Auteur Topic: Hoe christelijk zijn theologische discussies?  (gelezen 3193 keer)

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Hoe christelijk zijn theologische discussies?
« Gepost op: mei 20, 2011, 11:35:38 am »
Als ik hier sommige bijdragen lees. Bv. in de "eindtijddiskuties", en soms ook in andere, denk ik onwillekeurig aan "life of Brian".

In deze film (wie hem gezien heeft kan het bevestigen) word eerbiedig met het geloof omgegaan.

Waar niet zo eerbiedig omgegaan word, is met fanatiekers.
Die proberen al het mogelijke in de woorden en daden van de vermeendelijke heiland te leggen.
Voorbeeld: "een schoen. hij  wil, dat we een schoen uittrekken!"

Uit: Life of Brian.

quote:


Die stetig wachsende Anhängerschar verfolgt den panisch flüchtenden Brian ins karge Umland, streitet um die Symbolkraft einer von Brian verlorenen Sandale und hält Banalitäten wie die Existenz eines Wacholderbusches für von Brian vollbrachte Wunder. Schließlich wird ein vom hysterischen Auflauf genervter Eremit, bei dem sich der überforderte Brian verstecken wollte, als Ketzer vom religiösen Mob zur Hinrichtung abgeführt. Indessen zeigt sich Judith von der charismatischen Ausstrahlung Brians angetan. Mit ihr verbringt er seine erste Liebesnacht.

Am nächsten Morgen sind die Straßen der Stadt mit selbsternannten Jüngern Brians überfüllt, die unter seinem Fenster auf Heilsbotschaften warten. Brian weist erfolglos auf die Unsinnigkeit hin, einem Führer kritiklos zu folgen
(De duitse versie is in Wikipedia duidelijk beter geschreven. Misschien ook in´t engels, maar dat kan ik niet lezen)


Het doel van de film is, mensen tot een werkelijk naastenlievendes leven aan te zetten, en fanatiekers geen kans te geven.

In de film komt Jezus ook voor. (Bij de bergpredik) En daarbij getoond, hoe fanatiekelingen helemaal niet luisteren, maar liever dadelijk hun eigen interpretatie geven.

Hier heb ik dus ook soms het gevoel, dat menigeen zolang draait en leest, tot zijn eigen mening te "bewijzen" is.

Daarbij is de liefde, en de omgang met je naasten tog veel belangrijker (Aan de daden zul je ze herkennen)

Is er hier nog iemand die dat ook zo ziet?

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Hoe christelijk zijn theologische discussies?
« Reactie #1 Gepost op: mei 20, 2011, 01:13:17 pm »

quote:

vrolijke schreef op 20 mei 2011 om 11:35:
Is er hier nog iemand die dat ook zo ziet?
Misschien... Het hangt er o.a. van af of we de bedoelingen van de scriptschrijvers van "Life of Brian" wel juist kunnen interpreteren....  :+


("welease Bwian" - ik ken de film en heb me er best mee vermaakt - maar de vraag is wel welke vorm van naastenliefde erin tot uiting komt!!)
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2011, 01:23:23 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Hoe christelijk zijn theologische discussies?
« Reactie #2 Gepost op: mei 20, 2011, 02:09:49 pm »
Modbreak:
Titlefix
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Hoe christelijk zijn theologische discussies?
« Reactie #3 Gepost op: mei 20, 2011, 03:25:23 pm »
Ik denk dat theologie en de dagelijkse praktijk 2 heel verschillende dingen zijn. Op dit forum zie je vooral theologiediscussies. Voor een buitenstaander hebben die denk ik al snel een 'dat-je-je-daar-druk-om-kan-maken!?'-gehalte. Maar ik denk dat een discussie op 't forum maar weinig te maken heeft met hoe je met je collega's omgaat. Bij 't eerste kan het er prima fel aan toe gaan terwijl je collega's niets doorhebben.

Ik denk dat dat binnen discussies ook opgaat. Voor mij iig voor een groot deel wel. Ik kan het hartgrondig met iemand oneens zijn (bijv. qua eindtijd) maar toch met plezier samen aangaan aan het Avondmaal (het summum van christelijke eenheid). Discussiëren staat liefde niet in de weg, naar mijn mening.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Hoe christelijk zijn theologische discussies?
« Reactie #4 Gepost op: mei 20, 2011, 03:32:14 pm »

quote:



Wat was er mis aan mijn titel?
Ik vind het niet netjes, dat je mij niet eens vraagt.  :?

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Hoe christelijk zijn theologische discussies?
« Reactie #5 Gepost op: mei 20, 2011, 03:49:07 pm »
Zie de discussietips waarnaar bij de policy verwezen wordt:

quote:

Geef nieuwe topics een duidelijke titel, zodat iedereen gelijk kan zien waar de discussie over gaat. Dat maakt het ook makkelijker om later een bepaald topic terug te vinden.
Verdere offtopic metaopmerkingen kunnen via 'topic report' (het handje bovenaan de pagina), feedback of mail.
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2011, 03:50:33 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe christelijk zijn theologische discussies?
« Reactie #6 Gepost op: mei 20, 2011, 06:09:18 pm »
Discussies zijn een prachtig leermiddel, maar zoals met al het goede snijdt het mes aan twee kanten. Willen we nu het mes verbieden, waarmee moeten we dan het vlees snijden wat we ons zo goed laten smaken?

Tuurlijk lopen discussies wel eens uit de hand, maar moet dat een reden zijn om ze maar niet meer te houden?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

andries

  • Berichten: 208
    • Bekijk profiel
Hoe christelijk zijn theologische discussies?
« Reactie #7 Gepost op: mei 20, 2011, 10:44:08 pm »
Als de theologische discussies dieper gaan graven in het onstaan van het christendom en het christelijke evangelie, dan zijn die discussies vaak niet christelijk te noemen omdat dan blijkt dat de aannames over het ontstaan ervan niet blijken te kloppen.
Mensen moeten dan hun christelijke mythes gaan relativeren en dat lukt de meesten niet.

De aanslag van het nieuwe denken uit de Verlichting op de mythisch-religieuze manier van denken is nog altijd niet uitgewerkt.
Vooral in het Midden-oosten zal dat een hele omslag gaan brengen.
Liever Jezus zelf!

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Hoe christelijk zijn theologische discussies?
« Reactie #8 Gepost op: mei 22, 2011, 08:57:11 am »
Volgens mij is de bedoeling van 'the life of Brian' vervat in het liedje van de gekruisigde Brian: 'always look on the bright side of life'.
Het 'evangelie' van de humor dus eigenlijk  :+
In vergelijking tot het echte evangelie vind ik dat van de humor erg beperkt.

Maar overigens: het kan inderdaad weleens gebeuren dat mensen het Woord zo interpreteren dat het in het eigen straatje past. Al hoeft het dan nog niet meteen fanatiek en liefdeloos te zijn natuurlijk, een beetje relativerende humor kan passend zijn als je jezelf eens al te serieus dreigt te nemen.
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2011, 08:59:35 am door pyro »

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Hoe christelijk zijn theologische discussies?
« Reactie #9 Gepost op: mei 22, 2011, 09:13:19 am »

quote:

andries schreef op 20 mei 2011 om 22:44:
Als de theologische discussies dieper gaan graven in het onstaan van het christendom en het christelijke evangelie, dan zijn die discussies vaak niet christelijk te noemen omdat dan blijkt dat de aannames over het ontstaan ervan niet blijken te kloppen.
Mensen moeten dan hun christelijke mythes gaan relativeren en dat lukt de meesten niet.

De aanslag van het nieuwe denken uit de Verlichting op de mythisch-religieuze manier van denken is nog altijd niet uitgewerkt.
Vooral in het Midden-oosten zal dat een hele omslag gaan brengen.


Je hebt het over de tijdgeest, waarvan Prediker aangeeft dat deze geen inzicht verschaft in wat God werkelijk doet:
"ook heeft Hij de eeuw in hun hart gelegd, zonder dat de mens van het werk dat God doet, van het begin tot het einde, iets kan ontdekken" (pred 3:11)

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Hoe christelijk zijn theologische discussies?
« Reactie #10 Gepost op: mei 22, 2011, 05:02:31 pm »

quote:

pyro schreef op 22 mei 2011 om 08:57:
Volgens mij is de bedoeling van 'the life of Brian' vervat in het liedje van de gekruisigde Brian: 'always look on the bright side of life'.
Het 'evangelie' van de humor dus eigenlijk  :+
In vergelijking tot het echte evangelie vind ik dat van de humor erg beperkt.

