Auteur Topic: de stemming  (gelezen 12418 keer)

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
de stemming
« Gepost op: juni 09, 2010, 07:22:57 am »
op naar de stembus.....lijst 19...

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #1 Gepost op: juni 09, 2010, 08:24:18 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 09 juni 2010 om 07:22:
op naar de stembus.....lijst 19...


de Evangelische Partij Nederland (lijst 19) heeft ook deze passages in hun verkiezingsprogramma:

"Flink bezuinigen op consulaten, ambasades en ontwikkelingssamenwerking Momenteel geeft Nederland 4.7 miljard aan ontwikkelingssamenwerking uit. Dit bedrag zal anders moeten worden aangewend (zie: voormalige kolonieën) en serieuze bezuinigingen doorvoeren."

Ze willen aan de ene kant Nederland een beter belastingklimaat geven voor bedrijven (dus... lagere belastingen voor bedrijven) maar ook de armen uit het vuur houden tijdens de komende periodes, niet bezuinigen op gezondheidszorg en ouderen, en niet op politie. Ik kwam alleen bezuinigingen op de overheid tegen, en op het "herdefinieren van het zorgmateriaal, medicatieverstrekking, het zuiniger omgaan met bestaande middelen in de gehele zorgsector" en niet de staatsschuld op laten lopen -- Maar het is kiezen of delen, lijkt mij.


Verder denkt men dat Israel Gods verbondsvolk is en blijft. Paulus schreef in Romeinen al dat de gelovigen uit de heidenen toegevoegd zijn aan het volk van God en dat sommige joden ('sommige' in die tijd) eruit gesnoeid waren. De staat/geografische entiteit Israel is niet Gods verbondsvolk, dat zijn alle gelovigen (incl. de gelovigen uit de joden)

In het verkiezingsprogramma staat ook dat het afschaffen (waar ze tegen zijn) van de wet op godslastering ervoor zal zorgen dat het "zal toestaan God te mogen lasteren en beledigen, alle kerken binnen te mogen gaan en attributen weg te mogen halen, de praktiserende geestelijken belachelijk te maken, te beschimpen en te beledigen, dit alles tijdens de heilige diensten" -- ik dacht dat 'attributen weghalen' onder stelen valt, en dat we daar het verbod op godslastering niet voor nodig hadden. Het zelfde geldt volgens mij voor het verstoren van bijeenkomsten en vergaderingen, en het beledigen van personen. Ik krijg de indruk dat hier een een doomscenario wordt geschetst.


al met al geen partij voor mij. Ik krijg het idee dat het (economische) programma niet echt gefundeerd is en dat er een angstbeeld wordt gebruikt m.t.. de wet tegen godslastering.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #2 Gepost op: juni 09, 2010, 10:15:33 am »
Net wezen stemmen, de mensen van het stembureau lagen nog net niet te slapen.
Mail me maar als je wat wilt weten

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #3 Gepost op: juni 09, 2010, 11:17:58 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 juni 2010 om 10:15:
Net wezen stemmen, de mensen van het stembureau lagen nog net niet te slapen.
in zwolle is het druk

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #4 Gepost op: juni 09, 2010, 11:19:34 am »

quote:

Nunc schreef op 09 juni 2010 om 08:24:
al met al geen partij voor mij. .
dat mag hoor...

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #5 Gepost op: juni 09, 2010, 08:48:57 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 juni 2010 om 10:15:
Net wezen stemmen, de mensen van het stembureau lagen nog net niet te slapen.
om 10.15 uur kwam ik uit het stembureau, waar het erg rustig was.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #6 Gepost op: juni 09, 2010, 09:11:10 pm »
ging om ongeveer half twee. Niet heel druk, maar er kwamen net mensen uit toen Wybo en ik naar binnen wilden en er kwamen net weer mensen binnen toen we weggingen, dus mooie doorstroom ;)
computerfout: een vreemde een in de byte

