is mij niet bekend of protestanten dergelijke tarieven hanteren voor "diensten die de kerk aanbïedt"
Kent iemand dit en, is het niet zo dat het "voor niet" dient te geschieden?
ter info: wij hebben geen bijdrage aan de kerk hoeven te betale voor de uitvaart van mijn vader en moeder onlangs.
Is de kerk ook commercieel actief?
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
commercieel kerk zijn of gewoon nadenken over?
« Reactie #1 Gepost op: april 24, 2010, 08:03:53 am »
Dat weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat een dominee al geld kost en een band of een koor in de dienst kost al snel tussen de 250 en de 350 euro.
In jeugddiensten komt het uit de pot van de kerk, waar per dienst met een koor en een gastspreker zo tegen de 500 euro aan loopt.

Particuliere diensten worden de huwlijksdiensten etc. ook wel genoemd bij ons, het lijkt me dat de kosten voor eigen rekening inderdaad zijn.

zou een beetje grote kerk waar nogal wat randkerkelijken die niet ter kerke gaan toch wel trouwen en de uitvaard gaan doen zelf bekostigen, dan loopt dat ook wel weer uit de klauwen. Links om of rechts om moet het toch weer uit de knip van de leden komen. Zo hoort het denk ik ook, je bent immers met elkaar de kerk.

Voor mensen die krap bij kas zitten kan je bij ons altijd de diaconie benaderen en kijken wat er mee te regelen valt.
« Laatst bewerkt op: april 24, 2010, 08:04:14 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
commercieel kerk zijn of gewoon nadenken over?
« Reactie #2 Gepost op: april 24, 2010, 08:59:33 am »
Het heeft vooral te maken met hoeveel 'randkerkelijken' je hebt, denk ik. In de meeste GKv's speelt dat probleem totaal niet. Je bent lid en actief, of je bent geen lid, de groep daartussen is relatief klein, zeker in verhouding tot PKN en RKK.

In de meeste GKv's die ik ken is de 'basis' gratis. Gedoopt worden in een zondagse eredienst, een huwelijkbevestiging, het spreken van de predikant op een uitvaart. Maar zodra je meer wilt, zul je volgens mij in elke gemeente moeten betalen. Als je na de huwelijksdienst je receptie in de kerk gaat houden, moet je betalen voor koffie en zaalhuur. Als je je predikant naar de andere kant van 't land laat reizen, zul je 'm reiskosten moeten vergoeden.

Ik zie het probleem ook niet zo.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
commercieel kerk zijn of gewoon nadenken over?
« Reactie #3 Gepost op: april 24, 2010, 10:04:26 am »
In de meeste GKVs die ik ken worden volwassenen geacht VVB te betalen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
commercieel kerk zijn of gewoon nadenken over?
« Reactie #4 Gepost op: april 24, 2010, 10:08:30 am »
Toevallig ga ik binnenkort trouwen. Waarschijnlijk moet ik ook ongeveer zo'n bedrag betalen.

Om even aan te geven wat er in de prijs inbegrepen is.

Huwelijksvoorbereiding van 3 avonden waarin je met andere stelletjes onder leiding van een diaken je voorbereid op het huwelijk. Bijeenkomsten met de priester, bij ons zijn dat er nu zo'n 4 geweest van 2 uur aangezien de eerste pastoor naar een andere parochie ging. Een koor (waarbij ook een overleg nodig is). Versiering van kerk met bloemen. Een huwelijkskaars/huwelijksbijbel. De kerk inclusief priester. Aankondigingen in eerdere vieringen en het parochieblad.

Wij hebben een oecumenisch huwelijk. De dominee is ook twee keer bij een overleg met de priester geweest. Zij gaat ook voor en we krijgen van de PKN een huwelijksbijbel. Dat kost zo'n 100 euro allemaal.

Als je het allemaal optelt is het idd best wel een bedrag. Maar als je even kijkt hoeveel tijd en moeite erin gestoken wordt dan krijg je best waar voor je geld. Voor het burgerlijk huwelijk betaal ik ook een euro of 400 terwijl dat maar een half uurtje kost en dat een voorbereiding betrof van een uurtje op het gemeentehuis (zonder koffie of thee overigens).

