Auteur Topic: De strijd tegen de zonde in de praktijk  (gelezen 19103 keer)

Jan-Peter

  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Gepost op: oktober 08, 2011, 10:55:00 pm »
In de dagelijkse praktijk van het leven hebben we allemaal te dealen met zwakte en zonde, ook als we het niet merken. Er staat per slot: ”Want wij struikelen allen dikwijls. Als iemand in woorden niet struikelt, is hij een volmaakt man, in staat om ook het hele lichaam in toom te houden”. Mijn vraag is: hoe moet een mens tegen de zonde strijden? Hoe zegt de Bijbel hoe we daar tegen moeten strijden? Hoe houd ik me in de praktijk in toom?
Ik heb altijd geleerd dat ik me voor de zonde dood moest houden. Alleen heb ik altijd maar half begrepen wat daarmee bedoeld werd. Op een bepaalde manier lukt het me vaak niet hoogmoedige neigingen en gedachtes de kop in te drukken. Maar hoe verander je jezelf van een hoogmoedig tot een nederig mens? Er voor bidden is één ding: maar wat nog meer? Op een bepaalde manier lijkt mijn ik nooit te veranderen. Dat frustreerd me diep.
Dan zegt men: door Gods kracht. Helemaal waar, maar het sluit niet uit dat God de medechristen wil gebruiken om meer in Zijn kracht en genade te gaan leven.
Mijn insteek is dus heel praktisch: hoe houd ik me voor de zonde dood? Wat zijn jullie ervaringen daar mee?

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #1 Gepost op: oktober 09, 2011, 11:35:42 am »
Wie bedoelde Jakobus denk je? Was het die enkeling die zijn tong kan bedwingen zodat hij de fout niet ingaat, of bedoelde hij Jezus van Nazareth die het lichaam van Christus bestuurt? :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #2 Gepost op: oktober 10, 2011, 02:32:00 pm »
Modbreak:
Bericht verwijderd. Graag reageren binnen de kaders van de policy, dat is: de apostolische geloofsbelijdenis.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #3 Gepost op: oktober 10, 2011, 05:13:30 pm »
Machtig mooie ontopicvraag. Ook ik worstel dagelijks met het duveltje en de engeltje in mij en het gaat de goede kant op :)

Een dominee bij ons vertelde me een heldere uitleg er over. (ik kijk ook wat bijbelversjes na zo)

Volgens hem zie je binnen evangelische kringen bij sommigen het geloof dat je één maal bekeerd en dan volledig van de duisternis verlost bent. Daar staat iets over in de bijbel van: "met Christus is je oude natuur (de zondige mens) gekruizigd en met Jezus is je nieuwe (herboren) mens uit de dood opgestaan"
Je bent over gegaan van de wet van de dood naar de wet van het leven. De wet van de dood leerde jou om aan de regels van God te houden, maar het enige wat het opleverde is dat je juist de wetten overtreed. Dat doet de wet, het maakt je behalve bewust van wat goed is ook bewust van de zonde, waar je vervolgens door verleid wordt. Dat was volgens God ook het zinloze van het offers brengen door de joden in het oude testament. Want iederee keer als ze een offer brachten gingen ze hun zonden overpijnzen. Juist daardoor kwamen ze weer in de verleiding, waardoor ze juist na dat offer weer gingen zondigen.

Dit valt allemaal te lezen in de brievan van Paulus aan de Romeinen. Vele interessante hoofdstukken om rustig op een vrije middag door te lezen.

Jezus bracht ons van die gedachte af. Niet al die wetten steeds doornemen. Niet proberen om er aan te houden, want telkens kwam je er door in verleiding en overtrad je het. De duivel maakt immers misbruik van deze zelfde wetten van Mozus en de tien geboden om ons juist te laten overtreden van Gods wil.
Wat deed Jezus? Hij laat jouw blik op het "Licht"werpen, waardoor je gedachten niet meer naar je zonden uitgaan en er weer door verleid wordt. Door het grote gebod: "Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf."
Wanneer je erop gericht bent God lief te hebben en je naaste, dan besteed je geen aandacht aan de duisternis, maar aan het licht. Een kwestie van, op wie let je? Op de duivel of op God die liefde is?
Veel christenen zijn zo bezig met het bestrijden van de duivel, dat je kan afvragen wie ze nu werkelijk dienen? Ze kunnen beter gaan strijden voor het Licht!

De dominee zei dan ook tegen me:
Bekering is iets dat steeds weer zal moeten gebeuren. Je wordt bevrijd door Jezus en vervolgens dwaal je weer wat bij Jezus vandaan. Dat merk je dan van schrik op. Je ziet dat van alles mis gaat en zoekt je toevlucht weer bij Jezus.
7 maal 70 keer zal je het iemand vergeven.

kleine tekstjes:
De duivel stelt Jezus op de proef, dus ook Jezus heeft verleidingen gekend. Mattheüs 4.

Laat je licht schijnen: Mattheüs 5: 14-16

Bid persoonlijk tot God: Mattheüs 6: 5-13

God geeft je de kracht om de appel niet te plukken :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #4 Gepost op: oktober 10, 2011, 11:44:31 pm »
Hoi Jan-Peter,

quote:

Jan-Peter schreef op 08 oktober 2011 om 22:55:
hoe moet een mens tegen de zonde strijden?
Wat mij het meeste houvast geeft is

quote:

het 1e advies van de (Britse) Quakers:
Take heed, dear Friends, to the promptings of love and truth in your hearts. Trust them as the leadings of God whose Light shows us our darkness and brings us to new life.
Dat sluit in mijn beleving nauw aan bij

quote:

wat gait schrijft:
Wat deed Jezus? Hij laat jouw blik op het "Licht" werpen, waardoor je gedachten niet meer naar je zonden uitgaan en er weer door verleid wordt. Door het grote gebod: "Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf."
Wanneer je erop gericht bent God lief te hebben en je naaste, dan besteed je geen aandacht aan de duisternis, maar aan het licht. Een kwestie van, op wie let je? Op de duivel of op God die liefde is?
Veel christenen [...] kunnen beter gaan strijden voor het Licht! [...]
God geeft je de kracht om de appel niet te plukken :)

Met v&Vriendengroet,

Wim

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #5 Gepost op: oktober 11, 2011, 05:35:16 am »

quote:

gaitema schreef op 10 oktober 2011 om 17:13:
Wat deed Jezus? Hij laat jouw blik op het "Licht"werpen, waardoor je gedachten niet meer naar je zonden uitgaan en er weer door verleid wordt. Door het grote gebod: "Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf."
Wanneer je erop gericht bent God lief te hebben en je naaste, dan besteed je geen aandacht aan de duisternis, maar aan het licht. Een kwestie van, op wie let je? Op de duivel of op God die liefde is?
Veel christenen zijn zo bezig met het bestrijden van de duivel, dat je kan afvragen wie ze nu werkelijk dienen? Ze kunnen beter gaan strijden voor het Licht!

God geeft je de kracht om de appel niet te plukken :)

Toch zit daar ook nog wel een andere kant aan, denk ik. Die tot uitdrukking gebracht wordt door deze uitspraak van Jezus:

Joh 3:20 Wie kwaad doet, haat het licht; hij schuwt het licht omdat anders zijn daden bekend worden. 21 Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op, zodat zichtbaar wordt dat God werkzaam is in alles wat hij doet.

Ook (juist ook?) het "kleinste" (dit bestaat niet, volgens mij!) kwaad in ons doet ons als Adam wegkruipen onder de struiken... Die neiging hebben we ook, dat stuk duisternis zit (ook) binnen in ons... Wat maakt dat "oprecht handelen" soms (meestal) heel hard werken is, tegen eigen neigingen in...

En ook dan mogen we weten dat onze God een roepende God is: "Maar God, de HEER, riep de mens: ‘Waar ben je?’"

Aan dat roepen zitten ook twee kanten. Want voor Joh 3:20 staat dit vers: Dit is het oordeel: het licht kwam in de wereld en de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht.

Maar daar weer voor wordt ons geleerd: Over wie in Hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in Hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.


Het Licht willen zien is ook jezelf willen zien in schil contrast met de Zoon - in het besef dat God je toch roept en opzoekt...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #6 Gepost op: oktober 11, 2011, 07:11:37 am »
Klopt ook geloof ik :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #7 Gepost op: oktober 11, 2011, 08:40:39 am »

quote:

Ik was het niet met je oneens, hoor... Maar intussen weet ik mezelf inwoner van "twee steden"... En ook al kies je, dan nog ben je niet los van die andere "stad" waar je in de grond van je hart een hekel aan hebt...

Paulus zei het zo in Rom 7:
21 Ik ontdek in mij de wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt, ook al wil ik het goede doen. 22 Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, 23 maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft.

Dat is de ene kant van de medaille... En direct daarop volgt het hele hoopvolle hoofdstuk 8 dat ik volmondig wil beamen...

In deze hoop zijn we gered.
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #8 Gepost op: oktober 11, 2011, 11:32:28 am »

quote:

gaitema schreef op 10 oktober 2011 om 17:13:
kleine tekstjes:
De duivel stelt Jezus op de proef, dus ook Jezus heeft verleidingen gekend. Mattheüs 4.
Daar zeg je wat, zeker iets om over na te denken.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #9 Gepost op: oktober 12, 2011, 12:14:42 am »
Het geeft maar weer aan, dat Jezus een mens was en ook zijn beperkingen (satan) moest overwinnen. God die als mens in een lichaam op aarde komt zal dat niet hoeven doen. Ook de enige Zoon van God (??!) zal dat niet hoeven doen. Een mens natuurlijk wel, hoe ver hij ook is.

Overwint men éénmaal, dan staat de Christus op en is men een goddelijke mens. Maar ja, in het kader van de gangbare opvatting zal men dit ten stelligste ontkennen, ik weet het. Uitstekend hoor....

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #10 Gepost op: oktober 12, 2011, 12:25:15 am »

quote:

Ozombi schreef op 12 oktober 2011 om 00:14:

Overwint men éénmaal, dan staat de Christus op en is men een goddelijke mens. Maar ja, in het kader van de gangbare opvatting zal men dit ten stelligste ontkennen, ik weet het. Uitstekend hoor....

