Auteur Topic: hoe oud werd Terach?  (gelezen 2722 keer)

rugby

  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
hoe oud werd Terach?
« Gepost op: februari 22, 2011, 03:35:42 pm »
In de Bijbelstudiegroep kwamen we er niet uit:
In Genesis  (11:26)) staat dat Abraham werd geboren toen Terach 70 jaar was.
Abraham ging-nĂ¡ de dood van zijn vader Terach (dit staat in handelingen 7:4-5), naar Kanaan, weg uit Haran dus. Dat was toen Abraham 75 jaar was. Dus zou zijn vader Terach 145 jaar zijn geworden, maar: in Gen. 11: 32 staat dat Terach overleed toen hij 205 jaar oud was!!
Weet jij /u de uitleg hierover?
alvast bedankt voor het mee-denken....

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
hoe oud werd Terach?
« Reactie #1 Gepost op: februari 22, 2011, 03:47:24 pm »

quote:

rugby schreef op 22 februari 2011 om 15:35:
In Genesis  (11:26)) staat dat Abraham werd geboren toen Terach 70 jaar was.
Dat staat er niet. Die 3 zoons waren echt geen drieling. En als ik 't me goed herinner, was Abram de jongste.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
hoe oud werd Terach?
« Reactie #2 Gepost op: februari 23, 2011, 02:54:39 pm »

quote:

Pooh schreef op 22 februari 2011 om 15:47:
[...]

Dat staat er niet. Die 3 zoons waren echt geen drieling. En als ik 't me goed herinner, was Abram de jongste.
Ja, volgens mij ook. Dat zie je wel vaker: God kiest voor de jongste (en minst belangrijke)

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
hoe oud werd Terach?
« Reactie #3 Gepost op: februari 23, 2011, 03:04:47 pm »
Ik probeerde dat te vinden, maar dat lukte me niet. Ik vind 't nogal een breuk in de opsomming om de eerste als jongste te duiden.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Titaan.

  • Berichten: 428
    • Bekijk profiel
hoe oud werd Terach?
« Reactie #4 Gepost op: februari 24, 2011, 12:58:53 am »

quote:

elle schreef op 23 februari 2011 om 15:04:
Ik probeerde dat te vinden, maar dat lukte me niet. Ik vind 't nogal een breuk in de opsomming om de eerste als jongste te duiden.
Een opsomming dwingt niet altijd tot de keuze van de sorteermethode (op rang, positie, alfabetisch, geboorte, random, etc.).
Hoewel sortering op geboorte wellicht vaker voorkomt is deze-veronderstelling-met-uitsluiting-van-de-andere, niet uit te tekst te extraheren. (Misschien is het hooguit de geldigheid van de eigen aanname die dan hier een breuk zou oplopen)


Soortgelijk voorbeeld is ook te vinden bij de kinderen van Noach.
De opsomming zoals o.a. vermeld staat in Genesis 5:32 luidt:
"En Noach was vijfhonderd jaar oud, en Noach gewon Sem, Cham en Jafeth.".

Maar dit lijkt geen volorde te zijn die uitsluitend is gebaseerd op geboorte daar we weten dat het niet Jafeth was die de jongste genoemd wordt in Gen.9:24, maar: Cham.

rugby

  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
hoe oud werd Terach?
« Reactie #5 Gepost op: februari 28, 2011, 09:14:04 am »
oke geweldig, zelf was ik (ook) tot deze conclusie gekomen, maar even brainstormen hier doet me goed, bedankt!!! Ik neem het mee naar de studie!

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
hoe oud werd Terach?
« Reactie #6 Gepost op: maart 03, 2011, 09:40:24 pm »

quote:

Titaan. schreef op 24 februari 2011 om 00:58:
[...]
Een opsomming dwingt niet altijd tot de keuze van de sorteermethode (op rang, positie, alfabetisch, geboorte, random, etc.).
Hoewel sortering op geboorte wellicht vaker voorkomt is deze-veronderstelling-met-uitsluiting-van-de-andere, niet uit te tekst te extraheren. (Misschien is het hooguit de geldigheid van de eigen aanname die dan hier een breuk zou oplopen)


Soortgelijk voorbeeld is ook te vinden bij de kinderen van Noach.
De opsomming zoals o.a. vermeld staat in Genesis 5:32 luidt:
"En Noach was vijfhonderd jaar oud, en Noach gewon Sem, Cham en Jafeth.".

Maar dit lijkt geen volorde te zijn die uitsluitend is gebaseerd op geboorte daar we weten dat het niet Jafeth was die de jongste genoemd wordt in Gen.9:24, maar: Cham.
Zowel Abraham als Sem zijn rechtstreekse voorouders van het volk Israel en daarmee ook directe voorouders van uiteindelijk Jezus, mogelijk zijn daarom Abraham en Sem als eerste genoemd als nakomeling.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden: