Auteur Topic: Verschil tussen de GKV en de PKN  (gelezen 47114 keer)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #150 Gepost op: december 23, 2010, 11:16:35 am »

quote:

rtfm08 schreef op 20 december 2010 om 20:58:
[...]


Ik hoef zelf niet zo ver te kijken.Het feit dat ik elke dag opnieuw bij God mag aankloppen is voor mij al een wonder  :)


Een dominee zei me dat de grootste wonderen dagelijks gebeuren. Alles dat groeit en bloeit. Ruiken, horen, zien, lachen, denken, voelen, geloven, weten, ademen, voelen etc..

Toch gaan we met onze ziektes naar de dokter en een depressie naar een maatschappelijkwerker. Als die ons niet kunnen helpen kunnen we ook naar God toe, maar dat zal niet snel gebeuren.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #151 Gepost op: december 23, 2010, 11:20:21 am »

quote:

E-line schreef op 21 december 2010 om 10:26:
[...]

Lees eens Dordtse Leerregels (pdf) hf 3/4 artikel 11-13. Elke bekering is een enorm groot wonder.

[...]

De kracht van ons geloof is niet de bron van wonderen. Gods genade en zijn welbehagen eerder. Als wij de wonderen niet van Hem verwachten, maar van de kracht van ons geloof, is het niet zo gek dat we die wonderen niet zien.
En als we niet meer zien hoe God in ons eigen leven heeft ingegrepen, wonderen van bekering heeft gewerkt, niet dankbaar zijn voor de tijd die we van Hem hebben gekregen om steeds dichter naar Hem toe te groeien, hoe durven we dan te klagen dat we maar weinig wonderen zien?


Wat een agressie opeens  :P,

Ik durf te klagen dat ik dit zo weinig om me heen zie. Het is geen aanklacht tegen God, aan Hem zal het niet liggen. Bekeren is een ding, maar dat is niet het doel en slechts het begin.

zoals ik al aanhaalde met de kerkvaders hiervoor. De mensen bekeerden zich, omdat ze God zo overduidelijk aan het werk zagen. Geen smoesje kon alles nog weg poetsen. Wanneer iemand geneest van een ongenezelijke ziekte als er voor Hem gebeden wordt, is het logisch dat de herzenen van mensen gaan kraken als ze het zien gebeuren.
« Laatst bewerkt op: december 23, 2010, 11:22:43 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

j@f@

  • Berichten: 2700
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #152 Gepost op: december 27, 2010, 02:06:57 pm »

quote:

drentenaar schreef op 08 december 2010 om 10:17:
[...]


Bij sommige PKN-gemeenten denk je dat je in een 'Oud-Gereformeerde' Kerk bent beland (Statenvertaling, Oude Psalmberijming, enz.)

.
Er is nog wel een verschil hoor......wij zingen de oude Psalmberijming inmiddels niet meer op hele noten, maar ritmisch!

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #153 Gepost op: december 27, 2010, 02:17:04 pm »

quote:

j@f@ schreef op 27 december 2010 om 14:06:
[...]
Er is nog wel een verschil hoor......wij zingen de oude Psalmberijming inmiddels niet meer op hele noten, maar ritmisch!
Vet!
http://serve.mysmiley.net/party/party0031.gif

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #154 Gepost op: december 27, 2010, 07:48:29 pm »
Doet me aan een kerkdienst in een bondsgemeente van Schoonhoven denken. Daar speelden ze ritmische psalmen en opwekking op het orgel tijdens de collecte :) , toen ik het een keer bezocht.
« Laatst bewerkt op: december 27, 2010, 07:49:02 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

j@f@

  • Berichten: 2700
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #155 Gepost op: december 27, 2010, 09:49:33 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 december 2010 om 19:48:
Doet me aan een kerkdienst in een bondsgemeente van Schoonhoven denken. Daar speelden ze ritmische psalmen en opwekking op het orgel tijdens de collecte :) , toen ik het een keer bezocht.
Ook dat is herkenbaar!

