Auteur Topic: Biechten  (gelezen 9681 keer)

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Biechten
« Gepost op: april 04, 2011, 01:47:46 am »
Modbreak:
Deze discussie is afgesplitst van: Droom over de komst van Jezus
« Laatst bewerkt op: april 04, 2011, 11:55:59 am door elle »
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #1 Gepost op: april 04, 2011, 10:39:12 am »
Elkaar je zonden belijden is op zich een bijbelse opdracht. Het vormt onderdeel van geloofsgroei en genezing/verlichten van lijden. (Ik denk dat dat te weinig aan bod komt in grefoland.)
« Laatst bewerkt op: april 04, 2011, 11:56:27 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #2 Gepost op: april 04, 2011, 10:55:25 am »

quote:

elle schreef op 04 april 2011 om 10:39:
Elkaar je zonden belijden is op zich een bijbelse opdracht. Het vormt onderdeel van geloofsgroei en genezing/verlichten van lijden. (Ik denk dat dat te weinig aan bod komt in grefoland.)

VegetaGirl (welkom!), ook ik ben benieuwd naar de reden van je post.
Dat was zo in de eerst eeuw op basis van Joh 20,23, maar aangezien wij i.t.t. de apostelen niet de macht hebben gekregen om de zonden te vergeven wat voor nut heeft het dan om bij elkaar te biechten? Ik ga toch ook niet naar de tandarts als ik last van mijn knie heb?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #3 Gepost op: april 04, 2011, 11:26:02 am »
Wel een interessant onderwerp trouwens: moeten christenen (bij elkaar) biechten?

Het antwoord is: nee, wij moeten biechten bij degene die machtig is de zonde te vergeven, dat leert ook de RKK! ;)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #4 Gepost op: april 04, 2011, 12:25:22 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 april 2011 om 11:26:
Het antwoord is: nee, wij moeten biechten bij degene die machtig is de zonde te vergeven,
dat leert ook de RKK! ;)
Zo leerde overigens ook de kerkhervormer Maarten Luther ... d:)b

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #5 Gepost op: april 04, 2011, 01:36:39 pm »
Jakobus plaatst het elkaar belijden van zonden in het goed functioneren van een gemeente, het tot heil zijn voor elkaar. Uit de tekst blijkt niet dan hij zegt dat je elkaars zonden kunt vergeven. Maar hij zegt wel dat zonden belijden en voor elkaar bidden goed is. En dat dat goede zich uit in genezing en verlichting van lijden.

Het is in die zin een weinig gereformeerde bijbeltekst omdat het ziekte en zonde lijkt te koppelen. Ik denk dat dat te kort door de bocht is, maar je kunt niet heen om het gegeven dat bidden om genezing ook vergeving van zonden tot gevolg heeft (vs 14-16).

Verder denk ik dat de katholieke biechtpraxis een exces is. Maar dat het je kwetsbaar opstellen  als christenen onder elkaar uiteindelijk goed is (kracht van getuigenis: 'Ik ben ook fout bezig geweest, heb ook diep in de put gezeten; tot God me mijn fouten liet zien en me nog een kans gaf.')
Maar ik zou het 'biechten' zeker niet in een formele vorm willen gieten.
« Laatst bewerkt op: april 04, 2011, 01:39:31 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #6 Gepost op: april 04, 2011, 02:40:55 pm »

quote:

elle schreef op 04 april 2011 om 13:36:
Jakobus plaatst het elkaar belijden van zonden in het goed functioneren van een gemeente, het tot heil zijn voor elkaar. Uit de tekst blijkt niet dan hij zegt dat je elkaars zonden kunt vergeven. Maar hij zegt wel dat zonden belijden en voor elkaar bidden goed is. En dat dat goede zich uit in genezing en verlichting van lijden.

Het is in die zin een weinig gereformeerde bijbeltekst omdat het ziekte en zonde lijkt te koppelen. Ik denk dat dat te kort door de bocht is, maar je kunt niet heen om het gegeven dat bidden om genezing ook vergeving van zonden tot gevolg heeft (vs 14-16).

Verder denk ik dat de katholieke biechtpraxis een exces is. Maar dat het je kwetsbaar opstellen  als christenen onder elkaar uiteindelijk goed is (kracht van getuigenis: 'Ik ben ook fout bezig geweest, heb ook diep in de put gezeten; tot God me mijn fouten liet zien en me nog een kans gaf.')
Maar ik zou het 'biechten' zeker niet in een formele vorm willen gieten.
Dat was in de eerste eeuw, tegenwoordig genezen mensen niet meer door gebed noch doordat zij opbiechten aan elkaar wat verkeerd is gegaan.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #7 Gepost op: april 04, 2011, 02:49:50 pm »
Of: tegenwoordig geneest men niet meer omdat het Lichaam van Christus opgeknipt is in honderden stukjes; en er zelfs mensen zijn die niet eens deel willen uit maken van dat Lichaam.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #8 Gepost op: april 04, 2011, 03:26:03 pm »

quote:

elle schreef op 04 april 2011 om 14:49:
Of: tegenwoordig geneest men niet meer omdat het Lichaam van Christus opgeknipt is in honderden stukjes; en er zelfs mensen zijn die niet eens deel willen uit maken van dat Lichaam.
Helaas heb je een veel te rooskleurig beeld van de geschiedenis want die mensen waren er toen ook al. ;)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #9 Gepost op: april 04, 2011, 09:00:10 pm »

quote:

elle schreef op 04 april 2011 om 10:39:
Elkaar je zonden belijden is op zich een bijbelse opdracht. Het vormt onderdeel van geloofsgroei en genezing/verlichten van lijden. (Ik denk dat dat te weinig aan bod komt in grefoland.)


Wellicht een wat lange lap tekst hieronder, het is niet door mij geschreven, het is
les uit settingcaptivesfree.com over verantwoording aan elkaar afleggen over de zonde. Ik vind het persoonlijk een mooie en waardevolle les en wil hem daarom jullie niet onthouden. Staat deze lange lap tekst de discussie in de weg, dan geef ik bij deze aan dat hij ook verplaatst mag worden naar een nieuw topic!

Er is nog een heel belangrijk aspect van het vrij zijn van structurele zonde: een enkele persoon kan verslagen worden; twee personen kunnen overwinnen.

Lees het volgende gedeelte uit Prediker 4:

9 Twee zijn beter dan een, omdat zij een goede beloning hebben bij hun zwoegen. 10 Want, indien zij vallen, dan richt de een de ander weer op; maar wee de ene die valt zonder dat een metgezel hem opricht! 11 Ook indien er twee nederliggen, zullen zij warm worden, maar hoe zal een alleen warm worden? 12 Kan iemand er een overweldigen, twee zullen tegenover hem kunnen standhouden; en een drievoudig snoer wordt niet spoedig verbroken. (Prediker 4: 9 - 12 NBG)

Vandaag zullen wij het hebben over de waarde en noodzaak van een zogenaamde accountability partner of "verantwoordingspersoon", dat wil zeggen een persoon aan wie jij verantwoording van je doen en laten aflegt.

Vraag 1. Waarom zijn volgens vers 9 hierboven twee beter dan één?

Om de concrete waarde van samenwerking te bepalen, is ooit een interessant onderzoek met paarden uitgevoerd. Uit het onderzoek bleek dat een enkel paard in staat was om 1135 kg te trekken. De proef werd vervolgens herhaald met twee paarden. En wat bleek? Twee paarden waren samen in staat om 5675 kg te trekken! Dus waren zij in staat om samen een vijf maal zo groot gewicht te trekken als een enkel paard!

Prediker 4:9 gaat over geestelijke arbeid. Samenwerking is essentieel bij het overwinnen van de structurele zondige gewoonte. Zoals ik je al heb verteld, ging ik 15 jaar lang gebukt onder de slavernij van overeten, waarvan de laatste 10 jaren als christen. Ik hield mijn zonden geheim omdat ik te trots was om ze aan iemand anders te vertellen. Maar God haalde mij van mijn voetstuk en deed mij inzien dat ik personen nodig had aan wie ik rekenschap kon afleggen. Nadat mijn vrouw mijn verantwoordingspersoon werd, verloor ik 13,6 kilo. Twee zijn beter dan één. Mijn vrijheid en overwinning heb ik mede te danken aan het feit dat ik in mijn leven rekenschap moest gaan afleggen van mijn handel en wandel.

Twee zijn beter dan één, en samen gelukkiger dan een ieder van hen afzonderlijk. Zij beleven meer vreugde aan elkaar dan aan zichzelf. Zij hebben elkaars welzijn op het oog en niet alleen hun eigen welzijn, en omdat zij hun krachten gebundeld hebben, kunnen zij hun naasten beter dienen. Matthew Henry (1662 - 1714).

Heb je ooit De Christenreis van John Bunyan gelezen? Het is een prachtige allegorie op het christelijke leven. In de negende scène verschijnt een man ten tonele met de naam Hoop, die ernaar verlangt een dutje te doen in het Land van Bekoring. Maar Christen herinnert hem aan 1 Tessalonicensen 5: 6 waar staat, "laten wij dan ook niet slapen gelijk de anderen, doch wakker en nuchter zijn." Hoop is Christen dankbaar dat hij hem op dit Schriftgedeelte heeft gewezen. Hij zegt: "Ik geef toe dat ik het bij het verkeerde eind had; en als ik hier alleen was geweest, zou ik nu in doodsgevaar verkeren. Ik zie nu in dat het waar is wat die wijze man mij vertelde: 'Twee zijn beter dan één.' Uw aanwezigheid hier was een zegening voor mij; u zult rijkelijk beloond worden voor uw werk."

Een "verantwoordingspersoon" zal vanuit zijn liefde voor Gods Woord en zijn zorg om je ziel weten of je op het punt staat om in te dutten in het "Land van Bekoring," wat in ons geval overeten is. Onze "Hoop" wordt hernieuwd als een andere "Christen" ons helpt om waakzaam te blijven. Zo'n "verantwoordingspersoon" is onmisbaar.

Lees Prediker 4:10

Want, indien zij vallen, dan richt de een de ander weer op; maar wee de ene die valt zonder dat een metgezel hem opricht! (Prediker 4: 10 NBG)

Vraag 2. Kun jij je een moment voor de geest halen waarin je "viel" in een bepaalde gewoontezonde en vervolgens geen kracht had om "op te staan?" Wat was het resultaat? Wat gebeurde er? Wat deed je toen?

Lees Galaten 6:1:

Broeders, zelfs indien iemand op een overtreding betrapt wordt, helpt gij, die geestelijk zijt, hem terecht in een geest van zachtmoedigheid, ziende op uzelf; gij mocht ook eens in verzoeking komen. (Galaten 6: 1 NBG)

Vraag 3. Wij hebben allemaal een persoon nodig aan wie wij verantwoording afleggen. Welke eigenschappen moet je "verantwoordingspersoon" bezitten volgens Galaten 6:1 om in staat te zijn je te helpen?

Vraag 4. Vertel eens over jezelf. Heb jij iemand die met je mee loopt en je helpt om "er harder aan te trekken?" Heb jij iemand die je "overeind helpt" als je vervalt in een zondige gewoonte?

Lees Hebreeën 3:13:

"maar vermaant elkander dagelijks, zolang men nog van een heden kan spreken, opdat niemand van u zich verharde door de misleiding der zonde." (Hebreeën 3: 13 NBG) Of zoals staat in de NBV vertaling: "maar wijs elkaar terecht, elke dag dat dit "vandaag" nog geldt, opdat niemand van u halsstarrig wordt omdat hij door zonde verleid werd."

Vraag 5. Merk op hoe de "dagelijkse terechtwijzing" een tegengif tegen de zonde wordt genoemd. "Terechtwijzen" betekent aanmoedigen, uitdagen, confronteren en berispen in liefde, waarschuwen. Hoe vaak zouden jij en je verantwoordingspersoon volgens dit vers moeten communiceren?

Als we ernst maken met het overwinnen van de zonde, moeten we een "verantwoordingspersoon" gebruiken. Hier volgt hoe:

a.. Je kerkelijke gemeente is belangrijk. Als je lid bent van een kerk, neem contact op met de dominee of voorganger. Vraag om zijn hulp bij het overwinnen van je zondige gewoonte en vraag hem of hij jou een "verantwoordingspersoon" kan aanbevelen.

b.. Als je getrouwd bent, zou je echtgenoot of echtgenote als eerste in aanmerking moeten komen. Heb je je strijd met hem of haar gedeeld en hen om hulp gevraagd? Als je dit nog niet hebt gedaan, is dit misschien een goed moment om dit te doen.

c.. Als laatste zou je ook je SCF-mentor kunnen vragen of hij je tweede "verantwoordingspersoon" wil zijn.

Voor de omgang met je "verantwoordingspersoon" zijn hier een aantal richtlijnen:

1.. Je stemt in met openheid en eerlijkheid. Verslaving en bedrog gaan hand in hand; sommigen van ons hebben hun omgeving jarenlang bedrogen. Misschien schaam je je, maar als je geen open kaart speelt, zul je nooit loskomen van je zonde. Als je "verantwoordingspersoon" aan je vraagt hoe het met je gaat, en je hebt je sinds het laatste contact met hem schuldig gemaakt aan zondige gewoontes, dan moet je hem/haar dit eerlijk bekennen.

2.. Je stemt ermee in dat je je partner(s) betrekt bij het opstellen en uitvoeren van je plan zondige gewoontes te overwinnen (Dit betekent kijken naar gebieden waar mogelijke verleidingen liggen en een plan ontwikkelen om deze te ontvluchten, het vlees geen mogelijkheden geven, etc.) Vraag je "verantwoordingspersoon" voor suggesties die je in je plan kunt verwerken. Hij/zij is ook degene aan wie je tijdens de uitvoering van het plan verantwoording schuldig bent.

3.. Je stemt ermee in dat je "verantwoordingspersoon" je persoonlijke vragen mag stellen en dat je er geen aanstoot aan zult nemen.

4.. Je stemt ermee in om de eerste 30 dagen dagelijks contact met je partner te hebben, voor zover dit mogelijk is. Een belangrijk ding om te onthouden is dat je partner op een bepaald punt zal falen (Jezus Christus is de Enige Die ons nooit teleur zal stellen). Wat we kunnen doen om elkaar te helpen en verzekerd te zijn van succes in verantwoording afleggen is om zelf het initiatief te nemen om aan je partner te rapporteren hoe het gaat. Neem gewoon contact op met je partner en zeg bijvoorbeeld, "Ik laat je weten dat ik vandaag vrij ben van overeten. Ik heb gesport en ik zoek mijn vreugde in de Heer." Wacht niet tot jouw partner je vragen stelt, maar breng het proces op gang door hem of haar geïnformeerd te houden over de staat waarin je verkeert.

Het is goed om niet alleen te reizen, want als je valt, dan ben je misschien aangewezen op de hulp van iemand anders. Als een man in de zonde valt, zal zijn vriend hem overeind helpen door de geest van zachtmoedigheid; als hij in de problemen komt, zal zijn vriend hem troosten en de pijn verzachten. Matthew Henry

Lees Prediker 4:11

Ook indien er twee nederliggen, zullen zij warm worden, maar hoe zal een alleen warm worden? (Prediker 4: 11 NBG)

Vraag 6. Hoe kunnen wij dit vers toepassen in het kader van het thema dat wij vandaag bestuderen?

Commentaar: in Openbaring 3 staat dat de gemeente van Laodicea lauw was geworden. Het was noodzakelijk dat ze zich bekeerden van hun zonde, de deur weer openden voor Jezus Christus en de gemeenschap met Hem herstelden.

Vraag 7. Hoe is het gesteld met jouw geloofsijver?