Al met al is een huwelijk gewoon erg kostbaar. Maar een bruidspaar besteed denk ik gemiddeld zo tussen de 10 en 20 duizend euro aan de bruiloft. Dan valt het wel mee.

Overigens is er in de katholieke Kerk altijd een mogelijkheid om gratis te trouwen. Dat kan als je niet voldoende financiële middelen bezit. Dit doe je dan in overleg met je priester. Met een beetje geluk zal er ook een koor komen enz enz.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
commercieel kerk zijn of gewoon nadenken over?
« Reactie #5 Gepost op: april 24, 2010, 04:38:14 pm »
GKvs verwachten een jaarlijkse bijdrage van haar leden die meestal zo'n 4 a 5% van het inkomen bedraagt. Is dat bij katholieken ook zo?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
commercieel kerk zijn of gewoon nadenken over?
« Reactie #6 Gepost op: april 24, 2010, 05:57:18 pm »

quote:

elle schreef op 24 april 2010 om 16:38:
GKvs verwachten een jaarlijkse bijdrage van haar leden die meestal zo'n 4 a 5% van het inkomen bedraagt. Is dat bij katholieken ook zo?
Ik kan enkel voor mijn eigen parochie spreken, maar ik krijg jaarlijks de kerkbalans folder met daarin een begeleidende bief van de financiële situatie en de vraag of je ook dit jaar mee wil doen. Wat je geeft staat je geheel vrij. Als ik een schatting maak maak ik jaarlijks zo'n 0,2/0,3% over van mijn inkomen. Toen ik nog student was maakte ik overigens hetzelfde over, toen was het percentage dus hoger. ;)
« Laatst bewerkt op: april 24, 2010, 06:29:13 pm door Thorgrem »

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
commercieel kerk zijn of gewoon nadenken over?
« Reactie #7 Gepost op: april 24, 2010, 07:40:49 pm »

quote:

okidoki schreef op 24 april 2010 om 01:32:
Op internet kwam ik bij een RKK dit tegen:

[...]

Het is mij niet bekend of protestanten dergelijke tarieven hanteren voor "diensten die de kerk aanbïedt"
Kent iemand dit en, is het niet zo dat het "voor niet" dient te geschieden?
ter info: wij hebben geen bijdrage aan de kerk hoeven te betale voor de uitvaart van mijn vader en moeder onlangs.
Is de kerk ook commercieel actief?


Wat is nou eigenljik je punt bij dit topic?
Voor niets gaat de zon op....dat weet je toch?
Er worden onkosten gemaakt, die moeten worden vergoed, waaronder ook de predikant.
En nee, de kerk is niet commercieel actief, je kunt toch gewoon de begroting van de kerk inzien en jezelf informeren waar dat geld precies allemaal blijft?

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
commercieel kerk zijn of gewoon nadenken over?
« Reactie #8 Gepost op: april 24, 2010, 09:23:54 pm »

quote:

Annet schreef op 24 april 2010 om 19:40:
[...]


Wat is nou eigenljik je punt bij dit topic?
Dat kun je lezen in mijn opening. Daar staan namelijk vragen :)

quote:

Voor niets gaat de zon op....dat weet je toch?
Nee hoor, heel veel zaken in de GKV zijn zonder kosten.
Een huwelijksbevestiging kost niets (bijzonderheden daargelaten), een doop kost niets, een uitvaart kost niets voor leden in het eigen gebouw, etc. etc.

quote:

Er worden onkosten gemaakt, die moeten worden vergoed, waaronder ook de predikant.
Is dus in de GKV niet het geval als het de predikant van een der huwelingen is.

quote:

En nee, de kerk is niet commercieel actief, je kunt toch gewoon de begroting van de kerk inzien en jezelf informeren waar dat geld precies allemaal blijft?

