Auteur Topic: Koninkrijk der Hemelen  (gelezen 25964 keer)

yvon777

  • Berichten: 171
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Gepost op: maart 13, 2011, 05:40:36 pm »
Hallo allemaal,
Ik heb een klein vraagje (ik had hem al in een ander onderwerp ook gesteld, maar daar liepen 2 vragen door elkaar vandaar even een nieuw onderwerp)
Je leest in de Bijbel veel dingen over het koninkrijk der hemelen.
Bijvoorbeeld Mat 10:7: "Gaat en predikt en zegt: Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen".
Verder kunnen we ook heel veel gelijkenissen vinden in de Bijbel over het koninkrijk der hemelen (heel Matt 13 staat er vol mee).
Als Jezus dat zo vaak aanhaalt moet het wel van groot belang zijn.

Kortom mijn vraag is: wat wordt verstaan onder het koninkrijk der hemelen.
 
(Misschien dat iemand de gelijkenis uit kan leggen die Jezus aanhaalt:
Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een schat, verborgen in een akker, die een mens ontdekte en verborg, en in zijn blijdschap erover gaat hij heen en verkoopt al wat hij heeft en koopt die akker.
Evenzo is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een koopman, die schone parelen zocht. Toen hij een kostbare parel gevonden had, ging hij heen en verkocht al wat hij had, en kocht die.

Alvast bedankt voor jullie reactie

Gr Yvon
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #1 Gepost op: maart 14, 2011, 11:32:03 am »
Ik denk dat Jezus daar het hemelse Jeruzalem mee bedoelde (Heb 12,22) de moeder van de christenen (Gal 4,26) de grote stad van God welke apostel Johannes uit de hemel (Openb 3,12 + 21,10.) zag neerdalen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

yvon777

  • Berichten: 171
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #2 Gepost op: maart 14, 2011, 01:47:19 pm »
Dus volgens jou is het de plek waar we mogen zijn nadat Jezus is teruggekomen (als ik dat goed begrijp) = het nieuwe Jeruzalem
Met anderen woorden: we moeten het nieuwe Jeruzalem zoeken? (die Johannes uit de hemel zag komen)..(Matt 6:33)

Ik vind dat een beetje moeilijk te begrijpen als ik lees in Matt 10:7:
"Gaat en predikt en zegt: Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen".Dichtbij gekomen.. Zo dichtbij dat Jezus zelfs later zegt tegen de schriftgeleerden die Hem als aanhanger van Beelzebul zien: Maar indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen. (Matt 12)
Maar het nieuwe Jeruzalem is nog niet gekomen toch?..

Vanuit de Bijbel leren we dat we nu al de geheimemissen van het koninkrijk der hemelen mogen kennen. Jezus vertelde het zo tegen zijn discipelen: Toen hij weer alleen was met zijn volgelingen en met de twaalf, stelden ze hem vragen over de gelijkenissen. Hij zei tegen hen:
"Aan jullie is het geheim van het koninkrijk van God onthuld;
maar zij die buiten blijven staan, krijgen alles te horen in gelijkenissen, opdat ze scherp zien, maar geen inzicht hebben, opdat ze goed horen, maar niets begrijpen, anders zouden ze zich bekeren en vergeving krijgen.
(Matt 4)
Dus sommigen zien het wel en sommigen niet. Wanneer je het geheim van het koninkrijk kent, begrijp je ook de gelijkenissen zo niet dan hoor je alleen de gelijkenissen zonder echt te beseffen.. Als ik dat tenminste goed lees in Matt 4..
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #3 Gepost op: maart 14, 2011, 01:55:47 pm »

quote:

yvon777 schreef op 14 maart 2011 om 13:47:
Dus volgens jou is het de plek waar we mogen zijn nadat Jezus is teruggekomen (als ik dat goed begrijp) = het nieuwe Jeruzalem
Met anderen woorden: we moeten het nieuwe Jeruzalem zoeken? (die Johannes uit de hemel zag komen)..(Matt 6:33)
Klopt.

quote:

Ik vind dat een beetje moeilijk te begrijpen als ik lees in Matt 10:7:
"Gaat en predikt en zegt: Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen".Dichtbij gekomen.. Zo dichtbij dat Jezus zelfs later zegt tegen de schriftgeleerden die Hem als aanhanger van Beelzebul zien: Maar indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen. (Matt 12)
Maar het nieuwe Jeruzalem is nog niet gekomen toch?..
Nou, Jezus heeft in Marcus 9:1 gezegd dat sommigen die daar stonden de dood niet smaken zouden voordat zij de komst van het koninkrijk hadden meegemaakt, dus indien het nog niet gekomen is hebben we een probleem.

quote:

Vanuit de Bijbel leren we dat we nu al de geheimemissen van het koninkrijk der hemelen mogen kennen. Jezus vertelde het zo tegen zijn discipelen: Toen hij weer alleen was met zijn volgelingen en met de twaalf, stelden ze hem vragen over de gelijkenissen. Hij zei tegen hen:
"Aan jullie is het geheim van het koninkrijk van God onthuld;
maar zij die buiten blijven staan, krijgen alles te horen in gelijkenissen, opdat ze scherp zien, maar geen inzicht hebben, opdat ze goed horen, maar niets begrijpen, anders zouden ze zich bekeren en vergeving krijgen.
(Matt 4)
Dus sommigen zien het wel en sommigen niet. Wanneer je het geheim van het koninkrijk kent, begrijp je ook de gelijkenissen zo niet dan hoor je alleen de gelijkenissen zonder echt te beseffen.. Als ik dat tenminste goed lees in Matt 4..
Precies en het nieuwe Jeruzalem is een onvergankelijk koninkrijk en derhalve niet met de ogen waarneembaar, want alles wat wij zien is immers tijdelijk.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

yvon777

  • Berichten: 171
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #4 Gepost op: maart 14, 2011, 02:12:45 pm »
Ok dus het is zeg maar niet de gouden stad welke Johannes zag? Maar alleen geestelijk te zien als ik je goed begrijp..

Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een schat, verborgen in een akker, die een mens ontdekte en verborg, en in zijn blijdschap erover gaat hij heen en verkoopt al wat hij heeft en koopt die akker.
Wat bezielt die man dat hij alles verkoopt om die akker in bezit te krijgen. Alles inruilen voor dat..
Dan is het wel een gigantische schat als je er alles voor opgeeft lijkt mij.
Geldt dat in bepaalde zin ook voor ons?
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #5 Gepost op: maart 14, 2011, 02:28:20 pm »

quote:

yvon777 schreef op 14 maart 2011 om 14:12:
Ok dus het is zeg maar niet de gouden stad welke Johannes zag? Maar alleen geestelijk te zien als ik je goed begrijp..
De stad die Johannes zag was geestelijk, want hij zag hem uit de hemel neerdalen (Op 21,2) in een visioen. Dus ja, het is diezelfde stad.

quote:

Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een schat, verborgen in een akker, die een mens ontdekte en verborg, en in zijn blijdschap erover gaat hij heen en verkoopt al wat hij heeft en koopt die akker.
Wat bezielt die man dat hij alles verkoopt om die akker in bezit te krijgen. Alles inruilen voor dat..
Dan is het wel een gigantische schat als je er alles voor opgeeft lijkt mij.
Geldt dat in bepaalde zin ook voor ons?
Jezus heeft de komst van het koninkrijk binnen de levens van sommige van zijn discipelen geplaatst (Mar 9,1) en aangezien die generatie verstorven is moet die stad er zijn, zullen we samen op zoek gaan? :)
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2011, 02:30:37 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

yvon777

  • Berichten: 171
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #6 Gepost op: maart 14, 2011, 03:29:16 pm »

quote:

Jezus heeft de komst van het koninkrijk binnen de levens van sommige van zijn discipelen geplaatst (Mar 9,1) en aangezien die generatie verstorven is moet die stad er zijn

Ik begrijp de zin geloof ik niet helemaal goed.. Je bedoelt dat (sommige) discipelen het koninkrijk van God binnen zijn gegaan terwijl ze wel gestorven zijn?
Als dat zo is begrijp ik jou goed

quote:

zullen we samen op zoek gaan? :)
Dat aanbod sla ik niet af :)
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #7 Gepost op: maart 14, 2011, 04:07:00 pm »

quote:

yvon777 schreef op 14 maart 2011 om 15:29:
[...]

Ik begrijp de zin geloof ik niet helemaal goed.. Je bedoelt dat (sommige) discipelen het koninkrijk van God binnen zijn gegaan terwijl ze wel gestorven zijn?
Als dat zo is begrijp ik jou goed
Nee, ik bedoel dat het koninkrijk in de eerste eeuw gekomen is, zie Marcus 9 vers 1.

quote:

Dat aanbod sla ik niet af :)
Gezellig! :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

yvon777

  • Berichten: 171
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #8 Gepost op: maart 14, 2011, 04:32:52 pm »

quote:

Nee, ik bedoel dat het koninkrijk in de eerste eeuw gekomen is, zie Marcus 9 vers 1.

