Auteur Topic: Er schoot een loot op: discussie over Voeding  (gelezen 11006 keer)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #50 Gepost op: september 06, 2010, 10:00:21 pm »
Aanpappen en nat houden ja en de boel maar laten gaan is wat anders dan vergeven.

Ik heb het over mijn geloofsovertuiging. Ik geloof dat er duistere machten zijn en daar heb ik het niet op voor. Ik ben daar eerlijk in geweest.

Ik geloof ook dat Jezus bestaat en dat Hij leven schenkt, dat ons eigen gepruts daar niets aan bij draagt, omdat Jezus de wijnstok is en niet wijzelf.

Ook daar ben ik eerlijk in. Ik ben dus ook eerlijk in dat ik geloof dat het christendom overladen is van dwaalgeesten die erop uit zijn om een wig tussen Gods kinderen te zetten en ze uit elkaar te drijven. Daarom zeg ik dat de christenen niet zomaar alles kunnen gaan roepen.
« Laatst bewerkt op: september 06, 2010, 10:10:11 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #51 Gepost op: september 06, 2010, 10:06:24 pm »

quote:

Annet schreef op 06 september 2010 om 21:59:
Wat een geruzie in de boom.
Piebe, niet weggaan hoor, dan ga ik ook!

Gaitema: ik begrijp je gevoel wel een klein beetje; maar wellicht trek je de woorden van Piebe teveel uit z'n verband. Ik kijk daar anders tegenaan.
Ik denk niet helemaal dat hij probeert om een wig te drijven tussen de dingen die jij nu zegt, maar gewoon een mening verkondigt, die, zo blijkt, haaks staat op de jouwe. Dat botst, maar mag geen reden zijn om ruzie te gaan maken.

Laten we het maar gezellig houden hierzo, wil je er nog eens over nadenken?


Weet je Annet. Ik zie Piebe letterlijk als het slachtoffer van duistere bolwerken in zijn hoofd. Hij verkondigd dag in dag uit wat hij denkt en nu doe ik dat en zie het gevolg. Hij heeft er veel aan als hij de waarheid kent en op Jezus vertrouwd. Het ligt voor hem dichtbij. Het is binnen één handuitrijking te vatten. Dat geld voor ieder mens. Als hij de bijbel open slaat, dan vindt hij het daar. Want God spreekt ieders taal.

Dus zeg ik gewoon net als hij wat ik denk.
« Laatst bewerkt op: september 06, 2010, 10:08:45 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #52 Gepost op: september 06, 2010, 10:11:18 pm »
Dat is je goed recht om dat te zeggen, en Christenen mogen ook niet zomaar alles roepen, maar tussen 'alles' en 'alles' zit nog wel wat verschil.
Ik denk niet dat de uitspraken van Piebe 'niet-Christelijk' zijn of bedoelt om een wig te drijven tussen Gods kinderen.
Piebe is zelf kind van God, dat hebben we toch kunnen lezen in de uitspraken die hij hier links en rechts doet. Het mag dan afwijkend zijn van onze gedachten en meningen, maar niet per definitie bedoelt om kwaad te doen, integendeel.
Ik steek er juist ook heel erg veel van op en leer er van, zo ook van andere mensen hier op het forum.

De boom is dacht ik bedoeld voor een beetje onzin; met af en toe een serieuze ondertoon is goed, maar laat het nou niet dé reden zijn om hier defintief weg te gaan of wat dan ook. Dat zou jammer zijn!
Daarom vraag ik je; laat het gewoon eens even bezinken allemaal en neem even een beetje afstand. Dan kijk je er vast weer veel beter tegenaan.

En Piebe moet ook gewoon weer terugkomen hoor, anders ga ik ook, want zonder Piebe geen "boom"

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #53 Gepost op: september 06, 2010, 10:37:47 pm »

quote:

Ursa schreef op 06 september 2010 om 22:22:
@ Piebe: een forum is slechts een plek waar mensen die voor beeldschermen zitten elkaar 'ontmoeten'. Je kunt uren door debatteren of een christelijk forum nu een (kerk)gemeenschap is of niet. Maar je weet wel beter. Dit kan nooit tippen aan echt contact, een echte gemeenschap waar je elkaar tot hand, voet, oog en oor kunt zijn.

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten en wie zegt dat ik off-line niet samenkom met christenen? Wat mij opvalt is dat er van alles gelezen wordt in mijn uitspraken wat ik nooit gezegd heb en dat vind ik jammer.

Nog eenmaal voor de duidelijkheid: ik heb niets op kerken en kerkgangers tegen, maar het lichaam van Christus bestaat uit vele leden, ook diezelfden die we bedekken waardoor ze niet zichtbaar zijn.

