Auteur Topic: Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?  (gelezen 17648 keer)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #50 Gepost op: mei 29, 2012, 06:30:23 pm »
Je ziet dan wel iets over het hoofd denk ik: dat Jezus niet hele dorpen genas. Ook niet iedereen kwam bij Hem. Die mensen die naar Hem toekwamen, kwamen uit geloof. Jomanda geneest iedereen, behalve de genen die God bewust er tegen beschermd. Wat kenmerkend is aan christelijke gebedsgenezing is dat niet iedereen geneest.
Een dominee wees me van de week nog op het volgende. De vier vrienden die het dak open maakte en hun vriend door de dak lieten afdalen hadden het geloof. Jezus genas de man die afdaalde vanwege het geloof van zijn vrienden.
Dat kan dus wel weer :)
Of wat dacht je van de Romeinse overste die een knecht liet zenden om een andere knecht door Jezus genezen te laten worden. Vanwege het geloof van de Romeinse officier werd hij genezen.
wat je trouwens altijd zou kunnen doen is het je eventueel makkelijker maken. Onder het motto "baat het niet dan schaad het niet" voor iemand gaan bidden. je doet geen beloftes, maar vraagt of je voor zo iemand mag bidden omdat het kan werken.

Wat ik echter ook gehoord heb, dat er christenen zijn die van God geprofeteerd krijgen wie er genezen zal gaan worden. Die staat voor in de zaal en zegt van iemand een kwaal op en bid of die in de naam van Jezus mag verdwijnen.
Ook dat lijkt me bijzonder.

Hoe dan ook, denk ik dat je hierin de lat te hoog hebt gelegd. Wanneer je ze goed kent zou je wanneer je de angst weet te overwinnen er over kunnen hebben.
Maar het is ook aan hen of ze er aan mee willen werken.
Waarscheinlijk niet, maar je kan zo eens iemand treffen :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #51 Gepost op: mei 29, 2012, 08:00:34 pm »
Als ik die man de handen had opgelegd en er de HEER zou geen genezing hebben laten plaatsgevinden, dan zou je opmerking kloppen, niet iedereen wordt door de HEER genezen en dat is inderdaad een kenmerk van Goddelijke genezing.

Het was meer het gevoel dat ik had, of iets me een drang gaf om te bidden en hem de handen op te leggen, maar in plaats van toegeven aan die drang zoals ik wel doe met de schud-bijbel (het ergste wat er kan gebeuren is dat er toch een tekst verschijnt die ik niet plaatsen kan), ging ik voorzichtig peilen bij de persoon. Dat was dus denk ik al een toegift van mij aan de twijfel.

Het intense geloof en vertrouwen uit jou voorbeelden, ontbrak mij gewoon en daardoor kon ik op dat moment niet worden ingezet door de HEER.
« Laatst bewerkt op: mei 29, 2012, 08:02:33 pm door itsmetoo »
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #52 Gepost op: mei 29, 2012, 08:35:40 pm »
Nauw, dat kon nog wel meevallen, want ik heb ook nog nooit iemand de handen opgelegd. Ik heb zo over een buurman met drie dubbele hernia na zitten denken. Echter geloof ik dat er een wil van de andere kant erbij zal moeten zijn. Ik zie het daarom vooral aan ons om te getuigen van ons geloof. Mijn buurvrouw valt dat vooral wel op, dat ik daar wel mijn plek in heb gevonden. Daar heeft ze het dan uit haar zelf dan wel eens over. Ze had namelijk de kerk verlaten na haar scheiding. Ze vond dat de christenen wat onaardig er over tegen haar deden.
Echter staat ze er wel belangstellend voor open hoe ik het ervaar en beleef.
Dus wat genezing betreft herken ik die vragen er over.
Een nieuwe start is een nieuw begin

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #53 Gepost op: mei 29, 2012, 08:50:47 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 mei 2012 om 20:35:
Nauw, dat kon nog wel meevallen, want ik heb ook nog nooit iemand de handen opgelegd. Ik heb zo over een buurman met drie dubbele hernia na zitten denken. Echter geloof ik dat er een wil van de andere kant erbij zal moeten zijn. Ik zie het daarom vooral aan ons om te getuigen van ons geloof.

Je eigen voorbeeld van de Romeinse voorman die bij Jezus komt in enorm groot geloof en vertrouwen, komt ook voor zijn dienaar. Zover ik uit de tekst kan opmaken, wordt niet uit de doeken gedaan OF de dienaar van de Romeinse voorman geloofd in Jezus. Waar het mijns inziens om gaat is het grote vertrouwen en geloof van de Romeinse voorman, die voldoende is om het genezingswonder te laten plaatsvinden.

quote:

Mijn buurvrouw valt dat vooral wel op, dat ik daar wel mijn plek in heb gevonden. Daar heeft ze het dan uit haar zelf dan wel eens over. Ze had namelijk de kerk verlaten na haar scheiding. Ze vond dat de christenen wat onaardig er over tegen haar deden.
De kerk verlaten "is niet zo erg", Jezus verlaten dat is erg. Hopelijk heeft je buurvrouw dat niet gedaan.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #54 Gepost op: mei 29, 2012, 09:55:19 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 mei 2012 om 16:00:
[...]


Ik denk aan gebedskalenders die ik jaarlijks van het NBG ontvang en bijbelleesroosters die er altijd in ons kerkblad staan. Ik heb daar nooit wat verkeerds achter gezocht en ook dergelijke dingen op mobiel of internet zie ik niets verkeerds in. Het is wel verstandig daarnaast ook echt de bijbel zelf te lezen op zoek naar conteksten etc..

Maar goed: ik kan me herinderen dat je ook moeite hebt met onze manier van bijbelkring zijn. Enkel de bijbel lezen en met elkaar bespreken was ook niet voldoende. De lat moest nog hoger. Theologie om de bijbel uit te leggen moest er bij. Allemaal prima als je het er bij wilt nemen, maar je kan de lat zo hoog leggen dat het voor anderen op een gegeven  moment niet meer te doen is om Gods Woord te lezen. In china hebben ze op het platteland de theologie ook niet voor handen. Je grijpt gewoon naar de mogelijkheden.
Dat heb ik zo niet gezegd, ik heb je vragen gesteld over de vorm waarin jullie dat deden.
Theologie is overigens niet anders dan de bijbel lezen.
Zelfs jij bedrijft theologie als je verbanden in de Bijbel legt en weerlegt.
Dat kan aan de hand van een aantal teksten maar kan ook in de vorm van een tekst met een bespreking van die tekst vanuit verschillende invalshoeken.
Daarin zit geen verschil tussen ons.
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #55 Gepost op: mei 30, 2012, 01:37:39 am »

quote:

gaitema schreef op 29 mei 2012 om 16:00:
[...]

Ik denk aan gebedskalenders die ik jaarlijks van het NBG ontvang en bijbelleesroosters die er altijd in ons kerkblad staan. Ik heb daar nooit wat verkeerds achter gezocht en ook dergelijke dingen op mobiel of internet zie ik niets verkeerds in. Het is wel verstandig daarnaast ook echt de bijbel zelf te lezen op zoek naar conteksten etc..
(...)
Zo'n gebedskalender en bijbelrooster vind ik toch wezenlijk anders dan zo'n schudbijbel app, gebruikt zoals itsmetoo het doet.
De eerste twee zijn geen dingen die je gaat inzetten op een dobbelsteenachtige manier om antwoorden af te dwingen op vragen die je hebt; een soort van "interactief gebeuren".
Een gebedskalender of een bijbelrooster is meer iets om wat systematiek en houvast te bieden, lijkt mij.
Dus nogal verschillend, vind ik.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #56 Gepost op: mei 30, 2012, 12:25:41 pm »

quote:

Trajecto schreef op 30 mei 2012 om 01:37:
[...]

Zo'n gebedskalender en bijbelrooster vind ik toch wezenlijk anders dan zo'n schudbijbel app, gebruikt zoals itsmetoo het doet.
De eerste twee zijn geen dingen die je gaat inzetten op een dobbelsteenachtige manier om antwoorden af te dwingen op vragen die je hebt; een soort van "interactief gebeuren".
Een gebedskalender of een bijbelrooster is meer iets om wat systematiek en houvast te bieden, lijkt mij.
Dus nogal verschillend, vind ik.
Ten eerste
kan niemand de HEER dwingen om iets te doen.

Ten tweede
wordt het voorbeeld van een lot werpen gegeven in de Schrift. Het gaat erom dat we tonen de Wil van de HEER te willen doen en Hem te volgen. Dat is altijd beter dan eigengereid onze eigen beslissingen nemen waarvan we alleen maar vermoeden dat de HEER het zo wil. Niet voor niets baden de apostelen eerst voordat ze het lot wierpen.
Of waren deze apostelen in de Schrift ook bezig met "satanische" handelingen?

Ik bid gewoon en de HEER geeft nu eenmaal ook antwoorden via de schud-bijbel. Dat kan ook komen via dromen, via het bijbel-rooster (dat net die dag een tekst bevat waar iemand mee worstelt)

De opmerking van Gaitema was dan ook gemaakt in het licht van de aantijging dat de schud-bijbel niet de hele Schrift bevatte.

Misschien voor sommigen een geheim? Maar de HEER is interactief in Zijn omgang met Zijn kinderen.
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2012, 12:35:02 pm door itsmetoo »
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #57 Gepost op: mei 30, 2012, 12:55:25 pm »
Waar het om gaat is denk ik dat jij bepaald of God via je schudbijbel wel of geen antwoord geeft op je gebeden of vragen. Ik weet niet of je daar zo stellig in kunt zijn. Neemt niet weg dat het prima zou kunnen. Maar het feit dat jij gaat beoordelen of iets een antwoord van God is of niet maakt dat ik zeg dat je er zéér voorzichtig mee moet zijn. Mijn ervaring is dat God inderdaad antwoord op vragen en gebeden maar dat zie ik pas vér na het moment dat God heeft ingegrepen.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #58 Gepost op: mei 30, 2012, 02:59:16 pm »

quote:

Peter68 schreef op 30 mei 2012 om 12:55:
Waar het om gaat is denk ik dat jij bepaald of God via je schudbijbel wel of geen antwoord geeft op je gebeden of vragen. Ik weet niet of je daar zo stellig in kunt zijn. Neemt niet weg dat het prima zou kunnen. Maar het feit dat jij gaat beoordelen of iets een antwoord van God is of niet maakt dat ik zeg dat je er zéér voorzichtig mee moet zijn. Mijn ervaring is dat God inderdaad antwoord op vragen en gebeden maar dat zie ik pas vér na het moment dat God heeft ingegrepen.


