Auteur Topic: We slaan de bladzijde om  (gelezen 3932 keer)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
We slaan de bladzijde om
« Gepost op: juli 02, 2010, 12:14:27 pm »
Hoi,

Ik merk nu dat het lezen van de bijbel niet enkel het lezen is van zomaar een boek, maar dat Jezus dan zelf spreekt.

Wat staat hier nu eigenlijk wezenlijk? Ik citeer:

De wijnstok en de ranken

1 ‘Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer. 2 Iedere rank aan mij die geen vrucht draagt snijdt hij weg, en iedere rank die wel vrucht draagt snoeit hij bij, opdat hij meer vruchten draagt. 3 Jullie zijn al rein door alles wat ik tegen jullie gezegd heb. 4 Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in mij blijven. 5 Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen.


De valkuil van christenen is dat we vaak denken dat we alles zelf moeten doen, dat dacht ik vroeger wel. Dat ik moet evangeliseren, dat ik me christelijk moet gedragen en dat ik de bijbel moet lezen. Maar in deze tekst lees ik dat als ik dat vanuit mezelf wil doen zonder hulp van Jezus, dat we dan niets kunnen doen. We hebben Hem erbij nodig.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
We slaan de bladzijde om
« Reactie #1 Gepost op: juli 02, 2010, 12:19:13 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 juli 2010 om 12:14:
Hoi,

Ik merk nu dat het lezen van de bijbel niet enkel het lezen is van zomaar een boek, maar dat Jezus dan zelf spreekt.

Wat staat hier nu eigenlijk wezenlijk? Ik citeer:

De wijnstok en de ranken

1 ‘Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer. 2 Iedere rank aan mij die geen vrucht draagt snijdt hij weg, en iedere rank die wel vrucht draagt snoeit hij bij, opdat hij meer vruchten draagt. 3 Jullie zijn al rein door alles wat ik tegen jullie gezegd heb. 4 Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in mij blijven. 5 Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen.


De valkuil van christenen is dat we vaak denken dat we alles zelf moeten doen, dat dacht ik vroeger wel. Dat ik moet evangeliseren, dat ik me christelijk moet gedragen en dat ik de bijbel moet lezen. Maar in deze tekst lees ik dat als ik dat vanuit mezelf wil doen zonder hulp van Jezus, dat we dan niets kunnen doen. We hebben Hem erbij nodig.

Zeker dat staat er duidelijk, maar Jakobus, die een directe leerling van Jezus was (   Mat 4,21+Jak 1,1) schreef:

Jak 2,26
Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, alzo is ook het geloof zonder de werken dood.

Wij moeten dus wel werken om in Jezus vrucht te dragen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
We slaan de bladzijde om
« Reactie #2 Gepost op: juli 02, 2010, 12:24:39 pm »
En dan kom je weer terug op het vijfde vers van de wijnstok en de ranken:
Zonder Jezus kan je niets doen. Jezus moet het in je werken.
Niet vanuit eigen kracht, maar vanuit Jezus.
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2010, 12:25:49 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
We slaan de bladzijde om
« Reactie #3 Gepost op: juli 02, 2010, 12:36:08 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 juli 2010 om 12:24:
En dan kom je weer terug op het vijfde vers van de wijnstok en de ranken:
Zonder Jezus kan je niets doen. Jezus moet het in je werken.
Niet vanuit eigen kracht, maar vanuit Jezus.
De brief van Jakobus nuanceert dat en valt daardoor vaak ook niet in goede aarde. De Duitse theoloog en reformator Maarten Luther noemde het een brief van stro (klik) en dat lijkt me veelzeggend.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b0/Martin_Luther_by_Lucas_Cranach_der_%C3%84ltere.jpeg
Maarten Luther.
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2010, 12:36:59 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
We slaan de bladzijde om
« Reactie #4 Gepost op: juli 02, 2010, 12:50:37 pm »
Volgens mij probeer je op eigen kracht te vertrouwen, maar dan ga je de mist in. zoals Jezus het zelf zei: zonder Hem kan je niets doen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
We slaan de bladzijde om
« Reactie #5 Gepost op: juli 02, 2010, 12:52:08 pm »
Je moet het ook zo zien: als je geloof stilzitten opleverd, dan is je geloof verkeerd. als je activiteiten puur uit jezelf voort komen, dan is er niet eens geloof.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
We slaan de bladzijde om
« Reactie #6 Gepost op: juli 02, 2010, 12:54:28 pm »
Ik weet dat we zonder Jezus niets zijn, daar zijn we het over een hoor, maar ik vraag me af wat jij van deze tekst vindt in dit licht bezien:

1 Tim 5,8
Doch zo iemand de zijnen, en voornamelijk zijn huisgenoten, niet verzorgt, die heeft het geloof verloochend, en is erger dan een ongelovige.
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2010, 12:55:26 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
We slaan de bladzijde om
« Reactie #7 Gepost op: juli 02, 2010, 12:59:42 pm »
Juist! 'geloof en werken'... Geen wonder dat die duitse ex-augustijner monnik de brief van Jakobus wilde schrappen uit de bijbel. (Hij had overigens al de deutero-canonieke boeken geschrapt. En eigenlijk moesten ook de Hebreën brief en Openbaringen eruit, maar dat terzijde)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
We slaan de bladzijde om
« Reactie #8 Gepost op: juli 02, 2010, 01:05:49 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 02 juli 2010 om 12:59:
Juist! 'geloof en werken'... Geen wonder dat die duitse ex-augustijner monnik de brief van Jakobus wilde schrappen uit de bijbel. (Hij had overigens al de deutero-canonieke boeken geschrapt. En eigenlijk moesten ook de Hebreën brief en Openbaringen eruit, maar dat terzijde)
Paulus dacht er net zo over als Jakobus (Joh 17,11) en verzette zich wél tegen de werken van de wet (Rom 3,20) maar nooit tegen de werken uit geloof. Dát is dus een grote misvatting in de gereformeerde leer en één van de redenen waarom ik niet gereformeerd ben.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
We slaan de bladzijde om
« Reactie #9 Gepost op: juli 02, 2010, 01:31:21 pm »
met 1 Tim 5,8 ben ik het volledig eens. Ook dan kom ik weer op vers 5 van de wijnstok en de ranken: "als je niet op Jezus vertrouwd zal je ook niet zorgen voor je huisgenoten en de zijnen."Ik geloof zelfs dat wanneer iemand die geen christen is dat wel doet, dat die dat doet in vertrouwen op zijn geweten en daar werkt Jezus ook door heen. Omdat Jezus nu eenmaal al had voorspeld dat zijn Geest over al het vlees zal uitgestort worden, wat nog niet betekend dat al dat vlees dan ook gered is. Redding komt door aannemen van Jezus als je redder. Ook dat kan enkel als Jezus je voed. Als Hij je niet voed, kan je niets doen.

Elia kon ook alleen maar aan de wet houden, omdat hij op God vertrouwde. God werkte dat in hem, waardoor Elia zich eraan hield.

Het is echter een verschil of je op je eigen talenten of regels vertrouwd, of op de ware liefde in je en Jezus vertrouwd. God is liefde. Zonder liefde ben je niets.
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2010, 01:32:59 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
We slaan de bladzijde om
« Reactie #10 Gepost op: juli 02, 2010, 01:36:21 pm »

quote:

Piebe schreef op 02 juli 2010 om 13:05:
[...]

Paulus dacht er net zo over als Jakobus (Joh 17,11) en verzette zich wél tegen de werken van de wet (Rom 3,20) maar nooit tegen de werken uit geloof. Dát is dus een grote misvatting in de gereformeerde leer en één van de redenen waarom ik niet gereformeerd ben.


Ik heb het dan ook over werken uit geloof en dat begint bij het vertrouwen op Jezus. Verder zal je het niet alleen, maar het samen met Jezus doen.

Wat ik vaak bespeur in onze gemeente dat veel mensen erg ijverig zijn, maar dat ik me afvraag of ze ook weten dat Jezus bij al hun ijver wil helpen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
We slaan de bladzijde om
« Reactie #11 Gepost op: juli 02, 2010, 01:43:49 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 juli 2010 om 13:31:
met 1 Tim 5,8 ben ik het volledig eens. Ook dan kom ik weer op vers 5 van de wijnstok en de ranken: "als je niet op Jezus vertrouwd zal je ook niet zorgen voor je huisgenoten en de zijnen."Ik geloof zelfs dat wanneer iemand die geen christen is dat wel doet, dat die dat doet in vertrouwen op zijn geweten en daar werkt Jezus ook door heen. Omdat Jezus nu eenmaal al had voorspeld dat zijn Geest over al het vlees zal uitgestort worden, wat nog niet betekend dat al dat vlees dan ook gered is. Redding komt door aannemen van Jezus als je redder. Ook dat kan enkel als Jezus je voed. Als Hij je niet voed, kan je niets doen.

