Auteur Topic: Taizé  (gelezen 6158 keer)

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
Taizé
« Gepost op: februari 23, 2011, 03:53:51 pm »
Op het Forum Gereformeerd Gezind www.gereformeerdgezind.nl is momenteel een discussie gaande over het voornemen van de GKv-Utrecht-Opstandingskerk (= Utrecht NW) om maandelijks een 'Taizéviering' te organiseren.  

Bron: ND, 23 februari j.l.
UTRECHT - De vrijgemaakt-gereformeerde Opstandingskerk in Utrecht gaat maandelijks Taizédiensten houden.


Mijn vragen:
a) Wie onzer heeft er kennis van 'Taizé'?
b) Wat vinden wij van deze ontwikkeling?
c) Is dit mogelijk een 'slimme' optie om de zondagavonddienst te redden?

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #1 Gepost op: februari 23, 2011, 04:32:08 pm »

quote:

drentenaar schreef op 23 februari 2011 om 15:53:
Op het Forum Gereformeerd Gezind www.gereformeerdgezind.nl is momenteel een discussie gaande over het voornemen van de GKv-Utrecht-Opstandingskerk (= Utrecht NW) om maandelijks een 'Taizéviering' te organiseren.


kun je een linkje geven naar de discussie (of is het besloten?)

quote:

Bron: ND, 23 februari j.l.
UTRECHT - De vrijgemaakt-gereformeerde Opstandingskerk in Utrecht gaat maandelijks Taizédiensten houden.


Mijn vragen:
a) Wie onzer heeft er kennis van 'Taizé'?
b) Wat vinden wij van deze ontwikkeling?
c) Is dit mogelijk een 'slimme' optie om de zondagavonddienst te redden?


wat betreft a, ik heb niet zo heel veel kennis an Taizé, dus helaas...
Wat betreft b en c, het lijkt mij een nogal nutteloze actie. Dit pas m.i. helemaal in de tendens dat diensten vooral 'leuk' moeten zijn en om 'ik' moeten draaien. Het is een poging van Utrecht-N/W om de middagdienst te redden, maar zo'n poging is m.i. gedoemd te mislukken. De eerste maanden zal zo'n initiatief wellicht meer mensen trekken, omdat veel mensen uit nieuwsgierigheid een keertje extra zullen gaan. Maar na verloop van een half jaar of een jaar zitten we weer op het oude niveau. Want zingen en praisen etc. kun je in de ochtenddienst ook doen (en de ochtenddiensten van de eigen predikant zijn altijd al 'anders dan anders', losser, etc.).

Dus na een tijdje gaat het argument dat nu ook gebruikt wordt, gewoon weer gelden: "waarom heb ik een tweede dienst nodig, ik kom met één dienst ook al wel aan m'n trekken, en dan kies ik dus de ochtenddienst want dan zijn mijn vrienden er ook". Als je 's ochtends al een drukke dienst met veel zingen hebt gehad, waarom dan 's middags dat dunnetjes overdoen met weer een dienst met veel zang?

achterliggende probleem is m.i., dat we een kerkdienst als iets 'leuks' beschouwen, net zoals een filmbezoek of een vrienden- of familiebezoek. En natuurlijk is dat ook deels waar. Een dienst is óók vaak aangenaam en mooi en leuk, en je geloofsgenoten zijn in feite ook allemaal familie van je, en natuurlijk is er ook een heel sociaal netwerk in een geloofsgemeenschap. Maar is dat het punt? Was dat waarom joden naar de synagoge gingen, en elk jaar de moeite namen om een pokke-eind te reizen naar Jeruzalem? Is dat waarom Paulus naar synagogen ging? Waarom de eerste christenen samenkwamen? Slechts voor een deel.

De andere reden om als gelovigen samen te komen is: God ontmoeten, Gods stem horen, leren wat God wil, gesterkt worden, vermaand worden, etc. En dat helemaal niet altijd even leuk, mooi of aangenaam. Dat is op een bepaalde manier veel meer zoals 'school': heel nuttig en opbouwend, maar niet altijd wat je zelf zou kiezen om je tijd mee te vullen. Net zoals een goed gesprek in een liefdesrelatie niet altijd even leuk is (en er zijn talloze dingen te noemen die leuker en aangenamer zijn voor de zintuigen, die je als geliefden kunt doen), maar een goed gesprek leert je wel je partner beter kennen. Vanuit die insteek is een tweede dienst heel goed te begrijpen: God is zo groot, dat één uurtje in de week wat mager is om Hem te leren kennen. Je zit in een week langer op de wc dan dat je in de kerkbanken zit! Een tweede (of derde?!) dienst is een cadeau: je kunt meer van God horen, meer van Degene Die jou liefheeft, en Die jij liefhebt.

