Auteur Topic: Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.  (gelezen 39580 keer)

Stephanie19

  • Berichten: 96
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Gepost op: april 27, 2010, 08:10:40 pm »
Hallo allemaal,

Ik ben Stephanie, 19 jaar en heb nu 2.5 jaar verkering. Hij komt uit de GKV en ik ben evangelisch. Misschien vind je het raar dat ik dan een posting doe op een GKV forum maar ik vind het juist belangrijk om te weten hoe jullie dit zien.
Wat ik opschrijf is absoluut niet bedoeld om dan ook maar iemand aan te vallen op wat hij/zij geloofd.

Zoals ik al zei hebben wij nu 2.5 jaar verkering maar het geloof blijft een moeilijk punt wat tussen ons in staat.
Het lijkt het soms allemaal niet zo uit te maken. Hij gaat wel naar de kerk en hij zit op belijdenis cathechesatie maar verder in zijn dagelijks leven lijkt hij er niet zoveel mee te doen.
Nu kwam hij er mee om belijdenis te doen, wat mij eigenlijk behoorlijk dwars zit omdat ik niet denk dat hij er aan toe is.
Hij heeft de gesprekken al gehad en een vriend van hem ook en is er om het zo maar te zeggen '' door heen gekomen.''

Hoe zien jullie dit? Heeft iemand ervaring hier mee of iets wat er op lijkt?

Groetjes Stephanie

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #1 Gepost op: april 27, 2010, 08:25:36 pm »

quote:

Stephanie19 schreef op 27 april 2010 om 20:10:
Het lijkt het soms allemaal niet zo uit te maken. Hij gaat wel naar de kerk en hij zit op belijdenis cathechesatie maar verder in zijn dagelijks leven lijkt hij er niet zoveel mee te doen.


Ha stephanie,

Hoe kom je erbij dat hij er in dagelijksleven weinig mee doet?
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Stephanie19

  • Berichten: 96
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #2 Gepost op: april 27, 2010, 08:39:58 pm »
Hoe hij het altijd zegt, is dat hij geen behoefte heeft om te bidden en bijbel te lezen. Dat hij dat wel mee krijgt in de kerk. Hij ziet ook niet de meerwaarde in om een persoonlijke relatie met Jezus te hebben.
Hij vindt het vaak vervelend om met mij over het geloof te praten omdat hij het dan op vat dat ik mijn gelijk wil. Terwijl ik er ''gewoon''' over wil praten.

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #3 Gepost op: april 27, 2010, 08:54:35 pm »

quote:

Stephanie19 schreef op 27 april 2010 om 20:39:
Hoe hij het altijd zegt, is dat hij geen behoefte heeft om te bidden en bijbel te lezen. Dat hij dat wel mee krijgt in de kerk. Hij ziet ook niet de meerwaarde in om een persoonlijke relatie met Jezus te hebben.
Hij vindt het vaak vervelend om met mij over het geloof te praten omdat hij het dan op vat dat ik mijn gelijk wil. Terwijl ik er ''gewoon''' over wil praten.


Ha Stephanie,

Ik merk dat je het allemaal bij hem laat. Hoe zou hwet komen dat hij het opvat als dat jij gelijk wil hebben. heb je hem dat al eens gevraagd?
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #4 Gepost op: april 27, 2010, 08:56:33 pm »
Belijdenis afleggen van je geloof betekent dat je zelf de verantwoordelijkheid voor je leven met God op je wil nemen. Als het je zo weinig doet in je dagelijkse leven, neem je dan die verantwoordelijkheid? Ik denk het niet. Dus als klopt dat je vriend nu al zo weinig zelf aan bijbelstudie en gebed doet, is hij nog niet op een volwassen manier met z'n geloof bezig. Daar mag je hem dus echt op aanspreken! Hij moet tenslotte ook antwoorden op de vraag of hij zich wil laten bijsturen door medegelovigen als hij zich in leer of leven misgaat. Zijn leven staat blijkbaar niet in het teken van het dienen van God, dus moet hij daarop aangesproken worden. Leg hem dat maar eens voor.
En om er nog een (bekend) beeld bij te halen: heeft hij in jullie relatie ook genoeg aan een uurtje of twee per week samen zijn? God heeft recht op nog veel meer dan je partner!
computerfout: een vreemde een in de byte

Stephanie19

  • Berichten: 96
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #5 Gepost op: april 27, 2010, 09:01:58 pm »
Hij voelt zich vaak aangevallen als we het hebben over dingen als doop, eindtijd, belijdenis, uitverkiezing etc. sowieso denken we daar anders over, maar ik vind het altijd interessant om die dingen uit te zoeken. Dus dan krijgt hij vaak het idee van, jij weet het toch beter, laat maar...
terwijl ik juist wil weten waarom hij daar dan anders in denkt.
Natuurlijk snap ik dat het voor hem frustrerend is, maar voor mij net zo frustrerend dat hij niet onderzoekt, snap je?

Ik vind dus ook dat als je belijdenis aflegt van je geloof of het nou in de kerk is of God belijdt bij de buurman, dat je met God wil leven. Het is heel lastig om hem er op aan te spreken. Ik heb dat zeker ook wel gedaan maar hij is teleurgesteld in mij dat ik hem niet ''bij sta.''

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #6 Gepost op: april 27, 2010, 09:23:11 pm »

quote:

Stephanie19 schreef op 27 april 2010 om 21:01:
Hij voelt zich vaak aangevallen als we het hebben over dingen als doop, eindtijd, belijdenis, uitverkiezing etc. sowieso denken we daar anders over, maar ik vind het altijd interessant om die dingen uit te zoeken. Dus dan krijgt hij vaak het idee van, jij weet het toch beter, laat maar...
terwijl ik juist wil weten waarom hij daar dan anders in denkt.
Natuurlijk snap ik dat het voor hem frustrerend is, maar voor mij net zo frustrerend dat hij niet onderzoekt, snap je?

