Auteur Topic: Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn  (gelezen 9761 keer)

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Gepost op: november 10, 2010, 09:44:20 pm »
Ik las op internet  dat de classisvergaderingen van 16 september (GKV) en 6 oktober (CGK) beide unaniem ingestemd hebben met het verzoek van de betreffende kerkenraden tot nauwe onderlinge samenwerking. De geconstateerde eenheid mag vanaf nu geconcretiseerd worden in één avondmaalstafel en in één kansel.

De NGK neemt niet deel resp daar is geen instemming voor van de zijde van de classis.
Hoe kan het dan zijn dat bijv in Deventer de Gkv,Cgk en Ngk wel samen zijn gegaan.Is dat dan een andere classis met een ander standpunt of hoe zit dat ?

Zijn er dan regionaal op classisniveau verschillen ?

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #1 Gepost op: november 11, 2010, 01:08:46 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 10 november 2010 om 21:44:
Zijn er dan regionaal op classisniveau verschillen ?
Het lijkt er op.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Doarsie

  • Berichten: 4450
  • Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #2 Gepost op: november 11, 2010, 09:01:29 pm »
Gelukkig wel.

Zo niet, dan beter meteen een landelijk dagelijks bestuur instellen met een 'paus'.

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #3 Gepost op: november 11, 2010, 10:25:56 pm »

quote:

Doarsie schreef op 11 november 2010 om 21:01:
Gelukkig wel.

Zo niet, dan beter meteen een landelijk dagelijks bestuur instellen met een 'paus'.


Lol  :+

Is alleen niet logisch en ook niet verdedigbaar.Blijkbaar voor meedere uitleg mogelijk ? De synode van de CGK is er wel duidelijk over:

Quote:

De Christelijke Gereformeerde Kerken zijn van plan plaatselijke gemeenten toestemming te geven hun kansels te openen voor predikanten van andere gereformeerde kerken.


Maar de leden gaan zich eerst bezinnen op de vergaande consequenties van het voorstel. Sommigen vrezen voor het voortbestaan van het kerkverband.

Als het voorstel groen licht krijgt, dan mogen alleen predikanten voorgaan uit kerken die door de christelijk-gereformeerden zijn erkend. Dat geldt voor de Geformeerde Kerken (vrijgemaakt). Maar ook gemeenten op gereformeerde grondslag binnen de Protestantse Kerk - doorgaans gereformeerde-bondsgemeenten - vallen onder het plan. De kans is reëel dat daar na deze synodezitting de hersteld-hervormden bijkomen.

Unquote

Geen woord over de NGK.Zo ook de stellingname van de synode van de GKV en dus merkwaardig als er wel GKV/CGK/NGK combinaties zijn.
« Laatst bewerkt op: november 12, 2010, 03:26:58 pm door rtfm08 »

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #4 Gepost op: november 12, 2010, 09:50:16 pm »
Regionaal lopen de GKv wat harder dan op landelijk niveau dat was al zo voordat men op landelijk niveau besloot een tandje terug te schakelen richting NGK. Dat wordt onder andere veroorzaakt door het vrouwenstandpunt wat door de Landelijke vergadering ingenomen is.

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #5 Gepost op: november 13, 2010, 09:16:56 am »
Als het past en lukt is samen gaan een mooi fenomeen.Ik snap alleen niet zo heel veel meer van de toegevoegde waarde van synode-uitspraken als de praktijk toch anders is.Beetje mosterd na de maaltijd.

En hoe gaan die gemeenten die wel samen zijn gegaan her dan mee om ? De synode zegt A maar wij doen gewoon B.
Is er dan nog meerdwaarde van een kerkverband ?

Er is mi een steeds groter wordende kloof tussen synode/classis en kerkverband en praktijk.

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #6 Gepost op: november 13, 2010, 11:02:27 am »
In een postmoderne samenleving kun je weinig anders verwachten, denk ik. Nog meer dan vroeger is een plaatselijke gemeente een verzameling individuen die graag zelf bepalen hoe e.e.a. geregeld is.

Ik weet bijvoorbeeld dat in mijn GKV-gemeente een ruime meerderheid vóór vrouw-in-het-ambt was, in elk geval als diaken. Dat het landelijk anders wordt bepaald, kan dan tot spanningen gaan leiden dunkt me.

