Auteur Topic: [Docu] Op zoek naar God  (gelezen 11447 keer)

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Gepost op: december 23, 2010, 02:07:20 pm »
Heeft iemand al iets van die docu gezien?

Ik heb nu de eerste twee delen bekeken en vind het eerder slechte- als goede reclame voor het christendom.

Blijkbaar denkt de EO er hoge ogen mee te gooien want ze verspreiden zelfs gratis dvd's.

Kijk hier de documentaire.

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTjTZBqtmuzWAhioiSeeGqgFAKkbqW9XGvmBJgtPYFgQZ2XGezN7Q
Gordon op zoek naar God.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #1 Gepost op: december 23, 2010, 03:40:59 pm »
O ja, dat was iets wat zou komen. Ik was het al weer vergeten. Bedankt voor de tip; ik zal het eens gaan bekijken.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #2 Gepost op: december 23, 2010, 04:12:27 pm »
Ik heb het eerste deel bekeken en ervan gelezen in de Visie. Ik vind het geweldig goed van God om zo het medium de EO te gebruiken om mensen als Gorden met het evangelie te berijken. Gods wegen zijn inderdaad ondoorgrondelijk :)

Slechte reclame vindt ik de EO-leden die weer in grote getalen hun EO-lidmaatschap hebben opgezegd omdat Gorden mee doet.

Ik ben blij juist net weer lid te zijn van de EO.
« Laatst bewerkt op: december 23, 2010, 04:15:46 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #3 Gepost op: december 23, 2010, 04:54:50 pm »

quote:

Trajecto schreef op 23 december 2010 om 15:40:
O ja, dat was iets wat zou komen. Ik was het al weer vergeten. Bedankt voor de tip; ik zal het eens gaan bekijken.

Graag gedaan.

Die Engelse dj welke met Dennis van der Geest in gesprek ging vond ik tot nu toe de enige die zijn verhaal een beetje op orde had.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #4 Gepost op: december 23, 2010, 04:56:24 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 december 2010 om 16:12:
Ik heb het eerste deel bekeken en ervan gelezen in de Visie. Ik vind het geweldig goed van God om zo het medium de EO te gebruiken om mensen als Gorden met het evangelie te berijken. Gods wegen zijn inderdaad ondoorgrondelijk :)

Slechte reclame vindt ik de EO-leden die weer in grote getalen hun EO-lidmaatschap hebben opgezegd omdat Gorden mee doet.

Ik ben blij juist net weer lid te zijn van de EO.

Gordon zei dat hij best wilde geloven maar niets met de Bijbel te maken wil hebben, misschien is het katholicisme iets voor hem?  :+

Overigens heeft -ie het Jezusbeeld wat de E.O. hem cadeau deed op het graf van zijn moeder gezet. Dat vond ik wel opvallend.
« Laatst bewerkt op: december 23, 2010, 04:58:18 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #5 Gepost op: december 23, 2010, 05:28:21 pm »
De tweede aflevering inmiddels gezien. Die vindt ik anders dan de eerste. De eerste was echt en puur. De tweede vind ik persoonlijk het echt een EO-ding om een moderne overdreven evangelische kerk op te zoeken, wat jammer is. De eerste kerk had ik meer mee. Het is meer puur. De tweede had ik net als Gorden zo iets van: vlaggen, hoorn, vallen en handen opleggen gedoe is te veel een vormgeloof. Andre Bijleveld heb ik van de gasten het meeste mee, net als de man van de Kist.
« Laatst bewerkt op: december 23, 2010, 05:28:47 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #6 Gepost op: december 23, 2010, 05:35:53 pm »

quote:

Piebe schreef op 23 december 2010 om 16:56:
[...]

Gordon zei dat hij best wilde geloven maar niets met de Bijbel te maken wil hebben, misschien is het katholicisme iets voor hem?  :+

Hij staat er nog ingeschreven :)

Hij zei letterlijk dat hij niet zo veel met de bijbel heeft. Eigenlijk het zelfde als wat ik met de kerkleer heb, daar heb ik ook niet zoveel mee. Hoewel ik juist de bijbel en getuigenissen van mensen vandaag juist interessant vindt en ook wel weer de uitleg van mensen van de leer waar ze in geloven. dus de kerkleer boeit me op zich niet zo, maar wel weer de visie van de personen die de kerkleer schreven en de mensen die het lezen en het eigen maken, hoe zij dat weer brengen.
Het is iets persoonlijks denk ik. Ik weet ook niet wat Gorden er verder mee gaat doen. Daar hoef ik denk ik ook niets van te zeggen en te denken :)

quote:


Overigens heeft -ie het Jezusbeeld wat de E.O. hem cadeau deed op het graf van zijn moeder gezet. Dat vond ik wel opvallend.
Leuk. Dat wist ik niet :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #7 Gepost op: december 23, 2010, 05:51:20 pm »

quote:

Dat komt in een van de uitzendingen.
« Laatst bewerkt op: december 23, 2010, 05:51:41 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #8 Gepost op: december 23, 2010, 07:28:38 pm »
Heb ik net gekeken. Echt de mooiste aflevering van de eerste drie. Dat is inderdaad geen toeval met de beelden die Gorden kreeg. Opeens vind ik die tweede toch ook weer achteraf bekeken vanuit die tekenen die Gorden zag wel heel interessant.

En wat heeft hij een schat van een moeder :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #9 Gepost op: december 23, 2010, 07:32:30 pm »
Het lukte mij niet om via de site bij een echte aflevering te komen. Die trailer is een eindeloze aaneenschakeling van brokjes van een paar seconden en daar schiet je weinig mee op, vind ik.
Via  www.uitzendinggemist.nl heb ik de eerste aflevering bekeken.
Mwa och, niet iets waarvoor leden hun EO-lidmaatschap zouden moeten opzeggen vind ik; of ik het echt als positief zou moeten beoordelen blijft voor mij twijfelachtig.

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #10 Gepost op: december 23, 2010, 07:37:11 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 december 2010 om 19:28:
Heb ik net gekeken. Echt de mooiste aflevering van de eerste drie. Dat is inderdaad geen toeval met de beelden die Gorden kreeg. Opeens vind ik die tweede toch ook weer achteraf bekeken vanuit die tekenen die Gorden zag wel heel interessant.

En wat heeft hij een schat van een moeder :)

Welke? De derde?
Toen je eerder leek te zeggen dat het na de eerste aflevering alleen maar minder werd dacht ik al:
Nou dan hoef ik niet meer te gaan kijken; dan was de eerste wel genoeg voor mij.
Maar nu zeg je dus iets anders als ik het goed begrijp?

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #11 Gepost op: december 23, 2010, 09:17:41 pm »

quote:

Trajecto schreef op 23 december 2010 om 19:37:
[...]

Welke? De derde?
Toen je eerder leek te zeggen dat het na de eerste aflevering alleen maar minder werd dacht ik al:
Nou dan hoef ik niet meer te gaan kijken; dan was de eerste wel genoeg voor mij.
Maar nu zeg je dus iets anders als ik het goed begrijp?

Volgens mij kwam dat in de tweede ja.
Wat opvalt aan Gordon is dat hij heel erg gefocust is op een teken en het willen voelen van God.
« Laatst bewerkt op: december 23, 2010, 09:18:01 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #12 Gepost op: december 26, 2010, 11:56:29 pm »

quote:

Trajecto schreef op 23 december 2010 om 19:37:
[...]

Welke? De derde?
Toen je eerder leek te zeggen dat het na de eerste aflevering alleen maar minder werd dacht ik al:
Nou dan hoef ik niet meer te gaan kijken; dan was de eerste wel genoeg voor mij.
Maar nu zeg je dus iets anders als ik het goed begrijp?



Sorry. Ik bedoelde dat de tweede minder was dan de eerste, maar had toen enkel de eerste twee afleveringen gezien. Ik zie nu dat de tweede voor Gorden ook van grote waarde was. De derde vond ik heel mooi. Dat is de bijzondere aflevering waarin de tekenen voor Gorden gebeuren.

Ik heb de één na laatste ook gezien, ook mooi en de rest moet ik nog kijken.
« Laatst bewerkt op: december 27, 2010, 12:03:04 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #13 Gepost op: december 26, 2010, 11:58:19 pm »

quote:

Piebe schreef op 23 december 2010 om 21:17:
[...]

Volgens mij kwam dat in de tweede ja.
Wat opvalt aan Gordon is dat hij heel erg gefocust is op een teken en het willen voelen van God.


Logisch. hij wil de bevestiging dat God bestaat en die kreeg hij :)

Dat ken ik wel. Dat heb ik zelf ook gehad en die teken gekregen in de bijnadoodervaring van mijn tante en de gebedsgenezing van de beste kammaraad van mijn oom.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #14 Gepost op: december 27, 2010, 10:09:26 am »

quote:

gaitema schreef op 26 december 2010 om 23:58:
[...]


Logisch. hij wil de bevestiging dat God bestaat en die kreeg hij :)

Dat ken ik wel. Dat heb ik zelf ook gehad en die teken gekregen in de bijnadoodervaring van mijn tante en de gebedsgenezing van de beste kammaraad van mijn oom.
Als dat logisch is dan snap ik niet hoe kon Jezus zeggen dat het boos en overspelig geslacht een teken verzoekt (Mat 12,39; Mat 16,4; Luk 11,29) en 'zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben.' (Joh 20,29)
« Laatst bewerkt op: december 27, 2010, 10:10:26 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #15 Gepost op: december 27, 2010, 12:00:05 pm »
Ben jij nu niet de gene die een oordeel velt over Gorden?
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #16 Gepost op: december 27, 2010, 12:12:41 pm »
Wat mij opviel in de afleveringen is dat Gorden niet in de eerste plaatst om wonderen zat te wachten, maar om een reactie van God, zodat Gorden zou weten dat God echt leeft. Als Gorden die niet kreeg, dan zou dat voor hem een wankele basis voor zijn geloof zijn. Toen de zandtekenaar de tekeningen maakte zag Gorden daarmee heel zijn leven voor zich en de tekenaar zelf zei aan het einde tegen Gorden dat God geen spectaculaire wonderen doet, omdat het God niet om de wonderen te doen is. Gorden snapte dat en begreep dat het een wondercircus zou worden. Toch heeft hij wonderbaarlijke gebedsverhoringen ervaren en heeft daarmee zoals hij zegt een Godservaring gehad. Hij heeft niet God, maar God heeft hem gevonden, beweerde Gorden.

Ik vind dat mooi. Ook mijn oom ging pas naar de kerk toen mijn tante een bijnadoodervaring heeft gehad en zijn beste vriend genas van kanker zonder chemokuren, enkel door gebed. Zo ook een aantal katholieken in de rouwdienst van mijn tante toen ze door de dominee van de bijnadoodervaring hoorde. Toen kregen deze katholieken uit Raalte ook de bevestiging dat God leeft en besloten ze ook om weer actief te worden voor hun geloof.

Is het hen om wonderen te doen, of is het dat ze wilden weten of God echt bestaat?

Ik heb van kinds af aan geloofd in Jezus, al vind ik mezelf niet echt een goed christen. Ik ken net als Gorden mijn duistere kant, al haat ik dat.
Toch heb ik door juist de wetenschappelijke afleveringen op National Geograffic erg getwijfeld aan mijn geloof. Ik verloor bijna mijn geloof door naar de aflevering van National Geograffic "The Real Jesus Christ" te kijken. Toen dacht ik echter terug aan de bijnadoodervaring van mijn tante en verdween de benauwde verstikkende angst die me tijdens de aflevering overvallen was door een sterke opluchting en een versterkt hernieuwd geloof in Jezus.

Niets en niemand kan me nog ooit van Hem scheiden. Het ging ook bij mij niet om het zien van een wonder, de getuigenis van mijn ooms en dominee was al genoeg trouwens. Het ging bij mij om de zekerheid dat Jezus gelijk had en niet National Geograffic met hun "Real Jesus Christ."

