Auteur Topic: Heiligenverering  (gelezen 23064 keer)

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #200 Gepost op: november 02, 2011, 10:39:59 am »

quote:

Trajecto schreef op 02 november 2011 om 01:14:
Hmm, dat het feit je tegenvalt is tot daaraantoe maar dat het je van mij tegenvalt dat ik je uit de droom help zou toch niet zo moeten wezen. Ik probeer je slechts met zachte hand tot waarheid te leiden. Ik kan je toch moeilijk laten dwalen... ;)

Maar goed, on-topic weer...

Akkoord! ;)

Laat ik het dan zo stellen: ik waardeer de RKK cultuur in zekere mate maar kan hun geloof niet met mijn geweten in het reine brengen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

knackebrod

  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #201 Gepost op: november 02, 2011, 04:48:42 pm »
Dag Riemer,

Het boek Bijbel in vertelling en beeld is, in dit geval geen kinderbijbel
De uitgave die ik in handen kreeg is een uitgave, speciaal voor het gezin en volwassenen, in het algemeen.

Het Bijbelvers uit Jesaja 8:20 wijst op de enige weg die voor Christenen te gaan is, namelijk "in de wet van Jezus en het Getuigenis" van Zijn voorbeelden.

Dus hieraan hebben noch de Bisschop van Rome én de Staatskerk deel noch part aan! Hun heer is van een andere orde Riemer, gezien zij een andere decaloog hanteren, zoals de Staatskerk zelf onderstreept.

De Staatskerk ontkent de Almachtge Heer en Schepper als hun Heer en Verlosser.
Immers zij veranderden het eerste gebod der decaloog alsook ,tengevolge daarvan ook het 2e, het 3e en tenslotte ook het 4e gebod.
 Want zij kunnen de mensen en mensheid niet uit Egypte verlossen (het Grote Babylon) waarvan zij de (overkoepelende) Moederkerk zijn. Constatijn was hun voorbeeld. Hij probeerde als Keizer al religies met elkaar te verenigen. Men zegt nu "verzoenen" in een Oecumene.

Je moet eens leren begrijpen Riemer, dat de decaloog zoals Rome die openbaart, een vervalsing is! Als Jezus zegt dat het geloof "uit de joden is", dan betekent dat in essentie, dat alleen de wet die op de Sinaï is gegeven én door Jezus als maatstaf en basis wordt voorgehouden aan ELKE gelovige Christen, de énige weg is om Gerechtvaardigd te kunnen worden. Gerechtigheid in Christus (wet én Getuigenis in Hem alleen dus) betekent groei in Heiligmaking.


Maria de ongehoorzame en zwakke mens

Aangaande Maria, kan ik in  het aangeduide boek op blz 421 inderdaad de Voorspelling aan Maria vinden. Maar wat zegt mij dat dan verder, dan dat zij de moeder van Jezus zal worden! Er staat nergens, ook niet in de Bijbel dat zij een hogere plaats heeft dan Jezus zelf. In feite is zij ook gewoon gestroven, zoals elk ander  aards mens. Zij is, op verzoek van Jezus, door Johannes onderhouden, tot aan haar natuurlijke dood. (Johannes 19:25-28.
Bovendien wordt ze door haar menselijke zwakheden en zucht naat roem, door Jezus berispt.

Maria, de moeder van Jezus ( en dus niet van God de Almachtige) is dus volgens de Bijbel, gewoon verzorgt door Johannes en dus is zij ook op een normale wijze heen gegaan. Zij is dus NIET de koningin der hemelen, zij is dus ook NIET een Middelares, want Jezus is Middelaar. Jezus benadrukt nog eens, nadrukkelijk,  Zijn positie t.o.v. zijn moeder in Johannes 2:14

quote:

"Vrouw, wat is er tussen Mij en u?Mijn ure is nog niet gekome" Door dat te zeggen, geeft Jezus aan dat Hij het middelpunt van het Evangelie is en van de Dienst die Hij zal doen, om Zijn (en onze) Hemelse Vader te eren. Maar ook dat Maria zelf Jezus moet aannemen, om gered te worden; Gerechtvaardigd en Heilig gemaakt door Zijn voorbeeld!.


Want wat was de bedoeling van Maria met die ene opmerking, waar Jezus zo resoluut op reageerde!

Maria wilde de discipelen naar zich halen door een weldaad en daarmee zichzelf in het licht te plaatsen. Zij wilde profiteren van de plaats die Jezus Christus in nam. Ook de broers van Jezus Christus zelf, wilde Jezus overhalen om Zichzelf, als persoon te tonen aan de wereld, als een soort "Superman" dus. en zo ook roem te vergaren aangaande zijn wonderen, en zo over "de rug "van Jezus Christus een voorname positie te kunnen bekleden binnen hun leefgemeenschap (-pen).

Daarmee is het dus overduidelijk dat Maria, nooit en te nimmer " Koningin van de hemel" zou kunnen zijn of worden. Dat zij ook nooit een voornamere plaats in kon nemen in het Verlossingsplan, dat boven dat van haar Zoon zou uitstijgen.
(Jakobus 1:13-16)

Dit ter notitie genomen te hebbende Riemer, zijn dus de zogenaamde "verschijningen" van Maria allemaal het werk van de Duivel, de Satan de Tegenstander van Jezus Christus. Want we weten dat we niets dat boven of "in de aarde" mogen aanbidden (in een rots). Want alleen Satan is in staat om zich voor te doen als een overledene of een bekend persoon, voor families en de wereld.

Jezus Christus leert ons ook dat wij onze ouders dienen te respecteren, echter zolang zij onze persoonlijke keuze, om Jezus Christus te dienen, niet in de weg (zullen) staan. (zie Lukas). En dat is nu juist wat Maria tijdens de Bruiloft te Kanaän, en ook zijn broers probeerden te doen. Op dat punt kon Jezus dus Maria terecht wijzen en was het voor haar een wijze en raadzame les.

Evenals dus Petrus niet de "eerste Paus of Bisschop" kon zijn op grond van een voorspraak van Jezus persoonlijk omdat Jezus Petrus moets duiden dat de Satan bezit van hem had genomen, kon dus Maria nooit dié positie, op welke voorgestelde wijze dan ook,  in nemen die Jezus in de profetie allang voor zijn geboorte, verkondigd was. Profetieën spreken elkaar nooit tegen!

Er waren overigens nog twee aspecten waarop Jezus reageerde, ten aanzien van Zijn positie. Sinds de doop van de Heilige Geest is Jezus "Heiland" en heeft Hij geen richtlijnen meer te ontvangen van Maria, zijn moeder en ouder, waardoor Hij het levenslicht als mens zag.

Ten tweede: De wijze waarop Jezus, aangaande de wijn, zijn moeder antwoord, bewijst en leert ons dat alle macht op aarde voortaan Hem geschonken werd en is, hetzij als mens, hetzij als door de Heilige Geest gezonden (NT). Alhoewel de mens zijn gang gaat en "geboden en wetten" naar eigen hand probeert te zetten, en zo de Heilands` positie misbruikt, zal toch Jezus Christus het laatste woord hebben en de macht -ook- van de Wereldkerk zodanig af gaan nemen, dat geen mens de valse decaloog nog zal aannemen, nog geloven. Jezus Christus zelf zal er voor zorgen dat de Wereldkerk, de Staatskerk die over de koningen der aarde regeert, al haar macht, vlak voor de wederkomst van Chritus, a.h.w. in één dag zal verliezen. Wellicht dat wij, die nu nog leven, getuige zullen zijn van de bovennatuurlijke handelingen die Hij, Jezus Christus, in de toekomst bij gelegenheid zal volbrengen, als blijk van Zijn liefde voor de -individuele- mens. De uitstralingen van Zijn openbaringen zullen een wonderrbare getuigenis zijn van de Zoon.

Vandaag Riemer, wilde ik naar het Administratief centrum in Gent gaan om persoonlijke zaken te regelen. Evenals gisteren, Aller Heiligen, was het Centrum gesloten, evenals veel Openbaren werken van de gemeente.

Even nadenkend, hoe dat kon, werd ik mij er van bewust, dat het vandaag Aller zielen is. Tja, we hebben hier in België heel veel RK feestdagen (ik dacht 15 in totaal).


Wat is Aller zielen:

quote:

Allerzielen is een hoogtijdag uit de westerse rooms-katholieke traditie. Hij wordt gevierd op 2 november, de dag na Allerheiligen, waarmee deze dag nauw verbonden is. Met Allerzielen worden de overledenen herdacht en wordt een requiemmis opgedragen. De nabestaanden plaatsen bloemen op het graf.  Er worden in familiekring soms ook nog pannenkoeken gebakken. In veel parochies is het gebruikelijk dat als er een parochiaan uit de kerk wordt begraven er een kruisje wordt opgehangen met daarop de naam van de overledenen. Op de eerstvolgende allerzielen komt de familie van de overledene naar de mis om het kruisje in ontvangst te nemen. Allerzielen is een dag om speciaal te bidden voor alle zielen die nog niet in de hemel zijn, maar in het vagevuur.


Nu is het zo Riemer, dat de Bijbel nergens gewag maakt dat overleden mensen in de hemel zijn! De Bijbel zegt het volgende over de overleden mens, die "slaapt", immers de eeuwige dood zoals die Bijbels wordt gezien, is het gevolg van de tweede opstanding, na 1000 jaren. De tweede opstanding na 1000 jaren, is de opstanding van die mensen, die Jezus Christus hebben afgewezen, omdat zij willens en wetens, Zijn wet en Getuigenis hebben verzaakt en niet hebben -willen- aannemen.

Het kan dus niet zo zijn dat de doden ( de slapenden) in de hemel wonen of in het vagevuur verblijven. De Bijbel maakt nergens notitie van een vagevuur, want dat zou de profetie over de toestand van de overledenen, in hun graf, tegenspreken! En de Almachtige god is een onveranderlijke God, als het gaat om Zijn wetten en geboden!

Jezus zegt, door Zijn schrijvers, in de Heilige Schrift over de slapenden:

Hebreeën 9:27

"

quote:

Het is de mensen beschikt, éénmaal te sterven, en daarna het oordeel"
Veel Christenen, zowel RK al Protestants zijn van mening dat Jezus Christus ooit, over de mens heeft gesproken, als dat hij of zij een onsterfelijke ziel zou hebben. Echter de Bijbel is duidelijk; er is maar één plaats waar de overledene zal zijn en dat is in zijn of haar graf, waar of welke dat ook mag zijn.

Pas dan als Jezus Christus inh de opstandingsmorgen  de gelovigen zal opwekken uit hun 'slaap' tot een eeuwig leven of, duizend jaren later opwekken tot de 'eeuwige dood'. We kunnen dat allemaal lezen in Openbaring 20: de verzen 5,6

Openbaring 20:5,6

quote:

5 Maar de overigen der doden werden niet weder levend, totdat de duizend jaren geeindigd waren. Deze is de eerste opstanding. 6 Zalig en heilig is hij, die deel heeft in de eerste opstanding; over deze heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen heersen duizend jaren.


Zij die dus niet verlost zijn, zich niet hebben willen laten redden, er van overtuigd zijn, dat ze niet in het Koninkrijk der hemelen willen zijn, stan dus uit hun graven op na 1000 jaren. De verlosten gaan met Jezus naar het Hemels Jeruzalem, alwaar zij geinformeerd zullen worden over hun leven, en waarom de geschiedenis en de veroordeling van hen én de niet verlosten, gepasseerd is zoals de profetie heeft voorspeld.

Moeten wij dan bidden voor de doden, de slapenden, heeft het nog zin Riemer, om zulks te doen? Voeg het nog iets toe aan hun toestand?

"Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen en dan zal Hij een ieder vergelden naar zijn daden" (2 Petrus 2:9)

Op een andere plaats zegt Jezus daar over:

Zie, Ik kom spoedig en mijn loon is bij Mij, om een  ieder te vergelden naardat Zijn werk is (Mattheus 16:27)


En tot slot dan, omwille van het bidden voor de doden, binnen RK kringen:

Prediker 9:10

quote:

10 Alles, wat uw hand vindt om te doen, doe dat met uw macht; want er is geen werk, noch verzinning, noch wetenschap, noch wijsheid in het graf, daar gij heengaat.


We zien dus Riemer, dat er geen enkele reden is om mensen of afbeeldingen van Bijbelse fuguren te (ver-)eren of te (aan-) bidden. Het haalt niets uit en het verlost of redt ook niet! Het brent ons geen milimeter dichter bij het Koninkrijk der hemelen;

Allerheilige, Allerzielen, Halloween zijn allemaal "herdenkingsfeesten" met een negatieve klank. Feitelijk hebben zij alles te maken met de aanbidding en verering van overledenen, hoe oprecht en onschuldig het er ook uit ziet. E&n maal per jaar een graf opkuisen, bloemen leggen bij een dierbare op bevel of als traditie is aandoenlijk. Wellicht ook goed, om eens stil te staan bij ons zelf, onze eigen situatie, want we kunnen er niet om heen, we zullen allmaal op dat punt komen, helaas!

Heiligen verering heeft dus geen enkele nut, zoals Jezus ons leert! De Almachtige god eren en aanbidden dat redt ons en verlost ons, niet alleen van de -eeuwige- dood, maar ook van valse geboden en wetten, die niet van de Almachtige Vader in de hemel -kunnen- zijn. Juiste aanbidding, juiste verering van die éne God, die ook door Jezus wordt aanbeden en vereert, Rechtvaardigd ons zoals we zijn en maakt ons werkelijk Heilig. Niet door de aanwijzing van Bisschoppen of Priesters, niet door witte rook, niet door relikwiën, niet door het kussen van de ring van een Bisschop,maar door de wet en het getuigenis van Jezus persoonlijk!

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #202 Gepost op: november 02, 2011, 05:25:29 pm »

quote:

knackebrod schreef op 02 november 2011 om 16:48:
(...)
Aangaande Maria, kan ik in  het aangeduide boek op blz 421 inderdaad de Voorspelling aan Maria vinden. Maar wat zegt mij dat dan verder, dan dat zij de moeder van Jezus zal worden! Er staat nergens, ook niet in de Bijbel dat zij een hogere plaats heeft dan Jezus zelf. In feite is zij ook gewoon gestroven, zoals elk ander  aards mens. Zij is, op verzoek van Jezus, door Johannes onderhouden, tot aan haar natuurlijke dood. (Johannes 19:25-28.
Bovendien wordt ze door haar menselijke zwakheden en zucht naat roem, door Jezus berispt.
Wie zegt er dan dat Maria een hogere plaats heeft dan Jezus?

quote:

Maria, de moeder van Jezus ( en dus niet van God de Almachtige) is dus volgens de Bijbel, gewoon verzorgt door Johannes en dus is zij ook op een normale wijze heen gegaan. Zij is dus NIET de koningin der hemelen, zij is dus ook NIET een Middelares, want Jezus is Middelaar. Jezus benadrukt nog eens, nadrukkelijk,  Zijn positie t.o.v. zijn moeder in Johannes 2:14
Johannes 2:14  En Hij vond in de tempel, die ossen, en schapen, en duiven verkochten, en de wisselaars daar zittende.

Je bedoelt vast een andere tekst.

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #203 Gepost op: november 02, 2011, 07:01:33 pm »

quote:

small brother schreef op 02 november 2011 om 00:03:

quote:

Piebe schreef op 01 november 2011 om 23:55:
Beste Small Brother, ik zou het jammer vinden dat jij het voor gezien houdt, maar ik ben wel blij om te lezen dat ik niet de enige ben die meent dat Riemer Lap de RKK leer uitdraagt.
Ho ho, haal je maar niets in het hoofd! Als ik zeg "even", bedoel ik precies wat ik zeg, namelijk 'even' dat is: voor dit moment van vandaag !
Zo leek het me even toe, nou gelukkig maar! :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #204 Gepost op: november 02, 2011, 07:18:53 pm »

quote:

knackebrod schreef op 02 november 2011 om 16:48:
Dag Riemer,

Het boek Bijbel in vertelling en beeld is, in dit geval geen kinderbijbel
De uitgave die ik in handen kreeg is een uitgave, speciaal voor het gezin en volwassenen, in het algemeen.
Gewoon een kinderbijbel, niets meer of minder dan dat kan ik er van maken. Hij staat hier op de plank in mijn verzameling overigens.
Beslist geen boek om theologie mee te bedrijven, het is een hervertelling van de verhalen.
Kun je lang over gaan discussievoeren maar de status van een dergelijk boekwerkje is niet meer dan wat het beoogd te zijn.
voor wie er meer over wil weten: Klik

quote:

Je moet eens leren begrijpen Riemer
Je moest maar eens stoppen met de belerende toon naar mij.
Ik MOET helemaal niets, zeker niet van jou. :)

quote:

veel tekst en daarna:
Dit ter notitie genomen te hebbende Riemer, zijn dus de zogenaamde "verschijningen" van Maria allemaal het werk van de Duivel, de Satan de Tegenstander van Jezus Christus. Want we weten dat we niets dat boven of "in de aarde" mogen aanbidden (in een rots). Want alleen Satan is in staat om zich voor te doen als een overledene of een bekend persoon, voor families en de wereld.
Error eerwaarde: Mattheus 17:1 en 2 even lezen.

quote:

Jezus Christus leert ons ook dat wij onze ouders dienen te respecteren, echter zolang zij onze persoonlijke keuze, om Jezus Christus te dienen, niet in de weg (zullen) staan. (zie Lukas).
Nee eerwaarde: zelfs een foute overheid dien je respectvol te behandelen: Mattheus 22:19 is daar een voorbeeldje van.

quote:

Er waren overigens nog twee aspecten waarop Jezus reageerde, ten aanzien van Zijn positie. Sinds de doop van de Heilige Geest is Jezus "Heiland"
Dus tot die tijd had Hij natuurlijk geen rol anders dan kind van Jozef en Maria zijn?
Hoe kom je eigenlijk bij die stelling inzake het "Heiland" zijn?
Lucas 1 geeft een totaal ander beeld van Jezus namelijk.

quote:


Vandaag Riemer, wilde ik naar het Administratief centrum in Gent gaan om persoonlijke zaken te regelen. Evenals gisteren, Aller Heiligen, was het Centrum gesloten, evenals veel Openbaren werken van de gemeente.

Even nadenkend, hoe dat kon, werd ik mij er van bewust, dat het vandaag Aller zielen is. Tja, we hebben hier in België heel veel RK feestdagen (ik dacht 15 in totaal).
Dat is toch net zo onnozel als in Nederland op 2e paasdag naar het gemeentehuis gaan? Kwestie van de gebruiken in je land kennen.

quote:

Nu is het zo Riemer, dat de Bijbel nergens gewag maakt dat overleden mensen in de hemel zijn!
Dat is een andere discussie. Overigens verteld de bijbel wel degelijk wie er met Christus in het Paradijs (=hemel) zijn, lees de kruisiging maar eens goed na.

quote:

De Bijbel zegt het volgende over de overleden mens, die "slaapt", immers de eeuwige dood zoals die Bijbels wordt gezien, is het gevolg van de tweede opstanding, na 1000 jaren. De tweede opstanding na 1000 jaren, is de opstanding van die mensen, die Jezus Christus hebben afgewezen, omdat zij willens en wetens, Zijn wet en Getuigenis hebben verzaakt en niet hebben -willen- aannemen.

Het kan dus niet zo zijn dat de doden ( de slapenden) in de hemel wonen of in het vagevuur verblijven. De Bijbel maakt nergens notitie van een vagevuur, want dat zou de profetie over de toestand van de overledenen, in hun graf, tegenspreken! En de Almachtige god is een onveranderlijke God, als het gaat om Zijn wetten en geboden!

Jezus zegt, door Zijn schrijvers, in de Heilige Schrift over de slapenden:

Hebreeën 9:27

"
[...]

Je trekt er van alles bij wat in dezen niet zo relevant is, zeker niet gezien het feit dat je geen antwoord wilt geven op de meest eenvoudige vraag bij welke denominatie jij je hebt gevoegd.
Ik lees een mengeling van adventist en WTG met hier en daar sterk evangelische trekken en wat oud reformatorisch denken. Dus nogmaals maar de vraag bij welke richting jij je hebt gevoegd?

De rest van je tekst ga ik niet op in omdat het weinig te maken heeft met het onderwerp.
« Laatst bewerkt op: november 02, 2011, 09:11:03 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #205 Gepost op: november 02, 2011, 07:26:26 pm »

quote:

Trajecto schreef op 02 november 2011 om 17:25:
Wie zegt er dan dat Maria een hogere plaats heeft dan Jezus?

Het zou fijn zijn mochten we Maria kunnen vragen wat zij er zelf van vindt en of zij op een voetstuk geplaatst wil worden waarvan vervolgens beweerd wordt dat het geen voetstuk is maar een stoof. :+

Jezus zei:

'Want zo wie de wil van Mijn Vader doet, Die in de hemelen is, die is Mijn broeder, en zuster, en moeder.' (Mat 12,50)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #206 Gepost op: november 02, 2011, 11:46:20 pm »

quote:

Piebe schreef op 02 november 2011 om 19:26:
[...]

Het zou fijn zijn mochten we Maria kunnen vragen wat zij er zelf van vindt en of zij op een voetstuk geplaatst wil worden waarvan vervolgens beweerd wordt dat het geen voetstuk is maar een stoof. :+
* Riemer Lap zoekt even in de kinderbijbel van Anne de Vries maar kan geen telefoonnummer vinden. Dat wat er instaat is verouderd....  O-)
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #207 Gepost op: november 02, 2011, 11:51:47 pm »

quote:

Trajecto schreef op 02 november 2011 om 17:25:
Je bedoelt vast een andere tekst.
offtopic:andere kinderbijbel _O_
Mail me maar als je wat wilt weten

knackebrod

  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #208 Gepost op: november 03, 2011, 04:39:38 am »
Hallo Riemer,

Inderdaad het is dezelfde Bijbel, maar waar ik op wilde wijze is die tekst uit Jesaja 8:20. Die vinden we niet zo veel meer, zoals ze zelf schrijft. EN daarmee zet ze een bepaalde toon, bij de wijze waarop ze de Bijbel, voor zover, inhoudt geeft.

Je haalde nog aan:

Error eerwaarde: Mattheus 17:1 en 2 even lezen.


Mag ik je er op wijzen Riemer, dat Mozes en Elia hier niet "uit de dood" getoond worden, maar dat zij beiden in het Hemels Jeruzalem wonen:

Opstandingen in het Oude Testament

quote:

Mozes stierf op de berg Nebo. De juiste plaats van zijn graf is onbekend. ‘Toen beklom Mozes uit de velden van Moab de berg Nebo, de top van de Pisga, die tegenover Jericho ligt (…) Toen stierf Mozes, de knecht des Heren, aldaar in het land Moab, volgens des Heren woord. En Hij begroef hem in een dal in het land Moab, tegenover Bet-Peor, en niemand heeft zijn graf geweten tot op de huidige dag.’ Deuteronomium 34: 1, 5-6.
Maar hij bleef niet in het graf; later is hij door de Here opgewekt en in de hemel opgenomen. ‘Maar Michael, de aartsengel, durfde, toen hij met de duivel in twist gewikkeld was over het lichaam van Mozes, geen smadelijk oordeel uitbrengen, doch hij zeide: De Here straffe u!’ Judas 9.

quote:

Toen Christus op de berg der verheerlijking was, werd Hij door Petrus, Jakobus en Johannes samen gezien met Mozes en Elia. Mozes kon daarbij zijn, omdat hij opgewekt was, en Elia kon daar zijn, omdat hij nooit gestorven was. Zie 2 Koningen 2:9-11.

quote:

Andere opwekkingen in het Oude Testament zijn: De zoon van de weduwe van Zarfath (1 Koningen 17:17-23), de zoon van de Sunamietische vrouw ( 2 Koningen 4:32-35), en de man die in het graf van Elisa geworpen werd (2 Koningen 13:21


Kijk Riemer, dat is nog eens iets anders als de "verschijningen" van overleden mensen, inclusief stemmen en soms zichtbare lichamen. In elk geval, zoals hier aangeduid is in de Heilige Schrift, is het Jezus Christus die centraal staat.
En we weten allemaal wie, op een zekere dag, het sein zal geven, namens Zijn Vader om de slapenden op te wekken uit hun slaap!

Het gaat hier om bijzondere omstandigheden, die we in de Schrift terug kunnen vinden. Vindt jij ergens maar één bericht terug waarin (om zeer speciale redenen zouden we kunnen zeggen) Maria uit haar slaap opgewekt wordt of is en dat zij een plats heeft in het hemels Jeruzalem? Je kunt de gehele Bijbel er op naslaan, zo`n bericht zul je nergens aantreffen!

Je gaf kommentaar als volgt:

Nee eerwaarde: zelfs een foute overheid dien je respectvol te behandelen: Mattheus 22:19 is daar een voorbeeldje van.


Mattheus 22:19-22

17 Zeg ons dan: wat dunkt U? Is het geoorloofd, den keizer schatting te geven of niet?
 
18 Maar Jezus, bekennende hun boosheid, zeide:
 
19 Gij geveinsden, wat verzoekt gij Mij? Toont Mij de schattingpenning. En zij brachten Hem een penning.
 
20 En Hij zeide tot hen: Wiens is dit beeld en het opschrift?
 
21 Zij zeiden tot Hem: Des keizers. Toen zeide Hij tot hen: Geeft dan den keizer, dat des keizers is, en Gode, dat Gods is.
 
22 En zij, dit horende, verwonderden zich, en Hem verlatende, zijn zij weggegaan[/quote].

Het gaat hier gewoon over het betalen van belasting aan de Keizer en je tienden aan de Heer.

En dat heeft niets te maken met de politieke of religieuze voorkeur van die Overheid! Het gaat er om dat je zegt dat je tegenover de Almachtge god oprecht trouw beleid, dat je dat ook tegenover de Overheid moet doen. Je verplichtingen dus inzake de belastingen evengoed moet voldoen als de tienden aan de Heer.
Dus njiet schijnheilig doen! Je bent immers een voorbeeld van Christus: wet en getuigenis!

Openbaring 18:4 leert ons dat we (in geestelijk opzicht) zelfs moeten uitgaan van  de wereld, het Grote Babylon, opdat we geen deel hebben aan haar plagen. Maar ook dat sluit ons er niet vanuit dat we onze burgerplichten inzake financiële aangelegenheden niet moeten verwaarlozen, zoals we dat ook niet tegenover de Heer zouden doen (als we tenminste tienden betalen over al ons inkomen)

We betalen tienden, opdat het werk van de Heer, zonder politieke of ongewenste religieuze beinvloeding plaats kan vinden. Niet afhankelijk zijn dus van het Grote Babylon, in deze. Daar gaat het over in de door jou aangehaalde Bijbelpassage.

Je schreef ook nog:

Dat is toch net zo onnozel als in Nederland op 2e paasdag naar het gemeentehuis gaan? Kwestie van de gebruiken in je land kennen.


Inderdaad zou je zeggen, maar het is hier op vele gebieden een echte Babylonisch chaos, want niet iedereen is vrij is op die dag, alleen de slaven die voor de Staat werken. En daarom Riemer, stond ik in beide gevallen niet alleen, vruchteloos, voor de  deur te wachten, maar velen met mij. In veel gevallen weet je hier soms niet waar je aan toe bent, vandaar! Het kan morgen weer anders zijn!

Je schreef ook nog:

lees de kruisiging maar eens goed na

De man aan het kruis, naast Christus is dus NIET in het Hemels Koninkrijk, maar hem is beloofd dat hij met Jezus in  het Hemels Koninkrijk zal zijn ( na zijn persoonlijke opstanding). Want Jezus was toch niet , na zijn overlijden aan het kruis, direct in de hemel? Hij is toch eerst nog opgestaan uit Zijn graf, na 3 dagen en 3 nachten. Er staat toch nergens verder meer vermeldt dat de man, naast Jezus aan het kruis, met Hem samen  "uit de slaap" is opgestaan en met Hem, samen ten hemel is gevaren? (Wil ik nog wel eens verder uitleggen bij een andere gelegenheid)

Ik ben Bijbels Christen Riemer, Messiaans joods belangstellende! En heb inderdaad Adventistsiche wortels, maar het Adventisme redt me niet en verlost me ook niet, bovendien ben ik de mening toegedaan dat alle denominaties in het Grote Babylon zullen terecht komen  uiteindelijk, vandaar de oproepen in Openbaring 14 en 18 om "uit te gaan" en "om de Almachtige god de eer te geven en alleen Hem na te volgen, in Christus!

De Bijbel zegt trouwens dat er geen denominaties het Koninkrijk der Hemelen zullen beerven, ook de Adventkerk niet, maar een Overblijfsel zal het Koninkrijk der Hemelen beerven: uit alle taal, stam, natie en volk!

Interessante link over een Bisschop Jezuït, die niet alleen perfect weet wat Adventisten zijn en haar profetes (voor zover) maar ook Bijbelonderricht ontvangt van een Zevende Dags Adventist! Tja, je vraagt je af, waarom aanvaard een Bisschop van de Wereldkerk, Bijbelstudie van een geloofsbesweging, die de Wereldkerk liever niet wil kennen. Luister maar eens!

http://www.youtube.com/watch?v=j_da53A4E_s

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #209 Gepost op: november 03, 2011, 09:42:32 am »

quote:

knackebrod schreef op 03 november 2011 om 04:39:
Ik ben Bijbels Christen Riemer, Messiaans joods belangstellende! En heb inderdaad Adventistsiche wortels, maar het Adventisme redt me niet en verlost me ook niet, bovendien ben ik de mening toegedaan dat alle denominaties in het Grote Babylon zullen terecht komen  uiteindelijk,.........
De Bijbel zegt trouwens dat er geen denominaties het Koninkrijk der Hemelen zullen beerven, ook de Adventkerk niet, maar een Overblijfsel zal het Koninkrijk der Hemelen beerven: uit alle taal, stam, natie en volk[/b]!
Hier is voor mij dan wel de grens bereikt.
Per saldo oordeel je hier hele grote groepen mensen waarbij je zgn. van mening bent dat jij de Waarheid ten volste kent en predikt.
Aangezien ik weinig behoefte heb aan hen die anderen veroordelen (oordeelt niet opdat ook niet gij geoordeeld wordt..) en een eigenzinnige godsdienst nastreven is voor mij hier in deze draad het gesprek met jou klaar.

Geniet wederom van de draaimolen.
Mail me maar als je wat wilt weten

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #210 Gepost op: november 03, 2011, 09:46:26 am »

quote:

Trajecto schreef op 02 november 2011 om 00:30:
De Heidelbergse Catechismus zijn opgesteld in de tweede helft van de 16e eeuw -- in de begintijd van het protestantisme. Het is een systeem van vragen en antwoorden dat de leer behandelt. Bij elke vraag plus antwoord wordt ook een reeks aan verwijzingen naar Bijbelverzen gegeven die de basis vormen voor de uitleg.
Dank je wel voor deze info, waar ik eerlijkheidshalve niets vanaf wist.

quote:


Dit topic over heiligen zou ook niet goed in een categorie kunnen staan waarin de Heidelbergse Catechismus als betrouwbare juiste uitleg niet ter discussie kan staan.
Zoals je al ziet in wat small brother citeerde, is een duidelijk veroordelen van katholieke gewoontes in verband met heiligen in de Heidelbergse Catechismus onderdeel van de uitleg van de leer zoals hij daarin gegeven wordt.
Ja dat had ik gezien en dat past eerlijkheidshalve beter bij het beeld wat ik had van gereformeerden inzake de RKK dan wat Riemer Lap hier uitdraagt.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #211 Gepost op: november 03, 2011, 09:49:06 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 02 november 2011 om 23:46:
* Riemer Lap zoekt even in de kinderbijbel van Anne de Vries maar kan geen telefoonnummer vinden. Dat wat er instaat is verouderd....  O-)
Net als wat in de heidebergse catechismus staat zeker!  _O_
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #212 Gepost op: november 03, 2011, 09:58:36 am »

quote:

Piebe schreef op 03 november 2011 om 09:46:
[...]

Dank je wel voor deze info, waar ik eerlijkheidshalve niets vanaf wist.

[...]

Ja dat had ik gezien en dat past eerlijkheidshalve beter bij het beeld wat ik had van gereformeerden inzake de RKK dan wat Riemer Lap hier uitdraagt.
Wat er in de HC staat is gedateerd rondom de Reformatie, daar heb ik hier eerder al e.e.a. over geschreven.
Toepassen van de HC van toen inzake de RKK van toen en de praxis van toen op de huidige RKK is niet kosjer.
Mocht je dat wél willen dan moet je ook de nederlandse geloofsbelijdenis erbij gaan halen en richten we straks weer brandstapels op  (8>
Overigens is wat ik schrijf tot op heden zo gereformeerd als wat: ik schrijf namelijk over de manier waarop iemand iets over de RKK roept zonder er kennis van te hebben.
De HC zegt over het 9e gebod dit:
Zondag 43

Vraag 112: Wat eist God in het negende gebod?
Antwoord:
Dat ik tegen niemand een vals getuigenis afleg, niemands woorden verdraai en geen kwaadspreker of lasteraar ben.
Dat ik ook niemand lichtvaardig en onverhoord veroordeel of help veroordelen
Maar dat ik alle liegen en bedriegen als echt duivelswerk vermijd , als ik tenminste de zware toorn van God niet op mij laden wil6.
Verder dat ik in rechtszaken en in alle handelingen de waarheid liefheb, oprecht spreek en belijd en ook de eer en goede naam van mijn naaste zoveel ik kan verdedig en bevorder.


Overigens heb je mij tot op heden nergens zien beweren dat het bidden tot heiligen  alsof ze God zijn gerechtvaardigd is.
Ik heb je al eerder aangegeven om bewijs te leveren dat ik dat wel doe, dat heb je nergens.
Het enige wat je aan kunt dragen is dat ik het "bashen" van de RKK bestrijd omdat er zoveel onzin verkondigt wordt...
Mail me maar als je wat wilt weten

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #213 Gepost op: november 03, 2011, 10:04:52 am »
@ Knackebrod, je schreef over Mozes:

quote:

later is hij door de Here opgewekt en in de hemel opgenomen.
Waar staat dat? :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #214 Gepost op: november 03, 2011, 10:26:31 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 november 2011 om 09:58:
Wat er in de HC staat is gedateerd rondom de Reformatie, daar heb ik hier eerder al e.e.a. over geschreven.
Wat oud is is nabij de verdwijning dus klopt mijn eerdere bewering dat jij klaar bent om terug te keren naar de RKK. Immers, voor Small Brother is de HC geenszins gedateerd.

quote:


Toepassen van de HC van toen inzake de RKK van toen en de praxis van toen op de huidige RKK is niet kosjer.
Mocht je dat wél willen dan moet je ook de nederlandse geloofsbelijdenis erbij gaan halen en richten we straks weer brandstapels op  (8>
Overigens is wat ik schrijf tot op heden zo gereformeerd als wat: ik schrijf namelijk over de manier waarop iemand iets over de RKK roept zonder er kennis van te hebben.
Nou, iemand als ik die er niet zoveel van af weet had je dat nog bijna op de mouw kunnen spelden, maar na de reactie van Small Brother lukt dat je niet meer.

quote:

De HC zegt over het 9e gebod dit:
Zondag 43

Vraag 112: Wat eist God in het negende gebod?
Antwoord:
Dat ik tegen niemand een vals getuigenis afleg, niemands woorden verdraai en geen kwaadspreker of lasteraar ben.
Dat ik ook niemand lichtvaardig en onverhoord veroordeel of help veroordelen
Maar dat ik alle liegen en bedriegen als echt duivelswerk vermijd , als ik tenminste de zware toorn van God niet op mij laden wil6.
Verder dat ik in rechtszaken en in alle handelingen de waarheid liefheb, oprecht spreek en belijd en ook de eer en goede naam van mijn naaste zoveel ik kan verdedig en bevorder.
Ja en de HC is verouderd zeg jij en niet langer actueel.

quote:

Overigens heb je mij tot op heden nergens zien beweren dat het bidden tot heiligen  alsof ze God zijn gerechtvaardigd is.
Nee en dat heb ik Ignatius en Thorgrem evenmin zien beweren, maar jullie richten het gebed wel tot heiligen en dat vinden wij al niet koosjer.

quote:


Ik heb je al eerder aangegeven om bewijs te leveren dat ik dat wel doe, dat heb je nergens.
Het enige wat je aan kunt dragen is dat ik het "bashen" van de RKK bestrijd omdat er zoveel onzin verkondigt wordt...
Dat is nergens voor nodig want je levert zelf het beste bewijs. Doordat jij stelt dat de HC verouderd is heb jij hem zelf nietig verklaard (Heb 8,13) en dus klopt mijn bewering dat jij rijp bent om terug te keren naar de RKK.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #215 Gepost op: november 03, 2011, 10:53:53 am »

quote:

Piebe schreef op 03 november 2011 om 10:26:
[...]
Wat oud is is nabij de verdwijning dus klopt mijn eerdere bewering dat jij klaar bent om terug te keren naar de RKK. Immers, voor Small Brother is de HC geenszins gedateerd.

[...]
Dat is nergens voor nodig want je levert zelf het beste bewijs. Doordat jij stelt dat de HC verouderd is heb jij hem zelf nietig verklaard (Heb 8,13) en dus klopt mijn bewering dat jij rijp bent om terug te keren naar de RKK.
Waarom zou je hetgeen Hebr 8 zegt over een "nieuw" en een "dus ook een verouderd" verbond in algemene zin willen toepassen op alles "wat een hoge leeftijd" heeft?? Hoe oud in de aarde? Hoe oud is de Schrift??

Wat oud is is niet per definitie de verdwijning nabij (en zeker niet omdat het oud is)!!!

Hebreëen probeert ons te doen beseffen wat de redenen zijn dat ons een nieuw verbond is aangeboden.


En volgens mij probeert Riemer ons te laten nadenken over de redenen waarom men in de HC zaken zo geformuleerd heeft als men ooit gedaan heeft... Zijn advies (volgens mij): "neem in je overwegingen mee wat de leerpunten van de diverse partijen IN DIE TIJD waren"...

En vergelijk dat met de standpunten in de huidige tijd... Zijn die standpunten wezenlijk anders, dan moet men bij het verstaan van die HC dus een vertaalslag gaan maken (en in het uiterste geval (wij "hangen" immers sterk aan "onze eigen" 3FE!!) nieuwe belijdenisgeschriften gaan opstellen)...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #216 Gepost op: november 03, 2011, 10:55:36 am »

quote:

Piebe schreef op 03 november 2011 om 10:26:
Wat oud is is nabij de verdwijning dus klopt mijn eerdere bewering dat jij klaar bent om terug te keren naar de RKK. Immers, voor Small Brother is de HC geenszins gedateerd.
Totaal off-topic maar als je het geschrift niet wilt lezen in de tijd waarin het en de situatie waartegen het geschreven is dan is een keuze die ik niet maak.
Overigens heb je mij niet gezegd dat het een waardeloos geschrift is, wel een geschrift waar je genuanceerd mee om dient te gaan omdat het in die zin "gedateerd" d.i. "van datum voorzien" is.

quote:


[...]

Nou, iemand als ik die er niet zoveel van af weet had je dat nog bijna op de mouw kunnen spelden, maar na de reactie van Small Brother lukt dat je niet meer.  
Dat het kerkhistorisch besef bij Small Brother ontbreekt zul je hem op moeten bevragen, niet mij.
Maar het lijkt mij stug dat Small Brother van mening is dat je de HC en de NGB 1:1 kunt vertalen naar het heden.
Zou hij dat wel doen dan zal hij zich ook moeten voegen bij de kerk die er toen was.

quote:

Ja en de HC is verouderd zeg jij en niet langer actueel.
Nee, dat zeg ik niet, zie boven,

quote:

Nee en dat heb ik Ignatius en Thorgrem evenmin zien beweren, maar jullie richten het gebed wel tot heiligen en dat vinden wij al niet koosjer.
Je hebt tot op heden van alles over mij geroepen maar wil je dan aantonen waar en wanneer ik tot de heiligen bidt?
Oftewel: humbug conform Dickens (lulkoek dus)

quote:



[...]

Dat is nergens voor nodig want je levert zelf het beste bewijs. Doordat jij stelt dat de HC verouderd is heb jij hem zelf nietig verklaard (Heb 8,13) en dus klopt mijn bewering dat jij rijp bent om terug te keren naar de RKK.

Zo ken ik je weer: ongenuanceerd en bot  d:)b
Je kunt de Boom in, er is koffie ;)
Mail me maar als je wat wilt weten

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #217 Gepost op: november 03, 2011, 12:24:28 pm »
Riemer, ik ben blij dat je de geschriften in hun tijd wilt zien! Betekent dit ook dat je terugkomt op je eerdere bewering dat de zoon nog steeds geen weet heeft van de ure? :+
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #218 Gepost op: november 03, 2011, 12:37:29 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 03 november 2011 om 10:53:
Waarom zou je hetgeen Hebr 8 zegt over een "nieuw" en een "dus ook een verouderd" verbond in algemene zin willen toepassen op alles "wat een hoge leeftijd" heeft?? Hoe oud in de aarde? Hoe oud is de Schrift??

Wat oud is is niet per definitie de verdwijning nabij (en zeker niet omdat het oud is)!!!

In de NBV staat het wat duidelijker:

'Welnu, wat verouderd is en versleten, is de teloorgang nabij.'  

De aarde is oud, maar niet versleten, want zij is voor ons nog zeer actueel dat i.t.t. de HC als we Riemer Lap mogen geloven. Immers, hij zegt dat de HC omtrent de RKK niet meer actueel is, dus is die verouderd en versleten. Laat ik mezelf herdefiniëren: de HC is verouderd maar slechts deels versleten en de teloorgang nabij.

quote:

Hebreëen probeert ons te doen beseffen wat de redenen zijn dat ons een nieuw verbond is aangeboden.

En volgens mij probeert Riemer ons te laten nadenken over de redenen waarom men in de HC zaken zo geformuleerd heeft als men ooit gedaan heeft...
Ik haalde het slechts aan als voorbeeld omtrent wanneer een zaak verouderd en versleten is, zoals wat er in de HC staat omtrent de RKK en Mariaverering. Dat ik niet wilde betogen dat de HC het nieuwe verbond is leek mij wel duidelijk gezien het bekend is bij jullie hoe ik denk over de gereformeerde leer.

quote:

Zijn advies (volgens mij): "neem in je overwegingen mee wat de leerpunten van de diverse partijen IN DIE TIJD waren"...
Wat zou ik deze stelligheid om het geschrift in zijn eigen tijd en plaats te zien graag bij je aantreffen bij het lezen van de Bijbel.

quote:

En vergelijk dat met de standpunten in de huidige tijd... Zijn die standpunten wezenlijk anders, dan moet men bij het verstaan van die HC dus een vertaalslag gaan maken (en in het uiterste geval (wij "hangen" immers sterk aan "onze eigen" 3FE!!) nieuwe belijdenisgeschriften gaan opstellen)...
Ja, immers? Ik ben van hervormde huize immers! Nee, zonder dollen, ik weet daar niets van, ik weet nog net dat 3FE staat voor drie formulieren van eenheid als ik het goed heb. Verder ben ik blij dat je voorstelt om te herschrijven waar de HC heeft afgedaan, want dat is slechts andere bewoording voor wat ik ook al zei. Ik accepteer van gereformeerden tegenwoordig jullie andere bewoording voor hetzelfde bedoelen als ik en dan blijken jullie nog gelijk te hebben ook. :+
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #219 Gepost op: november 03, 2011, 12:56:47 pm »

quote:

Piebe schreef op 03 november 2011 om 12:24:
Riemer, ik ben blij dat je de geschriften in hun tijd wilt zien! Betekent dit ook dat je terugkomt op je eerdere bewering dat de zoon nog steeds geen weet heeft van de ure? :+
Ander onderwerp eerwaarde.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #220 Gepost op: november 03, 2011, 01:00:15 pm »

quote:

Piebe schreef op 03 november 2011 om 12:37:
[...]

In de NBV staat het wat duidelijker:

'Welnu, wat verouderd is en versleten, is de teloorgang nabij.'  

De aarde is oud, maar niet versleten, want zij is voor ons nog zeer actueel dat i.t.t. de HC als we Riemer Lap mogen geloven. Immers, hij zegt dat de HC omtrent de RKK niet meer actueel is, dus is die verouderd en versleten. Laat ik mezelf herdefiniëren: de HC is verouderd maar slechts deels versleten en de teloorgang nabij.
Ook hier weer toon je aan niet te lezen wat ik schrijf.
Ik zou toch Hier eens gaan kijken als ik jou was.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2011, 01:03:31 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #221 Gepost op: november 03, 2011, 01:27:19 pm »

quote:

Piebe schreef op 03 november 2011 om 12:37:
[...]

In de NBV staat het wat duidelijker:

'Welnu, wat verouderd is en versleten, is de teloorgang nabij.'  

De aarde is oud, maar niet versleten, want zij is voor ons nog zeer actueel dat i.t.t. de HC als we Riemer Lap mogen geloven. Immers, hij zegt dat de HC omtrent de RKK niet meer actueel is, dus is die verouderd en versleten. Laat ik mezelf herdefiniëren: de HC is verouderd maar slechts deels versleten en de teloorgang nabij.
De NBV geeft hier een verklarende vertaling... Wat niet erg is... Als men maar beseft DAT dat gebeurt...

De HSV zegt:  En wat oud is verklaard en wat veroudert, staat op het punt te verdwijnen (Hebr 8:13).

De werkwoorden zijn hier:
παλαιόω - oud maken of oud verklaren (bijbehorend zn: παλαιός = oud, maar ook wel versleten in sommige betekenissen; maar striktgenomen gewoon "oud" van "op leeftijd")
γηράσκω - oud worden, verouderen (bijbehorend zn: γῆρας; een hiervan afgeleid woord in het Nederlands: geriater, geriatrie)

Mijn punt: deze tekst geeft een tegenstelling tussen een 'oud' verbond en een 'nieuw' verbond - het idee dat dat 'oudere' verbond intussen versleten is, is een bijgedachte... Waarschijnlijk ingegeven door dat woord "de verdwijning nabij"... Maar dan nog: om die betekenis in dat vers te leggen heb je aanvullende ondersteuning nodig... Het "oud zijn" alleen is niet genoeg. Maar 8:4 spreekt over "een verbond dat in betere beloften is vastgelegd"... Om DIE reden "verdwijnt" dat oudere verbond: de bepalingen van het nieuwe zijn 'beter' volgens de schrijver... En bovenal: GOD spreekt over een 'nieuw' verbond en geeft daarbij impliciet aan dat er dus ook een 'oud' verbond bestaat. God maakte daarmee dat eerdere verbond dus tot een 'oud' verbond (πεπαλαίωκεν, van παλαιόω), volgens de schrijver.


Wel: als wij een betere "altijd reformerende" geloofsbelijdenis zouden kunnen opstellen (en daar moeten we "eeuwig kritisch" in blijven!!!) dan moeten we dat vooral doen en niet "aan de 3FE" willen blijven hangen. Maar als de 'oude wijn' nog steeds voortreffelijk is, dan wil ik op dit punt geen 'nieuwe wijn'... Maar we moeten daarbij altijd blijven bedenken of geloofsgenoten uit andere denominaties onze wijn wel blieven en WAAROM dat al of niet het geval is...!!
« Laatst bewerkt op: november 03, 2011, 01:30:43 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #222 Gepost op: november 03, 2011, 03:23:26 pm »
offtopic:als je dan artikel 36 er even bij pakt en van mening bent dat alles 1:1 meegenomen dient te worden dan gaan we dit dus toepassen:
Wij geloven dat onze goede God om de verdorvenheid van het menselijk geslacht geboden heeft, dat er koningen, vorsten en overheden zullen zijn. Hij wil namelijk dat de wereld geregeerd wordt door wetten en staatsregelingen, zodat de ongebondenheid van de mensen bedwongen wordt en alles in goede orde onder hen toegaat. Hiertoe heeft Hij de overheid het zwaard in handen gegeven tot bestraffing van de slechte en bescherming van de goedemensen (Rom.13 : 4). Haar taak is niet alleen zorg te dragen voor de openbare orde en daarover te waken, maar ook de heilige dienst van de kerk te beschermen, en te bevorderen dat het koninkrijk van Jezus Christus komt en het Woord van het evangelie overal gepredikt wordt, zodat God door ieder geëerd en gediend wordt, zoals Hij in zijn Woord gebiedt.
Mail me maar als je wat wilt weten

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #223 Gepost op: november 03, 2011, 04:54:43 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 november 2011 om 15:23:
offtopic:als je dan artikel 36 er even bij pakt en van mening bent dat alles 1:1 meegenomen dient te worden dan gaan we dit dus toepassen:
Wij geloven dat onze goede God om de verdorvenheid van het menselijk geslacht geboden heeft, dat er koningen, vorsten en overheden zullen zijn. Hij wil namelijk dat de wereld geregeerd wordt door wetten en staatsregelingen, zodat de ongebondenheid van de mensen bedwongen wordt en alles in goede orde onder hen toegaat. Hiertoe heeft Hij de overheid het zwaard in handen gegeven tot bestraffing van de slechte en bescherming van de goedemensen (Rom.13 : 4). Haar taak is niet alleen zorg te dragen voor de openbare orde en daarover te waken, maar ook de heilige dienst van de kerk te beschermen, en te bevorderen dat het koninkrijk van Jezus Christus komt en het Woord van het evangelie overal gepredikt wordt, zodat God door ieder geëerd en gediend wordt, zoals Hij in zijn Woord gebiedt.
Staat die er nog in op die manier??? Ik d8 dat dit artikel ooit is veranderd door de een of andere  hoge synode omdat het inzicht op een gegeven moment meer was van scheiding tussen kerk en staat.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #224 Gepost op: november 03, 2011, 06:11:54 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 03 november 2011 om 16:54:
[...]


Staat die er nog in op die manier??? Ik d8 dat dit artikel ooit is veranderd door de een of andere  hoge synode omdat het inzicht op een gegeven moment meer was van scheiding tussen kerk en staat.
Klopt, is inderdaad veranderd in 1905 maar als men hier deels van mening is dat je de zaken moet houden zoals ze rond de reformatie geschreven zijn dan moet je dat artikel in zijn oorspronkelijke tekst blijven naleven.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2011, 06:46:03 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #225 Gepost op: november 03, 2011, 06:41:12 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 03 november 2011 om 13:27:
[...]

De NBV geeft hier een verklarende vertaling... Wat niet erg is... Als men maar beseft DAT dat gebeurt...

De HSV zegt:  En wat oud is verklaard en wat veroudert, staat op het punt te verdwijnen (Hebr 8:13).

De werkwoorden zijn hier:
παλαιόω - oud maken of oud verklaren (bijbehorend zn: παλαιός = oud, maar ook wel versleten in sommige betekenissen; maar striktgenomen gewoon "oud" van "op leeftijd")
γηράσκω - oud worden, verouderen (bijbehorend zn: γῆρας; een hiervan afgeleid woord in het Nederlands: geriater, geriatrie)

Mijn punt: deze tekst geeft een tegenstelling tussen een 'oud' verbond en een 'nieuw' verbond - het idee dat dat 'oudere' verbond intussen versleten is, is een bijgedachte... Waarschijnlijk ingegeven door dat woord "de verdwijning nabij"... Maar dan nog: om die betekenis in dat vers te leggen heb je aanvullende ondersteuning nodig... Het "oud zijn" alleen is niet genoeg. Maar 8:4 spreekt over "een verbond dat in betere beloften is vastgelegd"... Om DIE reden "verdwijnt" dat oudere verbond: de bepalingen van het nieuwe zijn 'beter' volgens de schrijver... En bovenal: GOD spreekt over een 'nieuw' verbond en geeft daarbij impliciet aan dat er dus ook een 'oud' verbond bestaat. God maakte daarmee dat eerdere verbond dus tot een 'oud' verbond (πεπαλαίωκεν, van παλαιόω), volgens de schrijver.
Of het nou jou punt of dat van de schrijver is, of dat jij en de schrijver hierover hetzelfde denken, daar ben ik het ook wel mee eens en de vergelijking was ook louter ter illustratie van mijn punt.

quote:

Wel: als wij een betere "altijd reformerende" geloofsbelijdenis zouden kunnen opstellen (en daar moeten we "eeuwig kritisch" in blijven!!!) dan moeten we dat vooral doen en niet "aan de 3FE" willen blijven hangen. Maar als de 'oude wijn' nog steeds voortreffelijk is, dan wil ik op dit punt geen 'nieuwe wijn'... Maar we moeten daarbij altijd blijven bedenken of geloofsgenoten uit andere denominaties onze wijn wel blieven en WAAROM dat al of niet het geval is...!!
Dan begrijp je tenminste mijn vergelijking en daar was het me ook meer om te doen dan de vergelijking zelf, want ik weet ook wel dat de Hebreeën schrijver de Heidelbergse Catechismus niet voor ogen had. Dat iets wat oud en versleten is de teloorgang nabij is geldt voor vele zaken, want wat niet meer actueel is en ook niet meer van deze tijd, vergeten we en laten we verpieteren. De regels in de HC omtrent de RKK gelden niet meer dus lijkt het mij duidelijk dat ze hebben afgedaan, althans voor jou en Riemer, want ik krijg de indruk dat Small Brother hier toch anders tegenaan kijkt.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #226 Gepost op: november 03, 2011, 07:45:11 pm »

quote:

Piebe schreef op 03 november 2011 om 18:41:
[...]
Dan begrijp je tenminste mijn vergelijking en daar was het me ook meer om te doen dan de vergelijking zelf, want ik weet ook wel dat de Hebreeën schrijver de Heidelbergse Catechismus niet voor ogen had. Dat iets wat oud en versleten is de teloorgang nabij is geldt voor vele zaken, want wat niet meer actueel is en ook niet meer van deze tijd, vergeten we en laten we verpieteren. De regels in de HC omtrent de RKK gelden niet meer dus lijkt het mij duidelijk dat ze hebben afgedaan, althans voor jou en Riemer, want ik krijg de indruk dat Small Brother hier toch anders tegenaan kijkt.
Misschien moet je mijn stukje dan nog eens een paar keer rustig doorlezen. En eens bedenken of ik het wel helemaal eens ben met die vertaling in de NBV (en zeker als hierin het woord "versleten" wordt gebruikt!)...

En bedenken waarom ik er zo de nadruk op legde dat dat oude verbond door de Hebreeënschrijver enkel als "oud en bijna aan het verdwijnen" werd aangemerkt vanwege Gods (!) belofte van nieuw verbond... Geldt dat alles ook voor een HC?? :+


Want voorlopig heb ik vooral het idee dat je in mijn bericht alleen maar datgene leest wat je er zelf in wil lezen.... Het enige wat ik volgens mij stel is dat een HC (of welke belijdenis dan ook) "moet" worden losgelaten op het moment dat we een betere belijdenis zouden kunnen opstellen...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #227 Gepost op: november 03, 2011, 07:52:16 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 03 november 2011 om 19:45:
Want voorlopig heb ik vooral het idee dat je in mijn bericht alleen maar datgene leest wat je er zelf in wil lezen.... Het enige wat ik volgens mij stel is dat een HC (of welke belijdenis dan ook) "moet" worden losgelaten op het moment dat we een betere belijdenis zouden kunnen opstellen...
Ik dacht dat uit mijn reactie wel zou blijken dat ik het wel had gelezen maar niet dus. Dat jij zegt afstand van de 3FE te willen doen zodra zich een beter alternatief voordoet klinkt vroom, maar ik heb je een beter alternatief getoond voor de interpretatie van Mattheus 16,28 om maar eens wat te noemen en toch blijf je bij de 3FE. ;)
« Laatst bewerkt op: november 03, 2011, 09:24:53 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #228 Gepost op: november 03, 2011, 11:30:20 pm »

quote:

Piebe schreef op 03 november 2011 om 19:52:
[...]

Ik dacht dat uit mijn reactie wel zou blijken dat ik het wel had gelezen maar niet dus. Dat jij zegt afstand van de 3FE te willen doen zodra zich een beter alternatief voordoet klinkt vroom, maar ik heb je een beter alternatief getoond voor de interpretatie van Mattheus 16,28 om maar eens wat te noemen en toch blijf je bij de 3FE. ;)
Kennelijk is jouw alternatief geen alternatief _O_
Mail me maar als je wat wilt weten

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #229 Gepost op: november 04, 2011, 09:26:39 am »
Jezus heeft gezegd dat hij in de eerste eeuw weer zou komen en dat was het enige waar ik Hendrik op wees, maar om nou te zeggen dat het mijn en tegelijkertijd geen alternatief is... Vreemd volkje die papen. :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #230 Gepost op: november 04, 2011, 10:47:49 am »

quote:

Piebe schreef op 04 november 2011 om 09:26:
Jezus heeft gezegd dat hij in de eerste eeuw weer zou komen en dat was het enige waar ik Hendrik op wees, maar om nou te zeggen dat het mijn en tegelijkertijd geen alternatief is... Vreemd volkje die papen. :)
Papen die de 3FvE naleven?
Nou word ik mesjogge  8)7
Mail me maar als je wat wilt weten

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #231 Gepost op: november 04, 2011, 11:41:28 am »

quote:

Piebe schreef op 04 november 2011 om 09:26:
Jezus heeft gezegd dat hij in de eerste eeuw weer zou komen en dat was het enige waar ik Hendrik op wees, maar om nou te zeggen dat het mijn en tegelijkertijd geen alternatief is...
En ik heb al lang een keer gereageerd met de opmerking dat het jouw interpretatie van Mat 16:27-28 is dat Jezus gezegd zou hebben dat "Hij in de eerste eeuw weer zou komen"... En dat Hij het ook heel goed over 2 verschillende gebeurtenissen gehad kan hebben:

27 Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. 28 Ik verzeker jullie: sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.

Dan lees ik:
- de Mensenzoon komt in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader om iedereen naar zijn daden belonen.
en
- sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.

Alleen als je dat moment "waarop men de koninklijke heerschappij van de Mensenzoon meemaakt" laat SAMENVALLEN met de "komst in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader om iedereen naar zijn daden belonen" gaat je visie op. Maar als Jezus hier spreekt over 2 verschillende momenten, dan gaat die vlieger gewoon niet op...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #232 Gepost op: november 04, 2011, 12:20:27 pm »
Vandaag in de bus: een uitgave van het blad De Reformatie waar een heleboel over de RKK in staat.
http://www.dereformatie.nl
Mail me maar als je wat wilt weten

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #233 Gepost op: november 04, 2011, 02:24:43 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 04 november 2011 om 11:41:
Alleen als je dat moment "waarop men de koninklijke heerschappij van de Mensenzoon meemaakt" laat SAMENVALLEN met de "komst in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader om iedereen naar zijn daden belonen" gaat je visie op. Maar als Jezus hier spreekt over 2 verschillende momenten, dan gaat die vlieger gewoon niet op...
Wanhopige mensen zoeken wanhopige uitvluchten, volgens mij heb ik dat toen gezegd. ;)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #234 Gepost op: november 04, 2011, 07:15:24 pm »
27 Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. 28 Ik verzeker jullie: sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.

27 Wanneer de Christus (dmv een mens) wordt uitgedrukt, (is hij) in het bezit van zijn volle vermogens en met de goddelijke glans afstralend van zijn fysiek, en zal ieder die dit bereikt zijn beloning kennen.
28 Ik verzeker jullie: sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Christus (in diezelfde aanwezigen) en het Meesterschap (over zichzelf en de fysieke wereld) hebben verworven.

De Mensenzoon is een universele term die betrekking heeft op allen die in de hoedanigheid van een mens de Christus(mens) uitdrukken.
In de bijbel wordt dmv de mens Jezus van Nazareth de verwijziging gemaakt naar de volmaakte mens Jezus Christus.

De Enige Zoon van God is de volmaakte uitdrukking van God.
De Mensenzoon verwijst naar de volmaakte uitdrukking van goddelijk bewustzijn/vermogens door een mens. Vandaar dat deze term (Mensenzoon) wordt gebruikt.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2011, 07:17:52 pm door Ozombi »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #235 Gepost op: november 04, 2011, 08:05:19 pm »
Is het mogelijk om hier met het onderwerp bezig te blijven?
Wie over andere zaken wil praten is volgens mij prima in staat om een draad in een ander subforum te beginnen.
Mail me maar als je wat wilt weten

knackebrod

  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #236 Gepost op: november 04, 2011, 08:58:21 pm »
Beste Riemer,

Ik schreef:

Ik ben Bijbels Christen Riemer, Messiaans joods belangstellende! En heb inderdaad Adventistsiche wortels, maar het Adventisme redt me niet en verlost me ook niet, bovendien ben ik de mening toegedaan dat alle denominaties in het Grote Babylon zullen terecht komen uiteindelijk,.........
De Bijbel zegt trouwens dat er geen denominaties het Koninkrijk der Hemelen zullen beerven, ook de Adventkerk niet, maar een Overblijfsel zal het Koninkrijk der Hemelen beerven: uit alle taal, stam, natie en volk[/b]!


Jij schreef hierop:

Hier is voor mij dan wel de grens bereikt.
 

quote:

Per saldo oordeel je hier hele grote groepen mensen waarbij je zgn. van mening bent dat jij de Waarheid ten volste kent en predikt.
 Aangezien ik weinig behoefte heb aan hen die anderen veroordelen (oordeelt niet opdat ook niet gij geoordeeld wordt..) en een eigenzinnige godsdienst nastreven is voor mij hier in deze draad het gesprek met jou klaar.


Nou beste vriend, ik denk dat ik niets verkeerd geschreven heb. Ik haal hier slechts Bijbelse waarheden aan, waar nergens over een oordeel wordt gesproken wordt maar slechts over een Overblijfsel (uit alle taal, stam, natie en volk).
In feite spreekt hier Christus Riemer. Je kent je bijbel niet en moet concluderen zeker Openbaringen en Daniël niet. Dat geeft niet hoor, maar bestrijd de Bijbel niet met mij, maar met Christus! En geef, als je andere inzichten hebt, op gornd van Bijbelse overwegingen een redelijk antwoor! Als ik een onwaarheid verkondig, weerleg het dan op Bijbelse gronden.

Je antwoord staat dan ook in een verkeerd licht aan mij, denk ik!

Daarom, nu we het toch hebben over vereren en aanbidden, hier de uitgewerkte tekst, zoals ik die in mijn weergave hierboven, in het kort heb aangeduidt.

Uitgangspunt:

[quoteIk ben Bijbels Christen Riemer, Messiaans joods belangstellende! En heb inderdaad Adventistsiche wortels, maar het Adventisme redt me niet en verlost me ook niet, bovendien ben ik de mening toegedaan dat alle denominaties in het Grote Babylon zullen terecht komen uiteindelijk,.........
De Bijbel zegt trouwens dat er geen denominaties het Koninkrijk der Hemelen zullen beerven, ook de Adventkerk niet, maar een Overblijfsel zal het Koninkrijk der Hemelen beerven: uit alle taal, stam, natie en volk[/b]![/quote]
 
een eigenzinnige godsdienst (?)

Openbaring 13

quote:

1 En ik zag uit de zee een beest opkomen, hebbende zeven hoofden en tien hoornen; en op zijn hoornen waren tien koninklijke hoeden, en op zijn hoofden was een naam van gods lastering.
 
2 En het beest dat ik zag, was een pardel gelijk, en zijn voeten als eens beers voeten, en zijn mond als de mond eens leeuws; en de draak gaf hem zijn kracht, en zijn troon, en grote macht.
 
3 En ik zag een van zijn hoofden als tot den dood gewond, en zijn dodelijke wonde werd genezen; en de gehele aarde verwonderde zich achter het beest.
 
4 En zij aanbaden den draak, die het beest macht gegeven had; en zij aanbaden het beest, zeggende: Wie is dit beest gelijk? wie kan krijg voeren tegen hetzelve?
 
5 En hetzelve werd een mond gegeven, om grote dingen en gods lasteringen te spreken; en hetzelve werd macht gegeven, om zulks te doen, twee en veertig maanden.
 
6 En het opende zijn mond tot lastering tegen God, om Zijn Naam te lasteren, en Zijn tabernakel, en die in den hemel wonen.
 
7 En hetzelve werd macht gegeven, om den heiligen krijg aan te doen, en om die te overwinnen; en hetzelve werd macht gegeven over alle geslacht, en taal, en volk.

8 En allen, die op de aarde wonen, zullen hetzelve aanbidden, welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens, des Lams, Dat geslacht is, van de grondlegging der wereld.
 
9 Indien iemand oren heeft, die hore.
 
10 Indien iemand in de gevangenis leidt, die gaat zelf in de gevangenis; indien iemand met het zwaard zal doden, die moet zelf met het zwaard gedood worden. Hier is de lijdzaamheid en het geloof der heiligen.
 
11 En ik zag een ander beest uit de aarde opkomen, en het had twee hoornen, des Lams hoornen gelijk, en het sprak als de draak.
 
12 En het oefent al de macht van het eerste beest, in tegenwoordigheid van hetzelve, en het maakt, dat de aarde, en die daarin wonen het eerste beest aanbidden, wiens dodelijke wonde genezen was.

13 En het doet grote tekenen, zodat het ook vuur uit den hemel doet afkomen op de aarde, voor de mensen.
 
14 En verleidt degenen, die op de aarde wonen, door de tekenen, die aan hetzelve toe doen gegeven zijn in de tegenwoordigheid van het beest; zeggende tot degenen, die op de aarde wonen, dat zij het beest, dat de wond des zwaards had, en weder leefde, een beeld zouden maken.

15 En hetzelve werd macht gegeven om het beeld van het beest een geest te geven, opdat het beeld van het beest ook zou spreken, en maken, dat allen, die het beeld van het beest niet zouden aanbidden, gedood zouden worden.
 
16 En het maakt, dat het aan allen, kleinen en groten, en rijken en armen, en vrijen en dienstknechten, een merkteken geve aan hun rechterhand of aan hun voorhoofden;
 
17 En dat niemand mag kopen of verkopen, dan die dat merkteken heeft, of den naam van het beest, of het getal zijns naams.
 
18 Hier is de wijsheid: die het verstand heeft, rekene het getal van het beest; want het is een getal eens mensen, en zijn getal is zeshonderd zes en zestig.

 
Kijk Riemer, in principe volgen wij allemaal de twee beesten! Er staat ook duidelijk dat alleen zij die in "het boek des levens" zijn ingeschreven, aan de macht van de beesten zullen ontkomen!

Dat oordeel is niet aan ons, maar de Heilige Schrift wijst de lezers of de onderzoekers er van wel op een aantal -andere- feiten, die ons op het juiste spoor kunnen zetten om ons te laten verlossen van die twee beesten.

Het is immers een geestelijke strijd die we hebben te voeren en geen strijd tegen of tussen mensen van vlees en bloed. Oorlogen die wij dus meemaken en die we binnenkort waarschijnlijk weer eens zullen beleven, als de USA de staat Iral zal binen vallen zijn dus oorlogen of geweld dat niet van Christus is, maar van de Tegenstander, het is immers zijn Rijk, dat grote Babylon. Satan voert zowel een vleselijke als een geestelijke strijd tegen mensen en gelovigen anderzijds.

 Je kunt dus mij nooit verwijten dat ik" die anderen veroordeel". Alleen de Heilige Gest kan mensen overtuigen! En oordeel ik dus ook niet, dat staat trouwens nergens in de door mij aangehaalde teksten, behalve daar waar Jezus Christus in dat verband wordt vermeld.


een eigenzinnige godsdienst (?)

Hier een hint:

Leviticus 26:1-15

1 Gij zult ulieden geen afgoden maken; noch gesneden beeld, noch opgericht beeld zult gij u stellen, noch gebeelden steen in uw land zetten, om u daarvoor te buigen; want Ik ben de HEERE, uw God!
 
2 Mijn sabbatten zult gij houden, en Mijn heiligdom zult gij vrezen; Ik ben de HEERE!
 
3 Indien gij in Mijn inzettingen wandelen, en Mijn geboden houden, en die doen zult;
 
4 Zo zal Ik uw regens geven op hun tijd; en het land zal zijn inkomst geven, en het geboomte des velds zal zijn vrucht geven;
 
5 En de dorstijd zal u reiken tot den wijnoogst, en de wijnoogst zal reiken tot den zaaitijd; en gij zult uw brood eten tot verzadiging toe, en gij zult zeker in uw land wonen.
 
6 Ook zal Ik vrede geven in het land, dat gij zult te slapen liggen, en niemand zij, die verschrikke; en Ik zal het boos gedierte uit het land doen ophouden, en het zwaard zal door uw land niet doorgaan.
 
7 En gij zult uw vijanden vervolgen; en zij zullen voor uw aangezicht door het zwaard vallen.

8 Vijf uit u zullen honderd vervolgen, en honderd uit u zullen tien duizend vervolgen; en uw vijanden zullen voor uw aangezicht door het zwaard vallen.
 
9 En Ik zal Mij tot u wenden, en zal u vruchtbaar maken, en u vermenigvuldigen; en Mijn verbond zal Ik met u bevestigen.
 
10 En gij zult het oude, dat verouderd is, eten; en het oude zult gij vanwege het nieuwe uitbrengen.
 
11 En Ik zal Mijn tabernakel in het midden van u zetten; en Mijn ziel zal van u niet walgen.
 
12 En Ik zal in het midden van u wandelen, en zal u tot een God zijn, en gij zult Mij tot een volk zijn.

13 Ik ben de HEERE, uw God, Die u uit het land der Egyptenaren uitgevoerd heb, opdat gij hun slaven niet zoudt zijn; en Ik heb de disselbomen van uw juk verbroken, en heb u doen rechtop staan.
 
14 Maar indien gij Mij niet zult horen, en al deze geboden niet zult doen;
 
15 En zo gij Mijn inzettingen zult smadelijk verwerpen, en zo uw ziel van Mijn rechten zal walgen, dat gij niet doet al Mijn geboden, om Mijn verbond te vernietigen;

Zie je Riemer, dat de Almachtige, die zegt dat allen klein, groot etc in het Grote Babylon leven, en de Beesten navolgen, een ander geestelijk karakter kunnen ontvangen, door de wet en het getuigenis van Christus te aanvaarden en Hem te dienen door een Getuigenis van Hem ook te zijn.

En als we het dan toch over vereren en aanbidden hebben inzake de Wereldkerk, dan ontdek ik dus dat we door die Gemeenschap op een dwaalspoor worden gebracht. Zij heeft politieke en geestelijke invloed in en over de gehele wereld, zij kan met gemak, door haar verdraaide wetten en geboden, ons beperken in het kunnen kopen of verkopen, door éénvoudigweg onze chip van onze ID-betaalkaart in de toekomst te manipuleren. Mensen -rechten die ineens geen Mensen-rechten meer zijn, omdat men verleende rechten ook weer kan afnemen. Dat gebeurt hier in België als mensen een beetje té ver gaan in het overtreden van bepaalde wetten. Je burgerrechten worden je dan voor bepaalde tijd afgenomen. Ik weet niet of dat in Nederland ook kan!.

Je privacy aan het lijntje van de ongeestelijkheid van het Grote Babylon, waarin jij en ik en vele anderen wonen en nog moeten strijden, omdat we hier bijwoners zijn (hoop ik dan). Alhoewel, Jezus strijd voor ons!

In de Katachismus van de RKK vindt ik een passage waarin de Verering van Maria, boven die van Jezus wordt aangemerkt:

348Moeten wij de Heilige Maagd Maria op bijzondere wijze vereren?

Antw. Ja, wij moeten de Heilige Maagd Maria vereren op een bijzondere wijze boven alle heiligen en boven alle engelen, omdat zij de Moeder van God is, de Koningin van de hemel en de Middelares van alle genaden.

Een aantal onwaarheden op een rij Riemer. Maria is niet de moeder van God, maar van de Zoon van God. immers Jezus Christus is het produkt van de koppeling tussen de Almachtige god en de mensheid.
Maria staat nergens zogezegd, want zij ligt in haar menselijke graf. Volgens de Katechismus van de Wereldkerk is zij ook de mensen dagelijk smet allerlei raadt en daad bij staat. Maar beste Riemer, de doden kunnen niet spreken en zij weten van niets. Nee Riemer, als je sterft dan ga je met dat verstand en inzicht dood, dat je tot op dat moment hebt en kun je niets meer aan je gemoedstoestand toevogen of afnemen. Vandaar Riemer dat de oproep van Christus in het hart begint, en niet binnen een denominatie. Het is ook geen mens die je bekering bewerkstelligd, maar de Heilige Geest!

Ik heb niets verkeerd geschreven, toon dat nu eerst maar eens op Bijbelse gronden aan, zoals ik de Beesten en het Grote Babylon aan jou heb voorgehouden, vanuit de Bijbelse profetie

Begrippen die de Bijbel ons leert, tot inzicht om geredt en verlost te worden, in relatie tot de Heilige Geest:

een eigenzinnige godsdienst (?)

Wanneer alle religies zich verenigen

quote:

1. Uit de mond van welke drie apocalyptische figuren kwamen onreine geesten?
Openbaring 16:13: " Toen zag ik dat uit de bek van de draak, uit de bek van het beest en uit de mond van de valse profeet drie onreine geesten tevoorschijn kwamen in de vorm van kikkers. "

2. De valse profeet wordt geïdentificeerd als degene die wat gedaan heeft?
Openbaring 19:20: "  En het beest werd gegrepen en met hem de valse profeet, die de tekenen voor zijn ogen gedaan had, waardoor hij hen verleidde, die het merkteken van het beest ontvangen hadden en die zijn beeld aanbaden; levend werden zij beiden geworpen in de poel des vuurs, die van zwavel brandt.
Deze activiteiten worden uitgevoerd door het tweede beest van Openbaring 13, de Verenigde Staten van Amerika (vergelijk met Openbaring 13:14). Wanneer verwezen wordt naar een "beest", zoals in hoofdstuk 13, dan wordt de focus gericht op het politieke bestuur van een land. Maar wanneer verwezen wordt naar een "valse profeet," dan wordt onmiskennelijk de focus gericht op het geestelijke element van het land. De voornaamste religie in de US is het protestantisme. Openbaring 16:13 beschrijft dan de oecumenische vereniging van drie religieuze klassen: heidendom, katholicisme, en protestantisme.

Vele geloofsgemenschappen hebben geen besef van of vrees voor de gedurige snelle groei van de pauselijke macht. (vooral in religieuze middens). Door het onbelangrijk achten van fundamentele verschillen hebben vele  evangelische leiders de gunst van Rome gezocht en zichzelf langzaam maar zeker overgegeven aan een systeem waartegen hun vaders hebben gestreden tot de dood toe.

3. Wat wordt over deze onreine geesten gezegd?
Openbaring 16:14: " want het zijn geesten van duivelen, die tekenen doen, welke uitgaan naar de koningen der gehele wereld, om hen te verzamelen tot de oorlog op de grote dag van de almachtige God.

Spiritisme wordt hier naar voor gebracht als één van de grootste misleidingen in de eindtijd. Geesten van duivelen die wonderen verrichten en zich voordoen als "werkers der gerechtigheid", hemelse boodschappers, of als gestorvene geliefden

Deze wonderen, verricht door duivelse kracht worden aangeduid als bewijs van goddelijke oorsprong. Onze enige beveiliging tegen deze misleidingen is een grondige kennis van het woord van God in de schriften.

Het geloof dat de doden een bewustzijn hebben, wordt door bijna elke evangelische denominatie gevolgd, wat het fundament legt voor spiritisme. Het is de eerste grote leugen waardoor de Satan de mensen onder zijn misleidingen verenigd. Samen met de leugen van de zondagsheiliging verenigd hij de denominaties en bindt ze met Rome.

4. Wie zullen door deze drievoudige religieuze vereniging bijeen gebracht worden?
 Openbaring 16:14: " want het zijn geesten van duivelen, die tekenen doen, welke uitgaan naar de koningen der gehele wereld, om hen te verzamelen tot de oorlog op de grote dag van de almachtige God".

quote:

“ Woedt, o volken, en weest verslagen; ja, neemt ter ore, alle verre streken der aarde; gordt u aan en weest verslagen; gordt u aan en weest verslagen."
Jesaja 8:9, 10  

5. In wie zouden zij die zich aaneensluiten beter hun vertrouwen stellen?
 Jesaja 8:12, 13:

quote:

" Gij zult geen samenzwering noemen alles wat dit volk een samenzwering noemt, en voor hetgeen zij vrezen, zult gij niet vrezen noch schrikken. De HERE der heerscharen, Hèm zult gij heilig achten en Hij moet het voorwerp van uw vrees en Hij moet het voorwerp van uw schrik zijn."
 

6. Van wie werd Johannes het oordeel getoond?

 Openbaring 17:1: " En één van de zeven engelen, die de zeven schalen hadden, kwam en sprak met mij, zeggende:

quote:

Kom hier, ik zal u tonen het oordeel over de grote hoer, die zit aan vele wateren, met wie de koningen der aarde gehoereerd hebben, en zij, die op de aarde wonen, zijn dronken geworden van de wijn harer hoererij.
Een "vrouw" in de symboliek van de profetie verwijst naar een kerk of een religieus systeem. Een reine vrouw stelt Gods ware kerk voor maar een hoer staat symbool voor een verdorven religieus systeem. (Jeremia 3:1-8, 20; Ezechiël 16:15-43; Jeremia 13:27).

7. Met wie heeft zij gehoereerd?

Openbaring 17:2: "

quote:

met wie de koningen der aarde gehoereerd hebben, en zij, die op de aarde wonen, zijn dronken geworden van de wijn harer hoererij."

 
 Geen andere religie is in de geschiedenis ooit zo verstrengeld geweest met de koningen van deze aarde als het pauselijk systeem.

8. Van wat zijn de bewoners van deze aarde dronken geworden?

Openbaring 17:2: " die op de aarde wonen, zijn dronken geworden van de wijn harer hoererij."

 In Matteüs 9:17 gebruikte Jezus de wijn als een beeld voor onderwijzingen en leerstellingen. De "wijn" uit Openbaring 17:2 is als gefermenteerde wijn een verwijzing naar valse en verdorven leerstellingen.

9. Welke extravagante versieringen illustreren de enorme rijkdom van deze religieuze organisatie?

Openbaring 17:4:[ "

quote:

En de vrouw was gehuld in purper en scharlaken en rijk versierd met goud, edelgesteente en paarlen, en zij had in haar hand een gouden beker, vol gruwelen, en de onreinheden van haar hoererij.
10. Van wat was zij dronken?

Openbaring 17:6:

quote:

" En ik zag de vrouw dronken van het bloed der heiligen en van het bloed der getuigen van Jezus."
11. Welke naam staat op haar voorhoofd geschreven?

Openbaring 17:5: En op haar voorhoofd was een naam geschreven, een geheimenis: het grote Babylon, moeder van de hoeren en van de gruwelen der aarde."

 Het credo van paus Pius IV, artikel 10, zegt, "Ik erken de heilige katholieke apostolische kerk als de moeder en hoedster van alle kerken."


12. Wat is er met haar dochters gebeurd?

Openbaring 17:5:

quote:

" En op haar voorhoofd was een naam geschreven, een geheimenis: het grote Babylon, moeder van de hoeren en van de gruwelen der aarde."
“Zoals de moeder is, zijn ook haar dochters.

quote:

" Ezechiël 16:44. De denominaties die van het katholicisme zijn uitgegaan maar zich vasthouden aan haar leer en haar wereldse praktijken volgen, worden in geen aangenamere bewoordingen beschreven dan hun moeder.te]

13. Wat zal er met haar kinderen gebeuren?

Openbaring 2:23: "En haar kinderen zal Ik de dood doen sterven en alle gemeenten zullen inzien, dat Ik het ben, die nieren en harten doorzoek; en Ik zal u vergelden, een ieder naar uw werken.
14. Welke boodschap verkondigt de tweede engel van Openbaring 14?

 Openbaring 14:8:

quote:

" En een andere, een tweede engel, volgde, zeggende: Gevallen, gevallen is het grote Babylon, dat van de wijn van de hartstocht zijner hoererij al de volkeren heeft doen drinken."


 Deze tekst vraagt om een bredere interpretatie van de term "Babylon." Te spreken van de val van Babylon wijst erop dat het hier gaat om een religie die eens zuiver was maar nu verdorven is geworden.

Volgens dit vers wordt Babylon geïdentificeerd door haar "wijn," die een product is van haar gehoereer met de wereld. Deze beschrijving is van toepassing op elke organisatie die leerstellingen onderwijst die tegengesteld zijn aan Gods woord.

Het woord babylon, afgeleid van Babel, verwijst naar verwarring (Genesis 11:9). Beschrijft deze term ook niet niet de ontelbare met elkaar in strijd zijnde secten en denominaties van de evangelische kerken? Deze tweede engel wordt gezonden om de morele val van alle denominaties die zijn afgeweken van de zuivere leer van het woord Gods aan te kondigen.  

15. Met welke levendige bewoordingen wordt de morele val van Babylon beschreven?

Openbaring 18:2:

quote:

" En hij riep met sterke stem, zeggende: Gevallen, gevallen is de grote (stad) Babylon en zij is geworden een woonplaats van duivelen, een schuilplaats van alle onreine geesten en een schuilplaats van alle onrein en verfoeid gevogelte,  omdat van de wijn van de hartstocht harer hoererij al de volken gedronken hebben en de koningen der aarde met haar gehoereerd hebben en de kooplieden der aarde rijk geworden zijn uit de macht harer weelderigheid.
Deze engel kondigt aan dat het spiritisme is binnengedrongen in de moderne kerken. " want door uw toverij werden alle volken verleid." Openbaring 18:23.

16. Van welke drie andere zaken wordt ze beschuldigd?

Openbaring 18:3:

quote:

" omdat van de wijn van de hartstocht harer hoererij al de volken gedronken hebben en de koningen der aarde met haar gehoereerd hebben en de kooplieden der aarde rijk geworden zijn uit de macht harer weelderigheid.
“De wijn." Onder de valse leerstellingen waarvan alle naties gedronken hebben is de zondagsviering, die het vierde gebod verwerpt, wel de meest opvallende.

“De koningen der aarde." Evangelische gemeenschappen gaan zich steeds meer mengen in politieke zaken. Deze relatie van religieuze groepen met de koningen(regeerders) van deze aarde is een ernstige bedreiging voor de scheidingsmuur die er moet bestaan tussen kerk en staat. Wanneer deze muur verwijderd wordt zijn de gevolgen angstwekkend.

“De kooplieden der aarde." De profetie voorspelde dat de economische factoren een betekenisvolle rol zouden spelen in de eindtijd wat betreft politiek-religieuze kwesties.

Wat een triestig beeld van de hedendaagse religie. Alhoewel de evangelische hervormers elk licht volgden dat op hun pad scheen, falen de organisaties die hun naam dragen erin om verder te gaan in een voller licht, waardoor ze vervallen zijn van het zuivere geloof dat ze eens hadden.

17. Wat is de laatste oproep die uit de hemel weerklinkt?

Openbaring 18:4:

quote:

" En ik hoorde een andere stem uit de hemel zeggen: Gaat uit van haar, mijn volk, opdat gij geen gemeenschap hebt aan haar zonden en niet ontvangt van haar plagen. "

quote:

Dit is een niet mis te verstane oproep tot Gods volk om zichzelf af te scheiden van de denominaties die deel uit maken van Babylon. Als wij leden zijn van een lichaam dat Gods geboden overtreedt, dan hebben wij deel aan haar zonden


Beste Riemer, het grote Babylon is in eerste plaats een onrein geestelijke toestand van de wereld. Denoiminaties die komaf hebben gemaakt met Gods geboden en zichzelf "wetten en geboden van mensen" hebben gemaakt om zichzelf een God te maken. Vereren en aanbidden blijft in de ogen van Christus, slechts beperkt tot de aanbidding van de Almachtige god.

Op Bijbelse gronden heb ik hier aangetoond dat voor velen onder ons het Geloof een ernstige zaak moet zijn, waarin eren, vereren en  aanbidden centraal staat in onze relatie met de Almachtge god, de enige Heilige Vader die van Jezus en van ons. Ik hoop dat het openbaren van wat Babylon is, ook als woonplaats van duivelen en valse verering en aanbidding, je al te boos maken omdat ik wil dat iedereen het Koninkrijk der Hemelen binnen zal kunnen gaan; met een gerust en vertouwd geweten in Christus alleen.

Scheiden doet vaak pijn Riemer, maar is het geen verlossing als we ons herwonnen vinden in Christus, die voor ons Strijd en Midelaar is. Die Koning is in de Hemel, maar door de Heilige Geest, ook op aarde. We zijn allemaal individueel vrij om te kiezen, maar ook om te groeien tot gerechtigheid in Christus en tot Heiliging door Christus en niet door een valse religie die het niet goed meent met de mens. Je Bijbel is onze getuige Riemer, beschuldig mij er dus niet van dat ik mensen vermeid, misleid of de waarheid Christus aan hen zal onthouden. We kunnen een schijn ophouden van Godsdienst of Christen-zijn, maar de Heilige Geest overtuigd van zonden en de behoefte aan redding en verlossing. ik heb dus geen andere boodschap, dan verering en aanbidding van Onze Hemelse en enige Heilige Vader die ons naar het Rijk dat begint in ons hart en eindigt in het Hemels Jeruzalem, en nergens anders!

een eigenzinnige godsdienst (?)

Ik heb aangehaald dat mensen uit alle denominaties maar ook vanuit de wereld, het Koninkrijk dr hemelen zullen binnen gaan, maar niet vàordat zij gelouwerd door Gods Geest begrijpen dat er maar één wet en één Getuigenis is!

Verdere teksten aangaande het Overblijfsel, dat in de Bijbel wordt aangeduidt:

1.Openbaring voorzegt dat het Overblijfsel zal bestaan na de vervolging van de middeleeuwen (Openbaring 12:13-17)

2. De Almachtige god roept zijn Overblijfsel op in een tijd van enorme afvalligheid!
    (Openbaring 18:1-4)

3. Het Overblijfsel is trouw aan Gods geboden en aanbid en vereert allen Hem (Openbarting 12:17 en 14:12)

4. Het Overblijfsel heeft het Getuigenis van Jezus de gave én geest der profetie.
    Openbaring 12:17 en  19:10.

De algemene kerk zal dan ook bestaan uit allen die waarachtig in Christus geloven. Uit hen zal een Rest opstaan die geroepen is door de Almachtige god, om de geboden van de Almachtige god en het geloof in Jezus te houden als Getuigenis van Jezus en de wet. Zij kondigen in de wereld de spoedige komst van Christus aan en het oordeel, dat over alle mensen komen zal. Deze bijzondere ontwikkeling vinden we terug in een kerngegeven in Openbaring 14, waar deze realiteit symbolisch aangeduid wordt als een "drie engelen boodschap" Niemand kan of is in staat om die boodschappen tegen te houden, te verhinderen of geheel uit te doven.

een eigenzinnige godsdienst (?)

Jezus Christus heeft het allerlaatste woord!

Zie: Openbaring 12:10,11
Zie: Openbaring 14:6-12
Zie: Daniël 7:9-15
Zie 2 Petrus 3:10-14
Zie Judas 3:14
Zie 2 Kor. 5:10

groet en zegen!
« Laatst bewerkt op: november 05, 2011, 01:03:14 pm door knackebrod »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #237 Gepost op: november 04, 2011, 09:53:42 pm »

quote:

knackebrod schreef op 04 november 2011 om 20:58:
Je kent je bijbel niet en moet concluderen zeker Openbaringen en Daniël niet.
Ik wordt zo moe van mensen die menen dat ze anderen moeten veroordelen.
Wonderbaarlijk dat hoe sektarischer mensen denken hoe agressiever ze ook oordelen.

Dus, na alle opleiding op diverse vlakken en jarenlange studie ken ik de Bijbel (inderdaad, met een hoofdletter B!) niet? En weet ik na een scala aan opleidingen OT en NT niet van Daniel en Openbaringen?
Leer je tegenspeler kennen zou ik zeggen :)
Mail mij even en ik stuur je mijn CV en opleidingen toe  :Y)
IK zou de Bijbel niet kennen?????!!!
Maar ik heb tot op heden in deze draad al deze kennis niet benut omdat ik de vorm waarin je schrijft veroordeel en bevraag. De eerste stap in contact is namelijk de attitude.
Ik zie dat jij defensief bent zonder genuanceerd te zijn en daar heb ik je enkel op bevraagd.
Ik heb geen preken gevraagd maar wel gekregen (waarvoor dank, het is goed om eens te lachen om andermans kromme interpretatie...)
Maar alle kritiek?
Daar doe je werkelijk niets mee, geen ene moer zeg maar.

Einde gesprek, veel plezier in de draaimolen.
« Laatst bewerkt op: november 05, 2011, 12:47:28 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #238 Gepost op: november 04, 2011, 11:21:21 pm »

quote:

Beste knackebrod,

Waar ben je hier mee bezig? Je geeft mensen geen antwoord -- ik heb het idee dat je mij in ieder geval geen antwoord meer waardig keurt als ik iets voor je post -- ik heb tenminste niet meer de geringste reactie op mijn laatste posts hier van je ontvangen. Daarentegen blijf je voortdurend Riemer lange posts schrijven terwijl hij nu toch langzamerhand steeds duidelijk aangeeft het gesprek te willen stoppen.
Wat beoog je met deze houding?

Laat ik even een enkele korte reactie geven op wat je aan Riemer schreef.

quote:

knackebrod:
Ik schreef:

Ik ben Bijbels Christen Riemer, Messiaans joods belangstellende! En heb inderdaad Adventistsiche wortels, maar het Adventisme redt me niet en verlost me ook niet, bovendien ben ik de mening toegedaan dat alle denominaties in het Grote Babylon zullen terecht komen uiteindelijk,.........
De Bijbel zegt trouwens dat er geen denominaties het Koninkrijk der Hemelen zullen beerven, ook de Adventkerk niet, maar een Overblijfsel zal het Koninkrijk der Hemelen beerven: uit alle taal, stam, natie en volk!


Jij schreef hierop:

quote:

Riemer:
Hier is voor mij dan wel de grens bereikt.
Per saldo oordeel je hier hele grote groepen mensen waarbij je zgn. van mening bent dat jij de Waarheid ten volste kent en predikt.
Aangezien ik weinig behoefte heb aan hen die anderen veroordelen (oordeelt niet opdat ook niet gij geoordeeld wordt..) en een eigenzinnige godsdienst nastreven is voor mij hier in deze draad het gesprek met jou klaar.

Nou beste vriend, ik denk dat ik niets verkeerd geschreven heb. Ik haal hier slechts Bijbelse waarheden aan, waar nergens over een oordeel wordt gesproken wordt maar slechts over een Overblijfsel (uit alle taal, stam, natie en volk).
In feite spreekt hier Christus Riemer. Je kent je bijbel niet en moet concluderen zeker Openbaringen en Daniël niet. Dat geeft niet hoor, maar bestrijd de Bijbel niet met mij, maar met Christus! En geef, als je andere inzichten hebt, op gornd van Bijbelse overwegingen een redelijk antwoor! Als ik een onwaarheid verkondig, weerleg het dan op Bijbelse gronden.

Je antwoord staat dan ook in een verkeerd licht aan mij, denk ik!

In wat je nu later schreef zit een andere suggestie dan dat in wat je eerst schreef al beweer je van niet.
In het eerste zit de suggestie dat alle denominaties in de Bijbel als verdoemd worden voorgesteld.
De Bijbel spreekt echter niet over denominaties, dus dat vul jij in.

quote:

... Maar wanneer verwezen wordt naar een "valse profeet," dan wordt onmiskennelijk de focus gericht op het geestelijke element van het land. De voornaamste religie in de US is het protestantisme. Openbaring 16:13 beschrijft dan de oecumenische vereniging van drie religieuze klassen: heidendom, katholicisme, en protestantisme.
Openbaring 16:
13 En ik zag uit de bek van de draak, uit de bek van het beest en uit de mond van de valse profeet drie onreine geesten komen, als kikvorsen.

En jij vult dus in. Dat kan, maar moeten wij allen jouw (al dan niet eigenzinnige) invullingen aannemen omdat jij als autoriteit spreekt??

Je spreekt Riemer paternalistisch beschermend toe. Of hij dat leuk vindt,  laat ik maar aan hem over. Ik meen dat hij al eerder iets gezegd heeft waaruit blijkt dat hij het niet zo apprecieert.

Maak als je jouw opvattingen wilt verkondigen een eigen topic en geef daarin dan gewoon eenieder een antwoord. En stel als het even kan jouw invullingen niet voor als de waarheid maar gewoon als jouw opvatting. Veroordeel niet eenieder die het anders opvat. Je tegenwerping dat niet jij oordeelt klinkt niet overtuigend; je zult echt je anders moeten opstellen en je anders uitdrukken om het wél geloofwaardig te doen zijn.

Ik laat het maar hierbij.
« Laatst bewerkt op: november 05, 2011, 03:19:41 am door Trajecto »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #239 Gepost op: november 04, 2011, 11:41:31 pm »

quote:

Trajecto schreef op 04 november 2011 om 23:21:
Je spreekt Riemer paternalistisch beschermend toe. Of hij dat leuk vindt,  laat ik maar aan hem over. Ik meen dat hij al eerder iets gezegd heeft waaruit blijkt dat hij het niet zo apprecieert.
Als hij niet begrijpt dat ik zijn gedrag afkeur dan wordt het tijd dat hij een afspraak in mijn praktijk gaat maken.
Het is niet zozeer beschermend, het is beschamend zoals deze zogenaamde selfmade christen zich gedraagt.
Dan nog liever de Paus  O-) om een on topic te blijven.
« Laatst bewerkt op: november 05, 2011, 12:35:13 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

knackebrod

  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #240 Gepost op: november 05, 2011, 12:57:47 pm »
Hallo Riemer,

Je haalde aan:

quote:

Mail mij even en ik stuur je mijn CV en opleidingen toe!


Riemer, het is niet van belang of we bergen van studies, in deze wereld, ons tot uitgelezen kennisschap kunnen verzekeren. Al hadden we de gehele wereld in ons bezit, al bezaten we alles wat Jezus toebehoort, en de hadden de liefde niet (van Christus), dan nog zouden onze woorden en beweringen klinken als een holle cimbaal!  Nou, ik zet mijn CV hier wel even neer hoor! ik schaam mij het Schriftwoord niet, ook als scheld je me erover uit, als zijn de kromme interpretaties! Je moest je feitelijk schamen over zo`n opmerking aangaande Gods Schriftwoord!

Ik wil je er aan herinneren dat in dictaturen, sabbatvierende Christenen (zoals in Roemenië ten tijde van het regime van  Nicolaï en Elena Ceausescu) op elk moment voor de officieren van de veiligheidsdiensten en , in dit geval de Securitate moesten verschijnen om te antwoorden op vragen die de officieren en leden van die geheime Staatsdienst hen stelden aangaande Bijbel. Veelal stond er een tafel waar Bijbels en geschriften van allerlei soort en mate, uitgestald waren en waaruit de ambtenaren vragen stelden aan de voorgeleidde Christenen.

Zo waren bijvoorbeeld Zevende Dags Adventisten in Roemenië min of meer Statenloos en konden op geen enkel "recht" bogen, in de toenmalige maatschappij. Zij waren rechten-loos! Je weet wel hé de "rechten van de mens".
We kunnen dus weten dat er mogelijkheden zijn, waarbij ons die rechten dus ook ontnomen kunnen worden, als we niet -meer- gehoorzaam zijn aan welke instantie dan ook. Reken er op dat dit betekent dat het bijbelse "kopen en verkopen" daarheen verwijst!

De trouwe Christenen waren stom verbaasd over de kennis en inzichten van deze mensen aangaande de Bijbel en, vooral de profetische aspecten die het geloofsfundament van de Bijbel voor de mens zo zeker maken kan.
Het is dus aan de Heilige Geest te danken dat deze arme gelovigen een Getuigenis konden afleggen van Christus. Zij waren blijkbaar een deel van "de Rest" waarover de Bijbel spreekt (zie ook 2 Korinthiërs 3:18)
Echter niet iedereen ontkwam aan de verschrikkingen van het regime.


Na de val van het regime van Nicolaï en Elena Ceausescu zijn vele ambtenaren, die de getrouwe Christenen eens vervolgden, een Bijbelstudie gaan volgen bij de Sabbat vierende Christenen. Het aantal belangstellende was overweldigend.
Sommigen zijn nu predikant of evangelist, waarvan ik er een enkele ken. Met Roemenen die de vervolgingen aan den lijven hebben meegemaakt, heb ik zo`n 20 jaar gelden persoonlijke gesprekken gehad over de tijd van Ceausescu, het heeft mij gesterkt in mijn geloof en de overtuiging versterkt dat trouw aan de wet in Geestelijke zin gekoppeld aan de twee geboden van liefde, het fundament zijn om verder te kunnen groeien in Christus, ondanks de terugvallen die wij als Christenen elke dag meemaken. Ik heb voor hen nog een voordracht/prediking gehouden, opdat we gezamelijk gesterkt de toekomst aan zouden kunnen, in Christus, door de Heilige Geest, opdat we door de beschermende invloed van die Geest, waarbinnen slechts maar één plaats is, dat tot de verering en aanbidding geldt, namelijk de Allerhoogste god, de Vader van Christus en van ons.

Dus Riemer, opgedane studies en kennis, zoals we uit de wereld ervaren, hoeft dus niet altijd "zaligmakend" te zijn. Het feit dat je hier nu met je opgedane studies en kennis mij probeert te imponeren, doet mij de wenkbrouwen fronsen.

Als ik verwijs naar dit:

quote:

Verdere teksten aangaande het Overblijfsel, dat in de Bijbel wordt aangeduidt:

1.Openbaring voorzegt dat het Overblijfsel zal bestaan na de vervolging van de middeleeuwen (Openbaring 12:13-17)

2. De Almachtige god roept zijn Overblijfsel op in een tijd van enorme afvalligheid!
(Openbaring 18:1-4)

3. Het Overblijfsel is trouw aan Gods geboden en aanbid en vereert allen Hem (Openbarting 12:17 en 14:12)

4. Het Overblijfsel heeft het Getuigenis van Jezus de gave én geest der profetie.
Openbaring 12:17 en 19:10.


En jij antwoord daarop, in een voorafgaande posting aan mij:

Per saldo oordeel je hier hele grote groepen mensen waarbij je zgn. van mening bent dat jij de Waarheid ten volste kent en predikt.
Aangezien ik weinig behoefte heb aan hen die anderen veroordelen (oordeelt niet opdat ook niet gij geoordeeld wordt..) en een eigenzinnige godsdienst nastreven is voor mij hier in deze draad het gesprek met jou klaar.


Ik oordeel geen mensen hiermee, maar wijs op Bijbelse waarheden. In bepaalde gevallen wijst de Heilige Geest mij op bepaalde Bijbelpassages die ik wil publiceren hier!  Je verwijt mij een oordeel over mensen, terwijl het gewoon in de Bijbel verwoordt wordt,  bovendien spreekt de Bijbel hier nergens over oordeel of veroordeling in die weergaven, maar over feiten aangaande een voorzegging (profetie).

Het is aan de mensen elk persoonlijk om hier mee om te leren gaan, denk ik!
Vroeger heb ik Bijbelstudies gegeven in Alkmaar en omgeving, aan mensen die voorbereid wilden worden op de Doop, of mensen die een Bijbelstudie hadden doorlopen. En dan vaak zeiden ze dingen tegen mij die volkomen tegenstrijdig waren aan hetgeen ze juist hadden geleerd of gingen ze terug op de fundamenten van buiten bijbelse aanbidding. So what! Het is de Heilige Geest die ons overtuigd van zonden en het is ook de Heilige Geest die ons in harmonie met de Bijbel brengt. En daarmee is alles gezegd, dat betekent ook, dat we "heiligenverering" van mensen en stoffelijke zaken, naar het land der fabelen moeten verwijzen, als wij mensen onderricht geven, en we ook een gebedsstond moeten houden, voordat we deze mensen het Schriftwoord brengen, zodat we niet ons eigen persoonlijke inzicht aan anderen opdringen, maar steeds naar de Schrift verwijzen! We kunnen mensen die oprecht willen wijzen op Gods Woord geen twee Heren voorhouden en ook niet misleiden, met die zaken die wij zelf geleerd hebben. De Waarheid (Christus doet soms pijn inderdaad)

Maar Jezus zelf heeft heel wat malen door een direct gericht antwoord de mensen tot nadenken gestemd. Teverergeefs eren zij Mij, daar zij wetten en geboden van mensen eren

Dus, waarom meen je nu dat ik een onjuiste interpretatie geef van Bijbelse waarheden? Als dat laatste dan zo is, weerleg ze dan op Bijbelse gronden en zeg dat ze onjuist zijn in het licht van Jesaja 8:20.

Ik zou juist graag willen dat je op Bijbelse gronden mijn beweringen weerlegt!

Je kunt de Bijbel wel kennen en bestudeerd hebben, maar dat hoeft nog niet te betekenen, dat je Jezus hebt aangenomen. Daartoe ben je immers niet verplicht, ten slotte!  Maar je weet toch wel wat Jesaja 8:20 zegt over hen die niet naar dat woord spreken, van waaruit het Overblijfsel is ontstaan.
Ik heb het allemaal aangeduid en nog verwijt je mij opstructie tegenover bepaalde groepen gelovigen.

Ik probeer niet alleen het onderwerp "Heiligenverering" te begrijpen , maar tracht  ook een zekere diepgang te weergeven van de Bijbelse waarheden, die essentieel zijn om "Heiligenverering" te kunnen  begrijpen in een breder kader en na te leren laten, als het gaat om andere personen dan de Allerhoogste god, in de hemel.  

Als er maar één Allerhoogste god is, Riemer dan zijn er dus ook meer goden, dan de Almachtige god in de hemel. Als we dus Heiligen vereren, dan verachten we dus niet alleen de Allerhoogste god door wetsverachting maar, zo zegt de Here, dienen we mensen alsof zij goden zijn! En onderhouden we dus wetten en geboden van mensen; want de Bijbel leert ons dat er geen redenen zijn om mensen of afgoden/beelden te vereren of te aanbidden. Het leidt ons af van de ware relatie met Christus, door de Heilige Geest. We verleggen dan niet onze grenzen, maar blijven hangen op de scherpte van de snede! We dreigen dan twee heren te dienen, dat niet mogelijk is!

En daarom Riemer, probeer ik aan te duiden dat de Here en de Heer er op wijzen, dat geloof in Christus méér is dan alleen braaf naar de kerk te gaan en te doen wat de dominee of de pastoor ons adviseren en opdragen.

Het gaat tenslotte om het persoonlijke hart! Het gaat niet om de discussie of forum alleen, maar wellicht leren we er van. Wellicht dat het ons tot nadenken stemt, ieder voor zichzelf, hoe we in het geloof staan. Geloven is geen stil staan maar groei! Groeïen in de Gerechtigheid van Christus, niet in een -reeds verloren- denominaties of wereld, want we kunnen ons bestaan in deze wereld in minder dan één tel verliezen, en wat is dan belangrijker dan dat we weten dat er in deze wereld een Overblijfsel zal zijn en ontstaan, dat de geboden en het Getuigenis van Christus hebben. Er kan dan van alles gebeuren, maar de zekerheid die we dan hebben is dat Christus voor ons strijd en dat Hij het laatste woord zal hebben! Voor wie meent in Christus te zijn, moet dit toch een verheugend bericht zijn.

Iemand met een uitmuntende Bijbelkennis moet daar dan toch iets vanuit herkennen en, eventueel, verder op inspelen m.b.t. het onderwerp "Heiligenverering" Iets kunnen ter berde kunnen brengen dat bijv Maria, de moeder van Jezus NIET de moeder van God is. En dat Jezus zijn moeder met het antwoord:  Ti emoi kai soi haar op de plaats zet, waar ze hoort. Sinds Zijn doop en ontvangen Heilige Geest, staat Jezus toch niet meer in verhouding tot zijn moeder, maar tot de Vader in de hemel? Dat moet tijdens Bijbelstudies van niveau toch wel geleerd zijn, denk ik dan maar!

En daarmee is al gezegd dat Maria dus nooit een positie bekleden kan die boven die van haar Zoon uit kan rijzen! Zij kan dus ook nooit de verering ontvangen die haar Schepper alleen toe kan komen. Al heeft zij tijdens dat Bruiloftsfeest te Kanaän wel geprobeerd!

En zo Riemer is het  muntje met relatief weinig valutawaarde van de arme weduwe, van groter belang en waardevoller, dan al de gouden munten die de rijken in overvloed bezitten en weggeven met opzichtig gebaar. (...)

Hun kennis en daaruit vloeiende rijkdom en aanzien in de wereld, staat tot niets t.o.v. de oprechte trouw van de arme weduwe.

We moeten onwaarheden openbaren Riemer, dat is toch de opdracht van elke Christen! En de Bijbel heeft ons, door de Heilige Geest geleid, alle middelen en weergaven geschonken die we nodig hebben om gered en verlost te worden. Zonder de Heilige Geest is het Schriftwoord immers een Dwaasheid voor de mensheid en voor hen "een dode letter" en zijn zij die de Bijbel zo hanteren als een gewoon (lees-) boek, "dode letterknechten" omdat de twee liefdesgeboden die aan de gehele wet hangen, ontbreken.

We staan niet allemaal op het zelfde punt van geloof en inzicht, ook ik niet, dat is juist. Zij die zich volkomen en volmaakt voelen, hebben de wet en Christus niet nodig, zij maken zich eigen wetten en geboden, twee volkeren en twee Heren, precies zoals in de Bijbel verwoord en voorspeld wordt!

Dus Bijbelkennis en Bijbelstudies op zich, zeggen dus nog niet zoveel, zoals de Bijbel ons zelf mededeelt.

Want het is een strijd Riemer, tussen de onreine geesten in de hemelse gewesten en de Reine Geest van de Allerhoogste god, twee vrouwen die vechten om hun bruid. De Onreine vrouw die de Duivel lief heeft en hun hart niet willen bekeren, en de Reine vrouw die Christus liefhebben en zich door Hem willen laten voeden. In het boek Job staat die strijd weergeven, als Michaël de Aards engel in gevecht geraakt met de Satan, in strijd om het lichaam van Mozes. En zo Riemer, doet Christus dat voor ons allemaal. Hij is Middelaar en Hij is Rechter en Hij is Verlosser. Van iemand die zo`n zwaarwichtig CV heeft, had ik daarom meer verwacht. Ik heb zo`n CV niet Riemer, maar daar zal Christus niet om vragen! Hij zal mij oordelen op grond van een wel of niet bekeerd hart, waarvan ik zelf de keuze heb! En daar moet ik tot op de dag tot dat ik inslaap, aan blijven werken!

 Even over een CV aangaande mijzelf:

-1947
-6x verhuist (vader was leraar Engels-Duits-Nederlands en Vaardigheid)
-Opl. electrotechniek: autotechniek:bioscoop-licht techniek: middelbaar onderijs
-1966-1979 Kon. Marine /diverse functies o.a op de  NL Antillen
-1980-2004 MINDEF Marine/Den Helder/: Audio visuele technieken:fotograaf cineast; Hfd AV dienst
-Gedoopt (door het watergraf) 22 mei 1982
-heden arbeider in belgië

Ik kan me nog herinneren dat Prof.Dr Walter Veith, nu een bekende Evangelist (zie Adventmedia of You tube) eens Professor Evolutie theorie aan een Uni in Zuid Afrika, erg verbaast was, dat een éénvoudig timmerman, die zijn huis aan het verbouwen was, hem als Professor, Bijbelstudie gaf en hem op Bijbelse waarheden wees, die Walter Veith in zijn Katholieke Bijbel ineens anders opgetekend zag, hem er zo van kon overtuigen, dat er meer één wet is aangaande Jezus en de Almachtige god. In een dramatisch getuigenis aan de Uni, getuigde Prof. Walter Veith van zijn overtuiging en de waarheid aangaande Gods wetten en geboden. Dat werd hem niet in dank afgenomen, hij kreeg op staande voet ontslag a.h.w.!  Een keuze die hem tot op de dag van vandaag, nog niet spijt!

Dus een CV van hoogstaande inhoud Riemer, zegt dus ook hier helemaal niets!

Ook hier:

waarvoor dank, het is goed om eens te lachen om andermans kromme interpretatie

In dat opzicht alleen als Riemer, bewijs je nu zelf in aanzicht van velen, dat je te kort schiet aan Bijbels inzicht. Want zo`n reactie verwacht ik niet van iemand, die Christus oprecht wil dienen!

Hier dan speciaal voor jou enkele Bijbelse passages die belangrijk zouden voor je kunnen zijn :

-Er is geen klassenverschil tussen mensen, in Gods ogen:

2 Kor. 5;16-18
Handelingen 17:26-28
 
Groet en oprechte zegen
« Laatst bewerkt op: november 05, 2011, 02:05:24 pm door knackebrod »

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #241 Gepost op: november 05, 2011, 02:22:57 pm »
@ Knackebrod, ik kan me best voorstellen dat je het vervelend vindt dat je punten niet opgepakt worden, maar om nou te lachen met andermans interpretatie is niet echt stichtend te noemen vind je wel? :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

knackebrod

  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #242 Gepost op: november 05, 2011, 02:57:58 pm »
Trajecto,

Je zei:

quote:

Wie zegt er dan dat Maria een hogere plaats heeft dan Jezus?


We hebben al eens aangehaald Trajecto dat alles wat niet uit God is; niet aanbeden mag worden. Verering of aanbidding komen slechts toe aan die Ene god in de Hemel, waarvan Jezus zelf zegt dat ook hij eer en aanbidding alleen verschuldigd is aan Zijn én onze Vader die in de Hemelen is. Alleen Christus mag aanbeden of vereerd worden, omdat Hij de beeltenis is van de Vader en dan nog dient daarbij de Schepper ter gedachtenis worden gesteld.

Nu maak ik even een tussensprong, dat ons aantoont dat de Wereldkerk een valse kerk is, en waar mensen dus misleid worden door afgoden dienst in beelden en personen.

In een catechismus van de RKK kom ik ten aanzien van de geboden (de veranderde geboden dan, waar het 1e t/m het vierde verdraaïd zijn zodat niet Christus maar de Paus aanbeden kunnen worden)

De vijf geboden van de Heilige Kerk van Rome

Eerste gebod van de Heilige Kerk

303 Waarom zijn wij verplicht de geboden van de Heilige Kerk te onderhouden?

quote:

Wij zijn verplicht de geboden van de Heilige Kerk ie onderhouden, omdat ze gegeven worden door de Paus en de Bisschoppen die ons in Christus`naam besturen!
348 Moeten wij de Heilige Maagd Maria op een bijzondere wijze vereren?

quote:

Ja, wij moeten de Heilige Maagd Maria vereren op een bijzondere wijze boven alle heiligen en boven alle engelen, omdat zij de Moeder van God is, de Koningin van de hemel en de Middelares van alle genaden


Hiermee Trajecto bewijst de RKK van Rome ons dus dat zij Maria hoger acht dan Jezus. Want wie is onze Middelaar! Jezus Christus!!

Dan kan er dus geen andere zijn. Maria wordt zelfs door Jezus terecht gewezen, omdat zij Zijn Messiasschap niet begrijpt!

Hier stuiten we dus op een andere Bijbel een ander Evangelie, want wij dienen niet een Paus( mens) of Bisschoppen (mensen) te aanbidden of te vereren, maar Christus centraal te stellen Hij staat boven alles! En er staat toch duidelijk in Openbaringen dat engelen onze aanbidding en verering, niet wensen of willen.
Want zo leren engelen aan ons, zij  zijn mede-dienstknechten zijn; Hun hoofd is namelijk Jezus Christus!

In deze Katechismus wordt verwezen naar de 5 geboden van de Heilige Kerk.
Dat deze RKK dus vergane glorie predikt mag blijken uit het feit dat zij verwijst a.h.w; naar de joodse Grote Verzoendag, namelijk in artikel 317 zegt de Kerk:

Wat gebied het 4e gebod van de Heilige Kerk?

317:

quote:

Het vierde gebod van de Heilige Kerk gebiedt ten minste éénmaal per jaar zijn zonden te biechten.


Dat de RKK hiermee een bewijs is dat zij Christus helemaal niet als grondslag heeft, blijkt uit het feit dat het OT door Jezus is afgeschafd en dus ook de ceremoniële wetgeving. Men biecht zijn zonden niet op bij de priester, maar men belijdt zijn zonden voor het aan gezicht van de Almachtige god, waarbij Jezus Christus, door de Heilige Geest (de) Middelaar is.

Dus Trajecto, de tegenstander gebruikt zeer slimme structuren om mensen tot het dienen van afgoden te verleiden, in allerlei soorten en maten door allerlei religies en afgodsbeelden. (Beeld van Nebukadnessar dat zijn sporen tot in onze tijd nalaat) Tenslotte kent de Tegenstander de Bijbel en Gods plannen beter dan wij.

Jezus waarschuwt met klem vooraan wie wij  erediensten en eer geven als Hij zegt: "Toen sprak Jezus: Ga heen, satan; want er staat geschreven

quote:

" Ge zult de Heer uw God aanbidden, en Hem alleen dienen" Mattheus 4:10


Dat nu Jezus Christus alleen vereerd en aanbeden mag worden, kan en mag alleen in verband gebracht worden met de Almachtige god, de Allerhoogste god, de Hemelse Vader van jouw, mij en alle mensen en Jezus, natuurlijk.

Je ziet dus dat de aanbidding van Maria, of het vereren van haar, onbijbels is en van menselijke traditie. Dus de aanbidding of verering Trajecto is dan, zoals Jezus zelf zegt: "Tevergeefse eer". Het brengt ons dus nergens. Goed nadenken voor dat je de RKK eer geeft en er je bij aan wilt sluiten!  Uitwendige eredienst, waar het RK geloof merendeels uit bestaat, is even nutteloos, want de Bijbel zegt daarover heel duidelijk:

quote:

"Huichelaars terecht heeft Jesaja van u geprofeteerd; " Dit volk eert Mij met lippen, maar hun hart is verre van Mij. Ze eren Mij tevergeefs, daar zij leerstellingen voordragen, die menselijke geboden zijn".


In Jesaja 29:13 scherpt Jezus; door de Schrift dat feit nog verder aan:

Omdat dit volk Mij nadert met de mond en Mij eert met de lippen alleen, maar zijn hart ver van Mij houdt, en zijn vrees voor Mij enkel bestaat uit mensenwijsheid van buiten geleerd...

Het hart Trajecto staat hier dan voor de wijze waarop, vanuit ons gedrag en onze uitspraken, overéénkomen met de wet en het getuigenis ( de geboden 2 liefdesgeboden)vanuit het fundament dat Christus gelegd heeft.

De Wereldkerk weergeeft dus een evangelie, dat uit mensenwijsheid bestaat, dat zo aan de mensen wordt opgedrongen en zij dus met de mond en de lippen de Kerk moeten nazeggen en navolgen. We vinden dat trouwens in vele andere religies waar zonaanbidding (zoals de Islam bijv. of beelden aanbidding (Budah bijv) centraal staan.

Dat de RKK gefundamenteerd is op het Oude Testament mag ook blijken uit het feit dat zij zich beroept op een Apostelschap- dat door Jezus zelf is afgeschaft en dat zij, evenals de Joden deden, allerlei wetten en geboden toevoegen aan de decaloog (en die zelfs nog veranderen ten eigen gunste).

Dat Jezus een einden maakte aan de ceremoniël wet (het OT) werd mede mogelijk doordat ook de joden de wet, die hen gegeven was, ook overtraden en veranderden naar eigen inzicht. Men aanbad het gouden kalf en deed zich te goed aan heidense feesten. Aäron de broer van Mozes maakte het Gouden Kalf.
Hun leven werd dat als van de heidenen, ondanks dat de wet van God hen voorgehouden werd. Zo nu werkt ook de Wereldkerk en zoekt zij verbondenheid met de wereld en wereldse (heidense) afgodendiensten en religies.

Oecumene is haar weg om haar dochters weer met Moeder te verenigen! Maar het zal eindigen in een vernietiging van alles dat van Gods wetten en geboden afwijkt en dus ook niet binnen het Hemels Koninkrijk past! Niets dat afwijkt van Gods wetten en geboden kan eenvoudigweg het Koninkrijk binnengaan, omdat  Satan de Overste is van deze wereld en hij de Grote misleider is! (Paus Johannes Pauls II werd ook wel de "Man of Graet Design genoemd, toen hij aan de fundamenten van een Verenigd Europa stond, waarvan hij de toenmalige verantwoordelijke voor was, zoals Malachi Martin een Kardinaal Jezuït, in zijn boek " The Keys of this blood" uitlegt. De Wereldkerk werkt zelf dus aan een vereniging van volkeren, en schept zich zo een Rijk, op grond van vermeende steun van christus; Hij, de Heiland, spreekt echter over een Rijk dat niet van deze wereld is! En dus is de interpetatie van de RKK en Christus van een Rijk in tegenspraak met elkaar: Twee vorsten, twee volkeren!

Begrijp je Trajecto waartoe verkeerde verering en aanbidding van verkeerde personen toe kan leiden?
« Laatst bewerkt op: november 05, 2011, 03:16:19 pm door knackebrod »

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #243 Gepost op: november 05, 2011, 03:40:08 pm »
@ Knackebrod herinner je je die gelijkenis over de rijke man en de bedelaar Lazarus uit Lukas 16? De rijke had tijdens zijn leven niet naar de profeten geluisterd en was terecht gekomen in de hel waar hij verkoeling voor zijn tong zocht.

19 Nu was er een zeker rijk mens, die gekleed ging in purper en zeer fijn linnen en die elke dag vrolijk en overdadig leefde.
20 En er was een zekere bedelaar, van wie de naam Lazarus was, die voor zijn poort neergelegd was, en die onder de zweren zat.
21 En hij verlangde ernaar verzadigd te worden met de kruimeltjes die van de tafel van de rijke man vielen; maar ook de honden kwamen en likten zijn zweren.
22 Het gebeurde nu dat de bedelaar stierf en door de engelen in de schoot van Abraham gedragen werd.
23 En ook de rijke man stierf en werd begraven. En toen hij in de hel zijn ogen opsloeg, waar hij in pijn verkeerde, zag hij Abraham van ver en Lazarus in zijn schoot.
24 En hij riep en zei: Vader Abraham, ontferm u over mij en stuur Lazarus naar mij toe en laat hem de top van zijn vinger in het water dopen en mijn tong verkoelen, want ik lijd vreselijk pijn in deze vlam.
25 Abraham echter zei: Kind, herinner u dat u het goede deel ontvangen hebt in uw leven en Lazarus evenzo het kwade. En nu wordt hij vertroost en u lijdt pijn.
26 En bovendien is er tussen ons en u een grote kloof aangebracht, zodat zij die van hier naar u zouden willen gaan, dat niet kunnen en ook zij niet die vandaar naar ons zouden willen gaan.
27 En hij zei: Ik vraag u dan, vader, dat u hem naar het huis van mijn vader stuurt,
28 want ik heb vijf broers. Laat hij dan tegenover hen getuigenis afleggen, opdat ook zij niet komen in deze plaats van pijniging.
29 Abraham zei tegen hem: Zij hebben Mozes en de profeten. Laten zij naar hen luisteren.
30 Hij echter zei: Nee, vader Abraham, maar als iemand van de doden naar hen toe zou gaan, zouden zij zich bekeren.
31 Maar Abraham zei tegen hem: Als zij niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen zij zich ook niet laten overtuigen, als iemand uit de doden zou opstaan.

Wat denk je Knackebrod, als de rijke terug had gekund, zou hij dan Maria hebben vereerd?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

knackebrod

  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #244 Gepost op: november 05, 2011, 06:41:51 pm »
Hallo Piebe,

Een zeer interessante vraag Piebe. Maar eerst even iets anders. Volgens mij heb jij me een vraag gesteld, aangaande de dood van Mozes!

Ik heb me de vraag ook al eens gesteld, waar Mozes dan eigenlijk begraven zou zijn, immers Mozes verschijnt met Jezus en Elia, dus kan Mozes nergens anders zijn dan in het Hemels Jeruzalem.

De oplossing van dit gegeven, vinden we in Judas 9, waar het volgende staat:

Opschrift en groet
Judas, een dienstknecht van Jezus Christus, en broeder van Jakobus, aan de geroepenen, die door God den Vader geheiligd zijn, en door Jezus Christus bewaard:

Barmhartigheid, en vrede, en liefde zij u vermenigvuldigd.

Over de dwaalleraars

Geliefden, alzo ik alle naarstigheid doe om u te schrijven van de gemene zaligheid, zo heb ik noodzaak gehad aan u te schrijven en u te vermanen, dat gij strijdt voor het geloof, dat eenmaal den heiligen overgeleverd is.

Want er zijn sommige mensen ingeslopen, die eertijds tot ditzelfde oordeel te voren opgeschreven zijn, goddelozen, die de genade onzes Gods veranderen in ontuchtigheid, en den enigen Heerser, God, en onzen Heere Jezus Christus verloochenen.

Maar ik wil u indachtig maken, als die dit eenmaal weet, dat de Heere, het volk uit Egypteland verlost hebbende, wederom degenen, die niet geloofden, verdorven heeft.

En de engelen, die hun beginsel niet bewaard hebben, maar hun eigen woonstede verlaten hebben, heeft Hij tot het oordeel des groten dags met eeuwige banden onder de duisternis bewaard.

(De gevallen enghelen die dus met Satan op aarde zijn  geworpen)

Gelijk Sodoma en Gomorra, en de steden rondom dezelve, die op gelijke wijze als deze gehoereerd hebben, en ander vlees zijn nagegaan, tot een voorbeeld voorgesteld zijn, dragende de straf des eeuwigen vuurs.

Desgelijks evenwel ook dezen, in slaap gebracht zijnde, verontreinigen het vlees, en verwerpen de heerschappij, en lasteren de heerlijkheden. ( de mens die dus reeds verloren is en deel zal zijn van de tweede opstanding)

quote:

Maar Michael, de archangel, toen hij met den duivel twistte, en handelde van het lichaam van Mozes, durfde geen oordeel van lastering tegen hem voortbrengen, maar zeide: De Heere bestraffe u!


Maar dezen, hetgeen zij niet weten, dat lasteren zij; en hetgeen zij natuurlijk, als de onredelijke dieren, weten, in hetzelve verderven zij zich.

Wee hun, want zij zijn den weg van Kain ingegaan, en door de verleiding van het loon van Balaam zijn zij henengestort, en zijn door de tegenspreking van Korach vergaan.

Dezen zijn vlekken in uw liefdemaaltijden, en als zij met u ter maaltijd zijn, weiden zij zichzelven zonder vreze; zij zijn waterloze wolken, die van de winden omgedreven worden; zij zijn als bomen in het afgaan van den herfst, onvruchtbaar, tweemaal verstorven, en ontworteld;

Wilde baren der zee, hun eigen schande opschuimende; dwalende sterren, denwelken de donkerheid der duisternis in der eeuwigheid bewaard wordt.

En van dezen heeft ook Enoch, de zevende van Adam, geprofeteerd, zeggende: Ziet, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen;

Om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege al de harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben.

Deze zijn murmureerders, klagers over hun staat, wandelende naar hun begeerlijkheden; en hun mond spreekt zeer opgeblazen dingen, verwonderende zich over de personen om des voordeels wil.

Vermaning en dankzegging
Maar geliefden, gedenkt gij der woorden, die voorzegd zijn van de apostelen van onzen Heere Jezus Christus;

Dat zij u gezegd hebben, dat er in den laatsten tijd spotters zullen zijn, die naar hun goddeloze begeerlijkheden wandelen zullen.

Dezen zijn het, die zichzelven afscheiden, natuurlijke mensen, den Geest niet hebbende.

Maar geliefden, bouwt gij uzelven op uw allerheiligst geloof, biddende in den Heiligen Geest; (geen plaats voor een Apostolisch geloof meer in het NT, waar ook hier duidelijk een voorbeeld van wordt gegeven)

Bewaart uzelven in de liefde Gods, verwachtende de barmhartigheid van onzen Heere Jezus Christus ten eeuwigen leven.

En ontfermt u wel eniger, onderscheid makende;

Maar behoudt anderen door vreze, en grijpt ze uit het vuur; en haat ook den rok, die van het vlees bevlekt is.

Hem nu, Die machtig is u van struikelen te bewaren, en onstraffelijk te stellen voor Zijn heerlijkheid, in vreugde,

Den alleen wijzen God, onzen Zaligmaker, zij heerlijkheid en majesteit, kracht en macht, beide nu en in alle eeuwigheid. Amen.

We zien dus dat Jezus, als de aarts engel Michaël vocht met Satan, over het bezit van Mozes. Mozes had immers (slechts) één zonde begaan, door met een stok op de bron te slaan, en door die éne zonde, moest Jezus de strijd aangaan met Satan, om Mozes te winnen. En zo is de strijd tussen Jezus en Satan een voortdurende strijd tot aan Zijn komst! Maar ook tussen mensen onderling, waarbij de éénheid in de wereld een voorwaarde is, centraal staat tot een totale opstand tegen de Allerhoogste god: zij die de geboden bewaren en het Getuigenis hebben van Jezus zullen de aanleidng van die opstand tegen god zijn.
Zij zijn het immers die zich niet willen verenigen met de Wereldgodsdiensten tot één Oecumene, tot één Wereldreligie verweven in een politiek systeem, als beheerser van de burgerwetgeving, die kern is van de Wereldkerk tot heersen met een algemeen Kerkrecht voor alle religies en denominaties!

God liet niet toe dat Mozes het Kanaän binnenging, maar Hij begreep het lijden dat Mozes moest ondergaan. Zijn trouwe daden waren in al die tijd dat Mozes de Heer diende, bijgehouden (Engelen schrijven onze daden, de goede en de slechts in hemelse boeken). Maar de Heer riep Mozes op de berg Pisca naar een erfenis die oneindig heerlijker was dan het aardse Kanaän.

Waar vinden we in de  Biijbel nu de "begrafenis" van Mozes terug

Deuteronomium 34:5-8

quote:

5 Alzo stierf Mozes, de knecht des HEEREN, aldaar in het land van Moab, naar des HEEREN mond. 6 En Hij begroef hem in een dal, in het land van Moab, tegenover Beth-Peor; en niemand heeft zijn graf geweten, tot op dezen dag. 7 Mozes nu was honderd en twintig jaren oud, als hij stierf; zijn oog was niet donker geworden, en zijn kracht was niet vergaan. 8 En de kinderen Israels beweenden Mozes, in de vlakke velden van Moab, dertig dagen; en de dagen des wenens, van den rouw over Mozes, werden voleindigd.


Door wie werd Mozes begraven:

"Velen, die zich niet door Mozes hadden willen laten gezeggen, zouden afgoderij met zijn dood lichaam bedreven hebben, indien zij zijne begraafplaats te weten waren gekomen. Daarom werd zijn graf voor de menschen geheim gehouden. Doch Gods engelen begroeven het lichaam van Zijn getrouwen dienstknecht, en bewaakten de eenzame rustplaats. Hij behoefde echter niet lang in het graf te liggen. Jezus zelf, vergezeld door de engelen, die Mozes begraven hadden, kwam uit den hemel om den ontslapen heilige op te wekken.  Voor de eerste keer zou Christus eenen doode opwekken. Toen de Vorst des levens met Zijne schitterende dienaars het graf genaakte, was Satan voor zijn eigen heerschappij beducht. Met zijn booze medeengelen betwistte hij den inval in zijn aangematigd gebied. Hij beweerde, dat Gods dienstknecht zijn gevangene was geworden.  Christus verlaagde zich niet door een twistgesprek met Satan aan te knopen. Hij had hem kunnen wijzen op de treurige gevolgen zijner misleiding in den hemel, waardoor een groot aantal in het verderf gestort waren.  Christus liet hem dat alles met de Vader uitmaken, en zeide slechts: 'De Heere bestraffe u!'"
(Zie ook  De wereld van Mozes blz 129 en 130 van Prof. F. Bork)

Het is logisch dat de Almachtige god Mozes "in geheim" liet begraven door engelen, en niet door mensen! Mozes werd uiteindelijk door engelen op de berg der heerlijkheid opgewekt uit de slaap (dood) waar ook Elia was, die de slaap niet gekend had. Dus met Jezus én Elia, ging Mozes vanaf de berg der verheerlijking, in een wolk het hemels Jeruzalem tegemoet en binnen!

Ik zal later ingaan op je aangegeven posting aangaande Lazarus en Lukas 16.
Vergeet niet dat er een verschil is tussen "verschijningen" en opstandingen, zoals we bijv. in het geval van Mozes hebben kunnen zien.

Aangaande verschijningen van Maria

Er staat nergens dat Maria uit de dood is opgewekt door Christus. Er staat ook nergens dat de Almachtige god een vooringenomen plaats voor Maria in gedachte heeft. Eerder is Maria tegen de wil van de Vader ingegaan, door trachten van de positie van Jezus Christus te profiteren, waarop Jezus haar duidelijk maar consequent terecht wees: Ti emoi kaisoi /kort gezegd: Bemoei je niet met Mijn zaken!  De waarschuwing die Jezus haar gaf, werd op die wijze geuit, omdat Jezus Christus "haar overleggingen van haar hart" doorzag!

Het is dus klinkklare onzin en buiten bijbels om Maria een andere positie toe te dichten dan die van gewone moeder van Christus. Juist door deze opmerking kunnen we zeker weten dat Maria: 1.niet in de hemel is 2. Even afhaneklijk is van de aanname van Christus tot verlossing als elke andere gelovige. 3. Geen Middelares kan zijn voor de gelovigen. 4.En nooit als een bevelvoerende kan functioneren over Jezus Christus!

De Wereldkerk heeft namelijk de brutaliteit om zulks te beweren:

"Jussu matris impera salvatore"  wat betekent: "Leg de Zaligmaker  uw moederlijk bevel op". Geen enkele uitspraak die Maria verhoogd in aanbidding of verering is in overéénstemming met de Bijbel. Steeds weer zijn de bewijzen daarvan te vinden in het Evangelie van Christus. De enige hoop voor de gevallen mens en degevallen  mensheid is Christus; zelfs Maria kon alleen door het Lam Gods zalig worden; (Geheiligd worden) Maria bezat geen enkele verdienste in zichzelf. Evenals wij dat niet kunnen vinden! Haar verhouding tot Hem, Christus bracht haar in geen andere geestelijke verhouding tot Hem, dan ieder ander menselijke ziel. Men kan immers niet door "eigen werken" verlost worden!

Dat Maria zich wel degelijk verlustigd heeft in de waardevolle voldoening van de wonderbare daden van haar Zoon, mag duidelijk zijn. Maar welke moeder is niet trots op haar kinderen bij elke weldaad die zij bewijzen aan haar moederhart!

Je kunt je daarom afvragen waarop wél Maria een  bijzondere plaats in neemt binnen de Werelekerk, en niet Mozes, die  voor ons een belangrijkere plaats in kan nemen, aangaande ons voorbeeld van trouw, dat we in Christus duidelijk terug vinden. Immers Mozes was "een type "van Christus en niet Maria!
« Laatst bewerkt op: november 05, 2011, 07:07:54 pm door knackebrod »

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #245 Gepost op: november 05, 2011, 07:59:54 pm »
Waar heb je deze passage vandaan?

quote:

"Velen, die zich niet door Mozes hadden willen laten gezeggen, zouden afgoderij met zijn dood lichaam bedreven hebben, indien zij zijne begraafplaats te weten waren gekomen. Daarom werd zijn graf voor de menschen geheim gehouden. Doch Gods engelen begroeven het lichaam van Zijn getrouwen dienstknecht, en bewaakten de eenzame rustplaats. Hij behoefde echter niet lang in het graf te liggen. Jezus zelf, vergezeld door de engelen, die Mozes begraven hadden, kwam uit den hemel om den ontslapen heilige op te wekken. Voor de eerste keer zou Christus eenen doode opwekken. Toen de Vorst des levens met Zijne schitterende dienaars het graf genaakte, was Satan voor zijn eigen heerschappij beducht. Met zijn booze medeengelen betwistte hij den inval in zijn aangematigd gebied. Hij beweerde, dat Gods dienstknecht zijn gevangene was geworden. Christus verlaagde zich niet door een twistgesprek met Satan aan te knopen. Hij had hem kunnen wijzen op de treurige gevolgen zijner misleiding in den hemel, waardoor een groot aantal in het verderf gestort waren. Christus liet hem dat alles met de Vader uitmaken, en zeide slechts: 'De Heere bestraffe u!'"
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #246 Gepost op: november 06, 2011, 05:43:12 pm »
Modbreak:
Dicht. Deze discussie ontaardt steeds meer in een soort prekenserie, in plaats van in een gesprek waarin mensen dichter tot elkaar komen. Daarmee is het nut te beperkt onze webruimte aan te verspillen