Maar overigens: het kan inderdaad weleens gebeuren dat mensen het Woord zo interpreteren dat het in het eigen straatje past. Al hoeft het dan nog niet meteen fanatiek en liefdeloos te zijn natuurlijk, een beetje relativerende humor kan passend zijn als je jezelf eens al te serieus dreigt te nemen.

Ik denk niet, dat je de film goed begrepen habt.
Laatst war er een dokumentaire op ARTE (kunnen julie die in Nederland ontvangen?) over Monty Python. Ook over het maken van hun filmen, en de bedoeling ervan.
De film steekt de draak met al het fanatisme. Politische en religieuze.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hoe christelijk zijn theologische discussies?
« Reactie #11 Gepost op: mei 22, 2011, 11:46:25 pm »

quote:

vrolijke schreef op 20 mei 2011 om 11:35:
Als
Daarbij is de liefde, en de omgang met je naasten tog veel belangrijker (Aan de daden zul je ze herkennen)

Is er hier nog iemand die dat ook zo ziet?


Ja, in princiepe wel. Een vrouwlijke collega van me dankte een andere mannelijke collega van me, omdat hij voor haar gebeden had en later bedankte ze op aanraden van hem ook mij, omdat vooral ik ook voor haar gebeden heb. Ze had namelijk als alleenstaande moeder die door haar ex met haar kind alleen is gelaten (hij had haar misbruikt) een vriend gekregen uit een oude vriendenkring, die haar spontaan weer opbelde om wat af te spreken als donderslag bij heldere hemel. Ze had nooit geloofd, maar zag dit als een gebedsverhoring en is erdoor gaan geloven.

Maar zowel door mijn medechristelijke collega als een vriend van me die christen is die ik er over vertelde volgenden vragen als: "maar gaat ze wel naar de kerk? Heeft ze ook Jezus als echt de verlosser aangenomen? Dat samen wonen, dat kan eigenlijk niet. Ze hebben vast nu al seks, dat kan niet goed zijn."

Ik denk dan: God weet beter dan wij, hoe met haar aan de slag te moeten gaan. God is de weg van de oprechte liefde, die ze vond en God die liefde is, is hier de kern. De uitwerking van die liefde is een levensles. Vormen als kerkgang en juiste morele waarden zijn zeg maar hoekjes en randjes van die liefde, iets voor de vijl om het te bewerken. Laat eerst die Liefde maar groeien, dan komt die vijl later wel.
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Hoe christelijk zijn theologische discussies?
« Reactie #12 Gepost op: mei 23, 2011, 12:23:52 am »
Mooi verwoord, gaitema! Dat is een goed voorbeeld bij wat ik bedoel. Je kunt prima in theorie weten hoe 't zou horen, de praktijk is weerbarstiger. Terwijl uiteindelijk het alleen draait om of iemand Jezus als zijn/haar verlosser kent.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Hoe christelijk zijn theologische discussies?
« Reactie #13 Gepost op: mei 23, 2011, 12:51:52 am »

quote:

gaitema schreef op 22 mei 2011 om 23:46:
[...]


Ja, in princiepe wel. Een vrouwlijke collega van me dankte een andere mannelijke collega van me, omdat hij voor haar gebeden had en later bedankte ze op aanraden van hem ook mij, omdat vooral ik ook voor haar gebeden heb. Ze had namelijk als alleenstaande moeder die door haar ex met haar kind alleen is gelaten (hij had haar misbruikt) een vriend gekregen uit een oude vriendenkring, die haar spontaan weer opbelde om wat af te spreken als donderslag bij heldere hemel. Ze had nooit geloofd, maar zag dit als een gebedsverhoring en is erdoor gaan geloven.

Maar zowel door mijn medechristelijke collega als een vriend van me die christen is die ik er over vertelde volgenden vragen als: "maar gaat ze wel naar de kerk? Heeft ze ook Jezus als echt de verlosser aangenomen? Dat samen wonen, dat kan eigenlijk niet. Ze hebben vast nu al seks, dat kan niet goed zijn."

Ik denk dan: God weet beter dan wij, hoe met haar aan de slag te moeten gaan. God is de weg van de oprechte liefde, die ze vond en God die liefde is, is hier de kern. De uitwerking van die liefde is een levensles. Vormen als kerkgang en juiste morele waarden zijn zeg maar hoekjes en randjes van die liefde, iets voor de vijl om het te bewerken. Laat eerst die Liefde maar groeien, dan komt die vijl later wel.
Als ik dit lees dan denk ik aan Jakob. Waar maken wij mensen ons druk om soms. Zal het ons een worst wezen of een stel één word lichamelijk?
Ik schaam me wel eens voor dat soort zaken.
Niet alle wegen gaan linea recta naar Rome :) toch?
Soms, ik spreek uit ervaring, moet je de blubber in om gered te worden.
Ik heb de wereld aan zondige dingen gedaan en ervaren en ben op wonderlijke wijze bewaard. Niet wonderlijker dan de gemiddelde hemelburger want er is maar één wonder: de opgestane Heer.
Mail me maar als je wat wilt weten

Oogje

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Hoe christelijk zijn theologische discussies?
« Reactie #14 Gepost op: mei 23, 2011, 09:41:49 am »
Discussie is onvermijdelijk, wil een religie of cultuur zich echt ontwikkelen en verdiepen. Het christendom is daarin geen uitzondering, vooral omdat zij is ontstaan uit een religie dat discussie tussen mens en God en mens en mens juist centraal heeft staan: het jodendom. De Schrift staat er dan ook vol mee en dat maakt haar nu juist zo levendig (en bij tijd en wijle ook vrij ingewikkeld). Zonder discussie krijg je een wat slaafse godsdienst, waarin alles louter om gehoorzaamheid draait en er geen ruimte meer is voor eigen inbreng. Je krijgt dan een religie dat louter en alleen religie produceert. Een godsdienst zonder discussie, daar is nu echt niets aan.

Het enige wat Jezus ons vraagt en waar Hij ook voor gebeden heeft, is om één te zijn, dus één Kerk te blijven, óók zichtbaar, en discussies dus bij tijd en wijle te besluiten als ze tot scheuringen of chronische twijfels dreigen te leiden. Want er moeten uiteindelijk ook algemeen aanvaarde geloofszekerheden kunnen worden vastgesteld na discussie erover, waar we tot aan het einde der tijden op mogen blijven steunen. De discussie moet dus simpelweg wel ergens toe leiden en geen permanente verdeeldheid zaaien.

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Hoe christelijk zijn theologische discussies?
« Reactie #15 Gepost op: mei 23, 2011, 10:42:41 am »

quote:

vrolijke schreef op 22 mei 2011 om 17:02:
[...]

Ik denk niet, dat je de film goed begrepen habt.
Laatst war er een dokumentaire op ARTE (kunnen julie die in Nederland ontvangen?) over Monty Python. Ook over het maken van hun filmen, en de bedoeling ervan.
De film steekt de draak met al het fanatisme. Politische en religieuze.

Dat heb ik toch ook niet ontkend, dat de film een boodschap bevat over fanatisme?
Trouwens een documentaire over de bedoeling van filmmakers weerhoudt me er echt niet van zelf een mening te vormen over de betekenis die de film kan hebben. Wellicht functioneert de film wel anders dan de makers oorspronkelijk in gedachten hadden, ik zie niet in welk bezwaar daartegen zou zijn.

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Hoe christelijk zijn theologische discussies?
« Reactie #16 Gepost op: mei 23, 2011, 11:23:00 am »

quote:

Oogje schreef op 23 mei 2011 om 09:41:
Zonder discussie krijg je een wat slaafse godsdienst, waarin alles louter om gehoorzaamheid draait en er geen ruimte meer is voor eigen inbreng. Je krijgt dan een religie dat louter en alleen religie produceert. Een godsdienst zonder discussie, daar is nu echt niets aan.



He, goed argument!


 _O_