Ik vind dus ook dat als je belijdenis aflegt van je geloof of het nou in de kerk is of God belijdt bij de buurman, dat je met God wil leven. Het is heel lastig om hem er op aan te spreken. Ik heb dat zeker ook wel gedaan maar hij is teleurgesteld in mij dat ik hem niet ''bij sta.''


@ Stephanie,
Hoe kom je erbij dat het voor hem frustrerend is?
Hij is teleurgesteld als je hem niet bijstaat, daar staat tegenover dat wanneer je het onderzoekt, hem erop aanspreekt, dat hij het gesprek over geloof uit de weg gaat .
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #7 Gepost op: april 27, 2010, 09:26:09 pm »
In plaats van duidelijk afkeurend zijn over zijn belijdenis willen doen, zou je eens moeten vragen en doorvragen naar waarom hij belijdenis wil doen. Is dat omdat hij God van harte wil dienen of is het omdat z'n vriend(en) ook belijdenis doen, of omdat hij het nu wel eens tijd vindt, of geen zin meer heeft in steeds catechisatie. Dus in plaats van zelf het duidelijk af te keuren, zou je hem beter kunnen helpen om zelf inzicht te krijgen in hoe hij tegenover God staat. Laat het hem zelf ontdekken en help hem daarbij.
computerfout: een vreemde een in de byte

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #8 Gepost op: april 27, 2010, 09:34:21 pm »
Ik weet prima waarom hij belijdenis wil doen: omdat dat zo hoort. Een gemeente die het faciliteert om lauw christen te zijn en mee te kabbelen op de stroom draagt dit soort vrucht.
Als je als puber afwijkt van het geijkte patroon haal je je een boel shit op de hals. Afwijken van de standaard gang van zaken 'omdat je geen levende relatie met christus hebt' is een flutargument. Denk eens aan de schande die hij zijn ouders aandoet als hij niet met zijn leeftijdgenoten belijdenis doet. De sociale druk om gewoon belijdenis te doen, ook al geloof je maar zozo, is te groot.
<knip> Censuur </knip>

(Sorry Steph: je zult erg sterk moeten zijn wil je je relatie niet zien stranden. Weet dat hij in jou gezegend is. Vertrouw op God, Hij doet het allemaal ten goede komen. Maar 't kan wel een flink aantal jaren duren.)
« Laatst bewerkt op: april 27, 2010, 09:42:29 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Stephanie19

  • Berichten: 96
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #9 Gepost op: april 27, 2010, 09:35:56 pm »
Hij zegt zelf tegen mij dat hij het frustrerend vindt omdat we het niet vaak eens zijn over geloofszaken. Meestal draait het weer uit op een vervelend gevoel. Ik snap dat hij er dan al helemaal geen zin in heeft, maar voor mij is het heel lastig om er nooit met hem over te praten. Heb het een poosje geprobeerd maar dat werkt niet en denk ook niet dat het goed is.
Natuurlijk is hij teleurgesteld dat ik liever zou willen dat hij ermee wachtte, maar ik kan moeilijk hem feliciteren en hopen op het beste toch?
Dat is zo tegenstrijdig dan...
Hij zegt zelf dat hij klaar is voor die stap en dat hij het wel eens tijd vindt nu. (doet nu 3 jaar belijdenis cath.)
Het is heel lastig omdat ik altijd had gedacht dat ik een gat in de lucht zou springen als hij belijdenis zou gaan doen, maar nu kan het me alleen maar dwars zitten.

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #10 Gepost op: april 27, 2010, 09:46:41 pm »
Dit klinkt veel meer als een cultuurverschil dan als een wezenlijk probleem. Wellicht ook een typisch man-vrouw verschil.

Veel gereformeerden hebben een voornamelijk 'intern' geloof, dat ze nooit zullen duiden als een 'relatie met Jezus', maar veel meer als 'vertrouwen op God' en 'doen wat goed is'. Bidden doen ze in hun binnenkamer. Daarmee is niets mis, het is voornamelijk een andere vorm dan je wellicht gewend bent.
Zeker als je dan een man hebt die niet makkelijk over emoties praat, zal een gesprek daarover snel vastlopen. Dat lijkt me geen reden om dan maar te veronderstellen dat er iets mis is met zijn geloof. Hij gelooft, hij wil dat belijden, neem hem daarin serieus!
« Laatst bewerkt op: april 27, 2010, 09:47:40 pm door Pooh »

Stephanie19

  • Berichten: 96
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #11 Gepost op: april 27, 2010, 09:52:37 pm »
Hij gelooft ook wel, maar voor mij is het onbegrijpelijk dat je er niks mee wil. idd komt belijdenis vaak ook op mij over als iets verplichts. Niet altijd, ik heb ook genoeg vriendinnen die echt voor God hebben gekozen en belijdenis hebben gedaan. Dat is heel mooi, maar dat gedeelte mis ik heel erg bij hem.
Het lijkt niet van harte te gaan. Ik zeg hier expres: lijkt, want ik kan niet in zijn hart kijken. Hij wil geloven op zijn eigen manier. Hij vindt mijn kerk maar niks en met die handen opgeheven en dat iedereen zo kan bidden in de dienst etc. daar kan ik wel inkomen, maar niet dat je niet wilt onderzoeken wat God graag van je wilt...

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #12 Gepost op: april 27, 2010, 10:15:45 pm »
Na een discussie hier thuis nog de volgende opmerkingen:

Ik projecteer mijn ervaring van vroeger (15 jaar terug) op jouw situatie. Da's niet terecht: er is veel veranderd in de GKv en lauw christen zijn is echt wel wat lastiger geworden.

