Auteur Topic: COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?  (gelezen 10080 keer)

Clariska

  • Berichten: 10
  • Clariska Van Hoek
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Gepost op: mei 17, 2011, 08:22:44 pm »
Gemiste kans!

In het ND van vandaag kan je lezen dat de kerken zijn uitgenodigd om te praten over homoseksualiteit met o.a. andere kerken en het COC.
Ik vind het een gemiste kans dat wij daar niet op ingaan. Uitgaan van onze eigen kracht is veel beter dan uitgaan van angst dat de ander ons zou willen overtuigen.
lees: http://www.refdag.nl/kerk...un_aan_vraag_coc_1_504425

het afwijzen van geweld tegen homo's ook psychisch geweld zou een prioriteit moeten hebben in onze kerken. We zouden moet opkomen voor hen aan de 'randen' van de samenleving en kerken.
Het komt nog veel te veel voor dat zij genegeerd worden en over hen wordt gepraat dan met hem.

Ik schaam me voor het feit dat we deze kans niet hebben aangegrepen.
Dit moet echt veranderen wil ik me nog thuis voelen in onze GKV.
Clariska Van Hoek

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #1 Gepost op: mei 17, 2011, 09:15:44 pm »

quote:

Clariska schreef op 17 mei 2011 om 20:22:
Gemiste kans!

In het ND van vandaag kan je lezen dat de kerken zijn uitgenodigd om te praten over homoseksualiteit met o.a. andere kerken en het COC.
Ik vind het een gemiste kans dat wij daar niet op ingaan. Uitgaan van onze eigen kracht is veel beter dan uitgaan van angst dat de ander ons zou willen overtuigen.
lees: http://www.refdag.nl/kerk...un_aan_vraag_coc_1_504425

het afwijzen van geweld tegen homo's ook psychisch geweld zou een prioriteit moeten hebben in onze kerken. We zouden moet opkomen voor hen aan de 'randen' van de samenleving en kerken.
Het komt nog veel te veel voor dat zij genegeerd worden en over hen wordt gepraat dan met hem.

Ik schaam me voor het feit dat we deze kans niet hebben aangegrepen.
Dit moet echt veranderen wil ik me nog thuis voelen in onze GKV.
Wellicht kan je er zelf heen gaan, al dan niet officieel afgevaardigd?
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #2 Gepost op: mei 17, 2011, 10:22:42 pm »
Als ik dat artikel lees zit het probleem in de aanwezigheid van het 'COC'.

Nu is het bijna een feit te noemen dat het COC een militante pro-homo organisatie is, die het niet zal laten élke gelegenheid aan te grijpen om kerken aan te klagen dat homoseksuelen niet exact dezelfde rechten hebben als heteroseksuelen.

Laat ik het anders zeggen: ik heb nog nooit iets genuanceerds van het COC gehoord. Als iemand een tegendeel kan bewijzen: graag.

Ik zelf sta bijvoorbeeld best positief tegenover homoseksuelen en vindt dat er ook nog stappen te maken zijn in de kerk. Maar een partij die je continu aanvalt en dan ineens komt vragen om gezamenlijk een formulier te ondertekenen, is natuurlijk wel wat veel gevraagd. Het zou van erg veel lef van de GKV getuigen om daar aan mee te doen, maar ik zou het ze vergeven als ze het niet deden.

Daarbij, Clariska, waarom word je er precies boos/verdrietig/schaamtevol van?
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2011, 10:23:30 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #3 Gepost op: mei 18, 2011, 12:40:03 am »

quote:

Clariska schreef op 17 mei 2011 om 20:22:
Gemiste kans!

In het ND van vandaag kan je lezen dat de kerken zijn uitgenodigd om te praten over homoseksualiteit met o.a. andere kerken en het COC.
In het ND lees je een persverhaal en niet meer. Ik zou de eigenlijke uitnodiging wel willen lezen.

quote:


Ik vind het een gemiste kans dat wij daar niet op ingaan. Uitgaan van onze eigen kracht is veel beter dan uitgaan van angst dat de ander ons zou willen overtuigen.
lees: http://www.refdag.nl/kerk...un_aan_vraag_coc_1_504425

het afwijzen van geweld tegen homo's ook psychisch geweld zou een prioriteit moeten hebben in onze kerken. We zouden moet opkomen voor hen aan de 'randen' van de samenleving en kerken.
Er zijn in de gereformeerde kerken vele alternatieven voor het COC denk ik dan, refoanders etc?
Het COC is een algemeen, beslist niet christelijk vertegenwoordigd orgaan waar volgens mij de meeste kerken weinig mee zouden moeten hebben.

quote:

Het komt nog veel te veel voor dat zij genegeerd worden en over hen wordt gepraat dan met hem.
Hetzelfde geld voor de ouderen van dagen, de niet eredienstbezoekers, etc. etc. Dat is volgens mij geen reden om iets met een landelijk orgaan te doen waarvan bekend is (o.a. akties in de RKK!) dat er weinig respect voor religie is.

quote:


Ik schaam me voor het feit dat we deze kans niet hebben aangegrepen.
Dit moet echt veranderen wil ik me nog thuis voelen in onze GKV.

Ik schaam met daar niet voor, ik schaam we er wel voor dat er mensen zijn die zich met hun gevoelens niet thuis durven te voelen in de gemeente.
Dat is een lokaal probleem, niet een landelijk iets overigens.
Daarnaast verbaast het mij dat het COC met veel bombarie de kerken benaderd terwijl dezelfde organisatie zich nimmer ook maar positief uitlaat over de kerken.
In dat opzicht: refoanders en andere organen bestaan ook.
de GKv heeft geen binding met het COC en is daar gewoon eerlijk in.
Is dat bezwaarlijk als kerken een heldere mening hebben?
Mail me maar als je wat wilt weten

Oogje

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #4 Gepost op: mei 18, 2011, 08:51:07 am »
Is dat niet die organisatie die ooit meende de Mis zwaar te moeten verstoren, omdat een openlijk praktiserende homoseksuele prins carnaval bij een andere Mis van tevoren werd geadviseerd niet ter Communie te gaan en die prins zich daar ook netjes aan hield? Met zo'n organisatie zou je toch niets te maken moeten willen hebben als kerkgemeenschap? Ik bedoel, zelfs de zeer gereformeerde SGP vond dat het COC (samen met de plaatselijke PvdA) toen vele mijlen te ver ging, kun je nagaan.

Mij dunkt dat er inmiddels toch wel voldoende christelijke alternatieven moeten zijn voor het COC, die een genuanceerdere kijk op de zaak hebben en nog besef hebben van wat je tijdens een kerkdienst, moskeegebed of tempelritueel wel en niet doet. En anders kun je beter zelf zo'n alternatief oprichten dan in zee te moeten gaan met het COC. Want het is inderdaad wel goed dat geweld en haat tegen homoseksuelen in de ban wordt gedaan en zij als echt gelijkwaardig worden gezien. Maar ook dat afwijzing van het homohuwelijk en alles daaromheen (dus ook seksualiteit) niet tot vervelens toe wordt vereenzelvigd met homohaat. Anders is er geen fatsoenlijk dialoog te voeren.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #5 Gepost op: mei 18, 2011, 09:15:02 am »
Nog afgezien van de praktische kant. De GKv kent geen dagelijks bestuur oid dat op korte termijn 'een formele afvaardiging' kan sturen.
Wanneer er staat 'vertegenwoordigers van de GKv' dan is het mij onduidelijk wie er bedoeld is. Ik vermoed dat dat commissieleden zijn van een of ander deputaatschap? Of toch een 'formeel synodebesluit' (zoja, dan moet dat terug te vinden zijn). Maar deze nieuwsmededeling is te vaag om daar de GKv op af te fikken, imho.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pink

  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #6 Gepost op: mei 18, 2011, 11:40:16 pm »
is het geen valkuil om je als kerk met discussies in te laten waar 'de wereld' zich mee bezighoudt?

Als kerk dienen we ons toch bezig te houden met het verkondigen van het evangelie? Ik lees nergens in de Bijbel dat we als kerk meningen moeten uitdragen over diverse problemen waar de mensen mee rondlopen. Wel dat we moeten wijzen naar het kruis.

Kortom niet wijzen naar de dingen die fout gaan of beter kunnen (homohaat, marokkanenhaat, vluchtelingenhaat, amerikahaat etc) maar gewoon wijzen naar het kruis, de enige weg die tot leven leidt.
De Here God is genadig en rechtvaardig

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #7 Gepost op: mei 19, 2011, 12:42:04 am »
@ Pink: het is natuurlijk te gek voor woorden om een kerk te laten verklaren dat ze tegen geweld tegen homo's is bijvoorbeeld.
"Men"  mag toch zo langzamerhand verwachten dat kerken bestaan uit de Liefde?

Ik wordt wel eens moe van dit soort gesprekken die veelal lijken op kerkbashen.
Het voorval rondom een eucharistie is wel heel tekenend voor een COC.
Moet je als christen iets willen met deze groepering anders dan voor hen bidden?
Mail me maar als je wat wilt weten

Clariska

  • Berichten: 10
  • Clariska Van Hoek
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #8 Gepost op: mei 19, 2011, 06:45:23 pm »
het gaat niet om samenwerking maar om samen geweld af te keuren tegen homo's. De COC is niet alleen maar ongenuanceerd.
We zijn het zout van de aarde en moeten niet de wereld gaan mijden.
De reden waarom ik me schaam: ik vind het weer een voorbeeld van wereldmijding terwijl het onze plicht en opdracht is relaties met mensen te leggen.
Juist met hen die verdrukt worden. De kerk is teveel naar binnengericht.
Clariska Van Hoek

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #9 Gepost op: mei 19, 2011, 07:10:01 pm »
En door niet samen te werken met de COC geeft de kerk het signaal af dat geweld tegen homo's OK is? Lijkt me stug.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Clariska

  • Berichten: 10
  • Clariska Van Hoek
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #10 Gepost op: mei 19, 2011, 07:48:35 pm »
dit is een omgekeerde redenatie en doe de discussie geen recht. jammer. maar ik heb mijn inzichten duidelijk gemaakt, daar wil ik het bij laten
Clariska Van Hoek

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #11 Gepost op: mei 19, 2011, 07:56:14 pm »

quote:

Clariska schreef op 19 mei 2011 om 19:48:
dit is een omgekeerde redenatie en doe de discussie geen recht. jammer. maar ik heb mijn inzichten duidelijk gemaakt, daar wil ik het bij laten

Nee, het is geen omgekeerde redenatie.
Jij zegt nog net niet  :"als je niet meedoet dan ben je vóór geweld tegen homoseksuelen".
Volgens mij is de kerk helemaal niet verplicht om aan dergelijke, door wereldse organen bedachte statements mee te doen.
Sterker nog, de kerk mag gerust afstand nemen van sommige organisaties.
Mocht Refoanders met zo'n verklaring komen dan zou de vlag er denk ik anders bij hangen.
Mail me maar als je wat wilt weten

Clariska

  • Berichten: 10
  • Clariska Van Hoek
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #12 Gepost op: mei 19, 2011, 08:18:42 pm »
je bent suggestief sorry jammer
Clariska Van Hoek

Clariska

  • Berichten: 10
  • Clariska Van Hoek
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #13 Gepost op: mei 19, 2011, 08:20:00 pm »
je legt me dingen in de mond die ik niet zeg. het enige wat ik wil zeggen dat we als kerken niet weg zouden moeten willen lopen als we ons standpunt duidelijk kunnen maken. door niets te doen of te zeggen vermijden we. dat is mijn mening.
Clariska Van Hoek

Clariska

  • Berichten: 10
  • Clariska Van Hoek
    • Bekijk profiel
Clariska Van Hoek

Clariska

  • Berichten: 10
  • Clariska Van Hoek
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #15 Gepost op: mei 19, 2011, 08:30:32 pm »
even voor de duidelijkheid, het is niet alleen het COC maar vooral ook de kerken die samen hebben georganiseerd
De kerkelijke verklaring kwam tot stand in het kader van het project De Dialoog, dat het gesprek over homoseksualiteit stimuleert. Het document is opgesteld op verzoek van homo-belangenorganisatie COC Nederland en het Landelijk KoördinatiePunt groepen kerk en homoseksualiteit (LKP).


Groeten
Clariska Van Hoek

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #16 Gepost op: mei 19, 2011, 09:03:02 pm »
Volgens je link is het niet 'vooral ook de kerken samen'. Het initiatief ligt bij COC. En eerder zeg je "het gaat niet om samenwerking maar om samen geweld af te keuren tegen homo's." Je noemt het een gemiste kans. Maar wat is nu gemist? De samenwerking met COC? De samenwerking met andere kerken?
't Is me nog steeds niet duidelijk waarom je niet tegelijk afwijzend kunt staan tegenover initiativen van COC en toch tegen (homo) geweld kunt zijn.

ContrariO is een stichting die vanuit de GKv stamt en er is voor christelijke homo's en lesbiennes. Die houden met regelmaat bijeenkomsten waarvoor op dit forum ook uitnodigingen komen. Die doen aan bewustwording in onze kerken. Wat kan COC ooit meer bieden dan dat? Een open deur intrappen met een 'wij zijn tegen homogeweld-petitie' draagt imho een stuk minder bij.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #17 Gepost op: mei 19, 2011, 09:32:45 pm »

quote:

Clariska schreef op 19 mei 2011 om 20:20:
je legt me dingen in de mond die ik niet zeg.
Nee, ik redeneer hooguit verder in wat je zegt. Het is ook niet persoonlijk bedoeld, trek het je dus niet aan wat dat betreft.

quote:

het enige wat ik wil zeggen dat we als kerken niet weg zouden moeten willen lopen als we ons standpunt duidelijk kunnen maken. door niets te doen of te zeggen vermijden we. dat is mijn mening.
Dat wordt dan een leuke situatie aangezien de visie van de GKv nogal haaks staat op de visie van het COC als het gaat om homoseksualiteit.
Daarnaast is het geen initiatief uit de kerken, heeft de GKv geen constant bestuur wat de kerken zou kunnen vertegenwoordigen in zo'n situatie (noemde Elle ook al) en is het nogal te bevreemden dat een organisatie (klik)organisatie die vorig jaar het meest heilige in de RKK wenste te verstoren nu ineens die kerken nodig heeft.

Ik neem aan dat jij net als mij tegen oneerlijke handel bent, moet de GKv dan ook zich inzetten voor fairtrade kerken en allerlei verdragen en verklaringen gaan ondertekenen?
Volgens mij gaat het in de Christelijke Kerk om iets anders dan dat...
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #18 Gepost op: mei 20, 2011, 01:18:44 am »

quote:

Clariska schreef op 19 mei 2011 om 18:45:
het gaat niet om samenwerking maar om samen geweld af te keuren tegen homo's. De COC is niet alleen maar ongenuanceerd.
Dus moet je als christen iets met hen gaan doen? Eerlijk gezegd: ik denk dat "get real" . Het COC is nu niet bepaald bekend om hun christelijke houding.

quote:

We zijn het zout van de aarde en moeten niet de wereld gaan mijden.
In de Bijbel staat dat we niet VAN de wereld zijn maar IN de wereld staan.
We zijn derhalve ook niet van het COC maar van Christus.

quote:


De reden waarom ik me schaam: ik vind het weer een voorbeeld van wereldmijding terwijl het onze plicht en opdracht is relaties met mensen te leggen.
Juist met hen die verdrukt worden. De kerk is teveel naar binnengericht.

Wat een onzin. Niemand die gaat roepen dat de CGK niet meedoen, ook de RKK op ambtelijk niveau deden niet mee. Hooguit een bisschop maar de paus zelf? Het hoogste orgaan in de RKK? De Zetel van Petrus? Deed die mee?
Nee dus.
Gaan we nu de GKv de maat meten terwijl er vele grotere kerken zijn die niet meededen?
Met het ondertekenen van een statement kom je nergens!!!!
Het gaat om de houding aan de basis en ik durf te zeggen dat deze houding in de GKv zo gek nog niet is.
Homoseksualiteit is altijd bespreekbaar geweest in de GKv, wat niet wil zeggen dat het past in de lijn van een COC.
Zeker niet, omdat er bijbelse normen gelden die het COC niet zal erkennen.
En zolang dat het geval is kom je nimmer verder.
Moet de GKv dan de bijbelse norm maar oprekken omwille van het COC of omwille van het geluid?
Wellke HEER dien je dan?????
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #19 Gepost op: mei 20, 2011, 01:25:08 am »
Van de site van het COC:

quote:

Een aantal kerkgenootschappen weigert ondertekening. ‘Wij vinden dat laf en getuigen van vooroordelen’, oordelen Bergkamp en Elhorst. ‘Geen kerk kan toch tegen een verklaring tegen geweld zijn?

Maar daar gaat het helemaal niet om in deze discussie.
Het COC had met enig nadenken kunnen beseffen dat de confessionele kerken niet mee gingen doen.
Niet omdat met een voorstander van geweld is maar enkel al omdat men de uitgangspunten van het geheel niet deelt.
En ik ben eerlijk gezegd er wel trots op dat de GKv nu aangeeft niet mee te doen, net zoals de CGK dat aangeeft.
Het getuigd van lef, iets wat je bij het COC niet echt ontdekt in deze materie.
Mail me maar als je wat wilt weten

Clariska

  • Berichten: 10
  • Clariska Van Hoek
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #20 Gepost op: mei 20, 2011, 10:38:13 am »
je hoeft niet iets te delen om toch tegen psychisch geweld te zijn. je zoekt teveel de strijd. volgens mij moeten we kijken naar wat ons deelt
Clariska Van Hoek

Clariska

  • Berichten: 10
  • Clariska Van Hoek
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #21 Gepost op: mei 20, 2011, 10:40:05 am »
binnen onze kerken wordt er verschillend gedacht hoor ook over homosekualiteit.
Clariska Van Hoek

Clariska

  • Berichten: 10
  • Clariska Van Hoek
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #22 Gepost op: mei 20, 2011, 10:42:57 am »
mij gaat het niet om interne homobelangenverenigingen maar om maatschappelijk duidelijk te maken waar we op tegen zijn. ik ben er in ieder geval op tegen. en het is niet waar dat onze kerk goed omgaat met deze doelgroep. lees de kranten er van deze week maar op na. zelfs het nd schrijft er over. ze worden vaak genegeerd en er wordt niet met hen gepraat. dus ook al zou je niet met COC willen samenwerken dan is er in de kerk nog genoeg werk te verrichten.  Maar daar gaat het me nu niet om. Ik zoek niet de strijd maar de overeenkomsten die we delen.
Clariska Van Hoek

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #23 Gepost op: mei 20, 2011, 11:01:38 am »

quote:

Clariska schreef op 20 mei 2011 om 10:42:
mij gaat het niet om interne homobelangenverenigingen maar om maatschappelijk duidelijk te maken waar we op tegen zijn. ik ben er in ieder geval op tegen. en het is niet waar dat onze kerk goed omgaat met deze doelgroep. lees de kranten er van deze week maar op na. zelfs het nd schrijft er over. ze worden vaak genegeerd en er wordt niet met hen gepraat. dus ook al zou je niet met COC willen samenwerken dan is er in de kerk nog genoeg werk te verrichten.  Maar daar gaat het me nu niet om. Ik zoek niet de strijd maar de overeenkomsten die we delen.

Als het niet waar is dat onze kerk 1 standpunt heeft over homoseksualiteit, hoe kun je dan van het kerkverband verwachten dat ze alvast 'sociaalmaatschappelijk gewenst gedrag' gaan vertonen richting een organisatie die zich nogal lomp gedraagt?
Hoe je het ook went of keert, binnen onze kerken is het COC geen organisatie waarmee samenwerking gewenst is (itt contrario). Wanneer jij dat standpunt veroordeelt, ga je juist de strijd aan, lijkt me.

Dat er nog homofobie binnen onze kerken is, lijkt me waarschijnlijk. Dat er meer aan bewustwording gedaan moet worden lijkt me ook reëel. Zelfs binnen mijn gemeente -met een progressief standpunt tav homofilie- voelen homo's zich niet gemakkelijk. Maar hoe het standpunt tav homofilie ook is, elke GKv-er zal stellen dat 'geweld tegen homo's' verkeerd is. Daar hebben we het COC echt niet voor nodig.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #24 Gepost op: mei 20, 2011, 12:22:36 pm »
Clariska, je stelde dat het COC soms wel genuanceerd is. Kun je mij eens een voorbeeld geven?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Paul2

  • Berichten: 336
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #25 Gepost op: mei 20, 2011, 01:08:05 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 18 mei 2011 om 00:40:
Ik schaam met daar niet voor, ik schaam we er wel voor dat er mensen zijn die zich met hun gevoelens niet thuis durven te voelen in de gemeente.


Ik denk dat het probleem voor een deel met de bijbel te maken heeft.
Hoe kan een homo zich ooit thuis voelen bij mensen die aan de ene kant de liefdevolle boodschap van het evangelie uitdragen, maar tegelijkertijd  Leviticus 20:13 als woord van God koesteren?
maar misschien zit ik er wel naast

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #26 Gepost op: mei 20, 2011, 02:16:25 pm »
Paul2, volgens mij vermeng je hier weer het afkeuren van een zonde met het afkeuren van een zondaar.
Ook al is stelen verboden, daarom minacht je een kleptomaan toch nog niet? Die moet je dan toch juist helpen om niet toe te geven aan de behoefte om te stelen? Een seksuele relatie met iemand anders dan je eigen partner aangaan, mag ook niet. Moet je dan twee mensen die verliefd worden op elkaar terwijl een van beide of allebei al een partner heeft afkeuren? Of moet je die mensen helpen om zo te leven als God dat wil, en er dus niet aan toe te geven? Keur je de persoon af, of bepaald gedrag waar die persoon voor kan kiezen?
computerfout: een vreemde een in de byte