Uiteindelijk lijken mij de modernistische zuil-structuur en het postmoderne ik-regeer idee allebei hun voor- en nadelen hebben; maar het feit is wel dat wel dat we een postmoderne samenleving zijn en de kerk daar flexibel mee om zal moeten gaan.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #7 Gepost op: november 13, 2010, 12:57:18 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 13 november 2010 om 09:16:
Als het past en lukt is samen gaan een mooi fenomeen.Ik snap alleen niet zo heel veel meer van de toegevoegde waarde van synode-uitspraken als de praktijk toch anders is.Beetje mosterd na de maaltijd.

En hoe gaan die gemeenten die wel samen zijn gegaan her dan mee om ? De synode zegt A maar wij doen gewoon B.
Is er dan nog meerdwaarde van een kerkverband ?

Er is mi een steeds groter wordende kloof tussen synode/classis en kerkverband en praktijk.

Als het goed is, zijn er geen gemeenten meer samengegaan na het besluit van de synode om een tandje terug te schakelen in de relatie met de NGK. De samenwerking met de CGK is veel ruimer en de remmende factor daar tot nu toe was de conservatieve vleugel van de CGK niet de synode van de GKV.

Overigens is het tegenwoordig weer wat beter zichtbaar maar in de gereformeerde traditie is de plaatselijke kerk zelfstandig en niet synodaal ingesteld. Het enige wat de synode kan besluiten is dat door bepaalde gedragingen een plaatselijke kerk niet meer tot het kerkverband kan blijven behoren.

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #8 Gepost op: november 13, 2010, 01:32:29 pm »

quote:

Zwever schreef op 13 november 2010 om 11:02:
Uiteindelijk lijken mij de modernistische zuil-structuur en het postmoderne ik-regeer idee allebei hun voor- en nadelen hebben; maar het feit is wel dat wel dat we een postmoderne samenleving zijn en de kerk daar flexibel mee om zal moeten gaan.


Eens waarbij het uitgangspunt mi nog steeds de bijbel is en dat wat je met elkaar hebt afgesproken.Wil je dat niet meer,dan zul je obv andere dan ik-regeer mentaliteit de afspraken moeten herzien.

NB:niet meer in de UK ?

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #9 Gepost op: november 13, 2010, 01:35:42 pm »

quote:

dingo schreef op 13 november 2010 om 12:57:
[...]

De samenwerking met de CGK is veel ruimer en de remmende factor daar tot nu toe was de conservatieve vleugel van de CGK niet de synode van de GKV.



Wellicht obv wat men afgesporken heeft aan de ene kant en de realiteit ?

Kan me er wel wat bij voorstellen want vind de Gkv de laatste tijd niet echt duidelijk  :nee:

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #10 Gepost op: november 13, 2010, 03:22:15 pm »

quote:

dingo schreef op 13 november 2010 om 12:57:
[...]
Overigens is het tegenwoordig weer wat beter zichtbaar maar in de gereformeerde traditie is de plaatselijke kerk zelfstandig en niet synodaal ingesteld. Het enige wat de synode kan besluiten is dat door bepaalde gedragingen een plaatselijke kerk niet meer tot het kerkverband kan blijven behoren.
Met een  ;)  naar Zwever: de structuur van de NGK is dus misschien niet zozeer als een "postmoderne ik-regeer"-structuur te bestempelen, maar wellicht eerder als "oer-gereformeerd"??!!!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #11 Gepost op: november 13, 2010, 04:29:19 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 13 november 2010 om 15:22:
[...]

Met een  ;)  naar Zwever: de structuur van de NGK is dus misschien niet zozeer als een "postmoderne ik-regeer"-structuur te bestempelen, maar wellicht eerder als "oer-gereformeerd"??!!!!
Op zich wel, alleen de basis waarop gezegd kan worden u kunt niet meer tot het kerkverband behoren vele malen smaller is dan in de gereformeerde traditie. (Neemt niet weg dat de gang van zaken in 1967 kerkrechtelijk gezien zeer discutabel is te noemen. Persoonlijk vind ik dat de GKv daarmee toen in de fout is gegaan.)
« Laatst bewerkt op: november 13, 2010, 04:30:00 pm door dingo »

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #12 Gepost op: november 13, 2010, 04:41:37 pm »

quote:

Zwever schreef op 13 november 2010 om 11:02:
In een postmoderne samenleving kun je weinig anders verwachten, denk ik. Nog meer dan vroeger is een plaatselijke gemeente een verzameling individuen die graag zelf bepalen hoe e.e.a. geregeld is.

