Auteur Topic: Denkverbod  (gelezen 11265 keer)

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Gepost op: juni 08, 2010, 09:52:09 pm »

quote:

small brother schreef op 08 juni 2010 om 19:04:

quote:

vrolijke schreef op 08 juni 2010 om 18:15:

    OK, denkverbod.
    Ik stop ermee.


Als een denkverbod,
een reden is voor jou om te stoppen,
kunnen we beiden dankbaar zijn,
dat je voornemens bent,
nog even door te denken.

Als je tenminste niet bedoelde
dat je stopt met denken :-)


Misschien kunnen we hier verder doen, anders word het nogal o.T.

Als ich gestopt was met denken op mijn 16e, was ik nu een braav katholiek.
Als ich gestopt was met denken op mijn 25e Was ik nu een goed prottestant
Als ich gestopt was met denken op mijn 30e was ik nu een goed boedhist
Als ik gestopt was met denken op mijn 40e was ik nu een goed atheist
Ik heb mij bij mijn denken nog nooit laten stoppen door "heilige huisjes".
ooit ben ik er opgestoten, dat ik pantheist ben. Let op, ik wist niet dat dat bestond.
Later ben ik op teksten gestoten, die hetzelfde bedoelden als mijn gedachten. Eerst toen wist ik, dat mijn ideen niet nieuw waren en al een naam hadden.
Nu met mijn 61 denk ik nog steeds verder hoor!

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #1 Gepost op: juni 08, 2010, 10:15:05 pm »
Ja, goed idee om deze draad als nieuw topic verder te voeren in het andere topic werd het wat off-topic.

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #2 Gepost op: juni 08, 2010, 10:22:31 pm »
(Door klikken op de vette regel in de quote kom je vanzelf weer in het topic waarvan dit topic "Denkverbod"is afgesplitst.)

quote:

small brother schreef op 08 juni 2010 om 16:17:
[...]

Of het is laster,
of het is (on)bedoelde onhandigheid..
Anyway: STOP ermee!

Kijk naar de schepping.
Is die wel of niet praktisch?
Geef de Schepper dan ook EER !
en vraag je af wat er achter zit,
dat jij het niet begrijpt..
Wat het is, of eigenlijk wat Vrolijke bedoelt kan hij het beste zelf uitleggen als dat nodig is. Men doet iemand geen recht door in een quoten iemands woorden te verdraaien in de zin die men wenselijk acht. Dan is het opener en eerlijker om rechtstreeks erop te wijzen dat wat de ander zegt iets aan inhoud heeft wat naar jouw mening niet zou moeten. Met stilzwijgend wijzigen doe je je eigen overtuiging al niet eens recht, dat er hier iets ongehoords gebeurt. Nu achteraf komt die weliswaar naar buiten, maar het kan eerder! (Op dit forum zeker!)

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #3 Gepost op: juni 09, 2010, 12:36:13 am »

quote:

vrolijke schreef op 08 juni 2010 om 21:52:
[...]


Misschien kunnen we hier verder doen, anders word het nogal o.T.

Als ich gestopt was met denken op mijn 16e, was ik nu een braav katholiek.
Als ich gestopt was met denken op mijn 25e Was ik nu een goed prottestant
Als ich gestopt was met denken op mijn 30e was ik nu een goed boedhist
Als ik gestopt was met denken op mijn 40e was ik nu een goed atheist
Ik heb mij bij mijn denken nog nooit laten stoppen door "heilige huisjes".
ooit ben ik er opgestoten, dat ik pantheist ben. Let op, ik wist niet dat dat bestond.
Later ben ik op teksten gestoten, die hetzelfde bedoelden als mijn gedachten. Eerst toen wist ik, dat mijn ideen niet nieuw waren en al een naam hadden.
Nu met mijn 61 denk ik nog steeds verder hoor!
Denk vooral verder en deel je gedachten met ons.
Je buitenstaandersopmerkingen zijn soms heerlijk om te lezen en zeer confronterend.
Denken moet je niet stoppen, het is een gave :)
Mail me maar als je wat wilt weten

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #4 Gepost op: juni 09, 2010, 12:37:24 am »

quote:

Trajecto schreef op 08 juni 2010 om 22:22:
(Door klikken op de vette regel in de quote kom je vanzelf weer in het topic waarvan dit topic "Denkverbod"is afgesplitst.)

Wat het is, of eigenlijk wat Vrolijke bedoelt kan hij het beste zelf uitleggen als dat nodig is. Men doet iemand geen recht door in een quoten iemands woorden te verdraaien in de zin die men wenselijk acht. Dan is het opener en eerlijker om rechtstreeks erop te wijzen dat wat de ander zegt iets aan inhoud heeft wat naar jouw mening niet zou moeten. Met stilzwijgend wijzigen doe je je eigen overtuiging al niet eens recht, dat er hier iets ongehoords gebeurt. Nu achteraf komt die weliswaar naar buiten, maar het kan eerder! (Op dit forum zeker!)

Beste Trajecto,
1. Als de naam van God zonder eerbied gebruikt, mag je van mij niet verwachten dat ik dat respecteer vanwege zogenaamd politiek correct gedrag. Zou je eenzijdig een zogenaamd politiek correct gedrag eisen in een niet politiek correcte situatie, dan ben je naar mijn mening bezig met Haags gesuf.
2. Mijn volgens jouw incorrect gedrag was het stroomlijnen van een wat oneerbiedige formulering. Ik had in plaats daarvan ook kunnen reageren, Maar ik nam geen aanstoot en negeerde het en vertaalde het voor mijzelf en het vervolg van de discussie tot een meer eerbiedige versie. Dan kun jij wel gaan roepen dat in die zin de formele "norm" is overschreden, maar dat is onzin. Immers, ik mag ervan uitgaan dat niemand opzettelijk kwetst. Het is dus mijn goed recht om te verwachten dat er iets wordt bedoeld dat past binnen christelijk gedrag.
3. Vrolijke benoemd, terecht overigens, het feit dat hij het zo niet gezegd had, dus herhaalt het, en formuleert dan ook nog eens in andere woorden oneerbiedig. Dus ik ga verder dan negeren en antwoord correct en geef een duidelijke boodschap. Vrolijke wekt ook niet de indruk zich aangevallen te voelen. Maar hoe dan ook, voor mijn deelname aan een discussie geldt dat bepaalde basisregels van respect een eerbied worden gehanteerd. En verder is het aan het forumbeheer om posten wel of niet te laten staan. Opvallend is dat de boodschap duidelijk was, en dat Vrolijke de boodschap ook accepteert. Dus communicatie OK, en niemand hoeft zich bezeerd te voelen. Jij ook niet.
4. Als je de quote goed leest zal je opvallen dat ik schreef:
"Vrolijke schreef zoiets als:"
Dus ook formeel kun je niet het verwijt hard maken dat ik die hele reeks diskwalificerende aanduidingen en verwijten van jou verdien.