Vandaar dat ik het (ook in Utrecht-N/W) gehoorde argument: "ik heb al genoeg aan één dienst" zulke grote kolder vindt! Hoe kun je dat nu zeggen over Diegene waarvan jij houdt?

wat achtergrond over Utrecht-N/W:
Utrecht-N/W is op dit moment ongeveer 600 leden groot (waarvan een substantieel deel, 10% oid. gastleden zijn, en een vrij grote fractie doopleden, want het is een kerk met veel studenten en jongeren). Tijdens de ochtenddienst zijn er meestal rond de 300 mensen (veel studenten zijn natuurlijk vaak een wekendje bij hun ouders) maar tijdens de middagdienst zijn er zo'n 60 tot 100 tenzij de eigen predikant J.P. Kruiger voorgaat. In dat geval is de ochtenddienst meestal een stuk rustiger, en de middagdienst een volle bak. Als de eigen predikant 's ochtends preekt, en het avondmaal is 's middags, dan is de middagdienst nog steeds vrijwel even leeg als anders (misschien 10 of 20% meer dan normaal).

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #2 Gepost op: februari 23, 2011, 05:00:20 pm »
Ik denk toch dat het goed is te doen wat we kunnen, als we niet kunnen zoals het moet.

Bij ons is door vergrijzing in de gewone diensten er bijzondere diensten nodig om de mensen te trekken. Ik geloof zelf het meeste in gastendiensten en jeugddiensten. In feite zijn het diensten met een gewone liturgie, maar ingevuld met hippe eigentijdse nummers en een bandje inplaats van een orgel. Waarbij soms een bijzondere gast wordt uitgenodigd, maar meestal gewoon met een predikant. Daarin is de vorm een lokmiddel of gewoon eigentijds. De gezangen en psalmen hebben vaak een taalslagprobleem.  Maar het draait om de inhoud.

Een Taizeviering hebben we in onze kerk ook gehad, maar het komt op me over als een verootmoedigingsbijeenkomst. Je legt je ballast aan het kruis van Jezus, maar voor onderwijs is een gastendienst of jeugddienst denk ik geschikter. Zelf vind ik een Taizeviering niet voldoende voor mijn geestelijk voedsel.
Een nieuwe start is een nieuw begin

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #3 Gepost op: februari 23, 2011, 06:10:48 pm »

quote:

Nunc schreef op 23 februari 2011 om 16:32:
kun je een linkje geven naar de discussie (of is het besloten?)
http://www.gereformeerdge...opic.php?t=2099&start=180

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #4 Gepost op: februari 23, 2011, 06:19:21 pm »
Ik heb in m'n studententijd een paar jaar lang de taize-viering in de St Jan geregeld bijgewoond. Niet ter vervanging van een van de kerkdiensten, maar echt als extra. Mijn derde kerkdienst zeg maar. Ik ben dol op zingen en wat dat betreft kwam ik prima aan m'n trekken. De rust trok me op zich ook wel. En ik ging dan ook lange tijd met veel plezier.
Het viel me vanaf het begin op, en na verloop van tijd begon het me ook steeds meer te irriteren, dat bijbelgedeelten uitgezocht leken te worden voor een breed publiek. Zodra een bijbeltekst wat te expliciet christelijk werd, stopte de bijbellezing. Of ze begonnen vlak na zo'n duidelijk stuk. Juist de kern van het evangelie werd stelselmatig verzwegen/genegeerd. Hetzelfde geldt voor de liederen. Ze raken nooit de kern van het evangelie, en ik ken heel wat mensen die zich niet als christen laten kennen in hun gedrag die het overgrote deel van de liederen gewoon mee kunnen zingen.
Zoals ik Taize heb leren kennen moet ik concluderen dat het niet past bij een kerk als de GKv. Het is eerder een verarming dan een verrijking imho
computerfout: een vreemde een in de byte

