Auteur Topic: Onrust in de GKv  (gelezen 84513 keer)

meijer

  • Berichten: 14
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #350 Gepost op: augustus 24, 2010, 12:31:48 pm »
Mijn reden dat ik me niet meer kan vinden in de gerformeere leer

Zit juist in de leerstellingen de genoemde formulieren

Jaren jaren lang hoorde ik weer in de middagdienst de catachismus ,nooit mag er in de praktijk een vraag over gesteld worden ,men zegt de 3 formulieren en de bijbel bijna op de zelfde hoogte

Men noemt het dan ook de drie formulieren van eenheid ,welke eenheid begrijp ik nog niet er zijn ruim 26 soorten gerformeerd ( over bv het verbond zijn al zo veel gedachten )

En elke kerk zegt weer opnieuw wij hebben het goed ,wij hebben de juiste leer !!!

Is het niet erg een zijdig bekeken van de mensen die dit vol blijven houden !!!

Nogmaals deze 3 formulieren zijn bijna enkel in nederland ,komt u over de grens kent men het niet eens ,hebben al deze mensen dan een dwaling ??? of moeten de gereformeerde kerken niet eens gaan afvragen ?? of het allemaal juist is wat er staat ,en bovendien als men deze drie formulieren aan houd in de kerk ik heb er geen probleem mee !!!!

Als de andere kant ook eens aanvaard dat er mensen zijn die enkel de bijbel als hou vast willen hebben laten ze die dan ook eens aanvaarden

Nu zeggen zelfs Dominee,s zoals een Wilschut ,je mag niet bij ons aan het avondmaal ,als je onze kerkelijke leerregels niet aan vaart !!!!!!
we sluiten dus miljoenen mede gelovige uit om aan de tafel te zitten,
persoonlijk vind ik dit een verschrikkelijke leerstelling !!!! ,die zeker nergens terug te vinden is in de Bijbel

Er zijn dan heeeel veel mensen die hierdoor de GKv hebben verlaten
Immers als ja anders denk over de leerstellingen is er maar geen plaats meer in de GKv

Nu ga ik naar een Baptiste gemeente waar natuurlijk ook avondmaal gehouden wordt,daar krijg je een vraag om me te doen aan het avondmaal ,kan je Jezus persoonlijk als u Verlosser zo ja u bent hartelijk welkom om me te doen aan het avondmaal
laatst sprak ik onze voorganger deze baptist was wezen preken bij een grote jongeren groep van de reformatoren,na afloop vroeg deze voorganger wie wil de keuze maken om zijn leven te veranderen ,het was een grote groep die hun leven radicaal wilde veranderen .
Weet u wat deze Dominee tegen mij zij ??? geweldig dat dit gebeurd ,en al zijn ze Gerformeerd maakt niet uit ze zijn nu voor de Heer
Is dit niet heel anders dan de gerofrmeerde vaak doen ? snel een stempel geven als dwaalleer clubdenkers ,zoals een Ds Wilschut het durft te zeggen !!

Laten de GKv nu eens wat milder zijn en niet discuseren over de leer maar meer met de Heer bezig zijn .

Ik zal dan zelf dan weer overdenken om terug te gaan naar de gerformeerde leer,

En ben er van overtuigt dat als men in liefde elkaar aanvaart dat de GKv de onrust grotendeels weg is .
We zullen weer terug moeten naar de Bijbel ,en liefde en blijdschap zal weer terug moeten komen in de kerk

Maar ook in het dagelijks leven zullen we een licht horen te zijn in deze duisteren wereld
Wij moeten horen geheel anders te zijn ,te beginnen in de kerk ,maar zeker ook in de wereld

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #351 Gepost op: augustus 24, 2010, 01:16:16 pm »
Ho, stop.
Wilsschut zegt niet dat je niet aan het avondmaal mag als je de regels niet aanvaard.
Hij zegt dat er eenheid in belijden moet zijn aan de avondmaalstafel.
En dat beste Meijer is ook in evangelische kring heel gebruikelijk :)
Hoe kun je anders samen iets vieren en getuigen zonder dat je hetzelfde belijdt?
Dat gaat toch niet?

Overigens is dit wel een deel van de onrust.
In de GKv is het avondmaal open gesteld voor allen die op grond van belijden mee willen doen.
Het staat wat vaag in de acta (vind ik) maar komt er op neer dat er toch geen sprake is van een open avondmaal. Immers, eerst belijden en dan vieren.
Enkele groeperingen geven aan dat met deze regel het avondmaal ontheiligd wordt omdat er mensen mee kunnen doen die geen kerkelijke eenheid met de GKv willen maar wel het avondmaal willen gebruiken in die kerken.

En wat die 3 FvE betreft: het wordt wel eens tijd dat die in het hedendaags vertaald worden. Ze zijn nogal gedateerd. Anderzijds staat er wel heel veel van waarde in wat we als gelovigen niet kwijt moeten willen raken.
Mail me maar als je wat wilt weten

meijer

  • Berichten: 14
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #352 Gepost op: augustus 24, 2010, 05:17:09 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 24 augustus 2010 om 13:16:
Ho, stop.
Wilsschut zegt niet dat je niet aan het avondmaal mag als je de regels niet aanvaard.
Hij zegt dat er eenheid in belijden moet zijn aan de avondmaalstafel.
En dat beste Meijer is ook in evangelische kring heel gebruikelijk :)
Hoe kun je anders samen iets vieren en getuigen zonder dat je hetzelfde belijdt?
Dat gaat toch niet?

Overigens is dit wel een deel van de onrust.
In de GKv is het avondmaal open gesteld voor allen die op grond van belijden mee willen doen.
Het staat wat vaag in de acta (vind ik) maar komt er op neer dat er toch geen sprake is van een open avondmaal. Immers, eerst belijden en dan vieren.
Enkele groeperingen geven aan dat met deze regel het avondmaal ontheiligd wordt omdat er mensen mee kunnen doen die geen kerkelijke eenheid met de GKv willen maar wel het avondmaal willen gebruiken in die kerken.

En wat die 3 FvE betreft: het wordt wel eens tijd dat die in het hedendaags vertaald worden. Ze zijn nogal gedateerd. Anderzijds staat er wel heel veel van waarde in wat we als gelovigen niet kwijt moeten willen raken.



Ho stop

Ik mag niet aan het avondmaal als ik niet in de leer van de gerformeerde of in de forumlieren kan vinden !!!
Dus alle gelovjge buiten nederland die vaak niets kennen van deze leer worden uitgesloten vanhet avondmaal
Ook gelovige die een persoonlijke band met Jezus kunnen worden uit gesloten !!!
Ik lees in 1 korinte 11 iets anders ,maar graag u uitleg

En zover ik weet is het bij de evangelische zo ,ook al bent u GKv of christelijk gereformeerd of wat er nog meer staat , we zijn het dan op bepaalde dingen niet eens ,maar u bent van harte uit genodigd voor het avondmaal,als u de band met Hem kent bent u welkom ook als vreemden ook als anders denkenden u bent van zijn gemeente en dat gaat boven een plaatselijke gemeente

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #353 Gepost op: augustus 24, 2010, 06:13:50 pm »

quote:

meijer schreef op 24 augustus 2010 om 17:17:
[...]


Ho stop

Ik mag niet aan het avondmaal als ik niet in de leer van de gerformeerde of in de forumlieren kan vinden !!!
Dus alle gelovjge buiten nederland die vaak niets kennen van deze leer worden uitgesloten vanhet avondmaal
Ook gelovige die een persoonlijke band met Jezus kunnen worden uit gesloten !!!
Ik lees in 1 korinte 11 iets anders ,maar graag u uitleg
Nee, je draaft te ver door. Een ieder die oprecht gelooft etc. etc. en (veelal) het apostolicum belijdt (en er zal geen evangelical zijn die dat niet doet!) kan aangaan. Er wordt echter wel gekeken wat de reden is dat iemand wel aan wil gaan aan het avondmaal maar geen kerkelijke eenheid wil. HEt is een beetje gek om wel te willen meevieren maar verder niet mee te willen doen (als het gaat om verschillende denominaties)

quote:

En zover ik weet is het bij de evangelische zo ,ook al bent u GKv of christelijk gereformeerd of wat er nog meer staat , we zijn het dan op bepaalde dingen niet eens ,maar u bent van harte uit genodigd voor het avondmaal,als u de band met Hem kent bent u welkom ook als vreemden ook als anders denkenden u bent van zijn gemeente en dat gaat boven een plaatselijke gemeente

Dan ben ik benieuwd welke gronden men daar voor aandraagt.
Het avondmaal is een heilig sacrament immers? Ga je daar dan ook niet heilig mee en secuur mee om?

Wat jij schrijft is overigens wel passend bij de verweren van de verontrusten. Juist wat jij schrijft daar zijn zij heel erg bang voor.
Mail me maar als je wat wilt weten

meijer

  • Berichten: 14
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #354 Gepost op: augustus 24, 2010, 07:19:03 pm »
Ik begrijp u echt niet ,ik draaf door ?