Zo, nu dat helder is, laten we weer verder bomen!
« Laatst bewerkt op: september 06, 2010, 10:38:15 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Lydia-

  • Berichten: 335
  • met een b ervoor...
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #54 Gepost op: september 07, 2010, 12:06:13 am »
Ai ai ai....wat een gedoe zeg!
Mijn bescheiden mening: Ieder heeft de vrijheid om te denken wat ie wil, ieder heeft de vrijheid om zijn geloof te belijden in de kerk of thuis.
Ieder heeft de vrijheid om zijn mening te uiten op een forum.
En weet je wat ik nu zie?
Ik zie een meningsverschil ontstaan omdat elkaars overtuiging niet wordt gerespecteerd?
Hier is misschien wel satans werk te zien....een wig drijven tussen mensen in het algemeen.
Want wat gebeurt hier?
Wat een leuk en spontaan begin was moet toch niet op deze manier eindigen?
Vraag: Wat zou Jezus doen in dit geval?
Niet tegenover elkaar gaan staan, maar naast elkaar.
En gaat het niet om hartsgesteldheid?
Als je hart bij God is, dan is het toch goed?
Ja, ik ga zondags naar de kerk, maar niet uit plichtsbesef maar om iemand (voorganger) die meer van de Bijbel weet dan ik, mij geestelijk te voeden.
Ja, voor mijn lichamelijke voedsel ga ik naar de supermarkt, net als ieder ander.
En voor mijn 'spirituele' honger ga ik naar de kerk.
Maar zo wil ik nog veel meer weten, van andere dingen en daarvoor volg ik een cursus.
Ik voel me heerlijk als ik naar de kerk ben geweest en ik heb weer een 'les' gehad.
Maar zo kan ik ook genieten van een mooie dialoog, want een discussie zou het niet moeten worden.
Respect voor ieders mening, wij zijn alleen maar als 'voorbeeld' bedoelt, niet als zieltjeszoekers.
Gait, prachtig dat je zo je geloof aanhangt, maar Piebe doet het op zijn eigen manier.
Dat mág!
Ook van God!

Welterusten mensen, tot snel!
Ook ik ben een kind van God!   http://yfrog.com/j5img0376ir0j

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #55 Gepost op: september 07, 2010, 12:43:29 am »
Als die ruimte er misschien toch is, dan zeg ik nog een ding wat ik nog niet gezegd heb: namelijk dat ik puur doelde op het nadenken over de onderscheid der geesten en dat ik daarom Piebe een christen noem en de Wildersen wil benoemen. Om het begrip demoniseren te verwilderen.

Dus Piebe: laten we met een schone lei verder gaan en weet dat ik het over de verwildering had.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #56 Gepost op: september 07, 2010, 12:47:30 am »

quote:

gaitema schreef op 07 september 2010 om 00:43:
Als die ruimte er misschien toch is, dan zeg ik nog een ding wat ik nog niet gezegd heb: namelijk dat ik puur doelde op het nadenken over de onderscheid der geesten en dat ik daarom Piebe een christen noem en de Wildersen wil benoemen. Om het begrip demoniseren te verwilderen.

Dus Piebe: laten we met een schone lei verder gaan en weet dat ik het over de verwildering had.

Zie je wel?
Die ruimte is er wel, jij zet nu een stap en ik denk dat Piebe ook een stap zal zetten.
Als je interesse toont naar de ander (ook al is het een terroristische oud gereformeerde :) dan kom je wel verder.
Niet zoeken naar wat afkeert maar naar wat bindt. En dat is denk ik bij jullie meer dan jullie kunnen bedenken.
En ja, er is verschil in inleg van de bijbel maar zelfs daarin kun je wel een heel eind komen.
Let wel, de bijbel leert ons om andermans slaaf niet te knechten oid :)
In de regel geldt: een oordeel over de mening mag maar over de mens niet.
(Ach ja, ik heb nog steeds wat aan de mail van rkdiak van toendertijd :) )
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #57 Gepost op: september 07, 2010, 12:53:44 am »
Ik had namelijk de bijbel der bij gepakt met in gedachten de vraag of God me wil helpen en trof in Johannes 5 in vers 24 (dit keer Het Boek):
"Het is zoals Ik het zeg: Wie naar mijn woorden luistert en gelooft in Hem Die Mij gestuurd heeft, heeft eeuwig leven. Zo iemand wordt niet veroordeeld, maar is overgeplaatst uit de dood in het leven."

en ik las erna 41,42:
"Eer van mensen vindt Ik niet belangrijk, omdat Ik weet hoe u bent: u hebt de liefde van God niet in u. Ik ben gekomen om mijn Vader te vertegenwoordigen en u ontvangt Mij niet. Maar wie uit zichzelf komt, zal u wel ontvangen. U vindt het zo belangrijk wat mensen van u zeggen, dat u vergeet dat het erom gaat wat God van u denkt. Daarom kunt u niet in Mij geloven. Denk maar niet dat Ik u bij de Vader zal aanklagen. Dat doet Mozus, op wie u uw hoop gevestigd hebt. Maar u hebt hem niet echt geloofd. Anders zou u Mij ook geloven."