socrates

  • Berichten: 252
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #7 Gepost op: juni 09, 2010, 10:00:14 pm »
Zo! Dit gaat een lastige formatie worden. Persoonlijk hoop ik dat ze de PVV buiten de boot kunnen houden, anders staan we zo weer bij de stembus. VVD zit op rozen, die gaan, naar het lijkt zeker mee doen. Ben heel benieuwd, maar man, man, man, die winst voor de PVV. Sorry, maar ik ben er persoonlijk niet blij mee, er zit zo geen lijn in hun verhaal. Misschien is het goed dat ze mee gaan doen en dat het duidelijk gaat worden wat ze werkelijk in hun mars hebben, maar ik voorzie 2 scenario's:
1. Ze doen mee, maar gaan eerst eindeloos, tot in het alleroneindige (ik weet, is geen woord) moeilijk door over het regeerakkoord. Dat kan klappen of doorgang vinden. Lukt het ze, dan vrees ik allerlei bizarre voorstellen met ondoordachte gronden gedurende hun regeerperiode, die er toe zullen leiden dat:
- ze een karikatuur maken van het Nederlandse bestuur (voor zover dat niet al het geval is)
- ze op zoveel tegenstand stuiten, dat ze, liever dan de hand in eigen boezem te steken, gaan propageren hoe ze toch wel niet worden tegengewerkt en dat er een bestuurlijke elite hen tegenwerkt. Ze zullen dit aan de achterban uit gaan leggen als het succes van de partij en worden bij een deel van de bevolking nog populairder want Geert doet tenminste wat :S

2. Lukt het ze niet en doen ze niet mee dan zullen ze ook dat gaan zien als angst voor hun succesformule en dat dus hoe dan ook vieren. Met meer PVVers in de kamer zal het debat weer een groot feest zijn, met allerlei ridicule wetsvoorstellen, zaken die tegen de wet in gaan en meer aanzet tot polarisatie etc etc. Meer zaken als te zien is op youtube: een onvervalst PVV geluid. ( Ik weet, een beetje goedkoop, maar wel heel erg grappig, of juist niet, en dus om van te huilen als je bedenkt dat mogelijk sommigen van hen het misschien zelfs tot minister zullen schoppen) .

Even mijn hart luchten, waarvan ik liever geen moordkuil maak. Mijn politieke voorkeur, of liever afkeur moge duidelijk zijn. Heerlijk, zo'n forum  d:)b
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #8 Gepost op: juni 09, 2010, 10:06:55 pm »
We zijn terug bij "15 mei 2002"... Alleen hebben de populisten nu een andere naam... En is nu Rutte de pineut EN Balkenende... Hiep hiep... Mwah...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #9 Gepost op: juni 09, 2010, 10:22:02 pm »

quote:

socrates schreef op 09 juni 2010 om 22:00:
(...) Lukt het ze, dan vrees ik allerlei bizarre voorstellen met ondoordachte gronden gedurende hun regeerperiode, die er toe zullen leiden dat:
ik hoop eigenlijk op de terugkeer van de legendarische proefballonnetjesbakstenen.

quote:

(...)
Even mijn hart luchten, waarvan ik liever geen moordkuil maak. Mijn politieke voorkeur, of liever afkeur moge duidelijk zijn. Heerlijk, zo'n forum  d:)b


:-)

Ik moet zeggen dat ik ook flink baal van de uitslag. Zoveel rechtse stemmen, zo weinig christelijke en echt sociale geluiden. Weer vier (of minder!) jaren Paars in aantocht.

socrates

  • Berichten: 252
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #10 Gepost op: juni 09, 2010, 10:31:38 pm »

quote:

Nunc schreef op 09 juni 2010 om 22:22:
ik hoop eigenlijk op de terugkeer van de legendarische proefballonnetjesbakstenen.
Laten we dan vooral hopen op D66 in het kabinet, Thom de Graaf was bij mijn weten toch ballonnenkoning van Nederland! Nog even en sociaal is net zo'n vies woord als in de VS, bah, de communisten komen eraan  :+
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #11 Gepost op: juni 09, 2010, 11:07:21 pm »

quote:

Nunc schreef op 09 juni 2010 om 22:22:
[...]


ik hoop eigenlijk op de terugkeer van de legendarische proefballonnetjesbakstenen.


[...]


:-)

Ik moet zeggen dat ik ook flink baal van de uitslag. Zoveel rechtse stemmen, zo weinig christelijke en echt sociale geluiden. Weer vier (of minder!) jaren Paars in aantocht.
waar ik het meest van baal is dat Ik Geert wilders openlijk hoorde zeggen "minder Islam" zo iets vind ik eng. Waar gaat dit heen?
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

socrates

  • Berichten: 252
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #12 Gepost op: juni 09, 2010, 11:24:09 pm »
Geert kan zelfs met 23 zetels niet zo heel erg veel doen tegen de Islam. Wetten worden gemaakt met steun van de meerderheid in de Tweede Kamer, en daarna moet het naar de Eerste Kamer, waar hij helemaal geen steun heeft. Dus wat hij ook gaat proberen, al zijn voorstellen zullen, tot zijn eigen frustratie (en hij zal er de bevestiging in van zien van Haags gedoe) afgeschoten worden. Het debat zal er weer meer over gaan, er zal gepolariseerd worden, er zullen vanuit de Islamitische gemeenschap harde woorden vallen, die de PVV weer zal misbruiken als 'voer' voor het eigen gelijk, enfin, veel (meer) van het zelfde.
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

socrates

  • Berichten: 252
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #13 Gepost op: juni 09, 2010, 11:42:09 pm »
Het punt is echter dat het heel moeilijk gaat worden om tot een formatie te komen. En ik heb liever een paars kabinet dat daadkrachtig op gaat treden economisch gezien, dan Belgische toestanden omdat er maar geen kabinet gevormd kan worden en waar politici met elkaar over straat gaan rollen en we anderhalf jaar verder zijn eer we iets kunnen beginnen.
Ik ben ook niet bang voor de opkomst van Wilders, het is meer dat ik een soort plaatsvervangende schaamte voel richting de rest van de wereld. Ja mensen, in Nederland zijn we er ingetrapt, hij heeft een boel stemmen gewonnen...sorry  |:( .

Het zijn voor mij de verkiezingen van de oppervlakkigheid geworden. Leers zei het al, iedereen doet aan de verschroeide aarde. Stoer zijn richting de eigen kiezer met oneliners en 'positie' kiezen, maar dat is allemaal zo hol en leeg (ja ik weet 2 de zelfde dingen). Uitsluiten van andere partijen, heilige huisjes kiezen, ach ja. We zullen het wel zien. Word er geen moment bang van, maar een licht afkeurend hoofdschudden kan ik niet voorkomen  :nee:
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #14 Gepost op: juni 10, 2010, 12:06:57 am »

quote:

socrates schreef op 09 juni 2010 om 22:31:
[...]


Laten we dan vooral hopen op D66 in het kabinet, Thom de Graaf was bij mijn weten toch ballonnenkoning van Nederland! (...)
oh, ik bedoelde de ballonnenkoning van de (het?) LPF. Weet niet mee wie het was, maar dat was altijd lol.

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #15 Gepost op: juni 10, 2010, 01:53:42 am »
Mat Herben! De vrij gemetselde ballonnenkoning van het LPF! Ja die hele partij was gevuld met dijenkletsers.... Een dame in dienst van Desi Bouterse die binnen 24 uur weer minister af was, een 'live op tv' huilende partijvoorzitster, twee zetbazen als minister die elkaar de tent uitvochten...etc. Waar deze clowns vandaan kwamen is me nog steeds een raadsel. Laten we hopen dat dat soort chaos ons bespaard blijft met de PVV.

De uitslag zoals het er nu naar uitziet is geen beste voor een land in crisis. Zoals socrates ook zei , er is nu daadkracht nodig. Ik zie dat niet zo snel gebeuren met een waarschijnlijk ellenlange formatieperiode en broze coalitie van 3 of zelfs 4 partijen...
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2010, 01:54:51 am door St. Ignatius »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #16 Gepost op: juni 10, 2010, 08:30:30 am »
Hmz... doe mij dezelfde chaos bij de PVV maar. Dan zijn we er over 8 jaar weer vanaf.
Maar daar zou het olv bijv Hero Brinkman ook al rommelen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #17 Gepost op: juni 10, 2010, 08:32:36 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 10 juni 2010 om 01:53:
Mat Herben! De vrij gemetselde ballonnenkoning van het LPF! Ja die hele partij was gevuld met dijenkletsers.... Een dame in dienst van Desi Bouterse die binnen 24 uur weer minister af was, een 'live op tv' huilende partijvoorzitster, twee zetbazen als minister die elkaar de tent uitvochten...etc. Waar deze clowns vandaan kwamen is me nog steeds een raadsel. Laten we hopen dat dat soort chaos ons bespaard blijft met de PVV.

De uitslag zoals het er nu naar uitziet is geen beste voor een land in crisis. Zoals socrates ook zei , er is nu daadkracht nodig. Ik zie dat niet zo snel gebeuren met een waarschijnlijk ellenlange formatieperiode en broze coalitie van 3 of zelfs 4 partijen...
Populisme + daadkracht is helemaal een griezelige combi!!!

NB: de recente kwestie Hero Brinkman was maar een eerste voorproefje van wat ons te wachten staat...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #18 Gepost op: juni 10, 2010, 08:34:29 am »
2 zielen, 1 gedachte Elle... Alleen geef ik ze 8 maanden... Bij het eerste onpopulaire besluit gaat de PVV al weer zijn eigen weg, let maar op... 8 weken zou al veel zijn...


brrrrr..... Wilders minister van Buza..... Hoop het toch ECHT niet.... Al die scenes die dat weer gaat opleveren als hij weer eens ergens niet welkom is... En het geld dat nu extra in zijn beveiliging gestoken moet worden... Daar kan je de economie van Griekenland mee uit het slop trekken... Misschien moeten we voor de volgende verkiezingen eens uitrekenen wat die man ons land kost...!!!
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2010, 08:43:44 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #19 Gepost op: juni 10, 2010, 09:46:05 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 10 juni 2010 om 08:34:
2 zielen, 1 gedachte Elle... Alleen geef ik ze 8 maanden... Bij het eerste onpopulaire besluit gaat de PVV al weer zijn eigen weg, let maar op... 8 weken zou al veel zijn...


brrrrr..... Wilders minister van Buza..... Hoop het toch ECHT niet.... Al die scenes die dat weer gaat opleveren als hij weer eens ergens niet welkom is... En het geld dat nu extra in zijn beveiliging gestoken moet worden... Daar kan je de economie van Griekenland mee uit het slop trekken... Misschien moeten we voor de volgende verkiezingen eens uitrekenen wat die man ons land kost...!!!


Wilders op buitenlandsezaken, heel raar.
Hoelang kunnen we nog doorgaan met hem te beveiligen.
De PVV moet nu echt laten zien wat ze in huis hebben aan daad kracht, en dat betekent -willen ze serieus mee doen- , maatregelen nemen die goed zijn voor ons land, in-populair voor de pvv achterban.
ik ben benieuwd.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #20 Gepost op: juni 10, 2010, 11:30:13 am »
Misschien is Biza wel erger... Dan kan hij echt zijn "politie-eenheden tegen straatterreur" het land insturen... En de Antillen nog verder tegen de schenen schoppen....
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #21 Gepost op: juni 10, 2010, 11:43:22 am »

quote:

elle schreef op 10 juni 2010 om 08:30:
Hmz... doe mij dezelfde chaos bij de PVV maar. Dan zijn we er over 8 jaar weer vanaf.
Maar daar zou het olv bijv Hero Brinkman ook al rommelen.

Die gedacht heb ik precies zo.

Maar sommigen zijn bang voor nog meer chaos. Bijvoorbeeld prof. dr. René Tissen. Niet vanwege het feit dat partijen zelf zo raar is, maar vanwege de omstandigheden en het ontbreken van een visie daarop.

quote:

Kortdurend pluche

Veel belangrijker is de vraag hoe lang we een regering zullen hebben, ongeacht de de kleur van de coalitie. De kans is niet denkbeeldig dat we een periode van snel opeenvolgende regeringswissels zullen meemaken en die kans wordt geheel bepaald door de staat waarin Europa zich binnenkort bevindt. Hoewel alle politieke partijen erkennen dat er sprake is van een enorme economische crisis, biedt geen enkele partij een heldere kijk op de toekomst. Die ziet er niet goed uit.

ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #22 Gepost op: juni 10, 2010, 12:09:59 pm »
Niet onverwacht, maar breekpunten blijken ineens toch niet zo hard meer.
Als de zetels binnen zijn kunnen we de kiezer weer negeren, zo lijkt het.

Ik wordt er een tikje cynisch van. Aan de ene kant wordt geroepen dat 'we de kiezer serieus nemen en de uitslag bepaalt dat we moeten praten met de PVV'. Aan de andere kant worden breekpunten ingeleverd. Alsof de kiezer zich niet voor dergelijke breekpunten heeft uitgesproken.

Blij dat ik op een onbeduidend partijtje heb gestemd dat weer fijn oppositie mag gaan voeren. :Y)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Marloes

  • Berichten: 4175
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #23 Gepost op: juni 10, 2010, 01:53:27 pm »
Kortdurend pluche.. Ben bang dat ik 't eens ben met zijn voorspelling.

Welk partijtje Elle? Ze worden vrijwel allemaal genoemd bij de mogelijke coalities. ;)
[Prediker 7:29]

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #24 Gepost op: juni 10, 2010, 03:55:47 pm »
Verhagen is de nieuwe fractievoorzitter CDA.

http://www.nrc.nl/binnenl...als_fractievoorzitter_CDA

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #25 Gepost op: juni 10, 2010, 04:51:54 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 10 juni 2010 om 11:30:
Misschien is Biza wel erger... Dan kan hij echt zijn "politie-eenheden tegen straatterreur" het land insturen... En de Antillen nog verder tegen de schenen schoppen....


Ach, hij (Geert wilders)ziet nog wel of hij in het kabinet of in de kamer gaat zitten.

quote:

Nunc schreef op 09 juni 2010 om 22:22:
[...]

Ik moet zeggen dat ik ook flink baal van de uitslag. Zoveel rechtse stemmen, zo weinig christelijke en echt sociale geluiden. Weer vier (of minder!) jaren Paars in aantocht.
Bevestigt eerder wat ik al dacht, wij christenen zijn een minderheid geworden.
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2010, 05:01:21 pm door Antonius »
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #26 Gepost op: juni 10, 2010, 05:37:42 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 09 juni 2010 om 07:22:
op naar de stembus.....lijst 19...
Stem dan niet.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #27 Gepost op: juni 10, 2010, 06:00:49 pm »

quote:

Zeg dan niets.

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #28 Gepost op: juni 10, 2010, 07:27:29 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 09 juni 2010 om 07:22:
op naar de stembus.....lijst 19...
Zo, je was één van de 942...
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #29 Gepost op: juni 10, 2010, 08:39:02 pm »
Welke rol speelt het geloof nou nog bij de keuze voor het stemmen?
Dat is toch bijna nihil te noemen?

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #30 Gepost op: juni 10, 2010, 08:49:28 pm »
Huh? Geloof speelt toch nog steeds een grote rol?
Er geloven momenteel absurd veel mensen dat Geert Wilders goede ideeen heeft.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #31 Gepost op: juni 10, 2010, 08:53:09 pm »

quote:

Annet schreef op 10 juni 2010 om 20:39:
Welke rol speelt het geloof nou nog bij de keuze voor het stemmen?
Dat is toch bijna nihil te noemen?
Het latijnse woord fides betekent naast geloof ook vertrouwen...

Vullen we die laatste betekenis hier in:
Welke rol speelt vertrouwen nou nog bij de keuze voor het stemmen? Dat is toch bijna nihil te noemen?

De lijsttrekker die de grootste mond had over het niet kunnen vertrouwen van de Haagse kliek. Die een stormram mee wil nemen naar het binnenhof. Laat 1 (EEN) dag na de verkiezingen en na het uitspreken van de historische woorden "NU zeggen dat de AOW geen breekpunt meer voor ons is zou kiezersbedrog zijn" de AOW als breekpunt vallen...

Inderdaad: bij sommige partijen geldt vertrouwen geen (dus niet eens bijna nihil...) rol meer speelt bij het maken van keuzes... Hij zou NU in de peilingen al weer op 0 zetels moeten staan... Wie zou er in goed vertrouwen nog op willen stemmen!!!??? Zou De Hond er al een peiling op los gelaten hebben????
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #32 Gepost op: juni 10, 2010, 08:59:28 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 10 juni 2010 om 20:53:
[...]


Het latijnse woord fides betekent naast geloof ook vertrouwen...

Vullen we die laatste betekenis hier in:
Welke rol speelt vertrouwen nou nog bij de keuze voor het stemmen? Dat is toch bijna nihil te noemen?

De lijsttrekker die de grootste mond had over het niet kunnen vertrouwen van de Haagse kliek. Die een stormram mee wil nemen naar het binnenhof. Laat 1 (EEN) dag na de verkiezingen en na het uitspreken van de historische woorden "NU zeggen dat de AOW geen breekpunt meer voor ons is zou kiezersbedrog zijn" de AOW als breekpunt vallen...

Inderdaad: bij sommige partijen geldt vertrouwen geen (dus niet eens bijna nihil...) rol meer speelt bij het maken van keuzes... Hij zou NU in de peilingen al weer op 0 zetels moeten staan... Wie zou er in goed vertrouwen nog op willen stemmen!!!??? Zou De Hond er al een peiling op los gelaten hebben????
Als ik voor het woordje geloof nou eens religie invul, wil je de vraag dan nog eens beantwoorden?

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #33 Gepost op: juni 10, 2010, 09:08:06 pm »
Religie = geloof. Mensen moeten iets te geloven hebben. Vanaf morgen is voetbal weer religie, voor veel mensen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #34 Gepost op: juni 10, 2010, 09:09:10 pm »

quote:

Annet schreef op 10 juni 2010 om 20:59:
[...]


Als ik voor het woordje geloof nou eens religie invul, wil je de vraag dan nog eens beantwoorden?
Uh... CDA+CU+SGP= 18,7% misschien???
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #35 Gepost op: juni 10, 2010, 09:11:52 pm »
Ja maar je begrijpt me niet.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #36 Gepost op: juni 10, 2010, 09:14:38 pm »

quote:

Annet schreef op 10 juni 2010 om 21:11:
Ja maar je begrijpt me niet.
Jawel.... Denk ik.... Ik probeer wat: Wat zijn nu wezenlijke "geloofspunten" geweest die voor partijen speerpunt waren in hun verkiezingscampagne...?? Dat waren er bijzonder weinig, toch? Inderdaad....
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #37 Gepost op: juni 10, 2010, 09:16:56 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 10 juni 2010 om 21:09:
[...]


Uh... CDA+CU+SGP= 18,7% misschien???
Ik wilde met dit percentage maar zeggen, dat degenen die NU nog op deze partijen hebben gestemd dit echt wel uit gewoonte, geloof of bijgeloof moeten hebben gedaan... Optie 1 is redelijk uit de mode... Optie 3 ligt niet zo voor de hand... Rest, in ieder geval voor het grootste deel, optie 2....
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #38 Gepost op: juni 10, 2010, 09:18:59 pm »
Vast.
Zo'n 75% van de nederlanders heeft gestemd. Die geloven kennelijk allemaal in iets.

Of ze in God/Christus geloven is een andere vraag. Je kunt in heel andere dingen geloven dan in God alleen. Voor degenen die in God geloven speelt God vast een rol bij de keus op wie ze stemmen. Maar dan kan je stem ook bij PvdA uit komen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #39 Gepost op: juni 10, 2010, 09:19:38 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 10 juni 2010 om 21:16:
[...]


Ik wilde met dit percentage maar zeggen, dat degenen die NU nog op deze partijen hebben gestemd dit echt wel uit gewoonte, geloof of bijgeloof moeten hebben gedaan... Optie 1 is redelijk uit de mode... Optie 3 ligt niet zo voor de hand... Rest, in ieder geval voor het grootste deel, optie 2....
Ja, oke, nou dan zijn we het daar in elk geval over eens  :)

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #40 Gepost op: juni 10, 2010, 10:29:43 pm »
Haha, jullie zijn wel bezig met woordspelletjes. Ik maak me sterk dat jullie Annet expres niet of verkeerd begrepen toen ze de vraag postte over welke rol het geloof nou nog bij de keuze voor het stemmen zou spelen.

Ik denk ook wel dat die nogal gering is. Naast wat Hendrik over CDA+CU+SGP zegt, zal denk duidelijker dan vroeger door mensen die gelovig zijn de keuze voor een andere partij toch worden gedaan en dat eventueel omdat die partij voor iets staat wat de kiezer vanuit zijn religie voorstaat terwijl die partij niet die motivering heeft, maar er tenminste wel voor staat.

Traditioneel "zuilgebonden" kiesgedrag is praktisch volledig verleden tijd.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #41 Gepost op: juni 11, 2010, 10:49:18 am »
Het mooiste zou ik de combinatie VVD,CDA, PVDA vinden,

Lastig, maar dan wordt het vooral een centrummiddenprogramma. Daar waar de CDA zit dus :)

Wie is dan de winnaar en wat is dan de stem van het volk gemiddeld genomen nu echt geweest?

:D
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2010, 10:49:36 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #42 Gepost op: juni 11, 2010, 12:19:17 pm »
Het mooiste zou ik nieuwe verkiezingen binnen 1 jaar vinden, met ondertussen een impopulairder geworden Wilders. Wat ze dan in de tussentijd aanklooien is me om het even.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #43 Gepost op: juni 11, 2010, 01:03:47 pm »

quote:

elle schreef op 11 juni 2010 om 12:19:
Het mooiste zou ik nieuwe verkiezingen binnen 1 jaar vinden


Nog weer zo'n campagne met lawaai en geschreeuw ... ???
Bewaar me daarvoor.
De kiezer heeft nú gesproken, de kans dat hij/zij over een jaartje of zo wéér spreekt,
lijk me klein én ongewenst.

In deze verkiezingen werd nu pas goed duidelijk dat de overgrote massa van 'ons' volk,
lak heeft aan confessionele en conventionele politiek.

De (relatief grote) aanhang van het CDA heeft dat beeld de laatste jaren wat verhuld.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #44 Gepost op: juni 11, 2010, 04:06:14 pm »
Kan iemand hier mij uitleggen waarom in dit land niet de grootste partijen een formatieopdracht hebben maar dat de grootste en de meest gegroeide dit moeten doen?
Nuchter denkend zou ik zeggen: VVD en de PvdA en de PVV samen op het pluche (en binnen een jaar weer verkiezingen....)

Stel dat bijvoorbeeld de partij voor de dieren 10 zetels had gekregen, zouden die dan ook mee moeten doen als grootste groeier?
Een vreemd uitgangspunt in een land waarin we stemmen om groot te worden maar als we bijna de grootste zijn niet gehoord worden.
Mail me maar als je wat wilt weten

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #45 Gepost op: juni 11, 2010, 04:17:43 pm »
Het is zeker dat de PvdA niet met de PVV samen wil, dus dat kan niet.
Ze zeggen dat Cohen zelf stimuleert (hij heeft dat ook tegen de koningin gezegd) dat de VVD eerst met de PVV gaat praten, zodat als daar uit komt dat dat niet lukt, ze vanzelf bij zijn partij terecht komen en hij zo ook meer eisen kan stellen.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #46 Gepost op: juni 11, 2010, 05:12:40 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 11 juni 2010 om 16:06:
Kan iemand hier mij uitleggen waarom in dit land niet de grootste partijen een formatieopdracht hebben maar dat de grootste en de meest gegroeide dit moeten doen?
Nuchter denkend zou ik zeggen: VVD en de PvdA en de PVV samen op het pluche (en binnen een jaar weer verkiezingen....)

Stel dat bijvoorbeeld de partij voor de dieren 10 zetels had gekregen, zouden die dan ook mee moeten doen als grootste groeier?
Een vreemd uitgangspunt in een land waarin we stemmen om groot te worden maar als we bijna de grootste zijn niet gehoord worden.


Het enige wat ik weet is dat bijna alle partijen, behalve cda, en vvd, voor de verkiezingen te kennen gaven zonder de pvv te willen regeren.
Zoiets vind ik vreemd, een partij uitsluiten van regeringsdeelname.
voor er gestemd is.
In alle schema's van mogelijke coalities worden grote stijgers als groenLinks, D'66 en SP zelden genoemd.

quote:

mirt schreef op 11 juni 2010 om 16:17:
Het is zeker dat de PvdA niet met de PVV samen wil, dus dat kan niet.
Ze zeggen dat Cohen zelf stimuleert (hij heeft dat ook tegen de koningin gezegd) dat de VVD eerst met de PVV gaat praten, zodat als daar uit komt dat dat niet lukt, ze vanzelf bij zijn partij terecht komen en hij zo ook meer eisen kan stellen.
Tja, als Cohen dat beweert, dan is een coalitie PVV, VVD en PVDA een hachelijke onderneming, zo het al mogelijk is.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #47 Gepost op: juni 11, 2010, 06:17:49 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 11 juni 2010 om 16:06:
Kan iemand hier mij uitleggen waarom in dit land niet de grootste partijen een formatieopdracht hebben maar dat de grootste en de meest gegroeide dit moeten doen?
Nuchter denkend zou ik zeggen: VVD en de PvdA en de PVV samen op het pluche (en binnen een jaar weer verkiezingen....)

Stel dat bijvoorbeeld de partij voor de dieren 10 zetels had gekregen, zouden die dan ook mee moeten doen als grootste groeier?
Een vreemd uitgangspunt in een land waarin we stemmen om groot te worden maar als we bijna de grootste zijn niet gehoord worden.

Naar mijn weten is er weinig "zeker" in het algemeen gesproken, behalve dan dat de grootste partij een formatieopdracht krijgt, hier (nadat eventuele infomatierondes klaar zijn). In theorie kan misschien wel de formatie-opdracht naar een andere partij gaan als het zonneklaar is dat de grootste partij geen kabinet kan vormen omdat niemand met ze wil samenwerken bijvoorbeeld, maar als zoiets al ooit is voorgekomen dan zeker toch niet nu -- het is niet zo dat geen enkele meerderheid waarin de VVD zit bij voorbaat ondenkbaar is.

Het is zeker niet zo dat de partijen op aflopende volgorde van grootte met elkaar een nieuw kabinet moeten vormen. (Dus de grootste + de volgende + etc. ; net zolang tot we boven 75 zetels zitten.) Een grappig idee van jou, maar dat werkte nooit zo.
Het gaat niet alleen om aantallen maar ook om de inhoud en in hoeverre die inhoud van de ene te verzoenen is met de inhoud van een ander.

Dat de grootste groeier moet meedoen lijkt ergens enigszins logisch maar er valt zeker op af te dingen. Nu echter -- waar het de PVV betreft -- lijkt samenwerking met de grootste (de VVD) niet absoluut onmogelijk en ligt het dus voor de hand om die twee om te beginnen als "blok" om te starten met verder-denken te beschouwen en dan voorts te kijken wat er dan nog bij moet.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #48 Gepost op: juni 11, 2010, 06:26:32 pm »

quote:

Trajecto schreef op 11 juni 2010 om 18:17:
Het gaat niet alleen om aantallen maar ook om de inhoud en in hoeverre die inhoud van de ene te verzoenen is met de inhoud van een ander.
Als het om inhoud gaat kunnen we wel weer gaan stemmen.
PVV en inhoud?
Voor Henk en Ingrid maar tegen Fatima stond vandaag in een duitse krant.

quote:

Dat de grootste groeier moet meedoen lijkt ergens enigszins logisch maar er valt zeker op af te dingen.
Welke logica zit er in dan behalve dan dat er 1,5 miljoen nederlanders op hem gestemd hebben?
Welke logica is er om een draaikontenpartij die nu al zijn beruchte breekpunt laat vallen toe te laten tot een stabiel kabinet?

quote:

Nu echter -- waar het de PVV betreft -- lijkt samenwerking met de grootste (de VVD) niet absoluut onmogelijk en ligt het dus voor de hand om die twee om te beginnen als "blok" om te starten met verder-denken te beschouwen en dan voorts te kijken wat er dan nog bij moet.
Ik vrees met grote vreze voor dit land.
Mail me maar als je wat wilt weten

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #49 Gepost op: juni 11, 2010, 08:02:30 pm »

quote:

Antonius schreef op 11 juni 2010 om 17:12:
[...]


Het enige wat ik weet is dat bijna alle partijen, behalve cda, en vvd, voor de verkiezingen te kennen gaven zonder de pvv te willen regeren.
Zoiets vind ik vreemd, een partij uitsluiten van regeringsdeelname.
voor er gestemd is.
(...)
waarom is dat vreemd? Het is toch een democratisch recht om te mogen zeggen dat je als partij niet met een andere partij wilt samenwerken? Je sluit een partij dan niet uit van regeringsdeelname, maar alleen van samenwerking met jezelf.