Auteur Topic: Wat betekent vrijgemaakt?  (gelezen 18050 keer)

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Gepost op: januari 27, 2011, 12:45:41 pm »
Wat is het verschil tussen Gereformeerd en vrijgemaakt Gereformeerd?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #1 Gepost op: januari 27, 2011, 12:50:03 pm »

quote:

Piebe schreef op 27 januari 2011 om 12:45:
Wat is het verschil tussen Gereformeerd en vrijgemaakt Gereformeerd?

Geen.
De kerken noemen zich vrijgemaakt omdat dit postaal handig is.
In principe zijn de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt de voortzetting van de Gereformeerde Kerken maar die naam was al bezet door de "synodalen".
Een postale aanduiding.

Je vraag zou kunnen zijn wat is het verschil tussen de vroegere gereformeerde kerken (nu deel PKN) en de GKv :)
De rest kun je HIER lezen
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #2 Gepost op: januari 27, 2011, 12:58:01 pm »
Wat is het verschil tussen een herder en een mechelse herder? 't Zijn allebei honden...
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #3 Gepost op: januari 27, 2011, 01:50:29 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 27 januari 2011 om 12:50:
Je vraag zou kunnen zijn wat is het verschil tussen de vroegere gereformeerde kerken (nu deel PKN) en de GKv :)
Klopt helemaal!

quote:

De rest kun je HIER lezen

Ik heb het artikel gelezen en in een notedop meen ik daaruit te mogen filteren dat de GKV zich verzet tegen dwang van de generale synode en over een aantal van diens in het artikel niet nader toegelichte opvattingen.

We kunnen wat mij betreft de verschillen eens concreet bespreken, want het benieuwd mij zeer of de lijn te bevatten is. Wordt de GKv wel geaccepteerd als echt gereformeerd?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #4 Gepost op: januari 27, 2011, 01:52:56 pm »

quote:

elle schreef op 27 januari 2011 om 12:58:
Wat is het verschil tussen een herder en een mechelse herder? 't Zijn allebei honden...
Een familielid van mij kan je een hele reeks redenen noemen waarom hij uitsluitend Mechelse i.p.v. Duitse herders fokt en ik denk ook dat de GKv geen eigen gebouwen behoefde als er geen onderscheid te ontwaren is tussen hen en de oude Gereformeerde garde, oftewel de PKN van nu. In de PKN worden homo's geaccepteerd en dat is toch wel een goede stap!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #5 Gepost op: januari 27, 2011, 02:03:58 pm »

quote:

Piebe schreef op 27 januari 2011 om 12:45:
Wat is het verschil tussen Gereformeerd en vrijgemaakt Gereformeerd?

Onder 'Gereformeerd' werd doorgaans verstaan: lid van (één van de plaatselijke gemeenten van) de Gereformeerde Kerken in Nederland.

Dit kerkgenootschap - in 1892 ontstaan vanuit een fusie van diverse malcontente groepen - fuseerde in 2004 met de 'Nederlandse Hervormde Kerk' en de 'Evangelisch Lutherse Kerk in het Koninkrijk der Nederland' tot de 'Protestantse Kerk in Nederland' (PKN).  

Landelijk gezien bestaat er dus geen Gereformeerde kerk meer!

Plaatselijk gezien zijn er echter honderden (!) gemeenten die formeel weliswaar tot de PKN behoren,
doch 'Gereformeerde Kerk' (te Drachtster Compagnie, Emmer-Compascuüm, Ulrum, Gieten, Kampen, Nijkerkerveen, Baambrugge, Bunschoten, Marken, Katwijk, Heinenoord, Arnemuiden, Oud-Vossemeer, Anna Jacobapolder, Bruinisse, enz., enz.) zijn blijven heten.

'Vrijgemaakt Gereformeerd' is een denominatie die in 1944 (!) ontstond vanwege een kerkrechtelijk verschil met de 'andere' gereformeerden. Het ging o.a. om de interpretatie van artikel 31 der Kerkorde. In mijn huidige woon- en verblijfplaats wordt deze groepering daarom heden ten dage nog immer aangeduid als de 'artikelkerk'.  

Aanvankelijk proclameerde deze groepering zich als 'Ware Kerk', daarvan is men zo'n beetje aan het terugkomen.
Zij het niet tot elks genoegen, vandaar afsplitsingen ter rechterzijde.

Overigens verschilt inmiddels de hoofdmoot van de 'vrijgemaakten' praktisch gezien niet noemenswaardig meer van de PKN!!!