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #5 Gepost op: februari 23, 2011, 06:38:12 pm »
Ze geven ongetwijfeld een GKv draai aan taize: wel de sfeer, niet de inhoudsloosheid.
Tenminste, de vesperdienst bij ons is ook een rip off van de katholieke variant. Een katholiek krijgt er vast ontzettend kromme tenen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #6 Gepost op: februari 23, 2011, 06:55:35 pm »

quote:

drentenaar schreef op 23 februari 2011 om 15:53:

Mijn vragen:
a) Wie onzer heeft er kennis van 'Taizé'?
Heb wel eens een viering in die vorm meegemaakt.

quote:

b) Wat vinden wij van deze ontwikkeling?
Geen idee wat ik er van moet vinden, als je een zang, meditatie en gebedsdienst wil dan zou je dat ook zo kunnen noemen.

quote:

c) Is dit mogelijk een 'slimme' optie om de zondagavonddienst te redden?
[/quote]Ik heb niet begrepen dat er iets te redden viel in Utrecht maar dat het een aanvulling is op bestaande diensten en gericht op een breder publiek.
Mail me maar als je wat wilt weten

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #7 Gepost op: februari 23, 2011, 07:57:17 pm »

quote:

Nunc schreef op 23 februari 2011 om 16:32:
Dit pas m.i. helemaal in de tendens dat diensten vooral 'leuk' moeten zijn en om 'ik' moeten draaien.

Mwah, ik hoor hier vooral commentaren met precies dezelfde gevoelsinhoud, maar dan omgekeerd. Ben je wel eens in Taizé geweest? Ken je de spiritualiteit?

Taizé is qua oecumene misschien wel het beste voorbeeld van het adagium 'Een in waarheid' dat in de GKv wereld zo'n mooie gevleugelde term is. Het is verder helaas geen beschermde merknaam, zodat je het ook kunt 'vervrijzinnigen', maar dus ook het omgekeerde kunt doen. De reden waarom deze diensten vaak, in tegenstelling tot wat je beweert, een blijvend succes zijn, is dat ze elementen die in de Nadere Reformatie wat zoek zijn geraakt, zoals contemplatie en het ontvangen van het Woord door meer zintuigen dan alleen de oren.
Ik denk ook dat als je de Taizéliederen als praiseliederen ziet, dat je dan toch wel erg oppervlakkig kennis hebt genomen van het fenomeen. Het is eerder precies het tegenovergestelde van praise.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Oogje

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #8 Gepost op: februari 23, 2011, 09:29:37 pm »
Elle, als in de protestantse vespers het zingen of bidden van de psalmen nadrukkelijk de kern van het gebed vormt, dan ben je al een heel eind. En als men daarna dan ook de lofzang van Maria uit het Evangelie zingt (Lc 1,46-55), dan heb je al een heel compleet katholiek avondgebed.  ;)

De Taizé-gemeenschap is vooral gericht op geloofsbeleving en niet zozeer op de precieze christelijke leer an sich. Het is een oecumenisch klooster in het gelijknamige dorpje in Frankrijk, waar zowel katholieke als protestantse broeders verblijven en waar elke week honderden tot duizenden jongeren een week in retraite gaan. In die week volgen ze een redelijk vastomlijnd programma van studie, gebed, discussie en arbeid. De spiritualiteit is vooral ontleent aan elementen uit de katholieke en oosters-orthodoxe traditie, maar kent ook wel elementen waarin protestanten zich zullen herkennen.

Kenmerkend zijn de eigen gezangen, waarin men korte teksten in verschillende talen vele malen herhaalt. Praise kun je het inderdaad niet echt noemen, hoewel God natuurlijk ook geprezen wordt. Het is meer een vorm van meditatief gebed, geïnspireerd op de spiritualiteit van het oosters-orthodoxe Jezusgebed. Kenmerkend voor elke gebedsdienst is ook de tien minuten durende stilte die midden in de dienst plaatsvindt.

Veel jongeren blijken daar toch geraakt te worden door de eenvoud en de laagdrempelige spiritualiteit. Taizé kan zo een opstap zijn naar de ontwikkeling van een echt geloofsleven binnen een bestaande kerk. Daar is Taizé dan ook nadrukkelijk voor bedoeld, om in je eigen kerk en in je eigen persoonlijk leven er verder vorm aan te geven. Het legt kerken en gelovigen dus niet een bepaalde spiritualiteit of manier van doen op, maar geeft enkel handreikingen die je wel of niet kunt navolgen.

