Auteur Topic: Verschil tussen de GKV en de PKN  (gelezen 47072 keer)

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #50 Gepost op: december 13, 2010, 06:56:44 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 december 2010 om 06:00:
[...]
Niet elke jood is een echte jood en niet elke christen een echte christen, anders zou iets meer dan 80 procent van de Noren mijn geloofsgenoten zijn. De lutheranen behoren namelijk tot de PKN.

Geloof jij dat iets meer dan 80 procent van de Denen volgelingen van Jezus zijn?
Je vergist je even Gait en zegt Noren. Je hebt het inderdaad over Denen(/Denemarken).
In Noorwegen is het percentage lutheranen (en ook in Noorwegen zijn de christenen over het algemeen luthers) veel lager.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2010, 02:02:15 am door Trajecto »

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #51 Gepost op: december 14, 2010, 10:16:33 am »

quote:

Trajecto schreef op 13 december 2010 om 18:56:In Noorwegen is het percentage lutheranen (en ook in Noorwegen zijn de christenen over het algemeen luthers) veel lager.

In Noorwegen is het aantal én percentage meelevende (lutherse) kerkleden
veel groter dan in Denemarken.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #52 Gepost op: december 14, 2010, 10:25:22 am »
(Lekker belangrijk...)

Het aantal papieren leden is wel een symptoom: je kunt je afvragen of gemeenten met een groot aantal papieren leden wel werk maakt van haar plicht broeders en zusters te vermanen. Wanneer je vasthoudt aan de NGB (art 27-29) als belijdenisgeschrift, committeer je je daaraan, lijkt me.

Van de PKN-site:

quote:

Het belijden van de kerk geschiedt in gemeenschap met de belijdenis van het voorgeslacht, zoals die is verwoord in de Apostolische geloofsbelijdenis, de geloofsbelijdenis van Nicea en de geloofsbelijdenis van Athanasius - waardoor de kerk zich verbonden weet met de algemene christelijke Kerk -, in de Onveranderde Augsburgse confessie en de catechismus van Luther - waardoor de kerk zich verbonden weet met de lutherse traditie -, in de catechismus van Heidelberg , de catechismus van Genève en de Nederlandse geloofsbelijdenis met de Dordtse leerregels - waardoor de kerk zich verbonden weet met de gereformeerde traditie.
Nu ken ik de ausburgse belijdenis, de catechismus van Geneve en de lutherse belijdenis niet, dus het kan zijn dat die een andere uitwerking geven aan 'wat te doen met papieren leden'.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #53 Gepost op: december 14, 2010, 12:36:55 pm »

quote:

Maar wederom een verschil :)

quote:


Het aantal papieren leden is wel een symptoom: je kunt je afvragen of gemeenten met een groot aantal papieren leden wel werk maakt van haar plicht broeders en zusters te vermanen. Wanneer je vasthoudt aan de NGB (art 27-29) als belijdenisgeschrift, committeer je je daaraan, lijkt me.

Van de PKN-site:
[...]

Nu ken ik de ausburgse belijdenis, de catechismus van Geneve en de lutherse belijdenis niet, dus het kan zijn dat die een andere uitwerking geven aan 'wat te doen met papieren leden'.
Hier:
http://www.evangelisch-luthers.nl/content/leren/confessie
Cat van `geneve  kon ik online niet vinden. Luther staat als link onder de eerste
« Laatst bewerkt op: december 14, 2010, 12:37:38 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #54 Gepost op: december 14, 2010, 01:17:50 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 december 2010 om 12:36:
[...]
 Maar wederom een verschil :)
Ik zie niet in hoe verschillen met scandinavische landen relevant zijn voor deze discussie.

quote:

http://www.evangelisch-luthers.nl/content/leren/confessie
Cat van `geneve  kon ik online niet vinden. Luther staat als link onder de eerste
Ja, ik snap dat de meeste online staan. (PKN)
Maar conflicteren ze met de NGB wat betreft de noodzaak tot vermanen van gemeenteleden? Zoja, heeft iemand enig idee hoe dat in de PKN praktisch uitgewerkt wordt? Zonee, dan gaat de PKN op een heel andere manier om met haar belijdenisgeschriften dan wij, en dat zou ook een groot verschil tussen PKN en GKv zijn. Zelfs met de 'liberaal geaarde' GKv gemeenten.

Ik weet dat de RK heel anders aankijkt tegen 'papieren leden'. 't Kan best zijn dat Luther daar veel meer in meegaat dan andere reformatoren. In de RK is het -voor zover ik begrijp- not done om papieren leden uit de kerk te schoppen, waar het in veel grefo-kerken een noodzakelijk kwaad is. En dat zit 'm vast op een andere manier van 'Lichaam van Christus' theologie en visie op verantwoordelijkheid van kerkbestuurders jegens leken/gemeenteleden; voor zover ik het begrijp.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #55 Gepost op: december 14, 2010, 03:23:23 pm »

quote:

elle schreef op 14 december 2010 om 13:17:
[...]
Ik zie niet in hoe verschillen met scandinavische landen relevant zijn voor deze discussie.
Ik doelde op de omgang met papieren leden binnen de PKN en binnen de GKv :)
Scandinavische landen heb ik ook geen boodschap aan in dezen...

quote:




[...]

Ja, ik snap dat de meeste online staan. (PKN)
Maar conflicteren ze met de NGB wat betreft de noodzaak tot vermanen van gemeenteleden? Zoja, heeft iemand enig idee hoe dat in de PKN praktisch uitgewerkt wordt? Zonee, dan gaat de PKN op een heel andere manier om met haar belijdenisgeschriften dan wij, en dat zou ook een groot verschil tussen PKN en GKv zijn. Zelfs met de 'liberaal geaarde' GKv gemeenten.
Inderdaad: een andere omgang met de belijdenisgeschriften zoals je zelf aangeeft. Ik vraag mij af of er in de PKN uberhaupt tucht bestaat overigens.

quote:

Ik weet dat de RK heel anders aankijkt tegen 'papieren leden'. 't Kan best zijn dat Luther daar veel meer in meegaat dan andere reformatoren. In de RK is het -voor zover ik begrijp- not done om papieren leden uit de kerk te schoppen, waar het in veel grefo-kerken een noodzakelijk kwaad is. En dat zit 'm vast op een andere manier van 'Lichaam van Christus' theologie en visie op verantwoordelijkheid van kerkbestuurders jegens leken/gemeenteleden; voor zover ik het begrijp.
geen idee daarover.
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #56 Gepost op: december 14, 2010, 03:46:41 pm »

quote:

drentenaar schreef op 14 december 2010 om 10:16:
[...]

In Noorwegen is het aantal én percentage meelevende (lutherse) kerkleden
veel groter dan in Denemarken.

Het zou kunnen. Gaitema linkte naar Denemarken op Wikipedia en omdat hij het zo te zien per vergissing ook over Noren had, heb ik dat ook maar even opgezocht. Het percentage voor Noren ligt veel lager dan in Denemarken en het absolute aantal ook want in Noorwegen wonen in het totaal ook al minder mensen dan in Denemarken.
Het aantal meelevende kerkleden is weer wat anders en dat zou best omgekeerd kunnen liggen, zoals jij zegt. Dat is mogelijk.
Overigens is Wikipedia ook niet per se volledig betrouwbaar, natuurlijk. Maar dat is dan nog weer wat anders.

Riemer heeft natuurlijk gelijk dat dit allemaal nogal off-topic is -- met het verschil tussen GKv en PKN heeft het niet te maken.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #57 Gepost op: december 14, 2010, 04:00:51 pm »
Even offtopic verder:
de PKN telt 2.096.774 leden volgens deze informatie.

Nu kan ik allicht dom zijn maar dat aantal van ruim tweemiljoen daar zitten vrees ik veel papieren leden tussen.
Anders zou het wel wat drukker zijn in hun kerken toch?
Mogelijk dat iemand daar iets over kan zeggen?
Verschil lijkt er te zijn dat in de GKv de meelevendheid tov het ledenaantal hoger is maar dat is een ideetje.
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #58 Gepost op: december 14, 2010, 05:06:41 pm »

quote:

Trajecto schreef op 13 december 2010 om 18:56:
[...]

Je vergist je even Gait en zegt Noren. Je hebt het inderdaad over Denen(/Denemarken).
In Noorwegen is het percentage lutheranen (en ook in Noorwegen zijn de christenen over het algemeen luthers) veel lager.
Hoi, mijn fout. Ik bedoel inderdaad de Denen :) Dat zijn andere scandinaviërs.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #59 Gepost op: december 14, 2010, 05:12:06 pm »

quote:

elle schreef op 14 december 2010 om 13:17:
[...]
Ik zie niet in hoe verschillen met scandinavische landen relevant zijn voor deze discussie.
.


Het kwam vanwege een vraag van mij aan Riemer: of ik nu alle PKN-leden als volgelingen van Jezus moet zien en omdat de Lutheranen deel zijn van de PKN, dan ook alle Lutheranen in Denenmarken als volgelingen van Jezus moet zien.

Ik ben namelijk van overtuigd dat het niets zegt over of je nu een volgeling van Jezus bent of niet, als je staat ingeschreven bij een kerkgenootschap waar je zelf ook staat ingeschreven.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2010, 05:12:52 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #60 Gepost op: december 14, 2010, 05:17:54 pm »

quote:

Trajecto schreef op 14 december 2010 om 15:46:
[...]

Het zou kunnen. Gaitema linkte naar Denemarken op Wikipedia en omdat hij het zo te zien per vergissing ook over Noren had, heb ik dat ook maar even opgezocht. Het percentage voor Noren ligt veel lager dan in Denemarken en het absolute aantal ook want in Noorwegen wonen in het totaal ook al minder mensen dan in Denemarken.
Het aantal meelevende kerkleden is weer wat anders en dat zou best omgekeerd kunnen liggen, zoals jij zegt. Dat is mogelijk.
Overigens is Wikipedia ook niet per se volledig betrouwbaar, natuurlijk. Maar dat is dan nog weer wat anders.

Riemer heeft natuurlijk gelijk dat dit allemaal nogal off-topic is -- met het verschil tussen GKv en PKN heeft het niet te maken.
Ik denk het juist van wel. Gereformeerd vrijgemaakten lijken over het algemeen vooral te bestaan uit betrokken leden, al wordt dat hier en daar wellicht ook wat minder. De zienswijze van hoe sterk je de band ervaard met je eigen gemeenteleden zal binnen de gereformeerd vrijgemaakte kerk daardoor wel eens totaal anders kunnen zijn dan die van de PKN. Riemer stelt me ter verantwoording over wat iemand in mijn eigen kerkgenootschap denkt en zegt, maar ik benader die kerklid dan ook totaal anders dan een gereformeerd vrijgemaakte christen dat van zijn eigen broeders en zusters in de gereformeerd vrijgemaakte kerk dat zal doen. De onderlinge betrokkenheid is gewoon totaal verschillend als je de GKV en de PKN met elkaar vergelijkt.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2010, 05:19:09 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #61 Gepost op: december 14, 2010, 05:23:17 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 december 2010 om 15:23:
[...]
Ik doelde op de omgang met papieren leden binnen de PKN en binnen de GKv :)
Scandinavische landen heb ik ook geen boodschap aan in dezen...
.
Dan heb je mijn vraag aan jou gemist. Ik stelde namelijk dat ik met veel PKN-leden niets gemeen heb, omdat ze volgelingen van satan zijn. Om dat te onderbouwen stelde ik je immers de vraag of ik alle PKN-leden dan als volgelingen van Jezus moest zien? Kijk de Lutheranen zijn ook deel van de PKN, dus sta ik in directe verbondenheid met de Lutheranen wereldwijd. Ons kerkverband rijkt net als de rooms katholieke kerk verder dan allen nederland. Dus zo gek is dat niet. De Lutherse kerk van Denemarken is deel van ons kerkverband, omdat de lutheranen deel zijn van de PKN. evengoed is de verenigd protestantse kerk van Belgie deel van ons kerkverband. Jezus kijkt immers ook over de grenzen?
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #62 Gepost op: december 14, 2010, 05:27:21 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 december 2010 om 16:00:
Even offtopic verder:
de PKN telt 2.096.774 leden volgens deze informatie.

Nu kan ik allicht dom zijn maar dat aantal van ruim tweemiljoen daar zitten vrees ik veel papieren leden tussen.
Anders zou het wel wat drukker zijn in hun kerken toch?
Mogelijk dat iemand daar iets over kan zeggen?
Verschil lijkt er te zijn dat in de GKv de meelevendheid tov het ledenaantal hoger is maar dat is een ideetje.


Daar kan ik wat van zeggen. Van de Nederlands gereformeerden in ons dorp gaat 85 procent van de jongeren naar de kerk. Van de meelevende leden in Nederland in het totaal gaat 1 op de 5 hervormden naar de kerk en 1 op de 11 Rooms Katholieken. Gereformeerden worden volgens mij op één hoop gegooid en hun aantal is dan ook hoger.

Bij ons plaatselijk is van de gereformeerde kerk van de 2.700 leden er in totaal 1000 betrokken leden zo ongeveer. Betrokkenheid wordt bij ons alles meegerekend, van het bezorgen van een kerkblad tot de kerkgang.

Ook een gegeven. Bij de hervormden bij ons heb je 4.400 leden, waarvan onbekend hoeveel ervan betrokken leden zijn.

quote:

Riemer Lap schreef op 13 december 2010 om 18:13:
[...]
 De VGKN zijn wel aardig op lijn, net als de CGK en NGK :)


Ik moest even denken aan wat de VGKN is. Volgens mij is dat de Vrijgemaakte Gereformeerde kerken in Nederland? De confessionele gereformeerde kerken die zich niet aansloten bij de PKN?

quote:



 Op papier lid zijn van de GKv en niet meedoen resulteert binnen een x aantal jaren in uitschrijven van de persoon. GKv's houden wel van een nette administratie daarin. Bij de PKN zouden ze dat ook eens moeten doen. Je wordt als lokale gemeente immers aangeslagen voor de leden die je op papier hebt? Opschonen (heeft de SOW alhier ooit ook gedaan) bespaart kosten aan landelijke bijdragen (en geeft een eerlijker beeld!)


Zou in de toekomst wel moeten, maar men hecht grote waarde aan doopleden. Eenmaal gedoopt is het deel van de gemeente. We geloven ook niet dat onbetrokken leden persee niet christelijk zijn. Om een gevoelig voorbeeld te noemen: mijn oudste zusje had een vriendin in de klas die lid is van onze kerk en er ook belijdenis heeft gedaan, maar verder met het hele gezin niet naar de kerk gaat. Ze geloven in Jezus, maar hebben pijnlijke ervaringen met de kerk. Hun grootmoeder is namelijk van de Gereformeerde Gemeente, en omdat haar moeder zich aansloot bij de gereformeerde kerk, heeft grootmoeder haar proberen te vergiftigen via haar thee.

Mijn buurvrouw gaat sinds haar scheiding en het in haar ogen scheinheilige reacties van de kerkleden erop (wel tegen, maar toch belangstellend doen alsof er niets aan de hand was) niet meer naar de kerk. Maar ze draait elke dag bij haar thuis kerkkorenmuziek. Soms even  met de volumeknop voluit, zodat haar buren even mee mogen genieten. We vinden dat ook prima trouwens. Het is een hele aardige vrouw van rond de 70 jaar uit Amsterdam.

Mijn tweelingvrienden zijn hervormd, maar gaan niet naar de kerk. Toch staan ze daar ingeschreven omdat ze zichzelf wel als christelijk en gelovig zien en bewust geld aan de kerk geven, omdat ze dat heel belangrijk vinden. Hun moeder gaat ook niet naar de kerk meer, maar bezorgt wel de kerkbladen bij de mensen thuis en is contactpersoon voor nieuw ingekomen leden. alle nieuwkomers in hun hervormde gemeente zoekt ze thuis op.

Zelfs kerkgang en betrokkenheid zegt niet alles.
Ik ben zelf daarom ook tegen het promt uitschrijven van leden. Wel voor opschoonacties.

quote:



Nee, maar de denen staan hier niet als topic dus zijn niet zo interessant voor mij.


Ze zijn in mijn beleving gewoon met de PKN verbonden hoor. zoals ik tegen de lutheranen in Denenmarken en de verenigd protestanten in Belgie aankijk, zo kijk ik tegen de PKN aan. Hartstikke ontopiq :)

Daarom juist geloof ik ook niet dat ik een band heb met alle PKN-leden, want de ene PKN-lid hoort bij Jezus en de andere is een valse christen. Over valse christenen wordt in de brieven van het nieuwe testament trouwens ook gesproken. In elke kerk zitten valse christenen.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2010, 05:56:59 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #63 Gepost op: december 14, 2010, 05:32:24 pm »

quote:

elle schreef op 14 december 2010 om 13:17:
[...]
Ik zie niet in hoe verschillen met scandinavische landen relevant zijn voor deze discussie.


[...]

Ja, ik snap dat de meeste online staan. (PKN)
Maar conflicteren ze met de NGB wat betreft de noodzaak tot vermanen van gemeenteleden? Zoja, heeft iemand enig idee hoe dat in de PKN praktisch uitgewerkt wordt? Zonee, dan gaat de PKN op een heel andere manier om met haar belijdenisgeschriften dan wij, en dat zou ook een groot verschil tussen PKN en GKv zijn. Zelfs met de 'liberaal geaarde' GKv gemeenten.

Ik weet dat de RK heel anders aankijkt tegen 'papieren leden'. 't Kan best zijn dat Luther daar veel meer in meegaat dan andere reformatoren. In de RK is het -voor zover ik begrijp- not done om papieren leden uit de kerk te schoppen, waar het in veel grefo-kerken een noodzakelijk kwaad is. En dat zit 'm vast op een andere manier van 'Lichaam van Christus' theologie en visie op verantwoordelijkheid van kerkbestuurders jegens leken/gemeenteleden; voor zover ik het begrijp.
Dat is bij de Nederlands Hervormde Kerk ook zo altijd geweest. Daar wordt waarde gehecht aan de verbondsdoop. Eénmaal gedoopt in de kerk, zal het niet eruit getrapt worden. Daarom hebben ze zoveel doopleden.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2010, 05:33:15 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #64 Gepost op: december 14, 2010, 05:57:23 pm »
Dat doet de GKv ook. Da's geen reden om papieren leden maar te negeren. Die worden opgezocht, en als ze niets met de kerk te maken willen hebben dan worden ze uitgeschreven. GKvs houden niet vast aan papieren (doop)leden die te lam zijn zich actief te onttrekken.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #65 Gepost op: december 14, 2010, 06:09:25 pm »
O dat is een opschoonactie en daar ben ik wel voor :)
Dat is bij ons nog niet gebeurd, maar wel in Hengelo bijvoorbeeld. Dat zal je wel meer gaan zien, denk ik.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #66 Gepost op: december 14, 2010, 06:12:14 pm »

quote:

gaitema schreef op 14 december 2010 om 17:27:
[...]

Daar kan ik wat van zeggen. Van de Nederlands gereformeerden in ons dorp gaat 85 procent van de jongeren naar de kerk. Van de meelevende leden in Nederland in het totaal gaat 1 op de 5 hervormden naar de kerk en 1 op de 11 Rooms Katholieken. Gereformeerden worden volgens mij op één hoop gegooid en hun aantal is dan ook hoger.

Bij ons plaatselijk is van de gereformeerde kerk van de 2.700 leden er in totaal 1000 betrokken leden zo ongeveer. Betrokkenheid wordt bij ons alles meegerekend, van het bezorgen van een kerkblad tot de kerkgang.

Ook een gegeven. Bij de hervormden bij ons heb je 4.400 leden, waarvan onbekend hoeveel ervan betrokken leden zijn.
Ja je noemt nogal wat verschillende getallen die niet met elkaar te vergelijken zijn maar bij jou in het dorp zijn de getallen van de actieve kerkgangers in ieder geval hoog.

quote:

Ik moest even denken aan wat de VGKN is. Volgens mij is dat de Vrijgemaakte Gereformeerde kerken in Nederland? De confessionele gereformeerde kerken die zich niet aansloten bij de PKN?
De "v" staat voor "voortgezette". Jou veronderstelling zou wat verwarrend zijn met GKv. En het is dus ook een voortzetting zonder mee te gaan in de fusie waaruit de PKN ontstaan is.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2010, 06:13:06 pm door Trajecto »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #67 Gepost op: december 14, 2010, 06:23:50 pm »

quote:

Trajecto schreef op 14 december 2010 om 18:12:
[...]

Ja je noemt nogal wat verschillende getallen die niet met elkaar te vergelijken zijn maar bij jou in het dorp zijn de getallen van de actieve kerkgangers in ieder geval hoog.


Dat is het. Al is dat ook een grotendeels grijze massa.

Bij ons zie je in een ochtendienst gemiddelsd 600 mensen, waarvan rond de 50 kinderen.

Bij de hervormden heb je niet meer kerkbezoekers, eerder minder, waarvan 10 kinderen. En dat is realief hoog vergeleken met het landelijke gemiddelde.

dan heb je nog de wijkkerk van de PKN in de nieuwbouwwijk. Daar zitten zo tegen de 400 mensen, waarvan meen ik weer meer kinderen dan bij ons. Er gaan er in ieder geval 15 pubers (11 t/m 14 jaar) ervan naar onze tienerclub.
Hun ledenaantal is rond de 2000 meen ik.

quote:



De "v" staat voor "voortgezette". Jou veronderstelling zou wat verwarrend zijn met GKv. En het is dus ook een voortzetting zonder mee te gaan in de fusie waaruit de PKN ontstaan is.


Voortzetting was het inderdaad. Dank je :)
al die termen.

Wat heb je nu allemaal?
VGKN
PKN
GKV
NGK
CGK
GG
GGN (binnenverband)
GGN (buitenverband)
HH (herstelden)
HL (localen)
GKV (hersteld?)

en nog wat.

Een buitenstaander snap er niets meer van  8)7
« Laatst bewerkt op: december 14, 2010, 07:20:56 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #68 Gepost op: december 14, 2010, 06:31:04 pm »

quote:

gaitema schreef op 14 december 2010 om 18:09:
O dat is een opschoonactie en daar ben ik wel voor :)
Dat is bij ons nog niet gebeurd, maar wel in Hengelo bijvoorbeeld. Dat zal je wel meer gaan zien, denk ik.

Maar een opschoonactie is per definitie onmogelijk in de RKK, als ik ze goed begrijp. Omdat dat niet kan binnen hun kerkverstaan/theologie.
Mijn punt is dat ik niet weet wat het lutherse, geneefse of auburgse belijdenisgeschrift over dit punt zegt. Maar ik stel dat een kerk die de NGB als belijdenisgeschrift heeft, geen papieren leden kan hebben omdat dat niet strookt met hun visie op tucht en rol van leden in het Lichaam van Christus.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2010, 06:31:40 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #69 Gepost op: december 14, 2010, 07:02:35 pm »

quote:

elle schreef op 14 december 2010 om 18:31:
[...]

Maar een opschoonactie is per definitie onmogelijk in de RKK, als ik ze goed begrijp. Omdat dat niet kan binnen hun kerkverstaan/theologie.
Klopt, je zou dan moeten "ontdopen" en dat bestaat niet :)

quote:

Mijn punt is dat ik niet weet wat het lutherse, geneefse of auburgse belijdenisgeschrift over dit punt zegt. Maar ik stel dat een kerk die de NGB als belijdenisgeschrift heeft, geen papieren leden kan hebben omdat dat niet strookt met hun visie op tucht en rol van leden in het Lichaam van Christus.
Alle drie schrijven er niets over, de NGB wel.
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #70 Gepost op: december 14, 2010, 07:14:38 pm »

quote:

elle schreef op 14 december 2010 om 18:31:
[...]

Maar een opschoonactie is per definitie onmogelijk in de RKK, als ik ze goed begrijp. Omdat dat niet kan binnen hun kerkverstaan/theologie.
Mijn punt is dat ik niet weet wat het lutherse, geneefse of auburgse belijdenisgeschrift over dit punt zegt. Maar ik stel dat een kerk die de NGB als belijdenisgeschrift heeft, geen papieren leden kan hebben omdat dat niet strookt met hun visie op tucht en rol van leden in het Lichaam van Christus.
Wat ik weet van hoe ze er in de Nederlands Hervormde Kerk mee omgingen is dat de Nederlands Hervormde Kerk niet snel leden uitschrijft, omdat ze echt deze mensen zien als mensen die een bepaalde band met God zouden kunnen hebben. Het is een hele gevoeldige kwestie om mensen uit te schrijven. Dat wordt als hard ervaren binnen die kerk van toen en dat leeft automatisch ook binnen de PKN.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2010, 07:14:59 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #71 Gepost op: december 14, 2010, 08:14:05 pm »

quote:

gaitema schreef op 14 december 2010 om 19:14:
[...]

Wat ik weet van hoe ze er in de Nederlands Hervormde Kerk mee omgingen is dat de Nederlands Hervormde Kerk niet snel leden uitschrijft, omdat ze echt deze mensen zien als mensen die een bepaalde band met God zouden kunnen hebben. Het is een hele gevoeldige kwestie om mensen uit te schrijven. Dat wordt als hard ervaren binnen die kerk van toen en dat leeft automatisch ook binnen de PKN.


Jezus zei ook, dat als een broeder zondigde (Mat.18) dat hij dan na enkele (genegeerde) terechtwijzingen eruit gegooid moest worden. Ongetwijfeld is dat ook een "gevoelige kwestie" en wordt het "als hard ervaren". Jezus leek zich daar niet echt aan te storen. Kennelijk vond Hij het "schoon" houden van Zijn kerk belangrijker dan de gevoelens van degenen die eruit gezwiept moesten worden.

Ik weet dat het hard klinkt, maar dat is wel wat Jezus zelf zou doen (WWJD!?). Kijk ook in Openbaring, waar Jezus zelfs stelt dat Hij mensen ziek heeft gemaakt en gedood omdat ze dwaalleer verspreidden. Dat 'eruit gooien' gebeurde gelukkig niet op elk klein foutje van een lid. Het gaat in Mat.18 om hardnekkige zondaars die niet willen bekeren, en in Openbaring om dwaalleraren.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #72 Gepost op: december 14, 2010, 08:52:48 pm »
Ja, je hebt gelijk. Zo staat het er.

Gebeurd dat in de gereformeerd vrijgemaakte kerk dan?
Als er iemand vreemd gaat, wordt hij terecht gewezen?
Als er iemand voor het huwlijk sex heeft, moet hij op het matje komen?
Als iemand stelselmatig porno op het internet ziet, wordt hij dan vermaand?
als er iemand te weinig geld geeft aan de armen en te veel houdt voor zichzelf, wordt daar dan wat van gezegd?
als iemand hoger van de één opgeeft dan de ander, wordt hij erop vermaand?
Als iemand meer liefde heeft voor het genot, dan voor God, zegt men daar dan wat van?
Als iemand in de gereformeerd vrijgemaakte kerk geestelijk compleet op raakt, wordt daar dan naar omgekeken?

Zijn er kerken die met een oprecht meelevend liefdevol hart zich echt interesseerd in al zijn schapen?

Of zijn we vaak toch teveel met ons zelf bezig en kennen we onze broers en zussen iegenlijk helemaal niet?

Praten we eigenlijk wel met elkaar echt over onze geloofsbeleving? Zijn we wel echt oprecht in elkaar geïnteresseerd?

Of kijken we toch vooral naar het naamkaartje en gaan we aan de mensen persoonlijk te veel voorbij.

Is het misschien zo dat er mensen in de kerk zitten die zich geestelijk volstrekt eenzaam voelen?
« Laatst bewerkt op: december 14, 2010, 09:43:56 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #73 Gepost op: december 14, 2010, 08:56:14 pm »
.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2010, 09:34:53 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #74 Gepost op: december 14, 2010, 09:43:47 pm »

quote:

gaitema schreef op 14 december 2010 om 20:52:
Ja, je hebt gelijk. Zo staat het er.

Gebeurd dat in de gereformeerd vrijgemaakte kerk dan?
Als er iemand vreemd gaat, wordt hij terecht gewezen?
Als er iemand voor het huwlijk sex heeft, moet hij op het matje komen?
Als iemand stelselmatig porno op het internet ziet, wordt hij dan vermaand?
als er iemand te weinig geld geeft aan de armen en te veel houdt voor zichzelf, wordt daar dan wat van gezegd?
als iemand hoger van de één opgeeft dan de ander, wordt hij erop vermaand?
Als iemand neer liefde heeft voor het genot, dan het gebod, zegt men daar dan wat van?
Als iemand in de gereformeerd vrijgemaakte kerk geestelijk compleet op raakt, wordt daar dan naar omgekeken?
Daar waar het bekend is bij de gemeente / de kerkenraad: ja.

quote:

Zijn er kerken die met een oprecht meelevend liefdevol hart zich echt interesseerd in al zijn schapen?
Ja

quote:


Of zijn we vaak toch teveel met ons zelf bezig en kennen we onse broers en zussen iegenlijk helemaal niet?

Praten we eigenlijk wel met elkaar echt over onze geloofsbeleving? zijn we wel echt oprecht in elkaar geïnteresseerd?

Of kijken we toch vooral naar het naamkaartje en gaan we aan de mensen persoonlijk te veel voorbij.

Is het misschien zo dat er mensen in de kerk zitten die zich geestelijk volstrekt eenzaam voelen?

Geen idee wat je met deze vragen bedoelt.
We hadden het over verschillen. Oefening van tucht is denk ik wel een verschil tussen PKN en GKv.
Of vind jij van niet dan?
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #75 Gepost op: december 14, 2010, 09:47:04 pm »
Ik denk dat de GKV vooral de protocol volgt en niet hun hart. als ik de bikkelharde houding soms lees hier op de forum, over hoe het er binnen de GKV eraan toe gaat en de verhalen om me heen hoor, dan zou het wel met iets meer warmte en bewogenheid mogen.

Dat is mijn indruk als buitenstaander.

De GKV kan hoog van zichzelf opgeven, maar Jezus kent al de harten van die schapen.

Daarbij: wie is de gkv die bewogen moet omkijken naar al haar schapen?
Is dat de dominee? Is dat de ouderling?
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #76 Gepost op: december 14, 2010, 10:34:56 pm »

quote:

gaitema schreef op 14 december 2010 om 21:47:
Ik denk dat de GKV vooral de protocol volgt en niet hun hart. als ik de bikkelharde houding soms lees hier op de forum, over hoe het er binnen de GKV eraan toe gaat en de verhalen om me heen hoor, dan zou het wel met iets meer warmte en bewogenheid mogen.
Dat oordeel neem je voor eigen rekening natuurlijk.
Ik weet dat zaken als tucht helemaal niet bikkelhard zijn, lees MAtth.18 maar eens na.
Daarnaast is tucht altijd gericht op behoud van de ander.
Heb je eigenlijk wel een idee wat een ouderling doet en welke verantwoordelijkheden er bij ouderlingen liggen?
17 Gehoorzaam uw leiders en schik u naar hen, want zij waken over uw leven en zullen daarvan ook rekenschap moeten afleggen. Zorg ervoor dat zij hun taak met vreugde kunnen vervullen, zodat ze geen reden tot klagen hebben: dat zou u zeker niet ten goede komen.(Hebr.13)

quote:

Dat is mijn indruk als buitenstaander.
Vreemd als je weet dat je buitenstaander bent om dan zo hard te schrijven.
Jammer ook.

quote:

De GKV kan hoog van zichzelf opgeven, maar Jezus kent al de harten van die schapen.
Is er hier iemand die ontkent dat Jezus de harten kent?
En waarom weer zo'n opmerking over de GKv, we spreken hier over verschillen maar kennelijk mogen we alleen de leuke verschillen aangeven?

quote:


Daarbij: wie is de gkv die bewogen moet omkijken naar al haar schapen?
Is dat de dominee? Is dat de ouderling?
Hoe bedoel je dit?
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #77 Gepost op: december 14, 2010, 10:55:40 pm »
Gaat 't weer offtopic... :+

Punt is dat de GKv meer werk maakt/lijkt te maken van haar belijdenisgeschrift, en dat zoiets (mogelijk) in staat tussen samengaan van PKN en GKv.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #78 Gepost op: december 14, 2010, 11:04:36 pm »

quote:

elle schreef op 14 december 2010 om 22:55:
Gaat 't weer offtopic... :+

Punt is dat de GKv meer werk maakt/lijkt te maken van haar belijdenisgeschrift, en dat zoiets (mogelijk) in staat tussen samengaan van PKN en GKv.
Kan er iemand met verstand van codes een tabel aanmaken?
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #79 Gepost op: december 14, 2010, 11:17:56 pm »

quote:

gaitema schreef op 14 december 2010 om 21:47:
Ik denk dat de GKV vooral de protocol volgt en niet hun hart. als ik de bikkelharde houding soms lees hier op de forum, over hoe het er binnen de GKV eraan toe gaat en de verhalen om me heen hoor, dan zou het wel met iets meer warmte en bewogenheid mogen.

Dat is mijn indruk als buitenstaander.

De GKV kan hoog van zichzelf opgeven, maar Jezus kent al de harten van die schapen.

Daarbij: wie is de gkv die bewogen moet omkijken naar al haar schapen?
Is dat de dominee? Is dat de ouderling?


Ik denk dat je daar een aantal jaren geleden wel een punt zou hebben maar vandaag de dag is dat toch wel anders (denk ik en hoor ik van familie) Het proces van tucht is een lang proces en wellicht niet "publiekelijk".
Ja Jezus kijkt dwars door mij en jou heen en ook door die Gkv'ers die wellicht de pretentie hebben het soms zo goed te weten terwijl er meer wegen naar Rome gaan, dus laat dat maar aan Jezus over zou ik zeggen. :)

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #80 Gepost op: december 14, 2010, 11:45:54 pm »
PKNGKv
landelijke aansturingplaatselijke aansturing
veel vrijheid in verkondigingverkondiging moet aansluiten bij belijdenissen
weinig tuchttucht wordt toegepast conform belijdenis en bijbel
veel "papieren" ledenweinig "papieren" leden
weinig "kerkverbandsgevoel"redelijk "kerkverbandsgevoel" (wel tanend!)
ontstaan uit fusie van kerkenontstaan uit onvrede met opgelegde leer synode(1944)
aardig ruimte voor "gevoel"komende ruimte voor "gevoel"
vrijzinnigheid kanvrijzinnigheid kan niet

Dit lijstje is natuurlijk niet compleet maar geijkt op wat ik hier lees.
Aanvullingen welkom (Kom op met de Gait :) )
« Laatst bewerkt op: december 14, 2010, 11:49:27 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #81 Gepost op: december 15, 2010, 08:50:19 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 december 2010 om 22:34:
[...]
 Dat oordeel neem je voor eigen rekening natuurlijk.
Ik weet dat zaken als tucht helemaal niet bikkelhard zijn, lees MAtth.18 maar eens na.
Daarnaast is tucht altijd gericht op behoud van de ander.
Heb je eigenlijk wel een idee wat een ouderling doet en welke verantwoordelijkheden er bij ouderlingen liggen?
17 Gehoorzaam uw leiders en schik u naar hen, want zij waken over uw leven en zullen daarvan ook rekenschap moeten afleggen. Zorg ervoor dat zij hun taak met vreugde kunnen vervullen, zodat ze geen reden tot klagen hebben: dat zou u zeker niet ten goede komen.(Hebr.13)


Ze hebben vaak te veel zielen om over te waken en zijn meestal met te weinigen. Dat is in de PKN meestal zo. In de GKV wellicht anders.
Ik hoor echter mensen bij ons plaatselijk ontevreden zijn over de GKV, en de NGK,  van dominee's tot hun leden. Het is overal het zelfde probleem. Dat is een wereldprobleem.

Weet je wat het is Riemer. Mensen zijn aangeleerd om kerkdiensten te houden en ambten te vullen, zodat het allemaal als een goede eredienst over komt, maar Jezus stelt aan het einde van de rit gewoon de vragen: "toen Ik honger had, heb je Mij toen te eten gegeven? toen Ik dorst had, heb je Mij toen te drinken gegeven? "etc.

Geld door een gulle gever: 5 euro aan het goede doel, 70 euro aan boodschappen :)

quote:



 Vreemd als je weet dat je buitenstaander bent om dan zo hard te schrijven.
Jammer ook.


Och, als de PKN door de vrijgemaakten wordt gewogen en te licht bevonden en ook gevraagd wordt naar de mening van PKNers, dan leg ik de gkv wel als PKNer op de weegschaal en doe graag aan de kritiekgeverij mee om te kijken of het echt nu zo veel groter is dan de PKN als dat het voorgesteld wordt :)

Ik vindt het inderdaad jammer dat het zo moet. Maar ja, het is ook allemaal mensenwerk en slechts een snufje Gods werk wat er vaak in kerken plaats vindt. Dat komt omdat de mensen hun contact met Jezus moeilijk vinden.
Dat vindt ik trouwens zelf ook. De kritiek die ik uit op de gkv is even zwaar als die op mijn eigen kring en op mijzelf. Ik vindt mezelf zoals ik al eerder aangaf een klein gelovige en een zondaar met een enorm gebrek aan liefde.

quote:



 Is er hier iemand die ontkent dat Jezus de harten kent?
En waarom weer zo'n opmerking over de GKv, we spreken hier over verschillen maar kennelijk mogen we alleen de leuke verschillen aangeven?


Je kent me toch. Ik ben altijd hard over andere kerken, mijn eigen kerk en mezelf. Deze wereld is immers een tranendal. Ik kan het niet mooier maken dan de bikkelharde realiteit dat het is. Was het maar zo dat er kerken waren waar de grote christenen voor het oprapen waren, maar als we eerlijk onszelf onderzoeken, dan vinden we vaak zoveel vragen die onbeantwoord zijn en zijn we er nog lang niet in onze gelijkenis met Jezus Christus.

Kijk, ik zie me als een broeder van veel vrijgemaakten, maar als iedere christen eerlijk is, dan hebben we maar wat veel moeite om onze dagelijke beslommeringen los te laten en echt daadwerkelijk waar onze agenda door Jezus Christus in te laten vullen. We weten vaak niet eens hoe Jezus dat doet.

Dat wil niet zeggen dat ik grote christenen ken die ik bewonder om hun geestelijke staat van inhoud, zoals Majoor Boshard dat was.

quote:



Hoe bedoel je dit?
We kunnen er veelal ook niet heel erg veel aan doen, omdat we strukturen op hebben gebouwd dat natuurlijke omgang met elkaar zoals de broeders en zusters van de eerste christengemeentes dat deden vaak in de weg staat. Het is allemaal ingeroosterd in ambten. Er waren in het begin ook ambten, maar het was zeg maar huizelijker.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2010, 08:53:58 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #82 Gepost op: december 15, 2010, 08:52:08 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 december 2010 om 23:45:
PKNGKv
landelijke aansturingplaatselijke aansturing
veel vrijheid in verkondigingverkondiging moet aansluiten bij belijdenissen
weinig tuchttucht wordt toegepast conform belijdenis en bijbel
veel "papieren" ledenweinig "papieren" leden
weinig "kerkverbandsgevoel"redelijk "kerkverbandsgevoel" (wel tanend!)
ontstaan uit fusie van kerkenontstaan uit onvrede met opgelegde leer synode(1944)
aardig ruimte voor "gevoel"komende ruimte voor "gevoel"
vrijzinnigheid kanvrijzinnigheid kan niet

Dit lijstje is natuurlijk niet compleet maar geijkt op wat ik hier lees.
Aanvullingen welkom (Kom op met de Gait :) )
Al deze punten lijken me vanuit het menselijke perspectief opgetekend... Ofwel: "hoe is deze gemeente/groep gemeenten georganiseerd???"

Ik kan me OOK voorstellen dat we er een tabel naast maken vanuit een "hemels perspectief" (hoe gevaarlijk trouwens!!!!). Ik denk dat er dan in ieder geval in zou moeten staan:

PKNGKv
deel van het Lichaam van Christusdeel van het Lichaam van Christus


Ik kan me OOK voorstellen dat er een item in zou worden opgenomen over de mate waarin gehoor wordt gegeven aan hetgeen "de hemel aan de Kerk openbaart"...
Alleen: Je kan je afvragen of daarbij (bij dat "luisteren naar") voornamelijk een groepsverantwoordelijkheid of een persoonlijke verantwoordelijkheid speelt om gehoor te geven aan Gods "roepen"?? Kortom: waarschijnlijk hoort dit punt thuis in de andere tabel?!!! Sterker: het lijkt me een soort samenvattende vraag te zijn van de punten die Riemer tot dusver heeft opgesomd....
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #83 Gepost op: december 15, 2010, 08:57:16 am »

quote:

rtfm08 schreef op 14 december 2010 om 23:17:
[...]


Ik denk dat je daar een aantal jaren geleden wel een punt zou hebben maar vandaag de dag is dat toch wel anders (denk ik en hoor ik van familie) Het proces van tucht is een lang proces en wellicht niet "publiekelijk".
Ja Jezus kijkt dwars door mij en jou heen en ook door die Gkv'ers die wellicht de pretentie hebben het soms zo goed te weten terwijl er meer wegen naar Rome gaan, dus laat dat maar aan Jezus over zou ik zeggen. :)
Dat laat ik ook liever aan hem over. Ik vind het irritant dat ik hier steeds ter verantwoording wordt geroepen over mijn lidmaatschap van de PKN en hoe ik om zou moeten gaan met dwaalleraren en onze kerkleer.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #84 Gepost op: december 15, 2010, 09:01:12 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 december 2010 om 23:45:
PKNGKv
landelijke aansturingplaatselijke aansturing
veel vrijheid in verkondigingverkondiging moet aansluiten bij belijdenissen
weinig tuchttucht wordt toegepast conform belijdenis en bijbel
veel "papieren" ledenweinig "papieren" leden
weinig "kerkverbandsgevoel"redelijk "kerkverbandsgevoel" (wel tanend!)
ontstaan uit fusie van kerkenontstaan uit onvrede met opgelegde leer synode(1944)
aardig ruimte voor "gevoel"komende ruimte voor "gevoel"
vrijzinnigheid kanvrijzinnigheid kan niet

Dit lijstje is natuurlijk niet compleet maar geijkt op wat ik hier lees.
Aanvullingen welkom (Kom op met de Gait :) )
Nou, ik heb hier wel vragen over het eerste punt. Hoezo wordt de GKV niet landelijk aangestuurd? Ik krijg de indruk namelijk dat in de PKN een kerkenraad meer vrijheid heeft dan in de GKV.  Ik merk weinig van een landelijke aansturing, behalve dan dat we nu als Regenboogkerk opeens andersmans bezit zijn geworden, terwijl we voorheen zelfstandig waren.
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #85 Gepost op: december 15, 2010, 09:42:00 am »
Dat is een kerkordelijke uitspraak, gaitema. Uiteindelijk kan de synode van de PKN bepaalde dingen opleggen. Zoals 'vrouwen mogen in het ambt'. En stellen dat 'Hendrikses theologie' geen plaats heeft binnen de PKN. Het gezag van de synode is hoger dan dat van lokale kerken, en dus heeft de Hendrikse/zijn gemeente het niet bij het rechte eind. Dat de PKN zelden stevige uitspraken doet op theologisch vlak doet niet af aan het recht dat ze hebben.

Bij de GKv heeft de synode dat recht niet. De synode kan best stevige theologische uitspraken doen, maar wanneer een lokale kerkenraad van oordeel is dat die uitspraken niet stroken met de bijbel, dan is de kerkenraad vrij de synodeuitspraken te negeren. In de praktijk zal het dikwijls uitlopen op buitenverbandstelling van die gemeente, dus praktisch lijkt er wellicht niet zoveel verschil. Maar kerkrechtelijk is het een belangrijk verschil.

Vergelijk het met een winkelketen met een centrale hoofdvestiging versus een winkelketen van zelfstandige franchisers. Bij de eerste wordt het beleid van bovenaf opgelegd, bij de 2e is er een bindende formule die de winkels bijeenhoudt. Maar aan de buitenkant lijkt er weinig verschil tussen de winkels per winkelketen.
De PKN is een winkelketen met een centraal bestuur waarvan het centrale bestuur heeft gezegd (denk ik): 'je mag zelf weten wat je in je assortiment hebt, als je ook maar een doop en avondmaal verkoopt. De cassieres en vakkenvullers mogen best schaars gekleed zijn, zoek dat zelf maar uit'. Maar zodra er een nieuwe topman komt (gereformeerde bonders bijv) kunnen die regels ook veranderen.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2010, 09:47:08 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #86 Gepost op: december 15, 2010, 10:28:31 am »

quote:

gaitema schreef op 14 december 2010 om 20:52:
Ja, je hebt gelijk. Zo staat het er.


ja inderdaad. Ik had liever ook dat er wat lievers stond, maar dat staat er dan helaas weer niet.

quote:

Gebeurd dat in de gereformeerd vrijgemaakte kerk dan?


ik mag hopen van wel. Als iets bekend is tenminste. We zijn geen Big-Brother-ziet-alles-inclusief-je-gedachten politie

quote:

Als er iemand vreemd gaat, wordt hij terecht gewezen?


ja.

quote:

Als er iemand voor het huwlijk sex heeft, moet hij op het matje komen?


ik neem aan van wel ja. Ik ga er niet vanuit dat iemands zonden publiekelijk de hele kerk door gestrooid worden of dat het uitgebreid bij de mededelingen aan de orde komt. Daar had Jezus het in Mat.18 niet over, wel dat enkele broeders hem/haar moesten vermanen.

quote:

Als iemand stelselmatig porno op het internet ziet, wordt hij dan vermaand?


als het bekend is wel, mag ik aannemen.

quote:

als er iemand te weinig geld geeft aan de armen en te veel houdt voor zichzelf, wordt daar dan wat van gezegd?


Ik ben er niet bij als zo iemand een gesprek met een ouderling heeft. Ik ga er vanuit dat zoiets aan de orde kan komen. Het komt in ieder geval (in algemenere zin, waar iedereen aangesproken wordt) wel gewoon aan de orde in een kerkdienst.

quote:

als iemand hoger van de één opgeeft dan de ander, wordt hij erop vermaand?


idem.

quote:

Als iemand meer liefde heeft voor het genot, dan voor God, zegt men daar dan wat van?


Het komt iig aan de orde in de kerkdienst, maar alweer: ik ben er niet bij als een ouderling met een gemeentelid praat.

quote:

Als iemand in de gereformeerd vrijgemaakte kerk geestelijk compleet op raakt, wordt daar dan naar omgekeken?


ik mag hopen van wel ja. Veel GKv's hebben huiskringen, en elke GKv heeft ouderlingen die een pastorale taak hebben. Daarnaast heeft zo iemand normaal gesproken ook nog een sociaal netwerk.

quote:

Zijn er kerken die met een oprecht meelevend liefdevol hart zich echt interesseerd in al zijn schapen?


ja.
Wat is dit uberhaupt voor een vraag? Zou jij willen dat jouw integriteit ook op deze manier in twijfel werd getrokken? "Is Gaitema wel met een oprecht meelevend liefdevol hart echt geinteresseerd in zijn mede-kerkleden?"

quote:

Of zijn we vaak toch teveel met ons zelf bezig en kennen we onze broers en zussen iegenlijk helemaal niet?


ja, ongetwijfeld zijn mensen vaak teveel met zichzelf bezig, en dat zal in de GKv niet zoveel anders zijn dan daarbuiten (helaas).

quote:

Praten we eigenlijk wel met elkaar echt over onze geloofsbeleving? Zijn we wel echt oprecht in elkaar geïnteresseerd?
ik kan niet voor iedereen spreken, maar ik ken in de GKv genoeg mensen die wel echt over hun geloof praten (n.b. waarom alleen geloofsbeleving, alsof het alleen daarom zou gaan?).

quote:

Of kijken we toch vooral naar het naamkaartje en gaan we aan de mensen persoonlijk te veel voorbij.


wat is een "naamkaartje"? Ik snap werkelijk niet wat je hier bedoelt.

quote:

Is het misschien zo dat er mensen in de kerk zitten die zich geestelijk volstrekt eenzaam voelen?
dat zou kunnen ja. Kerken bestaan ook maar uit mensen, dus er kan ondanks de goede bedoelingen best wat fout gaan.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #87 Gepost op: december 15, 2010, 10:36:57 am »

quote:

gaitema schreef op 14 december 2010 om 21:47:
Ik denk dat de GKV vooral de protocol volgt en niet hun hart.


protocol dat door Jezus (Mat.18, etc) voorgesteld is. Niet omdat we het zelf zo leuk vinden om bikkelhard te zijn, ik tenminste niet. Er is (tegenwoordig iig) meestal veel schroom om daadwerkelijk tot tucht over te gaan.


quote:

als ik de bikkelharde houding soms lees hier op de forum, over hoe het er binnen de GKV eraan toe gaat en de verhalen om me heen hoor, dan zou het wel met iets meer warmte en bewogenheid mogen.


inderdaad, meer warmte zou wel mogen ja. Maar "meer warmte" is geen excuus om dwaalleer warm te behandelen. Wel om de dwalende warm te behandelen.


quote:


(...)
Daarbij: wie is de gkv die bewogen moet omkijken naar al haar schapen?
Is dat de dominee? Is dat de ouderling?


De dominee (herder, pastor) heeft wel nadrukkelijk "extra" die taak gekregen:

17 Vanuit Milete stuurde hij iemand naar Efeze met het verzoek aan de oudsten van de gemeente om bij hem te komen. 18 Toen ze waren gearriveerd, sprak hij hen als volgt toe: (...). 28 Zorg voor uzelf en voor de hele kudde waarover de heilige Geest u als herder heeft aangesteld; u bent de opzieners van Gods gemeente, die hij verworven heeft door het bloed van zijn eigen Zoon. 29 Ik weet dat er na mijn vertrek woeste wolven bij u zullen binnendringen, die de kudde niet zullen ontzien. 30 Uit uw eigen kring zullen mensen voortkomen die de waarheid verdraaien om de leerlingen voor zich te winnen. 31 Wees daarom waakzaam en vergeet niet hoe ik ieder van u drie jaar lang dag en nacht onder tranen steeds weer raad heb gegeven. (Handelingen 20).

Paulus zegt tegen de oudsten van de gemeente dat ze een speciale taak hebben gekregen: aangesteld als herder over de gemeente, door de Heilige Geest. Dat ontslaat de andere leden (de "schaapjes") niet van de verantwoordelijkheid om ook naar elkaar om te zien, maar de oudsten hebben daar kennelijk een leidinggevende (herder) rol in.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #88 Gepost op: december 15, 2010, 10:42:31 am »

quote:

Nunc schreef op 15 december 2010 om 10:28:
[...]
... een boel over tucht en vermaning ...

... waar ik het overwegend mee eens ben.
Ter aanvulling: papieren leden zijn niet de leden die hypocriet in de kerk zitten maar tegelijk aanwijsbare zonden hebben. Papieren leden zijn de leden die je nooit ziet, die geen deel uitmaken van een (huis)kring, waar je hooguit nog een telefoonnummer van hebt.
De GKv gelooft dat God je roept om deel uit te maken van een gemeente (NGB art 28). Papieren leden dragen op dat punt geen vrucht. Dus zal een GKv-kerkenraad zo'n lid opzoeken en op dat punt (deelname aan gemeenteleven) vermanen. Trekt een gemeentelid zich daar niets van aan, dan volgt (vroeg of laat) uitschrijving. Uitschrijven gebeurt nooit (hoop ik) zonder eerst stevige pogingen dat kerklid weer bij de gemeente te betrekken.
Maar afzien van het uitschrijven van papieren leden 'omdat ze misschien toch wel enige band met God hebben' en verder niets doen, is geen optie: Jezus aanhangen betekent deel willen uitmaken van een gemeente.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2010, 10:44:20 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #89 Gepost op: december 15, 2010, 10:56:21 am »
En toch zou ik dat niet doen. Linke soep.

Zo waren twee meiden op de cathegesatie en ze wilden een keer naar de kerk gaan. Het heeft heel lang geduurd, maar afgelopen jeugddienst zaten ze er. Eerder hebben we hun nooit gezien. Als we hen hadden uitgeschreven, waren ze misschien nu er niet komen opdagen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #90 Gepost op: december 15, 2010, 10:59:21 am »
Nog een voorbeeld: ik heb twee meisjes van onze kerk op de tienerclub. Hun ouders zijn ontkerkelijkt. Het jongste meisje wist haar moeder een paar keer over te halen met haar mee te gaan naar de kerk. Nu is dat toch verzaakt. Ouders zijn niet meer te motiveren en dochter wil niet alleen gaan. Ze zei op de club: "de club is mijn kerk."

Als we dit gezin hadden uitgeschreven, hadden we dan Gods wil gedaan? Ik denk om wille van dit gezin: "nee."
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #91 Gepost op: december 15, 2010, 11:03:30 am »
Maar die zitten op catechisatie, zeg je. Dan zijn ze al geen papieren lid meer. Catechisatie = onderwijs krijgen, groeien in je geloof. Ook in de GKv krijg je best ruimte om te groeien in je geloof. Mensen die lid van een huiskring zijn maar zelden in de kerk komen worden bij ons in de gemeente ook niet uitgeschreven.

Vergelijk het met iemand die overspelig is. Die wordt niet meteen de gemeente uitgegooid. Dat gebeurt pas als hij geen berouw toont en niet bereid is om het af te leren.
Iemand die catechisatie volgt of actief lid is van een huiskring bewijst daarmee te willen groeien in het deel uitmaken van een gemeente. Die kans moet je ze vooral geven.

quote:

gaitema schreef op 15 december 2010 om 10:59:
Als we dit gezin hadden uitgeschreven, hadden we dan Gods wil gedaan? Ik denk om wille van dit gezin: "nee."
Dat is een lastiger voorbeeld. Maar men kan kiezen om de ouders uit te schrijven maar niet de dochter. Je schrijft personen uit, geen gezinnen. Maar daarbij kun je je beroepen op een tekst als 'de partner is in de gelovige geheiligd' (1 kor 17:14), en het hele gezin ingeschreven laten. Tot het moment dat de dochter belijdenis heeft gedaan.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2010, 11:07:14 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #92 Gepost op: december 15, 2010, 11:06:11 am »

quote:

Nunc schreef op 15 december 2010 om 10:36:
[...]


protocol dat door Jezus (Mat.18, etc) voorgesteld is. Niet omdat we het zelf zo leuk vinden om bikkelhard te zijn, ik tenminste niet. Er is (tegenwoordig iig) meestal veel schroom om daadwerkelijk tot tucht over te gaan.


Tucht mag best wel over na gedacht worden. Ik denk echter dat het altijd zal gaan om je eigen directe kring. Ik heb niets aan contact met ds. Hendrikse, maar toen in de jeugddienstcommissie werd voorgesteld om onze Nijverdalse vrijzinnig hervormde theoloog Anne van der Meijden uit te nodigen heb ik bezwaar aangetekend. Ik zei: "doe maar niet, want hij is te lichtzinnig."

Dat verzoek is niet wat mee gedaan. Daar lag op dat moment mijn verantwoordelijkheid.

Riemer noemde voorbeelden van dominee's in Drachten die over de schreef gaan. Ik ken ze niet persoonlijk en heb geen band met ze. Maar toen een dominee in onze kerk vreemd ging, werd ze ontslagen op staande voet.

Een linker voorbeeld. In Nijverdal was een Rijssens gezinnetje komen wonen. Ze kregen een kind en wilden het laten dopen in hun Rijssense Hervormde kerk. Maar ze stonden het niet toe, want ze kwamen niet vaak genoeg naar de kerk.

Het gezin heeft zich per direct over laten schrijven naar de hervormde gemeente van Nijverdal en hebben hun kind laten dopen. De vrouw heeft ook ons met het clubwerk een tijdje geholpen.

Hadden we haar de toegang tot onze gemeente moeten laten wijgeren en haar kind niet mogen laten dopen?  

Dit zijn trouwens drie tuchtvoorbeelden binnen de PKN.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2010, 11:08:26 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #93 Gepost op: december 15, 2010, 11:22:17 am »

quote:

gaitema schreef op 15 december 2010 om 11:06:
[...]

Een linker voorbeeld. In Nijverdal was een Rijssens gezinnetje komen wonen. Ze kregen een kind en wilden het laten dopen in hun Rijssense Hervormde kerk. Maar ze stonden het niet toe, want ze kwamen niet vaak genoeg naar de kerk.

Het gezin heeft zich per direct over laten schrijven naar de hervormde gemeente van Nijverdal en hebben hun kind laten dopen. De vrouw heeft ook ons met het clubwerk een tijdje geholpen.

Hadden we haar de toegang tot onze gemeente moeten laten wijgeren en haar kind niet mogen laten dopen?  

Nogmaals: uitschrijven doe je i.p. pas na een vermaning die niet tot berouw of inkeer leidt. Bij doopleden is het wellicht wat anders, maar belijdende leden beloven zich door de KR te láten onderwijzen als dat nodig is. Zo'n belofte moet je nakomen.
Mijn inschatting bij dit voorbeeld: de rijssense gemeente stelde kennelijk 'jullie zijn papieren lid, jullie kunnen de doopbelofte dus niet voldoende waarmaken'. Maar ik weet niet of die KR voldoende energie hebben gestoken in het weer betrekken van dat gezin bij de gemeente.
De nijverdalse gemeente stelde kennelijk vast dat het gezin best bereid was om betrokken te zijn bij de gemeente: de vrouw draaide zelfs commissiewerk. En zag kennelijk geen reden tot tucht.
Het lijkt me dat beide kerkenraden goed hebben gehandeld. Maar kennelijk wilden de ouders zich niet laten corrigeren door de rijssense KR en wel door de nijverdalse KR.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2010, 11:26:04 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #94 Gepost op: december 15, 2010, 12:52:02 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 december 2010 om 10:56:
En toch zou ik dat niet doen. Linke soep.

Zo waren twee meiden op de cathegesatie en ze wilden een keer naar de kerk gaan. Het heeft heel lang geduurd, maar afgelopen jeugddienst zaten ze er. Eerder hebben we hun nooit gezien. Als we hen hadden uitgeschreven, waren ze misschien nu er niet komen opdagen.
eh, maar dat zijn toch geen papieren leden? Ze kwamen n.b. op cathegesatie (wat m.i. nog confronterender is dan een kerkdienst, toch?). Wat je wel moet doen, is die mensen aanspreken, ze naar de dienst proberen te krijgen.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #95 Gepost op: december 15, 2010, 01:10:57 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 december 2010 om 08:50:
[...]

Weet je wat het is Riemer. Mensen zijn aangeleerd om kerkdiensten te houden en ambten te vullen, zodat het allemaal als een goede eredienst over komt, maar Jezus stelt aan het einde van de rit gewoon de vragen: "toen Ik honger had, heb je Mij toen te eten gegeven? toen Ik dorst had, heb je Mij toen te drinken gegeven? "etc.

Geld door een gulle gever: 5 euro aan het goede doel, 70 euro aan boodschappen :)
Tja, waar je op baseert dat je die vragen krijgt snap ik niet helemaal. Daarnaast lijk je te willen zeggen dat veel christenen de werken van barmhartigheid niet doen. Dat deel ik niet met je.

quote:

Och, als de PKN door de vrijgemaakten wordt gewogen en te licht bevonden en ook gevraagd wordt naar de mening van PKNers, dan leg ik de gkv wel als PKNer op de weegschaal en doe graag aan de kritiekgeverij mee om te kijken of het echt nu zo veel groter is dan de PKN als dat het voorgesteld wordt :)
Er wordt hier niet gewogen,er worden verschillen benoemd Dat het schokkend voor jou is om te lezen dat er geen tucht geoefend wordt etc. kan ik me voorstellen. Feit is echter dat zaken als ongehuwd samenwonen, man<>man huwelijken etc. gewoon kunnen in de PKN. Lukt het in Rijssen niet dan ga je toch gewoon naar Nijverdal?
Er is altijd wel iemand die geen vragen stelt toch?

quote:

Ik vindt het inderdaad jammer dat het zo moet. Maar ja, het is ook allemaal mensenwerk en slechts een snufje Gods werk wat er vaak in kerken plaats vindt.
De kerk is geen mensenwerk, het  is het Lichaam van Christus zoals NG ook al aangeeft.
Zo'n opmerking geeft echter wel aan hoe laag mensen over de kerk kunnen denken (niet dat jij dat doet!) alsof het van de mensen komt.

Daarnaast, OOK de PKN heeft de Heidelberger als leerboek van de kerk.
Daar lees je onder andere dit:
Vraag 55: Wat verstaat u onder de gemeenschap der heiligen?

Antwoord:
Ten eerste dat de gelovigen allen samen en ieder persoonlijk als leden gemeenschap hebben met de Here Christus en deel hebben aan al zijn schatten en gaven.
Ten tweede dat ieder verplicht is zijn gaven tot nut en heil van de andere leden gewillig en met vreugde te gebruiken.

Een helder meetpunt als je kijkt naar "papieren leden" lijkt mij.
Maar roep je verschillen even dan kunnen we aanvullen, ook theologische of sociale of demografische verschillen mag je roepen.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2010, 01:14:01 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #96 Gepost op: december 15, 2010, 01:12:24 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 15 december 2010 om 08:52:
[...]

Al deze punten lijken me vanuit het menselijke perspectief opgetekend... Ofwel: "hoe is deze gemeente/groep gemeenten georganiseerd???"

Ik kan me OOK voorstellen dat we er een tabel naast maken vanuit een "hemels perspectief" (hoe gevaarlijk trouwens!!!!). Ik denk dat er dan in ieder geval in zou moeten staan:

PKNGKv
deel van het Lichaam van Christusdeel van het Lichaam van Christus


Ik kan me OOK voorstellen dat er een item in zou worden opgenomen over de mate waarin gehoor wordt gegeven aan hetgeen "de hemel aan de Kerk openbaart"...
Alleen: Je kan je afvragen of daarbij (bij dat "luisteren naar") voornamelijk een groepsverantwoordelijkheid of een persoonlijke verantwoordelijkheid speelt om gehoor te geven aan Gods "roepen"?? Kortom: waarschijnlijk hoort dit punt thuis in de andere tabel?!!! Sterker: het lijkt me een soort samenvattende vraag te zijn van de punten die Riemer tot dusver heeft opgesomd....
Zou een optie zijn maar dan zou ik daar bij de PKN dan wel weer benoemen dat vrijzinnigheid en esoterisch denken daar mogelijk is. In hoeverre dat past laat ik even in het midden.
Wat dat betreft zijn de GKv toch wel "conservatief"  te noemen denk ik.
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #97 Gepost op: december 15, 2010, 04:53:24 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 15 december 2010 om 13:10:
[...]
 Tja, waar je op baseert dat je die vragen krijgt snap ik niet helemaal. Daarnaast lijk je te willen zeggen dat veel christenen de werken van barmhartigheid niet doen. Dat deel ik niet met je.


Ik geef aan waarde te hechten aan zelfkritiek. Er gebeurd wel barmhartigheid, maar we moeten niet doen alsof we daar allemaal o zo druk mee zijn. Vaak is het beeld van "weinig mensen doen het meeste werk en het zijn altijd de zelfden die het doen" erg herkenbaar onder juist die actieve leden. Laatst had ik de opzichter van de woningstichting bij me op bezoek en die bleek ook van onze kerk te zijn en daarin actief. Hij zei tegen me: "soms denk ik wel eens, die mensen zouden ook gerust wel wat kunnen doen."

daarbij hebben we wel eens een kerkdienst gehad met de thema: "iemand anders is dood", waarin gericht werd op het afschuifgedrag van heel veel kerkbezoekers van die dienst kennelijk.

Dat afschuifgedrag heb ik trouwens ook wel gemerkt onder vrijgemaakte christenen, als we voor de NBG langs de deuren gaan. Het maakt bij ons niet uit bij welke mensen je langs de deuren gaat uit welke kerk dan ook, de meesten verkopen zonder er bij na te denken een "nee" als het gaat om geld vragen voor het bijbelvertaalwerk. Niemand lijkt zich er nog om te bekommeren dat er ook bijbelvertaalwerk nodig is onder de volken die geen bijbel in hun eigen taal kunnen bezitten. We geven liever onze geld al liefdadigheden als de kankerbestrijding. Dat komt wat dichter bij.

En dat verbaast me. als ik de ledenlijsten zie is de generatie van mijn ouders er best wel voor te porren geweest, maar mijn generatie onder welke kerkgenootschap dan ook, slaat het allemaal zonder blikken en blozen met een "nee" af. Een verschil tussen vroeger en nu.

[...]
 

quote:

R

Er wordt hier niet gewogen,er worden verschillen benoemd Dat het schokkend voor jou is om te lezen dat er geen tucht geoefend wordt etc. kan ik me voorstellen.


Het is voor mij niet schokkend. Ik snap niet dat er aan zo'n punt zo'n groot gewicht wordt gehangen. Ik maak me eerder druk om de onderlinge betrokkenheid in de gemeente dan om de tucht van mensen die al niet meer in ons geloven. Dat verbaast me gewoon. In de GKV lijken er vragen enorm belangrijk te zijn, waar we bij ons nooit druk om zullen maken. Wellicht weer een verschil :)

 

quote:

R
 Feit is echter dat zaken als ongehuwd samenwonen, man<>man huwelijken etc. gewoon kunnen in de PKN. Lukt het in Rijssen niet dan ga je toch gewoon naar Nijverdal?


Tja, ik geloof in de geloofsontwikkelings vrijheid van de christenen. Een kringleidster bij ons gaat ook samen wonen. Ze zegt dat het trouwen nog even wacht vanwege de onbetaalbare kosten op dit moment. Even verder sparen noch, maar ze wonen niet samen om het uit te proberen. Ze zijn al trouw aan elkaar.

Ik heb er geen moeite mee. Ik heb er wel eerder over zitten tobben toen we een leidster hadden die samen woont, maar mijn hart gaf in dat ik me daar niet druk over hoef te maken. Op elk mens is wel wat aan te merken en er zijn ergere dingen dan dat.

Ik moet zeggen: ik leer mijn pkn identiteit hier wel kennen. Ik ben toch liberaler dan ik dacht :)

Feit is echter dat er dus kennelijk wel tucht bestaat in de de PKN, maar minder dan bij jullie. Daarom klopt het lijstje dat je opgesteld al niet en is het toch ingekleurd door negatieve onderbuikgevoelens en vooroordelen.

 

quote:

R
Er is altijd wel iemand die geen vragen stelt toch?


Er zal altijd wel een vrijgemaakte christen zijn die ook geen vragen stelt. Ik stel die vragen inderdaad ook niet. Ik richt liever hetr aandachtspunt op de relatie tussen Jezus en de mensen, zodat ze zelf in contact met Jezus komen en zich door Hem te laten reinigen.

[...]

quote:

R

 De kerk is geen mensenwerk, het  is het Lichaam van Christus zoals NG ook al aangeeft.
Zo'n opmerking geeft echter wel aan hoe laag mensen over de kerk kunnen denken (niet dat jij dat doet!) alsof het van de mensen komt.


Ik wil er maar mee zeggen: wordt Jezus er wel genoeg in betrokken of willen we het vaak zelf doen?

 

quote:

R
Daarnaast, OOK de PKN heeft de Heidelberger als leerboek van de kerk.
Daar lees je onder andere dit:
Vraag 55: Wat verstaat u onder de gemeenschap der heiligen?

Antwoord:
Ten eerste dat de gelovigen allen samen en ieder persoonlijk als leden gemeenschap hebben met de Here Christus en deel hebben aan al zijn schatten en gaven.
Ten tweede dat ieder verplicht is zijn gaven tot nut en heil van de andere leden gewillig en met vreugde te gebruiken.

Een helder meetpunt als je kijkt naar "papieren leden" lijkt mij.
Maar roep je verschillen even dan kunnen we aanvullen, ook theologische of sociale of demografische verschillen mag je roepen.


Ik zouook het liefste iedereen betrokken willen zien in de gemeente hoor, maar ten eerste zou ik willen dat al die mensen meer op Jezus zouden gaan vertrouwen inplaats van op eigen inzichten af te gaan. Dat kon wel eens het probleem in de kern zijn. Wie niet vertrouwd op Jezus, laat zich ook niet door Hem vermanen. Dat telt ook voor de kerkenwerkers.

Verschil: ik zou wat de nuance willen zoeken. Ik vindt het een beetje een overdreven beeld.

Geen tucht in de PKN? Wat een oordelende ondertoon zit daar weer in.
Ik heb al drie tuchtvoorbeelden gebruikt. Zet er dan neer: "tucht wordt niet van bovenaf door allen afgedwongen, maar is eerder de keuze van de leden."

Maar ik vindt het wel prima, het is gewoon een subjectief plaatje op een forum met een negatieve ondertoon :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #98 Gepost op: december 15, 2010, 05:01:04 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 15 december 2010 om 13:12:
[...]
Zou een optie zijn maar dan zou ik daar bij de PKN dan wel weer benoemen dat vrijzinnigheid en esoterisch denken daar mogelijk is. In hoeverre dat past laat ik even in het midden.
Wat dat betreft zijn de GKv toch wel "conservatief"  te noemen denk ik.


In gedachten maakte ik kanttekeningen bij beiden plaatjes. Uiteraard doe jij dat enkel bij de PKN. Dat is een opvallend verschil bij jou en mij.

Uiteindelijk dacht ik: als we uitgaan van de ware christenen en niet valse christenen onder de PKN en de GKV meerekenen als deel van de gKV en de PKN, dan klopt het plaatje precies en zo is dat plaatje volgens mij ook bedoelt. Dus ik stem: voor diit plaatje :)
« Laatst bewerkt op: december 15, 2010, 05:02:48 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #99 Gepost op: december 15, 2010, 05:04:01 pm »

quote:

Nunc schreef op 15 december 2010 om 12:52:
[...]


eh, maar dat zijn toch geen papieren leden? Ze kwamen n.b. op cathegesatie (wat m.i. nog confronterender is dan een kerkdienst, toch?). Wat je wel moet doen, is die mensen aanspreken, ze naar de dienst proberen te krijgen.
Okido. Zo wordt mijn beeld completer van hoe de tuch zou werken. Hier kan ik me wel in vinden.
Een nieuwe start is een nieuw begin