Auteur Topic: Uitverkiezing  (gelezen 62719 keer)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #650 Gepost op: september 03, 2010, 09:44:08 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 03 september 2010 om 02:20:
Niet? Ik heb geen vraag om uitleg gezien en je gaf de indruk dat je begreep waar GC en ik het over hadden...


Ik kon het niet direct volgen, maar met de uitleg van GC erbij wel. Toen begreep ik jouw verhaal ook en kon ik er bevestigend op reageren.

quote:


He bah wat een naar figuur die St Ignatius. Helemaal zonder enige aanleiding en zonder enige reden geirriteerd? Tja typisch die nare papen he?


Heeft niks met paaps te maken, je was gewoon op dat moment geïrriteerd en liet dat openlijk blijken.

quote:


Jaah, toen GC en St Ignatius door het topic kwamen denderen was het een heldere uitleg. Nu zij niet meer reageren kan er weer volop onbeargumenteerd versjes geplukt worden en fijn een eigen interpretatie aan worden gegeven.

Veel plezier verder... sla elkaar vooral op de schouder als er weer zonder onderbouwing versjes worden geplukt. Als er weer iemand langs komt die zegt dat dat niet klopt, dan vooral veel stront uitkieperen...dan gaan ze vanzelf wel weg. Uitstekende discussie!  |:(
We discuseren wat tussen een joodse visie in een christelijke overtuiging en de gereformeerde combi evangelische visie. Jouw reacties laten weer lauter irritaties zien. Bovendien weet ik niet waar je het nu inhoudelijk over hebt.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #651 Gepost op: september 04, 2010, 09:14:22 am »

quote:

Piebe schreef op 03 september 2010 om 21:15:
[...]

Nee, je begrijpt me weer eens niet, de mensen zonder wet deden net zo goed verkeerde dingen, zij hadden alleen geen wet die hen aanklaagde. Paulus schreef dat door de wet kennis van zonde is en dat onderschrijf ik slechts.

Ik begrijp je blijkbaar inderdaad niet... Je schreef immers:

- De mens is niet de schepper van de zonde,
- maar door het gebod kwam de zonde tot leven.
- Voordat het gebod er was leefde de mens zonder zonde, omdat hij geen gebod had om te overtreden.
- De mens is van nature niet in staat om het gebod na te leven en daarom aten Adam en Eva van de verboden vrucht.

Dan denk ik:
- in de bijbel lees ik dat de mens goed geschapen was, dus wel degelijk in staat om het gebod na te leven.... Ze hadden God kunnen gehoorzamen...
- dat God de mens ook veroordeelt voordat de Wet er was (zondvloedhistorie)... Omdat de mens blijkbaar toen ook al in zonde leefde, in Gods ogen....
- dat de mens wel degelijk de veroorzaker is van het kwaad...


Maar na het openbaar worden van Gods wil neemt inderdaad de zonde toe:
als je nu weet hoe het moet, en je zondigt desondanks door, dan neemt de zonde niet af, maar toe... En dat is denk ik wat Paulus bedoelt...!!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #652 Gepost op: september 04, 2010, 12:14:07 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 04 september 2010 om 09:14:
Dan denk ik:
- in de bijbel lees ik dat de mens goed geschapen was, dus wel degelijk in staat om het gebod na te leven.... Ze hadden God kunnen gehoorzamen...

Dat mag je van mij denken, maar dat is niet wat Paulus heeft geschreven.

Romeinen 7   
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik dat doe, wat ik niet wil, zo doe ik nu dat niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij: als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.  

Als ik jouw stelling doortrek dan heeft Paulus zich vergist, want hij was immers als mens eveneens goed geschapen dus moest hij ook het goede wel kunnen doen!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #653 Gepost op: september 04, 2010, 12:37:38 pm »

quote:

Piebe schreef op 01 september 2010 om 13:03:
[...]

Dat is simpelweg niet wat in de Bijbel staat. Het enige wat je doet is God schoon praten van kwade daden, terwijl Job ons leerde dat als we het goede van de schepper aannemen, we ook het kwade (Job 2,10) mogen accepteren.

St Ignatius en GC hebben in dit hele topic niet een keer op een vriendelijke manier met mij hierover willen praten, daarom ben ik blij dat ze het opgegeven hebben want zo word ik niet graag bejegend.
hé....ik ben er weer, niet weggeweest overigens. Leg eens uit meneer Piebe...blij dat ze het hebben opgegeven schrijf je? Daarmee geven ze je geen gelijk hé. Absoluut niet. 'k ben als het ware hoofdschuddend weggelopen..mag jij raden waarom...

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #654 Gepost op: september 04, 2010, 12:47:53 pm »

quote:

Piebe schreef op 03 september 2010 om 11:59:
Paulus was ook een Jood en leerde dat de mens niet in staat is het goede te doen, ook al wil hij. De mens is niet de schepper van de zonde, maar door het gebod kwam de zonde tot leven. Voordat het gebod er was leefde de mens zonder zonde, omdat hij geen gebod had om te overtreden. Degene die het gebod oplegt geeft de zonde een aanleiding en zonder aanleiding is de zonde dood. De mens is niet de schepper van de zonde, maar de mens is van nature niet in staat om het gebod na te leven en daarom aten Adam en Eva van de verboden vrucht. God heeft zijn wil bekend gemaakt middels de wet, waardoor de mens strafbaar gesteld werd voor zijn daden. Wanneer jij een leeuw en een lam samen in een kooi opsluit en tegen de leeuw zegt 'gij zult niet doden', is de leeuw dan de schepper van het kwaad of ben jij de verantwoordelijke?

Vrij naar Romeinen 7 vers 7 tot 26.
de zonde kwam tot leven door de wet? Nee, de wet maakte de reeds aanwezige zonde en het onvermogen daar een oplossing voor te vinden zichtbaar.

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #655 Gepost op: september 04, 2010, 02:55:09 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 04 september 2010 om 12:37:
[...]


hé....ik ben er weer, niet weggeweest overigens. Leg eens uit meneer Piebe...blij dat ze het hebben opgegeven schrijf je? Daarmee geven ze je geen gelijk hé. Absoluut niet. 'k ben als het ware hoofdschuddend weggelopen..mag jij raden waarom...
Mag jij raden hoeveel graden mij dat laat!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #656 Gepost op: september 04, 2010, 03:08:39 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 september 2010 om 21:44:...
Heeft niks met paaps te maken, je was gewoon op dat moment geïrriteerd en liet dat openlijk blijken.


Ja inderdaad, en waar lag dat toch aan he? Zomaar geïrriteerd zonder enige aanleiding? Lijkt me sterk...

quote:

We discuseren wat tussen een joodse visie in een christelijke overtuiging en de gereformeerde combi evangelische visie. Jouw reacties laten weer lauter irritaties zien. Bovendien weet ik niet waar je het nu inhoudelijk over hebt.
Ja, waar komt dat toch vandaan he, die irritatie? Misschien dat er mensen achter iemands rug om vanalles zeggen, zonder het die personen zelf te vragen?

Overigens, je laat je in de luren leggen als je denkt dat wat hier voorgespiegeld wordt 'de' joodse visie is. Want dat is het nl. niet. Ik mag aannemen dat je dat niet klakkeloos aanneemt als iemand beweerd 'de joodse visie te verkondigen. Dáár heb ik het inhoudelijk over. Daarom vindt die persoon het ook zo prettig dat die nare GC en St. Ignatius vertrokken zijn, want dan kan hij ongestoord zijn onzin aan je verkopen. Zonder enige onderbouwing... Laat je toch niet zo makkelijk knollen voor citroenen verkopen! Het maakt mij op zich niks uit hoor, je moet vooral geloven wat je zelf wil... maar blijkbaar voelen zowel GC als ik ons geroepen om te waarschuwen voor de consequenties die dat soort ononderbouwde onzin heeft. Doe ermee wat je wilt...
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #657 Gepost op: september 04, 2010, 03:56:56 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 04 september 2010 om 15:08:
[...]


Ja inderdaad, en waar lag dat toch aan he? Zomaar geïrriteerd zonder enige aanleiding? Lijkt me sterk...


[...]


Ja, waar komt dat toch vandaan he, die irritatie? Misschien dat er mensen achter iemands rug om vanalles zeggen, zonder het die personen zelf te vragen?