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #6 Gepost op: januari 27, 2011, 02:09:56 pm »

quote:

drentenaar schreef op 27 januari 2011 om 14:03:
Overigens verschilt inmiddels de hoofdmoot van de 'vrijgemaakten' praktisch gezien niet noemenswaardig meer van de PKN!!!
Nadere aanvulling: de 'vrijgemaakten' (= GKV) missen een duidelijke en markante rechtervleugel, zoals je die in de PKN wél kunt aantreffen in bv. Elspeet, Hedel, Harskamp, Montfoort, Scherpenisse, enz. enz.
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2011, 02:11:43 pm door drentenaar »

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #7 Gepost op: januari 27, 2011, 02:12:47 pm »

quote:

drentenaar schreef op 27 januari 2011 om 14:03:
Overigens verschilt inmiddels de hoofdmoot van de 'vrijgemaakten' praktisch gezien niet noemenswaardig meer van de PKN!!!


Wellicht. Als GKv'er identificeer ik me nog het meest met de Bonders, van een club als 'Op Goed Gerucht' moeten de meeste vrijgemaakten denk ik niets hebben.


quote: Piebe

We kunnen wat mij betreft de verschillen eens concreet bespreken, want het benieuwd mij zeer of de lijn te bevatten is. Wordt de GKv wel geaccepteerd als echt gereformeerd?
Wie moet wie dan 'accepteren'? Officieel gezien ziet de GKv zichzelf als de Gereformeerde Kerken in Nederland. Er is nog wel wat gesteggel over die naam geweest, en er zijn meerdere clubs en clubjes die het etiket claimen. Verder lijkt me de inhoud meer dan de titel bepalend of men gereformeerd is of niet. Wat dat betreft wordt de GKv zeker gezien als onderdeel van het gereformeerde spectrum.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #8 Gepost op: januari 27, 2011, 02:18:37 pm »

quote:

drentenaar schreef op 27 januari 2011 om 14:03:
[...]

Onder 'Gereformeerd' werd doorgaans verstaan: lid van (één van de plaatselijke gemeenten van) de Gereformeerde Kerken in Nederland.

Dit kerkgenootschap - in 1892 ontstaan vanuit een fusie van diverse malcontente groepen - fuseerde in 2004 met de 'Nederlandse Hervormde Kerk' en de 'Evangelisch Lutherse Kerk in het Koninkrijk der Nederland' tot de 'Protestantse Kerk in Nederland' (PKN).  

Landelijk gezien bestaat er dus geen Gereformeerde kerk meer!

Plaatselijk gezien zijn er echter honderden (!) gemeenten die formeel weliswaar tot de PKN behoren,
doch 'Gereformeerde Kerk' (te Drachtster Compagnie, Emmer-Compascuüm, Ulrum, Gieten, Kampen, Nijkerkerveen, Baambrugge, Bunschoten, Marken, Katwijk, Heinenoord, Arnemuiden, Oud-Vossemeer, Anna Jacobapolder, Bruinisse, enz., enz.) zijn blijven heten.

'Vrijgemaakt Gereformeerd' is een denominatie die in 1944 (!) ontstond vanwege een kerkrechtelijk verschil met de 'andere' gereformeerden. Het ging o.a. om de interpretatie van artikel 31 der Kerkorde. In mijn huidige woon- en verblijfplaats wordt deze groepering daarom heden ten dage nog immer aangeduid als de 'artikelkerk'.  

Aanvankelijk proclameerde deze groepering zich als 'Ware Kerk', daarvan is men zo'n beetje aan het terugkomen.
Zij het niet tot elks genoegen, vandaar afsplitsingen ter rechterzijde.

Overigens verschilt inmiddels de hoofdmoot van de 'vrijgemaakten' praktisch gezien niet noemenswaardig meer van de PKN!!!

Dus uiteindelijk heeft het helemaal nergens toe geleid als ze hetzelfde zijn geworden als de PKN. Opvallend dat die splitsing in de 2e wereldoorlog plaatsvond.
Ik snap het nu een beetje, wat stond er in het artikel?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #9 Gepost op: januari 27, 2011, 02:19:38 pm »
Wat is 'gereformeerd'? Ik denk dat daar 'belijdende de 3FvE' onder verstaan kan worden. En dan is de PKN niet meer gereformeerd te noemen.
Er zit weinig hond aan een poedel.
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2011, 02:20:42 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #10 Gepost op: januari 27, 2011, 02:21:47 pm »

quote:

Ursa schreef op 27 januari 2011 om 14:12:
Wie moet wie dan 'accepteren'? Officieel gezien ziet de GKv zichzelf als de Gereformeerde Kerken in Nederland. Er is nog wel wat gesteggel over die naam geweest, en er zijn meerdere clubs en clubjes die het etiket claimen. Verder lijkt me de inhoud meer dan de titel bepalend of men gereformeerd is of niet. Wat dat betreft wordt de GKv zeker gezien als onderdeel van het gereformeerde spectrum.