Je zegt dat je het weet, geeft aan dat je dat uitstekend vind maar wat doe je er dan verder mee?
Je beweegt je steeds in subfora waar je overtuiging ( en dat is niet persoonlijk bedoeld!!!) niet past binnen de kaders.
Er zijn legio wegen hier om je eigen kaders wel te verkondigen maar maak daar dan ook gebruik van.
Zaken als "de goddelijke mens in jezelf" passen gewoon niet in deze draad simpelweg omdat het kader dat al niet erkent.
Dan kun je gaan roepen dat het kader verkeerd is, je zou ook kunnen overwegen of je past in dit geheel en kijken waar jou mening wel past binnen de grenzen van een subforum.
Ik garandeer je dat die plaatsen er genoeg zijn op dit forum, heb je er elders al op gewezen.

Overigens geloof ik niet dat Jezus satan in de verzoekingen al moest overwinnen, ik geloof zelfs dat elke aanval van Satan in de richting van Jezus zinloos was, zelfs de dood was als de dood voor Jezus namelijk.
« Laatst bewerkt op: oktober 12, 2011, 12:26:21 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #11 Gepost op: oktober 12, 2011, 09:09:19 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 12 oktober 2011 om 00:25:
[...]
Overigens geloof ik niet dat Jezus satan in de verzoekingen al moest overwinnen, ik geloof zelfs dat elke aanval van Satan in de richting van Jezus zinloos was, zelfs de dood was als de dood voor Jezus namelijk.
Ik denk dat het veelzeggend is dat die 'verzoekingen' gepaard gaan met een "als je Zoon van God bent..." - toon je macht...
In Mat 4 gebeurt dat twee maal. En opnieuw in Mat 27:43 Hij heeft zijn vertrouwen in God gesteld, laat die hem nu dan redden, als hij Hem tenminste goedgezind is. Hij heeft immers gezegd: “Ik ben Zoon van God.”’

De boodschap van "het Kwaad" aan Christus is de boodschap aan God: grijp in met macht...
Maar de weg van Christus is uiteindelijk de weg van overreding en overtuiging... Zijn boodschap is: kijk, luister, oordeel; wil je Me zien, dan mag je Me zien:

Mat 12:27 En als ik inderdaad door Beëlzebul demonen uitdrijf, door wie drijven uw eigen mensen ze dan uit? Zij zullen dan ook uw rechters zijn! 28 Maar als ik door de Geest van God demonen uitdrijf, dan is het koninkrijk van God bij jullie gekomen.

Hij probeert de religieuze leiders in te laten zien wie Hij is... En pas aan het einde komt het "machtsteken" dat het verschil maakt: de Opstanding, het Oordeel... Maar niet op de weg naar dat einde toe... Ja, aan de gelovige Godzoeker laat God Zichzelf meer en meer zien... Maar voor degene die niet op Hem wil vertrouwen geldt:
Mat 12:39 Hij antwoordde: ‘Dit is een verdorven en trouweloze generatie. Ze verlangt een teken, maar zal geen ander teken krijgen dan dat van de profeet Jona.

Die krijgt pas aan het einde van de weg God te zien zoals Hij is... En zo is de verzoeking aan het adres van Jezus een verzoeking aan het adres van God: om de mensheid door middel van het tonen van Macht "onder de knoet te krijgen"... En niet door het "veroveren van de harten"...


Ik denk dat het veelzeggend is dat Jesaja zelfs over dat moment van het Oordeel spreekt in termen van "overreding":
Jesaja 11:4 Over de zwakken velt hij een rechtvaardig oordeel,
de armen in het land geeft hij een eerlijk vonnis.
Hij tuchtigt de aarde met de gesel van zijn mond,
met de adem van zijn lippen doodt hij de schuldigen.


Hier gaat het uiteindelijk wel om een machtswoord. Maar de taal is een "woordtaal" en niet een "zwaardtaal"...


In feite is (lijkt me) in het hele Evangelie van Matteus het thema een "uitwerking" van de volgende uitspraak van Zacharia (4:6) 6 Toen zei hij: ‘Luister, dit zegt de HEER over Zerubbabel: Niet door eigen kracht of macht zal hij slagen – zegt de HEER van de hemelse machten – maar met de hulp van mijn geest.

Als teken van Gods weg met de mensheid: Ezech 36:26 een nieuw hart zal Ik u geven en een nieuwe geest in uw binnenste; het hart van steen zal Ik uit uw lichaam verwijderen en Ik zal u een hart van vlees geven.

"Zachte" overreding in plaats van "harde" onderwerping...

Maar de duivel zei: erken gewoon mijn macht en invloed en die mensheid krijg je gewoon van me!!! (Mat 4:8)
In de kern verzocht de duivel hier dus gewoon zichzelf, maar Matteus zet hier een hele dikke streep door een dualistisch wereldbeeld heen... "De Here, uw God, zult gij aanbidden en Hem alleen dienen."
« Laatst bewerkt op: oktober 12, 2011, 12:24:24 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #12 Gepost op: oktober 13, 2011, 07:22:18 am »
@ Riemer Lap.

Men mag een (sub)forum kaderen zoals men wil. Echter, dan is de naam van het subforum ( Christen-zijn....praktijk)  , deze dus, ongepast.
Het suggereert aan degenen die hier komen dat men alleen christen is als men de opgelegde (kerk)regeltjes volgt. Dan wordt men niet vrij gelaten.
Ook al is men aanhanger van 1 of andere stroming en is dit forum mogelijk voor hen bedoeld, dan nog is het onjuist deze suggestie te doen, omdat men niet vrij wordt gelaten in zijn eigen inzichten.  

Ook al is men aan een kerk verbonden, ten alle tijden moet men de vrijheid krijgen zijn eigen inzichten tot uiting te brengen. Wie zodoende suggereert aan hen die aan een kerk zijn verbonden, dan men alleen christen is als men zich verbindt aan de kaders,  is niet goed bezig.

In die zin is geen enkele religie die zijn volgelingen in die zin beperkt, of suggereert als enige de waarheid te brengen,  goed bezig.
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2011, 11:41:32 pm door Ozombi »

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #13 Gepost op: oktober 13, 2011, 08:15:20 am »

quote:

Ozombi schreef op 13 oktober 2011 om 07:22:
@ Riemer Lap.

Men mag een (sub)forum kaderen zoals men wil. Echter, dan is de naam van het subforum ( Christen-zijn....praktijk)  , deze dus, ongepast.
Het suggereert aan degenen die hier komen dat men alleen christen is als men de opgelegde (kerk)regeltjes volgt. Dan wordt men niet vrij gelaten.
Ook al is men aanhanger van 1 of andere stroming en is dit forum mogelijk voor hen bedoeld, dan nog is het onjuist deze suggestie te doen, omdat men niet vrij wordt gelaten in zijn eigen inzichten.  

Ook al is men aan een kerk verbonden, ten alle tijden moet men de vrijheid krijgen zijn eigen inzichten tot uiting te brengen. Wie zodoende suggereert aan hen die aan een kerk zijn verbonden, dan men alleen christen is als men zich verbindt aan de kaders,  is niet goed bezig.

In die zin is geen enkele religie die zijn volgelingen in die zin beperkt, of suggereert als enige de waarheid te brengen, niet goed bezig.
Een lid van Groen Links of D'66 die zich als een PVV'r uitlaat heeft ook een probleem met "mede-geloofsgenoten", lijkt me...


NB: die dubbele ontkenning in je laatste zin had je vast niet willen gebruiken...  ;)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #14 Gepost op: oktober 13, 2011, 11:41:08 pm »
@hendrik :: nu je t zegt, die dubbele ontkenning was een foutje idd :)

En tja, een individuele Groen Links-lid dat een PVV-uitlating doet zal niet unaniem lof krijgen van zijn partijgenoten. Toch is het mogelijk dat zo`n individueel lid door voortschrijdend inzicht een uitlating doet die voordien niet door hem werd onderschreven. Zo kan het ook bij religie en geloofszaken het geval zijn. Men kan anders tegen de zaken gaan aankijken (of tegen bepaalde van die zaken) en zodoende een andere opvatting verkrijgen dan de oorspronkelijke die hij (en zijn stroming) had.

 In de politiek vind ik dit nog ietsje anders, maar wat de geloofszaken betreft zou ieder individu op ieder individueel moment de vrijheid moeten hebben zijn eigen opvatting te wijzigen cq. te onderzoeken. Dat hoeft niet perse het gehele opvattingen-stelsel te bevatten, maar kan ook op een enkel aspect van dat stelsel betrekking hebben. Ik  denk wel dat dit het minst voorkomt bij stromingen die zeer strak en strict de kaders hebben bepaald waarin men dient mee te gaan. Het zal meer voorkomen bij stromingen die eigen onderzoek en inzicht-verwerving toestaan en zelfs aanmoedigen.

Nogmaals,  als men strak en strict wil kaderen dan kan men dat doen, maar naar mijn bescheiden mening verdient dat geen voorkeur. De omgang met goddelijke zaken blijven m.i toch een zeer individuele zaak, al was het alleen maar omdat een individu een subjectieve geest heeft van waaruit het bestaan wordt ervaren. Opgelegde objectiviteit in dit soort zaken betekent vaak verstarring en ver-materialisering van de werkelijkheid. Aangezien dit geestelijke  zaken betreft lijkt me dat moeilijk te rijmen.

In de wetenschap is dit ook aan de hand en ook daar werkt het niet. Hoe vaak worden dáár de objectieve verklaringen over fenomenen niet gewijzigd vanwege nieuw inzicht?
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2011, 11:45:15 pm door Ozombi »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #15 Gepost op: oktober 13, 2011, 11:50:07 pm »

quote:

Ozombi schreef op 13 oktober 2011 om 07:22:
@ Riemer Lap.

Men mag een (sub)forum kaderen zoals men wil. Echter, dan is de naam van het subforum ( Christen-zijn....praktijk)  , deze dus, ongepast.