Daarnaast: wat versta jij onder bidden? Voor grefo's is het prima om te bidden bij het eten, bijbel te lezen bij het eten, en te bidden bij het slapen gaan. Daarbij wordt het Onze Vader hardop gebeden, de persoonlijke gebeden zijn persoonlijk, dus worden doorgaans niet hardop uitgesproken.
Veder hebben evangelicalen allerlei uiterlijkheden die op een grefo vreemd overkomen. Uiten van blijheid door het zingen van opwekking en het omhoog steken van handen is raar. Ook bij normale blijheid worden handen niet de lucht in gestoken. Gezamenlijk bidden strookt niet met het 'binnenshuis bidden', zoals Pooh ook al zei. Ik zelf kan met kringgebeden ook niets.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #13 Gepost op: april 27, 2010, 10:51:23 pm »
Hoi Stephanie;

Alles lezende heb ik een vraagje.
Is het zo dat jouw norm van geloven (hoe geloof je en wat uit je op welke wijze) normgevend is voor je partner?
Meerderen hier hebben al aangegeven dat grefo's veel geslotener zijn in de uiting van hun geloof.
Niet dat het geloof niet telt in het leven van alle dag maar het ligt niet zo op de tong zeg maar.
Ik denk dat het goed is om hem een eigen keuze te laten maken.
Hij kiest immers voor God en belijdt dat hij in leven en sterven afhankelijk is?
Mail me maar als je wat wilt weten

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #14 Gepost op: april 27, 2010, 11:04:41 pm »

quote:

Stephanie19 schreef op 27 april 2010 om 20:10:
Hoe zien jullie dit? Heeft iemand ervaring hier mee of iets wat er op lijkt?

Ik heb een oecumenische relatie met mijn gereformeerde vriendin. Toen zij aangaf belijdenis te willen doen stond ik achter haar ondanks dat ik een ander geloof heb. Op uitnodiging van de dominee heb ik zelfs een jaar lang met haar samen de voorbereidingen op de belijdenis gedaan. Erg nuttig en leerzaam overigens.

En ja, zij beleefd haar geloof anders dan ik, of ik anders dan zij. Respect voor elkaars geloof is belangrijk. Aangezien mijn vriendin zich niet zo verdiept in religie als ik zou ik vrij makkelijk vrijwel elk gesprek aan kunnen gaan en kunnen 'winnen'. Zo werkt het echter niet, bij elke 'winst' ben je in feite beide verliezer, het is de kunst om de ander in haar/zijn waarde te laten ook al ben je het er niet mee eens. Verschillen, als die toevallig aan de orde komen, worden hier uitgelegd en besproken zonder waardeoordelen over de mening van de ander.

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #15 Gepost op: april 27, 2010, 11:35:33 pm »

quote:

elle schreef op 27 april 2010 om 22:15:
Gezamenlijk bidden strookt niet met het 'binnenshuis bidden', zoals Pooh ook al zei. Ik zelf kan met kringgebeden ook niets.
offtopic:Er staat toch echt wel het eea over gezamenlijk bidden in de Bijbel.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #16 Gepost op: april 28, 2010, 07:36:36 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 27 april 2010 om 23:35:
[...]


offtopic:Er staat toch echt wel het eea over gezamenlijk bidden in de Bijbel.
Dat kan wel, maar dat leer je (vaak) niet. Je leert het Onze Vader (bid dan aldus...), je leert dat het goed is om dat binnenshuis te doen ivm voorkomen hypocrisie. Dat daarbij waarschijnlijk aan diverse andere teksten voorbij wordt gegaan, maakt niet uit: een jongere leert wat ze je op catechesatie voorhouden.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #17 Gepost op: april 28, 2010, 11:23:12 am »

quote:

Stephanie19 schreef op 27 april 2010 om 21:35:
Hij zegt zelf tegen mij dat hij het frustrerend vindt omdat we het niet vaak eens zijn over geloofszaken. Meestal draait het weer uit op een vervelend gevoel. Ik snap dat hij er dan al helemaal geen zin in heeft, maar voor mij is het heel lastig om er nooit met hem over te praten. Heb het een poosje geprobeerd maar dat werkt niet en denk ook niet dat het goed is.
Natuurlijk is hij teleurgesteld dat ik liever zou willen dat hij ermee wachtte, maar ik kan moeilijk hem feliciteren en hopen op het beste toch?
Dat is zo tegenstrijdig dan...
Hij zegt zelf dat hij klaar is voor die stap en dat hij het wel eens tijd vindt nu. (doet nu 3 jaar belijdenis cath.)


Een lastig en herkenbaar iets.Om onderaan te beginnen,hoelang iemand belijdeniscat doet is op zich niet relevant.Dat het frustrerend is als je het over geloofszaken niet eens bent lijkt me ook logisch en dat zoiets een vervelend gevoel geeft is "prima" want dat betekent mi dat het verder gaat dan alleen maar een zin of een opmerking en dat er dus meer achter zit.

Waar het om gaat is denk dat je van elkaar kunt accepteren dat je een andere lijn,beleving en idee hebt als het gaat om geloven en hoe je iets tot uiting brengt waarbij je in je achterhoofd mi je goed van de verschillen bewust moet zijn dat stel je gaat met elkaar verder en je zou gaan samenwonen,trouwen of wat dan en ook en er komen kinderen de verschillen nog duidelijker zouden kunnen worden.

Bottomline:accepteer jij zijn manier van geloven en hij die van jou of zijn jullie van mening dat het botst en een goede relatie in de weg staat ?

