Auteur Topic: Er schoot een loot op: discussie over Voeding  (gelezen 11046 keer)

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Gepost op: september 06, 2010, 10:24:01 am »
Nu draai het om, alsof er aan jou iets zou ontbreken.
Dat zeg ik niet; maar ik vraag me dan af of je niet iets mist, niet in de zin van jou persoonlijk, maar meer in de vorm van 'voeding'.

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #1 Gepost op: september 06, 2010, 10:44:52 am »

quote:

Annet schreef op 06 september 2010 om 10:24:
Nu draai het om, alsof er aan jou iets zou ontbreken.
Dat zeg ik niet; maar ik vraag me dan af of je niet iets mist, niet in de zin van jou persoonlijk, maar meer in de vorm van 'voeding'.
Nee, ik heb pas vast voedsel leren eten toen ik niet langer naar de kerk ging. Door te discussiëren met medechristenen, atheïsten, joden en moslims heb ik meer geleerd dan een dominee me ooit toevertrouwde.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #2 Gepost op: september 06, 2010, 10:50:21 am »

quote:

Annet schreef op 06 september 2010 om 10:24:
meer in de vorm van 'voeding'.

Wat voor voeding krijg je in een kerk? Een gereformeerde dominee zal Mattheus 16 vers 28 niet behandelen, want het strookt niet met de eigen leer. Doch zal een atheïst je keer op keer precies dat vers voor de voeten werpen als een van de redenen waarom de Bijbel niet zou kloppen.
De voeding die de kerk geeft is onderhevig aan hun eigen leerstellingen en daarom niet vast genoeg voor mijn smaak. Liever onderzoek ik waarom Jezus de wederkomst in de eerste eeuw plaatste dan dat ik me met een kluitje in het riet laat sturen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #3 Gepost op: september 06, 2010, 11:23:57 am »
De reden waarom ik naar de kerk ga is niet omdat ik verwacht dat de kerk volmaakt moet zijn, maar om samen met broeders en zusters alles te delen wat we in Jezus met elkaar delen. De Kerk is voor mij geen organisatie of een gebouw, maar elke samenstelling van mensen die in Jezus samenkomen en wat in Jezus gebeurt met elkaar delen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #4 Gepost op: september 06, 2010, 11:28:32 am »

quote:

gaitema schreef op 06 september 2010 om 11:23:
De reden waarom ik naar de kerk ga is niet omdat ik verwacht dat de kerk volmaakt moet zijn, maar om samen met broeders en zusters alles te delen wat we in Jezus met elkaar delen. De Kerk is voor mij geen organisatie of een gebouw, maar elke samenstelling van mensen die in Jezus samenkomen en wat in Jezus gebeurt met elkaar delen.
Begrijp me goed, ik heb helemaal niks op een kerk tegen en kan me best voorstellen dat sommige mensen er graag naartoe gaan. Doch hoef ik niet naar de kerk om mijn broeders en zusters te ontmoeten, want iedereen die rechtvaardig is hoor ik als mijn broeder te beschouwen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #5 Gepost op: september 06, 2010, 11:41:59 am »
Je hoeft vast niet veel moeite te doen om in de bijbel stukken te vinden die je vertellen wanneer je een samenkomst hebt en het nut ervan, dus laat ik dat ook aan jou over :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #6 Gepost op: september 06, 2010, 12:02:08 pm »

quote:

Piebe schreef op 06 september 2010 om 10:50:
[...]

Wat voor voeding krijg je in een kerk? Een gereformeerde dominee zal Mattheus 16 vers 28 niet behandelen, want het strookt niet met de eigen leer. Doch zal een atheïst je keer op keer precies dat vers voor de voeten werpen als een van de redenen waarom de Bijbel niet zou kloppen.
De voeding die de kerk geeft is onderhevig aan hun eigen leerstellingen en daarom niet vast genoeg voor mijn smaak. Liever onderzoek ik waarom Jezus de wederkomst in de eerste eeuw plaatste dan dat ik me met een kluitje in het riet laat sturen.
Hm, oke. Ik begrijp je.

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #7 Gepost op: september 06, 2010, 02:06:55 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 september 2010 om 11:41:
Je hoeft vast niet veel moeite te doen om in de bijbel stukken te vinden die je vertellen wanneer je een samenkomst hebt en het nut ervan, dus laat ik dat ook aan jou over :)
Ja die verzen ken ik, maar niemand kan mij overtuigend aantonen welke kerk daar precies mee bedoeld wordt. Gelukkig laat je het aan mij over dus blijf ik zondags lekker in mijn bed liggen! :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #8 Gepost op: september 06, 2010, 02:08:50 pm »

quote:

Annet schreef op 06 september 2010 om 12:02:
[...]


Hm, oke. Ik begrijp je.
Mooi! Bij mij wek je de indruk dat kerkgang voor jou wel belangrijk is, hoe komt dat?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #9 Gepost op: september 06, 2010, 02:14:00 pm »

quote:

Piebe schreef op 06 september 2010 om 14:08:
[...]

Mooi! Bij mij wek je de indruk dat kerkgang voor jou wel belangrijk is, hoe komt dat?


Ja klopt.
Ik krijg zo'n onbehaaglijk gevoel als ik op zondagochtend niet ben geweest. Alsof ik Hem - en dat klinkt misschien wat zepig - teleurgesteld heb. ALsof andere dingen belangrijker zijn.
Concreet betekent voor mij 'niet naar de kerk gaan' ook gelijk weer dat ik niet uit de Bijbel lees en of 'stille tijd' heb/maak.

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #10 Gepost op: september 06, 2010, 02:31:19 pm »

quote:

Piebe schreef op 06 september 2010 om 14:06:
[...]

Ja die verzen ken ik, maar niemand kan mij overtuigend aantonen welke kerk daar precies mee bedoeld wordt. Gelukkig laat je het aan mij over dus blijf ik zondags lekker in mijn bed liggen! :)


De kerk waar jij je thuis voelt


quote:

Annet schreef op 06 september 2010 om 14:14:
[...]