Als ik in een gemeente opbezoek kom is er geen plaats ,reden dat ik niet de leerregels van de kerk onderschrijf ??
U schrijft het gaat om het heiig aavondmaal ,ben ik niet heilig als ik van Cristus ben ? ,ik vraag u nogmaals geeft u nu eens een uitleg van uit de bijbel ,en niet van uit de leerstelling , ik kan enkel wat anders lezen in 1 korinte 11
En hoe kan dat onrust geven als ik deel neem aan de tafel van de Heer als ik Hem als mijn Verlosser aanvaard ,zal juist rust geven !!Immers een ieder die gelooft behoofd hen toe !!!!
Wat mijn opvalt in u schrijven dat u telkens weer terug gaat naar de leer van de kerk ,maar nooit noemt u een tekst uit de Bijbel.
Nogmaals aanvaard elkander nu eens ,en weet de hoofdzaken te onderscheiden
verschillen mogen er zijn
,maar laten we de eenheid zoeken aan het kruis dan zullen ,er vele dingen waar u een hoofdzaak van maakt een bijzaak worden !!!

U was benieuwd naar de grond dat bv evangelische of baptisten hebben om daar aan te mogen gaan ?
De grond is duidelijk van uit de bijbel ,indien men Hem toe behoord ,en men goed staat tegen over God en zin naaste !!!!
Als dat zo is bent u van harte welkom om met u mede broeders avondmaal te houden

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #355 Gepost op: augustus 24, 2010, 07:27:05 pm »
Waarom zou iemand zich eigenlijk zo druk maken over een club waar hij/zij niet bij hoort? Het lijkt mij zeer redelijk dat de GKV wel zelf (en natuurlijk kunnen ze dat onderbouwen) uit zal maken wie er in de GKV deel mag nemen aan het avondmaal.

Voor de rest lijkt me het dat je als gast gewoon welkom bent tijdens de diensten enkel niet deel mag nemen aan de sacramenten. Vrij logisch. Zo mag ik (of wil ik) niet deelnemen aan het avondmaal in de gemeente van mijn vrouw (PKN) en kan zij niet deelnemen aan de communie in mijn parochie.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #356 Gepost op: augustus 24, 2010, 07:44:26 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 24 augustus 2010 om 19:27:
Waarom zou iemand zich eigenlijk zo druk maken over een club waar hij/zij niet bij hoort? Het lijkt mij zeer redelijk dat de GKV wel zelf (en natuurlijk kunnen ze dat onderbouwen) uit zal maken wie er in de GKV deel mag nemen aan het avondmaal.

Voor de rest lijkt me het dat je als gast gewoon welkom bent tijdens de diensten enkel niet deel mag nemen aan de sacramenten. Vrij logisch. Zo mag ik (of wil ik) niet deelnemen aan het avondmaal in de gemeente van mijn vrouw (PKN) en kan zij niet deelnemen aan de communie in mijn parochie.
Maar als ik me er nu druk om zou maken dat ik er naar mijn mening WEL bij hoor.... Bij de GKV, PKN, RKK, etc etc; bij het gehele "ondeelbare lichaam van Christus" dus.... Wat dan??? Dan is het HELEMAAL niet zo logisch dat je wordt uitgesloten van sacramenten....!!! Want dat zou de gedachte kunnen oproepen dat het menselijke instellingen zijn!!!
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2010, 07:46:53 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #357 Gepost op: augustus 24, 2010, 08:31:34 pm »

quote:

meijer schreef op 24 augustus 2010 om 19:19:
Ik begrijp u echt niet ,ik draaf door ?
Ja, je gaat net een stapje te ver in je denken :)
Wat ik schrijf is niet wat ik meen maar wat in sommige kringen binnen de GKv nog steeds het denken is.
In de GKv is het namelijk zo dat een ieder die het belijden deelt mee kan vieren.
Als je de moeite had genomen om de acta daarover te lezen dan had je dat mogelijk ook ontdekt, maar geeft niets, nu weet je het ook.
Even terug naar de onrust.
De "verontrusten"  zijn van mening dat een "opener avondmaal"  niet kan en niet mag.
De grosso van de GKv heeft de synodebesluiten geratificeerd dus is het grosso voor een opener avondmaal.

quote:

Als ik in een gemeente opbezoek kom is er geen plaats ,reden dat ik niet de leerregels van de kerk onderschrijf ??
Nee, per saldo omdat je niet een in belijden bent met de rest van die gemeente.Daar gaat het dan om en niet om jou als mens / persoon.

quote:

U schrijft het gaat om het heiig aavondmaal ,ben ik niet heilig als ik van Cristus ben ? ,ik vraag u nogmaals geeft u nu eens een uitleg van uit de bijbel ,en niet van uit de leerstelling , ik kan enkel wat anders lezen in 1 korinte 11
En hoe kan dat onrust geven als ik deel neem aan de tafel van de Heer als ik Hem als mijn Verlosser aanvaard ,zal juist rust geven !!Immers een ieder die gelooft behoofd hen toe !!!!
Wat mijn opvalt in u schrijven dat u telkens weer terug gaat naar de leer van de kerk ,maar nooit noemt u een tekst uit de Bijbel.
Nogmaals aanvaard elkander nu eens ,en weet de hoofdzaken te onderscheiden
verschillen mogen er zijn
,maar laten we de eenheid zoeken aan het kruis dan zullen ,er vele dingen waar u een hoofdzaak van maakt een bijzaak worden !!!
Eigenlijk wel grappig, je geeft exact redenen aan waarom er een opener avondmaal is gekomen in de GKv.
Schrik niet: we denken hetzelfde :)

quote:


U was benieuwd naar de grond dat bv evangelische of baptisten hebben om daar aan te mogen gaan ?
De grond is duidelijk van uit de bijbel ,indien men Hem toe behoord ,en men goed staat tegen over God en zin naaste !!!!
Als dat zo is bent u van harte welkom om met u mede broeders avondmaal te houden

Niet in de kringen waar ik mij heb bewogen.
Daar werd gesteld dat "een ieder die waar gelooft dat deze gemeente gemeente van Christus is en zich dienstbaar wil opstellen in deze gemeente mag aangaan".
Geen open avondmaal dus.
Dat maakt wat mij betreft ook niet zoveel uit. Avondmaal vier je in het huisgezin van Christus. Voor mij is dat een ander gezin dan voor jou.

Je moet niet vergeten dat het open avondmaal (gasten aan tafel) al in 1924 bestond in de gereformeerde kerken maar dat er bijna niemand iets mee deed.
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2010, 12:57:48 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #358 Gepost op: augustus 24, 2010, 08:33:42 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 24 augustus 2010 om 19:27:
Waarom zou iemand zich eigenlijk zo druk maken over een club waar hij/zij niet bij hoort? Het lijkt mij zeer redelijk dat de GKV wel zelf (en natuurlijk kunnen ze dat onderbouwen) uit zal maken wie er in de GKV deel mag nemen aan het avondmaal.

Voor de rest lijkt me het dat je als gast gewoon welkom bent tijdens de diensten enkel niet deel mag nemen aan de sacramenten. Vrij logisch. Zo mag ik (of wil ik) niet deelnemen aan het avondmaal in de gemeente van mijn vrouw (PKN) en kan zij niet deelnemen aan de communie in mijn parochie.
Ik vindt dat enerzijds ook wel heel erg logisch. Waarom wel meevieren maar niet dienstbaar willen zijn op andere gebieden? Als je samen een sacrament gebruikt geef je aan dat je een wilt zijn terwijl er, ondanks de eenheid toch wel een wereld aan verscheidenheid ligt.
Dat geldt voor beide denominaties.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #359 Gepost op: augustus 24, 2010, 08:36:04 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 24 augustus 2010 om 19:44:
[...]

Maar als ik me er nu druk om zou maken dat ik er naar mijn mening WEL bij hoor.... Bij de GKV, PKN, RKK, etc etc; bij het gehele "ondeelbare lichaam van Christus" dus.... Wat dan??? Dan is het HELEMAAL niet zo logisch dat je wordt uitgesloten van sacramenten....!!! Want dat zou de gedachte kunnen oproepen dat het menselijke instellingen zijn!!!
offtopic:Als jij van mening bent dat je bij het gezin van de RKkerk hoort dan moet je je bij die Kerk gaan voegen, ben je van mening dat je er niet bij wilt horen waarom zou je dan wel met hen aan tafel willen?
Daarnaast mag ik hopen dat je weet dat het avondmaal in de RKkerk toch wel een andere lading heeft dan in evangelische kring?
Mail me maar als je wat wilt weten

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #360 Gepost op: augustus 24, 2010, 10:02:33 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 24 augustus 2010 om 19:44:
[...]

Maar als ik me er nu druk om zou maken dat ik er naar mijn mening WEL bij hoor....
Ja, zo zijn er ongetwijfeld ook hockeyers die zeer gepikeerd zijn omdat ze met hun stick niet op het voetbalveld toegelaten worden, althans niet om een potje met voetballers mee te spelen.

quote:

Bij de GKV, PKN, RKK, etc etc; bij het gehele "ondeelbare lichaam van Christus" dus.... Wat dan???
Dan zie je de feiten niet zo heel scherp. Want het feit is momenteel dat er in het ondeelbare lichaam wat complicaties zijn opgetreden. Tenminste als je zo'n visie erop nahoud.

quote:

Dan is het HELEMAAL niet zo logisch dat je wordt uitgesloten van sacramenten....!!!
Jawel hoor, want een sacrament heeft een bepaalde betekenis, als je daar niet achter staat dan moet je er ook niet aan deelnemen.

quote:

Want dat zou de gedachte kunnen oproepen dat het menselijke instellingen zijn!!!