Nee maar dat bepaal ik juist niet.
Ik vraag gewoon mijn dingen in gebed, ik vraag ZIjn Leiding, vraag wat Zijn Wil is, vraag Zijn advies enz. Ik vraag nog niet eens OF de HEER wil antwoorden via de schud-bijbel. Ik ga ook niet schudden om een tekst te krijgen. Soms voel ik die drang, dan ga ik in gebed om te vragen aan Hem of deze "drang" van de  HEER afkomstig is. Blijft het of wordt het erger, dan schud ik de schud-bijbel en heb veelal ook een antwoord op vragen in mijn gebeden.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #59 Gepost op: mei 30, 2012, 03:04:26 pm »
Wat ik bedoel is dat jij eerder aangaf dat je soms een antwoord krijgt maar soms ook niet. Of iets wel of niet een antwoord is blijft dan jouw interpretatie. Wat maakt dat het voor jouw duidelijk is dat het een antwoord of een tekst is die rechtstreeks van God komt en rechtstreeks een antwoord op je vraag of gebed.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #60 Gepost op: mei 30, 2012, 03:20:37 pm »

quote:

Peter68 schreef op 30 mei 2012 om 15:04:
Wat ik bedoel is dat jij eerder aangaf dat je soms een antwoord krijgt maar soms ook niet. Of iets wel of niet een antwoord is blijft dan jouw interpretatie. Wat maakt dat het voor jouw duidelijk is dat het een antwoord of een tekst is die rechtstreeks van God komt en rechtstreeks een antwoord op je vraag of gebed.

De verzen die komen slaan altijd precies de spijker op zijn kop !
Deze verzen geven bijna letterlijk antwoorden op de vragen of situaties waar ik mee zit en in gebed met de HEER besproken heb. Het cruciale punt is denk ik of je voldoende geloofd en vertrouwd dat de HEER als je bidt je hoort. Dat is wat anders dan verhoren van je gebeden. Maar ik zie het dat ik als een klein kind bij de Here Jezus "op schoot mag kruipen" om alles met Hem te bespreken, dank, zorg, plannen, een idee, frustraties. Of als je boos bent, zelfs op Hem. We kunnen uiteindelijk beter bidden tot de HEER en melden dat we boos zijn op Hem dan niet bidden en huichelen, want Hij weet het toch al.

Dat vertrouwen of de antwoorden komen is ook langzaam gegroeid, door de "ervaring" ermee ga ik de HEER meer en meer vertrouwen. E
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #61 Gepost op: mei 30, 2012, 03:58:55 pm »
Ok, helder

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #62 Gepost op: mei 30, 2012, 04:36:44 pm »
Toch Peter heb je wel ergens ook een punt, want soms krijg je ook antwoorden op vragen die je hebt, maar meer min of meer per toeval. In een preek van Ds. Boomsma kwam hij met een voorbeeld van een jongen uit de evangelische kringen die aan een meid had gezegd dat hij van de Heer de bevestiging had gekregen dat zij haar ware was door wat hij in de bijbel las. Toen reageerde zij erop: "dan wacht ik ook even op bevestiging van God aan mij."

In sommige gevallen is het wel verstandig om daar mee rekening te houden en de tijd te geven om te weten te komen of dit nu echt zo is.
Net als die drang eigenlijk. Is dat nu van God, van je zelf? Is het iets vanuit naastenliefde of uit bezorgheid/angst?
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2012, 04:38:20 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #63 Gepost op: mei 30, 2012, 04:39:09 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 30 mei 2012 om 15:20:
[...]

De verzen die komen slaan altijd precies de spijker op zijn kop !
Dat doen horoscopen ook steeds.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #64 Gepost op: mei 30, 2012, 04:40:19 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 30 mei 2012 om 12:25:

Misschien voor sommigen een geheim? Maar de HEER is interactief in Zijn omgang met Zijn kinderen.
Dat klopt. Daar dacht ik ook al aan. De echte bijbel is het verhaal dat God schrijft door ieders mens heen. Ieder mens maakt deel uit van het verhaal van God in de omgang met mensen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #65 Gepost op: mei 30, 2012, 04:44:05 pm »

quote:

vrolijke schreef op 30 mei 2012 om 16:39:
[...]


Dat doen horoscopen ook steeds.


Een mooi voorbeeld waarin wel een verband ligt. De Samaritaanse vrouw bij de waterput die 5 mannen had gehad en de man die ze nu had is haar man niet. Een probleem waarin volgens de uitleg erover de vrouw opzoek was naar de echte liefde, maar dat op de verkeerde manier zocht. Zo werd het me uitgelegd. Nu dacht ik van de week: "zou je dit op de meeste mensen niet van toepassing kunnen laten zijn? Wie heeft er niet een paar keer een ex-vriendje of vriendinnetje gehad en bleek het achteraf geen verstandige keuze? de Samaritaanse vrouw is eigenlijk gewoon een doorsnee vrouw?"

Maar het is in deze situate zo dat je bijvoorbeeld je afvraagd wat nu echte liefde is en dat je nu net in je schudbijbel een tekst vindt waar in staat bescheven wat de eigenschappen van de echte liefde is. Dat valt goed uit en daarin antwoordt God je gebeden.
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2012, 04:53:35 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #66 Gepost op: mei 30, 2012, 04:51:58 pm »

quote:

Trajecto schreef op 30 mei 2012 om 01:37:
[...]

Zo'n gebedskalender en bijbelrooster vind ik toch wezenlijk anders dan zo'n schudbijbel app, gebruikt zoals itsmetoo het doet.
De eerste twee zijn geen dingen die je gaat inzetten op een dobbelsteenachtige manier om antwoorden af te dwingen op vragen die je hebt; een soort van "interactief gebeuren".
Een gebedskalender of een bijbelrooster is meer iets om wat systematiek en houvast te bieden, lijkt mij.
Dus nogal verschillend, vind ik.


Het ging me om twee dingen: om de compleetheid van de bijbel in zo'n kalender of rooster in verhouding met de schudbijbel en dat je van te voren in beide gevallen kan bidden of God je door het lezen ervan kan onderwijzen. Waarbij je ook in beide gevallen het kan treffen dat gebeden ook verhoord worden. antwoorden komen op vragen die je aan Hem had. Je betwijfeld bijvoorbeeld of je wel liefdevol bezig bent en brengt dat in gebed en net die dag lees je in je bijbelleesrooster eigenschappen van de liefde. Het kan zo vallen.

Wat ik van hem begreep is dat hij antwoorden niet in één middel zoekt, maar eigenlijk ontspannen Gods antwoord af wacht, of die nu komt of niet en door welk midden dan wel of niet. De schudbijbel slechts als een mogelijkheid waarvan God gebruik kan maken.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #67 Gepost op: mei 30, 2012, 05:00:22 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 29 mei 2012 om 21:55:
[...]
Dat heb ik zo niet gezegd, ik heb je vragen gesteld over de vorm waarin jullie dat deden.
Theologie is overigens niet anders dan de bijbel lezen.
Zelfs jij bedrijft theologie als je verbanden in de Bijbel legt en weerlegt.
Dat kan aan de hand van een aantal teksten maar kan ook in de vorm van een tekst met een bespreking van die tekst vanuit verschillende invalshoeken.
Daarin zit geen verschil tussen ons.
Okee.
Een nieuwe start is een nieuw begin

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #68 Gepost op: mei 30, 2012, 05:02:16 pm »
@schudbijbel en telefoon van God
Ik geloof dat dit een redelijk lastige en persoonlijke zaak is. Als je kijkt naar iemand als Frans Horsthuis (De Koninklijke Weg), dan zie je een mooi voorbeeld dat intensief en persoonlijk geloof gepaard gaat met een bevindelijkheid of een verwachting in heel veel dingen, en dat maakt dat je de bijbel in gebed kunt en zult openslaan met een bede om antwoord. Als een schud-bijbel een vorm is van de bijbel openslaan, dan is verdedigbaar dat dat voor iemand niet iets anders is dan een bijbel openslaan. Dat het dat technisch misschien wel is omdat de schudbijbel absoluut zeker een door mensen voorgebakken voorselectie biedt, doet daar voor het persoonlijke geloof niet aan af. Uiteindelijk zie je ook wel in kerkgemeentes dat voorbereide bijbeltekstbriefjes willekeurig of juist niet willekeurig worden rondgedeeld. Technisch is een schudbijbel dus alleen vergelijkbaar met een bijbel openslaan, als je ook inderdaad de hele bijbel voor je kiezen kunt krijgen.

Maar dat is allemaal nog niet wat het lastig maakt. Lastig wordt het doordat er betekenis wordt toegekend aan hetgeen opgezocht of geschud is. Je zou kunnen zeggen dat je God dan zit te dwingen, of dingen in de mond te leggen, terwijl God soms juist ervoor kiest om te zwijgen en het geloof te beproeven.  Lastig wordt het dan nog meer doordat uiteindelijk niet het middel en het antwoord van betekenis is, maar de manier waarop daarmee wordt omgegaan. Uiteindelijk draait het steeds om geloof, en bouwen op dat geloof.

Maar hoe je er ook mee omgaat en mogelijk in omkomt; de slotsom vanuit het geloof is dat het geloof kiest voor geloof en dat het geloof verwacht uit het geloof. Alleen waar mensen beginnen te geloven met een rotsvast geloof in dingen die zij voor waar en zeker en mogelijk houden, kan ook God iets van beantwoording geven.
In dat kader moet je, denk ik, ook plaatsen dat God zegt dat Hij graag de mens van dienst wil zijn en hem een God en toevlucht wil zijn. In dat kader moet je ook zien dat Jezus de discipelen (meermaals) verwijt dat hun geloof zo zwak is.

De kunst is dus om te beginnen met geloof, en te rekenen met geloof en verwachtingen in concrete zaken, in kleine en grote dingen. Dat is inderdaad interactie met God. En wie in dat landschap zijn geluk zoekt, die zal het ook vinden. En in dit landschap wordt een perspectief en een ruimte geschapen waarin God wordt verheerlijkt in geloof en verwachting, zodat God vrijelijk kan kiezen welk geloof in welke zaken Hij zal bevestigen. Maar vreugde bij God is ook om te beproeven, en dan daarin verheerlijkt te worden. De schatten op aarde zijn de (ook de door God) vervulde wensen; de schatten in de hemel zijn die zaken die uiteindelijk volkomen blijven rusten op het geloof, en de persoonlijke relatie tussen de gelovige en God.

En dan kan iemand wel vinden dat je je niet moet begeven op terreinen van bepaald contact met God, maar dat is eigenlijk een verkeerde benadering. De basis-vraag moet zijn of wij - op wat voor manier dan ook - ook op concrete dagen met concrete zaken ook concreet geloof aan de dag leggen waarin wij ook God beproeven en Hem te kennen geven wat wij van Hem verwachten. Merken wij dat zo een concreet geloof niet aanwezig is, dan wordt het tijd om zelf ook eens naar "de telefoon" te grijpen om contact te zoeken met God !

En dan blijkt uiteindelijk dat er niets in de wereld is waarvoor wij de telefoon naar God niet moeten oppakken. De kernvraag is wat het belangrijkste is: de telefoon naar de eigen middelen of de telefoon naar God. En precies op dat vlak is zo waar wat er wordt gezegd over rijken: wie rijk is die rekent zich rijk, en ook al bezit hij als niet bezittende, de rijkdom geeft een vertrouwensbasis van beheersing en zelfstandig kunnen oplossen. Maar wie niets heeft, en zelfs geen telefoon om de eerste beschikbare middelen te bestellen, die kiest (noodgedwongen) eerder voor God. En diegene wordt geestelijk eerder als een rijke gerekend.

Nood leert bidden. En anderzijds doet rijkdom in middelen en mogelijheden ook vertrouwen op middelen en mogelijkheden. Maar hoe triviaal onlosmakelijk een middel of mogelijkheid ook is gegeven als noodwendig voor de menselijke verlossing; altijd en immer geldt dat daar bovenuit geldt: "zo de Heere wil".

Toen ik in die andere draad voor het eerst las over dit onderwerp voelde ik de onmogelijkheid op dit onderwerp te reageren. Want het past als deksel op elk potje. En in de praktijk wordt er toch gemakkelijker vertrouwd op hetgeen aan rijkdom in  handen wordt gehouden, dan hetgeen uitsluitend voor de ziel tot nut is. Maar het verschil wordt gemaakt alleen in het geestelijke, tot nut van de ziel. En alles van deze wereld is een vorm van rijkdom, die tot zegen is voor hen die toch al geloven, en tot verzoekende molenstenen om de nekken van hen die onvast staan in het geloof.

Maar wat ìs dan onvast staan in het geloof? Hoe kan een rijke inzien dat wat hem tot zijn beschikking staat niet werkelijk tot zijn beschikking staat; maar hem alleen iets biedt als God het hem ook tot zegen doet zijn?? De bijbel kent een paar gelijkenissen over voorraadschuren en vormen van rijkdom, en de boodschap is eenduidig: dat wat je hebt, dat misleidt omdat je ermee rekent. Wie bezit moet bezitten als niet-bezittende.
Want zij die menen de zegening reeds binnen te hebben, in bezit, of als beschikbaarheid, die rekenen niet meer ermee dat ze het nog steeds onverminderd ook van God moeten blijven krijgen. Daarom is het dat wie meent te staan of iets te bezitten moet opletten, want hij staat op het punt van vallen en verliezen. En ik moet ophouden, want ik merk dat ik nu zomaar zit te schrijven in een draad met een slotje...
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2012, 05:12:32 pm door small brother »

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #69 Gepost op: mei 30, 2012, 05:04:41 pm »

quote:

vrolijke schreef op 30 mei 2012 om 16:39:
[...]
Dat doen horoscopen ook steeds.

Horoscopen zijn veel algemener dan een bijbelvers.

Maar een echte astroloog zal bij een exacte datum en tijd van geboorte een nauwkeurige beschrijving kunnen geven van je karakter. Dat is omdat het wel echt klopt en is, het is geen onzin. Maar de HEER wil dat we het BIJ HEM zoeken en niet bij een astroloog.

In mijn geval zoek ik het bij Hem en niet bij mezelf of iemand anders,
Zelfs de doorsnee kerkganger is wat dat betreft niet volledig betrouwbaar in advies geven, al was het aar door onkunde. Kan je beter bij de HEER Zelf om advies en raad vragen.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #70 Gepost op: mei 30, 2012, 05:14:47 pm »

quote:

gaitema schreef op 30 mei 2012 om 16:44:
[...]


Een mooi voorbeeld waarin wel een verband ligt. De Samaritaanse vrouw bij de waterput die 5 mannen had gehad en de man die ze nu had is haar man niet. Een probleem waarin volgens de uitleg erover de vrouw opzoek was naar de echte liefde, maar dat op de verkeerde manier zocht. Zo werd het me uitgelegd. Nu dacht ik van de week: "zou je dit op de meeste mensen niet van toepassing kunnen laten zijn? Wie heeft er niet een paar keer een ex-vriendje of vriendinnetje gehad en bleek het achteraf geen verstandige keuze? de Samaritaanse vrouw is eigenlijk gewoon een doorsnee vrouw?"

Maar het is in deze situate zo dat je bijvoorbeeld je afvraagd wat nu echte liefde is en dat je nu net in je schudbijbel een tekst vindt waar in staat bescheven wat de eigenschappen van de echte liefde is. Dat valt goed uit en daarin antwoordt God je gebeden.
Ik zou het niet beter kunnen uitleggen, hulde hoe je in staat bent om onbevooroordeeld te kijken naar situaties en hoe je er van alle zijden af objectief naar kijkt.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #71 Gepost op: mei 30, 2012, 11:16:57 pm »

quote:

gaitema schreef op 30 mei 2012 om 16:36:
Toch Peter heb je wel ergens ook een punt, want soms krijg je ook antwoorden op vragen die je hebt, maar meer min of meer per toeval. In een preek van Ds. Boomsma kwam hij met een voorbeeld van een jongen uit de evangelische kringen die aan een meid had gezegd dat hij van de Heer de bevestiging had gekregen dat zij haar ware was door wat hij in de bijbel las. Toen reageerde zij erop: "dan wacht ik ook even op bevestiging van God aan mij."

In sommige gevallen is het wel verstandig om daar mee rekening te houden en de tijd te geven om te weten te komen of dit nu echt zo is.
Net als die drang eigenlijk. Is dat nu van God, van je zelf? Is het iets vanuit naastenliefde of uit bezorgheid/angst?
Dat is  precies wat ik bedoel Gaitema!

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #72 Gepost op: mei 31, 2012, 11:55:30 am »
De vraag die je je wat betreft het gebruik van orakels zou moeten stellen is imho: 'wat voor bevestiging zoek ik in het toeval die ik niet zou kunnen vinden in het geloof dat mij al van God geschonken is?'
Je kunt natuurlijk geloven dat God kan spreken door het toeval, maar de duvel speelt ook met het toeval. Het kan zijn dat God je juist beproeft dat je niet afwijkt als er toevallige factoren in het spel zijn.
Als je een orakel gelooft zal het wel werken ja, het geloof dat je eraan hecht heeft vast wel een werking. Maar de vraag is onder welke invloed stel je je leven daardoor? Dat het orakel een bijbeltekst is betekent op zichzelf niets. De duvel gebruikt ook bijbelteksten, bijv. destijds om Jezus te verleiden in de woestijn.

Knalkaas

  • Berichten: 53
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #73 Gepost op: mei 31, 2012, 12:09:01 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 24 mei 2012 om 16:33:
[...]

Daarom mag het ook niet plaatsvinden zonder gebed. Men bidt gewoon om hulp, antwoorden op vragen en het is aan de HEER welke manier Hij daarvoor kiest. In mijn geval is dat vaak de "schudbijbel".

Ook de Schrift toont aan dat het in samenwerking met gebed gaat in vol vertrouwen op de HEER, het geen probleem is. De apostelen hebben het zelfs gedaan om een nieuwe apostel te kiezen.
23   En zij stelden er twee voor: Jozef, die Barsabas heette, die ook Justus genoemd werd, en Matthias.
24 En zij baden en zeiden: U Heere, Kenner van het hart van allen, wijs van deze twee er een aan, die U uitgekozen hebt
25 om deel te krijgen aan deze bediening, namelijk aan het apostelschap, waarvan Judas afgeweken is om naar zijn eigen plaats te gaan.
26 En zij wierpen hun loten en het lot viel op Matthias; en hij werd met instemming van allen aan de elf apostelen toegevoegd.


Het is dus zelfs bijbels om het zo te doen, in alle vertrouwen op de HEER.
Zolang wij kinderen van Hem maar aan Hem vragen en op Hem vertrouwen en zijn aanwijzingen opvolgen.
Ontkenning zijn theologische leugens die de Schrift tegenspreken.

Het nieuwe testament is helaas in grote lijnen een vervalsing. Of althans, er is veel mee gesjoemeld. Al deze dingen, die jij noemt, zijn er later door quasi-theologen aan toegevoegd. Op het moment, plusminus veertig jaar na dato, dat de evangeliën op schrift zijn gesteld, wist echt niemand meer wie iets zei, en wat hij of zij zei. Tussen de feitelijke gebeurtenissen en de op-schrift-stelling zat meer dan veertig jaar! Wie weet nu nog uit z’n hoofd wat veertig jaar geleden precies is gezegd en door wie? Niemand. Al deze beschrijvingen in de evangeliën en in de rest van het NT hebben niets te maken met wat er werkelijk is gebeurd. Het oorspronkelijke verhaal bestond alleen maar uit de handelingen van Jezus, en zelfs niet eens van wat Hij gezegd zou hebben. Dat wist na veertig jaar ook niemand meer precies.
Daarom is het ook niet handig je erop te baseren. Je gaat dan beslist op een zeker moment de mist in. Kennis op religieus gebied verkrijg je enkel door innerlijke ervaring, zoals de profeten deden. Alle andere kennis is verraderlijk en voert je maar al te gauw een moeras binnen van zelf bedachte illusies.
Als je probeert te praten met God, maakt het echt niet uit hoe je het doet. Of je daarbij je handen vouwt of niet. Vroeger moesten de mensen tijdens het gebed hun handen vouwen enkel en alleen om te voorkomen dat ze in de kerk tijdens het gebed bij hun buren de portemonnee uit de zak roofden, op een moment dat iedereen zijn ogen dicht had. Dat is de enige functie van het vouwen van de handen. Daarom is er niet zoiets als gebed, dat je extra bescherming zou geven. Er zijn alleen maar pogingen om te praten met God. Of je dan beschermd bent hangt af van wat je doet. Als je op dat moment heidense hulpmiddelen gebruikt, of een hulpmiddel op heidense wijze gebruikt, dan kun je sowieso wel fluiten naar die bescherming.

Wat we zien is dat gebed bij de meeste demonen-uitdrijvingen helaas geen enkel succes heeft. Demonen blijken zelden onder de indruk van gebed alleen. Dus je kunt bidden wat je wilt, demonen zul je er niet mee buiten de deur houden. Het enige wat helpt is innerlijke zuiverheid. Maar zolang je (ego-gericht) allerlei vragen voor jezelf blijft stellen, en gebruik maakt van heidense middelen, is er geen innerlijke zuiverheid. Vandaar dat demonen en geesten dan misbruik maken van je I-pad.


quote:

Mag ik dit Godslastering noemen?! Schande, sorry ! Ik weet niet wat ik lees...
JHWH is veel en veel sterker dan satan.
De wereld ziet er zo uit als ie nu is, omdat JHWH ons vrij laat in onze slechte keuzes. Ons vrijlaat om niet op Hem te vertrouwen, ons vrijlaat in onze slechte keuzen. Wanneer wij dat doen zal de HEER Zijn zegen terugtrekken, waardoor de satan de vrije hand krijgt.

Van mij mag je blijven geloven dat JHWH veel sterker is dan de satan. Die gedachte echter maakt je een weerloos slachtoffer van de satan. Hij heeft niets liever dan dat de mensen hem onderschatten.
Het is inderdaad zo dat wij een vrije wil hebben en als wij op sommige fronten kiezen voor de satan, dan heeft God op die gebieden geen almacht. Anders zou onze wil immers niet vrij zijn. En als jij ervoor kiest God te benaderen via heidense methoden, dan kies je feitelijk voor de satan. Dan kun je je dus niet meer beroepen op de macht van God.

quote:

Als JHWH zal willen is de satan nu vernietigd. De satan maakt geen schijn van kans, maar wij mensen verprutsen het.
Omdat de satan ons mensen dag en nacht verleidt om te zondigen tegen de geboden van JHWH en ons vervolgens dag en nacht aanklaagt bij JHWH.

Openbaringen 12
10 En ik hoorde een luide stem in de hemel zeggen: Nu is gekomen de zaligheid, de kracht en het koninkrijk van onze God en de macht van Zijn Christus, want de aanklager van onze broeders, die hen dag en nacht aanklaagde voor onze God, is neergeworpen.

Dus als JHWH satan vernietigen wil, zal de satan terecht claimen dat alle mensen ook vernietigd dienen te worden, want wij zijn (net zo) zondig. Omdat JHWH Rechtvaardig is, kan Hij hier niet om heen. DAT is de reden waarom JHWH satan niet vernietigt, want dan zou Hij ook de wereld al moeten vernietigen.

Dat wil JHWH (nog) niet en dus heeft de satan nog de vrije hand, waar wij mensen hem helaas vaak mee helpen.

Klopt helemaal. Daarom is het ook niet zo handig om te proberen contact te krijgen met God via heidense methoden, zoals jij doet. Dan roep je namelijk feitelijk de satan en demonen op.
 

quote:

Zie mij voorgaande verwijzing in handelingen 1 waar ook de apostelen dit toepasten, niets heidens aan, puur volgens de Schrift. Het is een theologische leugen die de Schrift weerspreekt dus.
De voorbeelden tonen ook aan dat de antwoorden bijbels zijn.

Een lootje trekken is natuurlijk wat anders dan het gebruiken van heidense middelen om contact met de geestenwereld te krijgen. Wat jij doet is het laatste. Je bedoelingen zijn misschien wel goed. Maar alleen goede bedoelingen zijn niet genoeg om je te beschermen.

quote:

Maar dan had ik niet geluisterd, nu wel.
De satan had mij hier echt niet vanaf gehouden.

Neem het voorbeeld met Riemer hier, de satan zou twist alleen maar leuk vinden en het vuurtje opstoken. Niet een tekst vertonen waarin opgeroepen worden om de twist te stoppen.

Wat Riemer zegt geldt feitelijk alleen maar voor sommige boze geesten. De satan is slimmer dan dat. Die weet zich uitstekend voor te doen als een heilige. Dat is juist zijn sterke kant. Daarom vlieg je er ook zo gemakkelijk in. Het beste is dus om gewoon geen heidense middelen te gebruiken.

quote:

Het is zoals aangetoond niet heidens, maar zelfs bijbels tezamen in gebed in vertrouwen op de HEER. Het zijn theologische on-bijbelse leugens, echt.

Ik help het je hopen. Helaas zijn alle stoffelijke methoden of hulpmiddelen om antwoorden te krijgen op vragen heidens: tarotkaarten, glaasje draaien, ouija board, i tjing, wichelboek, of je nu God erbij betrekt of niet. Dat geldt ook voor de I-pad in dit geval, dat evenzogoed een stoffelijk hulpmiddel is. Het spijt me.

quote:

Niemand kan JHWH voor zijn karretje spannen! Onmogelijk, echt onzin wat je nu zegt hoor. Als GOD het niet wil, komen er geen antwoorden. Maar Hij laat in Zijn Woord zien dat het goed is in samenwerking met gebed. Hij bepaald welk middel Hij toepast om te antwoorden, niet ik.
Jij wilt JHWH voor je karretje spannen. Het kan niet, maar je wilt het wel.
Als God het niet wil, dan komen er dus antwoorden van geesten en demonen. Zo simpel is het. Dat kan en wil God niet voorkomen. Door gebruik te maken van heidense hulpmiddelen, heb je daar namelijk zelf voor gekozen. Het is je eigen vrije wil. Jij hebt de verkeerde keus gemaakt, met de verkeerde gevolgen. God grijpt dan niet in.

quote:

Loze kreten, Hij laat Zich inderdaad niet misbruiken, niemand kan Hem dwingen, het is Zijn Keuze om zo te antwoorden.

Je hebt het nog niet goed begrepen. Het is Zijn keuze om niet in te grijpen, niet om zo te antwoorden. De antwoorden komen niet van Hem, maar van demonen... omdat je gebruik maakt van heidense methoden en hulpmiddelen. Hoe kun je met God in contact komen als je duivelse middelen gebruikt? Het kan niet.

quote:

Omdat er heel veel naam-christenen zijn zonder waar geloof en vertrouwen.

Geloven is vertrouwen op de Schrift, zelfs al lijken de signalen het tegendeel aan te tonen. Neem Israël als voorbeeld: Niemand verwachtte nog dat al de Profetieën over de opleving van het Beloofde Land nog zouden worden vervuld, de kerk had haar theorie hierop verkeerd aangepast (en nog), tot JHWH in 1949 Zijn Beloften waar maakt.

Later verder,
Geloven is geloven. Het is niet zozeer vertrouwen op de Schrift, omdat er in de loop van de geschiedenis met de Schrift heel veel is gesjoemeld. Op de Schrift kun je niet meer volledig vertrouwen, helaas. God spreekt alleen via het hart, het innerlijk. En zelfs dan alleen als je innerlijk zuiver bent. En dat ben je niet als je gebruik maakt van orakel-methoden zoals tarotkaarten, glaasje draaien, ouija board, i tjing, wichelboek of de I-pad.
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2012, 05:00:34 pm door Knalkaas »

Paul2

  • Berichten: 336
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #74 Gepost op: mei 31, 2012, 12:16:42 pm »
Als God een teken geeft, of een antwoord, op wat voor manier dan ook, dan kun je je als mens altijd afvragen of het écht van God is.

Sterk overdreven: als Jezus hoogstpersoonlijk voor je zou staan, dan kun je je nog steeds afvragen of Hij het écht is. Twijfel houdt in principe nooit op.  

Ik heb begrepen dat Itsmetoo de schudbijbel niet als orakel gebruikt, aangezien hij een op die manier gevonden bijbelvers niet altijd kan plaatsen binnen de context van zijn vraag, en daarom niet altijd als antwoord van God op die concrete vraag opvat. Bij een orakel verwacht ik dat iedere uitkomst juist wel onvoorwaardelijk als antwoord wordt opgevat, door de raadpleger. Kortom: het lijkt me dat onze broeder Itsmetoo de schudbijbel niet als orakel gebruikt, dat orakel hier een verkeerde term is.
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2012, 12:21:08 pm door Paul2 »
maar misschien zit ik er wel naast

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #75 Gepost op: mei 31, 2012, 02:01:38 pm »

quote:

pyro schreef op 31 mei 2012 om 11:55:
De vraag die je je wat betreft het gebruik van orakels zou moeten stellen is imho: 'wat voor bevestiging zoek ik in het toeval die ik niet zou kunnen vinden in het geloof dat mij al van God geschonken is?'
Je kunt natuurlijk geloven dat God kan spreken door het toeval, maar de duvel speelt ook met het toeval. Het kan zijn dat God je juist beproeft dat je niet afwijkt als er toevallige factoren in het spel zijn.
Als je een orakel gelooft zal het wel werken ja, het geloof dat je eraan hecht heeft vast wel een werking. Maar de vraag is onder welke invloed stel je je leven daardoor? Dat het orakel een bijbeltekst is betekent op zichzelf niets.

Ten eerste is het geen orakel, want in Handelingen wordt op dezelfde manier gevraagd of de HEER Zijn Wil duidelijk wil maken. Het is bijbels dus om de de Wil van de HEER te vragen en geen orakel. Het een orakel noemen is pure on-bijbelse doctrine.

quote:

De duvel gebruikt ook bijbelteksten, bijv. destijds om Jezus te verleiden in de woestijn.

Hier raak je een punt, waarbij ik even de lijn doortrek naar de boze die zich als een engel van het licht voordoet.

De satan gebruikte ook bijbel-verzen om Jezus te misleiden, klopt !
Maar hoe pareerde Jezus deze? Juist, met DATZELFDE Woord van GOD.
De satan gebruikte het Woord om er een valse draai aan te geven, een valse uitlegging.

Ook de boze als engel van het licht zal door de mand vallen, doordat de uiteindelijke boodschap conflicteren zal met wat de Schrift voorschrijft. Daarom zijn nieuwere betrouwbaardere vertalingen ook zo gevaarlijk, omdat de satan JUIST DAAR zijn mogelijkheden mee kan creëren.

Kijk naar een sekte als de Jehova Getuigen.
Zij houden de schijn op van vroomheid en goedheid, zij misbruiken het Woord van GOD (dat ze aangepast hebben in hun eigen nieuwe wereld vertaling, aan hun eigen doctrine. Maar als we het toetsen met het ware Woord van GOD, vallen ze door de mand.

In mijn geval, had de satan mij misschien een tekst gegeven op het moment dat mijn oude agressieve en gewelddadige karakter boven kwam drijven, met een tekst die me zou aansporen om geweld te gebruiken. Dan had ik dat niet zomaar aangenomen, maar weer in gebed gegaan om hulp en bevestiging en uitleg waarom zo'n antwoord komt terwijl de HEER voor vrede is.

Denk je nu echt dat als een kind van Hem het zo intens zoekt bij de HEER om Zijn Wil te doen, Hij ons laat spartelen en aan ons lot overlaat? In de Schrift beloofd de HEER ander.

Hebreeën 4
16 Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #76 Gepost op: mei 31, 2012, 02:32:08 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 31 mei 2012 om 14:01:


In mijn geval, had de satan mij misschien een tekst gegeven op het moment dat mijn oude agressieve en gewelddadige karakter boven kwam drijven, met een tekst die me zou aansporen om geweld te gebruiken. Dan had ik dat niet zomaar aangenomen, maar weer in gebed gegaan om hulp en bevestiging en uitleg waarom zo'n antwoord komt terwijl de HEER voor vrede is.

