Auteur Topic: [WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea  (gelezen 450089 keer)

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4600 Gepost op: mei 22, 2011, 06:07:08 pm »

quote:

andries schreef op 22 mei 2011 om 16:27:
Met 'geheel' bedoel ik de leringen van Jezus in de gereconstrueerde vorm met de uitleg erbij. Ik neem aan dat niemand hier die zal kennen in die vorm.

Ik roep niet zomaar iets, maar kom natuurlijk niet met een klein iets aanzetten [zoals een zoveelste nieuwe invalshoek binnen het christendom] en dat kun je niet in een paar woordenwisselingen concreet maken, dat is misschien wel duidelijker geworden nu.

Ik kaats de bal niet. Ik kom enkel met mijn eigen levensbeschouwing op de proppen en krijg al snel allerlei onplezierige reacties op me afgevuurd.
Het is niet mijn bedoeling andermans levensbeschouwing in twijfel te trekken, het is alleen de mijne niet en ik wil graag uitleggen hoe ik er dan wel tegenaan kijk.

Het is niet zo dat ik dit wiel helemaal alleen sta uit te vinden, het is een kleine groep van mensen die zich aan de hand van de gezegden van Jezus een nieuw beeld probeert te vormen van de ideologie van Jezus zelf in plaats van die van degenen die na hem kwamen.
Maar omdat de gezegden niet altijd gemakkelijk te begrijpen zijn en de begrippen erin ook niet, merk je dat veel mensen nog aan het tasten zijn over de inhoud en over welke gezegden er nu wel en welke er niet bijgerekend mogen worden.

Zal ik een en ander hier plaatsen of toch liever elders?
Dit heeft niet direct iets met Nicea te maken.
Ik heb even tijd nodig om de commentaren nog wat aan te passen aan de denkwereld op dit forum en de kleuren weg te halen die hier niet kunnen worden weergegeven.

Maar, je zult hoe dan ook toch iets van een basis hebben waar de ander zich in kan verdiepen?
Dat kun je dan toch neerzetten op dit forum?
@waar: ik zou een eigen draad starten in het kader van helderheid :)
Mail me maar als je wat wilt weten

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4601 Gepost op: mei 22, 2011, 06:32:02 pm »

quote:

andries schreef op 22 mei 2011 om 16:27:
Met 'geheel' bedoel ik de leringen van Jezus in de gereconstrueerde vorm met de uitleg erbij. Ik neem aan dat niemand hier die zal kennen in die vorm.

Ik roep niet zomaar iets, maar kom natuurlijk niet met een klein iets aanzetten [zoals een zoveelste nieuwe invalshoek binnen het christendom] en dat kun je niet in een paar woordenwisselingen concreet maken, dat is misschien wel duidelijker geworden nu.

Ik kaats de bal niet. Ik kom enkel met mijn eigen levensbeschouwing op de proppen en krijg al snel allerlei onplezierige reacties op me afgevuurd.
Het is niet mijn bedoeling andermans levensbeschouwing in twijfel te trekken, het is alleen de mijne niet en ik wil graag uitleggen hoe ik er dan wel tegenaan kijk.

Het is niet zo dat ik dit wiel helemaal alleen sta uit te vinden, het is een kleine groep van mensen die zich aan de hand van de gezegden van Jezus een nieuw beeld probeert te vormen van de ideologie van Jezus zelf in plaats van die van degenen die na hem kwamen.

Wie reconstrueert die leringen van Jezus, heeft je kleine groep ook een identiteit?
Op welke bronnen baseer je die reconstructie?

quote:

Maar omdat de gezegden niet altijd gemakkelijk te begrijpen zijn en de begrippen erin ook niet, merk je dat veel mensen nog aan het tasten zijn over de inhoud en over welke gezegden er nu wel en welke er niet bijgerekend mogen worden.

Dat tasten kan ook voortkomen uit twijfel over de betrouwbaarheid van de reconstructie. Zo'n 'reconstructie' kan ook een vorm van inlegkunde inhouden: je selecteert en interpreteert de teksten dusdanig dat er uitkomt wat jij denkt dat er oorspronkelijk bedoeld moet zijn.
Het probleem is dan niet zozeer of de gezegden en de begrippen erin wel gemakkelijk te begrijpen zijn, maar in de eerste plaats of je reconstructie, selectie en interpretatie van het bronmateriaal wel hout snijdt.

quote:


Zal ik een en ander hier plaatsen of toch liever elders?
Dit heeft niet direct iets met Nicea te maken.
Ik heb even tijd nodig om de commentaren nog wat aan te passen aan de denkwereld op dit forum en de kleuren weg te halen die hier niet kunnen worden weergegeven.
Apart topic van maken. Zeker weten.

andries

  • Berichten: 208
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4602 Gepost op: mei 22, 2011, 08:55:45 pm »

quote:

andries schreef op 22 mei 2011 om 16:27:Dat tasten kan ook voortkomen uit twijfel over de betrouwbaarheid van de reconstructie. Zo'n 'reconstructie' kan ook een vorm van inlegkunde inhouden: je selecteert en interpreteert de teksten dusdanig dat er uitkomt wat jij denkt dat er oorspronkelijk bedoeld moet zijn.
Het probleem is dan niet zozeer of de gezegden en de begrippen erin wel gemakkelijk te begrijpen zijn, maar in de eerste plaats of je reconstructie, selectie en interpretatie van het bronmateriaal wel hout snijdt.


Dat risico is er nauwelijks, omdat de reconstructie waaraan jarenlang door theologen is gewerkt, vooral is gemaakt op grond van letterkundige criteria.
 
Waar het wel lastiger wordt, is als je binnen het Q document nog een scheiding wenst aan te brengen tussen ouder materiaal en latere toevoegingen.
Dan gaat het vaak mis omdat je dan de inhoud het liefste moet zien te doorgronden.

Veel theologen gaan daar m.i. de mist in, waardoor ze te veel gezegdes als secundair gaan zien [en ze verschillen onderling daarover].
Over een bepaalde kern van gezegdes is men het wel eens, maar blijkbaar is het ze toch niet helemaal goed duidelijk waar die kern om draaide, want gezegdes die daar volgens mij prachtig bij aansluiten, plaatsen zij er toch buiten.

Theologen zijn westerse intelectuelen en geen mensen met een achtergrond met spirituele filosofie en/of beoefingen.
Zij denken dat die dingen juist een belasting zouden vormen omdat ze "neutraal" willen blijven en geen "geloof" in hun onderzoek willen toelaten.

Maar dat is juist bij Jezus het probleem, die praat in heel compacte en verhullende vergelijkingen die steeds gaan over mystiek en zijn missie.
Als je dan geen voorkennis hebt van wat Jezus daarmee wil zeggen, zal je niet herkennen wat de betekenis is en een deel van de gezegdes gaan indelen bij de religieuze fantasie van latere schrijvers.

Het is dan een soort eierenlopen op een koord om toch de betekenis te vinden en niet de teksten op zo'n manier naar je eigen verbeelding toe te buigen dat je er iets in gaat lezen wat er nooit mee bedoeld is.

Maar erger dan de christelijke redacteuren kun je het nooit maken, want die hebben de hele theologie van zijn leer genegeerd en de gezegdes hergebruikt voor inpassing in hun eigen verhaal en eigen theologie [en elk bovendien op geheel eigen wijze en onafhankelijk van elkaar!].

Ik vind zelf dat mijn interpretatie grote eenheid laat zien in de ideologie van Jezus.
Eigenlijk ben ik nog steeds niet helemaal van die verbazing bekomen dat die eenheid zo duidelijk aanwezig is.
En dat alles helemaal zonder enige christelijke manier van interpreteren, het kan zó ingepast worden in welke religieuze of spirituele traditie dan ook. :)

Ik zal het topic vandaag of morgen openen.
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2011, 08:59:13 pm door andries »
Liever Jezus zelf!

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4603 Gepost op: mei 22, 2011, 11:29:10 pm »
Modbreak:
Nu andries het nieuwe topic geopend heeft, stel ik voor dat wie hier wachten tot BeePee zijn houtvoorraad verwerkt heeft.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4604 Gepost op: mei 22, 2011, 11:42:48 pm »

quote:

elle schreef op 22 mei 2011 om 23:29:
[mbr]Nu andries het nieuwe topic geopend heeft, stel ik voor dat wie hier wachten tot BeePee zijn houtvoorraad verwerkt heeft.[/]
Ben benieuwd hoeveel splinters er zijn.....
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4605 Gepost op: mei 23, 2011, 10:59:21 pm »

quote:

Beepee schreef op 21 mei 2011 om 19:39:
Eerst even in het algemeen: ik ben bezig om 20 m3 hout op te halen, te zagen, te kloven en op te slaan. Aangezien dit (te) zwaar voor mij  is, zal ik enige tijd veel  minder actief kunnen zijn.
(...)
Succes erbij! En we horen het wel als het allemaal gelukt is.

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4606 Gepost op: mei 24, 2011, 11:36:30 am »

quote:

Trajecto schreef op 23 mei 2011 om 22:59:
[...]

Succes erbij! En we horen het wel als het allemaal gelukt is.
Bedankt. Ik haal porties van 2,5 M3 en verwerk deze daarna. Nog 6 porties nu.

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4607 Gepost op: mei 24, 2011, 11:37:19 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 22 mei 2011 om 23:42:
[...]

Ben benieuwd hoeveel splinters er zijn.....
Heel wat. mijn vrouw is daar maar druk mee.

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4608 Gepost op: mei 24, 2011, 11:42:41 am »

quote:

pyro schreef op 21 mei 2011 om 21:53:
[...]

Jezus zei: 'Kloof een stuk hout en ik ben daar'
maar dat staat wel in het Thomas evangelie, dus laten we dat maar een beetje anders interpreteren dan de canonieke geschriften  :-)
Succes en, voor zover van toepassing, sterkte met het brandhout.
Bedankt.

De apocriefe boeken van Didymus Judas Thomas bevat, op zijn zachtst gezegd, vele vreemde uitspraken, die hij aan Jezus toeschrijft. Er is daarvan geen enkele bevestiging  te vinden in de geïnspireerde geschriften.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4609 Gepost op: mei 24, 2011, 12:13:25 pm »

quote:

Beepee schreef op 24 mei 2011 om 11:42:
[...]
Bedankt.

De apocriefe boeken van Didymus Judas Thomas bevat, op zijn zachtst gezegd, vele vreemde uitspraken, die hij aan Jezus toeschrijft. Er is daarvan geen enkele bevestiging  te vinden in de geïnspireerde geschriften.
Mee eens, maar dit "logion" hoeven we niet bij het brandhout te gooien! Hij heeft een prachtige parallel in Psalm 139!!

5 Van achteren en van voren hebt gij mij belegerd;
En gij legt uw hand op mij.
6 [Die] kennis is te wonderbaar voor mij.
Ze is zo verheven dat ik ze niet kan bevatten.
7 Waarheen kan ik uw geest ontgaan,
En waarheen kan ik uw aangezicht ontlopen?
8 Zou ik naar de hemel opstijgen, daar zoudt gij zijn;
En zou ik mijn rustbed in Sjeool spreiden, zie! gij [zoudt daar zijn].
9 Zou ik de vleugels van de dageraad nemen,
Opdat ik verblijf zou kunnen houden in de verst verwijderde zee,
10 Ook daar zou úw hand mij geleiden
En uw rechterhand zou mij vastgrijpen.


Zelfs op het moment dat wij ons rustbed in Sjeool spreiden zal Gods rechterhand ons vastgrijpen... Let op het actief handelen van beide partijen hier (en denk daarbij nog eens terug aan onze gedachtenwisselingen over het al of niet eindig zijn van onze menselijke mogelijkheden van actief Godsvertrouwen ná ons "heengaan" - wanneer we "met onze voorouders verenigd worden", dus; de psalmdichter gaat er van uit dat hij zelfs in Sjeool niet aan Gods Geest kan ontsnappen, niet Gods aangezicht kan ontlopen - hoe kan hij dat beseffen als "de doden van niets weten"??)...

Als wij God zelfs in Sjeool treffen, dan toch zeker in een houtblok...!! 'Kloof een stuk hout en ik ben daar' - op dit punt had deze schrijver gewoon gelijk!!!  ;)
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2011, 12:23:55 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4610 Gepost op: mei 24, 2011, 12:22:04 pm »

quote:

andries schreef op 21 mei 2011 om 20:46:Oh, ok.
Ik kan de bijbel zo niet lezen. Ik geloof niet in dergelijke bewijzen en zie het wél als mensenwerk, niets heiligs of speciaals aan als het niet strookt met spirituele filosofie zoals je die algemeen kunt vinden in diverse culturen. Alleen Jezus zelf blijft bij die kern, de rest zie ik als "gedoe eromheen" waar je weinig mee opschiet als je Jezus wilt volgen zoals hij het zelf bedoelde.
Is dat stom toeval dat alleen Jezus het daarover heeft en die anderen niet?
Ik denk zeker te weten van niet.
Met alle respect, kan het niet zo zijn, dat je de Bijbel niet wilt lezen, zoals deze bedoeld is?

Jesaja 55:
 8 „Want ulieder gedachten zijn niet mijn gedachten, noch zijn mijn wegen UW wegen”, is de uitspraak van Jehovah.
9 „Want zoals de hemelen hoger zijn dan de aarde, zo zijn mijn wegen hoger dan UW wegen, en mijn gedachten dan UW gedachten.

Zou het niet zo kunnen zijn, dat je Gods hulp nodig hebt, om zijn woord te begrijpen en dat je die alleen kan krijgen met de juiste, door God gewenste, instelling?

Kolossenzen 2:8 Past op: misschien zal iemand U als zijn prooi wegdragen door middel van de filosofie en door ijdel bedrog overeenkomstig de overlevering van mensen, overeenkomstig de elementaire dingen van de wereld en niet overeenkomstig Christus;

quote:

Misschien niet in naam, maar mensen zoals Markus die hele nieuwe kerken stichtten zoals die in Alexandrië en het evangelie in verhaalvorm samenstelden zullen al grote autoriteit genoten hebben.
Op den duur werd daar een titel aan verbonden.
Hoe dan ook, de scheiding die gemaakt wordt tussen zo iemand als Markus en de bisschoppen is een kunstmatige. Als je niet weet waar het mes precies erin moet, moet je het niet aandurven ergens in te snijden.
Die protestantse keuze om alles met bisschoppen eruit te gooien vind ik dus arbitrair.
Al hebben de Anglicaanse protestanten dacht ik wel nog bisschoppen.
Bijbels gezien bestaat een kerk niet.

Nu is het begrip kerk een gebouw of een religie.
Het woord ekkle′sia, wat veelal met kerk wordt vertaalt, betekent gemeente. Het is dus een groep gelovige mensen.

Door de apostelen werden op hun zendingsreizen overal gemeentes opgericht.

Het schijnt dat omstreeks het jaar 150 in Carthago voor het eerst een verheffende titel  Bisschop voor epi′skopos (opziener) werd gebruikt.

Handelingen 20:28 Schenkt aandacht aan UZELF en aan de gehele kudde, onder welke de heilige geest U tot opzieners heeft aangesteld, om de gemeente van God te weiden, welke hij met het bloed van zijn eigen Zoon heeft gekocht.

In werkelijkheid hadden degenen die aangesteld werden om opzicht over “de kudde” te houden een dienende, ondersteunende taak.

Mattheüs 23:8 Maar GIJ moet U geen Rabbi laten noemen, want één is UW leraar, terwijl GIJ allen broeders zijt.

Verheffende titels zijn m.i. een duidelijk teken van de opkomende afval.

Vandaar dat je, qua geloof, terug moet gaan naar de leer uit de eerste eeuw, toen de afval nog werd bestreden.
 

quote:

Ik hoop dat je die zware houthakklus redelijk goed doorstaan hebt. ;)
Bedankt.

Maar helaas ben ik er nog lang niet. Ik haal per week nog geen  5 m3. Het is erg zwaar. Het zijn stammen van 2 meter en hebben vaak 30 cm doorsnee. Dat is niet te tillen, dus zaag ik ze door midden en dan kan ik ze, met moeite, opladen. Ik neem nu even pauze om wat bij te komen.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4611 Gepost op: mei 24, 2011, 12:28:52 pm »

quote:

Beepee schreef op 24 mei 2011 om 12:22:
[...]
Maar helaas ben ik er nog lang niet. Ik haal per week nog geen  5 m3. Het is erg zwaar. Het zijn stammen van 2 meter en hebben vaak 30 cm doorsnee. Dat is niet te tillen, dus zaag ik ze door midden en dan kan ik ze, met moeite, opladen. Ik neem nu even pauze om wat bij te komen.
Ach... Ook dat werk staat in dienst van het Koninkrijk... Immers:

Maak buiten uw werk gereed en bereid het voor u op het veld;
daarna kunt gij uw huis bouwen (Spr 24).
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4612 Gepost op: mei 24, 2011, 12:33:12 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 24 mei 2011 om 12:13:
Mee eens, maar dit "logion" hoeven we niet bij het brandhout te gooien! Hij heeft een prachtige parallel in Psalm 139!!