Dat mag jij vinden, het enige feit hier geldt vooralsnog dat een aantal aannames gelden in dit subforum.
Als je het daar niet mee eens bent: mail de mods om een aanpassing van het beleid.
Zolang het beleid is zoals het is zou ik zeggen: dat kader geldt.
Mail me maar als je wat wilt weten

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #16 Gepost op: oktober 14, 2011, 12:05:10 am »

quote:

Ozombi schreef op 12 oktober 2011 om 00:14:
Het geeft maar weer aan, dat Jezus een mens was en ook zijn beperkingen (satan) moest overwinnen. God die als mens in een lichaam op aarde komt zal dat niet hoeven doen. Ook de enige Zoon van God (??!) zal dat niet hoeven doen. Een mens natuurlijk wel, hoe ver hij ook is.
Jezus was inderdaad een mens met beperkingen maar desondanks was het toch die mens van wie de vader zei dat hij zijn zoon was in wie hij welbehagen had. Daarvan getuigen Marcus (1,11), Lukas (3,22) en Petrus (hfdst 2-1,17) dus je kunt onmogelijk ontkennen dat de mens Jezus Christus de zoon van God was.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #17 Gepost op: oktober 14, 2011, 12:23:00 am »

quote:

Ozombi schreef op 12 oktober 2011 om 00:14:
Het geeft maar weer aan, dat Jezus een mens was en ook zijn beperkingen (satan) moest overwinnen. God die als mens in een lichaam op aarde komt zal dat niet hoeven doen. Ook de enige Zoon van God (??!) zal dat niet hoeven doen. Een mens natuurlijk wel, hoe ver hij ook is.

Overwint men éénmaal, dan staat de Christus op en is men een goddelijke mens. Maar ja, in het kader van de gangbare opvatting zal men dit ten stelligste ontkennen, ik weet het. Uitstekend hoor....

Zonder in te gaan op wat je beweert denk ik dat dit soort meningen niet hier horen.
Het kader is vrij helder:
Welkom op het subforum ‘Christen-zijn in de dagelijkse praktijk’!

Dit subforum is bedoeld om
vanuit een praktische invalshoek te discussiëren over het christelijk geloof, dogma’s, levensheiliging, ethische zaken, bijbelgebruik, allerlei ontwikkelingen op christelijk gebied en het leven van alledag met de Bijbel en Apostolische Geloofsbelijdenis als basis. Dat is: de Bijbel als het onfeilbare en geïnspireerde Woord van God en de Apostolische Geloofsbelijdenis als een kernachtige samenvatting van wat je als christen belijdt op grond van dat Woord van God.
De discussies in dit subforum dienen vooral over praktische zaken te gaan.

Het is dus duidelijk niet de bedoeling dat je in dit subforum meningen verkondigt die lijnrecht tegen de Bijbel en de Apostolische Geloofsbelijdenis ingaan, of dat je het gezag van de Bijbel en/of de Apostolische Geloofsbelijdenis in twijfel trekt.


Opmerkingen in de trant van "Jezus is niet de zoon van God" passen derhalve hier niet (passen volgens mij sowieso nergens maar dat terzijde....)
Mail me maar als je wat wilt weten

bloem

  • Berichten: 169
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #18 Gepost op: oktober 14, 2011, 07:13:41 am »

quote:


Er zit toch wel een waarheid in wat Ozombi zegt, wij hëbben deel gekregen aan Gods natuur. zie 2 Petr 1:4.
Wij zijn dus voor een deel goddelijk, omdat Jezus in ons woont.
Wij zijn het alleen niet gewent om dit te zeggen.
toch ?

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #19 Gepost op: oktober 14, 2011, 09:24:55 am »

quote:

bloem schreef op 14 oktober 2011 om 07:13:
[...]

Er zit toch wel een waarheid in wat Ozombi zegt, wij hëbben deel gekregen aan Gods natuur. zie 2 Petr 1:4.
Wij zijn dus voor een deel goddelijk, omdat Jezus in ons woont.
Wij zijn het alleen niet gewent om dit te zeggen.
toch ?
Toch denk ik dat er een heel wezenlijk verschil bestaat tussen wat jij hier (terecht) aanvoert en het idee dat "het goddelijke in de mens aanwezig is vanaf "den beginne" en men slechts moet luisteren naar de innerlijke stem die je het goede influisterd om "gered" te worden"...

In het ene geval is God degene die ons "het goede" openbaart en ons laat delen in die goedheid. In het andere geval kan de mens zelf dat goede bewerkstelligen: heeft hij dus een volledige mogelijkheid, macht en kracht om "goed" te worden (in grote lijnen het idee van "Pelagius + 'nazaten'")...

Petrus zegt in het vers dat je aanhaalt:
die mooie en grote beloften zijn ons gegeven (δεδώρηται); zodat je door middel daarvan (ἵνα διὰ τούτων) deelgenoot kan worden van de goddelijke natuur (γένησθε, van γίνομαι - worden).

Petrus wijst hier dus heel duidelijk naar de oorsprong van onze mogelijkheid tot "vergoddelijking". Waarbij ik zelf denk dat ook op dat moment onze "theosis" begrenst zal blijven door ons menszijn... Ons deelhebben aan die goddelijke natuur hebben wij als mensen... Net zoals Christus Zichzelf moest "ontledigen" (het ἐκένωσεν, waar Fil 2:7 over sprak) om als mens één te zijn met de goddelijke natuur... Christus geeft hier de grens aan voor ons: "Ik kan niets zonder de Vader - Hij heeft Mij alle macht gegeven"... God als mens is afhankelijk van God... Meer dan Jezus Christus zullen wij nooit worden...

Want de Zoon heeft de Vader hoog verheven... "Opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader."

Ofwel (en dan wordt het ingewikkeld): wij zullen worden zoals Christus is (als mens) maar Hij zal (als God) altijd boven ons staan...


En het cruciale verschil tussen de 2 uitgangspunten waar ik het in het begin over had? Ik het eerste geval ("Petrus") is de mens volledig afhankelijk van God (zoals m.i. de bijbel ons leert); in het tweede geval zouden we de (dodelijke) vergissing kunnen maken dat we ooit zelf in staat zouden kunnen zijn om God terug te vinden... Leggen we op dat punt (want verder hebben wij van God enorm veel vrijheid gekregen!!!) ons lot niet in Zijn handen, dan hebben we in het geheel geen houvast voor ons leven!!
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2011, 03:40:42 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #20 Gepost op: oktober 14, 2011, 09:48:57 am »
Golftheorie
Geloof is als een golf. Als een geluidsgolf. Je kunt er haarfijn op afstemmen, je kunt het het best ervaren door een beleving en je kunt het het samen beleven als je de harmonische trilling benaderd of laat meegalmen.

Maar het effect van golven is dat zij interfereren. Daar doe je niets aan. Als er dus een golf van een andere frequentie of andere klankkleur komt, dan krijg je effecten van versterking en verzwakking, maar vooral van een samengestelde nieuwe golf.

Daarom is het in het geloof van groot belang om het geloof te onderscheiden en alles wat daar niet bij hoort ervan af te scheiden. Om er de rust en de stilte voor te creëren om de geloofsgolf onbeïnvloed te ervaren.  En wanneer dit effect wordt bereikt, dan wordt de golf helder en met de harmonische golven wordt het als een warme klankkleurenspectrum die dringt tot vér in de wereld van kakefonie en samengestelde golven: waar heel veel golven interfereren ontstaat een ondefinieerbare ruis. Zoals de kleur bruin.

En wie het ziet en ervaart, die spreekt van warmte, en zuiverheid, en die wordt ook bewogen. Want geloof is een trilling, en gesteldheid van het hart die een trilling veroorzaakt.

Maar zoals muziek ook zonder enige diepere norm of moraal een fysieke trilling kan veroorzaken in de mens, en de menselijke geest fysiek in vervoering kan raken zonder een diepere norm of moraal, zo is het altijd van essentieel belang om de oorspronkeleijk geloofsgolf te zoeken en op af te stemmen en er in gewillige zoekende harmonie in mee te gaan.

Want als wij in de juiste harmonie zijn, dan is ons zenden ook van dezelfde harmonie. Oók als ons zenden al gelijk interfereert met andere golven en een nieuwe samengestelde golf creëert die afwijkt van hetgeen wij zonden en of ontvingen.

En daarbij mogen we nooit uit het oog en uit het hat verliezen dat er om de zender van die golf vele, vele, vele, zenders staan opgesteld die er in alles maximaal proberen om de oorspronkelijke golf te benaderen in trilling en een harmonisch moment van interferentie te creëren.

En daar is het moment van de waarheid. Ons geluid gaat vanzelf een samenstellend geheel worden met onze omgeving. Dat kán niet anders. En op dat moment is het afhankelijk van onze bron en van onze voeding wat er gebeurt. Ofwel onze harmonische klank blijft extern gevoed door onze eigen bron voor afstemming en bewogenheid, ófwel onze harmonische klank ontmoet andere harmonische klanken om ons heen, en zij gaat afstemmen met die klanken en met het afstemmen om de omgevingsharmonie verliest zij iets van de oorspronkelijke bron. En make-no-mistake: uit de golftheorie weten wij dat de omliggende golven in harmonie de oorspronkelijke harmonische bron in zuiverheid en klankkleur kunnen gelijkworden en ook overtreffen.

Gij geheel anders ! Door de boodschap van zuiverheid en afstand tot de wereld creëren wij een gemeenschap. Die gemeenschap is ook een gemeenschap met God. Daarom is een gelovige ook vanuit zichzelf geneigd de interne harmonie te zoeken als versterker, als klankkast, als genietingsbron en ook als laving en voeding. En wie het voorgaande vat die ziet ook in dat dat noodzakelijk is in een omgeving van interfererende anderssoortige golven.

Maar daar zijn twee punten van verstoring:
Ten eerste, door de eigen interne harmonie te identificeren met de geloofstrilling, ontstaat ongemerkt een nieuwe harmonsiche afstemming die wordt geijkt, niet aan de bron, maar aan de verzameling van door de bron gevoedden. Dat is dus een afgeleide harmonie. Het probleem is dat als eenmaal in harmonie de harmonie als bron is geaccepteerd, deze harmonische samenklank langzaam kan verwijderen van de oorspronkelijke bron. Het verraad zit hem, dan in het goede: ook al is het in volledige harmonie, door de nieuwe samengestelde golf wordt de verbinding verbroken met de oorspronkeleijke bron. En dat geeft niets totdat er langzaam een verwijdering optreedt. Maar die verwijdering ontdekt nioemand omdat er niet meer wordt afgestemd op de oorspronkelijke bron, maar genoegen wordt genomen met de afgeleide harmonische nieuwe bron. En dan komen we zelfs zover dat we ook officieel gaan zeggen dat de oorspronkelijke bron alleen maar ontstaan kan zijn in deze harmonie, en dus aan haar ondergeschikt is.