Als er twee bij elkaar liggen, hebben ze warmte. In het goede gezelschap van elkaar groeien gevoelens van zuivere en oprechte genegenheid. Christenen verwarmen elkaar bovendien door elkaar tot liefde en goede werken aan te sporen. Matthew Henry

Hier is een helpende samenvatting van dit vers: De schrijver legt de voordelen uit van twee mensen die samen wandelen en gebruikt lichamelijke werkelijkheden om geestelijke waarheden uit te leggen. Een lichamelijke werkelijkheid is dat wanneer twee mensen bij elkaar liggen ze warm blijven, maar hoe kan iemand in z'n eentje warm blijven? De geestelijke waarheid die hier wordt weergegeven is die van geloofsijver of "in vuur en vlam staan" voor God.

Deze les is een bemoediging voor de "eenzame zwervende" Christenen of voor hen die niet de mogelijkheid hebben om een lokale kerkelijke gemeente te bezoeken en vooral om een partner te vinden die "vurig" is voor God. Waar je geestelijk "tegen aan kunt kruipen" in de hoop aangestoken te worden door dit "vuur". Een blok hout dat uit het vuur rolt koelt af en uiteindelijk zal zijn vuur doven tenzij het weer terug geplaatst wordt bij de andere blokken in het vuur.

En tot slot onderzoeken wij het laatste vers in het kader van het belangrijke thema van vandaag. In Prediker 4:12 staat:

Kan iemand er een overweldigen, twee zullen tegenover hem kunnen standhouden.

We hebben eerder gezien dat de samenwerking tussen twee mensen de vruchten van de Geest kan voortbrengen (vers 9), tot geestelijk herstel kan leiden (vs. 10) en tot een grotere vurigheid in het geloof (vs.11). In het bovenstaande vers zien wij tenslotte dat twee mensen elkaar geestelijke bescherming kunnen bieden.

Vraag 8. Wat kunnen wij uit vers 12 leren over de samenwerking tussen twee personen?

Vraag 9. Heeft deze geestelijke bescherming in het verleden ontbroken in je leven?

Cursiste Kathy schreef, "Ik heb nog nooit een verantwoordingspersoon gehad, en met reden! Ik wilde zondigen in het donker, zonder dat iemand er van wist. Maar ik heb onderzocht wat de uitkomst van zondigen in het geheim is en mijn lichaam is nu ongeveer 81 kilo te zwaar. Dus na het lezen van het cursusmateriaal van vandaag nam ik contact op met de vrouw van mijn voorganger en vroeg haar of ze mijn verantwoordingspersoon wilde zijn en ze ging akkoord. Het is zelfs zo dat ik haar vertelde over deze cursus en ze heeft zich nu ook ingeschreven. We zullen elkaar elke dag opbellen en elkaar vragen of we in het geheim hebben gegeten, of we gedisciplineerd zijn in ons eten of we elke dag gewandeld hebben. Ik kan niet vertellen hoe blij ik ben dat nu alles openbaar is, in het licht."

Vraag 10. Heb je al iemand gevraagd om je "verantwoordingspersoon" te zijn?

Om eerlijk te zijn, als je niet bereid bent om verantwoording af te leggen en deze relatie met je verantwoordingspersoon te onderhouden dan zul je waarschijnlijk nooit de strijd met zondige gewoontes winnen. Onthoudt dat één overweldigd kan worden. (Mijn eigen leven was hier jarenlang een voorbeeld van. Ik legde niemand verantwoording af en ik werd keer op keer "overweldigd".) Als je daarentegen je dominee, echtgenoot, echtgenote of iemand anders in vertrouwen neemt, kan hij of zij je helpen overwinning te ervaren.  We zitten in een gevecht beste, waarin wij of wel "overweldigd" worden, of wel "standhouden", afhankelijk van onze wil om een verantwoordingspersoon te vinden.

Veel mensen vinden een verantwoordingspersoon in de kerk en doorlopen samen deze cursus. Als je wilt dat je antwoorden naar je verantwoordingspersoon gestuurd worden, voeg dan gewoon het e-mailadres toe in het veld "e-mail een vriend" onderaan de lessen.

Laten wij onze krachten bundelen. Als een vijand een man aanvalt die alleen is, zal hij hem zeker verslaan; op eigen kracht kan iemand niet winnen, maar als ze met zijn tweeën zijn, heeft hij een goede kans om de vijand de baas te worden, want "twee zullen tegen hem standhouden." Matthew Henry

Merk dit Bijbelverhaal op, dat de waarheid versterkt die we hebben bestudeerd:

9 Daar Joab bemerkte, dat de aanval hem zowel voor als achter bedreigde, deed hij een keus uit alle uitgelezen manschappen van Israel, en stelde hen op tegenover de Arameeers. 10 De rest van de krijgslieden daarentegen plaatste hij onder bevel van zijn broeder Abisai, die hen in slagorde tegenover de Ammonieten stelde. 11 Toen zeide hij: Indien de Arameeers mij te sterk zijn, dan moet gij mij te hulp komen; en indien de Ammonieten u te sterk zijn, dan zal ik u te hulp komen. 12 Wees sterk en laten wij ons dapper gedragen voor ons volk en voor de steden van onze God. De HERE doet wat goed is in zijn ogen. (2 Samuël 10: 9 - 12 NBG)

Het eindresultaat van deze strijd was overwinning voor de Israëlieten. Joab zei eigenlijk, "Jij helpt mij met mijn vijand en ik help jou met de jouwe." En zo behaalden ze samen de overwinning. Als ze niet hadden samengewerkt, zouden ze echter allebei een nederlaag hebben geleden. Dit is een belangrijk aspect van de relatie die je met je vertrouwenspersoon hebt. We moeten elkaar geestelijke bijstand bieden in de strijd tegen onze gemeenschappelijke vijand. Wij kunnen dit doen door te bidden voor elkaar, door bewezen "gevechtstactieken" met elkaar uit te wisselen, ons samen over Gods Woord te buigen, en elkaar te helpen de zonde uit ons leven te "amputeren". Wij kunnen in dit gevecht zeker de overwinning behalen… mits wij met z'n tweeën zijn!

"Wij christenen hebben elkaar nodig. Als wij onze krachten bundelen, zijn wij sterker. Als we geïsoleerd en gescheiden leven van onze broeders, zijn wij een gemakkelijke prooi voor de vijand van onze zielen." (Robert Daniels The War Within)

Bijbelteksten om vandaag te overdenken

23 Laten wij de belijdenis van hetgeen wij hopen onwankelbaar vasthouden, want Hij, die beloofd heeft, is getrouw. 24 En laten wij op elkander acht geven om elkaar aan te vuren tot liefde en goede werken. 25 Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen. (Hebreeën 10 : 23 - 25 NBG)

Zoals men ijzer met ijzer scherpt, zo scherpt de ene mens de ander. (Spreuken 27: 17 NBG)
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #10 Gepost op: april 04, 2011, 10:07:25 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 april 2011 om 14:40:
[...]

Dat was in de eerste eeuw, tegenwoordig genezen mensen niet meer door gebed noch doordat zij opbiechten aan elkaar wat verkeerd is gegaan.

Dan moet ik je helaas weer teleurstellen. De beste vriend van mijn oom is genezen van kanker puur door gebed en ik ben geestelijk genezen na mijn zonden opgebiegd te hebben bij een oud klasgenoot van me van het weekend. Dat merk ik, omdat ik nu de blijdschap en de kracht heb om recht te doen, en wat krom is te laten.