Het is niet belangrijk wat mensen van je zeggen, maar wat God van je zegt en dat je Jezus op wie je je vertrouwen gevestigd hebt ook echt geloofd, en niet op de manier zoals deze mensen op Mozus vertrouwden, waardoor ze niet echt konden geloven wat hij zegt, omdat ze anders ook wel geloofd zouden hebben wat Jezus heeft gezegd.
« Laatst bewerkt op: september 07, 2010, 09:11:58 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #58 Gepost op: september 07, 2010, 11:25:35 am »

quote:

gaitema schreef op 07 september 2010 om 00:43:
Als die ruimte er misschien toch is, dan zeg ik nog een ding wat ik nog niet gezegd heb: namelijk dat ik puur doelde op het nadenken over de onderscheid der geesten en dat ik daarom Piebe een christen noem en de Wildersen wil benoemen. Om het begrip demoniseren te verwilderen.

Dus Piebe: laten we met een schone lei verder gaan en weet dat ik het over de verwildering had.

Ik ben er voor om met een schone lei te beginnen.

Graag wil ik er ook nog een ding over zeggen. Er is geen reden om te denken dat ik een onreine geest heb, want in Zacharia hoofdstuk 13 vers 1-2 lezen we dat God die ten tijde van Johannes de Doper uit het land zou wegdoen.
« Laatst bewerkt op: september 07, 2010, 11:26:01 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #59 Gepost op: september 07, 2010, 11:34:48 am »

quote:

Piebe schreef op 07 september 2010 om 11:25:
[...]

Ik ben er voor om met een schone lei te beginnen.

Graag wil ik er ook nog een ding over zeggen. Er is geen reden om te denken dat ik een onreine geest heb, want in Zacharia hoofdstuk 13 vers 1-2 lezen we dat God die ten tijde van Johannes de Doper uit het land zou wegdoen.


Piebe: ik heb zelf onreine geesten gehad.

Ik ken hier de visies. Riemer geloofd dat een ieder die christen is geen last van onreine geesten heeft en jij dat alle onreine geesten gevangen zijn, omdat we in het duizendjarige vredesrijk zitten.

Ik ben van de overtuiging van een Riemer visie in de woorden "wie in Jezus zijn zullen zonder onreine geesten leven."

Echter is een christen niet altijd in Jezus helaas. Ik ben een christen die vaak niet in Jezus is geweest. Ik liet me in met dwaalgeesten en aan de vruchten herken je de geesten.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #60 Gepost op: september 07, 2010, 11:37:03 am »
Kortom: je zult gewoon doorgaan met wat je doet en ik zal het telkens met zorgen te gemoed zien en weten dat ik er niet tegen kan strijden, omdat de onreine geesten bijzonder machtig zijn en ik buiten Jezus om toch niet wat kan doen.

Ik laat de strijd dus aan Jezus over.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Lydia-

  • Berichten: 335
  • met een b ervoor...
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #61 Gepost op: september 07, 2010, 11:37:43 am »
Is iemand van hier wel eens bij een conferentie van Wilkin vd Kamp geweest?

GOVTZ (Geboren Om Vrij Te Zijn)?

Daar heb ik aan den lijve meegemaakt hoe het is om van in ieder geval 1 'demoon' verlost te worden.
Maar onreine geesten, dat gaat toch haast niet?
Ook ik ben een kind van God!   http://yfrog.com/j5img0376ir0j

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #62 Gepost op: september 07, 2010, 11:48:37 am »

quote:

gaitema schreef op 07 september 2010 om 11:34:
[...]


Piebe: ik heb zelf onreine geesten gehad.

Ik ken hier de visies. Riemer geloofd dat een ieder die christen is geen last van onreine geesten heeft en jij dat alle onreine geesten gevangen zijn, omdat we in het duizendjarige vredesrijk zitten.
Ik geloof dat Jezus in de eerste eeuw de mensheid heeft genezen van onreine geesten, precies wat er in de Bijbel staat en ik heb je de Schriftplaatsen laten zien.

quote:


Ik ben van de overtuiging van een Riemer visie in de woorden "wie in Jezus zijn zullen zonder onreine geesten leven."

Echter is een christen niet altijd in Jezus helaas. Ik ben een christen die vaak niet in Jezus is geweest. Ik liet me in met dwaalgeesten en aan de vruchten herken je de geesten.

Het is kwetsend om iemand die er naar streeft oprecht te geloven te betichten van het hebben van een onreine geest. Bedenk je dat de Joden die Jezus van hetzelfde beschuldigden niet vergeven zouden worden.

Marcus 3
28 Voorwaar, Ik zeg u, dat al de zonden de kinderen der mensen zullen vergeven worden, en allerlei lasteringen, waarmee zij zullen gelasterd hebben;
29 Maar zo wie gelasterd zal hebben tegen de Heilige Geest, die heeft geen vergeving in eeuwigheid, maar hij is schuldig aan het eeuwig oordeel.
30 Want zij zeiden: Hij heeft een onreine geest.

Ik ben Jezus niet, maar ik volg hem wel en mag me daarom tot een van zijn vele huisgenoten rekenen.

Mat 10,25
Het zij de discipel genoeg, dat hij wordt gelijk zijn meester, en de dienstknecht gelijk zijn heer. Indien zij de Heere des huizes Beëlzebul hebben genoemd, hoeveel te meer Zijn huisgenoten!

Aan de vrucht herken je de boom, dat is waar, maar als jij denkt een onreine geest in iemand te ontwaren die serieus over zijn geloof is, herken jij de vruchten dan wel?
« Laatst bewerkt op: september 07, 2010, 11:50:07 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #63 Gepost op: september 07, 2010, 11:55:31 am »
Modbreak:
De discussie is afgesplitst van de Boom.
Graag verder met respect voor elkaars overtuiging.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #64 Gepost op: september 07, 2010, 11:57:16 am »

quote:

Lydia- schreef op 07 september 2010 om 11:44:
Ok, ik vroeg me even af wat je nou precies bedoelde...
Als je jezelf bewust bent dat je een onreine geest hebt kan je je daar van laten verlossen.
Met behulp van en in de naam van Jezus.
Maar ik denk dat je je niet altijd bewust bent of je een onreine geest bezit.
Aan de andere kant denk ik dat een ieder van ons 'last' heeft van onreine geesten.
Het is nogal een lastig gegeven denk ik.


Ik geloof dat je absoluut gelijk hebt. De demonen kunnen tegen één ding absoluut niet tegen en dat is als Jezus begint te spreken. Wat je van demonen bevrijd is in wezen luisteren naar wat Jezus zegt en het aannemen in geloof en als waarheid erkennen. Dan zullen demonen voor Gods Woord op de vlucht staan. Iemand die aan bevrijdingspastoraat doet weet dat en als hij spreekt, weet hij dat niet hij maar Jezus door hem heen spreekt. Omdat je hem geloofd, geloof je daardoor Jezus en slaan de demonen op de vlucht. Het zelfde gebeurd ook wanneer je de bijbel leest en geloofd dat dit Woorden van Jezus zijn die jouw persoonlijk aanspreken.  Het gaat dus in de kern om geloven in het Woord waardoor je in Jezus beland als het ware en daardoor bevrijd wordt.

Best eenvoudig dus, geloofd en je zult leven :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #65 Gepost op: september 07, 2010, 11:59:02 am »

quote:

gaitema schreef op 07 september 2010 om 11:57:
[...]


Ik geloof dat je absoluut gelijk hebt. De demonen kunnen tegen één ding absoluut niet tegen en dat is als Jezus begint te spreken. Wat je van demonen bevrijd is in wezen luisteren naar wat Jezus zegt en het aannemen in geloof en als waarheid erkennen. Dan zullen demonen voor Gods Woord op de vlucht staan. Iemand die aan bevrijdingspastoraat doet weet dat en als hij spreekt, weet hij dat niet hij maar Jezus door hem heen spreekt. Omdat je hem geloofd, geloof je daardoor Jezus en slaan de demonen op de vlucht. Het zelfde gebeurd ook wanneer je de bijbel leest en geloofd dat dit Woorden van Jezus zijn die jouw persoonlijk aanspreken.  Het gaat dus in de kern om geloven in het Woord waardoor je in Jezus beland als het ware en daardoor bevrijd wordt.

Best eenvoudig dus, geloofd en je zult leven :)
Hoe kun je mij dan betichten van het hebben een onreine geest? Immers, de citaten heb ik allemaal moeten lezen om ze te kunnen citeren. Dan zou ik toch op de vlucht moeten zijn geslagen?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #66 Gepost op: september 07, 2010, 12:01:48 pm »
Een mens slaat niet op de vlucht.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #67 Gepost op: september 07, 2010, 12:03:51 pm »

quote:

Annet schreef op 07 september 2010 om 11:58:
Ik vind dit niet echt een leuke discussie ;(

Een dominee zei bij ons laatst in een doopdienst dat Jezus niet altijd het lieve teddiebeer is, maar soms ook heel direct en zo komt Hij op iets als "de smalle weg" en de oproep "zorg jij maar dat je er komt."
Hij benadrukte dat God alles heeft gedaan en dat het op een gegeven moment aankomt op ons. Dan is het dus "geloof Jezus en je zult leven."
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #68 Gepost op: september 07, 2010, 12:09:11 pm »
Ik ben van mening dat Zacharia 13 vers 2 in de eerste eeuw vervuld is en dit is waarom:

'En het zal te dien dage geschieden, spreekt de HEERE der heerscharen, dat Ik uitroeien zal uit het land de namen van de afgoden, dat zij niet meer gedacht zullen worden; ja, ook de profeten, en de onreine geest zal Ik uit het land wegdoen.' (Zach 13,2)

Dit is voorzegd door de profeet over de dagen van Johannes de Doper (Zach 13,1) en we zien de vervulling er dan ook in het verleden liggen. Een korte bloemlezing want er zijn veel meer passages te vinden.

Mar 1,26
En de onreine geest, hem scheurende, en roepende met een grote stem, ging uit van hem.

Mar 5,8    
(Want Hij zeide tot hem: Gij onreine geest, ga uit van de mens!)

Mar 9,25    
En Jezus ziende, dat de schare gezamenlijk toeliep, bestrafte de onreine geest, zeggende tot hem: Gij stomme en dove geest! Ik beveel u, ga uit van hem, en kom niet meer in hem.

Luk 8,29    
Want Hij had de onreine geest geboden, dat hij van de mens zou uitvaren; want hij had hem menige tijd bevangen gehad; en hij werd met ketenen en met boeien gebonden, om bewaard te zijn; en hij verbrak de banden, en werd door de duivel gedreven in de woestijnen.

Luk 9,42
En nog, toen hij naar Hem toekwam, scheurde de duivel hem, en verscheurde hem; maar Jezus bestrafte de onreine geest, en maakte het kind gezond, en gaf hem zijn vader terug.
« Laatst bewerkt op: september 07, 2010, 12:10:20 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #69 Gepost op: september 07, 2010, 12:24:39 pm »

quote:

Piebe schreef op 07 september 2010 om 12:09:
Ik ben van mening dat Zacharia 13 vers 2 in de eerste eeuw vervuld is en dit is waarom:
(...)

Wat als je het mis hebt en er nog steeds onreine geesten rondwaren?
Jij lijkt obv zacharia 13:2 maar 1 onreine geest te ontwaren. Wat als er naast die 'onreine geest van het land' nog talloze andere onreine geesten zijn? Dan kan dat vers best vervuld zijn, maar dat biedt dan zeker geen garanties aan ons.

Hoe verklaar je dat er allerlei mensen zijn die beweren van een onreine geest verlost te zijn? Dat lijkt niet te stroken met met jouw bewering. Hoe zit dat dan?

Gods kinderen maken deel uit van het lichaam van Christus. Ik denk dat de kerk van Christus niet voor niets als lichaam getypeerd wordt. Gods kinderen hebben het nodig om elkaar tot hand en voet te zijn. Wanneer je je afzondert doe je jezelf maar ook anderen tekort. Hand of voet zijn is een verplichting.

Ik denk ook dat dat 'lichaam van Christus' zich niet beperkt tot kerkgenootschappen en kerkelijke gemeenten. Dat lichaam manifesteert zich imho ook op fora als deze. Of op een borrel op vrijdagavond, wanneer enkele christenen met elkaar in discussie over God en geloof verwikkeld raken.
Paulus laat wel duidelijk zien dat in dat lichaam de oudsten, herders en leraren een belangrijke rol spelen. Volgens mij kun je niet deel uitmaken van het lichaam van Christus zonder herders en leraren te (h)erkennen.

Ik geloof ook dat bekering niet gekenmerkt moet zijn door een radicale omslag in iemands leven. Volgens mij kan het heel geleidelijk gaan. In zo'n geval lijkt het me mogelijk dat gelovigen eerst een tijd zonder gemeente leven (bijvoorbeeld vanwege allerlei trauma's die ze er vroeger aan hebben overgehouden). Maar de Geest zal iemand uiteindelijk weer deel laten uitmaken van het lichaam van Christus.
« Laatst bewerkt op: september 07, 2010, 12:26:28 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #70 Gepost op: september 07, 2010, 01:11:18 pm »
Piebe,

Het verklaart wel waarom je zo'n enorm afwijkende mening hebt van de rest, in bijna alle gevallen heb je wel een of andere unieke, op één tekst gebaseerde uitvergrote mening.

Denk je werkelijk dat de Waarheid alleen bij jou terecht is gekomen? Dat al die andere Christenen het dus allemaal niet volledig juist zien (ook niet na jarenlange, gezamenlijke studie in gebed), maar dat de Geest alleen volledig werkt in Piebe, die vervolgens in zijn uppie opereert?

Of heb je eigenlijk gewoon je broers en zussen nodig, waarbij je tot hand en voet kan zijn, en jou ook weer kunnen corrigeren? Of denk jij nooit correctie nodig te hebben?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #71 Gepost op: september 07, 2010, 01:24:59 pm »
Ik vergeet nog een belangrijk punt: Voeding krijg je ook via het avondmaal.
Nu denk ik obv de verhalen in handelingen ea dat dat echt niet zo formeel hoeft als in de GKv wordt gedaan. Ieder mag het brood breken, volgens mij. Maar Christus draagt ons niet voor niets op om Zijn kruisiging met regelmaat te herdenken door het breken van brood en drinken van wijn. Geen avondmaal vieren is een heel verkeerde vorm van vasten. En avondmaal vieren kan imho alleen binnen het lichaam van Christus.

quote:

1 kor 10:
16 Maakt de beker waarvoor wij God loven en danken ons niet één met het bloed van Christus? Maakt het brood dat wij breken ons niet één met het lichaam van Christus? 17 Omdat het één brood is zijn wij, hoewel met velen, één lichaam, want wij hebben allen deel aan dat ene brood. (...)
21 U kunt niet drinken uit de beker van de Heer en ook uit die van demonen, u kunt niet deelnemen aan de maaltijd van de Heer en ook aan die van demonen.

quote:

Joh 6:
53 Daarop zei Jezus: ‘Waarachtig, ik verzeker u: als u het lichaam van de Mensenzoon niet eet en zijn bloed niet drinkt, hebt u geen leven in u. 54 Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en hem zal ik op de laatste dag uit de dood opwekken. 55 Mijn lichaam is het ware voedsel en mijn bloed is de ware drank. 56 Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, blijft in mij en ik blijf in hem. 57 De levende Vader heeft mij gezonden, en ik leef door de Vader; zo zal wie mij eet, leven door mij.
Iemand die zich oprecht geroepen voelt om het avondmaal met andere christenen te vieren, kan imho niet onder invloed van een boze geest zijn. Iemand die zich daartoe niet geroepen voelt, moet zich nog eens flink achter de oren krabben.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #72 Gepost op: september 07, 2010, 02:33:44 pm »
Modbreak:
Graag meta-opmerkingen en dergelijke achterwege laten. One-liners zijn zelden nuttig in een discussie.

Bedenk dat respectvol discussiëren niet per se hetzelfde is als aardig zijn.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #73 Gepost op: september 07, 2010, 02:58:01 pm »

quote:

elle schreef op 07 september 2010 om 12:24:
[...]

Wat als je het mis hebt en er nog steeds onreine geesten rondwaren?
Jij lijkt obv zacharia 13:2 maar 1 onreine geest te ontwaren. Wat als er naast die 'onreine geest van het land' nog talloze andere onreine geesten zijn? Dan kan dat vers best vervuld zijn, maar dat biedt dan zeker geen garanties aan ons.

Naar mijn idee, zelfs als er naast de onreine geesten die Jezus wegdeed nog anderen zijn, deze van weinig betekenis zijn omdat er niets over geschreven staat. Bovendien leert de Bijbel dat God geen geheimen voor ons heeft.

Mar 4,22
Want er is niets verborgen, dat niet geopenbaard zal worden; en er is niets geschied, om verborgen te zijn, maar opdat het in het openbaar zou komen.

quote:

Hoe verklaar je dat er allerlei mensen zijn die beweren van een onreine geest verlost te zijn? Dat lijkt niet te stroken met met jouw bewering. Hoe zit dat dan?

Ik denk dat mensen snel geneigd zijn iets een onreine geest te noemen wat hen onbekend is. Denk aan het volgende vers wat een schoolvoorbeeld van epilepsie lijkt.

Mar 9,20
En zij brachten hem tot Hem; en toen hij Hem zag, scheurde hem terstond de geest; en hij vallende op de aarde, wentelde zich al schuimende.

quote:

Gods kinderen maken deel uit van het lichaam van Christus. Ik denk dat de kerk van Christus niet voor niets als lichaam getypeerd wordt. Gods kinderen hebben het nodig om elkaar tot hand en voet te zijn. Wanneer je je afzondert doe je jezelf maar ook anderen tekort. Hand of voet zijn is een verplichting.
In datzelfde hoofdstuk staat dat het lichaam ook delen heeft die bedekt zijn. Of loop jij soms naakt over straat?

quote:


Ik denk ook dat dat 'lichaam van Christus' zich niet beperkt tot kerkgenootschappen en kerkelijke gemeenten. Dat lichaam manifesteert zich imho ook op fora als deze. Of op een borrel op vrijdagavond, wanneer enkele christenen met elkaar in discussie over God en geloof verwikkeld raken.
Paulus laat wel duidelijk zien dat in dat lichaam de oudsten, herders en leraren een belangrijke rol spelen. Volgens mij kun je niet deel uitmaken van het lichaam van Christus zonder herders en leraren te (h)erkennen.

Dat is waar, maar we lezen in de Bijbel wie die herders en leraars zijn, te weten Jezus (Job 36,22) en de overige (1 Tim 2,7) apostelen.

Mat 23,8
Doch gij zult niet Rabbi genaamd worden; want Eén is uw Meester, namelijk Christus; en gij zijt allen broeders.  

quote:

Ik geloof ook dat bekering niet gekenmerkt moet zijn door een radicale omslag in iemands leven. Volgens mij kan het heel geleidelijk gaan. In zo'n geval lijkt het me mogelijk dat gelovigen eerst een tijd zonder gemeente leven (bijvoorbeeld vanwege allerlei trauma's die ze er vroeger aan hebben overgehouden). Maar de Geest zal iemand uiteindelijk weer deel laten uitmaken van het lichaam van Christus.
Als het lichaam van Christus alleen op zondag zichtbaar wordt, waar is hij dan de rest van de week?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #74 Gepost op: september 07, 2010, 04:18:34 pm »

quote:

Piebe schreef op 07 september 2010 om 14:58:
[...]

Naar mijn idee, zelfs als er naast de onreine geesten die Jezus wegdeed nog anderen zijn, deze van weinig betekenis zijn omdat er niets over geschreven staat. Bovendien leert de Bijbel dat God geen geheimen voor ons heeft.

Mar 4,22
Want er is niets verborgen, dat niet geopenbaard zal worden; en er is niets geschied, om verborgen te zijn, maar opdat het in het openbaar zou komen.

Dat volg ik niet. Als er gewaarschuwd wordt om je niet met boze geesten in te laten (ook in NT), hoezo zouden ze dan niet relevant zijn wanneer ze niet specifiek beschreven zijn?
Wanneer er voor gewaarschuwd wordt, dan is de dreiging van boze geesten geen geheim meer, lijkt me. Of bedoel je dat vers anders?

quote:

Ik denk dat mensen snel geneigd zijn iets een onreine geest te noemen wat hen onbekend is. Denk aan het volgende vers wat een schoolvoorbeeld van epilepsie lijkt.

Mar 9,20
En zij brachten hem tot Hem; en toen hij Hem zag, scheurde hem terstond de geest; en hij vallende op de aarde, wentelde zich al schuimende.
Maar wat wil je daarmee zeggen? Dat boze geesten soms ziektebeelden gebruiken om mensen te kwellen, doet niet af aan dat er boze geesten bestaan. Ook nu nog zijn er allerlei ziektebeelden die niet verklaard kunnen worden, en bestaan er 'onmogelijke' genezingen. Er is imho meer tussen hemel en aarde dan foute interpretaties van natuurlijke fenomenen.

quote:

In datzelfde hoofdstuk staat dat het lichaam ook delen heeft die bedekt zijn. Of loop jij soms naakt over straat?
Niet in datzelfde hoofdstuk. Maar dan nog, hoe vertaal jij 'bedekt zijn'? Als 'niet deel hebbend aan een gemeente'? Prima, maar dat neemt niet weg dat deel uitmaken van het Lichaam van Christus nog steeds verplichtingen met zich mee brengt. Om van het nut van het gebruik van de sacramenten nog te zwijgen.

quote:

Dat is waar, maar we lezen in de Bijbel wie die herders en leraars zijn, te weten Jezus (Job 36,22) en de overige (1 Tim 2,7) apostelen.
Plus een handleiding over hoe je oudsten en dergelijke in gemeenten regelt. Dergelijke ambten zijn niet voor de begintijd bedoeld, maar altijd. En de Geest draagt daar zorg voor.
Zie bijv hand 20:17-30. Daar roept Paulus de oudsten van de gemeente van Efeze bij zich, en zegt tot hen: Zorg voor uzelf en voor de hele kudde waarover de heilige Geest u als herder heeft aangesteld; u bent de opzieners van Gods gemeente, die hij verworven heeft door het bloed van zijn eigen Zoon.

quote:

Doch gij zult niet Rabbi genaamd worden; want Eén is uw Meester, namelijk Christus; en gij zijt allen broeders.
Wat wil je met dit vers zeggen?

quote:

Als het lichaam van Christus alleen op zondag zichtbaar wordt, waar is hij dan de rest van de week?
Hoezo wordt het lichaam van Christus alleen op zondag zichtbaar? Het wordt veel vaker zichtbaar: thuis, op 't werk, op straat, op scholen en overal waar 2 of 3 mensen vergaderd zijn in Gods Naam.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #75 Gepost op: september 07, 2010, 05:13:27 pm »
Het is mij zo helder als wat. Als de Geest niet helpt, dan struikelen mensen over de struikelblokken.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #76 Gepost op: september 07, 2010, 07:11:03 pm »

quote:

elle schreef op 07 september 2010 om 16:18:
[...]

Dat volg ik niet. Als er gewaarschuwd wordt om je niet met boze geesten in te laten (ook in NT), hoezo zouden ze dan niet relevant zijn wanneer ze niet specifiek beschreven zijn?
Wanneer er voor gewaarschuwd wordt, dan is de dreiging van boze geesten geen geheim meer, lijkt me. Of bedoel je dat vers anders?
De onreine geesten bevonden zich uitsluitend onder de Joden, want rein en onrein zijn Joodse begrippen en de heidenen hun afgoden waren van zilver en goud (Ps 135,15) het werk van mensenhanden. Daarom durf ik rustig te beweren dat er heden ten dage geen onreine geesten meer bestaan.

quote:

Maar wat wil je daarmee zeggen? Dat boze geesten soms ziektebeelden gebruiken om mensen te kwellen, doet niet af aan dat er boze geesten bestaan. Ook nu nog zijn er allerlei ziektebeelden die niet verklaard kunnen worden, en bestaan er 'onmogelijke' genezingen. Er is imho meer tussen hemel en aarde dan foute interpretaties van natuurlijke fenomenen.
De meeste ziektebeelden welke in de eerste eeuw geassocieerd werden met onreine geesten heten nu gewoon schizofrenie (Mar 5,9-13) en epilepsie. In die tijd waren de mensen zeer bijgelovig, omdat hun herders de Farizeeën dat waren. Zij meenden immers dat Jezus zijn wonderen door Beelzebul verrichtte (Mat 12,24) volgens hen de overste van de duivelen, maar we vinden hierover niets terug in de wet en de profeten. Bijgeloof is iets van alle tijden, want nog in de vorige eeuw deed men het hier in Friesland in hun broeken voor de zogenaamde witte wijven. Deze witte wijven schenen kinder dieven te zijn, maar eigenlijk niemand wist het fijne er van. Nu gelooft niemand meer dat ze bestaan.