En dan is er het tweede punt van verstoring. Namelijk dat onze bron ons niet heeft tot taak gesteld om in de woestijn, of veel beter om in een beschermde grot te gaan, waar geen interferentie van buiten is en onze harmonie tot volle gelding en zuiverheid kan komen. Onze bron verwacht van ons iets anders: namelijk juist het heengaan en ons te verplaatsen tot in het midden van de omringende golven, en juist dáár een eigen klankkast en versterker van de bron te worden. Maar áls wij weten dat onze harmonie een eigen bron heeft en áls wij weten dat de omliggende golven ook in fase/harmonie met onze golf kunnen zijn en ermee een harmonische samenklank kunnen vormen, dán is het zaak om díe harmonie als éénheid te vermijden en te benoemen en te onderscheiden van de eigen harmonie. Dan is het juist dáár van groot belang om de oorspronkelijke bron in te schakelen. Want alléén de oorspronkelijke bron kan authentiek blijvend meegaan en niet zelf als samengestelde resultante opgaan en haar oorspronkelijke kracht verliezen.

Daarom: Dus hoewel wij de volle warmte van de harmonische samenklank het best in een kring van gelijkgestemden ervaren en daarin ook het best de gemeenschap met God zien en zoeken, is onze taak en zaak om de oorspronkelijke bron vast te houden bóven al het vertrouwde in eigen omgeving - hoewel wij daar juist wel gevoed en versterkt mogen worden - en om ten tweede vervolgens onze focus volkomen te richten op de omgeving van kakefonische ruis. Niet tot afsteming, maar tot het aanheffen van het loflied van eeuwige harmonie !

Een Licht voor de wereld
Maar het geloof is geen geluidsgolf. Ons geloof gaat onze stem en ons geluid verre te boven. Het is als een LICHT. En het LICHT is het exacte bijbelse beeld van de absolute waarheid. Het verkondigt ons de golftheorie van het geloof. Plaats uw licht niet onder een korenmaat. Hebt geen deel aan hun boze werken. Vormt geen ongelijk span (harmonie in interferentie) met de wereld. Gaat heen en breng het licht onder  de volken. Priesters zijt gij. Wordt gelaafd aan de bron. God is een kracht en een licht.

Maar waar is dan het licht en hoe vind ik dat? Wie zal het ons verkondigen en onverkort ervan overtuigen wat de bron is en het Licht van God tot ons doet komen? Waar o waar is toch de bron van het Licht dat op ons afstraalt en ons in gloed zet? Is dat de zon? Is dat een gesteldheid van onze geest? Is dat een ongedefinieerd begrip liefde? Is dat een ongedefinieerde harmonie vanuit een ongedefinieerde bewogenheid?
Heeft God dan vergeten ons over de bron van het licht te vertellen en ons vergeten te communiceren waar het licht vandaan komt? Waar wij het met zekerheid in harmonie zien?

Ik zie het wel. Maar hoe komt het dat de duisternis een meer geliefde harmonie en een grotere aantrekkingskracht lijkt te bieden aan deze omgeving, en in sommige opzichten voor ontvangers van harmonie aan het licht gelijk lijkt, en deze zelfs pretendeert te overtreffen?

Is dan het Woord waar geworden dat wie de wet van God niet onderhoudt, dat God dan ook zijn kinderen niet zal onderhouden?
Is het dan zo eenvoudig dat de bron van de zuiverste harmonie is gekoppeld aan een grote zichtbare rots die wordt verguisd en verworpen, maar uiteindelijk in vastheid en werking nooit zijn effect en kracht kan verliezen? Het Woord van God was niet hetzelfde voor Adam als voor Abraham. En niet voor ons hetzelfde als voor de joden in het jaar nul. Maar wat het gemeenschappelijk heeft in alle tijden en in alle landen is dat het wordt aanvaard door God's kinderen. Abraham nam Noach aan. David nam Abraham aan. Jezus nam Jona aan. En wij nemen Jezus aan. En als wij beginnen de Steen te verwerpen die God is en was voor deze wereld, dan verzamelen wij molenstenen om onze nek. Dat zijn ook stenen, maar dan stenen van gebrokenheid en binding aan de diepten van het duister.

 :-) Klinkt dat laatste niet harmonisch?
Altijd kun je uit de waarheid het fragment kiezen van je keuze of van je geraaktheid. Positief of negatief. Tot versterking of tot afbraak. Want de mooiste harmonie steekt het meest af met de grootste duisternis. En zij vormen beide onderdeel van de absolute waarheid.
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2011, 12:38:28 pm door small brother »

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #21 Gepost op: oktober 14, 2011, 02:24:39 pm »
Ik denkt dat men nog niet helemaal begrepen heeft wat ik beweer over Jezus en zijn 'Zoon van God zijn '. Ik beweer nergens dat Jezus de zoon van God niet is. Hij is alleen niet de ENIGE zoon. De verhouding God-Christus  is niet zoals de aardse vader-zoon relatie.

Bloem begrijpt mij wel, alleen zeg ik niet dat Jezus in ons woont, maar dat dit Christus is die in ons woont.  Zodoende woont Christus ook in Jezus, en omdat Jezus deze Christus tot uitdrukking bracht wordt hij Jezus Christus genoemd. De mens Jezus, die de god/christus - mens manifesteert. Jezus is zodoende als mens een zoon van God, omdat hij in zijn toestand als mens, zijn volmaakte Zelf manifesteert. (zijn Christus-toestand).

Waar velen dus zeggen: "Jezus woont in ons en zal ons redden "   , is dat voor mij:  " Christus woont in ons en zal ons redden ". Waar velen zeggen
" Jezus heeft ons verlost door te sterven aan het kruis " ,  is dat voor mij
" Een mens verlost zichzelf door de Christus in hemzelf te manifesteren "
en om dat anders te zeggen :   " Door zijn volmaakte Zelf te zijn " , net zoals Jezus dit ook deed. Zijn goddelijke of Christus-Zelf.

God en Christus zijn voor mij geen entiteiten of wezens zoals een mens of een zonnestelsel , maar eerder geestelijke principes die door entiteiten zoals een mens of zonnestelsel ' heentrillen ' .  Wie als entiteit zijn bewustzijn/wezen op diezelfde volmaakte frequentie kan laten meetrillen , zal zijn Christus-toestand manifesteren. Die volmaakte frequentie of trilling is in potentie reeds in ons, wij moeten trachten hem te manifesteren door ons er bewust van te worden.

Het lijkt me op zich niet lastig te begrijpen. Men kan toch snappen dat een mens zichzelf kan verbeteren? Door (levens)lessen te leren, door inzicht en wijsheid te verwerven , door een grotere mate van liefde van binnenuit de wereld in te zenden etc. Het persoonlijke zelf van een mens, gericht op het ego ( ik ) is beperkt tot het begrijpen van zijn menselijke kant. Het goddelijke zelf van mens, gericht op het geheel ( Ik Ben ) is in staat alles te begrijpen. De mogelijkheid tot groei van het beperkte (ego) richting het universele , is de mogelijkheid te groeien van mens tot christus (mens).
Deze mogelijkheid is bij ieder wezen vanaf het begin ' ingeplant '.

Dus niet alleen Jezus is een zoon van God, maar in potentie is alles en iedereen dat. Ook in het kleinste individuele atoom van ons lichaam is  deze groei-mogelijkheid ingeplant. Wat in de ene mens mogelijk is, is ook in de andere mens mogelijk. Als Jezus ons leert: " Volg Mij " , dan bedoelt hij niet te zeggen dat men hem moet vereren als een afgod, maar hij bedoelt te zeggen " Doe wat ik doe " ---> wordt één met uw goddelijkheid

Dit zegt hij tegen ons allemaal. Jezus is voor een bepaalde grote groep mensen op deze wereld de belangrijkste Leraar. Zijn  boodschap is voor iedereen op deze wereld bedoeld. Boedha is voor een bepaalde andere grote groep mensen op deze wereld de belangrijkste Leraar. En ook zijn boodschap is voor iedereen op deze wereld bedoeld. Dat kán, omdat de boodschap in diepste essentie volkomen dezelfde is.

Als men nu twijfelt :  " Maar hoe kan ik dat in 1 enkel leven, in dít leven bewerkstelligen? Dat lukt toch nooit? " . Dan verwijs ik u graag naar de wetten van karma en wederbelichaming. Oosterse termen inderdaad, maar daarom niet minder geldig voor iedereen. Wie enig verstand heeft, en de geest van het leven aanvoelt, kan begrijpen dat lichamelijke geboorte en lichamelijke dood slechts 2 aspecten zijn van het Leven dat binnenin het lichaam is.  Waarom valt het lichaam uiteen bij de dood? Omdat de geest er niet meer in is! Waarom groeit het lichaam als men geboren is? Omdat de geest er in is gekomen. En zo groeit de innerlijke geest, door een lange cyclus van geboorte en sterven. En is de innerlijke geest voldoende gerijpt en van voortreffelijke kwaliteit geworden, " dan zal men de (lichamelijke) dood niet meer hoeven smaken ".........

Dit hoeft zelfs voor de strengste christelijke gelovigen geen raadsel te wezen. De gehele natuur bestaat uit cycli , zodoende ook het onsterfelijke oneindige leven van de geest. Slechts het materiele kent geboorte en dood, maar de geest sterft nooit omdat de geest ' in den beginne begiftigd is met goddelijke geest ' .  Uit de Ene (goddelijke) Geest zijn alle individuele geesten (bewustzijnen) voortgekomen. Het Ene heeft zich verdeeld in velen. Nooit zal één van de velen gelijk zijn aan dát Ene , omdat dát Ene hetgene is wat in allen IS.

Geloven begint met vertrouwen dat iets zo is. Belangrijker is te weten dat iets zo is. Ook dát is Geloof. En men kan alleen te weten komen door zichzelf innerlijk te blijven onderzoeken en evalueren. Ken Uzelf!

Doe ermee wat u wilt. Het is geen nieuwe profetie die hier wordt vermeld.
Zou Jezus deze zaken niet geweten hebben? Moet haast wel, toch?