Ok je bedoelt op die manier, ik begrijp het :)
Ik zoek het er even bij :) Mar 8-9: Hij riep de menigte samen met de leerlingen bij zich en zei: ‘Wie mijn volgeling wil zijn, moet zichzelf verloochenen, zijn kruis op zich nemen en zo achter mij aan komen.
Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij en het evangelie, zal het behouden.
Wat heeft een mens eraan als hij de hele wereld wint, maar er het leven bij inschiet
Wat zou een mens niet overhebben voor zijn leven? Wie zich tegenover de trouweloze en zondige mensen van deze tijd schaamt voor mij en mijn woorden, zal merken dat de Mensenzoon zich ook voor hem schaamt, wanneer hij komt in het gezelschap van de heilige engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader.’
Verder zei hij ook nog: ‘Ik verzeker jullie: sommigen die hier aanwezig zijn zullen niet sterven voordat ze de komst van het koninkrijk van God in al zijn kracht hebben meegemaakt.’


Wie zijn leven verliest zal het vinden. Daar heb je de bekering inderdaad weer, en dan volgt daarop en stukje uit Marcus 9 wat je aanhaalt.
Het koninkrijk van God in al zijn kracht.. dat lijkt mij pinksteren (de komst van de Heilige Geest) beschreven in Handelingen 2:

Er verschenen aan hen een soort vlammen, die zich als vuurtongen verspreidden en zich op ieder van hen neerzetten, en allen werden vervuld van de heilige Geest en begonnen op luide toon te spreken in vreemde talen, zoals hun door de Geest werd ingegeven.

En als dit het koninkrijk van God is, dan sluit dit inderdaad ook aan waar ik in een ander topic mee opende: Dat Jezus (vog voordat de Heilige Geest uitgestort is) zegt: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen (Matt 2:2)

Zou het bekeren de deur zijn naar Gods koninkrijk?
Het lijkt er wel op als ik dit zo lees..

quote:

Gezellig! :)
vind ik ook :D
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #9 Gepost op: maart 14, 2011, 05:03:40 pm »

quote:

yvon777 schreef op 14 maart 2011 om 16:32:
[...]
 
Ok je bedoelt op die manier, ik begrijp het :)
Ik zoek het er even bij :) Mar 8-9: Hij riep de menigte samen met de leerlingen bij zich en zei: ‘Wie mijn volgeling wil zijn, moet zichzelf verloochenen, zijn kruis op zich nemen en zo achter mij aan komen.
Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij en het evangelie, zal het behouden.
Wat heeft een mens eraan als hij de hele wereld wint, maar er het leven bij inschiet
Wat zou een mens niet overhebben voor zijn leven? Wie zich tegenover de trouweloze en zondige mensen van deze tijd schaamt voor mij en mijn woorden, zal merken dat de Mensenzoon zich ook voor hem schaamt, wanneer hij komt in het gezelschap van de heilige engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader.’
Verder zei hij ook nog: ‘Ik verzeker jullie: sommigen die hier aanwezig zijn zullen niet sterven voordat ze de komst van het koninkrijk van God in al zijn kracht hebben meegemaakt.’


Wie zijn leven verliest zal het vinden. Daar heb je de bekering inderdaad weer, en dan volgt daarop en stukje uit Marcus 9 wat je aanhaalt.
Het koninkrijk van God in al zijn kracht.. dat lijkt mij pinksteren (de komst van de Heilige Geest) beschreven in Handelingen 2:

Er verschenen aan hen een soort vlammen, die zich als vuurtongen verspreidden en zich op ieder van hen neerzetten, en allen werden vervuld van de heilige Geest en begonnen op luide toon te spreken in vreemde talen, zoals hun door de Geest werd ingegeven.

En als dit het koninkrijk van God is, dan sluit dit inderdaad ook aan waar ik in een ander topic mee opende: Dat Jezus (vog voordat de Heilige Geest uitgestort is) zegt: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen (Matt 2:2)

Zou het bekeren de deur zijn naar Gods koninkrijk?
Het lijkt er wel op als ik dit zo lees..
Wanneer iets nabij is gekomen is het bijna gearriveerd maar nog niet helemaal. Bovendien kreeg apostel Johannes zijn visioen over het hemelse Jeruzalem een aantal decennia nadat de Heilige Geest al was uitgestort, dus de komst van het koninkrijk lag toen nog in de (voor hem nabije) toekomst.

quote:

vind ik ook :D

Neem mijn hand en dan gaan we er op uit!

We weten nu dat het koninkrijk niet zichtbaar en nog niet gekomen was toen de laatste openbaring aan apostel Johannes geschiedde te Patmos, wat het zoeken vergemakkelijkt!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a5/Patmos_Livadi-05_05.jpg/264px-Patmos_Livadi-05_05.jpg
Een strand op het Griekse Patmos.
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2011, 05:07:42 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #10 Gepost op: maart 14, 2011, 05:24:52 pm »
Piebe, Je moet denk ik eerst nog helderder maken dat 'het koninkrijk der hemelen' aanvangt op het moment dat het hemelse jeruzalem neerdaalt. En wellicht kun je het burgerschap al (beloofd) krijgen voordat het koninkrijk op aarde gerealiseerd is. (Vergelijk de molukkers en hun regering in ballingschap.)
Mattheus is imho de enige die de term 'koninkrijk der hemelen' gebruikt. Dat doet hij niet op een heel heldere manier. Dat maakt vergelijken met andere teksten lastig.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #11 Gepost op: maart 14, 2011, 06:00:17 pm »

quote:

elle schreef op 14 maart 2011 om 17:24:
Piebe, Je moet denk ik eerst nog helderder maken dat 'het koninkrijk der hemelen' aanvangt op het moment dat het hemelse jeruzalem neerdaalt.
Jezus plaatste de komst van het koninkrijk binnen de levens van sommige van zijn discipelen zie Mar 9 vers 1 en dat is voor mij glashelder.

quote:

En wellicht kun je het burgerschap al (beloofd) krijgen voordat het koninkrijk op aarde gerealiseerd is. (Vergelijk de molukkers en hun regering in ballingschap.)
Dat lijkt mij goed mogelijk.

quote:

Mattheus is imho de enige die de term 'koninkrijk der hemelen' gebruikt. Dat doet hij niet op een heel heldere manier. Dat maakt vergelijken met andere teksten lastig.
Dat vind ik reuze meevallen, want de hemel is de lucht en de de stad die Johannes zag neerdalen kwam uit de hemel. Wat is daar onduidelijk aan? Bovendien toont Marcus 9 vers 1 duidelijk aan dat het koninkrijk sowieso in de eerste eeuw met KRACHT is gekomen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #12 Gepost op: maart 14, 2011, 06:22:43 pm »
Voor jou is hemel lucht. Voor mij niet. Voor jou is de stad geestelijk, voor mij niet (per se). Ik denk dat het koninkrijk gekomen is, maar dat het hemelse Jeruzalem nog moet landen.

Ik denk dat het koninkrijk der hemelen, waar Christus koning is, nu al aanwezig is, zij het in ballingschap. En dat het pas echt vorm krijgen zal op de jongste dag. De Geest is het paspoort van het burgerschap.
Als je een krachtig teken wil van het koningschap: pinksteren is krachtig genoeg, wat mij betreft.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #13 Gepost op: maart 14, 2011, 06:58:47 pm »

quote:

elle schreef op 14 maart 2011 om 18:22:
Voor jou is hemel lucht. Voor mij niet. Voor jou is de stad geestelijk, voor mij niet (per se). Ik denk dat het koninkrijk gekomen is, maar dat het hemelse Jeruzalem nog moet landen.

Aha zo zie jij dat dus, nou dat klopt niet vrees ik:

Op 17,18
En de vrouw, die gij gezien hebt, is de grote stad, die het koninkrijk heeft over de koningen der aarde.

Zoals je ziet zijn de grote stad en het koninkrijk niet los van elkaar te zien.

quote:

Ik denk dat het koninkrijk der hemelen, waar Christus koning is, nu al aanwezig is, zij het in ballingschap. En dat het pas echt vorm krijgen zal op de jongste dag. De Geest is het paspoort van het burgerschap.
Als je een krachtig teken wil van het koningschap: pinksteren is krachtig genoeg, wat mij betreft.
Paulus plaatste de komst van het koninkrijk nog in de toekomst (2 Tim 4,1) zo ook Petrus (2 Petr 1,11) dus indien dat al gekomen was tijdens de uitstorting van de heilige geest hebben ze wat gemist zeker!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #14 Gepost op: maart 14, 2011, 07:07:17 pm »
Je zou ook kunnen lezen wat ik schrijf.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #15 Gepost op: maart 14, 2011, 08:57:51 pm »

quote:

elle schreef op 14 maart 2011 om 18:22:
Voor jou is hemel lucht. Voor mij niet. Voor jou is de stad geestelijk, voor mij niet (per se). Ik denk dat het koninkrijk gekomen is, maar dat het hemelse Jeruzalem nog moet landen.

Ik denk dat het koninkrijk der hemelen, waar Christus koning is, nu al aanwezig is, zij het in ballingschap. En dat het pas echt vorm krijgen zal op de jongste dag. De Geest is het paspoort van het burgerschap.
Als je een krachtig teken wil van het koningschap: pinksteren is krachtig genoeg, wat mij betreft.

Goed nog een poging.

Als het koninkrijk (in ballingschap) gekomen was na de uitstorting van de Geest, dan bevond Johannes zich reeds in het koninkrijk toen hij een visioen over het komende koninkrijk kreeg. Dat kan ik ook niet rijmen met Mar 9 vers 1, want daarin zegt Jezus niets over een koninkrijk wat later vorm krijgt, nee hij zei dat het met KRACHT zou komen terwijl sommigen die DAAR stonden (ooggetuigen dus) nog in leven waren. Kortom, Mar 9,1 maakt jouw interpretatie onmogelijk.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

yvon777

  • Berichten: 171
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #16 Gepost op: maart 14, 2011, 08:59:36 pm »
Maar herkennen jullie het koninkrijk der hemelen in jullie zelf?
Ik sluit me aan bij elle, die schrijft (in mijn woorden) dat we hier en nu al hemel burgers kunnen zijn, zonder dat we al in de hemel leven.
Want wíj zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook de Here Jezus Christus als verlosser verwachten (Fil 3).

quote:

Wanneer iets nabij is gekomen is het bijna gearriveerd maar nog niet helemaal

Geestelijk kunnen we hier en nu al het hemels koninkrijk zien, en straks komen we er thuis (we zijn slechts op doorreis zegt de bijbel)
Johannes 3 schrijft: Dat Jezus nicodemus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.
Dus zij die WEL wedergeboren zijn (opnieuw geboren zoals Jezus het eerder in hetzelfde stuk probeert uit te leggen) het koninkrijk van God wel zien.
Met andere woorden, is het koninkrijk van God dus over ons gekomen, en is het zichtbaar voor bepaalde mensen.
Het dat koninkrijk dat nu al zichtbaar is, wordt straks ons thuis (L)

Ik ben benieuwd of iemand dat koninkrijk der hemelen al ziet, en zo ja of hij/zij het kan omschrijven. Iets mooiers is er denk ik niet, het oog gericht op je 'thuis' wanneer je op doorreis bent als slaven in een vreemd land
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

yvon777

  • Berichten: 171
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #17 Gepost op: maart 14, 2011, 09:02:13 pm »

quote:

Als het koninkrijk (in ballingschap) gekomen was na de uitstorting van de Geest, dan bevond Johannes zich reeds in het koninkrijk toen hij een visioen over het komende koninkrijk kreeg
Daar heb je de klap op de vuurpijl : D Inderdaad leefde Johannes vanuit het koninkrijk van God geleid door Zijn Geest, met het zicht op zijn thuishaven, want die visioenen had hij niet vanuit zijn eigen hart (L) Ben blij dit stukje nog te vinden (te lezen)
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #18 Gepost op: maart 14, 2011, 09:12:45 pm »

quote:

yvon777 schreef op 14 maart 2011 om 21:02:
[...]
 
Daar heb je de klap op de vuurpijl : D Inderdaad leefde Johannes vanuit het koninkrijk van God geleid door Zijn Geest, met het zicht op zijn thuishaven, want die visioenen had hij niet vanuit zijn eigen hart (L) Ben blij dit stukje nog te vinden (te lezen)

Het is het bewijs dat het koninkrijk NOG komen moest toen Johannes zijn visioen had, want anders was zijn visioen over het koninkrijk geen visioen meer. Dat betekent dus dat de uitstorting van de geest nog NIET de komst van het koninkrijk was, snap je? Johannes begint zo in vers in hoofdstuk 1:

De openbaring van Jezus Christus, die God hem gegeven heeft, om Zijn dienstknechten te tonen de dingen, die haast geschieden moeten

Het verschil tussen haast en reeds is essentieel in dezen.
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2011, 09:15:31 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #19 Gepost op: maart 14, 2011, 09:23:55 pm »

quote:

yvon777 schreef op 14 maart 2011 om 20:59:
Maar herkennen jullie het koninkrijk der hemelen in jullie zelf?
Ik sluit me aan bij elle, die schrijft (in mijn woorden) dat we hier en nu al hemel burgers kunnen zijn, zonder dat we al in de hemel leven.
Want wíj zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook de Here Jezus Christus als verlosser verwachten (Fil 3).


[...]

Geestelijk kunnen we hier en nu al het hemels koninkrijk zien, en straks komen we er thuis (we zijn slechts op doorreis zegt de bijbel)
Johannes 3 schrijft: Dat Jezus nicodemus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.
Dus zij die WEL wedergeboren zijn (opnieuw geboren zoals Jezus het eerder in hetzelfde stuk probeert uit te leggen) het koninkrijk van God wel zien.
Met andere woorden, is het koninkrijk van God dus over ons gekomen, en is het zichtbaar voor bepaalde mensen.
Het dat koninkrijk dat nu al zichtbaar is, wordt straks ons thuis (L)

Ik ben benieuwd of iemand dat koninkrijk der hemelen al ziet, en zo ja of hij/zij het kan omschrijven. Iets mooiers is er denk ik niet, het oog gericht op je 'thuis' wanneer je op doorreis bent als slaven in een vreemd land

Indien de Bijbel voor jou doorslaggevend is, dan kun je niet anders dan concluderen op basis van Mar 9 vers 1 dat het koninkrijk in deze tijd reeds gekomen is:

Voorwaar, Ik zeg u, dat er sommigen zijn van hen, die hier staan, die de dood niet zullen smaken, totdat zij zullen hebben gezien, dat het Koninkrijk Gods met kracht gekomen is.

Jezus plaatste de komst van het koninkrijk binnen de levens van sommigen die daar stonden en we mogen toch aannemen dat daar ook wedergeboren christenen bij waren? Voor hen zou dat een loze opmerking zijn geweest als zij het koninkrijk toen reeds in hun bezit hadden. Ik denk dat de eerste wedergeboren christenen een pas kregen en zich in dat opzicht direct al tot bewoners van het koninkrijk rekenen. Een beetje de situatie zoals jij en Elle die beschreven, maar die duurde slechts een generatie.
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2011, 09:27:40 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

yvon777

  • Berichten: 171
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #20 Gepost op: maart 14, 2011, 09:45:00 pm »
Je kan wel vasthouden aan 1 vers, maar de bijbel staat er vol mee, en dat maakt dat je een duidelijker beeld krijgt van het geheel wat ik hierboven heb proberen uit te leggen wat ik daarin mag vinden. Niet mijn mening, maar ik noem op wat er staat..

quote:

Dat Jezus nicodemus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.
Dus zij die WEL wedergeboren zijn (opnieuw geboren zoals Jezus het eerder in hetzelfde stuk probeert uit te leggen) het koninkrijk van God wel zien.
Dat is wel het meest duidelijke wat ik kan vinden hierover. (naast alle andere verzen) Dus geen conclusie op 1 vers zoals je hierboven ziet. En ik deel mijn bevindingen, en probeer ze zo duidelijk mogelijk uit te leggen hoe ik daarbij kom. In de hoop elkaar op te bouwen en begrip te krijgen voor wat Jezus de mensen wil(de) leren. Begrijp je?
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #21 Gepost op: maart 14, 2011, 11:59:30 pm »
Hoi Yvonne,

Ook de betekenis van Koninkrijk der Hemelen (Mattheus) of Koningkrijk Gods (de rest van het Nieuwe Testament) is voor mij het handzaamst verwoord in advies 2 uit Quaker Faith & Practice:

quote:

Bring the whole of your life under the ordering of the spirit of Christ.

"Uw Koninkrijk kome, uw wil geschiede..." is de duidelijkste onderbouwing daarvan in de Bijbel.
Kortom: "Koninkrijk Gods" betekent "heerschappij van God", te beginnen in ons zelf.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #22 Gepost op: maart 15, 2011, 01:01:59 pm »

quote:

yvon777 schreef op 14 maart 2011 om 21:45:
Je kan wel vasthouden aan 1 vers, maar de bijbel staat er vol mee, en dat maakt dat je een duidelijker beeld krijgt van het geheel wat ik hierboven heb proberen uit te leggen wat ik daarin mag vinden. Niet mijn mening, maar ik noem op wat er staat..


[...]

Dat is wel het meest duidelijke wat ik kan vinden hierover. (naast alle andere verzen) Dus geen conclusie op 1 vers zoals je hierboven ziet. En ik deel mijn bevindingen, en probeer ze zo duidelijk mogelijk uit te leggen hoe ik daarbij kom. In de hoop elkaar op te bouwen en begrip te krijgen voor wat Jezus de mensen wil(de) leren. Begrijp je?

Ik snap het heel goed, nou dan kun je Mar 9 vers 1 net zo goed schrappen toch?
Veel succes op je zoektocht, ik ga weer mijn eigen weegs!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

yvon777

  • Berichten: 171
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #23 Gepost op: maart 15, 2011, 01:16:05 pm »
o..ohwke
ik ga niets schrappen, ik kijk alleen verder dan 1 vers.. sorry
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #24 Gepost op: maart 15, 2011, 02:47:10 pm »

quote:

yvon777 schreef op 15 maart 2011 om 13:16:
o..ohwke
ik ga niets schrappen, ik kijk alleen verder dan 1 vers.. sorry
Nee, jij schrapt wel degelijk, want Mar 9,1 is een onmisbare referentie om correct te bepalen wanneer het koninkrijk gekomen is, maar jij zegt je er niet op te willen baseren.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #25 Gepost op: maart 15, 2011, 03:24:27 pm »
Piebe, jij verwerpt de uitleg dat marcus 9:1 met pinksteren (of met Jezus' opstanding of hemelvaart) vervuld is. Maar zolang je yvon777 of mij niet kunt overtuigen van dat je daarin gelijk hebt, kun je niet stellen dat yvon777 marcus 9:1 schrapt.

De Geest als teken of onderpand van het koninkrijk lijkt me afdoende te onderbouwen. Zie bijv matt12:28, waar Jezus zegt: 'Maar als ik door de Geest van God demonen uitdrijf, dan is het koninkrijk van God bij jullie gekomen.' (Let op de voltooide tijd overigens.)
Of Joh 3:5: Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest.
Of: Romeinen 14,17: want het koninkrijk van God is geen zaak van eten en drinken, maar van gerechtigheid, vrede en vreugde door de heilige Geest.
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2011, 03:28:35 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #26 Gepost op: maart 15, 2011, 03:39:33 pm »

quote:

elle schreef op 15 maart 2011 om 15:24:
Piebe, jij verwerpt de uitleg dat marcus 9:1 met pinksteren (of met Jezus' opstanding of hemelvaart) vervuld is. Maar zolang je yvon777 of mij niet kunt overtuigen van dat je daarin gelijk hebt, kun je niet stellen dat yvon777 marcus 9:1 schrapt.

Dat heb ik duidelijk aangetoond door er op te wijzen dat Johannes zijn visioen lang daarna kreeg en indien het koninkrijk toen al gekomen was, zou zijn visioen geen visioen meer zijn geweest. Snap je?

Bovendien zou de wederkomst op hetzelfde moment geschieden als wanneer het koninkrijk kwam, vergelijk deze verzen maar eens:

'Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, die de dood niet smaken zullen, totdat zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.' (Mat 16,28)

'En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat er sommigen zijn van hen, die hier staan, die de dood niet zullen smaken, totdat zij zullen hebben gezien, dat het Koninkrijk Gods met kracht gekomen is.' (Mar 9,1)

'En Ik zeg u waarlijk: Er zijn sommigen van hen, die hier staan, die de dood niet zullen smaken, totdat zij het Koninkrijk Gods zullen gezien hebben.' (Luk 9,27)

Jezus is toch niet teruggekomen toen de heilige Geest werd uitgestort of wel? Daarom was het koninkrijk toen ook nog niet gekomen en als je het op basis van deze verzen nog niet wilt aannemen, dan geef ik ruiterlijk toe dat ik je niet kan overtuigen.
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2011, 03:44:54 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #27 Gepost op: maart 15, 2011, 03:46:10 pm »
Nee, ik snap je moeite nog steeds niet. Je plukt wat teksten die je interesseren en negeert andere. En anderen die met een mogelijke uitleg komen schuif je zonder fatsoenlijk te lezen aan de kant. Weinig fair.

Men kan ook beargumenteren dat het koninkrijk is gekomen met Jezus' opstanding. En dan voldoet de uitleg weer aan je citaten, zonder af te doen aan dat het koninkrijk nu nog in ballingschap is, of dat de Geest als onderpand gegeven is van dat koninkrijk-in-ballingschap.
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2011, 03:48:53 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #28 Gepost op: maart 15, 2011, 03:51:09 pm »

quote:

elle schreef op 15 maart 2011 om 15:46:
Nee. Je plukt wat teksten die je interesseren en negeert andere. En anderen die met een mogelijke uitleg komen schuif je zonder fatsoenlijk te lezen aan de kant. Weinig fair.

Wil jij me werkelijk wijsmaken dat deze drie teksten elk een ander evenement beschrijven in een andere plaats en tijd?

'Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, die de dood niet smaken zullen, totdat zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.' (Mat 16,28)

'En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat er sommigen zijn van hen, die hier staan, die de dood niet zullen smaken, totdat zij zullen hebben gezien, dat het Koninkrijk Gods met kracht gekomen is.' (Mar 9,1)

'En Ik zeg u waarlijk: Er zijn sommigen van hen, die hier staan, die de dood niet zullen smaken, totdat zij het Koninkrijk Gods zullen gezien hebben.' (Luk 9,27)

Vind jij het onterecht dat ik op basis van deze verzen de conclusie trek dat sommigen die daar stonden Jezus zijn komst in zijn koninkrijk nog hebben meegemaakt? Dat vind ik nou weinig fair.
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2011, 03:53:17 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #29 Gepost op: maart 15, 2011, 03:54:58 pm »

quote:

yvon777 schreef op 15 maart 2011 om 13:16:
o..ohwke
ik ga niets schrappen, ik kijk alleen verder dan 1 vers.. sorry
Het staat er overigens niet één keer, maar wel drie keer Matt 16:28. Mark 9:1. Luk 9:27.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #30 Gepost op: maart 15, 2011, 03:58:38 pm »
Herhaling is de kracht van reclame. Dat kijk ik nooit.

Vraag je eens af waarom deze enkele uitspraak van Jezus (context is immers identiek) op 3 verschillende manieren wordt weergegeven in deze evangelien. En vraag je eens af waarom matt 16:28 op diverse manieren wordt vertaald. Kennelijk is het allemaal niet zo ontzettend éénduidig als je graag wil.
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2011, 04:13:14 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #31 Gepost op: maart 15, 2011, 04:14:21 pm »

quote:

elle schreef op 15 maart 2011 om 15:58:
Herhaling is de kracht van reclame.
Dat kijk ik nooit.
Van mij mag je je oren wel voor de feiten toestoppen maar ik herken zelf in herhaling de beste leermeester. En als iets driemaal in de Bijbel staat is dat voor mij driemaal scheepsrecht!
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2011, 04:14:50 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #32 Gepost op: maart 15, 2011, 04:21:55 pm »
Dus als ik mijn post nog 20x post ga je me geloven. :+
Als jij jou posts vaker herhaalt, ga je niet geloofwaardiger worden, wat mij betreft.
Maar reageer eens op mijn stelling dat deze 3 citaten van jou stammen van 1 uitspraak van Jezus (geen herhaling dus)?

quote:

elle schreef op 15 maart 2011 om 15:58:
Vraag je eens af waarom deze enkele uitspraak van Jezus (context is immers identiek) op 3 verschillende manieren wordt weergegeven in deze evangelien. En vraag je eens af waarom matt 16:28 op diverse manieren wordt vertaald. Kennelijk is het allemaal niet zo ontzettend éénduidig als je graag wil.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #33 Gepost op: maart 15, 2011, 04:52:20 pm »

quote:

elle schreef op 15 maart 2011 om 15:46:
Nee, ik snap je moeite nog steeds niet. Je plukt wat teksten die je interesseren en negeert andere. En anderen die met een mogelijke uitleg komen schuif je zonder fatsoenlijk te lezen aan de kant. Weinig fair.

Men kan ook beargumenteren dat het koninkrijk is gekomen met Jezus' opstanding. En dan voldoet de uitleg weer aan je citaten, zonder af te doen aan dat het koninkrijk nu nog in ballingschap is, of dat de Geest als onderpand gegeven is van dat koninkrijk-in-ballingschap.
Misschien dat Paulus in 1 Kor 15 zelfs de suggestie aan de hand doet dat dat Koninkrijk van God "van gedaante zal gaan wisselen" in de loop der tijd:

20 Maar Christus is werkelijk uit de dood opgewekt, als de eerste van de gestorvenen. 21 Zoals de dood er is gekomen door een mens, zo is ook de opstanding uit de dood er gekomen door een mens. 22 Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door Christus allen levend worden gemaakt. 23 Maar ieder op de voor hem bepaalde tijd: Christus als eerste en daarna, wanneer hij komt, zij die hem toebehoren. 24 En dan komt het einde en draagt hij het koningschap over aan God, de Vader, nadat hij alle heerschappij en elke macht en kracht vernietigd heeft. 25 Want hij moet koning zijn totdat ‘God alle vijanden aan zijn voeten heeft gelegd’. 26 De laatste vijand die vernietigd wordt is de dood, 27 want er staat: ‘Hij heeft alles aan zijn voeten gelegd.’ Wanneer er ‘alles’ staat, is dat natuurlijk uitgezonderd degene die alles aan hem onderwerpt. 28 En op het moment dat alles aan hem onderworpen is, zal de Zoon zichzelf onderwerpen aan hem die alles aan hem onderworpen heeft, opdat God over alles en allen zal regeren.


Dat koningschap van Christus: dat is ingegaan op een zeker moment (zie de tekst die Elle aanvoert: Mat 12:28... of het feit dat Jezus er voor koos om Jeruzalem binnen te trekken op een ezel, hiermee verwijzend naar de voorspelling van Zacharia... Alsof Hij zegt: "Ik BEN die Koning al"...

Zie, uw koning komt tot u, hij is rechtvaardig en zegevierend, nederig, en rijdende op een ezel, op een ezelshengst, een ezelinnejong.)

Maar we hebben nu nog steeds een Koning van een weerspannige wereld... Psalm 2:
7 Het besluit van de HEER wil ik bekendmaken.
Hij sprak tot mij:
‘Jij bent mijn zoon,
ik heb je vandaag verwekt.
8 Vraag het mij
en ik geef je de volken in bezit,
de einden der aarde in eigendom.
9 Jij kunt ze breken met een ijzeren staf,
ze stukslaan als een aarden pot.’



Let wel dat Paulus leert: "Want hij moet koning zijn totdat ‘God alle vijanden aan zijn voeten heeft gelegd’."

Maar tegelijk aan de Efeziërs het volgende uitlegt:
Ef 1:17 Moge de God van onze Heer Jezus Christus, de vader van alle luister, u een geest van inzicht schenken in wat geopenbaard is, opdat u hem zult kennen. 18 Moge uw hart verlicht worden, zodat u zult zien waarop u hopen mag nu hij u geroepen heeft, hoe rijk de luister is die de heiligen zullen ontvangen, 19 en hoe overweldigend groot de krachtige werking van Gods macht is voor ons die geloven. 20 Die macht was ook werkzaam in Christus toen God hem opwekte uit de dood en hem in de hemelsferen een plaats gaf aan zijn rechterhand, 21 hoog boven alle hemelse vorsten en heersers, alle machten en krachten en elke naam die genoemd wordt, niet alleen in deze wereld maar ook in de toekomstige. 22 Hij heeft alles aan zijn voeten gelegd en hem als hoofd over alles aangesteld, voor de kerk, 23 die zijn lichaam is, de volheid van hem die alles in allen vervult.


HOE ZIT DAT DAN NU? Jezus HEEFT al alle macht: Hij STAAT al boven iedere andere macht; maar Hij zal de macht pas overdragen op het moment dat alle vijanden overwonnen zijn... Ze ZIJN overwonnen, maar moeten ook nog overwonnen WORDEN.... Het Koninkrijk IS er maar moet tegelijk OOK nog KOMEN....

Ik denk dat het volgende vers een sleutel kan zijn om deze paradox te verklaren:
Fil 2:5 Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had. 6 Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, 7 maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens verschenen, 8 heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis. 9 Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader.

Het doel van het Teken van de macht van Christus is een vrijwillig onderwerpen aan zijn macht; pas op DAT moment zijn de vijanden echt verslagen!! Het gaat dus niet om een "gedwongen kniebuiging".... Het gaat om de belijdenis "Jezus Christus is Heer"!!

Wel. Diezelfde Paulus getuigt: niemand kan ooit zeggen: ‘Jezus is de Heer,’ behalve door toedoen van de heilige Geest (1 Kor 12:3). Het Koningschap van de Messias verandert dus pas van karakter op het moment dat de Geest van God in "IEDEREEN" werkzaam zal zijn... (iedereen: "voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen"...)

Dan denk ik: voor wat betreft Marcus 9:1 is terecht vertaald: sommigen die hier aanwezig zijn zullen niet sterven voordat ze de komst van het koninkrijk van God in al zijn kracht hebben meegemaakt. De Kracht van dat Koninkrijk is de kracht van de Geest van God... Die volgens Jezus al duidelijk in Hem werkzaam was (Mat 12:28) en namens Hem naar de wereld werd gestuurd na Zijn hemelvaart... Opdat "Hij met ons zal zijn alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld (Mat 28:20)"...



let wel dat het woord "ἵνα" in Fil 2:10 vertaald is met "opdat" en niet met "zodat"... Jezus vertelt ons dat niet HIJ maar God Zelf het moment bepaalt waarop het Oordeel uitgesproken gaat worden; Jezus gaat hierbij wel uit van een Oordeel, van een scheiding tussen Goed en Kwaad... God is wel lang van geduld, maar niet oneindig geduldig...

(ofwel: veel van bovenstaande uitspraken zetten misschien wel een deur op een kier naar de gedachte van "alverzoening"; de verzekering dat er ooit een einde zal komen aan het Kwaad slaat die deur m.i. ook (gelukkig!) weer keihard dicht...)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

yvon777

  • Berichten: 171
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #34 Gepost op: maart 15, 2011, 05:20:31 pm »
Ik heb dit onderwerp geopend omdat Jezus Nikodemus leert dat iemand die niet opnieuw geboren is het koninkrijk van God niet kan zien (iemand die wel opnieuw geboren is dus wel, dus dan moetie dus al te zien zijn :) Tja zo simpel lees ik dan de bijbel : $ ). Misschien dat iemand die opnieuw geboren is dit kan bevestigen?..

quote:

Jezus is toch niet teruggekomen toen de heilige Geest werd uitgestort of wel? Daarom was het koninkrijk toen ook nog niet gekomen.

Hoe lees jij dan Johannes 14?
Hierin staat (scheelt je weer zoeken :) :
De wereld kan hem (de heilige Geest) niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet.
Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven.
Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij jullie terug.
Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven

 

Elle schreef het eerder ook al:
want het koninkrijk van God is geen zaak van eten en drinken, maar van gerechtigheid, vrede en vreugde door de heilige Geest rom 14
En een stukje verder in 1 Kor 4 staat: Want het koninkrijk van God bestaat niet uit woorden, maar uit kracht.
Wat ik hier terug zie is dat het koninkrijk van God samengaat met de Heilige Geest.
En dat klopt ook wel weer als je naar Joh 3 kijkt want als je opnieuw geboren wordt krijg je de Heilige Geest (als onderpand zoals Elle bedoelt uit te leggen in mijn ogen).
En de Heilige Geest bewerkt iets in je hart, dat je voorheen niet had, en dat is een vrede (die de wereld niet kent, Joh 14)

Er is alleen een verschil tussen het koninkrijk van God zien en het koninkrijk van God binnen gaan ;)En ik denk dat daar wat verwarring door ontstaat..

Het gaat hier niet om iemands gelijk, maar wat Jezus ons wou leren toen Hij hier meerdere keren over sprak, ook nadietijd door o.a paulus. Ik heb geen mening te verdedigen, en ik hoop dat jullie (met name piebe) dat ook niet hebben, want dat leest veel fijner, en is ook fijner schrijven naar elkaar toe vind ik zelf :)
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2011, 06:18:54 pm door yvon777 »
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

bloem

  • Berichten: 169
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #35 Gepost op: maart 15, 2011, 10:42:30 pm »
Ik wil graag hier even op reageren, want ik heb écht een moment van wedergeboorte meegemaakt, nu 2 jaar geleden.
Ik ben altijd gelovig geweest, ging met plezier naar de kerk en las uit de Bijbel, maar tóch miste ik iets, ik vroeg ook vaak om de Heilige Geest, ik voelde zijn kracht niet. Nu was ik een vrij introvert persoon, en vooral in een groep, zakte ik het liefst door de grond.
Tot 2 jaar geleden, ik ben ná het lezen van 3 boekjes van Jos Douma, zo anders gaan denken. Ik vóel nu de kracht van de HG, ik waardeer mijzelf weer, ik heb geestelijke honger,en wil bovenal Jezus volgen !
En ja, ik stap nu zijn Koninkrijk in.........en voel me VRIJ   !
Ik wil me nu ook heel graag laten dopen...en ..nog véél meer dingen voor Hem doen, uit liefde....voor wat Hij voor mij heeft gedaan !

yvon777

  • Berichten: 171
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #36 Gepost op: maart 15, 2011, 11:19:20 pm »
Leuk dat je even reageert bloem!! :D ben je alleen anders gaan denken (vernieuwd denken waar de bijbel over schrijft) of is er ook een moment geweest van 'bekering' een besef dat we opnieuw geboren mogen worden in Christus waar wij eindigen met leven en Zijn leven in ons begint? is dat ook de reden dat je je wil laten dopen?
Nogmaals blij dat je ook even wil reageren
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #37 Gepost op: maart 15, 2011, 11:28:18 pm »
Hoi Yvonne,

Ook de reactie van bloem maakt duidelijk dat het misschien niet zo nodig was om "Koninkrijk der Hemelen" af te splitsten van "Bekering".
Mijns inziens zijn "Koninkrijk der Hemelen", "Koningkrijk Gods", "heerschappij van God/Christus", "God/Heilige Geest/geest van Christus de regie geven over je leven" etc. etc. allemaal manieren om hetzelfde uit te drukken.
Zodra je je bekeert 'maak je deel uit van' dat Koninkrijk, 'zie je het', 'komt het' voor jou en je omgeving.
Het is dus niet zo zinvol om je druk te maken over 'wanneer het komt' en 'hoe het er uit ziet', laat staan 'wie de belangrijkste is' in dat Koninkrijk.
In Mattheüs 18:1-4 maakt Jezus die laatste vraag vakkundig belachelijk.
Je kunt de regie over je leven niet uit handen geven als je zelf belangrijk wilt zijn.
Rijkdom, status, macht etc. nastreven is ook allemaal niet zo bevorderlijk.
De Bijbel naspeuren op puzzelstukjes om vragen te beantwoorden wanneer en hoe dat 'Koninkrijk komen zal' vast ook niet.

quote:

Lucas 17:20-21 En toen Hem door de Farizeeën gevraagd werd, wanneer het Koninkrijk van God zou komen, antwoordde Hij hun en zei: Het Koninkrijk van God komt niet op waarneembare wijze. En men zal niet zeggen:  Zie hier of zie daar, want, zie, het Koninkrijk van God is binnen in u.

quote:

Johannes 3:3 Als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien.
Met v&Vriendengroet,

Wim

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #38 Gepost op: maart 15, 2011, 11:28:33 pm »

quote:

yvon777 schreef op 15 maart 2011 om 17:20:
Ik heb dit onderwerp geopend omdat Jezus Nikodemus leert dat iemand die niet opnieuw geboren is het koninkrijk van God niet kan zien (iemand die wel opnieuw geboren is dus wel, dus dan moetie dus al te zien zijn :) Tja zo simpel lees ik dan de bijbel : $ ).
Dat kan ik volgen.

quote:


Hoe lees jij dan Johannes 14?
Hierin staat (scheelt je weer zoeken :) :
De wereld kan hem (de heilige Geest) niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet.
Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven.
Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij jullie terug.
Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven
Hoe ik dat lees? De wederkomst zou niet voor iedereen zichtbaar wezen, maar wel binnen die generatie geschieden.

quote:

Elle schreef het eerder ook al:
want het koninkrijk van God is geen zaak van eten en drinken, maar van gerechtigheid, vrede en vreugde door de heilige Geest rom 14
En een stukje verder in 1 Kor 4 staat: Want het koninkrijk van God bestaat niet uit woorden, maar uit kracht.
Wat ik hier terug zie is dat het koninkrijk van God samengaat met de Heilige Geest.
En dat klopt ook wel weer als je naar Joh 3 kijkt want als je opnieuw geboren wordt krijg je de Heilige Geest (als onderpand zoals Elle bedoelt uit te leggen in mijn ogen).
En de Heilige Geest bewerkt iets in je hart, dat je voorheen niet had, en dat is een vrede (die de wereld niet kent, Joh 14)

Er is alleen een verschil tussen het koninkrijk van God zien en het koninkrijk van God binnen gaan ;)En ik denk dat daar wat verwarring door ontstaat..
Goed punt: het koninkrijk werd zichtbaar voor de wedergeboren christenen die het op basis van Mat 16 vers 28 niet veel later zouden binnengaan omdat het dan met KRACHT gekomen was.

quote:

Het gaat hier niet om iemands gelijk, maar wat Jezus ons wou leren toen Hij hier meerdere keren over sprak, ook nadietijd door o.a paulus. Ik heb geen mening te verdedigen, en ik hoop dat jullie (met name piebe) dat ook niet hebben, want dat leest veel fijner, en is ook fijner schrijven naar elkaar toe vind ik zelf :)
Nou, ik heb hier wel een uitgesproken mening over, doch is die gebaseerd op de Bijbel, dus wat ik verdedig heb ik niet zelf verzonnen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

bloem

  • Berichten: 169
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #39 Gepost op: maart 15, 2011, 11:32:39 pm »
Jazeker is er bekering, mijn oude leven wil ik  afleggen, bepaalde boeken waar ik van hield, wil / kán ik niet meer lezen, nog meer van die dingen,
en natuurlijk is het ook een proces, je komt steeds tot nieuwe andere inzichten, je groeit.
Vroeger had ik altijd het gevoel dat ik bij het kruis stil bleef staan, al mijn zorgen bij Jezus kon leggen, maar verder kwam ik niet, nú, besef ik dat je dóór het kruis heen mag, je stapt een nieuwe wereld (mét Hem) binnen.
En mag je nú al een huisgenoot van God zijn, je hebt de sleutel gekregen om dingen te pakken die je nodig hebt in dit leven. EF 2:19.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #40 Gepost op: maart 16, 2011, 12:01:54 am »

quote:

bloem schreef op 15 maart 2011 om 23:32:
Jazeker is er bekering, mijn oude leven wil ik  afleggen, bepaalde boeken waar ik van hield, wil / kán ik niet meer lezen, nog meer van die dingen,
en natuurlijk is het ook een proces, je komt steeds tot nieuwe andere inzichten, je groeit.
Vroeger had ik altijd het gevoel dat ik bij het kruis stil bleef staan, al mijn zorgen bij Jezus kon leggen, maar verder kwam ik niet, nú, besef ik dat je dóór het kruis heen mag, je stapt een nieuwe wereld (mét Hem) binnen.
En mag je nú al een huisgenoot van God zijn, je hebt de sleutel gekregen om dingen te pakken die je nodig hebt in dit leven. EF 2:19.

Dus: het koninkrijk komt niet maar IS er al zou ik zeggen.
Dat noemen ze in de theologie de 4e dimensie meen ik.
Mail me maar als je wat wilt weten

yvon777

  • Berichten: 171
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #41 Gepost op: maart 16, 2011, 08:53:11 am »

quote:

Het is dus niet zo zinvol om je druk te maken over 'wanneer het komt' en 'hoe het er uit ziet', laat staan 'wie de belangrijkste is' in dat Koninkrijk.
In Mattheüs 18:1-4 maakt Jezus die laatste vraag vakkundig belachelijk.

Die vraag stel ik ook niet ;)
Jezus zegt dat mensen die bekeerd zijn het koninkrijk van God kunnen zien.
Dus ik ben benieuwd of hier ook mensen zijn die dat kunnen beschrijven ;) Want het is iets wonderlijkmoois! (L)
Wat gebeurt er volgens jou als je opnieuw geboren wordt. Weet je dat je dan overgaat van het ene koninkrijk naar het andere? ;) das best een verschil.

quote:

Hoe ik dat lees? De wederkomst zou niet voor iedereen zichtbaar wezen, maar wel binnen die generatie geschieden.
er staat toch mbt de wederkomst: elk oog zal Hem zien als Hij komt in grote heerlijkheid. En dat mensen die Hem niet hebben willen kennen zullen zeggen: bergen val op ons?

quote:

Vroeger had ik altijd het gevoel dat ik bij het kruis stil bleef staan, al mijn zorgen bij Jezus kon leggen, maar verder kwam ik niet, nú, besef ik dat je dóór het kruis heen mag, je stapt een nieuwe wereld (mét Hem) binnen.
En mag je nú al een huisgenoot van God zijn, je hebt de sleutel gekregen om dingen te pakken die je nodig hebt in dit leven. EF 2:19
Dit vind ik een heel mooi stukje wat ik hier op het forum mag lezen. Het evangelie is inderdaad een goed nieuws, en ik mag ik dit besef delen (ik had het zo zelf kunnen schrijven want zo zeg ik het ook vaak, heb het leven mogen leren kennen na het kruis ipv tot het kruis (L) God is goed!
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2011, 10:22:04 am door yvon777 »
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

yvon777

  • Berichten: 171
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #42 Gepost op: maart 16, 2011, 10:19:57 am »

quote:

Dus: het koninkrijk komt niet maar IS er al zou ik zeggen.

Dat zegt ze geloof ik niet, want lichamelijk gezien is ze hier nog anders kon ze dit niet schrijven..
Geestelijk gezien zegt ze dat ze een nieuwe wereld ingestapt is, en dat sluit precies aan op Kol 1.
Hierin wordt de mens beschreven die 'in Christus is'

Hij heeft ons onttrokken aan de macht van de duisternis en ons overgebracht naar het koninkrijk van zijn geliefde Zoon. In hem weten wij onze bevrijding verzekerd en onze zonden vergeven

Het koninkrijk der hemelen is zichtbaar. Het is een nieuwe manier van denken en handelen. Niet naar je eigen wil maar naar de wil van Hem die in je komt leven nadat je je eigen leven (oude natuur) hebt losgelaten in Zijn handen. Dan mag je met Christus sterven

Door de doop die ons één maakte met Christus Jezus, werd zijn dood ook onze dood. Dat weet u toch wel!  Door de doop zijn we dus met hem gestorven en begraven. En zoals Christus uit de dood is opgewekt door de verheven macht van de Vader, zo gaan ook wij een nieuw leven leiden.

En dit leven is een leven dat niet langer geleidt wordt door 'te leven naar de wet van God (en wel zo goed en christelijk mogelijk) maar door te leven naar wat Zijn Geest in ons bewerkt (Gods wil).

Onze eigen ik is niet in staat Zijn wil te volbrengen. Dat beseft paulus ook als Hij schrijft: Immers, ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede niet aanwezig is. Ik wíl het goede wel, maar het goede doen kan ik niet
Wij willen wel, maar kunnen vanwege onze menselijke natuur Zijn wil niet volbrengen. Romeinen zegt het zo:
Waartoe de wet niet in staat was, machteloos als hij was door de menselijke natuur, dat heeft God tot stand gebracht Rom8

Door Jezus is er een nieuwe weg tot stand gebracht (Hij zegt het zelf ook, ik ben de weg de waarheid en het leven) Het is het nieuwe verbond wat tot uitwerking heeft wat in Rom 8:4 staat: opdat in ons wordt volbracht wat de wet van ons eist. Ons leven wordt immers niet langer beheerst door onze eigen natuur, maar door de Geest.

En dat leven is een leven in een nieuw koninkrijk, het koninkrijk van het licht. Maar wel eerst door de dood heen (met Christus sterven) en dat is een smalle weg want er zullen maar weinigen zijn die hun leven/denken/toekomst/plannen/berederingen los willen laten en Hem zijn gang laten gaan in zijn/haar leven ongeacht welke kant.
Maar dat koninkrijk is alleen geestelijk te zien en inderdaad te omschrijven zoals 'bloem' zegt leven tot het kruis, vervolgens sterven en met Hem opstaan in een nieuw leven.
En ik geloof dat dat het moment is dat we het koninkrijk van God kunnen zien zoals Jezus Nikodemus probeerde uit te leggen (opnieuw geboren worden en koninkrijk van God zien).
Ik heb er maar 1 woord voor: wonderlijk (L)

@ bloem, wat weerhoudt je om je te laten dopen?
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

bloem

  • Berichten: 169
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #43 Gepost op: maart 16, 2011, 02:12:16 pm »
@Yvon777, wat kan jij dat prachtig omschrijven !
Zo is het precies wat ik nu voel.
Wat mij weerhoudt om me te laten dopen ?
Eigenlijk niets, maar wilde mijn man de tijd geven om hierover na te denken hoe het voor mij is.
Hij begrijpt het nu en wil mij daar in laten gaan, ookal ziet hij het zelf niet zo.
Ik ben God dankbaar dat Hij mijn man zijn hart zo open heeft gesteld, dat hij mij hierin respecteerd.
Dus....hopenlijk gebeurt het één dezer maanden. :)

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #44 Gepost op: maart 16, 2011, 11:45:52 pm »

quote:

elle schreef op 15 maart 2011 om 15:58:
Herhaling is de kracht van reclame. Dat kijk ik nooit.

Vraag je eens af waarom deze enkele uitspraak van Jezus (context is immers identiek) op 3 verschillende manieren wordt weergegeven in deze evangelien. En vraag je eens af waarom matt 16:28 op diverse manieren wordt vertaald. Kennelijk is het allemaal niet zo ontzettend éénduidig als je graag wil.
Ik denk dat het komt omdat het door drie verschillende evangelisten is genoteerd. Het wil er bij mij absoluut NIET in dat die drie verzen over drie verschillende evenementen gaan.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #45 Gepost op: maart 17, 2011, 12:09:59 am »

quote:

yvon777 schreef op 16 maart 2011 om 10:19:
Het koninkrijk der hemelen is zichtbaar. Het is een nieuwe manier van denken en handelen. Niet naar je eigen wil maar naar de wil van Hem die in je komt leven nadat je je eigen leven (oude natuur) hebt losgelaten in Zijn handen. Dan mag je met Christus sterven
Als het koninkrijk toen al (geestelijk) toegankelijk was voor iedereen, waarom gaf Jezus dan de sleutels van het Koninkrijk der hemelen (Mat 16,19) aan Petrus? Dat is immers een duidelijk teken dat de deur toen nog op slot zat.

Later op Patmos kreeg Johannes een visioen over dingen die spoedig zouden gebeuren (Op 1,1) en schreef:

'En ik hoorde een grote stem, zeggende in de hemel: Nu is de zaligheid, en de kracht, en het koninkrijk geworden van onze God; en de macht van Zijn Christus; want de aanklager onzer broederen, die hen aanklaagde voor onze God dag en nacht is neergeworpen.' (Op 12,10)

Kortom, de komst van het koninkrijk met KRACHT (Mar 9,1) plaatste Johannes in de voor hem nabije toekomst en dus beschouwde hij die profetie NIET vervuld met de uitstorting van de heilige Geest. Daarom doe ik dat ook niet en verwerp ik de uitleg die jij en Elle voorstellen. :)
« Laatst bewerkt op: maart 17, 2011, 12:12:14 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

yvon777

  • Berichten: 171
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #46 Gepost op: maart 17, 2011, 09:05:56 am »

quote:

Piebe schreef op 17 maart 2011 om 00:09:
[...]
Kortom, de komst van het koninkrijk met KRACHT (Mar 9,1) plaatste Johannes in de voor hem nabije toekomst en
Misschien ligt het punt bij wat ik al eerder schreef: Er is alleen een verschil tussen het koninkrijk van God zien en het koninkrijk van God binnen gaan ;)En ik denk dat daar wat verwarring door ontstaat..

quote:

dus beschouwde hij die profetie NIET vervuld met de uitstorting van de heilige Geest. Daarom doe ik dat ook niet en verwerp ik de uitleg die jij en Elle voorstellen. :)
Hoi Piebe, dat mag hoor :) ik ben hier niet om mijn mening op anderen te leggen, als jij het anders ziet, zie je het anders. Misschien bedoelen we wel hetzelfde maar begrijpen we elkaar verkeerd.
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #47 Gepost op: maart 17, 2011, 09:18:12 am »

quote:

Piebe schreef op 17 maart 2011 om 00:09:
[...]

Als het koninkrijk toen al (geestelijk) toegankelijk was voor iedereen, waarom gaf Jezus dan de sleutels van het Koninkrijk der hemelen (Mat 16,19) aan Petrus? Dat is immers een duidelijk teken dat de deur toen nog op slot zat.
De deur van Nederland zit toch ook op slot voor niet-nederlanders? De IND heeft de sleutels. Tuurlijk, men kan tijdelijk in NL verblijven, maar dat is iets anders dan het burgerschap ontvangen.

Petrus krijgt de sleutels van het koninkrijk. Hij kan binnen laten en buiten sluiten. De burgers van het Koninkrijk hebben de Geest als onderpand, omdat het koninkrijk pas op aarde gerealiseerd wordt op de jongste dag. Toch kun je nu al burger worden.

Vergelijk het met de molukse republiek. Die bestaat, maar niet op de molukse eilanden. Daar is Indonesie de baas. Maar NL heeft beloofd de molukse republiek op de molukse eilanden te helpen realiseren. Tot die tijd zit de molukse regering in Nederland (ergens in Drenthe, meen ik).
« Laatst bewerkt op: maart 17, 2011, 09:23:33 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #48 Gepost op: maart 17, 2011, 09:52:32 am »

quote:

Piebe schreef op 17 maart 2011 om 00:09:
[...]

Als het koninkrijk toen al (geestelijk) toegankelijk was voor iedereen, waarom gaf Jezus dan de sleutels van het Koninkrijk der hemelen (Mat 16,19) aan Petrus? Dat is immers een duidelijk teken dat de deur toen nog op slot zat.

Later op Patmos kreeg Johannes een visioen over dingen die spoedig zouden gebeuren (Op 1,1) en schreef:

'En ik hoorde een grote stem, zeggende in de hemel: Nu is de zaligheid, en de kracht, en het koninkrijk geworden van onze God; en de macht van Zijn Christus; want de aanklager onzer broederen, die hen aanklaagde voor onze God dag en nacht is neergeworpen.' (Op 12,10)

Kortom, de komst van het koninkrijk met KRACHT (Mar 9,1) plaatste Johannes in de voor hem nabije toekomst en dus beschouwde hij die profetie NIET vervuld met de uitstorting van de heilige Geest. Daarom doe ik dat ook niet en verwerp ik de uitleg die jij en Elle voorstellen. :)
2 Petr 1:16 Οὐ γὰρ σεσοφισμένοις μύθοις ἐξακολουθήσαντες ἐγνωρίσαμεν ὑμῖν τὴν τοῦ κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ δύναμιν καὶ παρουσίαν ἀλλ' ἐπόπται γενηθέντες τῆς ἐκείνου μεγαλειότητος.

16   Want wij zijn geen kunstig bedachte verzinsels gevolgd, toen wij u de kracht en de komst van onze Heere Jezus Christus bekendmaakten,  maar wij zijn ooggetuigen geweest van Zijn majesteit.
17 Want Hij heeft van God de Vader eer en heerlijkheid ontvangen, toen een stem als deze van de verheven heerlijkheid tot Hem kwam:  Dit is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik Mijn welbehagen heb.
18 En deze stem hebben wij gehoord, toen deze vanuit de hemel kwam, terwijl wij met Hem op de heilige berg waren.
19 En wij hebben het profetische woord, dat vast en zeker is, en u doet er goed aan daarop acht te slaan  als op een lamp die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en  de morgenster opgaat in uw hart.

De schrijver van deze brief meldt dat hij een ooggetuige is geweest van de aanvang van het Koningschap van Jezus... Men is ooggetuige geweest van de majesteit van Christus op het moment, waarop op de heilige berg de stem van de Vader uitriep: "dit is Mijn geliefde Zoon"...

De ooggetuigen van deze gebeurtenis waren, volgens Mat 17:1 En  na zes dagen nam Jezus Petrus en Jakobus en Johannes, zijn broer, met Zich mee en bracht hen op een hoge berg, alleen hen.

--- --- ---

Wel: deze Petrus "heeft" het profetische woord in zijn hart gehad "als een lamp die schijnt in een duistere plaats"... Tot het moment "waarop zijn dag aanbrak en de morgenster opging in zijn hart"...

Als deze uitspraak slaat op een profetisch woord, dat verband houdt met die gebeurtenis op de Berg, dan denk ik als vanzelf aan hetgeen vlak voor deze geschiedenis beschreven is. In Mat 15.

Daar staan 4 profetische woorden vermeld:

1) 16 Simon Petrus antwoordde en zei: U bent de Christus, de Zoon van de levende God.

2) 17 En Jezus antwoordde en zei tegen hem: Zalig bent u, Simon Barjona, want vlees en bloed hebben u dat niet geopenbaard,  maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.
18 En Ik zeg u ook dat u Petrus bent, en op  deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de  poorten van de hel zullen haar niet overweldigen.
19 En Ik zal u de sleutels van het Koninkrijk der hemelen geven; en wat u bindt op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en wat u ontbindt op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn.

3) 27 Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid van Zijn Vader, met Zijn engelen, en dan zal Hij ieder vergelden naar zijn daden.

4) 28 Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen van hen die hier staan, die de dood niet zullen proeven voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

--- --- ---

Wel. Petrus zegt in zijn 2e brief: Dit profetische woord is voor de toehoorder van de brief OOK nog steeds een lamp die schijnt op een duistere plaats, totdat voor die persoon de dag aanbreekt...

Daarmee vallen m.i. de laatste 2 profetieën af als bedoeld in 2 Petr 1. Want profetie 4 is (volgens Petrus) al uitgekomen bij de Verheerlijking van Christus op de Berg. En we kunnen nog niet zeggen dat "eenieder al vergolden is naar zijn daden"... Men zondigt door tot op de dag van vandaag, helaas... Trouwens. Zie 2 Petr 3: ook Petrus weet dat die dag nog niet gekomen is (de 3e profetie nog niet is uitgekomen, dus)....!


Welke van de 2 andere profetieën komt nu het meest in aanmerking om voor de toehoorder van het Evangelie een "licht op een duistere plaats" te zijn totdat daadwerkelijk de dageraad aanbreekt voor die toehoorder?

Mijns inziens profetie 1: "U bent de Christus, de Zoon van de levende God"... Dat is (zo zegt Jezus in Mat 15:17) een openbaring die God de Vader geeft aan de mens! Het begin van het geloof in Christus komt bij God vandaan! (Daarom zegt Paulus ook in 1 Kor 12:3 Niemand zeggen: Jezus is  Heer, dan door de Heilige Geest).

Dat werk van de Geest is de lamp die God in ons ontsteekt op een duistere plaats. Tot het moment waarop de dag aanbreekt. Het moment waarop men het Koninkrijk ziet komen met Kracht:

Lucas 24:49 En zie, Ik zend de belofte van Mijn Vader op u;  maar blijft u in de stad Jeruzalem, totdat u met kracht uit de hoogte bekleed zult worden.

De apostelen werden met Kracht uit de hoogte bekleed. Zie Handelingen 2... En direct na die gebeurtenis kan Petrus al getuigen over de dageraad die voor hem was aangebroken! In de gave van de Heilige Geest, waarover Petrus vervolgens zegt: "die belofte is er ook voor u"!

Hand 2:38 En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. 39 Want voor u is de belofte en voor uw  kinderen en voor allen  die veraf zijn, zovelen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal.

--- --- ---

Kortom:
Volgens Petrus is het Koninkrijk gekomen met kracht tijdens de Verheerlijking op de Berg, tijdens Pinksteren, en voor iedere gelovige op het moment dat de Geest in hem/haar gaat werken... Lijkt me...

En, volgens die tekst uit Openbaring die je aanhaalt, is ook het verslaan van Satan een teken van het komen van het Koninkrijk met Kracht...

(waarom zou die komst van dat Koninkrijk met slechts één teken aangeduid kunnen worden en niet met meerdere?!!)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #49 Gepost op: maart 17, 2011, 10:17:41 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 17 maart 2011 om 09:52:
Kortom:
Volgens Petrus is het Koninkrijk gekomen met kracht tijdens de Verheerlijking op de Berg, tijdens Pinksteren, en voor iedere gelovige op het moment dat de Geest in hem/haar gaat werken... Lijkt me...

Ik ben blij dat je er achteraan zet 'lijkt me' want het lijkt mij niet!

Als jij beweert dat Marcus 9 vers 1 vervuld is tijdens de uitstorting van de Geest, dan ook Mattheus 16,28 want dat gaat over hetzelfde evenement.

'Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, die de dood niet smaken zullen, totdat zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.' (Mat 16,28)

'En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat er sommigen zijn van hen, die hier staan, die de dood niet zullen smaken, totdat zij zullen hebben gezien, dat het Koninkrijk Gods met kracht gekomen is.' (Mar 9,1)

Hieruit kunnen wij opmaken dat de wederkomst en de komst van het koninkrijk met KRACHT tegelijk zouden plaatsvinden. Doch plaatste Paulus deze gebeurtenissen in de voor hem nabije toekomst, toen de heilige Geest al was uitgestort:

2 Tim 4,1
Ik betuig dan voor God en de Heere Jezus Christus, Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk:

En ook Petrus:

1 Petr 4,5
Welke rekenschap zullen geven aan Hem, Die gereed staat om te oordelen de levenden en de doden.

Paulus en Petrus beschouwden deze dingen dus NIET vervuld bij de uitstorting van de Geest en wie uit God is luistert naar de apostelen!

1 Joh 4,6
Wij zijn uit God. Die God kent, hoort ons; die uit God niet is, hoort ons niet. Hieruit kennen wij de geest der waarheid, en de geest der dwaling.
« Laatst bewerkt op: maart 17, 2011, 10:30:28 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'