Ik stond voor mijn gevoel als een rechter in mijn eigen leven. De advocaat van de duivel en Jezus zelf probeerden me om te praten en Jezus heeft naar mijn oordeel gewonnen in mijn leven.
« Laatst bewerkt op: december 27, 2010, 12:22:40 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #17 Gepost op: december 27, 2010, 12:48:01 pm »
Wat mijn duistere kant betreft. Ik had een aansprekende tekst opgeschreven en naast mijn bed gelegd. Eens in de zoveel tijd lees ik dat nog eens door, waarop staat dat we in de strijd tegen de zonde onze levens nog niet op het spel hebben gezet. Ik heb even gekeken, maar die tekst is nu trouwens van zijn plek af. Er lag nu wat anders: twee opengeslagen bijbels en nieuwe aantekeningen op een briefje.

Ben even benieuwd waar het nu precies bij ligt.

Het briefje: 1 samuël 16: 1-13 en nog eens 1 Samuël 16:7
Dat laatste druk ik even vet bij het opzoeken.

 Samuel 16:1-13

David door Samuel gezalfd
16
1 De HEER vroeg aan Samuel: ‘Hoe lang blijf je nog treuren om Saul, die ik als koning van Israël verworpen heb? Kom, vul je hoorn met olie en ga voor mij naar Isaï in Betlehem, want een van zijn zonen heb ik als koning uitgekozen.’ 2 ‘Hoe kan ik dat nu doen?’ wierp Samuel tegen. ‘Saul zal me vermoorden als hij het hoort.’ De HEER antwoordde: ‘Neem een jonge koe mee en zeg dat je bent gekomen om de HEER een offer te brengen. 3 Nodig Isaï uit voor het offermaal, dan zal ik je laten weten wat je doen moet. Wie ik je aanwijs, die moet je voor mij zalven.’ 4 Samuel deed wat de HEER had gezegd. Toen hij in Betlehem aankwam, kwamen de oudsten van de stad hem ongerust tegemoet en vroegen: ‘Uw komst is toch geen slecht teken?’ 5 ‘Wees gerust,’ antwoordde Samuel. ‘Ik ben gekomen om de HEER een offer te brengen. Reinig u en neem met mij deel aan het offermaal.’ Ook Isaï en zijn zonen nodigde hij uit, en aan hen voltrok hij persoonlijk de reiniging. 6 Bij hun aankomst viel zijn oog meteen op Eliab, en hij zei bij zichzelf: Hij die daar klaarstaat is vast en zeker degene die de HEER wil zalven. 7 Maar de HEER zei tegen Samuel: ‘Ga niet af op zijn voorkomen en zijn rijzige gestalte. Ik heb hem afgewezen. Het gaat niet om wat de mens ziet: de mens kijkt naar het uiterlijk, maar de HEER kijkt naar het hart.’ 8 Toen riep Isaï Abinadab en stelde hem aan Samuel voor, maar die zei: ‘Ook hem heeft de HEER niet gekozen.’ 9 Isaï stelde Samma voor, maar weer zei Samuel: ‘Ook hem heeft de HEER niet gekozen.’ 10 Zo stelde Isaï zijn zeven zonen aan Samuel voor, maar telkens zei Samuel dat dit niet degene was die de HEER gekozen had. 11 ‘Zijn dit alle zonen die u hebt?’ vroeg hij. ‘Nee,’ antwoordde Isaï, ‘de jongste is er niet bij, die hoedt de schapen en de geiten.’ Toen zei Samuel tegen Isaï: ‘Laat hem hier komen. We beginnen niet aan de maaltijd voordat hij er is.’ 12 Isaï liet hem halen. Het was een knappe jongen met rossig haar en sprekende ogen. En de HEER zei: ‘Hem moet je zalven. Hij is het.’ 13 Samuel nam de hoorn met olie en zalfde hem te midden van zijn broers. Van toen af aan was David doordrongen van de geest van de HEER. Daarna vertrok Samuel weer naar Rama.  

De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap  

Mooie tekst :)

De bijbels liggen bij 1 Samuel 10: 8 t/m 1 Samuël 12: 5 waarin Samuël van God de opdracht kreeg om Saul tot koning te zalven. (NBV)

en de andere bijbel (Het Boek) bij Romeinen 11: 35 t/m Romeinen 14: 20.

De eerste zin is: "Want alles komt van God, alles bestaat bij God en alles eindigd in God. Voor Hem is alle eer, voor altijd en eeuwig. Amen."

Zo is dat. Geen mens is ooit aan God voorbij gegaan. Alles eindigd in God zelfs.
Aeon ton Aeon. Elke tijd waar God over spreekt bestaat uit een eeuw of bestaat uit vele eeuwigheden. Daarop volgt de volgende eeuw of een samenstelling van eeuwigheden.

De laatste zin: "Wat zou het verschrikkelijk zijn als wij om voedsel het werk van God zouden verwoesten."

Dat gaat over hoe we omgaan met mensen met een zwak geloof en het werk dat God in hun levens gedaan heeft.

Romeinen 12 begint met: "Ik zeg u daarom, broeders, dat u zich helemaal aan God moet wijden. Temeer omdat Hij u zijn liefdevolle goedheid aanbiedt. Laat uw Lichaam een levend offer zijn; heilig, zodat het een vreugde voor God is. Als u zich bedenkt wat Hij voor u heeft gedaan, is dat toch niet teveel gevraagd?"

Interessant: dat is zeker waar :) Ik zal vandaag weer strijden in vertrouwen op Jezus.

Romeinen 13: "Iedereen moet zich aan het gezag onderwerpen, want er is geen autoriteit, die niet door God is ingesteld. Alle gezag komt van God."

Ik zat gisteren na te denken over of ik nu voor of tegen het koningshuis van ons moest zijn en voor of tegen een ministerpresident. Heel toepasselijk dat ik dit nu als antwoord daarop lees :)

Kijk, voor mij een teken van boven Piebe, maar het is me echt niet om de wonderen te doen ;)

Romeinen 14: "Neem iemand met een zwak geloof in uw midden op, maar vermijd twijfelachtige discussies."

Dus aanvaard iemand als Gorden en laten we er maar geen woorden aan vuil maken :)
« Laatst bewerkt op: december 27, 2010, 12:54:40 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #18 Gepost op: december 27, 2010, 01:48:13 pm »
mooi om te zien dat deze mensen , naar God willen zoeken.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #19 Gepost op: december 27, 2010, 03:00:43 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 december 2010 om 12:00:
Ben jij nu niet de gene die een oordeel velt over Gorden?

Natuurlijk beoordeel ik Gordon, want dat is immers de hele opzet van het programma!

Overigens is hij min of meer bekeerd als ik het goed begrepen heb, maar de beste man was er vrij vaag over in mijn optiek!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #20 Gepost op: december 27, 2010, 03:03:08 pm »

quote:

Antonius schreef op 27 december 2010 om 13:48:
mooi om te zien dat deze mensen , naar God willen zoeken.
Zeker, maar alleen jammer dat Dennis van der Geest te horen kreeg dat hij naar de hel zou gaan indien hij niet ging geloven en een moordenaar die wel gelooft niet. Daar kon hij heel weinig mee en dat kan ik me levendig indenken.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #21 Gepost op: december 27, 2010, 06:46:55 pm »

quote:

Piebe schreef op 27 december 2010 om 15:03:
[...]

Zeker, maar alleen jammer dat Dennis van der Geest te horen kreeg dat hij naar de hel zou gaan indien hij niet ging geloven en een moordenaar die wel gelooft niet. Daar kon hij heel weinig mee en dat kan ik me levendig indenken.
Inderdaad, vind ik ook jammer.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #22 Gepost op: december 27, 2010, 07:18:33 pm »

quote:

Piebe schreef op 27 december 2010 om 15:00:
[...]

Natuurlijk beoordeel ik Gordon, want dat is immers de hele opzet van het programma!

Overigens is hij min of meer bekeerd als ik het goed begrepen heb, maar de beste man was er vrij vaag over in mijn optiek!
Misschien ligt het aan de achtergrond, maar in onze kringen zijn we dat wel gewend. Romeinen 14 inspireerde me vandaag erwel bij: mensen met een pril geloof.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #23 Gepost op: december 27, 2010, 07:21:17 pm »

quote:

Antonius schreef op 27 december 2010 om 18:46:
[...]


Inderdaad, vind ik ook jammer.


Wat wel mooi is, de opmerking die hij later kreeg van een oude man. die zei: "geloof je in liefde?"

Waarop Dennis zei dat hij daar wel in geloofd. De man vervolgens weer: "bid dan tot de liefde, dan wordt Hij vanzelf wel een Persoon voor je."

Dat is wijsheid :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #24 Gepost op: december 27, 2010, 08:48:20 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 december 2010 om 19:21:
[...]


Wat wel mooi is, de opmerking die hij later kreeg van een oude man. die zei: "geloof je in liefde?"

Waarop Dennis zei dat hij daar wel in geloofd. De man vervolgens weer: "bid dan tot de liefde, dan wordt Hij vanzelf wel een Persoon voor je."

Dat is wijsheid :)
Ja die opmerking was zeer raak, vond ik ook.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #25 Gepost op: december 27, 2010, 11:27:33 pm »
Dat is God :)

Wat je beoordeling van Gorden betreft, was het gewoon een uitgestoken hand naar je om als broers elkaar te hulp te schieten. Wat de bedoelingen van een programma ook zijn en hoe mensen ook op ons overkomen, de dikgedrukte zin in de tekst die ik je meegaf is voor mij ook een levensles die ik bewust voor mezelf onderstreept had. Iets waar we tegen strijden als achterdochtige mensen die elkaar dagelijks redenen geven om achterdochtig van te worden :( ;)

Net las ik weer mooie wijze regels in de bijbel door Paulus geschreven die het schreef om ons wakker te schudden uit onze achterdochtigheid tot op onze botten (wat anders dan tot op de botten blij :D )

Romeinen 14: 7 t/m 13

7 Want niemand onzer leeft voor zichzelf, en niemand sterft voor zichzelf; 8 want als wij leven, het is voor de Here, en als wij sterven, het is voor de Here. Hetzij wij dan leven, hetzij wij sterven, wij zijn des Heren. 9 Want hiertoe is Christus gestorven en levend geworden, opdat Hij èn over doden èn over levenden heerschappij voeren zou. 10 Gij echter, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat minacht gij uw broeder? Want wij zullen allen gesteld worden voor de rechterstoel Gods. 11 Want er staat geschreven:
(Zo waarachtig als) Ik leef, spreekt de Here: voor Mij zal alle knie zich buigen, en alle tong zal God loven.
12 Zo zal [dan] een ieder onzer voor zichzelf rekenschap geven [aan God].
Geen aanstoot geven
13 Laten wij dan niet langer elkander oordelen, maar komt liever tot dit oordeel: uw broeder geen aanstoot of ergernis te geven.  

NBG-vertaling 1951
© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap
« Laatst bewerkt op: december 27, 2010, 11:29:12 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #26 Gepost op: december 28, 2010, 11:32:04 am »

quote:

gaitema schreef op 27 december 2010 om 23:27:
Dat is God :)

Wat je beoordeling van Gorden betreft, was het gewoon een uitgestoken hand naar je om als broers elkaar te hulp te schieten.

Vaak zeggen christenen dat wij niet mogen oordelen, maar dat is helemaal niet waar. God stelde menselijke rechters aan over zijn volk Israël (2 Sam 7,11) en een rechter moet oordelen of iemand schuldig- of onschuldig is. Wij mogen oordelen zolang ons oordeel maar rechtvaardig is.

Joh 7,24
Ga in uw oordeel niet op de schijn af, maar laat uw oordeel rechtvaardig zijn.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #27 Gepost op: december 28, 2010, 01:25:38 pm »
Maar heb je de twee vetgedrukte zinnen dan niet gelezen? Dat gaat over het oordelen of iemand bij Jezus hoort of niet. Natuurlijk kan je zeggen: dit is fout gedaan en zo moet dat niet, maar dat heeft niets te maken met de vraag of iemand bij Jezus hoort of niet, want dat weet God alleen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #28 Gepost op: december 28, 2010, 02:41:02 pm »

quote:

gaitema schreef op 28 december 2010 om 13:25:
Maar heb je de twee vetgedrukte zinnen dan niet gelezen? Dat gaat over het oordelen of iemand bij Jezus hoort of niet. Natuurlijk kan je zeggen: dit is fout gedaan en zo moet dat niet, maar dat heeft niets te maken met de vraag of iemand bij Jezus hoort of niet, want dat weet God alleen.
Iemand die zegt dat hij de Bijbel niet gelooft onderscheid zich daarin van Christus, want die leerde dat de Schrift niet (Joh 10,35) gebroken kan worden.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #29 Gepost op: december 28, 2010, 04:54:10 pm »
Die zin haal je uit die bijbel zelf. Er staat genoeg in de bijbel die jou kan openbaren dat het niet zo kort door de bocht genomen kan worden en Gorden heeft nergens gezegd dat hij de bijbel niet geloofd, maar zei er heel wat anders over.
Ik heb het gevolgd wat hij over de bijbel zei en zijn opvatting er over is dat mensen Gods woorden anders opgeschreven hebben dan dat God het zelf bedoeld heeft. En in grote lijnen klopt dat wat hij zegt. De bijbel is één grote vertaalfouten boek ingegeven door menselijke interpretaties en dus onbetrouwbaar. Leg "Het Boek"de statenvertaling, de NBG en de NBV vertaling met de Naardense bijbelvertaling bij elkaar en je hebt één groot feest.

Maar waar hij vooral over valt is wat er over homoseksualiteit erover instaat en dan vooral hoe christenen daar mee omgaan.
Ik kan me dat wel indenken.
Christenen staren zich blind op bepaalde zinnen in de bijbel en vergeet niet: hij is Rooms Katholiek. Welke Katholiek leest de bijbel nu helemaal? Dat zit totaal niet in de cultuur in.

Dan te bedenken dat Gorden weet dat EO-leden hun lidmaatschap hebben opgezegd omdat Gorden als homoseksueel meedoet aan het programma.
Hoe lomp wil je het hebben? De christenen moesten zich diep schamen.

Dan nog een wijze opmerking van Gorden. Hij heeft er problemen mee dat de bijbel enkel gaat over gebeurtenissen die duizenden jaren terug zijn gebeurd en die moeite heb ik ook. wie bepaalde immers dat de bijbel bij de laatste woorden van dit "samengestelde bundel van boeken" af is? Is God gestopt met zijn geschiedenis schrijfen vanaf de kaft van de bijbel?

Zeker niet! genoeg christelijke boekwerken van vandaag de dag kan je evengoed als bijbelboeken lezen. God is niet gestopt zijn geschiedenis te schrijven en ieder kind van God is zelf een bijbelboek zoals bijvoorbeeld Prediker op zich. Er valt Gods woord in te lezen, als je openstaat voor de wijsheid die kinderen van God je geven kunnen in combinatie met hun geloofs en levenservaringen.

Elke fout die een mens vervolgens maakt is gewoon weer een vertaalfout, net als onze bijbel er bol van staat.
« Laatst bewerkt op: december 28, 2010, 05:09:04 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #30 Gepost op: december 28, 2010, 05:11:26 pm »
Feitelijk zei Jezus niet dat we de bijbel moesten geloven, want die bestond toen nog niet, maar zei Hij dat een ieder die in Hem geloofd niet verloren zal gaan, maar eeuwig leven zal hebben.

De moeder van Gorden zei bij het beeld: "je moet de open armen van Jezus ontvangen." Gorden zei tegen de zandtekenaar dat hij dat deed.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #31 Gepost op: december 28, 2010, 05:34:01 pm »

quote:

gaitema schreef op 28 december 2010 om 16:54:
Die zin haal je uit die bijbel zelf. Er staat genoeg in de bijbel die jou kan openbaren dat het niet zo kort door de bocht genomen kan worden en Gorden heeft nergens gezegd dat hij de bijbel niet geloofd, maar zei er heel wat anders over.
Ik heb het gevolgd wat hij over de bijbel zei en zijn opvatting er over is dat mensen Gods woorden anders opgeschreven hebben dan dat God het zelf bedoeld heeft. En in grote lijnen klopt dat wat hij zegt. De bijbel is één grote vertaalfouten boek ingegeven door menselijke interpretaties en dus onbetrouwbaar. Leg "Het Boek"de statenvertaling, de NBG en de NBV vertaling met de Naardense bijbelvertaling bij elkaar en je hebt één groot feest.
Dat heeft niet alleen met het vertalen te maken, maar ook met de handschriften waarvan ze zijn overgezet, die verschillen op sommige plaatsen onderling. Ook is het kort door de bocht om te stellen dat een vertaling altijd te kort schiet, want het evangelie werd ook in vele talen verkondigd zie Handelingen 2.

quote:


Maar waar hij vooral over valt is wat er over homoseksualiteit erover instaat en dan vooral hoe christenen daar mee omgaan.
Ik kan me dat wel indenken.
Christenen staren zich blind op bepaalde zinnen in de bijbel en vergeet niet: hij is Rooms Katholiek. Welke Katholiek leest de bijbel nu helemaal? Dat zit totaal niet in de cultuur in.

Dan te bedenken dat Gorden weet dat EO-leden hun lidmaatschap hebben opgezegd omdat Gorden als homoseksueel meedoet aan het programma.
Hoe lomp wil je het hebben? De christenen moesten zich diep schamen.
Dat ben ik met je eens.

quote:

Dan nog een wijze opmerking van Gorden. Hij heeft er problemen mee dat de bijbel enkel gaat over gebeurtenissen die duizenden jaren terug zijn gebeurd en die moeite heb ik ook. wie bepaalde immers dat de bijbel bij de laatste woorden van dit "samengestelde bundel van boeken" af is? Is God gestopt met zijn geschiedenis schrijfen vanaf de kaft van de bijbel?
Dat is een leuk onderwerp. Ik denk dat God middels de Bijbel zijn woord heeft geopenbaard en dat we daar niets aan toe mogen voegen.

quote:


Zeker niet! genoeg christelijke boekwerken van vandaag de dag kan je evengoed als bijbelboeken lezen. God is niet gestopt zijn geschiedenis te schrijven en ieder kind van God is zelf een bijbelboek zoals bijvoorbeeld Prediker op zich. Er valt Gods woord in te lezen, als je openstaat voor de wijsheid die kinderen van God je geven kunnen in combinatie met hun geloofs en levenservaringen.

Elke fout die een mens vervolgens maakt is gewoon weer een vertaalfout, net als onze bijbel er bol van staat.
Dat ben ik niet met je eens, want Paulus schreef dat we moeten blijven in het evangelie zoals hij dat overgeleverd heeft. Het betekent dat we er niets aan mogen toevoegen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #32 Gepost op: december 28, 2010, 08:15:57 pm »
En waarover sprak Paulus? De brieven die hij zelf geschreven heeft en de Thora. De bijbel bestond helemaal niet!

Als ik een brief aan Pim schrijf en daarin het evangelie uitleg in de lijn van wat Paulus schreef, dan is dat even goed de waarheid en is er niets toegevoegd. Het heeft voor God evenveel waarde als wat Paulus schreef, want het is de zelfde waarheid zonder toevoegingen.

Als ik de waarheid schrijf!!!

Want in het begin van het christendom was het gebruik om de brieven en de evangeliën waarvan een aantal in de bijbel is gekomen te herschrijven middels weglatingen en toevoegingen om zo aan te passen aan de theologische richtingen van de mensen die ze herschreven. Zo is onze bijbel herschreven cvanuit de Rooms Katholieke theologie, waardoor Aeoon vertaalt is in eeuwig bijvoorbeeld, met de theologie van de katholieke kerk dat de hel oneindig is, terwijl Aeoon een begrip is met een Alpha en een Ohmega en daar tussen in een enorm lange tijdperk. Het betekend "de komende eeuw, en dan hoe God een komende eeuw bedoelt. Dat is een voorbeeld van invoeging door de katholieke kerk. Die theologie is vervolgens ook door de protestanten en de evangelischen over genomen.

Een toevoeging of weglating gaat dus over een toevoeging of weglating aan het verhaal van toen en dat gebeurde heel vaak.

Zo zijn ook esoterische en gnostische evangeliën ontstaan. en niet te vergeten, de Islam met de Koran!
Een nieuwe start is een nieuw begin