Ja, dat kan, dat is ook geen nieuws.
Maar wat mij verbaasde is dat je voor kerkelijke samenkomsten moet betalen als lid maar daar was al wat over geschreven (en kun je ook doorrekenen als je leest hoe de bijdrage van bv. Thorgem is aan zijn kerkgenootschap).
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
commercieel kerk zijn of gewoon nadenken over?
« Reactie #9 Gepost op: april 24, 2010, 09:34:02 pm »

quote:

okidoki schreef op 24 april 2010 om 21:23:
[...]
 Is dus in de GKV niet het geval als het de predikant van een der huwelingen is.
Dat is natuurlijk onwaar. Een predikant wordt gewoon betaald. Bij huwelijkssluitingen 'binnen' de gemeente is het de gemeente die uiteindelijk betaalt. Via de geheven VVB. Zelfde voor de zaalhuur (verwarming, schoonmaakkosten), het honorarium van de koster ea.
Als belijdend lid word je geacht VVB te betalen (voor de niet GKV-ers: dat is de 'vaste vrijwillige bijdrage', een soort contributie). Betaalt een lid geen VVB, dan krijgt die vanzelf de penningmeester op zijn dak. Uit wat de leden jaarlijks bijeenbrengen worden de bijzondere diensten ook betaald: dopen, uitvaartdiensten, huwelijken. Per gemeente verschilt het of er kerkzaalhuur berekend wordt.

Kortom: er wordt betaald, linksom of rechtsom.
In een kerk waar veeeeel niet-betalende randleden zitten is het logischer om geld te vragen op het moment dat er een dienst van de kerk gevraagd wordt. Ook een randlid wil kerkelijk trouwen of zijn kind ter doop houden, dus dat is (zakelijk gezien) bij uitstek het moment om geld te vragen.
Dat het systeem bij de GKv veel ingewikkelder en minder transparant is, doet daar niet aan af.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
commercieel kerk zijn of gewoon nadenken over?
« Reactie #10 Gepost op: april 24, 2010, 09:38:15 pm »
Ja goed, maar wat denk je nou zelf?
De kerk is in geen geval een commerciële instelling, dat lijkt me logisch. Geen enkele kerk is dat.
Het verschil zit simpelweg in het aantal betalende leden, en dat zullen er onder de Katholieken gewoon minder zijn. Dat geldt ook voor de PKN gemeenten.  
Bij ons in de PKN zijn een heleboel leden, maar daarvan komt meer dan de helft niet of nauwelijks in de kerk. Dat zijn mensen die ook niet of heel weinig zullen meebetalen aan de kerkbalans.
Daarnaast zul je ‘niet praktiserende leden’ binnen de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt veel minder treffen. Of je bent lid van de kerk en betaalt daar ook jouw deel aan, of je bent geen lid.
Leden die niet of nauwelijks in de kerk komen zullen binnen de Vrijgemaakte kerk veel minder bestaan. Daarbij zullen de mensen van de Gereformeerd Vrijgemaakte kerk een hogere bijdrage leveren aan de kerk dan mensen van de PKN.

Dus, de onkosten van een trouwerij, begrafenis, of iets anders, zijn natuurlijk binnen de Katholieke kerk niet minder dan binnen de Vrijgemaakte Kerk. Dus daar zullen dan ook de vergoedingen hoger liggen.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
commercieel kerk zijn of gewoon nadenken over?
« Reactie #11 Gepost op: april 24, 2010, 09:43:49 pm »
Als de mis maar gratis blijft. ;)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
commercieel kerk zijn of gewoon nadenken over?
« Reactie #12 Gepost op: april 24, 2010, 11:32:43 pm »

quote:

elle schreef op 24 april 2010 om 21:43:
Als de mis maar gratis blijft. ;)
Je zet er wel een smile bij maar persoonlijk vind ik het gek om voor een sacramant te betalen bijvoorbeeld (zoals in het lijstje de doop).
En het zit inderdaad wel ingebakken in de vaste bijdrage in de GKV.
Dat dit minder transparant is ben ik ook met je eens.
Zou het ook kunnen komen omdat in de GKV mensen qua huwelijk etc. wat meer op eigen gemeente gericht zijn en dit bij de RKK (Annet, mogelijk ook PKN? ) niet speelt?
Dat je daar willekeurig waar doop etc. kunt aanvragen?
Mail me maar als je wat wilt weten

Harold-2

  • Berichten: 97
    • Bekijk profiel
commercieel kerk zijn of gewoon nadenken over?
« Reactie #13 Gepost op: april 25, 2010, 08:49:22 am »
Conclusie: door steeds meer randkerkelijken die weinig/niet de kerkdiensten bijwonen en ook geen (of weinig) financieel bijdragen aan de kerk, is de kerk wel genoodzaakt om kosten te berekenen om het plaatje rond te krijgen.

Ik denk inderdaad dat dit vooral speelt bij de RKK en de PKN. (vraag me ook af wat de randkerkelijken denken: we hebben geen kerk nodig om te geloven?) Want het tegendeel heeft zich de laatste 30 jaar wel bewezen.

Beetje zuur voor de vaste leden die wel jaarlijks hun financiele bijdrage leveren.  En alsnog ook de andere kosten moeten betalen.

Bij andere Gereformeerde kerken, maar ook Evangelische kerken is denk ik meer het gemeente gevoel, om ook als gemeente de schouders er financieel onder te zetten.

Binnen de GKV heb je weinig randkerkelijken denk ik. Ben je nog wel lid, maar kom je al jaren niet meer in de kerk (dit gebeurt al sporadisch denk ik, omdat daar gewoon aandacht aan besteed wordt door die mensen te bezoeken, en aan te sporen om weer deel uit te maken van de gemeente, en wil je dat niet, dan moet je op den duur andere keuzes maken), dan zul je meestal ook niet je kind ter doop brengen, of een zegen over je huwelijk in de kerk vragen.
« Laatst bewerkt op: april 25, 2010, 08:53:22 am door Harold-2 »

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
commercieel kerk zijn of gewoon nadenken over?
« Reactie #14 Gepost op: april 25, 2010, 09:09:11 am »

quote:

Harold-2 schreef op 25 april 2010 om 08:49:
Conclusie: door steeds meer randkerkelijken die weinig/niet de kerkdiensten bijwonen en ook geen (of weinig) financieel bijdragen aan de kerk, is de kerk wel genoodzaakt om kosten te berekenen om het plaatje rond te krijgen.

Ik denk inderdaad dat dit vooral speelt bij de RKK en de PKN. (vraag me ook af wat de randkerkelijken denken: we hebben geen kerk nodig om te geloven?) Want het tegendeel heeft zich de laatste 30 jaar wel bewezen.

Beetje zuur voor de vaste leden die wel jaarlijks hun financiele bijdrage leveren.  En alsnog ook de andere kosten moeten betalen.

Bij andere Gereformeerde kerken, maar ook Evangelische kerken is denk ik meer het gemeente gevoel, om ook als gemeente de schouders er financieel onder te zetten.

Binnen de GKV heb je weinig randkerkelijken denk ik. Ben je nog wel lid, maar kom je al jaren niet meer in de kerk (dit gebeurt al sporadisch denk ik, omdat daar gewoon aandacht aan besteed wordt door die mensen te bezoeken, en aan te sporen om weer deel uit te maken van de gemeente, en wil je dat niet, dan moet je op den duur andere keuzes maken), dan zul je meestal ook niet je kind ter doop brengen, of een zegen over je huwelijk in de kerk vragen.


Allemaal waar, maar ik proef wel enige oordelen richting de PKN/RKK.
Natuurlijk, er zijn veel mensen binnen onze PKN kerk die je nooit in de kerk ziet en voor een huwelijk mag de kerk ineens (?) niet ontbreken.
Of, nooit in de kerk komen, maar wel hun kind laten dopen, want dat hoort er nu eenmaal bij. Staat het kind toch mooi even in het middelpunt van de belangstelling om vervolgens op hun "ja" nooit geen gehoor meer te geven, want terugzien doe je ze niet.
Het is dan niet meer dan logisch dat dergelijke mensen gewoon moeten betalen, maar trouwe bezoekers dus evenzogoed.
Het is een geldstroom die moet blijven stromen en voor de ene kerk gaat dit op een andere manier dan de andere.
Toch, er staat voor mij wel een heel belangrijk punt tegenover. Ondanks dat er moet worden betaald, zijn de drempels in onze PKN kerk veel lager dan die van de GKV. Als "nieuwbakken" kerkganger zou ik niet zo snel de GKV binnenstappen, de PKN lijkt me veel gemakkelijker.
Dan kun je je natuurlijk wel afvragen wat beter en of belangrijker is?