Ik zou haast zeggen Constantijns instellingen. ;)
Maar goed, dat gescherm met 'menselijke instellingen' past wel op zo'n beetje alles waar iemand het niet mee eens is.

Als ik dan over de eucharistie spreek dan hort daar ten eerste het geloof daarin bij. Protestanten (waaronder mijn vrouw) geloven dat niet, prima maar neem het dan ook niet tot je. ten tweede staat de eucharistie ook nog eens voor de eenheid van de Kerk indien je daar niet bij hoort (volgens katholieke definitie) moet je ook niet doen alsof dat wel het geval is.

Evengoed met het avondmaal in protestantse gemeente x. Onderschrijf jij niet wat die gemeente x in het sacrament ziet, dan is het sacrament niet voor jou bedoeld.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #361 Gepost op: augustus 24, 2010, 11:27:10 pm »
Zelf heb ik er niet zo'n punt van gemaakt wat betreft het niet toegelaten te worden aan het avondmaal. De apostel Paulus had al geschreven over het rekening houden met anders gelovigen en mensen die nog niet zo ver zijn in hun geloof, om rekening te houden met hun gevoeligheden. Daarin werd het voorbeeld genomen van christenen waarvoor één dag in de week bijzonderder was dan de andere dagen uit eer voor God en andere christenen waarvoor alle dagen gelijk zijn. Ook nam hij het voorbeeld van christenen die van overtuiging waren dat je (bepaald) vlees niet mag eten uit eer van God en anderen die vinden dat het wel mag. Je moet rekening met elkaar houden en niet elkaar verlijden dat te doen wat tegen zijn geweten ingaat, door voor het ogen van iemand die denkt geen vlees te mogen eten toch vlees te gaan zitten eten. Dan verlijd je hem om te zondigen. De zonde is volgens Paulus niet het handelen, maar de overtuiging in je hart. als je meent te zondigen door vlees te eten, dan zondig je ook als je vlees eet in gods ogen. als je denkt niet te zondigen door vlees te eten, dan zondig je ook niet als je vlees eet in de ogen van God, aldus Paulus.

Met die insteek heb ik ook eens in de katholieke kerk in Spanje gezeten. Ik deed niet mee aan de eucharistie, uit respect voor hun overtuiging. evenzo heb ik in een volevangelische gemeente gevraagd of ik mee mocht doen, en dat mocht. Toen deed ik wel mee.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #362 Gepost op: augustus 25, 2010, 12:14:55 am »

quote:

Thorgrem schreef op 24 augustus 2010 om 22:02:
[...]

Ja, zo zijn er ongetwijfeld ook hockeyers die zeer gepikeerd zijn omdat ze met hun stick niet op het voetbalveld toegelaten worden, althans niet om een potje met voetballers mee te spelen.
_O_ Wat een heerlijke vergelijkingen kun jij maken!

quote:



[...]

Dan zie je de feiten niet zo heel scherp. Want het feit is momenteel dat er in het ondeelbare lichaam wat complicaties zijn opgetreden. Tenminste als je zo'n visie erop nahoud.
Probleem is dat er mensen zijn die denken dat er vele kerken kunnen zijn in een onverdeeld lichaam. Daarmee geven ze zichzelf een vrijbrief om een "eigenzinnigheid" (let op de " " aub) in de eigen kerk aan te meten.
Wat dat betreft kun je gerust stellen dat de RKK nog nooit water bij de wijn heeft gedaan.
Leerpuntje voor andere kerken?

quote:


[...]

Jawel hoor, want een sacrament heeft een bepaalde betekenis, als je daar niet achter staat dan moet je er ook niet aan deelnemen.
En die betekenis niet delen maar wel meedoen zou ik vervuiling willen noemen.
Persoonlijk vindt ik het vreemd dat iemand die bv. de kinderdoop loochent wel aan een avondmaal in de GKv zou willen terwijl hij / zij weet dat in deze kerken de kinderdoop (bijbels gefundeerd maar dat terzijde) geleerd en gepraktiseerd wordt.
Je zit volgens mij dan aan de verkeerde tafel in het verkeerde gezin.

quote:


[...]

Ik zou haast zeggen Constantijns instellingen. ;)
Maar goed, dat gescherm met 'menselijke instellingen' past wel op zo'n beetje alles waar iemand het niet mee eens is.

Als ik dan over de eucharistie spreek dan hort daar ten eerste het geloof daarin bij. Protestanten (waaronder mijn vrouw) geloven dat niet, prima maar neem het dan ook niet tot je. ten tweede staat de eucharistie ook nog eens voor de eenheid van de Kerk indien je daar niet bij hoort (volgens katholieke definitie) moet je ook niet doen alsof dat wel het geval is.
Helder en ik heb wel respect voor de wijze waarop de RKK de viering van dit sacrament ook heilig wenst te houden.

quote:

Evengoed met het avondmaal in protestantse gemeente x. Onderschrijf jij niet wat die gemeente x in het sacrament ziet, dan is het sacrament niet voor jou bedoeld.

Precies! Dat schrijf ik ook steeds maar kennelijk is dat een foute gedachte en moet ik ineens avondmaal gaan vieren met allerlei vage groeperingen die zich christen noemen of wensen te noemen.
Daarnaast vier je avondmaal in een gemeente. Dat betekent dat je een onderlinge band hebt, een gemeenschappelijk belijden. Die band is er niet met Jantje Evangelisch uit Oeteldonk, Joris Katholiek en Pieter Baptist uit Broeksterwoude.
Er zijn overeenkomsten maar wel degelijk ook verschillen.
In die zin heb ik begrip voor de mensen die zich "verontrust" noemen in de GKv, de grenzen lijken weg te vallen (hoewel ik dat weer niet zo ervaar).
En de verschillen gaan wel om zaken waar het in de Bijbel om gaat: het verbond tussen GOD en de mens.
Daarmee zeg ik niet dat een baptist, evangelical of weet ik veel wat geen gelovige kan zijn.
Gaitema schrijft daar heel leuk over: mensen die wel eten moeten de niet eters niet veroordelen etc.
Maar de niet eters moeten dan ook niet verwachten dat ze ineens wel kunnen mee-eten met de wel-eters :)
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2010, 12:22:12 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #363 Gepost op: augustus 25, 2010, 12:32:08 am »
* Riemer Lap is eigenlijk wel benieuwd naar de kerkelijke achtergrond van Meijer.
Ik lees een GKv frustratie en wat evangelisch.
In welke denominatie bivakeer je eigenlijk?
En waarom zo anti GKv?
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #364 Gepost op: augustus 25, 2010, 05:53:59 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 augustus 2010 om 00:14:
 Probleem is dat er mensen zijn die denken dat er vele kerken kunnen zijn in een onverdeeld lichaam. Daarmee geven ze zichzelf een vrijbrief om een "eigenzinnigheid" (let op de " " aub) in de eigen kerk aan te meten.
Wat dat betreft kun je gerust stellen dat de RKK nog nooit water bij de wijn heeft gedaan.
Leerpuntje voor andere kerken?


Ik volg je soms amper. Laatst zei je nog dat er meerdere waarheden bestonden. Al die menselijke organisaties zijn totaal ondergeschikt aan het lichaam van Christus. We erkennen elkaar als broeders en zusters door geloof in Hem.

quote:


 En die betekenis niet delen maar wel meedoen zou ik vervuiling willen noemen.
Persoonlijk vindt ik het vreemd dat iemand die bv. de kinderdoop loochent wel aan een avondmaal in de GKv zou willen terwijl hij / zij weet dat in deze kerken de kinderdoop (bijbels gefundeerd maar dat terzijde) geleerd en gepraktiseerd wordt.
Je zit volgens mij dan aan de verkeerde tafel in het verkeerde gezin.


Hmm, dat zie ik toch anders :+
Persoonlijk vindt ik het juist vanzelfsprekend dat je deel wil nemen aan het avondmaal als je als evangelische die voor de volwassendoop is (net als sommige gereformeerden) het als een bijzaak ziet en je broeders en zusters in de andere kerken erkend, ondanks de verschillen. Het avondmaal is nu eenmaal iets van Jezus richting ons allemaal, ondanks de verschillen dat slechts bijzaken betreffen. als je onthouden wordt van het avondmaal, dan onthoud je volgens mijn visie iemand symbolischerwijs van zijn redder Jezus Christus en dat is vloeken in Zijn Kerk, volgens mijn overtuiging. Echter respecteer ik andermans visies. :)

quote:

Precies! Dat schrijf ik ook steeds maar kennelijk is dat een foute gedachte en moet ik ineens avondmaal gaan vieren met allerlei vage groeperingen die zich christen noemen of wensen te noemen.
Daarnaast vier je avondmaal in een gemeente. Dat betekent dat je een onderlinge band hebt, een gemeenschappelijk belijden. Die band is er niet met Jantje Evangelisch uit Oeteldonk, Joris Katholiek en Pieter Baptist uit Broeksterwoude.
Er zijn overeenkomsten maar wel degelijk ook verschillen.



Ja dus? Door die verschillen zijn we opeens niet elkaars broers en zussen en zou Jezus het avondmaal aan een aantal van zijn kinderen onthouden? Dan kan je in elke kerk wel stoppen, want elke kerk is pluriform.

quote:

In die zin heb ik begrip voor de mensen die zich "verontrust" noemen in de GKv, de grenzen lijken weg te vallen (hoewel ik dat weer niet zo ervaar).
En de verschillen gaan wel om zaken waar het in de Bijbel om gaat: het verbond tussen GOD en de mens.
Daarmee zeg ik niet dat een baptist, evangelical of weet ik veel wat geen gelovige kan zijn.
Gaitema schrijft daar heel leuk over: mensen die wel eten moeten de niet eters niet veroordelen etc.
Maar de niet eters moeten dan ook niet verwachten dat ze ineens wel kunnen mee-eten met de wel-eters :)


Nou dan ziet Gaitema wel een bezwaar :Y) : namelijk dat de weleters in mijn ogen niet het avondmaal dat Jezus Christus zelf schenkt (en niet een dominee of een ouderling of welk mens dan ook) van de niet eters moet onthouden.

Kijk ik respecteer het standpunt van de katholieke kerk en gun hen hun overtuiging, maar dat betekend nog niet dat ik er mee instem. Als ze me zouden toelaten, dan zou ik doodleuk aangaan, omdat ik me door Jezus persoonlijk geroepen voel en geen mens daar tussen mag komen om mij het offer tot behoud te onthouden, het zou pas anders zijn als ik zou geloven dat de katholieke kerk een valse kerk is. Dat is mijn persoonlijke overtuiging. Het is iets tussen Jezus en mij waar geen ander mens wat mee te maken heeft en totaal niets over te vertellen heeft. Puur om andere broeders en zusters niet voor hun kop te stoten schuif ik niet in de katholieke kerk aan, om hen niet te verlijden tot persoonlijke zonden.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #365 Gepost op: augustus 25, 2010, 06:12:51 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 augustus 2010 om 00:14:
En die betekenis niet delen maar wel meedoen zou ik vervuiling willen noemen.
Persoonlijk vindt ik het vreemd dat iemand die bv. de kinderdoop loochent wel aan een avondmaal in de GKv zou willen terwijl hij / zij weet dat in deze kerken de kinderdoop (bijbels gefundeerd maar dat terzijde) geleerd en gepraktiseerd wordt.
Je zit volgens mij dan aan de verkeerde tafel in het verkeerde gezin.


Probeer je hier te zeggen dat iemand die de kinderdoop loochent niet dezelfde Vader heeft (omdat hij niet tot hetzelfde gezin behoort)?

Besef je donders goed wat je hier zegt! Ik mag hopen dat je je hier hebt versproken en nog eens heel goed en diep na wil denken wat het 'gezin van God' nu werkelijk inhoudt, en wie daar allemaal WEL bij horen! Sorry, dit kan echt niet.

Je mag je mening hebben over een avondmaalsviering, maar zeggen dat die mensen niet tot hetzelfde gezin behoren, is hen dus veroordelen tot niet-kinderen van God, ofwel kinderen van Satan, ofwel ongelovigen. Dank je wel.  :'(

(en je zult het vast zo niet bedoelen, maar als je de beeldspraak van gezin gaat gebruiken, dan kom je Bijbels gezien uit op het héle gezin van God, alle kinderen van dezelfde Vader!)
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2010, 06:14:17 am door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

meijer

  • Berichten: 14
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #366 Gepost op: augustus 25, 2010, 07:38:34 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 augustus 2010 om 00:32:
* Riemer Lap is eigenlijk wel benieuwd naar de kerkelijke achtergrond van Meijer.
Ik lees een GKv frustratie en wat evangelisch.
In welke denominatie bivakeer je eigenlijk?
En waarom zo anti GKv?


Ten eerste ik verzet mij totaal niet tegen de GKv
Juist zeg ik dat wij in Hem 1 zijn ,en dat er veschillen zijn van denken ,en dat mag ,in de Bijbel was ook niet el de gemeentes gelijk
Ook laat ik u zien waarrom ik en vele andere zich niet meer thuis voelen in de gereformeerde kerk , de oude leer staat blijkbaar boven de Heer.

En dat ik tegen een Ds Wilschut scherp ben klopt volkomen niet om hem naar beneden te halen ,maar durf hem wel te wijzen op de fijten .
Hoe kan iemand nu zo vel en na mijn gevoel liefde loos reageren over zijn mede broeders,als ik hem vervolgens wijs met teksten dat er ook andere gedachten zijn krijg ,ik als antwoord ,niet zoals je verwacht reactie op de teksten ,nee enkel u begrijpt het niet !!
Als ik deze Ds dan vraag mag ik stukken op het internet zetten krijg ik een antwoord als hier onder

Geachte br.,
 
Ik heb dus wel bezwaar wanneer er gedeelten uit mijn brief op een (internet?)forum geplaatst worden. Niet vanwege de inhoud. Die is zakelijk gelijk aan wat ik gepubliceerd heb in mijn boekje ‘Aan de belofte genoeg?! Gereformeerd tegenover evangelisch/charismatisch’,  (Uitgeverij Woord en Wereld 2007). Maar ik geef nooit toestemming om delen uit een particuliere correspondentie openbaar te maken. Bij dezen is die toestemming ook aan u geweigerd. Uit mijn boekje ‘Aan de belofte genoeg?! mag u uiteraard citeren. En – zoals gezegd – zakelijk is die inhoud gelijk (met nog meer onderbouwing).

Vr. gr.,
HJCCJW


Deze Ds heeft het over particulieren correspondentie !!!! als ik de man op zn fouten wijs !!!! reageerd hij zo !!!!!
Hij mag alles zeggen ,en aan zijn kant zo scherp mogelijk ,deze man schaatm zich er niet voor om mede christen club denkers te noemen of dwaalleeraars
Als je dan deze man netjes met vele Bijbel teksten laat zien hoe miljoenen andere denken ,dan gebeurd er dit.

Vele keren heb ik de bijbel aan gehaald dat het nooit om de leer gaat maar dat er echte eenheid pas kan zijn als men een in Christus is.
Zelf denk ik dat dit het grote probleem is in de GKv we aanvaarden elkaar niet meer ,en dan is het heeeeel makkelijk om elkaar met scherpe woorden te veroordelen ,elkaar met woorden als dwaalleer of clubdenkers te gebruiken ,zo zijn er nu ongeveer 26 soorten gereformeerd ,en veelal smijten ze onderling elkaar met woorden ,die niet met de liefde zoals er in 1 kor staat over een komen.
Denk nu niet dat ik wat tegen de GKv heb of andere juist een ieder die Jezus persoonlijk kent ,is mijn broeder of zuster,maar juist tegen deze mensen durf ik te zeggen pas nu op wat u zegt ,het is u mede broeders.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #367 Gepost op: augustus 25, 2010, 08:55:17 am »

quote:

Zwever schreef op 25 augustus 2010 om 06:12:
[...]


Probeer je hier te zeggen dat iemand die de kinderdoop loochent niet dezelfde Vader heeft (omdat hij niet tot hetzelfde gezin behoort)?

Besef je donders goed wat je hier zegt! Ik mag hopen dat je je hier hebt versproken en nog eens heel goed en diep na wil denken wat het 'gezin van God' nu werkelijk inhoudt, en wie daar allemaal WEL bij horen! Sorry, dit kan echt niet.
Ik heb 'gezin' als voorbeeld genoemd en nergens in de zin van "huisgezin van Christus".
Je mag ook invullen "voetbalclub" of "kaartvereniging"
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #368 Gepost op: augustus 25, 2010, 09:04:01 am »

quote:

meijer schreef op 25 augustus 2010 om 07:38:
[...]


Ten eerste ik verzet mij totaal niet tegen de GKv
Juist zeg ik dat wij in Hem 1 zijn ,en dat er veschillen zijn van denken ,en dat mag ,in de Bijbel was ook niet el de gemeentes gelijk
Ook laat ik u zien waarrom ik en vele andere zich niet meer thuis voelen in de gereformeerde kerk , de oude leer staat blijkbaar boven de Heer.
En ik probeer je steeds te wijzen op het onderwerp van deze draad en wat "verontrusting"  betekent in de GKv momenteel.
Laten we zeggen dat de verontrusten de leer boven de Heer verheffen zeg maar.
Tevens schreef ik niet dat je je verzet tegen de GKv maar schreef ik "anti GKv".
Je maakt je nogal druk om een club waar je geen lid van bent en geen lid van wilt worden. Dan maak je je dus druk om niets denk ik dan.

quote:


En dat ik tegen een Ds Wilschut scherp ben klopt volkomen niet om hem naar beneden te halen ,maar durf hem wel te wijzen op de fijten .
Hoe kan iemand nu zo vel en na mijn gevoel liefde loos reageren over zijn mede broeders,als ik hem vervolgens wijs met teksten dat er ook andere gedachten zijn krijg ,ik als antwoord ,niet zoals je verwacht reactie op de teksten ,nee enkel u begrijpt het niet !!
Als ik deze Ds dan vraag mag ik stukken op het internet zetten krijg ik een antwoord als hier onder

Geachte br.,
 
Ik heb dus wel bezwaar wanneer er gedeelten uit mijn brief op een (internet?)forum geplaatst worden. Niet vanwege de inhoud. Die is zakelijk gelijk aan wat ik gepubliceerd heb in mijn boekje ‘Aan de belofte genoeg?! Gereformeerd tegenover evangelisch/charismatisch’,  (Uitgeverij Woord en Wereld 2007). Maar ik geef nooit toestemming om delen uit een particuliere correspondentie openbaar te maken. Bij dezen is die toestemming ook aan u geweigerd. Uit mijn boekje ‘Aan de belofte genoeg?! mag u uiteraard citeren. En – zoals gezegd – zakelijk is die inhoud gelijk (met nog meer onderbouwing).

Vr. gr.,
HJCCJW
Maar de beste man heeft dat RECHT toch om dat te weigeren?
IK zie het probleem niet zo of jij moet de behoefte hebben om een voorganger online ergens aan te nagelen of zo.
Jij stelt hem een vraag en hij antwoord "nee". Nou, klaar dus.

quote:



Deze Ds heeft het over particulieren correspondentie !!!! als ik de man op zn fouten wijs !!!! reageerd hij zo !!!!!
Hij mag alles zeggen ,en aan zijn kant zo scherp mogelijk ,deze man schaatm zich er niet voor om mede christen club denkers te noemen of dwaalleeraars
Als je dan deze man netjes met vele Bijbel teksten laat zien hoe miljoenen andere denken ,dan gebeurd er dit.

Vele keren heb ik de bijbel aan gehaald dat het nooit om de leer gaat maar dat er echte eenheid pas kan zijn als men een in Christus is.
Zelf denk ik dat dit het grote probleem is in de GKv we aanvaarden elkaar niet meer ,en dan is het heeeeel makkelijk om elkaar met scherpe woorden te veroordelen ,elkaar met woorden als dwaalleer of clubdenkers te gebruiken ,zo zijn er nu ongeveer 26 soorten gereformeerd ,en veelal smijten ze onderling elkaar met woorden ,die niet met de liefde zoals er in 1 kor staat over een komen.
Denk nu niet dat ik wat tegen de GKv heb of andere juist een ieder die Jezus persoonlijk kent ,is mijn broeder of zuster,maar juist tegen deze mensen durf ik te zeggen pas nu op wat u zegt ,het is u mede broeders.
Verwar je GKv nu niet met "gereformeerde gezindte" ?
Binnen de gereformeerde gezindte is veel eenheid (gereformeerd appel) en wordt nadrukkelijk gewerkt aan eenheid.
Die eenheid wordt niet gezocht met evangelische kringen omdat daar te veel verschillen zijn.

Mag ik jou een vraag stellen?
Van welke kerk / gemeente ben jij lid?
En waarom ben je lid geworden van die kerk / gemeente?
En dan nog: bij welk verband / orgaan is die kerk / gemeente aangesloten?
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #369 Gepost op: augustus 25, 2010, 09:10:30 am »
meijer,

Ik begrijp nog niet goed waar de frustraties om gaan of vandaan komen. Daar kan ik weinig over zeggen.
Maar het is inderdaad redelijk lomp om (delen uit) een persoonlijke briefwisseling te (willen) publiceren. En dat heeft een goede reden: woorden leiden een eigen leven op het internet; voor je het weet wordt er verkeerd geciteerd of verkeerd geïnterpreteerd. Het komt op andere websites terecht, waar allerlei mensen weer een mening hebben. Zo krijgt iemand al snel een onterecht stigma. Men kan zich nu eenmaal niet overal verdedigen.

Met hetgeen je zegt over de 'liefde in Christus' en 'eenheid in Christus' ben ik het van harte eens. Geen idee wat de predikant daar tegen zou kunnen hebben.
De GKv -in het algemeen- gaat m.i. behoorlijk krampachtig om met het avondmaal, dat ben ik ook met je eens. Maar het komt voort uit de angst dat mensen zich een oordeel zouden kunnen eten en drinken. Die mogelijkheid moet je niet negeren.
Evangelische mensen wijken in hun visie op God en het verkrijgen van heil/deel krijgen aan de belofte nogal af van de gereformeerde visie. Dat leidt vanzelf tot moeiten bij het deelnemen aan het avondmaal.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #370 Gepost op: augustus 25, 2010, 09:11:46 am »

quote:

gaitema schreef op 25 augustus 2010 om 05:53:
[...]


Ik volg je soms amper. Laatst zei je nog dat er meerdere waarheden bestonden. Al die menselijke organisaties zijn totaal ondergeschikt aan het lichaam van Christus. We erkennen elkaar als broeders en zusters door geloof in Hem.
Exact. Maar dat is feitelijk niet de gereformeerde leer. Lees de Nederlandse Geloofbelijdenis maar na. IN de huidige GKv zijn groepjes mensen die die-hard vasthouden aan die belijdenis en DUS gelovigen dat zij de enige ware kerk vormen.
Ze zeggen het niet zo hardop maar....

quote:




[...]


Hmm, dat zie ik toch anders :+
Persoonlijk vindt ik het juist vanzelfsprekend dat je deel wil nemen aan het avondmaal als je als evangelische die voor de volwassendoop is (net als sommige gereformeerden) het als een bijzaak ziet en je broeders en zusters in de andere kerken erkend, ondanks de verschillen. Het avondmaal is nu eenmaal iets van Jezus richting ons allemaal, ondanks de verschillen dat slechts bijzaken betreffen. als je onthouden wordt van het avondmaal, dan onthoud je volgens mijn visie iemand symbolischerwijs van zijn redder Jezus Christus en dat is vloeken in Zijn Kerk, volgens mijn overtuiging. Echter respecteer ik andermans visies. :)
Dus zou je accepteren dat je in de GKv in Rijssen mee zou mogen doen als men daar geen open avondmaal kent?

quote:

Ja dus? Door die verschillen zijn we opeens niet elkaars broers en zussen en zou Jezus het avondmaal aan een aantal van zijn kinderen onthouden? Dan kan je in elke kerk wel stoppen, want elke kerk is pluriform.
Inderdaad: volgens zwaardere groepen is dat inderdaad zo.
Kijk bv. eens op de site van de reformandakerken die ontstaan zijn uit de GKv.

quote:

Kijk ik respecteer het standpunt van de katholieke kerk en gun hen hun overtuiging, maar dat betekend nog niet dat ik er mee instem. Als ze me zouden toelaten, dan zou ik doodleuk aangaan, omdat ik me door Jezus persoonlijk geroepen voel en geen mens daar tussen mag komen om mij het offer tot behoud te onthouden, het zou pas anders zijn als ik zou geloven dat de katholieke kerk een valse kerk is. Dat is mijn persoonlijke overtuiging. Het is iets tussen Jezus en mij waar geen ander mens wat mee te maken heeft en totaal niets over te vertellen heeft. Puur om andere broeders en zusters niet voor hun kop te stoten schuif ik niet in de katholieke kerk aan, om hen niet te verlijden tot persoonlijke zonden.
Ik denk dat je met deze gedachtengang wel aangeeft dat je geen idee hebt hoeveel te meer de eucharistie is dan het avondmaal.
Er zijn hier allicht RKK-ers die kunnen uitleggen hoe of wat.

Nogmaals: wat mij betreft eenheid in verscheidenheid.
Maar deze draad gaat over de onrust in de GKV en laten we dan ook in die lijn erover spreken.
En dan kom je toch echt op standpunten uit van groepen die nog denken in het enige ware kerk verhaal.
Kan ik niets aan doen...
Mail me maar als je wat wilt weten

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #371 Gepost op: augustus 25, 2010, 10:28:47 am »

quote:

gaitema schreef op 25 augustus 2010 om 05:53:
[...]


Ik volg je soms amper. Laatst zei je nog dat er meerdere waarheden bestonden. Al die menselijke organisaties zijn totaal ondergeschikt aan het lichaam van Christus. We erkennen elkaar als broeders en zusters door geloof in Hem.


[...]


Hmm, dat zie ik toch anders :+
Persoonlijk vindt ik het juist vanzelfsprekend dat je deel wil nemen aan het avondmaal als je als evangelische die voor de volwassendoop is (net als sommige gereformeerden) het als een bijzaak ziet en je broeders en zusters in de andere kerken erkend, ondanks de verschillen. Het avondmaal is nu eenmaal iets van Jezus richting ons allemaal, ondanks de verschillen dat slechts bijzaken betreffen. als je onthouden wordt van het avondmaal, dan onthoud je volgens mijn visie iemand symbolischerwijs van zijn redder Jezus Christus en dat is vloeken in Zijn Kerk, volgens mijn overtuiging. Echter respecteer ik andermans visies. :)


[...]


Ja dus? Door die verschillen zijn we opeens niet elkaars broers en zussen en zou Jezus het avondmaal aan een aantal van zijn kinderen onthouden? Dan kan je in elke kerk wel stoppen, want elke kerk is pluriform.


[...]


Nou dan ziet Gaitema wel een bezwaar :Y) : namelijk dat de weleters in mijn ogen niet het avondmaal dat Jezus Christus zelf schenkt (en niet een dominee of een ouderling of welk mens dan ook) van de niet eters moet onthouden.

Kijk ik respecteer het standpunt van de katholieke kerk en gun hen hun overtuiging, maar dat betekend nog niet dat ik er mee instem. Als ze me zouden toelaten, dan zou ik doodleuk aangaan, omdat ik me door Jezus persoonlijk geroepen voel en geen mens daar tussen mag komen om mij het offer tot behoud te onthouden, het zou pas anders zijn als ik zou geloven dat de katholieke kerk een valse kerk is. Dat is mijn persoonlijke overtuiging. Het is iets tussen Jezus en mij waar geen ander mens wat mee te maken heeft en totaal niets over te vertellen heeft. Puur om andere broeders en zusters niet voor hun kop te stoten schuif ik niet in de katholieke kerk aan, om hen niet te verlijden tot persoonlijke zonden.