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #18 Gepost op: april 28, 2010, 12:41:02 pm »

quote:

elle schreef op 27 april 2010 om 21:34:
Ik weet prima waarom hij belijdenis wil doen: omdat dat zo hoort. Een gemeente die het faciliteert om lauw christen te zijn en mee te kabbelen op de stroom draagt dit soort vrucht.
Als je als puber afwijkt van het geijkte patroon haal je je een boel shit op de hals. Afwijken van de standaard gang van zaken 'omdat je geen levende relatie met christus hebt' is een flutargument. Denk eens aan de schande die hij zijn ouders aandoet als hij niet met zijn leeftijdgenoten belijdenis doet. De sociale druk om gewoon belijdenis te doen, ook al geloof je maar zozo, is te groot.
<knip> Censuur </knip>

(Sorry Steph: je zult erg sterk moeten zijn wil je je relatie niet zien stranden. Weet dat hij in jou gezegend is. Vertrouw op God, Hij doet het allemaal ten goede komen. Maar 't kan wel een flink aantal jaren duren.)


Nou nu breekt m'n klomp, wat een bekrompen en bovendien lompe reactie!
Jij weet HELEMAAL niet waarom deze jongen belijdenis wil doen, in de verste verte weet jij dat niet, je kent hem neit.
Je hebt totaal geen idee wat hem innerlijk beweegt om belijdenis te doen, dus dergelijke uitspraken raken kant nog wal!
Bah, daar kan ik koud van worden, wie denken wij wel niet wie we zijn om te oordelen over de belijdenis van een ander?

Niks afwijken van de standaard gang van zaken, kom even zeg. Hoeveel jongeren doen er helemaal geen belijdenis?
Laten we ons daar druk over maken.

Dit hele stuk zit boordevol (voor) oordelen, waar je best even wat voorzichtiger mee mag zijn.
Jij weet helemaal niks van deze jongen, dus hou dat soort onzin alsjeblieft voor je!

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #19 Gepost op: april 28, 2010, 01:11:57 pm »

quote:

Annet schreef op 28 april 2010 om 12:41:
[...]


Hoeveel jongeren doen er helemaal geen belijdenis?
Laten we ons daar druk over maken.



Eens,en wat is je voorstel in deze ?

NB:easy does it  :+

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #20 Gepost op: april 28, 2010, 01:16:54 pm »

quote:

Annet schreef op 28 april 2010 om 12:41:

Niks afwijken van de standaard gang van zaken, kom even zeg. Hoeveel jongeren doen er helemaal geen belijdenis?
Laten we ons daar druk over maken.
Te weinig, in sommige gemeenten, durf ik te wedden. Sinds wanneer ben jij GKv expert?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #21 Gepost op: april 28, 2010, 01:28:51 pm »
Dit heeft helemaal niks met kennis van de GKV te maken, dat slaat als een tang op een varken!

Jij laat je uit over iemand die je helemaal niet kent en jij weet zo even te vertellen waarom hij belijdenis wil doen en dat het dus eigenlijk niet gegrond is op een persoonlijke relatie met God.

Dat stuit me tegen de borst, alsof jij de norm weet daarvoor en bovendien weet of hij daar wel of niet aan voldoet.
Jij kent deze jongen niet, weet niet wat hem innerlijk beweegt om belijdenis te doen!
Reageer daar dan eens op, dat zou je sieren, i.p.v. er één zinnetje uit te pikken en daar een wedervraag over te stellen die eigenlijk niets met mijn punt te maken heeft.

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #22 Gepost op: april 28, 2010, 01:30:38 pm »
Als jullie elkaar zo in de haren vliegen mag je straks zelf ook wel weer belijdenis doen, doe eens even normaal zeg.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #23 Gepost op: april 28, 2010, 01:30:41 pm »

quote:

Annet schreef op 28 april 2010 om 12:41:
[...]


Dit hele stuk zit boordevol (voor) oordelen, waar je best even wat voorzichtiger mee mag zijn.
Jij weet helemaal niks van deze jongen, dus hou dat soort onzin alsjeblieft voor je!
Zoals ik het lees, gaat het niet zozeer over de vriend van Stephanie in die post, maar meer over de gang van zaken in GKv's in het algemeen, en leuk of niet, ik herken er wel wat in. Het lijkt me niet goed om in dezen het kind met het badwater weg te gooien... elle snijdt weldegelijk een goed punt aan.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #24 Gepost op: april 28, 2010, 01:50:34 pm »

quote:

Stephanie19 schreef op 27 april 2010 om 20:10:
Hallo allemaal,

Ik ben Stephanie, 19 jaar en heb nu 2.5 jaar verkering. Hij komt uit de GKV en ik ben evangelisch. Misschien vind je het raar dat ik dan een posting doe op een GKV forum maar ik vind het juist belangrijk om te weten hoe jullie dit zien.
Wat ik opschrijf is absoluut niet bedoeld om dan ook maar iemand aan te vallen op wat hij/zij geloofd.

Zoals ik al zei hebben wij nu 2.5 jaar verkering maar het geloof blijft een moeilijk punt wat tussen ons in staat.
Het lijkt het soms allemaal niet zo uit te maken. Hij gaat wel naar de kerk en hij zit op belijdenis cathechesatie maar verder in zijn dagelijks leven lijkt hij er niet zoveel mee te doen.
Nu kwam hij er mee om belijdenis te doen, wat mij eigenlijk behoorlijk dwars zit omdat ik niet denk dat hij er aan toe is.
Hij heeft de gesprekken al gehad en een vriend van hem ook en is er om het zo maar te zeggen '' door heen gekomen.''

Hoe zien jullie dit? Heeft iemand ervaring hier mee of iets wat er op lijkt?

Groetjes Stephanie


Ik herken je verhaal in mijn eigen gedrevenheid, maar heb zelf ook ontdekt dat culturele achtergronden en karakters meespelen.
Bij ons thuis leest vader de bijbel voor bij het eten en we bidden dan met elkaar. Dat is een mooi moment van waaruit het één en ander komt. Ook bij de koffie. Ik zou meer naar dat soort gezamelijke momenten zoeken. Mijn vader is verder niet zo'n prater, maar meer een doener. Ook was hij in zijn jonge jaren helemaal niet meer kerks en sloeg die elke week over. nu is hij er op oudere leeftijd niet meer weg te branden en gaat op de bouw (hij is timmerman) uitnodigingskaartjes aan zijn collega's meegeven voor een evangelisatiedienst. Ook heb ik hem wel eens over het geloof en wonderen aan de telefoon met iemand horen praten.

Het is door een sterke gelovige vrouw door de jaren heen ontstaan.
Het kan verkeren. Elk mens is uniek.
« Laatst bewerkt op: april 28, 2010, 01:52:28 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #25 Gepost op: april 28, 2010, 01:50:37 pm »
Annet, jij wil je druk maken over die stelling...

Ok... Welke reden zie jij om belijdenis te willen doen als je er vervolgens in je dagelijks leven niets mee doet, niet wil bidden, niet wil bijbellezen. En over het kerkeraadsonderzoek zegt 'dat je er goed doorheen bent gekomen' (alsof het een tentamen is waar je de juiste vraag en antwoorden bij de HC zondagen kent).
Ik herken dat als 'mijn' groep in mijn gemeente, zo'n 15 jaar geleden. Daar was het minder erg om onoprecht in je belijdenis te zijn, dan om helemaal geen belijdenis te doen. En daarmee beantwoord ik aan Stephanies vraag: "Hoe zien jullie dit? Heeft iemand ervaring hier mee of iets wat er op lijkt?"

Prima, 't zal een deel projectie van me zijn, maar als Stephanie19 inderdaad de situatie juist weergeeft, dan lijkt me dat een prima mogelijke conclusie.

Mijn vroegere gemeente is echter aan het opleven. Belijdenis doen is daar denk ik geen automatisme meer, waar je gewoon aan mee doet, of je een waar gelooft hebt of niet.
Zoals men zegt: de duivel gelooft ook (jac 2:19). Geloof is niet hetzelfde als een oprechte bekering. Geloof zonder werken is een dood geloof. Aan de vrucht herkent men de boom. Alleen kun je je afvragen of dat zo duidelijk geldt voor iemand die zich pas net bekeerd heeft.

Maar je hebt gelijk. Het kan ook allemaal berusten op een culture clash tussen evangelicalen en grefo's, tussen extroverte en introverte personen. Zoals al eerder bekend.
« Laatst bewerkt op: april 28, 2010, 01:51:14 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #26 Gepost op: april 28, 2010, 02:00:14 pm »
Zo en nu klink je al heel anders.
Ik hoef jou niet uit te leggen waarom iemand wel of geen belijdenis zou willen doen, dat is ieders persoonlijke keuze en overweging.
Ik wil niet dezelfde fout maken die jij ook maakt, namelijk denken te moeten benoemen waarom iemand - die je nota bene niet kent! - om de verkeerde redenen belijdenis doet.

Geen mens doet onoprecht of uit automatisme  belijdenis, dat mag je gerust in de oren knopen!
Ieder mens doet belijdenis om persoonlijke redenen, daar hoef jij helemaal niets aan af te doen.

Jij bepaalt niet wanneer iemand een 'waar geloof' heeft of niet. Jij bent niet degene die bepaalt wanneer belijdenis geloorloofd is. Laat dat een ieder zijn/haar eigen keuze en of overweging zijn.

Geloof zonder werken is een dood geloof?
Dat zijn nou typisch van die opmerkingen die enkel alleen angst bij anderen teweeg brengen.

Stop eens met bepalen wat wel en niet oprecht is. Ieder geloof is een geloof, hoe klein JIJ heb ook mag vinden!
Het berust enkel alleen op de gedachten die jij erover hebt. Zullen we dat aan God overlaten? Alsjeblieft zeg!!

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #27 Gepost op: april 28, 2010, 02:01:54 pm »
Ik sluit me aan bij het verhaal van Gait...

Er zit een andere kant aan het verhaal van Elle (dat ik vanuit mijn eigen NGK-achtergrond best kan volgen)... "De sociale druk om gewoon belijdenis te doen, ook al geloof je maar zozo, is te groot".

Die sociale druk heb ik nu niet direct ervaren (al is het wel "opvallend" te noemen dat er een "gemiddelde leeftijd" bestaat waarop belijdenis wordt gedaan, waarbij er maar weinig "spreiding" lijkt voor te komen rond dit gemiddelde  ;) ).

Ik denk meer aan het laatste deel van de opmerking: "ook al geloof je maar zozo". Wie stelt de norm dat een geloof "groot" hoort te zijn op het moment dat je je (beperkte) geloof belijdt? Je stelt dat je je afhankelijk weet van God, JUIST ook als het op "geloven" aankomt... Ik kan nu OOK niet bepaald zeggen dat mijn geloof bijzonder GROOT was rond het moment dat ik belijdenis deed. En toch kwam het "ja" uit de grond van mijn hart... "Ja, ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp"...

De vraag naar het juiste moment van het doen van belijdenis doet me denken aan de discussie in de vroege kerk (maar: alleen toen???) naar het juiste moment van de doop.... Die door sommigen werd uitgesteld en uitgesteld en uitgesteld... Want STEL... Waarom zouden we dat doen??? Als God evengoed zijn plan trekt met ieder van ons.... (en dan is de cirkel weer rond naar het verhaal van Gait toe...)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #28 Gepost op: april 28, 2010, 02:08:17 pm »

quote:

Annet schreef op 28 april 2010 om 14:00:

Geen mens doet onoprecht of uit automatisme  belijdenis, dat mag je gerust in de oren knopen!
Ieder mens doet belijdenis om persoonlijke redenen, daar hoef jij helemaal niets aan af te doen.

Ik stel dat je geen gelijk hebt. Doen alsof het niet gebeurd is helpt niets. Dat jij kennelijk geen voorbeeld kent doet er niet aan af.
Of dit het geval is bij Stephanies vriend, kan ik idd niet beoordelen. Het kan zijn dat Stephanie het geloof bij haar vriend niet ziet, terwijl het er wel is. Aan de vrucht herkent men de boom. Wellicht moet ze beter op zoek naar de vrucht, of ziet de vrucht er anders uit dan ze denkt.

quote:

Geloof zonder werken is een dood geloof?
Dat zijn nou typisch van die opmerkingen die enkel alleen angst bij anderen teweeg brengen.
Zeg dat tegen Jacobus. Die deed die uitspraak.
« Laatst bewerkt op: april 28, 2010, 02:12:38 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #29 Gepost op: april 28, 2010, 02:21:43 pm »

quote:

Annet schreef op 28 april 2010 om 14:00:
Geloof zonder werken is een dood geloof?
Dat zijn nou typisch van die opmerkingen die enkel alleen angst bij anderen teweeg brengen.
Die angst heb ik ook, maar komt dat doordat Jakobus het heeft geschreven of omdat ik de werken niet doe?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #30 Gepost op: april 28, 2010, 02:26:05 pm »

quote:

Piebe schreef op 28 april 2010 om 14:21:
[...]

Die angst heb ik ook, maar komt dat doordat Jakobus het heeft geschreven of omdat ik de werken niet doe?
Ik zeg niet dat het een PERSOONLIJKE angst is toch?

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #31 Gepost op: april 28, 2010, 02:32:40 pm »

quote:

Piebe schreef op 28 april 2010 om 14:21:
[...]

Die angst heb ik ook, maar komt dat doordat Jakobus het heeft geschreven of omdat ik de werken niet doe?
Piebe toch... Je laat voldoende sporen na op dit forum (en ongetwijfeld op andere) waarmee je je eigen ongelijk aantoont en laat zien dat je geloof NIET zonder uitwerking blijft....!!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #32 Gepost op: april 28, 2010, 02:33:00 pm »
Hendrik-NG schreef op 28 april 2010 om 14:01:
    Wie stelt de norm dat een geloof "groot" hoort te zijn op het moment dat je je (beperkte) geloof belijdt?


Nou die norm zijn we hier met z'n allen toch behoorlijk aan het bepalen?


En natuurlijk is er een "gemiddelde leeftijd", namelijk de leeftijd dat een mens ZELF gaat nadenken over zijn/haar leven.
Dan is het toch niet vreemd of opvallend te noemen dat juist op die leeftijd EIGEN keuzes worden gemaakt? Dat is namelijk een ontwikkelingsproces die ieder mens doormaakt....Juist de leeftijd dat je eigen keuzes gaat maken leent zich er prima voor om dat ook op het gebied van je geloof te doen. Vandaar, dat de leeftijd waarop belijdenis wordt gedaan voor veel mensen gelijk is.
Toch, het geldt niet voor ieder mens, er zijn ook wel degelijk uitzonderingen.
Bovendien, belijdenis doe je niet 'zomaar', niet omdat je ouders het van je vragen, of omdat het 'sociaal wenselijk' is. Geen enkel mens doet om deze reden belijdenis, dat wil er bij mij gewoon niet in!


@Elle,

Je spreekt jezelf wel behoorlijk tegen. Moet Stephanie eerst nog oppassen met een dergelijke relatie, nu ineens kun je niet beoordelen of de belijdenis van haar vriend wel of niet gegrond is. Dat is nogal een verschil lijkt me. Misschien had je je dat eerder kunnen afvragen, alvorens je die uitspraken zomaar doet?


Het is geen kwestie van doen alsof het niet gebeurd is........
Het gebeurt namelijk niet!
« Laatst bewerkt op: april 28, 2010, 02:45:08 pm door elle »

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #33 Gepost op: april 28, 2010, 02:40:06 pm »

quote:

Annet schreef op 28 april 2010 om 14:33:
[...]
En natuurlijk is er een "gemiddelde leeftijd", namelijk de leeftijd dat een mens ZELF gaat nadenken over zijn/haar leven.
Dan is het toch niet vreemd of opvallend te noemen dat juist op die leeftijd EIGEN keuzes worden gemaakt?  Dat is namelijk een ontwikkelingsproces die ieder mens doormaakt....Juist de leeftijd dat je eigen keuzes gaat maken leent zich er prima voor om dat ook op het gebied van je geloof te doen. Vandaar, dat de leeftijd waarop belijdenis wordt gedaan voor veel mensen gelijk is.
Toch, het geldt niet voor ieder mens, er zijn ook wel degelijk uitzonderingen.
Bovendien, belijdenis doe je niet 'zomaar', niet omdat je ouders het van je vragen, of omdat het 'sociaal wenselijk' is. Geen enkel mens doet om deze reden belijdenis, dat wil er bij mij gewoon niet in!


Niet iedereen denkt in dezelfde lijn, vrees ik...

Wat staat er bijvoorbeeld in het klassieke doopformulier (en vele moderne varianten)?

Vermaning aan de ouders en die mede ten Doop komen
Geliefden in den Heere Christus, gij hebt gehoord dat de Doop een ordening Gods is, om ons en ons zaad Zijn verbond te verzegelen; daarom moeten wij hem tot dat einde, en niet uit gewoonte of bijgelovigheid gebruiken. Opdat het dan openbaar worde dat gij alzo gezind zijt, zult gij van uwentwege hierop ongeveinsdelijk antwoorden:  ...


Vanwaar de oproep om de doop niet te moeten verlangen "uit gewoonte of bijgelovigheid"??? Dat zal niet geweest zijn omdat men verwachte dat dit "nooit zou kunnen voorkomen"...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #34 Gepost op: april 28, 2010, 02:44:52 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 28 april 2010 om 14:32:
[...]


Piebe toch... Je laat voldoende sporen na op dit forum (en ongetwijfeld op andere) waarmee je je eigen ongelijk aantoont en laat zien dat je geloof NIET zonder uitwerking blijft....!!!
Dank je wel! :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #35 Gepost op: april 28, 2010, 02:46:05 pm »

quote:

Annet schreef op 28 april 2010 om 14:26:
[...]


Ik zeg niet dat het een PERSOONLIJKE angst is toch?
Daarom had ik OOK maar even cursief gedaan. Gelukkig maar dat jij de werken wel doet, wat is dan je probleem met Jakobus?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #36 Gepost op: april 28, 2010, 02:47:50 pm »

quote:

Annet schreef op 28 april 2010 om 14:33:
@Elle,

Je spreekt jezelf wel behoorlijk tegen. Moet Stephanie eerst nog oppassen met een dergelijke relatie, nu ineens kun je niet beoordelen of de belijdenis van haar vriend wel of niet gegrond is. Dat is nogal een verschil lijkt me. Misschien had je je dat eerder kunnen afvragen, alvorens je die uitspraken zomaar doet?

Nee hoor. Relaties waarbij geloof niet bespreekbaar is, om wat voor een reden dan ook, zijn wankel en vragen veel geduld en vertrouwen van degene bij wie dat zorgen baart.

quote:

Het is geen kwestie van doen alsof het niet gebeurd is........
Het gebeurt namelijk niet!
Droom lekker verder.

(En excuses @Annet: ipv je bericht te citeren heb ik 'wijzigen' gedrukt. Vandaar de mod-regel onder je bericht. Originele bericht is teruggeplaatst.)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Alja

  • Berichten: 340
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #37 Gepost op: april 28, 2010, 02:50:30 pm »

quote:

Annet schreef op 28 april 2010 om 14:33:
En natuurlijk is er een "gemiddelde leeftijd", namelijk de leeftijd dat een mens ZELF gaat nadenken over zijn/haar leven.
Dan is het toch niet vreemd of opvallend te noemen dat juist op die leeftijd EIGEN keuzes worden gemaakt? Dat is namelijk een ontwikkelingsproces die ieder mens doormaakt....Juist de leeftijd dat je eigen keuzes gaat maken leent zich er prima voor om dat ook op het gebied van je geloof te doen. Vandaar, dat de leeftijd waarop belijdenis wordt gedaan voor veel mensen gelijk is.
Toch, het geldt niet voor ieder mens, er zijn ook wel degelijk uitzonderingen.
Bovendien, belijdenis doe je niet 'zomaar', niet omdat je ouders het van je vragen, of omdat het 'sociaal wenselijk' is. Geen enkel mens doet om deze reden belijdenis, dat wil er bij mij gewoon niet in!

Ja en nee. Vanuit eigen ervaring kan ik je vertellen dat de druk wel groot is om belijdenis te doen op je 18e. En stel je dat uit tot je 19e, dan komen er al wel fronsende wenkbrauwen, maar dat wordt nog geaccepteerd. Stel je het dan nog een jaar uit, dan beginnen toch wel de vragen te komen van nabije mensen. Dan moet je je toch wel heel goed kunnen verantwoorden waarom je géén belijdenis gaat doen. Ohnee, je wordt niet gedwongen om belijdenis te doen. Maar sociale druk is er wel degelijk.
't Is de wereld op z'n kop.
<><

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #38 Gepost op: april 28, 2010, 04:23:28 pm »

quote:

Annet schreef op 28 april 2010 om 12:41:
[...]


Nou nu breekt m'n klomp, wat een bekrompen en bovendien lompe reactie!
Jij weet HELEMAAL niet waarom deze jongen belijdenis wil doen, in de verste verte weet jij dat niet, je kent hem neit.
Je hebt totaal geen idee wat hem innerlijk beweegt om belijdenis te doen, dus dergelijke uitspraken raken kant nog wal!
Bah, daar kan ik koud van worden, wie denken wij wel niet wie we zijn om te oordelen over de belijdenis van een ander?

Niks afwijken van de standaard gang van zaken, kom even zeg. Hoeveel jongeren doen er helemaal geen belijdenis?
Laten we ons daar druk over maken.

Dit hele stuk zit boordevol (voor) oordelen, waar je best even wat voorzichtiger mee mag zijn.
Jij weet helemaal niks van deze jongen, dus hou dat soort onzin alsjeblieft voor je!


@Annet,

Ken jij hem dan wel. OOk nu geld: perceptie ...> projectie.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Stephanie19

  • Berichten: 96
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #39 Gepost op: april 28, 2010, 04:29:54 pm »
Zelf vind ik het heel belangrijk om persoonlijk te bidden. Het onze Vader is ook prima. Jezus heeft het zelfs ingesteld, maar als je dat alleen maar bidt...
Dat komt op mij een beetje over als dat je elke dag tegen iemand precies dezelfde woorden zegt.
Ik weet dat het in de gkv anders gaat maar ik heb er erg veel moeite mee om er vrede mee te hebben.
Hij gaat dan nu belijdenis doen maar heeft nog niet eens het formulier erbij gepakt. Daar kan ik niet zo goed inkomen dat je de dingen niet goed wilt onderzoeken.
Daarnaast vind ik het ook heel belangrijk om er met elkaar over te praten. Hij vindt dat moeilijk, heeft het nooit geleerd ook. Zijn ouders hebben daar nooit over gepraat en doen het eigenlijk nu ook maar sporadisch. Dus ik snap wel waar het vandaan komt, maar als je echt zou willen kun je veranderen toch?
Niet altijd kijken naar wat je zelf wil, maar naar Gods woord wat Hij van je verlangt? En nogmaals wil ik hier even kwijt dat ik niemand wil aanvallen o.i.d. wil alleen graag mijn verhaal kwijt.

Alja

  • Berichten: 340
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #40 Gepost op: april 28, 2010, 04:39:19 pm »
He Stephanie,
Echt tof dat je onrustige gevoelens niet negeert, maar dat je op zoek gaat naar een antwoord.
Ik vroeg me alleen nog af hoe je vriend reageert over andere onderwerpen. Doet hij een opleiding? Is hij daarvoor wel geïnteresseerd? Wil hij het naadje van de kous weten? Wil hij alles uitgezocht hebben totdat er geen vragen meer zijn, of is het meer een nonchalant type? Met andere woorden: zit het ook niet een beetje in zijn karakter?  
Want zo komt het een beetje op mij over. En dat je dan ook nog vanuit je opvoeding niet hebt geleerd om te praten over gevoel/emotie/geloof (vink aan wat van toepassing is), dan is het natuurlijk extra moeilijk om het nu wel onder woorden te brengen. Zeker als jij daar wel op aandringt.
Hoewel ik jouw kant ook wel begrijp, want hoe frustrerend kan het zijn als je geen grip krijgt op iemands beweegredenen? Of als je ziet dat het verkeerde beweegredenen zijn, maar daar niet toe doordringt?
Ik hoop echt dat jullie ontdekken of een belijdenis op z'n plek is (dus dat óf jij inziet dat hij wel oprecht gelooft, òf hij inziet wanneer een belijdenis terzake doet en daarin een wijze afweging kan maken).
<><

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #41 Gepost op: april 28, 2010, 04:42:23 pm »
Ik kan me overigens herinneren dat het de kerk/gemeente was die besliste of iemand klaar was om belijdenis te doen. Als deze jongeman dus denkt dat hij er klaar voor is en de kerk/gemeente vindt dat ook dan lijkt het me duidelijk.

Stephanie19

  • Berichten: 96
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #42 Gepost op: april 28, 2010, 04:42:25 pm »
Ja inderdaad. Hij is autoverkoper nu 2 jaartjes. Het zit ook wel in zijn karakter dat hij niet alles precies wil uitzoeken. Ik kan het dan vaak heel dubbel zien. Aan de ene kant zit het niet in zijn karakter, dus kan ik het toch ook niet vragen van hem?
Aan de andere kant... Waar het hart vol van is...

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #43 Gepost op: april 28, 2010, 04:43:02 pm »

quote:

Stephanie19 schreef op 28 april 2010 om 16:29:
...Daarnaast vind ik het ook heel belangrijk om er met elkaar over te praten. Hij vindt dat moeilijk, heeft het nooit geleerd ook. Zijn ouders hebben daar nooit over gepraat en doen het eigenlijk nu ook maar sporadisch. Dus ik snap wel waar het vandaan komt, maar als je echt zou willen kun je veranderen toch?....


Aha, lijkt mij goed om te onthouden. ik bedoel gen excuus om niet te  onderzoeken, dit is dus iets wat nieuw is voor hem.
uit andere reactie maak ik op dat het onder G-refo's minder gebruikelijk is om over geloof te praten.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #44 Gepost op: april 28, 2010, 04:54:06 pm »

quote:

Antonius schreef op 28 april 2010 om 16:23:
[...]


@Annet,

Ken jij hem dan wel. OOk nu geld: perceptie ...> projectie.


Ja zeg, deze jongen maakt de beslissing helemaal ZELF!
dan hoef ik hem toch niet te kennen om daar een oordeel over te vellen?

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #45 Gepost op: april 28, 2010, 04:55:14 pm »

quote:

Piebe schreef op 28 april 2010 om 14:46:
[...]

Daarom had ik OOK maar even cursief gedaan. Gelukkig maar dat jij de werken wel doet, wat is dan je probleem met Jakobus?
Dat is een flauwe opmerking

Stephanie19

  • Berichten: 96
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #46 Gepost op: april 28, 2010, 04:55:27 pm »
Dat grefo's er minder over praten maak ik hier ook uit op. Toch ken ik er ook genoeg die er wel over praten. Het is inderdaad nieuw voor hem. Zijn vriendenkring denkt redelijk hetzelfde als hij. Het zijn allemaal leuke jongens, ze zitten ook elke zondag in de kerk maar je merkt er zo weinig van. En dat vind ik zo jammer.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #47 Gepost op: april 28, 2010, 04:56:34 pm »

quote:

Annet schreef op 28 april 2010 om 16:54:
[...]


Ja zeg, deze jongen maakt de beslissing helemaal ZELF!
Dat is dus de projectie.
Het komt voor dat de omgeving je tot die 'beslissing' noopt. In hoeverre is die keuze dan nog van jezelf?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Stephanie19

  • Berichten: 96
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #48 Gepost op: april 28, 2010, 05:01:12 pm »
Het was inderdaad zo dat hij een briefje mee kreeg waarop hij kon invullen wel belijdenis/ misschien belijdenis/geen belijdenis.
Hij had het briefje nog niet ingevuld maar stond al ingedeeld voor wel.
We hebben ook wel 2 jaar geleden een paar gespreken met de dominee gehad. Tis een hele aardige man. Hij had zoiets van... je hoeft alleen maar te geloven en ik weet dat belijdenis doen een drempel voor je is, dus help ik je er mee.
Opzich een goede gedachte, maar ik denk dat hij het anders niet dit jaar gedaan had.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #49 Gepost op: april 28, 2010, 05:08:37 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 28 april 2010 om 16:42:
Ik kan me overigens herinneren dat het de kerk/gemeente was die besliste of iemand klaar was om belijdenis te doen. Als deze jongeman dus denkt dat hij er klaar voor is en de kerk/gemeente vindt dat ook dan lijkt het me duidelijk.

Dat lijkt me een juist punt.
In de GKv kent de kerkenraad een sterke verantwoordelijkheid. Dat zie je ook bij het avondmaal en -imho- de wanstaltige uitwas ervan: het briefjessysteem voor GKvs onderling.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]