Dan had de vraag wellicht moeten zijn 'wat is gereformeerd?'
Zou een echte refo met Calvijn kunnen zitten zonder ruzie te krijgen als het gesprek op geloof kwam?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #11 Gepost op: januari 27, 2011, 02:23:06 pm »
Wat hebben refo's er nu weer mee van doen?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #12 Gepost op: januari 27, 2011, 02:23:53 pm »

quote:

elle schreef op 27 januari 2011 om 14:19:
Wat is 'gereformeerd'? Ik denk dat daar 'belijdende de 3FvE' onder verstaan kan worden.
Dan zal elke echte refo die formulieren dus uit het hoofd kennen, want anders moet je ze er eerst bij pakken voor je ze kan belijden! ;)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #13 Gepost op: januari 27, 2011, 02:24:47 pm »

quote:

elle schreef op 27 januari 2011 om 14:23:
Wat hebben refo's er nu weer mee van doen?
Ik dacht dat refo een afkorting was van gereformeerd?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #14 Gepost op: januari 27, 2011, 02:37:14 pm »
grefo ;)

'refo' staat voor reformatorisch, wat meestal duidt op de 'zwaardere' gereformeerde kerken, zoals de Gereformeerde Gemeenten.


Voor artikel 31 KO, zie: http://www.kerkrecht.nl/m...&item=11&subitem=37&page=

Ik weet niet meer precies hoe het gegaan is, maar volgens mij beriepen de 'vrijmakers' zich op dit artikel om het standpunt van de synode in 1944 ongeldig te verklaren. De synode had namelijk een bepaalde visie op de doop vastgelegd en de 'vrijmakers' waren het hier niet mee eens en zagen de ingreep van de synode als 'bovenschriftuurlijk' (en ja, ik weet dat het in oorlogstijd is, ik praat niets goed, ik ben nu eenmaal in deze kerk geboren en dankbaar voor mijn opvoeding als christen). De synode van 1944 schorste een aantal predikanten en die zijn toen met hun volgelingen uit het kerkverband gestapt, destijds ongeveer 60.000 zielen (dacht ik).
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2011, 02:37:36 pm door Ursa »
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #15 Gepost op: januari 27, 2011, 02:37:34 pm »

quote:

drentenaar schreef op 27 januari 2011 om 14:03:
[...]
Overigens verschilt inmiddels de hoofdmoot van de 'vrijgemaakten' praktisch gezien niet noemenswaardig meer van de PKN!!!
Deze waarneming vind ik trouwens wel opmerkelijk!!! Zegt dit iets over de GKV in het algemeen OF over de PKN in Assen e.o.??

(of over de waarnemer?????????  ;) )
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #16 Gepost op: januari 27, 2011, 02:40:19 pm »

quote:

Piebe schreef op 27 januari 2011 om 14:24:
[...]

Ik dacht dat refo een afkorting was van gereformeerd?
Nee, dat is grefo. Refo is een afkorting van reformatorisch. En dat is een kleine stroming binnen de orthodoxe gereformeerde wereld. Er zijn subtiele maar zeer belangrijke verschillen (uiteraard...).

De 3FvE is vooral voor kerkverbanden van belang. Niet elke gelovige moet de volledige 3FvE onderschrijven, alleen de ambtsdragers. Je mag best een wat andere mening dan de 3FvE hebben, zolang je maar in het heil door Christus gelooft en je bereid bent je te laten onderwijzen.
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2011, 02:40:43 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #17 Gepost op: januari 27, 2011, 02:52:34 pm »

quote:

elle schreef op 27 januari 2011 om 14:19:
Wat is 'gereformeerd'?
Ik denk dat daar 'belijdende de 3FvE' onder verstaan kan worden.
En dan is de PKN niet meer gereformeerd te noemen.