Overigens, je laat je in de luren leggen als je denkt dat wat hier voorgespiegeld wordt 'de' joodse visie is. Want dat is het nl. niet. Ik mag aannemen dat je dat niet klakkeloos aanneemt als iemand beweerd 'de joodse visie te verkondigen. Dáár heb ik het inhoudelijk over. Daarom vindt die persoon het ook zo prettig dat die nare GC en St. Ignatius vertrokken zijn, want dan kan hij ongestoord zijn onzin aan je verkopen. Zonder enige onderbouwing... Laat je toch niet zo makkelijk knollen voor citroenen verkopen! Het maakt mij op zich niks uit hoor, je moet vooral geloven wat je zelf wil... maar blijkbaar voelen zowel GC als ik ons geroepen om te waarschuwen voor de consequenties die dat soort ononderbouwde onzin heeft. Doe ermee wat je wilt...
Nee, hij kan beter katholiek worden, dan heeft ie geen citroenen meer nodig! :P
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #658 Gepost op: september 04, 2010, 07:20:52 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 september 2010 om 12:14:
[...]

Dat mag je van mij denken, maar dat is niet wat Paulus heeft geschreven.

Romeinen 7   
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik dat doe, wat ik niet wil, zo doe ik nu dat niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij: als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.  

Als ik jouw stelling doortrek dan heeft Paulus zich vergist, want hij was immers als mens eveneens goed geschapen dus moest hij ook het goede wel kunnen doen!
Paulus was zich waarschijnlijk ook wel bewust van de volgende vloek. Uitgesproken tegen de verleider, maar ook met grote, schadelijke gevolgen voor de mens....

Vijandschap sticht ik tussen jou en de vrouw,
tussen jouw nageslacht en het hare,
zij verbrijzelen je kop,
jij bijt hen in de hiel.’


De onschuld was na Gen 3 echt wel voorbij.....
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #659 Gepost op: september 04, 2010, 11:38:37 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 04 september 2010 om 19:20:
[...]

Paulus was zich waarschijnlijk ook wel bewust van de volgende vloek. Uitgesproken tegen de verleider, maar ook met grote, schadelijke gevolgen voor de mens....

Vijandschap sticht ik tussen jou en de vrouw,
tussen jouw nageslacht en het hare,
zij verbrijzelen je kop,
jij bijt hen in de hiel.’


De onschuld was na Gen 3 echt wel voorbij.....
Opmerkelijk dat het nageslacht van de slang volgens Jezus de Farizeeërs waren (Joh 8,44) en ik denk niet dat Paulus uit de duivel was, wat jij?
« Laatst bewerkt op: september 04, 2010, 11:39:28 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #660 Gepost op: september 05, 2010, 03:52:49 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 september 2010 om 23:38:
[...]

Opmerkelijk dat het nageslacht van de slang volgens Jezus de Farizeeërs waren (Joh 8,44) en ik denk niet dat Paulus uit de duivel was, wat jij?
Ik denk dat er een groot verschil bestaat tussen "het nageslacht" en "nageslacht"...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #661 Gepost op: september 06, 2010, 01:14:25 am »

quote:

Bedankt voor je advies en mening.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #662 Gepost op: september 06, 2010, 11:31:17 am »

quote:

gaitema schreef op 06 september 2010 om 01:14:
[...]


Bedankt voor je advies en mening.
Overigens heb ik nooit beweert de Joodse visie te verkondigen en dat lijkt hij niet mee te nemen in zijn advies! ;)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #663 Gepost op: september 06, 2010, 11:59:00 am »
Nee, maar dat was ook ik die beweerde dat je de joodse visie aanhing. In feite haalde je wat aan van de joden, maar ik heb ook weinig verstand van wat de joden nu precies geloven buiten mijn christelijke overtuiging daar over.
« Laatst bewerkt op: september 06, 2010, 11:59:20 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #664 Gepost op: september 06, 2010, 02:17:09 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 september 2010 om 11:59:
Nee, maar dat was ook ik die beweerde dat je de joodse visie aanhing. In feite haalde je wat aan van de joden, maar ik heb ook weinig verstand van wat de joden nu precies geloven buiten mijn christelijke overtuiging daar over.
Dat heb ik evenmin, maar de schrijver van het artikel wat ik onderschrijf en naar linkte zegt inderdaad de Joodse visie te verkondigen, hetgeen door St. Ignatius zonder argumenten tegengesproken wordt.
« Laatst bewerkt op: september 06, 2010, 02:19:16 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #665 Gepost op: september 06, 2010, 02:45:21 pm »

quote:

Piebe schreef op 06 september 2010 om 14:17:
[...]