5 Van achteren en van voren hebt gij mij belegerd;
En gij legt uw hand op mij.
6 [Die] kennis is te wonderbaar voor mij.
Ze is zo verheven dat ik ze niet kan bevatten.
7 Waarheen kan ik uw geest ontgaan,
En waarheen kan ik uw aangezicht ontlopen?
8 Zou ik naar de hemel opstijgen, daar zoudt gij zijn;
En zou ik mijn rustbed in Sjeool spreiden, zie! gij [zoudt daar zijn].
9 Zou ik de vleugels van de dageraad nemen,
Opdat ik verblijf zou kunnen houden in de verst verwijderde zee,
10 Ook daar zou úw hand mij geleiden
En uw rechterhand zou mij vastgrijpen.


Zelfs op het moment dat wij ons rustbed in Sjeool spreiden zal Gods rechterhand ons vastgrijpen... Let op het actief handelen van beide partijen hier (en denk daarbij nog eens terug aan onze gedachtenwisselingen over het al of niet eindig zijn van onze menselijke mogelijkheden van actief Godsvertrouwen ná ons "heengaan" - wanneer we "met onze voorouders verenigd worden", dus)...

Als wij God zelfs in Sjeool treffen, dan toch zeker in een houtblok...!! 'Kloof een stuk hout en ik ben daar' - op dit punt had deze schrijver gewoon gelijk!!!  ;)
Bedankt voor je reactie.

Wel, wanneer dit “woordje” het woord gaat vervangen, wel.
Logion wordt in verband gebracht met orakels, een vorm van waarzeggerij.
Natuurlijk kunnen menselijke geschriften interessante zaken belichten, maar het moet niet de geïnspireerde geschriften gaan vervangen.

Sjeool cq Hades betekend graf. Daarin gaan mensen “rusten”, wachtende op de opstanding.
De opstanding is aan het einde der tijden.

1 Kor 15:
51 Ziet! Ik vertel U een heilig geheim: Wij zullen niet allen ontslapen, maar wij [de kleine kudde] zullen allen veranderd worden,
52 in een ogenblik, in een oogwenk, gedurende de laatste trompet. Want de trompet zal klinken en de doden zullen onverderfelijk worden opgewekt, en wij [de kleine kudde] zullen veranderd worden.
53 Want dit wat verderfelijk is, moet onverderfelijkheid aandoen, en dit wat sterfelijk is, moet onsterfelijkheid aandoen.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4613 Gepost op: mei 24, 2011, 01:32:24 pm »

quote:

Beepee schreef op 24 mei 2011 om 12:33:
[...]
Wel, wanneer dit “woordje” het woord gaat vervangen, wel.
Logion wordt in verband gebracht met orakels, een vorm van waarzeggerij.
Natuurlijk kunnen menselijke geschriften interessante zaken belichten, maar het moet niet de geïnspireerde geschriften gaan vervangen.

"Thomas" heeft voor mij geen canonieke status...

λόγιον:
a brief utterance, a divine oracle (doubtless because oracles were generally brief)
- in the NT, the words or utterances of God
- of the contents of the Mosaic law

(bron)

Komt in het NT voor in: Hand 7:38, Rom 3:2, Hebr 5:12 en 1 Petr 4:11 (die "wijsheid" is afkomstig van dezelfde site...)

Hand 7:37 Mozes was het die tegen de Israëlieten zei: “God zal in uw midden een profeet zoals ik laten opstaan.” 38 Hij was het die, toen het volk in de woestijn bijeen was, als bemiddelaar optrad tussen onze voorouders en de engel die op de berg Sinai tegen hem sprak, hij was het die de levenbrengende woorden (λόγια) ontving om ze aan ons door te geven.

In bijbels taalgebruik kan de term logion ook staan voor een door God gegeven woord... Ik zou daar zelf niet zo snel de term "orakelspreuk" opplakken (al zou e.e.a. waarschijnlijk wel voldoen aan de definitie "door een priester(es) (profeet?!) onder goddelijke inspiratie gegeven uitspraak"...

NB: ik gebruikte het woord logion tussen aanhalingstekens!!


Ik ga er maar van uit dat deze uitspraak van "Thomas" zou kunnen vallen onder de volgende uitspraak van Paulus:
Wanneer namelijk heidenen, die de Thora niet hebben, de leer van de Thora van nature voortbrengen, dan zijn ze zichzelf tot Thora, ook al hebben ze hem niet (Rom 2:14).

Ofwel: ook een Griek kan vanuit zichzelf ook wel eens iets goeds voortbrengen, in lijn met de Schrift!! En dat hoeven we dan niet direct af te wijzen als "onbijbels"... (Wie niet tegen ons is is voor ons - Mar 9:40  ;) )

Maar we zullen het eens zijn, dat we dan dat zogenaamde evangelie van Thomas wel eerst moeten "fileren" om niet in de graten ervan te stikken!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4614 Gepost op: mei 24, 2011, 06:46:45 pm »
Naar aanleiding van het Thomas-evangelie:

quote:

Beepee:
(...)
Natuurlijk kunnen menselijke geschriften interessante zaken belichten, maar het moet niet de geïnspireerde geschriften gaan vervangen.
(...)
Hendrik-NG:
(...)
"Thomas" heeft voor mij geen canonieke status...
(...)

Misschien moet ik er eens een apart topic van maken, maar toch hier nog eens even de vraag:
Hoe heb je bepaald en wát bepaalt voor jullie wat je wel of niet als canoniek en/of geïnspireerd ziet?
Ik heb het al wel eens eerder gevraagd maar een bevredigend antwoord kwam er dan uiteindelijk toch niet.
Is het gewoon een geloofskwestie waarbij je je conformeert aan wat de geloofsrichting zegt waarbij je je "nou eenmaal" hebt aangesloten, of...?

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4615 Gepost op: mei 24, 2011, 07:19:23 pm »

quote:

Trajecto schreef op 24 mei 2011 om 18:46:
[...]
Misschien moet ik er eens een apart topic van maken, maar toch hier nog eens even de vraag:
Hoe heb je bepaald en wát bepaalt voor jullie wat je wel of niet als canoniek en/of geïnspireerd ziet?
Ik heb het al wel eens eerder gevraagd maar een bevredigend antwoord kwam er dan uiteindelijk toch niet.
Is het gewoon een geloofskwestie waarbij je je conformeert aan wat de geloofsrichting zegt waarbij je je "nou eenmaal" hebt aangesloten, of...?

Voor mij is de inhoud van "Thomas" doorslaggevend (waarbij mijn toetssteen inderdaad het geheel van de 4 canonieke Evangeliën is).

Thomas presenteert zich zo:
dit zijn de verborgen woorden
die Jezus de levende gesproken heeft
en die Didymos Judas Thomas heeft neergeschreven


M.i. wordt men dus al vanaf het begin van dit "evangelie" gewaarschuwd door een mededeling die lijnrecht ingaat tegen:

Matteüs 5,14b-15
  Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. Men steekt ook geen lamp aan om hem vervolgens onder een korenmaat weg te zetten, nee, men zet hem op een standaard, zodat hij licht geeft voor ieder die in huis is.  
 
Marcus 4,21
  Tegen de menigte zei hij: ‘Je steekt toch geen lamp aan om hem onder een korenmaat te zetten of onder een bed weg te bergen? Nee, je zet hem op een standaard.  
 
Lucas 8,16
  Wie een lamp heeft aangestoken, dooft hem niet meteen weer door hem te bedekken en zet hem ook niet onder een bed, nee, hij plaatst hem op een standaard, zodat iedereen die binnenkomt het licht ziet.

Lucas 11,33
  Wie een lamp aansteekt, zet hem niet weg in een donkere nis, maar plaatst hem op de standaard, zodat degenen die binnenkomen het licht kunnen zien.  
 
De discipelen worden met hun Evangelie door Jezus "op een standaard geplaatst" zodat "iedereen die binnenkomt het licht ziet"... Jezus' woorden zijn niet verborgen, en daarmee valt voor mij "Thomas" als betrouwbare getuige af...