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #156 Gepost op: december 27, 2010, 10:00:09 pm »
Ik vind dat heel positief om eerlijk te zijn. Ik woon zelf dicht bij Rijssen en het beeld dat ze bij ons hadden is toch vooral dat de bonders een vrij gesloten orthodox cultuur is waar je als midden-orthodoxen niet makkelijk in erkent wordt. Nu hebben confessionelen onder de midden-orthodoxen daar vaak wel begrip voor gehad en ook een zekere waardering. Maar in de huidige tijd zoeken we elkaar binnen de PKN toch meer op en staan open voor nieuwe vormen en elkaars zoektocht. Het is allemaal wat meer naar buiten gericht. Dat ervaar ik zelf als hartverwarmend en dat maakt de drempel om een bondersviering bij te wonen aanzienlijk lager. Ik voel me er zelfs wel aardig thuis.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #157 Gepost op: december 27, 2010, 11:02:05 pm »
offtopic:Ik kan mij herinneren dat je als goed gereformeerde wielrenner op zondag niet door Rijssen kom komen omdat je van de fiets geduwd werd :(
Mail me maar als je wat wilt weten

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #158 Gepost op: december 28, 2010, 10:38:31 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 27 december 2010 om 23:02:
offtopic:Ik kan mij herinneren dat je als goed gereformeerde wielrenner op zondag niet door Rijssen kom komen omdat je van de fiets geduwd werd :(
en werden niet gereformeerde wielrenners ook van de fiets geduwd of was dat een voorkeursbehandeling voor geloofsgenoten?

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #159 Gepost op: december 28, 2010, 12:07:25 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 december 2010 om 11:16:
[...]


Een dominee zei me dat de grootste wonderen dagelijks gebeuren. Alles dat groeit en bloeit. Ruiken, horen, zien, lachen, denken, voelen, geloven, weten, ademen, voelen etc..

Toch gaan we met onze ziektes naar de dokter en een depressie naar een maatschappelijkwerker. Als die ons niet kunnen helpen kunnen we ook naar God toe, maar dat zal niet snel gebeuren.
In de Bijbel deed Jezus wonderen en zelfs toen geloofden mensen niet in God en lieten Hem links liggen.Maw ook al zou God nu meer zichtbaar wonderen doen dan is nog maar de vraag wat het zou doen.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #160 Gepost op: december 28, 2010, 01:33:11 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 27 december 2010 om 23:02:
offtopic:Ik kan mij herinneren dat je als goed gereformeerde wielrenner op zondag niet door Rijssen kom komen omdat je van de fiets geduwd werd :(


Dat klopt, maar je zult verstelt staan hoe snel de wereld veranderd. Als je nu op zondag door Rijssen fietst en dat heb ik met opzet een keer gedaan en dan de Noorderkerk en de Zuiderkerk van de Gereformeerde gemeente passeerd, dan zie je dat de kerkgangers in grote getalen met de fiets en de auto komen.

Ik heb op een zondag bij gereformeerde bonders van de Schildkerk in de auto gezeten die meewerkten aan het World Servants team in Nijverdal van toen. We hadden bijna een lege tank en ik zei dat we daar of daar wel zouden kunnen tanken, waarop de moeder achter het stuur zei: "nee, het is zondag. Op zondag tanken we de auto niet."

Je mag nu met de auto als reformatorische christen in Rijssen naar de kerk, maar tanken doen we maandag en zwemmen op zondag doen ze ook niet.
Dat laatste geld trouwens ook voor confessionele pkn-ers bij ons. Ik heb ook tieners op de club gehad en familieleden die niet mogen zwemmen in het zwembad op zondag. Wel in de Wierdense plas trouwens, omdat je daar geen intree hoeft te betalen. Dat mogen de Rijssense reformatorische christenen vaak ook wel denk ik.

Wat de Schildkerk (grootste en oudste bonderskerk) betreft, daar was laatst (stond in de krant!) een vergadering van de kerkenraad over de overweging of er opwekkingsnummers in de kerkdienst mogen gespeeld worden. Een bonder van die gemeente die getrouwd is met een Nijverdaller uit de PKN-wijkgemeente de kruidenwijk in Nijverdal en nu daar kerkt zei dat er een aantal leden daar snel overgestapt zijn naar andere kerken omdat de veranderingen binnen die kerk opeens iets te snel gingen. Gaat niet om grote aantallen, de kerkbanken blijven vol.

Toch heb je verschillen die soms heel helder en confronterend naar voren komen. Deze bonder die trouwde met de Nijverdaller verloor zowat al zijn vrienden, omdat ze vonden dat hij van zijn geloof was gevallen door met een Nijverdalse PKN-christen te gaan.  De ene bonder is de andere niet.

Hij was daar erg door getroffen en zei op de bijbelkring (waar ik toen met hem op zat): zo weet je wie je echte vrienden zijn.

Het voorbeeld een bondersgemeente waar we ons echt thuis zouden voelen is die van Den Ham en Wierden. Den Ham is bijna de meest christelijke plaats van Overijssel. Er zijn drie grote kerken, de gereformeerde bonders met ruim 2000 bezoekers per zondagse ochtenddienst, de gereformeerde kerk met meer dan 700 bezoekers per ochtenddienst en de gereformeerd vrijgemaakte kerk met een paar honderd bezoekers per dienst. Ze beschouwen elkaar als gelijken en er bestaat geen concurentie. Van welke kerk je daar ook komt, je wordt er als gelijkgelovige behandeld en in al die kerken zitten er veel jeugd in de kerk. Zo is het met de hervormden van Wierden ook wel.

Dat Den Ham in Twente bekend staat als het Goddeloze Den Ham heeft met de geschiedenis te maken. Van oorsprong is Den Ham vrijzinnig Hervormd! Tot een bondersdominee in deze vrijzinnig hervormde kerk werd aangenomen. Hij wist de gemeente echt radicaal te bekeren.

De bonders hebben daar de opwekking in deze vrijzinnige dorp met losse levensstijl te brengen. Er waren heel veel doopdiensten daarvoor waarvan onbekend was namelijk wie de vader van de baby was. Dat zag je daarna toch een heel stuk minder.

Rijssen is vooral in ontwikkeling.

Op de bijbelkring waar ik nu op zit zitten trouwens ook twee reformatorische christenen uit Rijssen, waarvan één een clubleidster is van de kinderclub van de Schildkerk en afgelopen kerstdagdienst een verhaal in de kerkdienst voor de kinderen mocht vertellen voor de microfoon.
Haar geloofsbeleving is aardig overéén te brengen met die van ons. De andere kringlid werkt voor silowa )of zo iets. Een instelling van Reformatorische verstandelijke gehandicapten die veelal komen van de gereformeerde gemeente en alles wat er bij in de buurt ligt.

De Reformatorische christen bestaat niet. Elk mens is uniek en het oecumene van het hart leeft bij velen, terwijl anderen behoudender zijn in opvattingen.
« Laatst bewerkt op: december 28, 2010, 02:13:53 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #161 Gepost op: december 28, 2010, 01:36:27 pm »

quote:

pyro schreef op 28 december 2010 om 10:38:
[...]

en werden niet gereformeerde wielrenners ook van de fiets geduwd of was dat een voorkeursbehandeling voor geloofsgenoten?
Vroeger werden de wegen geblokkeerd door mensen van de gereformeerde gemeente (niet door bonders!), zodat er geen auto's door Rijssen zouden gaan. Dat is echter verledentijd. De Reformatorischen gaan steeds vaker zelf met de auto naar de kerk en het hielp ook dat een agent op een zondag alle mensen die op de wegen wandelden bekeuringen meegaven.
« Laatst bewerkt op: december 28, 2010, 02:16:29 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #162 Gepost op: december 28, 2010, 01:40:36 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 28 december 2010 om 12:07:
[...]


In de Bijbel deed Jezus wonderen en zelfs toen geloofden mensen niet in God en lieten Hem links liggen.Maw ook al zou God nu meer zichtbaar wonderen doen dan is nog maar de vraag wat het zou doen.