Dat is iets wat je niet kunt hardmaken, satan kan je ook prima om de tuin met zaken die van God lijken te komen maar toch net even anders zijn.

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #77 Gepost op: mei 31, 2012, 02:33:17 pm »

quote:


Denk je nu echt dat als een kind van Hem het zo intens zoekt bij de HEER om Zijn Wil te doen, Hij ons laat spartelen en aan ons lot overlaat? In de Schrift beloofd de HEER ander.

Ik zou hierbij willen zeggen, lees eens de psalmen of het boek Job

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #78 Gepost op: mei 31, 2012, 03:47:31 pm »

quote:

Peter68 schreef op 31 mei 2012 om 14:33:
[...]

Ik zou hierbij willen zeggen, lees eens de psalmen of het boek Job


Die ken ik, dank je  :-)
Beide boeken tonen aan dat de HEER uiteindelijk met hen is en hen zegent.
Zoals ik ondervonden heb, geen kinderen in mijn huwelijk, ook al hebben we ervoor gebeden. Geen genezing van ziekte van Meniere van mijn vrouw. De ervaring dat de Wil van de HEER anders is dan de onze, zal geen christen vreemd zijn. Maar (en dat laat vooral Job zien) zal de HEER zegenen voor wie Hem ernstig blijven zoeken.

De HEER heeft Job uiteindelijk ingezet om de satan een enorme afgang en vernedering te laten ondergaan.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #79 Gepost op: mei 31, 2012, 03:54:52 pm »

quote:

Peter68 schreef op 31 mei 2012 om 14:32:
[...]
Dat is iets wat je niet kunt hardmaken, satan kan je ook prima om de tuin met zaken die van God lijken te komen maar toch net even anders zijn.


Zoals bij de verzoeking van Jezus.
De satan zal niet zeggen, aanbidt Uw Vader, Eert Hem.
En als hij dat had gedaan, dan zou er alsnog iets na komen dat niet strookt met de Schrift.

Zoals Jezus zegt in de Schrift:
Mat 12:26   
En indien de satan den satan uitwerpt, zo is hij tegen zichzelf verdeeld; hoe zal dan zijn rijk bestaan?

Mar 3:23
En hen tot Zich geroepen hebbende, zeide Hij tot hen in gelijkenissen: Hoe kan de satan den satan uitwerpen?

De satan bestrijdt zichzelf dus niet.
Hij kan vroom praten, hij kan schijnheilig eren terwijl hij niet eert, (als valse engel van het licht) maar hij zal geen juiste en goede adviezen geven. De satan zal niemand genezen als hiervoor tot de HEER wordt gebeden. De satan zal geen demonen uitdrijven als dat gebeurd in de Naam van de HEER !
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #80 Gepost op: mei 31, 2012, 04:01:08 pm »
Knalkaas: de duivel heeft geen enkele macht, dan door God gekregen. Daarom komt hij in het verhaal van Job voor Gods troon om Job aan te klagen.  De duivel mag wel sterk zijn, maar als God het wil verdwijnt hij vandaag nog.

In Johannes staat dat een Licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in zijn macht kunnen krijgen.

Wat je zegt over verhalen van 40 jaar terug. Voor 25 jaar terug ontstond een groot familiedrama in onze familie. Het staat niet op papier geschreven, maar iedereen van onze familie weet het nog heel goed te vertellen. Wat je doet is het nieuwe testament ontgankelijk verklaren. De kracht ervan teniet doen. In heel je omschrijving zie ik juist heel suptiel de duisternis aan het werk.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #81 Gepost op: mei 31, 2012, 04:08:14 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 29 mei 2012 om 20:50:

Je eigen voorbeeld van de Romeinse voorman die bij Jezus komt in enorm groot geloof en vertrouwen, komt ook voor zijn dienaar. Zover ik uit de tekst kan opmaken, wordt niet uit de doeken gedaan OF de dienaar van de Romeinse voorman geloofd in Jezus. Waar het mijns inziens om gaat is het grote vertrouwen en geloof van de Romeinse voorman, die voldoende is om het genezingswonder te laten plaatsvinden.

Dat is wel opvallend ja :)
Goed om over na te denken.

quote:


De kerk verlaten "is niet zo erg", Jezus verlaten dat is erg. Hopelijk heeft je buurvrouw dat niet gedaan.

Ze zegt gelovig te zijn en draait zelfs met enige regelmaat kerkkoormuziek in huis. Soms zo dat wij het ook kunnen horen :)
Maar weet je, mensen die de kerk verlaten staan vaak ook alleen in hun geloof.
Dat maakt volhouden moeilijk.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #82 Gepost op: mei 31, 2012, 04:12:46 pm »

quote:

Peter68 schreef op 30 mei 2012 om 23:16:
[...]


Dat is  precies wat ik bedoel Gaitema!
mooi  :-)
Een nieuwe start is een nieuw begin

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #83 Gepost op: mei 31, 2012, 05:36:35 pm »

quote:

gaitema schreef op 31 mei 2012 om 16:08:
[...]
Ze zegt gelovig te zijn en draait zelfs met enige regelmaat kerkkoormuziek in huis. Soms zo dat wij het ook kunnen horen :)
Maar weet je, mensen die de kerk verlaten staan vaak ook alleen in hun geloof.
Dat maakt volhouden moeilijk.

Dan ga er maar vanuit dat ze geloof heeft, want niemand gaat in zijn eentje vroom zitten doen, als je dan kerkmuziek draait dan zal dat toch echt voor jezelf en de HEER zijn.  :*)
Zelf wordt ik wel eens verdrietig als ik juist zie hoe het in vele (niet alle) keren eraan toegaat. Hoe de mensen met elkaar omgaan. Hoe vaak onzin wordt verteld op de kansels, hoe vaak onderwerpen opzettelijk niet worden besproken vanaf de kansel enz.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Knalkaas

  • Berichten: 53
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #84 Gepost op: mei 31, 2012, 05:40:06 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 24 mei 2012 om 21:18:
Bijbelse Methoden zoals ik heb aangetoond met handelingen 1 waar de discipelen het lot ook wierpen nadat ze de raad van de HEER hadden gevraagd. De HEER vindt het juist reuze fijn als wij in alles wat we doen Hem om raad vragen, opdat we Zijn Wil willen doen.

Je doet net alsof God je buurman is met wie je dagelijks een biertje pakt. Zoals gezegd, is een lootje trekken wel even iets anders dan het gebruik van middelen om geesten op te roepen. De laatste zijn heidense methoden.
 

quote:

Uiteraard zou dat kunnen als het geen antwoorden op gebeden tot de HEER zijn. Maar de HEER is vele malen machtiger dan de idiote satan en zijn demonen. Het is maar wie of je meer vertrouwt, de HEER of de satan. Ik vertrouw meer op de HEER en weet dat Hij almachtig is en niet de satan.

Het is zelfs bijbels zoals ik heb aantoont in Handelingen 1.

In onze natuur zijn goed en kwaad even sterk. Dit houdt juist de natuur in evenwicht. Het is schepping tegenover vernietiging. Beide zijn in gelijke mate nodig om de natuur in stand te houden. Zolang mensen op een of andere manier een band in stand houden met de satan, blijft de satan machtig. God kan hier niet ingrijpen, juist omdat de mens een vrije wil heeft. Daar hebben we het al over gehad.

quote:

Ik vraag geen teken om bewijs, ik bid tot de HEER en stel daarin ook vragen over van alles. Deel alles met Hem. Mijn zorgen, vragen, angsten, dankbaarheid, gewoon alles. Ik betrek de HEER in elke beslissing, omdat ik Zijn Wil wil doen en niet de mijne. De HEER weet dat uiteraard.

In  je voorlaatste mail schreef je dat je de Heer om een teken vraagt. Daar ging ik vanuit.

quote:

Geloven is vertrouwen op de HEER ook al lijken de omstandigheden op dat moment onmogelijk, immers zegt Jezus Christus Zelf in de Schrift dat niets onmogelijk is bij GOD.
Marcus 9
23 En Jezus zei tegen hem: Als u kunt geloven,  alle dingen zijn mogelijk voor wie gelooft.

Wie echt gelooft hoeft niet om een teken te vragen. Maar misschien vroeg je alleen maar om een levensteken.

quote:

Mijn voorbeelden zijn duidelijk genoeg, iemand met bijbelkennis kan ze nog niet zo accuraat vinden.

Ik denk dat je voorbeelden vooral je eigen interpretaties zijn.

quote:

Dan zonder gebed, het gebed staat bij mij centraal en daar komen antwoorden op. De schudbijbel is een van de middelen, niet het doel.

Gebed beschermt je niet per definitie tegen demonen. Zie mijn eerdere opmerkingen.

quote:

Ik onderschat de satan niet, ik kan niets tegen hem beginnen, maar de HEER is Almachtig en Hij Die in mij woont is ook vele malen sterker.
1 Johannes 4
4 Lieve kinderen, u bent uit God en u hebt hen overwonnen, want Hij Die in u is, is groter dan hij die in de wereld is.

Het is dan nog maar de vraag of God werkelijk in jou is. Dat wil zeggen of je echt al zover bent. Zelf vind je uiteraard ongetwijfeld van wel. Maar het zou best wel eens kunnen dat je nog steeds vatbaar bent voor de invloed van de satan. Ik zou het risico niet willen lopen.

quote:

Nee dus, zoals met handelingen 1 het lot werpen aangetoond, het is een theologische leugen waar =in je verschrikt bent.

Zoals gezegd, is een lootje trekken geheel iets anders dan via hulpmiddelen geesten oproepen. Een lot trekken houdt alleen maar in iemand aanwijzen, en niet het geven van antwoorden op vragen.

quote:

Gebrek aan geloof is heel vaak de reden ! Gebrek aan vertrouwen eveneens.
Of Hij wil het niet en dan zal Zijn Wil geschieden, niet wat wij wensen. Als christen ga je voor Jezus of niet, maar geen half werk.

Ik vrees dat dat niet echt de verklaring is. De verklaring is, volgens mij, dat God zich niet als iemands persoonlijke EHBO laat gebruiken.

quote:

Ik vraag geen tekenen als bewijs, ik bid gewoon alles met de HEER en het het is Zijn Wil om daarop wel of niet te antwoorden en hoe.

Zie boven.

quote:

Jij gelooft in de satan en eert hem, ik geloof en vertrouw volledig op de HEER. Wij mensen zijn het die de voor de satan kiezen, helaas ook vaak door theologische onbijbelse leugens.

Als je het karakter en de aard van een massamoordenaar beschrijft, dan wil dat toch niet meteen zeggen dat je hem vereert. Wat is dat nou voor onzin.

quote:

De Schrift is het Woord van GOD, door de Heilige Geest geïnspireerd. De Kracht van GOD Zijn Woord zit in de inhoud. Vandaar de kracht van proclamatie.