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
commercieel kerk zijn of gewoon nadenken over?
« Reactie #15 Gepost op: april 25, 2010, 02:09:52 pm »

quote:

Annet schreef op 25 april 2010 om 09:09:
[...]


Allemaal waar, maar ik proef wel enige oordelen richting de PKN/RKK.

Volgens mij lijkt het feitelijk wel zo dat er binnen die kerken veel papieren leden zijn. Is dat niet zo dan?
Als mensen actief betrokken zijn bij een gemeenschap dan zullen ze mogelijk ook eerder bijdragen in geld denk ik

quote:


Natuurlijk, er zijn veel mensen binnen onze PKN kerk die je nooit in de kerk ziet en voor een huwelijk mag de kerk ineens (?) niet ontbreken.
Of, nooit in de kerk komen, maar wel hun kind laten dopen, want dat hoort er nu eenmaal bij. Staat het kind toch mooi even in het middelpunt van de belangstelling om vervolgens op hun "ja" nooit geen gehoor meer te geven, want terugzien doe je ze niet.
Zijn daar eigenlijk ook cijfers over?

quote:


Toch, er staat voor mij wel een heel belangrijk punt tegenover. Ondanks dat er moet worden betaald, zijn de drempels in onze PKN kerk veel lager dan die van de GKV. Als "nieuwbakken" kerkganger zou ik niet zo snel de GKV binnenstappen, de PKN lijkt me veel gemakkelijker.
Dan kun je je natuurlijk wel afvragen wat beter en of belangrijker is?

Heb je cijfers van nieuwe instroom van de PKN?
In mijn woonplaats zien we namelijk geen groei maar een overstap van pkn naar of evangelisch of niets.
Dat is jammer want de PKN heeft veel goeds in haar.
Mail me maar als je wat wilt weten

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
commercieel kerk zijn of gewoon nadenken over?
« Reactie #16 Gepost op: april 25, 2010, 03:20:39 pm »
Tjonge zeg, je bent wel iemand van de cijfertjes...
Nee, ik kan niet alles met cijfers onderbouwen, maar jarenlange kerkgang levert ook wel een aardig beeld op hoor!

Het lijkt me logisch ook dat actief betrokken mensen, meer bijdrage over hebben in het geheel, dan anderen.
Bij ons in de PKN zijn veel leden die van huis uit lid zijn, maar daar houdt het mee op. Opzeggen is er eigenljik nooit van gekomen en om toch nog ergens bij te horen bljift het lidmaatschap bestaan. Eigenlijk zonder toegevoegde waarde.
Mocht je nog eens trouwen, of misschien bij overlijden is een lidmaatschap bij de kerk nooit verkeerd.

De belijdende leden dragen veelal het meeste bij in alles.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
commercieel kerk zijn of gewoon nadenken over?
« Reactie #17 Gepost op: april 25, 2010, 06:13:36 pm »

quote:

okidoki schreef op 24 april 2010 om 23:32:
[...]

Je zet er wel een smile bij maar persoonlijk vind ik het gek om voor een sacramant te betalen bijvoorbeeld (zoals in het lijstje de doop).

Zoals gezegd is er altijd een mogelijkheid om de kosten te laten vervallen. Maar over het algemeen heeft de gemeenschap er kosten aan om bijvoorbeeld ouders voor te bereiden op de doop.

Deze parochie vraagt er in principe geld voor, evengoed kan het in een andere parochie allemaal 'gratis' zijn. De financiële huishouding ligt bij de parochies zelf. Hoe dan ook, het geld moet ergens vandaan komen en het is dan in beginsel logisch dat diegene die er gebruik van maken het bedrag opbrengen.