De 3FvE worden nadrukkelijk vermeld in artikel 1 van de Kerkorde der PKN.
In de Kerkorde van de GKv wordt er zelfs niet eens naar verwezen ...  ;(

(Sorry, hoor: Ben zelf GKv-er, al sinds m'n 4e levensdag, toen werd ik nl. al gedoopt door de principiële 'vroegdoper' ds. Douwe van Dijk in de kathedrale Noorderkerk te Groningen, inmiddels weinig meer dan een bouwval ...)

@ Elle: misschien is het handig om je actuele kennis wat bij te spijkeren,
anders blijf je hangen op het niveau van de vrijgemaakte catechese in het (voor-)laatste decennium van de vorige eeuw ...  :D

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #18 Gepost op: januari 27, 2011, 02:55:35 pm »

quote:

drentenaar schreef op 27 januari 2011 om 14:52:
... in de kathedrale Noorderkerk te Groningen, inmiddels weinig meer dan een bouwval ...)
Dat is verdrietig inderdaad... heb ook nog eens vernomen dat de huidige eigenaar niet eens kan doen wat hij wil (namelijk, appartementen er in bouwen). Misschien moeten de gemeenten 'West' en 'Noord' het gebouw weer terugkopen om daar te kerken...
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #19 Gepost op: januari 27, 2011, 03:03:03 pm »

quote:

elle schreef op 27 januari 2011 om 12:58:
Wat is het verschil tussen een herder en een mechelse herder? 't Zijn allebei honden...
dan ben ik een evangelische poedel zeker

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #20 Gepost op: januari 27, 2011, 03:04:14 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 27 januari 2011 om 14:37:
Deze waarneming vind ik trouwens wel opmerkelijk!!!
Zegt dit iets over de GKV in het algemeen
OF over de PKN in Assen e.o.??

Nee, het zegt weinig of niets over de PKN in Assen!
Wel over de GKv-gemeenten in Assen!

Vrijgemaakte predikanten verschijnen regelmatig op kansels van  PKN-kerken als de Jozefkerk,
de 'Ontmoeting', enz., enz.  Gezamenlijke kerstnachtdiensten zijn vanzelfsprekend!

Formeel mag er dan geen 'kanselruil' zijn, in de praktijk zijn GKv-predikanten (evenals CGK- en NGK-predikanten) op Asser PKN-kansels al lang geen uitzondering meer!

Heb nimmer iets gemerkt van bezwaren van GKv-zijde!

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #21 Gepost op: januari 27, 2011, 03:05:43 pm »

quote:

drentenaar schreef op 27 januari 2011 om 14:52:
[...]

De 3FvE worden nadrukkelijk vermeld in artikel 1 van de Kerkorde der PKN.
In de Kerkorde van de GKv wordt er zelfs niet eens naar verwezen ...  ;(
Cool... Uit de belijdenis van de PKN:

quote:

Het belijden van de kerk geschiedt in gemeenschap met de belijdenis van het voorgeslacht, zoals die is verwoord
in de Apostolische geloofsbelijdenis, de geloofsbelijdenis van Nicea en de geloofsbelijdenis van Athanasius - waardoor de kerk zich verbonden weet met de algemene christelijke Kerk-,
in de Onveranderde Augsburgse confessie en de catechismus van Luther - waardoor de kerk zich verbonden weet met de lutherse traditie -,
in de catechismus van Heidelberg, de catechismus van Genève en de Nederlandse geloofsbelijdenis met de Dordtse leerregels - waardoor de kerk zich verbonden weet met de gereformeerde traditie.
En inderdaad, in onze KO geen verwijzing naar de 3FvE, zelfs niet impliciet via een formulier.

quote:

@ Elle: misschien is het handig om je actuele kennis wat bij te spijkeren, anders blijf je hangen op het niveau van de vrijgemaakte catechese in het (voor-)laatste decennium van de vorige eeuw ...  :D
Cool... Je hebt helemaal gelijk. Naar de KO is de PKN wellicht gereformeerder dan de GKv. Erg 'grappig'.
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2011, 03:07:42 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #22 Gepost op: januari 27, 2011, 03:09:11 pm »

quote:

drentenaar schreef op 27 januari 2011 om 15:04:
[...]

Nee, het zegt weinig of niets over de PKN in Assen!
Wel over de GKv-gemeenten in Assen!

Vrijgemaakte predikanten verschijnen regelmatig op kansels van  PKN-kerken als de Jozefkerk,
de 'Ontmoeting', enz., enz.  Gezamenlijke kerstnachtdiensten zijn vanzelfsprekend!