Ja klopt.
Ik krijg zo'n onbehaaglijk gevoel als ik op zondagochtend niet ben geweest. Alsof ik Hem - en dat klinkt misschien wat zepig - teleurgesteld heb. ALsof andere dingen belangrijker zijn.
Concreet betekent voor mij 'niet naar de kerk gaan' ook gelijk weer dat ik niet uit de Bijbel lees en of 'stille tijd' heb/maak.
Allicht stel je dan ook je zelf teleur
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #11 Gepost op: september 06, 2010, 02:58:38 pm »

quote:

Annet schreef op 06 september 2010 om 14:14:
[...]


Ja klopt.
Ik krijg zo'n onbehaaglijk gevoel als ik op zondagochtend niet ben geweest. Alsof ik Hem - en dat klinkt misschien wat zepig - teleurgesteld heb. ALsof andere dingen belangrijker zijn.
Concreet betekent voor mij 'niet naar de kerk gaan' ook gelijk weer dat ik niet uit de Bijbel lees en of 'stille tijd' heb/maak.

Nee, het klinkt helemaal niet zepig, absoluut niet. Het is een goed teken om God te willen behagen, aangezien het zonder geloof (Heb 11,6) onmogelijk is. Hoe we God kunnen behagen heeft hij door de apostelen en de profeten gezegd ( Lev 19:18. Matt 22:39. Joh 13:34; 15:12. Éfez 5:2. 2 Petr 4:8. 1 Joh 3:23; 4:21.) het is door elkaar lief te hebben en daarvoor hoef je niet naar een kerk te gaan. Men zoekt de naaste in mijn optiek altijd veel te ver, want om God te bezoeken hoef je de deur niet eens voor uit (Mat 6,6) integendeel zelfs.

Hand 17,24
De God, Die de wereld gemaakt heeft en alles wat daarin is; Deze, zijnde een Heere des hemels en der aarde, woont niet in tempels met handen gemaakt;

Wat jij op zondag bezoekt is een met handen gemaakt gebouw en ik denk dat je God teleurstelt als je daar meer van maakt dan het werkelijk is. In mijn optiek bezoek je de kerk ook al door op dit forum te posten, want wij komen bij elkaar in zijn naam.

Mat 18,20
Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.

Door naar de kerk te gaan verricht je niet noodzakelijkerwijs een goede daad, want je had ook een zieke kunnen bezoeken. Naar mijn volste overtuiging is iemand een beter - noch een slechter mens door op zondag naar een kerk te gaan.

Mattheus 25
34 Dan zal de Koning tot hen, die aan zijn rechterhand zijn, zeggen: Komt, gij gezegenden mijns Vaders, beërft het Koninkrijk, dat u bereid is van de grondlegging der wereld af. 35 Want Ik heb honger geleden en gij hebt Mij te eten gegeven. Ik heb dorst geleden en gij hebt Mij te drinken gegeven, Ik ben een vreemdeling geweest en gij hebt Mij gehuisvest, 36 naakt en gij hebt Mij gekleed, ziek en gij hebt Mij bezocht; Ik ben in de gevangenis geweest en gij zijt tot Mij gekomen. 37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Here, wanneer hebben wij U hongerig gezien en hebben wij U gevoed, of dorstig en hebben wij U te drinken gegeven? 38 Wanneer hebben wij U als vreemdeling gezien en hebben U gehuisvest, of naakt, en hebben U gekleed? 39 Wanneer hebben wij U ziek of in de gevangenis gezien en zijn tot U gekomen? 40 En de Koning zal hun antwoorden en zeggen: Voorwaar, Ik zeg u, in zoverre gij dit aan één van deze mijn minste broeders hebt gedaan, hebt gij het Mij gedaan.
« Laatst bewerkt op: september 06, 2010, 03:00:42 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #12 Gepost op: september 06, 2010, 03:05:01 pm »

quote:

Antonius schreef op 06 september 2010 om 14:31:
[...]
De kerk waar jij je thuis voelt
De kerk waar je de stem van je Herder hoort, en waar je "in en uit kan lopen, en je weidegrond kan vinden" (Joh 10).

Een schaap hoort volgens deze Herder in de wei of in de schaapskooi. Voor voeding en bescherming tegen rovers en dieven.


Of, volgens een ander beeld (Paulus, dit keer): ons lichaam een deel is van het lichaam van Christus (1 Kor 6); Een lichaam is een eenheid die uit vele delen bestaat; ondanks hun veelheid vormen al die delen samen één lichaam. (1 Kor 12);

Als de voet zou zeggen: ‘Ik ben geen hand, dus ik hoor niet bij het lichaam,’ hoort hij er dan werkelijk niet bij? 16 En als het oor zou zeggen: ‘Ik ben geen oog, dus ik hoor niet bij het lichaam,’ hoort het er dan werkelijk niet bij? 17 Als het hele lichaam oog zou zijn, waarmee zou het dan kunnen horen? Als het hele lichaam oor zou zijn, waarmee zou het dan kunnen ruiken? 18 God heeft nu eenmaal alle lichaamsdelen hun eigen plaats gegeven, precies zoals hij dat wilde.

Kortom, Piebe: we moeten je gewoon voorhouden: "je hoort er bij, of je het nu wil of niet"!!!! Je zou eens "het oog" of "de hand" van een gemeente kunnen zijn/worden....!!!!


Mijn aanvullende tip (je merkt: we zijn het soms ronduit oneens over leerstellingen): nu we toch in de ongelukkige omstandigheid zitten dat we zeer veel kerkelijke stromingen hebben in ons land: maak van de nood een deugd en zoek een gemeente die bij je past....
« Laatst bewerkt op: september 06, 2010, 03:05:58 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #13 Gepost op: september 06, 2010, 03:30:09 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 september 2010 om 15:05:
[...]

De kerk waar je de stem van je Herder hoort, en waar je "in en uit kan lopen, en je weidegrond kan vinden" (Joh 10).