(( ps:: ik hebdeze post voor de zekerheid opgeslagen, want voor je het weet is ie verwijderd  |:(  en dat zou jammer zijn ))
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2011, 02:47:22 pm door Ozombi »

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #22 Gepost op: oktober 14, 2011, 04:00:46 pm »

quote:

Ozombi schreef op 14 oktober 2011 om 14:24:
Als men nu twijfelt :  " Maar hoe kan ik dat in 1 enkel leven, in dít leven bewerkstelligen? Dat lukt toch nooit? " . Dan verwijs ik u graag naar de wetten van karma en wederbelichaming. Oosterse termen inderdaad, maar daarom niet minder geldig voor iedereen. Wie enig verstand heeft, en de geest van het leven aanvoelt, kan begrijpen dat lichamelijke geboorte en lichamelijke dood slechts 2 aspecten zijn van het Leven dat binnenin het lichaam is.  Waarom valt het lichaam uiteen bij de dood? Omdat de geest er niet meer in is! Waarom groeit het lichaam als men geboren is? Omdat de geest er in is gekomen. En zo groeit de innerlijke geest, door een lange cyclus van geboorte en sterven. En is de innerlijke geest voldoende gerijpt en van voortreffelijke kwaliteit geworden, " dan zal men de (lichamelijke) dood niet meer hoeven smaken ".........

Dit hoeft zelfs voor de strengste christelijke gelovigen geen raadsel te wezen...

...En men kan alleen te weten komen door zichzelf innerlijk te blijven onderzoeken en evalueren. Ken Uzelf!

Doe ermee wat u wilt. Het is geen nieuwe profetie die hier wordt vermeld.
Zou Jezus deze zaken niet geweten hebben? Moet haast wel, toch?


Ik hoor Jezus iets zeggen wat volgens mij lijnrecht ingaat tegen het idee van "karma" en "vipāka". Het is niet "wie goed doet goed ontmoet", maar:

Mat 5:45b Hij laat zijn zon immers opgaan over goede en slechte mensen en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. 46 Is het een verdienste als je liefhebt wie jou liefheeft? Doen de tollenaars niet net zo? 47 En als jullie alleen je broeders en zusters vriendelijk bejegenen, wat voor uitzonderlijks doe je dan? Doen de heidenen niet net zo? 48 Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is.

Een mens kan zichzelf niet verbeteren, maar wordt opgeroepen zich te bekeren tot de "volmaaktheid". Niet het eigen "zelf" dient ten voorbeeld maar de hemelse Vader die volmaakt is (ZOALS jullie hemelse Vader volmaakt is)... En waarom? Omdat men dat leert uit "goede gevolgen vanuit goede handelingen en kwade gevolgen vanuit kwade handelingen"? Lijkt me niet; immers: God laat zijn zon opgaan over goede en slechte mensen en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.

Het volmaakt Goede leert men rechtstreeks van God... Niet vanuit "een goddelijke kern in jezelf", maar omdat God ons dat laat zien...


Ken uzelf? Ja, in zoverre dat zelf niet lijkt op het beeld dat God daarvan heeft en toont... En voor de rest leert Jezus: "bekeer je"... Leer niet zozeer van je fouten (maar weet dat je ze hebt!), maar leer rechtstreeks van het Goede.

Of, zoals Paulus het zegt (Rom 12:21): Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.


In mijn eigen woorden: Eigengereidheid overwin je niet door zelf nog harder je best te doen... Maar door jezelf volledig in handen te leggen van Hem die het Goede Zelf is... Te bewegen binnen (de heel ruime grenzen!) die HIJ je stelt...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #23 Gepost op: oktober 14, 2011, 06:14:08 pm »

quote:

bloem schreef op 14 oktober 2011 om 07:13:
[...]

Er zit toch wel een waarheid in wat Ozombi zegt, wij hëbben deel gekregen aan Gods natuur. zie 2 Petr 1:4.
Wij zijn dus voor een deel goddelijk, omdat Jezus in ons woont.
Wij zijn het alleen niet gewent om dit te zeggen.
toch ?
Mee eens.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #24 Gepost op: oktober 14, 2011, 09:59:05 pm »

quote:

bloem schreef op 14 oktober 2011 om 07:13:
[...]

Er zit toch wel een waarheid in wat Ozombi zegt, wij hëbben deel gekregen aan Gods natuur. zie 2 Petr 1:4.
Wij zijn dus voor een deel goddelijk, omdat Jezus in ons woont.
Wij zijn het alleen niet gewent om dit te zeggen.
toch ?
Nee, er zit geen waarheid in volgens de Bijbel en dat is vooralsnog het kader waarbinnen ik mij beweeg en anderen ook.

Overigens, als jij een appel eet, ben jij dan ook een appel?
Nope.
Net zo min dat jij en ik goddelijk zijn omdat Christus in ons is ben jij geen appel omdat jij een appel eet.
Je bent wél van Christus maar niet goddelijk.

Wat Ozombi beweert hangt stijf aan tegen zaken als new-age en andere vormen van geloof.
Vandaar ook dat ik eerder aangaf dat zijn reactie's niet passen binnen het kader van dit subforum.
Hij ontkent een scala aan zaken die zowel in de bijbel als in het apostolicum staan.
De enige kern van waarheid die hij geeft is dat jij het als mens zelf kunt en moet doen. Weinig bijbels volgens mij.
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2011, 10:00:01 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #25 Gepost op: oktober 14, 2011, 11:07:29 pm »
Hoi small brother,

quote:


Een boeiende beeldspraak, maar zou je de link met het onderwerp van dit topic kunnen verduidelijken?
Liefst in een wat korter bericht.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #26 Gepost op: oktober 15, 2011, 12:04:40 am »
@Riemer Lap ::  de bijbel ontkent helemaal niet wat ik beweer , dat wat jij new age noemt (lol).  old age is het waar ik het over heb!

De bijbel ondersteunt mijn beweringen soms zelfs letterlijk! En vaker ondersteunt de bijbel mijn beweringen , mits men de symboliek begrijpt.
Ik ondersteun dus in wezen de bijbel , maar dan moet je hem dus niet letterlijk lezen! Dat is hier het punt. Men beweert wel dat ik niet de bijbel volg, maar in wezen doe ik dat uiteindelijk wel. Men beweert wel dat Jezus voor verlossing zorgt, terwijl ik daarentegen zeg dat dit niet Jezus als individu is, maar juist dat goddelijke Principe Christus. Wie bewust wordt van de Christus in zichzelf, zal zich kunnen verlossen. Immers, men zal zich bewust zijn van de weg naar volmaaktheid. Ja inderdaad, dat is een eigen inspanning van het individu. Volmaaktheid komt niet aanwaaien. Dat is op Aarde net zo. Wil je iets verbeteren aan iets, of aan jezelf, dan komt dat niet aanwaaien!  

Wie dat niet wil zien, die kán het blijkbaar niet zien. Sommigen op het forum zien het wel, anderen zien het niet. Niet dat dit mijn verdienste is...zo bedoel ik dat niet. Maar de tegenstelling is treffend. Denk je dat ikzelf het goddelijke helemaal begrijp ??? Absoluut niet! Maar op dit punt weet ik absoluut dat ik [ weet ]. En dat degenen die menen dat een mens [altijd] voorbestemd is te sterven (en dus een kneus is ?! ) het [niet weten].

Een mens is goddelijk , want uit God voortgekomen. Uit goddelijke geest.
Wat is dan logischer? Er is 1 voorbestemde Christus onder de uit God voortgekomenen ( Jezus?) , of allen zijn voorbestemd (ooit) Christus te worden? God werkt niet selectief. Voor God is alles en iedereen volmaakt want dat is zijn Geest. Zijn kenmerkende factor, zo u wil. God kiest niet 1 enkel wezen uit om als zijn enige Zoon door het leven te gaan. Natuurlijk zijn er altijd 'voorlopers' , Leraren die het gros vooruit zijn gegaan. Dat wil niet zeggen dat het gros gedoemd is achter te blijven. Neen !!!
Juist die denkwijze dat er voorkeur zou bestaan in de geest van God werkt afgods-verering in de hand, en leidt tot innerlijke passiviteit.

Juist dat principe van gelijkheid (alles is in potentie goddelijk, want uit God voortgekomen) is die goddelijke gedachte. Werkt broederliefde in de hand. Zet aan tot werken voor de ander zonder eigen voordeel te zoeken.
Wij zijn immers allen goddelijke broeders, en wie werkelijk in die geest leeft zal ten allen helpen daar waar hulp gevraagd wordt en daar waar hulp gegeven kan worden.

Hoe dan ook, dit is mijn manier van Christen-zijn in de praktijk. Als de mods hier dat weg willen halen, ga uw gang maar. Mij heb je er niet mee.
Het is enkel jammer voor degenen die deze oneindig oude principes nog niet kennen. Het is dé plek om er kennis mee te maken! Waar anders ?
Mijn indruk is niet dat de gemiddelde GKV-er erg op zoek is buiten het bekende. Zoeken naar de bekende weg is veilig inderdaad. Alleen je vrienden en familie liefhebben is ook veilig. Maar dat is niet waar de echte resultaten vandaan zullen komen, begrijpt u?

Ben ik zelf bang om op 'vreemd' terrein te wandelen? Ik zit toch niet hier te posten in de verwachting een hoop applaus te krijgen? De strijd tegen de zonde......die voer je maar op 1 manier. Met jezelf!
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2011, 12:21:03 am door Ozombi »

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #27 Gepost op: oktober 15, 2011, 12:22:05 am »

quote:

wimnusselder schreef op 14 oktober 2011 om 23:07:
Een boeiende beeldspraak, maar zou je de link met het onderwerp van dit topic kunnen verduidelijken?
Liefst in een wat korter bericht.
Laat ik het dan omwille van je verzoek alleen op jou betrekken:

quote:

het 1e advies van de (Britse) Quakers:
Take heed, dear Friends, to the promptings of love and truth in your hearts. Trust them as the leadings of God whose Light shows us our darkness and brings us to new life.

Het gevoel van liefde en waarheid kan buitengewoon misleidend zijn, als er geen ijking plaatsvindt aan een gezaghebbende leer. Ik denk dat dat algemeen bekend en aanvaard is. IJking is dus essentieel, hoewel de ervaring zelf niet 100% volmaakt in de uitvoering hoeft te zijn, en dus als ervaring wel volkomenheid kan bereiken in haar doel van dat moment.

Je vertrouwen stellen op je gevoel is dus afstemmen op een harmonie die zelf niet meer is dan een afgeleide van de bron.
Dat kan heel zuiver in overeenstemming zijn met God. En het kan heel zuiver zijn in gevoel,  terwijl het niet in overeenstemming is met God. En dat kan in harmonie zijn met de groep die daarop ook weer een harmonische reactie in onderlinge afstemming en ijking op kan geven, waardoor de groep als geheel langzaam kan verwijderen van de oorspronkelijke bron. Of bijv. ook als er iemand van binnenuit met een flinke dwaling komt. Door de natuurlijke effecten van harmonie zal die dwaling (hopelijk) worden verzacht en verminderd, maar zij zal iets van effect houden dat niet of niet snel verdwijnt tenzij er een ijking plaats vindt aan de bron.  

De zeer goede woorden van je voorganger kunnen dus volkomen zuiver zijn. Maar ook mogelijk is dat de woorden zuiver zijn maar al een onderdeel zijn van dwaling. Waarbij mijn punt dus is dat de oppervlakte niet altijd biedt wat het lijkt en dat er daarom altijd ijking en herijking moet plaatsvinden aan de oorspronkelijke bron. In geest, en in verstand, en in het hart. De oorsponkelijke bron, dat is God zelf. En wat wij van Hem meekrijgen om aan te toetsen zijn zijn Daden, zijn Kracht, en zijn Woorden.

Is dat voor nu tot zover voldoende tegemoetkomend aan je vraag?
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2011, 12:50:39 am door small brother »

bloem

  • Berichten: 169
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #28 Gepost op: oktober 15, 2011, 12:33:46 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 oktober 2011 om 21:59:
[...]
Nee, er zit geen waarheid in volgens de Bijbel en dat is vooralsnog het kader waarbinnen ik mij beweeg en anderen ook.

Overigens, als jij een appel eet, ben jij dan ook een appel?
Nope.
Net zo min dat jij en ik goddelijk zijn omdat Christus in ons is ben jij geen appel omdat jij een appel eet.
Je bent wél van Christus maar niet goddelijk.

Wat Ozombi beweert hangt stijf aan tegen zaken als new-age en andere vormen van geloof.
Vandaar ook dat ik eerder aangaf dat zijn reactie's niet passen binnen het kader van dit subforum.
Hij ontkent een scala aan zaken die zowel in de bijbel als in het apostolicum staan.
De enige kern van waarheid die hij geeft is dat jij het als mens zelf kunt en moet doen. Weinig bijbels volgens mij.

Het klopt inderdaad dat je geen appel word als je een appel eet, maar stel dat je opnieuw geboren word als een appel ?
Dat is dus de wedergeboorte, waar je als zondaar over gaat in rechtvaardige, maar....daar is al een topic over. :-)
Op het moment dat je wedergeboren wordt krijg je Gods natuur in je,
hoe leg jij dan 2Petr1:4 uit ?

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #29 Gepost op: oktober 15, 2011, 12:51:20 am »

quote:

Ozombi schreef op 15 oktober 2011 om 00:04:
@Riemer Lap ::  de bijbel ontkent helemaal niet wat ik beweer , dat wat jij new age noemt (lol).  old age is het waar ik het over heb!

De bijbel ondersteunt mijn beweringen soms zelfs letterlijk! En vaker ondersteunt de bijbel mijn beweringen , mits men de symboliek begrijpt.
Ik ondersteun dus in wezen de bijbel , maar dan moet je hem dus niet letterlijk lezen! Dat is hier het punt. Men beweert wel dat ik niet de bijbel volg, maar in wezen doe ik dat uiteindelijk wel. Men beweert wel dat Jezus voor verlossing zorgt, terwijl ik daarentegen zeg dat dit niet Jezus als individu is, maar juist dat goddelijke Principe Christus. Wie bewust wordt van de Christus in zichzelf, zal zich kunnen verlossen. Immers, men zal zich bewust zijn van de weg naar volmaaktheid. Ja inderdaad, dat is een eigen inspanning van het individu. Volmaaktheid komt niet aanwaaien. Dat is op Aarde net zo. Wil je iets verbeteren aan iets, of aan jezelf, dan komt dat niet aanwaaien!  

Wie dat niet wil zien, die kán het blijkbaar niet zien. Sommigen op het forum zien het wel, anderen zien het niet. Niet dat dit mijn verdienste is...zo bedoel ik dat niet. Maar de tegenstelling is treffend. Denk je dat ikzelf het goddelijke helemaal begrijp ??? Absoluut niet! Maar op dit punt weet ik absoluut dat ik [ weet ]. En dat degenen die menen dat een mens [altijd] voorbestemd is te sterven (en dus een kneus is ?! ) het [niet weten].

Een mens is goddelijk , want uit God voortgekomen. Uit goddelijke geest.
Wat is dan logischer? Er is 1 voorbestemde Christus onder de uit God voortgekomenen ( Jezus?) , of allen zijn voorbestemd (ooit) Christus te worden? God werkt niet selectief. Voor God is alles en iedereen volmaakt want dat is zijn Geest. Zijn kenmerkende factor, zo u wil. God kiest niet 1 enkel wezen uit om als zijn enige Zoon door het leven te gaan. Natuurlijk zijn er altijd 'voorlopers' , Leraren die het gros vooruit zijn gegaan. Dat wil niet zeggen dat het gros gedoemd is achter te blijven. Neen !!!
Juist die denkwijze dat er voorkeur zou bestaan in de geest van God werkt afgods-verering in de hand, en leidt tot innerlijke passiviteit.

Juist dat principe van gelijkheid (alles is in potentie goddelijk, want uit God voortgekomen) is die goddelijke gedachte. Werkt broederliefde in de hand. Zet aan tot werken voor de ander zonder eigen voordeel te zoeken.
Wij zijn immers allen goddelijke broeders, en wie werkelijk in die geest leeft zal ten allen helpen daar waar hulp gevraagd wordt en daar waar hulp gegeven kan worden.

Hoe dan ook, dit is mijn manier van Christen-zijn in de praktijk. Als de mods hier dat weg willen halen, ga uw gang maar. Mij heb je er niet mee.
Het is enkel jammer voor degenen die deze oneindig oude principes nog niet kennen. Het is dé plek om er kennis mee te maken! Waar anders ?
Mijn indruk is niet dat de gemiddelde GKV-er erg op zoek is buiten het bekende. Zoeken naar de bekende weg is veilig inderdaad. Alleen je vrienden en familie liefhebben is ook veilig. Maar dat is niet waar de echte resultaten vandaan zullen komen, begrijpt u?

Ben ik zelf bang om op 'vreemd' terrein te wandelen? Ik zit toch niet hier te posten in de verwachting een hoop applaus te krijgen? De strijd tegen de zonde......die voer je maar op 1 manier. Met jezelf!

Je geeft niets anders aan dan dat je je beweegt in een wereld die vooralsnog niet past binnen wat de Bijbel leert en de belijdenissen (zie policy alhier) aangeven.
Derhalve heb ik niet de behoefte op je te reageren :)
Mail me maar als je wat wilt weten

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #30 Gepost op: oktober 15, 2011, 02:47:23 pm »
Hoi small brother,

quote:

small brother schreef op 15 oktober 2011 om 00:22:
Is dat voor nu tot zover voldoende tegemoetkomend aan je vraag?

Ja, hier heb ik wel wat aan, al focus je nog steeds niet expliciet op de strijd tegen de zonde en laat je nu je golf-beeldspraak vallen.
Ja, ingevingen van liefde en waarheid behoeven ijking.
De link die ik gaf verwees ook naar de rijke traditie die Quakers hebben qua ijkingsmethodes.
Het 1e advies is dus om die ingevingen allereerst te ijken aan de vraag 'is dit echt liefdevol en waar?'
Dat is niet alleen een kwestie van gevoel, uiteraard.
Om dat te bepalen heb je naast gevoel ook je verstand, je intuïtie en je waarnemingsvermogen nodig.
Daarna volgen nog heel wat meer adviezen en vragen die dienen om die ingevingen te ijken.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #31 Gepost op: oktober 15, 2011, 07:28:08 pm »
@Riemer Lap::
 Dat het volgens jou niet past binnen wat de bijbel leert betekent nog niet dat het onwaar is wat ik hier aangeef. Wat als de bijbel dít juist wél aangeeft , maar dat het met de letterlijke methode er niet uit te halen is?Overigens is het er wel uit te halen op diverse plekken, zelfs met de letterlijke tekst, maar daar wordt zelden op gereageerd. Ook jij wilt dat wederom niet doen en dat is je goed recht.

Toch vraag ik: " Waarom is het onterecht dat een mens zijn eigen goddelijkheid onderzoekt ? "  terwijl op diverse plaatsen in de bijbel wordt aangegeven dat de mens a priori goddelijke natuur in zich heeft.

En ontopic:: De strijd tegen de zonde is uiteindelijk de strijd tegen de dood. Jezus overwon de dood omdat hij zijn volmaakte Christus-zelf tot uitdrukking bracht , zodoende lijkt me duidelijk waar die strijd ieder ander heen leidt? ---> Naar de volmaakte uitdrukking van ( het leven in) jezelf.

Ook in filosofische zin is het logisch. Een mens IS in staat zich te verbeteren en kan groeien richting het ideaal (Christus).

Zoals een hardloper zijn lichamelijke vermogens kan verbeteren en een schaker zijn geestelijke vermogens om door eigen inspanning (training) te groeien in hun sport , zo kan elk mens op dezelfde wijze groeien richting het ideaal  , het Christus-zelf of volmaakte zelf van die mens.

Wie dat wil ontkennen zal dat ideaal niet gaan volbrengen. Niet nu en ook niet in de toekomst , en het zal pas kunnen gebeuren als er een omslag in het denken plaatsvindt waarin men gelooft dat het wél kan! " Het is volbracht ! "  --->  " De Christus heeft overwonnen ! "

Het is  niet vanaf de eerste zin in het NT dat Jezus al Christus was. Op diverse plaatsen wordt dit aangegeven. " Mijn uur is nog niet gekomen " ,
" Hij was nog niet door de Vader verheerlijkt " etc  geven dit aan. Men kan in het evangelie dus ook lezen dat er een proces bezig was in de mens Jezus die uiteindelijk leidt tot de volbrenging van het ideaal.
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2011, 07:37:43 pm door Ozombi »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #32 Gepost op: oktober 16, 2011, 09:01:11 pm »

quote:

bloem schreef op 15 oktober 2011 om 00:33:

hoe leg jij dan 2Petr1:4 uit ?

Binnen het verband van de brieven van Petrus en het NT.
Ik heb namelijk een hekel aan het lering trekken van een enkele tekst. Dat neigt naar tekstplukkerij en daar ben ik allergisch voor.
Let in dat verband even op het woordje "opdat" in 2 petrus 1. Er staat nadrukkelijk niet dat je goddelijk bent maar er staat wat anders. Het woordje opdat geeft aan dat er een groei is naar iets wat volmaakt zal zijn. Dat volmaakte is er op deze wereld niet.

Wat jij zegt neigt naar de leer waarin gezegd wordt dat de mens "een goddelijke vonk" meedraagt.
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2011, 12:09:13 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #33 Gepost op: oktober 17, 2011, 02:17:53 am »
@Riemer Lap::
Natuurlijk is er groei naar volmaaktheid, maar de absolute volmaaktheid bestaat alleen als een abstractie ( in de geest van God ).
Wat jij daarover zegt is dus zeker waar. Er is voor alles ten allen tijden nog meer perfectie voorradig, het ideaal kan altijd groeien naar een nog idealer ideaal. Dus ook de mens. Zodoende draagt de mens niet alleen de goddelijke vonk, maar is die goddelijke vonk zelf. Een mens kan immers altijd verder groeien naar iets wat nog meer perfect is, en dat tot in de oneindigheid. Dat wijst automatisch op goddelijke natuur.

Ook het AL wordt op deze wijze steeds meer volmaakt. God is dat beginsel van Volmaaktheid, het AL is het geheel in gemanifesteerde (en onzichtbare) vorm. Omdat het AL als geheel steeds verder groeit ,omdat de individuele delen ervan steeds verder groeien, zal de absolute volmaaktheid nooit gemanifesteerd kunnen worden. De abstracte absolute volmaaktheid is wat de mens de naam ' God ' heeft gegeven en daarom is God in essentie Geest. Een abstract beginsel dus.

bloem

  • Berichten: 169
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #34 Gepost op: oktober 17, 2011, 08:28:35 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 16 oktober 2011 om 21:01:
[...]

Binnen het verband van de brieven van Petrus en het NT.
Ik heb namelijk een hekel aan het lering trekken van een enkele tekst. Dat neigt naar tekstplukkerij en daar ben ik allergisch voor.
Let in dat verband even op het woordje "opdat" in 2 petrus 1. Er staat nadrukkelijk niet dat je goddelijk bent maar er staat wat anders. Het woordje opdat geeft aan dat er een groei is naar iets wat volmaakt zal zijn. Dat volmaakte is er op deze wereld niet.

Wat jij zegt neigt naar de leer waarin gezegd wordt dat de mens "een goddelijke vonk" meedraagt.


Ja , ik geloof zeker dat ik nu een goddelijke vonk meedraag, maar niet vanuit mijzelf! Opdat betekent inderdaad: met de bedoeling dat...een soort van groei inderdaad, maar je krijgt de goddelijke natuur, nadat je het verderf, dat er door de begeerte in de wereld is, ontvlucht bent (Petr.1:4)
En wanneer ben je het verderf ontvlucht ? Als je je leven door Jezus laat leiden, Zijn wil gaat doen ( oké, je kunt eens struikelen....)

Zongen de engelen al niet : ...."Vrede op aarde, in de mensen des welbehagens...." ?
Het volmaakte is er niet op deze wereld nee, maar wij kunnen wél een verschil maken. Want wij zijn wel óp deze wereld , maar niet ván deze wereld.
Misschien toch bovennatuurlijke wezens ? ;)

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #35 Gepost op: oktober 17, 2011, 09:03:59 am »

quote:

Ozombi schreef op 17 oktober 2011 om 02:17:
@Riemer Lap::
Natuurlijk is er groei naar volmaaktheid, maar de absolute volmaaktheid bestaat alleen als een abstractie ( in de geest van God ).
Wat jij daarover zegt is dus zeker waar. Er is voor alles ten allen tijden nog meer perfectie voorradig, het ideaal kan altijd groeien naar een nog idealer ideaal. Dus ook de mens. Zodoende draagt de mens niet alleen de goddelijke vonk, maar is die goddelijke vonk zelf. Een mens kan immers altijd verder groeien naar iets wat nog meer perfect is, en dat tot in de oneindigheid. Dat wijst automatisch op goddelijke natuur.

Ook het AL wordt op deze wijze steeds meer volmaakt. God is dat beginsel van Volmaaktheid, het AL is het geheel in gemanifesteerde (en onzichtbare) vorm. Omdat het AL als geheel steeds verder groeit ,omdat de individuele delen ervan steeds verder groeien, zal de absolute volmaaktheid nooit gemanifesteerd kunnen worden. De abstracte absolute volmaaktheid is wat de mens de naam ' God ' heeft gegeven en daarom is God in essentie Geest. Een abstract beginsel dus.
Wat je hier lijkt te zeggen is het volgende: omdat een mens ("het Al") altijd beter kan zijn/worden, wordt de absolute volmaaktheid nooit gemanifesteerd... Toch??

De absolute volmaaktheid is dus 'het altijd betere'...

Maar hoe weten wij dan wat dat 'altijd betere' is...?? Want daarmee bestempel je die absolute volmaaktheid per definitie als iets onkenbaars... Immers: het goede in ons is die "absolute volmaaktheid" dus niet. Want: de mens ("het Al") is altijd voor verbetering vatbaar...

TENZIJ er een mens is die beweert: "Ik heb nu dat absoluut volmaakte bereikt!". En dan stelt die mens hier de grens (is zichzelf tot god).
TENZIJ God ("het absoluut volmaakte", in jouw termen) ons leert wat dat absoluut volmaakte is (langs de weg van "openbaring"); maar ook dan bestaat er (voor de mens) een grens aan dat "absoluut volmaakte" - is op die manier "het volmaakte" kenbaar (en klopt het uitgangspunt niet dat de absolute volmaaktheid 'het altijd betere' is...)


NB: als je God aanduidt als "het beginsel van Volmaaktheid" (in de zin van "fundament") dan staat er dus een nog hoger ideaal boven God - en heb je dus God nog niet Zelf geschouwd...
Als je God aanduidt als "beginsel van Volmaaktheid" in de zin van Bron van Volmaaktheid, dan spreek je dus over God als je het over Volmaaktheid hebt...

Als voor de mens dus geldt "volmaaktheid is dus 'het altijd betere'", dan toon je met die uitspraak m.i. al aan dat de mens verre van goddelijk is... (En ook niet in de buurt van goddelijkheid zou kunnen komen zonder kennis van de "absolute volmaaktheid"... Ofwel: zonder 'openbaring' is de mens 'verloren'...)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #36 Gepost op: oktober 17, 2011, 10:41:35 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 16 oktober 2011 om 21:01:
Ik heb namelijk een hekel aan het lering trekken van een enkele tekst. Dat neigt naar tekstplukkerij en daar ben ik allergisch voor.
Dat is niet waar Riemer, want ik heb je Mattheus 13,32 vele malen zien plukken en ook heb je er lering uit getrokken. :)
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2011, 10:42:27 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #37 Gepost op: oktober 17, 2011, 10:44:07 am »

quote:

Piebe schreef op 17 oktober 2011 om 10:41:
[...]

Dat is niet waar Riemer, want ik heb je Mattheus 13,32 vele malen zien plukken en ook heb je er lering uit getrokken. :)
offtopic:sporadisch, sporadisch, meestal ga ik naar Abraham ;)
Mail me maar als je wat wilt weten

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #38 Gepost op: oktober 17, 2011, 10:52:38 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 17 oktober 2011 om 10:44:
[...]

offtopic:sporadisch, sporadisch, meestal ga ik naar Abraham ;)

Al is het sporadisch dan nog doe je het zelf ook. ;)

Indien de context duidelijk wat anders zegt als de geciteerde tekst heb ik ook moeite met teksten plukken, maar ook de ganse wet en de profeten hangen slechts aan twee geboden welke niet veel langer zijn dan de teksten die ik dikwijls citeer. Bovendien staat er ook ergens geschreven dat elk Schriftwoord geïnspireerd is, dus wat jij plukteksten noemt is wel een stukje van de heilige Geest.

Laat eerst maar blijken of iemand de schrift daadwerkelijk verdraait met zijn citaat voor je de heilige Geest nog lastert.
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2011, 10:55:35 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #39 Gepost op: oktober 17, 2011, 11:01:42 am »

quote:

Piebe schreef op 17 oktober 2011 om 10:52:
[...]

Al is het sporadisch dan nog doe je het zelf ook. ;)

Indien de context duidelijk wat anders zegt als de geciteerde tekst heb ik ook moeite met teksten plukken, maar ook de ganse wet en de profeten hangen slechts aan twee geboden welke niet veel langer zijn dan de teksten die ik dikwijls citeer. Bovendien staat er ook ergens geschreven dat elk Schriftwoord geïnspireerd is, dus wat jij plukteksten noemt is wel een stukje van de heilige Geest.

Laat eerst maar blijken of iemand de schrift daadwerkelijk verdraait met zijn citaat voor je de heilige Geest nog lastert.
Alles hangt af, denk ik, waar Bloem dat "goddelijke vuur dat in ons ontstoken wordt" vandaan ziet komen... Vanuit onszelf of vanuit God...??

Dit gekoppeld aan de vraag OF wij onszelf wel "goddelijk" kunnen noemen?
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #40 Gepost op: oktober 17, 2011, 11:06:55 am »
Hendrik, wat heeft je bericht met mijn reactie aan Riemer te maken, ben je wel goed wakker? :+
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #41 Gepost op: oktober 17, 2011, 11:14:44 am »

quote:

Piebe schreef op 17 oktober 2011 om 11:06:
Hendrik, wat heeft je bericht met mijn reactie aan Riemer te maken, ben je wel goed wakker? :+

Jullie hadden het toch ook over de reactie die Riemer "schreef op 16 oktober 2011 om 21:01"???

Ik ook...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #42 Gepost op: oktober 17, 2011, 11:23:29 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 17 oktober 2011 om 11:01:
[...]

Alles hangt af, denk ik, waar Bloem dat "goddelijke vuur dat in ons ontstoken wordt" vandaan ziet komen... Vanuit onszelf of vanuit God...??

Dit gekoppeld aan de vraag OF wij onszelf wel "goddelijk" kunnen noemen?
Inderdaad en ik vermoed dat het uitgangspunt van Bloem anders is dan dat van Ozombi.
Mail me maar als je wat wilt weten

bloem

  • Berichten: 169
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #43 Gepost op: oktober 17, 2011, 05:47:19 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 17 oktober 2011 om 11:23:
[...]

Inderdaad en ik vermoed dat het uitgangspunt van Bloem anders is dan dat van Ozombi.
Klopt denk ik,(k'heb  niet  zoveel tijd om alles uit te spitten, helaas) het is God die alles in mij werkt, van mijzelf kan ik niets, maar dat neemt niet weg dat ik nu weet wie ik in Christus ben ! een heilig persoon met een goddelijk natuur. Het is de Heilige Geest die mij dingen laat doen, die ik van mijzelf nooit zou doen. Alle eer aan de Heer !

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #44 Gepost op: oktober 17, 2011, 06:21:48 pm »
@.....::: Ook ikzelf geef alle eer aan God ( zoals ik hem definieer ) want zonder God zou een mens - of gelijk elk ander wezen of ding - statisch zijn en geen groei in zich kunnen hebben. Hoewel het goddelijke door een mens heen werkt is het wel zaak dat de mens zich daar bewust van wordt. Men zal geloof moeten hebben dat dit zo is. Indien men ontkent of negeert dat men deze goddelijke vonk is begraaft hij zijn talenten ( = mogelijkheden ) in de grond. Dus hoewel Bloem en mijzelf niet in elk detail alles exact hetzelfde zien, is dat in de hoofdlijnen zeker wel zo. Althans, als ik enkele post zo lees dan denk ik wel dat dit zo is.

@Hendrik :: Ik beweer niet dat 'de mens ' hetzelfde is als ' het AL' . Het AL is in feite de gemanifesteerde ( fysieke ) en niet-gemanifesteerde ( innerlijke) afspiegeling van God`s Geest. In de Geest van God is Volmaaktheid , ' het AL ' is de afspiegeling daarvan die zich tracht te vervolmaken. Zowel in het AL als eenheid als ook in de afzonderlijke individuele delen ervan, IS de goddelijke geest die als abstract beginsel de bewegingen in goede banen leidt.

God is in die zin dus ' bewegingsloos ' , God is immers ' voltooide volmaaktheid ' terwijl '  het AL ' altijd in beweging is.

De Christus-mens ( uzelf in Christus ) is uw volmaakte Zelf als zijnde een mens. Het is logischerwijs het relatieve volmaakte Zelf, want het mens-zijn is natuurlijk niet het eindstation voor een wezen/entiteit. Ik bedoel, de Aarde is ons tijdelijk huis, het Zonnestelsel het huis van de Aarde, de Melkweg het huis van een Zonnestelsel en dit gaat oneindig door zodat men zelfs kan zeggen dat het Universum in essentie ons huis is.

Ruimten binnen de Ruimte. Velen binnen het Ene. Bewustzijnen binnen het pure Bewustzijn.
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2011, 06:27:08 pm door Ozombi »

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #45 Gepost op: oktober 17, 2011, 06:42:27 pm »

quote:

bloem schreef op 17 oktober 2011 om 17:47:
[...]
Klopt denk ik,(k'heb  niet  zoveel tijd om alles uit te spitten, helaas) het is God die alles in mij werkt, van mijzelf kan ik niets, maar dat neemt niet weg dat ik nu weet wie ik in Christus ben ! een heilig persoon met een goddelijk natuur. Het is de Heilige Geest die mij dingen laat doen, die ik van mijzelf nooit zou doen. Alle eer aan de Heer !

Uhh, wat je dan toch wel kunt, is in de liefdesrelatie met God, waarin Hij aan jou genade geeft en meedeelt van Zijn heerlijkheid, tot de vaststelling komen dat jij niets kunt, waar je had moeten formuleren: dat jij niets GOEDS kunt. En wat je nog meer nog steeds kunt is in de liefdesrelatie met God stellen dat je een heilig persoon bent met een goddelijke natuur, waar je had moeten formuleren; dat de God die jij dient en die jij volkomen liefhebt in Zijn heerlijkheid ook aan jouw iets van zijn heerlijkheid hebt mee doen delen.

Wàt dat is, daar kun je over spreken, maar het is zeker niet de gehele goddelijke natuur, en wat het wel is laat zich samenvatten in één woord: de Trooster. Zou God een trooster nodig hebben? Maar ook: als wij Gods natuur hebben, waarom hebben wij dan nog een trooster nodig?

Welnu als wij bloeiende bloemen zijn in het veld van God, de almachtige schepper van hemel en aarde. Zouden de bloemen op het veld door het licht dat God stuurt kracht krijgen en groeien, en bloeien, en dan kunnen zeggen dat zij de natuur van God hebben? Ja, misschien kunnen zij dat in enig opzicht. Maar wat zou die bloemen bewegen om zoiets te gaan zeggen? Zouden ze daarmee meer worden dan ze zijn, of zouden ze daarmee meer aan God gelijk willen worden dan ze zijn?

Uit de liefde die jou volkomen maakt kun je al afleiden dat je zulke woorden nooit over de God zult spreken. Want de liefde gaat niet over hoedanigheden en naturen, maar over de liefde zèlf en de eenwording met God in onderwerping en wegcijfering van jezelf.

En als je haakt in het begrip dat wij volgens Petrus deelgenoot worden aan de natuur van God, realiseer je dan dat wij allemaal deelgenoot zijn geworden aan God op het moment dat God ons naar zijn evenbeeld maakte. 'Goden zijt gij' citeert Jezus - weliswaat als verdediging tegen de valsheid van hen die goden genoemd worden maar er niet naar handelen. Maar uit onze aard als schepsel van beeld van de heerlijkheid van God volgt dat de klemtoon niet ligt op het feit dat wij in iets aan God gelijk kunnen zijn, maar op het feit dat wij nog in zoveel NIET gelijk zijn aan God.  Maar omwille van Jezus Christus wordt ZIJN natuur ons aangerekend als onze natuur. Zover het oosten is verwijderd van het westen, zover doet God onze zonden weg van ons. Maar daarmee zijn de zonden niet met terugwerkende kracht nooit gedaan geweest! Ze zijn gedaan en ze worden gedaan. Maar ze worden niet aangerekend. Maar wij doen ze nog wel!

Goed, OK, jij duikt er niet in, dus zal ik dat ook niet doen. Ik zeg je alleen dat als je je ophangt aan zo'n tekst over hetgeen Petrus ons schrijft over hetgeen God in ons werkt, dat je dan ermee moet rekenen dat er mensen zijn die oprecht menen dat je een valstrik spant voor jezelf. Want wie de eigen zonde niet erkent, kan er ook geen vergeving voor krijgen.

De liefde zoekt niet zichzelf, maar God. En wie God ziet en Zijn Heerlijkheid ziet en erkent, die ziet ook waarin hij nog niet gelijk is aan God. En hij begint te bewegen, te lopen, te rennen naar God toe. En wie niet lopen wil en wie niet rennen wil, die mist juist de boot waarin het heil en de heerlijkheid reeds huizenhoog voor ons ligt opgestapeld. Want God heeft het ons al toebereid in Christus' opstanding.
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2011, 06:47:53 pm door small brother »

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #46 Gepost op: oktober 17, 2011, 06:45:59 pm »

quote:

small brother schreef op 17 oktober 2011 om 18:42:
Wat dat is daar kun je over spreken, maar het is zeker niet de gehele goddelijke natuur, en wat het wel is laat zich samenvatten in één woord: de Trooster. Zou God een trooster nodig hebben? Maar ook: als wij gods natuur hebben, waarom zijn wij dan nog een trooster nodig?
Dat hebben we ook niet, want de Trooster is de Heilige Geest (Joh 14,26) en die is reeds gekomen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #47 Gepost op: oktober 17, 2011, 07:02:36 pm »

quote:

Ozombi schreef op 17 oktober 2011 om 18:21:
@Hendrik :: Ik beweer niet dat 'de mens ' hetzelfde is als ' het AL' .

Zo had ik het ook niet opgevat. Maar wat je lijkt te zeggen over "de mens" lijk je ook te zeggen over "het Al". Vandaar mijn reactie:

...omdat een mens ("het Al") altijd beter kan zijn/worden, wordt de absolute volmaaktheid nooit gemanifesteerd... Toch??

De absolute volmaaktheid is dus 'het altijd betere'. Etc etc...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #48 Gepost op: oktober 17, 2011, 08:31:50 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 17 oktober 2011 om 11:01:
Alles hangt af, denk ik, waar Bloem dat "goddelijke vuur dat in ons ontstoken wordt" vandaan ziet komen... Vanuit onszelf of vanuit God...??

Dit gekoppeld aan de vraag OF wij onszelf wel "goddelijk" kunnen noemen?
Wie uit God geboren is is goddelijk lijkt me.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #49 Gepost op: oktober 17, 2011, 11:59:38 pm »

quote:

bloem schreef op 17 oktober 2011 om 17:47:
 maar dat neemt niet weg dat ik nu weet wie ik in Christus ben ! een heilig persoon met een goddelijk natuur.
Ergens gaat bij mij een christelijke schoen wringen maar ik kan zo niet 1,2,3, roepen welke (ik vrees een gereformeerde schoen...)

quote:

Het is de Heilige Geest die mij dingen laat doen, die ik van mijzelf nooit zou doen. Alle eer aan de Heer !

inderdaad: dus JIJ bent helemaal niet goddelijk maar gevuld door God.
(Schoen gevonden :) )
Per saldo wordt een met groente gevulde kip geen groente _O_ (en appel in kip is overigens best lekker maar de vorm blijft wel Kip en geen appel....)
Mail me maar als je wat wilt weten