Formeel mag er dan geen 'kanselruil' zijn, in de praktijk zijn GKv-predikanten (evenals CGK- en NGK-predikanten) op Asser PKN-kansels al lang geen uitzondering meer!

Heb nimmer iets gemerkt van bezwaren van GKv-zijde!
Blijkbaar zijn er OOK geen bezwaren van PKN-zijde over het geestelijke voedsel dat hen langs die wegen wordt aangereikt..... Zegt dat iets over het voedsel of over de voedseltolerantie van de eters????? Of over de smaak van een enkele disgenoot????
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #23 Gepost op: januari 27, 2011, 03:09:16 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 27 januari 2011 om 15:03:
[...]


dan ben ik een evangelische poedel zeker
Neh, franse herder. :P
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #24 Gepost op: januari 27, 2011, 09:04:26 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 27 januari 2011 om 15:09:
Blijkbaar zijn er OOK geen bezwaren van PKN-zijde over het geestelijke voedsel dat hen langs die wegen wordt aangereikt.....
Zegt dat iets over het voedsel of over de voedseltolerantie van de eters?????
Of over de smaak van een enkele disgenoot????

Brave Hendrik:

Ik ben belijdend lid van één der vrijgemaakt-gereformeerde kerken in de parel van Drenthe: het schone stedeke Assen.

Wat 'men' in de PGA (Prot. Gem. van Assen) denkt over het voorgaan van vrijgemaakte predikanten,
is mij niet bekend, daarvoor verkeer ik teveel in 'vrijgemaakte' kringen.

Ik vermeld enkel de feiten, zoals die via de plaatselijke pers tot mij komen.

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #25 Gepost op: januari 27, 2011, 09:12:30 pm »
Aanvulling:
Ik maakte onlangs de kerstnachtdienst mee in het 'Lichtpunt', het nieuwe kerkgebouw van de GKv-Assen-Kloosterveen.
De verkondiging werd verzorgd door de PKN-wijkpredikant (vóór 1 mei 2004 geref. syn. pred.).
Ik heb daarover - ook naderhand - in het geheel geen kwaad woord gehoord, ik zou haast zeggen: integendeel!

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #26 Gepost op: januari 27, 2011, 09:14:38 pm »

quote:

drentenaar schreef op 27 januari 2011 om 21:04:
[...]

Brave Hendrik:

Ik ben belijdend lid van één der vrijgemaakt-gereformeerde kerken in de parel van Drenthe: het schone stedeke Assen.

Wat 'men' in de PGA (Prot. Gem. van Assen) denkt over het voorgaan van vrijgemaakte predikanten,
is mij niet bekend, daarvoor verkeer ik teveel in 'vrijgemaakte' kringen.

Ik vermeld enkel de feiten, zoals die via de plaatselijke pers tot mij komen.
Ik bedoel gewoon maar te zeggen dat die PKN-gemeenten in jullie streken misschien gewoon (bijna.... O-) ) net zo recht in de leer zijn als de GKV-gemeenten.... En dat het met het "verval" binnen de GKV in Drente misschien wel los loopt.... (maar daar moet ik wat voorzichtig in zijn.... ik ken alleen maar de GKV-situatie in Zwolle en Rotterdam een beetje; maar die kwam op MIJ niet ZO zorgwekkend over.... Maar hé, iemand uit de NGK kijkt vanuit een heel ANDER perspectief....  ;) )
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #27 Gepost op: januari 27, 2011, 09:15:22 pm »
Weer wat geleerd, je hebt grefo's en refo's, vrijgemaakten en vastzittenden! Nog even en men ziet door de grefo's de refo's niet meer! ;)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #28 Gepost op: januari 29, 2011, 01:51:12 am »
Ja Piebe, jij dacht dat het allemaal eenvoudig was, maar nee... ;)

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #29 Gepost op: januari 29, 2011, 11:09:33 am »

quote:

Trajecto schreef op 29 januari 2011 om 01:51:
Ja Piebe, jij dacht dat het allemaal eenvoudig was, maar nee... ;)
Nee, dat is mij nu wel duidelijk!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #30 Gepost op: januari 29, 2011, 04:19:13 pm »
Ja, al die verdeeldheid binnen ons koude kikkerlandje...

Zelf zou ik wel voor een internationaal kerkverband zijn, zoals de GKv nu zusterbanden heeft met kerken in andere landen, en dan op basis van gedeelde belijdenissen één kerkverband vormen. Waarom opereren we per se binnen het kader van de natiestaat?

Zo'n kerkverband zorgt er ook meteen voor dat de mensen in Lutjebroek en Tietjerksteradeel bij de kerk blijven...
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #31 Gepost op: januari 29, 2011, 05:15:38 pm »

quote:

elle schreef op 27 januari 2011 om 15:05:
[...]
Cool... Uit de belijdenis van de PKN:
[...]
En inderdaad, in onze KO geen verwijzing naar de 3FvE, zelfs niet impliciet via een formulier.
[...]
Cool... Je hebt helemaal gelijk. Naar de KO is de PKN wellicht gereformeerder dan de GKv. Erg 'grappig'.

Mijn inschatting is toch wel anders.

(1) Merk op dat de 3FvE wel genoemd worden in de KO van de PKN, maar alleen om een historische verbondenheid aan te geven. Er wordt geen instemming met deze formulieren uitgesproken. En het is duidelijk dat een groot deel van de PKN het niet eens is met veel van de inhoud van de 3FvE.

(2) De gereformeerde kerken noemen de 3FvE niet in hun KO, maar dat is omdat de KO niet bedoeld is als definitie van de kerk maar als praktische regeling betreffende de ambten, vergaderingen en liturgie. (Zie Art. 1 KO...) De Synode van Dordrecht 1618/19, die deze KO opstelde, had al eerder instemming met HC en NGB vereist en de DL opgesteld als bindende kerkelijke conclusies.

(3) Elke ambtsdrager in de GKv ondertekent het "ondertekeningsformulier", waarin vooral instemming met de 3FvE wordt gegeven. Als dominees hun ondertekening serieus nemen kun je er dus vanuit gaan dat in een GKv gemeente wordt gepreekt in overeenstemming met de 3FvE. In een meer vrijzinnige PKN kun je dat zeker niet verwachten.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #32 Gepost op: januari 30, 2011, 09:24:53 am »
Natuurlijk weet ik dat de 3FvE in het ondertekeningsformulier genoemd worden. Maar daar wordt volgens mij nergens naar verwezen. De KO verwijst wel naar het formulier voor de bevestiging van ambtsdragers, maar dat formulier verwijst niet naar de 3FvE, noch naar het ondertekeningsformulier.

En de zin "Het belijden van de kerk geschiedt in gemeenschap met de belijdenis van het voorgeslacht" lees ik als bevestiging van die belijdenisgeschriften, waarbij tevens wordt aangegeven dat de PKN geen nieuwe kerk is, maar een heel oude.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #33 Gepost op: januari 30, 2011, 03:09:04 pm »
In tegenstelling tot wat iedereen hier roept, heeft de GKv gewoon een binding aan de 3FvE in de KO:

KO GKv:

Artikel 53 - Ondertekening van de belijdenis door predikanten en docenten
De predikanten, de hoogleraren en overige docenten aan de Theologische Universiteit zullen de drie formulieren van eenheid van de gereformeerde kerken in Nederland ondertekenen, waarbij de formulieren gebruikt worden die voor de verschillende diensten zijn vastgesteld. Predikanten die dit weigeren, zullen als gevolg daarvan onmiddellijk geschorst worden en de classis zal hen niet ontvangen.
Indien zij na samenspreking over hun gevoelen bij hun weigering blijven, zullen zij afgezet worden.

Artikel 54 - Ondertekening van de belijdenis door ouderlingen en diakenen
Ook de ouderlingen en de diakenen zullen de genoemde formulieren van eenheid ondertekenen, waarbij het daarvoor bestemde formulier gebruikt wordt.
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2011, 03:12:09 pm door Pooh »

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #34 Gepost op: januari 30, 2011, 03:57:42 pm »
Dank, Pooh. Ik wist niet of die artikelen er nog steeds instonden :)
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #35 Gepost op: januari 30, 2011, 05:58:35 pm »
Ik heb er glad overheen gekeken. :o
Ze staan dan ook een eind verder dan de artikelen over de roeping.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #36 Gepost op: januari 31, 2011, 10:06:09 am »

quote:

elle schreef op 30 januari 2011 om 17:58:
Ik heb er glad overheen gekeken. :o
Ze staan dan ook een eind verder dan de artikelen over de roeping.

Dus jij onderschrijft formulieren die je niet helemaal kent? Wat gek zeg!

Overigens ook weer niet zo vreemd, gezien christenen de Bijbel niet uit het hoofd kennen maar wel alles erkennen wat er staat. +:
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #37 Gepost op: januari 31, 2011, 10:25:01 am »

quote:

Piebe schreef op 31 januari 2011 om 10:06:
[...]

Dus jij onderschrijft formulieren die je niet helemaal kent? Wat gek zeg!

Wat heeft elle met de KO te maken? Zolang ze geen ambtsdrager is hoeft ze toch niets te onderschrijven? Ik zou niet weten waarom een normaal kerklid de KO zou moeten kennen.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #38 Gepost op: januari 31, 2011, 10:41:40 am »

quote:

Pooh schreef op 31 januari 2011 om 10:25:
[...]

Wat heeft elle met de KO te maken? Zolang ze geen ambtsdrager is hoeft ze toch niets te onderschrijven? Ik zou niet weten waarom een normaal kerklid de KO zou moeten kennen.
Idd, en dat had ik al aangegeven:

quote:

elle schreef op 27 januari 2011 om 14:40:

De 3FvE is vooral voor kerkverbanden van belang. Niet elke gelovige moet de volledige 3FvE onderschrijven, alleen de ambtsdragers. Je mag best een wat andere mening dan de 3FvE hebben, zolang je maar in het heil door Christus gelooft en je bereid bent je te laten onderwijzen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #39 Gepost op: januari 31, 2011, 11:00:13 am »

quote:

elle schreef op 31 januari 2011 om 10:41:
[...]

Idd, en dat had ik al aangegeven:

[...]
Waaruit moet je je laten onderwijzen, de Bijbel of de formulieren?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #40 Gepost op: januari 31, 2011, 11:16:30 am »
Door de ambtsdragers.

edit: tenminste, de belijdende leden. Die beamen dat:

quote:

Zult u zich gewillig onderwerpen aan alle christelijke vermaningen?
Zie: Forumulier voor belijdenis.
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2011, 02:37:18 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #41 Gepost op: januari 31, 2011, 11:27:25 am »

quote:

Piebe schreef op 31 januari 2011 om 11:00:
[...]

Waaruit moet je je laten onderwijzen, de Bijbel of de formulieren?
De vraag stellen is 'm beantwoorden. De Bijbel eerst natuurlijk, de formulieren staan in lijn van de Bijbel.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #42 Gepost op: januari 31, 2011, 11:29:54 am »

quote:

Pooh schreef op 31 januari 2011 om 10:25:
[...]

Ik zou niet weten waarom een normaal kerklid de KO zou moeten kennen.
Is daar iets op tegen ? Lijkt me handig als je er iets van weet of kan nakijken wat er is afgesproken toch ?

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #43 Gepost op: januari 31, 2011, 11:38:30 am »

quote:

rtfm08 schreef op 31 januari 2011 om 11:29:
[...]


Is daar iets op tegen ? Lijkt me handig als je er iets van weet of kan nakijken wat er is afgesproken toch ?
Natuurlijk is er niets op tegen. Als je zin hebt om je te verdiepen in kerkrecht moet je dat vooral doen. Maar je hoeft je er niet toe verplicht te voelen.

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #44 Gepost op: januari 31, 2011, 02:32:19 pm »

quote:

Piebe schreef op 31 januari 2011 om 10:06:
[...]

Dus jij onderschrijft formulieren die je niet helemaal kent? Wat gek zeg!

Overigens ook weer niet zo vreemd, gezien christenen de Bijbel niet uit het hoofd kennen maar wel alles erkennen wat er staat. +:
Of gezien Nederlanders die de grondwet niet kennen maar die wel onderschrijven...
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #45 Gepost op: januari 31, 2011, 04:42:38 pm »

quote:

Qohelet schreef op 31 januari 2011 om 14:32:
Of gezien Nederlanders die de grondwet niet kennen maar die wel onderschrijven...

Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen ... :)
Oer-beginsel van onze rechtsstaat ..

Uiteraard is dat niet het geval, maar zo kan 'men' (politie/justitie)
te allen tijde ingrijpen, indien de situatie dat vereist ... :(

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #46 Gepost op: januari 31, 2011, 06:03:09 pm »

quote:

drentenaar schreef op 31 januari 2011 om 16:42:
[...]

Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen ... :)
Oer-beginsel van onze rechtsstaat ..

Uiteraard is dat niet het geval, maar zo kan 'men' (politie/justitie)
te allen tijde ingrijpen, indien de situatie dat vereist ... :(

Precies mijn punt. Een gereformeerd kerklid wordt geacht in te stemmen met de leer van de kerk; dat velen die leer niet zo goed kennen wordt hen niet aangerekend, maar ze kunnen er wel op worden aangesproken. Iemand die in de GKv rondbazuint dat Gods genade niet onweerstaanbaar is -- of hij nou ambtsdrager is of niet -- ageert tegen de leer van de kerk en zal worden gevraagd zich koest te houden.

Dat is trouwens niet een soort willekeurige, totalitaire benadering; maar een staan in de traditie van tweeduizend jaar waarin allerlei ketterijen eens en vooral zijn verworpen als onbijbels en onjuist. Dit is wat het betekent om "apostolische, algemene (καθολικη) kerk te zijn. Het evangelie is niet bij ons begonnen...
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #47 Gepost op: januari 31, 2011, 06:30:52 pm »

quote:

drentenaar schreef op 31 januari 2011 om 16:42:
[...]

Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen ... :)
Oer-beginsel van onze rechtsstaat ..

Uiteraard is dat niet het geval, maar zo kan 'men' (politie/justitie)
te allen tijde ingrijpen, indien de situatie dat vereist ... :(

Ha ha, nou neuh... :9~
Die uitspraak "dat iedereen geacht wordt de wet te kennen" die gevleugelde woorden geworden zijn heb ik ooit eens verklaard gehoord. Het zou stammen van een uitspraak die koning Willem III (als ik het juist heb) ooit heeft gedaan. Die uitspraak werd echter gedaan waar het ging over een bepaalde specifieke wet waarom het toen ging. Daarvan zei hij: "Iedereen wordt geacht de wet (waarmee hij doelde op de specifieke wet waarover het ging) te kennen."
En later heeft men dan die gevleugelde woorden ervan gemaakt die doen vermoeden dat men alle wetten van Nederland zou moeten kennen.
Duidelijk dus een zin die buiten de eigenlijke context wordt gebruikt.
Ik denk dat deze uitleg klopt, tenslotte is het niet doenlijk dat iedereen alle wetten kent.

Maar dat alles betekent natuurlijk niet dat men de Nederlandse wetten mag overtreden.
Voor wie dat dacht...: Helaas! ;)

Ook al hoef je niet alle wetten te kennen, je kunt die gevleugelde woorden natuurlijk in ieder geval wel als een aansporing zien om je normaal medemenselijk coöperatief te gedragen en dan zul je niet echt gauw wet-overtredend bezig zijn.
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2011, 02:38:57 am door Trajecto »

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #48 Gepost op: februari 04, 2011, 06:06:27 pm »

quote:

Qohelet schreef op 31 januari 2011 om 14:32:
[...]

Of gezien Nederlanders die de grondwet niet kennen maar die wel onderschrijven...
Wat is het ook een hypocriete bende bij elkaar! :Y)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #49 Gepost op: februari 04, 2011, 06:08:39 pm »

quote:

Trajecto schreef op 31 januari 2011 om 18:30:
[...]

Ha ha, nou neuh... :9~
Die uitspraak "dat iedereen geacht wordt de wet te kennen" die gevleugelde woorden geworden zijn heb ik ooit eens verklaard gehoord. Het zou stammen van een uitspraak die koning Willem III (als ik het juist heb) ooit heeft gedaan. Die uitspraak werd echter gedaan waar het ging over een bepaalde specifieke wet waarom het toen ging. Daarvan zei hij: "Iedereen wordt geacht de wet (waarmee hij doelde op de specifieke wet waarover het ging) te kennen."
En later heeft men dan die gevleugelde woorden ervan gemaakt die doen vermoeden dat men alle wetten van Nederland zou moeten kennen.
Duidelijk dus een zin die buiten de eigenlijke context wordt gebruikt.
Ik denk dat deze uitleg klopt, tenslotte is het niet doenlijk dat iedereen alle wetten kent.

Maar dat alles betekent natuurlijk niet dat men de Nederlandse wetten mag overtreden.
Voor wie dat dacht...: Helaas! ;)

Ook al hoef je niet alle wetten te kennen, je kunt die gevleugelde woorden natuurlijk in ieder geval wel als een aansporing zien om je normaal medemenselijk coöperatief te gedragen en dan zul je niet echt gauw wet-overtredend bezig zijn.
Hoe kan ik een wet overtreden die ik niet ken? Er zal dan toch iemand aanwezig moeten zijn om mij op die wet te wijzen? Nee, wat je nu zegt klopt niet helemaal vriendelijke vriend!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'