Het doet altijd wat. Ik dacht als kind dat God alleen vroeger genas en nu niet meer. Mijn ouders dachten dat ook. Plus het gevoel dat we tegen een muur baden en toch alles zelf moesten doen. Juist door ervaringen van sturing en de verhalen van wonderen die in de ronde gingen wekte onze geloof op. God was niet meer ver weg, maar in onze levens betrokken. Het was voor ons een hele verrijking.

We moeten de moet niet opgeven. Al is het woord schaars geworden, Jezus blijft net zo lang weg tot de dag dat niemand meer tot geloof zal komen. Dat Jezus nog niet terug gekomen is, geeft aan dat er nog steeds mensen zich bekeren tot Jezus en dat geld ook voor Nederland.

Ik moet nu aan een tekst in de bijbel denken die me ook is bij blijven hangen waarin de boodschap staat dat we moeten blijven evangeliseren nu het nog kan. Nu de oren van de mensen nog niet te verwend zijn om de waarheid nog langer te kunnen horen.
« Laatst bewerkt op: december 28, 2010, 02:19:03 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #163 Gepost op: december 28, 2010, 05:16:55 pm »
@gaitema:Ik heb veel preken mogen horen over gebed en het vragen die bij mensen leven als waarom doet God dit niet of waarom zus en waarom zo.Dit soort vragen zullen er altijd blijven en waren er mi ook altijd al.
Geloven en vertrouwen op God ook al gaat Hij een totaal andere weg met ons die we wellicht zelf hadden gekozen toch volhouden en blijven vasthouden.

Zo ook kijk ik naar zijn moment van wederkomst,het is nog geen tijd,God heeft nog steeds geduld,hij ziet het kwaad en zal op Zijn tijd komen.

Dat dit alles voor ons meer dan een maatje te groot is is onze worsteling en niet die van Hem.

Shit happens zou ik bijna willen zeggen maar God laat zich niet door ons sturen.

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #164 Gepost op: december 30, 2010, 01:04:59 pm »

quote:

gaitema schreef op 28 december 2010 om 13:36:
[...]


Vroeger werden de wegen geblokkeerd door mensen van de gereformeerde gemeente (niet door bonders!), zodat er geen auto's door Rijssen zouden gaan. Dat is echter verledentijd. De Reformatorischen gaan steeds vaker zelf met de auto naar de kerk en het hielp ook dat een agent op een zondag alle mensen die op de wegen wandelden bekeuringen meegaven.
mocht die agent werken op zondag?  :(

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #165 Gepost op: december 30, 2010, 01:43:15 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 28 december 2010 om 17:16:
@gaitema:Ik heb veel preken mogen horen over gebed en het vragen die bij mensen leven als waarom doet God dit niet of waarom zus en waarom zo.Dit soort vragen zullen er altijd blijven en waren er mi ook altijd al.
Geloven en vertrouwen op God ook al gaat Hij een totaal andere weg met ons die we wellicht zelf hadden gekozen toch volhouden en blijven vasthouden.

Zo ook kijk ik naar zijn moment van wederkomst,het is nog geen tijd,God heeft nog steeds geduld,hij ziet het kwaad en zal op Zijn tijd komen.

Dat dit alles voor ons meer dan een maatje te groot is is onze worsteling en niet die van Hem.

Shit happens zou ik bijna willen zeggen maar God laat zich niet door ons sturen.



Het lijkt me inderdaad onze worsteling en daar zoek ik de problemen ook. Niet bij God :)

Aan God ligt het niet. Het ligt altijd aan de mensen als er niet in gehoorzaamheid aan Christus wordt geleefd en daar blijf ik dan ook kritisch over.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2010, 01:43:52 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #166 Gepost op: december 30, 2010, 01:44:46 pm »

quote:

pyro schreef op 30 december 2010 om 13:04:
[...]

mocht die agent werken op zondag?  :(
Hij was vast katholiek :)
Een nieuwe start is een nieuw begin