Dat is jouw persoonlijke visie. Maar dat wil nog niet zeggen dat je gelijk hebt. Je zult met goede argumenten moeten komen, wil je dit kunnen waarmaken. Die heb ik nog niet bij je gezien.

quote:

Dank voor je goedbedoelde zorgen, maar ik denk echt dat je gevangen zit in de theologische leugens en doctrine. Daar waar die op vele plaatsen de Schrift tegenspreken, zou ik kiezen voor de Schrift, dat is mijn advies.
Zeggen dat de ander gevangen zit in leugens is één van die manieren om je opponent tot zondig te verklaren en jezelf te beschouwen als feilloos. In dat geval heb je altijd gelijk, wat je ook zegt en zit de ander er per definitie naast, wat hij ook zegt. Dat is geen faire discussietechniek, waar je als beschaafd mens eigenlijk geen gebruik van zou moeten maken.
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2012, 05:42:21 pm door Knalkaas »

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #85 Gepost op: mei 31, 2012, 06:12:24 pm »

quote:

Knalkaas schreef op 31 mei 2012 om 17:40:
[...]

Je doet net alsof God je buurman is met wie je dagelijks een biertje pakt. Zoals gezegd, is een lootje trekken wel even iets anders dan het gebruik van middelen om geesten op te roepen. De laatste zijn heidense methoden.

Niet volgens de het Woord van GOD dus, zoals ik heb aangetoond, wel volgens de menselijke doctrine.

quote:

In onze natuur zijn goed en kwaad even sterk. Dit houdt juist de natuur in evenwicht. Het is schepping tegenover vernietiging. Beide zijn in gelijke mate nodig om de natuur in stand te houden. Zolang mensen op een of andere manier een band in stand houden met de satan, blijft de satan machtig. God kan hier niet ingrijpen, juist omdat de mens een vrije wil heeft. Daar hebben we het al over gehad.
In de Schrift beloofd Jezus heel wat anders, namelijk dit !
Marcus 9
23 En Jezus zei tegen hem: Als u kunt geloven,  alle dingen zijn mogelijk voor wie gelooft.

Matteus 19:26
26 En Jezus, hen aanziende, zeide tot hen: Bij de mensen is dat onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.

In ons is goed en kwaad wellicht even sterk, maar de HEER is Oppermachtig, Almachtig !

quote:

In  je voorlaatste mail schreef je dat je de Heer om een teken vraagt. Daar ging ik vanuit.

Nee dus,

quote:

Wie echt gelooft hoeft niet om een teken te vragen. Maar misschien vroeg je alleen maar om een levensteken.

Op die manier vraag ik geen teken, zie voorgaande uitleg.
De apostelen wierpen ook geen lot om een teken, toch? Maar om Zijn Wil openbaart te mogen krijgen en daarmee Zijn Wil te doen. Dat heb ik ook al heel vaak uitgelegd.

quote:

Gebed beschermt je niet per definitie tegen demonen. Zie mijn eerdere opmerkingen.

Ik volg Jezus Christus, niet de demonen.
Ik vertrouw in Jezus Christus, niet de demonen.
Ik Vraag Jezus Christus om Leiding en inzicht in gebed, niet de demonen.
Ik bid tot de HEER en niet tot de demonen.

De boze is gruwelijk verslagen aan et kruis door Jezus Christus !

quote:

Het is dan nog maar de vraag of God werkelijk in jou is. Dat wil zeggen of je echt al zover bent. Zelf vind je uiteraard ongetwijfeld van wel. Maar het zou best wel eens kunnen dat je nog steeds vatbaar bent voor de invloed van de satan. Ik zou het risico niet willen lopen.

SORRY, Open deur;
Ik denk niets, ik bid alleen en ontvang antwoorden. Waarom weet ik niet. Jij krijgt toch ook je antwoorden als kind van GOD neem ik aan? Of aanbid je een "dode" God? Ik aanbid en eer een Levende GOD Die als een Vader is voor al Zijn kinderen. (Als ze Hem dat toelaten)

quote:

Zoals gezegd, is een lootje trekken geheel iets anders dan via hulpmiddelen geesten oproepen. Een lot trekken houdt alleen maar in iemand aanwijzen, en niet het geven van antwoorden op vragen.

Zoals gezegd, het is geen geesten oproepen, het is als een lot werpen, er is geen verschil. Wat is het verschil tussen een bijbel-vers doorkrijgen uit de Schrift en deze ontvangen via een schud-bijbel?

Mijns inziens maken jullie GOD tot een "dode" God, door Hem te beperken !
Door Zijn wonderen te ontkennen uit angst dat het de satan als licht verkleed is.
De enige manier hoe de satan het Woord van GOD kan misbruiken is om deze te verdraaien.

quote:

]Ik vrees dat dat niet echt de verklaring is. De verklaring is, volgens mij, dat God zich niet als iemands persoonlijke EHBO laat gebruiken.

-Waar staat dat in de Schrift dat de HEER niemand helpt?
-Hoezo persoonlijk?
-Heb ik dan gemeld dat de HEER alleen bij mij zo antwoordt of wil antwoorden?

quote:

Als je het karakter en de aard van een massamoordenaar beschrijft, dan wil dat toch niet meteen zeggen dat je hem vereert. Wat is dat nou voor onzin.

Denk er toch maar eens goed over na, je kunt ook iemand teveel eer geven uit afgunst of angst. De boze is bijzaak, de HEER daar draait het om.

quote:

Dat is jouw persoonlijke visie. Maar dat wil nog niet zeggen dat je gelijk hebt. Je zult met goede argumenten moeten komen, wil je dit kunnen waarmaken. Die heb ik nog niet bij je gezien.
Dit klinkt in mijn oren gelijk:
GOD bestaat?
Je zult met goede argumenten moeten komen, wil je dit kunnen waarmaken. Die heb ik nog niet bij je gezien

quote:

Zeggen dat de ander gevangen zit in leugens is één van die manieren om je opponent tot zondig te verklaren en jezelf te beschouwen als feilloos. In dat geval heb je altijd gelijk, wat je ook zegt en zit de ander er per definitie naast, wat hij ook zegt. Dat is geen faire discussietechniek, waar je als beschaafd mens eigenlijk geen gebruik van zou moeten maken.

Nergens schrijf ik dat ik feilloos ben. De HEER is feilloos !
Mijn advies is om in gebed te gaan en aan Christus een openbaring te vragen, zonder bang te zijn dat de demonen je dan een fout antwoord zullen geven.

Lucas 8
21 Maar Hij antwoordde en zei tegen hen: Mijn moeder en Mijn broeders zijn dezen, die het Woord van God horen en dat doen.

Nogmaals dank voor je zorgen en waarschuwingen,

Als je mij kunt tonen wat het verschil is tussen:
- een lot trekken en een schud-bijbel gebruiken om een vers ontdekken die antwoord geeft op iets wat in je gebed ter sprake kwam.
- een bijbel willekeurig openen en een vers ontdekken die antwoord geeft op iets wat in je gebed ter sprake kwam.
- een opmerking op TV of gospel horen en een vers ontdekken die antwoord geeft op iets wat in je gebed ter sprake kwam.

Voorbeeld:
Jaren terug, bad ik ' ochtends naar de HEER over het feit of ik Abba mocht zeggen of niet. Of dat het iets voor Jezus alleen was. Dit omdat ik Hem graag zo zou willen noemen, maar Hem niet beledigen. (Ik was toen nog niet zo lang bekeerd.)

Die avond ben ik aan het werk en zet de internet gospel radio aan op iTunes. Vele gospelzenders zijn daar te kiezen. Ik kies er willekeurig 1 uit en zowaar het eerste wat ik hoor is Daarom mogen wij door Jezus Christus mogen wij Abba zeggen tegen JHWH. Maar ik wist nog steeds niet waar dat stond. Die avond vroeg ik in gebed om een bevestiging of datgene wat ik gehoord had waarheid was, omdat ik Hem niet wilde beledigen door Hem Abba te noemen, terwijl het niet mag. Dat was op een vrijdag.
Die zondag ga ik naar een willekeurige kerkdienst (zoals ik altijd doe) en daar komt weer het onderwerp ter sprake. De voorganger noemde de HEER in gebed Abba. Na de dienst kon ik vragen waar het stond.

Is dat dan soms ook van satan afkomstig?
Of is alleen het antwoord van internet radio van satan afkomstig en de et antwoord van de voorganger niet?
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2012, 06:30:12 pm door itsmetoo »
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #86 Gepost op: mei 31, 2012, 10:01:08 pm »

quote:

pyro schreef op 31 mei 2012 om 11:55:
De vraag die je je wat betreft het gebruik van orakels zou moeten stellen is imho: 'wat voor bevestiging zoek ik in het toeval die ik niet zou kunnen vinden in het geloof dat mij al van God geschonken is?'
Je kunt natuurlijk geloven dat God kan spreken door het toeval, maar de duvel speelt ook met het toeval. Het kan zijn dat God je juist beproeft dat je niet afwijkt als er toevallige factoren in het spel zijn.
Als je een orakel gelooft zal het wel werken ja, het geloof dat je eraan hecht heeft vast wel een werking. Maar de vraag is onder welke invloed stel je je leven daardoor? Dat het orakel een bijbeltekst is betekent op zichzelf niets.

reactie Itsmetoo: Ten eerste is het geen orakel, want in Handelingen wordt op dezelfde manier gevraagd of de HEER Zijn Wil duidelijk wil maken. Het is bijbels dus om de de Wil van de HEER te vragen en geen orakel. Het een orakel noemen is pure on-bijbelse doctrine.

Twee dingen. Als het zo zou zijn dat in Handelingen op dezelfde manier wordt gewerkt, is dat geen argument om het geen orakel te noemen. Je kunt in dat geval met evenveel recht zeggen, dat de apostelen een orakelmethode hebben toegepast. En dat daar dus kennelijk niks mis mee is.
Het andere punt is dat ik niet vind, dat in Handelingen op dezelfde manier is gewerkt als met een schudbijbel. De apostelen hebben niet op basis van toeval een bijbeltekst geprikt die ze vervolgens probeerden te betrekken op een vantevoren gestelde vraag. Ze hebben alleen een dobbelsteen gebruikt om het lot iemand te laten aanwijzen. Een strikt onpartijdige selectie die ieder menselijk vooroordeel uitsluit (zou de bijnaam Justus van die ene kandidaat apostel daarmee te maken hebben gehad, kun je je afvragen).
Maar wat betreft de schudbijbel, daarmee krijg je dus wel op basis van toeval een tekst die je in verband probeert te brengen met een vantevoren gestelde vraag. En dat is typisch de manier waarop ieder orakel werkt. Het is normaal spraakgebruik dat ik het dan ook zo noem. Als je de beschreven werkwijze on-bijbels vindt, pas hem dan ook niet toe. Dat je de Wil van de HEER wilt vragen, maakt nog niet dat het bijbels is. Saul vroeg ook de Wil van de HEER, maar dat was geen excuus om een geest op te laten roepen.

quote:


Pyro schreef:
De duvel gebruikt ook bijbelteksten, bijv. destijds om Jezus te verleiden in de woestijn.

reactie Itsmetoo:
Hier raak je een punt, waarbij ik even de lijn doortrek naar de boze die zich als een engel van het licht voordoet.

De satan gebruikte ook bijbel-verzen om Jezus te misleiden, klopt !
Maar hoe pareerde Jezus deze? Juist, met DATZELFDE Woord van GOD.
De satan gebruikte het Woord om er een valse draai aan te geven, een valse uitlegging.

Ook de boze als engel van het licht zal door de mand vallen, doordat de uiteindelijke boodschap conflicteren zal met wat de Schrift voorschrijft. Daarom zijn nieuwere betrouwbaardere vertalingen ook zo gevaarlijk, omdat de satan JUIST DAAR zijn mogelijkheden mee kan creëren.
Kan het zijn dat de satan probeert het Woord te gebruiken om jou te misleiden tot een valse uitlegging als je een toevallige tekst gaat trekken? Een vertaling kan wel betrouwbaar zijn, maar hoe betrouwbaar wij de Schrift hanteren, daar staat of valt het allemaal mee.

quote:


Kijk naar een sekte als de Jehova Getuigen.
Zij houden de schijn op van vroomheid en goedheid, zij misbruiken het Woord van GOD (dat ze aangepast hebben in hun eigen nieuwe wereld vertaling, aan hun eigen doctrine. Maar als we het toetsen met het ware Woord van GOD, vallen ze door de mand.

In mijn geval, had de satan mij misschien een tekst gegeven op het moment dat mijn oude agressieve en gewelddadige karakter boven kwam drijven, met een tekst die me zou aansporen om geweld te gebruiken. Dan had ik dat niet zomaar aangenomen, maar weer in gebed gegaan om hulp en bevestiging en uitleg waarom zo'n antwoord komt terwijl de HEER voor vrede is.
Dat je met deze methode treffende resultaten kunt hebben wil ik best aannemen, maar dat geldt evengoed voor de I Ching, de tarot, runetekens en al dergelijke dingen. Allemaal dezelfde methode.

quote:


Denk je nu echt dat als een kind van Hem het zo intens zoekt bij de HEER om Zijn Wil te doen, Hij ons laat spartelen en aan ons lot overlaat? In de Schrift beloofd de HEER ander.

Hebreeën 4
16 Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.
Het is mogelijk dat God toestaat dat mensen Hem op een verkeerde manier om hulp vragen.  En degenen die je op dit forum komen waarschuwen tegen gevaren, hebben niet de bedoeling je aan je lot over te laten.
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2012, 10:09:34 pm door pyro »

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #87 Gepost op: mei 31, 2012, 11:57:41 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 30 mei 2012 om 15:20:
[...]

De verzen die komen slaan altijd precies de spijker op zijn kop !
Deze verzen geven bijna letterlijk antwoorden op de vragen of situaties waar ik mee zit en in gebed met de HEER besproken heb. Het cruciale punt is denk ik of je voldoende geloofd en vertrouwd dat de HEER als je bidt je hoort. Dat is wat anders dan verhoren van je gebeden. Maar ik zie het dat ik als een klein kind bij de Here Jezus "op schoot mag kruipen" om alles met Hem te bespreken, dank, zorg, plannen, een idee, frustraties. Of als je boos bent, zelfs op Hem. We kunnen uiteindelijk beter bidden tot de HEER en melden dat we boos zijn op Hem dan niet bidden en huichelen, want Hij weet het toch al.

Dat vertrouwen of de antwoorden komen is ook langzaam gegroeid, door de "ervaring" ermee ga ik de HEER meer en meer vertrouwen. E
Ik snap je standpunt wel maar blijf toch nog steeds zitten met het feit dat jij degene bent die beoordeeld: ja! dit is een antwoord van God. Ik zou dat als mens nooit durven zeggen. Ik heb in mij leven regelmatig meegemaakt dat ik na lang bidden dacht ik dat een antwoord kreeg van God maar uiteindelijk liepen zaken toch anders dus was ik daar achteraf niet meer zo zeker van. Ik bedoel dat je eigen beoordeling ook vertroebelt kan zijn door van alles en nog wat.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #88 Gepost op: juni 01, 2012, 01:29:29 am »
Los van alles, kan Ismetoo ook uitleggen waarom God die App dan wel alleen voor apple users in de markt heeft laten brengen?
Ik ben zelf een apple user en geloof heilig in de kwaliteit maar geloof niet in een God die uitsluitend apple users de mogelijkheid geeft om Zijn Woord te ontvangen.
En nee, dit is NIET grappig bedoeld!
Mail me maar als je wat wilt weten

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #89 Gepost op: juni 01, 2012, 06:25:33 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 juni 2012 om 01:29:
Los van alles, kan Ismetoo ook uitleggen waarom God die App dan wel alleen voor apple users in de markt heeft laten brengen?
Ik ben zelf een apple user en geloof heilig in de kwaliteit maar geloof niet in een God die uitsluitend apple users de mogelijkheid geeft om Zijn Woord te ontvangen.
En nee, dit is NIET grappig bedoeld!
Android gebruikers kunnen een schud I-Ching app downloaden. Dat werkt met hetzelfde algoritme als de schudbijbel, alleen komt er geen god voor in de teksten. Gat in de markt zou je zeggen, maar bij Android zitten er nogal wat gaten in de markt. Het is inderdaad niet eerlijk.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2012, 06:30:00 am door pyro »

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #90 Gepost op: juni 01, 2012, 12:37:05 pm »

quote:

pyro schreef op 31 mei 2012 om 22:01:
[...]

Twee dingen. Als het zo zou zijn dat in Handelingen op dezelfde manier wordt gewerkt, is dat geen argument om het geen orakel te noemen. Je kunt in dat geval met evenveel recht zeggen, dat de apostelen een orakelmethode hebben toegepast. En dat daar dus kennelijk niks mis mee is.
Het andere punt is dat ik niet vind, dat in Handelingen op dezelfde manier is gewerkt als met een schudbijbel. De apostelen hebben niet op basis van toeval een bijbeltekst geprikt die ze vervolgens probeerden te betrekken op een vantevoren gestelde vraag. Ze hebben alleen een dobbelsteen gebruikt om het lot iemand te laten aanwijzen. Een strikt onpartijdige selectie die ieder menselijk vooroordeel uitsluit (zou de bijnaam Justus van die ene kandidaat apostel daarmee te maken hebben gehad, kun je je afvragen).
Maar wat betreft de schudbijbel, daarmee krijg je dus wel op basis van toeval een tekst die je in verband probeert te brengen met een vantevoren gestelde vraag. En dat is typisch de manier waarop ieder orakel werkt. Het is normaal spraakgebruik dat ik het dan ook zo noem. Als je de beschreven werkwijze on-bijbels vindt, pas hem dan ook niet toe. Dat je de Wil van de HEER wilt vragen, maakt nog niet dat het bijbels is. Saul vroeg ook de Wil van de HEER, maar dat was geen excuus om een geest op te laten roepen.

[...]

Kan het zijn dat de satan probeert het Woord te gebruiken om jou te misleiden tot een valse uitlegging als je een toevallige tekst gaat trekken? Een vertaling kan wel betrouwbaar zijn, maar hoe betrouwbaar wij de Schrift hanteren, daar staat of valt het allemaal mee.

[...]

Dat je met deze methode treffende resultaten kunt hebben wil ik best aannemen, maar dat geldt evengoed voor de I Ching, de tarot, runetekens en al dergelijke dingen. Allemaal dezelfde methode.

[...]

Het is mogelijk dat God toestaat dat mensen Hem op een verkeerde manier om hulp vragen.  En degenen die je op dit forum komen waarschuwen tegen gevaren, hebben niet de bedoeling je aan je lot over te laten.


Het blijft een feit dat een lot werpen niet verschilt van een schud-bijbel gebruiken. In beide gevallen wordt het gedaan om de Wil van de HEER te zoeken en niet onze eigen wensen te volgen, goedpratend dat de HEER het zo wel zou willen.

Daarmee is gelijk de vergelijking onderuit gehaald met i-Ching, kaarten leggen, glaasje draaien etc. Deze dingen zijn er namelijk op gericht om informatie van geesten te ontvangen en niet om de Wil van de HEER te zoeken.

De schud-bijbel is niet anders dan de bijbel willekeurig openslaan en een antwoord vinden op een vraag in het gebed.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #91 Gepost op: juni 01, 2012, 12:41:33 pm »

quote:

Peter68 schreef op 31 mei 2012 om 23:57:
[...]
Ik snap je standpunt wel maar blijf toch nog steeds zitten met het feit dat jij degene bent die beoordeeld: ja! dit is een antwoord van God. Ik zou dat als mens nooit durven zeggen. Ik heb in mij leven regelmatig meegemaakt dat ik na lang bidden dacht ik dat een antwoord kreeg van God maar uiteindelijk liepen zaken toch anders dus was ik daar achteraf niet meer zo zeker van. Ik bedoel dat je eigen beoordeling ook vertroebelt kan zijn door van alles en nog wat.


Als de vers zo accuraat een antwoord geeft op een gebed tezamen met het gevoel erbij, dan is dat voor mij een antwoord van de HEER. Net zo dat ik de vers aangedragen door Elle inzake hulpverlening, zie als een antwoord van de HEER op een andere manier.

Ik dank de HEER liever 100 keer voor iets dat Hij toch niet gedaan zou hebben, dan 1 keer niet voor iets dat Hij wel voor mij gedaan heeft.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #92 Gepost op: juni 01, 2012, 12:57:57 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 juni 2012 om 01:29:
Los van alles, kan Ismetoo ook uitleggen waarom God die App dan wel alleen voor apple users in de markt heeft laten brengen?
Ik ben zelf een apple user en geloof heilig in de kwaliteit maar geloof niet in een God die uitsluitend apple users de mogelijkheid geeft om Zijn Woord te ontvangen.
En nee, dit is NIET grappig bedoeld!