Oogje

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #27 Gepost op: mei 20, 2011, 02:16:57 pm »
De Kerk kan prima op normale wijze met homo's omgaan en geweld tegen homo's fel veroordelen, zonder ook maar één verklaring van welke organisatie ook te ondertekenen. En de Kerk is geen homo-onvriendelijke omgeving als ze terecht leert dat het huwelijk iets tussen man en vrouw is en dat dus zowel homo's als hetero's alleen met iemand van het andere geslacht kan trouwen. En dat zowel hetero's als homo's geen seks buiten het huwelijk mogen hebben. Voor haar is elk mens immers gelijkwaardig als het om rechten en plichten en heeft elk mens ook recht op geestelijke begeleiding en een volwaardige plaats binnen de Kerk als bepaalde rechten of plichten moeilijk vallen.

De Kerk wordt alleen homo-onvriendelijk als homo's er genegeerd, geminacht, achtergesteld, standaard veroordeeld of zelfs mishandeld worden, alsof zij zwaardere zondaars zouden zijn. En ja, dat speelt in verschillende landen nog steeds en in zekere mate ook in Nederland. Dat daar nog wel wat te winnen is, dat is wat mij betreft wel duidelijk (zo zouden homo's mijns inziens niet uitgesloten hoeven te worden van het priesterambt), maar daar is geen Mis-verstorende organisatie als het COC voor nodig, die volgens mij al meent dat je homo's haat als je het niet met ál haar standpunten eens bent. Dat het COC opkomt voor homo-emancipatie is prima, maar ze doet dat ten koste van anderen en daar is mijns inziens weinig christelijks aan.

Paul2

  • Berichten: 336
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #28 Gepost op: mei 22, 2011, 03:41:55 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 20 mei 2011 om 14:16:
Paul2, volgens mij vermeng je hier weer het afkeuren van een zonde met het afkeuren van een zondaar.
Nee, ik denk het niet, maar het ligt wel op de loer bij dit onderwerp. De doodstraf wordt hier in dit vers in Leviticus uitgesproken over mensen die een bepaalde handeling hebben verrichten, niet over het hebben van bepaalde gevoelens.

quote:

Ook al is stelen verboden, daarom minacht je een kleptomaan toch nog niet? Die moet je dan toch juist helpen om niet toe te geven aan de behoefte om te stelen?
inderdaad

quote:

Een seksuele relatie met iemand anders dan je eigen partner aangaan, mag ook niet. Moet je dan twee mensen die verliefd worden op elkaar terwijl een van beide of allebei al een partner heeft afkeuren? Of moet je die mensen helpen om zo te leven als God dat wil, en er dus niet aan toe te geven? Keur je de persoon af, of bepaald gedrag waar die persoon voor kan kiezen?
Ik begrijp het nuanceverschil in het praten over daad en dader. Of de schrijver (of schrijvers) van Leviticus dat ook begreep (begrepen) is mij onduidelijk, want iemand om zeep helpen is het tegenovergestelde van iemand helpen leven zoals God dat wil.

Als twee ongehuwde jongemannen in hun onvolwassen, onbezonnen nieuwsgierigheid iets doms doen (zo ziet men dat in ieder geval in delen van de arabische [oke, dus niet Joodse] wereld, ze noemen het dan niet eens homosexualiteit), dan mochten ze blijkbaar niet eens meer in leven blijven?

We hebben het hier over een oproep tot fysiek geweld (zacht uitgedrukt) tegen praktiserende homo's. Die oproep staat in de Tenach. In kerken hebben we ook het nieuwe testament, waarin niet tot geweld tegen wie dan ook wordt opgeroepen, maar de oude oproep tot geweld tegen praktiserende homo's staat nog in bijna iedere boekenkast in Nederland. In een religieuze context heeft zo'n oproep blijkbaar nog steeds een bestaansrecht, al was het maar als verbaal fossiel.

Zonder religieuze context kan zo'n oproep niet bestaan in onze samenleving, en wat mij betreft heeft die oproep  helemaal geen bestaansrecht, ook niet verscholen achter godsdienst.

Het enige wat ik met deze dingen kan doen, is Jezus' verdediging van de overspelige vrouw in gedachten houden. De vrouw in kwestie zou gestenigd worden volgens een vergelijkbare wet uit Leviticus. Met dat ene voorbeeld uit de lijsten van Leviticus, heeft Hij de toepassing van die wetten in een nieuw daglicht gesteld.

Horoscoopmakers en echtbrekers worden in Nederland met geen haar gekrenkt, homo's, al dan niet praktiserend, helaas wel. In kerken zal niemand bereid zijn de twee zinnen van Leviticus 20:13 simpelweg af te keuren als onzinnig of slecht. Tot het moment waarin homo's in Nederland net zo veilig zijn als echtbrekers en horoscoopmakers, klopt dat op de een of andere manier niet. Nou ja, dat zegt mijn gevoel.
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2011, 04:09:32 pm door Paul2 »
maar misschien zit ik er wel naast

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #29 Gepost op: mei 22, 2011, 04:14:56 pm »
Modbreak:
Kunnen we het ontopic houden en 't hebben over hoe de GKv omgaat met het COC?
Het staat u uiteraard vrij om een 'homofilie - deel VII' topic in CL te openen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #30 Gepost op: mei 25, 2011, 11:55:58 am »
Kijk, en een verklaring van deputaatschap 'Kerk en overheid' op de frontpage van deze site.

Als ik het goed begrijp:
'Geweld tegen homo's' omvat kennelijk ook het uitsluiten van homo's van het ambt, wat het COC betreft. Zo'n verklaring ondertekenen impliceert dat de weg naar 't ambt voor homo's open zou moeten staan. Het lijkt me logisch dat onze kerk zoiets niet wil impliceren.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #31 Gepost op: mei 25, 2011, 01:28:01 pm »

quote:

elle schreef op 25 mei 2011 om 11:55:
Kijk, en een verklaring van deputaatschap 'Kerk en overheid' op de frontpage van deze site.

Als ik het goed begrijp:
'Geweld tegen homo's' omvat kennelijk ook het uitsluiten van homo's van het ambt, wat het COC betreft. Zo'n verklaring ondertekenen impliceert dat de weg naar 't ambt voor homo's open zou moeten staan. Het lijkt me logisch dat onze kerk zoiets niet wil impliceren.
Waarbij ik denk, dat je het wel mag zijn (homo dus) maar er niet openlijk voor mag uitkomen en/of practiceren. Is dit korrekt gedacht van mij?

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #32 Gepost op: mei 26, 2011, 09:53:50 am »
Nee, dat is niet helemaal correct.
Er worden alleen bepaalde eisen gesteld aan ambtsdragers. Mannen die bijv overspel gepleegd hebben, niet goed voor hun kinderen zorgen, hun zaken financieel niet op orde hebben, slecht voor hun werknemers/collega's/baas zijn, roddelen, vaak dronken zijn of homoseksueel zijn kunnen geen ambt bekleden. Vrouwen en kinderen kunnen uberhaupt geen ambt bekleden.
Dergelijke eisen gelden voor gewone kerkleden niet. De kerk is er voor zondaars, de kerk biedt vergeving in Jezus. Omdat de liefde van Jezus alle zonden vergeeft, is er in de kerk plaats voor alle zondaars die hun heil in Jezus zoeken en hun leven in Zijn dienst stellen. Dat geldt voor homo's, zieken, malafiede sjacheraars, witte boordencriminelen, maar ook voor ouders die hun chagrijn botvieren op kinderen ('Nu moet je stil zijn, anders vindt de Here Jezus je niet lief').
De algemene verwachting is wel dat wanneer iemand daadwerkelijk zijn leven aan Jezus geeft, hij/zij steeds minder de neiging heeft om zondige dingen te doen. Tegelijk zal geen mens op deze aarde perfect zijn, dus 't is onlogisch om dat van homo's wel te verwachten. Als 't zo'n groot vergrijp was, had het wel in de 10 geboden gestaan.

Maar verder gaat 't wat offtopic. Het heeft niet zoveel te maken met waarom de GKv die COC-verklaring niet heeft ondertekend. Er zijn overigens genoeg draden over homofilie en seksualiteit.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #33 Gepost op: mei 26, 2011, 04:28:56 pm »
Modbreak:
2 berichten over homofilie binnen de kerk zijn verplaatst naar: Homo's in de GKV
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #34 Gepost op: mei 26, 2011, 05:42:59 pm »
Overigens kom ik nu een synodebesluit uit 2008 tegen waaruit blijkt dat het deputaatschap 'Kerk en overheid' weldegelijk namens de GKv kan/mag spreken.
besluit.
Wel, dan is het antwoord helder. :)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pink

  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #35 Gepost op: mei 29, 2011, 09:04:23 pm »

quote:

Clariska schreef op 19 mei 2011 om 18:45:
Juist met hen die verdrukt worden. De kerk is teveel naar binnengericht.
Het zou best kunnen zijn dat de kerk te veel naar binnengericht is. Alleen ben ik van mening dat we ons niet moeten richten op organisaties (zoals COC) maar op mensen, uiteraard ook homo's. Wij zijn het zout der aarde inderdaad. Dat betekent nmm niet dat we ons met de wereld moeten vermengen. God zegt immers keer op keer 'gij geheel anders'. Jezus ging ook niet in discussie met het bestuur van de tempelpleinmarkt noch ging hij in gesprek met de Romeinen of welke bestuurslaag ook. Jezus richt zich op personen. Je buurman, die wellicht homo is.
De Here God is genadig en rechtvaardig

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #36 Gepost op: mei 30, 2011, 12:41:32 am »

quote:

Pink schreef op 29 mei 2011 om 21:04:
[...]


Het zou best kunnen zijn dat de kerk te veel naar binnengericht is. Alleen ben ik van mening dat we ons niet moeten richten op organisaties (zoals COC) maar op mensen, uiteraard ook homo's. Wij zijn het zout der aarde inderdaad. Dat betekent nmm niet dat we ons met de wereld moeten vermengen. God zegt immers keer op keer 'gij geheel anders'. Jezus ging ook niet in discussie met het bestuur van de tempelpleinmarkt noch ging hij in gesprek met de Romeinen of welke bestuurslaag ook. Jezus richt zich op personen. Je buurman, die wellicht homo is.
d:)b
Mail me maar als je wat wilt weten

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #37 Gepost op: mei 30, 2011, 04:17:54 pm »

quote:

Pink schreef op 29 mei 2011 om 21:04:
Dat betekent nmm niet dat we ons met de wereld moeten vermengen. God zegt immers keer op keer 'gij geheel anders'. Jezus ging ook niet in discussie met het bestuur van de tempelpleinmarkt noch ging hij in gesprek met de Romeinen of welke bestuurslaag ook. Jezus richt zich op personen. Je buurman, die wellicht homo is.
Als je zo door gaat redeneren, moeten we dan de ChristenUnie ook opdoeken, of bedoel je toch iets anders?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Pink

  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #38 Gepost op: juni 03, 2011, 05:04:37 pm »
Misschien zit daar wel wat in. Alleen ons rechtstelsel is democratisch en is er op gebaseerd dat we allemaal onze stem laten horen, ook de christenen dus. Dan moet er wel een partij zijn die je mening (in elk geval voor een groot deel) in dit democratisch bestel mee laat wegen bij de besluitvorming.
Ik denk dat het een slechtere keuze is om niet te gaan stemmen dan om wel te gaan stemmen, ondanks dat we niet 'van deze wereld zijn'.

Maar hoe kom je er eigenlijk bij dat we de Christenunie kunnen opdoeken. Hoe zou je dat willen doen?
De Here God is genadig en rechtvaardig

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #39 Gepost op: september 01, 2011, 05:25:51 am »
Wie beweert Christus te volgen zou zich dwars door kerk en wereld heen moeten bewegen. Niemand wordt dus uitgesloten , zelfs niet als er woorden gesproken of handelingen gedaan zijn die je niet aanstaan.

Jezus is toch  niet in de wereld gekomen om de rechtvaardigen toe te juichen of om te oordelen? Hij is juist gekomen om de onrechtvaardigen te redden. En er zijn er veel die meer of minder onrechtvaardig zijn!

Hoewel homo`s een speciale groep zijn in de zin van sexuele voorkeur, zijn zij niet een speciale groep in de zin van rechtvaardigheid. De liefde voor een ander mens gaat zodoende dwars door hetero/homo-zijn heen.
Dat de mensheid nu twee gescheiden geslachten kent is een tijdelijke zaak. In het verre verleden was er 1 geslacht, de Mens, en dat zal in de verre toekomst opnieuw zo zijn. Homofiliteit is daar een teken van, een godsteken, en niet iets wat vreemd of zondig is.