Ik weet bijvoorbeeld dat in mijn GKV-gemeente een ruime meerderheid vóór vrouw-in-het-ambt was, in elk geval als diaken. Dat het landelijk anders wordt bepaald, kan dan tot spanningen gaan leiden dunkt me.

Uiteindelijk lijken mij de modernistische zuil-structuur en het postmoderne ik-regeer idee allebei hun voor- en nadelen hebben; maar het feit is wel dat wel dat we een postmoderne samenleving zijn en de kerk daar flexibel mee om zal moeten gaan.
Waarom zou je niks anders kunnen verwachten? In de cultuur waarin Paulus opereerde, was rituele prostitutie heel gebruikelijk. Had hij zich daar ook maar bij neer moeten leggen en flexibel mee om moeten gaan, omdat hij nu eenmaal niks anders kon verwachten? Dat een bepaalde cultuur nu of ooit in het verleden zus-of-zo was, betekent niet dat de kerk daar dan maar flexibel mee om zal moeten gaan. Het betekent wel, dat je als kerk tegengas kan verwachten, zelfs van binnenuit als je probeert bij je leer te blijven. Maar dat is een ander "verwachten" dan je er maar bij neerleggen dat de cultuur nu eenmaal zo is.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #13 Gepost op: november 14, 2010, 01:03:08 am »

quote:

rtfm08 schreef op 10 november 2010 om 21:44:
Ik las op internet  dat de classisvergaderingen van 16 september (GKV) en 6 oktober (CGK) beide unaniem ingestemd hebben met het verzoek van de betreffende kerkenraden tot nauwe onderlinge samenwerking. De geconstateerde eenheid mag vanaf nu geconcretiseerd worden in één avondmaalstafel en in één kansel.

De NGK neemt niet deel resp daar is geen instemming voor van de zijde van de classis.
Hoe kan het dan zijn dat bijv in Deventer de Gkv,Cgk en Ngk wel samen zijn gegaan.Is dat dan een andere classis met een ander standpunt of hoe zit dat ?

Zijn er dan regionaal op classisniveau verschillen ?

NGK kent geen landelijk overeenstemmend beleid. Ze zijn wat pluriformer dan de GKv is zeg maar.
Daarnaast wordt er bij eenheid wel gekeken naar de verschillen. Hoe minder plaatselijke verschillen des te eerder er eenheid gevonden wordt.
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #14 Gepost op: november 14, 2010, 11:11:20 am »
Ok,maar waar laat men dan bij het standpunt vrouw in het ambt (bij de NGK en GKV) ? Dat is voor zover ik lees nog een groot punt van verschil.Als ik vrouw was en zou in zo'n combikerk zitten dan is geen optie om het ambt te vervullen terwijl het onderdeel is van de NGK ?!
Heel veel water bij de wijn denk ik dan.

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #15 Gepost op: november 14, 2010, 12:14:36 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 14 november 2010 om 11:11:
Ok,maar waar laat men dan bij het standpunt vrouw in het ambt (bij de NGK en GKV) ? Dat is voor zover ik lees nog een groot punt van verschil.Als ik vrouw was en zou in zo'n combikerk zitten dan is geen optie om het ambt te vervullen terwijl het onderdeel is van de NGK ?!
Heel veel water bij de wijn denk ik dan.

Dat verschil bestaat binnen de NGK plaatselijk ook nog, maar de plaatselijke gemeente die de vrouw in het ambt wil heeft die mogelijkheid nu gekregen zover ik het weet. Maar wellicht dat Hendrik-NG dat beter weet.

Het is de vraag of het water bij de wijn doen is, ik kan me voorstellen dat in de combigemeentes daar afspraken over gemaakt zijn. De andere kant van de medaille is dat hoe langer je gescheiden blijft optrekken hoe meer je een eigen cultuur ontwikkelt en hoe moeilijker het wordt om ooit nog samen op te trekken.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #16 Gepost op: november 14, 2010, 12:41:48 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 14 november 2010 om 11:11:
Ok,maar waar laat men dan bij het standpunt vrouw in het ambt (bij de NGK en GKV) ? Dat is voor zover ik lees nog een groot punt van verschil.Als ik vrouw was en zou in zo'n combikerk zitten dan is geen optie om het ambt te vervullen terwijl het onderdeel is van de NGK ?!
Heel veel water bij de wijn denk ik dan.

Conform het besluit uit 2004 is het aan de kerken om te bepalen of ze ja/nee de ambten open stellen voor de vrouw:
De Landelijke Vergadering besluit:
1.   om het in de vrijheid van de plaatselijke kerken te laten om het ambt van
ouderling voor zusters daadwerkelijk open te stellen;
2.   dat dit besluit voorlopig is en dat een voortgezette Landelijke Vergadering, zoals bedoeld in artikel 38 van het AKS, hierover definitief zal besluiten;
3.   om de daadwerkelijke openstelling van het ambt van predikant voor zusters nog niet in de vrijheid van de plaatselijke kerken te laten; (bron
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #17 Gepost op: november 14, 2010, 02:34:32 pm »
@Dingo:Cultuur is er idd maar de bijbel is dan toch leidraad ?

@Riemer:maar binnen de Gkv is vrouw in het ambt toch not done ? Ik snap die combi dan ook niet helemaal als er zulke basale verschillen aan ten grondslag liggen.

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #18 Gepost op: november 14, 2010, 04:55:54 pm »
De bijbel is inderdaad leidraad maar het merendeel van de mensen ziet het verschil tussen cultuur en bijbelse waarheid niet en denken dat hun cultuur de bijbelse waarheid is.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #19 Gepost op: november 14, 2010, 08:11:47 pm »

quote:

dingo schreef op 14 november 2010 om 12:14:
[...]

Dat verschil bestaat binnen de NGK plaatselijk ook nog, maar de plaatselijke gemeente die de vrouw in het ambt wil heeft die mogelijkheid nu gekregen zover ik het weet. Maar wellicht dat Hendrik-NG dat beter weet.
Ik zag dat Riemer al een reactie gegeven had op dit punt... NB: het onderwerp "vrouw in ambt" loopt in een andere draad.... Ik was me er volop in aan het verdiepen, toen ik (helaas) links en rechts werd ingehaald door een heel andere "brandende kwestie" binnen onze gemeente...

Wat me intussen duidelijk(er) is geworden, dat er in de samenspraak tussen NGK en GKV een heel andere kwestie doorheen geweven is...

Zie ook de acta van de GS 2008 van de GKV (hoofdstuk X, "binnenlandse betrekkingen"):

quote:

Besluit 3: met instemming kennis te nemen van de wijze waarop is doorgesproken over de uitspraken die de LV Lelystad 2004 (edit: van de NGK dus...) heeft gedaan over de openstelling van de ambten voor zusters in de gemeente en met dankbaarheid kennis te nemen van de toenadering die is gebleken in de gesprekken over het Schriftverstaan en de Schriftuitleg.

Gronden:
1. de wijze waarop deputaten deze gesprekken zijn aangegaan is in overeenstemming met het besluit dat daartoe door de Generale Synode van Amersfoort-Centrum 2005 is genomen;
2. er kwam herkenning, c.q. verheldering terzake van de omgang met de Schrift; dat bleek uit:
a. het spreken over de contextbepaaldheid van sommige Schriftgegevens, de verantwoordelijkheid van de mens in het verstaan van de Schrift, en geloofwaardigheid en cultuur;
b. de erkenning dat het niet goed is om vanuit algemene hermeneutische overwegingen en niet vanuit exegese de eventuele normatieve kracht van concrete teksten (1 Korintiërs 11 en 1 Timoteüs 2) te relativeren;
3. al hebben die gesprekken nog geen definitief resultaat opgeleverd, wel kan worden geconstateerd dat de gesprekken vertrouwen hebben ingeboezemd en dat er op een aantal punten verheldering is gekomen ten aanzien van het Schriftverstaan in het rapport Vrouwelijke Ouderlingen en Predikanten? (VOP).
Dit raakt ook aan je opmerking in je laatste post...
Quote: De bijbel is inderdaad leidraad maar het merendeel van de mensen ziet het verschil tussen cultuur en bijbelse waarheid niet en denken dat hun cultuur de bijbelse waarheid is.

Hieraan gaat de vraag vooraf WAT nu precies "bijbelse waarheid" is...

In de gemeente waarin ik ooit ben opgegroeid was één van de visies " 't stiet er zo as't er stiet". Het mogelijk duidelijk zijn dat dat een liefdevolle basis was voor kerkelijke eenheid... Het moge ook duidelijk zijn hoe dat indertijd is afgelopen... ;(

In de streek waar ik nu woonachtig bent zou men zeggen: "dat zit nog"... En DAT geeft weer een goede basis voor het doen van nader onderzoek.... Zoals gezegd: ik zit nog volop in de "onderzoeksfase"...
« Laatst bewerkt op: november 14, 2010, 08:13:32 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #20 Gepost op: november 14, 2010, 08:22:07 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 14 november 2010 om 14:34:
@Riemer:maar binnen de Gkv is vrouw in het ambt toch not done ? Ik snap die combi dan ook niet helemaal als er zulke basale verschillen aan ten grondslag liggen.

Klopt, maar als een plaatselijke NGK de vrouw niet in het ambt toelaat dan is er op dat gebied geen probleem immers?
Het is in de NGK aan de plaatselijke kerk om wel / niet toe te laten.
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #21 Gepost op: november 15, 2010, 10:39:18 am »
@riemer Dat zou dan toch een vorm van wisselgeld zijn om te komen tot een eenheid ? Ik zou dan als vrouw zijnde en lid van die NGK toch wel bezwaar aantekenen.
Verder is het wel discutabel dat je een aantal plaatsen hebt waar de Gkv,Cgk en Ngk samen zijn gegaan en dat deze strategie nu weer tot het verleden behoort lees door nieuw of ander inzicht dit proces over een andere boeg loopt.

Als ik dan het boekje van Wildschut neem  http://www.gkv.nl/nieuws/...-in-bijzondere-ambt-/429/ dan snap ik het niet zo goed meer,maar dat kan te maken hebben met het feit dat ik te lang uit de Gkv weg ben

Overigens was ik onlangs nog in een gkv kerk en qua preekinhoud prima,het circus er omheen was voor mij wel nieuw.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #22 Gepost op: november 16, 2010, 12:27:32 am »

quote:

rtfm08 schreef op 15 november 2010 om 10:39:
@riemer Dat zou dan toch een vorm van wisselgeld zijn om te komen tot een eenheid ? Ik zou dan als vrouw zijnde en lid van die NGK toch wel bezwaar aantekenen.
Ik neem aan dat jij geen vrouw in die denominatie bent dus: waar maak jij je druk om?
De NGK kent open kerkgrenzen dus wie zich niet prettig voelt in gemeente A die zoekt gewoon een andere (passende) gemeente denk ik.
Daarnaast kun je ook lid worden van de PKN waar vrouwen alles mogen dus: geen probleem denk ik?

quote:

Verder is het wel discutabel dat je een aantal plaatsen hebt waar de Gkv,Cgk en Ngk samen zijn gegaan en dat deze strategie nu weer tot het verleden behoort lees door nieuw of ander inzicht dit proces over een andere boeg loopt.
Nee, er is namelijk geen strategie :)

quote:

Als ik dan het boekje van Wildschut neem  http://www.gkv.nl/nieuws/...-in-bijzondere-ambt-/429/ dan snap ik het niet zo goed meer,maar dat kan te maken hebben met het feit dat ik te lang uit de Gkv weg ben
Je moet wel het hele boekje lezen:)

quote:

Overigens was ik onlangs nog in een gkv kerk en qua preekinhoud prima,het circus er omheen was voor mij wel nieuw.

Welk circus? Dat is namelijk ook per plaats verschillend.
In Drachten Oost doen we geen gekkigheden zeg maar.
Een circus is mij derhalve niet bekend maar ik kerk in de regel dan ook in mijn eigen gemeente.
In Zwolle of Oeteldonk kan het anders zijn.
Ook daarin is plaatselijke vrijheid van toepassing namelijk.
De GKv is geen uniforme kerk en heeft dat mi ook niet willen zijn. Dat dit wel zo ervaren werd door mensen is wat anders...
Mail me maar als je wat wilt weten

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #23 Gepost op: november 16, 2010, 08:56:27 pm »

quote:

Nunc schreef op 13 november 2010 om 16:41:
Waarom zou je niks anders kunnen verwachten? In de cultuur waarin Paulus opereerde, was rituele prostitutie heel gebruikelijk. Had hij zich daar ook maar bij neer moeten leggen en flexibel mee om moeten gaan, omdat hij nu eenmaal niks anders kon verwachten? Dat een bepaalde cultuur nu of ooit in het verleden zus-of-zo was, betekent niet dat de kerk daar dan maar flexibel mee om zal moeten gaan. Het betekent wel, dat je als kerk tegengas kan verwachten, zelfs van binnenuit als je probeert bij je leer te blijven. Maar dat is een ander "verwachten" dan je er maar bij neerleggen dat de cultuur nu eenmaal zo is.


Haal eens diep adem en lees dan nog es wat ik zeg. Pleit ik ervoor om tempelprostitutie toe te staan? Of iets vergelijkbaars? Hellend vlak argumenten zijn echt niet altijd de beste. ;)

Ik heb het ook niet over "je erbij neerleggen". Ik heb het over 'flexibel omgaan met de cultuur'. Elke cultuur heeft goede, kwade en zelfs demonische zaken. Zo had de moderne cultuur dat, en nu de postmoderne ook. Als voorbeeld was de moderne cultuur erg hiërarchisch ingericht, met zuilen en dergelijke. Volledige systemen van waarheid, waarin je je helemaal kon verschuilen. We hebben er twee wereldoorlogen aan overgehouden. Dat geeft wel aan dat het modernisme ook erg duistere kanten had, vandaar dat er ook een post-modernisme gekomen is.

De GKV is echter nog één groot modernistisch bolwerk en lijkt er veel moeite mee te hebben dat het modernisme toch wel voor een groot deel ten einde is. Dáárin moet ze flexibel zijn, bijvoorbeeld in haar structuren, maar ook in de manier waarop diensten zijn ingericht, hoe kleine groepen functioneren, hoe je een boodschap brengt, hoe je mensen bereikt, etc. etc.

Dat gaan associëren met tempelprostitutie is dus niet echt redelijk, lijkt me. Het spijt me als ik me niet duidelijk genoeg heb uitgedrukt met 'cultureel flexibel'.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #24 Gepost op: november 16, 2010, 09:41:20 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 13 november 2010 om 15:22:
Met een  ;)  naar Zwever: de structuur van de NGK is dus misschien niet zozeer als een "postmoderne ik-regeer"-structuur te bestempelen, maar wellicht eerder als "oer-gereformeerd"??!!!!


Geen idee hoe die tent van jou precies in elkaar steekt eigenlijk! :)

@rtfm08: Pardon, I'm still drinking tea with milk!
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #25 Gepost op: november 16, 2010, 10:08:03 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 16 november 2010 om 00:27:
[...]
 Ik neem aan dat jij geen vrouw in die denominatie bent dus: waar maak jij je druk om?
De NGK kent open kerkgrenzen dus wie zich niet prettig voelt in gemeente A die zoekt gewoon een andere (passende) gemeente denk ik.
Daarnaast kun je ook lid worden van de PKN waar vrouwen alles mogen dus: geen probleem denk ik?

[...]
 Nee, er is namelijk geen strategie :)

[...]
 Je moet wel het hele boekje lezen:)

[...]

Welk circus? Dat is namelijk ook per plaats verschillend.
In Drachten Oost doen we geen gekkigheden zeg maar.
Een circus is mij derhalve niet bekend maar ik kerk in de regel dan ook in mijn eigen gemeente.
In Zwolle of Oeteldonk kan het anders zijn.
Ook daarin is plaatselijke vrijheid van toepassing namelijk.
De GKv is geen uniforme kerk en heeft dat mi ook niet willen zijn. Dat dit wel zo ervaren werd door mensen is wat anders...


Ben idd geen vrouw,denk dat je dat al wel wist  :) Ik kan de wispelturigheid niet zo goed volgen.Daarnaast zou het voor mij dan ook betekenen dat het kerkverband dat er ooit binnen de Gkv was vandaag de dag weinig tot geen struktuur meer geeft.Zomaar weggaan is iets te simpel zeker als je ergens langere tijd kerkt maar dat is aan elk individu zelf.

Mbt strategie,ik dacht dat er toch wel iets van richtlijn,aanbeveling op dit gebied zou zijn.

Het boekje heb ik gelezen (puur vanuit interesse).Mis ik iets wat jij wel hebt gelezen ?

Met circus bedoel ik eigenlijk dat tijdens zingen mensen opeens gaan staan.Eerst iemand voor je,dan achter je,even later weer ergens anders,dan gaat opeens iemand zijn hand opsteken enz.
Prima dat je God wil prijzen en loven maar zo half half was voor mij nieuw,lees bij ons gaan we of allemaal staan of niet.
Nou zijn er vele manieren om God te loven en te prijzen en gewoon zitten en wellicht de meest traditionele maar zo'n hapsnap gebeuren vond ik erg rommelig.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #26 Gepost op: november 17, 2010, 12:35:37 am »

quote:

rtfm08 schreef op 16 november 2010 om 22:08:

Het boekje heb ik gelezen (puur vanuit interesse).Mis ik iets wat jij wel hebt gelezen ?
Wilsschut heeft een goede gereformeerde (bijbelse) koers neergezet die denk ik in de GKv een redelijk draagvlak kan krijgen.
Ik weet niet wat jij leest want ik ben jou niet immers.

quote:


Met circus bedoel ik eigenlijk dat tijdens zingen mensen opeens gaan staan.Eerst iemand voor je,dan achter je,even later weer ergens anders,dan gaat opeens iemand zijn hand opsteken enz.
Prima dat je God wil prijzen en loven maar zo half half was voor mij nieuw,lees bij ons gaan we of allemaal staan of niet.
Nou zijn er vele manieren om God te loven en te prijzen en gewoon zitten en wellicht de meest traditionele maar zo'n hapsnap gebeuren vond ik erg rommelig.

Inderdaad. Niet alleen rommelig maar ook storend (vind ik). Laten we daar als GKv ter plekke maar eens over gaan nadenken: de één staat te zwaaien, nummer twee blijft zitten, nummer drie heft twee handen omhoog. Ik wordt er wel eens simpel van :)
Heeft ook te maken met een andere draad: wat is een kerkdienst? Wat kan wel / niet?
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #27 Gepost op: november 17, 2010, 11:39:29 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 17 november 2010 om 00:35:
[...]
 Wilsschut heeft een goede gereformeerde (bijbelse) koers neergezet die denk ik in de GKv een redelijk draagvlak kan krijgen.
Ik weet niet wat jij leest want ik ben jou niet immers.

[...]

Inderdaad. Niet alleen rommelig maar ook storend (vind ik). Laten we daar als GKv ter plekke maar eens over gaan nadenken: de één staat te zwaaien, nummer twee blijft zitten, nummer drie heft twee handen omhoog. Ik wordt er wel eens simpel van :)
Heeft ook te maken met een andere draad: wat is een kerkdienst? Wat kan wel / niet?


Ik kan me in de lijn van Wildschut prima vinden (ook al zijn bij ons het ambt ook open voor vrouwen)

Kan me voorstellen dat je er wel eens simpel van wordt als je dat elke zondag om je heen ziet.Ik dacht eerst nog wat moet ik gaan doen of wat verwacht men van mij ? Maar gelukkig mocht ik blijven zitten. :ja:

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Samenwerking GKV en CGK Apeldoorn
« Reactie #28 Gepost op: november 17, 2010, 11:46:42 am »

quote:

Zwever schreef op 16 november 2010 om 21:41:
[...]


Geen idee hoe die tent van jou precies in elkaar steekt eigenlijk! :)
Uiteindelijk is ook die "tent" maar een aardse tent, die ooit wordt afgebroken... Een aards lichaam, maar in Christus meteen ook deel van zijn Eeuwig Lichaam....

M.b.t. de vraag hoe hij in elkaar steekt, kan je hier wat achtergrondinfo vinden, mocht je geinteresseerd zijn....
'De roeping van de mens is mens te zijn!'