De HEER kiest, niet ik, en Hij zal kiezen wat mogelijk is?
Waarom gebeuren er meer wonderen van de HEER in evangelische kerken dan in traditionele kerken?
Omdat de evangelische kerken er voor openstaan misschien en de traditionele stromingen veel minder? De HEER dringt Zich niet op, wie de deur dichtsmijt mag dat doen en dat zal de HEER respecteren. Net als Hij dat respecteert van mensen die niet in Hem geloven willen.

quote:

pyro schreef op 01 juni 2012 om 06:25:
[...]
Android gebruikers kunnen een schud I-Ching app downloaden. Dat werkt met hetzelfde algoritme als de schudbijbel, alleen komt er geen god voor in de teksten. Gat in de markt zou je zeggen, maar bij Android zitten er nogal wat gaten in de markt. Het is inderdaad niet eerlijk.
Dit is hetzelfde als wanneer je zou stellen dat je ipv in de Schrift te zoeken gaat zoeken in een satans"bijbel", of een heksenboek. De bron is hiermee verkeerd en heeft niet tot doel om de Wil van de HEER te zoeken.

Met alle respect:
Wanneer het Volk israel zoals velen van jullie zouden denken dan zouden jullie niet:
- Zouden ze niet door de Zee zijn getrokken, toen de HEER een doorgang maakte. Het zou een val van de satan kunnen zijn.
- Zouden ze de tafelen met de 10 geboden hebben vernietigd, want GOD graveert geen stenen.
- Zouden ze Mozes verketteren wanneer hij zou vertellen van de brandende braamstruik die niet verbrandde, dat moet immers van satan zijn.
- Zou Jozef niet de droom hebben uitgelegd aan de Farao, want die zou wel door satan ingegeven zijn.
-Zou Jozef zijn droom waarin een engel hem meldde dat Maria zwanger was van de Heilige Geest en niet van een andere man, niet geloofd hebben, zou wel van satan zijn die hem belachelijk wil maken.

De satan bestrijdt nooit zichzelf, legt immers Jezus ons uit in de schrift.

De apostelen een orakel gebruiken?
Dus de Schrift geeft een verkeerd voorbeeld zonder dat te duiden?
Omdat de menselijke doctrine dat bepaald heeft?  :nee:
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #93 Gepost op: juni 01, 2012, 01:10:44 pm »

quote:

pyro schreef op 31 mei 2012 om 22:01:
[...]

Twee dingen. Als het zo zou zijn dat in Handelingen op dezelfde manier wordt gewerkt, is dat geen argument om het geen orakel te noemen. Je kunt in dat geval met evenveel recht zeggen, dat de apostelen een orakelmethode hebben toegepast.

Dus jij denkt dat de HEER in de Schrift een orakel handeling laat beschrijven om notabene een apostel uit te kiezen in samenwerking met de HEER in gebed, zonder daar bij te laten vermelden dat dit eigenlijk verkeerd is?
Sorry, maar ik vind dit een vreemde gedachten wijze, waarin je poogt (onbewust) om de Schrift in diskrediet te brengen, het Woord van GOD onder te waarderen ten gunste van een menselijk opgestelde doctrine.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #94 Gepost op: juni 01, 2012, 01:12:40 pm »
.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2012, 01:12:57 pm door itsmetoo »
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #95 Gepost op: juni 01, 2012, 01:14:27 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 01 juni 2012 om 12:57:
[...]


De HEER kiest, niet ik, en Hij zal kiezen wat mogelijk is?
Waarom gebeuren er meer wonderen van de HEER in evangelische kerken dan in traditionele kerken?
Hoe kom je toch bij die vreemde aanname dat er meer wonderen gebeuren in die kringen? Traditionelen schreeuwen mogelijk wat minder snel iets van de daken en zoeken de media veel minder.

quote:

Omdat de evangelische kerken er voor openstaan misschien en de traditionele stromingen veel minder? De HEER dringt Zich niet op, wie de deur dichtsmijt mag dat doen en dat zal de HEER respecteren. Net als Hij dat respecteert van mensen die niet in Hem geloven willen.
De insinuatie dat de traditionele kerken de deur voor de Heer hebben gesloten ligt op jouw schouders. Wees voorzichtig met dat soort uitspraken is mijn advies.

quote:


Met alle respect:
Wanneer het Volk israel zoals velen van jullie zouden denken dan zouden jullie niet:
- Zouden ze niet door de Zee zijn getrokken, toen de HEER een doorgang maakte. Het zou een val van de satan kunnen zijn
- Zouden ze de tafelen met de 10 geboden hebben vernietigd, want GOD graveert geen stenen.
- Zouden ze Mozes verketteren wanneer hij zou vertellen van de brandende braamstruik die niet verbrandde, dat moet immers van satan zijn.
- Zou Jozef niet de droom hebben uitgelegd aan de Farao, want die zou wel door satan ingegeven zijn.
-Zou Jozef zijn droom waarin een engel hem meldde dat Maria zwanger was van de Heilige Geest en niet van een andere man, niet geloofd hebben, zou wel van satan zijn die hem belachelijk wil maken.

De satan bestrijdt nooit zichzelf, legt immers Jezus ons uit in de schrift.

De apostelen een orakel gebruiken?
Dus de Schrift geeft een verkeerd voorbeeld zonder dat te duiden?
Omdat de menselijke doctrine dat bepaald heeft?  :nee:

Onreine geesten kunnen wel degelijk naar buiten komen alsof ze rein zijn.
De beste man hier:

quote:

33   En in de synagoge was een man die een geest van een onreine demon had, en die riep met luide stem:
34 Ga weg! Wat hebben wij met U te maken, Jezus de Nazarener? Bent U gekomen om ons te gronde te richten? Ik weet wie U bent, namelijk de Heilige van God
getuigd zelf wie Jezus is.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #96 Gepost op: juni 01, 2012, 01:16:31 pm »

quote:


Los daarvan ga je niet écht in op mijn vraag.
Nog maar een keertje dan?

quote:

Riemer Lap schreef op 01 juni 2012 om 01:29:
Los van alles, kan Ismetoo ook uitleggen waarom God die App dan wel alleen voor apple users in de markt heeft laten brengen?
Ik ben zelf een apple user en geloof heilig in de kwaliteit maar geloof niet in een God die uitsluitend apple users de mogelijkheid geeft om Zijn Woord te ontvangen.
En nee, dit is NIET grappig bedoeld!
Onderstaande is dan weer wel humor:
http://romain-moisescot.com/blog/wp-content/uploads/2011/06/Apple-of-the-Gods.jpeg
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2012, 01:18:24 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #97 Gepost op: juni 01, 2012, 01:28:20 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 01 juni 2012 om 12:41:
[...]


Als de vers zo accuraat een antwoord geeft op een gebed tezamen met het gevoel erbij, dan is dat voor mij een antwoord van de HEER. Net zo dat ik de vers aangedragen door Elle inzake hulpverlening, zie als een antwoord van de HEER op een andere manier.

Ik dank de HEER liever 100 keer voor iets dat Hij toch niet gedaan zou hebben, dan 1 keer niet voor iets dat Hij wel voor mij gedaan heeft.
Ik denk dat je mijn punt niet helemaal begrijpt, het schrijven op een forum is en blijft lastig, een gesprek is een veel betere manier om te communiceren ,maar dat terzijde. Wat me opvalt in je reactie is dat je spreekt over het gevoel daarbij, je beoordeelt dus mede op grond van je gevoel dat het antwoord van God MOET zijn. Dat is nu precies wat ik er tricky aan vind. Sinds wanneer bepaalt jouw (of mijn) gevoel of iets van God komt of niet. Geloof is geen gevoel. Het is een zeker weten en een vast vertrouwen dat God bestaat en dat Jezus zijn Zoon is! Natuurlijk komen daar allerlei gevoelens bij los, je bent geen robot of zombie. Maar op grond van een 'gevoel' zeggen "dat is van God" gaat mij persoonlijk een brug te ver.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #98 Gepost op: juni 01, 2012, 02:00:31 pm »

quote:

Peter68 schreef op 01 juni 2012 om 13:28:
Ik denk dat je mijn punt niet helemaal begrijpt, het schrijven op een forum is en blijft lastig, een gesprek is een veel betere manier om te communiceren ,maar dat terzijde. Wat me opvalt in je reactie is dat je spreekt over het gevoel daarbij, je beoordeelt dus mede op grond van je gevoel dat het antwoord van God MOET zijn. Dat is nu precies wat ik er tricky aan vind. Sinds wanneer bepaalt jouw (of mijn) gevoel of iets van God komt of niet. Geloof is geen gevoel. Het is een zeker weten en een vast vertrouwen dat God bestaat en dat Jezus zijn Zoon is! Natuurlijk komen daar allerlei gevoelens bij los, je bent geen robot of zombie. Maar op grond van een 'gevoel' zeggen "dat is van God" gaat mij persoonlijk een brug te ver.

Dat is hetzelfde gevoel dat je hebt als de HEER een gebed beantwoord door een bijbel vers uit de bijbel, een preek van de voorganger, een song op de gospel radio, waarmee je een antwoord krijgt. Je herkent aan de vers dat het een antwoord is op een vraag uit gebed. Dan heb je 2 keuzes:
-1. ziet het als toeval en verwerpt het idee dat het van de HEER is.
-2. je geeft de HEER alle Eer en dankt Hem voor Zijn Aanwijzing.
Juist ook de ongelovigen zoeken toeval altijd als uitvlucht om de wonderen van de HEER niet te erkennen.
Is het toeval dat je precies een vers krijgt dat een antwoord is op en gebed tussen jou en de HEER?
Is het toeval wanneer mijn vrouw soms (zonder bijbelkennis) plots met een bijbel hoofdstuk op de proppen komt, waarin ik het antwoord vindt op vragen in gebed gesteld, waar zij geen weet van heeft?

Geven we de HEER de Eer of het toeval?

-Hoe wist Mozes dat de stem uit de brandende maar niet verbrandde braamstruik van de HEER was en niet van satan die hem zou willen misleiden?
-Hoe wist Jozef van Maria dat de droom over haar zwanger zijn van de HEER kwam en niet van satan?
- Hoe wist de andere Jozef dat zijn droom uitlegging van de Farao van de HEER kwam en niet van satan afkomstig was?
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #99 Gepost op: juni 01, 2012, 02:06:11 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 juni 2012 om 13:16:
[...]
Los daarvan ga je niet écht in op mijn vraag.
Nog maar een keertje dan?

Ik hoopte dat je zou begrijpen Riemer, dat ik je vraag eigenlijk onwaardig vindt om aandacht aan te besteden, sorry. Ik had even een poging gedaan, maar weer verwijderd, vandaar het stipje.

Waarom zocht de HEER een braamstruik uit om aan Mozes te verschijnen en geen olijfboom?

Waarom antwoordt de HEER bij de een veelvuldig in de Schrift, bij de ander met dromen, weer een ander met gospel muziek, weer een ander met een beeld of woorden zien? Ik weet niet waarom de HEER Zijn methoden kiest die Hij kiest. Vraag Hem in gebed na het waarom, is mijn advies.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2012, 02:08:17 pm door itsmetoo »
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,