Nu ben ik zelf niet gereformeerd, dus zal ik wellicht niet veel zinnigs kunnen zeggen in dit topic, maar zelf geloof ik vanuit mijn katholiek-zijn dat het goed is om verschillende vormen van geloofsbeleving en spiritualiteit toe te staan en als kerkgemeenschap daarin sturing te geven, zodat het niet tegenstrijdig is met wat je als kerkgemeenschap leert. Binnen mijn kerk gebeurt dat ook: er zijn vele vormen van spiritualiteit en tradities, van Opus Dei tot charismatisch tot franciscaans, van het monastieke leven tot het gezinsleven, maar allen wel gekaderd in wat de kerk leert en toestaat.

Ik denk dat als je maar één manier van geloven toestaat, de kans dan groter is dat de gemeenschap wat star wordt en mensen sneller naar kerkgemeenschappen vluchten waar men vrijer is daarin. En dat zou jammer zijn, want ik denk dat je dan wel veel rijkdom mist en misschien juist de kans om een nog prille, nog niet foutloze geloofsbeleving te zien ontwikkelen tot een volwassen manier van doen, binnen de kaders van je kerkgemeenschap.

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #9 Gepost op: februari 23, 2011, 10:29:05 pm »
Lekker kort door de bocht:

- Vorm én inhoud van Taizé (de gemeenschap in Frankrijk) passen niet echt bij de GKV. Te oecumenisch, te vrij, te 'zweverig'.
- Vorm van Taizé met eigen inhoud kan echter een grote verrijking zijn, denk ik.

Het is in de GKV toch vaak maar praten, zingen, discussie, doen, preken, meer praten, meer actief, actief, actief. Een stukje rust, met ruimte om zelf na te denken zonder direct gepusht te worden kan een grote waarde hebben, naast alles wat er al is. Toch?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #10 Gepost op: februari 23, 2011, 11:11:45 pm »

quote:

Zwever schreef op 23 februari 2011 om 22:29:
Lekker kort door de bocht:

- Vorm én inhoud van Taizé (de gemeenschap in Frankrijk) passen niet echt bij de GKV. Te oecumenisch, te vrij, te 'zweverig'.
Hoe kun je nu te oecumenisch zijn? Dat er een verkeerde vorm van oecumene bestaat, ok. Maar juist daarvan kun je Taizé niet betichten lijkt me.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #11 Gepost op: februari 24, 2011, 07:49:38 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 23 februari 2011 om 18:55:(...)
Ik heb niet begrepen dat er iets te redden viel in Utrecht maar dat het een aanvulling is op bestaande diensten en gericht op een breder publiek.
nee, het plan is toch echt om de huidige diensten voor zo'n driekwart te vervangen door andere soorten diensten. De reguliere eredienst heet vanaf nu 'klassieke dienst' en komt nog 1 keer in de vier weken 's middags voor (zie agenda van U-N/W). Als je eerst vier middagdiensten hebt met een preek (soms zelfs nog wel eens een cathecismuspreek) en daarna nog maar één of twee zondagmiddagen met een preek, dan lijkt me dat niet echt ter aanvulling (n.b. bij de Taizé dienst, stiltedienst en zang/praisedienst zitten geen preek).

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #12 Gepost op: februari 24, 2011, 07:57:58 am »

quote:

Laodicea schreef op 23 februari 2011 om 19:57:
[...]

Mwah, ik hoor hier vooral commentaren met precies dezelfde gevoelsinhoud, maar dan omgekeerd. Ben je wel eens in Taizé geweest? Ken je de spiritualiteit?

ik ben er niet geweest, maar ken wel veel mensen die er in hun studententijd wel geweest zijn

quote:


(...)
Ik denk ook dat als je de Taizéliederen als praiseliederen ziet, dat je dan toch wel erg oppervlakkig kennis hebt genomen van het fenomeen. Het is eerder precies het tegenovergestelde van praise.
het is niet mijn constatering dat Utrecht-N/W 'Taizé' diensten gaat doen. Dat is het naampje wat ze erop plakken. Mijn ervaring met de andere twee typen nieuwe diensten is in ieder geval dat het meer om "ik" dan om "Hij" draait. Kijk met name naar het element dat het meeste verdwijnt: verkondiging, uitleg, pastoraat, bemoediging, etc. Wat overblijft is wat men leuker en fijner vindt: zingen, beleven, etc.

Het zou heel goed kunnen dat wat men in U-N/W wil gaan doen onder de noemer Taizé, helemaal niks met Taizé te maken heeft. Daarvoor zou je eigenlijk een keer moeten komen kijken binnenkort, zodat iemand die Taizé kent, de vergelijking kan maken

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #13 Gepost op: februari 24, 2011, 10:14:54 am »

quote:

Nunc schreef op 24 februari 2011 om 07:57:
Het zou heel goed kunnen dat wat men in U-N/W wil gaan doen onder de noemer Taizé, helemaal niks met Taizé te maken heeft. Daarvoor zou je eigenlijk een keer moeten komen kijken binnenkort, zodat iemand die Taizé kent, de vergelijking kan maken

Wat verleidelijk is. :ja:

Maar ik zit nog even achter 'slot en grendel' he? ;)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #14 Gepost op: februari 24, 2011, 10:51:27 am »

quote:

   elle schreef op 23 februari 2011 om 18:38:
Ze geven ongetwijfeld een GKv draai aan taize: wel de sfeer, niet de inhoudsloosheid.

Beste Elle, ik vraag me af of jouw vooronderstelling klopt.  

Op de website van de Utrechtse Opstandingskerk lees ik:
"Onlangs in Rotterdam hebben we kunnen zien dat Taizé populair is,
mensen zijn op zoek naar rust en stilte.
Daar willen wij aan tegemoetkomen door deze diensten te organiseren.
Het is een van de vormen om de mensen toe te rusten in geloof.”


Dat lijkt eerder op kopiëren dan het begaan van eigen wegen!
Overigens heb ik moeite met de term 'inhoudsloosheid'.

Maak in Taizé eens een zaterdagavondviering mee
(elke zaterdagavond is in Taizé de vooravond van Pasen, het centrale feest)
en het zal je duidelijk worden: alles draait er om de Opgestane Heer!
'Christus resurrexit!!!!!'.

quote:

Tenminste, de vesperdienst bij ons is ook een rip off van de katholieke variant.
Een katholiek krijgt er vast ontzettend kromme tenen.

Hm ... valt tegen ...
Heb meermalen een vesper bijgewoond in een R.K. kerk, zowel hier te lande als in den vreemde.
Dacht meer dan eens: 'Is dat het nou'?
Anderzijds heb ik op zondagmiddag bij vespervieringen in de Asser Adventskerk (PKN)
meermalen het gevoel: 'Yes! Dit is het!'.

Overigens: wat zie je daar op zondagmiddag veel vrijgemaakten ...

Tenslotte:
Vanuit deze 'bourgondische' broederschap wordt regelmatig benadrukt,
dat het er niet om gaat 'Taizé' te kopiëren.
Men pleit er veeleer voor om 'Taizé-elementen' te integreren in reguliere vieringen.

Oogje

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #15 Gepost op: februari 24, 2011, 04:00:49 pm »
Aanvang van de vespers in een katholiek klooster
Het Magnificat met bewieroking van altaar, geestelijke en volk
Wiki-uitleg over de vespers

Dit even als tussendoortje, om een beetje te laten proeven van de katholieke vespers en zo het getijdengebed in het algemeen. ;)

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #16 Gepost op: februari 24, 2011, 10:28:06 pm »

quote:

Laodicea schreef op 23 februari 2011 om 23:11:
Hoe kun je nu te oecumenisch zijn? Dat er een verkeerde vorm van oecumene bestaat, ok. Maar juist daarvan kun je Taizé niet betichten lijkt me.


Oecumene met diegenen waarmee je niet één "bent" (omdat ze in jouw ogen essentiële onderdelen van je geloof ontkennen) zou inderdaad een foute vorm van oecumene zijn.

Vanuit de GKV geredeneerd is Taizé dan zeker een foute vorm van oecumene, omdat de éénheid 'te ver' rijkt. Als een Katholiek zich er net zo thuis kan voelen als een grefo, dan is dat aan de ene kant schitterend, maar geeft het aan de andere kant ook weer dat er nergens diep op ingegaan wordt.

Overigens vond ik de bijbel & geloof stukjes op taize.fr ook af en toe redelijk naar de vrijzinnigheid hangen; dat  zal ook wel moeten om de ruimte te bieden voor iedereen.

Als laatste: ik zei mijn kort-door-de-bocht opmerking vanuit GKV perspectief, mijn eigen mening is wel iets zachter :). Als ik eens de kans krijg zal ik zo'n dienst niet laten schieten...
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #17 Gepost op: februari 24, 2011, 11:36:35 pm »
Ik vindt het nogal grof verwijtend als mensen die buitenstaander zijn gaan zeggen dat het bij de thaizediensten in Utrecht GKv niet om Hem maar om ik gaat.
De bedoeling van thaize is namelijk beslist niet gericht op het ik maar op Hij die gestorven doch opgestaan is.
(http://www.taize.fr/nl)

Wat is er mis met het zoeken naar een vorm waarin de mens in stilte God ontmoet?
Het doet mij denken aan 1 koningen 19 waar God aan Elia toont dat Hij niet in het overweldigende maar in het briesje zit.
Heel veel christenen zoeken de stilte thuis niet. Die stilte waarin je God kunt vinden samen zoeken in een samenkomst hoeft niet fout te zijn.
Lees daarvoor ook eens bij Jos Douma zou ik zeggen.
(link)

Het zou goed zijn om niet te oordelen als je de nadere achtergrond niet kent van het besluit en de invulling van de samenkomsten...
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2011, 11:37:12 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #18 Gepost op: februari 25, 2011, 08:46:19 am »
DE vorm bij uitstek om samen in stilte God te ontmoeten is een Quaker wijdingsbijeenkomst.
Daarin ontbreekt AL het andere.

Persoonlijk heb ik daar qua vorm van eredienst genoeg aan, vooral ook omdat Quakers gewend zijn om dat 'leven vanuit stilte en ontmoeting met het goddelijke' als dragende grond van alles wat ze doen te ervaren (of in elk geval die beleving na te streven), ook als ze deelnemen aan erediensten in andere vorm.
Het afwegen van voor- en nadelen van verschillende vormen (en elkaar daarom bekritiseren) trekt mij dan ook niet zo.
Ik zou willen onderstrepen wat "Oogje" 23/2 21:29 schrijft: het gaat om het elkaar ondersteunen in het ontwikkelen van een volwassen geloofsbeleving.
Het gaat om de mensen en niet om de uiterlijke vormen en er zijn eindeloos veel vormen waarin mensen hun leven God ter ere kunnen laten zijn.
Uiteindelijk is het nóch geloofsbeleving, nóch geloofsleer en overdracht daarvan die telt, maar geloofspraktijk: de vruchten van de boom.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #19 Gepost op: maart 05, 2011, 11:38:56 am »
Een reactie uit de hoek van Een in Waarheid:
http://www.eeninwaarheid.nl/index.php?cat=13&item=3119

Zeer lezenswaardig.

Ik denk dat men met  het naamkiezen gewoon dom is geweest.
Had het contemplatieve dienst genoemd of zo, dan was je er ook.

De stijl van Taize spreekt mij wel aan, de achtergrond weer niet.
Mail me maar als je wat wilt weten

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #20 Gepost op: maart 05, 2011, 11:49:27 am »

quote:

wimnusselder schreef op 25 februari 2011 om 08:46:
Uiteindelijk is het nóch geloofsbeleving, nóch geloofsleer en overdracht daarvan die telt, maar geloofspraktijk: de vruchten van de boom.
En daar vlieg je mijns inziens een tikkie uit de bocht: ik denk dat ze alle drie belangrijk zijn.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #21 Gepost op: maart 06, 2011, 11:03:08 pm »
Hoi Zwever,

Ik zal niet zeggen dat geloofsleer en vooral geloofsbeleving niet belangrijk zijn, maar geloofspraktijk staat voor mij wel met stip op 1.
Geloof waar je niet naar handelt is dood, terwijl geloofspraktijk desnoods wél zonder geloofsbeleving of geloofsleer kan (zonder beide maakt het lastig vol te houden).
Waarom vlieg ik dan volgens jou uit de bocht?

Met v&Vriendengroet,

Wim