Maar ik ga hier niet biegten. Ik merk alleen wel dat ik radicaal gebroken heb met een zware duistere kant van me, het zat vooral in mijn denken.
« Laatst bewerkt op: april 04, 2011, 10:07:57 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #11 Gepost op: april 04, 2011, 10:13:22 pm »
Over biechten denk ik dat je geen plichten moet maken. Ik vroeg ook aan die oud-klasgenoot of ik echt het op moest biechten, waarop hij zei dat het niet moest, maar mocht. Ik heb het toen hem verteld, omdat ik vond dat hij het wel mag weten. Hij zei ook de reden waarom het een goede uitwerking kan hebben. Hij zei namelijk dat als je biecht, een broeder voor je kan bidden voor genezing van de zonden. Hij heeft toen ook zijn rechterhand op mijn linker schouder gelegd en heeft om vergeving voor me gebeden tot Jezus. Ik werd er ontroerd van en voelde me echt van een last bevrijd. Nu ben ik niet meer de schijnheilige, maar een kind dat gered is van de duisternis.

Tieners op de club zien me als christelijker dan zichzelf, bleek laatst uit een discussie. Dat zat me toen al niet lekker en daarom willen we dat als thema maken voor de volgende keer. Dat we geen club leiden omdat we zulke geweldige goede christenen zijn, want Jezus maakt juist gebruikt van ons zwakke mensen met onze duistere kanten. Hij wil ons zo opvoeden, tot volwassenheid. Bid daarom voor elkaar, opdat ze zullen bevrijd worden van de duisternis.
« Laatst bewerkt op: april 04, 2011, 10:16:36 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #12 Gepost op: april 04, 2011, 11:12:39 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 april 2011 om 22:07:

quote:

Piebe schreef op 04 april 2011 om 14:40:
Dat was in de eerste eeuw, tegenwoordig genezen mensen niet meer door gebed noch doordat zij opbiechten aan elkaar wat verkeerd is gegaan.

Dan moet ik je helaas weer teleurstellen. De beste vriend van mijn oom is genezen van kanker puur door gebed en ik ben geestelijk genezen na mijn zonden opgebiegd te hebben bij een oud klasgenoot van me van het weekend. Dat merk ik, omdat ik nu de blijdschap en de kracht heb om recht te doen, en wat krom is te laten.

Maar ik ga hier niet biegten. Ik merk alleen wel dat ik radicaal gebroken heb met een zware duistere kant van me, het zat vooral in mijn denken.
Voor de duidelijkheid had ik beter kunnen schrijven dat ze niet meer op diezelfde schaal geschieden.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #13 Gepost op: april 04, 2011, 11:14:32 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 april 2011 om 22:13:
Over biechten denk ik dat je geen plichten moet maken. Ik vroeg ook aan die oud-klasgenoot of ik echt het op moest biechten, waarop hij zei dat het niet moest, maar mocht. Ik heb het toen hem verteld, omdat ik vond dat hij het wel mag weten. Hij zei ook de reden waarom het een goede uitwerking kan hebben. Hij zei namelijk dat als je biecht, een broeder voor je kan bidden voor genezing van de zonden. Hij heeft toen ook zijn rechterhand op mijn linker schouder gelegd en heeft om vergeving voor me gebeden tot Jezus. Ik werd er ontroerd van en voelde me echt van een last bevrijd. Nu ben ik niet meer de schijnheilige, maar een kind dat gered is van de duisternis.

Tieners op de club zien me als christelijker dan zichzelf, bleek laatst uit een discussie. Dat zat me toen al niet lekker en daarom willen we dat als thema maken voor de volgende keer. Dat we geen club leiden omdat we zulke geweldige goede christenen zijn, want Jezus maakt juist gebruikt van ons zwakke mensen met onze duistere kanten. Hij wil ons zo opvoeden, tot volwassenheid. Bid daarom voor elkaar, opdat ze zullen bevrijd worden van de duisternis.
Ik vind het knap dat je je zo open stelt, daar ontbreekt mij ten ene male het lef voor, maar ik ben het niet met je eens dat wij als gelovigen in de duisternis zijn.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #14 Gepost op: april 05, 2011, 12:14:15 am »
Ik heb het idee dat Jakobus het eerst en vooral heeft over het toegeven van zonde die gemeenteleden tegen elkaar bedreven hebben. Als ik me goed herinner staat er in het Grieks εξομολογεισθε, "helemaal toegeven". Dat moedigt vergeving aan en verwijdert obstakels; zoals Jezus ook al zei, voordat je gaat offeren moet je eerst je ruzies met je broeder oplossen.
« Laatst bewerkt op: april 05, 2011, 12:14:42 am door Qohelet »
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #15 Gepost op: april 05, 2011, 08:51:25 am »

quote:

Qohelet schreef op 05 april 2011 om 00:14:
Ik heb het idee dat Jakobus het eerst en vooral heeft over het toegeven van zonde die gemeenteleden tegen elkaar bedreven hebben. Als ik me goed herinner staat er in het Grieks εξομολογεισθε, "helemaal toegeven". Dat moedigt vergeving aan en verwijdert obstakels; zoals Jezus ook al zei, voordat je gaat offeren moet je eerst je ruzies met je broeder oplossen.
Daar zeg je iets wat mij heel logisch in de oren klinkt. Echter soms wil je broeder niet meer met je praten, wat dan te doen?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #16 Gepost op: april 05, 2011, 09:32:30 am »

quote:

elle schreef op 04 april 2011 om 10:39:
Elkaar je zonden belijden is op zich een bijbelse opdracht. Het vormt onderdeel van geloofsgroei en genezing/verlichten van lijden. (Ik denk dat dat te weinig aan bod komt in grefoland.)

In het OT worden we ook al gewezen op het belijden van zonden.
David in Psalm 32:
Van David, een kunstig lied.

Gelukkig de mens van wie de ontrouw wordt vergeven,
van wie de zonden worden bedekt.
Gelukkig als de HEER zijn schuld niet telt,
als in zijn geest geen spoor van bedrog is.

Zolang ik zweeg, teerden mijn botten weg,
kreunend leed ik, de hele dag.
Zwaar drukte uw hand op mij, dag en nacht,
mijn kracht smolt weg als in de zomerhitte. sela

Toen beleed ik u mijn zonde,
ik dekte mijn schuld niet toe,
ik zei: ‘Ik beken de HEER mijn ontrouw’ –
en u vergaf mij mijn zonde, mijn schuld. sela

Laten uw getrouwen dus tot u bidden
als zij in zichzelf een zonde vinden.
Stormt dan een vloed van water aan,
die zal hen niet bereiken

Bij schuld belijden is er altijd de link naar het gebed in de Bijbel. Opbiechten zonder gebed is zinloos zoals de tekst in Jakobus ook aangeeft:
16 Belijdt daarom elkander uw zonden en bidt voor elkander, opdat gij genezing ontvangt. Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt. Overigens hebben we het dan niet over de genezing aan het lichaam maar de Échte genezing: vergeving van zonden.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #17 Gepost op: april 05, 2011, 09:34:55 am »

quote:

gaitema schreef op 04 april 2011 om 22:13:
Over biechten denk ik dat je geen plichten moet maken. Ik vroeg ook aan die oud-klasgenoot of ik echt het op moest biechten, waarop hij zei dat het niet moest, maar mocht. Ik heb het toen hem verteld, omdat ik vond dat hij het wel mag weten. Hij zei ook de reden waarom het een goede uitwerking kan hebben. Hij zei namelijk dat als je biecht, een broeder voor je kan bidden voor genezing van de zonden. Hij heeft toen ook zijn rechterhand op mijn linker schouder gelegd en heeft om vergeving voor me gebeden tot Jezus. Ik werd er ontroerd van en voelde me echt van een last bevrijd. Nu ben ik niet meer de schijnheilige, maar een kind dat gered is van de duisternis.
Wat je her beschrijft sluit dus aan bij Jabus 5 :)

quote:

Bid daarom voor elkaar, opdat ze zullen bevrijd worden van de duisternis.
Ga je er dan van uit dat "ze" (de tieners) in duisternis leven? Ik snap dit even niet namelijk.
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #18 Gepost op: april 05, 2011, 10:11:57 am »

quote:

Qohelet schreef op 05 april 2011 om 00:14:
Ik heb het idee dat Jakobus het eerst en vooral heeft over het toegeven van zonde die gemeenteleden tegen elkaar bedreven hebben. Als ik me goed herinner staat er in het Grieks εξομολογεισθε, "helemaal toegeven". Dat moedigt vergeving aan en verwijdert obstakels; zoals Jezus ook al zei, voordat je gaat offeren moet je eerst je ruzies met je broeder oplossen.