Dat heb ik evenmin, maar de schrijver van het artikel wat ik onderschrijf en naar linkte zegt inderdaad de Joodse visie te verkondigen, hetgeen door St. Ignatius zonder argumenten tegengesproken wordt.
Ik had toch al "tegengas" gegeven??? Tegenover "de" ene "Joodse visie" staat een andere "Joodse visie"...

NB: waar in die 27 pagina's staat die link naar dat artikel??? Dan kan ik ook eens kijken of die mening raakvlakken heeft met die in "de Soncino"... (die trouwens OOK niet de "beslissende stem" heeft, hoor!!!)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #666 Gepost op: september 06, 2010, 04:00:10 pm »
Bericht 666. Reden om maar te kappen met de discussie . Het is of te duister of te menselijk, hoe dan ook niet geestelijk meer en draagt niet wat on-topics bij. O-)
« Laatst bewerkt op: september 06, 2010, 04:02:44 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #667 Gepost op: september 06, 2010, 04:15:07 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 september 2010 om 16:00:
Bericht 666. Reden om maar te kappen met de discussie . Het is of te duister of te menselijk, hoe dan ook niet geestelijk meer en draagt niet wat on-topics bij. O-)

Nou (bericht 667....). OOK in GL mag toch best nagedacht worden over de vraag hoe het Rabbijnse Judaisme in al zijn nuances denkt over een belangrijk onderwerp voor het gereformeerde leven: de herkomst van het kwaad in al zijn facetten, en hetgeen de Schrift hierover leert????

Ik zie niet direct in wat DAAR nu ongeestelijk aan zou zijn....!!! Of "of topic"... Immers: kiest God eenieder naar vooruitgezien geloof tevoren uit?? Ligt het oordeel over het kwade van de uiteindelijk verworpenen al tevoren vast??? Waar komt het kwade dan vandaan als onze levensloop gedetermineerd zou zijn??? Een voortgaande bezinning over het onderwerp is (hoewel misschien soms "menselijk" en soms een "tasten in duister") alles behalve ongeestelijk.....
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #668 Gepost op: september 06, 2010, 05:06:19 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 september 2010 om 14:45:

Ik had toch al "tegengas" gegeven??? Tegenover "de" ene "Joodse visie" staat een andere "Joodse visie"...

NB: waar in die 27 pagina's staat die link naar dat artikel??? Dan kan ik ook eens kijken of die mening raakvlakken heeft met die in "de Soncino"... (die trouwens OOK niet de "beslissende stem" heeft, hoor!!!)
Klopt, jouw bericht was me even ontschoten. Er waren in Jezus tijd al meningsverschillen over en bestond er niet 'één' eenduidige visie. Vanaf Maimonides zie je dat er binnen het jodendom stromingen zijn die meer naar de christelijke visie overhellen. Het heeft ook nogal vergaande consequenties vanuit christelijk oogpunt, indien God de schepper van het Kwaad zou zijn. Dan kom je gewoon uit op een dualistisch wereldbeeld, zoals de gnostici die aanhangen.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #669 Gepost op: september 06, 2010, 05:30:05 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 september 2010 om 16:15:
[...]

Nou (bericht 667....). OOK in GL mag toch best nagedacht worden over de vraag hoe het Rabbijnse Judaisme in al zijn nuances denkt over een belangrijk onderwerp voor het gereformeerde leven: de herkomst van het kwaad in al zijn facetten, en hetgeen de Schrift hierover leert????

Ik zie niet direct in wat DAAR nu ongeestelijk aan zou zijn....!!! Of "of topic"... Immers: kiest God eenieder naar vooruitgezien geloof tevoren uit?? Ligt het oordeel over het kwade van de uiteindelijk verworpenen al tevoren vast??? Waar komt het kwade dan vandaan als onze levensloop gedetermineerd zou zijn??? Een voortgaande bezinning over het onderwerp is (hoewel misschien soms "menselijk" en soms een "tasten in duister") alles behalve ongeestelijk.....