Elia kon ook alleen maar aan de wet houden, omdat hij op God vertrouwde. God werkte dat in hem, waardoor Elia zich eraan hield.

Het is echter een verschil of je op je eigen talenten of regels vertrouwd, of op de ware liefde in je en Jezus vertrouwd. God is liefde. Zonder liefde ben je niets.
Mooi gezegd. :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
We slaan de bladzijde om
« Reactie #12 Gepost op: juli 02, 2010, 03:44:56 pm »

quote:

Piebe schreef op 02 juli 2010 om 13:05:
[...]

Paulus dacht er net zo over als Jakobus (Joh 17,11) en verzette zich wél tegen de werken van de wet (Rom 3,20) maar nooit tegen de werken uit geloof. Dát is dus een grote misvatting in de gereformeerde leer en één van de redenen waarom ik niet gereformeerd ben.
de enige misvatting die ik hier heel duidelijk bespeur, is de karikatuur van de gereformeerde leer, die jij voor waar lijkt te houden. De 'gereformeerde leer' gaat over werken uit dankbaarheid (als 'offer') en niet om het verdienen van genade.

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
We slaan de bladzijde om
« Reactie #13 Gepost op: juli 02, 2010, 07:00:39 pm »

quote:

Nunc schreef op 02 juli 2010 om 15:44:
[...]


de enige misvatting die ik hier heel duidelijk bespeur, is de karikatuur van de gereformeerde leer, die jij voor waar lijkt te houden. De 'gereformeerde leer' gaat over werken uit dankbaarheid (als 'offer') en niet om het verdienen van genade.
Toch opmerkelijk dat reformator Luther zo'n problemen met uitgerekend de brief van Jakobus had. Maar goed, ik kan me best vergissen hoor. :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
We slaan de bladzijde om
« Reactie #14 Gepost op: juli 02, 2010, 09:41:15 pm »

quote:

Piebe schreef op 02 juli 2010 om 19:00:
[...]

Toch opmerkelijk dat reformator Luther zo'n problemen met uitgerekend de brief van Jakobus had. Maar goed, ik kan me best vergissen hoor. :)


Luther was niet gereformeerd :-)

Verder deed Luther m.i. aan 'overcompensatie'. Hij was zo blij met de ontdekking dat je je genade niet hoeft te verdienen, dat allergisch werd voor alles wat daarop lijkt.

Oogje

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
We slaan de bladzijde om
« Reactie #15 Gepost op: juli 03, 2010, 09:22:38 am »
Jezus vraagt van je om een goed, rechtvaardig leven te leiden. De meeste gelovigen en ook niet-gelovigen zijn daar al druk mee bezig. Maar Jezus vraagt ook van je dat je jezelf helemaal vergeet, je vijanden écht in alle oprechtheid liefhebt zoals je beste vrienden, dat je over je heen laat lopen en daar vreugde in vindt en dat je getreiter, gemeenheid en oneerlijkheid in alle rust verdraagt.

En daar zit hem de crux van het verhaal. Wie daarmee namelijk zomaar uit zichzelf begint, zal hopeloos in de knel raken en zichzelf hard tegenkomen. Want dit zijn dingen waar de menselijke geest zich stevig tegen keert en zo ook alle moderne, psychologische inzichten. Je moet immers assertief zijn, voor jezelf opkomen, niet kwaad over jezelf denken, et cetera.

Dat is goed om mee te beginnen, om je geest mee tot rust te brengen, maar uiteindelijk wil Jezus niet minder dan absolute heiligheid. Je zult dan al snel merken dat Jezus het bovennatuurlijke van je vraagt, dat je bovennatuurlijk met Hem leeft. Hij wil je al die gaven geven, zodat je écht totaal anders en heiliger handelt dan je ooit dat te zullen kunnen.

Je zou dus kunnen zeggen dat hetgeen we nu leren en kennen, een mooi begin is, een mooie opstap naar heiligheid. Maar door gebed en door hier en daar tóch net even anders dan anders te handelen en je geest tóch net even iets meer te versterven dan je normaal zou doen, om zo echt rechtvaardig te willen leven, blijf je wel dicht met Christus verbonden. En Hij zal je dan in alle rust vormen naar zijn beeld en je vullen met die bovennatuurlijke gaven.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
We slaan de bladzijde om
« Reactie #16 Gepost op: juli 03, 2010, 10:13:49 am »
We zijn er uit geloof ik :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
We slaan de bladzijde om
« Reactie #17 Gepost op: juli 03, 2010, 10:30:10 am »
Ik las op een site een voorbeeld van iemand die door de bijbel te lezen en goed tot zich door te laten dringen wat hij las en het geloofde een bevrijding ervoor van de duisternis om het zo maar te noemen. Hij sterkte er helemaal door op. Hij ontdekte dat demonen al op de vlucht slaan als we de Woorden van Jezus Christus lezen en het in geloof  aannemen als de waarheid. Jezus doet dan het hele reinigende werk in ons. Dat stelde mij en ook mijn moeder met wie ik het er over had enorm veel gerust. We komen namelijk uit een familie met een trauma. Haar vaders en moeders huwlijk liep op de klippen en de meesten gaven hem op de schuld, omdat hij zich niet wist te gedragen. Maar hij had hulp nodig, die hij niet kon vinden. Hij wilde de toestand niet. Op een dag zag hij het niet meer zitten en maakte een einde aan zijn leven.
De kinderen en vrouw die hij achter liet dragen dat vandaag (24 jaar later) nog met zich mee als een ongenezelijke onderhuidse pijn en verdriet. Dan kan je naar iemand toegaan om voor je te bidden dat de duisternis uit je leven weg mag gaan, maar wat een drempel moet je dan wel niet over. Open kaart spelen over je verleden. Mijn oma stierf trouwens 8 jaar na het drama. Ook zei had het heel zwaar en stierf met gelukkig wel haar hele gezin om haar bed, zoals ze wilde.Ze riep vlak voor haar dood de naam van haar man (ze leefden gescheiden van tafel en bed) en keek met een aparte blik. Misschien zag ze hem wel.

Hoe dan ook, we hebben inderdaad ervaren dat het lezen van de Woorden van Jezus genezend werken als je het in geloof aanneemt. Jezus gaat dan helend met je aan het werk. Wat een geruststelling dat je geen grote drempel over moet, maar dat het aannemen van Gods Woord in geloof en vertrouwen genoeg is voor Jezus om je te helpen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
We slaan de bladzijde om
« Reactie #18 Gepost op: juli 03, 2010, 10:40:50 am »
Omdat dit een bijbelstudietopic is zag ik net in de bijbel een interessante gedeelte wat in de laatste woorden die ik citeer ingaat op wat we hier bespreken:
1 Korintiërs 3: 1-6
1 En ik, broeders, kon niet tot u spreken als tot geestelijke mensen, maar slechts als tot vleselijke, nog onmondigen in Christus. 2 Melk heb ik u gegeven, geen vast voedsel, want dat kondt gij nog niet verdragen. Ja, dat kunt gij ook nu [nog] niet, 3 want gij zijt nog vleselijk. Want als er onder u nijd en twist is, zijt gij dan niet vleselijk, en leeft gij niet als (onveranderde) mensen? 4 Want wanneer de een zegt: Ik ben van Paulus; en de ander: Ik van Apollos; zijt gij dan niet (onveranderde) mensen? 5 Wat is dan Apollos? Of wat is Paulus? Dienaren, door wie gij tot geloof gekomen zijt, en wel zoals de Here dit aan een ieder geschonken heeft. 6 Ik heb geplant, Apollos heeft begoten, maar God gaf de wasdom.  


Zo blijkt: we kunnen handelingen verrichten, maar God geeft de wasdom. Wil iets vruchten opleveren, dan komt dat van God.
NBG-vertaling 1951
© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
We slaan de bladzijde om
« Reactie #19 Gepost op: juli 03, 2010, 09:53:18 pm »

quote:

Op deeze manier overtref ie ja nooit oe andere topic? Loat mie oe een goede road geeb'n, niet meer doene ie alderbarstense oelskoek'n!  8)7
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2010, 09:53:31 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
We slaan de bladzijde om
« Reactie #20 Gepost op: juli 03, 2010, 10:29:33 pm »
Oelskoek'n??
Kun je die bij de bakker halen? ;)

( Ow nee sorry, dit is een serieus topic :X )

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
We slaan de bladzijde om
« Reactie #21 Gepost op: juli 04, 2010, 02:04:38 am »
Ach ja, we zijn er verbazingwekkend snel uit. Hebben we dat vaak, dat we het allemaal eens zijn?
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
We slaan de bladzijde om
« Reactie #22 Gepost op: juli 04, 2010, 07:57:52 am »

quote:

gaitema schreef op 04 juli 2010 om 02:04:
Ach ja, we zijn er verbazingwekkend snel uit. Hebben we dat vaak, dat we het allemaal eens zijn?
O-)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'