5. tenslotte benoem ik toch nog maar even dat je mij een nog een profiel oplegt waar ik mij niet in herken. Je schrijft namelijk:

quote:

Met stilzwijgend wijzigen doe je je eigen overtuiging al niet eens recht, dat er hier iets ongehoords gebeurt. Nu achteraf komt die weliswaar naar buiten

De eerste keer vond ik het niet ongehoord. Ik weet niet wat een pantenist is, en ga er ook geen studie van maken. Ik weet zeker dat ik zuiverder oordeel als ik mij verre houdt van allerlei dingetjes uit allerlei hokjes uit allerlei boekjes. Die hebben bij mij geen gezag of waarde. Daarom verwijt ik ook niemand iets en vind ik het ook niet ongehoord. Dat ik het graag net even anders geformuleerd zie is een andere zaak. Maar als ik werkelijk ervan overtuigd van was dat opzettelijk God's naam geminacht wordt, dan zou ik niet eens reageren en een topic report indienen. Dat heb ik uit voorzichtigheids overwegingen overigens de tweede keer wel gedaan - zij het in vragende vorm. Had je die gezien?

Eigenlijk vind ik dus dat je doet wat je mij verwijt.
En zou ik het fijn vinden als je er iets van opstak.

Lees nog eens je kwalificaties door over wat ik gedaan zou hebben.
Wat vind je zelf? Begrijp je de indruk die je wekt?

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #5 Gepost op: juni 09, 2010, 12:44:34 am »

quote:

small brother schreef op 09 juni 2010 om 00:37:
[...]

Beste Trajecto,
1. Als de naam van God zonder eerbied gebruikt, mag je van mij niet verwachten dat ik dat respecteer vanwege zogenaamd politiek correct gedrag. Zou je eenzijdig een zogenaamd politiek correct gedrag eisen in een niet politiek correcte situatie, dan ben je naar mijn mening bezig met Haags gesuf.
2. Mijn volgens jouw incorrect gedrag was het stroomlijnen van een wat oneerbiedige formulering. Ik had in plaats daarvan ook kunnen reageren, Maar ik nam geen aanstoot en negeerde het en vertaalde het voor mijzelf en het vervolg van de discussie tot een meer eerbiedige versie. Dan kun jij wel gaan roepen dat in die zin de formele "norm" is overschreden, maar dat is onzin. Immers, ik mag ervan uitgaan dat niemand opzettelijk kwetst. Het is dus mijn goed recht om te verwachten dat er iets wordt bedoeld dat past binnen christelijk gedrag.
3. Vrolijke benoemd, terecht overigens, het feit dat hij het zo niet gezegd had, dus herhaalt het, en formuleert dan ook nog eens in andere woorden oneerbiedig. Dus ik ga verder dan negeren en antwoord correct en geef een duidelijke boodschap. Vrolijke wekt ook niet de indruk zich aangevallen te voelen. Maar hoe dan ook, voor mijn deelname aan een discussie geldt dat bepaalde basisregels van respect een eerbied worden gehanteerd. En verder is het aan het forumbeheer om posten wel of niet te laten staan. Opvallend is dat de boodschap duidelijk was, en dat Vrolijke de boodschap ook accepteert. Dus communicatie OK, en niemand hoeft zich bezeerd te voelen. Jij ook niet.
4. Als je de quote goed leest zal je opvallen dat ik schreef:
"Vrolijke schreef zoiets als:"
Dus ook formeel kun je niet het verwijt hard maken dat ik die hele reeks diskwalificerende aanduidingen en verwijten van jou verdien.

5. tenslotte benoem ik toch nog maar even dat je mij een nog een profiel oplegt waar ik mij niet in herken. Je schrijft namelijk:
[...]

De eerste keer vond ik het niet ongehoord. Ik weet niet wat een pantenist is, en ga er ook geen studie van maken. Ik weet zeker dat ik zuiverder oordeel als ik mij verre houdt van allerlei dingetjes uit allerlei hokjes uit allerlei boekjes. Die hebben bij mij geen gezag of waarde. Daarom verwijt ik ook niemand iets en vind ik het ook niet ongehoord. Dat ik het graag net even anders geformuleerd zie is een andere zaak. Maar als ik werkelijk ervan overtuigd van was dat opzettelijk God's naam geminacht wordt, dan zou ik niet eens reageren en een topic report indienen. Dat heb ik uit voorzichtigheids overwegingen overigens de tweede keer wel gedaan - zij het in vragende vorm. Had je die gezien?

Eigenlijk vind ik dus dat je doet wat je mij verwijt.
En zou ik het fijn vinden als je er iets van opstak.

Lees nog eens je kwalificaties door over wat ik gedaan zou hebben.
Wat vind je zelf? Begrijp je de indruk die je wekt?

Is het ook in je opgekomen dat er mensen zijn die geen god kennen?
Die daar niets mee hebben?
Niet dat je achter hun keuze moet staan maar kwetsend over God heb ik Vrolijke niet zien doen (de afgelopen jaren overigens). Wel kritisch en prikkelend maar nooit kwetsend tegenover de christenen of tegenover God.
Je eigen tekst aanhalend: ik zou het fijn vinden als je er iets van opstak :)
Mail me maar als je wat wilt weten

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #6 Gepost op: juni 09, 2010, 12:46:25 am »

quote:

vrolijke schreef op 08 juni 2010 om 21:52:
[...]


Misschien kunnen we hier verder doen, anders word het nogal o.T.

Als ich gestopt was met denken op mijn 16e, was ik nu een braav katholiek.
Als ich gestopt was met denken op mijn 25e Was ik nu een goed prottestant
Als ich gestopt was met denken op mijn 30e was ik nu een goed boedhist
Als ik gestopt was met denken op mijn 40e was ik nu een goed atheist
Ik heb mij bij mijn denken nog nooit laten stoppen door "heilige huisjes".
ooit ben ik er opgestoten, dat ik pantheist ben. Let op, ik wist niet dat dat bestond.
Later ben ik op teksten gestoten, die hetzelfde bedoelden als mijn gedachten. Eerst toen wist ik, dat mijn ideen niet nieuw waren en al een naam hadden.
Nu met mijn 61 denk ik nog steeds verder hoor!