Ik ken het begrip term, maar gedetermineerd si voor me iets te moeilijk. Wat betekend dat?

Verder zie ik het zo dat God de toekomst kent en dus van te voren weet wat Hij op het eind zal uitspreken en waarom.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #670 Gepost op: september 06, 2010, 06:56:37 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 september 2010 om 17:30:
[...]


Ik ken het begrip term, maar gedetermineerd si voor me iets te moeilijk. Wat betekend dat?

Verder zie ik het zo dat God de toekomst kent en dus van te voren weet wat Hij op het eind zal uitspreken en waarom.
Hier staat kort en bondig wat uitgelegd...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #671 Gepost op: september 06, 2010, 07:12:14 pm »
Daar ben ik aan het begin van deze topic aardig met Fotogravinnetje uitgekomen in de discussie: God geeft je de keuzevrijheid. Je mag kiezen en God laat je kiezen. Hij staat een ieder met kracht bij, van wie Hij weet dat ze voor Hem zullen kiezen. God voed ons op.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #672 Gepost op: september 06, 2010, 07:20:57 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 september 2010 om 19:12:
Daar ben ik aan het begin van deze topic aardig met Fotogravinnetje uitgekomen in de discussie: God geeft je de keuzevrijheid. Je mag kiezen en God laat je kiezen. Hij staat een ieder met kracht bij, van wie Hij weet dat ze voor Hem zullen kiezen. God voed ons op.
Zou Hij niet ook hen bijstaan van wie Hij weet dat die voor Hem kunnen kiezen (de "dubbeltjes op hun kant")???

Of nog moeilijker: zouden kunnen kiezen als... (als de omstandigheden net wat anders zouden zijn geweest - ik noem maar als voorbeeld: de Saksen voor het jaar 800 na Chr.)???
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #673 Gepost op: september 06, 2010, 07:24:08 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 06 september 2010 om 17:06:
[...]


Klopt, jouw bericht was me even ontschoten. Er waren in Jezus tijd al meningsverschillen over en bestond er niet 'één' eenduidige visie. Vanaf Maimonides zie je dat er binnen het jodendom stromingen zijn die meer naar de christelijke visie overhellen.
Het was een recent artikel, geschreven door eens Joods iemand, dus is het op zijn minst een Joodse visie.

quote:

Het heeft ook nogal vergaande consequenties vanuit christelijk oogpunt, indien God de schepper van het Kwaad zou zijn. Dan kom je gewoon uit op een dualistisch wereldbeeld, zoals de gnostici die aanhangen.
Nee, daar komt een weldenkend mens helemaal niet bij uit, want God is één en Gnostici onderscheiden de God van het oude (satan) en de God van het nieuwe testament van elkaar.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #674 Gepost op: september 06, 2010, 07:52:55 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 september 2010 om 19:20:
[...]

Zou Hij niet ook hen bijstaan van wie Hij weet dat die voor Hem kunnen kiezen (de "dubbeltjes op hun kant")???

Of nog moeilijker: zouden kunnen kiezen als... (als de omstandigheden net wat anders zouden zijn geweest - ik noem maar als voorbeeld: de Saksen voor het jaar 800 na Chr.)???


Daar dacht ik even niet aan, maar ik denk dat je gelijk hebt. Al denk ik ook dat ondanks Gods bijstand mensen nog vroeg of laat Jezus nodig hebben om echt verlost te worden. Ik geloof dat Jezus zich ook zal openbaren kunnen op een moment dat iemand op sterven ligt. Zo hoorde ik eens van een verhaal van een atheïst die een beinadoodervaring had en daardoor gelovig werd. Een nicht van mijn moeder had op jonge leeftijd twee zonen verloren en was bang dat ze in de hel waren gekomen, omdat het zulke wilde figuren waren. Maar haar man zag ze op zijn sterfbed en zei dat tegen haar. Vanaf dat moment was ze gerustgesteld dat ze toch in de hemel waren. Gods momenten kunnen verrassend zijn.

Jezus brengt trouwens niet enkel verlossing, maar ook genezing. Je kan pas genezen in geestelijk opzicht, wanneer Jezus je geneest.
« Laatst bewerkt op: september 06, 2010, 07:56:04 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #675 Gepost op: september 06, 2010, 07:57:58 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 06 september 2010 om 17:06:
[...]
Het heeft ook nogal vergaande consequenties vanuit christelijk oogpunt, indien God de schepper van het Kwaad zou zijn. Dan kom je gewoon uit op een dualistisch wereldbeeld, zoals de gnostici die aanhangen.

OF bij een godsbeeld zoals de tekenaar van deze prent mogelijk voor ogen heeft:

http://cache.gawker.com/assets/images/4/2010/01/500x_gods_control_buttons.jpg

(ooit gepost door Vrolijke...)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #676 Gepost op: september 06, 2010, 07:59:28 pm »

quote:

Piebe schreef op 06 september 2010 om 19:24:

Nee, daar komt een weldenkend mens helemaal niet bij uit, want God is één en Gnostici onderscheiden de God van het oude (satan) en de God van het nieuwe testament van elkaar.

Gnostici geloven dat de demiurg uit God komt, maar zijn licht krijt raakte door gescheiden te raken van Sovia. Sovia huilde als geest over de wateren van de schepping van de demiurg, haar mannelijke wederhelft. Haar gehuil drong door tot in de zevende hemel.

Dus ik geef hem gelijk.
« Laatst bewerkt op: september 06, 2010, 08:00:16 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #677 Gepost op: september 07, 2010, 07:58:29 am »

quote:

Piebe schreef op 24 juli 2010 om 13:43:
[...]

Nu begrijp ik je tenminste, ik dacht al wat vreemd dat het hem niet boeit wat Jezus heeft gezegd, maar je leest het alleen maar anders!

Toch klopt je interpretatie niet, althans ik kan het niet rijmen met de volgende passage die ik eerder heb geciteerd. Ik denk dat je het gemist hebt dus daarom volgt nogmaals hetzelfde citaat waardoor duidelijk wordt dat Paulus onderscheid maakt tussen de uitverkoren apostelen en hun gehoor.

Efeziërs 1
4 Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren vóór de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht. 5 In liefde heeft Hij ons tevoren ertoe bestemd als zonen van Hem te worden aangenomen door Jezus Christus, naar het welbehagen van zijn wil, 6 tot lof van de heerlijkheid zijner genade, waarmede Hij ons begenadigd heeft in de Geliefde. 7 En in Hem hebben wij de verlossing door zijn bloed, de vergeving van de overtredingen, naar de rijkdom zijner genade, 8 welke Hij ons overvloedig heeft bewezen in alle wijsheid en verstand, 9 door ons het geheimenis van zijn wil te doen kennen, in overeenstemming met het welbehagen, dat Hij Zich in Hem had voorgenomen, 10 om, ter voorbereiding van de volheid der tijden, al wat in de hemelen en op de aarde is onder één hoofd, dat is Christus, samen te vatten, 11 in Hem, in wie wij ook het erfdeel ontvangen hebben, waartoe wij tevoren bestemd waren krachtens het voornemen van Hem, die in alles werkt naar de raad van zijn wil, 12 opdat wij zouden zijn tot lof zijner heerlijkheid, wij, die reeds tevoren onze hoop op Christus hadden gebouwd. 13 In Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord; in Hem zijt gij, toen gij gelovig werdt, ook verzegeld met de heilige Geest der belofte, 14 die een onderpand is van onze erfenis, tot verlossing van het volk, dat Hij Zich verworven heeft, tot lof zijner heerlijkheid.
uitverkoren, te voren bestemd zijn zij die het evangelie AANVAARDEN. niet wie het aannemen van de waarheid wordt gegeven. Uitverkoren en te voren bestemd zijn zij die de beloften aannemen, niet wie de beloften selectief worden toebedeeld. (ja ik ben er nog steeds  :) )

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #678 Gepost op: september 10, 2010, 12:50:25 pm »
'Wees goedsmoeds in tijd van voorspoed, maar denk op de kwade dag: ook deze heeft God gemaakt evenzeer als die......' (Prediker 7,14)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'