quote:

Niet in datzelfde hoofdstuk. Maar dan nog, hoe vertaal jij 'bedekt zijn'? Als 'niet deel hebbend aan een gemeente'? Prima, maar dat neemt niet weg dat deel uitmaken van het Lichaam van Christus nog steeds verplichtingen met zich mee brengt.
Dat zul je mij niet horen ontkennen.

quote:

Om van het nut van het gebruik van de sacramenten nog te zwijgen.
Wat is het nut daarvan anders dan wat gezelligheid?

quote:


Plus een handleiding over hoe je oudsten en dergelijke in gemeenten regelt. Dergelijke ambten zijn niet voor de begintijd bedoeld, maar altijd. En de Geest draagt daar zorg voor.
Zie bijv hand 20:17-30. Daar roept Paulus de oudsten van de gemeente van Efeze bij zich, en zegt tot hen: Zorg voor uzelf en voor de hele kudde waarover de heilige Geest u als herder heeft aangesteld; u bent de opzieners van Gods gemeente, die hij verworven heeft door het bloed van zijn eigen Zoon.
De oudsten waren apostelen van Joodse komaf, want Paulus zei dat uit hen sommigen de verkeerde dingen zouden spreken (Hand 20,30) om de kudde uit elkaar te drijven, hetgeen apostel Johannes (1 Joh 2:19) bevestigt. Die teksten doe je dus geen recht door ze op je eigen dominee te betrekken.

quote:

Wat wil je met dit vers zeggen?
Dat Jezus de beste leraar is.

quote:

Hoezo wordt het lichaam van Christus alleen op zondag zichtbaar? Het wordt veel vaker zichtbaar: thuis, op 't werk, op straat, op scholen en overal waar 2 of 3 mensen vergaderd zijn in Gods Naam.
Het is praktisch onmogelijk, want als jij en ik in ons eentje geen delen van het lichaam van Christus zijn, hoe zijn we dat dan samen wel?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Lydia-

  • Berichten: 335
  • met een b ervoor...
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #77 Gepost op: september 07, 2010, 07:14:05 pm »
@Piebe,

Mag ik je 1 vraag stellen?
    ~
  • ~
  • [/li]
Ook ik ben een kind van God!   http://yfrog.com/j5img0376ir0j

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #78 Gepost op: september 07, 2010, 07:19:45 pm »

quote:

Piebe schreef op 07 september 2010 om 19:11:
[...]
Wat is het nut daarvan anders dan wat gezelligheid?
Misschien mag meewegen dat het een OPDRACHT is van je Heer en Meester? "Doe dit, telkens opnieuw, om mij te gedenken." Daar lijkt me geen woord Spaans bij...!!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #79 Gepost op: september 07, 2010, 07:21:54 pm »

quote:

Lydia- schreef op 07 september 2010 om 19:14:
@Piebe,

Mag ik je 1 vraag stellen?
    [li][/li]
Jawel, maar wat is de vraag?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #80 Gepost op: september 07, 2010, 07:22:29 pm »
Typisch. Ik sla de bijbel open en het eerste wat ik lees is: "Heer, Heer...wetsverkrachters" (Mattheüs 7: 22-23).
We moeten doen wat Jezus zegt.
« Laatst bewerkt op: september 07, 2010, 07:29:06 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #81 Gepost op: september 07, 2010, 07:23:45 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 07 september 2010 om 19:19:
[...]

Misschien mag meewegen dat het een OPDRACHT is van je Heer en Meester? "Doe dit, telkens opnieuw, om mij te gedenken." Daar lijkt me geen woord Spaans bij...!!!
Tja, maar ik ben toch niet ingewijd door de katholieke kerk? Want als ik dan meedoe wil ik deelnemen aan het avondmaal van de oudste kerk met de oudste papieren!  :+
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #82 Gepost op: september 07, 2010, 07:29:50 pm »
Dus dan maar niet doen wat Jezus zegt.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #83 Gepost op: september 07, 2010, 07:41:15 pm »
Zo zie je maar weer dat het onderwerp vroeg of laat weer opspeelt. Ik zocht op internet naar een praktisch voorbeeld en vond mezelf terug :P
bevrijd van demonen
Een nieuwe start is een nieuw begin

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #84 Gepost op: september 07, 2010, 08:28:27 pm »
Modbreak:
Dicht. Er wordt teveel op de man gespeeld in dit topic, en dat willen we hier niet. Aantal mensen krijgt nog een PM met uitleg.