Om ook de huisvesting niet te vergeten, de meeste katholieke kerken zijn vrij oud en hebben veel verplicht onderhoud nodig gezien de monumentale status. In vele gereformeerde kerken speelt het onderhoud niet zo daar de panden veelal niet monumentaal zijn (muv de PKN maar dan betreft het veelal geconfisceerde kerken).

Randkerkelijken die hier 'papieren leden' worden genoemd hebben evengoed recht op de sacramenten. In een sacrament is God werkzaam, aanwezig. Wij kunnen niet in de harten van mensen kijken en deze mensen hebben elk hun eigen overwegingen. Natuurlijk heb ik ook graag dat deze mensen wat actiever worden in hun gemeente/parochie, maar evengoed zijn het christenen.

Het verschil ook nogal of een locatie zo'n 600 gelovigen bediend (zoals bijvoorbeeld gemiddeld in de GKv) of dat een locatie de zorg draagt over een paar duizend gelovigen.
« Laatst bewerkt op: april 25, 2010, 08:01:10 pm door Thorgrem »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
commercieel kerk zijn of gewoon nadenken over?
« Reactie #18 Gepost op: april 25, 2010, 08:15:23 pm »

quote:

Annet schreef op 25 april 2010 om 15:20:
Tjonge zeg, je bent wel iemand van de cijfertjes...
Het is altijd handig om zicht op getallen te hebben lijkt mij.
Overigens schijnt het om 60.000 - 70.000 leden te gaan die de kerk de rug toe keren. Als je dat soort percentages in de GKV zou hebben dan zouden zij mogelijk ook andere regelingen treffen.

quote:


Nee, ik kan niet alles met cijfers onderbouwen, maar jarenlange kerkgang levert ook wel een aardig beeld op hoor!

Het lijkt me logisch ook dat actief betrokken mensen, meer bijdrage over hebben in het geheel, dan anderen.
Bij ons in de PKN zijn veel leden die van huis uit lid zijn, maar daar houdt het mee op. Opzeggen is er eigenljik nooit van gekomen en om toch nog ergens bij te horen bljift het lidmaatschap bestaan. Eigenlijk zonder toegevoegde waarde.
Mocht je nog eens trouwen, of misschien bij overlijden is een lidmaatschap bij de kerk nooit verkeerd.
Het onderste deel hoorde ik hier ook vaak van mensen. Als dat een reden is dat je mensen binnen de gemeenschap wil houden weet ik niet, de denktrant is volgens mij niet juist.
Maar dat is hier off-topic.

quote:

De belijdende leden dragen veelal het meeste bij in alles.

Maar kennelijk is dat niet voldoende om zaken als huwelijk en begrafenis te dekken.
Kun je eens nalezen trouwens dat in de kerken van Kerkbalans 6.1 milj. leden zijn waarvan er 720.000 kerkganger zijn.
http://www.pkn.nl/site/up...erkgenootschappen2010.pdf
Mail me maar als je wat wilt weten

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
commercieel kerk zijn of gewoon nadenken over?
« Reactie #19 Gepost op: april 25, 2010, 09:08:35 pm »

quote:

okidoki schreef op 25 april 2010 om 20:15:
[...]
 Het onderste deel hoorde ik hier ook vaak van mensen. Als dat een reden is dat je mensen binnen de gemeenschap wil houden weet ik niet, de denktrant is volgens mij niet juist.
Maar dat is hier off-topic.


Wellicht inderdaad off-topic, maar wel een buitengewoon gewaagde uitspraak waar ik helemaal niets van begrijp. Hoe kan je dat nou zo zeggen?
Hoezo WIL  houden? Wiens wil is dit dan eigenlijk volgens jou?
Er is helemaal geen sprake van "willen", niet van de kant van de PKN, ook niet van de kant van de leden. Ik vind dat je hier erg kort door de bocht gaat met je uitspraken.

