Auteur Topic: Middagdienst GKv: tendens & toekomst  (gelezen 46058 keer)

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Gepost op: april 26, 2010, 11:21:42 am »
Na langere tijd niet meer op een zondag in een GKV-kerk en dienst te zijn geweest ben ik gister weer eens bij een dienst aanwezig geweest.Wat mij opviel was dat nog steeds een enorme hoeveelheid jeugd in de kerk komt en dat zie je maar heel weinig meer want zo aantrekkelijk is het voor die groep natuurlijk ook niet (uitzonderingen daargelaten) dus dat is prachtig om te zien.

Een ander fenomeen was dat de ochtenddienst zeer goed bezocht werd maar de middagdienst slechts qua aantal mensen de helft of nog minder van de ochtenddienst was.

Qua leer probeert men mi op zijn minst in taalgebruik wel een slag te maken naar moderne benaming en dat is op zich positief.

Wat ik van mijn familie wel hoor is dat binnen de GKV er wel meer en meer verschil in opvatting is als het gaat om bezoek van tweede dienst,lees meer en meer mensen gaan niet meer (dat zie je als buitenstaander dan ook) omdat .... vul maar in.
Toch is ondanks alle beweging op dit moment voor zover ik geinformeerd ben de GKV nog een van de meest stabiele kerkbewegingen.

Of dat zo blijft is natuurlijk de vraag.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #1 Gepost op: april 26, 2010, 11:24:42 am »
En waar wilde je het over hebben in deze discussie?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

cengizkhann

  • Berichten: 71
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #2 Gepost op: april 26, 2010, 12:03:00 pm »
Je zou bijvoorbeeld kunnen reageren op rtfm door aan te geven of je je kunt vinden in zijn opvattingen, of dat je het toch heel anders ziet.
Men wordt alleen door zelf denken overtuigd; Daarom laten maar weinig mensen zich overtuigen...

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #3 Gepost op: april 26, 2010, 12:09:38 pm »

quote:

elle schreef op 26 april 2010 om 11:24:
En waar wilde je het over hebben in deze discussie?


Dat laat ik aan de forumbezoekers over  :)

Maar zoals hierboven al een opmerking genoemd staat zou je je af kunnen vragen om mijn bevindingen kloppen of niet.Of dat het bij jullie anders is of dat er geen sprake is van halve bezetting in de middagdienst of gewoon helemaal niks.
« Laatst bewerkt op: april 26, 2010, 12:10:02 pm door rtfm08 »

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #4 Gepost op: april 26, 2010, 12:53:16 pm »
Jongeren genoeg bij ons: studentenstad.
's Ochtends zit er een man of 120. Aparte clubs tijdens de preek voor kinderen tot 12 jaar. Preek is gericht op verkondiging van het heil.
's Middags zit er 20%, misschien 25% van wat er 's ochtends is. Sinds de nieuwe opzet (bijbelexegese ter verdieping en/of toerusting, geleid door predikant of andere expert, met interactief deel) komen er verhoudingsgewijs meer jongeren in de dienst. Een paar ouderen zoeken 's middags hun heil in de CGK/NGK verderop.

Vaak wordt de ochtenddienst geleid door een gemeentelid (dat kan een ouderling van 28 jaar zijn, in spijkerbroek en T-shirt, maar ook een vrouw) en komt de predikant alleen op het podium bij votum&zegengroet, het gebed voor de opening des Woords, de preek en zegen aan het eind. Bijbeltekst lezen, gebed voor gemeente, afkondigingen namens de KR ea wordt gedaan door de persoon die de dienst leidt. Alles wordt gebeamed.

De middag wordt kwalitatief goed gewaardeerd door de 25-35 man die er is. Hopelijk groeit dat aantal wat als er in september nieuwe studenten komen.

Gasten, vooral die uit de GKv, reageren meestal wat negatief op onze samenkomsten: 't is niet bepaald wat ze gewend zijn van huis uit. Drukker, rommeliger, eigentijdser (=wereldser?); het gevoel van herkenning is niet sterk.
« Laatst bewerkt op: april 26, 2010, 12:56:32 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Rama

  • Berichten: 112
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #5 Gepost op: april 26, 2010, 05:56:27 pm »
Op het ogenblik gaan wij niet naar de gkv om praktische redenen. De kerk waar we nu heen gaan, heeft alleen 's ochtends diensten. Er zijn twee kerkdiensten, en tijdens beide diensten wordt zondagschool gegeven. Er is geen vaste indeling, je kunt kiezen naar welke kerkdienst je gaat, en tijdens de andere dienst kun je dus de zondagschool volgen.
Bij de kerkdienst worden veel mensen betrokken: In muziek, in schriftlezing, in collecte, in avondmaal, in gebed, welkom heten, vul maar in. Daardoor loopt de kerkdienst 'gesmeerd', al wordt er wel wat heen en weer gelopen tijdens de dienst en kan het wat rommelig overkomen. De diensten zijn daarentegen heel eerbiedig/ingetogen/mooi, en vooral een samenhangend geheel.
's Middags wordt er doorgaans niet iets georganiseerd, maar kun je dus bij elkaar op visite of samen iets ondernemen. Af en toe wordt er een gemeentelijke activiteit georganiseerd, waar dan ook echt veel mensen op af komen.
Ik zal deze vorm missen als we weer naar de gkv zouden gaan...

Grt, R.

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #6 Gepost op: mei 07, 2010, 12:17:27 pm »
Ik denk dat de GKV ook prima de middagdienst kan afschaffen,zal een kwestie van tijd zijn en dan is het "gewoon" leeg.Van bovenaf zal dit niet snel aangegeven worden maar gezien de lokale vrijheden gaat dit proces toch wel zijn weg.

Op zich ken ik ook geen enkele kerk in europa (enkele uitzondering) die 2 diensten heeft dsu wat dat betreft .........

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #7 Gepost op: mei 07, 2010, 11:57:17 pm »
Onverstandig.
Een onderzoek binnen de PKN gereformeerde kerken en hervormde kerken wees uit dat de gereformeerde kerken meer jeugd heeft omdat er bijvoorbeeld vaak avonddiensten zijn. De jeugd die de avond ervoor uit zijn gegaan gaan dan 's avonds naar de kerk inplaats van de ochtend. Die mogelijkheid is er vaak in de hervormde kerk niet.

De meerderheid van de gereformeerd vrijgemaakte jongeren zal wellicht dat probleem nog niet kennen om de één of andere reden, maar ik denk dan: "zoek de schapen die je niet hebt."
Een nieuwe start is een nieuw begin

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #8 Gepost op: mei 08, 2010, 06:11:00 pm »

quote:

Wellicht,maar men is met een inhaalslag bezig (zo lijkt het misschien) en in een kort tijdbestek (minder dan 10-15 jaar) loopt de middagdienst naar wat ik lees,hoor en zie in ijltempo leeg.Herkenbaar en zal dus ook gewoon doorzetten.Dat stop je niet meer.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #9 Gepost op: mei 08, 2010, 06:45:13 pm »
Dat is wel opvallend ja. De discussies over de middagdiensten krijg je dan ook net als binnen de PKN. Op een gegeven moment kan het wel eens op neer komen dat als het net wordt als in de PKN, dat vaak de kleine gemeentes wel die diensten moeten opzeggen, omdat er nog maar ongeveer tien man in de dienst zal zitten. Bij ons in het dorp houden de grotere gemeentes de avonddiensten als drie kerkgenootschappen samen in één van de drie kerken. Dat is me elders ook wel opgevallen. In almelo zie ik vele PKN-gemeentes, waarvan één een avonddienst iedere avond heeft. De voormalige gereformeerde kerk. Het zal me niet verbazen dat daar ook mensen uit de andere plaatselijke PKN gemeentes die avond er kerkt.