Het boek staat intussen wel (in verschillende vertalingen) in mijn boekenkast - ik gooi hem niet bij het brandhout, zoals ik al zei - maar lees het met bovenstaand voorbehoud.
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4616 Gepost op: mei 24, 2011, 07:32:23 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 24 mei 2011 om 19:19:
[...]
Thomas presenteert zich zo:
dit zijn de verborgen woorden
die Jezus de levende gesproken heeft
en die Didymos Judas Thomas heeft neergeschreven
De beginregels staan niet op zichzelf. Het boek blijft consequent op dit punt. Nog meer "woorden onder de korenmaat":

"Logion" 13
Jezus zei tot zijn leerlingen:
Vergelijk me eens met iemand en vertel me op wie ik lijk.
Simon Petrus zei tot hem:
Je lijkt op een rechtvaardige engel.
Matteüs zei tot hem:
Je lijkt op een wijze filosoof.
Thomas zei tot hem:
Meester, mijn mond staat mij niet toe te zeggen op wie je lijkt.
Jezus zei:
Ik ben jouw meester niet.
Omdat jij hebt gedronken, ben je dronken geworden
van de opwellende bron die ik je heb getoond.
En hij nam hem terzijde, en trok zich met hem terug, en vertelde hem drie dingen.
Toen Thomas terugkeerde naar zijn metgezellen,
vroegen zij hem:
Wat heeft Jezus tegen je gezegd?
Thomas zei tot hen:
Als ik jullie een van de woorden vertel die hij mij gezegd heeft,          
zul je stenen opnemen en naar mij werpen:
een vuur zal komen uit de stenen en jullie verbranden.


Wat heeft Jezus tegen je gezegd?
Thomas hield de woorden geheim...

De lamp wordt hier bedekt...
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2011, 07:35:46 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4617 Gepost op: mei 24, 2011, 07:32:40 pm »
Alles goed en wel, Beepee is terug dus kan Beepee dan eindelijk alle openstaande zaken afhandelen voor hij de zoveelste zijweg neemt (nu onder de noemer thomasevangelie of houthakken...)?
Beepee weet vast wel welke materie ik dan bedoel: illegaal gebruik van cd's en aanverwante zaken in de richting van anderen.
Mail me maar als je wat wilt weten

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4618 Gepost op: mei 24, 2011, 07:37:17 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 24 mei 2011 om 19:32:
Alles goed en wel, Beepee is terug dus kan Beepee dan eindelijk alle openstaande zaken afhandelen voor hij de zoveelste zijweg neemt (nu onder de noemer thomasevangelie of houthakken...)?
Beepee weet vast wel welke materie ik dan bedoel: illegaal gebruik van cd's en aanverwante zaken in de richting van anderen.
Ik schuif weer snel naar de achtergrond...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4619 Gepost op: mei 24, 2011, 07:56:28 pm »
Arme Beepee, die jongen heeft niet eens meer tijd om na te gaan of de leer van het WTG nog wel klopt.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4620 Gepost op: mei 24, 2011, 08:10:45 pm »

quote:

Trajecto schreef op 24 mei 2011 om 18:46:
Naar aanleiding van het Thomas-evangelie:

[...]

Misschien moet ik er eens een apart topic van maken, maar toch hier nog eens even de vraag:
Hoe heb je bepaald en wát bepaalt voor jullie wat je wel of niet als canoniek en/of geïnspireerd ziet?
Ik heb het al wel eens eerder gevraagd maar een bevredigend antwoord kwam er dan uiteindelijk toch niet.
Is het gewoon een geloofskwestie waarbij je je conformeert aan wat de geloofsrichting zegt waarbij je je "nou eenmaal" hebt aangesloten, of...?

Dat klopt helemaal Trajecto. In de eerste eeuw waren er vele valse apostelen werkzaam waar Paulus voor waarschuwde in 2 Korintiërs 11 vers 13 en het is niet onwaarschijnlijk dat zij ook geschriften hebben verspreid zoals bijvoorbeeld het gnostische evangelie van Thomas. De beste methode om een geschrift op waarheid te toetsen is door na te gaan of de claims ook geschreven staan in het OT.

Jer 6,16
Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen, en ziet toe, en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg is, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw ziel; maar zij zeggen: Wij zullen daarin niet wandelen.

De boeken welke in het NT staan zoals dat bij ons bekend is bevatten geen sporen van gnostiek, maar ik denk dat er in het Thomas evangelie ook zeker dingen staan die wel kloppen (lees: ook in het OT staan) en zeer leerzaam zijn.
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2011, 08:13:58 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4621 Gepost op: mei 24, 2011, 09:14:41 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 24 mei 2011 om 19:37:
[...]

Ik schuif weer snel naar de achtergrond...
Niet om jou persoonlijk hoor :) maar hier en daar is nog wel wat balk en splinter in deze draad :Y)
Mail me maar als je wat wilt weten

andries

  • Berichten: 208
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4622 Gepost op: mei 24, 2011, 11:17:06 pm »
Thomas wordt door theologen gebruikt om zijn paralelle gezegdes, maar ik denk dat Thomas van later datum is en niets origineels bevat waar je veel aan hebt om dichterbij Jezus te komen.

Maar dat Thomas is gemaakt is wel veelzeggend.
Het geeft aan dat dergelijke gezegdenverzamelingen gebruikt werden door vroege christenen.
Liever Jezus zelf!

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4623 Gepost op: mei 25, 2011, 12:27:31 am »
Heren (en dames) ik heb gevraagd aan de Mods om Thomas uit Nicea te halen in het kader van de leesbaarheid.
Alhier staat nog voor Beepee in ieder geval:
- de beschuldiging aan iemand inzake illegaal cd gebruik
- een rijtje beschuldigingen aan * Riemer Lap - meerdere vragen over de wtg-leer waar tot op heden niet op ingegaan is.

Mijn voorstel is dat eerst deze zaken besproken worden óf dat Beepee aangeeft wat hij er mee wil (laten liggen is ook een optie immers?) maar dat we de zijwegen waar deze draad mee gevuld is nu even negeren.
Kan een ieder daar mee leven?
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4624 Gepost op: mei 25, 2011, 12:43:32 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 mei 2011 om 00:27:
Heren (en dames) ik heb gevraagd aan de Mods om Thomas uit Nicea te halen in het kader van de leesbaarheid.
Alhier staat nog voor Beepee in ieder geval:
- de beschuldiging aan iemand inzake illegaal cd gebruik
- een rijtje beschuldigingen aan * Riemer Lap - meerdere vragen over de wtg-leer waar tot op heden niet op ingegaan is.

Mijn voorstel is dat eerst deze zaken besproken worden óf dat Beepee aangeeft wat hij er mee wil (laten liggen is ook een optie immers?) maar dat we de zijwegen waar deze draad mee gevuld is nu even negeren.
Kan een ieder daar mee leven?

Ik wel.
Ik zal de draad over canoniek/geïnspireerd een nieuw topic geven. Dat gaat niet specifiek over het Thomas-evangelie, maar daarover kan iemand ook een topic openen.

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4625 Gepost op: mei 27, 2011, 03:53:10 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 24 mei 2011 om 13:32:

"Thomas" heeft voor mij geen canonieke status...

quote:

Hendrik-NG schreef op 24 mei 2011 om 19:19:

Voor mij is de inhoud van "Thomas" doorslaggevend (waarbij mijn toetssteen inderdaad het geheel van de 4 canonieke Evangeliën is).



Je komt met een verklaring die doet vermoeden dat je vind dat 'Thomas' geen orthodoxie bevat in de zin van de overige 4 evangeliën. Je zult zelf ook wel hebben begrepen dat dit op basis van sola scriptura een cirkelredening oplevert?

Thomas wordt verworpen omdat het niet overeenkomt met nieuw testamentische orthodoxie. Maar nieuw testamentische orthodoxie wordt gedefiniëerd door een canon waar Thomas niet in is opgenomen. Waarom heeft de visie van Paulus en Johannes de voorkeur boven Thomas, ook al was de laatste een tijdgenoot, en ook een apostel? Aan het argument van ancienniteit of apostolische afkomst kan het dus niet liggen....  :9
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2011, 04:01:48 am door St. Ignatius »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

andries

  • Berichten: 208
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4626 Gepost op: mei 27, 2011, 08:29:17 am »

quote:

Beepee schreef op 24 mei 2011 om 12:22:Met alle respect, kan het niet zo zijn, dat je de Bijbel niet wilt lezen, zoals deze bedoeld is?


U denkt dat heel de Bijbel door iets of iemand op een bepaalde manier bedoeld is?
Kunt u mij uitleggen hoe u aan dit idee bent gekomen?
Liever Jezus zelf!

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4627 Gepost op: mei 27, 2011, 09:10:50 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 27 mei 2011 om 03:53:
[...]
Je komt met een verklaring die doet vermoeden dat je vind dat 'Thomas' geen orthodoxie bevat in de zin van de overige 4 evangeliën. Je zult zelf ook wel hebben begrepen dat dit op basis van sola scriptura een cirkelredening oplevert?

Thomas wordt verworpen omdat het niet overeenkomt met nieuw testamentische orthodoxie. Maar nieuw testamentische orthodoxie wordt gedefiniëerd door een canon waar Thomas niet in is opgenomen. Waarom heeft de visie van Paulus en Johannes de voorkeur boven Thomas, ook al was de laatste een tijdgenoot, en ook een apostel? Aan het argument van ancienniteit of apostolische afkomst kan het dus niet liggen....  :9
Maar beste Ignatius... Waaruit maak je op dat ik een "sola scriptura" als argument zou gebruiken om "Thomas" af te wijzen?

Waar ik op wees was de manier waarop "Thomas" zich presenteert: als verzameling "geheime woorden van Jezus". Maar uit de inhoud van dat geschrift blijkt dat die woorden geheim blijven. Het boek blijft dus als het ware gesloten. Waarbij je de conclusie kan trekken dat dit boek hooguit een commentaar levert op andere "woorden van Jezus" (zeer waarschijnlijk op al bestaande Evangeliën) of dat dit boek een heel eigen "apostolische traditie" met zich meebrengt zonder welke men het boek niet kan verstaan...

Het is dus op het verschil in inhoud (met andere Evangeliën) dat ik dit boek afwijs... Waarbij ik stel: of Jezus leert dat men het Licht NIET onder een stolp zet (mijn voorkeur - en inderdaad is dit de praktijk die de kerk hanteert vanaf het "begin van de eerste steenlegging" - en nee... ik denk hierbij niet aan Petrus, maar wel aan zijn belijdenis waarmee hij en de anderen de wereld zijn ingestuurd!), of dat Hij zijn discipelen juist leert om dit WEL te doen (ze dus geheime woorden moeten verspreiden die slechts voor een enkele ingewijde verstaanbaar zijn)...


NB: je was wel HEEL erg vroeg op vanochtend, zeg!!
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2011, 09:11:46 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

andries

  • Berichten: 208
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4628 Gepost op: mei 27, 2011, 03:50:26 pm »
Het gezegdenevangelie Thomas wordt gepresenteerd als een verzameling "geheime woorden" van Jezus.
Ik denk dat het gezegdenevangelie dat de auteurs van Lucas en Mattheus gebruikten aanvankelijk óók als geheim werd gezien.
Het is immers een mystiek document en dit soort instructies waren alleen voor ingewijden bedoeld die die weg hadden gekozen.
Er zal een soortgelijke introductie boven hebben gestaan als in Thomas.

Markus heeft ze dan bewust niet in zijn verhalende evangelie willen verwerken op een paar na dan en de latere gezegdes die hij in het verhaal verwerkte.
Die latere gezegdes hebben geen mystieke inhoud.

Mattheus en Lucas verwerken de gezegden vervolgens wel, maar uit wat ze ermee doen kun je opmaken dat deze schrijvers niet geïnteresseerd waren in de oorspronkelijke functie van de gezegdes.
Ze worden als het ware gerecycled voor een ander doel.

Ik blijf het raadselachtig vinden hoe Thomas tot stand is gekomen, de gezegdes steunen hier en daar op de canonieke evangeliën en uit niets blijkt dat de schrijver het gezegdenevangelie Q kende.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2011, 03:51:53 pm door andries »
Liever Jezus zelf!

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4629 Gepost op: mei 30, 2011, 04:22:43 pm »
@ Beepee
Eens even informeren hoe het staat. Lukt het een beetje met het hout kloven?
20m³, het is niet mis!

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4630 Gepost op: juni 05, 2011, 12:24:06 pm »

quote:

Trajecto schreef op 30 mei 2011 om 16:22:
@ Beepee
Eens even informeren hoe het staat. Lukt het een beetje met het hout kloven?
20m³, het is niet mis!
Bedankt voor je belangstelling.
Het valt erg tegen, er zitten stammen tussen  van meer dan 30 cm doorsnee en zijn ruim 2 meter lang. Dat is te zwaar om te verplaatsen, dus zaag ik deze ter plaatse naar 1 meter, dat gaat met moeite. Desondanks is dat eigenlijk ook te zwaar.

Door het zware werk ben ik erg bezweet geraakt en heb dus kou gevat. Nu laat ik mij niet door en "koutje" afschrikken en liep ik vervolgens een longontsteking op. Dat had mijn vrouw in de gaten, ik dus niet. Van de dokter kreeg ik een anti-bioticakuur en moet dus 14 dgen rust houden. Helaas hebben nu vrouw en zoon de verhoudheid overgenomen, dus gaan we morgen gezellig met z'n drieën naar de huisarts.

Het duurt dus nog even voordat ik klaar ben.

BTW;
Het kloven gaat op zich prima, ik kan nu de meterstukken hydrolisch kloven, dat scheelt heel veel werk.

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4631 Gepost op: juni 05, 2011, 12:37:37 pm »

quote:

andries schreef op 27 mei 2011 om 15:50:
Het gezegdenevangelie Thomas wordt gepresenteerd als een verzameling "geheime woorden" van Jezus.

2 Timotheüs 3:16 De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid,

Geïnspireerde tekst voldoet aan deze voorwaarden:

□ Een inhoud waaruit inspiratie door Gods heilige geest blijkt.
□ Raad tegen bijgeloof, demonisme en aanbidding van schepselen.
□ Volledige overeenstemming met de rest van de bijbel.
□ Een boodschap die de mensen tot aanbidding van Jehovah brengt, en hun een diep respect voor zijn werk en voornemen geeft.
□ Een krachtig beroep op de mens om God lief te hebben en te dienen.
□ Overeenstemming met het goddelijke „patroon van gezonde woorden” en harmonie met de leringen van Jezus Christus.

De apocriefe geschriften verschillen aanzienlijk van de canonieke geschriften. Die apocriefe boeken dateren van omstreeks het midden van de tweede eeuw en zijn dus van veel latere datum dan de canonieke geschriften. Ze schilderen een beeld van Jezus en het christendom dat niet in harmonie is met de geïnspireerde geschriften.

Het apocriefe evangelie van Thomas bijvoorbeeld schrijft een aantal vreemde uitspraken aan Jezus toe, zoals de opmerking dat hij Maria zou transformeren in een man om het voor haar mogelijk te maken het Koninkrijk der hemelen binnen te gaan. Het Kindheidsevangelie van Thomas beschrijft de jonge Jezus als een gemeen kind dat de dood van een ander kind op zijn geweten had. De apocriefe Handelingen van Paulus en Handelingen van Petrus leggen de nadruk op totale onthouding van geslachtsgemeenschap en beschrijven de apostelen zelfs als zouden ze er bij vrouwen op aandringen zich van hun man te laten scheiden. Het evangelie van Judas schildert Jezus af als iemand die zijn discipelen uitlacht omdat ze in verband met een maaltijd tot God bidden. Zulke opvattingen zijn in strijd met wat er in de canonieke boeken staat.

In veel van de apocriefe geschriften komen we denkbeelden tegen van de gnostici, die van mening waren dat de Schepper, Jehovah, geen goede God is. Ze geloofden ook dat de opstanding niet letterlijk is, dat alle materie slecht is en dat het huwelijk en de voortplanting hun oorsprong hebben gevonden bij Satan.

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4632 Gepost op: juni 05, 2011, 12:49:36 pm »

quote:

andries schreef op 27 mei 2011 om 08:29:
[...]


U denkt dat heel de Bijbel door iets of iemand op een bepaalde manier bedoeld is?
Kunt u mij uitleggen hoe u aan dit idee bent gekomen?

De Bijbel brengt een boodschap over. Het geeft Gods plan weer met de mens, hoe dat is gesaboteeerd door Satan en hoe God daartegen actie onderneemt.

Het laat zien wat het gevolg is van opstand tegen God.
Het laat de gevolgen zien, wanneer je Gods raad negeert.
Het laat zien dat God voortdurend zich inspant om de mens te corrigeren, om zo veel ellende te voorkomen.

Daarmee heeft God de weg open gehouden voor de komst van de laatste Adam, die voor eens en voor altijd een loskoopoffer brengt, die het verlorengegane, volmaakte leven van Adam vervangt. Door middel van Jezus offer kunnen  nederige, gehoorzame mensen het verlorengegane volmaakte menselijk leven weer terug krijgen.

Psalm 37:
11 De zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten, En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede.
29 De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4633 Gepost op: juni 05, 2011, 01:18:11 pm »

quote:

Beepee schreef op 05 juni 2011 om 12:24:
[...]
Bedankt voor je belangstelling.
Het valt erg tegen, er zitten stammen tussen  van meer dan 30 cm doorsnee en zijn ruim 2 meter lang. Dat is te zwaar om te verplaatsen, dus zaag ik deze ter plaatse naar 1 meter, dat gaat met moeite. Desondanks is dat eigenlijk ook te zwaar.
Ja, dat denk ik ook wel. Hout is op zich niet zo'n zwaar materiaal maar een stuk van een meter van een stam van 30cm is nog heel wat hout!

quote:

Door het zware werk ben ik erg bezweet geraakt en heb dus kou gevat. Nu laat ik mij niet door en "koutje" afschrikken en liep ik vervolgens een longontsteking op. Dat had mijn vrouw in de gaten, ik dus niet. Van de dokter kreeg ik een anti-bioticakuur en moet dus 14 dgen rust houden. Helaas hebben nu vrouw en zoon de verhoudheid overgenomen, dus gaan we morgen gezellig met z'n drieën naar de huisarts.

Zo, longontsteking! Een bacteriële infectie zeker, tegen virussen helpen antibiotica niet volgens mij.

Je hebt wel veel hooi op je vork genomen -- waarbij "hooi" hier trouwens eigenlijk als een understatement klinkt. :) Zo'n houtverwerkerij, dat zou mij toch te groots wezen om aan te beginnen.

quote:

Het duurt dus nog even voordat ik klaar ben.

BTW;
Het kloven gaat op zich prima, ik kan nu de meterstukken hydrolisch kloven, dat scheelt heel veel werk.

Kijk eens aan. Dat klinkt zo ongeveer alsof je het als een bedrijfje gaat aanpakken!
Nou succes!

andries

  • Berichten: 208
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4634 Gepost op: juni 05, 2011, 01:29:20 pm »

quote:

Beepee schreef op 05 juni 2011 om 12:49:De Bijbel brengt een boodschap over. Het geeft Gods plan weer met de mens, hoe dat is gesaboteeerd door Satan en hoe God daartegen actie onderneemt.

Ja, maar ik vroeg hoe u aan dit idee gekomen bent.
Waar heeft u dat geleerd, van wie of uit welke boeken of teksten.

Natuurlijk niet uit de Bijbel zelf citeren, want een boek spreekt niet over zichzelf, daar is het een boek voor.
Of is het misschien een spontaan inzicht van uzelf geweest via een ontmoeting met de Geest van uw Vader [dit is geen ironie of sarcasme!]?
Ik begrijp altijd graag waar ideeën vandaan komen, anders is het zo lastig er nog een antwoord op te kunnen geven.
Als het een mening is of een mogelijkheid dan heb ik er weinig op terug te zeggen.
Liever Jezus zelf!

andries

  • Berichten: 208
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4635 Gepost op: juni 05, 2011, 02:02:47 pm »

quote:

Beepee schreef op 05 juni 2011 om 12:37:De apocriefe geschriften verschillen aanzienlijk van de canonieke geschriften. Die apocriefe boeken dateren van omstreeks het midden van de tweede eeuw en zijn dus van veel latere datum dan de canonieke geschriften. Ze schilderen een beeld van Jezus en het christendom dat niet in harmonie is met de geïnspireerde geschriften.

Het apocriefe evangelie van Thomas bijvoorbeeld schrijft een aantal vreemde uitspraken aan Jezus toe, []

In veel van de apocriefe geschriften komen we denkbeelden tegen van de gnostici, die van mening waren dat de Schepper, Jehovah, geen goede God is. Ze geloofden ook dat de opstanding niet letterlijk is, dat alle materie slecht is en dat het huwelijk en de voortplanting hun oorsprong hebben gevonden bij Satan.


Bedankt voor deze reactie.

Ik zal proberen kort te reageren, dan kan ik eventueel uitwijden indien gewenst.
* De canonieke geschriften zijn allen uit ongeveer de eerste en tweede helft van de tweede eeuw.
* De apocrieve geschriften zijn niet perse van later datum [maar Thomas zal waarschijnlijk ook niet vroeger zijn].
* Delen van de canonieke geschriften zijn aangepast om hun gnostische oorsprong af te zwakken of te ontkennen.
* De canonieke geschriften staan ook nog steeds vol met "vreemde ideeën", zelfs soms nog ideeen die helemaal niet kloppen met de algemene theologie van het katholieke geloof.
* Het hele idee dat er wel of niet een onderscheid gemaakt kan worden tussen geinspireerde en niet-geinspireerde geschriften en dat dat ook in het verleden op die basis gebeurd is, is een illusie. Degenen die die schifting maakten, waren maar in 1 ding geinteresseerd: is dit inpasbaar of aanpasbaar aan onze eigen hybride theologie of gaat ons dat onvoldoende lukken [dan maar toch liever erbuiten laten].
* De visie van de zogenaamde gnostici is bewust vertekend door de katholieke apologetische stellingname. De Schepper God wordt niet door de gnostici afgewezen, maar de leringen over deze Schepper God worden gezien als ondergeschikt aan die van de God van Universele Liefde die Jezus onderwijst.

Precies zo zien de Indiers God als 1 en ondeelbaar, maar zeggen ze wel dat God een puur onafhankelijk, absoluut en ongebonden geestelijk aspect kent en een vormende God daarbinnen die de schepping via de natuurkrachten reguleert en onderhoudt.
Het scheppende aspect van God is daarbij onderdeel of gevolg van het Absolute en Geestelijke Apect van God en niet andersom.

Vergelijk het met een ijsberg in de oceaan. De ijsberg is slechts een andere toestand van het water, maar er niet wezenlijk van te onderscheiden als je de bevriezingsverschijnselen negeert. Zo is het ook met de Schepper God van de Joodse schrift, ze is niet hetzelfde als de God die Jezus leert, maar staat er ook niet naast [wel erin oftewel in een ondergeschikte positie].

Gnostici en de Paulus van Marcion zeggen dus dat de Joden nog teveel keken naar dat met de natuur verbonden deel van God en nog niet naar de ruimere absolute visie die Jezus onderwijst.
De ongewijzigde Paulusbrieven van de gnosticus Marcion getuigen daarvan.

De vroege katholieke kerk heeft dat idee niet willen/kunnen overnemen omdat ze dat niet kon door een toen nog ruime aanwezigheid van Joodse christenen, ook in Rome die zoiets niet konden pikken, omdat ze dan de band met de oude joodse canon hadden moeten doorsnijden.
De ontwikkeling van de kerk is een questie van compromissen sluiten geweest ongeveer zoals nu nog in de politiek.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2011, 02:08:27 pm door andries »
Liever Jezus zelf!

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4636 Gepost op: juni 06, 2011, 11:36:39 am »

quote:

andries schreef op 05 juni 2011 om 14:02:
[...]
De ontwikkeling van de kerk is een questie van compromissen sluiten geweest ongeveer zoals nu nog in de politiek.

De vroege kerk heeft onderzocht wat de zin en betekenis was van Jezus' aanwezigheid op aarde, wat hij leerde in woord en daad en wat de diepere betekenis was van zijn levensloop.
De martelaars in de eerste eeuwen na Christus getuigden van datgene waarin zij heilig geloofden. Vervolgd worden om wat je gelooft is geen kwestie van politieke compromissen sluiten.
De ontwikkeling van het geloof is er een geweest van werkelijke inzichten.

En ja, ik ben me bewust dat de kerk later zelf ook andersdenkenden heeft vervolgd, en dat was geen goede zaak. De teksten in de bijbel zoals we die nu kennen geven daar m.i. geen aanleiding toe.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4637 Gepost op: juni 06, 2011, 12:44:47 pm »

quote:

andries schreef op 05 juni 2011 om 14:02:
[...]
De visie van de zogenaamde gnostici is bewust vertekend door de katholieke apologetische stellingname. De Schepper God wordt niet door de gnostici afgewezen, maar de leringen over deze Schepper God worden gezien als ondergeschikt aan die van de God van Universele Liefde die Jezus onderwijst.

[...]
Precies zo zien de Indiers God als 1 en ondeelbaar, maar zeggen ze wel dat God een puur onafhankelijk, absoluut en ongebonden geestelijk aspect kent en een vormende God daarbinnen die de schepping via de natuurkrachten reguleert en onderhoudt.
Het scheppende aspect van God is daarbij onderdeel of gevolg van het Absolute en Geestelijke Apect van God en niet andersom.

Vergelijk het met een ijsberg in de oceaan. De ijsberg is slechts een andere toestand van het water, maar er niet wezenlijk van te onderscheiden als je de bevriezingsverschijnselen negeert. Zo is het ook met de Schepper God van de Joodse schrift, ze is niet hetzelfde als de God die Jezus leert, maar staat er ook niet naast [wel erin oftewel in een ondergeschikte positie].

Gnostici en de Paulus van Marcion zeggen dus dat de Joden nog teveel keken naar dat met de natuur verbonden deel van God en nog niet naar de ruimere absolute visie die Jezus onderwijst.
De ongewijzigde Paulusbrieven van de gnosticus Marcion getuigen daarvan.

De vroege katholieke kerk heeft dat idee niet willen/kunnen overnemen omdat ze dat niet kon door een toen nog ruime aanwezigheid van Joodse christenen, ook in Rome die zoiets niet konden pikken, omdat ze dan de band met de oude joodse canon hadden moeten doorsnijden.
De ontwikkeling van de kerk is een questie van compromissen sluiten geweest ongeveer zoals nu nog in de politiek.
Ik denk dat de vroege katholieke kerk dat idee niet heeft willen/kunnen overnemen omdat ze drommels goed door had dat het niet noodzakelijk was om "ineens" een dualistisch wereldbeeld te gaan hanteren (met een "slechte stoffelijke wereld" en een "goede, hogere, geestelijke wereld")... Uitgaande van de "Joodse" belofte van een uiteindelijk herstel van een eens goed geschapen wereld...

Het hele idee van een ooit "slecht (/minder goed) geschapen stoffelijke wereld" van waaruit men moest ontsnappen om tot een "hogere staat van zijn" te geraken was en is m.i. wezensvreemd aan jodendom en christendom... En DAAR trok men terecht de streep!

Gen 1:31 God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was. De schepping was goed in de ogen van God. Goed om zijn doel te dienen: de leefruimte te zijn voor de mens...

Dat de huidige "staat van de wereld" van niet-blijvende aard is doet daaraan niets af... Zie mijn opmerking over "de belofte"!

En ook niet het feit dat jodendom en christendom van mening verschillen over de manier waarop God "sprak" in Genesis 1 - hoe precies dat Woord van God gezien moet worden...


Ik heb in een ander verband al eens gezegd dat m.i. dat "Woord van God" (Christus) onlosmakelijk onderdeel uitmaakt van het "intentioneel handelen van de Vader"... En dus (ook) in die zin een eenheid met Hem vormt: "Hij doet wat Hij de Vader ziet doen"... (staande NAAST de Vader en niet in ondergeschikte positie...!!)

En volgens mij spreekt ook Johannes vanuit die gedachtengang als hij zegt dat "het Woord in het begin (Ἐν ἀρχῇ) bij God was. En God was..."

God en scheppingsbron zijn één... Dat maakt die schepping vervolgens geen "god" (al bestaat die schepping WEL "in" God!), maar dat maakt wel dat de Schepper en "de God van Universele Liefde die Jezus onderwijst", in ieder geval volgens Johannes, als één en dezelfde gezien moet worden!!


En e.e.a. maakt m.i. een uitspraak als de volgende een typisch gevolg van al te  menselijk denken: "Precies zo zien de Indiers God als 1 en ondeelbaar, maar zeggen ze wel dat God een puur onafhankelijk, absoluut en ongebonden geestelijk aspect kent en een vormende God daarbinnen die de schepping via de natuurkrachten reguleert en onderhoudt.
Het scheppende aspect van God is daarbij onderdeel of gevolg van het Absolute en Geestelijke Apect van God en niet andersom
"

Natuurlijk is God meer dan zijn schepping en meer dan alles wat Hij over zijn schepping denkt... Maar op welke grond zou men dan de conclusie moeten trekken dat Gods gedachten over zijn schepping van een lagere orde zouden zijn dan andere gedachten van Hem?? DIE logica ontgaat me volledig!!!
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2011, 01:27:44 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4638 Gepost op: juni 06, 2011, 01:41:23 pm »
@BeePee:

Als eerste beterschap, als tweede staat dit nog steeds open...

quote:

Riemer Lap schreef op 25 mei 2011 om 00:27:
Heren (en dames) ik heb gevraagd aan de Mods om Thomas uit Nicea te halen in het kader van de leesbaarheid.
Alhier staat nog voor Beepee in ieder geval:
- de beschuldiging aan iemand inzake illegaal cd gebruik
- een rijtje beschuldigingen aan * Riemer Lap - meerdere vragen over de wtg-leer waar tot op heden niet op ingegaan is.


Mijn voorstel is dat eerst deze zaken besproken worden óf dat Beepee aangeeft wat hij er mee wil (laten liggen is ook een optie immers?) maar dat we de zijwegen waar deze draad mee gevuld is nu even negeren.

Kan een ieder daar mee leven?
Mail me maar als je wat wilt weten

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4639 Gepost op: juni 06, 2011, 01:51:35 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 06 juni 2011 om 13:41:
@BeePee:

Als eerste beterschap, als tweede staat dit nog steeds open...

:
[...]
Mijn voorstel is dat eerst deze zaken besproken worden óf dat Beepee aangeeft wat hij er mee wil (laten liggen is ook een optie immers?) maar dat we de zijwegen waar deze draad mee gevuld is nu even negeren.
Kan een ieder daar mee leven?

Dat is waar ook, Riemer....

Het doet me er aan herinneren dat ik OOK een reden had om in dit topic mijn mond te gaan houden totdat...  :+

Misschien dat Beepee ook voor mij nog een passende reactie kan bedenken... (al heb ik van hem in een eerder stadium al eens een "waar heb je het ook al weer over" te horen gekregen... en dat was al binnen 1 week en in een situatie waarbij ik zelfs nog de 'link' had gegeven naar de bewuste passages - ik maak me intussen geen illusies meer.... :+ )

Is "doen alsof je neus bloedt" ook een optie voor je??? Ik zou nl. denken: dat is ook een keuze...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

andries

  • Berichten: 208
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4640 Gepost op: juni 06, 2011, 01:57:11 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 juni 2011 om 12:44:God en scheppingsbron zijn één... Dat maakt die schepping vervolgens geen "god" (al bestaat die schepping WEL "in" God!), maar dat maakt wel dat de Schepper en "de God van Universele Liefde die Jezus onderwijst", in ieder geval volgens Johannes, als één en dezelfde gezien moet worden!!


Dat zei ik al, dat God enkel 1 is vanuit het Absoluut Geestelijke gezien.
Het katholieke eindproduct van het christendom was niet slim genoeg om de waarde van de rijkere invalshoek te kunnen inzien en bovendien was er de druk van de Joodse christenen die hun toenmalige heilige schrift en Joodse invalshoek niet zomaar konden gaan verloochenen.

Als je er een dogmatisch en plat punt van wil maken moet je net als de moslims  iedereen aanvallen die maar de suggestie wil wekken dat God zich in verschillende dimensies tegelijkertijd anders kan voordoen.
Maar dan moet je wel onmiddelijk ook de heilige drie-eenheid in de prullenmand werpen.

De keuze was al veel eerder gemaakt toen de Joodse christenen er op los begonnen te fantaseren na de dood van Jezus. Maar de katholieke hoofdstroom maakte in de tweede eeuw bewust de keuze die fout niet terug te willen en/of kunnen draaien, zelfs nadat ze de grote waarde van de Paulinische/Marcionitische invalshoek hadden ingezien en gingen verwerken in hun canon.
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2011, 01:57:50 pm door andries »
Liever Jezus zelf!

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4641 Gepost op: juni 06, 2011, 02:11:10 pm »

quote:

andries schreef op 06 juni 2011 om 13:57:
[...]
Dat zei ik al, dat God enkel 1 is vanuit het Absoluut Geestelijke gezien.
Het katholieke eindproduct van het christendom was niet slim genoeg om de waarde van de rijkere invalshoek te kunnen inzien en bovendien was er de druk van de Joodse christenen die hun toenmalige heilige schrift en Joodse invalshoek niet zomaar konden gaan verloochenen.

Als je er een dogmatisch en plat punt van wil maken moet je net als de moslims  iedereen aanvallen die maar de suggestie wil wekken dat God zich in verschillende dimensies tegelijkertijd anders kan voordoen.
Maar dan moet je wel onmiddelijk ook de heilige drie-eenheid in de prullenmand werpen.

De keuze was al veel eerder gemaakt toen de Joodse christenen er op los begonnen te fantaseren na de dood van Jezus. Maar de katholieke hoofdstroom maakte in de tweede eeuw bewust de keuze die fout niet terug te willen en/of kunnen draaien, zelfs nadat ze de grote waarde van de Paulinische/Marcionitische invalshoek hadden ingezien en gingen verwerken in hun canon.
Jij spreekt nogal denigrerend over het "katholieke eindproduct" dat "niet slim genoeg was om de waarde in te zien van..." Daarmee heb je dus personen op het oog (een boek kan b.v. niets inzien...!). Ongelukkige woordkeus, zou ik zeggen... Ik moet aan "bepaalde excreten" denken...