Een schaap hoort volgens deze Herder in de wei of in de schaapskooi. Voor voeding en bescherming tegen rovers en dieven.


Of, volgens een ander beeld (Paulus, dit keer): ons lichaam een deel is van het lichaam van Christus (1 Kor 6); Een lichaam is een eenheid die uit vele delen bestaat; ondanks hun veelheid vormen al die delen samen één lichaam. (1 Kor 12);

Als de voet zou zeggen: ‘Ik ben geen hand, dus ik hoor niet bij het lichaam,’ hoort hij er dan werkelijk niet bij? 16 En als het oor zou zeggen: ‘Ik ben geen oog, dus ik hoor niet bij het lichaam,’ hoort het er dan werkelijk niet bij? 17 Als het hele lichaam oog zou zijn, waarmee zou het dan kunnen horen? Als het hele lichaam oor zou zijn, waarmee zou het dan kunnen ruiken? 18 God heeft nu eenmaal alle lichaamsdelen hun eigen plaats gegeven, precies zoals hij dat wilde.

Kortom, Piebe: we moeten je gewoon voorhouden: "je hoort er bij, of je het nu wil of niet"!!!! Je zou eens "het oog" of "de hand" van een gemeente kunnen zijn/worden....!!!!


Mijn aanvullende tip (je merkt: we zijn het soms ronduit oneens over leerstellingen): nu we toch in de ongelukkige omstandigheid zitten dat we zeer veel kerkelijke stromingen hebben in ons land: maak van de nood een deugd en zoek een gemeente die bij je past....

Met de leden van het lichaam van Christus worden geen gebouwen bedoeld die men op zondag bezoekt Hendrik, dus we zijn het inderdaad weer eens niet met elkaar eens.

1 Kor 3,16
Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt, en de Geest Gods in u woont?

Wanneer ik mijn zieke oma op zondag bezoek besteed ik mijn dag nuttiger dan wanneer ik God een uurtje met de lippen dien.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #14 Gepost op: september 06, 2010, 03:31:52 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 september 2010 om 15:05:
[...]

De kerk waar je de stem van je Herder hoort, en waar je "in en uit kan lopen, en je weidegrond kan vinden" (Joh 10).

Een schaap hoort volgens deze Herder in de wei of in de schaapskooi. Voor voeding en bescherming tegen rovers en dieven.


Of, volgens een ander beeld (Paulus, dit keer): ons lichaam een deel is van het lichaam van Christus (1 Kor 6); Een lichaam is een eenheid die uit vele delen bestaat; ondanks hun veelheid vormen al die delen samen één lichaam. (1 Kor 12);

Als de voet zou zeggen: ‘Ik ben geen hand, dus ik hoor niet bij het lichaam,’ hoort hij er dan werkelijk niet bij? 16 En als het oor zou zeggen: ‘Ik ben geen oog, dus ik hoor niet bij het lichaam,’ hoort het er dan werkelijk niet bij? 17 Als het hele lichaam oog zou zijn, waarmee zou het dan kunnen horen? Als het hele lichaam oor zou zijn, waarmee zou het dan kunnen ruiken? 18 God heeft nu eenmaal alle lichaamsdelen hun eigen plaats gegeven, precies zoals hij dat wilde.

Kortom, Piebe: we moeten je gewoon voorhouden: "je hoort er bij, of je het nu wil of niet"!!!! Je zou eens "het oog" of "de hand" van een gemeente kunnen zijn/worden....!!!!


Mijn aanvullende tip (je merkt: we zijn het soms ronduit oneens over leerstellingen): nu we toch in de ongelukkige omstandigheid zitten dat we zeer veel kerkelijke stromingen hebben in ons land: maak van de nood een deugd en zoek een gemeente die bij je past....


Mooi, maar wat is nu de wérkelijke reden van je kerkgang?
Omdat je er niet 'niet' bij wilt horen, of omdat je een hand of voet van de gemeente kunt zijn/worden?
Dat laatste is volgens mij niet voor iedereen weggelegd.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #15 Gepost op: september 06, 2010, 03:57:35 pm »

quote:

Annet schreef op 06 september 2010 om 15:31:
[...]


Mooi, maar wat is nu de wérkelijke reden van je kerkgang?
Omdat je er niet 'niet' bij wilt horen, of omdat je een hand of voet van de gemeente kunt zijn/worden?
Dat laatste is volgens mij niet voor iedereen weggelegd.
De werkelijke reden is dat ik er wel "wel" bij wil horen.... (een positieve keuze, dus)!!! Ik meer en meer besef dat ik er "de stem van mijn Herder hoor"... En (nu "pas"...) geleidelijk ga beseffen dat je een ander in een "gemeente" ook tot hand en voet kan zijn.... Op dit moment vul ik dat heel praktisch in.... Ik zorg van tijd tot tijd, samen met anderen trouwens, voor de kids in de creche.... Hoe dat over een aantal jaren zal zijn, kan ik nu nog niet inschatten.... (NB: iemand die een snotneus afveegt is niet perse belangrijker of minder belangrijk dan een pastoraal werker, of zo.... een gemeente kan al geholpen zijn met iemand die zo af en toe de toiletten schoonmaakt....)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #16 Gepost op: september 06, 2010, 04:02:13 pm »

quote:

Piebe schreef op 06 september 2010 om 15:30:
[...]

Met de leden van het lichaam van Christus worden geen gebouwen bedoeld die men op zondag bezoekt Hendrik, dus we zijn het inderdaad weer eens niet met elkaar eens.

1 Kor 3,16
Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt, en de Geest Gods in u woont?

Wanneer ik mijn zieke oma op zondag bezoek besteed ik mijn dag nuttiger dan wanneer ik God een uurtje met de lippen dien.
Je ziet, dat ik het met mijn uitspraken over het "Lichaam van Christus" niet over een gebouw heb, maar over een gemeente... Die gemeente is (met alle respect) groter dan "jij en je zieke oma" (die je best op zondagmiddag mag bezoeken... dat doe ik ook wel eens - niet de jouwe, maar de mijne, dan)...
« Laatst bewerkt op: september 06, 2010, 04:03:41 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #17 Gepost op: september 06, 2010, 04:06:21 pm »

quote:

Piebe schreef op 06 september 2010 om 14:06:
[...]

Ja die verzen ken ik, maar niemand kan mij overtuigend aantonen welke kerk daar precies mee bedoeld wordt. Gelukkig laat je het aan mij over dus blijf ik zondags lekker in mijn bed liggen! :)


Wie zegt dat iemand jou daarvan moet overtuigen? Er is maar één die jou vertelt wat je nodig hebt en dat is Jezus.

Ik heb gisteren twee personen bij mij thuis op de koffie gehad die beiden verlangen naar een nieuwe beweging, omdat ze het alleen geloven beu zijn.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #18 Gepost op: september 06, 2010, 04:14:50 pm »

quote:

Annet schreef op 06 september 2010 om 14:14:
[...]


Ja klopt.
Ik krijg zo'n onbehaaglijk gevoel als ik op zondagochtend niet ben geweest. Alsof ik Hem - en dat klinkt misschien wat zepig - teleurgesteld heb. ALsof andere dingen belangrijker zijn.
Concreet betekent voor mij 'niet naar de kerk gaan' ook gelijk weer dat ik niet uit de Bijbel lees en of 'stille tijd' heb/maak.
Waar de schapen samen naar de Herder luisteren is er een gemeente, dus dat zit wel snor.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #19 Gepost op: september 06, 2010, 04:19:50 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 september 2010 om 15:57:
[...]De werkelijke reden is dat ik er wel "wel" bij wil horen....
Dat zou ik óók wel willen, maar dat is nou eenmaal niet voor iedereen zo eenvoudig weggelegd.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #20 Gepost op: september 06, 2010, 04:21:10 pm »
Weet je wat het vaak is? We weten wel dat we naar onze Herder moeten luisteren om te leven. We weten dat geloven komt van het horen naar wat het Woord van God zegt, maar te vaak wordt er naar de mensen gewezen als de oorzaak van de kerkverlating of welke vorm van nalatigheid dan ook. Op zich niet verkeerd, maar er wordt dan ook dingen gezegd als: "wanneer je dit of dat doet, dan zal je leven". Bijvoorbeeld: "als je zo leeft als die anderen doen, of als je elke ochtend heel lang stille tijd houdt of als je een bepaalde zalving ontvangt, je helemaal laat onderdompelen met de doop of iedereen het evangelie brengt."

Maar als je dat probeerd, dan probeer je uit eigen kracht zeg maar een deel van Jezus' lichaam te zijn en zal de zonde je overheersen. Je kan namelijk enkel de zonde de baas zijn, waneer God zelf aan het werk is.

Het is dus de bedoeling dat God je voed en je in beweging zet. Niet jij moet iets doen, maar God doet het. Eigenlijk kan je twee dingen doen. De deur pot dicht houden voor God en het zelf willen doen, of je overgeven en Jezus toe te laten in je leven.
« Laatst bewerkt op: september 06, 2010, 04:24:27 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #21 Gepost op: september 06, 2010, 04:22:22 pm »

quote:

Annet schreef op 06 september 2010 om 16:19:
[...]


Dat zou ik óók wel willen, maar dat is nou eenmaal niet voor iedereen zo eenvoudig weggelegd.
Dat kan ook niemand zelf doen. God moet het door ze heen doen. Ze hebben ook God erbij nodig. Niemand kan het alleen en zelf doen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #22 Gepost op: september 06, 2010, 04:30:03 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 september 2010 om 16:22:
[...]


Dat kan ook niemand zelf doen. God moet het door ze heen doen. Ze hebben ook God erbij nodig. Niemand kan het alleen en zelf doen.

Daarbij is de stelling van Paulus: je BENT al onderdeel van het Lichaam van Christus.... Je BENT al een voet of een hand (of een..... etc).


En natuurlijk kan je dan denken: "ik ben al via een internetforum verbonden met 2-3 anderen, en dus zal Christus dit bijeenkomen ook wel zegenen met zijn aanwezigheid"... Misschien is dat ook wel zo....

Alleen: wie garandeert dat we hier morgen om 10:21 uur allemaal tegelijk met die intentie aanwezig zijn om in Zijn Naam bijeen te komen??? De huidige "kerkvorm" heeft toch ook wel iets heel pragmatisch/praktisch.... "Op zondagochtend 9:30 uur (om maar eens een orthodox gereformeerd tijdstip te noemen) komt Gods Gemeente daar en daar samen"...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #23 Gepost op: september 06, 2010, 04:39:39 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 september 2010 om 16:30:
[...]

Daarbij is de stelling van Paulus: je BENT al onderdeel van het Lichaam van Christus.... Je BENT al een voet of een hand (of een..... etc).


En natuurlijk kan je dan denken: "ik ben al via een internetforum verbonden met 2-3 anderen, en dus zal Christus dit bijeenkomen ook wel zegenen met zijn aanwezigheid"... Misschien is dat ook wel zo....

Alleen: wie garandeert dat we hier morgen om 10:21 uur allemaal tegelijk met die intentie aanwezig zijn om in Zijn Naam bijeen te komen??? De huidige "kerkvorm" heeft toch ook wel iets heel pragmatisch/praktisch.... "Op zondagochtend 9:30 uur (om maar eens een orthodox gereformeerd tijdstip te noemen) komt Gods Gemeente daar en daar samen"...


Ja maar dat is natuurlijk enkel een praktisch gegeven. De dienst is inderdaad samen 'gemeente zijn', maar het gevoel van 'gemeente zijn' om in Zijn naam bijeen te komen heb ik in de kerk nog nooit zo ervaren.
Waarom weet ik niet; maar dat ervaar ik inderdaad ook meer als ik op bezoek ga bij mijn zieke oma op zondagmiddag.

De meerwaarde voor kerkbezoek is voor mij momenteel een klein beetje zoek.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #24 Gepost op: september 06, 2010, 04:41:17 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 september 2010 om 16:30:

Daarbij is de stelling van Paulus: je BENT al onderdeel van het Lichaam van Christus.... Je BENT al een voet of een hand (of een..... etc).


Als je een kind van God bent, dan ben je een lichaamsonderdeel van Jezus. Daarin zit voor mij twee dingen:
1. Je hoort erbij
2. Je bent niet zelf uit jezelf wat, maar Jezus is het in jou.

quote:

En natuurlijk kan je dan denken: "ik ben al via een internetforum verbonden met 2-3 anderen, en dus zal Christus dit bijeenkomen ook wel zegenen met zijn aanwezigheid"... Misschien is dat ook wel zo....


Het is echter niet af  ;)

quote:

Alleen: wie garandeert dat we hier morgen om 10:21 uur allemaal tegelijk met die intentie aanwezig zijn om in Zijn Naam bijeen te komen??? De huidige "kerkvorm" heeft toch ook wel iets heel pragmatisch/praktisch.... "Op zondagochtend 9:30 uur (om maar eens een orthodox gereformeerd tijdstip te noemen) komt Gods Gemeente daar en daar samen"...  ;)


Dat is een pluspunt. Wel is er in het begin van het christendom wat kwijt geraakt. In de eerste eeuwen deed ieder in de gemeente wat. De één bad voor een ander, de ander zong een lied, weer een ander profeteerde en weer een ander onderwees en weer een ander verrichte pastoraal werk. Dat ging goed.

Echter is er op een dag het zover gekomen dat er professionele ambten werden opgericht en kreeg hij meerdere geestelijke ambten toegewezen. Enkel de monniken maakten een uitzondering. Het leek wel alsof de monniken als enige groep nog redelijk het oude gemeente zijn wist stand te houden met allemaal hun taken. In de kerken werden de meeste ambten door professionals ingevuld.

We zouden eigenlijk weer wat meer van die monniken kunnen leren. Over hoe ze met elkaar gemeenschap konden zijn, maar dan gewoon in de wereld.

Professionale mensen in de kerk is trouwens prima, maar God moet zelf in de mensen die ambten vervullen.
« Laatst bewerkt op: september 06, 2010, 04:44:41 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #25 Gepost op: september 06, 2010, 04:50:04 pm »

quote:

Annet schreef op 06 september 2010 om 16:39:
[...]


Ja maar dat is natuurlijk enkel een praktisch gegeven. De dienst is inderdaad samen 'gemeente zijn', maar het gevoel van 'gemeente zijn' om in Zijn naam bijeen te komen heb ik in de kerk nog nooit zo ervaren.
Waarom weet ik niet; maar dat ervaar ik inderdaad ook meer als ik op bezoek ga bij mijn zieke oma op zondagmiddag.

De meerwaarde voor kerkbezoek is voor mij momenteel een klein beetje zoek.


In het begin waren er geen kerkgebouwen en kwamen groepen mensen bij elkaar thuis. Ze leefden samen en deelden samen. Ze kwamen zelfs dagelijks samen. Ze bemoedigden elkaar, deelden samen de maaltijd des Heeren. Dat was iets anders dan het avondmaal trouwens. Wat er van overbleef ging ook naar de armen. Wat echter opvalt is dat God zelf sterk aan het werk was. De mensen getuigden er niet van zelf bezig te zijn, maar dat de Heilige Geest onder hen aan het werk was. God leefde in hen.

Dat leven van God in ons is te veel een verstandelijk gegeven geworden. we hebben vaak geen flauw idee van wat God vandaag doet.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #26 Gepost op: september 06, 2010, 04:53:01 pm »

quote:

Annet schreef op 06 september 2010 om 16:39:
[...]


Ja maar dat is natuurlijk enkel een praktisch gegeven. De dienst is inderdaad samen 'gemeente zijn', maar het gevoel van 'gemeente zijn' om in Zijn naam bijeen te komen heb ik in de kerk nog nooit zo ervaren.
Waarom weet ik niet; maar dat ervaar ik inderdaad ook meer als ik op bezoek ga bij mijn zieke oma op zondagmiddag.

De meerwaarde voor kerkbezoek is voor mij momenteel een klein beetje zoek.

Ik hoop voor je dat "de wal ooit het schip gaat keren" en dat ook je gemeente (ieder lid afzonderlijk) ooit gaat beseffen wat het is om "voet" of "hand" voor elkaar te zijn.... Samen "Lichaam van Christus" te zijn....

NB: ook mijn eigen gemeente zal ik op dit punt echt nog niet ideaal noemen... Ik denk maar dat ik met mijn kleine bijdrage in ieder geval nog iets probeer bij te dragen aan het "grote geheel".... Ik "zaai maar wat, maar God moet uiteindelijk de wasdom geven"....
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #27 Gepost op: september 06, 2010, 04:58:30 pm »
Hoe stel jij je dat voor? Laat God je ook dingen doen of moet je het allemaal zelf proberen?

Een goede vriend van me (een bonder)zei eens tegen me dat hij iemand kende die iemand probeerde het evangelie bij te brengen. Die zei tegen hem dat hij alles had geprobeerd. Van alles laten zien en heel het evangelie zo goed mogelijk uitgelegd. Alles had hij uit de kast getrokken, maar het hielp niet.
Toen dacht mijn kamaraad nog: "maar God moet het ook doen."
« Laatst bewerkt op: september 06, 2010, 04:59:56 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #28 Gepost op: september 06, 2010, 05:00:35 pm »
Wat doet God?
Een nieuwe start is een nieuw begin

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #29 Gepost op: september 06, 2010, 05:06:41 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 september 2010 om 16:53:
[...]

Ik hoop voor je dat "de wal ooit het schip gaat keren" en dat ook je gemeente (ieder lid afzonderlijk) ooit gaat beseffen wat het is om "voet" of "hand" voor elkaar te zijn.... Samen "Lichaam van Christus" te zijn....