Een groep jongeren bij ons die de avond ervoor uitgegaan zijn zitten dan ook 's avonds in de dienst, zoals mijn broertje en mijn jongste zusje. Ook zie je nog steeds de oudere mensen die twee keer gaan. Anderen die door hun beroep s'ochtends niet konden en daarom die avonddienst bezochten.

Een instructeur van onze muziekvereniging bezoekt als gereformeerd vrijgemaakte kerklid om die reden juist enkel de middagdiensten.


Bij alternatieve avonddiensten wil soms de belangstelling zo groot zijn dat de dienst vol wil worden. Zoals een Elvisdienst met een dominee uit Holten die in zijn vorige gemeente in Enter de kerk vol wist te krijgen met jongeren iedere zondeg. Ook in deze Elvisdienst was het afgeladen vol. Er werden zelfs stoelen bijgezet. Creativiteit komt ook met de tijd :)
In deze dienst ging het natuurlijk over de boodschap. Elvis zong veel gospels waar bij stil gestaan werd en te horen werd gebracht door een koortje met echte zangtalenten, ook het waarom hij het zou zingen en of hij nu wel recht had om de gospels te mogen zingen werden belicht. Het werd een dienst met de boodschap van genade.


De tijd zal het leren wat de mogelijkheden zijn.
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2010, 07:00:56 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #10 Gepost op: mei 10, 2010, 10:14:15 am »
En aan de andere kant is deze hele versnippering niet zo verwonderlijk.Het is misschien nog verwonderlijker dat er nog steeds een kerk is nietwaar ? En last but not least Gods wegen kennen wij niet.Maatschappelijk gezien en met de trend nu zichtbaar gaat het in rap temp bergafwaarts.

Maar zoals gezegd de mens wikt en weegt maar het is God die bepaalt !

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #11 Gepost op: mei 10, 2010, 02:18:16 pm »
Ja en uiteindelijk komt alles op zijn pootjes terecht :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #12 Gepost op: mei 10, 2010, 02:27:03 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 07 mei 2010 om 12:17:
Ik denk dat de GKV ook prima de middagdienst kan afschaffen,zal een kwestie van tijd zijn en dan is het "gewoon" leeg.Van bovenaf zal dit niet snel aangegeven worden maar gezien de lokale vrijheden gaat dit proces toch wel zijn weg.
Als opkomst het enige criterium is, dan wel ja. Dat criterium is bij ons afgeschaft: wij organiseren iets voor het groepje dat er is, en dat groepje stelt de bijeenkomst erg op prijs. Dus waarom iets afschaffen als gemeenteleden er gevoed worden, er blij mee zijn?

quote:

Op zich ken ik ook geen enkele kerk in europa (enkele uitzondering) die 2 diensten heeft dsu wat dat betreft .........
Free Church of Scotland. Heeft alleen wel diverse zieltogende gemeenten die zich noodgedwongen beperken tot 1 dienst.
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2010, 02:27:22 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #13 Gepost op: mei 10, 2010, 07:57:19 pm »

quote:

elle schreef op 10 mei 2010 om 14:27:
[...]
Als opkomst het enige criterium is, dan wel ja.
Eens maar het is wel frapant dat in een tijdsbestek van 10-15 jaar sterker nog er de laatste jaren binnen de GKV een inhaalslag aan de gang is.Ik kerk zelf in een Hervormde gemeente maar heb nog wel vele contacten die in de GKV kerken maar die zeggen ook dat het in rap tempo bergafwaarts gaat (en dat zijn geen oude behoudende "zakken" kan ik je vertellen  _O_ )

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #14 Gepost op: mei 10, 2010, 09:02:53 pm »
Ja? En ga eens in op wat ik zeg?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #15 Gepost op: mei 10, 2010, 09:14:06 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 10 mei 2010 om 19:57:
[...]


Eens maar het is wel frapant dat in een tijdsbestek van 10-15 jaar sterker nog er de laatste jaren binnen de GKV een inhaalslag aan de gang is.

Ik kerk al langer dan die periode in de GKV en er is geen "inhaalslag" omdat er niets in te halen is / was.
Met dergelijke termen doe je de kerk tekort als een achtergebleven organisatie of zo.
Vanaf 1978 is de GKV meer en meer aan het zoeken naar een vorm die past bij deze tijd en bij wat de Bijbel ons leert. Als het goed is doet elk zichzelf respecterend kerkgenootschap dat.

quote:

Ik kerk zelf in een Hervormde gemeente maar heb nog wel vele contacten die in de GKV kerken maar die zeggen ook dat het in rap tempo bergafwaarts gaat
Alweer een negatieve term voor een kerk in een veranderende wereld. Vertel, wat is volgens jou vrienden dan bergafwaarts?

quote:

(en dat zijn geen oude behoudende "zakken" kan ik je vertellen  _O_ )
Wat zijn het dan wel?
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #16 Gepost op: mei 11, 2010, 09:24:50 pm »

quote:

elle schreef op 10 mei 2010 om 21:02:
Ja? En ga eens in op wat ik zeg?


Prima dat je iets doet voor een groepje maar dat is natuurlijk niet de opzet en daar zit al wel een hele andere gedachte achter waar men het ook niet over eens zal worden.Verklaar dan eens waarom dit zo'n vlucht heeft genomen in een tijd van zeg 5 a 10 jaar ! Mi heel simpel,namelijk vanwege het feit dat de GKV altijd al achteraan heeft gelopen met dit soort zaken,en dat hoeft op zich niet verkeerd te zijn.Dat was al zo met op de fiets naar de kerk en later met de auto naar de kerk enz enz.
Ook binnen de GKV zie je hetzelfde verschijnsel namelijk meer en meer gaat het om wat jij,hij,zij acceptabel vinden en het uitgangspunt wordt steeds minder dat God het middelpunt behoort te zijn (en dus niet wat ons uit komt,zo van een beetje van dit,en een beetje van dat)

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #17 Gepost op: mei 11, 2010, 09:56:35 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 11 mei 2010 om 21:24:
[...]


Prima dat je iets doet voor een groepje maar dat is natuurlijk niet de opzet en daar zit al wel een hele andere gedachte achter waar men het ook niet over eens zal worden.Verklaar dan eens waarom dit zo'n vlucht heeft genomen in een tijd van zeg 5 a 10 jaar ! Mi heel simpel,namelijk vanwege het feit dat de GKV altijd al achteraan heeft gelopen met dit soort zaken,en dat hoeft op zich niet verkeerd te zijn.Dat was al zo met op de fiets naar de kerk en later met de auto naar de kerk enz enz.
Ook binnen de GKV zie je hetzelfde verschijnsel namelijk meer en meer gaat het om wat jij,hij,zij acceptabel vinden en het uitgangspunt wordt steeds minder dat God het middelpunt behoort te zijn (en dus niet wat ons uit komt,zo van een beetje van dit,en een beetje van dat)
Als je je verdiept in wat er veranderd dan zul je mogelijk ontdekken dat het juist meer dan Christocentrisch is!
Het verwijt dat de mens centraal staat in de koers van deze kerken is wel zo vreselijk eentonig en niet onderbouwd.
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #18 Gepost op: mei 11, 2010, 10:03:11 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 10 mei 2010 om 21:14:
[...]

Ik kerk al langer dan die periode in de GKV en er is geen "inhaalslag" omdat er niets in te halen is / was.
Met dergelijke termen doe je de kerk tekort als een achtergebleven organisatie of zo.
Vanaf 1978 is de GKV meer en meer aan het zoeken naar een vorm die past bij deze tijd en bij wat de Bijbel ons leert. Als het goed is doet elk zichzelf respecterend kerkgenootschap dat.

[...]
 Alweer een negatieve term voor een kerk in een veranderende wereld. Vertel, wat is volgens jou vrienden dan bergafwaarts?

[...]
Wat zijn het dan wel?


Het zijn trouwe kerkelijk vrijgemaakte 40 en 50 + mensen die net als jij al heel wat jaren in de GKV kerken en met lede ogen zien hoe de middagdienst die voorheen nog goed bezocht werd,nu opeens leeg is,die wel snappen dat je een bepaalde mate van flexibiliteit moet betrachten maar toch wel vraagtekens zetten bij een vrouw in het ambt en zo spelen er vele zaken.Ook de onuidelijkheid die de synode zelf een beetje te weeg brengt door niet duidelijk stelling te nemen en zo zijn er wel meer pijnpunten.

Zoals ik hierboven al gezegd heb,er is wel degelijk een inhaalslag gaande want de GKV kerk liep en loopt met deze ontwikkelingen altijd 10 a 15 jaar achter.Dat heeft niks met een achtergebleven organisatie te maken.

Het is jammer dat ook de GKV hard op weg is om de rijke geschiedenis die ze hebben op velerlei gebied over boord te gooien.Aanpassen aan deze tijd is ook niet de juiste keuze,het moet mi zijn in deze tijd maar niet van deze tijd.

Dat is wat mij ook op dit forum opvalt dat er progressief gedacht wordt en dat is op velerlei terreinen prima maar mi net niet op het gebied van geloofszaken.

Overigens hebben velerlei zich zelf respecterende kerkgenootschappen gedaan wat jij zegt en kijk eens naar de resultaten ?!

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #19 Gepost op: mei 11, 2010, 10:08:34 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 11 mei 2010 om 21:56:
[...]
Als je je verdiept in wat er veranderd dan zul je mogelijk ontdekken dat het juist meer dan Christocentrisch is!
Het verwijt dat de mens centraal staat in de koers van deze kerken is wel zo vreselijk eentonig en niet onderbouwd.


Nou dan verschillen we behoorlijk van mening en ik zou zeggen kom eens kijken bij de hervormde gemeente waar ik zelf kerk daar hebben we het proces achter ons en van de kerk is niet zo heel veel meer over (en ik weet dat dit per plaats kan verschillen)

Het meer en meer centraal staan van de mens is niet eentonig en is wel degelijk onderbouwd,het is alleen lastig als mensen niet mee gaan met de stroom en kritisch zijn.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #20 Gepost op: mei 11, 2010, 11:01:26 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 11 mei 2010 om 22:08:

Het meer en meer centraal staan van de mens is niet eentonig en is wel degelijk onderbouwd,het is alleen lastig als mensen niet mee gaan met de stroom en kritisch zijn.

Het zou fijn zijn als jij het zou kunnen onderbouwen.
Vooralsnog blijft er geen spaan heel van de onderbouwingen namelijk.
Van oer zijn de GKV kerken zeer bijbelgetrouw en dat is niet veranderd.
Als jij meent van wel kom dan ook met "bewijs" daarvoor.
Dat lijkt mij meer dan redelijk toch?
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #21 Gepost op: mei 11, 2010, 11:02:31 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 11 mei 2010 om 21:24:
[...]

Ook binnen de GKV zie je hetzelfde verschijnsel namelijk meer en meer gaat het om wat jij,hij,zij acceptabel vinden en het uitgangspunt wordt steeds minder dat God het middelpunt behoort te zijn (en dus niet wat ons uit komt,zo van een beetje van dit,en een beetje van dat)

Ik denk (hoop) dat ik je niet begrijp. Bedoel je dat men God uitsluitend in het middelpunt zet door het bezoeken van de middagdienst? Dat men God  uitsluitend kan dienen in een middagdienst? Gechargeerd: is de terugloop in opkomst van de middagdienst het Teken dat De AntiChrist de GKv overneemt?

Als je dat meent, zou ik dat jammer (eufemisme) vinden. God kan op allerlei manieren gediend worden op zondagmiddag. Het bezoek van een middagdienst is er 1 van, maar geen essentiele, gezien het feit dat maar een heeel klein percentage van Jezus' Lichaam op deze aardbol op zondagmiddag een kerkdienst bezoekt.
Dat het dienen van God tegenwoordig op een individuelere manier gebeurt dan 50 jaar terug, zegt imho niet zoveel over de kwaliteit van die dienstbaarheid.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #22 Gepost op: mei 11, 2010, 11:08:20 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 11 mei 2010 om 22:03:
[...]


Het zijn trouwe kerkelijk vrijgemaakte 40 en 50 + mensen die net als jij al heel wat jaren in de GKV kerken en met lede ogen zien hoe de middagdienst die voorheen nog goed bezocht werd,nu opeens leeg is,die wel snappen dat je een bepaalde mate van flexibiliteit moet betrachten maar toch wel vraagtekens zetten bij een vrouw in het ambt en zo spelen er vele zaken
HIer wordt ik zo moe van...
Er is een deputaatschap dat onderzoek doet naar de rol van de vrouw in de gemeente en de status van de vrouw inzake de ambten.
Dat is niet nieuw, al jaren geleden werd er geopperd om eens een goed onderzoek te doen daarnaar.
Als ik onderzoek doe naar een ander merk auto zegt helemaal NIET dat ik een andere auto wil aanschaffen of van merk wil veranderen.
OP één of andere manier worden er stokpaardjes bereden.
Overigens staat er op gkv. nl een mooie download over de rol van dit onderzoek en de rol van de deputaten.

quote:

.Ook de onuidelijkheid die de synode zelf een beetje te weeg brengt door niet duidelijk stelling te nemen en zo zijn er wel meer pijnpunten.
Ik denk dat de synode juist heel duidelijk is geweest maar dat anderen dat niet willen accepteren :)
Wederom hoort iemand een klok maar weet iemand de klepel niet te vinden.

quote:

Zoals ik hierboven al gezegd heb,er is wel degelijk een inhaalslag gaande want de GKV kerk liep en loopt met deze ontwikkelingen altijd 10 a 15 jaar achter.Dat heeft niks met een achtergebleven organisatie te maken.
Prima dat je dat roept maar kom dan ook met een onderbouwing?????

quote:

Het is jammer dat ook de GKV hard op weg is om de rijke geschiedenis die ze hebben op velerlei gebied over boord te gooien.Aanpassen aan deze tijd is ook niet de juiste keuze,het moet mi zijn in deze tijd maar niet van deze tijd.
Het is inderdaad jammer dat het hokje GKV ineens in de maatschappij staat. Schandalig toch, die artikeltjes die ineens meedoen?
Ofwel: wat bedoel je?

quote:

Dat is wat mij ook op dit forum opvalt dat er progressief gedacht wordt en dat is op velerlei terreinen prima maar mi net niet op het gebied van geloofszaken.
is geloven dan niet progressief?
Ik mag toch hopen dat jij progressie in je geloof kent O-)

quote:

Overigens hebben velerlei zich zelf respecterende kerkgenootschappen gedaan wat jij zegt en kijk eens naar de resultaten ?!

Elk zichzelf respecterend kerkgenootschap zit al fout.
Het respect dient elders heen te gaan, zoals de GKV van oorsprong altijd gedaan heeft en lijkt te willen blijven doen...
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #23 Gepost op: mei 11, 2010, 11:10:10 pm »

quote:

elle schreef op 11 mei 2010 om 23:02:
[...]

Ik denk (hoop) dat ik je niet begrijp. Bedoel je dat men God uitsluitend in het middelpunt zet door het bezoeken van de middagdienst? Dat men God  uitsluitend kan dienen in een middagdienst? Gechargeerd: is de terugloop in opkomst van de middagdienst het Teken dat De AntiChrist de GKv overneemt?