Daarom begrijp ik ook niet goed welke bezwaren je nu hebt tegen het betalen voor diensten?
Zolang je geen mogelijke andere oplossingen aandraagt, kun je hier tegenaan blijven schoppen, maar schiet het natuurlijk helemaal niet op.
Er is geen andere mogelijkheid en dus kun je het bezwaarlijk vinden, maar dat helpt ons niks verder.

Als je een goede (andere) oplossing hebt, dan hoor ik dat graag, misschien dat ik het dan ook kan voordragen binnen onze PKN gemeente  :)

Harold-2

  • Berichten: 97
    • Bekijk profiel
commercieel kerk zijn of gewoon nadenken over?
« Reactie #20 Gepost op: april 25, 2010, 09:35:52 pm »

quote:

Annet schreef op 25 april 2010 om 09:09:
[...]
Toch, er staat voor mij wel een heel belangrijk punt tegenover. Ondanks dat er moet worden betaald, zijn de drempels in onze PKN kerk veel lager dan die van de GKV. Als "nieuwbakken" kerkganger zou ik niet zo snel de GKV binnenstappen, de PKN lijkt me veel gemakkelijker.
Ik zal heel eerlijk zijn: als ik iemand op een laagdrempelige manier kennis zou laten maken met het geloof zou ik ze niet snel meenemen naar een GKV, maar dan kom ik toch bij een Evangelische kerk uit. Daarin vind ik dat veel GKV kerken helaas te kort schieten. Ik zie helaas ook praktisch nooit nieuwe gezichten (mensen van buitenaf) binnen onze GKV kerk.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
commercieel kerk zijn of gewoon nadenken over?
« Reactie #21 Gepost op: april 25, 2010, 10:33:04 pm »

quote:

Annet schreef op 25 april 2010 om 21:08:
[...]


Wellicht inderdaad off-topic, maar wel een buitengewoon gewaagde uitspraak waar ik helemaal niets van begrijp. Hoe kan je dat nou zo zeggen?
Hoezo WIL  houden? Wiens wil is dit dan eigenlijk volgens jou?
Er is helemaal geen sprake van "willen", niet van de kant van de PKN, ook niet van de kant van de leden. Ik vind dat je hier erg kort door de bocht gaat met je uitspraken.

Daarom begrijp ik ook niet goed welke bezwaren je nu hebt tegen het betalen voor diensten?
Zolang je geen mogelijke andere oplossingen aandraagt, kun je hier tegenaan blijven schoppen, maar schiet het natuurlijk helemaal niet op.
Er is geen andere mogelijkheid en dus kun je het bezwaarlijk vinden, maar dat helpt ons niks verder.

Als je een goede (andere) oplossing hebt, dan hoor ik dat graag, misschien dat ik het dan ook kan voordragen binnen onze PKN gemeente  :)

Als jij de toon naar mij aanpast aan wat hier in de regel gebruikelijk is wil ik best antwoorden.
Al eerder heb ik (en anderen) je gevraagd iets te veranderen in je antwoorden, ik zou zeggen overweeg het eens.
Je leest weer van alles wat er niet staat.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
commercieel kerk zijn of gewoon nadenken over?
« Reactie #22 Gepost op: april 25, 2010, 10:34:02 pm »

quote:

Harold-2 schreef op 25 april 2010 om 21:35:
[...]


Ik zal heel eerlijk zijn: als ik iemand op een laagdrempelige manier kennis zou laten maken met het geloof zou ik ze niet snel meenemen naar een GKV, maar dan kom ik toch bij een Evangelische kerk uit. Daarin vind ik dat veel GKV kerken helaas te kort schieten. Ik zie helaas ook praktisch nooit nieuwe gezichten (mensen van buitenaf) binnen onze GKV kerk.
offtopic:waarom moeten dingen in de kerk altijd zo nodig laagdrempelig zijn?
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
commercieel kerk zijn of gewoon nadenken over?
« Reactie #23 Gepost op: april 25, 2010, 11:24:00 pm »
Modbreak:
'nuf said.
« Laatst bewerkt op: april 25, 2010, 11:24:09 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]