NB: ook mijn eigen gemeente zal ik op dit punt echt nog niet ideaal noemen... Ik denk maar dat ik met mijn kleine bijdrage in ieder geval nog iets probeer bij te dragen aan het "grote geheel".... Ik "zaai maar wat, maar God moet uiteindelijk de wasdom geven"....


Dat begrijp ik, maar samen "Lichaam van Christus" zijn klinkt mooi, maar de werkelijkheid ligt toch wat ingewikkelder.
God hoef je denk ik niet per definitie te zoeken binnen de setting van de kerk, zover kan ik nog wel met Piebe meegaan. Toch, als je niet gaat mist er wat.
Ik ben het met je eens Hendrik dat iedereen met zijn eigen gaven/talenten zijn/haar steentje kan bijdragen aan het samen "gemeente zijn"
Toch, als je eigen talenten (ik zal ze ook wel hebben) en de verwachtingen die daaruit vloeien vanuit de gemeente gaan botsen met je eigen ideeën dan is het lastig om het  'samen gemeente zijn' te blijven ervaren.
Het gevoel van teleurstelling gaat dan de overhand krijgen, alsof je jouw portie talent niet hebt kunnen bijdragen.
Hoe weet ik dan of ík die keuze heb gemaakt omdat ik zéker weet dat het beter voor mezelf is, of dat God het zo heeft gewild. Hij heeft het toch ook niet voor niks op mijn pad gebracht zou je zeggen??Dát is een enorme worsteling kan ik je zeggen en reden om de kerkgang even te minderen.
« Laatst bewerkt op: september 06, 2010, 05:07:43 pm door Annet »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #30 Gepost op: september 06, 2010, 05:13:32 pm »
God heeft belooft dat je je geen zorgen hoeft te maken over de dag van morgen. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last. Zoek eerst het koninkrijk van God leert het Woord van God ons ook en al het andere wat je nodig hebt  zal je er bij gegeven worden, leert Jezus ons.

Jezus zei ook: zoek, en je zult vinden. Klop aan de deur en er zal open gedaan worden en bid en Hij zal het je geven.

Dat zijn voor mij in tijden dat het me tegen zat teksten in de bijbel geweest om me aan vast te klammen. Want als het waar is wat er staat, dan zal het gebeuren!
« Laatst bewerkt op: september 06, 2010, 05:16:10 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #31 Gepost op: september 06, 2010, 06:26:55 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 september 2010 om 16:30:
[...]
En natuurlijk kan je dan denken: "ik ben al via een internetforum verbonden met 2-3 anderen, en dus zal Christus dit bijeenkomen ook wel zegenen met zijn aanwezigheid"... Misschien is dat ook wel zo....

Alleen: wie garandeert dat we hier morgen om 10:21 uur allemaal tegelijk met die intentie aanwezig zijn om in Zijn Naam bijeen te komen???

Zou Jezus zo punctueel zijn denk je dat hij op een paar minuten kijkt? ;)

Niemand garandeert je dat, maar evenmin kan geen mens je verzekeren dat op zondag de kerkgangers in zijn naam vergaderd zijn, want negen van de tien gaan naar de kerk uit plichtsbesef.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #32 Gepost op: september 06, 2010, 06:32:49 pm »
Dan zou ik voor die 1 op de 10 nog gaan.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #33 Gepost op: september 06, 2010, 06:34:34 pm »

quote:

Annet schreef op 06 september 2010 om 17:06:
[...]


Dat begrijp ik, maar samen "Lichaam van Christus" zijn klinkt mooi, maar de werkelijkheid ligt toch wat ingewikkelder.
God hoef je denk ik niet per definitie te zoeken binnen de setting van de kerk, zover kan ik nog wel met Piebe meegaan. Toch, als je niet gaat mist er wat.
Ik ben het met je eens Hendrik dat iedereen met zijn eigen gaven/talenten zijn/haar steentje kan bijdragen aan het samen "gemeente zijn"
Toch, als je eigen talenten (ik zal ze ook wel hebben) en de verwachtingen die daaruit vloeien vanuit de gemeente gaan botsen met je eigen ideeën dan is het lastig om het  'samen gemeente zijn' te blijven ervaren.
Het gevoel van teleurstelling gaat dan de overhand krijgen, alsof je jouw portie talent niet hebt kunnen bijdragen.
Hoe weet ik dan of ík die keuze heb gemaakt omdat ik zéker weet dat het beter voor mezelf is, of dat God het zo heeft gewild. Hij heeft het toch ook niet voor niks op mijn pad gebracht zou je zeggen??Dát is een enorme worsteling kan ik je zeggen en reden om de kerkgang even te minderen.

De gemeente is het lichaam van Christus (1 Kor 12,12) en Paulus schreef:

'De delen van ons lichaam waarvoor we ons schamen en die we liever bedekken, behandelen we zorgvuldiger en met meer respect' (1 Kor 12,23)

Misschien behoor jij wel tot de delen van het lichaam die bedekt worden en voel je je daarom niet op je gemak in de kerk. Hoe het ook zij, laat niemand je wijsmaken dat je een mindere christen bent omdat je niet naar de kerk gaat. Blijf er maar rustig een tijdje vandaan zodat je het objectiever kunt bekijken, ik ga nu al een aantal jaren niet meer en vaar er zeer wel bij!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #34 Gepost op: september 06, 2010, 06:51:04 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 september 2010 om 18:32:
Dan zou ik voor die 1 op de 10 nog gaan.

We zijn geroepen om vrij te zijn (Gal 5,13) en vrijheid houdt in dat we elkaar vrij laten om de zondag te besteden zoals ons dat goeddunkt.

'Hebt gij geloof? hebt dat bij uzelf voor God. Zalig is hij, die zichzelf niet oordeelt in hetgeen hij voor goed houdt.' (Rom 14,22)  

En ook:

'Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk van de feest dag, of van de nieuwe maan, of van de sabbatten' (Kol 2,16)

Als Annet een slecht gevoel krijgt door naar de kerk te gaan is het niet goed haar te dwingen om toch te gaan, want dan bestaat de kans dat ze een afkeer van de gemeente en Christus krijgt.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #35 Gepost op: september 06, 2010, 06:57:27 pm »
Kerel. Je trad hier op als een splijtzwam die mensen uit elkaar drijft en oproept om niet betrokken te zijn op elkaar in hun gemeenschappen. Daarin herken ik de onreine geest in jou die een wig zet tussen christenen. Je zaait twijfel en oogst verdeeldheid. Ben jij je daar van bewust?

Ze begon met dat ze zich juist goed voelde in de kerk, maar jij hebt onrust gezaaid.

Dat komt simpelweg omdat je nu niet geestelijk bezig bent. Jezus spreekt nu niet door jou heen, maar een onreine geest die met een stok op de kudde van de Herder slaat om ze uit elkaar te drijven.
« Laatst bewerkt op: september 06, 2010, 07:00:19 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #36 Gepost op: september 06, 2010, 07:04:46 pm »

quote:

Piebe schreef op 06 september 2010 om 18:34:
[...]

De gemeente is het lichaam van Christus (1 Kor 12,12) en Paulus schreef:

'De delen van ons lichaam waarvoor we ons schamen en die we liever bedekken, behandelen we zorgvuldiger en met meer respect' (1 Kor 12,23)

Misschien behoor jij wel tot de delen van het lichaam die bedekt worden en voel je je daarom niet op je gemak in de kerk. Hoe het ook zij, laat niemand je wijsmaken dat je een mindere christen bent omdat je niet naar de kerk gaat. Blijf er maar rustig een tijdje vandaan zodat je het objectiever kunt bekijken, ik ga nu al een aantal jaren niet meer en vaar er zeer wel bij!


Wat ben je toch misleid Piebe! En dat in onze Boom! Hoe kan je nu beweren dat het goed is als de schapen van de Herder dolen door de bergen? Ze werd helemaal niet negatief aangekeken in haar gemeente en is er juist heel actief in. Zij is helemaal niet iemand die er buiten staat om beschamend bedekt wordt!

Jij bent hier de gene die misleid wordt om anderen te misleiden!

Jezus hoed zijn schapen en brengt ze bij elkaar. De satan drijft ze uiteen!
« Laatst bewerkt op: september 06, 2010, 07:05:14 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #37 Gepost op: september 06, 2010, 07:27:35 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 september 2010 om 18:57:
Kerel. Je trad hier op als een splijtzwam die mensen uit elkaar drijft en oproept om niet betrokken te zijn op elkaar in hun gemeenschappen. Daarin herken ik de onreine geest in jou die een wig zet tussen christenen. Je zaait twijfel en oogst verdeeldheid. Ben jij je daar van bewust?

Ze begon met dat ze zich juist goed voelde in de kerk, maar jij hebt onrust gezaaid.

Dat komt simpelweg omdat je nu niet geestelijk bezig bent. Jezus spreekt nu niet door jou heen, maar een onreine geest die met een stok op de kudde van de Herder slaat om ze uit elkaar te drijven.

Jaaaaaa hoor!  :nee:

Nou Annet, wees gewaarschuwd en luister vooral niet naar mij!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #38 Gepost op: september 06, 2010, 07:33:41 pm »

quote:

Piebe schreef op 06 september 2010 om 19:27:
[...]

Jaaaaaa hoor!  :nee:

Nou Annet, wees gewaarschuwd en luister vooral niet naar mij!


Aaah, geen ruzie maken mannen.
Ik kan prima mijn eigen boontjes doppen, maar het is zo een klein dilemma waar je wel eens voorstaat.

Afijn, terug naar de wortels van de boom......

onzin :?  :?

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #39 Gepost op: september 06, 2010, 07:34:05 pm »
Iemand koffie?

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #40 Gepost op: september 06, 2010, 07:34:24 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 september 2010 om 19:04:
[...]


Wat ben je toch misleid Piebe! En dat in onze Boom! Hoe kan je nu beweren dat het goed is als de schapen van de Herder dolen door de bergen? Ze werd helemaal niet negatief aangekeken in haar gemeente en is er juist heel actief in. Zij is helemaal niet iemand die er buiten staat om beschamend bedekt wordt!

Jij bent hier de gene die misleid wordt om anderen te misleiden!

Jezus hoed zijn schapen en brengt ze bij elkaar. De satan drijft ze uiteen!

Beste Gait, hoor je wel wat je zegt? Hoe kan je zo tegen mij praten terwijl ik vele malen verklaart heb dat Jezus de Zoon van God is ?

1 Kor 12,3
Daarom maak ik u bekend, dat niemand, die door de Geest Gods spreekt, Jezus een vervloeking noemt; en niemand kan zeggen, Jezus de Heere te zijn, dan door de Heilige Geest.

Het enige wat ik heb geprobeerd is Annet een hart onder de riem te steken en haar duidelijk maken dat ik haar beschouw als mijn zuster, kerk gaand of niet. Dus, als dat volgens jou er op duidt dat ik een onreine geest heb, dan vraag ik me af wat jij dan beschouwd als een reine geest.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #41 Gepost op: september 06, 2010, 07:39:30 pm »
Christenen kunnen prima onreine geesten hebben, als ze dat toelaten. Daardoor kunnen christenen bijvoorbeeld prima een ander bestelen, vervloeken, vermoorden etc.. dat allemaal als ze op momenten niet Jezus volgen maar dwaalgeesten die je van Jezus proberen af te laten drijven en je bent duidelijk bezig om de kerkgangers hier weg te zetten als nutteloze activisten die zeker niet in Jezus naam samenkomen.

Ik wil dan ook helemaal niet dat jij dat hier in mijn topic flikt!
Richt daar maar een andere topic voor op. Dan deel ik daar niet in mee!
« Laatst bewerkt op: september 06, 2010, 07:41:29 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #42 Gepost op: september 06, 2010, 07:45:29 pm »

quote:

Annet schreef op 06 september 2010 om 19:33:
[...]