Als je dat meent, zou ik dat jammer (eufemisme) vinden. God kan op allerlei manieren gediend worden op zondagmiddag. Het bezoek van een middagdienst is er 1 van, maar geen essentiele, gezien het feit dat maar een heeel klein percentage van Jezus' Lichaam op deze aardbol op zondagmiddag een kerkdienst bezoekt.
Dat het dienen van God tegenwoordig op een individuelere manier gebeurt dan 50 jaar terug, zegt imho niet zoveel over de kwaliteit van die dienstbaarheid.

We belijden als GKV het volgende:
Zondag 21
Vraag 54: Wat gelooft u van de heilige, algemene, christelijke kerk?
Antwoord: Dat de Zoon van God uit het hele menselijke geslacht Zich een gemeente, die tot het eeuwige leven uitverkoren is, van het begin van de wereld tot aan het einde vergadert, beschermt en onderhoudt. Hij doet dit door zijn Geest en Woord in eenheid van het ware geloof.
En ik geloof dat ik van deze gemeente een levend lid ben en eeuwig zal blijven.

Vraag 55: Wat verstaat u onder de gemeenschap der heiligen?
Antwoord: Ten eerste dat de gelovigen allen samen en ieder persoonlijk als leden gemeenschap hebben met de Here Christus en deel hebben aan al zijn schatten en gaven.
Ten tweede dat ieder verplicht is zijn gaven tot nut en heil van de andere leden gewillig en met vreugde te gebruiken.


we belijden niet dat het heil afhankelijk is van de 2e samenkomst op zondag.
Dat de kerkorde van heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden daar nog   op hamerde doet niets af aan dat belijden.
Ofwel: ik deel de mening van Elle :)
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2010, 11:25:40 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #24 Gepost op: mei 12, 2010, 08:05:03 am »
Laat ik iets positiefs zeggen over de gkv: ze zijn inderdaad uit hun hokje gestapt en nu kan je vanuit andere kerken ook met ze samenwerken om samen te werken aan het brengen van het Licht in de omgeving.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #25 Gepost op: mei 12, 2010, 08:14:23 am »

quote:

rtfm08 schreef op 11 mei 2010 om 22:08:
[...]


Nou dan verschillen we behoorlijk van mening en ik zou zeggen kom eens kijken bij de hervormde gemeente waar ik zelf kerk daar hebben we het proces achter ons en van de kerk is niet zo heel veel meer over (en ik weet dat dit per plaats kan verschillen)

Het meer en meer centraal staan van de mens is niet eentonig en is wel degelijk onderbouwd, het is alleen lastig als mensen niet mee gaan met de stroom en kritisch zijn.



Ik ben van de synodaal gereformeerden die binnen een paar jaar bij ons plaatselijk opgegaan zijn met de hervormden tot protestantse gemeente Nijverdal met 7.000 leden en 6 dominees. Nijverdal kent 24.000 inwoners.
Daarnaast heb je R. Katholiek met 5000 leden, vrij evangelisch ongeveer 1.500 a 2000 leden, pkn-kruidenwijkgemeente ook ongeveer 2000 leden, gereformeerd vrijgemaakt met Nederlands gereformeerde samen 500 leden (zijn ook met fusie bezig), vol evangelisch ook +/- 500 leden en nog wat kleine kerkjes.

Het aantal Nijverdallers dat bij een kerk hoort zegt het al, het is de brede weg. Het was een volkskerk. Wanneer de meerderheid van de bevolking in de kerk zit, dan weet je dat de duivel ook in de kerk zit. De harde kern moet dan niet huilen met de wolven in het bos als de kerken gaan leegstromen wanneer de kerk de menigte dat eigenlijk satan toebehoord niet meer tegen kan houden en de ware identiteit van die mensen vrij komt. Nee, de harde kern moet juist Jezus volgen in geloof en vertrouwen juichend de toekomst te gemoed, want zie daar de Vredevorst, Hij zal komen op de wolken!
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2010, 08:21:55 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #26 Gepost op: mei 12, 2010, 10:27:39 pm »

quote:

elle schreef op 11 mei 2010 om 23:02:
[...]

Ik denk (hoop) dat ik je niet begrijp. Bedoel je dat men God uitsluitend in het middelpunt zet door het bezoeken van de middagdienst? Dat men God  uitsluitend kan dienen in een middagdienst? Gechargeerd: is de terugloop in opkomst van de middagdienst het Teken dat De AntiChrist de GKv overneemt?

Als je dat meent, zou ik dat jammer (eufemisme) vinden. God kan op allerlei manieren gediend worden op zondagmiddag. Het bezoek van een middagdienst is er 1 van, maar geen essentiele, gezien het feit dat maar een heeel klein percentage van Jezus' Lichaam op deze aardbol op zondagmiddag een kerkdienst bezoekt.
Dat het dienen van God tegenwoordig op een individuelere manier gebeurt dan 50 jaar terug, zegt imho niet zoveel over de kwaliteit van die dienstbaarheid.


Antichrist is een groot woord en hoor je mij niet zeggen.Dat een christelijke levensstijl niet alleen afhangt van kerkgang moge ook duidelijk zijn en er zijn vele manieren om God te loven en te prijzen en kerkgang is daar eentje van.

De terugloop zoals ik begrijp is wel degelijk iets van de laatste jaren (versterkt) en heeft ook meer en meer te maken met de huidige tijdsgeest.Als jij zegt dat het bezoeken van de middagdienst geen essentiele manier is om God te dienen en je maakt daarbij de koppeling naar het aantal mensen dat dit nog doet dan zal men binnen de GKV toch snel een aantal zaken aan moeten passen,want dan kloppen er een aantal zaken niet meer.
Bij mijn weten was het loven eren en prijzen van God bij de GKV voor zover mijn kennis gaat oa actviteit op de zondag door het trouw bezoeken van de kerkdiensten.Volgens mij staat dat zelfs nog in de formulieren.

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #27 Gepost op: mei 12, 2010, 10:44:26 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 11 mei 2010 om 23:08:
[...]
 HIer wordt ik zo moe van...
Er is een deputaatschap dat onderzoek doet naar de rol van de vrouw in de gemeente en de status van de vrouw inzake de ambten.
Dat is niet nieuw, al jaren geleden werd er geopperd om eens een goed onderzoek te doen daarnaar.
Als ik onderzoek doe naar een ander merk auto zegt helemaal NIET dat ik een andere auto wil aanschaffen of van merk wil veranderen.
OP één of andere manier worden er stokpaardjes bereden.
Overigens staat er op gkv. nl een mooie download over de rol van dit onderzoek en de rol van de deputaten.


[...]
 Ik denk dat de synode juist heel duidelijk is geweest maar dat anderen dat niet willen accepteren :)
Wederom hoort iemand een klok maar weet iemand de klepel niet te vinden.


[...]
 Prima dat je dat roept maar kom dan ook met een onderbouwing?????

[...]
 Het is inderdaad jammer dat het hokje GKV ineens in de maatschappij staat. Schandalig toch, die artikeltjes die ineens meedoen?
Ofwel: wat bedoel je?

[...]
 is geloven dan niet progressief?
Ik mag toch hopen dat jij progressie in je geloof kent O-)

[...]

Elk zichzelf respecterend kerkgenootschap zit al fout.
Het respect dient elders heen te gaan, zoals de GKV van oorsprong altijd gedaan heeft en lijkt te willen blijven doen...


Beste Riemer,wordt daar gerust moe van  ;)
Het hele onderzoek is niet nodig tenzij je wat aanpassingen in de Bijbel doet lees wat tekst verwijderd,want de Bijbel is daar vrij helder over (kijk zelf maar)
Binnen de NGK en de Hervormde kerk is dat heel anders geregeld.Des te merkwaardiger dat op sommige plaatsen de GKV en NGK wel in een boot kunnen gaan zitten terwijl oa dit onderwerp van wezenlijk verschil is.

Een krant kun je op verschillende manieren zien,maar de vraag is of het nou wel zo gewenst is dat iedereen zijn eigen mening gaat ventileren over het al dan niet samen gaan met kerk X,Y of Z en wanneer dat dan zou moeten.Had wel wat meer kwaliteit van het ND verwacht.

Progressie kun je idd op meerdere manieren interpreteren,maar geloofsgroei is iets anders dan vernieuwingsdrang.

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #28 Gepost op: mei 12, 2010, 10:48:23 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 11 mei 2010 om 23:10:
[...]

we belijden niet dat het heil afhankelijk is van de 2e samenkomst op zondag.
Dat de kerkorde van heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden daar nog   op hamerde doet niets af aan dat belijden.
Ofwel: ik deel de mening van Elle :)
Is ook prima riemer en dat kan ook goed met lezen zonder een e extra.Maar volgens mij zegt de leer van GKV daar nog wel iets over toch ? Kom kom niet selectief doen.Ik ben dan al wel jaren weg uit GKV maar ben niet alles vergeten.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #29 Gepost op: mei 12, 2010, 10:54:42 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 12 mei 2010 om 22:48:
[...]


Is ook prima riemer en dat kan ook goed met lezen zonder een e extra.Maar volgens mij zegt de leer van GKV daar nog wel iets over toch ? Kom kom niet selectief doen.Ik ben dan al wel jaren weg uit GKV maar ben niet alles vergeten.
Nou, vertel mij dan de leer van de GKv maar :)
De bal ligt nog steeds aan Uw zijde van den lijn _O_
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #30 Gepost op: mei 13, 2010, 12:47:59 am »

quote:

rtfm08 schreef op 12 mei 2010 om 22:44:
[...]


Beste Riemer,wordt daar gerust moe van  ;)
Het hele onderzoek is niet nodig tenzij je wat aanpassingen in de Bijbel doet lees wat tekst verwijderd,want de Bijbel is daar vrij helder over (kijk zelf maar)
Wacht even.Per saldo verwijt je hier dat:
1) de GKV de Bijbel aanpast
2) bijbelteksten verwijdert

Wil je dit verwijt óf terugnemen óf met feiten gaan onderbouwen?

quote:

Binnen de NGK en de Hervormde kerk is dat heel anders geregeld.Des te merkwaardiger dat op sommige plaatsen de GKV en NGK wel in een boot kunnen gaan zitten terwijl oa dit onderwerp van wezenlijk verschil is.
welk onderwerp?
Ik vermoed de rol M/V in de kerk.
In de hervormde kerk en de NGK is daar geen helderheid over en lijkt een diversiteit aan meningen te zijn.
Maar vertel eens? Wat bedoel je?

quote:

Een krant kun je op verschillende manieren zien,maar de vraag is of het nou wel zo gewenst is dat iedereen zijn eigen mening gaat ventileren over het al dan niet samen gaan met kerk X,Y of Z en wanneer dat dan zou moeten.Had wel wat meer kwaliteit van het ND verwacht.
Volgens mij:
1) negeer je mijn vragen
2)ging het hier niet over het ND
3) ga je niet in op wat ik heb geschreven.
Conclussie: weinig baat aan dit gesprek....

quote:

Progressie kun je idd op meerdere manieren interpreteren,maar geloofsgroei is iets anders dan vernieuwingsdrang.

Waar traditie heerst is de geest verdwenen (ds. Schipper meen ik).
Dingen doen omdat we het altijd zo deden zonder onderbouwing is de dood in de pot.
Dingen doen omdat het gegrondvest is op het Heilige Woord van God is wat onze roeping is.
Niet "sinds 1944" maar "sinds GOD zegt" moet de norm zijn.
Het zal je opvallen dat het "GOD zegt" de norm is en niet de traditie.
Maar vertel en ga eens onderbouwen op de gebieden waar jij zaken verwijt aan de GKv?
En leg daar even naast wat er in de hervormde kerk gebeurd?
Durf je ook kritisch naar je eigen kerk te kijken?
Ik wel en ik ontdek een GKv die GOD wil volgen op alle gebieden en die geen concessie doen aan de wens van de mens.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #31 Gepost op: mei 13, 2010, 12:54:24 am »

quote:

rtfm08 schreef op 12 mei 2010 om 22:27:
Volgens mij staat dat zelfs nog in de formulieren.

Je weten klopt niet.Het heeft er zelfs nooit gestaan vrees ik.
Kom even met het bewijs en ik geloof (of bestrijd) je.
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #32 Gepost op: mei 13, 2010, 04:12:25 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 mei 2010 om 00:47:
[...]
 Wacht even.Per saldo verwijt je hier dat:
1) de GKV de Bijbel aanpast
2) bijbelteksten verwijdert

Wil je dit verwijt óf terugnemen óf met feiten gaan onderbouwen?

[...]
welk onderwerp?
Ik vermoed de rol M/V in de kerk.
In de hervormde kerk en de NGK is daar geen helderheid over en lijkt een diversiteit aan meningen te zijn.
Maar vertel eens? Wat bedoel je?

[...]
 Volgens mij:
1) negeer je mijn vragen
2)ging het hier niet over het ND
3) ga je niet in op wat ik heb geschreven.
Conclussie: weinig baat aan dit gesprek....

[...]

Waar traditie heerst is de geest verdwenen (ds. Schipper meen ik).
Dingen doen omdat we het altijd zo deden zonder onderbouwing is de dood in de pot.
Dingen doen omdat het gegrondvest is op het Heilige Woord van God is wat onze roeping is.
Niet "sinds 1944" maar "sinds GOD zegt" moet de norm zijn.
Het zal je opvallen dat het "GOD zegt" de norm is en niet de traditie.
Maar vertel en ga eens onderbouwen op de gebieden waar jij zaken verwijt aan de GKv?
En leg daar even naast wat er in de hervormde kerk gebeurd?
Durf je ook kritisch naar je eigen kerk te kijken?
Ik wel en ik ontdek een GKv die GOD wil volgen op alle gebieden en die geen concessie doen aan de wens van de mens.


Beste Riemer,
De toon die je gebruikt komt me wat vanuit de hoogte voor.Als je goed leest   verwijt ik helemaal niks.Er staat namelijk dat het onderzoek vrouw in het ambt niet nodig is.De bijbel is daar vrij duidelijk over.Komt de vrouw wel in het ambt,dan moet je de Bijbel aanpassen of de GKV komt opeens tot voortschrijdend inzicht.

Het samengaan van de GKV en de NGK is idd merkwaardig als de rol van de vrouw lees in het ambt toch wel verschillend is.Je kunt dat niet zomaar even wegpoetsen ook niet in het belang van het samengaan.Daar ligt een fundamentele leer aan ten grondslag.

Ik was er idd vanuit gegaan dat je doelde op de stukken in het ND vandaar mijn opmerking in die richting.Dat heeft dus niks te maken met het niet ingaan op wat je schreef,maar op een andere manier begrepen.Easy does it ja !

Niet elke traditie is per definitie fout en niet elke traditie behoeft verandering.Ik zie wel wat er in de Hervormde kerk gaande is,sterker nog de discussies die nu binnen de GKV lopen zijn ook binnen de Hervormde kerk geweest.Wat is er nog van deze kerk over ? Niet veel.Veel van de leer is verloren gegaan,de Bijbel is vrij te interpreteren en de moderne theologen gaan niet altijd meer uit van Gods onfeilbaar Woord.

Maw het proces is herkenbaar,het resultaat wellicht een glijdende schaal,die niet meer te corrigeren is.

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #33 Gepost op: mei 13, 2010, 04:18:53 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 mei 2010 om 00:54:
[...]

Je weten klopt niet.Het heeft er zelfs nooit gestaan vrees ik.
Kom even met het bewijs en ik geloof (of bestrijd) je.


Riemer,

Wat versta jij dan onder bijv opmerking van jullie avondmaalsformulier:

iedereen die de kerkdiensten niet trouw bezoekt ?

Het gaat niet alleen om het bezoeken van kerkdiensten,maar het is wel een basis om scherp te blijven en voldoende kennis resp uitleg te krijgen van wat er in de Bijbel staat.
Waarom draaien jullie de zaak niet om namelijk door de vraag te beantwoorden wat er op tegen is om als God je roept en zijn huis open zet te komen en alle persoonlijke zaken eens even aan de kant te zetten ?

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #34 Gepost op: mei 13, 2010, 04:34:07 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 13 mei 2010 om 16:12:
[...]


Beste Riemer,
De toon die je gebruikt komt me wat vanuit de hoogte voor.
Dat is niet de bedoeling.

quote:

Als je goed leest   verwijt ik helemaal niks.Er staat namelijk dat het onderzoek vrouw in het ambt niet nodig is.De bijbel is daar vrij duidelijk over.Komt de vrouw wel in het ambt,dan moet je de Bijbel aanpassen of de GKV komt opeens tot voortschrijdend inzicht.
Je zegt dan toch gewoon dat de kerken die de vrouw in het ambt hebben de bijbel hebben aangepast??

quote:

Ik was er idd vanuit gegaan dat je doelde op de stukken in het ND vandaar mijn opmerking in die richting.Dat heeft dus niks te maken met het niet ingaan op wat je schreef,maar op een andere manier begrepen.Easy does it ja !
helder
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #35 Gepost op: mei 13, 2010, 04:37:10 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 13 mei 2010 om 16:18:
[...]


Riemer,

Wat versta jij dan onder bijv opmerking van jullie avondmaalsformulier:

iedereen die de kerkdiensten niet trouw bezoekt ?
Wat versta jij onder trouw?
Klinkt als een domme vraag maar is wel van belang in dezen.

quote:

Het gaat niet alleen om het bezoeken van kerkdiensten,maar het is wel een basis om scherp te blijven en voldoende kennis resp uitleg te krijgen van wat er in de Bijbel staat.
Inderdaad gaat het niet om het feit dat je naar de kerkdienst gaat. Het gaat om een 7*24uur levenshouding namelijk.

quote:

Waarom draaien jullie de zaak niet om namelijk door de vraag te beantwoorden wat er op tegen is om als God je roept en zijn huis open zet te komen en alle persoonlijke zaken eens even aan de kant te zetten ?

Hoe kom je hier op want ik volg het even niet.
Waarom zouden we iets om moeten draaien?
Mail me maar als je wat wilt weten

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #36 Gepost op: mei 13, 2010, 04:59:51 pm »
Ik heb toch het gevoel dat we ons door de vele jaren heen op onderdelen terecht hebben gebonden aan essentiële zaken, maar dat bijzaken (die geen invloed hebben op onze soteria) in de traditie hoofdzaken zijn geworden en onze vrijheid van denken en beleven in Christus hebben afgenomen. Geketend aan opvattingen die geen toegevoegde waarde hebben met betrekking tot de vraag of dit van invloed is op onze redding maar juist tweespalt veroorzaken.

De vraag moet volgens mij niet zijn "waarom geen tweede (of derde) eredienst", maar veelal of ons door God een vastgesteld aantal diensten zijn opgelegd.

Ja, de christen behoort te verlangen naar de wekelijkse woordverkondiging, maar niet alleen naar deze vorm, maar ook in bijvoorbeeld werken van barmhartigheid die men ook op deze dag mag verrichten en rusten in Christus verlossing, mogen genieten van een goede maaltijd en samenzijn met het gezin.
Bestuderen van de schrift op persoonlijke titel, bidden en spreken met elkaar over de zaken van het koninkrijk. Kortom, de geest richten op God de Vader, Jezus Messias en de Heilige Geest.

Daarnaast dienen we elke dag heilig te leven voor Zijn aangezicht. 7 maal 24 uur.

Dat God een dag apart heeft gezet, dat klopt. De vraag is echter of er een inzetting is te vinden hoe vaak een dienst op deze dag dient te plaatsvinden.

Oudsten vanuit de gemeente roepen de gemeente samen. Zij maken daarin een (door de Geest geinspireerde en op waarheid gebaseerde) keuze. Maar het is niet verkeerd blijvend te beseffen welke grondslag deze keuze heeft en of die keuze als wettisch mag worden opgelegd vanuit de Schrift waar het gaat om het verplichtend karakter van meer dan één kerkdienst per wekelijkse rustdag.
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2010, 05:25:00 pm door grondig christelijk »

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #37 Gepost op: mei 13, 2010, 05:46:57 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 mei 2010 om 16:37:
[...]
 Wat versta jij onder trouw?
Klinkt als een domme vraag maar is wel van belang in dezen.

[...]
 Inderdaad gaat het niet om het feit dat je naar de kerkdienst gaat. Het gaat om een 7*24uur levenshouding namelijk.

[...]

Hoe kom je hier op want ik volg het even niet.
Waarom zouden we iets om moeten draaien?


Trouw is voor mij met regelmaat en als het kan structureel.Laat ik je een voorbeeld geven wat de gevaren zijn als het anders gaat.Toen ik overgestapt ben naar de Hervormde kerk ging ik van 2x naar 1x per zondag naar de kerk.
(het hoe en waarom van de overstap is niet zo relevant).Dat was best wel even wennen moet ik je zeggen en ja dat is deels traditie en daar lang niet altijd iets mis mee.De kinderen vonden het geweldig en nadat ze gewend waren aan 1x per zondag (let wel het gaat nu alleen over kerkgang maar er duidelijk meer of er behoort meer te zijn in het leven van een overtuigd christen) kwam de volgende stap namelijk:stappen-uitslapen-kerkgang ?

Maw de tendens die zichtbaar is binnen de GKV zal er mi toe leiden dat er een groot gevaar is dat de middagdienst in zijn geheel uitzonderingen daargelaten verdwijnt.We leven in een vrij land en het is een groot goed om 2x naar de kerk te gaan en nee dat staat nergens expliciet in de bijbel zoals zoveel er niet expliciet in staat.

Dus vandaar ook de vraag wat is er op tegen om 2x per zondag een uurtje wat geestelijk voedsel tot jullie te nemen en je eigen redenen waarom je niet zou gaan (voetbalwedstrijd op tv,slechte dominee,gewoon geen zin,visite,vrienden die dat ook doen en je geen rug kunt rechten) nou eens even aan de kant te zetten ?

Ben je wel eens aantal jaren in het buitenland geweest ? Als je daar verteld dat er in Nederland nog een kerkgenootschap is waar mensen 2x per zondag naar de kerk gaan en wat ze ook nog allemaal doen voor elkaar dan vallen de monden open en worden ze bijna jaloers.Waarom zou je dat niet vast houden ?

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #38 Gepost op: mei 13, 2010, 05:49:51 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 mei 2010 om 16:34:
[...]
 Dat is niet de bedoeling.
[...]
 Je zegt dan toch gewoon dat de kerken die de vrouw in het ambt hebben de bijbel hebben aangepast??

[...]
helder
Een kerkgemeenschap die in een vrouw in het ambt toegelaten heeft (zo ook bij ons) hebben een eigen vertaalslag van de Bijbel op dit punt gemaakt want het staat er niet klip en klaar maar er zijn wel degelijk aanwijzingen waaruit je mag en kunt concluderen dat het niet voor de vrouw is.Sterker nog de GKV onderschrijft het vanaf haal prille bestaan.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #39 Gepost op: mei 13, 2010, 05:51:32 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 13 mei 2010 om 17:46:
[...]


Trouw is voor mij met regelmaat en als het kan structureel.Laat ik je een voorbeeld geven wat de gevaren zijn als het anders gaat.Toen ik overgestapt ben naar de Hervormde kerk ging ik van 2x naar 1x per zondag naar de kerk.
(het hoe en waarom van de overstap is niet zo relevant).Dat was best wel even wennen moet ik je zeggen en ja dat is deels traditie en daar lang niet altijd iets mis mee.De kinderen vonden het geweldig en nadat ze gewend waren aan 1x per zondag (let wel het gaat nu alleen over kerkgang maar er duidelijk meer of er behoort meer te zijn in het leven van een overtuigd christen) kwam de volgende stap namelijk:stappen-uitslapen-kerkgang ?

Maw de tendens die zichtbaar is binnen de GKV zal er mi toe leiden dat er een groot gevaar is dat de middagdienst in zijn geheel uitzonderingen daargelaten verdwijnt.We leven in een vrij land en het is een groot goed om 2x naar de kerk te gaan en nee dat staat nergens expliciet in de bijbel zoals zoveel er niet expliciet in staat.

Dus vandaar ook de vraag wat is er op tegen om 2x per zondag een uurtje wat geestelijk voedsel tot jullie te nemen en je eigen redenen waarom je niet zou gaan (voetbalwedstrijd op tv,slechte dominee,gewoon geen zin,visite,vrienden die dat ook doen en je geen rug kunt rechten) nou eens even aan de kant te zetten ?

Ben je wel eens aantal jaren in het buitenland geweest ? Als je daar verteld dat er in Nederland nog een kerkgenootschap is waar mensen 2x per zondag naar de kerk gaan en wat ze ook nog allemaal doen voor elkaar dan vallen de monden open en worden ze bijna jaloers.Waarom zou je dat niet vast houden ?


Dus de vraag waarom de rustdag louter gekenmerkt moet worden door kerkgang en niet in een breder perspectief dient te worden gesteld.

Als een tweede dienst de enige methodiek is om de aandacht vast te houden omtrent de betekenis van de rustdag wordt de dienst een methode en geen vreugdeonderdeel van deze dag..

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #40 Gepost op: mei 13, 2010, 06:15:05 pm »
ondeugende gedachte

beleg op de rustdag om 15.00 uur één dienst met aansluitend een maaltijd en regelmatig een avondmaal

één dienst...zien wie komt en wat dit dan betekend voor de opkomst. Komt men dan wel allen of komen er dan ook zo weinigen. Wat is dan de reden???

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #41 Gepost op: mei 13, 2010, 07:30:37 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 12 mei 2010 om 22:27:
[...]


Antichrist is een groot woord en hoor je mij niet zeggen.Dat een christelijke levensstijl niet alleen afhangt van kerkgang moge ook duidelijk zijn en er zijn vele manieren om God te loven en te prijzen en kerkgang is daar eentje van.

De terugloop zoals ik begrijp is wel degelijk iets van de laatste jaren (versterkt) en heeft ook meer en meer te maken met de huidige tijdsgeest.Als jij zegt dat het bezoeken van de middagdienst geen essentiele manier is om God te dienen en je maakt daarbij de koppeling naar het aantal mensen dat dit nog doet dan zal men binnen de GKV toch snel een aantal zaken aan moeten passen,want dan kloppen er een aantal zaken niet meer.
Bij mijn weten was het loven eren en prijzen van God bij de GKV voor zover mijn kennis gaat oa actviteit op de zondag door het trouw bezoeken van de kerkdiensten.Volgens mij staat dat zelfs nog in de formulieren.

Hmz, ok. Volgens mij stel je nu dat men kan stellen dat de GKv geleidelijk aan de definite van 'God dienen op zondag' lijkt aan te gaan passen, noodgedwongen door teruglopende opkomst. Dat lijkt me een juiste stelling.

De oude definitie, grofweg 'God op zondag dienen is tweemaal een gemeentebrede dienst bezoeken, waarbij in het bijzonder de tweede dienst een leerkarakter heeft' verschuift meer naar 'God dienen doe je op zondag door bezoek van een gemeentebrede dienst met daarnaast ruimte voor individuele invulling, zoals (christelijk) sociale activiteiten'.

Als je alleen die observatie wil doen en daarbij vaststelt dat de GKv daarin achter allerlei andere kerkverbanden aan hobbelt, prima.
Maar ga niet de definitie van de GKv mbt dienstbaarheid aan God verwarren met 'kenmerk van de ware kerk' of 'vereiste vrucht van een christelijk dienstbaar leven'. Ofzo. Dat lijkt me inlegkunde.

Dat het in de formulieren genoemd wordt (ik denk dat dat zich tot de KO beperkt, maar dat weet ik niet zeker) betekent niet dat het onderdeel uit maakt van het belijden van de GKv. Hooguit dat de GKv haar identiteit opnieuw zoekt. Maar nogmaals, dat staat imho los van hoe God het beste gediend kan worden.
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2010, 12:23:51 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #42 Gepost op: mei 13, 2010, 10:24:53 pm »
het lijk hier de sabbath wel  ;)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #43 Gepost op: mei 14, 2010, 12:10:12 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 13 mei 2010 om 18:15:
ondeugende gedachte

beleg op de rustdag om 15.00 uur één dienst met aansluitend een maaltijd en regelmatig een avondmaal

één dienst...zien wie komt en wat dit dan betekend voor de opkomst. Komt men dan wel allen of komen er dan ook zo weinigen. Wat is dan de reden???


Of om 12 uur, dan kan je smiddags nog iemand opzoeken :)

Ik ga 's ochtends zo af en toe, omdat ik ook tussendoor uitga op de zaterdag en inplaats van die ochtend neem ik dan vaak de avonddienst, maar ik volg dan het voetbal niet zo.

We hebben uitslaapdiensten gehad om 12 uur voor de jeugd, omdat dan iedereen uitgeslapen is. Dat vindt ik een mooie tijd. Als je dan daarna gezamelijk eet, dan is dat helemaal top.


gr. Gerwin
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2010, 12:11:15 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #44 Gepost op: mei 14, 2010, 12:21:00 pm »

quote:


Nou ik moet eerlijk zijn dat ik het wel deels met hem eens ben. Ik geloof echter niet dat de oplossing is om de mensen te verplichten twee keer naar de kerk te gaan, maar het probleem bij de wortels aan te pakken.

Het probleem: "ik ben gisteren uitgegaan en er is geen dienst voor mij, ik heb geen zin, voetbal, visite, slechte dominee etc."

Zeer herkendbare redenen voor jongeren in de PKN. Ik zei ook eens tegen een jongen: "ga eens mee"
Hij zei: "ik slaap uit van het uitgaan, 's avonds is er voetbal op."
Dat was ook de reden van mijn vader om vroeger niet naar de kerk te gaan. Maar in de synodaal gereformeerde kerk van haar vriendin was er in één van de twee kerkgebouwen een dienst op de middag en al snel zat hij altijd bij haar in dat kerkgebouw, want dan kon hij uitslapen en voetbal kijken. Nu is dit kerkgebouw verkocht aan de gereformeerd vrijgemaakten en kerken we in het grootste gebouw. De middagdienst is daarmee verdwenen. Nu hebben we één avonddienst met twee andere gemeentes per zondagavond.

Ik zou daarom ook heel zuinig zijn op die middagdiensten en er ook meer aandacht aan die diensten besteden. Ik merk in mijn eigen gemeente dat het accent vooral op de ochtenddienst ligt en dan slapen de jongeren uit.
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2010, 12:24:07 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #45 Gepost op: mei 14, 2010, 12:27:27 pm »

quote:

gaitema schreef op 14 mei 2010 om 12:21:
[...]
 Nu is dit kerkgebouw verkocht aan de gereformeerd vrijgemaakten en kerken we in het grootste gebouw. De middagdienst is daarmee verdwenen.
Tsss... Ik kan uit ervaring melden dat er in dat kerkgebouw nog elke zondagmiddag om half vijf een dienst is. 8) Maar goed: 't is dat ik dan bij m'n schoonouders ben, anders had ik 'm ook niet bezocht.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #46 Gepost op: mei 14, 2010, 04:15:02 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 13 mei 2010 om 18:15:
ondeugende gedachte

beleg op de rustdag om 15.00 uur één dienst met aansluitend een maaltijd en regelmatig een avondmaal

één dienst...zien wie komt en wat dit dan betekend voor de opkomst. Komt men dan wel allen of komen er dan ook zo weinigen. Wat is dan de reden???


leuk idee (en hoezo 'ondeugend'?)

wel wat praktische en meer inhoudelijke punten van aandacht:

- er zijn mensen die bv. in de medische sector werken. Met maar 1 dienst hebben die mensen geregeld geen kans meer om naar de dienst te komen (tenzij er natuurlijk in een plaats in de buurt op een ander tijdstip één dienst is?)

- heeft die ene dienst dan ook maar één preek en dus maar één kwartiertje bijbels onderwijs? Dat is dan wel erg karig, 15 minuten op een hele week. Proberen we dan ook in die ene preek zowel wat bijbels onderwijs te geven (nu vooral in de middagdienst) én aansporing tot geloof/bekering (iets meer de ochtenddienst)? Ik zou het niet erg vinden als die twee weer gewoon samen één preek vormen, want ze horen bij elkaar, maar dat betekent wel dat je er niet met een kartiertje preek vanaf bent.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #47 Gepost op: mei 14, 2010, 04:18:40 pm »

quote:

elle schreef op 11 mei 2010 om 23:02:
[...]

Ik denk (hoop) dat ik je niet begrijp. Bedoel je dat men God uitsluitend in het middelpunt zet door het bezoeken van de middagdienst? Dat men God  uitsluitend kan dienen in een middagdienst? Gechargeerd: is de terugloop in opkomst van de middagdienst het Teken dat De AntiChrist de GKv overneemt?

Als je dat meent, zou ik dat jammer (eufemisme) vinden. God kan op allerlei manieren gediend worden op zondagmiddag. Het bezoek van een middagdienst is er 1 van, maar geen essentiele, gezien het feit dat maar een heeel klein percentage van Jezus' Lichaam op deze aardbol op zondagmiddag een kerkdienst bezoekt.
Dat het dienen van God tegenwoordig op een individuelere manier gebeurt dan 50 jaar terug, zegt imho niet zoveel over de kwaliteit van die dienstbaarheid.
God kan zeker op allerlei manieren gediend worden op zondagmiddag. Maar denk je dat de meeste mensen die niet in de tweede dienst zitten, thuis ook anderhalf uur bezig zijn met een combinatie van bijbels onderwijs, bidden, bijbellezen en God lofzingen? Of is het -- vrij naar een krantenartikel in het ND -- "Heer u bent mijn leven, maar vanmiddag even niet want er is voetbal op TV"

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #48 Gepost op: mei 14, 2010, 04:28:50 pm »

quote:

Nunc schreef op 14 mei 2010 om 16:18:
[...]


God kan zeker op allerlei manieren gediend worden op zondagmiddag. Maar denk je dat de meeste mensen die niet in de tweede dienst zitten, thuis ook anderhalf uur bezig zijn met een combinatie van bijbels onderwijs, bidden, bijbellezen en God lofzingen? Of is het -- vrij naar een krantenartikel in het ND -- "Heer u bent mijn leven, maar vanmiddag even niet want er is voetbal op TV"

Ik denk dat de meeste mensen die ik ken 'openlijk christen zijn', ook in de sociale contacten op zondagmiddag. Ik ken niet zoveel mensen die in voetbal geinteresseerd zijn, laat staan op zondagmiddag. ;) Die mensen doen vaak door de week aan bijbelstudie. Die mensen voelen zich iig niet gesteund/gesterkt in hun geloof door een klassieke middagdienst.
't Is nogal makkelijk om 'niet op komen dagen in de middagdienst' gelijk te stellen aan 'lauw geloof' of egocentrische motieven.

De opkomst loopt imho in Amsterdam ZW niet zozeer terug uit desinteresse maar uit de behoefte aan een optimalere benutting van de zondagmiddag. Mogelijk in combinatie met persoonlijke crisissen waar de kerk wellicht niet voldoende op in weet te springen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #49 Gepost op: mei 14, 2010, 05:38:14 pm »

quote:

elle schreef op 14 mei 2010 om 16:28:
[...]

Ik denk dat de meeste mensen die ik ken 'openlijk christen zijn', ook in de sociale contacten op zondagmiddag. Ik ken niet zoveel mensen die in voetbal geinteresseerd zijn, laat staan op zondagmiddag. ;) Die mensen doen vaak door de week aan bijbelstudie. Die mensen voelen zich iig niet gesteund/gesterkt in hun geloof door een klassieke middagdienst.
't Is nogal makkelijk om 'niet op komen dagen in de middagdienst' gelijk te stellen aan 'lauw geloof' of egocentrische motieven.
en het is even makkelijk om te zeggen dat God op allerlei manieren gediend kan worden en dat bezoek aan de middagdienst niet essentieel is. In feite kun je van zo ongeveer alles wel zeggen dat het niet essentieel is. Je kunt immers ook best God dienen zonder te zingen, toch (want wat als je nu eens 'stom' bent en geen stem hebt). En ook best wel zonder bijbel te lezen (blinden!) of zonder uberhaupt met anderen samen te komen, etc. Ongetwijfeld allemaal waar, want het gaat niet om de dingen die je doet. Je bent ook nog steeds mens als je één arm mist, of twee. En ook nog steeds als je geen armen en benen meer hebt. Of alleen nog maar een hoofd op wieletjes bent. En oren zijn eigenlijk ook niet essentieel om mens te zijn, en wat dacht je van ogen, en ga zo maar door ... allemaal niet essentieel... maar uiteindelijk blijft er niks over, omdat het niet zo is dat één stukje essentieel is en de rest niet, maar omdat dingen samen essentieel zijn. Het gaat om het geheel, niet om de losse stukjes. Bijbellezen is belangrijk, maar je gaat er vast niet dood aan als je het een tijdje niet doet. Bidden is relevant, maar God zal je niet verwerpen als je een tijdje niet kunt bidden. De diensten trouw bezoeken is een opdracht (Hebreeën) maar God zal je vast niet in de verdoemenis storten als het een tijdje niet lukt. Maar al die dingen samen vormen wel je leven als christen.

Ik vroeg me af, in hoeverre het oprechte motieven zijn of niet. Ik kan uit eigen persoonlijke ervaring alleen maar zeggen, dat óók als je graag naar de kerk gaat en met geloofszaken bezig bent, zoals ik, je nog steeds vaak de drang voelt om lekker een keertje niet te gaan 's-middags. En dat ik in mijn omgeving (studenten en net afgestudeerden) maar al te vaak hoor dat men het wel fijn vind om 's-middags lekker naar familie te gaan of tv te kijken of te gaan fietsen ofzo, in plaats van naar de dienst te komen.

Dus het kan best zijn dat mensen er in geloofsleven op vooruit gaan als ze maar één keertje naar de kerk gaan, maar ik zie toch meestal het omgekeerde. Mensen gaan er in kennis van hun geloof op achteruit.


quote:

De opkomst loopt imho in Amsterdam ZW niet zozeer terug uit desinteresse maar uit de behoefte aan een optimalere benutting van de zondagmiddag. Mogelijk in combinatie met persoonlijke crisissen waar de kerk wellicht niet voldoende op in weet te springen.
zou kunnen, ik weet niet wat er allemaal in A-ZW speelt.