Vanzelfsprekend!
Dan heb je tijd genoeg om als goed christen je pensioen te genieten van je 65e tot in de eeuwigheid :-)
Of is een pantheïst al een goed christen??

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #7 Gepost op: juni 09, 2010, 12:47:05 am »
.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #8 Gepost op: juni 09, 2010, 12:51:16 am »

quote:

small brother schreef op 09 juni 2010 om 00:46:
[...]

Vanzelfsprekend!
Dan heb je tijd genoeg om als goed christen je pensioen te genieten van je 65e tot in de eeuwigheid :-)
Of is een pantheïst al een goed christen??
JE zult er iets meer over moeten weten vrees ik.

quote:

In het pantheïsme is er geen grens tussen het goddelijke en het natuurlijke. In plaats van transcendentie te bezitten - los van alles - bevindt god zich in alles (alles in al). Volgens het pantheïsme kan men een god niet persoonlijk indenken. Elk object is in wezen goddelijk
[gruwel, ik citeer Wiki...]
Mail me maar als je wat wilt weten

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #9 Gepost op: juni 09, 2010, 12:54:06 am »
wat ik zeg:  in de geschetste tijdlijn nog vier jaar de tijd om als goed christen 65 te worden :-)

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #10 Gepost op: juni 09, 2010, 01:09:43 am »

quote:

small brother schreef op 09 juni 2010 om 00:54:
wat ik zeg:  in de geschetste tijdlijn nog vier jaar de tijd om als goed christen 65 te worden :-)

Doe de moeite eens om je in een stroming te verdiepen.
Je roept wel maar als schaap in een meertje. Doe je wel vaker en moet je net doen.
Als je vrolijke wilt kennen moet je verdiepen in zijn stroming (zoals als in " als je jeugdzorg wilt kennen moet je je verdiepen in de materie en de praktijk)
Mail me maar als je wat wilt weten

Doarsie

  • Berichten: 4450
  • Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #11 Gepost op: juni 09, 2010, 01:11:41 am »
Of bij hem op de koffie gaan!

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #12 Gepost op: juni 09, 2010, 02:01:43 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 juni 2010 om 01:09:
[...]
Doe de moeite eens om je in een stroming te verdiepen.
Je roept wel maar als schaap in een meertje. Doe je wel vaker en moet je net doen.
Als je vrolijke wilt kennen moet je verdiepen in zijn stroming (zoals als in " als je jeugdzorg wilt kennen moet je je verdiepen in de materie en de praktijk)

Wat mij treft is als het lijkt of je afwacht en dan begint te slaan als er het idee is dat een rake tik gegeven kan worden. Ik zie daar geen geloof in en geen liefde en ik voel mij dan oneerlijk bejegend.

Ik roep maar als schaap in een meertje, zeg jij.
Ik doe dat wel vaker zeg jij.
Ik moet mij verdiepen in Pantheïsme, zeg jij.
Ik moet mij in de jeugdzorg verdiepen, zeg jij.

Verklaar je nader, zou ik zeggen!
Weet je Riemer, Ik ga klagen.
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2010, 02:03:53 am door small brother »

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #13 Gepost op: juni 09, 2010, 08:33:09 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 juni 2010 om 00:36:
[...]
Denk vooral verder en deel je gedachten met ons.

Denken moet je niet stoppen, het is een gave.


Sterker nog: de Gedankensperrung/Denksperrung (gedachtenstop) is een teken van ernstige psychopathologie!!!

Wat was nou de trigger voor de uitspraken van small brother (en waar begon dit topic eigenlijk)??

quote:

vrolijke schreef op 05 juni 2010 om 17:37:
Wat een rare god toch.
Almachtig; en toch niet in staat, zo te formuleren, dat iedereen het eenduidig kan verstaan.  :)
Wie zegt dat het de bedoeling is geweest dat iedereen "het" eenduidig zou moeten verstaan?? Een God die stof tot nadenken geeft. Is die raar? Dat past toch niet bij de denklijnen van Vrolijke (zoals ik die heb leren kennen, moet ik er bij zeggen...). Een denkverbod bij een Schrift die tot nadenken stemt... Das hält nicht zusammen...!!! Toch??
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #14 Gepost op: juni 09, 2010, 08:42:47 am »

quote:

small brother schreef op 09 juni 2010 om 00:37:
Ik weet niet wat een pantenist is, en ga er ook geen studie van maken. Ik weet zeker dat ik zuiverder oordeel als ik mij verre houdt van allerlei dingetj
offtopic:@Smallbrother: kijk, hier heb ik het over.
Dit is exact wat er op een andere plaats ook gebeurt terwijl je dat niet wilt.
Maar als je ergens geen studie (op welke wijze dan ook, desnoods via wiki) van wilt maken dan krijg je dat er wel geroepen wordt maar zonder inhoud.
Probeer dat eens te voorkomen :)
En desnoods bij hem op de koffie zoals al geopperd is.
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2010, 08:54:36 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #15 Gepost op: juni 09, 2010, 02:34:52 pm »

quote:

small brother schreef op 09 juni 2010 om 00:37:
[...]

Ik weet zeker dat ik zuiverder oordeel als ik mij verre houdt van allerlei dingetjes uit allerlei hokjes uit allerlei boekjes. Die hebben bij mij geen gezag of waarde.



Dat is een paradox.
Hoe kun je denken, als je geen nieuwe gedachten toelaat?

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #16 Gepost op: juni 09, 2010, 02:56:12 pm »

quote:

vrolijke schreef op 09 juni 2010 om 14:34:
[...]


Dat is een paradox.
Hoe kun je denken, als je geen nieuwe gedachten toelaat?
Hoe kun je als Christen uberhaupt stoppen met denken terwijl je de opdracht hebt om de wetten van God dag en nacht in gedachten te houden?
Deut 11: Houd mijn woorden dus in gedachten, maak ze u eigen, draag ze als een teken om uw arm en als een band op uw voorhoofd.
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2010, 02:59:15 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #17 Gepost op: juni 09, 2010, 03:41:13 pm »

quote:

small brother schreef op 09 juni 2010 om 00:37:
[...]

Beste Trajecto,
1. Als de naam van God zonder eerbied gebruikt, mag je van mij niet verwachten dat ik dat respecteer vanwege zogenaamd politiek correct gedrag. Zou je eenzijdig een zogenaamd politiek correct gedrag eisen in een niet politiek correcte situatie, dan ben je naar mijn mening bezig met Haags gesuf.
2. Mijn volgens jouw incorrect gedrag was het stroomlijnen van een wat oneerbiedige formulering. Ik had in plaats daarvan ook kunnen reageren, Maar ik nam geen aanstoot en negeerde het en vertaalde het voor mijzelf en het vervolg van de discussie tot een meer eerbiedige versie. Dan kun jij wel gaan roepen dat in die zin de formele "norm" is overschreden, maar dat is onzin. Immers, ik mag ervan uitgaan dat niemand opzettelijk kwetst. Het is dus mijn goed recht om te verwachten dat er iets wordt bedoeld dat past binnen christelijk gedrag.

Beste Small Brother,
Mij zul je niet horen zeggen dat je je zou moeten richten naar Haags gesuf. Laten we vooral niet suffen maar zo bewust mogelijk bezig zijn.
Dat je geen aanstoot nam is toch niet geheel juist geformuleerd. Je signaleerde minachting/laster en negeerde die dan verder, nam de inhoud  en "vertaalde" die naar iets wat je vermoedde als eigenlijke boodschap. Je "stroomlijnde" de boodschap, zoals jij dat noemt. Ik ben echter van mening dat Vrolijke het recht heeft beluisterd te worden zonder door een "stroomlijningsoperatie" te gaan. Natuurlijk dient ook hij zich te houden aan de regels van het forum maar ik vind niet dat we als individuele forummers aan stilzwijgende correctie moeten doen. Openlijk iemand wijzen op wat (misschien) niet kan en/of feedback erover naar de moderatie doen is wat anders. Dat kan altijd.
(Ik begrijp wel hoe jij gedacht hebt, maar zo werk het toch niet helemaal goed. Dat kun je simpelweg al concluderen uit het feit dat Vrolijke reclameerde.)

quote:

3. Vrolijke benoemd, terecht overigens, het feit dat hij het zo niet gezegd had, dus herhaalt het, en formuleert dan ook nog eens in andere woorden oneerbiedig. Dus ik ga verder dan negeren en antwoord correct en geef een duidelijke boodschap. Vrolijke wekt ook niet de indruk zich aangevallen te voelen. Maar hoe dan ook, voor mijn deelname aan een discussie geldt dat bepaalde basisregels van respect een eerbied worden gehanteerd. En verder is het aan het forumbeheer om posten wel of niet te laten staan. Opvallend is dat de boodschap duidelijk was, en dat Vrolijke de boodschap ook accepteert. Dus communicatie OK, en niemand hoeft zich bezeerd te voelen. Jij ook niet.

Om met het laatste te beginnen: ik ben niet bezeerd, nee.
Wat ik echter meen te signaleren is het volgende: Vrolijke post en wordt stilzwijgend gecorrigeerd, hij reclameert en haakt dan min of meer lakoniek af na jouw "Anyway: STOP ermee"-post met vermoedelijk een gedachte als "Ik stoot hier op een muur van dogmatisch bezig zijn die elke vraag en elk (anders-)denken blokkeert en dan is voor mij de discussie direct gesloten en stop ik". Vervolgens opent hij dan wel een nieuw topic over de (on)geoorloofdheid van het denken.
(Vrolijke, corrigeer me als ik het mis heb.)

Als ik het bij het rechte eind heb is het toch niet helemaal zo gladjes emotieloos als dat jij het nu in punt 3 beschrijft.

quote:


4. Als je de quote goed leest zal je opvallen dat ik schreef:
"Vrolijke schreef zoiets als:"
Dus ook formeel kun je niet het verwijt hard maken dat ik die hele reeks diskwalificerende aanduidingen en verwijten van jou verdien.

Je gaf al aan dat je wijzigingen ging aanbrengen, ja; dat je ging parafraseren. De bedoeling daarvan lag echter voor de hand en ik wees je er gewoon op wat ik opener en eerlijker zou hebben gevonden.
Als je dat als onterechte aanval ervaart vind ik dat jammer, maar ik blijf wel bij mijn mening. Overigens ben ik daarnaast ook van mening, dat je het in goede overtuiging het zo te moeten doen, gedaan hebt.

quote:


5. tenslotte benoem ik toch nog maar even dat je mij een nog een profiel oplegt waar ik mij niet in herken. Je schrijft namelijk:

quote:
Met stilzwijgend wijzigen doe je je eigen overtuiging al niet eens recht, dat er hier iets ongehoords gebeurt. Nu achteraf komt die weliswaar naar buiten


De eerste keer vond ik het niet ongehoord. Ik weet niet wat een pantenist is, en ga er ook geen studie van maken. Ik weet zeker dat ik zuiverder oordeel als ik mij verre houdt van allerlei dingetjes uit allerlei hokjes uit allerlei boekjes. Die hebben bij mij geen gezag of waarde. Daarom verwijt ik ook niemand iets en vind ik het ook niet ongehoord. Dat ik het graag net even anders geformuleerd zie is een andere zaak. Maar als ik werkelijk ervan overtuigd van was dat opzettelijk God's naam geminacht wordt, dan zou ik niet eens reageren en een topic report indienen. Dat heb ik uit voorzichtigheids overwegingen overigens de tweede keer wel gedaan - zij het in vragende vorm. Had je die gezien?
Nee, dat topic report heb ik niet gezien. Ik heb nog even gekeken, maar ik weet niet of, en zo ja hoe, ik zo'n report zou kunnen zien.
Of je je wilt oriënteren omtrent de "hokjes" moet je natuurlijk zelf weten. Soms kan het weleens handig zijn toch ook enige kennis te nemen van zaken buiten eigen overtuiging. Maar dat is niet meer dan een goed-gemeend advies waarmee je natuurlijk helemaal zelf mag doen wat je wilt.  

quote:


Eigenlijk vind ik dus dat je doet wat je mij verwijt.
En zou ik het fijn vinden als je er iets van opstak.

Lees nog eens je kwalificaties door over wat ik gedaan zou hebben.
Wat vind je zelf? Begrijp je de indruk die je wekt?

Hmm ja, ik denk dat ik het wel een beetje begrijp.
Ik vertelde je dat je vindt dat er iets ongehoords gebeurt en dat je daar weinig open mee omgaat. Jij bent je niet bewust ervan dat dat zo zou zijn en vindt mijn post een nare en onterechte aanval.

Denk dan echter nog eens terug bij jezelf. Het heeft je wel degelijk beroerd want je roept Vrolijk toe:
"Anyway: STOP ermee!"

Dat betekent volgens mij dat je innerlijk weldegelijk in beroering was en van daaruit Vrolijk moest toeroepen te stoppen! Als dat zo is verwijt ik jou dat niet, maar ik constateer het dan gewoon.

Eerst in stilte tekst wijzigen en later het bovenstaande roepen naar Vrolijk vind ik geen open en constructieve benadering.

Dat je je scherp aangevallen voelt komt misschien ook doordat mijn post niet al te uitgebreid maar redelijk bondig was. Dat is iets wat ik gewoonlijk wel nastreef voor een forum-postje. Ten behoeve van jou heb ik dat streven hier even laten varen en dus: uitgebreid antwoord voor jou!

Zo zie ik het en zo vermoed ik het voor wat betreft de zaken die ik niet rechtstreeks verifiëren kan.
Het is niet mijn bedoeling om jou gevoelig te treffen -- en het spijt mij als dat toch gebeurd is. Ik signaleer het echter gewoon als er dingen gebeuren die naar mijn idee bepraat moeten worden of rechtgezet.
Jij hebt Vrolijke niet willen treffen en ik wil jou niet treffen, maar dit is wel een discussieforum waar we niet zo vreselijk voorzichtig met elkaar moeten omgaan dat we elkaar slechts vriendelijk toeknikken.

En voor de rest hoor ik het gewoon graag als ik er toch naast zit met wat ik schrijf.
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2010, 06:42:12 pm door Trajecto »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #18 Gepost op: juni 09, 2010, 03:45:37 pm »

quote:

Zou je voor ons eens kort en bondig kunnen samenvatten wat voor jou panteisme betekent?
Mail me maar als je wat wilt weten

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #19 Gepost op: juni 09, 2010, 04:50:20 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 juni 2010 om 15:45:
[...]

Zou je voor ons eens kort en bondig kunnen samenvatten wat voor jou panteisme betekent?



Nou; ik zal het eens proberen.

Het heelal komt uit een punt, waar de oerknal plaats vond.
alles hangt samen en funktioneerd alleen maar door onderling uitwisseling (het duitse woord "Austausch" treft het beter vind ik)
Er verdwijnt ook niets in het heelal. Het veranderd hoogstens alleen maar van gedaante.
Wij zijn dus allemaal met elkaar verwant. Niet alleen de mensen; maar ook al het andere. Dieren, planten, organische en anorganische elementen en verbindingen.
Alles samen kan je dus als "god" betrachten. De fakto is alles samen god.
Die was er altijd, en zal er altijd zijn.
Zo gezien sterf je niet werkelijk. Ergens ben je er altijd. En al altijd geweest.
Maar niet als "Jan", "Piet" of "Klaas". Dat is een illusie.

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #20 Gepost op: juni 09, 2010, 05:17:36 pm »
Kan jouw "god" dan ook nadenken, Vrolijke?

Zo ja: hoe dan?
Zo nee: waarom zou je het een god noemen?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #21 Gepost op: juni 09, 2010, 05:20:18 pm »

quote:

Zwever schreef op 09 juni 2010 om 17:17:
Kan jouw "god" dan ook nadenken, Vrolijke?

Zo ja: hoe dan?
Zo nee: waarom zou je het een god noemen?

Mag ik daar een vraag bij zetten?
zo ja, waarom noem je die eenheid dan god en bestaat die eenheid dan uit goddelijke delen?
Mail me maar als je wat wilt weten

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #22 Gepost op: juni 09, 2010, 05:32:57 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 juni 2010 om 17:20:
[...]

Mag ik daar een vraag bij zetten?
zo ja, waarom noem je die eenheid dan god en bestaat die eenheid dan uit goddelijke delen?


Voor mijn part kan je het noemen zoals je wilt hoor.

Is het voor ergens iets belangrijk, te defineren, dat het "goddelijke delen" zijn?

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #23 Gepost op: juni 09, 2010, 05:37:44 pm »

quote:

Zwever schreef op 09 juni 2010 om 17:17:
Kan jouw "god" dan ook nadenken, Vrolijke?

Zo ja: hoe dan?
Zo nee: waarom zou je het een god noemen?


"Nadenken" in onze definitie van nadenken, denk ik niet.
Per definitie zijn er dingen. Die kun je gewoon niet weten. Je kunt er alleen vanuit gaan hoe ze niet zijn.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #24 Gepost op: juni 09, 2010, 05:45:06 pm »

quote:

vrolijke schreef op 09 juni 2010 om 17:32:
[...]


Voor mijn part kan je het noemen zoals je wilt hoor.

Is het voor ergens iets belangrijk, te defineren, dat het "goddelijke delen" zijn?
Het zou aangeven dat in elk mens iets van het goddelijke zit namelijk, vandaar.
Mail me maar als je wat wilt weten

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #25 Gepost op: juni 09, 2010, 05:55:23 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 juni 2010 om 17:45:
[...]

Het zou aangeven dat in elk mens iets van het goddelijke zit namelijk, vandaar.



Maar ook in een stoel, of een vis, of een kieselsteen.
Neem de mens niet zo, als zou het iets besonders zijn.
Voor het heelal niet zo belangrijk hoor.

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #26 Gepost op: juni 09, 2010, 08:40:45 pm »
Maar wat is dan het "goddelijke" eraan?

Je klinkt mij nu in de oren als een atheïst met veel respect voor de natuur. Pantheïst heeft toch het woord 'theist' erin zitten; ofwel iemand die gelooft in een boven-natuurlijke god of goden.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #27 Gepost op: juni 09, 2010, 08:53:12 pm »

quote:

Zwever schreef op 09 juni 2010 om 20:40:
Maar wat is dan het "goddelijke" eraan?

Je klinkt mij nu in de oren als een atheïst met veel respect voor de natuur. Pantheïst heeft toch het woord 'theist' erin zitten; ofwel iemand die gelooft in een boven-natuurlijke god of goden.

In het dagelijkse leven voel ik mij een atheïst nader als een theïst.
Dat komt vooral, omdat ik persé niet aan een "persoonlijke" god geloof. Ook, als er een stukje van ben.  :)

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #28 Gepost op: juni 09, 2010, 08:55:58 pm »
Oke, maar het gedeelte van jou dat wel in een soort "god" gelooft, wat gelooft die dan anders dan de atheïst?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #29 Gepost op: juni 09, 2010, 09:03:23 pm »

quote:

Zwever schreef op 09 juni 2010 om 20:55:
Oke, maar het gedeelte van jou dat wel in een soort "god" gelooft, wat gelooft die dan anders dan de atheïst?


Komt waarschijnlijk alleen maar erop aan, hoe je de oerknal defineerd.

Niet voor niets voel ik mij een atheïst nader.

Het speelt helemaal geen rol hoor. Warom zou het een rol moeten spelen?

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #30 Gepost op: juni 09, 2010, 09:19:44 pm »
samengevat klinkt het mij in de oren als:

ooit was er ineens iets (of misschien was dat iets er wel niet ineens maar al eeuwig) en dat iets was tegelijk niets want het ene deel ervan is inwisselbaar voor het andere, en als dat nog niet zo is, dan zal het ene even goed ooit overgaan in het andere dus dan maakt het ook niet meer uit wat wanneer was, is of zal zijn. het al bij elkaar is god. en toch ook weer niet want wat maakt het begrip god uit als wij het al toch niet kunnen omvatten en vatten. wij zijn slechts een deel van het geheel alleen weten we niet welk deel want nu zijn we dit deel en straks zijn we dat deel, en dus maakt dat eigenlijk ook niet iets uit...

En toch bekruipt me het gevoel: hier probeert ene Hendrik te verwoorden wat ene Vrolijke, een bekennende pantheist, probeert te verwoorden... stof kan niet denken en gedachten uitwisselen met stof... (zegt een regulier medisch opgeleide leek met een klassiek mechanisch wereldbeeld - doordenkend klopt van dat laatste wereldbeeld OOK niets... NB: Vrolijke: dit OOK slaat niet perse op jouw wereldbeeld - ik deponeer het "klassiek mechanische" in de vergaarbak van "nuttige en minder nuttige" wereldbeelden... en haal het er regelmatig als "toch best nuttig" uit... al blijft het een hulpmiddel - en dus behelpen...)
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2010, 09:55:49 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #31 Gepost op: juni 09, 2010, 09:59:47 pm »
Hm, ik lees net op Wikipedia dat pantheïsme inderdaad gezien kan worden als een soort atheïsme met een grote 'verering' van de natuur.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #32 Gepost op: juni 09, 2010, 10:00:09 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 09 juni 2010 om 21:19:
samengevat klinkt het mij in de oren als:

ooit was er ineens iets (of misschien was dat ineens wel niet ineens maar eeuwig) en dat iets was tegelijk niets want het ene deel ervan is inwisselbaar voor het andere, en als dat nog niet zo is, dan zal het ene even goed ooit overgaan in het andere dus dan maakt het ook niet meer uit wat wanneer was, is of zal zijn. het al bij elkaar is god. en toch ook weer niet want wat maakt het begrip god uit als wij het al toch niet kunnen omvatten en vatten. wij zijn slechts een deel van het geheel alleen weten we niet welk deel want nu zijn we dit deel en straks zijn we dat deel, en dus maakt dat eigenlijk ook niet iets uit...

En toch bekruipt me het gevoel: hier probeert ene Hendrik te verwoorden wat ene Vrolijke, een bekennende pantheist, probeert te verwoorden... stof kan niet denken en gedachten uitwisselen met stof... (zegt een regulier medisch opgeleide leek met een klassiek mechanisch wereldbeeld - doordenkend klopt van dat laatste wereldbeeld OOK niets... NB: Vrolijke: dit OOK slaat niet perse op jouw wereldbeeld - ik deponeer het "klassiek mechanische" in de vergaarbak van "nuttige en minder nuttige" wereldbeelden... en haal het er regelmatig als "toch best nuttig" uit... al blijft het een hulpmiddel - en dus behelpen...)


De "laatste waarheid" kan sowieso niemand achterhalen.
Er is hierover al sinds mensengedenken over nagedacht worden.
Hoe meer gegevens wij hebben, hoe meer wij wel weten, hoe het dus niet plaats vond.
Het was dus niet:

quote:

de gehele schepping werd geboren uit de grote leegte en  Grootvader Zon en Grootmoeder Aarde elkaar ontmoetten en gingen een vruchtbare relatie aan.
En het was zeker ook niet:

quote:

De god Chnoem schiep alle mensen en dieren van klei. Hij maakte ze op zijn pottenbakkersschijf. Door de botten van de mens liet hij bloed stromen en legde hij een huid over het lichaam. Dan bracht hij de longen, het spijsverteringsstelsel, de wervels en de voortplantingsorganen aan. Dan zorgde hij ervoor dat de mens zich kon voortplanten.


Maar hoe het wel was. Dat kunnen wij nooit voledig weten.
Warom is het zo moeilijk zich daar bij neer te leggen?

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #33 Gepost op: juni 09, 2010, 10:02:53 pm »

quote:

vrolijke schreef op 09 juni 2010 om 22:00:
[...]
Maar hoe het wel was. Dat kunnen wij nooit voledig weten.
Warom is het zo moeilijk zich daar bij neer te leggen?
Omdat het dan geen zin heeft om op te staan misschien??? En iets in me WIL opstaan... Laat me opstaan??!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #34 Gepost op: juni 09, 2010, 10:16:00 pm »
bestaat er zo iets als christelijk pantheïsme???

Beeld van God, de onzichtbare, is hij,
eerstgeborene van heel de schepping:
in hem is alles geschapen,
alles in de hemel en alles op aarde,
het zichtbare en het onzichtbare,
vorsten en heersers, machten en krachten,
alles is door hem en voor hem geschapen.
Hij bestaat vóór alles en alles bestaat in hem.


(sorry, Vrolijke, ik voel me nog steeds een 20-jarige, romantisch-rationalistische refo... ik hoop dat ik me nog heel lang 20 mag voelen... een menselijke ondeugd, ik weet het...)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #35 Gepost op: juni 09, 2010, 10:21:14 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 09 juni 2010 om 22:02:
[...]

Omdat het dan geen zin heeft om op te staan misschien??? En iets in me WIL opstaan... Laat me opstaan??!!


Nou, ik wil ook opstaan.
De zin van´t leven, is het leven met leven te vullen.
De genen (of heet het gens?) geven voor, wat goed voor je (en de samenleving) is. (Daarom is "voortplanten" ook zo lollig) :)
Dat het leven alleen een zin zou hebben, als er een god, en een hiernamaals bestaat, gaat mijn hoofd niet in.
Wat heeft nou het ene met het andere te maken?
Omgekeerd, kan het toch ook zijn.
Wat moet een "volmaakte" god nou van een mens (of wat dan ook) hebben. Waarvoor zou die´t nodig hebben. Dat geeft toch helemaal geen zin.

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #36 Gepost op: juni 09, 2010, 10:23:30 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 09 juni 2010 om 22:16:
bestaat er zo iets als christelijk pantheïsme???

Beeld van God, de onzichtbare, is hij,
eerstgeborene van heel de schepping:
in hem is alles geschapen,
alles in de hemel en alles op aarde,
het zichtbare en het onzichtbare,
vorsten en heersers, machten en krachten,
alles is door hem en voor hem geschapen.
Hij bestaat vóór alles en alles bestaat in hem.


(sorry, Vrolijke, ik voel me nog steeds een 20-jarige, romantisch-rationalistische refo... ik hoop dat ik me nog heel lang 20 mag voelen... een menselijke ondeugd, ik weet het...)


Nou, dat past toch alles samen met pantheïsme.
Vooral de laatste zin: "alles bestaat in hem".

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #37 Gepost op: juni 09, 2010, 10:26:07 pm »

quote:

vrolijke schreef op 09 juni 2010 om 22:21:
Dat het leven alleen een zin zou hebben, als er een god, en een hiernamaals bestaat, gaat mijn hoofd niet in.
Wat heeft nou het ene met het andere te maken?


Als er een God is die mij gemaakt heeft met een bepaald doel voor ogen, dan geeft dat mij op een bepaalde manier 'zin'. Een beetje kromme vergelijking, maar toch: een auto is bijvoorbeeld gemaakt om mensen van A naar B te verplaatsen. Daarom heeft een auto 'zin'. Een auto zonder mensen heeft geen 'zin', geen 'doel'.

Ik denk dat jij een stukje van je doel hebt gevonden, namelijk het eren van God door Hem te prijzen voor zijn geweldige natuur. Nu nog zien dat het dan ook God is die die natuur gemaakt heeft!
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #38 Gepost op: juni 09, 2010, 10:30:01 pm »

quote:

vrolijke schreef op 09 juni 2010 om 22:23:
Nou, dat past toch alles samen met pantheïsme.
Vooral de laatste zin: "alles bestaat in hem".


Er zitten best overeenkomsten tussen ja. Elke atoom van dit heelal wordt door God in stand gehouden, en kan niet bestaan buiten God om. Dus ja, het hele heelal getuigt van God!

Het verschil met pantheïsme is dat bij pantheïsme het heelal van zichzelf getuigt, maar bij Christenen van God. En wat is logischer: een enorm complex, schitterend heelal dat zichzelf heeft geschapen, of een enorm complex, schitterend heelal dat door een 'externe intelligentie' is gemaakt?
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2010, 10:30:33 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #39 Gepost op: juni 09, 2010, 10:34:04 pm »

quote:

vrolijke schreef op 09 juni 2010 om 22:23:
[...]


Nou, dat past toch alles samen met pantheïsme.
Vooral de laatste zin: "alles bestaat in hem".
Hij, dat Beeld van God, heeft op de een of andere manier die 20-jarige in mij "een hand gegeven"... En op de een of andere manier maakt dat een verschil... Alsof het er ineens wel toe doet dat een "volmaakte god" een extra mens op deze wereld zet... Ik zei je al, ik voel me (ondanks mijn leeftijd) nog steeds een 20-jarige, romantisch-rationalistische refo.
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2010, 10:34:34 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #40 Gepost op: juni 09, 2010, 10:40:27 pm »

quote:

Zwever schreef op 09 juni 2010 om 22:30:
[...]


Er zitten best overeenkomsten tussen ja. Elke atoom van dit heelal wordt door God in stand gehouden, en kan niet bestaan buiten God om. Dus ja, het hele heelal getuigt van God!

Het verschil met pantheïsme is dat bij pantheïsme het heelal van zichzelf getuigt, maar bij Christenen van God. En wat is logischer: een enorm complex, schitterend heelal dat zichzelf heeft geschapen, of een enorm complex, schitterend heelal dat door een 'externe intelligentie' is gemaakt?



Met menselijke logik kom je niet veel verder als:
   

quote:

De god Chnoem schiep alle mensen en dieren van klei. Hij maakte ze op zijn pottenbakkersschijf. Door de botten van de mens liet hij bloed stromen en legde hij een huid over het lichaam. Dan bracht hij de longen, het spijsverteringsstelsel, de wervels en de voortplantingsorganen aan. Dan zorgde hij ervoor dat de mens zich kon voortplanten.

Of de oerknal nu "van buitenaf" aangestoten werd, of, of hij nu "zichzelf"  aanstootte. So what?
Is het zo moeilijk aan te nemen, dat je niet zo belangrijk bent?
Stof tot stof. As tot as.
Ik ben nog zo blij hier tenminste een aantal jaren van te mogen genieten.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #41 Gepost op: juni 09, 2010, 10:43:48 pm »
Bij het pantheisme lijkt het me onmogelijk dat het ooit echt beter wordt met deze wereld. Een god die geen zelfstandige entiteit is (wat imho het geval is bij het pantheisme), kan ook nooit de situatie ten goede keren. Kan nooit almachtig zijn. Kan nooit een nieuwe wereld scheppen.
Het idee dat god in alles is -en verder niets-, is een ontzettende uitkleding van het godsbeeld van het christendom. Wat overblijft is een egocentrisch borstkloppen: kijk mij eens goddelijk zijn.

Maar ik ben nog geen 50, wellicht verander ik nog van mening. O-)
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2010, 10:44:40 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #42 Gepost op: juni 09, 2010, 10:53:14 pm »

quote:

elle schreef op 09 juni 2010 om 22:43:
Bij het pantheisme lijkt het me onmogelijk dat het ooit echt beter wordt met deze wereld. Een god die geen zelfstandige entiteit is (wat imho het geval is bij het pantheisme), kan ook nooit de situatie ten goede keren. Kan nooit almachtig zijn. Kan nooit een nieuwe wereld scheppen.
Het idee dat god in alles is -en verder niets-, is een ontzettende uitkleding van het godsbeeld van het christendom. Wat overblijft is een egocentrisch borstkloppen: kijk mij eens goddelijk zijn.

Maar ik ben nog geen 50, wellicht verander ik nog van mening. O-)



Leven is geen "Wunschkonzert". (wens je wat)
Dat maken demagogen ervan.
De wereld is "volmaakt". Er verdwijnt niets uit, en er komt niets bij. "In zich" voledig autark.
Ik heb mij niet voor "goddelijk" uitgegeven.

Belangrijker als de "waarheid", vind ik, dat je je eigen midden vindt.
Die heeft gelijk, die met zich en de wereld in eenklang leefd, en in zichzelf rust.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #43 Gepost op: juni 09, 2010, 11:08:11 pm »
Als de wereld autark is, kan het niet anders dan een zooitje blijven. Eigen gemoedsrust gaat dan -lijkt mij- ten koste van gemoedsrust van anderen, anders is er geen autarkie.

Men kan pas echte rust vinden wanneer men Gods leiding in deze wereld ziet en accepteert. In harmonie met jezelf en de wereld leven -zonder externe goddelijke hulp- is naar mijn mening utopie.

Neemt niet weg dat het -ondanks Christus heilswerk- nog steeds een zooitje is. God ziet daar rechtvaardigheid die mijn pet te boven gaat. Wat mij betreft bande Hij alle slechts subiet de wereld uit. Maar met een externe macht is er iig hoop op iets beters, omdat de balans tussen goed en kwaad niet vast ligt.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #44 Gepost op: juni 09, 2010, 11:21:12 pm »

quote:

elle schreef op 09 juni 2010 om 23:08:
Als de wereld autark is, kan het niet anders dan een zooitje blijven. Eigen gemoedsrust gaat dan -lijkt mij- ten koste van gemoedsrust van anderen, anders is er geen autarkie.

Men kan pas echte rust vinden wanneer men Gods leiding in deze wereld ziet en accepteert. In harmonie met jezelf en de wereld leven -zonder externe goddelijke hulp- is naar mijn mening utopie.

Neemt niet weg dat het -ondanks Christus heilswerk- nog steeds een zooitje is. God ziet daar rechtvaardigheid die mijn pet te boven gaat. Wat mij betreft bande Hij alle slechts subiet de wereld uit. Maar met een externe macht is er iig hoop op iets beters, omdat de balans tussen goed en kwaad niet vast ligt.



Dat het een "zooitje" is, zie je maar, als je jezelf als middelpunt ziet.
Alles bij elkaar, heeft "de wereld" jou niet nodig.
Je bent hier. Dat is toch een fijn feit!

Ik denk, dat je mijn "in eenklang zijn met de wereld" niet naast "gemoedsrust" kunt zetten. Heb ik ergens gemoedsrust gezegd?
Moet nog eens kijken.

Edit:
in zichzelf rusten is voor mij iets heel anders als gemoedsrust.
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2010, 11:23:48 pm door vrolijke »

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #45 Gepost op: juni 10, 2010, 08:27:45 am »
Bekijk eens de betekenis van het begrip "entropie" en hetgeen zij, die er verstand van hebben, m.b.t. dat onderwerp waarnemen in de wereld om ons heen, en je begrijpt dat het als "centraal punt in de chaos" onmogelijk is om in harmonie met je omgeving te leven...

Uitgaande van enkel "de statistiek" zouden we niet kunnen bestaan en bestaan we ook niet... En TOCH wisselen we gedachten met elkaar uit... Hoe kan dat???
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #46 Gepost op: juni 10, 2010, 08:39:24 am »
Ik weet zo even geen betere vertaling van eenklang. Het is geen NL. Het is imho harmonie; waarbij harmonie met jezelf gemoedsrust is.
Maar goed, als een andere vertaling beter is geldt volgens mij daarvoor hetzelfde: eigen eenklang zal noodzakelijk ten koste gaan van eenklang van anderen, wanneer er sprake is van autarkie in de wereld.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #47 Gepost op: juni 10, 2010, 09:21:30 am »

quote:

elle schreef op 10 juni 2010 om 08:39:
Ik weet zo even geen betere vertaling van eenklang. Het is geen NL. Het is imho harmonie; waarbij harmonie met jezelf gemoedsrust is.
Maar goed, als een andere vertaling beter is geldt volgens mij daarvoor hetzelfde: eigen eenklang zal noodzakelijk ten koste gaan van eenklang van anderen, wanneer er sprake is van autarkie in de wereld.


Hoe iemand, die meer harmonie met zichzelf heeft, daardoor minder harmonie zou hebben met anderen, is voor mij paradox.
Kijk naar mensen die met zichzelf in´t reine zijn. Die zijn doch eerder gepredestineerd, anderen op alle mogelijke manieren met raad en daad bij te staan en helpen te kunnen.
Mensen, welke hun leven maar een zooitje is, bij wijze van spreken, brengen alleen maar onrust in anderen.

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #48 Gepost op: juni 10, 2010, 09:22:46 am »
Ben vandaag onderwege.
Eerst vanavond weer.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Denkverbod
« Reactie #49 Gepost op: juni 10, 2010, 09:56:30 am »

quote:

vrolijke schreef op 10 juni 2010 om 09:21:
[...]


Hoe iemand, die meer harmonie met zichzelf heeft, daardoor minder harmonie zou hebben met anderen, is voor mij paradox.
Nee, dat zeg ik niet. Ik stel dat als er autarkie is, de harmonie (oid) van de een ten koste moet gaan van de harmonie van de ander. Ten minste, als je in krachten van goed of kwaad gelooft, zoals een pantheist gelooft dat God in alles is. Als de een meer dan van het goede heeft, zadelt hij de rest op met wat meer kwaad. Daar heeft die zelf dan geen last van, zelf is 'ie in harmonie.

quote:

Kijk naar mensen die met zichzelf in´t reine zijn. Die zijn doch eerder gepredestineerd, anderen op alle mogelijke manieren met raad en daad bij te staan en helpen te kunnen.
Mensen, welke hun leven maar een zooitje is, bij wijze van spreken, brengen alleen maar onrust in anderen.
Nee, niet helemaal. Anderen kunnen zich juist gelukkig prijzen dat hun leven niet zo'n zooitje is. Iemand die harmonie kent, beseft dat vooral omdat anderen dat niet kennen.

Goedheid in deze wereld bestaat bij het kunnen herkennen van kwaad. Voor ons beperkte verstand kan het een niet zonder het ander. Je hebt een externe kracht, bijv een actieve God, nodig om dat te doorbreken.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]