Aaah, geen ruzie maken mannen.
Ik kan prima mijn eigen boontjes doppen, maar het is zo een klein dilemma waar je wel eens voorstaat.

Afijn, terug naar de wortels van de boom......

onzin :?  :?


Ja sorry hoor, maar ik kan pissig worden als mijn roots wordt gebombardeerd. Waar mijn broers en zussen samenkomen in wel gebouw of georganiseerde setting dan ook, dan kan ik er niet tegen dat zo iets wordt platgebormbardeerd met negatieve geschut zoals Piebe aan het doen was. Splijtzwammen hebben we al te veel in het christendom. Er zijn al meer dan 10.000 stromingen binnne het christendom en wat zegt Piebe dan? Ga toch alsjeblieft nog een scheuring veroorzaken en ga zelf weg!

Triest. Echt waar.

Ik ga koffie drinken. Dank je.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #43 Gepost op: september 06, 2010, 07:50:51 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 september 2010 om 19:45:
[...]


Ja sorry hoor, maar ik kan pissig worden als mijn roots wordt gebombardeerd. Waar mijn broers en zussen samenkomen in wel gebouw of georganiseerde setting dan ook, dan kan ik er niet tegen dat zo iets wordt platgebormbardeerd met negatieve geschut zoals Piebe aan het doen was. Splijtzwammen hebben we al te veel in het christendom. Er zijn al meer dan 10.000 stromingen binnne het christendom en wat zegt Piebe dan? Ga toch alsjeblieft nog een scheuring veroorzaken en ga zelf weg!

Triest. Echt waar.

Ik ga koffie drinken. Dank je.
Volgens de WEETEEGEECEEDEE zijn het er "maar" 300....  :+
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #44 Gepost op: september 06, 2010, 08:03:35 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 september 2010 om 19:50:
[...]

Volgens de WEETEEGEECEEDEE zijn het er "maar" 300....  :+
Wel, dan is er een wonderfusie geweest als ze gelijk hebben. Heb ik iets gemist B) ?
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #45 Gepost op: september 06, 2010, 08:06:08 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 september 2010 om 19:39:
Christenen kunnen prima onreine geesten hebben, als ze dat toelaten. Daardoor kunnen christenen bijvoorbeeld prima een ander bestelen, vervloeken, vermoorden etc.. dat allemaal als ze op momenten niet Jezus volgen maar dwaalgeesten die je van Jezus proberen af te laten drijven en je bent duidelijk bezig om de kerkgangers hier weg te zetten als nutteloze activisten die zeker niet in Jezus naam samenkomen.

Ik wil dan ook helemaal niet dat jij dat hier in mijn topic flikt!
Richt daar maar een andere topic voor op. Dan deel ik daar niet in mee!
Blijkbaar ben je op zoek naar een zondebok, want ik heb een paar keer gezegd dat ik niks op kerken tegen heb. Bovendien als dat zo was, waarom zou ik hier dan al bijna een jaar met grote regelmaat posten?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #46 Gepost op: september 06, 2010, 08:12:44 pm »
Hoe dan ook, ik heb al vaak het idee dat ik mijn tijd aan het verspillen ben door op fora te reageren en deze aanvaring sterkt me in die overtuiging. Ik overweeg om te vertrekken en misschien is dit wel een geschikt moment.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #47 Gepost op: september 06, 2010, 08:46:43 pm »
Doe wat je niet laten kan. Ik vond dat je te ver ging door zo negatief over kerken uit te laten door ze als nutteloos weg te zetten en iedere bezoeker die er komt negatief af te schilderen en hun gezamelijke activiteiten die ze in hun gemeente ontplooien als betekenisloos te omschrijven. want dat was je tegenover Annet aan het doen. En dat wil ik hier niet hebben. Zo simpel is dat.

Je had dat kunnen bedenken van te voren. Je zit met zulke opmerkingen wel mooi in het hol van de leeuw.
Een nieuwe start is een nieuw begin

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #48 Gepost op: september 06, 2010, 09:39:00 pm »

quote:

Antonius schreef op 06 september 2010 om 20:51:
[...]
Alles ten spijt voor mij is het al verziekt!


Werkelijk al verziekt? Ik ervaar mijn eigen gezin als een fijne plek met mensen van wie ik hou, als 2 van mijn kids flink ruzie maken (of ik mijn vrouw een keer als heel onredelijk ervaar en dat zal ook weleens andersom zijn) en de boel op stelten zetten... heb ik soms ook even iets van voor mij hoeft het zo niet meer, maar als alles weer is bijgelegd en ik weer een heerlijke knuffel krijg van mijn geweldige dochter, dan kan ik vol energie weer verder ermee!

Ik geloof dat God ons verteld in zijn bijbel dat we geen haat en bitterheid moeten laten bestaan naar de mensen om ons heen (of verbonden via internet of welk ander netwerk dan ook). Ik wil geen bitterheid toe laten in deze of wat dan ook maar en hoop dat een ieder de vergevingsgezindheid van Christus kan uitstralen, zeker gezien Jezus Christus aan het kruis zelfs bad voor degenen die Hem daarop nagelden ... zouden wij als gelovigen elkaar dan niet ruimhartig vergeven, lettende op de zonde en duisternis waarvan een ieder zelf, God zij dank, van gered zijn?
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #49 Gepost op: september 06, 2010, 09:59:49 pm »
Wat een geruzie in de boom.
Piebe, niet weggaan hoor, dan ga ik ook!

Gaitema: ik begrijp je gevoel wel een klein beetje; maar wellicht trek je de woorden van Piebe teveel uit z'n verband. Ik kijk daar anders tegenaan.
Ik denk niet helemaal dat hij probeert om een wig te drijven tussen de dingen die jij nu zegt, maar gewoon een mening verkondigt, die, zo blijkt, haaks staat op de jouwe. Dat botst, maar mag geen reden zijn om ruzie te gaan maken.

Laten we het maar gezellig houden hierzo, wil je er nog eens over nadenken?