Dat idee heb ik niet. Als dat echt zo bedoeld is, dan komt dat stelselmatig niet door in de vertalingen.
Daarnaast plaatst Jezus zijn opmerking in de context van offeren, en Jakobus het in de context van genezing en gemeentezijn. Bij Jezus gaat het niet zozeer over vergeving van zonden, maar over verzoening bij onenigheid. Ik denk niet dat deze 2 teksten zo makkelijk te matchen zijn.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

E-line

  • Berichten: 3300
  • 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #19 Gepost op: april 05, 2011, 12:00:13 pm »

quote:

elle schreef op 05 april 2011 om 10:11:
[...]
(...)
Daarnaast plaatst Jezus zijn opmerking in de context van offeren, en Jakobus het in de context van genezing en gemeentezijn.


Jakobus' brief gaat voor een groot deel over het gebed. Ook dit gedeelte gaat vooral over gebed (zie alleen al de verwijzing naar Elia's gebed om droogte en om regen). Gebed en offeren ligt niet zo heel ver uit elkaar.

quote:

Bij Jezus gaat het niet zozeer over vergeving van zonden, maar over verzoening bij onenigheid. Ik denk niet dat deze 2 teksten zo makkelijk te matchen zijn.
Het gaat bij Jezus over beide. Je zou het zo kunnen zeggen: onderlinge verzoening is voorwaarde voor de vergeving van zonden. In Jezus' onderwijs (het offer heeft met vergeving te maken) èn in Jakobus' onderwijs.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #20 Gepost op: april 05, 2011, 12:35:51 pm »

quote:

E-line schreef op 05 april 2011 om 12:00:
[...]
In Jezus' onderwijs (het offer heeft met vergeving te maken) èn in Jakobus' onderwijs.

In Jakobus is het gebed niet een offer zoals de offers die voorgeschreven waren (slachtoffers, spijsoffers, brandoffers en zondoffers). In Jakobus gaat het om het gebed om genezing (de vergeving van zonden wordt bijkans beschreven als bijeffect.) Geen van de tempeldienst-offers heeft, volgens mij, een rol als het afsmeken van iets positiefs, laat staan genezing in het bijzonder.
In matth 5 is het offer niet nader gepreciseerd. Het opvatten als slacht- of zondoffer is interpretatie. Het staat er niet, al is het gezien de context (onenigheid met anderen) wellicht logisch het zo op te vatten.
Op deze manier worden deze teksten naar elkaar toegepraat (cf grefo opvatting), maar ik ben nog niet overtuigd van de legaliteit ervan.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

E-line

  • Berichten: 3300
  • 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #21 Gepost op: april 05, 2011, 12:41:31 pm »
Hoeveel heb je van Jakobus' brief op je netvlies? Alleen het laatste stukje van hf 5? Want in de hele brief gaat het over meer aspecten van bidden, niet alleen gebed om genezing.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #22 Gepost op: april 05, 2011, 12:58:13 pm »
Jakobus gaat over samen gemeente zijn, over geloofsgroei en hypocrisie. Niet over offeren. Nauwelijks over bidden. Het gaat aan het eind over samen lijden, samen opkrabbelen.
Tenzij ik iets mis. Then, please do enlighten me.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

E-line

  • Berichten: 3300
  • 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #23 Gepost op: april 05, 2011, 01:01:38 pm »

quote:

elle schreef op 05 april 2011 om 12:35:
[...]
(..)Geen van de tempeldienst-offers heeft, volgens mij, een rol als het afsmeken van iets positiefs, laat staan genezing in het bijzonder.
De tempeldienst is een combinatie van offers en gebed. Deze twee zijn de hele bijbel door enorm verweven. Kijk bijvoorbeeld naar het gebed dat Salomo bad bij de inwijding van de tempel (1 Kon 8, 2 Kron 6). Hij bad om verhoring van de gebeden die in de tempel werden opgezonden. Dit deed hij voor het altaar (vs 22 en 54) en nadat er enorm veel offers waren gebracht (vs 5).
Het kon bij die gebeden ook gaan om genezing:

quote:

37 (...) wanneer er pest is, (..) welke plaag en welke ziekte ook; 38 welk gebed, welke smeking ook, die enig mens van uw gehele volk Israël doen zal, omdat ieder van hen de plaag van zijn eigen hart kent, zodat hij zijn handen in dit huis uitbreidt, – 39 hoor Gij dan in de hemel, de vaste plaats uwer woning, en vergeef, grijp in, en vergeld ieder naar al zijn wegen, daar Gij zijn hart kent – want Gij alleen kent het hart van alle mensenkinderen –, 40 opdat zij U vrezen al de dagen die zij leven in het land dat Gij onze vaderen gegeven hebt.)

quote:

In matth 5 is het offer niet nader gepreciseerd. Het opvatten als slacht- of zondoffer is interpretatie. Het staat er niet, al is het gezien de context (onenigheid met anderen) wellicht logisch het zo op te vatten.
Het maakt ws weinig uit wat voor offer het om ging. Het gaat erom dat een offer en gebed (zoals ik hiervoor al aangaf: in de hele bijbel sterk met elkaar verbonden) onaanvaardbaar zijn zolang er wrok is.
« Laatst bewerkt op: april 05, 2011, 01:26:17 pm door E-line »

E-line

  • Berichten: 3300
  • 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #24 Gepost op: april 05, 2011, 01:23:28 pm »

quote:

elle schreef op 05 april 2011 om 12:58:
Jakobus gaat over samen gemeente zijn, over geloofsgroei en hypocrisie. Niet over offeren. Nauwelijks over bidden. Het gaat aan het eind over samen lijden, samen opkrabbelen.
Tenzij ik iets mis. Then, please do enlighten me.

Oke, eerst een globale opmerking over de structuur van de brief: het lijkt een ringstructuur te hebben: het begint met het onderwerp waarmee het eindigt, enz.
De buitenste ring is die van het gebed: hf 1:5:

quote:

dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt; en zij zal hem gegeven worden. 6 Maar hij moet bidden in geloof, in geen enkel opzicht twijfelende, want wie twijfelt, gelijkt op een golf der zee, die door de wind aangedreven en opgejaagd wordt. 7 Want zulk een mens moet niet menen, dat hij iets van de Here zal ontvangen, 8 innerlijk verdeeld als hij is, ongestadig op al zijn wegen.
Dan in hf 4:

quote:

Gij begeert, doch gij hebt niet; gij zijt moorddadig en naijverig en gij kunt er niets mede verkrijgen; gij vecht en gij strijdt. Gij hebt niets, omdat gij niet bidt. 3 (Of,) gij bidt wel, maar gij ontvangt niet, doordat gij verkeerd bidt, om het in uw hartstochten door te brengen. 4 Overspeligen, weet gij niet, dat de vriendschap met de wereld vijandschap tegen God is? Wie dus een vriend der wereld wil zijn, wordt metterdaad een vijand van God. 5 Of meent gij, dat het schriftwoord zonder reden zegt: De geest, die Hij in ons deed wonen, begeert Hij met jaloersheid? 6 Maar Hij geeft dan ook des te grotere genade. Daarom heet het: God wederstaat de hoogmoedigen, maar de nederigen geeft Hij genade. 7 Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden. 8 Nadert tot God, en Hij zal tot u naderen. Reinigt uw handen, zondaars, en zuivert uw harten, gij, die innerlijk verdeeld zijt. 9 Beseft uw ellende, treurt en weent; uw gelach moet veranderen in treurigheid, en uw vreugde in neerslachtigheid. 10 Vernedert u voor de Here, en Hij zal u verhogen.

Hier wordt aan het gebed ook een soortgelijke voorwaarde gesteld: verneder jezelf, ken je zonden (ellende). Kennelijk deden de gemeenteleden dat niet en vonden het gek dat hun gebed niet werd verhoord.
Het aardige is, dat dit gevolgd wordt door:

quote:

11 Spreekt geen kwaad van elkander, broeders. Wie van zijn broeder kwaad spreekt of hem oordeelt, spreekt kwaad van de wet en oordeelt haar; en indien gij de wet oordeelt, zijt gij geen dader, doch een rechter der wet. 12 Eén is wetgever en rechter, Hij, die de macht heeft om te behouden en te verderven. Maar wie zijt gij, dat gij uw naaste oordeelt?

Je zou kunnen zeggen dat hij hiermee het hoogmoedige en de ellende uitwerkt.
Verder in hoofdstuk 5:

quote:

13 Heeft iemand onder u leed te dragen? Laat hij bidden. Is iemand blij te moede? Laat hij lofzingen. 14 Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren. 15 En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken, en de Here zal hem oprichten. En als hij zonden heeft gedaan, zal hem vergiffenis geschonken worden. 16 Belijdt daarom elkander uw zonden en bidt voor elkander, opdat gij genezing ontvangt. Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt. 17 Elia was slechts een mens zoals wij en hij bad een gebed, dat het niet regenen zou, en het regende niet op het land, drie jaar en zes maanden lang; 18 en hij bad opnieuw, en de hemel gaf regen en de aarde deed haar vrucht uitspruiten.
Het gaat in dit laatste gedeelte allereerst over de kracht van het gebed. Het voorbeeld van het gebed van Elia lijkt vreemd als je jouw focus als hoofdthema kiest. Wat heeft dit voorbeeld te maken met samen lijden, samen opkrabbelen?
« Laatst bewerkt op: april 05, 2011, 01:24:52 pm door E-line »

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #25 Gepost op: april 05, 2011, 02:59:02 pm »

quote:

E-line schreef op 05 april 2011 om 13:01:
Het gaat erom dat een offer en gebed (zoals ik hiervoor al aangaf: in de hele bijbel sterk met elkaar verbonden) onaanvaardbaar zijn zolang er wrok is.
Als mensen die wrok koesteren hun gebed niet verhoord wordt, hoe zit dat dan met de nakomelingen van de joden die de holocaust overleefd hebben?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #26 Gepost op: april 05, 2011, 03:00:23 pm »

quote:

E-line schreef op 05 april 2011 om 13:23:
[...]

Oke, eerst een globale opmerking over de structuur van de brief: het lijkt een ringstructuur te hebben: het begint met het onderwerp waarmee het eindigt, enz.
De buitenste ring is die van het gebed: hf 1:5:
Gaat het daar idd om 'gebed'? (Diverse vertalingen gebruiken het woord 'bidden' niet eens, maar hebben het over 'vragen'.) Het gaat in H1 eerder om verzoekingen, waarbij gebed een hulpmiddel is.

quote:

Hier (h4) wordt aan het gebed ook een soortgelijke voorwaarde gesteld: verneder jezelf, ken je zonden (ellende). Kennelijk deden de gemeenteleden dat niet en vonden het gek dat hun gebed niet werd verhoord.
Ik lees het anders. Deze verzen zijn immers het antwoord op het 1e vers, die vraagt waarom het gemeenteleven zo slecht is. En dat is omdat mensen hypocriet zijn, alleen aan zichzelf denken en niet aan anderen. Verandering van die houding begint bij verootmoediging voor God. Dan zal God zich over je (en de gemeente) ontfermen. En dat volgt op H3, dat wordt besloten met 17  de wijsheid van boven is vooreerst rein, vervolgens vreedzaam, vriendelijk, gezeggelijk, vol van ontferming en goede vruchten, onpartijdig en ongeveinsd. Gerechtigheid is een vrucht, die in vrede wordt gezaaid voor hen, die vrede stichten. En dat is imho wat gezond gemeenteleven kenmerkt.
Het aardige is, dat het verootmoedigen voor God gevolgd wordt door het bekritiseren van het 'holier than thou' principe. Het elkaar veroordelen op grond van de wet is ongewenst. En in dat kader zie ik de opmerking in H5: belijd elkaar uw zonden.

quote:

Het gaat in dit laatste gedeelte allereerst over de kracht van het gebed. Het voorbeeld van het gebed van Elia lijkt vreemd als je jouw focus als hoofdthema kiest. Wat heeft dit voorbeeld te maken met samen lijden, samen opkrabbelen?

Het gaat imho om hypocrisie. De hele brief imho draait om wat geloof je en hoe laat je dat zien? Als dat niet goed zit (h2), dan hoef je van God niet veel te verwachten: geen verhoring van gebed (h4), geen genezing (h5), geen standvastigheid bij beproevingen (h1), geen wijsheid (h3). Als het niet goed zit, dan is het logisch dat er twisten zijn in je gemeente (begin h4). Het moet bij wat je doet gaan om de ander, niet om jezelf.
Hoe je met elkaar omgaat bepaalt hoe God met jou omgaat. Eerlijk naar elkaar toe zijn zorgt dat God zieken wil genezen. Ben je ziek? Zoek (de oudsten) in de gemeente op. Wees niet zelfzuchtig in je vraag, maar wees eerlijk over wie je bent; je zonden incluis.

Het elkaar belijden van zonden is (een klein) onderdeel van het zijn van een gezonde gemeente, die haar gebeden verhoord krijgt. Het typeert een rechtvaardige. In dat kader heb ik geen probleem met de verwijzing naar Elia op de Karmel.

Mocht je per se een parallel willen trekken met offeren, dan denk ik dat je niet kunt zonder Paulus opmerkingen over offers er bij te nemen.
rom 12: Broeders en zusters, met een beroep op Gods barmhartigheid vraag ik u om uzelf als een levend, heilig en God welgevallig offer in zijn dienst te stellen, want dat is de ware eredienst voor u.
Maar dat zit op 1 lijn met de brief van Jakobus: Paulus laat die opmerking volgen door een uitweiding hoe lichaamsdelen elkaar tot dienst zijn. En hoe hypocrisie dit in de weg staat.

Overigens is het 'samen lijden' idd wat overtrokken. Maar met je lijden, je slechte gezondheid moet je naar je gemeente. Zodat je samen kunt bidden om herstel.


(Overigens vind ik de verwijzing naar 't gebed van Salomo bij de inwijding van de tempel ook niet overtuigend. Salomo vraagt daar een heel aantal dingen van God die 'nieuw' zijn. Oa of God een gebed wil verhoren dat bij rampspoed richting de tempel wordt gebeden. God belooft echter alleen dat wat in de tempel gebeurt/wordt gebeden aandacht te geven. "‘Ik heb het smeekgebed dat je tot mij gericht hebt gehoord. Ik heb de tempel die je gebouwd hebt tot heilige plaats gemaakt, om er voor altijd mijn naam te laten wonen. Niets van wat daar gebeurt zal me ontgaan; ik zal alles ter harte nemen." Dit gebed kun je imho niet los lezen van Gods antwoord, dat nogal weinig toegeeflijk is, imho.)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #27 Gepost op: april 05, 2011, 10:02:56 pm »
Elle, ik laat het aan jou en E-Line over om de zaak verder uit te diepen, maar een ding wil ik onderstrepen: "Vergeef ons onze schulden zoals wij vergeving wie ons iets schuldig zijn". Het vragen en krijgen van vergeving van anderen is parallel met het vragen en krijgen van vergeving van God. Het verzoenen met anderen loopt parallel met het verzoenen met God.

Als Jezus het heeft over een "offerande" achterlaten om je eerst met je broeder te verzoenen, gaat het natuurlijk niet om de offerhandeling maar wel om de verzoening met God die dat offer bewerkte/representeerde. Jezus zegt dus zoveel als: voor je met God verzoend gaat worden, verzoen je eerst met je naaste. Dat is helemaal in lijn met de vijfde bede. En m.i. past het ook heel goed bij Jakobus, die het aan elkaar belijden van zonden tegen elkaar bedreven (mijn interpretatie) zet naast het aan God belijden van zonden tegen hem bedreven.

In mijn interpretatie gebruik ik het principe dat de apostelen als leerlingen woorden van Jezus doorgeven en toepassen; dus waar ik verbanden zie tussen hun brieven en de evangelien ga ik er vanuit dat die verbanden opzettelijk zijn.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #28 Gepost op: april 06, 2011, 02:16:17 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 april 2011 om 09:34:
[...]
Wat je her beschrijft sluit dus aan bij Jacobus 5 :)


Mooi ;)

quote:



Ga je er dan van uit dat "ze" (de tieners) in duisternis leven? Ik snap dit even niet namelijk.


Ik ga er van uit dat er duisternis is in het leven van de tieners. Zolang de ene tiener de andere tiener intimideert bijvoorbeeld, is er duisternis waar ze van af moeten. Zolang de tieners mij zeggen dat ze minder christelijk denken te zijn dan ik, dan is de genade van Jezus nog niet helemaal door gedrongen. Ook bij ons zelf niet. Want hoe vaak denken we niet goed te moeten handelen voor God en proberen zo onbewust uit eigen kracht goed te leven? Dan handelen we buiten Jezus om. Dan knokken we tegen demonen in ons eentje. Pas als het tot ons doordringt dat we echt zonder Jezus niets kunnen doen en Hem echt om hulp vragen, dan wordt je ook bevrijd van die strijd tegen de demonen, want engelen strijden dan aan jouw zijde. Heel veel christenen snappen niet hoe ze als christenen toch nog telkens zondigen, hoe dat nu kan. Het probleem is dus vaak dat we ons willen bewijzen tegen over God, dat we wel goede mensen kunnen zijn. Het is erg moeilijk te accepteren dat we zelf gewoon domweg te zwak zijn, te zondig om dat te kunnen.

Ik kan je wat moois vertellen. De Amsterdamse meid op mijn werk kwam heel blij naar me toe. Ze bedankte me er voor dat ik voor haar gebeden had. Ze ziet haar nieuw gevonden vriend die echt heel lief voor haar blijkt te zijn letterlijk als een wonder van God. De andere christen op mijn werk vertelde haar dat ik ook voor haar gebeden had en zo kwam ze dolblij naar me toe. Heel bijzonder. Ze is tot geloof gekomen, puur doordat we voor haar gebeden hebben en dat het nog verhoord werd ook. Ze heeft zware jaren achter de rug gehad. Haar oude vriend had haar in zwangere toestand laten stikken en ze heeft een tijd helemaal niets meer van mannen moeten hebben. Ze is ook depressief geweest. Mijn christelijke collega had haar gezegd dat ze zich er niet tegen moest vechten.

Zij ervoer Gods liefde in haar leven en ziet dat dus als een geschenk van God. Dat noem ik bevrijding uit de duisternis en levend in het licht. Al is haar kennis zeer gering, God heeft haar toch gevonden.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2011, 02:19:56 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #29 Gepost op: april 06, 2011, 02:22:14 am »

quote:

Piebe schreef op 04 april 2011 om 23:14:
[...]

Ik vind het knap dat je je zo open stelt, daar ontbreekt mij ten ene male het lef voor, maar ik ben het niet met je eens dat wij als gelovigen in de duisternis zijn.


Ik had er gehoord dat we met de ene been in het geloof en met het andere been in de wereld leefden en dat herken ik. Al mijn zonden die ik bega is duisternis. Al het goede is Licht. Als het licht in me is, kan ik immers niet zondigen. Zolang ik zondig is het nog niet helemaal licht in mij. Het is zeg maar schemer.

Ik zie het in en buiten Christus zijn niet als een constand iets. Op het ene moment zijn we in Christus en zondigen we niet, op het andere moment zijn we buiten Christus en zondigen. De zonde komt op momenten dat we zonder Gods hulp willen handelen. We beginnen te strijden tegen verleidingen en bezwijken. De oplossing is dan om weer naar Jezus toe te vluchten. Back tot the Candle.

Dat ik mijn zonden belijden kon, was omdat ik mijn weerstand er tegen los liet. Ik liet me meevoeren door genade. Waarom zou ik me beter voor doen dan ik ben? Ik wilde gewoon bevrijding van de duisternis die ik herkende in mijn leven. Ik merkte dat ik wel gebed kon gebruiken.

Verleidingen verdwijnen trouwens niet hoor. Jezus had ze ook, maar Hij wees ons erop dat we met hulp van de Vader we er tegen opgewassen zijn.

Dat wil niet zeggen dat zijn leerlingen wel eens zwakke momenten hadden. In Jeruzalem na de uitstorting van de Heilige Geest kregen de christenen van Jeruzalem met wat apostelen het aan de stok met Paulus. Er zak even duisternis in het spel. Satan probeerde een wig te zetten tussen de broeders en zusters. Gelukkig leefde Paulus zo sterk in genade, dat via hem de strijd beslecht werd.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2011, 02:30:01 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #30 Gepost op: april 06, 2011, 10:09:16 am »

quote:

gaitema schreef op 06 april 2011 om 02:22:
[...]


Ik had er gehoord dat we met de ene been in het geloof en met het andere been in de wereld leefden en dat herken ik. Al mijn zonden die ik bega is duisternis. Al het goede is Licht. Als het licht in me is, kan ik immers niet zondigen. Zolang ik zondig is het nog niet helemaal licht in mij. Het is zeg maar schemer.

Ik zie het in en buiten Christus zijn niet als een constand iets. Op het ene moment zijn we in Christus en zondigen we niet, op het andere moment zijn we buiten Christus en zondigen. De zonde komt op momenten dat we zonder Gods hulp willen handelen. We beginnen te strijden tegen verleidingen en bezwijken. De oplossing is dan om weer naar Jezus toe te vluchten. Back tot the Candle.

Dat ik mijn zonden belijden kon, was omdat ik mijn weerstand er tegen los liet. Ik liet me meevoeren door genade. Waarom zou ik me beter voor doen dan ik ben? Ik wilde gewoon bevrijding van de duisternis die ik herkende in mijn leven. Ik merkte dat ik wel gebed kon gebruiken.

Verleidingen verdwijnen trouwens niet hoor. Jezus had ze ook, maar Hij wees ons erop dat we met hulp van de Vader we er tegen opgewassen zijn.

Dat wil niet zeggen dat zijn leerlingen wel eens zwakke momenten hadden. In Jeruzalem na de uitstorting van de Heilige Geest kregen de christenen van Jeruzalem met wat apostelen het aan de stok met Paulus. Er zak even duisternis in het spel. Satan probeerde een wig te zetten tussen de broeders en zusters. Gelukkig leefde Paulus zo sterk in genade, dat via hem de strijd beslecht werd.

Ik zie dat iets anders:

1 Thess 5,5
Gij zijt allen kinderen van het licht, en kinderen van de dag; wij zijn niet van de nacht, noch van de duisternis.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #31 Gepost op: april 06, 2011, 10:41:18 am »

quote:

Piebe schreef op 06 april 2011 om 10:09:
[...]

Ik zie dat iets anders:

1 Thess 5,5
Gij zijt allen kinderen van het licht, en kinderen van de dag; wij zijn niet van de nacht, noch van de duisternis.
6  Laten wij dan niet, evenals de anderen, slapen, maar  laten wij waakzaam  en nuchter zijn.

En als we dat bedenken, zien we zoals Gait dat het niet een kwestie is van op ons lauweren te gaan rusten maar waakzaam te blijven, denk ik.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #32 Gepost op: april 06, 2011, 10:47:42 am »

quote:

Qohelet schreef op 05 april 2011 om 22:02:
Elle, ik laat het aan jou en E-Line over om de zaak verder uit te diepen, maar een ding wil ik onderstrepen: "Vergeef ons onze schulden zoals wij vergeving wie ons iets schuldig zijn". Het vragen en krijgen van vergeving van anderen is parallel met het vragen en krijgen van vergeving van God. Het verzoenen met anderen loopt parallel met het verzoenen met God.
(...)

En m.i. past het ook heel goed bij Jakobus, die het aan elkaar belijden van zonden tegen elkaar bedreven (mijn interpretatie) zet naast het aan God belijden van zonden tegen hem bedreven. (...)

Ik begrijp het nut van het vergeven van anderen die jou iets misdaan hebben en wil daar niets aan afdoen. Ik heb alleen het idee dat Jakobus verder gaat dan dat, en hij het belijden van je eigen zwakten en zonden plaatst in een gezond gemeenteleven.
Een angel in de tekst is dat het suggereert dat ziekte en lijden 1 op 1 aan zonde gekoppeld zijn, maar dat staat er imho niet. Maar als er ziekte in de gemeente is, dan is dat reden om elkaar eigen zonden te belijden. En als er dan samen gebeden wordt, dan volgt zowel vergeving als genezing. (En dan nog is dat maar een deel van het verhaal, want het samen vieren van het Avondmaal, het samen verkondigen van Christus dood en opstanding is hier ook essentieel, imho).
« Laatst bewerkt op: april 06, 2011, 10:56:42 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #33 Gepost op: april 06, 2011, 05:53:04 pm »

quote:

Piebe schreef op 06 april 2011 om 10:09:
[...]

Ik zie dat iets anders:

1 Thess 5,5
Gij zijt allen kinderen van het licht, en kinderen van de dag; wij zijn niet van de nacht, noch van de duisternis.
Geen bezit van de duisternis nee, maar dat is wat anders dan dat we helemaal licht zijn. Als ik tier en vloek, dan handel ik duister.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #34 Gepost op: april 09, 2011, 08:54:58 pm »

quote:

Trajecto schreef op 06 april 2011 om 10:41:

quote:

Piebe schreef op 06 april 2011 om 10:09:
Ik zie dat iets anders:

1 Thess 5,5
Gij zijt allen kinderen van het licht, en kinderen van de dag; wij zijn niet van de nacht, noch van de duisternis.
6  Laten wij dan niet, evenals de anderen, slapen, maar  laten wij waakzaam  en nuchter zijn.

En als we dat bedenken, zien we zoals Gait dat het niet een kwestie is van op ons lauweren te gaan rusten maar waakzaam te blijven, denk ik.

Deze reactie had ik niet gezien, pardon.

Ik hoor christenen wel eens zeggen 'Jezus komt als een dief in de nacht' wat ik behoorlijk ironisch vind daar het door Paulus reeds ontkracht werd, maar tweeduizend jaar later is er slechts een enkeling die dat aanneemt. :+

'Maar gij, broeders, gij zijt niet in duisternis, dat u die dag als een dief zou overvallen.' (1 Thes 5,4)

En ook:

'Want gij waart eertijds duisternis, maar nu zijt gij licht in de Heere; wandelt als kinderen des lichts.' (Ef 5,8)

Als Christus jou verrast als een dief in de nacht ben je in de duisternis, maar dat kan niet want:

'Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben, en wij in de duisternis wandelen, zo liegen wij, en doen de waarheid niet.' (1 Joh 1,6)

Komt Christus als een dief in de nacht, wat steelt hij van je? Hoe kan Jezus ooit een dief zijn voor degenen die in hem geloven? Beste Trajecto, ik vraag je dit pro forma want ik heb sterk de indruk dat jij deze dingen reeds weet.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #35 Gepost op: april 09, 2011, 09:01:08 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 april 2011 om 17:53:

quote:

Piebe schreef op 06 april 2011 om 10:09:
Ik zie dat iets anders:

1 Thess 5,5
Gij zijt allen kinderen van het licht, en kinderen van de dag; wij zijn niet van de nacht, noch van de duisternis.
Geen bezit van de duisternis nee, maar dat is wat anders dan dat we helemaal licht zijn. Als ik tier en vloek, dan handel ik duister.
Er is in de Bijbel maar één geval bekend wat een beetje lijkt op jouw denkwijze en dat is de keer dat Petrus de Zoon drie keer loochende. Doch was dat een profetie die vervuld werd en aangezien de apostelen nergens leren dat wij een knipperlicht relatie met Jezus hebben geloof ik niet dat het waar is wat je zegt.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #36 Gepost op: april 10, 2011, 04:05:09 am »
Dus als ik tier en vloek, ruzie heb, de bijbel met opzet links laat liggen, me laat verleiden tot vele zonden al ben ik een gelovige christen, dan leef ik dus niet in het duister, maar in het licht?

Het geeft voor mij aan dat christenen niet weten wat de kern van het christendom is en wat Licht is, als dat geloofd moet worden.
« Laatst bewerkt op: april 10, 2011, 04:05:41 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #37 Gepost op: april 10, 2011, 04:08:49 am »

quote:

Piebe schreef op 09 april 2011 om 20:54:
[...]

Deze reactie had ik niet gezien, pardon.

Ik hoor christenen wel eens zeggen 'Jezus komt als een dief in de nacht' wat ik behoorlijk ironisch vind daar het door Paulus reeds ontkracht werd, maar tweeduizend jaar later is er slechts een enkeling die dat aanneemt. :+

'Maar gij, broeders, gij zijt niet in duisternis, dat u die dag als een dief zou overvallen.' (1 Thes 5,4)

En ook:

'Want gij waart eertijds duisternis, maar nu zijt gij licht in de Heere; wandelt als kinderen des lichts.' (Ef 5,8)

Als Christus jou verrast als een dief in de nacht ben je in de duisternis, maar dat kan niet want:

'Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben, en wij in de duisternis wandelen, zo liegen wij, en doen de waarheid niet.' (1 Joh 1,6)

Komt Christus als een dief in de nacht, wat steelt hij van je? Hoe kan Jezus ooit een dief zijn voor degenen die in hem geloven? Beste Trajecto, ik vraag je dit pro forma want ik heb sterk de indruk dat jij deze dingen reeds weet.


als ik dit volg en jou moet geloven, dan bestaan er geen christenen. Want ik ken maar één christen die totaal geen duisternis heeft gekend in zijn leven en dat is Jezus en ik ken maar één christen die terwijl hij christen is ook geen enkel moment in het duisternis heeft gewandeld en dat is Jezus.

Ik leef in het Licht en in de duisternis.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #38 Gepost op: april 10, 2011, 04:15:06 am »
Bovendien leid dit totaal af van het topic. Ik doelde namelijk op zonden die ik bega, die ik als duisternis zie dat ik beleden heb. Niemand kan me hier wijs maken dat die net zo goed leeft als Jezus en geen duisternis kent in zijn leven, mooie bijbelteksten ten spijt die hier compleet verkeerd wordt gebruikt, vooral omdat ik vlak bij Rijssen woon en in Nijverdal weet ik dat geen enkele christen zonder duisternis in zijn leven is. Elke zonde is duister en geen enkele christen die geen zonde begaat. Je hebt christenen die het geen zonden noemen, omdat we vergeven zouden zijn en het daarom maar slechts fouten noemen. Dan nog is het een woordspeling, want of het nu vergeven is of niet, het zijn duistere daden, het zijn de werken van de boze.

Mensen leven in zonde en zondigen iedere dag.
Daar waar gezondigd wordt is het duister, want het Licht zondigd niet. Wanneer we zondigen als christenen en dat doet iedere christen, dan zijn we niet in Christus. Na de zonde kan je naar Jezus toe vluchten en kom je zo weer in het Licht van Jezus. Dat proces herhaalt zich dagelijks. We groeien zo wel in intenciteit van de zonde weg en richting het Licht. Onze levens zijn niet zo zwart als dat van de duivel en niet zo wit als dat van Jezus. We zijn grijs en dienen steeds lichter te worden. Dat Licht is Jezus' Geest dat ons kan helpen, als we Hem toelaten in onze levens.
« Laatst bewerkt op: april 10, 2011, 04:26:56 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin