Auteur Topic: Koninginnedag 2012...  (gelezen 1581 keer)

AlbertS

  • Berichten: 24
  • Want het Woord Gods is levend
    • Bekijk profiel
Koninginnedag 2012...
« Gepost op: april 30, 2012, 01:33:04 pm »
BEOORDELING  VAN  KONINGEN

In de "Korte inleiding tot de bijbelboeken" door Ernst Aebi, uitgegeven door de Internationale Bijbel Bond (ISBN 90 323 9562 9) , staan op de bladzijden 41 (I & II Koningen) alswel op blz 44 (I & II Kronieken) op schematische wijze de koningen van Israël en Juda geschreven. Bij deze laatsten staan ook beoordelingen van slecht tot zeer goed.

Velen zullen gisteren of misschien zelfs vandaag het "Wilhelmus" - ter ére van de koningin (!) - weer uit volle borst gezongen hebben, maar:
Hoe zouden de Néderlandse koningen nu beoordeelt worden, denkt u...???
« Laatst bewerkt op: april 30, 2012, 01:35:36 pm door AlbertS »
Hebr.4:12-13

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Koninginnedag 2012...
« Reactie #1 Gepost op: mei 03, 2012, 12:31:40 am »

quote:

AlbertS schreef op 30 april 2012 om 13:33:
BEOORDELING  VAN  KONINGEN

In de "Korte inleiding tot de bijbelboeken" door Ernst Aebi, uitgegeven door de Internationale Bijbel Bond (ISBN 90 323 9562 9) , staan op de bladzijden 41 (I & II Koningen) alswel op blz 44 (I & II Kronieken) op schematische wijze de koningen van Israël en Juda geschreven. Bij deze laatsten staan ook beoordelingen van slecht tot zeer goed.

Velen zullen gisteren of misschien zelfs vandaag het "Wilhelmus" - ter ére van de koningin (!) - weer uit volle borst gezongen hebben, maar:
Hoe zouden de Néderlandse koningen nu beoordeelt worden, denkt u...???

De aanname dat velen het Wilhelmus zingen uit volle borst is onjuist. Ik zal nimmer het volkslied aanvangen, niet ter ere de koningin en zeker niet in een ruimte waar we samen komen om God te ontmoeten.
Uitgesloten de belijdende delen van het lied op geloofsgebied maar de nationalistische teksten weiger ik te zingen alsmede de delen die historisch achterhaald zijn.

Hoe we de huidige koningin moeten typeren?
Een dure etalagepop.
Niets meer, niets minder.
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Koninginnedag 2012...
« Reactie #2 Gepost op: mei 03, 2012, 08:54:41 am »
Ik ben prima tevreden met de onze koningin. Het hebben van een christelijk vorstenhuis in z'n algemeenheid vind ik ook waardevol. Wanneer een koning(in) echt niets meer dan een dure etalagepop is, dan kun je die afschaffen. Maar naar mijn mening is onze vorst wel degelijk meer dan dat (en niet eens zo duur; een staatshoofd kost nu eenmaal geld, of 't nu een president, sultan of koning is).

Een stel als koningin Juliana en prins Bernhard waren minder; Juliana omdat ze imho niet bepaald een sterke koningin was, en Bernard omdat hij, hoewel een prima leider, nou niet bepaald een christelijke levenswandel had.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Koninginnedag 2012...
« Reactie #3 Gepost op: mei 03, 2012, 10:16:37 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 mei 2012 om 00:31:
[...]
De aanname dat velen het Wilhelmus zingen uit volle borst is onjuist. Ik zal nimmer het volkslied aanvangen, niet ter ere de koningin en zeker niet in een ruimte waar we samen komen om God te ontmoeten.
Uitgesloten de belijdende delen van het lied op geloofsgebied maar de nationalistische teksten weiger ik te zingen alsmede de delen die historisch achterhaald zijn.

Dat "Wilhelmus" is wel nadere aandacht waard... Net als onze hele Protestantse voorgeschiedenis. Want zijn "we" destijds nu uit de Kerk van Rome gestapt (al of niet in navolging van leiders - dat maakt ook nog een groot verschil!), of zijn we er uitgezet??

Zijn "we" er zelf uitgestapt, dan zou dat als een daad van 'ongehoorzaamheid aan de door God gegeven overheid' kunnen worden opgevat. Dan zijn die Reformatorische kerken gefundeerd op een onrechtmatige daad (hoezeer de huidige leden van die kerken ook gehouden zijn aan het volgen van de eigen kerkleiding - ook nu stap je niet zo maar uit een kerk!! Ofwel: het bereiken van kerkelijke eenheid is zo eenvoudig nog niet!!)... Maar zijn ze er ooit uit gezet, dan was men het "slachtoffer" van een onrechtmatige daad, en is dat de basis van onze kerken (al belijden we natuurlijk ook dat Christus onze basis is!!)...

Als ik die tekst van het "WILLEM VAN NASSOV" zo eens teruglees, dan valt me op dat het één "apologie" is... Eén lange verdediging van eigen  (blijkbaar aanwezige?!) gevoelens van ongemak:


Wilhelmus van Nassouwe
Ben ick van Duytschen bloet,
Den Vaderlant getrouwe
Blyf ick tot in den doot:
Een Prince van Oraengien
Ben ick vrij onverveert,
Den Coninck van Hispaengien
Heb ick altijt gheeert.


In Godes vrees te leven
Heb ick altyt betracht,
Daerom ben ick verdreven
Om Landt om Luyd ghebracht
:
Maer God sal mij regeren
Als een goet Instrument,
Dat ick zal wederkeeren
In mijnen Regiment.

en vooral ook het slotcouplet:

Voor Godt wil ick belijden
End zijner grooter Macht,
Dat ick tot gheenen tijden
Den Coninck heb veracht:
Dan dat ick Godt den Heere
Der hoochster Maiesteyt,
Heb moeten obedieren,
Inder gherechticheyt.


Het gezang is niet zozeer nationalistisch van aard (al is het altijd lastig als je een volkslied moet delen met lieden die andere doelen nastreven met de maatschappij...!!), maar vooral een vertolking van ongemak en "gespletenheid", verscheurdheid, gewetensnood...

Het raakt de kern van ons 'Gereformeerde zijn', denk ik...

Ook op dit punt geldt m.i. dat we ons door moeten reformeren...!!!


NB: onze koningin is ons staatshoofd... Men zal mij nooit horen zeggen dat het koningshuis beter opgedoekt kan worden en we over moeten stappen op een republikeinse staatsvorm... Blijkbaar heb ik Anti-Revolutionaire genen?!  ;)


(Zal wel komen omdat men mij ooit naar de Groen van Prinsterer(kleuter)school liet gaan....  :P )
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2012, 10:19:43 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Koninginnedag 2012...
« Reactie #4 Gepost op: mei 04, 2012, 12:54:12 am »

quote:

elle schreef op 03 mei 2012 om 08:54:
Ik ben prima tevreden met de onze koningin. Het hebben van een christelijk vorstenhuis in z'n algemeenheid vind ik ook waardevol.
Waarin herken je haar en haar gezin dan als christen?

quote:

Wanneer een koning(in) echt niets meer dan een dure etalagepop is, dan kun je die afschaffen. Maar naar mijn mening is onze vorst wel degelijk meer dan dat (en niet eens zo duur; een staatshoofd kost nu eenmaal geld, of 't nu een president, sultan of koning is).
Ik heb enkel gezegd "dure etalagepop"...

quote:

Een stel als koningin Juliana en prins Bernhard waren minder; Juliana omdat ze imho niet bepaald een sterke koningin was, en Bernard omdat hij, hoewel een prima leider, nou niet bepaald een christelijke levenswandel had.
Wil je hier aantonen dat de anderen wel een christelijke levenswandel hebben? Ik heb geen reden om dat aan te nemen namelijk. Ons koningshuis is al lang niet christelijk meer. De tijd dat de koningin zondags ter kerke ging is al lang voorbij en levend lidmaat van een kerk (lees HC 21) lijkt me niet echt het geval.
Althans: niet voor ons meetbaar.

Een koningin die wetten ondertekent die tegen het christelijke principe ingaan kan sowieso geen christelijke koningin zijn lijkt mij.
En onder Beatrix zijn er wel wat wetten geweest waar christelijke Nederland zich diep aan stoort. Denk eenvoudig aan de euthanasiewetgeving en de verregaande wetgeving inzake abortus.
Als ze christelijk wilde zijn dan was het gebod om God te volgen meer van belang geweest dan de jaarlijkse toelage van de staat lijkt mij....
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Koninginnedag 2012...
« Reactie #5 Gepost op: mei 04, 2012, 12:55:44 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 03 mei 2012 om 10:16:

NB: onze koningin is ons staatshoofd...
uitsluitend op papier en in de theorie. Ze kan geen wet weigeren blijkt steeds weer.
Haar functie is ceremonieel en niet meer dan dat.
Dus: etalagepop ?
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Koninginnedag 2012...
« Reactie #6 Gepost op: mei 04, 2012, 08:18:48 am »
Riemer, ik zie niet per se een probleem bij het christelijk zijn van een vorst en het ondertekenen van niet-christelijke wetten. Wanneer de meerderheid niet christelijk is in een land, dan is het verdedigbaar dat een vorst wetten goedkeurt die door- en voor de meerderheid gewenst zijn.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Koninginnedag 2012...
« Reactie #7 Gepost op: mei 04, 2012, 05:06:46 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 mei 2012 om 00:31:
[...]

De aanname dat velen het Wilhelmus zingen uit volle borst is onjuist. Ik ...
Jezelf als tegenvoorbeeld aandragen is wellicht ietjes te weinig om 'velen' te ontkrachten  :)  Tenzij je wel heel erg veel persoonlijkheden hebt (en dan ook nog tegelijkertijd meerstemmig zingt).

quote:

... zal nimmer het volkslied aanvangen, niet ter ere de koningin en zeker niet in een ruimte waar we samen komen om God te ontmoeten.
Uitgesloten de belijdende delen van het lied op geloofsgebied maar de nationalistische teksten weiger ik te zingen alsmede de delen die historisch achterhaald zijn.


voor mij geldt ongeveer hetzelfde. Ik heb er altijd moeite mee als het gebeurt.
Daar staat wel tegenover, dat we vlgs Rom.13 de overheid moeten respecteren en ervoor bidden.