 _O_

Ik heb hier niets meer aan toe te voegen..... Behalve dan dat de enige reden voor mij om NIET aan te sluiten in de rij bij de Eucharistie is, dat het Vaticaan de intercommunie heeft verboden, en ik dus de priester (zich dat al of niet bewust zijnde) tot overtreder zou maken van de eigen kerkelijke regels.....

En de reden waarom ik dan niet met het gezin over ga naar de RKK? Dat komt omdat ik lid ben van een gemeente en het aan de "episcopi" van de gemeente(n) is om zich over de kwestie van een evt. kerkelijke eenwording uit te spreken... In mijn geval dus van de Landelijke Vergadering van de NGK.... Maar niets weerhoudt mij intussen om de leden van de RKK als broeders of zusters in de Heer te (h)erkennen....
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #372 Gepost op: augustus 25, 2010, 10:36:24 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 augustus 2010 om 09:11:
[...]
Ik denk dat je met deze gedachtengang wel aangeeft dat je geen idee hebt hoeveel te meer de eucharistie is dan het avondmaal.
Er zijn hier allicht RKK-ers die kunnen uitleggen hoe of wat.
OF de spreker heeft een ander idee over het begrip (zo zal ik het maar noemen) "gewetensvrijheid"??? Dat het aanschuiven bij de maaltijd van de Heer inhoudt dat je volledig instemt met "de leer van de groep" lijkt me een al te menselijke gedachte.... "Laat daarom iedereen zichzelf eerst toetsen", leert Paulus. Waarom daarvan maken "laat eerst de kerkeraad de ander toetsen"???

(ook al komt het, zoals Elle als mogelijkheid oppert voort uit "angst dat mensen zich een oordeel zouden kunnen eten en drinken". Dat Oordeel is m.i. aan God en NIET aan een mens....)
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2010, 10:47:14 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #373 Gepost op: augustus 25, 2010, 10:38:12 am »

quote:

Thorgrem schreef op 24 augustus 2010 om 22:02:
[...]

Ja, zo zijn er ongetwijfeld ook hockeyers die zeer gepikeerd zijn omdat ze met hun stick niet op het voetbalveld toegelaten worden, althans niet om een potje met voetballers mee te spelen.
Mooi staaltje van appels en peren vergelijken!!! Je verklaart de ander tot peertje en de andere appels lachen zich rot......
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #374 Gepost op: augustus 25, 2010, 10:50:08 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 25 augustus 2010 om 10:36:
[...]

OF de spreker heeft een ander idee over het begrip (zo zal ik het maar noemen) "gewetensvrijheid"??? Dat het aanschuiven bij de maaltijd van de Heer inhoudt dat je volledig instemt met "de leer van de groep" lijkt me een al te menselijke gedachte.... "Laat daarom iedereen zichzelf eerst toetsen", leert Paulus. Waarom daarvan maken "laat eerst de kerkeraad de ander toetsen"???
De regel van Paulus is ook regel in de GKv (zie de acta op gkv.nl) en is als sinds 1924 (synode Leeuwarden) toegepast.
Dat er ondanks dat voorzichtig wordt omgegaan met het sacrament heb ik geen moeite mee.

De opmerkingen over de eucharistie geven volgens mij aan dat de schrijver weinig zicht heeft op hoe de RKK omgaat met "heilige sacramenten".
Termen als "gewetensvrijheid" geven een menselijke maat aan als je dat gaat toepassen op de eucharistie maar de RKKleden alhier zullen dat beter kunnen uitleggen dan ik het kan.

En wederom: daar gaat de onrust in de GKv niet over.
De OP was hier:

quote:

webredacteurMO schreef op 08 juni 2010 om 09:48:
Er heerst onrust in de GKv. Verschillende groepen vrijgemaakt-gereformeerden hebben het kerkverband verlaten. Waar komt deze onrust vandaan en belangrijker nog wat doen we ermee? Ds. H.J.C.C.J. Wilschut (GKv Smilde) legt de vinger op de zere plek.

“We kunnen ons blindstaren op de besluiten van de Generale Synode en dat een aanleiding vinden om uit de kerk te stappen, maar het eigenlijke probleem in onze kerken zit dieper”, stelt ds. H.J.C.C.J. Wilschut. “Wij zijn als GKv aan het seculariseren. We gaan zozeer uit van onszelf, dat we zelf de maat voor het leven met God en het kerkelijk leven worden. Dit geeft dat we ons niet langer met elkaar verboden voelen. De innerlijke band met het gereformeerd belijden en kerk-zijn verzwakt zienderogen. Dit geeft een identiteitscrisis. Het karakter van de gereformeerde kerken komt hiermee in het geding.”

Lees het hele artikel met de argumenten via: http://www.gkv.nl/styleit/879/
Mail me maar als je wat wilt weten

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #375 Gepost op: augustus 25, 2010, 10:58:22 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 25 augustus 2010 om 10:28:
[...]


 _O_

Ik heb hier niets meer aan toe te voegen..... Behalve dan dat de enige reden voor mij om NIET aan te sluiten in de rij bij de Eucharistie is, dat het Vaticaan de intercommunie heeft verboden, en ik dus de priester (zich dat al of niet bewust zijnde) tot overtreder zou maken van de eigen kerkelijke regels.....

En de reden waarom ik dan niet met het gezin over ga naar de RKK? Dat komt omdat ik lid ben van een gemeente en het aan de "episcopi" van de gemeente(n) is om zich over de kwestie van een evt. kerkelijke eenwording uit te spreken... In mijn geval dus van de Landelijke Vergadering van de NGK.... Maar niets weerhoudt mij intussen om de leden van de RKK als broeders of zusters in de Heer te (h)erkennen....

Dat is een van de dingen waar ik mij aan erger bij de katholieke kerk, want de eunuch werd toegelaten tot de kerk omdat hij geloofde dat Jezus de Zoon van God is (Hand 8,37) en verder werd hem niks gevraagd.

Gelijkenis van het grote avondmaal
Maar Hij zeide tot hem: Een zeker mens bereidde een groot avondmaal, en hij nodigde er velen. En hij zond zijn dienstknecht uit ten ure van het avondmaal, om de genodigden te zeggen: Komt, want alle dingen zijn nu gereed. En zij begonnen allen zich eendrachtig te verontschuldigen. De eerste zeide tot hem: Ik heb een akker gekocht, en het is nodig, dat ik uitga, en hem bezie; ik bid u, houd mij voor verontschuldigd. En een ander zeide: Ik heb vijf juk ossen gekocht, en ik ga heen, om die te beproeven; ik bid u, houd mij voor verontschuldigd. En een ander zeide: Ik heb een vrouw getrouwd, en daarom kan ik niet komen. En die dienstknecht weergekomen zijnde, boodschapte deze dingen zijn heer. Toen werd de heer des huizes toornig, en zeide tot zijn dienstknecht: Ga haastig uit in de straten en wijken der stad, en breng de armen, en verminkten, en kreupelen, en blinden hier in. En de dienstknecht zeide: Heer, het is geschied, gelijk gij bevolen hebt, en nog is er plaats. En de heer zeide tot de dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde; Want ik zeg u, dat niemand van die mannen, die genodigd waren, mijn avondmaal smaken zal.
(Luk 14,16-24)
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2010, 11:00:11 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

meijer

  • Berichten: 14
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #376 Gepost op: augustus 25, 2010, 11:38:55 am »
Mag ik jou een vraag stellen?
Van welke kerk / gemeente ben jij lid?
En waarom ben je lid geworden van die kerk / gemeente?
En dan nog: bij welk verband / orgaan is die kerk / gemeente aangesloten?

Als u terug in het forum krijgt ziet u al het antwoord
Ik zak met het schijven nu stoppen ,jammer genoeg merk ik veel dat het om leerstellingen gaat .
Maar mis veelal de liefde van 1 Korinte 11 als het gaat om iets andere gedachten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #377 Gepost op: augustus 25, 2010, 11:46:12 am »

quote:

meijer schreef op 25 augustus 2010 om 11:38:
Als u terug in het forum krijgt ziet u al het antwoord
Ik zak met het schijven nu stoppen ,jammer genoeg merk ik veel dat het om leerstellingen gaat .
Maar mis veelal de liefde van 1 Korinte 11 als het gaat om iets andere gedachten
Kunt U mij dan nog wel vertellen welke denominaties geen leerstellingen hebben?
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #378 Gepost op: augustus 25, 2010, 11:47:01 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 augustus 2010 om 09:11:

Ik denk dat je met deze gedachtengang wel aangeeft dat je geen idee hebt hoeveel te meer de eucharistie is dan het avondmaal.
Er zijn hier allicht RKK-ers die kunnen uitleggen hoe of wat.

Nogmaals: wat mij betreft eenheid in verscheidenheid.
Maar deze draad gaat over de onrust in de GKV en laten we dan ook in die lijn erover spreken.
En dan kom je toch echt op standpunten uit van groepen die nog denken in het enige ware kerk verhaal.
Kan ik niets aan doen...


Ik weet wat hun visie is en dan nog zou ik aangaan als ze me toestemming zouden geven. Ik zou het juist mooi vinden als Jezus me zijn bloed en vlees schenkt ter voeding, heling en vergeving.

Zo ook met de gereformeerden in Rijssen als ze me toestemming zouden geven. Echter weet ik dat hun leer niet zo in elkaar steekt en daar houd ik rekening mee, maar ik sta zelf persoonlijk niet achter het wijgeren van broeders en zusters aan het avondmaal of eucharistie, enkel en alleen vanwege het lid zijn van een andere gemeente of vanwege een afwijking in bepaalde opvattingen.

Dat wilde ik vooral kwijt, zolang kerken dat anders doen heb ik wel het geduld te wachten tot de dag dat ze vernieuwde inzichten van onze lieve Heer krijgen :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #379 Gepost op: augustus 25, 2010, 12:07:37 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 25 augustus 2010 om 10:28:
[...]


 _O_

Ik heb hier niets meer aan toe te voegen..... Behalve dan dat de enige reden voor mij om NIET aan te sluiten in de rij bij de Eucharistie is, dat het Vaticaan de intercommunie heeft verboden, en ik dus de priester (zich dat al of niet bewust zijnde) tot overtreder zou maken van de eigen kerkelijke regels.....
Dat is ook nog zo ja, de priesters die protestanten wel willen toelaten krijgen een probleem met het Vaticaan. Dat is wel iets waarmee de Rooms Katholieke kerk de eenheid bewaard, maar wel op een nogal opgelegde manier. Ik zou het mooi vinden als ook daar wat meer lucht komt en tevens de priester geaccepteerd wordt die moeite heeft met het deel laten nemen van de homoseksueel, al zou ik zelf hem wel toelaten. Immers wordt de homoseksualiteit ook te sterk benadrukt boven de andere kwaadaardige zonden, zoals de zonde van de nalatigheid.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #380 Gepost op: augustus 25, 2010, 12:16:09 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 augustus 2010 om 10:50:
[...]
De opmerkingen over de eucharistie geven volgens mij aan dat de schrijver weinig zicht heeft op hoe de RKK omgaat met "heilige sacramenten".
Termen als "gewetensvrijheid" geven een menselijke maat aan als je dat gaat toepassen op de eucharistie maar de RKKleden alhier zullen dat beter kunnen uitleggen dan ik het kan.

En wederom: daar gaat de onrust in de GKv niet over.
De OP was hier:
[...]
De onrust in de GKV zal in grote lijnen overeenkomen met onrust binnen de NGK…  Zo veel verschillende deze kerkgenootschappen nu na ruim 40 jaar gescheiden optrekken OOK weer niet…. Groepen die vooral de “geformeerde identiteit” willen bewaren vs. groepen met een “Evangelische” inslag…. En een grote middengroep….

Ik zie in de eigen kerkgemeente OOK “grensverkeer” met verschillende andere kerkgenootschappen… Met deze opmerking schets ik “droog” een situatie die (op gevoelsniveau) neerkomt op (soms) het vertrek van zeer gewaardeerde gemeenteleden die soms al jarenlang lid zijn van de “eigen ecclesia”… Of de binnenkomst van nieuwe leden (die waarschijnlijk lege plekken achterlaten in de gemeente van herkomst). Hier is dus (en ik spreek ook uit eigen ervaring) een pijnlijk proces gaande!!!

Dan heb ik er moeite mee als gesteld wordt: “Wij zijn als GKv aan het seculariseren. We gaan zozeer uit van onszelf, dat we zelf de maat voor het leven met God en het kerkelijk leven worden. Dit geeft dat we ons niet langer met elkaar verboden voelen. De innerlijke band met het gereformeerd belijden en kerk-zijn verzwakt zienderogen. Dit geeft een identiteitscrisis. Het karakter van de gereformeerde kerken komt hiermee in het geding.”

Het suggereert dat het grensverkeer wordt veroorzaakt door “eigenwaan en egoïsme”. Dat  het vasthouden aan de Gereformeerde Identiteit vooral een identiteitscrisis zal gaan voorkomen en de innerlijke band van de gemeenten zal gaan versterken….

Kortom: de "vertrekkers" worden nog eens extra nagewezen en de “eigen identiteit” wordt extra op het voetstuk geplaatst…

In de praktijk vertrekken er echter “broers en zussen in Christus”. Mensen met wie we een “familieband” hebben (soms zelfs letterlijk!!!). En tegelijk geeft een versterking van de “eigen identiteit” alleen maar EXTRA gevoelens van vervreemding bij sommige achterblijvers….

Want WAT brengt de “secularisatie”nu met zich mee? Toch vooral pluriformiteit..!!! En het is deze pluriformiteit waar we met zijn allen niet mee om kunnen gaan!!! Alsof het versterken van een “eigen identiteit” DAT gaat wegpoetsen!!!

Maar: “pluriformiteit” komt voort uit “eigenwaan en egoïsme” zal iemand zeggen…. Is dat zo??? Misschien komt het wel voort uit “gewetensvrijheid”… Het besef dat een doordacht geloof een groeiend geloof kan opleveren…. En dan ontstaan er wel eens verschillende inzichten….

Misschien is de grootste uitdading voor de Kerk in onze tijden wel, HOE we op een gezonde manier kunnen omgaan met pluriformiteit BINNEN EEN KERK…???

Je noemde mijn bijdrage over het bijwonen van avondmaal/eucharistie of topic… Maar bij deze kwestie raken we aan de zelfde kern: HOE we op een gezonde manier kunnen omgaan met pluriformiteit BINNEN EEN KERK…??? De Kerk van Christus…. Ofwel: hoe kunnen we elkaar (ondanks verschillende inzichten) blijven erkennen als lid van De Kerk??
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #381 Gepost op: augustus 25, 2010, 12:51:32 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 25 augustus 2010 om 12:16:
HOE we op een gezonde manier kunnen omgaan met pluriformiteit BINNEN EEN KERK…??? De Kerk van Christus…. Ofwel: hoe kunnen we elkaar (ondanks verschillende inzichten) blijven erkennen als lid van De Kerk??
Zoals je in meerdere bijdragen van mij hebt kunnen lezen op dit forum ben ik een groot voorstander van een brede kerk met een diversiteit aan kleur en invulling.
In dat opzicht zie ik bv. dat het in de PKN wel aardig gaat met verschillende groeperingen die elkaar in ieder geval de schedel niet inslaan en elkaar aanvaarden.
Die aanvaarding is ook te vinden in de GKv bij het gros van de leden en de " voormannen" echter is er een kleine groep die die aanvaarding bestrijd en alle zaken die veranderen bestrijden via kerkelijke procedures.

Wat betreft het avondmaal: http://www.synodezwollezuid.nl/?cat=15
Mail me maar als je wat wilt weten

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #382 Gepost op: augustus 25, 2010, 01:18:00 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 augustus 2010 om 12:51:
[...]
Zoals je in meerdere bijdragen van mij hebt kunnen lezen op dit forum ben ik een groot voorstander van een brede kerk met een diversiteit aan kleur en invulling.
In dat opzicht zie ik bv. dat het in de PKN wel aardig gaat met verschillende groeperingen die elkaar in ieder geval de schedel niet inslaan en elkaar aanvaarden.
Die aanvaarding is ook te vinden in de GKv bij het gros van de leden en de " voormannen" echter is er een kleine groep die die aanvaarding bestrijd en alle zaken die veranderen bestrijden via kerkelijke procedures.

Wat betreft het avondmaal: http://www.synodezwollezuid.nl/?cat=15
Weet ik. En daar ben ik ook erg blij om.... Als ik eens te gast mag zijn in een GKV gemeente voel ik me ook zeer welkom.....
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2010, 01:18:20 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

meijer

  • Berichten: 14
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #383 Gepost op: augustus 25, 2010, 02:36:43 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 augustus 2010 om 11:46:
[...]

Kunt U mij dan nog wel vertellen welke denominaties geen leerstellingen hebben?
iedereen heeft leerstellingen maar bij GKv gaat het vaak om de leerstelling en dan de Bijbel

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #384 Gepost op: augustus 25, 2010, 02:38:45 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 25 augustus 2010 om 12:16:
[...]

De onrust in de GKV zal in grote lijnen overeenkomen met onrust binnen de NGK…  Zo veel verschillende deze kerkgenootschappen nu na ruim 40 jaar gescheiden optrekken OOK weer niet…. Groepen die vooral de “geformeerde identiteit” willen bewaren vs. groepen met een “Evangelische” inslag…. En een grote middengroep….
Persoonlijk denk ik dat de grote middengroep te weinig van zich laat horen waardoor het lijkt alsof de twee andere vleugels elkaar het meest in de haren vliegen.

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #385 Gepost op: augustus 25, 2010, 02:42:15 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 augustus 2010 om 12:51:
[...]
Die aanvaarding is ook te vinden in de GKv bij het gros van de leden en de " voormannen" echter is er een kleine groep die die aanvaarding bestrijd en alle zaken die veranderen bestrijden via kerkelijke procedures.

Wat betreft het avondmaal: http://www.synodezwollezuid.nl/?cat=15
Of die aanvaarding klopt weet ik niet.Veel mensen zijn het zat en moe en laten dingen lopen om de lieve vrede wil.Anderen doen nog een poging om obv al dan niet bijbels gronden zaken ter discussie te stellen.Ik denk dat de voorstelling van zaken die je hier geeft te rooskleurig is ?!

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #386 Gepost op: augustus 25, 2010, 03:16:44 pm »

quote:

meijer schreef op 25 augustus 2010 om 14:36:
[...]

 iedereen heeft leerstellingen maar bij GKv gaat het vaak om de leerstelling en dan de Bijbel
Ik ben er achter gekomen naar jaren allerlei theoriën aan te hebben gehoord dat elke christelijke gemeente zijn dogma's heeft. Er zijn ook typerende evangelische leerstellingen waar niet zomaar aan getornd mag worden. De bijbel wordt zo gelezen dat de leerstelling klopt, evanals bij de reformatie en het katholicisme.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #387 Gepost op: augustus 25, 2010, 04:19:09 pm »

quote:

meijer schreef op 25 augustus 2010 om 14:36:
[...]

 iedereen heeft leerstellingen maar bij GKv gaat het vaak om de leerstelling en dan de Bijbel

Dat deel ik niet met je. Wat je momenteel in de media leest over de GKv zijn vaak de "verontrusten" en amper de anderen.
Overigens daar waar aangetoond wordt dat een dogma onjuist is vervalt het dogma.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #388 Gepost op: augustus 25, 2010, 04:21:50 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 25 augustus 2010 om 14:42:
[...]


Of die aanvaarding klopt weet ik niet.Veel mensen zijn het zat en moe en laten dingen lopen om de lieve vrede wil.Anderen doen nog een poging om obv al dan niet bijbels gronden zaken ter discussie te stellen.Ik denk dat de voorstelling van zaken die je hier geeft te rooskleurig is ?!
Als er zoveel niet-aanvaarding was dan zou ik denken dat de kerken leeg moeten lopen richting de GKH etc. Dat is niet het geval.
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #389 Gepost op: augustus 25, 2010, 05:41:08 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 augustus 2010 om 16:21:
[...]
Als er zoveel niet-aanvaarding was dan zou ik denken dat de kerken leeg moeten lopen richting de GKH etc. Dat is niet het geval.
Sorry maar wat is GKH ?

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #390 Gepost op: augustus 25, 2010, 07:08:25 pm »
Gereformeerde kerk hersteld. Een club dat uit de gereformeerd vrijgemaakte kerk is gegaan.
Ik krijg zelf de indruk dat veel mensen niet zo zitten te hannissen op de onderlinge verschillen en ook gewoon de lieve vrede willen, met in de achterhoofd de strijd van vroeger tussen katholieken, gereformeerden en hervormden. Zo als dat vroeger ging willen ze niet meer. In een gesprek met de dominee van de plaatselijke gereformeerd vrijgemaakte kerk zei hij ook dat steeds meer jonge kerkgangers met een vriendje of vriendinnetje aankomen die niet christelijk is. Ik krijg de indruk dat ze zich aan het vrij vechten zijn.
Een nieuwe start is een nieuw begin

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #391 Gepost op: augustus 26, 2010, 09:37:52 pm »
Ok bedankt voor de verklaring.Ik lees nu in het ND dat wellicht de leiding in de vrijgemaakte zuil niet meer aanwezig zou zijn.Gezien de verschillende berichten,geluiden en lokale verschillen kan ik me daar iets bij voorstellen.

http://www.nd.nl/artikele...te-zuil-geen-leiding-meer

Deze fase herken ik vanuit de HK ook wel maar dat is al weer langere tijd geleden.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #392 Gepost op: augustus 26, 2010, 10:14:03 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 25 augustus 2010 om 10:38:
[...]

Mooi staaltje van appels en peren vergelijken!!! Je verklaart de ander tot peertje en de andere appels lachen zich rot......
Vergelijkingen gaan eigenlijk nooit op. Maar op deze wijze heb ik makkelijk kunnen verwoorden zoals ik er tegenaan kijk. En ja, als het kan met een vleugje humor.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #393 Gepost op: augustus 27, 2010, 12:01:09 am »

quote:

Thorgrem schreef op 26 augustus 2010 om 22:14:
[...]

Vergelijkingen gaan eigenlijk nooit op. Maar op deze wijze heb ik makkelijk kunnen verwoorden zoals ik er tegenaan kijk. En ja, als het kan met een vleugje humor.
Humor heb je in ieder geval wel :)
Daarnaast was het voorbeeld wel heel erg helder volgens mij.
Je sluit je aan bij een groep en conformeert je aan hun regels. Gelijktijdig sluit je je niet aan bij een andere groep, conformeer je je niet dus doe je niet mee. Zo simpel kan het zijn...
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #394 Gepost op: augustus 27, 2010, 12:13:12 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 27 augustus 2010 om 00:01:
[...]
Humor heb je in ieder geval wel :)
Daarnaast was het voorbeeld wel heel erg helder volgens mij.
Je sluit je aan bij een groep en conformeert je aan hun regels. Gelijktijdig sluit je je niet aan bij een andere groep, conformeer je je niet dus doe je niet mee. Zo simpel kan het zijn...
Maar dat is geen christelijke aanpak. Want dat ik lid ben van mijn plaatselijke gemeente wil nog niet zeggen dat ik mijn geloof ook niet delen kan met mensen uit andere gemeentes. Een kwestie van, je gaat bij je broers en zussen op de koffie.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #395 Gepost op: augustus 27, 2010, 12:39:09 am »

quote:

gaitema schreef op 27 augustus 2010 om 00:13:
[...]


Maar dat is geen christelijke aanpak. Want dat ik lid ben van mijn plaatselijke gemeente wil nog niet zeggen dat ik mijn geloof ook niet delen kan met mensen uit andere gemeentes. Een kwestie van, je gaat bij je broers en zussen op de koffie.

Dat kun je best vinden maar als jij van mening bent dat Senseo goed is en ik ben van mening dat Max Havelaar verse maling het goed is dan hebben we een verschil van mening.
JIJ moet namelijk een keuze maken. Van meerdere wallen eten is geen optie zeg maar (gereformeerd orthodox denkend....)
Dat verschil vervalt niet omwille van het avondmaal.
Let wel, gereformeerd gezien, is een gemeenschap die de kinderdoop loochent geen kerk waar je mee aan de slag gaat. (en ik zeg niet dat dit mijn mening is).
Waarom zou je wel willen meedoen aan de viering maar niet mee willen doen in de gemeente waar de viering is?
Het lijkt op consumptisme: wel de vruchten niet de lasten.
Daar heb ik overigens dan weer wel moeite mee: mensen gaan dan avondmaalshoppen zonder iets bij de dragen in de gemeenten.
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2010, 12:40:20 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #396 Gepost op: augustus 27, 2010, 01:33:07 am »
Hallo: ik ben al lid van een gemeente. Dus van shoppen is geen sprake. Ik leg een bezoek af aan broeders en zusters van me in een andere gemeente. Gereformeerd gezien is het zo dat ik bij de kerkenraad van de gereformeerd vrijgemaakte kerk om toestemming mag vragen om deel te neman aan het avondmaal en dan zien ze dat ik belijdend lid ben van de PKN en keuren ze het vaak goed heb ik begrepen als ik mee wil doen.

Ik vindt het moeilijk doen als je eerst lid moet zijn van de club om aan het avondmaal te mogen gaan, als je al lid bent van een club. Ik vindt dat al helemaal niet bijbels. Jezus rijkt het avondmaal uit aan al zijn volgelingen als ze dat willen. Stel Jezus komt in de gemeente en Hij zou niet zeggen wie Hij is. Dan zou het toch de wereld op de kop zijn als Hij gewijgerd wordt aan het avondmaal deel te nemen  omdat Hij niet lid van die club is? Dat is de realiteit en daarom ben ik daar op bijbelgefundeerde redenen voor het toelaten van alle volgelingen van Jezus aan het avondmaal, van welke kerk dan ook. Het moet ook iets van Jezus zijn, niet van de gemeente zelf. Als Jezus iemand toe zou laten, dan mogen wij die genen niet wijgeren
Een nieuwe start is een nieuw begin

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #397 Gepost op: augustus 27, 2010, 09:24:28 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 27 augustus 2010 om 00:39:
[...]

JIJ moet namelijk een keuze maken. Van meerdere wallen eten is geen optie zeg maar (gereformeerd orthodox denkend....)
Dat verschil vervalt niet omwille van het avondmaal.
Let wel, gereformeerd gezien, is een gemeenschap die de kinderdoop loochent geen kerk waar je mee aan de slag gaat. (en ik zeg niet dat dit mijn mening is).
Waarom zou je wel willen meedoen aan de viering maar niet mee willen doen in de gemeente waar de viering is?
Het lijkt op consumptisme: wel de vruchten niet de lasten.
Daar heb ik overigens dan weer wel moeite mee: mensen gaan dan avondmaalshoppen zonder iets bij de dragen in de gemeenten.


Er is nog een smaak koffie die lekker is maar dan zijn weer andere "pads"

JIJ moet zou ik willen nuanceren.Vergelijk het met een relatie,dan ga je toch ook niet shoppen (normaalgesproken) ? Als je op het ene vlak een keuze kunt maken dan toch ook op het andere ?

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #398 Gepost op: augustus 27, 2010, 10:15:15 am »
We hebben relatie met de zelfde Jezus en we behoren tot het zelfde gezin van broers en zussen. Jullie doen alsof ik bij boedisten naar de tempel ga.
Ik vindt de argumenten niet overtuigend op me over komen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #399 Gepost op: augustus 27, 2010, 10:17:06 am »
Maar goed laat maar, het begint me te irriteren als ik lees dat broeders en zusters van het avondmaal geweerd worden. Bij ons mag iedere christelijke bezoeker gerust aangaan. Geen haan die er naar kraait.
Een nieuwe start is een nieuw begin