Ik kan hier 1 vraag tegenover stellen: HOE ken jij God?

(nb: ik stel die vraag ook aan mezelf; en nog niet zo lang geleden heb ik op dit forum geprobeerd om zelf ook een antwoord te formuleren - ik ben dus niet zo flauw dat ik JOU enkel voor het blok wil zetten en mezelf zou willen ontzien...)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4642 Gepost op: juni 06, 2011, 02:44:51 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 juni 2011 om 13:51:

Is "doen alsof je neus bloedt" ook een optie voor je??? Ik zou nl. denken: dat is ook een keuze...

Nope, dat zou namelijk schijnheilig zijn.
En Beepee heeft zelf aangegeven even te stoppen omdat er een bos hout te kloven lag.
Er is niet aangegeven dat Beepee geen antwoord zou willen geven.
Mail me maar als je wat wilt weten

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4643 Gepost op: juni 06, 2011, 04:00:55 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 06 juni 2011 om 14:44:
[...]

Nope, dat zou namelijk schijnheilig zijn.
En Beepee heeft zelf aangegeven even te stoppen omdat er een bos hout te kloven lag.
Er is niet aangegeven dat Beepee geen antwoord zou willen geven.
Nee... De reactie die ik terug kreeg vond ik eigenlijk nog erger dan dat... Er werd me min of meer voorgehouden dat het er niet op neer kwam wat ik nu feitelijk gezegd zou hebben, maar dat het hem er veeleer om ging wat hij met dat (valse!) citaat van mij kon doen: nl zijn eigen boodschap verkondigen. Zie maar:

quote:

Beepee schreef op 19 april 2011 om 11:22:
[...]
Ik kan dat citaat helaas niet meer  vinden. Of het wel of niet van jou is, kan ik dus niet nagaan.

Het gaat echter om het citaat, niet zozeer om jou....
Ofwel: ik voel me hier gewoon als gesprekspartner geschoffeerd en genegeerd...

En als Beepee daarbij gewoon met droge ogen meldt "dat hij het citaat niet terug kan vinden" (blader nog eens terug naar 19 april, en zie dat ik de link er naartoe op meer dan 1 plek gegeven heb!), dan komt een dergelijke reactie  m.i. gewoon neer op "doen alsof je neus bloedt"!!

Blijkbaar is dergelijk gedrag dus toch niet schijnheilig....  ;)
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2011, 04:02:11 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4644 Gepost op: juni 06, 2011, 05:38:11 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 juni 2011 om 13:51:
Is "doen alsof je neus bloedt" ook een optie voor je??? Ik zou nl. denken: dat is ook een keuze...
Riemer Lap schreef op 06 juni 2011 om 14:44:
Nope, dat zou namelijk schijnheilig zijn.
En Beepee heeft zelf aangegeven even te stoppen omdat er een bos hout te kloven lag.
Er is niet aangegeven dat Beepee geen antwoord zou willen geven.

Mwa schijnheilig...
Laten we in ieder geval even duidelijk dingen op een rijtje zetten waar we nog graag een reactie op hebben. Beepee heeft vast niet precies onthouden wat ons juist nog hoog zit en waarop we graag nog een antwoord hebben. Enerzijds is het redelijk dat we niet met ontwijkende reacties en langs de eigenlijke kwesties heen praten genoegen willen nemen, maar we moeten ons er ook bewust van zijn dat het ongenoegen daarover bij ons zit en niet bij Beepee en dat het dus gewoon zaak is opnieuw duidelijk naar voren te brengen wat onze vragen of opmerkingen zijn, waarop we alsnog een reactie willen.
Maar dat kan het beste als Beepee weer gewoon aanwezig is, anders sneeuwt het gauw onder door nieuwe berichtjes hier die over iets anders gaan.

Ik wens Beepee en familie beterschap en terug een goede gezondheid!
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2011, 05:39:35 pm door Trajecto »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4645 Gepost op: juni 06, 2011, 10:57:46 pm »
@ schijnheilig: dat is naar mijzelf gericht hoor, niet naar Beepee O-)
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4646 Gepost op: juni 06, 2011, 11:16:21 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 06 juni 2011 om 22:57:
@ schijnheilig: dat is naar mijzelf gericht hoor, niet naar Beepee O-)
Ha ha oké, nou snap ik het. ;)

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4647 Gepost op: juni 07, 2011, 12:27:44 pm »

quote:

Trajecto schreef op 05 juni 2011 om 13:18:Ja, dat denk ik ook wel. Hout is op zich niet zo'n zwaar materiaal maar een stuk van een meter van een stam van 30cm is nog heel wat hout!
Vers, nat hout is wel degelijk zwaar.
Een stam van een meter lengte weegt minstens 50 kg. Ik heb er bij van bijna 100 kg. Gekloofd hout weegt na 1 jaar nog maar ca 50% van het oorspronkelijke gewicht.

quote:

[Zo, longontsteking! Een bacteriële infectie zeker, tegen virussen helpen antibiotica niet volgens mij.
Je hebt wel veel hooi op je vork genomen -- waarbij "hooi" hier trouwens eigenlijk als een understatement klinkt. :) Zo'n houtverwerkerij, dat zou mij toch te groots wezen om aan te beginnen.
Klopt.

Wel, het is een “hobby”. Ik begon met wilgen knotten, maar dat zet geen zoden aan de dijk. Later kreeg ik via een bedrijf takken van ca 10 cm doorsnee, maar  door dat deze erg krom waren, kocht ik meer lucht dan hout. Nu krijg ik stammen van eiken en beuken en wat larix erbij.

quote:

Kijk eens aan. Dat klinkt zo ongeveer alsof je het als een bedrijfje gaat aanpakken!
Nou succes!
Wel, mijn hoofdverwarming is een houtkachel en dus moet ik zorgen voor voldoende hout. Dat moet minstens een jaar buiten drogen, liefst nog langer. Dus moet je plannen en dat is moeilijk, want hout koopt je in, in ruimte meters. Nadat je het gezaagd en gekloofd en gestapeld hebt, is het veel minder. Vervolgens is het verbruik variabel, dus moeilijk in te schatten.

Vroeger kloofde ik het hout met de bijl, maar dat ging niet meer fysiek. Dus ben ik blij, dat ik voordelig een kloof apparaat op de kop kon tikken. Zolang ik nog hout kan halen, kan ik kloven en zagen. Ik probeer nu een buffer aan te maken, zodat ik vooruit kan, als het niet meer gaat.

Beepee

  • Berichten: 1416
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4648 Gepost op: juni 07, 2011, 12:36:35 pm »

quote:

andries schreef op 05 juni 2011 om 13:29:
Ja, maar ik vroeg hoe u aan dit idee gekomen bent.
Waar heeft u dat geleerd, van wie of uit welke boeken of teksten.

Natuurlijk niet uit de Bijbel zelf citeren, want een boek spreekt niet over zichzelf, daar is het een boek voor.
Of is het misschien een spontaan inzicht van uzelf geweest via een ontmoeting met de Geest van uw Vader [dit is geen ironie of sarcasme!]?
Ik begrijp altijd graag waar ideeën vandaan komen, anders is het zo lastig er nog een antwoord op te kunnen geven.
Als het een mening is of een mogelijkheid dan heb ik er weinig op terug te zeggen.
Wel, wanneer je de Bijbel gaat bestuderen, dan ontvouwt geleidelijk zich Gods plan.
De Bijbel wordt het woord van God genoemd en als zodanig spreekt hij tot je, net als een persoonlijke brief aan jou gericht ook tot je spreekt.
Profetieën laten zien, dat de bijbel door God is geïnspireerd, in enkele gevallen zelfs gedicteerd.

2 Petr. 1:20, 21 „Geen profetie der Schrift ontstaat door enige eigen uitlegging, Want nooit werd profetie door de wil van een mens voortgebracht, maar mensen hebben van Godswege gesproken zoals zij door heilige geest werden meegevoerd.”

Mijn ideeën zijn dus geheel op de Bijbel gebaseerd en niet op kunstig verzonnen menselijke verhalen.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4649 Gepost op: juni 07, 2011, 12:38:00 pm »
offtopic:Wij hebben jarenlang als hoofdverwarming een houtkachel gehad.
Ik bestelde mijn hout bij de groenvoorziening (sociale werkplaats) en liet hen het werk doen :)
Daarnaast kreeg ik elk jaar van een timmerfabriek een klein 9 kuub aan merantieafval van de kozijnenproductie.
Gratis en voor niets.

Ik denk dat ik per jaar in totaal een 200 euro aan stookkosten had, nu in mijn huidige huis redt ik dat niet met gas :(
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2011, 01:03:24 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten